Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Tarkistettu versio 2.0
Arvoisa herra puhemies! Valtiovarainministeri Kalliomäki vieraili tämän viikon maanantaina Jyväskylässä, ja paikallinen sanomalehti Keskisuomalainen uutisoi tästä vierailusta siten, että Kalliomäen mukaan Lusin—Vaajakosken tieosuus on vain yksi monista kärkihankkeista. Tärkeintä on nyt lyhentää valtion lainaa, valtiovarainministeri sanoo.
Olen eri mieltä tästä linjauksesta. Valtio on nyt tehnyt merkittäviä veronkevennyspäätöksiä, ja näiden lisäksi tarvittaisiin mielestäni merkittäviä julkisia investointeja. Keski-Suomen kehittymisen kannalta Lusin—Vaajakosken tieosuuden kuntoon saaminen on erittäin tärkeää, ja toivonkin, että hallitus tekisi pikaisesti investointipäätöksiä esimerkiksi elinkaarimallilla, jolloin se olisi käsittääkseni myöskin mahdollista siten, etteivät kehykset kasvaisi. Kysynkin valtiovarainministeriltä:
Milloin tällaisia päätöksiä on odotettavissa?
Valtiovarainministeri Antti Kalliomäki
Puhemies! Mainittu lehti Keskisuomalainen osaa todella pelkistää. Sehän on journalismin keskeinen periaate, ja sillä tavalla tässäkin tapauksessa tapahtui. Viestini kuitenkin tuolle lehdelle niin kuin tälle eduskunnallekin oli se, että meillä on ministerityöryhmän työ, jossa on laitettu prioriteettijärjestys suurille hankkeille ja sitten teemahankkeet erikseen. Sen jälkeen on katsottu hallituksen puolella budjettimahdollisuuksia eli kehystarkastelu ja aikataulu tehty sen mukaisesti. Tämä on iso, tärkeä hanke, ei aivan isoimmasta päästä, mutta siellä vaativammassa päässä, ja sille on oma aikataulunsa. Nyt me olemme tehneet tuporatkaisun yhteydessä kahden muun ison hankkeen kohdalla aikaistuspäätöksen. Jatkossa joudutaan kuitenkin elämään myöskin kehystarkastelun puitteissa, ja sitä hallitus katselee sitten alkuvuodesta.
Arvoisa herra puhemies! Olisin vielä halunnut kuitenkin konkreettisen vastauksen siihen, mikä tässä elinkaarimallissa tavallaan närästää hallitusta. Malli on osoittautunut toimivaksi monissa muissa hankkeissa ja monissa maissa. Se mahdollistaa nopeasti tällaisten kiireellisten investointipäätösten tekemisen, ja todella ihmettelen sitä, miksei Suomessa enemmän hyödynnetä näitten merkittävien hankkeiden toteuttamisessa elinkaarimallia.
Onko valtiovarainministerin mielestä jotain vikaa tässä elinkaarimallissa?
Puhemies! Ei siinä ole mallina sen kummempaa vikaa kuin missään muussakaan velkarahoitteisessa ratkaisussa. Sehän tarkoittaa velalla rakentamista. Sitten kannattaa miettiä eri vaihtoehtoja. Me olemme käyttäneet ja parhaillaankin käytetään tätä ratkaisumallia, ja uskon, että myöskin tulevaisuudessa, mutta korkokustannukset esimerkiksi kannattaa miettiä. Sillä on omat vahvat puolensa. Lahdentiehän osoitti, että tällä mallilla rakennettuna tie valmistui hyvin nopeasti, ja kun malliin sisältyy rakentajan velvoite ylläpidosta, niin se myöskin pysyy kunnossa, koska heidän kannattaa pitää tie hyvässä kunnossa. Näitä hyviä puolia on, mutta tuskin korkopolitiikan kannalta vahvempaa toimijaa on kuin valtio suoran velanoton käyttäjänäkin. Se on sitten toinen puoli argumentointia.
Toinen varapuhemies:
Kysymys on loppuun käsitelty.