Hanna-Leena Hemming /kok:
Arvoisa puhemies! Sisäministeriön työryhmä on
esittämässä muutoksia kiinteistöveroon.
Veron alarajaa nostetaan ja ylärajoja esitetään
osittain jopa poistettavaksi. Muutoksen tarkoitus on parantaa kuntataloutta.
Kuitenkin hallitus on jopa räikeästi omien toimiensa
avulla, esimerkkinä valtionosuuksien tarkistusten palautusjärjestelmät,
tänä vuonna heikentänyt kuntien rahoituspohjaa. Noin
150 kuntaa on pakotettu tämän takia korottamaan
kunnallisveroa. Kiinteistöveroa olisi nykyisinkin lain
mukaan ollut mahdollista nostaa, jos kunnat olisivat näin
päättäneet. Nyt muutoksen myötä 149
kuntaa pakotetaan kiinteistöveron nostoon.
Eikö hallitus koe kuntien itsemääräämisoikeuden
olevan uhattuna tämän toimen takia, eikö kunta-
ja kiinteistöveron korotus osu kaikkiin kuntalaisiin ja
osaltaan tee tyhjiksi hallituksen veronalennustavoitteet?
Alue- ja kuntaministeri Hannes Manninen
Arvoisa puhemies! Jokainen euro, joka kuntien kassaan tulee
tänä päivänä, on tietysti
hyvin tarpeen kuntien palveluiden rahoittamiseen. Kiinteistöverohan
alun perin tuli vuonna 93, jonka jälkeen näitä rajoja
on vähitellen muutettu, edellisen kerran vuonna 2000, jolloin
hyvin merkittävällä tavalla korotettiin
näitä rajoja. Kysymys on hyvin pitkälle
myöskin verotuksen rakenteellisesta muuttamisesta, ja tässä uudessakin
työryhmän esityksessä, joka on työryhmän
esitys tässä vaiheessa, esitetään
mahdollisuuksia kunnille, että ne voivat muuttaa nykyistä enemmän
tätä verotuksen rakennetta. Sinänsä veroasioiden
jatkovalmistelu tapahtuu tietysti hallituksessa neuvotellen ja varsinainen
esittelyvastuu kiinteistöveron osalta kuuluu valtiovarainministeriölle.
Hanna-Leena Hemming /kok:
Arvoisa puhemies! Hallitus on tähän asti
puheissaan ollut kovin huolestunut asumisen kalleudesta. Aravalainaehtoja
on muutettu, että yhä suurempi joukko kuntienkin
työntekijöitä olisi oikeutettu edullisempaan
asumiseen. Pääkaupunkiseudun kuntia ollaan jopa
pakottamassa kaavoitusyhteistyöhön, jotta riittävä tonttitarjonta
osaltaan alentaisi asumiskuluja. Kiinteistövero tulee koskemaan jokaista
kuntien vuokra-asunnossa asuvaa pakollisena vuokrien korotuksena.
Onko tämä kiinteistöveron korotus
linjassa hallituksen asumisen kalleutta koskevan huolen kanssa,
ja onko päätös mielestänne ryhdikäs
keskustapuolueen oman, vaaleja ennen harjoittaman tiukan kiinteistöveron
nousua vastustavan linjan kanssa?
Alue- ja kuntaministeri Hannes Manninen
Arvoisa puhemies! Totta kai kiinteistövero niin kuin
monet muutkin asiat vaikuttaa asunnon vuokrien ja yleensä asumisen
kallistumiseen. Mutta jos me katsomme, mitä hallitus on
tehnyt asuntopolitiikassa, niin tänä päivänä viimeksi
ja, voi sanoa, ainakin yli kymmenen kertaa yhteensä olemme
tehneet päätöksiä korkojen alentamisesta,
ja niiden yhteisvaikutus on selkeästi suurempi kuin kiinteistöveron
mahdollisesti nostava vaikutus. Kysymyshän on siitä,
että peruspalvelut, jotka ovat pääosin
verorahoitteisia, on rahoitettava veroilla. Sitten on valintakysymys,
minkä tyyppisellä verorakenteella ne palvelut
rahoitetaan.
Mitä tulee kaavoittamiseen ja muuhun, tuli sellainen
käsitys, että on jotakin hirveää,
jos kuntien pitää yhdessä tehdä kaavoja.
Minusta se on aivan välttämätöntä,
että näin pitää tapahtua.
Martti Korhonen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Kiinteistöveron nosto on suuruusluokaltaan
Kuntaliiton arvion mukaan noin 100 miljoonaa kustannusvaikutukseltaan,
ja samanaikaisesti hallitus antaa saman suuruisen veronalennuksen
kaikista hyväosaisimmille tässä yhteiskunnassa.
Kun pääministeri ei ole paikalla täällä, niin
minä kysyn valtiovarainministeriltä:
Onko tämä nyt sosiaalisesti oikeudenmukainen
ratkaisu? Köyhimpien ihmisten asumiskustannuksia lisätään
ja samanaikaisesti kaikista hyvätuloisimmat yhteiskunnassa
päästetään suunnilleen samalla
euromäärällä verohelpotuksien piiriin.
Mikä johdonmukaisuus tässä hyvinvointinäkökulmasta
taas kerran on?
Valtiovarainministeri Antti Kalliomäki
Puhemies! Tämän opposition kanssa on mielenkiintoista
käydä keskustelua, kun yhtenä hetkenä päivästä kokoomus
otsa maassa kiittelee hallituksen työn verotuksen keventämisen
linjaa, vasemmistoliitto vastustaa sitä voimakkaasti ja
nyt mennään yhtäkkiä sitten
hallitusta kehumaan molemmin puolin himoverottajaksi. Kiinteistöverokysymys
on sellaisessa vaiheessa, että se on työryhmätyön
vaihe. Sieltä on tullut omat esityksensä. Hallitusohjelma
viittaa vain siihen, että verotuksen puolella kiinteistö-
ja energiaverotusta arvioidaan, tarkastellaan ja selvitetään
siitä näkökulmasta, jos tarvitaan verotuottoja
lisää. Tämä on käsittelyvaihe
tällä hetkellä.
Sen voi vielä sanoa, että ed. Hemmingin ensimmäiseen
puheenvuoroon sisältyi tukku vääriä väitteitä hallituksen
ja kuntien välisestä rahaliikenteestä.
Jyrki Kasvi /vihr:
Arvoisa puhemies! Pääkaupunkiseudun kuntia
moititaan usein siitä, etteivät ne kaavoittaisi
riittävästi tontteja asuntorakentamiseen. Kuitenkin
Pääkaupunkiseudulla on jo nyt rakentamatonta,
kaavoitettua tonttimaata noin 40 000 asunnon verran. Kiinteistöveron nosto
on yksi keino kannustaa näiden maiden omistajia hyödyntämään
nämä tontit. Kysynkin:
Onko hallitus aikeissa perusteellisemmin muuttaa kiinteistöveron
rakennetta siten, että se nykyistä paremmin kannustaisi
kaavoitettujen rakennuskelpoisten tonttien omistajia ottamaan nämä tontit
käyttöön?
Valtiovarainministeri Antti Kalliomäki
Puhemies! Näin pitkällä ei olla,
mutta lähtökohta minusta on sinänsä oikea,
että verotus on yksi väline, jolla voidaan toimia
siihen suuntaan, johon edustaja viittasi. Maan hinta on meillä huomattavan
korkea vertailumaihin verrattuna ja ylipäänsä siihen
nähden, että Suomessa rakennuskelpoista maata
sinänsä on runsaasti sekä Pääkaupunkiseudulla
että muualla maassa. Eri välineitä tulee
voida käyttää. Kuntien yhteistyö on kyllä tässä aivan
keskeinen asia, ja hallitus pyrkii omalta osaltaan vauhdittamaan
tätä puolta nyt Pääkaupunkiseudulla
ja Helsingin seudulla laajemminkin. Siitäkin on työryhmätyö valmistunut,
ja ministerityöryhmän eilinen päätös
lähtee siitä, että vapaaehtoistoimin
pyritään nopeasti etenemään.
Astrid Thors /r:
Värderade talman! Jag vill ställa en fråga
till minister Manninen: Delar minister Manninen minister Kalliomäkis
uppfattning om fastighetsskattens funktion, att den skall beskatta
tilläggsvärde på det här sättet,
eller anser ministern att man i enlighet med kommunal självstyrelse
borde se till att kommunerna helt får bestämma
hur stor fastighetsskatten är? Skulle det inte vara i enlighet
med kommunala självbestämmanderätten
att fastighetsskatten är likadan som inkomstskatten utan övre
eller lägre gränser?
Arvoisa ministeri Manninen, kiteyttäen: Emmekö ole
tulleet siihen vaiheeseen, jolloin kiinteistövero voisi
olla kunnallisen tuloverotuksen kaltainen — kunnat itse
määräävät, minkä suuruinen
se on?
Haluaisin lisätä: Jakaako ministeri Manninen ministeri
Kalliomäen käsityksen siitä, että arvonnousua
tällä tavalla verotettaisiin?
Alue- ja kuntaministeri Hannes Manninen
Arvoisa puhemies! Silloin jos verotuksen rakennetta halutaan
muuttaa, tuloveroja alennetaan, niin jostakin on sitten osittain
peruspalveluihin hankittava muuta veroa. Kiinteistövero
on yksi mahdollisuus, jota selvitetään, koska
kokonaisrahoitus on tietysti turvattava. Mutta tietenkin on niin,
että se, mitkä ovat silloin taas dynaamiset vaikutukset,
katsotaan kokonaisuudessa.
Mitä tulee sitten tähän, niin minä en
ymmärtänyt kyllä ministeri Kalliomäen
ehdotusta tämän tyyppisenä, joten en
siihen voi vastata.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Arvoisa puhemies! Vaikka ministerit eivät siitä pidä,
niin kuitenkin hieman vertaan varallisuusveroa ja tätä kiinteistöveroa,
kun ne nyt samanaikaisesti ovat esillä eli varallisuusveron
poistaminen ja kiinteistöveron korottaminen. Kiinteistövero
on myös varallisuusvero, ja se maksetaan verotetuilla tuloilla,
eli peruste on sillä lailla aika mielenkiintoinen, kun
varallisuusveron poistoa tällä perustellaan.
Oletteko te todella sitä mieltä, että nyt
on ihan asiallista ja hyvin perusteltavissa, että poistetaan toinen
varallisuusvero ja otetaan toisen tyyppinen ja tämä,
jonka tasoa nostetaan, on sellainen, joka iskee kaikkein pienituloisimpiin,
mökin mummoihinkin, esimerkiksi maaseudulla sellaisiin,
jotka eivät saa minkäänlaista vastinetta
yhteiskunnalta kiinteistöveron maksamiselle?
Valtiovarainministeri Antti Kalliomäki
Puhemies! Varallisuusveron poistaminen liittyy tuporatkaisuun,
joka muuten allekirjoitetaan 15 minuutin kuluttua, (Eduskunnasta:
Onneksi olkoon!) ja myöskin ed. Kankaanniemi tulee sitten aikanaan
huomaamaan, kuinka tärkeä tämä kokonaisuus,
tämä yhdistelmä valtion toimien ja työmarkkinajärjestöjen
kesken oli. Se, että edustaja sitten yhdistelee varallisuusverotusta
kiinteistöverotukseen tuolla tavalla, on ihan edustajan
oma fantasia.
Sinikka Hurskainen /sd:
Arvoisa puhemies! Suurin osa meistä täällä on
kuntapäättäjiä, ja varmasti
meitä kiinnostaa myös kuntien tulevaisuus vuoden
2005 jälkeenkin, kun budjetti on tullut siltä osin
hyväksyttyä. Tietysti tupopuolella näitä veroratkaisuja
on: valtion ansiotulovähennys tulee kunnallisen ansiotulovähennyksen sijaan.
Mutta olisin kysynyt ministeri Manniselta tai valtiovarainministeriltä,
kummalle tämä nyt sitten kuuluu:
Onko tämän jälkeen joitain erityisiä veropoliittisia
suunnitelmia kunnille, koska tietysti kunnan päättäjien
täytyy varautua tulevaisuuteen ja on tiedettävä,
mihin suuntaan valtio näitä veroja kehittää?
Alue- ja kuntaministeri Hannes Manninen
Arvoisa puhemies! Niin kuin sanoin, tämän
työryhmän esityksessä, josta on kysymys — siinähän
ei ole poliittisia päätöksiä — on
haluttu antaa erilaisia mahdollisuuksia erilaisiin veropoliittisiin
toimiin kunnille nimenomaan. Meillä ei ole minun tiedossani
muita suunnitelmia tässä yhteydessä.
Jari Koskinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ministeri Manninen täällä sanoi,
että valmistelu on valtiovarainministeriössä.
Jäämme sitten odottelemaan, mitä sieltä esitellään.
Mutta kai olisi selkeämpää, että kunnilla
olisi itsellään liikkumavaraa tehdä päätöksiä.
Mutta toinen asia, mikä huolestuttaa varsinkin tuolla
maaseudulla: kun puhutaan kiinteistöverosta, niin puhutaan
myös siitä, ulotetaanko se koskettamaan myös
maa- ja metsätalousmaata. Senpä takia kysynkin
ministeri Kalliomäeltä:
Onko jotain valmistelua tämän suhteen menossa?
Valtiovarainministeri Antti Kalliomäki
Puhemies! Ehkä nyt on hyvä todeta myöskin
se, että kiinteistövero tässä yhteydessä liittyy
työryhmätyöhön, joka tarkoittaa
valtionosuuslainsäädännön uudistushanketta,
eikä tuon tyyppistä pohdiskelua, mihin ed. Koskinen
viittasi, ainakaan vielä ole millään
poliittisella tasolla tullut esiin. Sinänsä kyllä ihan
mielenkiintoinen asia eikä varsin uusikaan tässä eduskunnassa.
Parinkymmenen vuoden aikana, joina itsekin olen täällä ollut,
se on silloin tällöin putkahtanut esiin. Tyrmäys
on ollut kova muun muassa ed. Koskisen puolueen taholta aina.
Simo Rundgren /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämä valtionosuusuudistus,
josta olemme saaneet nyt työryhmän esityksen,
näyttää ainakin päällisin
puolin tuovan apua kaikkein köyhimpiin maakuntiin, Lappiin
ja Kainuuseen. Maakuntien sisälläkin toki näyttää olevan
kuntien välillä eroja. On tietysti hyvä,
että juuri nämä maakunnat, joissa kunnilla
on harvan asutuksen ja pitkien välimatkojen vuoksi palvelutuotanto
erittäin kallista, näyttävät
saavan nyt etua.
Kuitenkin kysyisin ministeri Manniselta, kun tässä nyt
näitä kertoimia on suunniteltu, pystyykö mitenkään
lyhyessä, minuutin vastauspuheenvuorossa kertomaan, mikä on
se filosofia, miltä pohjalta tämä uusi
järjestelmä on rakennettu?
Alue- ja kuntaministeri Hannes Manninen
Arvoisa puhemies! Se on rakennettu siltä pohjalta,
että on käyty läpi kaikki eri kertoimet,
jotka ovat nykyisessä valtionosuuslainsäädännössä, niiden
vaikutukset, arvioitu muutostarve, osaan on tehty, osaan ei. Sen
lisäksi on otettu eräitä uusia
valtionosuuden määräytymiseen vaikuttavia
tekijöitä. Kokonaisuutena voisi sanoa, että kyse
ei ole mistään perustavaa laatua olevista muutoksista,
vaan, voi sanoa, tuollaisesta merkittävästä määräaikaishuollosta.
Voi sanoa, että nämä muutokset, muutaman
euron tai muutaman kymmenen euron muutokset, ovat kuitenkin pienempiä kuin
ne muutokset, joita on tapahtunut kuntien tulopohjassa ilman, että on
tehty mitään päätöksiä.
Outi Ojala /vas:
Arvoisa puhemies! Tähän esitykseenhän
sisältyy myöskin Kuntaliiton eriäviä mielipiteitä.
Olisin tiedustellut ministeriltä:
Miten ministeri aikoo nyt sitten kuntien edustajan kanssa tätä jatkotyötä tehdä?
Toisaalta olisin pyytänyt myöskin ministeriltä vastausta
siihen, kun te totesitte, että 10 tai 20 euron muutokset
per asukas eivät ole merkittäviä. Väittäisin
kyllä, että Helsingissä ne ovat aika merkittäviä,
jos katsotaan, miten valtio on käynyt — myönnetään,
myöskin edellisen hallituksen aikana — Helsingin
ja helsinkiläisten kukkarolla. Mitä voidaan nyt
vasta helsinkiläisille tämän esityksen
perusteella? Vieläkö Helsingiltä kupataan
lisää rahaa?
Alue- ja kuntaministeri Hannes Manninen
Arvoisa puhemies! Valitettavasti ed. Ojala ei ole ehtinyt tutustua
esitykseen. Tuo esitys ei vie yhtään senttiä Helsingissä.
(Ed. O. Ojala: Onko tämä lupaus?) — Tuo
esitys! Minä sanoin, että tuo esitys ei vie yhtään
senttiä. — Sitä valmistellaan tietysti
yhteistyössä eri ministeriöiden kesken
hallituksen sisällä, enkä halua palata
aikaisempaan. Kaikki helsinkiläiset tietävät,
mitä aiemmin on tapahtunut.
Ahti Vielma /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Kasvin ehdotus siitä, että kiinteistöveroa
käytettäisiin kunnissa maapolitiikan hoitamiseen,
joka ehdotus sai muuten ministeri Kalliomäen tuen, on kyllä todella
ehdotus, joka johtaa vaikeuksiin kuntien maapolitiikassa. Ei siitä sen
enempää. Siihen ei missään tapauksessa
pidä mennä.
Kun kiinteistöverosta puhutaan, pitää muistaa kiinteistöveron
historia. Se on aikoinaan perustunut kadun rakentamiseen ja rakennusoikeuksiin tontilla.
Se on vaan muuttanut muotoaan ja on tyypillinen omaisuusvero, joka
omaisuusvero on jo tänäkin päivänä,
tämä kiinteistövero, hyvin epäoikeudenmukainen
pieni- ja vähätuloisia ihmisiä kohtaan
Suomessa. Jos mennään tämän
toimikunnan ehdotuksen mukaisesti, valtiovalta lainsäädäntöteitse
pakottaa kunnat tekemään verotuksellista likaista
työtä, kun se haluaa, että kunnat ottavat
veroa, ja toisaalta valtio kuppaa kunnilta veroja pois. Tämä on
tämän pelin henki eli kielteinen kuntien kannalta,
kielteinen kiinteistön omistajien kannalta.
Antti Rantakangas /kesk:
Herra puhemies! Täällä ministeri
Kalliomäki sanoi, että varallisuusveron poisto
ja kiinteistöveron nostaminen ovat ed. Kankaanniemen fantasiaa.
Mutta miten on mahdollista, että teidän ministeriönne
eriävässä mielipiteessä toteaa
juuri, että varallisuusveron poiston yhteydessä pitäisi
selvittää kiinteistöveron ulottaminen
maa- ja metsätalousmaahan. Siis samassa yhteydessä pitäisi
selvittää.
Eikö tämä nyt ole ministeriön
fantasiaa ja faktakin?
Valtiovarainministeri Antti Kalliomäki
Puhemies! Totesin, että tapa, jolla ed. Kankaanniemi
yhdistää nämä kaksi asiaa, että se
on hänen omaa fantasiaansa. Se on minun mielestäni edelleen
sitä.