4) Hallituksen esitys riistahallintolaiksi se-kä laiksi
metsästyslain muuttamisesta, riistanhoitomaksusta ja pyyntilupamaksusta annetun
lain muuttamisesta ja maaseutu-elinkeinojen valituslautakunnasta
annetun lain 1 §:n muuttamisesta
Jari Leppä /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Tämä laki riistahallintolaiksi
pitää sisällään sen,
että Suomen riistakeskus, joka tällä lailla
muodostettaisiin, muodostetaan yhdistämällä metsästyslaissa
säädetyt Metsästäjäin
keskusjärjestö ja riistanhoitopiirit yhdeksi organisaatioksi.
Tätä perustellaan hallinnon päällekkäisyyksien
purkamisella ja toimin-tojen tehostamisella. Kolmas merkittävä asia
on se, että vapaaehtoistyön, joka on kaiken kaikkiaan
erittäin merkittävää tällä alalla,
mahdollisuuksia toimia edelleenkin vain vahvistetaan.
Tähän asiaan, puhemies, valiokunta kiinnittää aivan
erityistä huomiota. Valiokunta korostaa sitä,
että riistanhoitoyhdistyksillä, riistanhoitopiireillä ja
Metsästäjäin keskusjärjestöllä on
erittäin suuri merkitys metsästykseen ja riistanhoitoon
liittyvän vapaaehtoistyön edistämisessä. Tämän
vapaaehtoistyön määrä on Riista-
ja kalatalouden tutkimuslaitoksen tekemän selvityksen mukaan
erittäin merkittävä: 7,1 miljoonaa euroa vuodessa.
Näissä luvuissa ei ole vielä mukana yhteiskunnan
kannalta merkittävää Suurriistavirka-apua
ja riistantutkimuksen avustamiseksi tehtyä vapaaehtoistyötä.
Vapaaehtoistyöhön osallistuvat eivät
yleensä saa minkäänlaista korvausta heille
talkootyöhön osallistumisesta aiheutuneista kuluista.
Elikkä siksikin on merkittävää,
että tätä työtä edistetään
kaikella tavalla.
Tässä lakiesityksessä siis puretaan
hallinnon päällekkäisyyksiä,
vahvistetaan niin asiakaslähtöisyyttä kuin
myöskin toimintojen strategialähtöisyyttä,
ja tätä kaikkea valiokunta on mietinnössään
erityisesti korostanut. Myöskin korostetaan voimakkaasti
sitä, että riistahallintouudistuksen yhtenä tavoitteena
on ollut nimenomaan lisätä riistapolitiikan avoimuutta
ja valmistelun laaja-alaisuutta. Siksi tulevat ja ehdotetut riistaneuvostot
ja niiden kokoonpano ovat tässä erittäin
ratkaisevassa asemassa niin alueilla kuin valtakunnankin tasolla,
ja näihin tehtäviin sitten valitaan myöskin
niiden merkittävien sidosryhmien edustajia, jotka liittyvät
tähän työhön. Valiokunta korostaa
myös sitä, että perustelujen mukaisesti
alueellisten riistaneuvostojen tulee huolehtia, niin kuin täällä tarkasti
ottaen sanotaan, "alan sidosryhmien säännöllisestä kuulemisesta".
Näiden tahojen säännöllinen
kuuleminen ja osallistuminen mahdollistavat tuon avoimen valmistelun
kaikilta osin.
Puhemies! Valiokunta on muutamaan asiaan kiinnittänyt
huomiota sen lisäksi, mitä perustuslakivaliokunta
lausui tästä laista. Yksi peruste lainuudistukselle
on myöskin se, että perustuslaki on muuttunut.
Sen myötä, kun tässä on kysymyksessä välillinen
valtiollinen organisaatio, perustuslakivaliokunta perustellusti
teki lukuisia muutosehdotuksia maa- ja metsätalousvaliokunnalle,
ja kaikilta osin maa- ja metsätalousvaliokunta sitten ehdottaa
tässä mietinnössään
näiden huomioiden lisäämistä lakiin.
En käy niitä tässä luettelemaan,
ne on kaikki mietintöön kirjattu, mutta niitä on
lukuisia ja ne pohjautuvat kaikki siihen, että perustuslaki
on muuttunut.
Näistä edellä mainituista syistä yhteen
pykälään haluan tässä erikseen
huomiota kiinnittää, ja se on toisen lakiehdotuksen
38 §:n 1 momentti, jonka mukaan metsästyskiellon
tai -rajoituksen asettaminen siirrettäisiin riistanhoitopiireiltä maa-
ja metsätalousministeriön toimivaltaan. Korostaen
alueellisten näkökohtien huomioon ottamista päätöksenteossa
valiokunta pitää tärkeänä,
että muutoksen vaikutuksia seurataan ja mahdollisten epäkohtien
ilmetessä ryhdytään toimenpiteisiin,
tarvittaviin sellaisiin. Tämä siksi, että selvitimme
tätä tilannetta, onko pakollista siirtyä tähän
menettelyyn, jolloin näitä rajoituksia käsitellään
ministeriötasolla, ja nykyinen perustuslaki vaan velvoittaa
siihen, että norminantovaltuus on yksinomaan ministeriöllä,
ja siksi se on sinne siirrettävä, mutta noilla äskeisillä reunaehdoilla
valiokunta ehdottaa, että asiaa hyvin tarkasti seurataan.
Samalla valiokunta on tehnyt yhden lausumaehdotuksen. Siinä kiinnitetään
huomiota siihen, että tämän lain voimaan
tullessa hallinto kevenee ja varoja säästyy varsinaiseen
toimintaan. Seuraavanlaisen lausumaehdotuksen on valiokunta tehnyt:
"Eduskunta edellyttää, että riistanhoitomaksuista
kertyvistä varoista nykyistä suurempi osuus osoitetaan
riistanhoitoyhdistysten menoihin." Tämä on tietenkin
loogista myöskin sen vuoksi, että on selvä,
että kun virtaviivaistetaan hallintoa, rahaa säästyy,
niin se säästö käytetään
sitten varsinaisissa tehtävissä riistanhoitotöissä.
Puhemies! Muutoin tämä mietintö on
yksimielinen, paitsi että tähän sisältyy
yksi pykälävastalause.
Markus Mustajärvi /vas:
Arvoisa puhemies! Tuo valiokunnan lausumaehdotus on paikallaan,
niin kuin valiokunnan puheenjohtaja asian esitteli, samaten kuin
38 §:n seurantavelvollisuus, mistä oli
kirjattu mietinnön tekstiin osa. Me vasemmistoliiton, sosialidemokraattien
ja perussuomalaisten edustajat jätimme vastalauseen koskien
sitä, että poronhoitoalueella Paliskuntain yhdistykselle,
porotaloudelle, ei tule omaa edustusta alueellisiin riistaneuvostoihin,
vaikka esimerkiksi Paliskuntain yhdistys omassa lausunnossaan tämmöistä edellytti.
Porotalous on kuitenkin ihan omanlaisensa elinkeino, josta on säädetty
erillisellä lailla, ja se on alueellisesti tarkka, rajattu
alue, ja näin ollen porotalouden edustus näissä alueellisissa
riistaneuvostoissa olisi ollut kyllä tarpeen.
Teimme 5 §:ään vastaavan
muutosesityksen niin, että alueellisiin riistaneuvostoihin
kuuluisi poronhoitoalueella 11 jäsentä ja se 11:s
jäsen olisi nimenomaan Paliskuntain yhdistyksen esityksestä.
Tämä 11 ei vaarantaisi kuitenkaan sitä merkittävää voimasuhdetta.
Vieläkin 11 jäsenestä 6 valittaisiin
riistanhoitoyhdistyksen aluekokouksen esitysten perusteella, ja
silloinkin 11 jäsenen mukaan enemmistö alueellisen
riistaneuvoston jäsenistä tulisi nimenomaan kaikista
tärkeimmästä ryhmästä elikkä riistanhoitoyhdistyksistä.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Kun puhutaan riistanhoidosta ja metsästyksestä, on
hyvä muistaa se, että vastikään
ympäristöministeriön julkaisemassa punaisessa
kirjassa eli luonnon monimuotoisuuden luettelossa todetaan 49 prosentin
riistaelämistä olevan uhanalaisia. Tämä on
lähtökohta, joka on hyvä pitää mielessä jatkossa.
Tämä mainittu pykälä, jossa
tehdään päätös metsästyksen
rajoittamisesta, on paikallaan, nimenomaan tämä muutos,
että tässä tapauksessa päätöksenteko
siirtyy ministeriön tasolle kauemmaksi niiltä alueilta,
missä itse metsästystä tapahtuu, koska
helposti tulee kuitenkin vääriä käsityksiä riistaeläinkannoista.
Meillähän on tiedossa tämä ristiriita
suden, ilveksen ja karhun määrien suhteen. Toisaalta
Riista- ja kalatalouden tutkimuslaitos Rktl katsoo, että kannat
ovat pienempiä kuin mitä annetaan ja haetaan pyyntilupia.
Esimerkiksi ilveskannan metsästäminen nyt tällä metsästyskaudella
osoittaa sen, että ollaan pienentämässä kantaa
oleellisella tavalla, mielestäni ilman perusteluja. Tässä mielessä pitäisi
pystyä paremmin arvioimaan metsästysmäärät
ja nimenomaan käyttämään tieteellistä arviointia,
ja Rktl sitä edustaa.
Hannu Hoskonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Nyt ensimmäisessä käsittelyssä oleva
riistahallintolaki on erittäin hyvin laadittu, huolellisesti
valmisteltu, ja valiokuntakäsittelyssä valiokunta
sai aikaan erittäin hyvän mietinnön,
joka painottaa niitä vahvuuksia, joihin tällä lainsäädännöllä nimenomaan
pyritään. Tarkoituksena tietenkin laissa on, että riistahallintolaissa
yhdistetään kaksi organisaatiota. Suomen riistakeskus muodostetaan
yhdistämällä metsästyslaissa
säädetyt Metsästäjäin
keskusjärjestö ja riistanhoitopiirit yhdeksi organisaatioksi.
Tätä toimintaa varten siis säädetään
nyt tämä laki. Näillä molemmilla äsken
mainituilla organisaatioilla on todella omat vahvuutensa, jotka
pyritään saattaman yhteen tämän
lain avulla.
Tavoitteena nimenomaan on se, kuten valiokunnan puheenjohtaja
Jari Leppä puheenvuorossaan mainitsi, että keskitetään
toimintaa sinne kentälle mahdollisimman paljon elikkä hajautetaan
tehtäviä ministeriöstä maakuntiin
päin, mikä tavoitteena on erittäin hyvä ja
sopii tähän ajan henkeen erinomaisesti. Riistanhoitopiirien
vahvuus ja niiden yhteistyökumppaneiden, riistanhoitoyhdistysten,
vahvuus on oman alueen vahva paikallistuntemus riista-asioissa ja
kaikissa siihen liittyvissä asioissa. Metsästäjäin
keskusjärjestön vahvuutena on tietenkin se, että he
ovat oman alansa huippuosaajia ja ennen kaikkea osaavat tämän
huippuosaamisen tiedottaa kentälle jäsenilleen,
metsästäjille ja muillekin sidosryhmille, erittäin
hyvin.
Tätä taustaa vasten ajateltuna riistahallintolaki
on todella ansiokkaasti nämä äsken mainitut vahvuudet
yhdistänyt, ja tavoitteena todellakin on se, että toimintoja
siirretään ministeriöstä maakuntiin.
Uudella riistakeskuksella, joka tällä lailla muodostetaan,
on myös viranomaistehtäviä. Sitä varten
lain mukaan säädetään, että viranomaispäällikkö on
jokaisessa riistakeskuksessa yhtenä toimijana, ja hänelle
sitten keskitetään nämä lain
mukaiset perustuslain vaatimat viranomaistehtävät.
On muistettava se, kun keskusteltiin siitä, liittyykö tähän
joitakin perustuslaillisia juridisia ongelmia, että tämä on
moneen kertaan tarkisteltu niin perustuslakivaliokunnan kautta kuin
tietenkin oikeusministeriön kautta, että tällaista
ongelmaa ei todellakaan ole. Laki toimii ja uudet riistakeskukset
saavat sitten hyvän lisäpainoarvon uuden virnaomaispäällikön
kautta.
On muistettava, että tänä päivänä,
kun metsästystä harrastetaan Suomessa erittäin
paljon — meillä on yli 300 000 metsästäjää — on
nykyaikaiset vaatimukset. Maailma on muuttunut viime vuosikymmeninä nopeasti,
ja kun tällä vuosituhannella uudet riistakeskukset
on nyt saatu toimintaan uuden lain kautta, tai ne lähtevät
pyörimään tämän vuoden
aikana, niin tämä uusi laki mahdollistaa sen,
että todellakin se asiantuntijuus, joka maakunnissa on,
otetaan nyt maksimaalisesti käyttöön.
Esimerkkinä voi mainita vaikka hirvenmetsästyslupien
myöntämisen ja siihen liittyvät kaikki
asiat ja sitten Suurriistavirka-avun, mikä todella on aivan
merkittävä poliisien apu maakunnissa. Jos Suurriistavirka-apua ei
tässä maassa olisi, niin esimerkiksi monen hirvionnettomuustilanteen
selvittäminen pelkällä poliisivoimalla
olisi käytännöllisesti katsoen mahdoton
hoitaa.
Samoin riistan laskennassa on metsästäjien ammattiapu
korvaamaton, aivan korvaamaton. Siellä löytyy
se ammattitaito ja ennen kaikkea se vapaaehtoistyö, jota
tämä riistahallintolaki erittäin korostetusti
painottaa, nimenomaan sitä, että vapaaehtoistyöhön
halutaan panostaa mahdollisimman paljon. Sitten, kun otetaan vielä yksi ulottuvuus
tähän uuden lain aikaan, on otettava huomioon
se, että riistantutkimukselle tämä uusi laki
ja uusi Riistakeskus on erittäin arvokas toimintaympäristö,
koska metsästäjät järjestöissään,
riistanhoitoyhdistyksissä ja tulevassa Riistakeskuksessa,
saavat lisävauhtia ja lisäpontta riistantutkimukseen
ja antavat sen lisäarvon, mikä sitä kautta
saatavissa on.
Valiokunta omassa lausumaehdotuksessaan nimenomaan halusi korostaa
sitä, että kun kerätään
metsästäjiltä riistanhoitomaksuja, niin
mahdollisimman suuri osa tästä kerätystä rahasta käytettäisiin
kenttätoiminnassa. Elikkä pantaisiin rahaa mahdollisimman
vähän byrokratiaan ja mahdollisimman paljon kenttätyöhön,
joka on äärimmäisen tärkeää,
että saadaan Suomen riistakannat mahdollisimman hyvin hoidettua.
On muistettava se, kun esimerkiksi hirvivahingoista puhutaan, että on
aivan välttämätöntä,
että meillä Suomessa on kattava organisaatio,
joka pystyy pitämään huolen siitä,
että meillä ovat hirvikannat asiallisessa koossaan,
ettei tule turhia hirvivahinkoja metsille eikä ihmisillekään
liikenneonnettomuuksien kautta.
Toivon, että riistakeskukset saavat tästä uudesta
riistahallintolaista erinomaisen alun, niin että ne pystyvät
palvelemaan niin metsästäjiä kuin suomalaista
yhteiskuntaa mahdollisimman hyvin uusissa olosuhteissa.
Anne Kalmari /kesk:
Arvoisa puhemies! Olen iloinen siitä, että maa-
ja metsätalousministeriö ja maa- ja metsätalousvaliokunta
jatkavat systemaattista työtään byrokratiatalkoissa
ja systemaattista työtään hajauttaessaan
organisaatioita. Juuri näin tulisi kaikilla sektoreilla
toimia.
Kiinnitänkin huomiota erityisesti meidän valiokuntamme
lausumaehdotukseen, jossa todetaan, että varoista nykyistä suurempi
osuus tulee osoittaa riistanhoitoyhdistysten toimintaan. Riistanhoitoyhdistyksissähän
tapahtuu vapaaehtoistoimintaa arvioiden mukaan 7 miljoonasta aina 13
miljoonaan asti. Siellä tehdään tätä vapaapalokuntatoimintaa,
Srva-toimintaa, Suurriistavirka-apua, eli käydään
kolarihirviä lopettamassa, hätistellään
pihaan tulevia petoja, kannustetaan metsästäjiä riistapeltoihin
ja metsäpeurojen ruokintaan, hävitetään
vierastulokkaita, esimerkiksi minkkejä, ja autetaan tärkeissä riista-
ja muissa eläinlaskennoissa. Siksi on tärkeätä,
että juuri tänne alapään toimintaan,
siis nimenomaan organisaatiossa alimman kerroksen toimintaan saadaan
voimavaroja lisää, ja mielestäni tämä laki on
erittäin onnistunut siinä, että sinne
nyt näitä varoja voidaan jatkossa entistä enemmän
ohjata. Tällä hetkellähän varoista
alle 30 prosenttia on riistanhoitoyhdistyksille kulkeutunut, eli
siis hyvää työtä, ministeriö ja
valiokunta.
Ulla Karvo /kok:
Arvoisa puhemies! Käsittelyssä oleva esitys
riistahallintolaiksi on perusteltu, jotta lainsäädännön
johdonmukaisuus toteutuisi. Tarkoituksena on perustaa uusi Suomen riistakeskus
yhdistämällä metsästyslaissa
säädetyt Metsästäjäin
keskusjärjestö ja riistanhoitopiirit yhdeksi organisaatioksi.
Tällä yhdistämisellä puretaan
hallinnon päällekkäisyyksiä ja
tehostetaan toimintoja sekä vahvistetaan asiakaslähtöisyyttä.
Lisäksi näin pystytään paremmin
vastaamaan toimintaympäristössä tapahtuneisiin
muutoksiin. Nämä ovat hyviä lähtökohtia
toiminnalle.
Perustuslakivaliokunta edellytti, että valvonta ja
seuranta toteutetaan. Tämä on hyvin otettu huomioon
ja lisäksi tärkeää on, että riistanhoitoyhdistykset
jatkavat toimintaansa toiminta-alueillaan, koska ne toteuttavat
tehokkaan vapaaehtoistyön avulla laajaa yleistäkin
merkitystä omaavia toimia. Esimerkiksi hirvikannan vähentäminen
on tärkeä liikenneturvallisuuden ja metsätaloudelle
aiheutettujen vahinkojen minimoimiseksi. Metsästäjien
paikallistuntemus on pohjana riistakantojen laskennan onnistumiselle,
ja tätä osaamista ja tietämystä ei
muutoksella tulla vähentämään
eikä menetetä.
Lauri Kähkönen /sd:
Arvoisa puhemies! Niin kuin täällä monessa
puheenvuorossa on todettu, tämän lain, riistahallinnon
uudistuksen, tarkoituksena on ollut hallinnon virtaviivaistaminen.
Toivottavasti tässä sitten myös onnistutaan.
Todella riistanhoitoyhdistykset jatkossakin säilyvät,
ja niitten koordinoimana muun muassa tehdään merkittävästi
juuri riistanhoitotyötä, riistalaskentaa ja myös
tätä Suurriistavirka-apu-toimintaa, joka on noussut
viime vuosina ja varsinkin viime syksynä entistä korostetumpaan
asemaan. Toki, vaikka tämä on vapaaehtoistyötä,
se maksaa, ja muun muassa riistakantojen laskennassa ja petoyhdysmiestoiminnassa
toivoisi, että jollakin aikavälillä myös
jonkinlaisia korvauksia voitaisiin saada. Nimittäin kun
ajatellaan muun muassa hirvikannan harventamista ja edellä mainittua
vapaaehtoistyötä, on epärealistista kuvitella,
että virkamiestyönä voitaisiin näistä jatkossakaan
selvitä.
Arvoisa puhemies! Toivottavasti, niin kuin lausumassa on, jos
riistanhoitoyhdistysten menoihin saadaan hiukan enemmän
varoja, tätä kautta myös varmennetaan
tulevaisuudessa näitä tärkeitä töitä,
jotka mainitsin.
Mutta lopuksi liittyen 38 §:ään,
eli perustuslain myötä kun on kyse norminantovallasta,
metsästysrajoitusten lopulliset päätökset
siirtyvät ministeriöön. Aiemmin riistanhoitopiirit
tämän asian pystyivät hoitamaan, ja nyt
tietysti paikallisuus tavallaan kärsii, mutta tosiaan valiokunnan mietinnössä on
sanottu, että tätä asiaa seurataan. Toivottavasti
kuitenkin joka tapauksessa pyydetään riistanhoitoyhdistyksiltä lausunnot
ja tätä kautta tehdään oikeita
päätöksiä.
Eero Reijonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Meillä tehdään
lainvalmistelua monella eri tavalla. Pitäisin tämän
lain osalta valmistelutyötä erinomaisena. Tässä eri
sidosryhmät ovat olleet hyvin vahvasti mukana. Metsästäjäin
keskusjärjestö ja ministeriö ja myös
riistanhoitopiirit ovat saaneet informaatiota varsin hyvin, ja myös
yhdistysten johtohenkilöt on kutsuttu tähän
neuvonpitoon mukaan eli tätä on valmisteltu yhdessä.
Tämä on erinomainen tapa lainvalmistelun osalta,
ja tästä erityiskiitos kuuluu ministerille.
Aikataulun osaltahan tässä varmaan oli tavoite
se, että olisi jo viime vuoden puolella saatu tämä valmiiksi.
Nyt kun itse olen kotikunnan riistanhoitoyhdistyksen puheenjohtajana,
niin hieman riistanhoitoyhdistysten kevätkokouksiin tämä aiheuttaa
pientä ylimääräistä työtä,
mutta kyllä siitä selvitään.
Ei se sinänsä ole kovin mittavaa, ja tästä on
myös tullut hyvät ohjeet. Riistanhoitopiirien
osaltahan on tilanne niin, että tämä muutos
ja myös sitten nämä rahavarat siirtyvät
tälle uudelle organisaatiolle, olipa siellä sitten
miinusta tai plussaa. Varmaan sitten riistanhoitopiirit itse kukin
käyttävät sen rahan parhaaksi katsomallaan
tavalla, mikä se hyvä tapa on.
Korostan sitä, että riistanhoitopuolella vapaaehtoistyön
merkitys on ollut erittäin suuri, ja myös tässä mietinnössä sitä korostetaan
aivan oikein. Sanoisin näin, että jos näinkin
lumisena talvena ei tehtäisi vapaaehtoista työtä riistaruokinnan
osalta ja muutoin, niin olisi hyvin ikävää varmaan
katsoa, koska riistaeläimiä varmasti menehtyisi
tuolla lumen ja pakkasen seassa. Koskaan emme liikaa korosta tätä vapaaehtoistyön
merkitystä.
Oman kotikuntani riistanhoitoyhdistys saa valtion varoja noin 10 000
euroa vuodessa, eli puhumme hyvin pienistä summista, mitä riistanhoitoyhdistykset
voivat käyttää.
Kaiken kaikkiaan tämä on hyvä esitys
ja tätä on helppo myös tukea tuolla eri
keskusteluissa.
Olli Nepponen /kok:
Arvoisa puhemies! Niin kuin täällä on
moneen kertaan todettu, lakiuudistus on tarpeellinen ja myöskin
hyvin perusteltu, jossa ministeriöstä siirretään
päätösvaltaa riistakeskuksille, joissa
ollaan kiinni siinä todellisessa toiminnassa ja tehdään
viranomaispäätöksiä samalla,
kun toimitaan kiinteässä yhteydessä sitten vapaaehtoisuuteen
perustuvien metsästysseurojen kanssa tärkeässä riistanhoitotyössä.
Se on hyvä tapa, ja siinä, mitä täällä peräänkuulutettiin,
riistanhoitoyhdistysten yhteistoimintaa metsästysseurojen
kanssa, tarvitaan myöskin varoja. Tuo lausuma on äärimmäisen
tärkeä ja toivottavasti toteutuu samalla, kun
sitten saadaan myöskin näihin vahinkoihin rahaa
riittävästi kerättyä myöskin
tämän maksun kautta.
Riistanhoito tapahtuu puhtaasti vapaaehtoisvoimin, jossa on
tärkeätä myöskin sitten riistakannan
laskenta. Nostaisin tässä hyvin vakavan asian
esiin, joka tänä talvena on tullut ja liittyy meidän
petoeläimiin esimerkiksi ilveksen osalta. Ilveskanta on
kasvanut aivan räjähdysmäisesti. Meidän
pitäisi toimia, kun odotetaan nyt Ruotsin ja EU:n välisiä päätöksiä,
joissa Ruotsissa on määritetty petoeläinten
enimmäiskannat ja metsästyksellä säädetään
siitä. Nyt todella ilvesten kanta on noussut sellaiseen
tilanteeseen, että jä-niskannat muun muassa häviävät,
kauriskannat vähenevät aivan merkittävästi.
Viime viikolla todettiin Nurmijärvellä merkittäviä kauriskantojen vähenemisiä johtuen
juuri ilveskannan kasvusta. Myöskin sitten Kuhmosta on
tullut viestiä susikannan ja toisaalta on tullut muualtakin
karhukannan vahvasta kasvusta. Tämä pitäisi
nyt ottaa huomioon myöskin Riistakeskuksen toiminnassa
ja yhdessä tutkimuslaitosten, Metlan ja muiden kanssa katsoa,
miten voidaan riistalaskentaa kehittää ja sitten
päätyä oikeisiin lupamääriin, joilla
kantoja oikealla tavalla voidaan määrittää, jotta
tästä syntyy hyvä kokonaisuus, jota Suomen
riistakeskus voi omalta osaltaan viedä eteenpäin.
Matti Kangas /vas:
Arvoisa puhemies! Täällä sanottiin,
että 48 prosenttia Suomen pedoista on uhanalaisia. Niin
varmaan pitää paikkansa, mutta kun maa- ja metsätalousvaliokunta
teki retken Pohjois-Karjalaan ja Kainuuseen, niin siellä kyllä todettiin,
että susia ja karhuja siellä on kyllä liian
kanssa. Kun täällä on ministeri paikalla,
niin vetoaisin, että sinne annettaisiin näitä kaatolupia.
Siellä ovat koululaiset ja kotieläimet vaarassa
ja ihmiset vähän paniikinomaistakin elämää siellä elelevät.
Se ei ole ratkaisu, kun täällä on esitetty,
että niitä tuotaisiin tänne suurten kaupunkien
liepeille. Kyllä täytyy siellä paikalla harventaa
sitä kantaa, ei toki lopettaa kaikkia, mutta että ihmiset
voivat siellä elää ja olla, niin tästä pitäisi
nyt pitää kiinni, ja vetoan ministeriin, että niitä lupia
saataisiin lisää.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Täällä on kehuttu
valmistelua ministeriössä ja sitten valiokunnassa.
Siihen voi ihan hyvin yhtyä. Tässähän
on hyvin persoonallista se, millä tavalla tämä hallituksen
esitys pohjien osalta syntyi. Sehän syntyi sillä tavalla,
että yksityiseltä firmalta ostettiin tämä valmistelutyö.
No nyt sitten nähtiin, että se sellaisenaan voi
onnistua ihan hyvinkin niin kuin tässä tapauksessa,
että pohja oli ihan fiksu ja älykäs.
Mutta sitten siinä käy vähän
sillä tavalla, että kun semmoinen esitys tulee
tänne eduskuntaan, jossa pitäisi ottaa perustuslaki
huomioon ja vielä aivan erikoisesti uuden perustuslain
upottaminen tavallaan tähän ehdotettuun uuteen
riistahallintoa koskevaan lakiin, niin sitten tuleekin se niin sanottu
tenkkapoo elikkä siihen se konsultin ammattitaito sitten loppuu
ja eduskunnan rooli alkaa. Tämä oli ihan varmasti
noin oikeushistoriallisesti ihan hyvä opetustapaus, ja
varmasti professorit luennoissaan ottavat tämänkin
aikoinaan, kun oikeushistoriaa luennoivat, keissinä huomioon.
Täällä on lähestulkoon joka
ikisessä puheenvuorossa puhuttu rahasta. Se on hyvä aihe
tässä yhteydessä aivan erikoisesti, koska
nimenomaan riistanhoitoyhdistyksiin sitä rahaa on kaivattu.
Se on itse asiassa ollut sen neljännesvuosisadan aikana
yksi tämmöinen rahaa koskeva periaatteellinen
asia, jossa on otettu kerta toisensa jälkeen yhteyttä.
Jos ajatellaan, mistä sitä rahaa tulee, tuleeko sitä tässä tapauksessa
helposti vai vaikeasti, jos olisi kysymys kalastuslain uudistamisesta
ja kalastusmaksusta ja kalastajien kalavesien hoitokulujen kattamisesta,
niin kyllä on vaikeata heitä saada maksamaan se
kalakortti, vuotuinen maksu. Mutta kun on kysymys riistanhoitomaksun suorittamisesta,
niin jos sen muutaman kerran jättää maksamatta,
niin sen jälkeen meni sitten tutkinnon uudistamiseen jnp.,
ja se kannustaa kummasti maksamaan.
Nyt pitää muistaa tämän
maksun osalta se, että meillähän on olemassa
sellaisia tapauksia, joissa erityisellä perusteella, ei
inflaatiokorjauksena vaan erityisillä perusteilla, riistanhoitomaksua on
korotettu. Ministeri Hemilän aikana sitä nostettiin
sen takia, että silloin oli tämä pienpetokampanja,
jossa olivat luonnonsuojelujärjestöt mukana ja
paljon muita mukana ja erämiehet tietysti koko joukko mukana,
ja sitä varten tarvittiin rahaa, ekstrarahaa, ja se saatiin
tällä tavalla. Nyt on taas organisaatiouudistus
perusteena sille, että riistanhoitomaksua on tälle
vuodelle korotettu. Siis toisin sanoen riistaväki on valmis maksamaan
sekä, mitenkä sanoisin, teknisistä syistä että myöskin
periaatteellisista syistä eikä pane hanttiin siinä,
että tämmöistä riistanhoitomaksua
korotetaan.
Kysymys on nyt vaan siitä, että sitä nyt
sitten kerätään sen verran, että tämän
kentän tavoitteet toteutuvat, ja sen kentän tehtäväthän
ovat sellaiset, että jos sitä varten jouduttaisiin
palkkaamaan väkeä, siis sen byrokratian ulkopuolella, niin
sepä olisi arvokasta puuhaa. Otetaan ihan nämä liikennetapaukset
huomioon. Jos jouduttaisiin tällä tavalla aktiivitoimenpitein
hirvieläinkantoja vähentämään
jnp., niin se se olisi arvokasta toimeliaisuutta. Jo pelkästään
henkilökunnan ja saaliin kuljetuskustannukset ja markkinoinnit
jnp. olisivat kyllä sellainen operaatio, että siihen
todella paljon veronmaksajien rahoja tarvittaisiin, ja nyt niitä ei
tarvita.
Tässä katsannossa tämä hengentuote,
jonka eduskunta sitten yhden pikku äänestyksen
jälkeen hyväksyy, on ihan hyvä aikaansaannos,
ja valitettavasti juuri tunnetuista syistä se pikkuisen
viivästyi, mutta itse prosessi etenee nyt keväällä asiaan
kuuluvalla tavalla.
Maa- ja metsätalousministeri Sirkka-Liisa Anttila
Arvoisa puhemies! Hyvät kansanedustajat! Ensinnäkin
niin perustuslakivaliokunnalle kuin maa- ja metsätalousvaliokunnallekin
lausuisin lämpimät kiitokset asian erittäin
hyvästä ja perusteellisesta käsittelystä.
Ed. Pulliainen osui täällä kyllä täydellisesti naulan
kantaan tämän perustuslakianalyysin käsittelyn
osalta. Aivan totta, tämän asian valmistelussa
ei ollut perustuslakiasiantuntijoita mukana juuri johtuen siitä,
että se on tilaustyötä. Tästä pitää ottaa
jatkossa vain se pohjatyö, ottaa oppia, että sekin
puoli toki pitää pystyä meidän
arvioimaan, mutta tässä perustuslakivaliokunta
suoritti oman tehtävänsä niin kuin pitääkin,
ja nyt muutokset on mietintöön tehty ja asia siltä osin
kunnossa. Tämä on tarkoitus nyt sitten asetuksella saattaa
niin pian kuin mahdollista voimaan vielä tänä vuonna,
ja aivan niin kuin ed. Reijonen täällä totesi,
niin pieniä järjestelyjä paikallistason kokouksissa
tarvitaan mutta hyvin pieniä.
Ensinnäkin tämä Riistakeskuksen perustaminen
mahdollistaa nyt sen erinomaisen vapaaehtoistyön jatkumisen,
joka tuolla meidän riistapuolella ja metsästyksen
puolella on olemassa. Siellähän ihmiset ovat erittäin
motivoituneita ja sitoutuneita tähän toimintaan,
koska he samalla turvaavat oman tärkeän harrastustoimintansa
jatkumisen, ja siihen liittyy paljon juuri sellaisia asioita riistakannan
hoidosta alkaen, jotka ovat yhteiskunnan kannalta erinomaista työtä.
Jos olisi pitänyt tämä 7—9 miljoonaa
jostain kaivaa valtion kukkarosta, niin eipä olisi onnistunut
tämän tyyppinen uudistus tehdä. Sen takia
tämän toteuttaminen tietysti on ollut helppoa,
ettei ole tarvinnut käydä kenenkään
kukkarolla, koska rahat ovat olleet täällä jo
valmiina.
Mutta sitten niihin muutamiin ongelmiin, jotka liittyvät
petopolitiikkaan. Olen ihan avoimesti sanonut ja sanon sen tässäkin:
Suurpetojen laskenta ja yleensä petojen laskenta on minun
salkkuni vaikein asia. Vaikka ne EU-asiatkin ovat vaikeita, niin
minä en ole vielä toistaiseksi löytänyt
semmoista järjestelmää, jolla me voisimme pedot
laskea niin, että se paikallinen väestö,
joka siellä alueella on, voisi luottaa, että ne
on laskettu oikein.
Nyt meillä on Sallassa tammikuun viimeinen päivä petofoorumi,
johon osallistun, ja siellä yritetään
yhdessä löytää näitä tapoja.
Kuvaavaa on se, että esimerkiksi Kainuussa Metsästäjäliitto laski
omalla tavallaan siellä susikannan, sai tietyn luvun, joka
poikkesi huomattavasti siitä lukumäärästä,
mikä meillä Rktl:n virallisissa laskelmissa on.
Näinhän me emme voi jatkaa. Tämä on aivan
tosiasia, että meidän on yhdessä löydettävä alueen
ihmisten ja alan ihmisten kanssa menetelmä, millä me
nämä sitten laskemme. Järjestelmiä pitää toki
kehittää, kaikki tekniikka ottaa käyttöön,
mikä on mahdollista, mutta meillä pitää olla
sellaiset petokannat laskettuna, joihin alueen ihmiset voivat luottaa,
joihin sitten myöskin Euroopan unionin kanssa käytävissä keskusteluissa
näitten petojen hoitosuunnitelmien osalta voidaan myöskin
saada oikeaa ja tarvittavaa tietoa. Tämä on äärettömän
suuri haaste, ja siihen täytyy löytää käytännössä yhteinen
tapa toimia. Nimittäin sen pedon kohdalla tilanne on se, että tunnin
puolentoista sisällähän se saattaa näyttäytyä viidelle
kuudelle ihmiselle ja jokainen on nähnyt uuden pedon. Tämä tekee
tämän tilanteen todella vaikeaksi.
Sitten täällä on jonkun verran puhuttu
esimerkiksi ilveskannasta. Kuulin tässä hiljattain
semmoisenkin puheenvuoron tässä salissa aika alkuun,
että ilveksiä vähennetään
liikaa. Ed. Nepponen todisti ihan toista. (Ed. Nepponen: Se on totta!)
Ilveskantahan on selkeästi kasvussa, ja sen takia niitä lupia
myönnettiin lisää. Täytyy nyt seurata,
mikä se tilanne on, (Ed. Nepponen: Ei riittävästi!)
koska sekään ei ole oikein, että kanta kasvaa
liikaa, koska silloin petojen välinen tasapaino ei enää käytännössä toimi.
No sitten tämä karhuongelma, joka liittyy
siihen, että minun käsittääkseni
Venäjän metsäpalot aikaansaivat sen tuolla
viime loppukesästä, että Venäjän
puolelta jonkun verran tuli Itä-Suomeen karhuja syömään,
koska sieltä oli metsästä kaikki ruoka
loppu. Nyt täytyy vain toivoa, että ne pedot ovat
nukkuneet Venäjän puolella eivätkä keväällä sitten
herää täällä Suomen
puolella, koska sitten meillä on aika paljon enemmän
karhuja kuin täällä aikaisemmin on ollut.
Tässä yhteydessä on tarkoitus — se
tulee sitten seuraavassa hallitusohjemassa rahoitettavaksi, mutta
tavoitteeni on — että petopuhelinjärjestelmä luotaisiin
osaksi tätä riistakeskusjärjestelmää,
jolloin olisi olemassa puhelin, johon voi sitten näissä asioissa
ottaa yhteyttä. Tämmöistä toivotaan
tuolla ihmisten keskuudessa, ja sieltä voi saada sitten
myöskin oikeaa neuvoa ja vastaavaa.
Sitten täällä puhuttiin lisäluvista
Kainuuseen, en muista, kuka teistä edustajista tämmöisen
puheenvuoron käytti. Voin todeta, että sinä aikana, kun
te teitte Kainuun-vierailun, niin edellispäivänä oli
just yksi häirikköpetolupa myönnetty.
Me hoidamme tätä koko ajan niiden periaatteiden mukaan,
jotka liittyvät meidän eri petoeläinten hoitosuunnitelmiin.
Me elämme sen hoitosuunnitelman mukaan, jossa on kestävän
kannan määrittelystä kysymys, ja sillä kestävän
kannan tasolla pitää meidän säilyä.
Silloin kun ollaan yli sen, metsästetään
lisää, ja sitten kun ollaan sen alla, niin katsotaan
toisenlaisia toimenpiteitä. Tämä on hyvin
selkeä yhtälö.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ministerille vaan kommenttina ilvesasiasta
ystävällishenkisenä totea-muksena, että ilveksen
koko, siis se, minkä kokoinen tämä meikäläinen
ilves on, on sopeutuma käyttää metsäkauriita
ravintona. Elikkä toisin sanoen, kun tässä oli
pitkän aikaa niin, että ilveskanta oli jäniskantojen
varassa, ja nyt tämä hyvä ihminen tuotti
tänne metsäkauriin takaisin ja ruokkii sitä,
niin siinähän on niin ylimääräinen ruokavarasto,
että jos ei sillä nyt rupea runsastumaan kanta,
niin ei sitten millään.
Merja Kyllönen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Haluaisin kiittää ministeri Anttilaa
siitä paneutumisesta, millä hän on näihin
petoasioihin ja riistavahinkoasioihin ylipäätänsä tällä kaudella
paneutunut ja käsittääkseni aikaisemminkin,
minulla on kokemus vain tästä kaudesta.
Mutta jos mietitään kokonaisuutena suomalaista
petopolitiikkaa, niin on totta, että kaikkien laskentojen
ja kaiken toiminnan täytyy olla luotettavaa, jotta päästään
siihen yhteisymmärrykseen, että ei todellakaan
käytetä sellaisia puheenvuoroja ikään
kuin meillä olisi halu ampua joka ikinen peto tai vastaavasti
suojella kaikki nekin pedot, jotka tuottavat esimerkiksi lammaskatraisiin
50—60 pään tappiot tai vastaavat, vaan
löydetään sellainen kultainen keskitie,
millä näitä asioita eteenpäin
viedään. Tällä hetkellä ongelma
on siinä, että monta kertaa, kun oikea-aikaisesti,
oikealla hetkellä, pitäisi päästä puuttumaan ongelmatilanteeseen,
me tulemme vastaan sen ongelman kanssa, että meillä ei
ole ajantasaista ja varmaa tietoa, joka vakuuttaisi kaikki tahot
siitä, montako yksilöä missäkin
on.
Ben Zyskowicz /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Ministeri Anttila, teidän puoluetoverinne,
ed. Kalmari, on ehdottanut, että susia tuotaisiin Itä-
ja Pohjois-Suomesta tänne etelään, (Ed.
Nepponen: Ja ilveksiä!) oliko se nyt Nuuksion kansallispuistoon,
Sipooseen, oliko se keskuspuistoon ja Esplanadin puistoon Helsingissä.
Olisin kysynyt teidän näkemystänne: ihmisiltä viedään
työpaikat Helsingistä maakuntiin ja tuodaan susia
maakunnista Helsinkiin, sekö on nyt teidän puolueenne
linja?
Lauri Kähkönen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Mitä tulee ilveskantoihin, niin kyllä se
keskeinen syy ainakin omassa maakunnassani on jäniskannan
romahtamiseen.
Arvoisa ministeri, joskus aiemminkin teille olen asiasta puhunut
liittyen Suurriistavirka-apuun ja suurpetojen kantojen määrään.
Varsinkin viime syksynä karhun osalta asia kärjistyi,
ja poliisi on joutunut erittäin paljon myös panostamaan
aikaansa häirikkökarhuihin, jotka tulivat pihapiireihin.
Nyt toivoisin, että te kävisitte neuvotteluja
myös sisäasiainministeriön kanssa. Jollakin
aikataululla varmasti rahoja voidaan enemmän kohdentaa
tähänkin toimintaan. Suurriistavirka-apu on toiminut
tälläkin hetkellä hyvin, mutta jatkossakin
kustannukset tulisi korvata ja poliisi voisi hiukan vapautua suurpetojen
ympärillä tapahtuvasta toiminnasta muihin tehtäviin, joita
sille on annettu huomattavasti lisää.
Hannu Hoskonen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Todellakin suurpetotilanne on huolestuttavan
vakava, ja nimenomaan se kohdistuu itärajan kuntiin, Pohjois-Karjalaan, Kainuuseen
ja Lappiin. On nämä luontodirektiivin uhanalaiset
lajit, jotka sinne on merkitty, karhu, susi, ilves ja ahma, joista,
kun valiokunta vieraili Lieksan Jamalin koululla, todettiin, että karhut
asuvat koulun pihapiirissä.
Ed. Zyskowiczille voisi sanoa, että kun te polemisoitte
ed. Kalmarin esittämää susien siirtämistä eteläiseen
Suomeen, niin kun Etelä-Suomeen tulee esimerkiksi karhu
vaikka ed. Zyskowiczin kotipiirin lähelle, niin välittömästi
on siellä Ilmavoimat, Merivoimat, Maavoimat, poliisivoimat
ja kaikki mahdolliset aseistetut voimat liikkeellä, (Ed.
Nepponen: No ei nyt sentään!) mutta jos kotikunnassani
Ilomantsissa tai ed. Kähkösen kotikunnassa Lieksassa
olisi tämä tilanne, niin siellä olisi
suurin piirtein jatkuvasti sotatila, aivan jatkuva sotatila, kun
karhut asuvat pihoissa. Toivoisin, että tässä päästäisiin
siihen keskusteluun, voitaisiinko näitä kantoja
järkevästi leikata, niin että ihmisillä olisi
turvallista asua myös maaseudulla.
Esa Lahtela /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ministeri toivoi, että Venäjältä tulevat
karhut menisivät köllöttelemään
talveksi sinne, mutta ilmeisesti ne eivät menneet sinne. Semmoiset
200 metriä sieltä, missä satun asumaan,
ainakin vielä marraskuussa pakkasten aikaan joku karhu
oli kävellyt siellä, käytiin katsomassa
jälkiä. Todennäköisesti se ei
viitsinyt lähteä sinne asti. Karhuhan on viisas
eläin. Sillä on aika hyvä muisti. Jos
itse olisin karhu, en lähtisi sinne, muistaisin ne pahat
savut ja huonot evästilanteet ja todennäköisesti
odottelisin, kun Suomessa alkaa kaura kasvaa taas ja heinä,
todennäköisesti Suomen tantereilla syötäisiin
niitä. Sen takia ainoa konsti tässä on
antaa lupia ensi kesänä paljon. Kun kevät
tulee, niin katsotaan, mikä on tilanne ja sitten valmistaudutaan
siihen, että annetaan riittävästi kannan
vähentämislupia ainakin Itä-Suomessa.
Olli Nepponen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ministeri totesi, että vaikein asia
näissä asioissa on ollut riistalaskenta. Jos kovasti
peräänkuulutetaan äärimmäisen
tieteellistä laskentaa ja unohdetaan ne, jotka lähes
päivittäin liikkuvat tuolla metsästyksen
parissa, elikkä metsästäjät,
eikä anneta heidän havainnoilleen riittävää painoa,
niin emme pääse koskaan tässä oikeaan
tulokseen. Tällä hetkellä selkeät
viestit kertovat muun muassa ilvesten määrän
aivan mahdottoman suuresta noususta samalla, kun jäniskannat
ovat täysin kadonneet. Ei voida juuri enää ajokoirametsästystä tehdä.
Ilves syö noin 2 kiloa lihaa päivässä,
ja se merkitsee, että meidän ilveskantamme syö yli
300 000 jänistä. No, sehän menee,
ja samalla sitten vähän näitä kauriita
ynnä muita. Meidän pitäisi uskoa se,
että metsästäjät osaavat myöskin
kertoa oikealla tavalla ne viestit, mitä riistakannat ovat,
ja päästä sen mukaisiin toimenpiteisiin:
enimmäiskannat ja ylimääräiset
metsästetään.
Markus Mustajärvi /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! En huomannut, että ministeri olisi
kommentoinut tätä vastalauseen pykälämuutosesitystä,
ja siksi kysynkin siitä, oliko tämä kömmähdys
vai onko tässä joku suurempi viisaus, minkä takia
poronhoitoalueella porotalous jätettiin ulos edustuksesta
tässä alueellisessa riistaneuvostossa. Olen kiitollinen
kyllä siitä, että valiokunnassa, kun
tästä asiasta äänestettiin — hävisin
9—8 — niin kolme keskustalaista tuli tämän
sinällään järkevän
esityksen taakse, ja en ole kyllä löytänyt
tähän mitään muuta selitystä itse
kuin sen, että jos jotain hallituksen esitykseen on kirjattu,
niin sitten sitä ei suin surminkaan muuteta varsinkaan,
jos esityksen tekee opposition edustaja. Elikkä ministeri
Anttilalle selvä kysymys: Miksi porotalous jätettiin
näin tärkeästä elimestä ulos
varsinkin, kun sidosryhmätyöskentelyllä ei
pystytä tämmöistä aitoa edus-tusta
paikkaamaan?
Anne Kalmari /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Eräät europarlamentaarikot, kuten
esimerkiksi Sirpa Pietikäinen, ovat merkittävästi
vaikuttaneet siihen, että olemme olleet EU-oikeudessa petokantojen
säätelyn takia. Uskotteko, että sillä on
merkitystä näitten paikallisten ihmisten asenteen
kannalta? Voidaanko petokanta pitää siedettävissä määrissä?
Pentti Tiusanen /vas (vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Ed. Nepposen suuntaan: Ymmärrän
kantanne. Kenraalikunnallahan on pitkät perinteet metsästyksessä,
(Ed. Nepponen: Sillä nyt ei ole tässä mitään
tekemistä!) ja myös Suomen marsalkka kävi
4 kuukautta ampumassa tiikereitä Intiassa, eli tässä mielessä tuo
lähtökohta on ehkä ymmärrettävä.
Mutta keneltä ne jänikset ovat pois, ed. Nepponen?
Onko siinä nyt sitten metsästäjien etu
vastaan ilveskannan ravinto, vai miksi ne ilvekset pitää ampua? Jos
ilveskanta nousee liian suureksi ja jänikset ovat hävinneet,
niin ilveskanta romahtaa, putoaa, ja ei ole ongelma. Kyllä ne
keskenään sen sitten selvittävät
eikä niin, että tähän asiaan
tarvitaan pyssymiehiä väliin.
Toinen asia: Minä haluaisin ministerille positiivisena
todeta sen, että tämä teidän
näkökulmanne, että selvitetään
aidosti, mikä on näiden kantojen määrä,
on varmasti kestävä ajatus.
Olli Nepponen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kyllä on monta muutakin ammattikuntaa,
jossa arvostetaan metsästystä yhtenä tärkeänä harrastuksena,
eikä vain näitä joitain akateemisesti
oppineita, vaan kaikissa ammattikunnissa arvostetaan hienoa harrastusta, metsästystä,
ed. Tiusanen. Minusta teidän tapanne lähestyä tätä on
aivan väärä. Eikö parasta luonnossa
ole sopusuhtainen kanta kaikissa lajeissa eikä se, että vaan
jonkun ilveksen kautta säädellään
jäniskantaa? Teidän ajatuksennehan on aivan mieletön,
että ilveksen annetaan syödä, sitten
sen kannan annetaan taas pudota nollaan, odotetaan jäniskannan
kasvua jne. Eihän tämä ole mitään
riistanhoitotyötä. Metsästäjän
tavoite on, että kaikissa lajeissa on sopusuhtainen kanta ja
turhat, liiat petoeläimet pois.
Maa- ja metsätalousministeri Sirkka-Liisa Anttila
Arvoisa puhemies! Aloitetaan nyt sitten loppupäästä,
niin ei jää vastaamatta kysymyksiin.
Ed. Mustajärven kysymykseen: Minä ymmärrän
tämän tavoitteen erittäin hyvin. Varmaan
asia voidaan sillä tavalla hoitaa, että Paliskuntain
yhdistyksen edustaja voidaan pitää asiantuntijana siellä mukana,
koska nyt jälkeenpäin tämän
asian hoitaminen ei tässä yhteydessä onnistu,
mutta hyvä yhteistyö ja asiantuntijana mukana,
niin varmasti yhteys toimii sitä kautta.
Ed. Nepponen, olen samaa mieltä siitä, että metsästäjät
osaavat kertoa ja laskea kannat. En yhtään sitä epäile.
Mutta hyvä ystävä, ed. Nepponen, tämä pitää saada
myöskin alueen väestön hyväksymäksi
kannaksi, ja minä en mitään muuta tietä siinä tiedä kuin
sen, että sinne metsään pitää mennä nyt
yhdessä niitä asioita selvittämään ja
laskemaan petokantoja, jolloin Rktl:n laskelmat ovat Kainuun susien
kohdalla yksi kolmasosa pienemmät kuin Metsästäjien
liiton tekemät laskelmat. Eli nämä erot
näissä on se perusongelma, ja se ei sillä poistu,
että me sanomme vaan, että metsästäjät
osaavat. Kyllä tämä järjestelmä täytyy
sillä tavalla käydä läpi, että luottamus
saadaan tätä kautta.
Sitten ed. Lahtela peräänkuulutti lisää karhunkaatolupia.
Karhunhoitosuunnitelman kestävän kannan mukaan
niitä lupia annetaan. Nyt annettiin jo viime päätöksessä viime
vuoden puolella 90 lisälupaa juuri tästä syystä,
että kannat ovat voimistuneet.
Sitten ed. Kähkösen toive siitä,
että Suurriistavirka-apuun saataisiin tiettyjä korvauksia
mukaan. Tämä pitää pitää mielessä nyt,
kun taas asetusta tehdään ja erityisesti silloin,
kun seuraavaa hallitusohjelmaa tehdään.
Ed. Zyskowicz kysyi tästä ed. Kalmarin ehdotuksesta.
Minun oma kantani on se, että pedot levittäytyvät
sinne, missä niillä on suotuisat olosuhteet. Minä en
ollenkaan kannata petojen pakkosiirtoa, en suuntaan enkä toiseen,
koska se vaatii, että se ympäristö on
sellainen, (Ed. Nepponen: Lopetetaan niitten ahmojenkin siirrot
sitten!) että siellä peto tuntee ... Se ei ole
ongelma, etteivätkö ne sitten levittäydy,
jos se aika on.
Sitten ne, jotka kokevat esimerkiksi lammaskatraan menetyksen
kautta petojen vahingot: ymmärrän, että heille
tämä on iso ongelma, porotalouselinkeinolle erityisesti.
Sen takia me tarvitsemme petoeläinvahinkokorvaukset, mutta
valitettavasti määrärahat ovat vaan nousussa.
Yli 4 miljoonaa tarvitaan nyttenkin korvaamaan petojen tekemiä vahinkoja,
mutta jos me emme niitä korvaa, niin tämä tilanne
on täysin kestämätön, kun se
on nyt jo poronhoitoalueella kestämätön.
Juha Mieto /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämä hallituksen esitys
riistahallintolaiksi on varmahan hyvä. Se vähentää byrokratiaa,
toivotaan että vähentää, ja
saarahan tuonne kentälle toimintahan tätä rahaa.
Itte en oo varsinaanen mettästäjä,
mut oon innokas mettässä liikkuja. Oonpahan seurannu
Kurikassa, kuinka pyyteetöntä työtä nämä mettästysseurat,
mettästäjät teköö.
Se harrastus kulukoo yleensä isältä pojalle,
mutta kyllä siel on uusiakin harrastajia, ja mä sanosin,
jotta se on hyvä harrastus ja samalla se vapauttaa nämä nuoret,
ja ennen kaikkea, jokka mettäs liikkuu, ne osaa liikkua
mettäs. Väitän, että nämä on
parahia asiantuntijoota siinä, kuinka paljon on mitäkin
petoeläimiä, kuinka paljon riistaeläimiä yleensä niillä seuruulla
on.
Lopuksi: Ed. Kalmarihan tästä jo lähti,
mutta ed. Zyskowicz otti esille, pahootteli hivenen sitä, että ed.
Kalmari oli esitellyt, jotta susia pitääs tuohon
uutehen kansallispuistohon tuora. En ota kantaa siihen, pitääskö tuora,
mutta jos jostain syystä niitä tuorahan ja ne
viihtyy siellä, niin ehrotukseni on, että kun
oman ryhymäni kansanedustaja, tämä ex-ministeri,
ex-missi ed. Karpela, jättää eruskunnan — hän
on varsinainen susien ystävä — hänhän
vois ruveta vaikka kummi-emoksi niille.
Klaus Pentti /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Tämä lakipaketti
on erinomainen, ja täytyy antaa kiitokset ministerille
ja ministeriölle erittäin hyvästä valmistelusta.
Valiokunnassa käytiin myös erittäin laaja
ja hyvä asiantuntijakuuleminen, ja sieltä tuli
erittäin paljon hyviä vinkkejä. Riista
ja riistanhoito ja metsästys ovat Suomessa erittäin
tärkeitä harrastuksina, ja niillä on
pitkät perinteet. Erittäin keskeinen osa tässä työssä on
vapaaehtoistyöllä. Sitä täytyy
kaikin keinoin tukea, ja siihen täytyy kannustaa.
Petokysymys, joka täälläkin keskustelussa
on noussut hyvin merkittäväksi, on todellinen
ongelma Pohjois-Karjalassa ja Kainuussa. Kun maa- ja metsätalousvaliokunta
siellä kävi ja kuunteli paikallisia ihmisiä,
niin kyllä täytyy ihmisten huoleen yhtyä.
Kyllä siellä tosiaan poronhoito, ja karjanpitokin,
määrätyillä alueilla on tullut
lähes mahdottomaksi. Toki olosuhteet ovat olleet sellaisia,
että Venäjän metsäpalot ja marjatilanne
metsissä ovat vaikuttaneet varmaan viime syksyn ja tämän
talven osalta tilanteeseen, mutta keinoja tarkempaan petokannan
säätelyyn nimenomaan alueilla, joihin petokannat
keskittyvät, pitäisi varmaan olla. Petoja varmaan
pitää olla, ja Suomi siltä osin hoitaa
hommansa, mutta hyvin pienelle alueelle ja määrättyjen
ihmisten riesaksi tämä homma näyttää keskittyvän.
Kaiken kaikkiaan täytyy sanoa, että hyvä laki ja
tältä osin työtä riistakannan
ja riistanhoidon edistämiseksi pitää edelleen
jatkaa.
Hannu Hoskonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Näin aluksi haluan kiittää ministeri
Sirkka-Liisa Anttilaa erinomaisesta yhteistyöstä tämän
lain käsittelyn aikana. Se työ on ollut esimerkillistä ja
kiitettävää. Voisi melkein toivoa, että kaikissa
ministeriöissä samanlainen valmistelu- ja käsittelymalli
otettaisiin käyttöön. Se on kantanut
ainakin maa- ja metsätalousvaliokunnan työssä erittäin
hyvää hedelmää. Siitä lämmin
kiitos.
Mutta riistahallintolaista haluan sanoa, arvoisa puhemies, vielä sen
verran lisää, että kun suomalainen metsästysjärjestelmä perustuu
kokonaisuudessaan vapaaehtoispohjalle — se perustuu sille
työlle, mitä ne sadattuhannet metsästäjät
tuolla kotiseuduillaan ja omissa metsästysseuroissaan tekevät — niin
sehän perustuu sille hyvälle, vuosikymmeniä,
vuosisatoja jatkuneelle perinteelle, että metsästysmaat
on metsästysseuroille vuokrattu käytännössä ilmaiseksi
niin, että siellä hoidetaan riistaa, siellä metsästetään,
ja sitten metsästäjät järjestävät
tietenkin jahdin jälkeen yhteisiä tilaisuuksia,
muun muassa hirvipeijaisia, sen kunniaksi, kun on saalista saatu.
Tämä suomalainen järjestelmä tulee
mielestäni säilyttää. Olen kuullut
viime aikoina puheenvuoroja, että Suomeen pitäisi
säätää kiinteistövero
maa- ja metsätalousmaalle. Tämä menettely välittömästi
romuttaisi koko tämän hienon metsästysjärjestelmän
perustan, ja sitä ei missään nimessä saa
päästää tapahtumaan. Sellainen
rahapula tähän maahan ei saa koskaan tulla.
Sitten petopolitiikasta muutama huomio vielä. Ongelmahan
on tietenkin siinä, että meillä nämä suurimmat
petoeläimet on merkitty sinne luontodirektiivin uhanalaisten
listalle. Hyvä näin. Näitä petoja
varten on tehty hoitosuunnitelmat, joiden mukaan kantaa verotetaan,
että nämä petokannat eivät pääse
liian suuriksi kasvamaan. Kun valiokunta vieraili Lieksassa ja Kuhmossa, niin
saimme todella havaita sen, että onhan se todella väärin,
että karhut asuvat koulun pihassa ja lapset pelkäävät,
kun eivät uskalla välitunnilla mennä ulos
leikkimään. Se on todella väärin.
Samaan aikaan, jos Etelä-Suomeen tulee karhu pihapiiriin
pyörimään, on televisiossa välittömästi hälytykset
ja siellä ovat kohta ilmavoimat ja poliisivoimat ja kaikki
mahdolliset asevoimat liikkeellä. Karhu tai susi kyllä poistetaan
lopullisesti uhanalaisten listalta sinä päivänä.
Se loppuu kertalaakista, se karhu on kyllä sen jälkeen
poistettu elävien kirjoista.
En halua minkäänlaista vastakkainasettelua, mitä tässä muutamassa
puheenvuorossa sai äsken kuulla. Toivon, että tässä asiassa
päästään hyvään
yhteisymmärrykseen tässä maassa, niin että kaikkialla
Suomessa on turvallista asua. Ei sillä ole väliä,
käykö se pieni lapsi koulua Lieksan Jamalin koululla
taikka ehkä jossakin Kirkkonummella. Se ihminen on yhtä arvokas,
ja hänen koulutiensä pitää olla
aina turvallinen. Se ei saa olla petojen uhkaama missään
vaiheessa. Pedot kuuluvat Suomen metsiin eivätkä pihamaille.
Näin se vaan on.
Voi sanoa sen maa- ja metsätalousvaliokunnan viime
viikolla tekemän retkeilyn pohjalta, kun tapasimme poliisin
edustajia, että siellä todella poliisipäällikölle
on kyllä kiitokset annettava siitä vahvasta otteesta,
millä hän poliisilain nojalla turvasi paikallisten
ihmisten turvallisuuden antamalla petoeläinten poistolupia
sellaisen määrän, että todella
saatiin niitä pihapiireissä asuvia karhuja poistettua,
tosin ei kaikkia. Edelleen se tilanne jatkuu, ja veikkaan, että ensi
kesänä ja ensi syksynä tilanne on vielä pahempi.
Joka tapauksessa kansalaisten turvallisuus on ehdottomasti asia
numero yksi, ja nämä suurpedot saavat sitten mukautua
siihen. Ne saavat siirtyä, totta kai, ihan normaalia luontaista
reittiä pitkin omille metsämailleen elämään
ja olemaan sinne, minne ne kuuluvatkin.
Riistavahinkolakihan on tähän maahan säädetty
sitä varten, että sillä korvataan ihmisen
omaisuudelle tai elinkeinoille aiheutuvat vahingot, esimerkiksi
maataloudelle, metsätaloudelle, porotaloudelle aiheutuneet
vahingot. Ongelmaksi on vain muodostunut se, kun petokannat kasvavat,
että nämä riistavahinkolain perusteella
maksettavat korvaukset viipyvät ja viipyvät, kun
rahaa ei ole. Pahoin pelkään, että tulevina
vuosina, kun valtiontalous kiristyy ja näitäkin
rahoja leikataan, suurpetojen aiheuttamien vahinkojen korvaukset
viipyvät, ja niitä sitten uskoakseni tullaan myös
leikkaamaan, kun rahaa ei kerta kaikkiaan ole.
Kyllä itsenäisellä valtiolla kuten
Suomella pitää olla varaa sellaiseen politiikkaan,
että me pystymme turvaamaan ihmisten turvallisuuden kaikkialla
tässä maassa ja ennen kaikkea sen, että nämä riistavahingot
ja erilaiset siihen liittyvät ongelmat pystytään
pitämään kohtuullisessa koossa, että ei
pääse tapahtumaan sellaisia ylilyöntejä,
kuten Lieksassa saimme havaita, samoin myös Kuhmossa. Toivottavasti
uuden riistahallintolain aikana tulevina vuosina saadaan tämä asia
vakiinnutettua sellaiselle tasolle, että jokainen ihminen,
olkoon hän sitten tiheämmässä taajamassa
tai tuolla sydänmaaseudulla tai peräti syrjäseudulla
asuva, voi tuntea joka aamu ja ilta olonsa turvalliseksi.
Markus Mustajärvi /vas:
Arvoisa puhemies! Riistaeläinkantojen sääntely
on tarpeen. Se unohtuu valitettavan usein monelta kansanedustajaltakin.
Ihminen kuitenkin on sekaantunut luonnon kiertokulkuun liian kanssa,
ja se vaatii sitten tämmöisiä tasoittavia
toimia. Tulee mieleen Helsingin luonnonsuojeluyhdistyksen kanta Pohjois-Lapin
tehostettuun ketun metsästykseen. Helsingissähän
paheksuttiin tätä asiaa, vaikka kyse oli siitä,
että pyrittiin turvaamaan todella uhanalaisen lajin elikkä naalin
tulevaisuus. Kettu on kuitenkin tottunut aivan eri lailla ihmiseen
ja on runsastunut ja vallannut reviirit naalilta. Kuitenkin Helsingissä säälittiin
kettuja, mutta unohdettiin sitten se toinen puoli tai ei kerta kaikkiaan
tiedetty sitä toista puolta. Kyse kuitenkin oli tämmöisen
todella uhanalaisen lajin pelastamisesta. Minusta tämmöiset
puheenvuorot osoittavat sen, kuinka irrallaan tosiasioista varsinkin näitä petoihin
ja eläimiin liittyviä asioita Helsingin päästä monesti
arvioidaan.
Timo V. Korhonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Puheenvuoro on lyhyt, mutta rohkenen käyttää vähän
tilannetta ja tilaisuutta hyväkseni siihen, että testaan,
kuuluuko ääni nyt täältä pöntöstä.
Taitaa jollakin tavalla kuitenkin pitkästä aikaa
täältäkin erottua.
Eli ensinnäkin kaikkiin näihin lakiesityksiin, joita
tässä on nyt käsittelyn alla, minäkin
sen totean, että nämä lakiesitykset ovat
monella tavalla hyvinkin myönteisiä, erityisesti
tuo kaikkein keskeisin eli riistanhallintolaki. Täytyy
todeta myös se, että valiokunta on jälleen
tällä kertaa tehnyt erinomaista työtä eli
paikannut monelta osin näitä esityksiä hyvin
tarkoituksenmukaisella ja hyvällä tavalla.
Ihan pariin yksityiskohtaan ajattelin kiinnittää huomiota.
Ensinnäkin, samoin kuin tuo valiokunta toteaa, on syytä huomioida
metsästäjien tekemä vapaaehtoistyö ja
sen jatkuvuuden turvaaminen. Eli kannatan lämpimästi
valiokunnan kannanoton näkemystä, kun täällä todetaan,
että valiokunta edellyttää, että riistanhoitomaksuista kertyvistä varoista
nykyistä suurempi osuus osoitetaan riistanhoitoyhdistysten
menoihin. Erinomaisen kannatettava ajatus.
Edelleen valiokunta toteaa, että riistanhoitouudistuksen
yhtenä tavoitteena on ollut lisätä riistapolitiikan
avoimuutta ja valmistelun laaja-alaisuutta ja korostaa sitten samalla
sitä, että esityksen perustelujen mukaisesti alueellisten
riistaneuvostojen tulee huolehtia alan sidosryhmien säännöllisestä kuulemisesta.
Juuri näin, ja tähän tietysti liittyy
myös nyt sitten se keskustelu, mitä tässäkin
salissa nyt äsken on käyty, eli tämän
uuden organisaation ja tämän sektorin eri organisaatioitten
pitää löytää erinomaisen
hyvä yhteistyö keskenään, ja
tämä yhteistyön tarve korostuu erityisen
vahvasti tässä petokantojen määrittelyssä.
Eli on täysin välttämätöntä,
että Rktl ja uusi järjestö, uusi organisaatio,
riistanhoitopiirit, metsästäjät kaiken
kaikkiaan löytävät entistä luotettavamman
tavan toimia yhdessä ja hakea sitten yhteisiä näkemyksiä siitä,
mikä noitten petokantojen suuruus kaiken kaikkiaan on.
Harmi, että ministeri tässä joutui
lähtemään pois. Mutta samalla kun näiden
petokantojen suuruudesta keskustellaan ja niitä määritellään, ainakin
itse näen, että on täysin välttämätöntä, että löydetään
hyvä yhteistyö Rktl:n ja näitten metsästäjäjärjestöjen
petoyhdysmiesten muodostaman Tassu-järjestelmän
kanssa. Totta kai perusedellytys on se, että metsästäjien
omat havainnot Tassu-järjestelmän kautta ovat
luotettavia, mutta on aivan välttämätöntä,
että tätä järjestelmää myös
petokantojen määrittelyssä käytetään hyväksi
ja tämä luotettava yhteistyö eri organisaatioitten
kesken myös sitten löydetään.
Hiukan ihmettelen tuon metsästyslain 37 §:n muutosta,
nimenomaan ihmettelen sitä liittyen tähän
petokantojen suuruuteen. Tämän metsästyslain
37 §:n muutos pitää sisällään
sen, että suurpedot kaikilla alueilla rauhoitetaan. Tietysti kun
tätä keskustelua nyt sitten tässäkin
on kuunnellut ja tietää sen keskustelun, mitä Kainuussa, Pohjois-Karjalassa,
Lapissa käydään, niin hiukan tämä muutos
kaiken kaikkiaan kyllä sitten hämmentää.
Mutta kaiken kaikkiaan nämä lakiesitykset, muutokset
ovat erinomaisia ja kannatettavia.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Muutama asia.
Ed. Hoskoselle: Hyvin tärkeä huomio, siis
se, olisiko ihmishenki Etelä-Suomessa jotenkin kalliimpi
kuin muualla, Itä- ja Pohjois-Suomessa. Näin ei
tietenkään ole. Ja jos ajatellaan suurpetojen
uhreja, niin tietojen mukaan tämä tapaus sattui
siis Lappeenrannassa ja siihen tapaukseen liittyy tiettyä logiikkaa,
tiettyjä syy—seuraus-suhteita. Se oli todella
ikävä sattuma, mutta tuon karhuvahingon lisäksi
ei muusta ole puhe.
Mutta tämä tunne siitä, että lasten
elämän yms. pitää olla turvallista,
on tärkeätä. Sitä ei voi unohtaa,
ja se on hyvä pitää mielessä,
mutta samalla on hyvä painottaa sitä, että meillä on
mielestäni ylisuuria kaatolupakiintiöitä,
esimerkiksi nyt tällä metsästyskaudella
ilveksen kohdalla, ja kun kuuntelee metsästäjätahoja,
tulee mieleen ikään kuin kilpailutilanne: kilpaillaan
ilveksen kanssa samoista riistaeläinkohteista.
Riistaeläimistä totesin, että niistä on
49 prosenttia uhanalaisia. Ed. Matti Kangas totesi, että suurpedoista
olisi näin. No, suurpedoista on varmasti paljon suurempi
prosentti, mutta tämä ajatus oli siis yleensä riistaeläinlajeista,
ja se on siis tieto ympäristöministeriön
punaisesta kirjasta. Tämä keskustelu oli mielestäni
tänään ministerin suunnalta sikäli
ihan paikallaan, että hän painotti, niin kuin
aikaisemminkin, suurpetokantojen todellisen suuruuden määrittämistä niin,
että se olisi kaikille selvä.
Susikanta on romahtanut Suomessa ilman metsästyslupia,
ja syy on salametsästys. Edelleen Kainuussa nimismies on
ilmoittanut useampaan kertaan, että tilanne on kestämätön.
On vaikea saada lakia toimimaan niillä selkosilla johtuen
ihmisten suhtautumisesta suurpetoihin. No, tähän
pitää saada tietysti muutos. Olen samaa mieltä niiden
kanssa, jotka lähtevät siitä, että suurpetojen
suojelu edellyttää yhteistä tahtotilaa,
ei niin, että se olisi jotenkin Etelä-Suomen politiikkaa
tai EU-politiikkaa ja sieltä tulisivat käskyt
ja täällä jouduttaisiin sitten alistumaan.
Ei niin, vaan todella yhdessä, vähän
niin kuin ed. Hoskonenkin mielestäni siihen suuntaan tapaili, että yhdessä pitäisi
sopia tämä asia ja huolehtia sekä turvallisuudesta
että myös näiden petokantojen tulevaisuudesta.
Lopuksi, puhemies: Valtakunnallisen riistaneuvoston, joka on
riistahallintolain 4 §:n asia, yhteydessä on
yksi luonnonsuojelujärjestö mainittu näissä tahoissa,
jotka osallistuvat neuvoston toimintaan. Mielestäni eläinsuojelun
olisi pitänyt olla siellä mukana. Tästä oli
lähetekeskustelussa puhetta.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ihan muutama näkökohta
vielä tähän, kun tämä ilves
puhuttaa nyt, ei suinkaan sen takia, että se olisi erityisen
uhanalainen, vaan sen takia, että sitä on paljonlaisesti.
Lähtökohtatilanne 1950-luvulla oli mielenkiintoinen.
Ilveksiä oli Suomen rajojen sisäpuolella yksi
taikka ei yhtään. Sen jälkeen ilveksiä tuli
Suomeen. Niitä ei siis siirtoistutettu mistään. Niitä tuli
Perämeren kiertäen Ruotsista ja Karjalan kannaksen
kautta kaakosta elikkä Neuvostoliitosta. Näistä kahdesta
kannasta tapahtui tuo Suomen ilveskannan pohjan muodostuminen.
Sitten 1970-luvun alussa tehtiin vallanku-mouksellinen
sopimus, jossa olin yhtenä tekijänä mukana.
Sovittiin sillä tavalla, että siirrytään ilveksen
kohdalla kiintiölupajärjestelmään,
siis sekä lupa- että kokonaiskiintiöjärjestelmään,
ja seurataan tarkoin kannan kehitystä ja sen kannan mukaisesti
arvioidaan, montako lupaa voidaan antaa, ja siinä otetaan
myöskin saaliseläinkantojen tilanne huomioon,
siis silloin lähinnä jäniskantojen tilanne.
Sitten sovittiin, että jokainen ruho tulee minulle tutkittavaksi,
ensiksi Helsingin yliopistossa ja sitten Oulun yliopistossa, ja me
tutkimme tarkkaan jokaisen yksilön: missä kunnossa
se oli, mitä se oli syönyt jnp., laskettiin rasvaindeksit
jnp. Tämä indeksi kuvaa sitä, mikä on
tämän yksilön yksilöllinen kunto.
Tällä tavalla saatiin luotua sellainen järjestelmä,
joka oli riistataloudellisesti, jos haluaa näin sanoa,
oikein ja toimiva ja mahdollisti kannan runsastumisen. Sitten kävi
niin, että tämä maahanmuutto ilveksen
osalta kuihtui pois, olkoot sen syyt sitten mitä tahansa,
mutta joka tapauksessa me saimme sen kannan pohjan, joka meillä nyt
on.
No, nyt sitten kävi sillä tavalla, että metsäkauris
ilmestyi uudestaan kuvaan. Oli sitä aikaisemminkin keisarien
aikaan ollut jonkun verran. Keisarillahan oli yksinoikeus metsäkauriin
metsästykseen aikoinansa. Sitten valkohäntäpeurakanta runsastui.
Kumpikin kanta runsastui sen takia, että niitä ruokittiin,
talviruokittiin, tehoruokittiin. Siis meillä oli itse asiassa
neljä saaliseläintä aikaisemman kahden
sijasta, ja tällä tavalla sitten syntyi semmoinen
tilanne, että kun tullaan siinä runsastumisessa
tiettyyn vaiheeseen, sitten tapahtuu tavallaan sellainen hypähdys,
ja se hypähdys tapahtui nyt niin, että ilveksiä on
jo reilusti toistatuhatta kappaletta.
Nyt nämä syy—seuraus-suhteet ovat
menneet keskustelussa pikkuisen sekaisin. Jos lasketaan sillä tavalla
kuin ed. Nepponen laski tämän dynamiikan, niin
kyllä kai siinä sitten jäniksillä,
jos vaikka ilves on ainut saalistaja, saattaa kanta pienentyä.
Mutta joka tapauksessa dynamiikka voi toimia niin kuin ed. Tiusanen
on täällä todistanut, että se
toimii: ilvekset kuolevat nälkään, kun sapuska
loppuu. Toinen mahdollisuus on, niin kuin oli jo 1970-luvulla, että sitä ekstraosuutta
poistetaan
niin, että sapuska riittää sille jäljellä olevalle
kannalle. Mutta edelleen, nyt kun Etelä-Suomessa on niin
paljon lunta kuin on, joudutaan ehdottomasti talviruokkimaan sekä metsäkauriita
että valkohäntäkauriita. Nimikin on valkohäntäpeurasta
muuttunut valkohäntäkauriiksi tässä.
Arvoisa puhemies! Ihan lyhyesti toinen esimerkki siitä,
millä tavalla näitä asioita on hoidettu.
Minulla on vain 50 vuoden aktiivinen kokemus tästä asiasta,
elikkä puoli vuosisataa, ja olen ollut koko ajan aktiivisesti
mukana tässä tarinassa.
1970-luvulla oli sellainen tilanne, että oli olemassa
sellainen tutkija, jonka rootelissa oli muun muassa tämä seurantajärjestelmän
ylläpitäminen, elikkä juuri puhuva, ja
sitten oli kilpaileva petotutkija. Kilpaileva petotutkija mitoitti
sitten saalistukset nimenomaan suden kohdalla, ja sitten siinä vahingossa
kävi sillä tavalla, että hävisivät
ne sudetkin, kun oli laskettu, että niitä on niin
paljon, ja niitä oli vain muutama kappale jäljellä ja
niitä etunimellä kutsuttiin, koska oli tämmöinen
tuttavallinen suhde jäljellä oleviin susiyksilöihin.
Niitä oli kymmenkunta. Yhdessä laskennassa niitä oli
17, muistan sen oikein hyvin, 1970-luvun alussa.
Nyt sitten ollaan siinä tilanteessa, että tässä hyvin
herkästi käy just samalla tavalla, että mitoitetaan
jonkun suuren luvun mukaan se, mitä pitää nyt
metsästää ehdottomasti, ja yhtäkkiä ne sitten
häviävät kokonaan, ja sitten vielä jotkut
ottavat omansa sieltä, niin että se koko kanta
häviää. Sitä seurataan nyt sitten
Brysselistä käsin intensiivisesti.
Jari Leppä /kesk:
Herra puhemies! On vielä paikallaan pari sanaa sanoa
tästä riistahallintolain voimaantulosta ja siirtymäsäännöksistä.
Alun alkaenhan lain piti tulla voimaan 1.1. tänä vuonna,
mutta koska se osoittautui perustuslain näkökulmasta
sen verran muutostarpeita sisältäväksi,
niin nyt voimaantulo on sitten tämän vuoden aikana,
ja se tiesi sitä, että myöskin tuolla varsinaisella
kentällä, johon tämä vaikuttaa,
täytyy joustavasti suhtautua, ja siitä pitää kiitokset antaa,
että myöskin siellä otettiin tämä siirtyminen
ja voimaantulo sitten hyvin vastaan. Se tietää sitä,
että tässä ne asiat, joita on ennen tämän
lain voimaantuloa tämän vuoden aikana päätetty,
elikkä erilaiset luvan myöntämiset, jäävät
voimaan ja ne asiat, jotka ovat vireillä tällä hetkellä,
siirtyvät sellaisinaan Suomen riistakeskuksen ratkaistaviksi.
Samoin myöskin henkilöstön osalta pätevät
aivan samat asiat kuten myöskin se, että valiokunta
teki yhden muutoksen tähän voimaantuloon, ja se
on se, että kun täällä on merkittävien maanomistajajärjestöjen
jäsenen valitseminen riistanhoitoyhdistysten hallitukseen,
hänet pitää valita 15.4. mennessä tänä vuonna,
ei 30.4. mennessä. Tämän muutoksen valiokunta
teki.
Puhemies! Tässä vaiheessa puheenjohtajan ominaisuudessa
kiitokset kaikille keskustelusta. Kiitokset myös valiokunnalle
erinomaisesta, laajasta keskustelusta ja myös perustuslakivaliokunnalle
hyvistä vinkeistä, millä tavalla tätä asiaa
eteenpäin viedään, kuin myöskin
ministeriölle. Minusta tämä oli hyvä prosessi
kaiken kaikkiaan ja tällä tavoin vuoropuhelulla
saimme ihan hyvän lain aikaan. Tämä varmasti
tuolla kentällä, missä tätä sovelletaan,
pystytään nyt sitten lennossa ja vauhdissa käyttöön
ottamaan.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Tässä on käyty
hyvää keskustelua petopolitiikasta ja riistanhoitoyhdistysten
asemasta ja yleensä koko riistanhoidosta.
Ihan aluksi vaan totean siitä, kun ministeri sanoi,
että ei päästy tämän
paliskuntien edustajan osalta siihen ratkaisuun, että se
olisi voinut osallistua tähän taikka olisi niin
kuin riistaneuvoston jäsenenä. Nyt ei ole ministeri
paikalla, mutta minusta on hyvä kysyä, kuka siinä pani
hanttiin vai eikö se ollut esilläkään,
koska luulisi, että se ei hirveän paljon lisää kustannuksia
tuo mutta se antaisi lisäarvoa kyllä sille elimelle.
Kun ministeri sanoi, että ei nyt voi sitä tehdä,
niin kyllähän eduskunta voi tehdä ihan
mitä haluaa. Jos se yhteen paikkaan tuonne pohjoisiin neuvostoihin
antaisi mahdollisuuden, niin en usko, että vallankumousta
hirveästi tapahtuisi. Toivon mukaan äänestyksessä tämmöinen
tapahtuu sitten, jotta eduskunta tekee sen vallankumouksen, lisää yhden.
Mutta se ei itse asiassa horjuta kyllä mitään tasapainoa
niissä neuvostoissa.
Itselle tuli semmoinen mieleen tässä, jotta
kysehän on siitä nyt, jotta me käymme
keskustelua tässäkin paikassa siitä,
miten paljon suurpetoja missäkin on ja miten paljon niitä suvaitaan,
miten paljon ihmiset hyväksyvät niitä olevan
sitten sillä seudulla, missä asuvat. Enstäinkin
Itä-Suomessa ja Pohjois-Suomessa, niilläkin alueilla,
missä itsekin asun, meillähän on ollut
aina suurpetoja. Meillä on ollut karhuja. Itse asiassa
kaksi kertaa se paikka, missä asun, on ollut sillä tavalla
lippusiiman sisällä lähes, tosin seinänviertä pitkin
kiersivät sen, semmoisen pussin jättivät,
että pääsi tietä pitkin pois
sieltä. Silloin metsästettiin susia lippusiimalla
ja aidattiin ja sitten metsämiehet kiersivät sitä siimaa
ja ampuivat, kun näkivät suden siellä.
Siitä sen tyyppisestä metsästyksestä on kyllä nyt
päästy pois, eikä sitä silloinkaan
koettu hirveänä pelokkeena. Se oli ihan luontaista.
Nyt sitten viime kesänä karhujen osalta oli semmoinen
tilanne, että siinä, missä asun, sattui yksi
autokolari, semmoinen 300 metriä siitä, missä satun
asumaan, siinä tiellä, Savonlinnan Kantatiellä 71.
Se karhu särki ikkunan ja vähän lokasuojaa,
ja ihminen, joka ajoi päälle, oli sokissa siinä,
ja kolme päivää poliisi sitä jahtasi
ja totesi, että karhu oli etevämpi. Se häipyi
sinne suo-ojiin ja järven yli, mihin lie uinutkin sitten.
Totesivat, lehdessä luki, jotta kyllä kai se nyt
on kunnossa, kerta se osasi karata sieltä, eikä sen
ihmeempää siinä ollut.
Niin kuin äsken sanoin vastauspuheenvuorossani, vielä marraskuussa
siinä lähellä lumen linkoaja soitti,
että tulepas Lahtela katsomaan, täällä on
karhu mennyt tien yli, ja silloin oli toistakymmentä astetta
pakkasta. Se kuvaa vaan sitä ruokatilannetta, mikä on,
että siinä vaiheessa vielä oli karhu
etsimässä evästä, jotta mistä saisi
mahan täyteen. Sitä kuvastaa se, että asuntojen
lähellä siinä kaikki sammalikot oli revitty
muutaman 50, 100 metrin päästä meidänkin
talostamme. Jos oli kuollut puu, niin oli kaivettu kaikki nämä kuoret
ja toukat syöty pois siitä, siis hampailla vai
oliko se kynsillään kynsinyt. Se kuvasti vaan
sitä, jotta viime syksy oli tosi pahaa aikaa karhuille.
Kun metsästys alkoi, niin siinä kaikki ne luvat
tuli käytettyä vajaassa kahdessa päivässä,
yli 60 lupaa. Jos joku sanoo, jotta se ei ole tihentymä,
niin sitten se on kyllä erehtynyt. Petokierroksella kun
käytiin tuolla, niin kuultiin hyvin myös Lieksan
tilanne ja Kuhmossa ollut tilanne näiden petojen osalta.
Ed. Kalmari esitti saman ajatuksen, minkä aikanaan
esitin silloin 1990-luvun puolenvälin jälkeen,
kun tulin tänne eduskuntaan. Tein kirjallisen kysymyksen,
että eikös pitäisi tänne Helsingin
ja Turun seuduille siirtää näitä suurpetoja enemmän,
koska täällä on enemmän syömistäkin.
Muistan, että jossakin Turun lehdessä ilmeisesti
on ollut uutinen — ed. Janina Andersson tuli tuossa — että ei
niitä sinne voi siirtää.
Sanoin tuossa alussa, että meillä on totuttu suurpetoihin,
me olemme tottuneet elämään niiden kanssa,
ne ovat asuntojen ympärillä. Minä olen
sitä mieltä, että kyllä täällä Etelä-Suomessa pitäisi
nyt kouluihin äkkiä saada tämmöistä asennekasvatusta
ja tietysti myös vanhemmille semmoista suvaitsevaisuutta.
Heti jos meressä ui karhu, niin kuin joskus uutisoitiin,
niin sinnehän helikopterilla heti lähdettiin jahtaamaan,
että yksi karhu ui. Ja täällä riittää näitä selkosia,
on täällä tilaa. Olisivat antaneet uida
saaresta toiseen, mutta eivätkös ne ampuneet sen
karhun sitten. Tuntuu ihmeelliseltä, että heti,
jos tämmöinen tapahtuu, ei anneta sitten olla
näiden elukoiden.
Ministeri Anttila sanoi, että ei tehdä pakkosiirtoja.
Mutta jos täällä nähdään
yksikin otus ja lähdetään heti metsästämään,
niin miten ne tänne lisääntyvät,
miten ne voivat tulla toimeen? Minusta tämmöinen
asennekasvatus täällä näillä seuduilla
olisi oikein paikallaan. Voisi tehdä vaikka opintoretkiä tuonne
Pohjois-Karjalaan, miten siellä suhtaudutaan näihin
petoihin.
Sitten sen verran tästä ilveskannasta, että minä olen
sitä mieltä, jotta kun Raamatussahan sanotaan
sillä tavalla — en muista tarkkaa sanamuotoa — että eikös
tämä maa annettu ihmisille viljellä ja
varjella ja pitää siitä hyvää huolta,
niin miten kävisi ilveksen osalta. Ed. Pulliainenkin kuvasi
hyvin sen. On kaksi tietä, kaksi vaihtoehtoa: Voi tehdä sen
niin kuin ed. Tiusanen totesi, antaa luontaisesti tämän
tapahtua, siis jotta kanta vahvistuu. Sitten kun ei ole enää riistaa,
ei ole syömistä, sitten se kuolee nälkään.
Vai onko se tie, jotta ihminen voi olla siinä se välikäsi,
jotta se katsoo, mikä on se semmoinen sopiva kanta, säätelee
sitä kantaa metsästyksellä? Silloin ihminen
pitää sitä luonnon tasapainoa yllä,
koska muuten sitä on jo järkytetty niin paljon,
että se ei normaalisti toimi. Vai onko tämä tie,
jotta tehdään tämmöinen nälkätemppu,
että antaa kuolla nälkään, niin
kuin myyrille näköjään käy
ja pöllöille hyvin vahvasti? Minä kannatan
tätä riistanhoitotietä, koska se olisi
kuitenkin semmoinen tällä hetkellä hyväksyttävä tie.
Mutta en tuomitse kyllä sitäkään,
mitä ed. Tiusanen esitti, koska sehän on luonnonmukainen
tie.
Oikeastaan siinä oli semmoinen tärkeämpi, mitä ajattelin
tuossa sanoa, ja odotan sitä, jotta kannatettaisiin tätä meidän
vastalauseessamme olevaa ajatusta paliskuntien osalta. Vaikka se meidän
seutuamme ei koskekaan, niin ymmärrän, että ne
ihmiset, jotka siellä pohjoisessa ovat, haluavat olla päätöksenteossa
mukana ja tuomassa oman lisänsä siihen neuvostoon,
joka sielläkin valitaan.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Esa Lahtelalle kaksi kommenttia.
Ensinnäkin se on ihan paikallaan, mitä totesitte
siitä hälystä, mikä Etelä-Suomessa
syntyy, kun on nähty karhu jossakin. Siellä on
todella sekä punaiset kirjaimet television kuvapinnalla
että liikkeellä aseistettuja voimia. Näin
ei tarvitsisi olla. Toisaalta ehkei sekään ole
ihan hyvä, mitä ed. Hoskonen totesi, kun karhu
nähdään jossakin lähellä koulua,
että se asuu koulun pihassa. Sekin on ehkä vähän
liioiteltua ja hankala asenne.
Tuossa kysymyksessä, miten pitäisi ilveskantaa
säädellä, meistä varmasti asiantuntevin
täällä on ed. Pulliainen. Oma kommenttini
oli ed. Nepposen puheenvuoroon, kun hän laski, kuinka monta
kiloa menee jäniksenlihaa päivässä ilveksen
kitaan, ja tämä oli sen kantamoinen. Edelleenkin
Rktl on laskenut toisenlaiset luvut näille ilveksenkaadoille
kuin sitten maa- ja metsätalousministeriö hyväksyy.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Kaksi kommenttia vain tähän
lopuksi omalta osaltani.
Ensinnäkin ed. Kalmarille, joka varmasti tarkkaavaisena
työhuoneesta tai jostakin seuraa tätä keskustelua,
että susilauman keskimääräinen
reviirin pinta-ala on 1 000 neliökilometriä.
Tämä hänen ehdotuksensa Nuuksion ja Sipoonkorven kansallispuistojen
pinta-alaksi on minusta ihan hyvä. Minä uskon
vakaasti, että se on Suomen keskusta -merkkisen puolueen
kanta kanssa. Tämä sopii oikein hyvin tehdä ja
sitä meidän tulee yhteisesti ajaa.
Toisekseen ed. Lahtelalle äskeiseen puheenvuoroon,
siitä, mitä totesitte yhteenvetovertailuna. Muistakaa
se, että valkohäntäkauriin ja metsäkauriin
kannat ovat sellaisia kuin ne ovat sen takia, että niitä lisäruokitaan.
Ne keinoruokitaan, elikkä pitää keinoruokinta
lopettaa.
Yleiskeskustelu päättyi.