2) Hallituksen esitys eduskunnalle talous- ja rahaliiton vakaudesta,
yhteensovittamisesta sekä ohjauksesta ja hallinnasta tehdyn sopimuksen
lainsäädännön alaan kuuluvien
määräysten voimaansaattamisesta ja sopimuksen
soveltamisesta sekä julkisen talouden monivuotisia kehyksiä koskevista vaatimuksista
annetun lain muuttamisesta
Vesa-Matti Saarakkala /ps:
Arvoisa herra puhemies! Eduskunnassa on käsittelyssä hallituksen
esitys HE 300/2014 vp, jonka voimaantulon seurauksena Emu-alueen
niin sanottuun talousunionisopimukseen liittyvää ennustetoimintaa
alettaisiin toteuttaa jäsenmaissa riippumattomien tahojen
toimesta. Tämä kyseinen esitys liittyy tähän
EU:n talousunionisopimukseen, jota myös talouskurisopimukseksi
kutsutaan, ja sen sopimuksen asiakirjanumero on HE 155/2012 vp.
Lakimuutosta voidaan pitää oleellisen tärkeänä seikkana
noudatettaessa talouskuria samalla tavalla koko euroalueella. Talouskurin
noudattaminen perustuu kansallisten budjettien realistisuuteen suhteessa
taloudellisiin olosuhteisiin ja näkymiin. Suomen hallitusten
yksi keskeinen epäonnistumisen syy on ollut luottaminen
virheellisiin talousennusteisiin vuodesta toiseen. Tällaisia
epäonnistuneita ennusteita ovat esittäneet useat
eri ennustelaitokset, joten uuden lain voimaan tultuakin jää edelleen
epävarmaksi, onko luotettavaa ja realistista analyysia
Suomen talouden näkymistä vieläkään
tarjolla. Voidaan esittää kysymys: onko taloustieteellisten
ennustetahojen omissa intresseissä laatia ylioptimistisia
ennusteita?
Arvoisa puhemies! Jo voimassa olevaan talousunionisopimukseen
liittyvät sääntelyt painottavat erityisesti
julkisen talouden keskipitkän aikavälin rakenteellisen
alijäämän rajoittamista enintään
1 prosentin tasolle. Suomen osalta on Valtiontalouden tarkastusviraston
raportinkin pohjalta mahdollista todeta, että taloutemme
alijäämäisyys ei johdu suhdanteista vaan
kyse on hyvin pitkälle juuri rakenteellisesta alijäämästä. Syyksi
tilanteeseen voidaan esittää kilpailukyvyn heikkeneminen,
huoltosuhteen heikkeneminen, rahapolitiikan ylikansallisuus ja sääntelyn lisääntyminen.
Epävarmaksi ja vaillinaiseksi osoittautuneen taloudellisen
ennustetoiminnan lisäksi Suomella olisikin tarve myös
puolueettomalle yhteiskuntatieteelliselle ennustetoiminnalle, jossa
huomioitaisiin laajemmin yhteiskunnallinen kehitys niin Suomessa
kuin ulkomailla ja siihen liittyvät potentiaaliset kehityskulut
eri politiikkojen osalta. Tätä puoltaa nimenomaan
se, että taloustieteilijät eivät ole
pystyneet näkemään tätä tilanteen kehittymistä,
ainakaan ajoissa.
Arvoisa puhemies! EU:n vakaus- ja kasvusopimusta Suomi rikkoo
varmuudella jo tänä vuonna, kun julkisen sektorin
velan bruttokansantuoteosuus ylittää 60 prosenttia.
Sopimusta ei ole kuitenkaan vuoden 2005 jälkeen sovellettu,
mikäli raja-arvon ylittävä jäsenmaan
talous samaan aikaan supistuu, joten sopimus on jäänyt
kuolleeksi kirjaimeksi. Talousunionisopimuksen osalta olennaista
on se, minkä sopimuksen noudattamista valvova Valtiontalouden
tarkastusvirasto ja toisaalta Euroopan komissio tulkitsevat suhdanteelliseksi
alijäämäksi ja minkä rakenteelliseksi
alijäämäksi.
Sopimukseen sisältyy myös maininta, että poikkeuksellisissa
taloudellisissa olosuhteissa alijäämärajoja
voidaan rikkoa. Näin ollen on edelleen suuri riski, että sopimuksen
noudattamisen lopullinen tulkintakin saattaa olla poikkeuksellista
ja altis esimerkiksi yleiseurooppalaiselle puoluepoliittiselle tarkoituksenmukaisuudelle.
"Poikkeukselliset
taloudelliset olosuhteet" ei ole taloustieteellinen vaan poliittinen
käsite. Ratkaisevaa on se, tulkitaanko Suomen talouden
supistuminen poikkeukselliseksi olosuhteeksi. Nyt, kun Euroopan
keskuspankki EKP on laittamassa setelipainot käyntiin ja
näin tukemassa leväperäistä politiikkaa,
tuntuu, että Euroopan ytimessä olosuhteiden katsotaan
olevan sitten ilmeisen poikkeukselliset.
Arvoisa puhemies! Itselleni on jäänyt epäselväksi,
onko hallitus tietoinen siitä, että Suomi on jo
2015 eli tänä vuonna rikkomassa EU:n vakaus- ja
kasvusopimuksen velkasääntöä sekä niin sanottua
talousunionisopimuksen enimmäisalijäämäsääntöä,
mikä on hallituksen käsitys Suomen julkisen talouden
alijäämän luonteesta suhteessa suhdanteellisiin
ja rakenteellisiin syihin, ja onko hallitukselle syntynyt kuvaa
sitä, voidaanko tällä hetkellä Suomen
julkisen talouden katsoa toimivan talousunionisopimuksen tarkoittamissa
poikkeuksellisissa taloudellisissa olosuhteissa, jolloin sopimuksen
sääntöjen rikkomisesta ei olisi Suomelle
oikeudellisia seuraamuksia. Näihin kysymyksiin tarvittaisiin
nyt viimeistään tässä vaiheessa
vaalikautta ja tässä yhteydessä yksiselitteiset
ja selkeät vastaukset.
Markus Mustajärvi /vr:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys on luonteeltaan tekninen,
jos sitä vertaa siihen, mitä tulee EU-vaateista,
mutta liittyy kyllä äärimmäisen
isoihin asioihin: talous- ja rahaliiton vakauteen, yhteensovittamiseen,
ohjaukseen ja hallintaan, elikkä kaikkiin niihin välineisiin,
millä tapaa meitä EU:sta isännöidään
taloudellisesti. Se, että talousennusteita tekevä henkilö on
muodollisesti itsenäisessä, riippumattomassa asemassa,
on varmaan paikallaan, mutta kysymys kuuluu: mikä tai kuka
virkahenkilö ylipäätään
voi olla täysin itsenäinen, kun niitä ohjauksen
keinoja hallinnossa on monia, joko virallisia tai epävirallisia?
Mutta yhtä kaikki, pikkuhiljaa alkaa selvitä se, mihin
kaikkeen meidät on sidottu. Valtion talousarvioesitys käytetään
vuosittain ennakkotarkastuksessa Brysselissä. Talouskurisopimus
koskee myöskin Suomea, vaikka sen hyväksymisen aikana
sanottiin, että me emme siihen kastiin kuulu. Mutta mitä enemmän
meillä on EU:n taloussitoumuksia ja vastuita ja mitä enemmän
sitoudumme uusliberalistiseen talousoppiin, jota EU:sta meille pakkosyötetään,
sitä vähemmän meillä on kansallista
liikkumatilaa sellaiselle talouspolitiikalle, joka ottaisi paremmin
huomioon meidän erityispiirteemme.
Talousennusteet, niin kuin sanottiin, ovat heittäneet
koko Kataisen ja Stubbin hallituksen elinajan, ja joka vuosi on
useamman kerran jäljestä jouduttu toteamaan, että täytyy
tehdä uusia korjaavia leikkauksia ja veroratkaisuja. Edes
paljon puhutusta kestävyysvajeesta ei ole esitetty uskottavaa
laskentaperustetta. Eri arvioijien mukaan heitto voi olla jopa 4—6
miljardia euroa. Tilanteessa, jossa toistuu systemaattinen virhe,
voi kyllä ennusteitten tekijöitä kovistella,
koska silloin kyse ei ole enää vahingosta. En
usko, että tällä muutoksella saadaan
ennusteisiin yhtään sen parempaa osumatarkkuutta.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Tässä todellakin on kysymys
EU:n talous- ja rahaliiton vakauteen liittyvistä säännöksistä ja
niitten soveltamisesta. EU:n säännöt
edellyttävät sitä, että kun
ennusteita tehdään nimenomaan EU:ta varten, mutta
tässä tapauksessa myöskin Suomen oman
talouden hoitoa varten, niin näitten ennusteitten pitää olla
riippumattomia. Tähän asti tämän
ennusteen on vahvistanut valtiovarainministeriön ennustetoiminnasta
vastaavan osaston päällikkö, ja näin
on tarkoitus tehdä myöskin jatkossa. Ainoa muutos,
mikä tässä tapahtuu: tuon päällikön
itsenäisyyttä vahvistetaan sillä tavalla, että hän
ratkaisee asian itsenäisesti ja hänen esimiehensä ei
voi alistaa tätä asiaa päätettäväkseen,
mitä ei ole kyllä aikoihin tapahtunut.
Kaiken kaikkiaan, mitä tulee valtiovarainministeriön
ennustetoimintaan, täytyy sanoa, että se on suhteellisen
luotettavaa. On totta, kuten edustaja Mustajärvi sanoi,
että viime vuosina yleensä on tapahtunut näin,
että syksyllä, talvella on ennustettu, että kasvu
on parempaa loppuvuonna, seuraavana vuonna, mutta sitten näissä ennusteissa
on jouduttu pettymään. Toisaalta täytyy
sanoa, että näin on tapahtunut myöskin
muissa maissa. Kun katsotaan eri ennusteita Suomessa, niin täytyy
sanoa, että valtiovarainministeriön ennuste on
yleensä hyvin lähellä tuota keskiarvoa.
Jotkut rahoituslaitokset ovat olleet jonkin verran pessimistisempiä jonkun
kerran, mutta myös rahoituslaitosten hajonta on huomattavan suuri,
kun sen sijaan esimerkiksi Suomen Pankin ja valtiovarainministeriön
ennusteet ovat aika lähellä sitä keskiarvoa.
Kyllä lähtökohta Suomessa on ollut, ja
uskon, että tulevaisuudessakin on, että näihin
valtiovarainministeriön ennusteisiin voidaan luottaa ja
niitten perusteella voidaan tehdä päätökset.
Mauri Pekkarinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Kysymys tässä on teknisestä muutoksesta, kannatettavasta
muutoksesta ja pienestä, mitättömästä muutoksesta
ajatellen kaikkea sitä, mitä yhteiseen talous-
ja rahapolitiikkaan Euroopan unionissa tulee.
Tämä antaa kuitenkin tilaisuuden ihan pienen hetken
tarkastella sitä, mitä Euroopassa tällä hetkellä tapahtuu.
EKP on juuri äsken päättänyt,
että se käynnistää tällaisen
ison osto-ohjelman, 60 miljardia euroa, ilmeisesti 10 vuoden aikana
peräperää. EKP on siis käynyt
taistoon deflaatiota vastaan hintavakauden puolesta, siis deflaatiota vastaan,
ja tarttunut toimiin, joilla kasvua yritetään
Euroopassa panna liikkeelle.
Arvoisa puhemies! Viestini lyhyesti on se, että minusta
näin EKP:n näissä oloissa ensinnäkin
pitääkin kerta kaikkiaan tehdä. Kun aikanaan
on perustamissopimuksessa sanottu, että EKP:n pitää vaalia
hintavakautta, kyllä siinä varmasti ajateltiin
inflaatiota todellisuudessa. Nyt kuitenkin tämä surkea
euroalue on ajautunut sellaiseen tilanteeseen, jossa deflaatio on
totta ja deflaation syventyminen vaara, ja tämän
tosiasian ja tämän vaaran torjumiseksi nyt kerta
kaikkiaan sitten tarvitaan tällaisia inflatorisia toimia,
joihin ilman muuta jälkimarkkinoilta näitten velkapapereitten
ostaminen kuuluu. Pankkien taseista ostetaan sellaisia riskaabeleita
lainoja Euroopan keskuspankin taseeseen, ja Euroopan keskuspankin varmaa
rahaa tulee näitten pankkien taseisiin tilalle. Pankkien
edellytyksiin luotottaa tämän jälkeen
yrityksiä, patistaa niitä investoimaan ja ehkä vähän
myöskin antaa kuluttajille rohkeutta kuluttaa entistä enemmän,
siihen kaikkeenhan tällä minun ymmärtääkseni
tähdätään.
Arvoisa puhemies! Minulla ei ole ollut tilaisuutta ihan tarkkaan,
kun tuon kyselytunnin aikaan taisi tuo päätös
tulla julkisuuteen, saada selvyyttä siitä, mikä on
tämä profiili, jolla tavalla tämä osto
toteutetaan. Onko se symmetrinen ihan, vai onko siinä jonkinlaisia
epäsymmetrian aineksia? Miksi tätä pohdiskelen?
Sen takia, että mielestäni Suomen nyt kannattaa
ja Suomen hallituksen tulee nopeasti ottaa kiinni siitä,
mitä tämä kenties Suomen kannalta tarkoittaa.
Saksan kannaltahan tällainen inflaation vauhdittaminen, joka
johtaa siihen, että euron kurssi laskee ennen pitkää,
todennäköisesti hetikin ja nopeastikin, ei ole
välttämättä mikään
hyvä asia, pikemminkin päinvastoin. Mutta samaan
aikaan tässä eurossa, yhteisessä eurossa,
on maita, joilleka on välttämätön
tämä ratkaisu, mitä EKP nyt tekee, siis
ratkaisu, joka muun ohessa merkitsee osalle Euroopan unionin maista
yhteisen valuutan euron devalvoitumista, joka on osalle maita tavattoman tärkeää.
Suomen talouspolitiikassa — palaan vielä viime
sanoissani siihen — on nyt tämä rekisteröitävä ja
katsottava, mihinkä tämä Suomen kannalta tarjoaa
mahdollisuuksia. Suomi on viennistä erittäin merkittävästi
riippuvainen maa, ja uskon, että tämä auttaa
vähän tätä Suomen surkeaa näkymää.
Mutta millä muilla toimenpiteillä, joita vähän äsken
tuossa tuli kyselytunnillakin peräänkuulutettua,
hallitus voisi nyt vielä odottelematta sitä ensi
kesää, jolloin vasta uusi hallitus on liikkeellä,
tyrkkiä taloutta kasvuun? Niitä toimenpiteitä varmasti
on, kun niihin vain halutaan tarttua.
Erityisesti työministeri Ihalaisella — en
tuossa kyselytunnilla häntä enemmän sillä viitsinyt rasittaa — tässä on
näytön paikka. Siinä maakunnassa, mihinkä hän
tulee ehdokkaaksi, työttömyys on viimeisen tilaston
mukaan 17,9 prosenttia, melkein 18 prosenttia. Kuntia, joissa työttömyysaste
on parikymmentä prosenttia, on kasapäin. Ei meidän
passaa jäädä odottelemaan kuukausia ja
kuukausia. Hallitus voi nyt tarttua niihin lisätoimiin,
joilla se voi tätä EKP:n tänään tekemää päätöstä ikään
kuin vauhdittaa ja saada sillä pyöriä pyörimään.
Kaikkea tätä jäämme odottamaan,
ja toivotaan, että hallitus antaa oman reaktionsa siihen, miten
se EKP:n tämänpäiväisiin päätöksiin
suhtautuu.
Kari Rajamäki /sd:
Arvoisa puhemies! Talous- ja rahaliiton vakauden ohella on
muutamia asioita, joita meidän pitää tässä kokonaisuudessa arvioida.
Valtiovarainvaliokunnan puolella ensinnäkin tietysti
eri vaiheissa olemme kiinnittäneet huomiota tämän
rahaliiton hallinnan ja monienkin periaatteiden jatkuvaan mitätöintiin,
muuttamiseen tilanteen mukaan. Tässä vauhdissa
on myöskin meidän perustuslain mukainen eduskunnan
kansallinen budjettivalta ollut liikaakin äärirajoilla.
Tältä osin korostan kyllä myöskin eduskunnan
budjettivallan näkökohtien huomioon ottamista.
Me emme voi ulkoistaa jollekin komission italialaiselle virkamiehelle
kansallista budjettivaltaa. Näitä näkökohtia.
Toinen oli se, että valtiovarainvaliokunnan aloitteellisuus
vaikutti talousneuvoston professoriryhmän muodostumiseen
juuri sen takia, että voimme kansallisesti arvioida paremmin
muun muassa näiden velka- ja alijäämäkriteerien
suhteen kansallista tilannetta ja vaikuttaa toivon mukaan uskottavammin
myös EU-komission suuntaan. On syytä kyllä kyseenalaistaa
ja läpivalaista myöskin näitä kriteerejä,
niiden toimivuutta nykyisessä Euroopassa ja ennen kaikkea
myös kansallisen selviytymisemme, talouden, työllisyyden
ja kasvun näkökulmasta, eikä olettaa,
että ne millimetritikulla laskettuna ovat välttämättä oikeassa
kokonaisuudessa mukana.
Toinen näkökulma, joka nyt pitäisi
avata paremmin, on tämä EKP:n, Euroopan keskuspankin,
rooli. Sehän ei pelkästään rahoita
jäsenmaiden budjetteja ostaessaan nyt niiden valtionlainoja.
Sillä on myöskin tietty vaikutus kansallisen parlamentaarisen
päätöksenteon osalta, koska siinä syntyy
vääjäämättä — kuten
saksalainen sanoo, Schattenverschuldung — varjovelkaantumista
jäsenmaille. Tästä meillä ei
puhuta. Valtiovarainministeriön virkamiehet menevät
Suomen Pankin selän taakse, ja Suomen Pankilta ei ole tästä varsinaista
analyysia kuulunut. Varjovelkaantuminen on osa myös sitä Suomen
kokonaisuutta.
Vesa-Matti Saarakkala /ps:
Arvoisa puhemies! On totta, että Euroopan keskuspankilla
on tämä virallinen noin 2 prosentin inflaatiotavoite, mutta
siitä huolimatta kyllä asia on niin, että näitten
EKP:n toimenpiteitten seurauksena yhteisvastuu euroalueella kasvaa
ja riskit kasvavat. Sitä kautta ohitetaan demokraattinen
päätöksentekojärjestelmä.
Kun Saksa kerran pystyy talouttaan hoitamaan menestyksellä,
niin siinä on esimerkki Euroopalle, että kaikki
on mahdollista, jos politiikka on vaikuttavaa ja tehokasta. Ei siinä setelipainoilla
pitemmän päälle voi tällaista
ongelmaa hoitaa.
Väitän myös, että tämä EKP:n
toimi voi osittain liittyä myös tähän
Kreikan odotettavissa olevaan tilanteeseen, jossa osa jäsenmaista
tulee esittämään Kreikan pyynnöstä näitten
velkojen anteeksi antamista. Totta kai silloin, jos näitä ruvetaan
antamaan anteeksi, pitää näille anteeksi antaville
maille olla heti tarjolla myös omaa uutta rahaa EKP:n kautta.
Mutta kyllä minä sanon, että tämä on
erittäin riskialtis tie, ja mielestäni olisi parempi,
että hallitusti euroalue purettaisiin ja palattaisiin kansallisiin
valuuttoihin, kuin että mennään nyt syvälle
yhteisvastuuseen.
Markus Mustajärvi /vr:
Arvoisa puhemies! Talousasiat ovat äärimmäisen
tärkeitä asioita, ja siksi toivoisi kyllä,
että semmoinen perusfakta, perusaineisto pitäisi,
myöskin ennusteitten suhteen, tai ainakin, että ne
olisi haarukoitu enemmän. Toivoisin kyllä, että kun
olen yrittänyt nyt viime ja tällä kaudella
perehtyä tavallista enemmän talousasioihin, niin
saisin siihen tukea esimerkiksi merkittävien valiokuntien
kokeneilta puheenjohtajilta, edustajilta Sasi ja Pekkarinen.
Ensinnäkin nämä yleiset talousennusteet
ovat kiistatta heittäneet hyvin paljon, samoin yksittäiset
verotuloennusteet, jotka ovat tärkeitä sen takia,
että pystytään hahmottamaan tätä talouden liikkumatilaa.
Otan esimerkiksi arvonlisäveron kokonaiskertymän.
Useampana vuonna se on arvioitu yläkanttiin, ja siitä olen
aivan tarkoituksella äänestyttänyt useampana
syksynä, laittanut siihen talousarvioaloitteeseen myöskin
oman arvioni, ja saattaa mennä itsekehun puolelle, mutta kuitenkin
se on sattunut paljon paremmin vuoden mittakaavassa, vuoden aikajänteellä,
kuin valtiovarainministeriön valtion talousarviossa oleva
ennuste. Sen lisäksi näistä useammasta syystä johtuen
arvio valtion talousarvion kokonaisalijäämästä on
heittänyt useampana vuonna miljardeja euroja.
Valtiontalouden tarkastusviraston tuoreessa raportissa todetaan
se, että poliittinen ohjaus ei ole jättänyt
tilaa kokonaisuuden huomioivalle asiantuntijavalmistelulle ja että poliittinen
päätöksenteko suosii täsmätoimia
kokonaisuuden linjaamisen sijaan. Kyllä minusta eduskunnalla pitää nykyistä paremmin
olla hallussa Suomen valtiontalouden tilanne, kokonaisvastuut ja
kehitysnäkymät.
Markku Eestilä /kok:
Arvoisa puhemies! Nyt kun Euroopan unionin keskuspankki ostaa näitä velkakirjoja
eli työntää 60 miljardia kuussa rahaa
markkinoille, niin tietenkin talous siitä varmaan piristyy.
Mutta oma käsitykseni on se, että vaikka euro
heikkenee, niin se ei euromaissa aiheuta tätä suhteellista
kilpailukykyongelmaa ja se ei paranna sitä millään
tavalla. Jos joku maa tällä hetkellä on
kilpailukykyinen ja sen kustannustaso on oikealla tasolla maailmanmarkkinoihin
nähden, niin euron heikkeneminen ja nämä muutokset
eivät millään tavalla muuta näitä suhteellisia
asemia.
Eli onko tässä nyt olemassa vaara — täällä on kokeneita
kansanedustajia ja ministereitä paikalla — että kun
markkinoille työnnetään rahaa, niin se
käytännössä estää ne
pakolliset rakenteelliset muutokset sekä työelämässä että yhteiskunnassa
yleensä, ja muutaman vuoden kuluttua huomataan, niin kuin
täällä edustaja Saarakkala sanoi, että yhteisvastuu
on lisääntynyt ja EKP:n tase on lisääntynyt
ja taas ollaan samoissa ongelmissa? Koko ajan karkaa käsistä tämä meidän maalimme,
että me niin kuin jotenkin tekisimme Euroopassa niitä muutoksia,
niin että olisimme entistä ketterämpi — mitä Amerikan
Yhdysvallat tällä hetkellä on. Tähän
voisi vaikka edustaja Pekkarinen vastata.
Jyrki Yrttiaho /vr:
Arvoisa herra puhemies! Edustaja Pekkarinen asetti kyllä hyvin
tarpeellisen kysymyksen, kun hän totesi, miten EKP:n toteuttamat
velkapaperien ostot pankeilta toteutetaan. Siitä paljon
riippuu. Suuri huoli on se, miten nämäkin elvytystoimet
heijastuvat sitten suoraan investointeihin. Aivan varmaa on, että tarvitaan
valtioiden voimakasta roolia, jotta tästä kriisistä lähdetään
toiseen suuntaan.
Välitöntä helpotusta kriisiin olisi
tuonut jo vuosia sitten EU:n keskuspankin suora rahoitus kriisimaille
ja valtioille. Tätähän esittivät
erilaiset vasemmisto-keynesiläiset ja sosialidemokraatit
ynnä muut kriittiset taloustieteilijät, ja tätähän
ei Saksan hallituksen johtama rintama hyväksynyt, vaan
se vaati tiukkaa talouskuria ja budjettipolitiikan kiristämistä.
Talouskurisopimus oli ja on tietenkin tuon politiikan tulosta, ja siihen
tietenkin joudumme varmasti palaamaan. Suomi on sitoutunut talouskurisopimukseen,
ja varmaankin vaalien jälkeenkin työnsä aloittava hallitus
tempoilee tuossa liekanarussa.
Toinen kysymys on, että kriisiohjelmissa ei ole varattu
käytännössä senttiäkään
kriisin aiheuttamien sosiaalisten ongelmien lieventämisen tai
työllisyyden tukemiseen. Tämä on se iso
kysymys, johon tulevissa vaaleissa ja vaalien jälkeen on
pakko paneutua, muuten massatyöttömyyden tuoma
kurjuus aiheuttaa todella pitkällisiä sosiaalisia
ongelmia myös meillä Suomessa.
Mauri Pekkarinen /kesk:
Arvoisa puhemies! En kyllä yritä ollenkaan
olla asiantuntija näihin kysymyksiin vastaamassa, kun sitä en
todellakaan ole. Ehkä siitä kokemuksesta, mikä on tullut,
pari kommenttia vain, miten ihan maallikkona näen.
Ensinnäkin, kyllä euroalueella nyt on ajauduttu
sellaiseen tilanteeseen, että oli ihan pakko jotain tehdä.
Siis kun ollaan deflatorisessa kehityksessä ja kasvusta
ei ole näköpiirissä merkkejä, niin
kerta kaikkiaan oli pakko jotain tehdä. Tämä olisi
ollut aivan katastrofaalinen tie, ellei tässä Eurooppa
ryhtyisi joihinkin toimenpiteisiin.
Mutta sitten muun muassa Eestilän esille nostama kysymys.
Minä en osaa vielä arvioida, mitä tämä tarkoittaa,
ja esimerkiksi talousvaliokunta huomenna saa pääjohtaja
Liikaselta selvityksen ja hänen esikunnaltaan arviot, mitä tämä merkitsee
keskuspankkiirien kannalta. Siis Eestilän kysymys on oikeassa
siinä, että voi olla, että osalle euromaita
tämä merkitsee sitä, että niiden
kilpailukyky lähtee paranemaan aika reippaastikin, ja voi
olla, että ne tämmöiset perustavaa laatua
olevat ratkaisut, joilla ne pääsisivät
edes vähitellen Saksan kylkeen ja niin poispäin — voi
olla, että nämä toimet jäävät
tekemättä. Koko euroalueen probleemahan on se,
että meillä on yksi ylijäämämaa,
ja se on Saksa, jonka talous on valtavasti ylijäämäinen,
ja suurin piirtein muut maat ovat alijäämätalouksia.
Ellemme me tätä kykene euroalueella korjaamaan,
niin ei kyllä pitkän päälle tästä eurosta
oikeastaan mitään tulekaan.
Markku Eestilä /kok:
Arvoisa puhemies! On mielenkiintoista käydä tätä talouskeskustelua.
Edustaja Pekkarinen on aivan oikeassa, että Saksa tekee
valtavaa vaihtotaseylijäämää,
muistaakseni jossain vaiheessa jopa 190 miljardia vuodessa. Ja Saksa
on maailman suurin pääomaviejä, se rahoittaa
omaa vientiteollisuutta. Tässä on juuri se oleellinen
ydinkysymys.
Nyt kun EKP työntää markkinoille — velkakirjojen
ostohan tarkoittaa käytännössä sitä,
että se antaa valtioille rahaa ja se antaa pankeille rahaa,
ja kun valtiot saavat rahaa, niin se voi johtaa väärään
olettamaan, että tämä auttaa niin paljon, että rakenteellisia
muutoksia ei tarvitse tehdä. Ilmiselvä vaara on
olemassa, ja toinen vaara, mikä tässä on
olemassa, kun pankit saavat rahaa, niin kuitenkin tiettyjen yritysten
näkymä on sumuinen esimerkiksi Suomessa, koska
me olemme ajautuneet väärälle kustannustasolle,
ja taas marginaalit ovat korkeat. Silloin me joudumme arvioimaan
sitä, kuinka paljon valtio tulee apuun, kuinka paljon Tekes
tulee apuun, kuinka paljon Finnvera tulee apuun ja millä riskitasolla
ne tulevat apuun.
Keskeinen väittämä ja viesti on se,
että joka tapauksessa Suomessa pitää ryhtyä toimiin,
jotta meidän kilpailukyky paranee, ja ongelma on se, että me
olemme ajautuneet väärälle kustannustasolle,
ehkä parikymmentä prosenttia. Se ei koske pelkästään
palkkoja, se koskee kaikkia hintoja, ja nyt me olemme nähneet
jo ensimmäisiä askeleita ruokapuolella, että me
lähdemme laskemaan hintoja, eli se deflatorinen kehitys
tulee vähän väistämättä tilanteeseen
mukaan, koska kansalla ei kohta ole enää rahaa
ostaa. Tällä tavalla meidän pitäisi
arvioida, tarkoittaako tämä sitä, että meidän
ei tarvitse lähteä tekemään
rakenteellisia muutoksia. Minä luulen, että tämä saattaisi
jopa olla pitkittynyt ansa, jos tätä signaalia
ei nyt oikein käsitetä.
Meidän kilpailukyky Ruotsiin ja Saksaan nähden
ei parane tällä, että me työnnämme
rahaa markkinoille. Ne rakenteelliset muutokset pitää pystyä tekemään.
Yleiskeskustelu päättyi.