6) Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi rakennusten energiatodistustietojärjestelmästä
sekä rakennuksen
energiatodistuksesta annetun lain muuttamisesta
Timo Heinonen /kok:
Arvostettu puhemies! Esityksessä siis ehdotetaan säädettäväksi
uusi laki rakennusten energiatodistustietojärjestelmästä.
Tietojärjestelmään sisältyvät
rekisterit energiatodistusten laatijoista, energiatodistuksista
itsestään sekä valvontatiedoista. Energiatodistuksen
voisi laatia vain tallentamalla todistuksen laadinnassa tarvittavat
tiedot tähän uuteen tietojärjestelmään
ja allekirjoittamalla todistuksen sähköisesti.
Tietojen laaja saatavilla olo lisäisi energiatodistuksilla
tavoiteltavien vaikutusten toteutumista. Energiatodistuksilla pyritään
lisäämään rakennusten energiatehokkuuden
keskinäistä vertailua ja energiatehokkuuden parantamista.
Me olemme käsitelleet tätä ympäristövaliokunnassa
ja kuulleet asiantuntijoita, ja tämän esityksen
kannalla on valiokuntamme ollut, ja tämä vie varmasti
asiaa parempaan suuntaan.
Energiatodistustietojärjestelmä sisältää siis kolme
rekisteriä. Laatijarekisteriin kootaan tiedot pätevistä energiatodistusten
laatijoista kaikkien kansalaisten saataville, ja energiatodistusrekisteri
sisältäisi rakennuksia ja energiatodistuksia koskevaa
tietoa, ja kolmas rekisteri sisältäisi sitten
valvontatietoa.
Tietojärjestelmä kokoaa energiatodistukset yhteen
palveluun ja lisää mahdollisuuksia todistustietojen
vertailuun. Ympäristövaliokunnassa totesimme,
että järjestelmän avulla on mahdollista
tuottaa hyödyllistä vertailutietoa energiatodistuksista,
esimerkiksi yhteenvetoraportteja alueittain, rakennusvuosittain
tai talotyypeittäin. Vertailutiedon ohella energiatodistusten
tilaajat saavat myös nykyistä enemmän
tietoa pätevistä energiatodistusten laatijoista.
Tarkoitus on, että laatijarekisterin ja energiatodistusrekisterin
tiedot tulevat energiatodistusrekisterin verkkosivustolle siltä osin
kuin julkinen tietopalvelu on mahdollista toteuttaa. Henkilötietojen
suojan vuoksi yksittäisten pientalojen todistustietoja
ei tule tietopalveluun saataville. Laatijarekisterin tiedoista verkkosivuille
tulevat laatijan nimi, pätevyys ja sen voimassaoloaika sekä laatijan
toiminta-alue. Tietoja voi olla nähtävissä enemmänkin,
jos laatija näin haluaa.
Valiokunta käsitteli energiatodistusta tällä vaalikaudella
jo aiemmin. Energiatodistukset ovat aiheuttaneet aika paljon keskustelua
tavallisten ihmisten arjessa. Niitä on verrattu jopa keskustan
jätevesiasetukseen, mutta kyllä tällä lailla on
toki hyviäkin tavoitteita. Ehkä enempikin ongelmat
ovat olleet sentyyppisiä, että millä tavalla nämä energiatodistukset
on Suomessa päätetty tehdä. Mittaavatko
ne talon energiatehokkuutta, mitataanko siellä asuvien
ihmisten energiakäyttäytymistä, tämä on
ollut yksi keskustelu, ja erilaiset kertoimet, jotka esimerkiksi
ovat aiheuttaneet isoja ongelmia sähkölämmitteisten
talojen kohdalla.
Eduskunta käsitteli kansalaisaloitetta huhtikuussa
2014 täällä istunnossa, ja silloin asuntoministeri
Pia Viitanen esitti luopumista energiatodistuksista vanhoissa omakotitaloissa
kokonaan. Hän lupasi olla asiassa aktiivinen ja viedä asiaa
eteenpäin, ja viime syksynä 21.8.2014 eduskunta
velvoitti hallitusta uusimaan energiatodistuksia niin, että ne
ovat helpommin ymmärrettäviä ja eri energiamuotojen
vertailu selkiytyisi. Samalla eduskunta velvoitti hallitusta toimimaan
niin, että energiatodistuksista tulisi vanhojen omakotitalojen
kohdalla vapaaehtoisia.
Valitettavasti tässä asiassa ei ole edetty,
ja kohta näistä asuntoministeri Pia Viitasen lupauksista
on kulunut vuosi. Itse toivon, että tässä asiassa
ministeri on sanansa mittainen ja vie asiaa eteenpäin.
Vanhat omakotitalot eivät energiatodistuksia tarvitse.
Mirja Vehkaperä /kesk:
Arvoisa puhemies! Laki rakennuksen energiatodistuksesta tuli
voimaan 1. päivä kesäkuuta 2013. Se koskee
pientaloja, jotka on rakennettu vuoden 1980 jälkeen, ja tilanteissa,
joissa pientaloja myydään tai vuokrataan, ja tilanteissa,
joissa myynti- ja vuokrausilmoitus tehdään, on
todennettava energiatehokkuutta kuvaava tunnus ja tunniste. Asia
on todellakin herättänyt jo silloin 2013 paljon
keskustelua, ja vielä sen jälkeen eduskunta sai
kansalaisaloitteen koskien juuri energiatodistuksen kriteerejä ja
sen täytäntöjä.
Valiokunta sai hallituksen esityksen uudesta energiatodistustietojärjestelmästä,
ja tämä nyt koskee ainoastaan näitä teknisiä rekistereitä,
ei mitään muita uudistuksia, joita eduskunnassakin on
voimakkaasti asuntoministerin tontille pistetty. Energiatodistustietojärjestelmän
sisältöä nyt laitetaan kolmeen rekisteriin.
Ensinnäkin laatijarekisteri — sinne kootaan tiedot
pätevistä energiatodistusten laatijoista, ja tämä on
hyvä, koska silloin kun ammattilainen tekee tämän
katselmuksen, tarvitaan myöskin ammattilainen paikalle.
Toisekseen on rekisteri energiatodistusrekisteristä.
Se sisältää rakennusta ja energiatodistusta
koskevat tiedot, siis ne kaikki tarvittavat tiedot, mitä silloin
mitataan ja laitetaan täytäntöön.
Kolmas rekisteri on valvontatietoja koskeva rekisteri. Kun kuuntelimme
asiantuntijoita, näitten rekistereitten laadinnassa ja
avoimuudessa olisi haluttu mennä paljon, paljon pitemmälle niin,
että erilaisia tietoja jopa asuntojen sijainnista ja asukkaitten
lämmitystapa- ja asumisolosuhteista oltaisiin kirjattu
enemmän, mutta totesimme, että henkilötietosuoja
estää tällaisten ihan syvällisten
tietojen laittamisen avoimiin rekistereihin. Tietysti jokainen asukas
ja pientalon haltija saa itse sen oman rajansa vetää,
kuinka paljon sinne tietoja pistää, mutta vaadittavia
tietoja ei tarvita kuitenkaan enempää.
Lähtökohtaisesti energiatodistuksella pyritään
lisäämään rakennusten energiatehokkuuden keskinäistä vertailua
ja energiatehokkuuden parantamista. Juuri tähän
vertailtavuuteen näillä rekistereillä pyritään,
että tiedetään, ketkä näitä tekevät
ja miten samanlaisissa pientaloissa energiatehokkuutta pystytään
parantamaan ja minkälaisissa olosuhteissa siellä ollaan.
Mutta paljon odotetaan vielä energiatodistukselta.
Aikaisemmassa käsittelyssä todellakin, kun käsittelimme
kansalaisaloitetta, pistimme paljon sen varaan, että energiatodistusta
muutetaan muutoinkin kuin vain teknisiltä osin. Me halusimme
miettiä energiamuotojen kertoimia, sitä, kuinka
energiatodistus oikeasti lasketaan. Se ei aivan nykyisellä muodolla
kerro aivan kaikkea energiatehokkuudesta ja omiin asumistottumuksiin
vaikuttavista tekijöistä.
Toisekseen vaadimme sitä, että vanhojen omakotitalojen
osalta oltaisiin tehty vielä isompi linjaus siitä,
milloin energiatodistusta ei tarvitse laatia.
Samoin olemme kiinnittäneet huomiota siihen, että omakotitalojen
energiatodistusten hinta on ollut syksyllä 2013 keskimäärin
520 euroa. Toivomme, että hinta tuosta kuluttajalle laskee, ja
nyt kun tämä rekisterimaksu vielä nostaa
tietysti kokonaishintaa ainakin noin 10 eurolla, niin suunta ei
valitettavasti ole hyvä. Olemme kiinnittäneet
huomiota siihen, että energiatodistuksen laadinta olisi
kuluttajalle mahdollisimman edullinen ja se myöskin ohjaisi
energian säästämiseen, energiatehokkuuteen
ja asumistottumusten huomioimiseen energia-asioissa.
Vesa-Matti Saarakkala /ps:
Arvoisa herra puhemies! Energiatodistuksen käyttöönotolla
on pyritty lisäämään etenkin
asunnon ostajien informaation saantia talojen energiankäytöstä ennen talon
ostopäätöstä. Erityisesti omakotitalojen omistajat
ovat kuitenkin olleet suhteellisen erimielisiä viranomaisten
kanssa siitä, ovatko energiatodistukset tuoneet parannusta
eri talojen väliseen vertailuun niiden energiankulutuksen
suhteen.
Eräiden arvioiden mukaan energiatodistuksella ei ole
ollut toivottua painoarvoa taloa myytäessä, koska
ostajia on kiinnostanut lähinnä energiankulutus
viimeisen vuoden aikana, talon käyttämä lämmitysmuoto
ja rakennusmateriaalit. Energiatodistuksen edellyttäminen
talonomistajilta onkin monien suomalaisten silmissä näyttäytynyt
lähinnä valtiobyrokratian toteuttamalta tahalliselta
kiusanteolta.
Arvoisa herra puhemies! Energiatodistuksen informaatioarvo riippuu
paljon siitä, miten tarkasti sen laskemiseen käytettävään
kaavaan on hankittu vaadittavat lähtötiedot. Asiakas
voi valita monien eri yritysten joukosta, mille energiatodistuksen
laatimisen toimeksiannon antaa. Vaikka energiatodistuslaki pyrkii
siihen, että eri laatijoiden tekemät energiatodistukset
päätyisivät samanlaisiin suosituksiin
ja energialuokan antamiseen talolle, voi niiden talojen kohdalla, joiden
energialuokka on kahden eri energialuokan rajalla, tulla laatijasta
riippuen energiatodistukseen merkintä joko alempaan tai
ylempään energialuokkaan.
Arvoisa herra puhemies! Tällä hallituksen
esityksellä asetetaan puitteet energiatodistusjärjestelmän
luomiselle, mihin on tarkoitus kerätä kaikki energiatodistukset
yhteen palveluun, mikä lisää mahdollisuuksia
vertailla todistustietoja keskenään esimerkiksi
alueittain, rakennusvuosittain tai talotyypeittäin. Hallitukselta
olisi kuitenkin toivonut tämän esityksen yhteydessä sitä, että se
olisi tuonut eduskunnan käsiteltäväksi
ne muutokset energiatodistuslakiin, mitä ympäristövaliokunta
edellytti energiatodistuskansalaisaloitetta koskevassa mietinnössään.
Seuraavan eduskunnan tehtäväksi jääkin
kyseisen mietinnön mukaisesti pientalojen energiatodistuksen
muuttaminen poistamalla energiamuotojen kertoimista aiheutuvat vertailtavuusongelmat
pientalojen kohdalla ja rakennusten energiatehokkuusdirektiivin
tarkistaminen energiatodistuksen muuttamiseksi vapaaehtoiseksi vanhojen
omakotitalojen osalta.
Martti Mölsä /ps:
Arvoisa puhemies! Tässä lakiesityksessä tarkoitetun
uuden energiatodistusjärjestelmän tavoitteena
on tehostaa rakennusten energiatodistusten valvontaa, ja rakennusten energiatehokkuusdirektiivihän
sitä jo edellyttää. Samoin tätä edeltäneessä laissa
oli jo velvoite valvonnan kannalta siten, että laatijan
tuli säilyttää todistukset 15 vuotta
mahdollista myöhempää tarkistusta varten.
Jokainen ymmärtää, että nyt
esitetty järjestelmä on nykyaikaa, koska tiedot
tallentuvat välittömästi rekistereihin
laadinnan yhteydessä. Edellinen energiatodistuslaki oli kuitenkin
siinä suhteessa järkevämpi kuin nykyinen,
että nykyisessä laissa edellytetään
vanhoilta, 1980 vuoden jälkeen rakennetuilta pientaloilta
energiatodistus ja ennen vuotta 1980 rakennetuissa pientaloissa
energiatodistus tullaan vaatimaan 1.7.2017 jälkeen.
Kun muistamme vielä nämä muotokertoimet, joilla
todistusten vertailtavuus tehtiin lähes mahdottomaksi tässä nykyisessä laissa,
niin ympäristövaliokunnan mietinnössä oleva
toteama "että se on rakennuksen energiatodistuslain muuttamista
koskevaa kansalaisaloitetta koskevassa mietinnössään
edellyttänyt hallituksen ryhtyvän toimenpiteisiin
pientalojen energiatodistuksen sisällölliseksi
muuttamiseksi helpommin ymmärrettäväksi
poistamalla energiamuotojen kertoimista aiheutuvat vertailtavuusongelmat
sekä rakennusten energiatehokkuusdirektiivin tarkistamiseksi
energiatodistuksen muuttamiseksi vapaaehtoiseksi vanhojen omakotitalojen
osalta" edellyttää tulevalta hallitukselta toimenpiteitä, siis
työ jatkuu. Laki ei ole valmis, ja olisikin kauhistus,
jos jokin tulisi lopullisesti valmiiksi — näin
totesi jo aikoinaan presidenttimme Mauno Koivisto.
Ari Torniainen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Energiatodistustietojärjestelmää ja
itse energiatodistusta on kehitettävä yhdessä eri
toimijoita palveleviksi työkaluiksi. Energiatodistuksen
on oltava yksi väline rakennuksen energiatehokkuuden vertailuun
ja energiatehokkuuden parantamiseen. Energiatodistuksen on siis annettava
luotettavaa tietoa itse rakennuksesta.
Energiatodistustietojärjestelmän tulee sen
sijaan kattaa energiatodistusten pätevät laatijat
ja mahdollistaa energiatodistustietojen vertailu. Samoin tietojärjestelmän
tulee tehostaa energiatodistusten valvontaa.
Kun nyt hallituksen esityksen mukaisesti tietojärjestelmään
sisältyisivät kolme erillistä rekisteriä — energiatodistusten
laatijoista, energiatodistuksista sekä valvontatiedoista — on
koko tietojärjestelmästä tehtävä mahdollisimman
notkea, helppokäyttöinen ja sujuva. Siitä ei
saa tehdä turhan byrokraattista ja kankeaa.
Osmo Kokko /ps:
Arvoisa puhemies! Alkuperäisestihän tämä ehdotus
on tullut Brysselistä. Se osoittaa, että Brysselissä riittää aina
byrokraattisuutta, ja tietysti tämä on nyt hallituksen esityksen
muodossa tuotu tänne eduskuntaan.
Kun tapaa kentällä kansalaisia, heillä on
erittäin suuri huoli, ennen kaikkea vanhempien omakotitalojen
omistajilla, juuri näistä energiatodistuksista,
ja se aiheuttaa keskustelua. Mutta täällä valiokunnan
kannanotossa on aivan hyvin otettu huomioon tämäkin
asia, niin että nyt, kun ollaan uudistamassa tätä,
niin silloin kansalaisaloite, nämä asiat, otetaan
siinä pitkälti huomioon. On erittäin
hyvä, että näitä eri energiamuotoja,
mitä käytetään näissä,
ollaan sieltä sitten poistamassa, kun tehdään
todistuksia.
Yleiskeskustelu päättyi.