5) Hallituksen esitys laiksi työntekijäin eläkemaksun
         ja palkansaajan työttömyysvakuutusmaksun huomioon
         ottamisesta eräissä päivärahoissa
      
       
         					
      
      
         
         Marjatta Vehkaoja  /sd:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! On vaatinut sitkeyttä odotella tähän
            hetkeen saakka, kun nyt sitten tämän ja kolmen
            seuraavan asian kohdalla käydään sosiaali-
            ja terveysvaliokunnan asioita läpi.
         
         
         Hallituksen esitys 159 käsittelee työntekijöiden
            eläkemaksun ja palkansaajan työttömyysvakuutusmaksun
            huomioimista eräissä päivärahoissa.
            Asia on tälle salille tuttu. Joka vuosi ennen joulua olemme
            käsitelleet samaa asiaa, koska vuodesta 93 lähtien
            tätä on kiikutettu aina yhden vuoden kestävillä ratkaisuilla.
            Miksi sitten niin on tarkoitus jatkaa nytkin, vaikka olemme toivoneet
            jo useampia kertoja, että tämän tyyppinen
            tärkeä asia saisi pysyvämmän
            ratkaisun? Pääsyy on tietenkin se, että partit
            ovat olleet tästä kysymyksestä eri mieltä.
            Mitä se tarkoittaa? Se tarkoittaa sitä, että työntekijäpuolella
            koko tätä työntekijöiden eläkemaksua
            ja palkansaajamaksua, niiden päivärahoja vähentävää vaikutusta, pidetään
            kohtuuttomana, koska tämä yhteenlaskettu maksu
            tai jokin muu sovittu prosentti tulee aina alentamaan tätä ensisijaista
            turvaa ja sen tasoa. Sillä tavalla sillä on myöskin
            yhteys näihin köyhyyskeskusteluihin, jotka ovat
            olleet meillä moneen kertaan täällä esillä,
            viimeksi eilen.
         
         
         Tämmöinen tavoite ei ole sitten työnantajapuolelle
            oikein sopinut, ja kun tätä yksimielisyyttä ei
            ole saavutettu, niin sitten ollaan tämmöisessä tilanteessa
            edelleen, että mennään vuotta kerrallaan
            eteenpäin.
         
         
         Kuitenkin, arvoisa puhemies, tällä kertaa
            hallitus esitti ensimmäisen kerran vuodesta 93 lähtien
            sellaista ratkaisua, jossa vähennysprosentti, 5 prosenttia,
            olisi ylittänyt päätöksenteon
            hetkellä tiedossa olevan työntekijöiden
            eläkemaksun ja palkansaajan työttömyysvakuutusmaksun
            yhteisen määrän. Tämä oli
            sellainen periaatteellinen seikka, jota ei kyllä sosiaali-
            ja terveysvaliokunnassa voitu nielaista sellaisenaan. Olemme tietysti
            aina vähän epävarmoilla jäillä,
            kun prosentteja käsittelemme, koska toteutuvat prosentit
            eivät päätöksenteon hetkellä ole
            selvillä. Mutta halusimme varmistaa sen, että sitä ei
            ainakaan tapahdu, että prosentti, joka vähennetään
            päivärahoista, on suurempi kuin maksujen yhteismäärä. Näin
            muodoin päädyimme muuttamaan hallituksen esityksen
            1 §:ää ja laitoimme siihen kaksi rajaa.
            5 prosentin sijasta nimittäin ehdotamme, että etuuksia
            vähennetään enintään
            työntekijän eläkemaksun ja palkansaajan
            työttömyysvakuutusmaksun yhteismäärä,
            ei kuitenkaan enempää kuin 5 prosenttia. Näin
            ollen sisäsiisteyspuoli on tässä kunnossa.
            Sitähän voidaan ajatella näin, koska
            saimme tällä torpattua sen mahdollisuuden, että vähennysprosentti
            olisi suurempi kuin toteutuva maksujen summa.
         
         
         Arvoisa puhemies! Tähän esitykseen liittyy vastalause,
            mutta arvaan, että vastalauseen tekijät tulevat
            esittelemään asiansa itse.
         
         
       
      
         
         Marjatta  Stenius-Kaukonen  /vas:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Valiokunnan puheenjohtaja tietojensa mukaisesti
            esitteli asian juurta jaksaen, joten ei tässä jää paljon
            muuta lisättävää kuin todeta vain,
            että eihän tämä vähennys
            voi nyt mitenkään olla suurempi kuin ne maksut,
            jotka työntekijältä peritään,
            TEL-maksu ja työttömyysvakuutusmaksu. Jos sinne
            olisi jäänyt 5 prosenttia, kun arvio on, vaikka
            lopullista päätöstä ei ole tehty,
            että näiden maksujen yhteissumma on alle 5 prosenttia,
            mielestäni se olisi ollut perustuslaillinen ongelma. Näin
            valiokunnan puheenjohtajan selostamalla tavalla tämä pykälä on
            mielestäni nyt kunnossa.
         
         
         Tosin kun tämän historian muistaa, niin silloin
            kun TEL-maksu tuli ja tämä vähennys otettiin
            käyttöön päivärahoissa,
            TEL-maksu oli 3 prosenttia ja vähennys oli 1,5 prosenttia
            sen vuoksi, että TEL-maksu on verovähennyskelpoinen
            ja sen nettoarvon arvioitiin olevan suurin piirtein puolet siitä.
            Päivärahoista tehtävä vähennys
            on aivan liian korkea, jos se on saman suuruinen kuin nämä maksut
            yhteensä. Ainoa oikea ratkaisu tässä olisi
            se, että tällaiset vähennykset poistettaisiin
            kokonaan.
         
         
       
      
         
         Timo   Ihamäki   /kok:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Tämä laki on hyväksytty
            ainakin kymmenen kertaa määräaikaisena,
            kai ensimmäisen kerran vuonna 93. Kuten täällä on
            todettu, ei ole oltu yksimielisiä kolmikannassa. Asia on
            verraten monimutkainen mutta on osa meidän sosiaaliturvajärjestelmäämme.
            Esityksen mukaanhan niissä päivärahaetuuksissa,
            jotka lasketaan henkilön palkan perusteella, vähennetään
            aikaisempien vuosien tapaan työtulosta tai maksettavasta
            etuudesta työntekijän eläke- ja palkansaajan
            työttömyysvakuutusmaksua vastaava osuus. Tämä osuus
            olisi nyt 5 prosenttia hallituksen esittämänä vuonna
            2002. Valiokunta muutti pykälää siten,
            että sanamuodoksi tuli "ei kuitenkaan enempää kuin
            5 prosenttia". Tässä yhteydessä voitaneen
            todeta, että sosiaali- ja terveysministeriö esitti
            alun perin tähän 4,5 prosenttia mutta budjettineuvotteluissa
            oli hallitus päätynyt 5 prosenttiin.
         
         
         On syytä toivoa, että päästäisiin
            määräaikaiseen lakiin, ettei tätä tarvitsisi
            joka vuosi käsitellä. Vähennysprosentin
            käyttöhän kohdistuu erityisesti työttömien,
            pitkäaikaissairaiden sekä äitiys- ja
            vanhempainlomalla olevien päivärahoihin. Yhdyn
            siihen näkemykseen, että kun olemme valiokunnassa
            usein painottaneet kannanotoissamme ensisijaisten toimeentuloetuuksien riittävyyttä,
            tämäkin laki pitäisi nähdä ehkä siltä pohjalta.
         
         
       
      
         
         Päivi Räsänen /kd:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Käsiteltävänä olevassa
            esityksessä on siis kysymys työttömyys-,
            sairaus-, äitiys-, isyys- ja vanhempainpäivärahan
            piiloleikkauksesta, joka otettiin aikoinaan vuonna 93 tilapäisratkaisuksi
            valtiontalouden syvien vaikeuksien vuoksi. Vähennys merkitsee
            kaikkien näiden mainittujen päivärahojen
            osalta alempaa, ensi vuodeksi 5:tä prosenttia alempaa etuuden
            tasoa kuin pysyvän lainsäädännön
            mukaisesti määräytyvä laskentasääntö tuottaisi.
         
         
         Määräaikainen laki on todellakin
            säädetty vuodeksi kerrallaan. Ainakin viime vuosina,
            niin tällä kaudella kuin viime kaudella, muistaakseni kaikkina
            muina kertoina se on hyväksytty yksimielisesti. Todellakin
            ensi vuodelle hallitus ehdottaa tämän vuoden tapaan
            5 prosentin vähennystä.
         
         
         Mielestäni tästä leikkauksesta ja
            leikkaustavasta pitäisi pikkuhiljaa päästä eroon.
            Emme elä enää sellaisia valtiontalouden
            vaikeuksien aikoja, että olisi välttämätöntä tällä tavoin
            hoitaa asioita. Kaiken kaikkiaan päivärahaetuuksia
            koskevan lainsäädännön tulisi
            olla selkeää ja läpinäkyvää ja
            myös vertailukelpoista eri maiden järjestelmien
            kesken. Senkin vuoksi tällaisista poikkeussäännöksistä tulisi
            asteittain luopua.
         
         
         Sosiaali- ja terveysministeriö todellakin ehdotti,
            kuten ed. Ihamäki totesi, alun perin tulevan vuoden vähennyksen
            supistamista 4,5 prosenttiin, mikä mielestäni
            olisi ollut järkevä askel oikeaan suuntaan. Budjettineuvotteluissa
            jostakin syystä päädyttiin kuitenkin
            esittämään kuluvan vuoden tapaan 5 prosentin
            vähennystä etuuksiin. Jos vähennys alennettaisiin
            puolella prosenttiyksiköllä, se merkitsisi valtion
            menojen lisääntymistä noin 25 miljoonalla
            markalla, mikä on mielestäni hyvin kohtuullinen
            summa. Lisäksi kokonaisvaikutusta arvioitaessa tulee huomioida
            se, että osa menoista kompensoituisi lisääntyvinä verotuloina.
         
         
         Oppositio tekikin valiokunnassa tänä vuonna enemmistön
            kannasta poikkeavan esityksen, että asteittaisen alentamisen
            tielle olisi lähdetty ja otettu tuo rakentava ministeriön
            alkuperäinen esitys maltillisena vähennyksenä,
            4,5 prosenttiyksikköä, käyttöön.
            Ed. Ihamäki puheenvuorossaan kiinnitti huomiota siihen
            ja muistaakseni puheenjohtaja Vehkaojakin, että köyhyyden
            ja syrjäytymisen ehkäisemisen kannalta on todellakin
            tärkeää, että ensisijaiset päivärahaetuudet ovat
            riittävällä tasolla.
         
         
         Haluan vielä muistuttaa, että tämä leikkaus merkitsee
            käytännössä esimerkiksi sitä,
            että minimiäitiyspäivärahan,
            siis 60 markan, varaan tippuu suurempi osa äideistä kuin
            tippuisi tai jäisi ilman tätä leikkausta.
         
         
       
      
         
         Marjatta Vehkaoja  /sd:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Nyt kun voin lausua vähän
            painokkaasti myös oman mielipiteeni tästä kysymyksestä,
            niin haluan sen tosiaan erikseen tehdä.
         
         
         Mielestäni ei ole näköpiirissä,
            että pysyvää ratkaisua tullaan saamaan,
            jos maksuja ei poisteta tai niitä merkittävästi
            alenneta siitä, mitä ne tällä hetkellä ovat.
            Tämä on realistinen ja tärkeä näkökulma
            asiaan; juuri kuulimme muun muassa ed. Räsäsen
            perustelut tässä kysymyksessä.
         
         
         Läpinäkyvyyshän on erittäin
            tärkeätä. Kun esimerkiksi tehdään
            kansainvälisiä vertailuja, tämän
            tyyppisiä muualla lainsäädännössä tapahtuvia
            siirtoja yleensä ei muisteta. Me pelaamme prosenteilla,
            jotka todellisuudessa siis eivät pidä lainkaan
            paikkaansa kansainvälisissä vertailuissa. Tässä yksi
            hyvä lisäsyy.
         
         
         Haluan vielä lopuksi muistuttaa, että meillähän
            on samanlainen etuutta vähentävä juttu myöskin
            eläkkeissä eli palkansaajamaksu, 5 prosenttia,
            vaikuttaa myöskin siellä eli eläkkeiden luvattu
            maksimitaso ei ole suinkaan aikoihin ollut 60 prosenttia, vaan palkasta
            pitäisi aina ensiksi muistaa vähentää pois
            5 prosenttiyksikköä, ennen kuin päästään
            eläkkeeseen.
         
         
       
      
         
         Esa Lahtela /sd:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Meillä työstä ansaittu
            sosiaaliturva on tasollisesti huomattavasti pohjoismaista matalampaa. Tarkkaa
            eurooppalaista vertailua en kaiken kaikkiaan tiedä mutta
            olen ymmärtänyt, että meillä ei ole
            mitenkään kehumista näillä etuisuuksilla.
            Siinä mielessä, kun katson vastalausetta, jonka
            oppositio on tehnyt, pitää panna kiitoksella merkille,
            jotta edustajat keskustassa ovat lähteneet tälle linjalle.
            Aikaisemmissa puheissa, mitä olen ymmärtänyt,
            on pyritty tasapäistämään ja
            työstä ansaittu sosiaaliturva joskus, ainakin
            kenttäpuheissa olen näin kokenut, ei ole niin
            suotava asia vaan pyrittäisiin viemään
            ihmiset samalle kupille ja saman tasoisiin etuuksiin.
         
         
         Minusta vuonna 93 tehty leikkaus, joka on selkeä leikkaus
            etuisuuksista, pitäisi poistaa ihan raa’asti kokonaan.
            Ei se jippo, että pudotetaan 5 prosentista 4,5 prosenttiin,
            vielä ongelmaa poista. Näyttää,
            että hallituksella ei tällaista tahtoa ole eikä eduskunnallakaan
            riitä rohkeutta. Odottaisin, että silloin pitää huutaa
            apua ulkopuolelta. On sinällään aika
            hassu homma, että eduskunnassa joutuu tällaisia
            puhumaan, mutta kolmikantaneuvotteluilta odotan jatkossa, että ottaisivat
            siellä tämän yhdeksi asiaksi. Tämä koskee
            nimittäin kaikkia työssä olevia tai työttömiksi
            joutuneita ihmisiä, jotka ovat työstä ansainneet
            sosiaaliturvaa. Siellä pöydissä sovittaisiin,
            mikä osuus tällä onkaan palkankorotusvaatimuksessa tai
            koko paketissa, mikä tuponeuvotteluissa aikanaan saadaan.
         
         
       
      
         
         Mikko Kuoppa /vas:
            		
         
         
         Herra puhemies! Tämä on niitä raippaveroja,
            joita Ahon hallituksen aikana työttömille säädettiin.
            Eläkeläisten raippaverosta eli ylimääräisestä savamaksusta
            on paljon puhuttu, ja se on onneksi poistumassa vuonna 2003 kokonaan,
            mutta työttömille säädetty raippavero
            tässä muodossa näyttää olevan
            varsin sitkeää laatua, eikä ole hallituksenkaan
            taholta tullut esityksiä, että se poistettaisiin.
            Se leikkaa merkittävästi työttömyysturvan
            tasoa, ja kun tiedetään, että Suomessa
            työttömyysturvan taso ei yleensäkään
            ole mikään korkea vaan päinvastoin suhteellisen
            alhainen, sitäkin taustaa vasten olisi syytä tämä vähennys
            poistaa. Näin ollen keskustan vastalause, 4,5 prosenttia,
            on mielestäni lähinnä kosmetiikkaa. Tietenkin
            sillä voidaan tehdä politiikkaa, mutta sitä esitystä,
            että poistettaisiin kokonaan Ahon hallituksen aikanaan
            säätämä raippavero työttömiltä,
            ei keskusta edes nykyään oppositiossa ollessaan
            ole tehnyt. Mielestäni hallituspuolueitten tulisi tämä ottaa ohjelmaansa
            ja hoitaa niin, että myöskin työttömien
            kohdalla 5 prosentin vähennys poistettaisiin, koska sitä kautta
            voitaisiin hieman parantaa työttömyysturvan tasoa,
            joka on alhainen, kuten jo aikaisemmin totesin.
         
         
       
      
         
         Juha Rehula /kesk:
            		
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Puheenvuoro siksi, että ed.
            Esa Lahtela taas epäili sitä, mitä mieltä keskusta
            näissä asioissa on. Tulen palaamaan työttömyysturvaan
            liittyvässä päiväjärjestyksen
            kohdassa enemmälti siihen. Mutta ainakin minun tietoni
            tällä hetkellä ovat sen suuntaiset, että keskusta
            on jo pitkään puhunut ensisijaisten etuuksien
            tasosta, muun muassa viime keväänä käydyssä köyhyysvälikysymyskeskustelussa.
         
         
         Toiseksi luen SAK:n tästä asiasta valiokunnalle
            antamaa lausumaa, missä todetaan: "SAK on todennut, että vähennyksistä luopuminen
            voitaisiin erityisesti sairausvakuutuksen rahoituksen turvaamiseksi
            tehdä asteittain sovittavan aikataulun mukaisesti - -"
            jne.
         
         
         Puheenjohtaja Vehkaoja toteaa, että tässä ei ole
            odotettavissa mitään pikaisia toimenpiteitä, mutta
            emmekö me eduskunnasta kuitenkin voi ainakin yrittää lähettää viestejä kolmikantapöytään
            tämänkin asian suhteen, jotta tämänkin suuntainen
            sosiaaliturvajärjestelmämme epäkohta,
            missä läpinäkyvyys ei ole sitä luokkaa,
            mitä se voisi olla, saataisiin korjattua? Jos 93 on tehty ratkaisu
            vuodeksi kerrallaan, se on tehty määräaikaisena.
            Tällä hetkellä kaikesta huolimatta ja kaikista
            uhkakuvista huolimatta tämän tyyppiset asiat pitäisi
            saada pois päiväjärjestyksestä niin, että päivärahat
            todellakin maksettaisiin sen tasoisina kuin niistä esimerkiksi
            yleisessä poliittisessa keskustelussa puhutaan.
         
         
       
      
         
         Päivi Räsänen /kd:
            		
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Kansanedustajat Esa Lahtela ja Kuoppa
            väheksyivät opposition tekemää puolen
            prosentin pudotusesitystä tähän leikkaukseen.
            Itse asiassa oppositiosta käsin olisi varsin helppo esittää vaikka kokonaan
            5 prosentin poistamista tai jopa 5 prosentin lisäystä näihin
            etuuksiin. Mutta ainakin oman ryhmäni, kristillisdemokraattisen
            eduskuntaryhmäni puolesta haluan korostaa sitä,
            että haluamme tehdä myös oppositiossa
            vastuullista politiikkaa. Tämä esitys, 25 miljoonan
            markan suuruinen vähennys, mahtuu omaan vaihtoehtobudjettiimme.
            Jos 5 prosentin vähennys olisi poistettu kerralla, se maksaisi
            valtiontaloudelle 250 miljoonaa markkaa. Sen vuoksi mielestäni
            on realistisempaa asteittain siitä päästä pois.
         
         
         Kun edustajat Esa Lahtela ja Kuoppa sieltä vasemmalta
            näin lämpimästi suhtautuivat opposition
            esityksen perusperiaatteeseen, toivon, että tuette tätä myös,
            kun äänestyshetki koittaa.
         
         
       
      
      Yleiskeskustelu päättyy.