3) Hallituksen esitys taksiliikennelaiksi sekä laiksi
luvanvaraisesta henkilöliikenteestä tiellä annetun
lain muuttamisesta
Markku Laukkanen /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Ehkä voi sanoa, että vihdoinkin
taksilaki on palautekeskusteluvaiheessa. Taustallahan on omalla
tavallaan aika pitkäaikainenkin valmistelu, ja voi sanoa, että ensimmäinen
taistelu tämän lain tiimoilta käytiin
noin puolitoista vuotta sitten, oikeastaan jo pari vuotta sitten
keväällä, kun oli näköpiirissä,
että taksielinkeino sellaisena tulee olemaan EU:n palveludirektiivin
sisällä. Jos näin olisi käynyt,
niin totta kai silloin tämä suomalainen järjestelmä tarveharkintoineen
olisi ollut aivan erityyppisessä tarkastelussa kuin se
nyt on. Tämän viestin on valiokunta halunnut antaa
myöskin taksielinkeinolle, että se varsinainen
suuri periaatteellinen voitto saatiin jo tuolloin puolitoista vuotta
sitten, kun komissio päätti taksielinkeinon vetää pois
palveludirektiivistä. Jos näin ei olisi käynyt,
me olisimme olleet aivan erilaisen tarkastelun piirissä todellakin
tässä laissa. Silloin se perustavaa laatua oleva
kysymys, joka liittyy tähän tarveharkintaan, olisi
ollut perin erinäköinen. Nythän tämä laki
lähtee siitä, että tarveharkinta edelleenkin
säilyy ja lääninhallitus tulee vahvistamaan
vuosittain kuntakohtaisen taksikiintiön.
Hyvin tärkeä lähtökohta
myöskin valiokunnalla oli se keskustelu, mikä varsinkin
Pääkaupunkiseudulla taksien saatavuudesta käydään. Totesimme
moneen otteeseen sen, että Suomessa voidaan tunnistaa kaksi
erilaista taksimarkkinaa. On Pääkaupunkiseudun
markkina, jossa esiintyy ajoittain — voi sanoa, että viime
aikoina yhä useammin — erittäin suurtakin
taksien vaikeaa saatavuutta, ja sitten on muun Suomen markkina,
jonka ongelmat taas ovat hyvin erilaisia ja johon ei liity sen kaltaista
saatavuuspulmaa kuin Pääkaupunkiseudulla.
Tässä taksiliikennelaissa säädetään
todellakin henkilöautolla harjoitettavien henkilökuljetusten
luvanvaraisuudesta, taksiluvasta, sen saamisen edellytyksistä,
peruuttamisesta, taksipalvelujen laatuvaatimuksista nyt ensimmäistä kertaa, hintojen
määräytymisestä, ajovelvollisuudesta, ajovuorojärjestyksestä sekä muista
taksiliikenteen harjoittamiseen liittyvistä asioista. Käyn nämä nyt
suhteellisen nopeasti tässä esittelypuheenvuorossa
läpi. Tiedän, että on varattu useita
puheenvuoroja. Keskustelussa varmaan sitten eri näkökulmia
näihin saadaan.
On kuitenkin nyt hyvä korostaa alusta alkaen, että pääsääntöisestihän,
voi sanoa 99,5-prosenttisesti, mietintö oli yksituumainen.
On yksi eriävä mielipide, joka koski erästä yksityiskohtaa
uusien lupien myöntämisessä, joka mielestäni
asettuu tavallaan valiokunnan mietinnön ja hallituksen
esityksen välimaastoon ja näin ollen ei ollut mikään
dramaattinen poikkeama tästä peruslinjasta. Eli
tämänkin haluan heti sanoa, että erittäin
suurella yksituumaisuudella tämä lopputulema myöskin
valiokunnassa syntyi. Kiitos siitä!
Valiokunta piti erittäin tärkeänä,
että vihdoinkin saadaan lakitasoisella tavalla määriteltyä laatuvaatimukset,
jotka pitää ymmärtää hyvin
laveana asiana. Ne koskevat taksien saatavuutta, liikenteessä käytettyä autoa,
sen laatua, kuljettajaa, hänen käytöstään,
ajotapaa, maksamista, matkustajan turvallisuutta ja avun tarpeeseen
liittyviä seikkoja. Myöskin auton esteettömyyteen kiinnitettiin
ja kiinnitetään tässä lainsäädännössä huomiota.
Laatuun liittyy sitten myöskin kuljettajakoulutuskysymys,
joka on nyt suunnitteluvaiheessa, ja valiokunta pitää erittäin
tärkeänä, että tällainen
kuljettajakoulutus järjestetään, johon
liittyy sitten myöskin yrittäjäkoulutus.
No, tilauskeskusten toiminnan osalta valiokunta katsoo, että niissä tapauksissa,
kun autot hyödyntävät useamman tilauskeskuksen
palveluita, on sovittava tilauskeskuksen kanssa sovellettavista
tasapuolisista ja syrjimättömistä sopimusehdoista
ja mahdollisista kustannusvastaavista korvauksista. Mutta tärkeä ja
tärkein viesti on se, että voidaan hyödyntää useamman
tilauskeskuksen palveluita. Sen takia, kun näin on, on selvää,
että näitä ei tule rajata vain joidenkin
autojen käytettäväksi, vaan kaikilla
autoilla tulee olemaan tasapuolinen mahdollisuus, syrjimätön mahdollisuus,
hyödyntää näitä palveluja.
Tämä liittyy suurelta osin myöskin Pääkau-punkiseudun
yhteisliikennekysymykseen. Valiokunta katsoo, että lääninhallituksen
tulee tarkastella Pääkaupunkiseudun taksiliikennettä yhden työssäkäyntialueen
liikenteenä ja pyrkiä lupien ja yhteistyön
lisäämisellä ratkaisujen löytämiseen, jotka
ovat koko alueen taksipalvelujen kuluttajien kannalta kannatettavia.
Minusta tämä on erittäin tärkeä toteamus.
Tässä otetaan selkeästi myöskin tavallaan
tämmöinen kuluttajanäkökulma
tähän keskusteluun. Olemme kantaneet paljon huolta
siitä, että taksielinkeino säilyttää toimintaedellytyksensä tässä maassa,
mutta on hyvin tärkeää myöskin,
että me muistamme myöskin valvoa kuluttajan asemaa
ja kuluttajan kannalta taksielinkeinon palvelujen laatua ja niiden
saatavuutta.
Tämähän tarkoittaa muun muassa sitä,
että me tarvitsemme ilman muuta Pääkaupunkiseudulle nopeasti
lisälupia, mikä tulee parantamaan taksien saatavuuden
ongelmaa. Otimme kantaa myöskin Helsinki-Vantaan lentoaseman
erilliskysymykseen ja toteamme sen eräänä epäkohtana. Sen
jonotusjärjestelmä ei ole tällä hetkellä kovin toimiva.
Ei pidetä kovin perusteltuna sitä, että jos Helsingin
taksi vie lentoasemalle kyydin, niin se joutuu joko jonkunlaiselle
vararuudulle tai sitten palaamaan tyhjänä sieltä takaisin.
On toivottavaa, että tähän löytyy
taksitilauskeskusten välinen parempi yhteistyö,
jotta oikeus paluukyyteihin myöskin Pääkaupunkiseudulla
suoritetuin ajoin nykyistä kattavammin syntyy. Tämä on
hyvin olennainen kysymys Pk-seudun nykyongelmien ratkaisemisen kannalta.
Mitä tulee sitten näiden uusien lupien myöntämisperusteisiin
ja -käytäntöön, tämä on
mielestäni yksi tämän lain tärkeimpiä asioita.
Valiokuntahan teki tässä hyvin merkittävän,
suuren linjauksen muuttamalla hallituksen esitystä. Hallituksen
esityshän lähti siitä, että vuorovuosin
saavat uudet ja vuorovuosin saavat vanhat. Valiokunta lähti
siitä, että nyt on aika suosia uusia kuljettajakokemuksen
omaavia kuljettajia myöskin taksilupien myöntämisessä,
mutta kuitenkin niin, että myöskin vanhat luvanhaltijat
ovat sitten uusien lupien saamisen piirissä tietyn siirtymäkauden, viiden
vuoden siirtymäkauden, jälkeen.
Tämähän tarkoittaa sitä,
että ensi sijassa valiokunta haluaa antaa tällä sen
signaalin, että tavallaan se vanha taksijärjestelmä,
joka perustui periaatteeseen yksi auto, yksi lupa ja yksi mies,
siis tällainen yhden yrittäjän malli,
on se malli, jonka me uskomme myöskin Pääkaupunkiseudulla
parantavan laatukysymyksiä, parantavan jossain määrin
välillisesti myöskin laadukkaiden kuljettajien,
koulutettujen kuljettajien, saamisongelmaa, joka on tällä hetkellä erittäin
suuri. Myönnän sen, että eihän
tämä laki anna siihen täyttä vastausta,
mutta tämä on erittäin suuri asia, mistä saadaan
laadukkaita ammattitaitoisia kuljettajia alalle. On hyvin tärkeä asia,
että tämä malli tulee nyt tällä tavalla
voimaan. Se tarkoittaa sitä, että ensimmäisen
viiden vuoden aikana käytännöllisesti
katsoen uusien lupien saajana tulevat olemaan uudet kuljettajat
ja sen jälkeen kaksi kolmasosaa uusille ja yksi kolmasosa
vanhoille luvanhaltijoille.
Tähän liittyy sitten myöskin tämä yksi
erilliskysymys näiden Pääkaupunkiseudun
niin sanottujen vanhojen taksilupien myynnin rajoittamisesta. Hallituksen
esityksessähän oli tällainen viiden vuoden
siirtymäkausi. Valiokunta sitten päätyi
siihen, että jälleen kerran tuota pidennettiin
kymmeneen vuoteen. Tätä keskustelua käytiin
edellisen kerran vuonna 91 ja silloin taas annettiin siihen pitkä siirtymäkausi.
Tätä asiaa, sanottakoon se tässä,
lobbattiin aika aktiivisesti näiden lupien haltijoiden
taholta. Kyllä nyt, rohkenen sanoa näin, valiokunta
päätyi kyllä näiden vanhojen
lupien haltijoiden kannalta enemmän kuin kohtuulliseen
ja hyvään ratkaisuun.
Siksi se tulkinta, mitä tämänkin
päivän lehdissä on tästä asiasta
annettu, on mielestäni ollut hieman harhaanjohtava. Ei
ole kysymys siitä, että yhteiskunta ottaa tässä nyt
haltuunsa jotain semmoista omaisuutta, vaan kyse on siitä,
että nyt kymmenen vuoden aikana vanha luvanhaltija voi
myydä sen luvan, markkinoita sille on, saada siitä hinnan,
tai jos ei halua myydä, jatkaa edelleenkin taksielinkeinon
harjoittamista. Tai jos sen ostaa joku, voi tehdä samalla
tavalla, kymmenen vuoden aikana myydä sen edelleen tai
pitää se yli kymmenen vuoden ja harjoittaa elinkeinoa.
Jos kyse on osakeyhtiöstä, hän voi sen
kymmenen vuoden jälkeenkin tehdä kauppaa, ei sillä luvalla,
mutta sillä yhtiöllä.
Eli ei tässä ole mitään
ongelmaa, koska sukupolvenvaihdos joka tapauksessa tulee toimimaan ihan
entiseen malliin. Sukupolvenvaihdos tulee myöskin tässä yhtiömuodossa
olemaan mahdollista. Siksi nyt toivoisi, että elinkeinon
piiristä annettavat lausunnot eivät tavallaan
niin kuin hämmennä tätä tulkintaa
väärille jäljille ja luo sellaista aiheetonta
epävarmuutta ja sellaista aiheetonta väärää tulkintaa
kentälle, joka on nyt tässä vaiheessa
turhaa, koska niin selkeästi tämä asia
tässä on nyt joka tapauksessa sanottu.
Paljon keskusteltiin myöskin luvanvaraisuudesta, joka
koskee koti- ja matkailupalvelujen suorittajia. Tässähän
on lähtökohtana se, että näiden
palveluelinkeinojen yhteydessä harjoitettu henkilöiden
kuljetus sallitaan ilman liikennelupaa, jos kuljetus on osa yrityksen
tarjoamaa palvelukokonaisuutta. Siksi on hyvin tärkeää todeta tässäkin
se, että valiokunta katsoo, että niiden kuljetusten
pitää olla osa sitä kokonaispakettia, kokonaishintaa,
johon voi sisältyä näin ollen siis se
vähäinen kuljetus ja vielä niin, että erillistä hintaa
siitä kuljetuksesta ei peritä. Totta kai nämä ovat
kaikki sellaisia tapauksia, joissa osittain kotipalvelun työntekijöiden
ja osittain taksielinkeinonharjoittajien toimenkuvat, varsinkin
kun mennään syvälle maaseudulle Pohjois-
ja Itä-Suomeen, jossa on matkailuelinkeinoa, menevät osittain
päällekkäin. Olen aivan vakuuttunut siitä,
että siellä löytyy hyvin joustavat ja
käytännönläheiset toimintatavat
ja toimintamallit, joilla tämä kysymys tulee hoitumaan
ilman mitään merkittävää rajanveto-ongelmaa.
Vielä, puhemies, uusien lupien saamisen edellytyksistä.
Siis edellytetään hyvää mainetta,
yrittäjäkurssin käymistä, kykyä vastata
taloudellisista velvoitteista. Hallitushan lähti siitä,
että oli tämä 10 000 euron ulosottosaamisen
mahdollisuus, mutta valiokunta katsoi näin, että kyllä on näin,
että jos ryhtyy taksiyrittäjäksi, niin
talousasioiden pitää olla kunnossa. Jos on kymppitonni
velkaa, niin mennään pankkiin ja otetaan sieltä rahat
ja maksetaan ne pois ja lähdetään puhtaalta
pöydältä. Valiokunta ehdottaa muutettavaksi
tätä pykälää sillä tavalla,
että henkilö ei ole kykeneväinen asianmukaisesti
vastaamaan taloudellisista velvoitteistaan, jos hänellä on
maksukykyynsä nähden vähäistä suurempia
tai merkittäviä erääntyneitä verovelkoja
tai saatavia ulosotossa. Eli tällä halutaan hieman
irrottautua tuosta 10 000:n eksaktista määrästä ja
katsoa, että se ei saa olla huomattavaa suurempi suhteessa
tämän henkilön maksukykyyn.
Puhemies! On tarkoitus, että tämä lakikokonaisuus
tulee voimaan heinäkuun 1. päivänä,
ja tämä on sillä tavalla tietysti tärkeä asia,
että tässä on nyt muutama kuukausi aikaa
ministeriössä virkamiesten ja lääninhallituksen
ajaa tätä järjestelmää sisään.
Lähdettiin myöskin siitä, että sitten
kun laki tulee voimaan, niin kysyjiä varmasti tässä asiassa
sitten riittää ja on virkamiehiä sitten tähän
kysymykseen myöskin töissä vastaamassa.
Kuten sanottu, herra puhemies, tämä oli merkittävä kannanotto
myöskin itse perusasiaan. Tämä on kannanotto
siihen, että hallitus, valiokunta ovat ja tämän
käsittelyn jälkeen, näin uskon, eduskuntakin
tulee olemaan sitä mieltä, että Suomi
ei ole halukas ottamaan käyttöön Ruotsin tai
Tanskan tai jonkun muun sellaisen maan taksimallia, josta saadut
kokemukset ovat olleet kriittisiä ja elinkeinon kannalta
aika tuhoisia ja jotka ovat olleet myös kuluttajan kannalta
kielteisiä. Perusjärjestelmä säilyy
tietyin osauudistuksin, ja niin kuin sanottu, kunnianhimoisimmat
tavoitteet asetamme taksien saatavuuteen varsinkin Pääkaupunkiseudulla,
näiden yhteistyökysymysten edistämiseen
ja siihen kannustamiseen, että niitä myös
toimiala itse pystyy sisäisesti ratkomaan, ja siihen, että yhä parempaa
laatua kokonaisuudessaan elinkeino pystyy jatkossa tarjoamaan.
Marjukka Karttunen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Liikenne- ja viestintävaliokunta
on saanut nyt käsistään tämän
uuden taksiliikennelain. Meillä Suomessa on totuttu siihen,
että taksi on turvallinen ja hyvä ja siihen voi
luottaa. Aina, kun hyppää taksiin, taatusti tietää esimerkiksi,
mitkä maksuvälineet käyvät,
eikä tarvitse, kuten maailmalla, ensimmäiseksi
kysyä, käykö luottokortti. Vielä sekin,
että Suomessa yksinäinen nainen uskaltaa mennä taksiin
yksin, saatikka, että uskaltaa pistää pienen
lapsensa yksin taksiin; en ole vakuuttunut, että missään
muualla näin olisi. Itse en aikanaan yksinhuoltajana olisi selvinnyt,
kun olen toisella paikkakunnalla töissä, jos meillä lasta
ei voisi taksiin laittaa yksin.
Eli hyvää systeemiä on turha romuttaa.
Olemme halunneet, että tämä laadukas
palvelu säilyy. On erittäin hyvä siksi,
että tässä uudessakin laissa edellytetään
kuljettajalta hyvää mainetta. Olemme tulleet siihen
tulokseen, että on hyvä malli se, että taksi
säilyy meillä edelleen luvanvaraisena, vaikka
tästäkin ajoittain kovasti keskustellaan. Mutta
kun Suomessa on erilaiset olosuhteet eri puolilla maata, niin ongelmat
taksinkin suhteen ovat erilaisia. Kuulimme, että maalla taksi
saattaa muutoinkin huolehtia perheistä, huolehtia siitä,
että lapset eivät jää yksin
maalla pakkaseen, huolehtii kauppakassit kotiin jne. Toisaalta taas
sitten Pääkaupunkiseudulla ruuhka-aikaan taksipalvelun
ongelmat ovat toisenlaisia ja kuljettajistakin on kova pula.
Arvoisa herra puhemies! Kommentoin tässä esityksen
muutamaa kohtaa. Esimerkiksi pimeä taksi on joillain paikkakunnilla,
kuten meillä Turussa, erittäin paha ongelma, jota
on ollut tosi vaikea todentaa, koska ei pimeän taksin kuljettaja
eikä pimeän taksin asiakas halua myöntää,
että hän on pimeässä kyydissä ollut.
Siksi on hyvä, että tässä uudessa
laissa tämän teon moitittavuus kasvaa, jotta tulevaisuudessa,
tästä eteenpäin, poliisi voisi paremmin
puuttua pimeän taksin toimintaan.
Toinen asia, jota haluan kommentoida, on tilauskeskuksen määrittely,
josta keskustelimme paljon. Eli edelleenkin taksit ovat periaatteessa yhdessä tilauskeskuksessa,
mutta autot voivat sovittuaan toisen tilauskeskuksen kanssa saada kyytejä sieltäkin.
Tämä varmasti joustavoittaa kyytejä niin,
ettei autojen tarvitse ajella tyhjinä paikkakunnalta toiselle.
Tämä voi toisaalta tuoda ongelmiakin. Jos esimerkiksi
turkulainen yrittäjä saa luvan toimiakseen Naantalissa
ja sitten kuitenkin alkaa päätoimisesti ajaa Turussa,
niin aika sitten näyttää, tuoko tämä ongelmia
vai toimiiko kaikki hyvin. Mutta joka tapauksessa ajovuorojen ulkopuolella
saa ottaa kyytejä, joten toivottavasti tämä tulee
helpottamaan varsinkin näitä Pääkaupunkiseudun
ruuhkahuippuja.
Uusien lupien myöntämisestä kävimme
kovaa vääntöä: mikä tähän
sitten olisi oikea tapa, kun kuitenkin kuskista on normaalitie se,
että hän jollain aikavälillä päätyy
itsenäiseksi yrittäjäksi. Kun tämä kuulemma
vie aikaa keskimäärin seitsemän vuotta,
että näin käy, niin pitää olla
alan porkkanana se, että jollain aikavälillä rengistä päätyy
itsenäiseksi yrittäjäksi. Pidän
hyvänä myös sitä, että tässä mallissa,
missä on yksi mies ja yksi kuljettaja, halutessaan voi
sitten laajentaa yritystään hankkimalla lisäautoja.
Tämä voi olla hyvä asia esimerkiksi maaseudulla.
Mutta ensi sijalla kuitenkin tulevat olemaan uudet yrittäjät ja
sitten myös vanhat.
Sitten oli tämä kotipalveluyrittäjyys,
kotipalveluyrittäjät, jotka voivat sitten vähässä määrin toimittaa
kuljetuksia ilman liikennelupaa. Oli hyvä, että tämä määriteltiin
selkeästi vähimmäismääräksi,
että he eivät sitten, koska taksi on luvanvaraista,
tule toimimaan taksin alalla. Elikkä tämän
kuljetuksen on oltava osa kokonaispakettia ja hintaa, eikä sitten
näistä pienistä kuljetuksista esimerkiksi
kauppaan tai kauppakassista voi sitten periä erillistä hintaa.
Arvoisa herra puhemies! Tässä muutama kohta
tästä uudesta laista. Ymmärsin alan toimijoilta,
että tämän kanssa he voivat elää.
Näin perusjärjestelmä tulee säilymään
ja toivottavasti saamme alalle uusia yrittäjiäkin.
Nyt näin, ja katsotaan, miten ala kehittyy.
Saara Karhu /sd:
Arvoisa puhemies! Valiokunnan mietinnön mukaisesti
esitetään taksiliikenne pidettäväksi
edelleen luvanvaraisena elinkeinona. Tässä meillä on
aika paljon kokemuksia valiokunnassa omakohtaisesti, ja kuulimme
myös asiantuntijoilta sellaisista maista, missä tätä luvanvaraisuutta
ei ole. Esimerkeiksi nostettiin Ruotsin ja Viron varsin villit ja
vapaat taksimarkkinat. Valiokunta oli harvinaisen yksimielinen siitä,
että sen suuntaiseen ei Suomessa ole tarvetta lähteä,
jos vaarana on taksiliikenteen tämän tyyppinen
jopa laiton toiminta, mitä niissä maissa on. On
tärkeää, että tämä luvanvaraisuus säilytetään.
Hyvä on myös se, että tässä hallituksen
esityksessä, uudessa laissa, on otettu yhdeksi kohdaksi taksipalveluiden
laatu. Erityisen tärkeää on, että nimenomaan
taksiliikenteen saatavuus, kuljettajien osaaminen, ammattitaito,
käytös, ajotapa ja myös matkustajan turvallisuus
ja hänen avuntarpeensa nousevat esiin. Tämän
taksilain yhteydessä olivat monet tahot yhteydessä varmasti
kaikkiin kansanedustajiin, ja yksi sellainen taho, joka erityisesti
jäi mieleen, oli kuurosokeat. Heistä kaikista
ei pysty ulospäin päättelemään,
että he ovat vammaisia. Kun he ovat henkilöitä,
jotka täytyy ihan ovelta ovelle saattaa ja jotka eivät pysty
sitä siinä taksissa itse kuljettajalle kertomaan,
niin se on erittäin hankala tilanne, jos taksi auttaa heidät
ulos kadulle ja he eivät kerta kaikkiaan tiedä,
missä he ovat, eivätkä voi sitä keneltäkään
kysyä. Jos vielä otetaan normaalit Suomen keliolosuhteet,
niin kyllä aikamoinen heitteillejättö on
kyseessä. Sen takia on hyvin tärkeää,
että tämä asia tiedostetaan myös,
niin harvinaista kuin kuurosokeus Suomessa kuitenkin on. Jos tällainen
tilanne sattuu kuurosokean kohdalle, niin se on kyllä sataprosenttinen
kokemus tälle henkilölle. Kaikki tämän
tyyppinen on erittäin tärkeää ottaa
tuossa koulutuksessa huomioon.
Tilauskeskuksen toimintaan valiokunta halusi reilumpaa peliä kuin
tällä hetkellä on, ja haluttiinkin, että mitään
takseja ei voida rajata järjestelmien ulkopuolelle, vaan
kaikilla autoilla tulee olla oikeus hyödyntää oman
asemapaikkansa tilauskeskusten palveluita tasapuolisesti ja syrjimättömästi.
Lisäksi tämä Pääkaupunkiseudun liikenteen
erityistilanne nousi valiokunnassa selkeästi esiin, ja
muun muassa lentokentän taksiliikenteen epäekologinen
tyhjänä ajo toiseen suuntaan keskustelutti ja
päätyikin sitten tänne mietintöön
linjaukseksi. Ylipäätään kaikki,
mitä valiokunta pohti, oli hyvin kuluttajalähtöistä ja haluttiin
nimenomaan, että kun esimerkiksi täällä Pääkaupunkiseudulla
on ongelmia välillä taksien saatavuudessa, nimenomaan
kuluttajan näkökulmasta turvata taksien saatavuutta.
Valiokunta teki jonkin verran muutoksia tähän
esitykseen, ja ihan muutamaan tässä huomio, tässä jo
valiokunnan puheenjohtaja aika laajasti tätä mietintöä esitteli,
joten ei kovin laajasti. Yksi oli tämä vakavaraisuusnäkökulma,
josta valiokunta oli huolissaan ja johon se teki hieman tiukempaa
linjausta kuin alkuperäisessä esityksessä oli.
Lisäksi uusien lupien myöntäminen puhutti
pitkään. Itse kävin tämän
lain käsittelyn aikana vierailulla Tampereen aluetaksissa,
ja siellä oli kyllä selkeät näkökulmat
siitä, miten asiaa pitäisi viedä eteenpäin.
Myös heidän näkökulmansa, joka
sitten tähän mietintöön päätyi,
oli sama, eli uudet hakijat pitää priorisoida.
Valiokunta sitten nosti tämän uusien hakijoiden
tilanteen etusijalle, ja tässä on sitten valiokunnan
oma esitys siitä, miten luvat pitää jakaa.
Sitä pohdittiin pitkään ja hartaasti,
mikä olisi se oikea tapa ja minkälaisilla prosenttiosuuksilla
tai kuinka ne pitäisi jakaa. Se oli hankalaa, mutta toivottavasti
tässä on nyt saatu sellainen vaihtoehto, jonka
kanssa voidaan elää ja joka on oikeudenmukainen
ja joka takaa myös sitten, että takseille riittää näitä renkikuljettajia,
jotka sitten myöhemmin päätyvät
itse taksiyrittäjiksi.
11 §:ään, taksiluvan luovuttamiskieltoon,
liittyen valiokunta halusi turvata sukupolvenvaihdoksen ihan erikseen
asiasta mainiten. Sitten vielä tähän
siirtymäsäännökseen liittyen
haluan sanoa, että siinä valiokunta halusi pehmentää alkuperäistä viiden
vuoden rajausta vanhoille yhtiöille paremmaksi kymmeneen
vuoteen. Selvää on, että kun näin
paljon on tehty muutoksia ja näin mittavasta uudistuksesta
on kyse, joka puhutti paljon valiokunnassakin, vaikka nyt kentältä on tullut
viestejä, että tämän kanssa
voidaan hyvin elää ja että tämä on
ihan hyvä ja toimiva mietintö, niin on hyvä myös
se, että tässä on mukana seurantapykälä eli
katsotaan, miten tämä tuolla arjen käytännössä toimii,
ja ollaan valmiit sitten tarvittaviin muutoksiin, mikäli
joitain linjauksia on syytä muuttaa.
Matti Kangas /vas:
Arvoisa puhemies! Käsittelyssä on hallituksen
esitys taksiliikennelaiksi sekä laiksi luvanvaraisesta
henkilöliikenteestä tiellä annetun lain
muuttamisesta.
Tässä esityksessä tartutaan tärkeään
ja ajankohtaiseen asiaan. Ensinnäkin taksiliikennelaki pitää säilyttää myös
jatkossa luvanvaraisena. Maissa, joissa lupajärjestelmää ei
ole, on paljon pimeitä taksiyrittäjiä ja
turvattomia takseja tai sitten poimitaan rusinoita pullasta, ajetaan
vain rahakkaina viikonpäivinä ja muuten jätetään
ajamatta. Suomessa taksit ovat turvallisia. Täällä uskaltaa
laittaa taksiin vaikka lapsen yksinään matkustamaan.
Kovin monessa maassa ei voi näin tehdä.
Taksilupakiintiöt pitää saada sellaiselle
tasolle, että takseja on saatavilla ja kuljettajia on riittävästi.
Tällä hetkellä on Helsingissä kova
pula takseista. Luvat ovat olleet tiukassa. Suurissa kaupungeissa
saattaa kestää keskimäärin,
niin kuin Helsingissä kerrotaan, jopa 9 vuotta, että autoilija
saa oman taksin. Tässä ajassa moni ehtii vaihtaa
alaa.
Kannatan taksilupia jaettaessa etusijan antamista niille kuljettajille,
jotka ovat olleet kauan alalla. Tässä olisi porkkana
pitkään niin sanottuina renkeinä ajaneille
kuljettajille, koska mahdollisuus saada oma taksilupa paranisi ja
nopeutuisi. Samalla ehkäistään myös
se, ettei taksiyrittäjyys keskittyisi pelkästään
harvoille suurille yrityksille. Suomessa taksiyritykset ovat olleet
perinteisesti perheyrityksiä ja yhden miehen yrityksiä,
joten ne pitää ottaa tässä huomioon.
Pitää muistaa, että taksiautoilu on eri
puolilla Suomea erilaista. Helsinki on oma lukunsa, kun taas maaseudulla
taksia käytetään enemmän koulukuljetuksiin
ja muihin vastaaviin tehtäviin. Tämä esitys
selkeyttää mahdollisuuksia toimia eri puolilla
maata taksiyrittäjänä.
On hyvä, että taksiluvan hakijan ja haltijan
hyvämaineisuudelle asetetaan tiukat vaatimukset. Taksiautoilu
on palveluammatti, ja siihen pitää kiinnittää huomiota.
Se hoidetaan tässä niin, että kun tulee
kuljettajatutkinto, niin tämä takaa sitten, että on
laadukkaat kuljettajat. Myös on rajaus kotipalvelu- ja
matkailuyrittäjille, että heille jää oikeus
kuljettaa asiakkaitaan erilaisiin kohteisiin, kun kuljetus kuuluu
matkailupaketin kokonaishintaan eikä siitä peritä eri
maksua.
Mikko Alatalo /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämä taksilakihan on torjuntavoitto
siihen nähden, mitä aikoinaan tämä taksilakityöryhmä esitti,
elikkä näytti jossain vaiheessa, että koko
taksiala rapautetaan, kun se vapautetaan. Onneksi järki
voitti, niin että kuka tahansa ei täällä voi ajella
taksia. Todellakin tässä laissa se on pääosiltaan hyvä ehdotus
ja luvanvaraisuus on edelleen hyvä asia, ja siitä valiokunta
oli yksimielinen.
Se, mikä tässä erityisesti oli puhuttamassa meitä,
oli se, kuinka yhteistyö toimii näitten taksien
välillä. Nythän monesti Pääkaupunkiseudulla
on ollut juuri näitä ongelmia, että autoille
ei ole tarjolla paluukyytejä, vaan niitä joudutaan
siirtämään tyhjänä sinne,
missä on asiakkaita, ja tämä keskusten
välinen yhteistyö on tärkeä asia.
On tärkeää myös, että uusia
luvanhakijoita voidaan suosia, mutta toisaalta myös niin,
että vanhatkin luvanhakijat ovat mukana, jotta he voivat
laajentaa yrityksiään. Me tarvitsemme koulutettuja,
laadukkaita kuljettajia. Se taksipalveluiden laatu on tässä mukana
kriteerinä ja myös yrittäjäkoulutus.
On hyvä asia, että se on kirjattu myös
tänne lakiin.
Jossain vaiheessahan puhuttiin tästä useamman
taksaluokan järjestelmästä, ja se onneksi
ei ole mukana. Jotenkin suomalaiseen kulttuuriin ei sovi tuollainen
huutokauppa, mitä maksaa taksikyyti paikasta toiseen. Tästähän
on Ruotsissa paljon kokemuksia, että siellä tietyt
taksit eivät ota muita kuin pitkiä kyytejä ja
pitää hinta melkein sopia etukäteen.
Toinen ongelma tietysti, mikä on ollut naapurimaissa,
on nimenomaan tämä pimeiden taksien suuri määrä,
ja se on ollut varoittava esimerkki. Kyllä sitä tietysti
jo Suomessakin esiintyy. Toivottavasti tämä laki
pystyy turvaamaan taksien määrän myös
niinä korkeina sesonkeina niin, että pimeitä takseja
ei ilmesty kaupunkeihin.
Tämä asia, joka koskee vanhojen taksilupien myymisen
siirtymäsäännöstä,
oli todella vaikea asia. Onhan monesti niin, että se on
tavallaan se pääoma, minkä taksimies
on työllään luonut aikoinaan, kun on
luvan saanut ja luonut yrityksen, ja siihen kuuluu yhtenä osana
se lupa. Minun oli vaikea hyväksyä, että se
ikään kuin menee nyt arpapeliksi. Sillä firmalla
ei ole sellaista myyntiarvoa sitten, jos sitä lupaa ei
ole. Mutta kuitenkin nyt sitten saatiin tämä kymmenen
vuoden siirtymäkausi, ja se on hyvä näin.
Toki taksiyrittäjä voi sitten tuon kymmenen vuoden
aikana myydä sen luvan. Todellakin tätä asiaa
nyt sitten seurataan eteenpäin.
Yksi asia, minkä olen läheltä nähnyt
tuolla pohjoisen tuntureilla, on tietysti se, että siellä paljon
hotellit esimerkiksi kuljettavat omia asiakkaitaan suoraan lentokentältä.
Siellähän on paljon tällaisia matkailuyrityksiä,
jotka vievät safareille ja muihin toimintoihin asiakkaitaan.
On tietysti selvää, että nämä firmat
eivät voi lähteä rahastamaan näistä kyydeistä erikseen,
vaan niiden täytyy olla osa tätä palvelua
tai matkailuyritystä. Myös kotipalvelujen osalta
näin on, ja tämä on hyvin kriittinen
asia. Tässä täytyy olla tarkkana, että tässä ei
päästä lipsumaan sen osalta, että lähdettäisiin
syömään tavallisten taksiyrittäjien firmojen
kannattavuutta.
Itse olen kylätaksimiehen poika ja tiedän,
että taksimies tuollaisessa pienessä kylässä on
ollut ainakin ennen vanhaan monipalvelulaitos sanan varsinaisessa
merkityksessä. Hän hoiti hyvin monenlaisia asioita,
toi ja vei koululaiset ja hoiti posteja ja kyläläisten
asioita. Tietenkään tämä päivä ei
ole enää ihan samanlainen, mutta toki maaseudulla
vieläkin taksien voimalla voidaan monia ihmisten asioita
hoitaa. Totta kai kaupunkipaikoissa takseilta ei tätä vaadita,
mutta turvallisuutta vaaditaan. Niin kuin täällä esille
tuotu, niin kyllä Suomessa ainakin toistaiseksi vielä on ollut
suht turvallista laittaa vaikkapa oma lapsi taksiin menemään
paikasta toiseen, mutta en olisi niin varma siitä joka
puolella maailmaa. Tämä on tärkeä asia
minun mielestäni, että taksielinkeinoa ei lähdetty
kilpailemaan pilalle ja tällä tavalla villiinnyttämään,
ettei tule viidakon lait.
Ja muutenkin, meillä on esillä tämä tulevaisuudessa
myös bussiliikenteen osalta. Tämä kilpailuttaminen
sinällään on hieno asia periaatteessa.
Me olemme Euroopassa nyt siirtyneet unionissa tähän
kilpailulainsäädäntöön,
mutta siinä täytyy aina muistaa ne vaarat myös,
että vahvemman laki voi voittaa näissä,
niin että jonkunlainen kontrolli markkinataloudessa täytyy
olla myös, että turvaamme, että myös
kyläteillä taksit vielä ajelevat ja eivät
suuret voita pelkästään.
Mikäli istuntopäiviä täällä vielä on
seuraavankin hallituksen aikana, niin uskon, että silloin meillä on
kovana palana vielä esimerkiksi bussiliikenteen osalta
juuri tämä kilpailuttamisasia. Onneksi nyt siis
taksiliikenteen osalta saatiin järki voittamaan ja suhtkoht
hyvällä kompromissilla päästiin
eteenpäin, niin että myös kuluttaja voi sanoa,
että hän tarvittaessa saa niitä takseja,
ja niitä lupia myönnetään.
Ahti Vielma /kok:
Arvoisa puhemies! Käsittelyssä oleva taksiliikennelaki
valiokunnan täydennyksin, tarkennuksin, on mielestäni
kokonaisuutena suhteellisen onnistunut, ja myös
alan yrittäjät ja ammattilaiset tämän
tunnustavat. Olen heidän kanssaan keskustellut tähän
tilanteeseen valmistautuessani. Näin pitääkin
olla, koska suomalaiset taksiliikenteen ammatinharjoittajat ja taksinkuljettajat
ovat tänä päivänä keskimääräisesti
tarkasteltuna erinomaisia ammatinharjoittajia. Tämän
me varmasti tässä salissa olemme jokainen voineet
todeta, koska käytämme suhteellisen paljon taksia
sekä täällä Pääkaupunkiseudulla
että omissa maakunnissamme.
Aivan erityisesti on korostettava sitä, että taksipalveluiden
laatu on korkeatasoista, palveluiden saatavuus on turvattua koko
maassa ja silloin aivan erityisesti kaikille kansalaisille, vammaiset
erittäin huolellisesti huomioon otettuina, ja että palveluiden
käyttö on turvallista. Suomalaiset pistävät
turvallisuuden yleensä elämässä aika
lailla korkealle, kun heiltä kysytään,
mikä yhteiskunnan toiminnassa on heidän kannaltaan tärkeätä.
Näin se on myöskin taksiliikenteessä.
Minä uskon, että käsiteltävänä olevalla
lailla nuo mainitsemani ehdot ja edellytykset täyttyvät,
niin kuin täällä on jo aikaisemmissa
puheenvuoroissa myös todettu, ja perustakuuna sille on todella
se, että taksiliikenne pidetään luvanvaraisena
elinkeinona meidän maassamme. Ei Suomessa ole missään
tapauksessa varaa mennä sellaisiin kokeiluihin, joita on
tehty Ruotsissa ja Virossa, kun me tiedämme jo tänä päivänä,
mitkä siellä ovat olleet seuraukset.
Pidän erittäin tärkeänä myös
sitä, että nyt käsittelyssä olevan
lain käyttökelpoisuutta seurataan käytännössä,
niin kuin valiokuntakin on mietinnössään
korostanut, ja mikäli tarvetta tarkistuksiin ilmaantuu,
niin niihin on myös tartuttava rohkeasti ja tehtävä tarvittavat
muutosehdotukset lainsäädäntöön
mahdollisimman nopeasti. Tämän sektorin puitteissa
varmasti lyhyessäkin ajassa nähdään
se, toimiiko tämä vai ei. Minä uskon,
että se toimii.
Arvoisa puhemies! Aivan erityisen tärkeää on pitää huoli
siitä, että maassamme ei esiinny pimeää taksiliikennettä,
niin kuin täällä on monen edustajan osalta
todettu. Uskon valvonnan tämän lain puitteissa
toimivan niin, että kyseistä pimeää taksiliikennettä ei
jatkossa esiintyisi, ei Turussa eikä muualla, niin kuin
täällä on esimerkkejä mainittu.
Se on kaikkien etu: se on ammatinharjoittajien etu ja taksipalveluita
käyttävien asiakkaiden ehdoton etu. Pimeään
taksiin ei yleensä kyllä ole suositeltavaa kenenkään
mennä. Jos pienikin vihje näyttää olevan,
että nyt ei olla oikeilla vesillä, niin silloin
ei siitä ovesta sisälle myöskään
ole syytä mennä.
Arvoisa puhemies! Haluan lopettaa tämän puheenvuoroni
toteamalla vielä kerran, että maamme taksiliikenteen
ammattilaiset ovat työssään taitavia,
luotettavia, tyylikkäitä, palvelualttiita. Valtavan
hyvät kokemukset on esimerkiksi tämän
kauden aikana Helsingin takseista ja Keski-Suomen takseista, kun
niitä on joutunut käyttämään:
todella, todella hyvää ammattitaitoista porukkaa.
Meidän tulee pitää huolta siitä,
että tuo taso säilyy ja vain paranee entisestään,
mikäli vielä parannettavaa alalla ilmenee.
Liikenne- ja viestintäministeri Susanna Huovinen
Arvoisa puhemies! Keskustelun tässä vaiheessa
on mielestäni syytä myös hallituksen
puolelta kiittää siitä erinomaisesta,
hyvin tehdystä, perusteellisesta työstä,
jota valiokunta on tässä isossa asiassa tehnyt.
Kuten valiokunnan puheenjohtaja täällä aivan
alkuun totesi, niin asia on ollut hyvin pitkään
valmisteilla ja vaatinut myös valiokunnalta laajan asiantuntijakuulemisen.
Tulin itsekin tähän valmisteluprosessiin vähän
matkan varrella mukaan, mutta siitä huolimatta on ollut
melkoinen työ myös ministeriön puolella
löytää sellainen ratkaisu, jossa kaikki nämä näkökulmat,
joita täällä on jo kommentoitu, voisivat
tulla huomioiduiksi.
Tämän uuden taksiliikennelain keskeisenä tavoitteena,
kuten täällä nyt on jo moneen kertaan todettu,
on luonnollisestikin laadukkaiden taksiliikennepalvelujen turvaaminen
koko valtakunnassa. Ja koko tämän lainsäädännön
valmistelun ajan on tähtäimessä pidetty
yhtäältä laadukkaan ja turvallisen nykyisen
palvelutoiminnan säilyttämistä ja toisaalta
ammattiin pääsyn ja ammatissa toimimisen helpottamista.
Eduskunnan liikennevaliokunta piti esitystä tarpeellisena
ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta on puoltanut esitystä antaen
kuitenkin joitakin huomautuksia ja muutosehdotuksia. Myös valiokunta
on korostanut kaikissa yhteyksissä laadun merkitystä ja
pitänyt hyvänä, kuten mekin ministeriössä,
sitä, että kuljettajakoulutusta suunnitellaan
erikseen omana kokonaisuutenaan.
Valiokunta on kiinnittänyt huomiota myös tilauskeskusten
toimintaan ja siihen, että kaikilla autoilla tulee olla
oikeus hyödyntää asemapaikkansa tilauskeskusten
palveluita tasapuolisesti ja syrjimättömästi.
Valiokunnan mukaan autot voisivat siis hyödyntää useamman
tilauskeskuksen palveluja eivätkä tilauskeskukset
saisi kieltäytyä ottamasta taksiautoa tarjoamiensa
palveluiden piiriin. Tämä muutos varmasti helpottaa
arjen toimintaa ihan taksiyrittäjän elämässä ja
toisaalta myös lisää sitä toiminnan
vapautta, jota tässä myös on haettu.
Valiokunta, kuten myös hallitus, on kiinnittänyt
erityistä huomiota Pääkaupunkiseudun
yhteisliikenteen toimivuuteen ja Pääkaupunkiseudun
taksien määrään. Pääkaupunkiseudun
tilauskeskusten tulisi esimerkiksi pystyä välittämään tilauksia
nykyistä tehokkaammin myös Pääkaupunkiseudun
toisen asemapaikan takseille. Valiokunta on myös katsonut,
kuten täällä on kerrottu, että tarjonnan
Pääkaupunkiseudulla tulisi paremmin vastata myös
vilkasta kysyntää eli taksilupia tulisi saada
lisää Pääkaupunkiseudulle. Tästä olemme
aivan samaa mieltä. Pääkaupunkiseudullahan
asuu ja käy töissä yli miljoona ihmistä.
On aivan selvää, että ongelmat tällä alueella
voivat olla myös aivan omaa luokkaansa.
Lisäksi täällä on jo kerrottukin
siitä, että valiokunta on halunnut tähän
lakiin myöskin seurantapykälän, jonka
mukaan lakiuudistuksen toteuttamista ja vaikutuksia seurataan tavanomaista
laajemmin ja tarkemmin, koska kaikkia näitä uudistuksia
ei ole ennalta kovin helppoa arvioida. Lisäksi valiokunta
on pitänyt välttämättömänä,
että ministeriö ryhtyisi seurannan johdosta mahdollisesti
tarvittaviin lainsäädäntötoimiin
ohjatakseen myös lääninhallituksia tämän
lain soveltamisessa. Ja juuri näin on tarkoituskin tehdä.
Arvoisa puhemies! Näiden jatkotoimien osalta ministeriössä on
nyt alustavasti pohdittu lain täytäntöönpanoa
ja seurantaa. Lainhan on tarkoitus tulla voimaan 1.8.2007. On ilmeistä,
että valmistelu ja valmistautuminen tähän
muutokseen tulee viemään aikaa. Samalla kun mietitään
täytäntöönpanoa, on mielestäni
hyödyllistä myös paneutua tähän
seurantakysymykseen.
Ministeriön käsityksen mukaan tärkeintä olisi nyt
aivan ensimmäiseksi kartoittaa lääninhallitusten
valmiudet lain soveltamiseen, koska lääninhallituksillahan
on päävastuu ja käytäntöjen pitäisi
nyt koko maassa olla yhdenmukaisia tässä asiassa.
Tätä varten ministeriön tarkoituksena
on koota työryhmä lääninhallitusten
edustajien ja ministeriön kesken pohtimaan lain soveltamisen kannalta
niitä hankalimpia kysymyksiä ja sitä, miten
niissä päästään eteenpäin.
Yhteistyötä ja kuulemisia tarvitaan luonnollisesti
myös Taksiliiton ja esimerkiksi yrittäjäkoulutuksesta
vastaisuudessa vastaavan Aken ja myös poliisin kanssa.
Varmasti yksi keskeisiä ongelma-aiheita tulee olemaan kiintiöiden
soveltaminen, se miten hakijat asetetaan paremmuusjärjestykseen,
Pääkaupunkiseudun tilanne, joka on täällä ollut
jo esillä, ja ajovuorojärjestyksen uusi vahvistamiskäytäntö.
Myös hintoja koskevat määräykset
tulevat muuttumaan. Laatua koskevat määräykset
ovat puolestaan aivan kokonaan uusia. Siksi olemme ajatelleet, että näitä kysymyksiä
on
hyvä aivan välittömästi ryhtyä myös
viemään eteenpäin.
Olen aivan vakuuttunut, että työ vieläkin
paremman taksiliikenteen puolesta ei jää tähän, vaan
se jatkuu. Olen aivan vakuuttunut myös siitä,
että myös tuleva eduskunta, keitä siellä sitten onkin,
on jatkossakin kiinnostunut siitä, miten suomalainen taksiliikenne
toimii.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Valiokunnan arvoisa puheenjohtaja esitteli
jo mietinnön sisällön siinä määrin,
että en siihen puutu muuta kuin eräisiin historiallisiin
ja ajankohtaisiin yksityiskohtiin.
Ensinnäkin pidän erinomaisen hyvänä sitä, että nyt
ollaan käytännöllisesti katsoen yksimielisen
mietinnön kanssa isossa salissa. Näinhän
ei todellakaan historiassa ole ollut, tai valiokunta on ollut tavallaan
yksimielinenkin mutta vähän toisella tavalla.
Nimittäin täällä kansanedustajana
oloni aikana on ollut myöskin semmoinen tilanne, että on
yksimielisesti hylätty hallituksen esitys ja aivan samoista
asioista. Muistamme hyvin ministeri Auran suutuspäissään
tänne tuoman esityksen, joka olisi johtanut aivan totaalisesti
toisenlaiseen tulokseen kuin tämä nyt tarjolla
oleva ratkaisu. Silloin silloinen valiokunnan puheenjohtaja, ed.
Saapunki, hoiteli sitten asian onneksi sillä tavalla, että valiokunta
päätyi hylkäysehdotukseen, ja eduskunta
oli sitten aivan samaa mieltä. Siis toisin sanoen tässä oltiin
yhden uhkatekijän kanssa tekemisissä, siis suuttumuksen.
Toinen tekijä, joka on ollut vaikuttamassa tähän
historiaan, on ministeriön virkamiehet Cavénin
johdolla, joilla on ollut aivan ikioma politiikka tässä asiassa,
joka on tähdännyt suurin piirtein Puolan, Tukholman,
Viron ym. mallin toteuttamiseen ja tuomiseen Suomeen. Se tuo meidät
sitten tosiasioitten eteen suomalaisessa yhteiskunnassa.
Taksi on palveluinstituutio, mutta se on aivan yhtä suuressa
määrin turvallisuusinstituutio. Meillä on
hyvin paljon tällä hetkellä sellaisia ammatinharjoittajia,
joilla ei ole mahdollisuuttakaan käyttää omaa
autoa työmatkoihinsa, jotka sijoittuvat vuorokauden siihen
aikaan, jolloin ei julkisia joukkoliikennevälineitä ole
käytettävissä. Elikkä toisin
sanoen ainut mahdollinen vaihtoehto on joko omainen, joka auttaa
tässä työmatkaliikenteessä,
tai sitten se on taksi. Eipä ole yksi eikä kaksi
vaan monta taksiliikenteen harjoittajaa, jotka ovat tulleet sanomaan,
että kylläpä paljon pelastitte, kun tällaisiin
ratkaisuihin päädyitte, joista olette päättämässä.
Ja aivan yhtä hyvin kansalaiset ovat tulleet kertomaan,
että onpa hieno juttu, että tämä perinteinen,
turvalliseksi tunnettu ratkaisu on nyt toteutumassa jatkossakin.
Tähän liittyy sitten tämä palvelufunktio.
Ja palvelufunktio edellyttää tietysti sitä,
että kun olemme suomalaisessa yhteiskunnassa, kaksikielisessä yhteiskunnassa,
niin täällä sitten tämä palveluvalmius
on sellainen, että asiakkaat ja palvelun tarjoaja puhuvat
jotakin yhteistä ymmärrettävää kieltä.
Tässä suhteessa näihin koulutusasioihin
kannattaa nyt aivan erikoisesti kiinnittää huomiota.
Se koskee kielitaitoa erityisesti, mutta se koskee myöskin
muuta palvelualttiutta ja -val-miutta.
Arvoisa puhemies! Kuulun siihen poikkeavien ryhmään,
niin kuin hyvin monessa muussakin asiassa, että olen sitä mieltä,
että taksimestareilla pitäisi olla virkapuku niin,
että he ammatinharjoittajajoukkona selvästi poikkeavat
kenestä tahansa ja myöskin asiakkaista. (Ed. R.
Ojala: Pussihousut ja jatsarit!) Tämä on mielestäni
sellainen asia, että kun tulee oikein edistysmielinen liikenne-
ja viestintäministeri (Ed. Hiltunen: Meillä on
nyt!), niin hän tuo tämmöisen esityksen, että tulee
tämä virkapukupakko. (Ed. Laukkanen: Ehtii vielä tällä kaudella!) — Ja
vielä ehtii nykyinenkin nokanvalkaisun aloittaa välittömästi
ja tuoda tämmöisen esityksen, niin me pikavauhtia
sen käsittelemme tuolla valiokunnassa. Tässä on
yksi asia.
Sitten kolmas asia on se, että tälle liikennemuodolle
täytyy olla jatkuvuus. Sitä nyt valiokunta etsi
kissojen ja koirien kanssa ja toivottavasti löysi nyt sellaisen
mallin, että tämä jatkuvuus on jollakin
tavalla hallinnassa. Rengeistä on pula, niin kuin on todettu,
ja täytyy olla kannustin, että ryhtyy rengiksi,
niin että voi sitten saada oman luvan, oman auton ja pystyy
sitten harjoittamaan tätä elinkeinoa. Kysymys
on myöskin vuorojen ajamisesta, tai on esimerkiksi kolme kuljettajaa
per auto niin, että kuormaa on riittävästi,
jos siihen on tarvetta.
Sitten seuraava asia, joka tähän liittyy,
on se, että Suomi on kovin erilainen maa eri puolilla valtakuntaa.
Aivan niin kuin valiokunnan arvoisa puheenjohtaja totesi, Pääkaupunkiseutu
on oma kokonaisuutensa. Viitaten siihen keskusteluun, joka mietinnön
valmistumisen jälkeen on nyt läpikäyty,
totean, että kun vantaalaiset taksit eivät kaikki
ole oikein tyytyväisiä tähän
ratkaisuun, niin entäs jos sitten lailla Ytv-alue muodostettaisiin
yhdeksi kunnaksi. Siinähän se sitten romahtaisi
tämä kritiikki kertaheitolla. Se olisi sitten
alueellisesti ratkaistava jollakin tavalla, että nykyisiä kuntarajoja
vastaavat rajat sitten olisivat jollakin tavalla kuitenkin järjestelmässä mukana.
Haluan tällä huomautuksella vain huomauttaa siitä,
että pitää löytää ratkaisuja,
jotka eivät tunnu ihan tähän vanhaan
malliin sopivilta, mutta ongelmatiikkaan nyt on kuitenkin rakentavahenkisesti
pyritty ratkaisu löytämään.
Sitten kun mennään näihin Oulun kokoisiin
pienempiin kaupunkiseutuihin, niin sinne tämä malli
sopii mielestäni erinomaisen hyvin jo sellaisenaan ja lisäksi
vielä on sisäisesti luotu semmoinen palvelurakenne,
että homma on hallinnassa.
Ja sitten aivan erikoisia ovat haja-asutusalueet, missä on
se uhka, ettei ole tarpeeksi tehtäviä niin, että pystyisi
tässä hommassa pärjäämään. Minusta
siinäkin suhteessa nyt löytyi sellainen ratkaisu,
että homma on hoidossa. Että tällä tavalla.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa herra puhemies! Täällä on
jo puheenjohtajan johdolla käsitelty hyvin seikkaperäisesti
tätä käsittelyssä olevaa taksiliikennelakia,
ja voin todeta, että tämän vajaan 20
vuoden aikana, kun olen useamman kerran ollut käsittelemässä näitä taksiliikenteeseen
liittyviä lakiehdotuksia, niin niissä on aina ollut
oma sävynsä, ja niin on ollut myöskin
tämän esillä olevan lainsäädännön
osalta.
Siitä voi antaa tunnustuksen ministeriön virkamiehille,
että ennen kuin hallituksen esitys tuli, ymmärsin
näin, silloin jo haettiin valiokunnan enemmistön
kantaa siihen, minkä sisältöinen mahdollisesti
lakiesityksen tulee olla, eli lähinnä tarveharkintaan
liittyen. Olen ihan tyytyväinen siihen, että valiokunnan jotakuinkin yksimielinen
enemmistö oli sitä mieltä, että tarveharkinnan
poistaminen ei sovi suomalaiseen yhteiskuntajärjestelmään.
Niin kuin täällä aikaisemmin on tullut
esille, siitä on sellaisia esimerkkejä, jotka
ainakin minun mielestäni panevat varomaan sen suuntaista
lainsäädäntömuutosta.
Muistan elävästi muutamia kertoja, kun muutamia
vuosia sitten lentokoneella menin Tukholmaan, kuinka koneessa lentoemännät
varoittivat, että älkää nyt
ottako sitten sellaista ja sellaista taksia, että saattaa
olla, että rahat eivät riitäkään. Minä en
toivo, että sellaista järjestelmää tulee Suomeen.
Arvoisa puhemies! Ihan joitakin hajanaisia ajatuksia käsittelyssä olevasta
lakiesityksestä. Niin kuin puheenjohtaja totesi, se on
yksimielinen siltä osin, että siellä on
yksi vastalause. Ja kun olen sitä lukenut ja verrannut
sitä perustuslakivaliokunnan lausuntoon, niin saattaa olla,
että se ei ehkä ihan täyttäisi
voimassa olevan perustuslain säännöksiä omaisuudensuojan
osalta tai siihen liittyen ainakin osittain.
Eräs asia, joka minua hieman jäi vaivaamaan, on
tilauskeskusten toiminta. Tähän mietintöön on
otettu asiasta kannanotto, mutta ehkä sitä olisi voinut
hieman tarkentaa ja tehdä hieman, sanoisinko näin,
selvemmäksi siltä osin taikka velvoittavammaksi.
Mutta toivon, että tällä nyt pystytään
elämään ja saadaan myöskin täällä Pääkaupunkiseudulla
homma hoitoon sillä tavoin, että valiokunnan ja
ministeriön ei siihen sitten tarvitsisi puuttua sen enempää.
Jos pykäläjärjestyksessä näitä muutamia
asioita tässä otan: Paljon keskustelua aiheuttivat
4 §:n mukaiset luvanvaraiset kuljetukset, ja tämä kompromissiesitys,
joka tähän saatiin nimenomaan perustelujen osalta,
on minun mielestäni hyvä. Eli se, että vähäinen
kuljetus voidaan sallia, mutta sen periaatteessa pitäisi
sisältyä nimenomaan tähän kokonaishinnoitteluun
ja palvelupakettiin. Tältä osinhan jo muutamia
vuosia sitten, silloin, kun silloinen ed. Saapunki oli valiokunnan
puheenjohtajana, tätä järjestelmää lähdettiin
kehittämään, ja nyt tässä on
näitä kotipalveluja ja muita järjestelmiä tullut
mukaan. Tältä osin toivon, että tämä sanamuoto,
jonka valiokunta on tähän pykälän
perusteluihin kirjannut, olisi ohjeistuksena myöskin valvoville
tahoille.
Eräs asia, jonka valiokunnan puheenjohtaja otti esille,
oli 9 §: kyky vastata taloudellisesta velvoitteesta. Itse
en alun alkaen ymmärtänyt lainkaan, että hallituksen
esityksen pykälässä oli maininta 10 000
eurosta. Käytännön elämää jonkun
verran nähneenä, nimenomaan myöskin lupapuolelta,
pidän aika erikoisena sitä, jos henkilöllä saa
olla jo ulosotossa vähintään 10 000
euroa. Jotenkin tuntuu oudolta, että sellainen henkilö pystyy
sitten hoitamaan talousasioitaan oikein pitkälle, jos ei
ole varaa pankin kanssa neuvotella, että saisi ulosotossa
olevat velat pois, olkoot ne sitten verovelkoja taikka jotakin muuta.
Itse olin sillä kannalla, että tähän
olisi voinut ottaa vaikka ihan suoraan sanonnan "ei voi olla erääntyneitä velkoja
ulosotossa". Mutta kompromissina saatiin sitten tällainen
välittävä muoto siihen. Saattaa tietysti
olla, että juuri sillä hetkellä on joku
verovelka saattanut jäädä maksamatta
taikka on kiistaa sen määräytymisperusteista,
niin kuin monta kertaa tilanne on.
Eniten keskustelua aiheuttivat sitten nämä uudet
luvat, joihinka myöskin tämä ed. Kankaan vastalause
liittyy. Minun mielestäni, kun kuunteli asiantuntijoita,
se järjestelmä, mihin valiokunta päätyi,
puoltaa sitä, että taksiyrittäjyyttä arvostetaan
ja että sinne saadaan myöskin kuljettajia, koska
minä ymmärsin näin monien asiantuntijoitten
kuulemisessa, että kuljettajapula on todellisuutta tänä päivänä.
Minä en vaan ymmärrä, miten se olisi
järjestynyt, jos joillekin yhtiöille olisi annettu
lisälupia yhä edelleen ja näillä uusilla
kuljettajilla, niin sanotuilla rengeillä, ei olisi ollut
silloin minkäänlaista tarkempaa varmuutta siitä,
että he saavat oman lupansa. Tämä järjestelmä,
joka tähän on kirjattu, ja nimenomaan siirtymäsäännösten
osalta, eli että viiden vuoden aikana näitä tulee
ensisijaisesti antaa sellaisille henkilöille, joilla on
työkokemusta taksinkuljettajana, minun käsittääkseni
turvaa sen, että myöskin yhtiöillä on
renkejä mahdollisesti käytössään.
Arvoisa puhemies! 12 §:stä voisin sen verran todeta,
että käytännön elämään
liittyen sinne on selvennetty hieman, mitä ehkä hallitus
on tarkoittanut, kun tekstissä puhutaan "muusta ajotehtävästä".
Eräitten kokemusten perusteella tähän
on nyt sitten kirjattu, että sillä tarkoitetaan
muun muassa sitä, että kun on asiakas kyydissä,
se asiakas on vietävä perille saakka.
Olkoonkin, että siinä joku pieni pysähdys
tulee taikka on sovittu kyyti määrätyksi
kellonajaksi, niin kyllä asiakas pitää kuitenkin
viedä silloin perille kaikesta huolimatta, ja uskon näin,
että tämä auttaa varmasti selventävänä säännöksenä nykytilannetta.
Mielenkiintoinen on 2 §:n viimeinen momentti,
josta myöskinolen asianomaisen edunvalvontajärjestön
edustajien kanssa useamman kerran keskustellut. Kun puhutaan maaseutumaisista
kunnista, niiden osalta myöskin valiokunta on ottanut selventävän
kannan, eli täällä nyt sitten määritellään,
että tällainen järjestelmä on
olemassa.
Aika näköjään loppuu. Mutta
ihan lopuksi toteaisin, että paljon lobbausta tapahtuu
vanhojen lupien osalta, ja siltä osin voin viitata vaan
perustuslakivaliokunnan lausuntoon, jossa jo viiden vuoden ylimenokausi
olisi riittänyt. Mutta valiokunta näki tarpeelliseksi
kuitenkin kohtuussyistä lisätä siihen
vielä kymmenen vuoden siirtymäajan tältä osin.
Uskon näin, että tämän kyllä pitäisi
riittää, kun ottaa huomioon ne muutamat soitot,
joista puhelun perusteella kävi ilmi, että henkilö oli
ostanut uusia yrityksiä taikka ainakin yrityksen vielä sinä aikana,
kun hallituksen esitys oli valiokuntakäsittelyssä.
Hän huomasi sitten puhelinkeskustelun yhteydessä,
että hänen ei olisi näin pitänyt
ainakaan sanoa. Eli siellä on monenlaista yrittäjää kuitenkin
ollut lobbaamassa.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa puhemies! Suomalainen taksijärjestelmä on
sata vuotta vanha. Luottamus suomalaiseen taksiin on vakaata. Taksipalvelun
onnistumisen kannalta osaava kuljettaja on avainasemassa. Matkustajat
arvostavat kuljettajan ajotaitoa, sosiaalista kanssakäymistä,
huomaavaisuutta, palvelualttiutta ja joustavuutta.
Taksiala panostaa jatkuvasti laatuun. Peruslaadun ohjeistuksen
lisäksi Taksiliitto ja liikenne- ja viestintäministeriö ovat
ryhtyneet rakentamaan valtakunnallisen mallin mukaisia laatujärjestelmiä tilausvälityskeskusten
ja paikallisten yhdistysten kautta. Laatuprojektia on testattu muun
muassa Lounais-Suomen ja Helsingin Taksidatassa. Nyt mukana on jo
kymmenen tilausvälitysyhtiötä, joiden
piiriin kuuluu lähes puolet yrittäjäkunnasta
eli noin 3 800 taksia. Ensimmäiset laatujärjestelmät
ovat sertifioitavina.
Liikenne- ja viestintävaliokunta haluaa säilyttää taksiliikenteen
luvanvaraisena elinkeinona. Se perustuu lääninhallituksen
vahvistamiin vuosittaisiin kiintiöihin. Malli saattaa olla
toimiva, mutta pidän nykyistä tarveharkintajärjestelmää parempana.
Kiintiöiden vahvistamiseen vuosittain ei ole syytä,
koska taksiliikenteen tarpeet eivät radikaalisti ja yhtäkkisesti
muutu. Siksi kiintiöiden vahvistaminen kerran kolmessa
tai viidessä vuodessa saattaisi olla parempi järjestelmä.
En oikein ymmärrä valiokunnan näkemystä tilauskeskuksista.
Tilauskeskuksethan ovat laajenemassa seudullisiksi ja jopa maakunnallisiksi, eikä
ainakaan
Lounais-Suomen suunnalla ole ongelmia tilauskeskusten osalta. Ne
palvelevat kaikkia takseja.
Valiokunta on ottanut esille taksinkuljettajan pätevyysvaatimukset.
Liikenne- ja viestintäministeriön työryhmän
mukaan taksinkuljettajan ikävaatimus pysytettäisiin
nykyisenä. Olen samaa mieltä.
Arvoisa puhemies! Työryhmä ehdottaa, että taksinkuljettajan
pätevyys saavutettaisiin suorittamalla taksinkuljettajan
tutkinto. Tutkinto edellyttäisi vähintään
30—60 tunnin peruskoulutusta. Peruskoulutuksen lisäksi
kuljettajalta vaaditaan hyvä paikallistuntemus. Kuljettajan
uudet pätevyysvaatimukset rajaisivat pois ainakin osa-aikaisesti
taksinkuljettajina toimivat opiskelijat. Hyvä juttu.
Taksiliitto on arvostellut lakiesitystä siitä,
että se sallisi muun muassa kotipalvelu- ja matkailuyritysten
harjoittaa ammattimaista liikennettä muun yritystoiminnan
oheistoimintana. Hieman tämä minuakin epäilyttää,
etenkin sen valvonta.
Kaiken kaikkiaan valiokunta on tehnyt harkitsevaa ja hyvää työtä.
Arto Satonen /kok:
Arvoisa puhemies! Lähtökohtaisesti olen sitä mieltä,
että elinkeinoelämän toimialojen tulee
olla avoinna vapaalle kilpailulle, mutta tämä taksijärjestelmä on
se poikkeus, joka vahvistaa säännön.
Halusin sen tulla myöskin täältä kertomaan,
miksi koen niin, että tämä nykyisen kaltainen
taksilupajärjestelmä, joka ei tässä kovin
olennaisilta osiltaan muutu, toimii hyvin.
Täällä on viitattu Ruotsin negatiivisiin
kokemuksiin. Se on yksi peruste tietysti, mutta ehkä vieläkin
tärkeämpi peruste on se käytännön
realiteetti, joka on erityisesti maaseudulla. Tiedän omalta
paikkakunnaltani Vammalasta — ja muilla vastaavan kokoisilla
paikkakunnilla Suomessa tilanne on varmasti sama — että ilman
nykyisen kaltaista järjestelmää ei siellä yöllä kukaan vartoisi
yhtä tai kahta kyytiä. Se kyyti ei suinkaan aina
ole ravintolaillan päätöskyyti kotiin, vaikka
sekin on varmaan tärkeä, vaan se saattaa olla
vieläkin tärkeämpi eli se saattaa olla
esimerkiksi kuljetus sairaalan yöpäivystykseen.
Niitä sitten taas kaikilta osiltaan ei ambulanssivoimin keritä tekemään,
ja taksi antaa siinä oman merkittävän
apunsa. On siis viisasta ylläpitää sellaista
järjestelmää, jossa taksipalvelujen saatavuus kansalaisten
näkökulmasta on mahdollisimman kattavasti turvattu,
ja siinä suhteessa tämä liikenne- ja
viestintävaliokunnan mietintö on oikeaan osunut.
On myöskin hyvä asia se, että taksilupajärjestelmä myöskin
jatkossa nimenomaan perustuu pienyrittäjävaltaiseen
toimintaan. Suomalaisen taksiyrittäjän, pienyrittäjän,
erinomaisuutta voi kuvata nimenomaan sillä, että palvelu
on luotettavaa, saatavuus on hyvä ja toiminta tapahtuu laadukkaasti.
On myöskin niin, että taksiluvan saajilta edellytetään
entistäkin tiukempia ehtoja, ja se on sinänsä perusteltua,
että on tunnettava oma ajoalueensa, osoitettava ajotaitonsa
ja osoitettava myöskin se, että luottotiedot ovat
kunnossa. Luonnollisesti oman luvan saaminen edellyttää myös
käytännössä vuosien kokemusta
renkinä ajamisesta.
Tässä on aika paljon puhuttu siitä,
että kun järjestelmä sitten viiden vuoden
päästä muuttuu sellaiseksi, että osa
luvista annetaan nykyisille yrittäjille ja osa uusille
yrittäjille, miten tämä jako pitäisi
tehdä. Mielestäni valiokunta on tässä mennyt
hallituksen esityksestä parempaan suuntaan, kun siitä 50—50-jaosta
on menty niin, että kaksi kolmasosaa annetaan uusille yrittäjille
ja yksi kolmasosa vanhoille yrittäjille. On varmasti niin, että taksialallekin
on aika ajoin ja varsinkin osassa maata vaikea löytää kuljettajia,
ja on ihan keskeinen motiivi ryhtyä kuljettajaksi se, että ehkä viiden
vuoden päästä voi saada paikkakunnasta riippuen
sitten oman luvan ja sitä kautta hyvän mahdollisuuden
toimia yrittäjänä. Tämä on
ihan keskeistä, että tämä tähän
sisältyy. Luotan siihen, että valiokunta on tässä tehnyt
oikean harkinnan, kun se on tämän jakosuhteen
määritellyt näin, että kaksi
kolmasosaa uusille yrittäjille ja yksi kolmasosa sitten
vanhoille, ja tosiaan se painottuu tässä alkuvuosina
nimenomaan pelkästään uusiin, mikä sekin
on hyvä asia.
Arvoisa puhemies! Itse olen käsitellyt tätä asiaa
perustuslakivaliokunnassa. Perustuslakivaliokunta kiinnitti huomiota
muun muassa lakiesityksen siihen varsin epämääräiseen
mainintaan, että päivystysvelvollisuus koskee
maaseutumaisia alueita, mutta ei ollut mitenkään
määritelty, mikä tekee jostakin alueesta
maaseutumaisen. Kun lain tulee olla tarkkarajainen ja selkeä,
niin on hyvä, että se maaseutumaisuus on nyt täällä määritelty
niin, että se koskee niitä kuntia, joissa suurimman
taajaman väkiluku on alle 15 000 ihmistä ja
joissa kunnan asukkaista maksimissaan 60 prosenttia asuu taajamissa.
Tämä on hyvä, että se on nyt
selkeästi sanottu.
Arvoisa puhemies! Tällä lakiesityksellä liikenne-
ja viestintävaliokunnan siihen tekemillä korjauksilla
on hyvä mennä eteenpäin, ja tässä on hyvä pohja
myöskin tulevaisuudessa sille, että Suomessa taksien
saatavuus ja luotettavuus ovat kunnossa.
Timo Seppälä /kok:
Arvoisa puhemies! Tässä on monen kollegan
suulla kehuttu näitä hyviä puolia, joita
mietintöön on saatu kirjattua. Sen takia en käy
niitä nyt tässä toistamaan. Puutun keskustelussa
oikeastaan vain tähän taksiluvan myöntämiseen,
josta olimme hieman eri mieltä myöskin tuolla
valiokunnassa, mutta jäimme kokoomuksen valiokuntaryhmänä ainoaksi
hallituksen esityksen puolustajaksi. Eli lupien myöntämisen
osalta hallitus esitti 50 prosenttia vanhoille yrittäjille
ja 50 prosenttia uusille, ja me olimme tämän näkemyksen
kannalla sen takia, että halusimme kannustaa yrittäjää kasvattamaan
yritystään ainakin antamalla siihen mahdollisuuden.
Moni perusteli tätä uusien lupien saajien
laittamista kahteen kolmasosaan näistä myönnettävistä luvista
sillä, että kuljettajapulaa saadaan tällä poistettua.
No, se voi olla ihan totta sekin, mutta täytyy muistaa,
että meillä on vielä suurempi kuljettajapula
kuorman-autonkuljettajista ja linja-autonkuljettajista. Tämä ei
voi olla ratkaisu näitten kuljettajapulaongelmiin, vaan
kyse on silloin työolosuhteista ja siitä tehdystä työstä saadusta
korvauksesta.
Joka tapauksessa lopputulos oli se, että kaksi kolmasosaa
luvista myönnetään siten, että niiden etusija
määräytyy hakijan tai liikenteestä vastaavan
henkilön taksinkuljettajana hankkiman työkokemuksen
perusteella, yksi kolmasosa tulee myönnettäväksi
sitten näille vanhoille luvanhaltijoille, joskin viisi
seuraavaa vuotta tullaan myöntämään
lupia pelkästään uusille yrittäjille, mikäli
hakijoita riittävästi on.
Sitten asia, josta eniten minuakin lobbattiin, olivat nämä vanhojen
yrittäjien vanhat liikenneluvat, jotka ovat olleet siirtokelpoisia
tai myyntikelpoisia oikeamminkin sanottuna. Ihmetystä herätti
se, että kun vuonna 1991 voimaan tulleen lain mukaan sen
jälkeen myönnettyjen lupien haltijat eivät
enää voisi myydä näitä liikennelupiaan,
niin silloinen kansanedustaja Matti Vanhanen yhdessä kolmen
kollegan kanssa allekirjoitti tällaisen kirjallisen kysymyksen,
jossa epäiltiin, että vanhojen yhtiöiden
osalta herää kysymys, onko asetuksella puututtu
yksityiseen omistusoikeuteen, ja kysyttiin, aikooko hallitus korvata taksiyrittäjille
lainsäädännön muutoksesta aiheutuneet
yhtiön arvon alenemiset. Nyt Matti Vanhasen hallitus esitti,
että tämä noin 400 lupaa koskeva etuoikeus
poistuu viiden vuoden siirtymäajalla. Se nostettiin valiokunnassa
kymmeneen vuoteen, joka oli se katto, mihinkä se koettiin
saatavan hinatuksi. Ehkä oikeampi lopputulos olisi ollut
säilyttää nämä kyseiset
luvat edelleen myyntikelpoisina.
Esko Ahonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! On erittäin hyvä asia,
että tämän lain myötä tarveharkinta
säilyy, taksiliikenne pidetään edelleen
luvanvaraisena ja taksiyrittäjältä edellytetään
ammattitaitoa sekä hyvämaineisuutta, sillä tässä ovat
nimittäin ne palikat, elementit, joilla laadukkaat taksipalvelut
turvataan koko maassa aina Hangosta Utsjoelle saakka.
Mutta, arvoisa herra puhemies, yksi asia minua askarruttaa edelleenkin.
Olen muutamassa taksilupa-asiassa ollut mukana, ja tiedossani on tapauksia,
joissa lääninhallituksessa on pyöritetty
taksiluvan käsittelyä jopa toista vuotta, puolitoista
vuottakin on saattanut lupahakemus olla lääninhallituksen
käsittelyssä. Toivoisin, että tämän
uuden lain myötä lupien käsittely nopeutuisi
merkittävästi lääninhallituksissa.
Kun toisaalta ministeri Huovinen omassa puheenvuorossaan kertoi,
että tässä tullaan lääninhallituksia ohjeistamaan
tämän lain myötä ja ennen kaikkea ohjeistamaan
tämän lupakäsittelyn osalta, niin toivoisin,
että nämä asiat menisivät jouheammin eteenpäin.
Rakel Hiltunen /sd:
Arvoisa puhemies! Suomalaisilla on käytössään
turvallinen, hyvän palvelun takaava taksiliikennepalvelu
kaiken kaikkiaan, ja järjestelmä toimii hyvin.
Mielestäni tämä laki on kuitenkin välttämätön
ja se lopet- taa sen monen vuoden epävarmuuden ja palauttaa
linnarauhan nyt tämän asian ympärille.
Olihan aika suuria epävarmuuksia taksitoimijoilla erityisesti
ja myös palveluiden käyttäjillä siitä,
säilyykö kansallinen malli,
luvanvaraisuus, edelleen. Mielestäni on erinomainen asia,
että luvanvaraisuus säilyy.
Valiokunta on tehnyt hyvää työtä.
Mielestäni valiokunnan linjaukset ovat hyvät taksilupien myöntämisessä,
eivät pelkästään sen vuoksi,
että saamme kuljettajakokemuksen omaavia henkilöitä yrittäjiksi
alalle tai ylipäätään alalle
työhön, vaan myös sen vuoksi, että taksiyrittäjyys
Suomessa säilyy ja tulee olemaan yksi elämäntapa
ja -muoto, pienyrittäjyys, joka on osa suomalaisuutta.
Kun näissä keskusteluissa on usean kerran otettu
esille Pääkaupunkiseudun ongelmat, niin valiokunta
on ottanut ne kämmenelle hyvällä tavalla,
mutta haluaisin, arvoisa puhemies, korostaa sitä, että kun
noita lupia sitten lähdetään enenevässä määrin
myöntämään, niin on kyllä syytä harkita,
että ne ruuhkat, jotka usein nousevat etenkin iltapäivälehtien
otsikoihin, sattuvat aika kapeaan aikaan sekä vuorokaudesta
että myös vuodenajoista. Minä toivon,
että myös valiokunnan puheenjohtaja voisi jatkotyössä paimentaa tätä asiaa.
Nimittäin ei ole kyllä mielekästä se, että pikkujouluaikojen
ruuhkien huippu on se, jonka mukaan lasketaan tämä ruuhkapalvelutarve,
vaan pitäisi säilyttää sellainen
hyvä kokonaisnäkemys, koska myös pitää turvata
se, että yrittäjät pärjäävät
alalla, ettei ole niin paljon tarjontaa, että jää käyttämätöntä kapasiteettia.
Ihan vielä tästä Pääkaupunkiseudusta
se, kun monta kertaa kuulee sanottavan, että Helsingissä ei
taksia saa riittävän nopeasti, niin kyllä voin sanoa
valitettavasti myös helsinkiläisenä päättäjänä,
että ei syy ole monta kertaa taksissa vaan se on siinä,
että meillä on menossa aina katutöitä,
on yllättäviä liikennetilanteita, joita
isot tapahtumat saavat aikaan, ja yksinkertaisesti mikään
liikenne ei toimi, ja tämä aiheuttaa ehkä sitä huonoa
palautetta, joka sitten tulee taksipalvelusta mutta ei itse asiassa
liitykään taksipalveluun.
Arvoisa puhemies! Tuo seuranta on erinomaisen tärkeätä.
Minusta oli hyvä, että ministeri lupasi, että tässä jatkotyössä nyt
on vuorovaikutteinen työtapa, ja minä toivon,
että Taksiliittoa ja muita toimijoita kuullaan, kun tätä lakia
nyt ryhdytään toimeenpanemaan.
Markku Laukkanen /kesk:
Herra puhemies! Muutama kommentti näihin puheenvuoroihin.
Ensinnäkin ed. Hiltusen puheenvuoroon: Emme me arvioineet
sitä pikkujouluruuhkien kannalta, vaan kyllä täytyy
sanoa, että Helsingissä on eräällä tavalla
tämmöinen rakenteellinen saatavuusongelma taksien
osalta. Se johtuu siitä, että teidän
kaupunkinne kasvaa nopeasti. Tämä on yhä kansainvälisempi
kaupunki. Kysyntää on takseille entistä enemmän,
ja totta kai se silloin tarkoittaa, että näitä jonoja
Rautatieasemalla on ympäri vuoden.
Tämä ei ole moite kenellekään,
vaan enemmän tämmöistä observointia,
ja halutaan rakentavasti tällä lailla tätä pulmaa
sitten auttaa. Tähän on kuitenkin nyt vastattava,
ja me uskomme, että ne viestit, joita mietinnössä annetaan,
johtavat myöskin oikeaan suuntaan. Siksi on tärkeää,
että ministeri sanoo, että nyt käydään
heti ohjeistamaan lääninhallitusta. Siis todellakin
nyt on hyvä lukea mietintö siellä tarkkaan
ja löytää tämä henki
sieltä ja, niin kuin ed. Ahonen korosti, myöntää lupia
hyvin nopeasti. Totta kai on pitkässä juoksussa
pohdittava, että nyt kun me säädämme luvan
saamisen edellytyksistä, sen peruuttamisesta, laatuvaateista,
hintojen määräytymisestä, ajovelvollisuudesta,
ajovuorojärjestyksestä, hyvästä maineesta,
vakavaraisuudesta jne. ja kyse on erittäin säädellystä elinkeinosta,
pitäisikö pitkässä juoksussa
pyrkiä siihen, että me teemme puitelain ja yhä enemmän
sitten jätämme operatiiviselle tasolle näiden
yksityiskohtien määräämisen
ja myöskin itsesäätelyä voimme
odottaa myöskin elinkeinolta.
Lopuksi, arvoisa puhemies, totean vaan tästä myyntikiellosta
vielä sen, että toivon, että nyt luetaan
hyvin tarkkaan valiokunnan näkemys siitä. Ei tässä ryövätä valtiolle
nyt mitään olemassa olevaa omaisuutta. Jokainen
vanha lupa on myytävissä kymmenen vuotta. Jos
joku ei halua myydä, hän voi jatkaa sillä luvalla
elinkeinoa. Jos joku yhtiö sen ostaa, voi ostaa vaikka kuinka
paljon lupia nyt, jatkaa elinkeinoa ja ei myydä toimilupia,
mutta yhtiön realisoinnin kautta edelleenkin
se pääoma-arvo ja ennen muuta
liiketoiminta-arvo niissä säilyy.
Yleiskeskustelu päättyy.