8) Hallituksen esitys laiksi sosiaali- ja terveydenhuollon
         asiakasmaksuista annetun lain 7 a §:n
         muuttamisesta
      
       
         					
      
      
         
         Marjatta Vehkaoja /sd:
            		
         
         
         Arvoisa rouva puhemies! Tarkoitukseni on ottaa tämä vähän
            lyhyemmän kaavan mukaan kuin äskeinen
            asia, vaikka voisi tämäkin olla messun arvoinen.
         
         
         On ehkä ihmeteltävä sitä,
            että hallitus toi samaa lakia koskevat muutosesityksensä kahdessa eri
            nipussa. Nimittäin tämä hallituksen esitys
            käsittelee vain päivähoidon maksuja,
            ja myöhemmin tulemme käsittelemään
            terveydenhuollon maksuja.
         
         
         Tässä on kysymys paitsi euromuutoksen aiheuttamasta
            välttämättömyydestä tehdä tämä lakimuutos,
            myöskin päivähoitomaksujen tarkistuksesta.
            Sanoisin nyt näin, että media on hoitanut harvinaisen
            hyvin kansalaisten tietoon mutta myös kansanedustajien
            tietoon sen, miten tähän hallituksen esitykseen
            on päädytty, kuten myös sen, mikä hallituksen
            esityksen sisältö on, joten en mene sen kaikkiin
            yksityiskohtiin.
         
         
         
         Päivähoitomaksujen maksukertymä kasvaa
            tämän esityksen toteuduttua 1,7 prosentilla, mikä jää tavoitetasoa
            alemmaksi. Tavoitteenahan oli 6 prosentin korotus, ja sitä perusteltiin
            hallitusohjelmasta noukitulla seikalla, että maksujen tarkistus
            tehdään kustannustason nousua vastaavasti.
         
         
         
         Hallituksen esitys lähtee nyt siitä, että luodaan
            uusi erillinen korkein maksu perheen toiselle päivähoidossa
            olevalle lapselle ja se tulee olemaan 180 euroa. Sen sijaan niiden
            kakkoslasten maksut eivät muutu, joiden maksu on alle 180 euroa.
         
         
         Näinä myöhätunteina voitaisiin
            ehkä siirtyä pieneen eskarituntiesimerkkiin. Saanen
            ed. Rehulan luvalla kertoa — ainakin vielä hänen
            naamansa on sen näköinen, että tämän
            saa kertoa — että kun me olimme aivan hilkkaa
            vaille lyömässä jo kiinni tämän
            pykälän, ed. Rehula yhtäkkiä toi
            terveisiä kentältä ja rupesi kysymään,
            kuinkahan tämä tulkinta nyt on, onko se näin
            vai onko se näin. Siinä otettiin sitten rautalanka
            käteen ja tosiaan pidettiin pieni eskaritunti valiokunnassa. Se
            päätyi siihen, että lakiteksti oli oikein
            kirjoitettu mutta erittäin vaikeaselkoisesti. Teinhän minä eskariopettajana
            semmoisenkin kokeen, että kysyin valiokunnan jäseniltä,
            onko täällä joku, joka ymmärtää tämän
            lakipykälän tekstin ensi lukemalta, käsi
            ylös, jos ymmärrätte. Yhtäkään
            kättä ei noussut ylös.
         
         
         Olimme kuitenkin aika väsyneitä, arvoisa puhemies,
            jo siinä vaiheessa, ja minusta tuntui, että meillä ei
            ollut enää voimia lähteä ihan
            vain sanotaanko tämmöisistä lukemista
            helpottavista syistä muuttamaan tätä tekstiä.
            Meidän mielestämme se on oikein kirjoitettu mutta
            se on edelleenkin vähän turhan monimutkainen.
            (Ed. Stenius-Kaukonen: Voisitteko lukea sen pykälän?) — Jaa,
            voisinhan minä sen lukea. Meidän äidinkielen
            opettajamme voi vielä makustella sitä, vaikka
            emme odota häneltä kommenttia välttämättä. Se
            meni näin:
         
         
         "Milloin samasta perheestä on useampi kuin yksi lapsi
            kunnan järjestämässä päivähoidossa, voidaan
            nuorimmasta kokopäivähoidossa olevasta lapsesta
            määrätä korkeimman maksuprosentin
            mukaan määräytyvä maksu. Ikäjärjestyksessä seuraavasta
            kokopäivähoidossa olevasta lapsesta voidaan määrätä saman
            suuruinen maksu kuin nuorimmasta lapsesta. Kustakin seuraavasta
            lapsesta määrättävä maksu
            on 20 prosenttia nuorimman lapsen maksusta. Määrättäessä kolmannen
            tai useamman lapsen maksua, käytetään
            määräytymisen perustana nuorimman lapsen
            laskennallista kokopäivähoidon maksua. - -
         
         
         Maksu voi kokopäivähoidossa olla lasta kohti enintään
            200 euroa. Toisesta lapsesta määrättävä maksu
            voi kuitenkin olla 5 momentissa säädetystä poiketen
            kokopäivähoidossa enintään 180
            euroa kuukaudessa. Lasta koskevaa 18 euroa pienempää maksua
            ei peritä."
         
         
         Jos tämän nyt antaa maksuista päättäville
            hallintohenkilöille, puhumattakaan vanhemmista, ei tästä hepreasta
            ymmärrä yhtään mitään.
         
         
         Sitten huomattiin, että tästä puuttui
            sana "kuukaudessa". Oikeastaan minua kamalasti harmittaa, että me
            lisäsimme sen sinne. (Ed. Stenius-Kaukonen: Se puuttuu
            myös 8 momentista!) — Ei, me annoimme ohjeet,
            että se varmaan tarkistuksessa korjataan, koska ohjeet
            menivät, että sana "kuukaudessa" lisätään
            joka paikkaan — Mutta leikkisästi tulin siinä haaveilleeksi
            hetken, että olisi otettu kaikkialta sana "kuukaudessa" pois,
            niin sitten olisi voinut vaikka päättää,
            että se on vuosimaksu, ja mehän olisimme kerralla saaneet
            mukavaan kuntoon tämänkin asian.
         
         
         Arvoisa puhemies! Yksimielinen on mietintö, se päättyy
            ponteen, jossa pyydämme, että hallitus selvittää päivähoitomaksuihin
            liittyviä rakenteellisia ongelmia ja säädösten
            selkeyttämistarvetta ja antaa eduskunnalle esityksen tarvittavista
            lainsäädäntömuutoksista ensi
            vuoden aikana.
         
         
         Eiköhän se nyt sitten tässä ollut
            tämä.
         
         
       
      
         
         Juha  Rehula  /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa rouva puhemies! Korvissani kaikuvat syksyltä 96
            silloisen sosiaali- ja terveysvaliokunnan puheenjohtajan ed. Skinnarin
            sanat: "Eihän tässä näin pitänyt käydä."
            Perustat nyt tehtävälle muutokselle tehtiin tuolloin.
            Silloin poliittisen kompromissin summana yhtenä iltana
            valmistui lakipykälä, jonka pohjia tässä nyt
            sitten korjaillaan, ja se näkyy selkeästi, että tämä oli
            poliittinen kompromissi. Niin vaikeaselkoinen tämä pykälä on,
            niin kuin tässä ed. Vehkaoja valiokunnan puheenjohtajana äsken
            tämän asian luki. Kun muistetaan se, niin kuin
            täällä jo tuli esille, että se
            ei riitä, että me tietäisimme, mitä tämä pykälä pitää sisällään,
            mitä me olemme sillä tarkoittaneet. Semminkin
            kun tähän sisältyy poliittisia paineita,
            olisi erittäin hyvä, että ne henkilöt,
            jotka 448 kunnassa soveltavat tätä pykälää,
            tietäisivät, miten se menee, puhumattakaan, että me
            pienten lasten vanhemmat, joitten lapset ovat hoidossa, osaisimme
            lukea pykälän niin, että pystyisimme
            asioita ennakoimaan.
         
         
         Emme me oleellista muutosta valiokunnassa tähän
            asiaan siis saaneet, odotuksia tulevaan sitäkin enemmän.
            Näin oppositiosta käsin kiitos valiokunnalle siitä työstä,
            mitä tämän asian osalta kaikesta huolimatta
            tehtiin, ja täytyy tunnustaa, että minulla oli
            jo vastalauseen perustelutekstit valmiina, kun syntyi tilanne, jossa
            valiokunta yksimielisesti hyväksyi ponsilausuman tähän
            päätökseen liitettäväksi.
            En uskonut, että näin voi käydä,
            mutta tällä kertaa on helppoa myöntää olleensa
            väärässä. Toisekseen, tämä on
            ongelma, että ollaan sitten poliittisella tasolla mitä mieltä tahansa
            niistä ongelmista, jotka tähän lakiin
            ylipäätänsä sisältyvät,
            niin toisin päin, jokainen, joka vähänkään
            haluaa asiaan perehtyä, ymmärtää,
            kuinka vaikeaselkoisesta pykälästä on
            kysymys.
         
         
         Näitä ongelmiahan meillä on, jotka
            pitää selvittää, ylipäätänsä perheen
            määritteleminen, perhekoon vaikutukset päivähoitomaksuihin.
            Erityisesti yksinhuoltajien kohdalla tämä on iso
            kysymys, joka pitää ratkaista. Monilapsisuutta
            tämä nykyinen pykälä ei riittävästi
            huomioi. Me keskustassa emme ole näihin nyt säädettäviin
            tulorajoihin siitä, mistä täysi päivähoitomaksu
            menee, tyytyväisiä, ja kyllähän
            nämä kannustinloukut lapsiperheiden kohdalla tässä asiassa
            tulevat myös esille silloin, kun päivähoitomaksuja
            määrätään, ja toisin
            päin, kun on kyse siitä, mikä perheen
            käteenjäävä tulo on. Eteenpäin
            tässä on päästävä,
            ja siksi tuo ponsilauselmaesitys tuonne toisessa käsittelyssä toivon
            mukaan liitetään. Nyt käsiteltävästä esityksestä huokuu
            se, että täällä on yksi joukko
            tai yksi ryhmä, joka on tästä erityisen
            tyytyväinen.
         
         
         Ed. Akaan-Penttilä saapui saliin, niin että pääsee
            kerrankin osoittamaan sanojaan myös tälle puolelle.
            Te olette tilanteessa, jossa teidän ryhmänne puheenjohtaja
            siinä vaiheessa, kun tätä lakipykälää väännettiin,
            oli tyytyväinen ja julisti, kuinka kokoomus tässä asiassa
            pärjäsi. Mutta näin keskustasta on pakko
            kysyä, kun tämän lain perusteella hyvätuloisuuden
            raja kulkee perheissä, joissa on isä tai äiti
            linja-autonkuljettajana ja isä tai äiti sairaanhoitajana,
            onko se nyt ihan oikein. Keskustan mielestä se ei ole.
            Liian moni perhe kuuluu ylimpään maksuluokkaan.
         
         
         Kun poliittinen vääntö päivähoitomaksuista hallituksen
            sisällä loppui, saattoi hyvinkin tulla lopputulemaan,
            jonka voi otsikoida ja samalla onnitella: "Kokoomus voitti." Lapsiperheet
            eivät ainakaan tällä erää vielä.
            Oltiin tyytyväisiä tilanteeseen, jossa ei puututa
            pykälän sisältämiin oleellisiinkaan
            epäkohtiin, ja on muistettava, että tämän
            esityksen ansiosta joittenkin lapsiperheiden päivähoitomaksut
            nousevat. Ei sitä voi unohtaa. Olenkin tässä omalta
            kohdaltani pohtinut, olisiko sittenkin ollut parempi yhtyä ed.
            Zyskowicziin, kun hän totesi tuon päivähoitomaksuväittelyn
            ollessa kuumimmillaan, että ei tehdä sitten yhtään
            mitään, jos tämä esitys, joka
            nyt on täällä, ei kelpaa.
         
         
         Niin kuin jo aikaisemmin olen todennut, ongelmia on, ja on hyvä,
            että ne on tunnistettu. Tuo valiokunnan mietintö kertoo
            tästä. Olemme toivoneet, että etenemään
            päästään, ja toivoa sopii, että poliittisten
            kiistojen seurauksena, joita väistämättä tämän
            esityksen kohdalla tulee jatkossakin olemaan, ei ainakaan ajauduttaisi
            nykyistä ongelmallisempaan tilanteeseen. Sekin mahdollisuus
            on olemassa. Meillä itse kullakin painotuksia tähän
            liittyen on.
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Silläkin uhalla, että täällä on
            eilen keskusteltu lukuisia tunteja lapsiperheitä koskevan
            välikysymyksen tiimoilta, sivuan päivähoitomaksujen
            osalta tätä eilistä keskustelua. Ed.
            Sarkomaa kirjoitti jokunen viikko sitten Iltalehden yleisönosastokirjoituksessaan
            päivähoitomaksukiistan
            ratkettua seuraavaa: "Viikkoja kestänyt kiista päivähoitomaksuista ratkesi
            lapsiperheiden kannalta myönteisellä tavalla.
            Sopuun päästiin mallista, joka muistuttaa alkuperäistä kustannustason
            nousun tarkistusta pienin muutoksin. Mikä parasta, perheiden
            kannalta kohtuuttomat maksukorotukset torjuttiin."
         
         
         Mikäli ed. Sarkomaa olisi tällä hetkellä täällä salissa,
            kysyisin, oletteko te vielä tyytyväinen tehtyyn
            ratkaisuun ja tämän pykälän
            sisältöön. On hyvin ymmärrettävää,
            että kokoomuksen varapuheenjohtaja näin julkilausui.
            Niin kuin jo aikaisemmin totesin, kokoomusta voi näiltä osin onnitella.
            Kokoomus puolueena voitti, mutta lapsiperheiden kanssa on vähän
            niin ja näin. Ed. Sarkomaa on myös viime päivinä tullut
            erittäin voimakkaasti julkisuuteen päivähoidon
            vaihtoehtojen etsijänä, ja tästäkin
            näkökulmasta, kun päivähoitomaksuja
            jatkossa selvitetään, on pyrittävä löytämään
            ja etsimään keinoja siihen suuntaan, että ed.
            Sarkomaankin peräämät vaihtoehtojen mahdollisuudet
            tämän maksupolitiikan kauttakin lisääntyvät.
            Kyllä minä tässä yhteydessä joudun
            taas kerran toteamaan, että toivon, että nämä kauniit
            puheet lapsiperheitten puolesta ovat totta ja että ne näkyvät
            myös sitten teoissa. Sen voin luvata, että tämä mietintö,
            vaikka yksimielinen onkin, vielä tämänkin
            vaalikauden aikana mahdollisuuden suo, että kantaa ottamaan
            päästään.
         
         
         Herra puhemies! Maksupolitiikka ei ole yhden yksittäisen
            palan siirtämistä paikasta toiseen, vaan pitää nähdä kokonaisuus,
            pitää pystyä näkemään
            kokonaisuus. Kun ei ole vähämerkityksistä,
            että tilanteessa, jossa perheen tulot ovat alimmillaan,
            niin kuin nuorilla perheillä perhettä perustettaessa
            usein ovat, niin ei ole vähämerkityksistä se,
            mitä maksaa asuminen ja millaiset ovat elämiseen
            liittyvät muut kulut silloin, kun lapset päivähoitoikäisiä ovat.
         
         
         Vanhemmuudelta vaaditaan ja sille on löydettävä nykyistä enemmän
            tilaa. Yksittäiset konkreettisetkin päätökset
            kuitenkin voivat heilauttaa sitä tasapainoa, joka perheen
            sisällä on, valitettavaankin suuntaan. Meillä ei
            eilenkään käydyn keskustelun perusteella
            tämän tyyppisiin muutoksiin ole kerta kaikkiaan
            varaa. Siksi toivon, että lausuma, joka valiokunnan mietinnössä on, saa
            vauhtia, niin että me vuoden päästä näihin
            aikoihin olisimme käsittelemässä esitystä laiksi lasten
            päivähoitomaksuista, lakia, joka olisi huomattavasti
            nykyistä selkeämpi ja toimisi niin, että siinä otetaan
            perheen olosuhteet, koko ja tulotaso nykyistä paremmin
            huomioon.
         
         
       
      
      Puhetta on ryhtynyt johtamaan toinen
         varapuhemies Mikkola.
      
      
      
         
         Marjatta  Stenius-Kaukonen  /vas:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Nyt oli pakko tulla ilman prujua puhujakorokkeelle,
            mutta tämäkin asia on meillä aika juurta
            jaksaen valiokunnassa kalvettu, niin että eiköhän
            tästäkin ilman paperia osaa olennaisen sanoa sen
            lisäksi, mikä on vielä tarpeen jo käytettyjen
            puheenvuorojen päälle. Vasemmistoliiton näkemys
            on tietysti syytä tuoda esille.
         
         
         Olemme yhtä mieltä siitä, että kattoon
            elikkä ylimpään maksuun törmää liian
            suuri joukko perheitä, perheitä, joita ei voi
            parhaalla tahdollakaan pitää hyvätuloisina.
            Tämä ongelma pitäisi korjata. Itse asiassa
            se malli, joka oli toisena vaihtoehtona, olisi auttanut tähän
            ongelmaan. Mutta onhan sekin totta, että sielläkin
            kattoon olisi törmännyt jo sellaisessa tilanteessa,
            jossa ei välttämättä voi pitää perhettä hyvätuloisena
            varsinkin ottaen huomioon, että perheessä esimerkiksi
            on vielä opintovelat ja asuntovelat niskassa. Tästä näkökulmasta
            sekin olisi ollut turha.
         
         
         En ainakaan havainnut, että kumpikaan puhujista olisi
            sanonut, että meillä on todella hyvätuloisia
            ihmisiä, jotka voisivat maksaa suurempaa päivähoitomaksua
            kuin 1 189 markkaa ensimmäisestä lapsesta,
            ja nyt sitten toisesta lapsesta tämä on enintään
            180 euroa, elikkä paljonko se sitten on markoissa. Monet
            tällaiset ihmiset, hyvän ammattitaidon ja hyvän
            palkan omaavat ihmiset, ovat myöskin ilmaisseet selkeästi
            sen, että heillä olisi valmius maksaa päivähoidosta
            enemmän. He kokevat sen todella tärkeänä palveluna ja
            oikeutena, kun voivat luottavaisin mielin jättää lapset
            päivähoitoon silloin, kun heillä itsellään
            on työvelvollisuudet hoidettavina. Mielestäni
            nimenomaan sen tyyppinen ratkaisu pitäisi saada, että ne,
            joilla on varaa maksaa enemmän, myöskin maksaisivat.
         
         
         On erittäin tärkeää, että meidän
            pontemme, joka edellyttää, että ensi
            vuonna tuodaan esitykset näistä muutoksista, saatiin
            yksimielisesti selkeästi muotoiltua. Me tietysti taas valvomme, että valmista
            tulee.
         
         
         Molemmat puhujat viittasivat ongelmaan, jota myöskin
            pohdimme ja mietimme: pitäisikö meidän
            jo tässä yhteydessä tehdä lainmuutos?
            Koska meille sanottiin, että nämä ongelmakohdat tunnetaan
            ja tiedetään ja että muutostyö on
            jo itse asiassa valmistelussa, emme sitten tehneet lainmuutosta.
            Asia koski yksinhuoltajaperheiden tilannetta. Se on, voi sanoa,
            todella kohtuuton.
         
         
         Nämä ovat ne keskeiset asiat, jotka tässä yhteydessä päivähoitomaksuista
            haluan tuoda esille. Tämän tärkeän
            palvelun kehittämisessä riittää työtä.
            Erityisesti mielestäni meidän pitäisi
            myöskin keskittyä lapsiryhmien kokoon. Se ei ole
            vielä kunnossa. Päivähoidon laatu olisi
            myöskin sellainen, mihin valiokunta voisi ja mihin sen
            tulisi paneutua. Varmasti siihenkin tilaisuus ja paikka löytyy.
            Itse asiassa se on aika kiireellinen asia, koska tällä hetkellä aivan
            liian monissa paikoissa ollaan tilanteessa, jossa henkilöstömäärä ei
            riitä ja ryhmäkoot ovat liian suuria.
         
         
         
            
            Toinen   varapuhemies:
            
            Yhden minuutin vastauspuheenvuoro ed. Akaan-Penttilä.
            
          
         
       
      
         
         Eero  Akaan-Penttilä   /kok(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Puutun ihan lyhyesti edellisiin puheenvuoroihin.
            Kysymyksessä on tietysti hallituksen esitys, joka on neuvoteltu
            ihan tarpeeksi hyvin. Se on ehkä monella lailla kompromissi,
            mutta se kelpasi meille tässä vaiheessa aivan
            loistavasti. Se, että tässä on tiettyjä vaikeuksia,
            joita täällä on tuotu esille, ymmärretään tiettyyn
            rajaan asti. Sen takia me yhdyimme tähän valiokunnan
            yksimieliseen ponteen, jossa näihin asioihin sitten paneudutaan
            jatkossa. Minusta se on positiivinen tapa mennä eteenpäin.
         
         
         Haluaisin sanoa vielä ed. Stenius-Kaukoselle senkin,
            että progressiivinen verotus on Suomessa sitä varten,
            että erilaiset tulot otetaan huomioon sitä kautta.
            (Ed. Stenius-Kaukonen: Sitä koko ajan löysätään!)
            Olisi tietysti mielenkiintoista tietää lähemmin,
            minkälaiset tulot on niillä ihmisillä ja
            kuinka paljon heitä on, jotka ovat edustajalle ilmoittaneet,
            miten he haluavat maksaa lisää ja kuinka paljon.
            Se oli liian poleeminen heitto tuollaisenaan.
         
         
       
      
         
         Jaana  Ylä-Mononen  /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Todellakin ed. Akaan-Penttilän
            puheenvuoron höysteeksi voi vielä sanoa, että valiokunnassa
            sai todellisen valaistuksen ihan käsittelyn loppuvaiheessa
            se, miksi tämä hallituksen esitys on varsinkin
            kokoomukselle kelvannut erinomaisen hyvin: tämä hallituksen
            esitys on vain eniten tienaavia tai kohtalaisen paljon tienaavia
            perheitä ja heidän tilannettaan helpottamaan rakennettu.
         
         
         Ed. Stenius-Kaukonen käytti oikeastaan minun puheenvuoroni.
            Ilmeisesti meillä on puolitelepaattinen yhteys puhujakorokkeelta
            tänne takariviin, koska itse haluaisin korostaa erinomaisen laadukkaan
            ja hyvän päivähoitopalvelun merkitystä liittyen
            myöskin eiliseen välikysymyskeskusteluun. Mutta
            siellä on kehitettävää sekä lainsäädäntöpuolella
            että myös sisältöpuolella. Kun valiokunta
            peräänkuuluttaa nyt hiukan värittömästi
            näitä uudistuksia, sinne sisältyy todella paljon
            latausta sisään. Tätä uudistusta
            varmasti lapsiperheet odottavat. Pykälän mieltäminen
            täytyi liitutaululla käydä läpi,
            että sen valiokunnan jäsenistö kymmenennellä lukemisella
            ymmärsi oikein. Tämä kertoo vain siitä,
            että selkeyttäminen ja sen toive on mitä tarpeellisin.
         
         
       
      
         
         Päivi Räsänen /kd:
            		
         
         
         Arvoisa herra puhemies! On harmillista, että tässä yhteydessä ei
            pystytty korjaamaan monilapsisten perheiden ja yksinhuoltajaperheiden,
            erityisesti monilapsisten yksinhuoltajaperheiden, kohtuuttomia päivähoitokustannuksia.
            Päivähoitomaksuhan määräytyy perheen
            koon ja tulon perusteella, ja maksua määrättäessä perheeseen
            lasketaan samassa taloudessa asuvat vanhemmat ja enintään
            kaksi päivähoitomuodon valintaoikeuden piirissä olevaa
            lasta.
         
         
         Valiokunnassa asiantuntijana käynyt Yksinhuoltajien
            liiton edustaja antoi meille hyvän selvityksen, käytännön
            esimerkin kahdesta perheestä, joissa molemmissa on kaksi
            lasta ja 10 000 markan bruttoansiot. Erona oli vain se,
            että toisessa perheessä, jossa tulot ansaitsi
            kaksi vanhempaa, molemmat huoltajavanhemmat, perhe maksoi 200 markkaa
            vähemmän päivähoitomaksua kuin
            jos yksinhuoltaja yksin ansaitsi tuon saman määrän.
            Kyllähän tämä todellakin on
            väärin. Yksinhuoltajien tilannetta rinnastettaessa kahden
            huoltajan perheisiin aikuisten lukumäärä ei
            saisi vaikuttaa perheen koon määrittelyyn, vaan
            ainoastaan päivähoitomuodon valintaoikeuden
            piirissä olevien lasten lukumäärä.
         
         
         Kun valiokunnassa päädyimme tähän
            yksimieliseen ponteen, jossa edellytetään hallitusta antamaan
            esityksiä ensi vuoden aikana, niin toivon, että todella
            tämä ongelma tässä yhteydessä korjataan.
         
         
       
      
         
         Esa Lahtela /sd:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Tätä samaa lakiahan,
            päivähoitolakia, muutettiin 90-luvun puolella,
            en muista vuotta, 96, 97. Silloin ylin maksuluokka oli huomattavasti
            korkeampi, oliko se 1 500, 1 600 markkaa. Silloinhan isotuloiset
            saivat suhteellisen ison helpotuksen. Nyt tässä näyttää sama
            linja jatkuvan. Kun tiedetään kuitenkin kunnissa
            ne vaikeudet, mitä monien kuntien osalta taloudessa on,
            olisi toivonut tässä kuitenkin, jotta niille,
            joilla on varaa maksaa, olisi mahdollistettu kuntien harkinta, niin kuin
            tässäkin tapauksessa kunnathan voivat päättää,
            ottavatko ne ollenkaan käyttöön tämän
            maksuluokan vai eivät. Siinä olisi ollut mahdollisesti yksi
            porras vielä lisää tai nykyinen, mitä on
            esitetty, olisi vähän korkeampi. Mutta välttää tämäkin.
         
         
         Odottaisin vain sitä, jotta vaikka verotuksessa on
            olemassa progressio, jota kokoomus on aina vetämässä alaspäin
            mieluummin vielä isotuloisten osalta, niin kokoomuksen
            puolella nähtäisiin tässä kaiken
            kaikkiaan sosiaalinen ajattelu ja se, jolla on kuitenkin varaa maksaa,
            osallistuisi tämän yhteisen hyvän ylläpitämiseen
            eikä ajateltaisi vain omaa napaa ja sitä, mitä enemmän
            itsellä olisi. Kyllä näitä yhteisesti
            joudutaan jakamaan ja vastuuta kantamaan heikommista. Tämä on yksi
            muoto.
         
         
       
      
         
         Marjatta Vehkaoja /sd:
            		
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Kyllähän tässä on
            nyt kysymys siitä, että kokoomus heilutti hyväosaisten
            kapinalippua ja todellakin onnistui siinä. Media teki kokoomuksen
            saavutuksesta kyllä mielestäni paljon suuremman
            kuin se loppujen lopuksi oli. Sosialidemokraattisissa piireissä ollaan
            laajasti sitä mieltä, ettei suurituloisten raja
            suinkaan kulje siellä, missä kokoomus ilmoitti
            sen kulkevan.
         
         
         
         
         Kun kuuntelin ed. Akaan-Penttilän äskeistä puheenvuoroa,
            ei voi muuta kuin hämmästellä, koska
            hänen jos kenen kunnallismiehenä myöskin
            pitäisi tietää se, että verotuksen
            rakenne on muuttunut erittäin paljon poispäin
            valtionverotuksesta niin, että tuloverotuksen painopiste
            on siirtynyt kunnalliseen jakoveroon, mikä tarkoittaa,
            että pienituloisimmat maksavat verorasituksesta kokonaisuudessaan
            suuremman osuuden kuin ennen, siis tuloverorasituksesta. Tästä syystä haaveilu
            siitä, että päivähoitomaksujen
            porrastuksesta voitaisiin kenties jopa luopua kokonaan, on täysin
            käsittämätöntä.
         
         
         
         
         Minäpä heitän sitten takaisin kysymyksen:
            jos tällaista haaveillaan, eikö silloin pitäisi
            myöskin miettiä, että me pyörittäisimme
            esimerkiksi lapsilisät verotusmyllyn kautta, jolloin voitaisiin
            kuvitella, että jos progressiivisuutta vielä on
            edes jonkin verran tallella, sitten siellä paremmissa tuloluokissa
            jokin vaikutus syntyisi? Minä en toivo tätä ratkaisua,
            hyvät kansanedustajatoverit. Mielestäni on järkevämpää toimia
            siltä pohjalta kuin nyt on toimittu. Porrastetaan näitä maksuja. Sama
            pitäisi tehdä myös terveydenhuollon maksuihin,
            koska ihmisten maksukyky vaihtelee.
         
         
         
       
      
      Yleiskeskustelu päättyy.