Paula Kokkonen /kok:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi saamelaiskäräjistä annetun
lain muuttamisesta on sisällöltään
ja merkitykseltään ensi sijassa vaalitekninen.
Saamelaiskäräjistä annetun lain 1 §:n
sanontaa ehdotetaan muutettavaksi niin, että se vastaa perustuslain
17 §:n 3 momenttia ja 121 §:n 4 momenttia.
Valiokunta haluaa muistuttaa siitä ... (Hälinää)
Toinen varapuhemies:
Anteeksi, ed. Kokkonen, hetki. (Puhemies koputtaa) Nyt pyydän,
että istuntosali rauhoittuu. Pyydän, että edustajat asettuvat
paikoilleen. — Ed. Kokkonen, olkaa hyvä.
Kiitoksia! — Saamelaisten kulttuuri-itsehallinnon turvaaminen
lailla ei sellaisenaan muuta niitä nykyisiä lainsäädäntöjärjestelyjä, joiden
mukaan määräytyy, ketkä saavat
harjoittaa saamelaisten perinteisiä elinkeinoja perinteisillä saamelaisalueilla.
Mahdolliset muutokset näissä suhteissa voidaan
toteuttaa vain muuttamalla voimassa olevia lakeja. Valiokunta haluaakin
tähdentää sitä, että elinkeino-oikeudellisten muutosesitysten
pitää pohjautua pätevään
tutkimustietoon saamelaisuudesta sekä omistusoloista ja
niiden kehittymisestä kyseisillä alueilla. Yhteispohjoismainen
hanke on paraikaa menossa, ja tuossa hankkeessa pyritään
selvittämään saamelaisuus-käsitettä ja
näitä perinteisiä oikeuksia.
Hallituksen esityksen myöhäisen antamisajankohdan
takia on käynyt ilmeiseksi, ettei nyt kysymyksessä olevaa äänioikeuden
muutosta ole mahdollista soveltaa vielä ensi vuoden vaaleissa. Lain
mukainen uusi sääntö ehtisi nimittäin
olla noudatettavana kesken vaaliluetteloon hakeutumisvaiheen vain
noin kuukauden ajan siinäkin tapauksessa, että laki
saatettaisiin pikaisesti voimaan. Tästä syystä valiokunta
on lisännyt lakiehdotuksen voimaantulosäännökseen
uuden 2 momentin lakiehdotuksen 21 §:ään
kohdistuvasta siirtymäsäännöksestä.
Sen mukaan 21 §:ää ei sovelleta vielä ensimmäisissä lain
voimaantulon jälkeen toimitettavissa saamelaiskäräjien
vaaleissa. Laki voidaan näin ollen säätää tulevaksi voimaan
vuoden 2003 alusta.
Lakiehdotuksen 31 §:n 1 momentin sanamuodosta saa sen
käsityksen, että postin välityksellä äänioikeutetuille
lähetetyt vaaliasiakirjat voisi henkilökohtaisesti
jättää vaalilautakunnalle vielä vaalipäivänä,
jos vaalipäivän äänestys järjestetään.
Tarkoitus kuitenkin on, että tämä mahdollisuus
päättyy vaalipäivän äänestystä edeltävänä perjantaina,
ja valiokunta on tämän vuoksi täsmentänyt
momentin sanontaa.
Halusin näistä muutoksista kertoa niitten
perustelut.
Kimmo Kiljunen /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Kokkonen jo kuvasi tätä hallituksen
esitystä ja siinä ehdotettua muutosta tekniseksi
primäärisesti luonteeltaan. Tässä oli
siis kysymys saamelaiskäräjien vaalien toteuttamisesta.
Arvoisa puhemies! Tässä yhteydessä olisi
voitu olla myöskin kunnianhimoisempia. Kunnianhimo liittyy
siihen, että saamelaiset ovat Suomessa ja itse asiassa
Euroopassakin, Euroopan unionin alueella, ainoa alkuperäiskansa,
ja luonnollisesti me olemme säädöksin
suojanneet ja turvanneet saamelaisten kulttuuriautonomian toteutumisen.
Mutta kunnianhimoa olisi voinut viedä eteenpäin
siinä suhteessa, että olisi voitu pohtia myöskin
sitä vaihtoehtoa, että saamelaisille annettaisiin
alkuperäiskansana nimenomaan kiintiöity edustajanpaikka
eduskunnassa.
Useissa eurooppalaisissa maissahan on käytäntö,
tapa sen kaltainen, että alkuperäiskansoille tai
etnisille vähemmistöille, kielellisille vähemmistöille,
on turvattu kiintiöityjä edustajanpaikkoja keskeisimmissä lainsäädäntöelimissä, parlamenteissa.
Ne on hoidettu joko alueellispohjaisesti tai etnispohjaisesti. Etnispohjaisista järjestelyistä
esimerkkinä on
muun muassa se, että tanskankielisille vähemmistöille
Saksassa on varattu liittopäivillä kiintiöity
kansanedustajanpaikka. Samalla tavalla Sloveniassa on italiankieliselle
vähemmistölle turvattu kiintiöity paikka.
Suomessa on olemassa eduskunnassa, niin kuin hyvin tiedämme,
alueellispohjaisesti järjestetty yksi kiintiöity
edustaja. Se on Ahvenanmaan edustajanpaikka eduskunnassa.
Tässä suhteessa nyt, kun olemme saamelaisten
kulttuuriautonomian kehittäneet siihen muotoon, että heillä on
omat saamelaiskäräjät ja myöskin
saamelaiset ovat etnisenä vähemmistönä,
alkuperäiskansana, rekisteröityneet Suomessa,
niin tältä pohjalta olisi voitu lähteä rakentamaan
eteenpäin sitä ajattelutapaa, että myöskin eduskunnassa
saamelaisten erityistarpeet tulisi paremmin huomioitua, jos heillä olisi
kiintiöity kansanedustajanpaikka. Saamelaisiahan laskennallisesti
Suomessa tällä hetkellä on 7 500.
Saamelaisten osalta on syytä muistaa hieman historiallista
tähän ajatukseen liittyvää taustaa. 1600-luvun
alussa, 1602 alkaen 150 vuotta saamelaisilla oli edustus valtiopäivillä maassa,
johon myös Suomi silloin kuului eli Ruotsi—Suomessa
tai Ruotsissa. Tätä perinnettä tietysti
voisi nyt pyrkiä kehittämään
myöskin Suomessa uudella tavalla. Tämä uudistus
on koskenut saamelaisten kulttuuriautonomiaa, ja saamelaiskäräjien
perustamisen kauttahan on mahdollistunut se jo, että kirkolliskokouksessa
on saamelaisille varattu kiintiöpaikka ja tässä suhteessa
on tavallaan luotu jo malli.
Arvoisa puhemies! Olisin siis ehdottanut sitä, että tässä suhteessa
hallitus olisi voinut olla kunnianhimoisempi ja esittänyt
sitä ajatustapaa, että saamelaisille olisi varattu
tänne kiintiöpaikka.
Yleiskeskustelu päättyy.