9) Hallituksen esitys työvoimapolitiikan uudistuksen
         jatkamiseen liittyväksi lainsäädännöksi
      
       
         					
      
      
         
         Leea Hiltunen /kd:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Käsittelyssä on hallituksen
            esitys työvoimapolitiikan uudistuksen jatkamiseen liittyväksi
            lainsäädännöksi. Tämän
            asian yhteydessä haluan joitakin asioita nostaa esille.
         
         
         Pitkäaikaistyöttömyys on edelleen
            vakava kansalaisten hyvinvointia heikentävä asia,
            suoranainen häpeäpilkku, jos näin uskallan
            sanoa. Siis todellisia, hoitavia ratkaisuja ei ole löydetty. Edelleenkin
            on kysymys siitä, että pitkään
            työttömänä oleva ei kerta kaikkiaan
            pääse kiinni työhön. Hänellä on
            heikko itsetunto, itsetunto on mennyt, puuttuu mahdollisuus edes
            oman aktiivisuuden osoittamiseen. Turhautuminen on useinkin seurausta
            siitä, että on monia monia toimenpiteitä yritetty
            ja kuitenkaan ei ole selkeästi löytynyt sitä tekemisen
            paikkaa, työn iloa, niin että pitkäaikaistyötön
            olisi voinut saada itse työtä tekemällä toimeentulonsa.
         
         
         Tässä on merkittävää se,
            että etsitään edelleenkin ratkaisuja.
            Tämän lain yhteydessä on näihin
            joihinkin ongelmiin puututtu. Ennen kaikkea on kysymys siitä,
            että pitkäaikaistyöttömät
            on kohdattava yksilöllisellä tasolla työnhakijoina. Heille
            on tehtävä yksilölliset suunnitelmat
            ja toimenpideohjelmat. Pitkäaikaistyöttömän
            kohdalla kaikkein merkittävintä on se, että ensimmäinen
            työttömyyskausi ei kestä liian pitkään.
            Jo puolikin vuotta työttömänä oloa
            on sellainen seikka, joka alentaa ihmisarvoa ja mahdollisuuksia
            tarttua pontevasti työn etsintään.
         
         
         Käsittelyssä oleva hallituksen esitys on,
            näin voi todellakin sanoa ilolla, oikean suuntainen. Valiokunta
            on kuultuaan asiantuntijoita tehnyt hyvää työtä,
            kirjannut oleellisia asioita kannanottoina mietintöön
            ja tehnyt myöskin merkittäviä korjauksia
            ja parannusesityksiä pykäläkohtiin.
         
         
         Mutta se, mitä haluaisin puheenvuorossani todeta, on,
            että olisin odottanut joihinkin kohtiin vielä selkeästi
            painavampia tekoja ja rohkeampia otteita pitkäaikaistyöttömien
            auttamiseksi. Työnhakusuunnitelman laatiminen ja tehostaminen
            on oikea linja, se, että tämä tehdään
            mahdollisimman varhaisessa vaiheessa ja että sitovuutta peräänkuulutetaan.
            Ennen kaikkea työn vastaanottaminen ei koskaan saisi heikentää tai
            alentaa toimeentuloa, sitä tulotasoa. Kun otetaan työttömyyskorvaus
            huomioon, pitäisi olla mahdollisuus ihan lyhyenkin, päivän
            työn, kahden päivän työn vastaanottamiseen.
            Tulojen yhteensovitus on tehtävä sillä tavalla,
            että toimeentulo on kaikissa olosuhteissa mahdollinen ja
            ennen kaikkea toimeentulo paranee.
         
         
         Olen jättänyt mietintöön
            vastalauseen. Vastalauseessani kiinnitän näihin
            asioihin huomiota. Tähän hallituksen lakiesitykseen
            sisältyvistä tai pykälissä olevista
            asioista totean, että olen jättänyt lausumaehdotuksen
            ponsiehdotuksen kahdesta asiakohdasta eli työttömyysturvan
            ja lyhyiden työsuhteiden yhteensovittamisesta. Näkisin niin,
            että tulisi edellyttää sitä,
            että hallitus ryhtyisi todella toimenpiteisiin viikoittaisen
            tarkkailujakson saamiseksi työttömyysturvan maksamiseen,
            kun työtön solmii lyhytkestoisia työsuhteita.
            Tämä olisi rohkaisevaa ja kannustavaa työttömien
            hakiessa työtä ja omaa hyvinvointiaan parantaessaan.
         
         
         Toinen kysymys on se, että todella, niin kuin totesin
            aikaisemmin, ryhdyttäisiin toimenpiteisiin työpaikan
            takaamiseksi työttömälle puolen vuoden
            työttömyyden jälkeen valtion, kuntien
            ja yritysten yhteistoimin.
         
         
         Mutta sitten se keskeisin kysymys, mikä itseäni
            jäi tässä todella huolestuttamaan valiokuntatyöskentelynkin
            jälkeen, koska valiokunnasta ei tähän
            kohtaan löytynyt yksimielisyyttä korjata 3. lain
            12 c §:ää. Olen sen vastalauseessani
            ottanut esille, nimittäin yhdistelmätukikysymyksen.
            Yhdistelmätuella työllistettäessä tulee
            työllistämistuki maksaa koko 24 kuukauden ajalta,
            mikäli työnantaja on yleishyödyllinen
            yhdistys. Valiokunta kyllä mietinnössään
            rohkeasti ottaa tähän kantaa, mutta ei tähän
            sen enempää korjausta saanut, ainoastaan lausumaehdotuksen,
            josta sanotaan, että se on varmaan pienin, mitä tässä saatettiin
            tehdä. Mutta siinä minun mielestäni ikään kuin
            yritetään korjailla sitä virhettä,
            kun ei pystytty pykäläkohtaa korjaamaan. Mietinnön
            tekstissä nimittäin sanotaan, että toiselta
            vuodelta maksettavan tuen pienuus voi kuitenkin käytännössä johtaa
            siihen, että ilman merkittävää omaa rahoitusta
            toimivat yhdistykset ja yhteisöt pystyvät työllistämään
            vain yhdeksi vuodeksi. Tällöin niiden työllistämänä olleen
            henkilön voi olla hyvin, hyvin vaikea löytää työnantajaa,
            joka työllistäisi hänet toiseksi vuodeksi
            pelkällä työmarkkinatuella.
         
         
         Aikaisempien asioiden käsittelyn yhteydessä ed.
            Tennilä hyvin painokkaasti puuttui jo tähän kysymykseen,
            miten on yhdistelmätuen kaksivuotisuus, ja odotti puheenvuorossaan
            tähän vastausta. Mielestäni ei riitä se,
            että, niin kuin ponnessa sanotaan, nyt seurataan, mitä tulee
            tapahtumaan tämän esityksen myötä käytännössä ja
            odotetaan vuoden 2003 loppuun mennessä uudistuksen vaikutuksista
            selvitystä, jossa kiinnitetään erityistä huomiota
            siihen, missä määrin yritykset ja yhdistykset
            ovat työllistäneet työnhakijoita toiseksi
            vuodeksi lakiehdotuksen mukaisella tavalla. Näen nimittäin
            vahvasti sen, että yhdistelmätuki on mahdollistanut
            kansalaisjärjestöille työttömän
            palkkaamisen tehtäviin, jotka hyvinkin ehkäisevät
            syrjäytymistä.
         
         
         Kolmannen sektorin toiminta on yhteiskunnan kannalta hyvin merkityksellistä ja
            sinänsä korvaamatontakin. Työskentely
            näissä tehtävissä kartuttaa
            myös hyvää työkokemusta, ja
            nähtävissä on, ettei kolmannen sektorin
            tarjoamien palveluiden, kuten leivänjakelun ym. tehtävien tarve
            suinkaan tule loppumaan. Resurssien lisääminen
            näihin toimintoihin mahdollistaisi myös niiden
            kehittämisen enemmänkin aktivoiviksi. Yleishyödyllisissä yhdistyksissä tehtävän
            työn kannalta on huomattava, kuinka se säästää resursseja
            yhteiskunnan muilta sektoreilta. Pidemmällä tähtäimellä vaikutukset
            näkyisivät varmasti työllisyytenä,
            verotulojen lisääntymisenä ja ihmisten
            hyvinvointina. Syrjäytymisen ehkäiseminen on mielestäni
            tässä keskeisintä, ja tämä on sekä yhdistysten
            ja yhteisöjen kannalta että myöskin työnhakijoiden
            ihmisarvon ja heidän kannustamisensa kannalta merkittävä kysymys.
         
         
         Työttömyyden aikana on hyvin tärkeää lähteä liikkeelle
            kotoa ja pitää erilaisia valmiuksia yllä, oppia
            uutta, ja samalla yhteisen tekemisen kautta jokainen voi löytää omaa
            osaamistaan jopa ihan ammatiksi saakka. Kolmannen sektorin palveluiden
            tarve korostuu mielestäni myös väestön
            vanhetessa.
         
         
         Arvoisa puhemies! Tulen tekemään yksityiskohtaisessa
            käsittelyssä vastalauseeni mukaisen pykälämuutosehdotuksen.
         
         
       
      
         
         Anne Huotari /vas:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Lakiesitys työvoimapolitiikan uudistuksen
            jatkamisesta on ollut tänä syksynä työ-
            ja tasa-arvoasiainvaliokunnan tärkein ja aikaavievin lakimuutos.
         
         
         Työttömyys on jatkunut yhä korkealla
            tasolla osassa maata. Se on tarkoittanut myös tietenkin pitkäaikaistyöttömyyden
            kasvua. Vaikka pitkäaikaistyöttömyys
            on tilastollisesti vähentynyt, voidaan sanoa, että se
            on kuitenkin kasvanut sen vuoksi, että näillä tukitoimilla
            on jonkin verran voitu katkaista työttömyyttä,
            jota voidaan tietysti nimittää toistuvaistyöttömyydeksi,
            niin kun näille työttömille ei ole voitu
            tarjota oikeaa palkkatyötä oikealla palkalla,
            silloin luen nämä ihmiset pitkäaikaistyöttömiksi.
            (Ed. S. Lahtela: Ei ole työhaluja!) Tämä on
            yksi suurimpia ongelmia tällä hetkellä Suomessa,
            kun pyritään kuitenkin siihen, että kun
            tulevaisuudessa yhä useampi nyt työssä oleva
            henkilö tulee jäämään
            eläkkeelle, meillä pitäisi olla työvoimaa
            käytettävissä mahdollisimman paljon.
            Sen vuoksi emme voi menettää yhtään
            ihmistä työmarkkinoilta. Tuntuukin täysin
            järjettömältä, että annamme
            ihmisten valahtaa pitkäaikaistyöttömyyteen,
            koska sieltä nousu taas on erittäin vaikeaa hyvinkin
            järjestetyillä tukimuodoilla ja työllistämismuodoilla.
         
         
         On paljon puhuttu myös työvoimapolitiikan vaikuttavuudesta
            ja siitä on tehty erilaisia tutkimuksia, mutta mielestäni
            jos näissä vaikuttavuustutkimuksissa mitataan
            sitä, mitä tapahtuu henkilölle tukijakson
            kolmen kuukauden jälkeen, se aika on kovin lyhyt tarkastelujaksoksi. Vaikuttavuudet
            voivat olla ihmisellä hyvin monenlaisia. Joillekin esimerkiksi
            kurssi tai työ voi palauttaa elämänuskon
            uudelleen, vaikka se olisi ennen työjaksoa mennytkin tai
            ollut aika vähäinen. Siinä mielessä aktiivisen
            työvoimapolitiikan välineillä on erittäin
            suuri merkitys ihmisten elämässä, suurempi
            kuin monet meistä täällä edes
            tietävätkään. Olen ollut paljon
            näitten ihmisten kanssa tekemisissä, ja voi sanoa,
            että ainakin Kainuussa on hyvin vähän
            niitä ihmisiä, joilla ei ole halua lähteä töihin.
            Heitä on muutamia ihmisiä, ja heillä on
            ulosottoa ja joitakin muita sellaisia syitä, jotka vaikeuttavat
            työhön lähtöä. Mutta
            suurin osa, siis lähestulkoon kaikki ihmiset, ovat valmiit
            lähtemään, kun heille vain annetaan siihen
            mahdollisuus.
         
         
         EU-politiikan linjauksissa lähdetään
            siitä, että pitkäaikaistyöttömyyttä pitäisi
            pyrkiä ehkäisemään. Suuntaviivoissa
            sanotaan ihan suoraan, että aikuisille pitäisi
            pyrkiä järjestämään
            toimenpiteitä, ennen kuin he ovat olleet vuoden työttöminä,
            ja nuorille, ennen kuin he ovat olleet kuusi kuukautta työttöminä.
            Suomi ei tällä hetkellä noudata näitä EU:n
            työllisyyden suuntaviivoja. Me yritämme tietenkin
            sitä jollakin tavalla aina selitellä vastauksissamme
            EU:lle, mutta mielestäni on erittäin ikävää,
            että annamme syntyä pitkäaikaistyöttömyyttä tällä tavalla
            vastoin EU:n linjauksia.
         
         
         Tämän mietinnön ja lakiesityksen
            takana on niin sanotun toinen aalto -työryhmän
            paperi, jossa on hyvin paljon muitakin esityksiä kuin ne, jotka
            tässä lakiesityksessä nyt ovat, mutta
            ne muut esitykset ministeriö voi tehdä asetusmuutoksilla.
            Niihin kuuluu muun muassa työvoimatoimistojen yhdistäminen
            tai suomeksi sanottuna lakkauttaminen. Tästä sain
            ihan vasta tietoa, että esimerkiksi eräällä paikkakunnalla
            pelättiin huomattavasti sitä, että kun
            päätöksenteko aktiivisen työvoimapolitiikan
            rahoituksesta siirtyy keskuspaikkakunnalle, niin välttämättä ei
            näillä pienemmillä paikkakunnilla enää työ-
            tai koulutusmahdollisuuksia niin hyvin ole saatavissakaan, koska
            keskuspaikkakunnalla yleensä numeerisesti on enemmän
            pitkäaikaistyöttömyyttä ja keskuspaikkakunnan
            ihmiset tunnetaan paremmin ja he käyvät useammin
            työvoimatoimistossa. Silloin on se vaara olemassa, että pienempien
            paikkakuntien palvelut heikkenevät, vaikka ministeriön
            ja ministerin mielestä tämän pitäisi
            olla parannus. Sen aika sitten näyttää,
            miten tässä käy.
         
         
         Työnhakusuunnitelma on mielestäni erittäin hyvä asia,
            mikäli se tehdään hyvin. Työvoimahallinnon
            virkamiehen tehtävä on ikään
            kuin levittää paletti työttömän
            eteen eli kertoa se, mitä erilaisia mahdollisuuksia työttömällä on
            valita. Siitä hän sitten yhdessä tämän
            työttömän kanssa katsoo, mikä olisi
            sopivin tapa tehdä työllistämispolku,
            jolla edetään.
         
         
         Eräs asiantuntija, Kuhmon työvoimatoimiston
            johtaja Hannu Piirainen, mielestäni erittäin hyvin
            omassa asiantuntijalausunnossaan kertoi sen, että hän
            ei oikein pidä tästä rangaistusmentaliteetista,
            joka tässä laissa tulee, ja että työvoimatoimiston
            pitäisi olla palvelulaitos eikä rangaistuslaitos.
            Tähän perustuen sitten teimme muutoksen, että työnhakusuunnitelman
            sanktiointi tulisi vasta toistuvasta rikkomisesta, koska tässä pelkona
            on, että työttömän on vaikea
            todistaa se, onko hän suunnitelmaa rikkonut vai ei. Siinä mielessä toivon,
            että jos tulee ongelmia virkailijan kanssa, silloin otetaan
            toinen henkilö mukaan, esimerkiksi työttömien
            asiamies, joka voi puolueettomana henkilönä katsoa,
            miten asia etenee.
         
         
         Työelämävalmennus, joka tulee uutena
            tässä laissa, on tarkoitettu niille yli 25-vuotiaille,
            jotka ovat työmarkkinatuella, ja niille alle 25-vuotiaille,
            joilla on ammatillinen koulutus. Muutimme tätä kohtaa
            myös sillä tavalla, että tämä on
            tarkoitus toteuttaa henkilön suostumuksella ja sen pitää olla
            nimenomaan työnhakusuunnitelmassa mainittu. Käytännössä tämä tarkoittaa
            työtä ilman palkkaa. Henkilölle maksetaan
            kyllä ylläpitokorvaus, mutta henkilö voi
            työskennellä maksimissaan jopa viisi kahdeksantuntista
            päivää viikossa ja vuoden ajan. Silloin
            kyllä joudumme sen tosiasian eteen, että tämä työelämävalmennus voi
            häiritä työmarkkinoita, koska yritys,
            jolla on niin sanotulla kovalla rahalla palkatut työntekijät,
            ei välttämättä pysty kilpailemaan
            yrityksen kanssa, joka on palkannut ilmaista työvoimaa
            eli näitä työelämävalmennuksen
            henkilöitä. Tätä pitää erityisesti
            seurata. Vaikka siellä mietinnössä on
            nyt aika 2003, niin mielestäni tätä pitää seurata
            jo heti, koska tätä pystyy seuraamaan heti.
         
         
         Yhdistelmätuen muutoksista olennainen on tietysti toisen
            vuoden työmarkkinatuki, joka on mielestäni erittäin
            ongelmallinen. Vain hyvin harvat järjestöt pystyvät
            palkkaamaan henkilön toiseksi vuodeksi, ja uskon, että monet
            kunnatkaan eivät palkkaa, koska siihen pitää käyttää niin
            paljon kunnan omaa rahaa. Yhdistelmätuki tulee yksityisille
            myös määräaikaiseksi, ja tässä on
            tämä sama vaara kuin tuossa edellisessä työelämävalmennuksessa
            eli työmarkkinoiden häiriintyminen, ja tätä pitää myös
            ruveta välittömästi seuraamaan. Yhdistelmätukeen
            jää edelleenkin yhä paljon puutteita,
            yhdistelmätuen tasoon nimenomaan, koska monet henkilöt
            joutuvat, vaikka ovatkin työssä, hakemaan silti
            toimeentulotukea, ja pahintahan tässä on se, että henkilön asumistuki
            tulee uudelleen tarkistettavaksi, koska tulot nousevat yli kuukaudeksi,
            ja vaikka henkilö ei olisi joutunutkaan muuten toimeentulotukiasiakkaaksi,
            niin sen jälkeen hän todennäköisesti
            sinne joutuu. Ei liene tarkoitus, että ensisijainen etuus
            on niin alhainen, että henkilö joutuu hakemaan
            toimeentulotukea.
         
         
         Työmarkkinatuen tarveharkintaisuus on yhä edelleen
            ongelma. Puolison tulojen takia henkilö, joka ei saa ollenkaan
            työmarkkinatukea, joidenkin tietojen mukaan ei ole myöskään
            oikeutettu toisen kerran yhdistelmätukeen sen jälkeen, kun
            hän on sen kauden yhden kerran käyttänyt.
         
         
         Tavoitteen pitää olla, että ihmisille
            annettaisiin mahdollisuus, niin sanottu työllistymistakuu oikeaan
            työhön oikealla palkalla. Se olisi oikeanlaista
            työvoimapolitiikkaa, ja monet sosiaaliset yritykset, esimerkiksi
            Rovaniemen Monitoimikeskussäätiö, toteuttavatkin
            jo tämän tyyppistä toimintaa erittäin
            hyvällä menestyksellä. Toivoisin, että me
            saisimme lainsäädännön sosiaalisista
            yrityksistä mahdollisimman pian. Silloin meidän
            ei tarvitsisi tällaisia erilaisia tukimuotoja niin paljon
            enää käyttää.
         
         
       
      
         
         Esa Lahtela /sd:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Alussa muutama sirpale tästä,
            mutta keskityn puheessa sitten enemmän yhdistelmätukeen.
         
         
         Aikanaan Suomi oli hyvin aktiivinen EU:n suuntaan ja sai tämmöisen,
            onko se nyt työllisyyspilari vai mikä mahtaa olla
            nimeltään, jotta EU:kin lähti katsomaan
            jäsenvaltioiden työllistämispolitiikkaa
            ja työllisyys otettiin yhdeksi painopistealueeksi. Niin
            kuin ed. Huotari tuossa aikaisemmassa puheessaan totesi, nyt valitettavasti
            vaan on käynyt niin, että tämä aktiivinen
            aloitteentekijä itse ei halua noudattaakaan näitä säännöksiä,
            mikä tarkoittaa sitä, jotta meillä jollakin tavalla
            ilmeisesti on väheksytty sitä, jotta ihminen syrjäytyy,
            jos on pitkään työttömänä.
            Sen takia minusta ehdottomasti pitäisi ottaa käyttöön EU:n
            suositukset, joissa edellytetään, että nuori ihminen
            työllistetään alle puolen vuoden työttömyyden
            sisällä ja kaikkien muiden työttömyys
            ei saa kestää vuotta pitempään.
            Minusta se on aika kova linjaus. Silloin kun tähän
            päästään, ilmeisesti kukaan
            ei yhdistelmätuelle tule pääsemäänkään
            näillä säännöillä,
            mikä tarkoittaa, että ihmisiä ei lasketa
            syrjäytymään. Nythän tässä on
            sellainen vaara, kun kunnat ovat vähentäneet tukityöllistämistä ja
            kunnissa hyvin tarkkaan lasketaan markat, jotta ihmisten työttömyys
            pitkittyy ja he ovat yhdistelmätuella tai joillakin muilla viimesijaisilla
            toimenpiteillä.
         
         
         Se tarkoittaa, että siinä on jo kovin pitkä väli siihen,
            jotta pääsee työelämään
            kiinni. Monet valitettavasti ennättävät
            siinä välissä luiskahtaa sellaiseen elämäntilanteeseen,
            josta ei enää välttämättä paluuta
            olekaan. Niitä me näemme tuolla kaljakuppiloissa
            ja monissa paikoissa, joiden työkyky on jo hirveän
            paljon alentunut. Se on sitä satoa, mitä niitetään
            nyt 90-luvun alun lamasta ja siitä seuranneista toimenpiteistä.
            Sen takia nyt ne pelastavat toimenpiteet, mitä tehdään,
            ovat ihan oikeita sillä tavalla, että pyritään
            vielä nostamaan sieltä ihmisiä. Nyt meidän
            pitäisi siitä oppia, jotta ei tapahdu uutta kierrettä ja
            nuoria ei lasketa sinne enää tai sellaisia vanhempiakaan, jotka
            ovat vielä työkykyisiä.
         
         
         Sinällään tämä lakiesitys
            on ihan hyvä, ja valiokunta teki monia korjauksia, joita
            en lähde luettelemaan, jotka vahvistavat periaatteessa
            luottamusta työnhakijan ja työnvälityksen
            osalta, tekevät vähän tasapuolisuutta.
            Toivon mukaan tämä vaikuttaa keskusteluun myös,
            jotta paremmin sitoudutaan puolin ja toisin siihen, mitä sovitaan.
         
         
         Yhdistelmätuki aikanaan luotiin — ymmärsin,
            että malli on kopioitu jostakin muualta — osin
            siihen tilaukseen, kun meillä oli iso pitkäaikaistyöttömien
            joukko. Ymmärsin joskus, että Amerikan mantereella
            kolmas sektori kuulemma on hirveä työllistäjä.
            Amerikassa on tosin toisen tyyppinen koko tämä järjestelmä.
            Siellä järjestöt hoitavat hirveän
            paljon asioita. Siellä ei yhteiskunta niin paljon pidä vähempiosaisista
            huolta. Kuitenkin todettiin, jotta Suomessa on aika iso määrä tekemätöntä työtä ja
            Suomi on järjestöjen maa, jossa on paljon rekisteröityjä yhdistyksiä. Siihen
            tilaukseen yhdistelmätuki oli ihan hyvä systeemi
            kaikkine puutteineen, mitä siihen jäikin. Kokeillaan
            nyt niitä korjata.
         
         
         
         Tämänhetkinen lakihan on vuoden laki, jossa työmarkkinatukea
            ja työllistämistukea saa vuoden ajan. Nyt esityksessä lähdetään
            siitä, jotta tämä muuttuisi kaksivuotiseksi,
            mutta juuri se toinen vuosi on tässä ongelma.
            Toisen vuoden osalta ei maksettaisi työllistämistukea
            ollenkaan, vaan toinen vuosi olisi työmarkkinatuen suuruinen,
            jolloin järjestöille, joilla ei omaa varainhankintaa
            ole, kolmannen sektorin yhdistyksille, todennäköisesti
            kävisi niin, jotta ne eivät pysty sitä toista
            vuotta palkkaamaan. Työllistetyn ihmisen näkökulmasta
            käy sillä tavalla, jotta mahdollisesti urheiluseura
            palkkaa hänet vuodeksi. Ihminen kyllä saa toiselle
            vuodelle työmarkkinatukea, joka on noin 2 600
            markkaa kuukaudessa, mutta sillähän järjestö ei
            pysty häntä palkkaamaan, jolloin ainoa vaihtoehto
            on, että kunta tai yritys palkkaa hänet ja saa
            sen 2 600 markkaa tukea.
         
         
         
         Ainakin meidän seudulla, kun on työttömiä ihan
            riittävästi, raha siinä ratkaisee. Ensi
            vuonna euro ratkaisee, ja kun työnantaja menee työnvälitystoimistoon
            kysymään, onko teillä yhdistelmätukikelpoisia
            ihmisiä, niin siinä ratkaisee se, kummalla on
            isompi tukitaso. Todennäköisesti hän
            ottaa sen, joka ei vielä ole aloittanutkaan yhdistelmätukijaksoa,
            ottaa isommalla tuella tuetun henkilön. Sen takia tulen
            kannattamaan ed. Leea Hiltusen 12 c §:ään
            tekemää esitystä, että kolmas
            sektori, järjestöt, saisivat toisena vuonna saman
            tukitason kuin ensimmäisenäkin vuonna.
         
         
         
         Tähän sisältyy yksi arveluttava seikka,
            jota ed. Huotari jonkin verran sivusi. Se koskee sitä,
            vääristääkö tämä kilpailua.
            Se asia on minusta kuitenkin tunnustettava, jotta tätä pitää seurata
            koko ajan, mieluummin sillä tavalla, jotta työvoimaviranomaiset
            katsovat, että tämä ei mene suoraan yrityssektorille,
            sellaiselle, joka muutenkin loisi työpaikkoja. Uskon, että sitä tälläkin
            hetkellä jonkin veran on katsottu.
         
         
         
         Toinen seikka, joka tähän sisältyy
            on se, jotta kun tällä hetkellä yritykset
            ovat joutuneet ottamaan yhdistelmätukilaiset toistaiseksi
            voimassa olevaan työsuhteeseen, niin nyt se muuttuu määräaikaiseksi.
            Tässä on myös se vaara olemassa, jotta
            voi olla, että tässä tapahtuu samantyyppistä ilmiötä kuin
            aikanaan normaalissa tukitöissä, joissa yritykset
            voivat ottaa ihmisiä määräaikaiseen
            työsuhteeseen, jolloin ihmistä pidettiin tukijakso
            ja otettiin uusi tilalle. Silloin tämä osin vääristi
            työmarkkinoita ja osin näitä ihmisiä käytettiin
            väärin.
         
         
         
         Meillähän on ollut valiokunnassa kuultavana yksi
            yrittäjä, yksi nimenomaan taidettiin ottaa yrittäjiä.
            Tämä oli siitä hyvä yrittäjä,
            kun hän kuvasi, että hän on saanut hyvät
            ihmiset, hän on yhdistelmätuella ottanut kaksi
            tukityöllistettyä, ja sanoi, että hänhän
            pitää niistä ihmisistä, totta
            kai, kiinni. Hän jopa koki määräaikaisuuden
            virheratkaisuna tässä.
         
         
         
         Minusta tätä olisi pitänyt enemmän
            pohtia, mutta se nyt on tässä, enkä lähde
            sitä repeloimaan. Katsotaan, mitä tapahtuu. Onhan
            meillä sitten mahdollisuus eduskunnassa ottaa asia käsittelyyn,
            jos tässä tulee ongelmatiikkaa. Voidaan muuttaa
            tämä jopa kesken kauden, jos niikseen menee, jotta
            ei välttämättä tarvitse hirveän monta
            vuotta tätä odottaa.
         
         
       
      
         
         Jaana  Ylä-Mononen  /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Valiokunnan mietinnössä työnhakusuunnitelma
            saa kohtalaisen paljon tilaa ja sijaa, ja se onkin tärkeä asia.
            Kiinnitän huomiota siihen, että työnhakusuunnitelman
            laatimiseen pitäisi todellakin olla riittävä määrä aikaa,
            jotta siitä saadaan kerralla perusteellinen ja kunnollinen, jotta
            sitä voidaan työnhakijan näkökulmasta käyttää kunnolla
            välineenä nimenomaan työllistymisen polun
            rakentamiseen.
         
         
         Mutta jos mennään syvempään
            mietinnön olemukseen koskien 24 kuukauden aikaa, niin tällä kohtaa
            on tietysti tapahtumassa myöskin enemmän kuin
            vain kuukausimäärän pidentyminen, ja se
            tekee osittain murheelliseksi. Eli kun me rakennamme ja joudumme
            rakentamaan pidempikestoisia järjestelmiä, siinä samalla
            me joudumme hiljaisesti toteamaan, että meillä normaalien työpaikkojen
            syntyminen on liian hidasta ja vähäistä tällä hetkellä näille
            työhaluisille ja työkykyisille henkilöille,
            jotka tämän lain pykälien mukaan kuitenkin
            työllistyvät.
         
         
         Tässä kohtaa on se vaikeus. Tekee itselleni
            sen verran kipeää, että en tässä vaiheessa
            pysty edes ed. Leea Hiltusen tekemää ehdotusta
            kannattamaan, vaan toivon, että meillä normaaleja
            työpaikkoja syntyy niin, että tätä rakennelmaa
            ei tarvitsisi enää jatkokehitellä.
         
         
         
       
      
         
         Anne Huotari /vas:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Ihannetila, jonka perusteella yleensä pitkin
            hampain voin hyväksyä tämän
            lain kohdat työelämän valmennus ja yhdistelmätukityö yksityiselle
            sektorille määräaikaisena, olisi sellainen,
            että kun henkilö pääsee yksityisen
            sektorin työpaikalle näyttämään
            osaamistaan, vaikka hän olisi ollut pitkäaikaistyötön,
            vaikka hän olisi 46- tai 52-vuotias eli työnantajan
            mielestä monesti liian vanha siihen työhön,
            hän pystyisi osoittamaan tänä aikana,
            kun hänellä on mahdollisuus olla näissä tuetuissa
            toimenpiteissä siellä työnantajan palveluksessa,
            tarpeellisuutensa ja kykynsä työskennellä tässä yrityksessä.
         
         
         Se on ainut syy, minkä takia tällaista yleensä voi
            hyväksyä, mutta se edellyttää,
            että työhallinto hyvin tarkkaan seuraa ensinnäkin
            sitä, että se ei anna samalle työnantajalle
            useita henkilöitä eikä samaan työkohteeseen
            rupea käyttämään ensin yhden,
            sitten toisen työpanosta jne., jolloin työnantajalla
            ei ole tarkoitustakaan palkata työhön henkilöä,
            vaan käyttää näitä tuettuja
            työttömiä tähän tehtävään.
         
         
         
         
         Yksi asia vielä, jonka haluan mainita ja joka jäi
            ensimmäisessä puheenvuorossani pois, on ikääntyvien
            työttömien tilanne. Nythän meillä on paljon
            olemassa yli viisikymppisiä, joilla olisi vielä viisitoista
            vuotta työuraa jäljellä mutta jotka tällä hetkellä eivät
            kohtaa työmarkkinoitten kanssa. Heille pitäisi
            pystyä räätälöimään
            erillisiä ratkaisuja. Työttömien valtakunnallinen
            yhteisjärjestö esitti sellaista mallia, että näissä yhdistelmätuissa
            olisi lyhyempi aika seuraavaan tukijaksoon yli 50-vuotiaille. Mielestäni
            sitä kannattaisi harkita, mikäli yli 50-vuotiaiden
            työllistyminen jatkossakin on yhtä heikkoa kuin
            tällä hetkellä.
         
         
       
      
      Yleiskeskustelu päättyy.