7) Hallituksen esitys laiksi toimeentulotuesta annetun lain 11
ja 15 §:n väliaikaisesta muuttamisesta
Marjatta Vehkaoja /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Itse asiassa nyt esillä oleva
toimeentulotukilain muutos on valiokuntamme tämän
illan mietinnöistä se, johon ainakin henkilökohtaisesti
olen ladannut eniten. Se johtuu myöskin siitä, että keskustelemme
nyt viimesijaisesta toimeentuloturvasta. Sanottaisiinko näin,
että ne mahdolliset virheet ja väliinputoamiset,
mitä ensisijaisissa etuuksissa mahdollisesti on, tulee
korjata viimeistään silloin, kun puhutaan toimeentulotuesta.
Arvoisa puhemies! Hallituksen esityksessä toimeentulotuesta
annetun lain muutoksesta on kysymys kolmen vuoden kokeilulaista,
jonka pääkohta on se, että toimeentulotuen
lisäksi voi ansaita 3 800 markkaa brutto sen vähentämättä toimeentulotukea.
Se on mahdollista sen johdosta, että hallitus on ehdottanut
säännöstä, että 20 prosenttia
ansiotulosta, kuitenkin enintään 600 markkaa netto,
voidaan jättää ottamatta huomioon, kun
toimeentulotuen tasoa määritellään. Tämä hallituksen
esitys on yksi osa köyhyyspaketista. Sen tärkeimpänä perusteluna
on ollut kannustavuus, eli ajatus on se, että tämän
perusteella pienituloiset ihmiset menisivät enemmän töihin.
Toimeentulotuen saajia oli maassamme viime vuonna noin 460 000.
Se on valtava määrä ihmisiä.
Toimeentulotukihan on tarkoitettu viimesijaiseksi ja myöskin
väliaikaiseksi. Eri tulonsiirrot ovat pystyneet pelastamaan
maassamme 88-prosenttisesti ihmisiä pois köyhyydestä.
Vaikka tämä osuus on laskenutkin 90-luvun aikana,
niin vieläkin päihitämme kaikki tärkeimmät
vertailumaamme Ruotsia lukuun ottamatta. Tulonsiirrot ovat todella
tehokas keino vähentää köyhyyttä. Kun
puhutaan toimeentulotuesta, silloin puhutaan tietysti niistä,
joita tulonsiirrotkaan eivät ole onnistuneet pelastamaan.
Hallituksen esitystä on vaikutuksiltaan ollut hyvin
hankala arvioida, arvoisa puhemies, siitä syystä,
että hallitus ei itsekään välttämättä tiedä, kuinka
ihmiset tulevat käyttäytymään
tämän muutoksen edessä, ja kun sitä ei
tiedetä, ei voida myöskään tietää tarkasti,
mitkä ovat tämän kustannusvaikutukset.
Joitakin lukuja on heitetty pöytään,
ja hallituksen esitys on tehty siltä pohjalta, että kustannukset
nousisivat lähes 90 miljoonalla markalla.
Tämä uudistus koskee nykyisiä toimeentulotuen
saajia, jotka saavat tukea vähäisten ansiotulojensa
täydennykseksi. Tämä uudistus koskee myös
nykyisiä ilman ansiotuloja olevia toimeentulotuen saajia,
jotka hakeutuvat kannustusvaikutusten johdosta töihin.
Näitä arvioidaan olevan noin 12 000.
Sitten vielä tämä koskee sellaisia pienipalkkaisia
henkilöitä tai perheitä, esimerkiksi
osa-aikaista työtä tekeviä, jotka uuden etuoikeutetun
ansiotulojärjestelyn vuoksi tulisivat oikeutetuiksi toimeentulotukeen.
Arvoisa puhemies! Olemme olleet aika, sanotaanko, epäröivällä kannalla
valiokunnassa tämän hallituksen esityksen suhteen
ensiksi siitä syystä, että olemme kysyneet
moneen kertaan, onko tämä kannustinefekti nyt
sijoitettu oikean lainsäädännön
piiriin. Olisiko se sittenkin paremmin sopinut ja olisiko se pitänyt
sijoittaa työttömyysturvalainsäädäntöön?
Oikeastaan liittyen tänä iltana jo käytyyn
muuhun keskusteluun arvelimme mietinnössäkin,
että kokeilun aikana erityisesti tätä seikkaa
tulee arvioida juuri sen johdosta, että esitys on oikeastaan
väärän suuntainen, koska se tuo lisää asiakkuutta
toimeentulotukeen, väärän suuntainen
sen takia, että meidän piti tehdä töitä sen
hyväksi, että ensisijaiset etuudet kulkevat aina
edellä.
KTV:n puolelta on moitittu tätä ratkaisua myöskin
sen johdosta, että on väitetty sen synnyttävän
uuden minimiansiotulon 3 800 markan kohdalle Amerikan malliin.
Sehän olisi tietenkin osa-aikatyötä koskeva
minimiansiotulo. Nyt ei puhuta minimipalkasta vaan minimiansiotulosta.
On epäilty, että syntyisi pysyvä minimiansiotulo
ja vielä sellainen rakenne, että sitä pysyvästi täydennettäisiin
toimeentulotuella. On myös sanottu, että tämä,
jos tästä tulisi pysyvä, olisi laki Etelä-Suomea
varten, ei tämäkään esitys auta
mitään Pohjois-Suomessa silloin, kun työtä ei
ole tarjolla, edes osa-aikatyötä.
Toimeentulotuen 600 markan nettolisämahdollisuus, jonka
siis ansiotulojen puolelta voi nyt saada, tulee olemaan perhekohtainen,
joten lopputulos tulee suosimaan yhden hengen toimeentulotukitalouksia.
Kyllä me karsastimme sitä, että ikään
kuin ei suoraan nosteta perustasoa, vaan käytetään
muita apparaatteja hoitamaan sinänsä hirveän
tärkeätä kysymystä. Reilumpaa olisi
varmaankin ollut nostaa toimeentulotuen perusosaa.
Tässäkin, niin kuin äskeisessä aiheessa,
josta keskustelimme, käy niin, että jos toimeentulotuella
oleva henkilö ryhtyy tällaisia ansiotuloja saamaan — enintään
siis 3 800 markkaa brutto kuukaudessa — sillä on
vaikutusta hänen muihin etuuksiinsa. Se voi niitä vähentää.
Esimerkiksi asumistuki on sellainen, mitä on tarkistettava,
jos tulot muuttuvat 1 000 markan verran. Näin
ollen tässäkin kysymyksessä, arvoisa
puhemies, olemme tilanteessa, että me emme osaa sanoa,
mitkä ovat perhekohtaiset nettovaikutukset. Ne on aika vaikea
arvioida. Tietysti kokeiluaikana pitää seurata
tämmöisiä kysymyksiä. Jos sitten
ansiotulot vaihtelevat eri kuukausina, me joudumme suuriin hallinnollisiin
lisätöihin, koska näiden muiden etuuslajien
johdosta, esimerkiksi juuri viittaan asumistukeen, pitää olla
koko ajan tarkkaan tiedossa, missä mennään.
Näin pitkä lista tuli, arvoisa puhemies, dubioista
tähän asiaan, mikä osoittaa, että on
hyvä, että se on pelkästään
kokeilulaki. Myöskin minun mielestäni tämä alleviivaa
sitä, mitä äskeisen keskustelun yhdessä vastauspuheenvuorossa yritin
ilmaista, miten vaikeaa on tehdä uudistuksia tämän
lainsäädännön alueella, miten
hirvittävän vaikeaa on hallita kaikkia naruja
yhtä aikaa, koska ei ole tietoa, mitkä kaikki
osat siinä rakennelmassa lopuksi liikkuvat. Ei myöskään
tosiaan ihmisten käyttäytymisistä voi
olla ennakkoon täsmätietoa.
Arvoisa puhemies! Eilen illalla, en ollenkaan unenpuutteesta,
vaan kiinnostuksesta, luin puolenyön aikaan vielä täältä tullessani
Kelan sanomia. Suosittelen. Siellä on erittäin
pätevää tekstiä. Sieltä löysin
Palvelutyönantajien Minna Punakallion ja valtiovarainministeriön
Marja Tuovisen tutkimuksen selosteen, jossa he totesivat, että jo
nykyiset kynnyspalkat ovat erittäin matalia. Tämä liittyy
kysymykseen kannustavuuden ikuisesta etsinnästä.
He totesivat esimerkiksi myyjättären palkan olevan
suunnilleen 8 400 markkaa. Jos hän on ollut ansiosidonnaisella työttömyysturvalla,
hänellä on erinäisten lisukkeiden kanssa
kenties käytettävissään 4 700 markkaa
kuukaudessa brutto. Näin ollen he totesivat, että tämä on
tällaisen myyjän kynnyspalkka, siis 4 700
markkaa kuukaudessa. Tämä myöskin näkyy
tilastoissa sillä lailla, että kannustavuus on
toiminut jo valmiiksi erityisen hyvin, koska niiden toimeentulotuen
piirissä olevien henkilöiden määrä,
joilla ansiotulot ovat pääasiallisena tulona,
on pudonnut 23 prosentista 10 prosenttiin.
Voidaan sanoa, että hallituksen esitys merkitsee, että kynnyspalkkaa,
joka äskeisessä esimerkissä oli 4 700
markkaa, esitetään nyt alennettavaksi 3 800
markkaan. Se tulee olemaan se palkka, jolla kannattaa ottaa työtä vastaan.
Tietysti se on sitten lähinnä osa-aikaista. Minun
mielestäni valittu linjaus, vaikka se onkin kokeiluluontoinen,
on kyllä vaarallinen, koska se saattaa sementoida palkkatyön
alimman hinnan sellaiseksi, ettei palkalla kuitenkaan voi elää.
Jos ratkaisusta tulisi pysyvä, kannattaisi mielestäni
kyllä miettiä, olisiko inhimillisempää pyörittää tuki pysyvästi
työnantajien kautta, jolloin henkilö voisi saada
korkeamman palkan eikä hänen tarvitsisi sen täydennykseksi
hakea toimeentulotukea.
Arvoisa puhemies! Minä olen erittäin iloinen siitä,
että sosiaali- ja terveysvaliokunnan mietintö oli
yksimielinen. Nyt tulen sen kaikkein tärkeimpään
kohtaan. Olemme sorvanneet lausumaehdotuksen, joka kuuluu seuraavasti:
"Eduskunta edellyttää, että hallitus
selvittää vuoden 2002 aikana, miten toimeentulotukea saavien
asemaa parannetaan ottaen erityisesti huomioon sen, että kaikkien
toimeentulotukea saavien asemaa ei voida parantaa työelämään osallistumiseen
kannustavilla toimilla. Selvityksen perusteella hallituksen tulee
tehdä ehdotukset tarvittavista lainsäädäntömuutoksista
seuraavan valtion talousarvioesityksen yhteydessä."
Minusta on nyt tärkeää todeta seuraavaa.
Tässä keskusteluilmapiirissä ja keskustelun
pitkään jatkuttua olemme yhden muurin pystyneet
murtamaan. Se muuri on ollut se, että varsinkin ehkä tuolla
oikealla puolella on pidetty toimeentulotukiasiakkaiden porukkaa
hyvin homogeenisena. Nyt olemme ikään kuin valiokunnassa
ensimmäistä kertaa yksimielisiä siitä,
ja se näkyy nyt tässä ponnen muotoilussa,
kaikki sen nyt voivat allekirjoittaa, että näin
ei ole, vaan siellä on kahta porukkaa: niitä,
joita pitääkin kannustaa, ja niitä, joita
ei esimerkiksi sairauden syystä enää voida
kannustaa, ei ole inhimillistä. On eläkeläisiä ja sairaita
ihmisiä. Tämä on minusta hyvä mahdollisuus
nyt päästä myöskin siihen ytimeen
kiinni toivon mukaan seuraavalla kierroksella.
En malta olla lopettamatta puheenvuoroani eräänlaiseen
anekdoottiin. Kokoomuksen eduskuntaryhmän puheenjohtaja
oli kopioinut eilen Antti Parpon tutkimuksesta A-nelosia yhdelle
ja toiselle. Sitten hän oli oikein innostunut ja sanoi suunnilleen
näin, että minä olen aina sanonut, että tämä kannustavuus
on niin tärkeää. Se on niin tärkeää.
Katsokaa nyt, mitä tässä lukee. Tässähän
lukee näin, että työttömistä kannustinloukuissa
on 22 prosenttia kotitalouksista, kun mittana käytetään
sadan prosentin efektiivistä marginaaliveroastetta. Vastaava
luku opiskelijoilla on 23 prosenttia. Väljemmällä 80
prosentin kriteerillä työttömien loukussaolo
on huomattavan yleistä. Heistä jopa 41 prosenttia
on tilanteessa, jossa 500 markan lisätuloista saatu taloudellinen hyöty
jää hyvin pieneksi. Mitä minä sanoin,
sanoi kokoomuksen eduskuntaryhmän puheenjohtaja. Hetken
olin hiljaa ja sanoin sitten, että kyllä, mutta
sehän tarkoittaa, että ne 59 prosenttia eivät
hyötyneet tästä ratkaisusta.
Marjatta Stenius-Kaukonen /vas:
Arvoisa puhemies! Tässä esityksessä jälleen
valiokunnan puheenjohtaja varsin seikkaperäisesti selvitti
niitä näkemyksiä, joita valiokunnassa
tämän asian yhteydessä esitettiin. Omalta
osaltani voin yhtyä näihin näkemyksiin,
nimenomaan näiden ongelmien esittelyyn, joita tästä laista
todennäköisesti seuraa, siitäkin huolimatta,
että olemme tämän yksimielisesti hyväksyneet.
Perusongelma on tietysti se, että tämä ei
vähennä toimeentulotuen saajien määrää vaan
todennäköisesti lisää heitä.
Edellisen asian yhteydessä jo kävimme keskustelua
siitä, että oikeampi tapa olisi tietysti muuttaa
työttömyysturvaa koskevia säännöksiä, että voisi
ansaita jotakin, niin että toimeentulo riittäisi
päivittäiseen elämään,
mutta siinä ei ole edetty. Siinäkin on lupailtu,
että toivon mukaan siellä jotakin alkaa tapahtua.
Toinen näkökohta, jota puheenjohtaja ei oikeastaan
paljon käsitellyt, mutta jota itse pidin valiokunnassa
voimakkaasti esillä, oli se, että meillä on
nykyisin toimeentulotukilaki sellainen, että se mahdollistaa,
että vähäisiksi katsottavia avustuksia
ja ansiotuloja ei lainkaan oteta huomioon. Kun meillä oli
pykälä, jossa sanottiin, että 20 prosenttia
jätetään huomiotta ansiotuloista, näiden
kahden, saman pykälän eri kohtien, tulkitseminen
mielestäni oli ristiriitaista. Vielä tärkeämpää on,
että olemme huhtikuun alussa lisänneet ehkäisevää toimeentulotukea
koskevia säännöksiä toimeentulotukilain
1 ja 13 §:ään ja nimenomaan edellyttäneet,
että ehkäisevällä toimeentulotuella
voidaan tukea itsenäistä selviytymistä. Se
tarkoittaa esimerkiksi sitä, että jos saa jonkin työtulon,
ansiotulon, se voidaan jättää kokonaan huomiotta,
jos se edistää sitä, että henkilö ei
lainkaan ole toimeentulotuen tarpeessa jatkossa. Mielestäni
tämä kohta, että siellä oli
kategorinen 20 prosenttia, oli selvästi tietyllä tavalla
ristiriidassa. Kun saimme lisätyksi tänne sanan
"vähintään", se oli hyvä asia,
vaikka järkevä sosiaalityöntekijä ehkä olisi
osannut tulkita lakia ilman sitäkin ja käyttää eri
pykäliä, mutta meillä on paljon ammattitaitoisia
sosiaalityöntekijöitä, joille tosiasiassa
kunnat asettavat niin tiukat raamit, että vaikka normien
asettaminen onkin kielletty, siitä huolimatta heillä ei
riittävästi lain edellyttämää liikkumavaraa
ole.
Tähän esitykseen liittyvien asioiden lisäksi haluan
omalta osaltani jatkaa sitä keskustelua, jota valiokunnassa
kävimme asumiskustannusten 7 prosentin omavastuun poistamisesta
tai ainakin alentamisesta toimeentulotukilaskelmassa. Ikävä kyllä,
loppujen lopuksi emme tässä asiassa päässeet
eteenpäin. Sitä pidän kyllä valitettavana.
Eilisessä keskustelussakin tuotiin esille juuri yhtenä tekijänä,
että asumiskustannusten omavastuu on ollut juuri sellainen
tekijä, joka on vaikeuttanut toimeentulotukiasiakkaiden
toimeentuloa. Haluan tässä toistaa, vaikka sanoin eilen — ed.
Vehkaoja totesi, että tämä laki tällaisena
kuin se on säädetty, hyödyttää itse
asiassa nimenomaan yksinäisiä toimeentulotuen
saajia — mutta se, mistä eilen puhuin, oli Tampereella tehty
tuore selvitys, jossa kerrottiin, että 30 prosenttia toimeentulotuen
saajista kaupungissamme on alle 18-vuotiaita. He ovat selvästi
yliedustettuina siinä suhteessa, mikä on tämän
ikäisten lapsien osuus. Samaten ahtaasti asuminen liittyi juuri
siihen, että lapsiperheet ovat yliedustettuina ahtaasti
asuvien joukossa. Silloin asumiskustannusten omavastuun poistamisella
olisi helpotettu sitä, koska se, että yritetään
pakottaa ihmisiä muuttamaan asuntoihin, joissa asumiskustannukset
ovat pienemmät, johtaa siihen, että asutaan entistä ahtaammin.
Asumiskustannusten omavastuu on asia, josta pitää jatkaa
voimakasta taistelua, että päästäisiin tässä eteenpäin,
mutta sitäkin tärkeämpää itse asiassa
on se, että asumistukilaissa saadaan muutoksia omavastuusäännöksiin.
Nythän normivuokriin on tulossa korotuksia. Se on osaltaan hyvä,
mutta lapsiperheiden kohdalla tulisi vielä edetä asumistuen
keinoin siten, että nostetaan täysimääräiseen
tukeen oikeuttavia tulorajoja sille tasolle, jolla tulot kattaisivat
elantokustannukset ja myöskin asumismenojen omavastuun. Tämä hieno
muotoilu on ympäristöministeriön virkamiesten
muotoilema. Kuulimme omassa eduskuntaryhmässämme
näitä virkamiehiä ja saimme erittäin
arvokasta lisätietoa siitä, miten asumistukilakia
pitäisi muuttaa.
Toivon, vaikka tämä ei kuulu meidän
valiokuntamme asioihin, että me, jotka toimeentulo-ongelmien
kanssa sosiaalivaliokunnassa joudumme silmätysten, voisimme
sitten edistää sitä, että meidän
valiokuntamme toimialan ulkopuolella olevaankin asiaan saadaan korjausta. Meidänhän
pitäisi yleensä pyrkiä siihen, että toimeentulotuen
piirissä ei olisi niin paljon asiakkaita, ja silloin meidän
pitäisi nimenomaan pyrkiä vaikuttamaan muualle
kuin meidän oman toimialamme asioihin, jotta näissä tavoitteissa
edettäisiin. Mutta aika vaikea on vaikuttaa, sillä kun sosiaalivaliokunnan
asiat tulevat listalle, niin täällä ovat
tavallisesti vain sosiaalivaliokunnan jäsenet ja ed. Lahtela
sitten on joukon jatkona, ja tietysti rouva puhemies kuuntelee näitä meidän keskustelujamme.
(Ed. Rehula: Kokoomuksesta ei ole ketään!) — Kokoomuksesta
on rouva puhemies. Kyllä tämän viestin
pitäisi näin mennä perille mahdollisimman
korkealla tasolla. Luotamme siihen, että rouva puhemies
todella kuuntelee, ja siitä olen varma, koska hän
usein kyllä ilmaisee sen, kun kääntyy
katsomaan häneen päin, että hän
kyllä seuraa, mitä täällä puhutaan.
Nämä ovat niitä asioita, joista hallitusohjelmassa
varsin selkeästi on sanottu, että erityisesti huono-osaisuuden
kasautumista on ehkäistävä, ja siinä meillä eduskunnassa
kyllä riittää työtä, että pystymme
hallitusohjelmaa toteuttamaan näiden kaikkein vaikeimmassa
asemassa olevien ihmisten kohdalla entistä paremmin.
Päivi Räsänen /kd:
Arvoisa rouva puhemies! Tässä esityksessä on
omat hyvät puolensa näistä ongelmista
riippumatta, joita täällä on tuotu esiin.
Ensinnäkin tämän ratkaisun tarkoituksena on
todellakin kannustaa ja motivoida tulottomia toimeentulotuen saajia
hakeutumaan työelämään ja jo
pienilläkin ansiotuloilla saamaan todellista vaikutusta
perheen tai henkilön käytettävissä oleviin
tuloihin. Toiseksi tämän esityksen hyvä puoli
on se, että se toteutetaan kokeiluna, koska tähän
liittyy ongelmallisia kysymyksiä. Pulmallista esityksessä todellakin
on se, että se voi nostaa kuntien toimeentulotukimenoja
ja entisestään kasvattaa kuntien vastuuta kansalaisten perustoimeentuloturvasta,
vaikka toimeentulotuki on tarkoitettu viimesijaiseksi ja lyhytaikaiseksi
tuen muodoksi.
Asiantuntijoita kuunnellessa tuli mieleen, että olisi
kuitenkin ollut parempi sijoittaa tämä kannustavuuselementti
ensisijaisen etuuden, työttömyysturvan, puolelle
aivan kuten valiokuntamme puheenjohtaja ed. Vehkaoja ja ed. Stenius-Kaukonen
myös totesivat. Valiokunnassa käytimme aikaa keskustellen
toimeentulotuesta muutoinkin ja erityisesti asumistuen 7 prosentin omavastuuosuudesta,
joka on osoittautunut huonoksi ratkaisuksi ja köyhyysloukkuja
aiheuttavaksi. Toivon, että saamme myöhemmin hallitukselta
esitykset tämän suhteen, jotta tästä päästäisiin
eroon.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Stenius-Kaukonen totesi, jotta
tämän asian yhteydessä on kovin vähän
kansanedustajia puhumassa tästä asiasta. En tiedä,
mitä se kuvastaa, mutta minusta nämä ovat
niitä tärkeimpiä asioita. Nämä ovat
juuri niitä meidän heikompiosaisia ihmisiämme,
ja henkilökohtaisesti satun seurustelemaan monien semmoisten
ihmisten kanssa jatkuvasti. Näiden asioiden, jos minkä,
pitäisi kiinnostaa kaikkia.
Tässä on käytetty hyviä puheenvuoroja.
Yhtä asiaa tässä voisi pohtia ääneen,
sitä, miksi ei 600 markasta tehty suojaosuutta. Siinä voi
olla se perä, kun miettii kokonaisuutta, että ilmeisesti
tällä mallilla, jossa on tämä 20
prosentin raja, pyritään kannustamaan näitä ihmisiä enemmän
työntekoon. Voi olla, että se on oikein. Itse
olisin nähnyt kuitenkin selkeänä rajan,
että se olisi ollut pelkästään
se 600 markkaa, jolloin ei olisi mitään rajoja,
vaan olisi vähintään ollut se 600 markkaa.
Toinen ongelmatiikka, joka tähän sisältyy,
on yhä edelleen tämä, että tähän
perusnormiin sisältyy 7 prosenttia näitä asumiskustannuksia,
omavastuuta. Olen ymmärtänyt, että valiokunnassa käytiin
vahva keskustelu, koska tässä tekstiosassakin
näkyy kannanottoa siitä, ja toivon mukaan tämä viesti
kantautuu hallituksen taholle ja tulevan vuoden aikana selvitettäisiin
sitä, jotta mahdollisesti seuraavan vuoden päästä voidaan
olla siinä tilanteessa, jotta tämä omavastuu
mahdollisesti kokonaan poistetaan, koska se on myös yksi leikkaus,
joka tuli laman myötä, ja se on sillä tavalla
ollut heikennys koko ajan ja epäoikeudenmukaisuus, joka
koskee toimeentulotuen varassa olevia ihmisiä. Odotan,
että hallitus siinä ryhtyy toimenpiteisiin, jos
tällä hetkellä kuitenkin mietintö on
yksimielinen, mistä ymmärsin, että kukaan
ei tässä eduskunnassa tule tekemään
esitystä tämän budjettilain osalta.
Marjatta Vehkaoja /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Haluan kertoa, että ed. E.
Lahtelan ilmaisemaa ajatusta tutkittiin valiokunnassa erityisesti
sosialidemokraattien aloitteesta, mutta näin on, että tyydyimme
siihen selvitykseen, jossa todettiin, että tämä suojaosamuotoilu
olisi sitten ehkä ne ponnistelut pysäyttänyt
siihen. Nyt henkilöt voivat kuitenkin 3 800 markkaan
brutto saakka hankkia lisätuloja, ja se on perheen kannalta
parempi lopputulos kuin tämä suojaosanäkökulma
tässä asiassa.
Mitä tulee asumisomavastuuseen, ponsi on niin kirjoitettu,
että emme ota kantaa siihen, miten tässä mennään
eteenpäin, vaan siinä on sitten hallituksella
mahdollisuudet tietenkin eri vaihtoehtoja pohtia.
Esa Lahtela /sd (vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Odotin, että olisi otettu jyrkempi
kanta lähinnä asumisen 7 prosentin osalta. Tässähän
tietenkin todetaan tekstiosassa kuitenkin, jotta asumisen omavastuun
tarkoituksenmukaisuutta ja toimivuutta nykyisessä asuntotilanteessa
tulisi selvittää ja uudistaa. Siinä mielessä minua
tyydyttää tämä lausuma. Toivon mukaan
se on riittävä viesti myös hallitukselle siitä,
jotta tätä selvitetään, ja onhan
meillä sillä tavalla hyvät puheyhteydet
kuitenkin hallitukseen ja omissa eduskuntaryhmissä viedään
eteenpäin tätä asiaa, jotta tämä asia
vuoden päästä hoituisi kuntoon.
Leea Hiltunen /kd:
Arvoisa rouva puhemies! Tämä on varmasti todella
hyvä esitys, ja niin kuin valiokunnan puheenjohtaja tätä esitteli,
on erinomainen asia, että tätä kokeiluna
viedään eteenpäin. On merkittävää,
että 3 800:lla bruttona voi toimeentuloansa parantaa.
Tässä yhteydessä haluan todeta käsittelyssä olleesta
toimenpidealoitteesta, joka on itselläni ollut toimeentulotuen
perusosan korottamisesta, miten merkittävää on
esimerkiksi se, että yksinhuoltajilla on perusosan merkitys
näin, että toimeentulotukeen oikeuttavat menot
koostuvat perusosasta. Tiedämme, että kunnissa
toimeentulotuen saanti vaihtelee usein ja esimerkiksi se, mistä kaikesta
menot koostuvat, asumismenoista ja monista suurista terveydenhuoltomenoista,
lasten päivähoidosta ja monista perheen erityistarpeista.
Olosuhteet vaihtelevat siellä, joten juuri harkinnanvaraista
osuutta haluaisin kovasti arvioitavan ja seurattavan. Esimerkiksi
ensimmäisessä kuntaryhmässä yksin
asuvan ja yksinhuoltajan osalta perusosan määrä on
se, mikä on, 2 021.
Näitä tukia olisin kovasti toivonut korotettavan
ja toivonkin, että jossain vaiheessa päästään siihen,
että niitä voidaan korottaa yksin asuvan ja yksinhuoltajan
osalta erityisesti jollain markkamäärällä.
Toimenpidealoitteessani puhun 200 markasta kuukaudessa ja myöskin
muiden tuen saajien osalta tätä vastaavasta määrästä,
koska usein näillä ovat toimeentulovaikeudet suuret, kun
on yksin asuva ja tulee terveydenhuolto- ja muita erityiskustannuksia.
Jaana Ylä-Mononen /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Lain vaikutuksia on todella aika vaikea
arvioida, ellen sanoisi, että mahdoton. Siinä mielessä tämä on
todellinen kokeilu ja tämä voi mennä ihan
metsään elikkä vaikutukset voivat olla
ei-toivottujakin. Sen ainakin tietää, että työmäärä sosiaalityöntekijöillä tämän
kokeilun myötä jälleen lisääntyy.
Oli todella hankala paikka arvioida asumistuen 7 prosentin omavastuuta ja
sen poistamista, mutta tässä kohtaa, kun tähän liittyy
nyt niin paljon kaikkea mahdollista epävarmaa, kokeiluluonteista,
päätimme keskustaoppositiossakin pitäytyä siinä minimissä,
mikä tässä nyt esitetään.
Keskustan valiokuntaryhmä korostaa ensisijaisten etuuksien
kehittämistä ja parantamista.
Erkki Kanerva /sd:
Arvoisa puhemies! Kun huoneesta käsin kuulin, että täällä muutamat
kollegat korostavat läsnäoloaan ja paheksuvat
sitä, että keskustelua seurataan muualta kuin
tästä paikalta, tulin lausumaan muutaman kokemuksen sanan
asumisen omavastuusta.
Kun se säädettiin, se oli perustavaa laatua
oleva virhe. Se lisäsi köyhyyttä jokseenkin
tarkkaan sen 7 prosenttia. Sen tavoite ja idea oli, että toimeentulotuella
asuvat hakeutuisivat pienempiin asuntoihin ja sillä tavalla
asumiskustannukset vähenisivät, mutta se ei ole
mahdollista. Meidän vuokratalorakentamiskulttuurimme on
sellainen, että mahdollisuuksia muuttaa pienempään asuntoon
ei yksinkertaisesti ole. Kun näin on, 7 prosentin omavastuu
on ihmisen ja perheen toimeentuloon käytettävistä varoista
jokseenkin prosentin tarkkuudella pois.
Marjatta Stenius-Kaukonen /vas:
Arvoisa puhemies! En nyt suinkaan halunnut paheksua vaan totesin
vain tilanteen, että meidän viestimme sosiaali-
ja terveysvaliokunnasta pitäisi mennä nimenomaan
muihin valiokuntiin, joissa voidaan tehdä ensisijaiset
toimet, joilla estetään se, että ihmiset
joutuvat toimeentulotukiluukulle. Totta kai meidän omassa
valiokunnassammekin ensisijaisia etuuksia korottamalla voidaan paljon tehdä.
Tiedän, että ed. E. Kanervakin kuuluu niihin,
jotka varsin hyvin tuntevat tämän ongelmakentän,
ja olen tietysti iloinen, että hän osallistuu keskusteluun.
Viittaukseni oikeastaan liittyy siihen, että eilisiltana
täällä paheksuttiin kello 11:n jälkeen,
että ei ollut yhtään naisia. Meitä oli
kello 8:n jälkeen viisi naista paikalla, mutta onneksi
sitten miehiä ilmestyi paikalle. Nyt voi sanoa, että meitä on
fifty—fifty tai yksi nainen enemmän, kun otetaan puhemies
huomioon, mutta eilen oli todella tilanne, jossa miehet kävivät
tuntikausia keskustelua ja joka puheenvuorossa huomauttivat, mihin
naiset ovat kadonneet. Puoli kahteen asti olin sitten paikalla ainoana
naisena.
Marjatta Vehkaoja /sd:
Rouva puhemies! Kuten ed. E. Kanerva tietää,
asumisen omavastuukysymys oli edellisellä eduskuntakaudella suuren
poliittisen kiistan aiheena.
Valiokunnassa tähän oli erittäin
vaikea päästä tekemään
konkreettista ratkaisua, hallituksen esityksestä poikkeavaa
ehdotusta, ensinnäkin olisi pitänyt pykälä avata,
sen tempun me olisimme osanneet, mutta historian takia. Alituiseen
muistutettiin, että oikeistossa lähdettiin aikanaan
20 prosentin omavastuun vaatimuksesta. Sen takia tämä oli
tullut pyhäksi kysymykseksi, jota ei kerta kaikkiaan haluttu
avata. Siinä oli kivimuuri, on nyt minunkin mielestäni
selvästi. Tutkijat ovat muuten tästä erittäin
yksimielisiä ja ovat osoittaneet, että jo 7 prosenttiakin
on ollut virhe. Olemme siitä selvillä, että olisi
ollut lähes kolme kertaa tätä suurempi
virhe, jos 20 prosenttia olisi silloin tullut päätökseksi.
Toivoisin todella itsekin, että tässä voitaisiin liikkua
viisaaseen suuntaan jatkossa.
Yleiskeskustelu päättyy.