Täysistunnon pöytäkirja 141/2014 vp

PTK 141/2014 vp

141. TORSTAINA 22. TAMMIKUUTA 2015 kello 16.00

Tarkistettu versio 2.0

6) Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi rakennusten energiatodistustietojärjestelmästä sekä rakennuksen energiatodistuksesta annetun lain muuttamisesta

 

Timo Heinonen /kok:

Arvostettu puhemies! Esityksessä siis ehdotetaan säädettäväksi uusi laki rakennusten energiatodistustietojärjestelmästä. Tietojärjestelmään sisältyvät rekisterit energiatodistusten laatijoista, energiatodistuksista itsestään sekä valvontatiedoista. Energiatodistuksen voisi laatia vain tallentamalla todistuksen laadinnassa tarvittavat tiedot tähän uuteen tietojärjestelmään ja allekirjoittamalla todistuksen sähköisesti. Tietojen laaja saatavilla olo lisäisi energiatodistuksilla tavoiteltavien vaikutusten toteutumista. Energiatodistuksilla pyritään lisäämään rakennusten energiatehokkuuden keskinäistä vertailua ja energiatehokkuuden parantamista.

Me olemme käsitelleet tätä ympäristövaliokunnassa ja kuulleet asiantuntijoita, ja tämän esityksen kannalla on valiokuntamme ollut, ja tämä vie varmasti asiaa parempaan suuntaan.

Energiatodistustietojärjestelmä sisältää siis kolme rekisteriä. Laatijarekisteriin kootaan tiedot pätevistä energiatodistusten laatijoista kaikkien kansalaisten saataville, ja energiatodistusrekisteri sisältäisi rakennuksia ja energiatodistuksia koskevaa tietoa, ja kolmas rekisteri sisältäisi sitten valvontatietoa.

Tietojärjestelmä kokoaa energiatodistukset yhteen palveluun ja lisää mahdollisuuksia todistustietojen vertailuun. Ympäristövaliokunnassa totesimme, että järjestelmän avulla on mahdollista tuottaa hyödyllistä vertailutietoa energiatodistuksista, esimerkiksi yhteenvetoraportteja alueittain, rakennusvuosittain tai talotyypeittäin. Vertailutiedon ohella energiatodistusten tilaajat saavat myös nykyistä enemmän tietoa pätevistä energiatodistusten laatijoista.

Tarkoitus on, että laatijarekisterin ja energiatodistusrekisterin tiedot tulevat energiatodistusrekisterin verkkosivustolle siltä osin kuin julkinen tietopalvelu on mahdollista toteuttaa. Henkilötietojen suojan vuoksi yksittäisten pientalojen todistustietoja ei tule tietopalveluun saataville. Laatijarekisterin tiedoista verkkosivuille tulevat laatijan nimi, pätevyys ja sen voimassaoloaika sekä laatijan toiminta-alue. Tietoja voi olla nähtävissä enemmänkin, jos laatija näin haluaa.

Valiokunta käsitteli energiatodistusta tällä vaalikaudella jo aiemmin. Energiatodistukset ovat aiheuttaneet aika paljon keskustelua tavallisten ihmisten arjessa. Niitä on verrattu jopa keskustan jätevesiasetukseen, mutta kyllä tällä lailla on toki hyviäkin tavoitteita. Ehkä enempikin ongelmat ovat olleet sentyyppisiä, että millä tavalla nämä energiatodistukset on Suomessa päätetty tehdä. Mittaavatko ne talon energiatehokkuutta, mitataanko siellä asuvien ihmisten energiakäyttäytymistä, tämä on ollut yksi keskustelu, ja erilaiset kertoimet, jotka esimerkiksi ovat aiheuttaneet isoja ongelmia sähkölämmitteisten talojen kohdalla.

Eduskunta käsitteli kansalaisaloitetta huhtikuussa 2014 täällä istunnossa, ja silloin asuntoministeri Pia Viitanen esitti luopumista energiatodistuksista vanhoissa omakotitaloissa kokonaan. Hän lupasi olla asiassa aktiivinen ja viedä asiaa eteenpäin, ja viime syksynä 21.8.2014 eduskunta velvoitti hallitusta uusimaan energiatodistuksia niin, että ne ovat helpommin ymmärrettäviä ja eri energiamuotojen vertailu selkiytyisi. Samalla eduskunta velvoitti hallitusta toimimaan niin, että energiatodistuksista tulisi vanhojen omakotitalojen kohdalla vapaaehtoisia.

Valitettavasti tässä asiassa ei ole edetty, ja kohta näistä asuntoministeri Pia Viitasen lupauksista on kulunut vuosi. Itse toivon, että tässä asiassa ministeri on sanansa mittainen ja vie asiaa eteenpäin. Vanhat omakotitalot eivät energiatodistuksia tarvitse.

Mirja Vehkaperä /kesk:

Arvoisa puhemies! Laki rakennuksen energiatodistuksesta tuli voimaan 1. päivä kesäkuuta 2013. Se koskee pientaloja, jotka on rakennettu vuoden 1980 jälkeen, ja tilanteissa, joissa pientaloja myydään tai vuokrataan, ja tilanteissa, joissa myynti- ja vuokrausilmoitus tehdään, on todennettava energiatehokkuutta kuvaava tunnus ja tunniste. Asia on todellakin herättänyt jo silloin 2013 paljon keskustelua, ja vielä sen jälkeen eduskunta sai kansalaisaloitteen koskien juuri energiatodistuksen kriteerejä ja sen täytäntöjä.

Valiokunta sai hallituksen esityksen uudesta energiatodistustietojärjestelmästä, ja tämä nyt koskee ainoastaan näitä teknisiä rekistereitä, ei mitään muita uudistuksia, joita eduskunnassakin on voimakkaasti asuntoministerin tontille pistetty. Energiatodistustietojärjestelmän sisältöä nyt laitetaan kolmeen rekisteriin.

Ensinnäkin laatijarekisteri — sinne kootaan tiedot pätevistä energiatodistusten laatijoista, ja tämä on hyvä, koska silloin kun ammattilainen tekee tämän katselmuksen, tarvitaan myöskin ammattilainen paikalle.

Toisekseen on rekisteri energiatodistusrekisteristä. Se sisältää rakennusta ja energiatodistusta koskevat tiedot, siis ne kaikki tarvittavat tiedot, mitä silloin mitataan ja laitetaan täytäntöön.

Kolmas rekisteri on valvontatietoja koskeva rekisteri. Kun kuuntelimme asiantuntijoita, näitten rekistereitten laadinnassa ja avoimuudessa olisi haluttu mennä paljon, paljon pitemmälle niin, että erilaisia tietoja jopa asuntojen sijainnista ja asukkaitten lämmitystapa- ja asumisolosuhteista oltaisiin kirjattu enemmän, mutta totesimme, että henkilötietosuoja estää tällaisten ihan syvällisten tietojen laittamisen avoimiin rekistereihin. Tietysti jokainen asukas ja pientalon haltija saa itse sen oman rajansa vetää, kuinka paljon sinne tietoja pistää, mutta vaadittavia tietoja ei tarvita kuitenkaan enempää.

Lähtökohtaisesti energiatodistuksella pyritään lisäämään rakennusten energiatehokkuuden keskinäistä vertailua ja energiatehokkuuden parantamista. Juuri tähän vertailtavuuteen näillä rekistereillä pyritään, että tiedetään, ketkä näitä tekevät ja miten samanlaisissa pientaloissa energiatehokkuutta pystytään parantamaan ja minkälaisissa olosuhteissa siellä ollaan.

Mutta paljon odotetaan vielä energiatodistukselta. Aikaisemmassa käsittelyssä todellakin, kun käsittelimme kansalaisaloitetta, pistimme paljon sen varaan, että energiatodistusta muutetaan muutoinkin kuin vain teknisiltä osin. Me halusimme miettiä energiamuotojen kertoimia, sitä, kuinka energiatodistus oikeasti lasketaan. Se ei aivan nykyisellä muodolla kerro aivan kaikkea energiatehokkuudesta ja omiin asumistottumuksiin vaikuttavista tekijöistä.

Toisekseen vaadimme sitä, että vanhojen omakotitalojen osalta oltaisiin tehty vielä isompi linjaus siitä, milloin energiatodistusta ei tarvitse laatia.

Samoin olemme kiinnittäneet huomiota siihen, että omakotitalojen energiatodistusten hinta on ollut syksyllä 2013 keskimäärin 520 euroa. Toivomme, että hinta tuosta kuluttajalle laskee, ja nyt kun tämä rekisterimaksu vielä nostaa tietysti kokonaishintaa ainakin noin 10 eurolla, niin suunta ei valitettavasti ole hyvä. Olemme kiinnittäneet huomiota siihen, että energiatodistuksen laadinta olisi kuluttajalle mahdollisimman edullinen ja se myöskin ohjaisi energian säästämiseen, energiatehokkuuteen ja asumistottumusten huomioimiseen energia-asioissa.

Vesa-Matti Saarakkala /ps:

Arvoisa herra puhemies! Energiatodistuksen käyttöönotolla on pyritty lisäämään etenkin asunnon ostajien informaation saantia talojen energiankäytöstä ennen talon ostopäätöstä. Erityisesti omakotitalojen omistajat ovat kuitenkin olleet suhteellisen erimielisiä viranomaisten kanssa siitä, ovatko energiatodistukset tuoneet parannusta eri talojen väliseen vertailuun niiden energiankulutuksen suhteen.

Eräiden arvioiden mukaan energiatodistuksella ei ole ollut toivottua painoarvoa taloa myytäessä, koska ostajia on kiinnostanut lähinnä energiankulutus viimeisen vuoden aikana, talon käyttämä lämmitysmuoto ja rakennusmateriaalit. Energiatodistuksen edellyttäminen talonomistajilta onkin monien suomalaisten silmissä näyttäytynyt lähinnä valtiobyrokratian toteuttamalta tahalliselta kiusanteolta.

Arvoisa herra puhemies! Energiatodistuksen informaatioarvo riippuu paljon siitä, miten tarkasti sen laskemiseen käytettävään kaavaan on hankittu vaadittavat lähtötiedot. Asiakas voi valita monien eri yritysten joukosta, mille energiatodistuksen laatimisen toimeksiannon antaa. Vaikka energiatodistuslaki pyrkii siihen, että eri laatijoiden tekemät energiatodistukset päätyisivät samanlaisiin suosituksiin ja energialuokan antamiseen talolle, voi niiden talojen kohdalla, joiden energialuokka on kahden eri energialuokan rajalla, tulla laatijasta riippuen energiatodistukseen merkintä joko alempaan tai ylempään energialuokkaan.

Arvoisa herra puhemies! Tällä hallituksen esityksellä asetetaan puitteet energiatodistusjärjestelmän luomiselle, mihin on tarkoitus kerätä kaikki energiatodistukset yhteen palveluun, mikä lisää mahdollisuuksia vertailla todistustietoja keskenään esimerkiksi alueittain, rakennusvuosittain tai talotyypeittäin. Hallitukselta olisi kuitenkin toivonut tämän esityksen yhteydessä sitä, että se olisi tuonut eduskunnan käsiteltäväksi ne muutokset energiatodistuslakiin, mitä ympäristövaliokunta edellytti energiatodistuskansalaisaloitetta koskevassa mietinnössään. Seuraavan eduskunnan tehtäväksi jääkin kyseisen mietinnön mukaisesti pientalojen energiatodistuksen muuttaminen poistamalla energiamuotojen kertoimista aiheutuvat vertailtavuusongelmat pientalojen kohdalla ja rakennusten energiatehokkuusdirektiivin tarkistaminen energiatodistuksen muuttamiseksi vapaaehtoiseksi vanhojen omakotitalojen osalta.

Martti Mölsä /ps:

Arvoisa puhemies! Tässä lakiesityksessä tarkoitetun uuden energiatodistusjärjestelmän tavoitteena on tehostaa rakennusten energiatodistusten valvontaa, ja rakennusten energiatehokkuusdirektiivihän sitä jo edellyttää. Samoin tätä edeltäneessä laissa oli jo velvoite valvonnan kannalta siten, että laatijan tuli säilyttää todistukset 15 vuotta mahdollista myöhempää tarkistusta varten. Jokainen ymmärtää, että nyt esitetty järjestelmä on nykyaikaa, koska tiedot tallentuvat välittömästi rekistereihin laadinnan yhteydessä. Edellinen energiatodistuslaki oli kuitenkin siinä suhteessa järkevämpi kuin nykyinen, että nykyisessä laissa edellytetään vanhoilta, 1980 vuoden jälkeen rakennetuilta pientaloilta energiatodistus ja ennen vuotta 1980 rakennetuissa pientaloissa energiatodistus tullaan vaatimaan 1.7.2017 jälkeen.

Kun muistamme vielä nämä muotokertoimet, joilla todistusten vertailtavuus tehtiin lähes mahdottomaksi tässä nykyisessä laissa, niin ympäristövaliokunnan mietinnössä oleva toteama "että se on rakennuksen energiatodistuslain muuttamista koskevaa kansalaisaloitetta koskevassa mietinnössään edellyttänyt hallituksen ryhtyvän toimenpiteisiin pientalojen energiatodistuksen sisällölliseksi muuttamiseksi helpommin ymmärrettäväksi poistamalla energiamuotojen kertoimista aiheutuvat vertailtavuusongelmat sekä rakennusten energiatehokkuusdirektiivin tarkistamiseksi energiatodistuksen muuttamiseksi vapaaehtoiseksi vanhojen omakotitalojen osalta" edellyttää tulevalta hallitukselta toimenpiteitä, siis työ jatkuu. Laki ei ole valmis, ja olisikin kauhistus, jos jokin tulisi lopullisesti valmiiksi — näin totesi jo aikoinaan presidenttimme Mauno Koivisto.

Ari Torniainen /kesk:

Arvoisa herra puhemies! Energiatodistustietojärjestelmää ja itse energiatodistusta on kehitettävä yhdessä eri toimijoita palveleviksi työkaluiksi. Energiatodistuksen on oltava yksi väline rakennuksen energiatehokkuuden vertailuun ja energiatehokkuuden parantamiseen. Energiatodistuksen on siis annettava luotettavaa tietoa itse rakennuksesta.

Energiatodistustietojärjestelmän tulee sen sijaan kattaa energiatodistusten pätevät laatijat ja mahdollistaa energiatodistustietojen vertailu. Samoin tietojärjestelmän tulee tehostaa energiatodistusten valvontaa.

Kun nyt hallituksen esityksen mukaisesti tietojärjestelmään sisältyisivät kolme erillistä rekisteriä — energiatodistusten laatijoista, energiatodistuksista sekä valvontatiedoista — on koko tietojärjestelmästä tehtävä mahdollisimman notkea, helppokäyttöinen ja sujuva. Siitä ei saa tehdä turhan byrokraattista ja kankeaa.

Osmo Kokko /ps:

Arvoisa puhemies! Alkuperäisestihän tämä ehdotus on tullut Brysselistä. Se osoittaa, että Brysselissä riittää aina byrokraattisuutta, ja tietysti tämä on nyt hallituksen esityksen muodossa tuotu tänne eduskuntaan.

Kun tapaa kentällä kansalaisia, heillä on erittäin suuri huoli, ennen kaikkea vanhempien omakotitalojen omistajilla, juuri näistä energiatodistuksista, ja se aiheuttaa keskustelua. Mutta täällä valiokunnan kannanotossa on aivan hyvin otettu huomioon tämäkin asia, niin että nyt, kun ollaan uudistamassa tätä, niin silloin kansalaisaloite, nämä asiat, otetaan siinä pitkälti huomioon. On erittäin hyvä, että näitä eri energiamuotoja, mitä käytetään näissä, ollaan sieltä sitten poistamassa, kun tehdään todistuksia.

Yleiskeskustelu päättyi.