Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Tarkistettu versio 2.0
Markku Laukkanen /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Tämä ei anna aihetta kovinkaan pitkään esittelyyn. Muutama asia vaan tästä Suomen ja Venäjän rautatieyhdysliikenteen sisällöstä, näiden kuljetusehtojen voimaan saattamisesta. Tällähän on tavoitteena hyväksymä ja saattaa voimaan 26.4.2005 Suomen ja Venäjän välillä solmittu rautatieyhdysliikenteen matkustajia, matkatavaraa, kiitotavaraa, tavaroiden kuljetusehtoja koskeva sopimus.
Ehkä tämä on sillä tavalla nyt ajankohtainen ja mielenkiintoinen, kun nyt kuitenkin tämä tavaraliikenteen kilpailu on vapautunut EU-alueella 1.1. tänä vuonna. Tässä valiokunta koki juuri tämän asian vuoksi tarpeelliseksi mietintöön kirjoittaa myöskin kannanoton ja näkemyksensä ja tulkintansa siitä, että Suomen ja Venäjän välisen nykyisen kahdenkeskisen yhdysliikennesopimuksen voimassa ollessa VR Oy:llä on edelleenkin yksinoikeus yhdysliikenteeseen Suomen alueella. Tämä yksinoikeus koskee kaikkea tavaraliikennettä mukaan lukien puutavarakuljetukset.
Jos sitten puutavarakuljetuksissa tämä lasti siirtokuormataan Suomen puolella välivarastossa, kuten esimerkiksi Imatralla tehdään, valiokunnan saaman selvityksen mukaan siinä tapauksessa puutavaran kuljetus välivarastosta edelleen tehtaalle katsotaan kotimaan tavaraliikenteeksi, jota vuoden alusta voi VR Oy:n lisäksi harjoittaa muukin toimiluvan saanut suomalainen tai muun EU:n jäsenvaltion rautatieyritys, ja tämä koskee nimenomaan sitä siirtokuljetusta sieltä välivarastosta tehtaalle.
Tämä on ehkä nyt hyvä tässä yhteydessä todeta. Valiokunta ei ottanut kantaa tavallaan siihen, millä tavoin tätä sopimusta tulee sitten jatkovalmistella, mutta ministeriön antaman tiedon mukaan uuden sopimuksen neuvottelut ovat käytännössä alkaneet. Sen valmistuminen vienee perinteiseen tapaan vuosia.
Puhetta on ryhtynyt johtamaan ensimmäinen varapuhemies Sirkka-Liisa Anttila.
Yleiskeskustelu päättyy.