6) Hallituksen esitys laiksi työttömyysturvalain
         muuttamisesta
      
       
         					
      
      
         
         Marjatta Vehkaoja /sd:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Kolmikantapöydästä tuli
            meille hyvin myöhäisessä syksyvaiheessa
            tämä esitys. Mutta täytyy sanoa, että esitys
            oli sillä tavalla hyvä, että me myöskin
            salamavauhtia pääsimme sen valiokunnassa käsittelemään.
            Mistä on kysymys? Otsake olisi ollut hyvä sanoa
            heti ensimmäiseksi kuulijoille. Työttömyysturvalain
            muuttamisesta on kysymys ja koko siitä paketista, joka
            suuresti tulee parantamaan työttömien tilannetta.
         
         
         Yhtenä syynä muutokseen on tietysti myöskin siirtyminen
            euroon. Se tässä tapahtuu myöskin. Työttömyyden
            peruspäivärahaa tullaan korottamaan niin, että se
            tulee ensi vuonna olemaan 135,27 markkaa. Se on tietysti euroihin
            tarkkaan muutettuna 22,75 euroa. Vastaavat korotukset tullaan tekemään
            työmarkkinatukeen ja myös ansioon suhteutettuun
            työttömyyspäivärahaan. Erittäin
            iloinen asia on myöskin se, että ansio-osan korotus
            toteutuu elikkä 42 prosentista 45:een päästään.
            Kysymys on siitä, että palaamme entiseen prosenttiin.
            Työssäoloehdon parantaminen on myöskin
            tässä mukana niin, että yhdistelmätuen
            osalta työssäoloehto tulee nyt kertymään
            puolesta siitä ajasta, jona tukea saadaan, kun tähän
            saakka se on kertynyt vain kolmasosasta.
         
         
         Arvoisa puhemies! Tämä ratkaisu on erittäin tärkeä niiden
            toimenpiteitten joukossa, joilla on yritetty kohentaa ensisijaisten
            toimeentuloturvaetuuksien tasoa. Aina voidaan sanoa, ettei tämä nyt
            niin paljon ole, mutta haluan korostaa tätä suuntaa,
            että se on erittäin oikea. Nyt, kun nämä kaikki
            muutokset tehdään, toimeentulotuen tarve tulee
            pienenemään. Näin ollen toteutuu se meidän
            vahtimamme asia, että toimeentulotuen, viimesijaisen tuen
            tarvetta voidaan vähentää.
         
         
         Näin ei kuitenkaan tapahdu ihan kaikissa tapauksissa.
            Meillä oli valiokunnassa esillä erikoistapaukset,
            muun muassa tällainen, jossa päiväraha
            on jo alentunut useita kertoja ja jossa työttömällä on
            huollettavia lapsia. Tämän tyyppiseen täsmätilanteeseen
            ei tämä ratkaisu tuo kohennusta. Haluammekin ehdottaa,
            että köyhyyden ja syrjäytymisen vähentämistoimia
            ei suinkaan tähän askareeseen lopeteta, vaan vauhdin
            on jatkuttava. Myöskin työttömyysturvan
            tason korottaminen on otettava jatkossa esille.
         
         
         Työssäoloehdon kertymisestä voidaan
            sanoa, että se on myöskin omiaan parantamaan yhdistelmätuella
            olevien henkilöiden sosioekonomista asemaa ja oikeastaan
            myöskin ihmisarvoa. Me olemme huolissamme valiokunnassa
            kuitenkin siitä, että työsuhteen muodot
            yhteiskunnassa ovat moninaistuneet, mikä johtaa sosiaaliturvan kannalta
            hyvin erilaisiin tilanteisiin yksittäisissä tapauksissa,
            jotka kuitenkin asiallisesti saattavat olla erittäin rinnasteisia.
            Voi sanoa, että tästä kai löytyy
            myös tutkimustietoa, että tämän
            tyyppinen työsuhteitten pilkkominen enemmän työksi ja
            vähemmän työksi on yhtenä osasyynä taustalla,
            kun haemme syitä, miksi köyhyys on lisääntynyt.
            Köyhyyshän lisääntyy juuri sen
            takia, että nämä ihmiset eivät
            pääse tuetun työn piiristä sellaisen
            työn piiriin, joka kartuttaisi ansiosidonnaista turvaa.
         
         
         Tämä keskustelu on ollut hirveän
            vaikeata sen takia, että aina kun puhutaan ansiosidonnaisen turvan
            piiriin pääsyn kysymyksistä, toinen puoli haluaa
            korostaa ikään kuin sitä seikkaa, että joo joo,
            mutta se kannustavuus. Toinen puoli haluaa huomauttaa, että tässä on
            peruskysymyksistä, perusturvallisuusasioista kysymys, että ansioturva-asioiden
            on oltava kunnossa kaikkien niiden osalta, jotka tekevät
            työtä, siltä varalta, että he esimerkiksi
            joutuisivat työttömiksi. Jollei tämmöinen
            keskusteluyhteys ole mahdollista, olemme aika jumissa näiden
            kysymysten edelleenkehittelyn kannalta katsottuna. Itselleni on
            täysin vesiselvää, että ansiosidonnaisesta
            turvasta ei säädetä sen takia, että ihmiset
            pilvin pimein siirtyisivät sitä aktiivisesti käyttämään,
            vaan se tehdään pahan päivän
            varalle jokaisen meidän kohdalle. Sen takia niiden asioiden
            täytyy olla kunnossa. Tähän primaarikeskusteluun
            ei kannustavuus voi kuulua.
         
         
       
      
         
         Juha Rehula /kesk:
            		
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Tämän päivän
            Suomessa taloudellisella niukkuudella ja sen kokemisella vuonna
            2001 on hyvin monet kasvot. Kun keskustelemme eduskunnassa luvuilla
            ja tilastoilla, menee kiistelyn kohde liian helposti siihen, miten
            tilastoja luetaan, mitä mihinkin verrataan jne. Köyhyydellä on
            kuitenkin kasvot. Se on osa suomalaisten arkea ja heidän
            elämäänsä jokainen päivä.
            Tosiasia on se, että edelleenkin maassamme on kymmeniä ja
            voi kai sanoa jopa satoja tuhansia ihmisiä, joka tapauksessa
            liian paljon, lapsiperheitä, yksinäisiä ihmisiä,
            työttömiä ja myös työssä käyviä,
            jotka elävät toimeentulon minimin varassa eivätkä he tule
            toimeen ilman, että yhteiskunta heitä taloudellisesti
            jokapäiväisessä elämässä selviytymisessä auttaa.
         
         
         Hallitus on tunnustanut tilanteen sopimalla köyhyyspaketista,
            jonka yksi osa on nyt käsittelyssämme oleva työttömyysturvalain
            muuttaminen, ja tällä erää vielä niin,
            että on saatu hyvinkin perinteisin menoin aikaan kokonaisuus,
            joka saanee — niin ainakin keskustassa toivomme — jatkoa
            tämänhetkisten lupausten mukaisesti vuodelle 2003.
         
         
         Olemassa olevien ongelmien varsinaiseen ytimeen pääseminen
            näyttää olevan edelleenkin melko vaikeaa,
            ja se työ jää mielestämme kesken.
            Tällä tarkoitan sitä, että yhä useammalta suunnalta
            on saatu viestejä siitä, että meillä on kymmenien
            tuhansien henkilöitten ryhmä, joka elää arkeaan
            esimerkiksi pitkäaikaistyöttöminä. Seurannaisvaikutuksineen
            se ajaa ihmisiä tilanteisiin, joissa jopa ihmisarvoisen
            elämän edellytykset ovat yksilötasolla
            vaarannettuja. Meidän on kannettava näistä ihmisistä huolta.
            Ongelmien tunnistaminen ja yksituumaisuuden löytäminen
            poliittisten päättäjien joukossa olisi
            askel eteenpäin. Pitää pyrkiä löytämään
            ratkaisuja ja myös etenemään niiden perusteella.
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Keskustaryhmä lähtee
            siitä, että ensisijaisten etuuksien tason tulee olla
            riittävä. Pitkäaikainen tukeutuminen
            tilapäiseksi tarkoitettuun toimeentulotukeen ei ole se tie,
            jota me haluamme kulkea. Valitettavan usein on niin, ja vieläpä niin,
            että olemassa olevan järjestelmän — kiitos
            tavan verottaa etuuksia — vuoksi henkilö joutuu
            maksaakseen veronsa turvautumaan sosiaaliturvan tuomaan apuun toimeentulotuen
            kautta. Tämä ei voi olla oikein, että yhteensovittamista
            näin tapahtuu, ainakaan pitkällä aikajänteellä.
            Voi kysyä, onko tässä tästä näkökulmasta
            asiaa tarkasteltuna mitään järkeä. Tästähän
            seuraa muun muassa se, että elämäntilanne,
            joka muutoinkin on riittävän vaikea, myös osaltaan
            nöyryyttää kyseistä henkilöä,
            ja jo se, että kokee näin, ei ainakaan luo uskoa
            parempaan tulevaisuuteen.
         
         
         Nyt esitetty korotus työttömyyspäivärahaan
            ja työmarkkinatuen tasoon ei ole meidän mielestämme
            riittävä vaan sen olisi tullut olla tässä vaiheessa
            vähintään 10 markkaa päivältä.
            Tämäkään esittämämme
            indeksitarkistuksen jälkeinen taso eli 140 markkaa päivässä ei
            olemassa olevia ongelmia poistaisi, sen toki myönnän,
            mutta suunnasta ja oikeaan suuntaan kulkemisesta tässäkin
            asiassa on kyse semminkin, kun meidän tulee muistaa, että kyse
            on siis ihmisistä, jotka elävät päivittäistä arkeaan
            toimeentulonsa minimillä.
         
         
         Arvoisa puhemies! Nyt ensimmäisessä käsittelyssä oleva
            laki muuttaa peruspäivärahan varassa elävien
            elämäntilannetta myönteiseen suuntaan,
            sen siis myönnän. Mutta esimerkiksi viime keväänä käymässämme
            köyhyysvälikysymyskeskustelussa ministerikin meille
            lupasi, että sosiaaliturvaa tullaan selkeyttämään
            ja yksinkertaistamaan. Äsken meillä oli keskustelussa
            määräaikainen laki siitä, miten
            näistä etuuksista verotetaan. Tämä,
            kun käytän sanaa "verotetaan", on yksi asia, joka
            ei ainakaan ole omiaan yksinkertaistamaan nykytilannetta. Eli meille
            on siis luvattu, että järjestelmiä yksinkertaistetaan
            ja selkeytetään. Tämä lupaus
            jää ainakin tämän syksyn osalta
            odottamaan parempia myöhempiä aikoja.
         
         
         Myönteisiä odotuksia näiltä osin
            ei herätä tälläkään
            kertaa se tapa, jolla siis tämä esitys on tänne
            eduskuntaan tuotu. Niin välttämätöntä kuin
            eri näkökulmien ja eri tahojen mielipiteiden esiintuominen
            onkin, niin viestit sen työryhmän työstä,
            joka tämän asian on valmistellut, kertovat suurista
            vaikeuksista saada yhteinen tahto syntymään. Toisaalta
            se työ, joka on takana päin saavutetun esityksen
            muodossa, viitoittaa myös tulevaa sen suuntaisesti, että kun
            meillä on tiedossamme, että vuodelle 2003 on siis
            muutoksia luvassa lähinnä sisältöjen
            osalta, niin seuraavat kaksi vuotta olisi näiltä osin
            naulattu kiinni. Toivon, että näin ei ole, sillä tämä perusturva
            jos mikä edellyttää yksinkertaistamistyötä,
            ja siihen työhön meidän kaikkien on oltava
            valmiit.
         
         
       
      
         
         Marjatta  Stenius-Kaukonen  /vas:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Työmarkkinatuki ja peruspäiväraha nousevat
            mainitut 8 markkaa 27 penniä. Se ei ole riittävästi,
            jotta työmarkkinatuella olevat pääsisivät
            toimeentulotuen piiristä pois, jos he ovat sen varaan joutuneet.
            Ikävän moni työttömistä on
            pysyvästi toimeentulotuen varassa, ja mitä pidempään
            työttömyys jatkuu, sen varmemmin tietysti liutaan
            toimeentulotuen pysyviksi asiakkaiksi. Mutta parempihan tämäkin
            on kuin ei mitään ja tietysti me vasemmistoliitossa
            ja vasemmistoliiton eduskuntaryhmässä, jotka tämän
            olemme tähän ajaneet, emme voi kaikkein eniten
            valittaa, vaan meidän on syytä olla tyytyväisiä,
            että on edes tämä saatu.
         
         
         Näistä tyylipisteistä, mistä ed.
            Rehulakin puhui ja tästä toteuttamistavasta: On
            kyllä merkillistä, että budjettiriihessä,
            jossa asiasta sovittiin, ei voitu tehdä selkeää päätöstä,
            että hallituksen esitys tuodaan budjettilakina välittömästi,
            niin kuin kaikki muut budjettilait tuotiin. Kyllähän siinä tarkoitus
            varmasti oli vähän osoittaa kaapin paikkaa. Enpä mene
            tämän syvemmälle tähän problematiikkaan.
         
         
         Työttömien problematiikasta jatkan jonkin verran.
            Työttömät ovat jääneet
            ilman verohelpotuksia, koska heille ei enää kunnallisveron
            ansiotulovähennystä myönnetä.
            Tämä mahdollisuus, että olisi korotettu
            perusvähennystä, oli budjettiriihessä esillä,
            mutta se ei sitten edennyt. Pääsyynä sanotaan
            olevan sen, että siitä hyötyisivät
            sellaisetkin, jotka eivät verohelpotusta tarvitse. Työttömät
            ja muut pienellä päivärahalla olevat tarvitsisivat
            verohelpotusta kipeästi.
         
         
         Siksi meillä oli opintorahan verovähennystä vastaava
            malli, jossa tuo vähennys kohdistettaisiin päivärahan
            saajiin. Se olisi mielestäni toimiva malli, se olisi enintään
            tämän päivärahan suuruinen,
            ja jos henkilö onnistuu saamaan työtä, niin
            silloin hän siirtyy tietysti taas kunnallisveron ansiotulovähennyksen
            piiriin palkkatulon osalta. Työttömyys- ja muiden
            päivärahojen osalta hän olisi päivärahavähennyksen
            piirissä. Kun hallitus nyt aikoo edelleen ensi vuoden puolella
            työttömien asemaa tarkastella ja pääministeri
            Lipponen on itsekin puhunut näistä verovähennysvaihtoehtoista,
            niin toivon, että todella vakavasti tämä niin
            sanottu opintorahavähennysmalli arvioidaan ja siltä pohjalta
            rakennetaan malli, joka tekee myöskin pienet päivärahat
            kokonaan verottomiksi aivan vastaavalla tavalla kuin ovat opintorahat
            ja toisaalta kansaneläkkeet.
         
         
         On kyllä todella erikoista, että opiskelijat
            voivat tienata opintorahan päälle itse asiassa
            tuhansiakin markkoja kuukaudessa, mutta työtön,
            pienemmillä päivärahoilla oleva, ei oikeastaan
            voi tienata mitään. Laki, josta seuraavaksi puhumme,
            eli toimeentulotukea koskevan lain muutos, ei ole oikea ratkaisu
            tähän pulmaan vaan ratkaisua mielestäni
            pitäisi hakea nimenomaan verohelpotuksesta ja toisaalta
            sovitellun päivärahan tai yleensä työttömyyspäivärahan
            sääntöjen muutoksesta. Me tiedämme,
            että edessä on aika, jolloin työttömien
            määrä on lisääntymässä,
            ikävä kyllä. Silloin pitkäaikaistyöttömät,
            jotka ovat kaikkein vaikeimmassa asemassa ennestään, edelleen
            jäävät tilanteeseen, jossa heidän
            on kaikkein vaikeinta saada uutta työtä, edes
            pätkätöitä.
         
         
         Työttömistä vajaakuntoisia arvioidaan
            olevan jo noin 90 000. Määrä on
            joka vuosi noussut samaan aikaan, kun työttömien
            kokonaismäärä on alentunut. Se kertoo
            selvästi juuri siitä ongelmasta, että työttömyyden
            vähentämiseksi ei riitä talouskasvu eivätkä tavanomaiset
            toimenpiteet. Tarvitaan nimenomaan toimia, joilla vaikeimmin työllistettäviä voidaan
            työllistää, ja niitähän meillä on
            tänään muitakin vajaakuntoisten ja vammaisten
            työllistämistä koskevassa esityksessä.
            Ne ovat, voi sanoa, oikean suuntaisia, mutta riittämättömiä.
         
         
         Arvoisa puhemies! Tämän esityksen osalta totesin
            jo aluksi, että päivärahan korotuksen
            osalta voi sanoa, että esitys on oikeansuuntainen, mutta riittämätön.
            Ansiopäivärahan osalta voi todeta, että korotus
            45 prosenttiin on hyvä. Valiokunnan mietinnössä tuodaan
            esille ongelma, joka liittyy siihen, että on katto, joka
            sanoo, että päivärahat voivat olla yhteensä lapsikorotuksineen
            90 prosenttia vakuutetun päiväpalkasta. Voihan
            sitä ajatella, että 90 prosentin korvaus päivärahaan
            on hirveän hyvä, mutta joka näin sanoo,
            ei tiedä, että päiväraha pitkäaikaistyöttömällä on
            pikkuhiljaa vajonnut ja vajonnut, se ansiopäiväraha,
            kun aina siitä 20 prosenttia voidaan leikata. Silloin ansiopäiväraha
            voi olla siinä 3 000—3 500:n
            paikkeilla. Kun siitä lasketaan 90 prosenttia, päiväraha
            ei todellakaan ole huimaava, kun kysymyksessä on henkilö,
            jolla on vielä lapsia elätettävänä.
            Tästä valiokunnan mietinnössä on
            kannanotto, ja se on todella tarkoitettu vakavasti otettavaksi.
         
         
         Yhdistelmätukeen liittyvistä ongelmista ed. Tennilä varmasti
            tarkemmin puhuu. On hyvä, että työssäoloehtoa
            on nyt jatkettu, ja tässäkin voi sanoa, että ratkaisu
            on oikean suuntainen mutta riittämätön.
            Tämäkin on sentään nykyiseen
            tilanteeseen parannus, kun otetaan puolet yhdistelmätuesta
            huomioon työssäoloehdossa. Kun työssäolon
            paluuehto alenee kahdeksaan kuukauteen, niin paraneehan työttömän
            tilanne, mutta kyllä monelle voi olla sen kahden kuukauden
            jakson saaminen todella työn ja tuskan takana.
         
         
         Eilen katselin lukuja, kuinka monet ihmiset ovat pudonneet ansioturvalta
            työmarkkinatuelle, ja luvut ovat kyllä todella
            suuria. Tähän yhdistelmätuenkin parantamiseen
            tarvittaisiin merkittäviä korjauksia nimenomaan
            niin, että kolmannen sektorin yhdistykset voisivat myös
            työllistää. Nyt toinen vuosi yhdistelmätuessa
            ei tätä mahdollisuutta suo, koska näillä järjestöillä ei
            yleensä ole omia varoja sijoittaa.
         
         
       
      
         
         Päivi Räsänen /kd:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Me puhumme nyt siitä ryhmästä kansalaisia,
            joka on aivan syrjäytymisen ja köyhyyden ytimessä.
            Kun eilen puhuimme pahoinvoivista ja syrjäytyneistä lapsista,
            niin heitä löytyy juuri tämän
            lain tarkoittamien vanhempien perheistä. Reaalituloja kuvaavat
            tilastot viime vuosilta kertovat varsin koruttomasti, että muiden
            väestöryhmien taloudellisen tilanteen kohentuessa
            työttömien kotitalouksien keskimääräiset
            tulot ovat olleet laskusuunnassa.
         
         
         Valiokunnan käsittelyssä tässä yhteydessä oli myös
            ed. Leena Rauhalan toimenpidealoite, jossa muistutetaan siitä,
            että jos peruspäivärahaa korotettaisiin
            voimakkaammin, valtion menot eivät kuitenkaan samaa tahtia
            kasvaisi, koska toimeentulotuen tarve vähenisi. Tämän
            vuoksi mielestäni on perusteltua, että peruspäivärahaan
            saadaan korotus ja tuntuvampi korotus kuin hallitus nyt ehdottaa.
         
         
         Sen vuoksi jätimme oppositiona keskustan ja kristillisdemokraattien
            vastalauseen. Toivon, että saamme äänestyksessä kannatusta
            tälle ehdotukselle, jota täällä puheenvuoroissakin
            on ainakin periaatteellisella tasolla tuettu.
         
         
       
      
         
         Timo Ihamäki /kok:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Kyseessä on budjettilaki, joka sosiaaliturvan
            paranemisen takia on askel oikeaan suuntaan. Tässä kohennetaan
            nimenomaan ensisijaisen toimeentuloturvan tasoa. Tämä aiheuttaa
            sen, että itse varsinainen toimeentulotuki tulee vähenemään. Tässä ensinnäkin
            peruspäiväraha nousee 8 markkaa, toiseksi työttömyyspäivärahan
            ansio-osan suuruus nousee 42 prosentista 45 prosenttiin, kolmanneksi
            peruspäivärahaan ja ansioon suhteutetun työttömyyspäivärahan
            noustessa myös niiden perusteella määräytyvät
            muut etuudet nousevat ja neljänneksi yhdistelmätuella
            olosta tai työskentelyajasta luetaan puolet työssäoloehtoon,
            eli käytännössä käy
            niin, että tuella ollessa saa siis lisää tukea.
         
         
         Tämä on askel oikeaan suuntaan, kuten jo sanoin.
            Laki on erittäin hyvin hyväksyttävissä.
         
         
       
      
         
         Esa Lahtela /sd:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Edellä on puhuttu myönteisiä asioita
            ja tietysti arvosteltu, että tämä esitys
            on riittämätön. Kuitenkin kun historian
            tuntee ja muistaa, mitä tämänkin asian
            osalta on keskusteltu, nostetaanko työmarkkinatukea ja
            peruspäivärahaa, niin vielähän
            taisi viime keväänä tuntua hyvin vaikealta se,
            jotta siihen ei tulisi kuin indeksitarkistukset. Silloin tuntui
            siltä, että millään ei peruspäivärahan
            korotukseen löytyisi tahtoa. Siitä pitää ministeri
            Siimekselle antaa kiitos, jotta hän kuitenkin ponnekkaasti
            on hallituksessa ollut sitä mieltä, jotta työttömillekin
            kuuluu vähän tästä hyvinvoinnista
            ja kasvusta hedelmiä jakaa. Nyt tässä tämä kahdeksan
            markan esitys on olemassa.
         
         
         Tämähän tarkoittaa sinällään
            työmarkkinatuella olevien ihmisten osalta, kun katsotaan
            kokonaispakettia, joka kuuluu köyhyyden ja syrjäytymisen
            ehkäisyyn, että yksilapsiselle perheelle se ilmeisesti
            menee noin 500 markkaan, 492 markkaa, äsken nopeasti kynällä laskin,
            tulee bruttona kuukaudessa. Se ei ole vähäinen
            summa eikä sitä voi vähätellä.
            Oikeaan suuntaan tässä on menty. Jos on kolme
            lasta perheessä, niin se menee lähelle 800:aa
            markkaa bruttona, joten kun ed. Räsänen totesi,
            että tässä on menty huonompaan suuntaan,
            niin minusta ei pidä antaa myöskään väärää todistusta
            lähimmäisestä, vaan tunnustaa tosiasiat,
            jotta hyviäkin asioita sentään on tässä tapahtunut.
            Ainahan voi sanoa, että pitäisi tulla enemmän.
         
         
         Ainakin työmarkkinatuella elävän
            ihmisen tai pariskunnan, jolla on lapsia, asema tässä huomattavasti
            paranee. Ongelma tulee siinä tilanteessa, jos sattuu olemaan
            siinä onnettomassa saumassa, jotta joutuu hakemaan toimeentulotukea.
            Siinä valitettavasti on tämä problematiikka,
            joka pitää saada ratkaistua. Tässä paketissa
            se ei tule ratkaistua, mutta jatkossa on toimittava niin, että työttömien
            päivärahojen korotukset tai lapsikorotusten korotukset
            eivät leikkaa toimeentulotukipuolta. Se kohtelee juuri
            heikoimmassa asemassa olevia kaltoin, mutta niille, jotka eivät
            toimeentulotukiluukulla ole, tämä esitys sinällään on
            suhteellisen hyvä.
         
         
         
         Ainahan voisi kysyä, miksi sitä ei kahta markkaa
            enempää nostettaisi, jos 43 markkaa kuukaudessa
            tulee bruttona lisää. Siinä mielessä opposition
            yritys nostaa se kymppiin, jota meillä vasemmistopuolueiden
            taholta harrastettiin kovasti viime kevään aikana,
            olisi hirveän hyvä asia. Mutta kyllä minä uskon,
            että kun tällainen poliittinen realiteetti tiedetään
            ja kahdeksan markkaa on pitkien neuvottelujen ja kompromissien tulos, niin
            se kai tässä menee läpi. En pahakseni
            panisi, vaikka se olisi 12 markkaa, kun sinällään
            köyhien asialla ollaan.
         
         
         Mutta sitten on toinen juttu, joka liittyy yhdistelmätuen
            työssäoloehtoon. Ihan itseäni harmittaa,
            kun aikanaan tuli tehtyä lakialoite n:o 63/2000
            ja kun esitin lakialoitteessa työssäoloehdon kertymisestä,
            että se kerryttäisi puolella. Nyt sitten tämmöiseen
            on päädytty, niin kuin täällä todetaan,
            jotta tämä lakialoite kokonaisuutena toteutuu
            hallituksen esityksessä. Olisi pitänyt ilmeisesti
            esittää, että se olisi luettu kokonaan
            työssäoloehtoon, niin varmaan se olisi toteutunut.
            Mutta olin yhtä kaino tässä esityksessäni
            kuin oppositio nyt 2 markan korotuksen osalta. Sitä tuli
            ajateltua realistisesti, että jospa saisi kertymän
            vaikka puoleen. Se on kyllä perusteltu sillä tavalla,
            jotta kun yhdistelmätukihan muodostuu kahdesta osiosta,
            kun siinä on työmarkkinatukea ja työllistämistukea,
            niin kyllä kai nyt on loogista, että työllistämistuen
            osalta eli noin puolen etuuden osalta, joka muussakin tukityössä kerryttää työssäoloehtoa,
            olisi kerryttävä työssäoloehtoa
            kokonaan. Se tarkoitti nykyisessä tilanteessa puolta. Jatkossa
            nämä suhteet vähän muuttuvat,
            koska työllistämistuki ei nouse, mutta työmarkkinatuki
            nousee noin 2 900:aan. Silloin suhteet vähän
            muuttuvat maksajan näkökulmasta.
         
         
         Työttömyysturvan ansio-osan nouseminen 42:sta
            45:een prosenttiin on niitä kolmikannan aikaansaannoksia,
            joita edellisessä asiassa peräänkuulutin.
            Minusta tässäkin on asteittain palattu siihen
            asetelmaan, joka oli ennen lamaa. Ansio-osaprosentin pudotuskin
            oli niitä leikkauksia 90-luvun alussa, ja nyt
            tässä palataan tältä osin samaan
            tasoon, mikä on ihan tyydyttävä asia.
            Kun se edellinen asia vielä saadaan kuntoon, että se
            leikkaus, joka on 5 prosenttia tässä alussa, ennen
            kuin lasketaan päivärahaa, saadaan pois, niin
            sitten olemme vuoden 91 tai 92 tasossa prosenttien osalta ja laskutapojen
            osalta.
         
         
         
         Muuten pidän tätä myönteisenä.
            Toivehan pitää hallitukselle ensi syksyä varten
            olla, koska köyhyyttä ja syrjäytymistä on
            yhä edelleen ja niiden uhkaa olemassa, jotta hallitus sitten
            panostaisi budjettiriihessä ensi kesän aikana
            myös peruspäivärahan korotukseen lisää ja
            sitä kautta saataisiin näiden heikompien asemaa
            myös korjattua.
         
         
       
      
      Puhetta on ryhtynyt johtamaan puhemies
         Uosukainen.
      
      
      
         
         Esko-Juhani Tennilä /vas:
            		
         
         
         Rouva puhemies! Työmarkkinatuki ja peruspäiväraha
            kohoavat 8 markkaa 20 penniä päivälle
            eli noin 178 markkaa kuukaudessa. Lisäksi työmarkkinatukeen saadaan
            takaisin lapsikorotus.
         
         
         Korotus ei ole kaikkinensakaan paljon, vähänhän
            se on, mutta voi, kuinka lujassa tämäkin vähäinen
            korotus on ollut! (Ed. Vehkaoja: Kyllä!) Voin kyllä omasta
            mielestäni perustellusti sanoa, että vain vasemmistoliiton
            lujuus tässä asiassa pelasti huono-osaisimmille
            työttömille nämä korotukset.
            Kolmikantahan tuotti vain sinänsä tarpeellisen
            korotuksen ansiosidonnaiseen turvaan, eli palattiin siltä osin
            siihen oikeaan prosenttiin. Kolmikannassa eivät kuitenkaan
            hoituneet työmarkkinatuki ja peruspäiväraha,
            joille valtaosa työttömistä on jo pudonnut.
            Kyllä me näemme tämän oman tappelumme
            tulokseksi, ja tietysti näemme myös sen, että on
            tätä tuettu sosialidemokraattienkin taholta. (Ed.
            Vehkaoja: Se oli reilusti sanottu!) Tämä on ollut
            ihan myönteinen saavutus ja kokemuksena myös sillä lailla rohkaiseva,
            että täällä eduskunnassa pystytään tuloksiin,
            kun tiukka ote otetaan.
         
         
         Yhdistelmätuen osalta olen tyytyväinen siihen,
            että työssäoloehtoa parannetaan. Nyt
            on vuodesta saanut työssäoloehtoa vain neljä kuukautta,
            jatkossa saa yhdistelmätuella oleva sitä kuusi
            kuukautta, ja se on selvä parannus tietysti sekin.
         
         
         Mutta sitten tulee iso kysymysmerkki. Minkä takia yhdistelmätuen
            toinen vuosi on nyt siten tähän lakiin jäänyt,
            että palkkaaja ei saa valtiolta muuta kuin työmarkkinatuen?
            Tässä tulee se ongelma, esimerkiksi meilläpäin
            Lapissa, että tätä toista vuotta eivät
            voi käyttää työttömien
            yhdistykset tai muut pienet ja vähävaraiset yhdistykset
            ja yhteisöt. Minkä takia tätä asiaa
            ei hoidettu niin, että toinenkin vuosi olisi ollut mahdollista tosiasiassa
            myös näiden käyttää,
            jotka sitä yhdistelmätukilaista toisena vuonna
            ehkä eniten tarvitsevat? Tässä odotan
            vastauksia nyt niiltä, jotka valiokunnassa ovat tätä olleet
            vielä tarkastelemassa. (Ed. Vehkaoja: Kyllä ed.
            Tennilä tietää syyn!) — Minä en
            tiedä, mikä on syy. Minä en yksinkertaisesti
            ymmärrä, koska tässä ihan turha pukki
            jää tähän sinänsä myönteiseen
            ratkaisuun eli tämän yhdistelmätuen toiselle
            vuodelle pidentämiseen. Olisi tämä pitänyt
            hoitaa kerralla kuntoon, ja täytyy vielä katsoa,
            mitä tässä on tehtävissä.
         
         
         Eli kyllä tässä on saavutus saatu,
            se pitää nähdä, köyhimpien
            suomalaisten osalta, sillä juuri pitkäaikaistyöttömyys
            on köyhyyden perussyy ja peruspäivärahalla
            ja työmarkkinatuella oleminen on se tekijä, joka
            sitten köyhyyden yleensä laukaisee. Mutta sitten
            kuitenkin, arvoisat vasemmistolaiset ja muutkin hyväsydämiset,
            kyllä meidän pitää nähdä,
            että haaste on edelleen erittäin iso meidän
            päättäväiselle vaatimustoiminnallemme
            ja tuloksien saamisellemme, vaikkapa sitten ensi vuonna. Me olemme
            tapelleet nyt peruspäivärahalaisille ja työmarkkinatukilaisille ehkä reilut
            200—300 markkaa korotuksia kuukaudelle, jos lapsia on,
            mutta esimerkiksi ministeritason tuloihin ensi vuoden veroratkaisu
            antaa noin 4 500 markkaa vuodessa lisää käteen
            eli useita satasia kuukaudessa. Niillä, joilla on isot tulot,
            kuitenkin se käteenjäävä raha
            lisääntyy paljon enemmän kuin näillä köyhimmillä.
            Suhteellisesti tämä koko ajan menee huonompaan
            suuntaan.
         
         
         Me joudumme kuitenkin toteamaan, että voimasuhteet
            ovat nyt tällaisia, mutta kyllä tämä saavutus
            rohkaisee, että on pystytty se peruspäivärahan
            korotuskin ja työmarkkinatuen korotus lopulta painamaan
            läpi. Se rohkaisee. Toisaalta meitä haastaa se,
            että kokoomus on esimerkiksi veroratkaisuissa kuitenkin
            nytkin pystynyt hoitamaan oman kannattajakuntansa edut erittäin
            hyvin ja rahassa moninkertaisesti siihen verrattuna, mitä me
            köyhimmille olemme saaneet.
         
         
       
      
         
         Leea Hiltunen /kd:
            		
         
         
         Arvoisa rouva puhemies! Vaikka tässä edellisessä puheenvuorossa
            ed. Tennilä toi esille myönteisenä, että on
            saavutuskin tämän esityksen kautta edessä meillä,
            niin haluan kuitenkin korostaa sitä, että ei minun
            mielestäni ole oikein se, että työttömät
            ovat se ryhmä, jonka tulokehitys on edelleen negatiivinen. Kun
            elämme tällaisessa tilanteessa, jolloinka haetaan
            ihmisarvoa ja tasa-arvoa ja arvostusta erilaisille ryhmille, niin
            ihmettelen suuresti, ettei valiokunnassa löytynyt yksimielisyyttä ja
            tahtoa viedä pidemmälle tätä,
            kun täällä valiokunta kuitenkin kannanotossaan
            huomauttaa, että peruspäivärahan ja työmarkkinatuen
            tason korottaminen ei merkitse kaikille työttömyysturvaa
            saaville vastaavaa tulojen lisäystä, koska korotus
            leikkaantuu toimeentulotuen pienenemisen vuoksi tai sen vuoksi,
            että ansioon suhteutetun päivärahan suuruus
            lapsikorotuksineen voi olla enintään 90 prosenttia
            vakuutetun päiväpalkasta.
         
         
         Tämä, että nämä sitten
            nimenomaan leikkaantuvat, että kokonaistoimeentulo kuitenkin
            heikkenee, on se epäkohta tässä. Olisin
            todella toivonut, että olisi voitu vaikka saada ponsi tähän,
            että nopeasti ryhdytään toimenpiteisiin
            tämän järjestelmän kehittämiseksi
            sillä lailla, että tämä yhteensovitus
            ei heikennä vaan parantaa työttömien
            toimeentuloa ja kannustaa heitä, rohkaisee myöskin
            lyhyenkin työn hakemiseen.
         
         
         Kyllä täytyy sanoa, että tämä tasokorotus
            on liian pieni, tosiaan, onko se 12 markkaa tai enemmän.
            Siinä mielessä tässä vastalauseessa
            olevat perustelut pitäisi nyt ottaa vakavasti. Todella
            toivon myöskin, että tässä salissa
            vielä voisimme äänestyksessä,
            mikäli tämä esityksenä tulee
            sitten, jokainen omalta osaltamme arvioida, onko nyt aika antaa
            myöskin ihmisarvoa näille työttömille.
         
         
       
      
         
         Mikko  Kuoppa   /vas(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Haluan huomauttaa, että eihän
            tämä työmarkkinatuen korotuksen vika
            ole, jos toimeentulotuki leikkaantuu, (Ed. Vehkaoja: Aivan!) vaan
            nimenomaan pitäisi muuttaa sitten toimeentulotukilakia
            niin, että se ei leikkaisi työmarkkinatuen korotusta,
            joka tulee. Periaatteessa olen ilman muuta sitä mieltä,
            että työmarkkinatuen korotus on oikea linja ja
            ensisijaisen sosiaaliturvan tulisi olla sen tasoinen, että ihminen
            ei automaattisesti joudu hakemaan viimesijaista toimeentuloturvaa
            elikkä toimeentulotukea, ja näin ollen tätä ensisijaista
            sosiaaliturvaa tulee korottaa. (Ed. Vehkaoja: Aivan!) Tämä on
            siinä mielessä oikean suuntainen, mutta se on
            todettava, että eihän tämä missään
            tapauksessa riittävä ole.
         
         
       
      
         
         Leea   Hiltunen   /kd(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Ihan lyhyesti, aivan näin juuri,
            mutta olisinkin halunnut nähdä, että valiokunta
            olisi nämä kaksi asiaa käsitellyt käsi
            kädessä. Ei voida käsitellä erillisinä näitä korotusasioita
            ja tämän järjestelmän heikkouksia,
            jotka heikentävät tuloa. Siinä mielessä puheenvuorossani
            toivoin sitä pontta, että olisi edes ponnessa
            viestitetty sillä tavalla, että tämä epäkohta
            tulee korjata niin, että tulot eivät heikenny,
            kun näitä yhteensovituksia joudutaan toteuttamaan.
         
         
       
      
         
         Marjatta Vehkaoja  /sd(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Minä joudun keskustelun yhteydessä kyllä inhorealistisesti
            palauttamaan mieleen, että meidän sosiaaliturvalainsäädäntömme
            on niin vaikea, että on täysi utopia kuvitella,
            että ilman valmistelukoneistoa eduskunnan sosiaali- ja
            terveysvaliokunta ryhtyy tekemään ex tempore -muutoksia,
            kun kuitenkin tiedämme, että niillä on
            vaikutuksia moniin moniin eri suuntiin. Tässä on
            todella kysymys nyt siitä, että kaikki vaikuttaa
            kaikkeen. Sen takia meidän on niin vaikea näissä kysymyksissä liikkua.
            Kun me olemme kysyneet esimerkiksi valiokuntana, mikä on
            lopputulos yksittäisen kansalaisen kohdalla, niin ei meinaa
            löytyä ihmistä, asiantuntijaa, joka pystyisi
            meille kertomaan, kun kaikki eri etuudet huomioon otetaan, elämäntilanteet jnp.,
            mikä se on. Tämä on hyvin riskipuuhaa.
         
         
       
      
         
         Päivi Räsänen /kd:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Pyysin puheenvuoroni kommentoidakseni ed.
            Esa Lahtelan puheenvuoroa. Hän on nyt poistunut salista,
            mutta pöytäkirjoja varten totean, että hän kuunteli
            huonosti puheeni. En suinkaan sanonut, että tässä esityksessä mentäisiin
            väärään suuntaan. Tämä esitys
            on todellakin askel oikeaan suuntaan. Totesin, että viime
            vuosina työttömien reaalitulojen kehitys on ollut
            negatiivista. Tämä suunta on ollut viime vuosina
            väärä.
         
         
         Haluan vielä korjata senkin väärän
            käsityksen ed. Esa Lahtelan puheenvuorossa, että opposition
            ja hallituksen esitysten ero olisi 2 markkaa. Esitysten ero on 5
            markkaa. Hallitus esittää 5 markan korotusta ja
            oppositio 10 markan korotusta päivärahaan. Sen
            lisäksi tulee sitten 3 markan indeksikorotus kumpaankin
            ehdotukseen.
         
         
       
      
         
         Ismo Seivästö /kd:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! On helppo yhtyä siihen ajatukseen,
            että tämä ehdotus on oikean suuntainen,
            mutta, vanhaa työmarkkinatermiä käyttäen,
            riittämätön. Täällä joskus
            aina esitetään, että yrittäjyyden
            tukeminen ja kannustaminen sulkisi pois sen, että työttömistä ja
            työttömien perustoimeentulosta huolehdittaisiin.
            Henkilökohtaisesti en näe näitä kahta
            asiaa toisensa poissulkevina vaihtoehtoina, vaan meidän
            yhteiskunnassamme voidaan huolehtia molemmista sektoreista.
         
         
         Sen sijaan esittäisin kysymyksen vasemmistoliiton suuntaan.
            Kun teillä on veroministerin paikka hallussanne, miten
            te kommentoitte sitä, että veroratkaisuissa 5 000
            markan kuukausituloissa veronkevennys on noin 41 markkaa ensi vuodelle,
            ja kun mennään yli 30 000 markan, se on
            166 markkaa eli nelinkertainen? Eikö tässä suhteessa
            olisi voitu lähteä myöskin markkamääräisesti
            samoihin veronkevennyksiin kaikissa tuloluokissa eli suuretkin tuloluokat
            olisivat tyytyneet siihen, mihin pienet tuloluokat joutuvat tyytymään?
            Näin olisi säästetty muutama miljardi markkaa
            viime vuodesta ja ensi vuodesta käytettäviksi
            juuri kaikista köyhimpien ihmisten aseman parantamiseen
            ja suomalaisen perusturvan ja peruspalvelujen hoitamiseen.
         
         
       
      
         
         Esko-Juhani Tennilä /vas:
            		
         
         
         Puhemies! Kristillisille haluan vielä todeta, että tässä on
            kuitenkin saatu selvä korotus. Se on riittämätön,
            mutta ilman meidän kovaa otettamme ja sosialidemokraattien
            tälle tappelulle antamaa tukea tätäkään ei
            olisi tullut. Ei mitään olisi saatu, koska kolmikannassa
            peruspäiväraha ja työmarkkinatuki unohtuivat
            alun perin kokonaan. Ansiosidonnaistakin pitää korottaa.
            Sekään ei ole ollenkaan riittävä.
            Mutta tietysti ensimmäinen huoli on köyhimmistä työttömistä,
            jotka nyt olivat jäämässä jalkoihin,
            mutta onneksi jotakin on saatu.
         
         
         Ihan peruslinjana, perusetuja on joka tapauksessa korotettava.
            Jos niitä ei koskaan lähdetä korottamaan,
            eihän tästä lopulta tule mitään.
            Ei mitään verohelpotustakaan voida antaa, jos
            ei perusetuja nosteta. Linja on nyt ihan oikea, mutta sen lisäksi
            pitää katsoa yhteensovitukset ja myös veroratkaisut.
         
         
         Veroratkaisujen osalta minä totean henkilökohtaisena
            mielipiteenäni, että niissä ei ole minkään
            näköistä solidaarisuutta ensi vuoden
            osalta.
         
         
       
      
         
         Mikko Kuoppa /vas:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Ed. Seivästölle haluan todeta
            vain, että silloin kun työttömyysturvasta,
            työttömyyspäivärahasta, poistettiin
            kunnallisverotuksen ansiotulovähennys, vasemmistolla ei
            ollut veroministerin paikkaa. Tämähän
            on nyt yksi suuri ja paha puute. Mielestäni myöskin
            työttömyysturvan saajilla tulisi olla ansiotulonvähennysoikeus,
            joka tällä hetkellä heiltä puuttuu.
            Silloinhan heidän verotuksensa kiristyy. On täysin
            kohtuutonta, että esimerkiksi 30 000—40 000
            markan vuosituloilla toimeentuleva työtön ei saa
            minkäänlaista verohelpotusta, kun sen sijaan taas
            500 000 markan vuositulot saava hyvätuloinen ihminen
            saa useitten tuhansien markkojen verohelpotukset vuodessa. Onhan
            ihan selvää, ettei tämä mikään
            oikeudenmukainen ratkaisu ole, puhumattakaan että tämä olisi
            ollut solidaarinen veroratkaisu, joka nyt on tullut. Minä olen
            tätä arvostellut ja tulen arvostelemaan myöskin
            jatkossa.
         
         
       
      
         
         Ismo Seivästö /kd:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Ei minulla ole mitään vaikeutta
            antaa tässä asiassa vasemmistoliitolle ja sosialidemokraateille
            tunnustusta. Te olette tehneet ihan oikean suuntaista ja hyvää työtä.
            Mutta toivoisin nyt, vasemmistoliittolaiset, kun täällä muun
            muassa sosialidemokraattien taholta eilen todettiin niin, että siellä on valmiutta
            luopua ensi vuonna veronkevennyksistä suurituloisille kokonaan
            ja suunnata se raha köyhille ihmisille, että te
            tässä suhteessa nyt opastatte ministeriänne
            toimimaan tämän suuntaisesti, että vuoden
            2003 budjetissa ei ole suurituloisille mitään
            suuria veronkevennyksiä, vaan lähdetään
            köyhyyttä ja eriarvoisuutta todellakin poistamaan,
            niin kuin perinteisesti vasemmistopuolueet ovat tässä yhteiskunnassa
            halunneet tehdä yhdessä kristillisten kanssa.
         
         
       
      
      Yleiskeskustelu päättyy.