3) Hallituksen esitys Venäjän kanssa tuloveroja
koskevan kaksinkertaisen verotuksen välttämiseksi
tehdyn sopimuksen ja sopimuksen muuttamista koskevan pöytäkirjan
hyväksymisestä
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! (Hälinää)
Ensimmäinen varapuhemies:
(koputtaa)
Ed. Oinonen, odotetaan ihan hetki. (Puhemies koputtaa)
Arvoisa rouva puhemies! Pyydän arvoisia edustajakollegoita
vielä viipymään talossa, koska tässä saattaa
olla asioita, jotka vaativat läsnäoloa.
Valtiovarainministeriön 14.4.2000 allekirjoittama Suomen
ja Venäjän välisen verosopimuksen lisäpöytäkirja
sekä 13.4.2000 kirjoittama yhteisymmärrysmuistio
sisältävät asioita, joita on syytä pysähtyä tarkastelemaan.
Lisäpöytäkirja korvaa vuonna 1996
allekirjoitetun verosopimuksen siirtymäsäännösten
osalta, ja siinä on muutettu rakennustoiminnan kiinteän
toimipaikan muodostumisen aikarajaa teollisuusrakentamisen osalta
18 kuukaudeksi. Muun rakentamisen osalta aikaraja on edelleen 12
kuukautta.
Suomen kansantalouden kannalta rakennusvienti on merkittävää.
Suomen rakennusviennin ja -tuonnin kauppatase oli vuonna 2001 noin
2,1 miljardia euroa positiivinen, vienti noin 4,5 miljardia euroa
ja tuonti 2,4 miljardia euroa. Suomen urakointi ja rakennusmateriaalivienti
Venäjälle on viime vuosina ollut noin 600—800
miljoonaa euroa. Venäjälle suuntautuvan rakennusviennin
välittömän työllistävän
vaikutuksen on arvioitu olevan noin 20 000 henkilöä.
Välillisesti työllistettyjen määrän
arvioidaan suurimmillaan olevan lähes kaksinkertainen.
Venäjän rakennusmarkkinoiden arvioidaan lähivuosina
kehittyvän erittäin suotuisasti. Bruttokansantuotteen
kasvuarviot ovat kauttaaltaan positiiviset ja joissakin ennusteissa
jopa hyvinkin korkeita. Venäjän yhteiskuntarakenne
on sellaisessa vaiheessa, että rakentamisen määrä tulee varmasti
kasvamaan bruttokansantuotetta huomattavasti nopeammin ja korkeammalla
tasolla.
Selvitysten mukaan suomalaisten yritysten lisäksi 375
kansainvälistä yritystä hoitaa Venäjän ja
Itä-Euroopan maiden liiketoimintojaan suomalaisen tytäryrityksen
kautta. Uusi verosopimus ja sen lisäpöytäkirja
ovat tulkinnanvaraiset, kilpailijamaita selkeästi huonommat
eivätkä edistä suomalaisten yritysten
investointeja Venäjälle. Sopimuksen tulkinnanvaraisuus
ei ole kummankaan osapuolen etu, vaan se johtaa merkittäviin
ongelmiin käytännön yritystoiminnassa.
Huonon ja epämääräisen sopimuksen
seurauksena suomalaiset yritykset joutuvat väistämättä oikeusprosesseihin
Venäjän viranomaisten ja tilaajaosapuolten kanssa.
Merkittävimpiä ongelmia ovat muun muassa seuraavat
asiat: Verosopimuksessa hyväksytyt siirtymäajat
tulisi aina laskea siitä hetkestä, kun sopimus
on molemminpuolisesti ratifioitu ja tullut voimaan. Nyt verosopimus
astuisi voimaan kuukauden kuluessa sen ratifioinnista. Yrityksillä on
sitovia tarjouksia Venäjälle toteutettavista hankkeista
ja meneillään on useita avoimia sopimusneuvotteluita,
jotka uudessa hintatilanteessa merkitsevät välitöntä peräytymistä.
Mikäli se ei enää ole mahdollista, merkitsee
uuden sopimuksen voimaantulo huomattavia taloudellisia tappioita.
Laadittua yhteisymmärrysmuistiota — yhteisymmärrysmuistio
sisältää täsmennykset merkittävimmistä tulkinnanvaraisuuksista — ei
sopimusneuvotteluissa kirjattu lisäpöytäkirjaan,
jolloin sitä ei voida pitää verosopimuksen
osana ja siten osapuolia velvoittavana sopimustekstinä. Yhteisymmärrysmuistio
olisi pitänyt ehdottomasti kirjata sopimuksen viralliseksi
liitteeksi.
Useiden kilpailijamaiden, kuten Ranskan, Saksan, Sveitsin, Hollannin
ja USA:n, verosopimuksissa on sovittu kustannusten täydestä vähennyskelpoisuudesta
yritystoiminnan verotuksessa Venäjällä.
Suomen sopimuksessa kyseistä kohtaa ei ole. Verosopimuksesta
puuttuu syrjintäartiklassa mainittu ja useimpien valtioiden
ja Venäjän verosopimukseen liitetty velvoite hyväksyä ulkomailla
maksettavat korot, rojaltit ja vastaavat maksut yrityksen Venäjällä toimitettavassa
verotuksessa.
Sopimuksesta puuttuu verotuksen jatkuvuuden periaate liiketuloa
määriteltäessä. Jatkuvuuden
periaate liiketulon määrittelyssä eli
se, että verotettavan liiketulon määrittelyä ei
saa vuosittain muuttaa, on sisällytetty useiden EU-maiden sopimuksiin.
Suomen verosopimukseen ei ole sisällytetty Oecd-mallisopimuksen
syrjintäkieltopykälän mainintaa, jolla
estettäisiin perimästä suomalaisilta
yrityksiltä veroja eri periaatteilla kuin kolmannen maiden
yrityksiltä. Päinvastoin sopimukseen on kirjattu,
että sopimus ei velvoita yhtäläiseen
kohteluun. Edelleen syrjintäkieltopykälässä on
muiden maiden osalta kirjattu, että syrjintäkielto
koskee kaikkea verotusta tai vähintään
sitä verotusta, jota verosopimus koskee.
Rakennusteollisuuden esittämää aikarajaa koskien
epäselvien tapausten ennakkopäätösprosessia
tai esimerkiksi lähdeveron palautusta ei ole kirjattu muistioon,
mikä tietää ongelmia verosopimuksen soveltamisen
suhteen. Ranskalla ja Saksalla on sopimuksessaan aiheettoman lähdeveron
palautuksen osalta selkeä aikaraja.
Rakennustoiminnan kannalta selkeä muutostarve vuoden
1996 sopimusehdotukseen oli rakentamisen ja siihen liittyvien toimintojen
verotuksellinen aikaraja ja sisältö. Suomalaisen
rakennusteollisuuden suurimpien kilpailijamaiden, esimerkiksi Turkin,
aikaraja on 18 kuukautta. Turkin sopimuksessa on myös pykälä,
jonka mukaan aikarajaa ja ehtoja tarkistetaan, jos jokin maa saa
sopimukseensa edullisemmat ehdot. Turkilla on siis suosituimmuusasema
Venäjän kahdenvälisessä kaupassa,
mikä on ollut myös Suomen ja Venäjän
keskinäisen kaupan periaate aikaisemmin. Turkki on myös
tuleva EU-maa, joten valtiovarainministeriön väittämä Venäjän EU-maiden
yhtenäislinjasta ei pidä paikkaansa.
Suomen teollisuuden edustajat muun muassa ja asiantuntijat ovat
neuvotteluprosessin aikana johdonmukaisesti tuoneet esille esitetyt
edellä mainitut puutteet ja epäkohdat verrattuna
kilpailijamaiden vastaaviin sopimuksiin. Nämä asiat ovat
olleet kaikkien suomalaisten osapuolien tiedossa, mutta siitä huolimatta
verosopimuksen lisäpöytäkirja ja yhteisymmärrysmuistio
allekirjoitettiin. Valtiovarainministeriö ei ennen neuvotteluja
eikä niiden aikana liene tutustunut kilpailijamaiden vastaaviin
sopimuksiin. Suomesta teollisuus- ja myös työntekijäjärjestöt
ovat ilmaisseet selkeän kantansa ja valmistelleet ministeriölle
selkeät yhteenvedot kilpailijamaiden sopimuksista, mutta
ilmeisesti asia ei ole ollut kyllin tärkeä vastuuministeriölle.
Uusi verosopimus ja sen puutteellinen lisäpöytäkirja
estävät jatkossa rakennusalan yritysten Suomesta
tapahtuvan toiminnan Venäjällä. Tämä on
vakava toteaminen. Kilpailijamaiden edullisemmat verosopimukset
antavat ylivoimaisen kilpailuedun, johon suomalaiset yritykset eivät
pysty vastaamaan. Näin ei pystytä hyödyntämään
Venäjän merkittävää rakennusmarkkinapotentiaalia.
Lain hyväksyminen merkitsee suomalaisten rakennusalan yritysten
Venäjän-toimintojen loppumista tai niiden siirtymistä kilpailijamaihin,
esimerkiksi Saksaan, Itävaltaan, Ranskaan, Hollantiin tai
USA:han.
Suomi ei ole vieläkään ilmeisesti
saanut virallista noottia siitä, että Venäjä on
sopimuksen ratifioinut. On erittäin kummallista, että sopimus pitää Suomen
osalta nyt nopeasti, paniikinomaisesti käsitellä ja
päättää. Joutuu ihmettelemään osaltaan
tätä kiirettä, jonka edessä kansanedustajina
olemme. Mikäli Suomen eduskunta ei sopimusta tästä syystä niin
kiireellisesti ratifioisi, niin vuoden lykkäyksellä saataisiin
ainakin kohtuullinen siirtymäaika huonoon sopimukseen.
Kaikkein parasta olisi, jos toisessa käsittelyssä tänään
tämä hylättäisiin tai ainakin
ratifiointi siirtyisi ensi vuodelle. Jos ratifiointi kuitenkin toteutuu,
olisi tarpeen, että hallitus velvoittaisi valtiovarainministeriön
aloittamaan uudet verosopimusneuvottelut välittömästi,
jolloin neuvotteluissa tulee vuonna 2000 allekirjoitettu yhteisymmärrysmuistio
saattaa verosopimuksen osaksi ja muilta osin sopimuksen ehdot eurooppalaisia
kilpailijamaita vastaaviksi.
Jaakko Laakso /vas(vastauspuheenvuoro):
Rouva puhemies! Jos kaikki se, mitä ed. Oinonen mielenkiintoisessa
puheenvuorossaan totesi, pitää paikkansa, en voi
todeta muuta kuin sen, että tämä sopimus
on hyvin huonosti Suomen puolelta neuvoteltu. Mutta kun tiedän,
että tätä sopimusta on neuvoteltu pitkän
aikaa eikä tämä nyt ole ihan hetken mielijohteesta
syntynyt sopimus, niin odotan mielenkiinnolla erityisesti ed. Kantalaisen
kannanottoa siihen, edustivatko ed. Oinosen käsitykset
nyt esimerkiksi yksipuolisesti jonkun suomalaisen teollisuudenalan
tai tuotannonalan näkemyksiä tästä sopimuksesta
vai onko tämä todellakin näin huono sopimus,
että meidän pitäisi ottaa lisäaikaa
itse sopimuksen hyväksymiseen.
Ulla Juurola /sd (vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Oinonen lähti siitä,
että mikäli tämä sopimus ja
siihen liitetty lisäpöytäkirja hylättäisiin,
niin automaattisesti tämä vanha sopimus, joka
on tehty Neuvostoliiton aikana, säilyisi. Näinhän
ei ole, vaan nämä Neuvostoliiton aikaiset sopimukset
asiantuntijalausuntojen mukaan kuitenkin tullaan hylkäämään.
Tässä sopimuksessa on lähdetty siitä Oecd:n
mallista, ja lisäpöytäkirjan mukaisesti
ainakin valtiovarainministeriön arvio oli, että tämä on
neljänneksi paras.
Reijo Laitinen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Asia on juuri niin kuin verojaoston
jäsen Ulla Juurola totesi. Tämä sopimus
on ollut verojaostossa kaksi vuotta käsittelyssä,
ed. Oinonen, että ei tätä nyt ihan pikaisesti kyllä ole
käsitelty. Kun epäilitte, onko Venäjän duuma
tämän hyväksynyt, niin kyllä tämä on siellä hyväksytty.
Lisäpöytäkirja on syntynyt tiettyjen
neuvottelujen jälkeen. Kyllä siinä on käytetty
raskasta kalustoa. Neuvotteluihin on osallistunut sekä tasavallan
presidentti että myöskin pääministeri.
Niin kuin ed. Juurola totesi, tämä on näistä tehdyistä verosopimuksista neljänneksi
paras sopimus. Totta kai on niin, että verrattuna siihen
sopimukseen, mikä tehtiin silloin Neuvostoliiton vielä ollessa,
siinä yhteiskunnassa ja siinä tilanteessa, tämä ei
ole eduiltaan vastaava sopimus, mutta maailma on kovin muuttunut
kyllä sen jälkeen. Se on aivan (Puhemies koputtaa)
oikea tulkinta, niin kuin ed. Juurola ...
Ensimmäinen varapuhemies:
(koputtaa)
Minuutti!
... totesi, että ei automaattisesti se sopimus jatku.
Olavi Ala-Nissilä /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Kyllä ymmärrän hyvin
rakennusteollisuuden huolen tässä, varsinkin jos
tätä nykyistä sopimusta vertaa siihen, mikä aikanaan
Neuvostoliiton aikana oli, joka oli edullinen sopimus. Tietysti
voi kysyä, onko Suomi onnistunut riittävän
hyvin neuvottelemaan kansallisista eduistaan Venäjän
kanssa.
Nyt tietenkin tilanne on ajautunut tähän vaiheeseen,
jolloin valtionjohdon tasolla tämä on käsitelty
ja duuma on sen hyväksynyt. Valtiovarainministeri Niinistö henkilökohtaisesti
kävi tätä valiokunnassa eteenpäin
ajamassa, ja tässä nyt ollaan. Toivottavasti nämä valiokunnan
mietinnön saatteet ja ajatukset jatkosta nyt sitten otetaan
erityisen tarkkaan huomioon valtioneuvoston piirissä.
Marja-Liisa Tykkyläinen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Otin tähän kantaa jo aikaisemmassa
käsittelyssä ja haluan todeta sen, että koska
tässä ovat tasavallan presidentti ja pääministeri
käyneet neuvotteluja tämän sopimuksen
aikaansaamiseksi, niin tämä on vietävä läpi
näin, vaikka tämä on neljänneksi
paras. Mitä tulee sitten Rakennusteollisuuden liiton esille
ottamiin ongelmiin, niin ne pitää pyrkiä selvittämään
muitten sopimuksien kautta.
Mauri Pekkarinen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Minä osoitan ymmärtämystä ed.
Oinosen puheenvuorolle. Siinä tulivat esille ne moitteet,
se kritiikki, se epäilys, minkä tällä kertaa
valtiovarainministeriötä lukuun ottamatta, voi
sanoa, suurin piirtein kaikki muut lausuivat ääneen
tämän asian eduskuntakäsittelyn yhteydessä.
Olen ollut noin 20 vuotta valtiovarainvaliokunnan jäsen
kohtamiten, ja kyllä harvoin on tullut asiantuntijoilta
niin jyrkkää kritiikkiä, kuin tässä tapauksessa
tuli. Mutta kun toisaalta toiset asiantuntijat, ne jotka edustavat
Suomen valtiota ja jotka ovat olleet sen kovan totuuden edessä,
että pöydän toisella puolella on ollut venäläinen
neuvottelijaosapuoli, kun sitten nämä Suomen viranomaiset
ovat kertoneet ja todistaneet, että sieltä kerta
kaikkiaan muuta nyt ei ollut mahdollista saada tässä tilanteessa
aikaiseksi, niin tavallaan tämän toisen totuuden,
tämän toisen pakon edessä, tähän
on tyytyminen, vaikka en nyt ole aivan varma siitä, onko
tämä neljänneksi paras sopimus lopultakaan.
Tämä on joku tulkinta tämä (Puhemies
koputtaa); joku toinen on sitä mieltä, että ei
ole lainkaan neljänneksi paras sopimus.
Maria Kaisa Aula /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kyllä nämä ongelmat, joita
edustaja Oinonen mainitsi, ovat hyvin olleet valiokunnassa ja verojaostossa
tiedossa. Tietenkin olisi ollut mukavaa, että asianomainen
ministerikin olisi ollut täällä tekemiään
sopimuksiaan puolustamassa. Tämähän on
eduskunnan näkökulmasta ota tai jätä -kysymys.
Me emme voi lähteä neuvottelemaan, emmekä voi
tietää sitä, että jos neuvottelut
avataan, päädytäänkö edes parempaan
lopputulokseen. Sehän on kahdenvälinen asia, ei
Suomi voi sanella neuvottelujen lopputulosta.
Huomautan vielä sen tästä diplomaattisesta prosessista,
että tämä alkuperäinen verosopimushan
hyväksyttiin jo 96 ja sen Venäjän duuma
on jo hyväksynyt. Sen jälkeen haluttiin Suomen puolelta
neuvotella tämä lisäpöytäkirja,
jossa teollisuusrakentamiselle saatiin tämä 18
vuoden verovapausaika eli meidän näkökulmastamme parannus.
Nyt on oltu siinä vaiheessa, että me olemme odottaneet,
että Venäjän duuma hyväksyy
tämän meidän tilannettamme parantavan
lisäpöytäkirjan. Elikkä sitä on
kaksi vuotta täällä pidetty pöydällä,
ja jos me nyt sitten päätyisimme sopimuksen hylkäämiseen,
sen jälkeen kun duuma on hyväksynyt meidän
näkökulmastamme parantavan elementin, niin tämä olisi
minun mielestäni näin tämmöisestä (Puhemies
koputtaa) alkeisdiplomatian näkökulmasta aika
erikoista.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Näin alkeisdiplomatiasta lähtien
liikkeelle tulisi vähän sellainen ajatusmaailma,
onko nyt Suomessa kaksi vuotta tätä asiaa odotettu
ja neuvoteltu ja sitten saatettu hyväksytyksi se tuolla toisella
puolella ja nyt tuodaan eduskuntaan ikään kuin
pakon edessä hyväksyttäväksi
tämä asia.
Rouva puhemies! Ed. Oinonen on tässä harvinaisen
oikeilla jäljillä ja liikkeellä olemassa,
että suomalaisen teollisuuden kilpailukyvystä pitää kantaa
huolta, ja siitä kantaa erityistä huolta Suomi
ja Suomen eduskunta. Tämän osalta pitää osoittaa
myöskin käytännössä se,
että suomalaisilla pitää olla vähintään
vastaavan tyyppinen kilpailuetu kuin muilla mailla, ja varsinkin
verrattuna esimerkiksi Turkkiin. Tähän nähden
pidän aika erikoisena asiana, että tämä on
kuitenkin syntynyt niin keskentekoisena, että tätä kilpailukykykysymystä ei
ole kyetty tässä asiassa neuvottelemaan. En epäile,
etteikö Suomesta olisi ollut hyvät neuvottelijat
paikalla, ja tuskin se siitä paljon olisi parantunut, vaikka
me ed. Oinosen kanssa olisimme siinä samassa joukossa myöskin
mukana olleet, mutta uskon, että emme olisi voineet ainakaan
tämmöistä näkökohtaa
hyväksyä, että suomalaista teollisuutta
poljetaan näin varpaille, kun se muutenkaan ei ole liian
kilpailukykyinen. Kun toisaalta tänään
jätetyssä välikysymyksessäkin
puhutaan harmaasta taloudesta, niin ei se nyt liity suoraan tähän
asiaan, mutta tähän venäläiseen
kilpailukykyyn, ja että me siellä pärjäisimme,
pitäisi nimenomaan pärjätä näin
rehellisin keinoin. Veroetujen pitäisi olla sellaiset,
että ei jouduttaisi kilpailemaan epäterveesti,
niin kuin nyt usein väitetään tapahtuvan, vaikkakaan
itselläni siitä ei ole mitään
näyttöä olemassa.
Kari Kantalainen /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Aula äskeisessä puheenvuorossaan mielestäni
aivan erinomaisella tavalla kuvasi tämän prosessin,
miten tämä on hoidettu alkaen vuodesta 96 ja miten
sitten on Suomen osalta, suomalaisten toimesta, haluttu laatia lisäpöytäkirja
ja yhteisymmärryspöytäkirja, jotka on
sitten hoidettu ja viety eteenpäin ja joilla on koetettu
sitten vauhdittaa tämän asian saamista kuntoon
tietäen sen, että Venäjä on
selkeästi hakemassa tämmöistä Oecd:n
malliverosopimusta, kehittämässä omaa
järjestelmäänsä aidosti markkinatalousjärjestelmän
suuntaan. Tuntuisi aika oudolta, että kun meidän
aloitteestamme on tehty täsmennykset ja lisäykset
kyseiseen asiakirjaan, me nyt sitten polkaisisimme itsemme ulos tästä asiasta,
ja kun tiedetään kuitenkin se, että mikään
ei takaa, että meillä olisi mahdollisuus pysyä siinä vanhassa
sopimuksessa. On aivan luonnollista, että silloin kun Venäjä haluaa
omaa järjestelmäänsä kehittää,
niin totta kai se lähtee myöskin sitten siitä,
että asiat hoidetaan asianmukaisesti.
Me olemme kiinnittäneet erityisesti huomiota tähän
seurantaan, jotta asioista voitaisiin mahdollisimman nopeasti päästä uudelleen
keskustelemaan, uudelleen muotoilemaan, ja se on otettu meidän
mietinnössämme esille. Aivan erityisesti, arvoisa
puhemies, haluan nostaa esille lain vahvistamiseen liittyvän
näkökulman viitaten ed. Oinosen ottamaan aikataulukysymykseen.
Tässä todetaan muun muassa näin sanatarkasti:
"Valiokunta esittää lisäksi, että verosopimuksen
ja pöytäkirjan määräysten
voimaansaattamista koskeva laki saatetaan tasavallan presidentille
vahvistettavaksi vasta sen jälkeen, kun vuoden 2000 pöytäkirja
on lopullisesti ratifioitu Venäjällä." Eli
tässäkin suhteessa halutaan katsoa, että tämä yhteisymmärryspöytäkirja
saadaan kuntoon ja vasta sitten asia menee. Mikäli tämä menee
sitten ensi kuun puolelle, niin silloin tämä asia
automaattisesti siirtyy vasta seuraavan vuoden puolelle. Kyllä me
haluamme nähdä, missä vaiheessa siellä tämä lopullinen
ratifiointi tapahtuu.
Maria Kaisa Aula /kesk:
Arvoisa puhemies! Vielä haluaisin sitä ongelmaa
tässä valottaa, että tämä vanha
verosopimus, joka on tehty Neuvostoliiton aikana, on ollut tosiaan
erittäin suotuisa, varmasti kaikista sopimuksista paras, mitä on
Neuvostoliiton ja jonkun muun maan välillä ollut.
Siinä on 36 kuukauden niin sanottu verovapaa aika; vasta
36 kuukauden jälkeen muodostuu kiinteä toimipaikka,
jota sitten Venäjällä verotettaisiin.
Nyt tässä Oecd:n mallisopimuksen mukaisesti
on pääsääntö 12 kuukautta
ja teollisuusrakentamisen osalta erikseen jälkeenpäin
neuvoteltu 18 kuukautta. Näillä, mitä on
mainittu, Turkilla, Jugoslavialla ja Saksalla, on laajempi sovellutus
18 kuukauteen, eli siinä on lähinnä se
ero.
Mutta tuntuu siltä, että ei pitäisi
olla siellä teollisuudessakaan ihan yliampuvia odotuksia sen
suhteen, että me voisimme pitää niin
edullista asemaa, mikä meillä Neuvostoliiton ajalta
tänne on tullut. Juuri sen takia tätä verosopimusprosessia
on näin paljon pitkitetty. Kyllähän on
tietysti teollisuudessakin ollut tiedossa, että tämä laki
on täällä eduskunnassa jo toista vuotta.
Varmaan heidänkin olisi sitä pitänyt
ajatella, että kyllä aika epätodennäköistä on
sen varaan laskea, että eduskunta tällaisen valtiosopimuksen hylkää.
Monet epäluulot teollisuudessa ovat kyllä kohdistuneet
siihen, pystyykö Venäjän verohallinto
soveltamaan tätä sopimusta Oecd:n määräysten
mukaisesti, eli pelätään, että siellä voisi tulla
jonkinlaista mielivaltaa tai omaperäisiä sovellutuksia.
Meidän täytyy vain toivoa ja tukea sitä,
että Venäjän hallinto tähän
markkinatalouden suuntaan kehittyy. Kyllähän sopimuksissa on
siitä lähdettävä, että niitä sovelletaan
niin kuin on yhdessä ajateltu.
Jaakko Laakso /vas:
Rouva puhemies! Edustajat Kantalainen ja Aula ovat kuvanneet neuvotteluprosessin
mielestäni tyhjentävästi.
Mielenkiintoista on se, että ed. Oinonen, kuten ymmärsin,
toimii tässä rakennusteollisuuden etujen ajajana
ja tavallaan puhemiehenäkin ja samalla kaipaa Neuvostoliiton
aikoja. Tilannehan on se, että kun me vertaamme nyt tehtävää sopimusta
voimassa olevaan sopimukseen, niin totta kai tämä on
heikennys. Mutta Neuvostoliiton kanssa tehty sopimus tehtiin tilanteessa,
jossa Suomella oli erityiskohtelu. Tämänkaltaista
erityiskohtelua Suomella ei enää suhteessa Venäjään
ole.
Itse asiassa Venäjä ja Suomikin pitävät
lähtökohtana sitä, että nyt
mallisopimuksina ei vain tässä kysymyksessä vaan
muissakin sopimuksissa ovat Oecd:n mallisopimukset. Eli tämä on Suomen
vaatimus ja tämä on ollut myöskin se, mitä Venäjä on
pitänyt lähtökohtana. Totta on tietenkin
se, että ajat entiset eivät enää palaa. Suomella
ei ole erityisasemaa, Suomella ei tästä syystä,
suomalaisella rakennusteollisuudella, ole samanlaisia näkymiä yksipuolisten
kilpailuetujen myötä kuin vielä takavuosina
suomalaisella rakennusaine- ja rakennusteollisuudella oli. Tällainen
on tilanne tänään.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Edustajat täällä kysyivät,
mitä aikoja kaipaan. Minä kaipaan sellaisia aikoja,
että Suomella on kaikkien naapurien kanssa hyvin toimivat elinkeinoelämän
yhteydet, olivatpa nämä naapurit missä suunnassa
tahansa.
Pysyvä tosiasia on se, että meillä muun
muassa Venäjän kanssa on erittäin pitkä maaraja.
Suomi on Euroopan unionin pohjoisen ulottuvuuden kannalta mitä keskeisin
maa. Minä uskon, että meillä tulee jatkossa
olla Venäjän kanssa kaikilla sektoreilla, niin
kulttuurin, elinkeinoelämän, matkailun kuin kaikkien
muidenkin toimintojen kannalta, mahdollisimman paljon yhteistoimintaa.
Minä uskon, että ystävyydessä yhteistoimintaa
syntyy ja jatkuu, ja minä toivon, että Suomi voisi
olla jatkossakin Venäjän kannalta sellainen maa,
joka rinnastettaisiin maihin, joihin se haluaa tehdä parhaimmat
mahdolliset sopimukset, koska meillä on pitkä yhteinen
maaraja, jota ei esimerkiksi Yhdysvalloilla eikä Saksalla
ole. No tietysti Yhdysvalloilla on Alaskassa Beringinsalmen yli,
jos näin halutaan ajatella, Venäjään
jonkinlainen yhteys.
Minä näkisin, että meillä tulisi
olla nimenomaan käytännön toimintojen
kannalta hyvin toimivat yhteydet kaikissa suhteissa Venäjään.
Se on meidän naapurimme, jonka kanssa me haluamme ja tarvitsemme
jatkuvasti yhteistyötä. Minä katson nimenomaan
tulevaisuuteen. En halua katsoa menneisyyteen, vaan tulevaisuuteen
ja pidän perin onnettomana, jos suomalainen rakennusteollisuuden
vienti tyrehtyisi Venäjälle. Itse olen Keski-Suomesta
ja väitän, että kyllä sillä on ollut
myönteisiä vaikutuksia myös Keski-Suomeen
työllisyyden, alihankinnan kannalta ja sitä kautta
on koko maan etu, jos me olemme voineet harjoittaa runsasta vientiteollisuutta
myös rakennusteollisuuden viennin kannalta.
Valitettavasti itse en ole työskennellyt niissä valiokunnissa,
joissa olisi ollut tilaisuus kuulla asiantuntijoita, mutta minä olen
kuullut sen, että niin teollisuuden, tässä tapauksessa
rakennusteollisuuden, kuin TT:n ja myös SAK:n kannalta asiantuntijat
ovat valiokunnissa antaneet yksimielisen selkeät kannat
siitä, että nyt käsiteltävänä oleva
sopimus ei ole hyvä, vaan että siinä olisi päästävä parempaan
ratkaisuun. On perin onnetonta, jos jo nyt neuvotteluissa olevat
sopimukset rakennusteollisuuden viennin osalta Venäjälle
ovat estyneet. Suomalaiset eivät uskalla käydä neuvotteluja,
kun eivät tiedä, mikä on tulevaisuus,
saatikka jos ne sitten loppuvat.
Tiedän sen, että suomalaisilla on toki kanavia toimia
ulkomaalaisten tytäryhtiöiden, esimerkiksi USA:sta
olevien tytäryhtiöiden kautta ja ehkä muualtakin
perustettavien tytäryhtiöiden kautta Venäjälle,
mutta kyllä minä pidän tätä keinotekoisena
ratkaisuna, enkä usko, että se olisi miltään
osin hyvä, ei ainakaan suomalaisen työllisyyden
kannalta hyvä.
Siksi minä toivon, että vaikka nyt asia on
jo eduskunnan toisessa käsittelyssä, me voisimme tätä asiaa
harkita uudelleen, paneutua tähän asiaan, koska
tuhovaikutukset, jos todella niin tapahtuu, kuten teollisuudenharjoittajat
ja yrittäjät ovat antaneet ymmärtää,
että heidän teollinen yritystoimintansa rakennusteollisuuden
osalta Venäjälle loppuu tai ainakin vakavasti
vähenee, ovat vakava ongelma. Se, että Suomella
vanhastaan on ollut tällä elinkeinosektorilla
vahvat yhteydet Venäjälle, se on vahva vahvuus,
ainutkertainen vahvuus ehkä koko Euroopassa, jota tulee vain
vahvistaa. Pietari on miljoonakaupunki, suurkaupunki, muutaman tunnin
junamatkan tai autokuljetusmatkan päässä Suomesta.
On aivan käsittämätöntä,
jos me esimerkiksi tämän mahdollisuuden menettäisimme.
Eduskunnan työ- ja tasa-arvoasiainvaliokuntana olimme
viime helmikuussa käymässä Venäjällä.
Kävimme sekä Pietarissa että Moskovassa ja
meille esiteltiin myös meille suomalaisille tärkeää Suomenlahden
pohjukan Pietarin vedenpuhdistuslaitosta. Esimerkiksi nyt saattaisi
olla vaarana se, että tämän ympäristön
kannalta tärkeän rakennushankkeen jatkotoimenpiteet
saattaisivat, jos ei vaarantua niin ainakin viivästyä.
(Ed. Tiusanen: Venäjä ei ole tehnyt päätöksiä!) — No,
me toivomme, että nämä päätökset,
arvoisa edustaja Tiusanen, myönteisesti etenisivät,
ja ainakin Pietarin kaupungin asianomaiset vaikuttajat ja päättäjät
hyvin selkeästi toivat tätä esille. Me
toivomme, että pääsisimme puhtaaseen
ympäristöön ja saisimme tässä tapauksessa
Suomenlahden ja Itämeren veden mahdollisimman puhtaaksi.
Minä katson, että se on kaikkien Itämeren rantavaltioiden
ja nimenomaan Suomenlahden rantavaltioitten, Venäjän,
Viron ja Suomen, kannalta ensiarvoisen tärkeä asia.
Siksi, vaikka tämä asia on nyt jo näin
pitkällä, eduskunnan toisessa käsittelyssä,
arvoisa rouva puhemies, toivon, että me kävisimme
tästä avoimen, välittömän
keskustelun ja toisimme esille niitä näkökohtia,
joilla voisimme turvata suomalaisen rakennusteollisuuden viennin
Venäjälle, suomalaisen työllisyyden,
kansainvälisen kehittymisen naapurimaiden välillä yhteistyössä,
rakentavuudessa ja Euroopan unionin pohjoisen ulottuvuuden kehittymisen.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Oinosen puheenvuoroon haluaisin todeta, että Venäjä ei
todellakaan ole vielä tehnyt tuota päätöstä.
Tietysti me kaikki toivomme sitä. Suomi on, myöskin
tasavallan presidentti, ollut asiaa viemässä eteenpäin.
Venäjän ja Pietarin läheisyys on selvä asia.
Kahdessa tunnissa tulevaisuudessa varmaan päästään
Pääkaupunkiseudulta Pietariin junalla, mutta se
on tulevaisuutta. Mutta itse tähän asiaan toteaisin,
että ed. Oinonen ei ole tehnyt hylkäävää esitystä toisessa
käsittelyssä; se voidaan tehdä. Mielestäni
se on hyvä, ettei ole tehty, sikäli, että tässä pitää saada
tietysti myöskin aikaan sopimustila. Sellaiseen vanhaan malliin,
mitä ovat olleet aikaisemmin sopimukset Suomen ja Neuvostoliiton
kanssa, Venäjän kanssa ei koskaan päästä nimenomaan
siinä, että ne olisivat Suomelle taloudellisesti
niin edullisia. Näin ollen varmasti hallituksen esitys
ja valiokunnan kannat tässä ovat ratkaisevia.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Tähän aiheeseen, mistä jo
huutojakin kuului, että asiaa voi pitkittää,
mutta se ei muutu mihinkään. Näin voisi
ajatella, että jos ei asia mihinkään
muutu, niin kuitenkin se tulisi sillä lailla perusteellisesti
puitua, että tässä nämä näkökohdat
ja näköalat, mitä ed. Oinonen puheenvuorossaan
toi julki, nimenomaan Pietarin läheisyys Suomen tuntumassa,
Pietarin vaikutus Suomenlahden vesistöön ja sitä kautta
oleva laaja rakentamisen tarve, rakentamisen mahdollisuus, tulisivat
ja olisi tullut ottaa paremmin ja vahvemmin esille ja olisi tullut
hoitaa niin, että emme olisi olleet Suomessa suomalaisina
altavastaajana tässä tilanteessa.
Jos ajatellaan sitä näköalaa, niin
kuin aikaisemmassa puheenvuorossanikin totesin, että suomalaiset
ovat joutuneet jälkikäteen ikään
kuin vastaamaan tässä asiassa, hyväksymään
tämän sopimuksen, minkä Venäjän
duuma on jo hyväksynyt, niin emme tietenkään
voi lähteä siitä liikkeelle, että suomalainen
päätöksentekojärjestelmä lähtisi
rakentamaan ja vaatimaan sitä, että Venäjän
pitäisi peruuttaa tämä asia ja siltä osin ottaa
asia uudelleen käsittelyyn. Mutta toisaalta tätä asiaa
voi miettiä, miksi suomalaiset alistuvat siihen, että ovat
saaneet niin huonon sopimuksen aikaiseksi, että on vain
ota- taikka jätä-tilanne ja pitää hyväksyä vain
huono sopimus.
Siihen väittämään ja siihen
epäilyyn, että epäiltäisiin,
että kun emme ole valmiita hyväksymään
tätä, niin aikaisempi sopimus jäisi automaattisesti
voimaan ja sitä ryhdyttäisiin toteuttamaan ja
noudattamaan: Tämä ei näin ole eikä se näin
voi syntyä, vaan kyllä tietysti siinä yhteydessä,
elleivät suomalaiset tätä hyväksy,
on ryhdyttävä neuvottelemaan uutta ja parempaa.
Tältä osin katson viitaten siihen keskusteluun, mitä tässä asianomaisten
valiokuntien jäsenten osalta on todistettu, että näin
on ollut pakko hyväksyä ja näin pakko
nähdä, että eduskunta on kuitenkin sen
ratkaisun edessä: hyväksyä tai hyljätä.
Sen pohjalta tämä odotettavissa oleva esitys hylkäämisestä on
varmaan sellainen, että tänään tämän
asian osalta mielestäni sekin riski kannattaa ottaa, että eduskunta
ryhtyisi päättämään
hylkäämisestä, koska kysymys on suomalaisen
teollisuuden kilpailukyvystä, suomalaisen teollisuuden
menestymisen mahdollisuuksista nimenomaan Venäjän
markkinoilla.
Suomen tulee Venäjän markkinoihin nähden olla
kuitenkin ensimmäisen rivin ensimmäinen maa, sellainen,
jolla on kilpailukykyä toimia, koska etäisyys
on sellainen, että Suomi kykenee tässä asiassa
myöskin toimimaan niin, että tästä syntyy
sellainen kilpailumahdollisuus, että suomalainen teollisuus
pystyy nimenomaan tämän itäviennin osalta
nostamaan nykyisistäkin asemistansa päätänsä pidemmälle,
pidemmälle niin, että saadaan sellainen verosopimus
aikaan, että emme ole niin kuin jälkijättöisesti
toisten takana.
Rouva puhemies! Olisin toivonut, että tässä olisi
syntynyt sellainen sopimus alun perinkin, että se olisi
voitu ilman mitään kakistelua hyväksyä ja
nähdä onnistuneeksi. Mutta kun nyt näin
ei tunnu olevan, kyllä tässä on sanomisen
paikka olemassa, ja nyt nimenomaan tässä toisessa
käsittelyssä se sanomisen paikka on mitä parhaimmillaan.
Rouva puhemies! Näillä ajatuksilla näin
lyhyesti tähän kommentoin.
Ensimmäinen varapuhemies:
Täysistunto keskeytetään ja sitä jatketaan
kello 15.30.
Täysistunto keskeytetään kello
14.00.
Täysistuntoa jatketaan
kello 15.45
Puhetta johtaa ensimmäinen varapuhemies Anttila.
Keskustelu päiväjärjestyksen
3) kohdasta päättyy.