13) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi vahvasta sähköisestä tunnistamisesta
ja sähköisistä allekirjoituksista annetun
lain muuttamisesta
Mika Niikko /ps:
Arvoisa puhemies! Esityksessä ehdotetaan, että tunnistuspalvelun
tarjoajan ja sähköisiä allekirjoituksia
tarjoavan toimijan tulisi jatkossa vaatia henkilötunnus
henkilön tunnistamiseksi. Nytten, kun tämä sähköinen
palvelu lisääntyy, siinä halutaan ottaa
harppaus eteenpäin.
Siinä mielessä tämä hallituksen
esitys ei nyt tuo kovin paljoa uusia asioita sähköiseen
tunnistamiseen, vaan toivoisin, että hallitus ottaisi mallia
esimerkiksi Virosta, missä on selkeästi päästy jo
noin 10 vuotta sitten paljon pidemmälle kuin Suomessa.
Siellähän yhdellä tunnistehenkilökortilla
pääsee kaikki asiat hoitamaan verkon kautta kirjautumalla.
Suomessa kuitenkin on vielä monia alueita, joilla sähköistä henkilökorttia
ei pystytä hyödyntämään
siinä määrin kuin se olisi mahdollista.
Toivonkin, että hallitus vielä näin viime
töikseen jollakin tavalla piirtää jonkunnäköistä suuntaviivaa
siihen, kuinka nopealla aikavälillä helpotetaan
ihmisten asiointia verkossa sähköisen tunnistamisen
avulla.
Mikko Alatalo /kesk:
Arvoisa puhemies! Sähköisen tunnistamisen
palvelujen markkinoiden kehittäminen on ollut Suomessa
pankkisektoria lukuun ottamatta suhteellisen hidasta. Pankkisektorihan
meillä on todella edistyksellinen tässä mielessä.
Vahvan sähköisen tunnistamisen palveluja tarjoavat
tosiaan pankit, Väestörekisterikeskus ja teleyritykset.
Tosiaan nyt ehdotetaan muutettavaksi vahvasta sähköisestä tunnistamisesta
ja sähköisistä allekirjoituksista annettua
lakia, ja sääntely on siinä mielessä tunnistuspalvelun
tarjoajille vapaaehtoista, että sääntely
koskisi ainoastaan Viestintävirastolle ilmoituksen tehneitä vahvan
sähköisen tunnistuspalvelun tarjoajia. Esityksessä olisi
tässä vaiheessa kyse vain yksityishenkilöiden
sähköisestä tunnistamisesta.
Joka tapauksessa tässä mennään
eteenpäin, ja niin kuin tuossa edustaja Niikko mainitsi,
Virossa ollaan huomattavasti pidemmällä tässä teknisessä kehityksessä.
Sen verran täytyy kuitenkin sanoa, että meillä on
Suomessa iso määrä ihmisiä,
jotka eivät ole netin käyttäjiä,
ja heille täytyy tasa-arvon nimissä suoda mahdollisuus
myös toimia edelleen vanhoilla menetelmillä ja
paperein. Sitten on lisäksi vielä se, että jos
ihmiseltä ovat menneet luottotiedot, niin tämä on
vakava ongelma, että monesti tällainen ihminen
ei pääse tunnistautumaan mihinkään
näihin järjestelmiin, ja se aiheuttaa epätasa-arvoa.
Sen verran vielä sanoisin, että yksi, mikä on tulevaisuudessa
valitettava vaara, on nämä identiteettivarkaudet,
ja sen takia tästä teknisestä turvallisuudesta
täytyy verkossa pitää huolta, että näitä identiteettivarkauksia
ei tehdä ja sillä tavalla aiheuteta vahinkoa toisille
ihmisille.
Ari Torniainen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Sähköisen tunnistamisen
sääntelyn tulee mahdollistaa uusien palvelujen
kehittäminen ja edistää siten liiketoimintamahdollisuuksia
myöskin tälle alueelle. Tosiasia on kuitenkin,
että tämä esitys ei ratkaise kaikkia
kehityksen tiellä olevia ongelmia, ja siksi jatkotyölle
on paljonkin tarvetta. Mutta olkoon tämä ensiaskeleita
hyvälle tielle.
Markku Rossi /kesk:
Arvoisa herra puhemies! On suorastaan häpeä Suomen
kannalta, että tässä sähköisessä allekirjoittamisessa
ei ole päästy pidemmälle. Koko tämä sähköinen
tunnistaminen ja siihen liittyvät asiat ovat kyllä jääneet
Suomessa, uskallanko nyt sanoa, 20 tai 30 vuotta jälkeen
siitä, miten meillä olisi ollut mahdollisuus toimia
asiassa. Ja kun Suomi tässä takavuosina kertoi
olevansa oikein Nokia-valtio, niin todellisuudessa tällä sektorilla
me kyllä jäimme paikallemme. Ne valtiot, jotka
siirtyivät, sitaateissa sanottuna, helmitaulusta suoraan
sähköiseen muotoon, ovat astuneet askeleen pidemmälle,
ja tämä on hyvä asia.
Keskusta on omalta osaltaan myös tehnyt lakialoitteen,
jossa velvoitettaisiin pankit antamaan asiakkaalle verkkopankkitunnukset,
jotta hän voi maksaa niillä laskuja. Tämä on
todellinen ongelma — eihän se näin voi
olla, että yhteiskunnassa ihminen, joka joutuu taloudellisiin vaikeuksiin,
tipahtaa sitten tavallaan kehityksenkin ulkopuolelle. Sähköinen
tunnistaminen, sähköinen allekirjoitus ovat yhteiskunnan
tätä päivää. Tässä suhteessa
tuo velvoite, että valtio omalta osaltaan luo järjestelmän,
jossa se myöntäisi verkkotunnukset niille kansalaisille,
jotka eivät saa verkkopankkitunnuksia, on juuri oikea lähtökohta.
Pankkien tietyllä lailla täytyisi tässä kyllä toimia,
mutta jos näin ei käy, niin sitten valtion kyllä pitää tämä asia
tehdä. Emmehän me sitäkään arvo,
kuka saa kävellä maantietä tai kuka saa
kulkea katua myöten. Yhteisen infran ja yhteisten järjestelmien
on oltava meille kaikille samanlaisia, ja tässä mielessä sekä tämä Kimmo
Tiilikaisen lakialoite, keskustan lakialoite että osaltaan tämäkin
esitys, jota nyt käsitellään, vievät
tätä asiaa eteenpäin, mutta nyt on kyllä valtiovallan syytä myös
toimia.
Timo Heinonen /kok:
Arvostettu puhemies! Me tulimme monessa tällä sektorilla
ensimmäisenä, mutta se toki tarkoitti sitä,
että myöhemmin vastaavia toimintoja, esimerkiksi
matkapuhelinjärjestelmiä ja muita, käyttöön
ottaneet maat ajoivat ohi, niin kuin tässä keskustelussa
on esille tullut. On hyvä, että sähköisessä tunnistamisessa
nyt edetään. Se avaa uusia palveluita, uusia mahdollisuuksia
niin yrityksille kuin julkisellekin puolelle.
Tässä keskustelussa esille nousi myös
luottotieto-ongelma ja se, että pankit eivät anna
pankkitunnuksia, ja se on aiheellinen huoli. Pitää löytyä jokin
toinen malli, jos pankit eivät verkkotunnuksia anna, ja
silloin on hyvä, että on olemassa myös
joku rinnakkainen järjestelmä, ja siinä tämä sähköinen
tunnistaminen toivottavasti tulee toimimaan.
Arvoisa puhemies! Yksi asia, joka esimerkiksi ulkoasiainvaliokunnassa
on aiheuttanut keskustelua, on ulkomailla asuvien suomalaisten äänestäminen.
Aika monet jättävät äänestämättä sen
takia, että äänestäminen on
vaikeaa ja vaatii matkustamista monessa maanosassa taikka valtiossa
erittäin kauaksi. Silloin sähköinen tunnistaminen
voisi tulla yhdeksi keinoksi, postiäänestys tietysti
toisena vaihtoehtona. Mutta ehkä tätä päivää olisi,
jos emme Suomessa uskalla sähköiseen äänestämiseen
vielä mennä, että menisimme ainakin niiden
ihmisten osalta, jotka asuvat pysyvästi ulkomailla.
Mikael Jungner /sd:
Arvoisa puhemies! Tämä on äärimmäisen
tervetullut ja tärkeä esitys.
Voisi sanoa, että kun joitakin vuosikymmeniä sitten
tavaraliikenteessä konttistandardi mahdollisti tavaran
liikutuksen kustannusten tiputtamisen noin 93 prosentilla, niin
se mullisti globalisaation. Vastaavasti tämä TCP/IP-protokolla, joka
mahdollistaa tiedon liikkumisen verkoissa niin, että vastapää tunnistaa,
mistä on kysymys, on mullistanut tiedonvälityksen,
josta internet kaikkine palveluineen on paras esimerkki.
Nyt kolmantena aaltona tätä samaa kehitystä on
ihmisen identiteetin käyttäminen niin, että ihmisen
identiteetti on mukana siinä tekemisessä, joka
verkossa tapahtuu, ja se tulee olemaan todella paljon maailmaa mullistava
asia. Sen takia tässä on syytä, aivan
niin kuin edellisessä puheenvuorossa todettiin, kiinnittää huomiota
paitsi siihen, että jokainen ihminen on tunnistettavissa
ja hänellä on tunnistautumismahdollisuus, myös
siihen, että mahdollisimman paljon palveluita olisi käytettävissä,
jotta tästä tulisi arkipäivän
toimintaa.
Keskustelu päättyi.