21) Hallituksen esitys laiksi ulkomaanliikenteen kauppa-alusluettelosta
         annetun lain 1 ja 4 §:n muuttamisesta
      
       
         					
      
      
         
         Tero Mölsä /kesk:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Tämä lainsäädäntö sai
            ensimmäisessä käsittelyssä sisällön,
            joka ei vastannut sitä tahtotilaa, joka tässä muutosesityksessä oli,
            eli tukitaso matkustajalaivoille jäi tämän
            esityksen mukaan 20 prosenttiin, kun vastaavasti Ruotsissa on 58
            prosentin tuki.
         
         
         Kun tätä ensimmäisen käsittelyn
            keskustelua kuunteli, niin selkeä kuva tuli siitä,
            että tämän salin tahtotila oli erilainen
            kuin tämän lain sisältö. Muun
            muassa hallituspuolueitten edustajat Uotila ja Hellberg mainitakseni
            mainitsivat, että asia sinänsä on saamassa
            väärän sisällön, mutta
            hallituksen pelisäännöt edellyttävät
            tämän sisältöistä ratkaisua.
         
         
         Sen takia, arvoisa puhemies, haluaisin liittää tähän
            päätökseen lausuman, joka ainakin pitää tämän
            asian jatkossa esillä. Lausuma kuuluu seuraavasti: "Eduskunta
            edellyttää, että hallitus antaa eduskunnalle
            vuoden 2002 loppuun mennessä selonteon ulkomaanliikenteessä Suomen
            lipun alla oleville matkustaja-aluksille ja -lautoille myönnetyn
            tuen vaikutuksesta suomalaisten varustamoiden toimintaedellytyksiin,
            suomalaisten merimiesten työllisyyteen sekä maamme huoltovarmuuden
            säilymiseen."
         
         
       
      
         
         Ismo Seivästö /kd:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Aluksi haluan kannattaa ed. Mölsän
            lausumaehdotusta ja todeta, että viime päivinä olemme
            työmarkkinajärjestöjen taholta kuulleet
            sellaisia suosituksia, että pitäisi satsata työllisyyteen
            ja työllisyyden tukemiseen. Tässähän
            on nyt hallitus esittämässä 166:ta miljoonaa
            ja keskusta, kristillisdemokraatit ja perussuomalainen oppositio esittämässä 240:tä
            miljoonaa
            eli 76 miljoonan lisäpanostusta, joka koituisi nimenomaan
            työllisyyden ja turvallisuuden hyväksi.
         
         
         On vedottu siihen, että tax-free on niin suuri tuki
            jo näille matkustaja-aluksille, ettei muuta enää tarvittaisi.
            Se pitää osittain paikkansa, mutta tax-free ei
            ole mitenkään sidoksissa siihen, minkä maan
            lipun alla matkustaja-alus liikkuu, vaan sen edun saa ihan minkä tahansa
            maan lipun alla purjehtiva matkustaja-alus, niin että sen perusteella
            ei tätä tukea voi vastustaa. Edelleen toivoisin,
            että hallitus tässä pystyisi liikkumaan, ennen
            kuin mahdolliset yt-neuvottelut ja ulosliputukset alkavat, koska
            sen jälkeen on sitten todennäköistä,
            että työttömien määrä lisääntyy
            tuhansittain.
         
         
       
      
         
         Klaus Bremer /r:
            		
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Tässä asiassa tulee
            mieleen vanha sanonta, että vain kaksi asiaa ovat äärettömiä:
            maailmankaikkeus ja inhimillinen tyhmyys. Tosin ensin mainitusta
            ei voi olla ihan varma. Tyhmyys alkaa EU:sta, jonka perustamisen
            lähtökohta oli taata kaikille jäsenvaltioille
            tasa-arvoinen, samanlainen lähtökohta kilpailuun,
            ja nyt se kuitenkin on hyväksynyt valtiokohtaiset tuet,
            joilla jäsenvaltiot keskenään kilpailevat,
            ja tähän haluamme puuttua. Näin ei voi
            jatkua. Ensinnäkin on aivan välttämätöntä EU:n
            määritellä itse tukien määrä ja
            taso aivan määrämuotoiseksi, ja sitten
            seuraava vaihe on tuista luopuminen. Se on ainoa oikea tie.
         
         
         Suomen kohdalla on tapahtunut sellainen onnettomuus, että Suomi
            ei ole liittynyt muiden Pohjoismaiden tukitasoon. Muut Pohjoismaat noudattavat
            nettopalkkaperiaatetta, ja Suomi tarjoaa omalle laivastolleen lähtökohdaksi
            puolet siitä, mitä muut Pohjoismaat. Täällä mamman pyykkivesien
            rannoilla ei voida näin epätasaisella tukipolitiikalla
            ylipäätänsä kilpailla. Näin
            ollen on katsottava myöskin Suomen tukipolitiikkaa ja sitä on
            korjattava. Kilpailulähtökohta on täysin
            mahdoton tällä hetkellä. Siitä on
            väistämätön seuraus Suomen matkustaja-alusten
            ulosliputus. Tällä tavalla se tulee lopettamaan
            noin 5 000 työpaikkaa Suomessa, perinteisen alan
            koulutuksen, osaamisen, kaiken tämän. Näin
            ollen haluan ehdottaa seuraavaa lausumaa eduskunnan päätökseen:
         
         
         "Eduskunta edellyttää hallituksen vaativan EU:ta
            määrittelemään tarkkaan tuen
            muodon ja tason, jota jäsenvaltiot saavat käyttää kansallisen merenkulun
            kilpailukyvyn turvaamiseksi. Tavoitteena tulee olla tuista luopuminen.
            Skandinaavisen talousalueen merenkulkupolitiikan tulee taata tasa-arvoinen
            lähtökohta alan kilpailijoille niin, että unionin
            pohjoismaiset jäsenvaltiot eivät kilpaile tukipolitiikalla
            keskenään. Hallituksen on tarkkailtava tilannetta
            ja varmistettava kilpailukykyisellä vaihtoehdolla, että alan
            koulutus, työpaikat ja elinkeino säilyvät
            Suomessa ja Suomen lipun alla."
         
         
       
      
         
         Gunnar Jansson /r:
            		
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Ensin kannatan ed. Bremerin lausumaehdotusta. Sen
            jälkeen totean, että valiokunnan mietinnössä on
            jo yksimielinen lausuma. Se on kansallinen, ihan tavallinen. Edessämme
            oleva ongelma on kansainvälinen. Sen takia tarvitaan järeämpää otetta
            tässä asiassa. Sen takia ovat molemmat lausumaehdotukset,
            jotka on tänään esitetty, kannatettavia.
         
         
         Kuten sanoin, kannatin jo ed. Bremerin lausumaa, mutta olen
            esimerkiksi ed. Seivästön kanssa täysin
            samaa mieltä. Tähän tilanteeseen tarvitaan
            ratkaisu. Ratkaisun nimi on tonnistovero. Se on hallituksen käsittelyssä paraikaa,
            pantiin hallituksen talouspoliittisessa valiokunnassa tänään pöydälle
            ja ilmeisesti on esillä ensi viikon kokouksessa.
            Sitten esitys pikkuhiljaa on tulossa eduskuntaan. Sen takia on juuri
            oikea paikka ja oikea aika lausua eduskunnan mielipide, kuten nyt
            täällä ollaan tekemässä.
         
         
         Olen toisessakin mielessä samaa mieltä kuin ed.
            Seivästö, juuri siitä, että viime
            viikon ensimmäisessä käsittelyssä kaikki
            läsnäolevat olivat yhtä mieltä siitä,
            että jotain pitäisi tehdä. Nyt taas,
            kun on esillä hyvät ehdotukset, ilmeisesti tämä kuuluisa
            hiljainen enemmistö, joka ei ole paikalla, tietää paremmin,
            mitä pitää tehdä.
         
         
       
      
         
         Leea Hiltunen /kd:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Aivan kuten edellisessä puheenvuorossa
            todettiin, jotain on tehtävä. Tietysti omalta
            osaltani vakavasti haluaisin myös, että nyt pysähdyttäisiin. Raumalaisena
            kansanedustajana ja siellä merenkulkua läheltä seuraavana
            olen todella huolestunut siitä, mikä tilanne tulee
            olemaan. Ajattelen näin, että oli tuki mikä tahansa,
            nyt olisi löydettävä ratkaisut, mikä on
            tonnistoveron tai muun tuen merkitys tai suuruus, jotta suomalainen
            merenkulku säilyy elinkeinona, koska todella on kysymys
            työllisyydestä ja siitä merkittävästä imagosta,
            jonka me olemme maailmalle kansainvälisesti voineet osoittaa
            merenkulkumme osaamisen ja turvallisuuden kannalta ja monella muulla tavalla
            toimien.
         
         
         Totta kai merenkulkijoiden, merialan ammattilaisten, työllisyydestä on
            kysymys, mutta kannan huolta myöskin koulutuksesta. Jos
            maastamme häviää tämän
            alan koulutus, se on merkittävä muutos meidän
            kokonaisuuteemme, kun ajatellaan, mikä meidän
            kirjomme on koulutuksessa. Se kaventaa jälleen kerran meidän
            maamme näkyvyyttä koulutuspolitiikassa.
         
         
       
      
         
         Ismo Seivästö /kd:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Tavoite, jonka ed. Bremer toi esille lausumaehdotuksessaan,
            on hyvinkin kannatettava, että olisi kaikilla Pohjoismailla
            ja koko EU:ssa tasa-arvoiset lähtökohdat kilpailussa.
            Jotta tähän päästäisiin, ensi
            vuodeksi olisi todellakin tarvittu 76 miljoonaa markkaa hallituksen
            esityksen päälle, jotta ensi vuoden aikana suomalaiset
            varustamot ja merimiehet olisivat pystyneet saamaan sellaisen neuvotteluaikataulun
            ja ratkaisun, jolla pohjoismainen hyvä ratkaisu olisi voitu
            löytää.
         
         
         Kun tänä päivänä on
            kuulunut uutisista pankkinimitysten lisäksi erittäin
            merkittävä telakkakuvion heijastus ja kun näitä matkustaja-aluksia ei
            ole moniin vuosiin uusittu, tällä on oma heijastusvaikutuksensa
            juuri siihen, mihin ed. L. Hiltunen edellä myös
            viittasi, eli telakoiden työllisyyteen. Telakkahan työllistää välillisesti
            todella runsaasti väkeä.
         
         
         Lumipalloilmiö, johon ed. Bremerkin täällä on
            monesti viitannut, koskettaa saamieni tietojen mukaan jo Norjaakin.
            Sielläkin ollaan siirtymässä nettopalkkatukeen
            ulkomaanliikenteen matkustaja-aluksilla ensi vuoden aikana.
         
         
       
      
         
         Klaus Bremer /r:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Haluan vielä lisätä ajatuksen
            pöytäkirjoihin tässä asiassa.
            Nimittäin se ohjelma, jos sitä ohjelmaksi voidaan
            nimittää, hallituksen esitys, joka nyt on käsittelyn
            alla, ei ole mikään kilpailuedellytyksiä parantava
            ohjelma vaan pikemminkin upottava ohjelma. Sillä pannaan
            riskin alle peräti 5 000 työpaikkaa.
            Se oli yksimielinen mielipide asiantuntijoilla kuulemistilaisuudessa.
            Huomattakoon, että kaikista valiokunnan kuulemista asiantuntijoista
            yksikään ei puoltanut hallituksen esitystä.
            Hallituksen esitys seisoi yksin, sillä työnantajajärjestöt
            yhtä lailla kuin työntekijäjärjestöt,
            varustamoyhdistykset, logistiikan asiantuntijat, kaikki tuomitsivat
            tämän hallituksen esityksen täysin kelvottomaksi.
         
         
         Nyt kuitenkin hallitusohjelmassa, arvoisa puhemies, sanotaan:
            "Hallitus laatii kansallisen merenkulun ja huoltovarmuuden turvaamiseksi Suomen
            kauppalaivaston kilpailuedellytyksiä parantavan ohjelman."
            Tässä joutuu nyt miettimään,
            missä se on. Eihän näin voi olla, että tällä tavalla
            menetellään.
         
         
         Puhemies! Tämä on nyt sellainen tilanne, että kaikki
            osaavat lukea hallitusohjelman. Valitettavasti vain harvat osaavat
            ajatella.
         
         
       
      
         
         Tero Mölsä /kesk:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Erittäin hyviä puheenvuoroja
            on jälleen kuultu, mutta niin kuin ed. Jansson totesi,
            on vain niin, että edellisessä käsittelyssäkin
            asia varmasti ymmärrettiin, ainakin puheiden perusteella
            ymmärrettiin, mutta päätettiin toisin.
            Nyt on vain niin, että asiahan on sisällön
            puolesta päätetty ja lausumat, joita nyt esitämme,
            ovat sellaisia, että asian vakavuuden takia viimeistään
            pitäisi myös poissaolijoitten äänestyksessä tajuta
            tilanne, missä menemme.
         
         
         Kun esitimme 240:tä miljoonaa, tämähän
            on summa, jonka sekä laivanvarustajat että työntekijäjärjestöt
            ilmoittivat pitkin hampain olevansa hyväksymässä,
            koska pohjana oli myös palkkaratkaisu, jonka he olivat
            tehneet, sekä oletus tonnistoverosta, johon täällä on
            viitattu. Kun nyt tätäkään summaa
            ei ole päätöksessä hyväksytty vaan
            tämä 74 miljoonaa on jäänyt
            vajaaksi, minusta riski on tavattoman suuri. Joku on ihmetellyt,
            miksi joku maakrapu huolehtii tällaisista asioista. Kysymys
            on hyvin paljon periaatteellisesta asiasta, minkä lipun
            alla suomalaiset laivat seilaavat.
         
         
         Kuten ed. Bremer totesi, tilanne on se, että jos Suomi
            haluaa pysyä kelkassa EU-politiikassa, on täysin
            välttämätöntä, että tällä hetkellä lähdemme
            mukaan tähän politiikkaan.
         
         
       
      
         
         Ismo Seivästö /kd:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Harvoin ehkä opposition edustaja
            kuitenkaan puolustaa siinä suhteessa hallituksen esitystä,
            että ei tämä esitys ole huono mutta sen
            markkamäärä vain oli riittämätön.
            Nämä 74—76 miljoonaa, miten se nyt sitten
            katsotaan, siitä vain puuttuivat, itse esitys oli sinänsä ihan
            hyvä.
         
         
         Kun salissa nyt on ed. Jansson, heittäisin ajatuksen
            ilmaan pienenä kysymyksenä, pitääkö paikkansa,
            että kun muutamat varustamot pitävät
            kotipaikkansa Maarianhaminassa Ahvenanmaalla, että siellä ollaan
            jo aloittamassa jonkinlaisia yt-neuvotteluja tämän
            uhkaamassa olevan tilanteen johdosta. Jos tällaista alkaa
            tapahtua, sen pitäisi olla jo sellainen hälytysmerkki
            tälle salille ja maan hallitukselle, että pitäisi
            jotain tehdä. Onhan niin, että myös varustamot
            maksavat hyvin merkittäviä yhteisö- ja
            osinkotuloveroja eli yhteiskunta kuitenkin saa aika paljon takaisin
            varsinkin, kun otetaan huomioon se, miten monta ihmistä nämä varustamot
            ja matkustaja-alukset työllistävät ja
            miten tärkeä näiden alusten säilyminen
            Suomen lipun alla on myös meidän huoltovarmuutemme
            kannalta.
         
         
       
      
         
         Erkki Kanerva /sd:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Minulla on ollut tilaisuus eilen ja tänään
            tutustua molempiin lausumaehdotuksiin ja eilen lukea toista rinnan
            sen lausuman kanssa, mikä on valiokunnan mietinnössä.
            Lausumat ja käyty keskustelu puhuttelevat tuntoani liikennevaliokunnan
            jäsenenä, mutta kun eilen vertasin lausumaehdotusta
            ja valiokunnan lausumaehdotusta, valiokunnan lausumaehdotus on vähemmin
            sanoin kattavampi kuin nyt esillä olevat lausumat. Sen vuoksi
            olen päätymässä valiokunnan
            esittämään lausumaan. Hallituksen on
            ryhdyttävä tilanteen vaatimiin toimenpiteisiin,
            ja se kattaa neuvottelut EU:n kanssa ja se kattaa myöskin
            Baltian ja muut.
         
         
       
      
         
         Juha Korkeaoja  /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Tietenkin tässä vaiheessa,
            kun mahdollista on enää tehdä lausumia,
            itse asian tärkein osuus on ikään kuin
            siirtynyt taka-alalle, mutta nimenomaan lausumien hyväksyminen
            tähän saatteeksi on kuitenkin vakava viesti siitä,
            että eduskunta edellyttää, että asiaa
            ei unohdeta.
         
         
         Pidin erittäin huolestuttavana valtiovarainministerin
            tämän asian käsittelyn alkuvaiheessa esittämää näkökohtaa,
            joka oli sen suuntainen, että tällainen lauttaliikenteen
            tuki on vähemmän merkityksellistä, kun
            se on tukea Suomen ja Ruotsin välillä tapahtuvalle
            ilonpidolle ja vapaa-ajan vietolle. Tämäntapainen
            ajattelu on otettu tyrmistyneenä vastaan muun muassa länsirannikon
            kuljetusliikkeissä, joille säännöllinen,
            hyvin toimiva lauttaliikenne Suomen ja Ruotsin välillä on
            elinehto. Suomessa on jo tapahtunut Merenkurkun liikenteen loppuminen,
            ja nyt on uhkatekijöitä myöskin Turku—Tukholma-välillä.
            Pitkällä aikavälillä tällaisten
            päätösten myötä on painokkaasti
            huomautettava, että se on koko Suomen elinkeinotoiminnan
            kannalta oleellista ja tärkeätä toimintaa
            ja on tärkeätä, että säilytetään
            laivat nimenomaan Suomen lipun alla.
         
         
       
      
         
         Gunnar Jansson /r:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Käsitykseni mukaan laivanvarustajat
            ovat hyvin isänmaallinen ammattikunta. Yt-neuvotteluja
            ei ole aloitettu. Seurataan tarkoin, mitä me nyt täällä teemme,
            koska kyse on nyt elinkeinon tulevaisuudesta: pärjätäänkö Suomen
            lipun alla vai eikö pärjätä.
            Siitä on kyse, jopa henkiin jäämisestä.
         
         
         Ed. E. Kanervalle sanoisin, että valiokunnan mietinnössä oleva
            lausumaehdotus on hyvin perinteinen. Jokainen hallitus toimii, kuten
            siinä sanotaan.
         
         
         Ed. Bremer, on ihan selvät ohjeet ei ainoastaan siitä,
            että hallituksen täytyy toimia, vaan myöskin
            siitä, miten sen pitää toimia. Ed. Bremerin
            sekä ed. Mölsän ehdotukset ovat sen johdosta minusta
            tarkempia ja käyttökelpoisempia. Mutta totta kai
            se, mikä valiokunnan mietinnössä on,
            on kuitenkin jotain.
         
         
       
      
         
         Klaus Bremer /r:
            		
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Ed. Seivästölle sanoisin,
            ettei hallitus todellakaan ole epäonnistunut esityksellään
            tukea Suomen matkustajalaivaliikennettä puolella siitä, mitä Ruotsi,
            Tanska ja Norja tukevat omiaan. Eiväthän suomalaiset
            matkustajalaivat vielä ole liputtaneet ulos.
         
         
         Mutta, ed. E. Kanerva, eiköhän tämän
            niukkasanaisen lausuman, jota te piditte niin hyvänä, etu
            ole nimenomaan teidän kannaltanne se, että se
            ei paljasta, miten laajan uhkapelin alaisiksi te heitätte
            tämän hyväksyessänne koko tämän
            elinkeinon, 5 000 työpaikkaa, mistä sekä Merimies-Unioni
            että AKT olivat yksimielisiä, että se
            on kohtuutonta uhkapeliä, samoin kuin koko alan koulutuksen
            ja kaikki perinteet, mitkä liittyvät tähän
            elinkeinoon Suomessa? Se ei paljastu siitä niukkasanaisesta
            lausumasta, jonka liikennevaliokunta on tehnyt. Se on varmasti ihan
            hyvä, ettei koko totuus tule ilmi, millä tavalla
            saatetaan uhkapelin alaisiksi nämä perinteiset
            työpaikkoihin liittyvät asiat.
         
         
       
      
         
         Tero Mölsä /kesk:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Ihan lyhyesti ed. E. Kanervalle: Kun hän
            valiokunnassa on asiantuntijoita kuullut ja hän perusteli,
            että lausuma, jonka valiokunta teki, olisi riittävä,
            ihmettelen aika kauheasti sitä, koska tämä on
            juuri sen kaltainen kuin yleensä nämä lausumat
            ovat. Hallitus voi puuhastella tämän kanssa vuoden, kaksi,
            kolme, neljä riippuen siitä, miten itse haluaa,
            kun sen sijaan ed. Bremerin ja itse jättämäni lausuma
            lähtevät siitä, että hallituksen
            on tehtävä tietyt toimenpiteet. Vielä oma
            lausumani lähtee siitä, että viimeistään
            ensi vuoden loppuun mennessä eduskunnan on saatava tietää,
            mitä hallitus on asian suhteen tehnyt.
         
         
       
      
         
         Ismo Seivästö /kd:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Mikäli ulosliputuksia alkaa tapahtua,
            ne ovat monesti aika peruuttamattomia siirtoja. Saattaa tietenkin tietyillä ratkaisuilla
            olla mahdollista vielä palauttaa näitä laivoja
            Suomen lipun alle, mutta se vaatii sitten jo erityistoimenpiteitä.
         
         
         Ed. Jansson viittasi varustamoiden isänmaallisuuteen.
            Yhdyn siihen kantaan, koska jos me olisimme menneet Ruotsin mallin
            mukaiseen tukeen, johon ed. Bremerkin viittasi, se olisi ollut noin
            330—360 miljoonaa, mitä siihen olisi tarvittu.
            Mutta se käsitys minulle tuli, että 240 miljoonan
            tukitasolla juuri Suomen lipun symbolivaikutus ja varustamoiden
            omistajien isänmaallisuus on se tekijä, jolla
            99 prosentin varmuudella laivat olisivat edelleen pysyneet Suomen
            lipun alla.
         
         
         Ed. E. Kanervalle toteaisin sen, että ammattiyhdistysliike,
            Merimies-Unioni, oli täysin lisätyn tuen kannalla
            ja katsoi sen perustelluksi eikä ollenkaan nostanut esiin,
            että tuki menisi joillekin pääoman omistajille,
            vaan se menisi nimenomaan työllisyyden, turvallisuuden
            ja ympäristönsuojelun kannalta välttämättömiin
            tarpeisiin.
         
         
         
       
      __________
      
      Puhetta on ryhtynyt johtamaan ensimmäinen
         varapuhemies Anttila.
      
      
      __________
      
      Keskustelu päättyy.