5) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi kuntouttavasta työtoiminnasta
annetun lain 13 §:n muuttamisesta
Markus Mustajärvi /vr:
Arvoisa puhemies! Ihmettelen suuresti, että tällainen
hallituksen esitys on mennyt yksimielisesti läpi sosiaali-
ja terveysvaliokunnassa. En tiedä, onko työpaine
ollut niin kova vai mistä johtuu näin kevyt asiantuntijakuuleminen
ja tärkeästä asiasta tehty hyvin suppea
mietintö. Esitys on valmisteltu virkatyönä sosiaali-
ja terveysministeriössä, ja se kyllä näkyy
sisällössä ja hallituksen esityksen perusteluissa.
Neljä asiantuntijalausuntoa, joista kolme on viran puolesta
annettuja ja yksi tosiasiallisilta asianosaisilta eli työttömiltä ja
heidän kattojärjestöltään
Työttömien Valtakunnalliselta Yhteistyöjärjestöltä.
Esityksessä on monta ristiriitaa. Ajatteleeko hallinto
niin, että kuntouttava työtoiminta on niin huono
työkalu tavoitteitten saavuttamiseksi, että sen
vaikuttavuus on parempi, jos niin sanottuja aktiivipäiviä on
viikossa viiden sijaan neljä? Jos tätä ajatuskulkua
jatkaa, niin eikö silloin niitä päiviä viikossa
pitäisi pudottaa kolmeen tai jopa kahteen, niin vaikuttavuus
paranisi entisestään, vai kuinka tämä maaginen
vaikutus keskittyy juuri siihen neljän ja viiden päivän
väliin? Sen lisäksi painotetaan sitä,
että raja työmarkkinoille pystyvien kuntoutettavien
ja niiden välillä, jotka ovat työhallinnon
normaalien toimien ulottuvissa, täytyy pitää selkeänä.
Minä taas ajattelen juuri päinvastoin: kuntouttavalla
työtoiminnalla parannetaan työttömän
työkykyä, työelämävalmiuksia
ja elämänhallintaa niin paljon, että ero niin
sanottujen normaalitoimenpiteiden ja työelämän
välillä poistuu. Silloinhan kuntouttava työtoiminta
on toiminut juuri niin kuin on ajateltu. Hallituksen esityksessäkin
todetaan, että tavoitteena lain mukaan on vaikuttaa henkilön työllistymismahdollisuuksia
ja elämänhallintakykyä lisäävästi
sekä syrjäytymistä ja sitä kautta aiheutuvia
ongelmia ennalta ehkäisevästi. Noiden sanojen
jälkeen hallituksen esityksessä viitataan hyvinkin
epämääräisesti kuntouttavan
työtoiminnan uudenlaiseen profiloitumiseen. Minulle ei
selvinnyt esityksestä eikä sen perusteluista eikä asiantuntijalausunnosta,
mitä tällä uudenlaisella profiloitumisella
tarkoitetaan.
Arvoisa puhemies! Valiokunnan mietinnössä todetaan,
että esitys on sopusoinnussa kuntouttavan työtoiminnan
alkuperäisen tarkoituksen kanssa. Sumea logiikka kulkee
kai niin, että jos henkilö kykenee osallistumaan
viitenä päivänä viikossa kuntouttavaan
työtoimintaan, on hän kykenevä osallistumaan
työ- ja elinkeinotoimiston palveluihin. Mitä ne
muut palvelut sitten ovat, ja mitkä ovat te-toimiston pelimerkit
järjestää niitä palveluita?
Sekä valiokunnan mietinnössä että ministerin
lausunnossa edellytetään, että työ-
ja elinkeinotoimistojen hallinnon palvelut toimivat tarkoitetulla
tavalla. Epäilys siitä, etteivät kuitenkaan
toimi, on ilmiselvästi vahva, ja kun näin on omankin
kokemukseni perusteella, niin silloinhan tämä vaikeasti
työllistyvä kohderyhmä jää entistä enemmän
oman onnensa varaan. Sain tuoreeltaan palautetta työ- ja
elinkeinotoimistojen väeltä, ja he kyllä kertoivat,
että erilaisin määräyksin, lainsäädäntömuutoksin
ja pysyvällä henkilöstöresurssivajeella
on estetty riittävän laadukas asiakkaitten lähipalvelu.
Itse asiassa tällä tapaa on kielletty asiakkaitten
liian hyvä palveleminen.
Jo ensimmäiseen asiakaspalvelutilanteeseen riittävästi
panostamalla voitaisiin selvittää asiakkaan kanssa
hänen oikeutensa ja velvollisuutensa sekä se,
kuinka toimia byrokratiaviidakossa. Sillä kyettäisiin
säästämään paljon työaikaa myöhemmissä palvelutilanteissa,
välttämään väärinkäytöksiä ja
kohdentamaan hallinnon palvelut niille, jotka tukea eniten tarvitsevat.
Paljon mainostetut puhelin- ja sähköiset palvelut
eivät korvaa oikeaa asiakaspalvelua ja asiakaspalvelijaa,
ja mitä vaikeammassa tilanteessa työtön työnhakija
on, niin sitä enemmän hän tarvitsee kunnollista,
kasvoista kasvoihin tapahtuvaa asiakaspalvelua.
Timo Heinonen /kok:
Arvostettu puhemies! Tässä hallituksen esityksessä ehdotetaan
muutettavaksi kuntouttavasta työtoiminnasta annettua lakia.
Esityksen mukaan kuntouttavan työtoiminnan jakson aikana
henkilö voisi osallistua työtoimintaan enintään
neljänä päivänä kalenteriviikossa
nykyisen enintään viiden päivän
sijaan.
Kuntouttavasta työtoiminnasta annetussa laissa säädetään
työttömyyden johdosta pitkään
työmarkkinatukea tai toimeentulotukea saaneiden henkilöiden
oikeuksista ja velvollisuuksista työllistymisedellytyksiä ja
elämänhallintaa parantamaan tarkoitetun aktivointisuunnitelman
laadinnassa ja siihen sisältyvien niin sanottujen aktivointitoimenpiteiden
toteuttamisesta. Minun mielestäni on erittäin
tärkeää, että tämmöistä toimintaa
on tarjolla, mutta aika usein tulee myös palautetta, että se
työ, mitä tarjotaan, ei ole mielekästä ja
se ei itse asiassa toimi tämän nimen mukaisesti
kuntouttavana työtoimintana. Minun mielestäni
tähän on syytä kiinnittää isompaa huomiota
kaikissa niissä toimijoissa, jotka kuntouttavaa työtoimintaa
tarjoavat. Sen pitäisi olla mielekästä,
joka toisi elämänrytmiä, elämänhallintaa,
mutta myös olisi tietyllä tavalla tie sitten vaikkapa
ensin määräaikaiseen työsuhteeseen
ja sitä kautta toivottavasti jossain vaiheessa pysyvään
työsuhteeseen ja normaaliin arkeen ja arjen hallintaan.
Arvoisa puhemies! Ehdotetulla muutoksella voidaan lisäksi
arvioida olevan vaikutusta asiakkaalle siten, että osallistuessaan
kuntouttavaan työtoimintaan enintään
neljänä päivänä viikossa ihmiselle
jäisi viikossa yksi sellainen vapaa arkipäivä,
jolloin hänen on mahdollista esimerkiksi hoitaa henkilökohtaisia
asioitaan tai osallistua kokopäiväisesti johonkin
muuhun sosiaali- ja terveydenhuollon palveluun ilman, että se
vaikeuttaa hänen osallistumistaan täysipainoisesti
kuntouttavaan työtoimintaan. Tämä on
hyvä ja perusteltu ratkaisu. (Markus Mustajärvi:
Tulot pienenevät!) — Tulot pienenevät,
mutta itse uskon siihen, että tällä ratkaisulla
ehkä tuo tavoite löytää se pysyvä työpaikka
vahvistuu.
Arvoisa puhemies! Kuntalakiin kirjattiin viime syksynä kohta,
jonka mukaan kilpailutilanteessa oleva kunnallinen toiminta tulee
muuttaa osakeyhtiön, säätiön,
osuuskunnan tai yhdistyksen muotoon viime vuoden loppuun mennessä. Kirjaus
on aiheuttanut ongelmatilanteita palvelutuottajien keskuudessa.
Esimerkiksi Päijät-Hämeessä toimiva
Tuoterengas-kuntayhtymä on tuottanut kuntouttavaa työtoimintaa
Lahden kaupungille monivuotisella sopimuksella. Tuoterengas olisi
järkevintä uuden kuntalain kirjauksen vaatimana
muuttaa osakeyhtiömuotoon, mutta kuntouttavaa työtoimintaa
ei voida taasen järjestää osakeyhtiössä.
Tämä on yksi esimerkki kuntakentältä tilanteesta,
jossa kuntalain uusi kirjaus ja toimintaan liittyvä muu
lainsäädäntö, tässä tapauksessa
laki kuntouttavasta työtoiminnasta, johtavat kuntakoneistoa
rasittavaan päällekkäisyyteen ja lisäävät
byrokratiaa.
Pystyäksemme takaamaan jatkossakin laadukkaat palvelut
kunnille tulisi minun mielestäni lakia kuntouttavasta työtoiminnasta
muuttaa niin, että tämän kaltaisilta
palveluntarjoajan työtä hankaloittavilta ongelmatilanteilta
vältyttäisiin. Näillä perusteluilla
lakia tulisi muuttaa niin, että kuntouttavaa työtoimintaa
voi tarjota myös esimerkiksi kunnan täydellisesti
omistama yhtiö. Olen tästä asiasta tehnyt
lakialoitteen viime vuonna ja toivon, että se myös
etenee. Se olisi turhaa päällekkäistä hallintoa
helpottava ratkaisu, ja uskon, että tekisi hyvää myös
tälle kuntouttavalle työtoiminnalle.
Merja Mäkisalo-Ropponen /sd:
Arvoisa puhemies! Lakimuutoksen tavoitteena on rajata kuntouttava
työtoiminta aikaisempaa selkeämmin niille henkilöille,
jotka nimenomaan tarvitsevat ja hyötyvät tästä palvelusta.
Lain avulla kirkastetaan kuntouttavan työtoiminnan alkuperäistä roolia.
Tämänhetkisen lain mukaan henkilö voi
osallistua kuntouttavaan työtoimintaan viitenä päivänä viikossa,
ja nyt tämä aika rajataan neljään
päivään. Jos henkilö kykenee
viitenä päivänä osallistumaan
kuntouttavaan työtoimintaan, voidaan ajatella, että hän
pystyy myös käyttämään
julkisia työvoimapalveluita ja käymään myöskin
tavallisessa työssä.
Periaatteessa tämä laki on siis erittäin
perusteltu. On nimittäin väärin käyttää kuntouttavaa työtoimintaa
työkaluna, jos henkilö ei juuri tätä työkalua
tarvitse tai ei siitä hyödy. Ongelmana kuitenkin
on se, että jos te-hallinnon palvelut eivät toimi
eikä sieltä löydy resursseja tai osaamista
palvella ja auttaa vaikeasti työllistyviä ja tarjota
heille räätälöityjä palveluja,
tämän lakimuutoksen ainoa seuraus on se, että kuntouttavaan työtoimintaan
osallistuvat jäävät yhtenä päivänä viikossa
vaille mahdollisuutta osallistua tähän työtoimintaan.
Kun vielä huomioidaan se, että Kelan harkinnanvaraisen
kuntoutuksen määrärahojakin on vähennetty
ja vaikeasti työllistyvien kuntoutus on useimmiten järjestetty
juuri harkinnanvaraisena kuntoutuksena, on te-toimistolla todella
suuri haaste saada tämän lain periaatteessa myönteiset tavoitteet
toteutumaan.
Arvoisa puhemies! Onkin tärkeää,
että lakimuutoksen vaikutuksia vaikeasti työllistyvien elämäntilanteeseen
kokonaisuutena seurataan tarkasti.
Vesa-Matti Saarakkala /ps:
Arvoisa herra puhemies! Täytyy tosiaan toivoa, että tämä te-toimistojen
palvelu tulisi sitten myös lähemmäksi
näitä palveluja tarvitsevia, koska näitä te-toimistojahan
on kuitenkin vähennetty. Jos tällainen kuntouttavassa
työtoiminnassa oleva henkilö esimerkiksi kotipaikkakunnallani
Kurikassa nyt sitten sinä yhtenä uutena vapaapäivänä haluaa
niitä te-toimiston palveluita, niin hänen pitää mennä sinne
Seinäjoelle. Aika harvoin näillä ihmisillä on
mitään omaa kulkupeliä, ja tämä rahakin,
mitä heillä on, tämä päivittäinen
9 euron tulo sen muun tuen päälle, on aika pieni,
niin ettei siinä paljon lähdetä kyllä maakuntaa
kiertämään ja töitä etsimään.
Toinen asia, mitä minä hieman haluan myös tähän
yhteyteen liittää, on se, että minä toivoisin, että tuolla
kuntakentällä ei jatkossa yhdisteltäisi tätä kuntouttavaa
työtoimintaa ja kehitysvammaisten työtoimintaa,
koska nyt on vähän niin kuin näkyvissä sellaistakin
ilmiötä, että ikään kuin
sillä varjolla, että nyt nämä kehitysvammaiset
henkilöt sitten saisivat joitain sosiaalisia kontakteja,
näitä henkilöitä, jotka ovat
kehitysvammaisia ohjaamassa, käytetään
jatkossa yhä enemmän näitten ei-kehitysvammaisten
henkilöitten kuntouttavaan työtoimintaan ja toimintoja
ikään kuin yhdistetään ilman,
että resursseja lisätään. Toivottavasti
tämä lakimuutos ei ole askel siihen suuntaan,
että mennään tähän,
koska minä olen sitä mieltä, että ainakaan
näiltä kehitysvammaisilta henkilöiltä ei
pidä vähentää sitä ohjausresurssia,
mitä heillä on tällä hetkellä käytössään.
Kyllä minä aika kriittisesti tähän
suhtaudun, mutta kun tämä on valiokunnassa mennyt
yksimielisesti eteenpäin, niin kai se sitten pitää meidän
hyväksyä.
Jyrki Yrttiaho /vr:
Arvoisa herra puhemies! Hallituksen esitys kuntouttavan työtoiminnan päivien
vähentämisestä viidestä neljään
on tietenkin aivan selvä heikennys. Se on myöskin säästö:
kunnille 5 miljoonaa, valtiolle 3 miljoonaa. Kyse on kaikkein vaikeimmassa
asemassa olevista työttömistä, joilla
on monia elämänhallintaan ja terveyteen liittyviä ongelmia
ja tietenkin krooninen rahapula ja talousvaikeudet.
Harvoin — eipä juuri koskaan ennen — oman puolueeni,
vasemmistoliiton, eduskuntaryhmän kanta on ollut ristiriidassa
työttömien etujärjestön, Työttömien
Valtakunnallisen Yhteistoimintajärjestön näkemyksen
kanssa. Mutta nyt se on.
Kuntouttavan työtoiminnan piirissä olevien työehtoja
nyt heikennetään. Sosiaali- ja terveysvaliokunta
on mietinnössään yksimielinen. Tätä on
minun täällä ääneen
hämmästeltävä.
Työttömän näkökulmasta
voidaan todeta, että päivien vähentäminen
on selkeä heikennys nykyiseen käytäntöön,
koska asiakas voi nyt itse valita, haluaako lisätä päiviä.
Nykyinen järjestelmä on hyvä niille,
jotka oikeasti ovat kuntouttavan työtoiminnan tarpeessa.
Kun kuntouttavaan työtoimintaan ohjataan sellaisia henkilöitä,
jotka kykenevät palkkatukityöhön, niin
saattaa syntyä rajanvedon tarve suhteessa esimerkiksi palkkatukityöpaikkoihin.
Tämän ongelman voisi korjata tekemällä alkukartoituksen
paremmin ja suorittamalla tiukempaa valvontaa, ettei käytetä kuntouttavaa
työtoimintaa esimerkiksi lainvastaisesti elinkeinotoimintaan,
palkattomalla pakkotyöllä keinotteluun. Näitä esimerkkejä on
eri kunnista huolestuttavalla tavalla tullut esille useita.
Työttömien Valtakunnallinen Yhteistoimintajärjestö pitää kuntouttavan
työtoiminnan päivien lyhentämistä lailla
tarpeettomana, mikäli halutaan valvoa kuntouttavan työtoiminnan
käyttöä. Työttömän
kannalta muutos on selkeä heikennys. Näistä syistä työttömien
etujärjestö pitää lakiehdotusta
epäonnistuneena. Vasenryhmä yhtyy kaikilta osin
työttömien etujärjestön arvioon ja
kantaan.
Maria Tolppanen /ps:
Arvoisa puhemies! Tämän lakiesityksen osalta
olen todella surullinen. Tässä maassa on virallisesti
työttömiä, vailla työtä olevia
ihmisiä, noin 500 000, noin puoli miljoonaa. Sen
päälle ovat ne ihmiset, jotka ovat jo syrjäytyneet,
joita ei enää edes kuntouttava työtoiminta
pysty auttamaan. Meillä alkaa olla ihmisiä kohta
yli 600 000 vailla työtä; aikuisia ihmisiä,
ihmisiä, joiden pitäisi päästä elämään
ja pitäisi päästä elämässä eteenpäin.
Meidän työttömistä iso osa on
henkilöitä, joiden sairauspäiväajat
ovat jo menneet umpeen. He ovat ihmisiä, jotka ovat masentuneita
tai joilla on mahdollisesti kaksisuuntainen mielialahäiriö.
Nämä ovat sellaisia sairauksia, joita sairastetaan
useita vuosia — vuosi, puolitoista, kaksi vuotta — ja
kun sieltä halutaan palata takaisin työelämään,
se ei varmasti käy niin, että kävellään
työpaikkaan ja ryhdytään tekemään
töitä. Tarvitaan kuntouttavaa toimintaa.
Tällä hetkellä, jos tämä lakiesitys
menee läpi, niin kuin se kaiketi tulee menemään
läpi, se tulee tarkoittamaan sitä, että vuositasolla
169 000 työpäivää heitetään
noilta osin nurkkaan. Se tarkoittaa rahassa 1,5 miljoonaa, ja se
otetaan niiltä kaikkein vähäväkisimmiltä ihmisiltä,
jotka yrittävät työelämässä olla
ja työelämään päästä takaisin.
Henkilötasolla leikkaus tarkoittaa viikkotasolla 9:ää euroa.
Kuntouttavasta työtoiminnasta maksetaan tällaista
toimintaanosallistumislisää 9 euroa per päivä,
ja jos siellä ollaan neljä päivää viikossa,
niin se on 9 euroa per päivä. Kuukausitasolla
se on 36—45 euroon riippuen siitä, onko kuukaudessa
neljä vai viisi viikkoa. Tämä on ensinnäkin
iso raha niille ihmisille, jotka ovat kuntouttavassa työtoiminnassa,
joilla ei muita tuloja ole olemassa. 45 eurolla saa nyt, kun kaupat
ovat laskeneet ruoan hintaa, hyvinkin ison muovipussillisen, ja
kun oikean kaupan valitsee, niin jopa kaksi muovipussillista ruokaa,
ja sillä elää jo jonkin kokoinen perhe
jopa viikon.
Tämä on vähän semmoinen
asia, että tässä ikään
kuin taas, jälleen kerran, syyllistetään
työtön ja syyllistetään henkilö,
joka on sairas. Tällä kaudella, jonka olen ollut
nyt eduskunnassa, valitettavasti tällaista toimintaa on
ollut aika paljon. Tuntuu siltä, että tässä salissa
ollaan sitä mieltä, että työttömyys
on työttömän vika, ja koska se on työttömän
vika, hänen on maksettava siitä, että hän
on työtön. Esimerkiksi ansiosidonnaisen päivärahan
päivien leikkaaminen on minun mielestäni törkeää.
Aikaisemmin ansiosidonnaista sai 500 päivää,
nyt sitä saa 500, 300 tai 200 päivää.
Sen lisäksi tuon päivärahan määrää leikattiin,
ja jos siinä on korotusosa, niin korotusosaa leikattiin.
Voisin vakuuttaa, että olipa työpaikka mikä tahansa
muu kuin työttömän työpaikka,
elikkä se koti, puistonpenkki tai katu, niin pylly menisi
penkkiin, jos sanottaisiin, että tästä eteenpäin
sinulta leikataan 280 euroa kuukaudessa. Tai vaikka otettaisiin
vain se pikkujuttu, se yhdeksänkymppiä kuussa,
niin ei työssä oleva väestö,
työssä käyvä väestö sitä hyväksyisi,
mutta työttömän on hyväksyttävä,
koska eduskunta on näin päättänyt.
Eli tämä on tosiaankin lakiesitys, josta toivoisin,
että sitä ei koskaan, ei koskaan hyväksytä. Ainakin
ennen kuin tämä hyväksytään,
siihen pitäisi saada tiedot siitä, kuinka paljon
menetetään sitten tuloja siitä, kun menetetään
nämä yhdeksät eurot. Kuinka paljon siitä menee
verotuloja, ja sen lisäksi, kuinka paljon se tekee, kun
tämä varmasti tulee aiheuttamaan sitä,
että kuntien sakkomaksut pysyvät ylhäällä.
Mitä vähemmän työllistetään,
mitä vähemmän annetaan toimenpiteitä työttömille,
sitä enemmän kunnat maksavat ja sitä huonommassa
jamassa kunnat tulevat olemaan. Kunnilla tulee olemaan seuraavan
neljän vuoden aikana todella tiukat paikat. Joka ikinen
heikennys kuntatalouteen tietää heikennystä jokaisen
kuntalaisen tilipussiin ja jokaisen kuntalaisen elämään
ja elämisen laatuun.
Markus Mustajärvi /vr:
Arvoisa puhemies! Edustajat Saarakkala ja Tolppanen ovat puhuneet
täyttä asiaa. Täytyy sanoa, että tätä hallituksen
esitystä, sen vaikutuksia on puntaroitu sangen vajavaisesti.
Kunnat säästävät 5 miljoonaa,
valtio 3, yhteensä 8 miljoonaa euroa, mutta kyllä kovin
mitättömistä säästöistä on
uhrattu vaikeimmin työllistettävien työttömien
etuja. Sen voi suhteuttaa kyllä siihen, että mitä tuo
5 miljoonaa on koko tulevan kuntakonkurssin rinnalla.
Mitkä nämä vaikutukset ovat sitten
työttömille? Jos oletetaan, että henkilöitten
lukumäärä ei muutu ja toimintajaksojen
pituus on entinen, niin toimintapäivät vähenevät
kaikkiaan 170 000 kappaletta, ja se kaikki on pois vaikeimmin
työllistyviltä, ja edustaja Tolppanen laski sen
euromäärän aivan oikein. Mitä se
tekee yksittäisen henkilön kannalta? Kuukausittainen
tulo putoaa 9 euroa per viikko, noin 40 euroa kuukaudessa.
Edelleen, kun luin Kuntaliiton lausuntoa, ja siinä on
arvioitu kunnille koituvia säästöjä,
niin perin outo on lause, jossa todetaan: "Koska kuntouttava työtoiminta
on kunnan palveluista ainoa, jolla kunta pystyy itse vaikuttamaan
työmarkkinatuen maksuvastuun pienenemiseen, on nykyisessä työttömyys-
ja taloustilanteessa epärealistista odottaa, että palveluun
ohjautuvien lukumäärä lähivuosina
pienenisi." No, tämä loppuosa on oikein, mutta
onko todella niin, että kunta voi harjoittaa aktiivista
työllisyyspolitiikkaa vasta sitten, kun työtön
on kuntouttavan työtoiminnan piirissä, eikä yhtään
sitä ennen?
Te, jotka puolustatte tätä hallituksen esitystä — huomaan,
että on pyydetty lisää puheenvuoroja — avatkaa
tämä logiikka, että kuinka se päivän
vähennys parantaa kuntoutettavan työelämävalmiuksia.
Jari Myllykoski /vas:
Arvoisa herra puhemies! Pakko jatkaa tuohon kysymykseen, ei
hallituksen näkemyksen mukaan, vaan mitä edustaja
Mustajärvi toi esille, että mitkä ovat
ne välineet, että pitäisi jotakin avata.
Edustaja Heinonen otti kyllä oikean asian esille, että henkilöllä pitää olla
mahdollisuus — jos on jonkun niin sanotun toimenpiteen
sitoutunut osallistuja, eli tässä kohtaa te-toimisto
on tehnyt henkilön kanssa suunnitelman, kuinka tämä kuntouttava
työtoiminta hänen kohdallaan tulee — hoitaa
omia asioitaan myös niin, että tämä toimenpide
ei sido häntä sen ulkopuolelle, etteikö hänellä olisi
mahdollisuus hakea töitä, hoitaa pankkiasioita
ja niin edelleen.
Mutta ilman lainsäädäntöä tämä olisi
ollut mahdollista siten, että oltaisiin säädetty
lailla se, että tähän toimenpiteeseen
sitoutunut tai sitoutettu kuntoutuja voi itse määritellä halutessaan — koska
hänellä on sellainen tarve, että hän
tarvitsee sen päivän — ettei hän
ole tässä ohjelmassa mukana ja vaikkapa jonkun
toiminnan piirissä, että hän tarvitsee
21. päivä sellaisen mahdollisuuden, että hän
ei ole tämän piirissä ja hänen
tarvitsee oman työllistämistahtonsa mukaiseen
työhaastatteluun tai johonkin muuhun päästä.
Eli aktiivisuutta ruokitaan vain siten, että annetaan tälle
kuntoutujalle itseohjautuvasti mahdollisuus käyttää ne
päivät. Nyt tämä selkeästi
tarkoittaa sitä, että te-toimistoilla ei kerta
kaikkiaan ole riittävästi resursseja huolehtia
velvollisuudesta siten, että kaikille annetaan ne mahdollisuudet kunnon
ja omien toimintaedellytysten mukaiseen henkilökohtaiseen
suunnitteluun, mitenkä tätä asiaa viedään
eteenpäin.
Edustaja Yrttiaho nosti oikein esille juuri ne seikat, mitenkä kuntouttavan
työtoiminnan osalta tässä maassa toimitaan
erittäin, voisiko sanoa, epäeettisesti. Voisiko
sanoa, että luulisin, että tuolta oikealta siiveltä,
kokoomuksestakin, oltaisiin huolissaan markkinahäiriöistä,
joita meillä te-keskusten vajaitten resurssien osalta ja
kuntien pyrkiessä nopeasti täyttämään
velvoitteensa voi esiintyä. Meillä on tällaista
orjakauppaa, huutolaismentaliteettia: tarjotaan yrityksille mahdollisuus
10 euron päiväkorvauksella ottaa työtön,
ja nimenomaan tältä sektorilta eli kuntoutuva
henkilö, yritykseen töihin, ja tämä tuottaa sellaista
kilpailuetuutta tällaista työvoimaa käyttävälle
yritykselle, joka sitten haittaa muiden yrittäjien toimintaedellytyksiä.
Esillä oleva esitys ei todellakaan ole sellainen, että siihen
voisin yhtyä. Tässä ei ole huomioitu
riittävästi juuri sitä asiakaskuntaa — no, asiakaskunta
on varmasti liian hieno sana — mutta juuri sitä ryhmää,
joka on tämän lakimuutoksen kohteena. Pitäisi
enemmän olla taustaa juuri sille, että ne henkilöt,
se taho olisi tässä lainsäädännössä mukana
enemmän kuin tähän asti. Siinä mielessä hämmästelen
myös esityksen yksimielisyyttä, enkä päädy
sanomaan, että no, kai se sitten siltä osin on
hyväksyttävissä. Henkilökohtaisesti
pidän tätä huonona esityksenä ja toivon,
että jostain tulisi vielä apua asiaan.
Merja Mäkisalo-Ropponen /sd:
Arvoisa puhemies! Kuntouttava työtoiminta on tärkeä työväline
silloin, kun normaali työ ei vielä onnistu, mutta
se pitää kohdentaa heille, jotka siitä todella
hyötyvät. Onkin väärin ohjata
kuntouttavaan työtoimintaan ihmisiä, jotka eivät
siitä hyödy, vain siksi, että te-toimiston
palvelut eivät toimi. Oikea toimenpide onkin kehittää te-toimistojen palveluita
palvelemaan paremmin vaikeasti työllistettäviä.
Tavoitteenahan tulee olla, että ihmiset pääsevät
tavalliseen työhön, ja se tapahtuu te-toimistojen
kautta.
Markus Mustajärvi /vr:
Arvoisa puhemies! Hallinnon vahva näkemys tämän
hallituksen esityksen perusteluissa näkyy myös
siinä, että sanotaan, että tällaisten
selvittelyjen tarve vähenee. No, sitäkään
minä en kyllä ymmärrä enkä hyväksy,
koska ne henkilöt, jotka ovat työttömien
tukena kuntouttavassa työtoiminnassa, ovat nimenomaan sitä varten,
että he selvittelevät tarpeita.
Toinen asia, mikä on sanottu, on se, että maksajan
taakka kevenee. No, ei ole niin ylivoimainen taakka, etteikö siitä selviäisi,
jos ajatellaan, mitä siitä saadaan vastineeksi,
elikkä tukea niille, jotka sitä eniten tarvitsevat.
Työttömien Valtakunnallisen Yhteistoimintajärjestön
lausunnossa on kyllä hyvin eritelty sitä, mistä on
kyse. Ensinnäkin he toteavat, että elämänhallinnan
näkökulmasta päivän vähentäminen
on ongelma. Monet kaipaavat selkeää päivärytmiä.
Tässä sivutaan lisäksi tämä euromääräinen
vähennys, mikä tulee työttömille,
ja muun muassa se, että monissa yhdistyksissä ilmainen tai
subventoitu ruoka kuntouttavan työtoiminnan asiakkaalle
jäisi pois.
Kaiken kaikkiaan: Kyllä myöskin on niin, että kun
sanotaan, että työ- ja elinkeinotoimistojen pitää pystyä parempaan
palveluun, niin on täysin selvä asia, että eivät
pysty. Esimerkiksi Lapissa — kolmasosa Suomen pinta-alasta — on
tällä hetkellä enää yksi
työvoimatoimisto. On toki palvelupisteitä, mutta
itsenäisiä työvoimatoimistoja ei ole
enää kuin yksi.
Sen lisäksi, jos puhutaan, että kuntouttavan työtoiminnan
asiakkaat pystyisivät tekemään paljon
muutakin, vaativampia tehtäviä, olemaan jopa palkkatyösuhteessa,
niin silloin pitää kysyä, että mihin
perustuu se, että pahimpana vuonna työhallinnon
ja eduskunnan myöntämiä määrärahoja
jätetään käyttämättä jopa
95 miljoonaa euroa, joka viides euro niistä, mitkä eduskunta
on edellyttänyt käytettäväksi
nimenomaan näiden henkilöitten työllistämiseen
ja koulutukseen.
Jyrki Yrttiaho /vr:
Arvoisa herra puhemies! Täällä on
tuotu esille myöskin työvoimahallinnon palvelukyvyn
suuret haasteet. Ei ole ihme, että haasteita riittää.
Työvoimatoimistojen määrä on
pudonnut 74:stä 15 alueelliseen toimistoon valtion saneerausohjelman
myötä.
Mietinnössä kyllä hämmästyttää se,
että nyt, kun olisi kuntouttavaa työtoimintaa
voitu laajemminkin tämän hallituksen esityksen
pohjalta käsitellä ja valiokunnan toimesta luodata,
ei millään tavalla puututa niihin karkeisiin väärinkäytöksiin,
joita maassa tältä osin on. Suomessa tarvittaisiin
ehdottomasti palkattoman pakollisen työn ja pakkotyön
eri muotojen perusteellista perkaamista. Ne ovat monelta osin työttömien sosiaalisten
oikeuksien ja kansainvälisten sopimustenkin vastaisia.
Arvoisa herra puhemies! On varmaa, että vasenryhmä tulee
toisessa käsittelyssä esittämään tämän
lakiesityksen hylkäämistä.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan ensimmäinen
varapuhemies Pekka Ravi.
Maria Tolppanen /ps:
Arvoisa puhemies! Tässä on olemassa vielä yksi
sellainen kohta. Vuonna 2012 on hyväksytty laki, missä tätä kuntouttavaa
työtoimintaa voitaisiin antaa vain ihmisille, jotka ovat
olleet 500 päivää työttömänä.
Sehän asettaa aikamoisen rajan tähän.
Sen lisäksi täällä on nyt
puhuttu siitä niin, että tämä neljä päivää viikossa
olisi hyvä sen takia, että sitten kuntoutuja saattaisi
käydä pankissa tai hakea töihin. Voi
hyvänen aika! Kyllä pankkiin pääsee,
vaikka olisi kaikki päivät 7,5 tuntia kuntouttavassa
työtoiminnassa. (Välihuuto) — Kyllä,
niin, niillä ei edes ole pankkitunnuksia. — Kyllä pankkiin
pääsee.
Siksi toisekseen, kuntouttava työtoiminta ei tarkoita
sitä, että siellä ollaan 7,5 tuntia päivässä. Siellä voidaan
olla 4:stä 7,5:een tai 8:aan tuntia päivässä.
Siellä voidaan nytkin olla päivästä viiteen
päivään. Mutta miksi heiltä,
jotka kykenevät olemaan viisi päivää,
täytyy leikata pois? Se on täysin käsittämätöntä,
koska heitä, jotka ovat siellä sen viisi päivää nyt
kuntoutumassa työelämään, tämä todennäköisesti
auttaa kaikkein eniten. Heillä on siitä sutjakka
tie, sikäli mikäli työpaikka on olemassa,
siirtyä työelämään
siten, että he tietävät jo, että työhön
täytyy mennä tiettyyn kellonaikaan ja sieltä pääsee
tiettynä kellonaikana pois. Kuntouttavan työtoiminnan
tarkoitus on esimerkiksi kertoa tietyille ihmisille, että silloin, jos
olet tehnyt jonkun kontrahtin, jonkun sopimuksen, tulet tiettyyn
kellonaikaan tiettyyn paikkaan, niin silloin sinä tulet.
On olemassa erilaisia, esimerkiksi meillä Vaasassa on semmoinen kuin
Jupiter, niin sinne voidaan tulla tekemään kuntouttavan
työtoiminnan tehtävää ja opetellaan
siihen, että säännöt koskevat
kaikkia ja pitää ottaa vastuuta itsestään.
Sen takia tätä lakiesitystä ei missään
nimessä saisi tässä vaiheessa hylätä,
varsinkin kun työttömyys on edelleenkin näin
kova.
Jari Myllykoski /vas:
Arvoisa puhemies! Häpeän tunnustaa, mutta
nyt taisi mennä hieman alku ohi, mitä edustaja
Tolppanen sanoi, mutta jos viittasitte aiempaan puheenvuoroon, siihen, että pitää
olla
mahdollisuus, niin hyvä näin. Anteeksi, että en
kuunnellut, olin niin syventynyt tähän tulevaan
puheenvuorooni. Juuri näin, oikea suunta on arvostelulle,
ja pitää nähdä tässä se oleellinen
asia: niiden mahdollisuuksien osallistaa ihmisiä kuntoutumaan
pitää olla mahdollisimman tehokkaat, ja siinä mielessä päivän
vähentäminen tarkoittaa vain sitä, että hallitus
säästääkseen kuntien, säästääkseen
valtion menoja sulkee silmänsä siltä tosiasialta,
että se säästö tarkoittaa tervehtymisen
ja kuntoutumisen mahdollisuuksien leikkaamista. Sellaiseen ei missään
tapauksessa pidä ryhtyä, vaan kaikin mahdollisin tavoin
pitää luoda edellytyksiä kuntoutumiseen ja
työmarkkinoille ohjaamiseen.
On totta kai selvää, että jos te-toimistojen
resurssit eivät enää riitä,
niin johonkin on tarvinnut puuttua, ja silloin sitä tehdään
lainsäädännön kautta. Tie on
väärä varsinkin tässä hetkessä,
kun meillä on nuoria, mutta myös keski-ikäisiä,
vanhempia työstä pudokkaita, joille ei ole mahdollista
eikä näköpiirissä uutta työpaikkaa,
varsinkin kun hallitus on linjannut myös sen osalta, että korkeammin
koulutetuilla ei enää ole opintorahamahdollisuutta
seuraavaan tutkintoon. Hallitus koko ajan sulkee mahdollisuuksia
siirtyä työstä työhön
ja työttömien työhön.
Vesa-Matti Saarakkala /ps:
Arvoisa herra puhemies! Kyllä itsellänikin
on tämä käsitys, että siellä kuntouttavan
työtoiminnan piirissä voidaan sopia näistä asiointiajoista,
ja aivan kuten edustaja Tolppanen toi esille, niin käsittääkseni myös
nämä työtoiminta-ajat vaihtelevat yksilöittäin.
Mielestäni tämä on hyvä käytäntö,
mutta olen tietenkin vähän huolestunut nyt tässä,
kun tämä on tullut yksimielisenä valiokunnasta
ja hallitusten edustajat nimenomaan tällä uudella
asiointiaikapäivällä perustelivat tätä,
että ei kai tässä nyt vain käynyt
niin, että tämä on jostakin syystä — onko
ollut vähän kiire, vai minkä takia — mennyt
näin, koska minä en oikeastaan ole kuullut mitään
muuta relevanttia perustetta näitten kuntouttavan työtoiminnan
piirissä olevien osalta. Kun tämä peruste
todettiin tässä keskustelussa virheelliseksi,
niin ainoa perustelu taitaa olla vain tämä säästö valtion
ja kuntien osalta, ja sehän nyt on eräänlainen
pään pensaaseen laittaminen, koska toista kautta
helposti nämä kustannukset kuitenkin tulevat sosiaalimenoina
sitten. Kyllä tämä aines ja tämä porukka,
nämä ihmiset, jotka siellä ovat, tarvitsevat
näitä, ja siellä ei varmaan montaakaan
sellaista henkilöä ole, jotka pärjäisivät
jossain muussa toiminnassa.
Jari Myllykoski /vas:
Arvoisa puhemies! Pitää nähdä myös
se, että poliittisia tahtotiloja on kovasti osallistavaan
sosiaaliturvaan. Nyt niiden tahtojien, siihen suuntaan kulkevien
tahojen, osalta tuleekin aivan erilainen signaali siitä,
että vähennetään päiviä,
mikä kuitenkin koetaan huonona siellä ryhmässä,
joka haluaa tätä osallisuutta ja sitä kautta
myöskin tulojen karttumista. Tämä on
hyvin ristiriitainen hallituksen esitys, ja todella hämmästelen
myös sitä, kuinka tämä on voinut
tulla yksimielisenä, mutta ehkä pitää läksyt
lukea vielä paremmin.
Maria Tolppanen /ps:
Arvoisa puhemies! Minusta olisi hyvä muistaa myöskin
se asia, että hyvin monet näistä ihmisistä,
jotka tulevat kuntouttavaan työtoimintaan — ettei
ole niin, että kaikkien pitää olla — ovat
sellaisia, jotka ovat nauttineet työmarkkinatukea sitä ennen
useampia kuukausia, ei ihan vuotta, mutta useampia kuukausia, ja
työmarkkinatuki on reippaasti alle tuhat euroa kuukaudessa
miinus verot. Sillä pitäisi tulla toimeen. Jos
he pääsevät kuntouttavaan työtoimintaan,
niin se tuo ihan oikeasti 9 euroa per viikko lisää rahaa.
Se tuntuu meistä pieneltä rahalta, mutta kun se
pannaan kuukaudessa yhteen, niin se on tosiaankin 36—45
euroa per kuukausi. Sillä ostetaan jo ihan oikeasti ruokaa
tai sillä saadaan jotain lapselle tai itselle, jotain sellaista,
mikä pikkuisen antaa sitä elämänintoa
ja elämänhalua eteenpäin. Kyllä meidän
täytyy tämmöiset inhimilliset asiat ottaa
huomioon.
Toivoisin todella — en tiedä, pystyykö se
tapahtumaan, vaikka tätä asiaa nyt käsitellään — että tätä ei
nuijita pöytään ja sanota, että näin tämä asia
on, vaan tälle asialle on tehtävä jotakin.
On kerrottava koko eduskunnalle, mitä täällä takana
on ja mitä se merkitsee niille ihmisille. Tämä on
tyypillinen asia, missä pitäisi uskaltaa kääntää lantti
toisin päin ja katsoa, mitä sen lantin takana
lukee. Silloin me tiedämme, mitä se tarkoittaa.
Tämä on asia, joka näyttää paperilla hyvältä,
mutta kun paperin takana on aina ihminen ja sen paperin vaikutukset
kohdistuvat ihmiseen, niin pitäisi ottaa myöskin
ne huomioon. Me olemme kansanedustajia, meidän pitää ottaa
kansan hyvinvointi huomioon myös tässä talossa,
ja joskus on kyllä mentävä ihminen edellä,
eikä aina se euro edellä.
Markus Mustajärvi /vr:
Arvoisa puhemies! Otan omalta osaltani piikkiin sen, että lähetekeskustelun
aikana en herätellyt edustajia siihen, mitä tämän
pitää sisältää, mutta
ihan kaikkeen ei kahden edustajan eduskuntaryhmällä ehdi,
vaikka me tavallista aktiivisempia ja ahkerampia olemmekin ja erityisen
kiinnostuneita työelämäkysymyksistä.
Kuitenkin itse olen ollut kahdeksan vuotta työelämä-
ja tasa-arvovaliokunnan jäsen, ja edustaja Yrttiahokin
oli siellä viime kaudella.
Mutta tämä asetelma on aika mielenkiintoinen.
Jos palaan siihen hallituksen muodostamisaikaan, niin suurin yksittäinen
tekijä, millä vasemmistoliiton osallistumista
hallitukseen perusteltiin, oli se, että saatiin 100 euroa
lisää työttömyysturvaan. No,
se päätös piti paikkansa, ja se oli hyvä ja
aivan oikea ratkaisu ja oikeaan kohdistunut. Liian pitkään
oli odotettu työttömille tasokorotusta kaiken
kaikkiaan. Tosin sitä 100 euron korotusta ollaan välillisillä veroratkaisuilla
ja työttömyysturvaa pirstomalla koko ajan syöty.
Mutta nyt jos asetetaan tämän kohderyhmän kohdalla
se 100 euroa plus 100 euroa tätä esitystä vastaan,
niin siitä 100 eurosta vähennetään
yhdellä ainoalla päätöksellä näiden
henkilöiden osalta se 36 euroa tai 45 euroa: melkein puolet lähtee
tällä päätöksellä pois.
Ihmettelen kyllä, jos vasemmistoliiton eduskuntaryhmä ei
ole tämän esityksen hylkäämisen
kannalla.
Yleiskeskustelu päättyi.