Valtioneuvosto 23
Paula Risikko /kok:
Arvoisa herra puhemies! Hallitus esittää puolueiden
poliittisen toiminnan tukemiseen 11 959 900 euron
määrärahaa, josta 8 prosenttia on käytettävä naisten
poliittiseen toimintaan ja samoin 8 prosenttia puolueiden piirijärjestöjen
toimintaan.
1990-luvun lamasta lähtien puolueiden työntekijämäärät
ovat pienentyneet huomattavasti. Suurinta henkilöstön
vähennys on ollut puolueiden sekä niiden naisjärjestöjen
piiritason toiminnassa. Näin siitä huolimatta,
että poliittisten piirijärjestöjen ja
puolueiden paikallisyhdistysten toiminta on lähempänä kansalaista
kuin puolueiden keskustoimistojen rooli.
Tätä kansalaista lähempänä olevaa
poliittista toimintaa tulisi tukea ja kannustaa siten, että puolueet
palauttaisivat piirijärjestölleen edes osan sen
lamaa edeltävistä toimintaresursseista. Parhaiten
tämä toteutuu siten, että puolueiden
piirijärjestöjen ja naisjärjestöjen
avustusosuus korotetaan 8 prosentista 12 prosenttiin. Näin
toimien puoluetukeen ehdotettu määräraha
ei nousisi, vaan se pysyisi hallituksen esittämällä tasolla. Samalla
kuitenkin puolueiden piiri- ja naisjärjestöille
maakuntaan saataisiin vuosittain ohjattua tarpeellista toimintarahaa
956 792 euroa nykyistä enemmän ilman
puoluetuen korotusta.
Sen perusteella ehdotankin, että eduskunta lisää vuoden
2005 talousarvion momentin 23.27.50 perusteluihin maininnan, että puolueiden
poliittisen toiminnan tukemiseen tarkoitetusta määrärahasta
12 prosenttia on tarkoitettu käytettäväksi
puolueille naisten poliittiseen toimintaan sekä samoin
12 prosenttia puolueille niiden piirijärjestöjen
toimintaan.
Kari Uotila /vas:
Arvoisa herra puhemies! Vasemmistoliiton vastalauseessa puutumme
vielä palkkausten osalta valtiosihteerikysymykseen ja toteamme,
että poliittiset valtiosihteerit ovat tulleet hyväksytyiksi
valtioneuvostosta annetun lain muutoksen yhteydessä. Nämä virathan
on nyt tarkoitus sitten perustaa talousarviossa tehtävällä päätöksellä.
Pysymme kuitenkin edelleen kannassamme, ja mielestämme
virkoja ei tule perustaa eikä myöntää niiden
perustamiseen määrärahoja. Eli kun tämä lakimuutoskeskustelussa täällä käsiteltiin,
asia ei ole vielä loppuun käsitelty, vaan eduskunnan
käsissä on edelleen se, tulevatko valtiosihteerit
käyttöön vai eivät.
Ehdotamme, että momentin 23.01.01 perusteluista poistetaan
toteamus yhdeksän valtiosihteerin viran perustamisesta
ja että momentin määrärahasta
vähennetään valtiosihteereiden virkojen ja
heidän sihteereidensä virkojen palkkaukseen varattu
1 500 euron määräraha. Tämä ehdotus tehdään
pääluokkakohtaisen yleiskeskustelun päätyttyä.
Timo Soini /ps:
Arvoisa herra puhemies! Samalla asialla alkuun kuin ed. Uotila:
tarpeettomien valtiosihteereiden määrärahat.
Eikö täällä nyt hyväosaisia
ole tarpeeksi suosittu jo varallisuusveron puitteissa, ja sitten
tehdään vielä näitä isopalkkaisia
herravirkoja? (Ed. Ala-Nissilän välihuuto) — Kyllä politiikkaa
pitää, ed. Ala-Nissilä, tehdä rehelliseltä,
asialliselta pohjalta, ei sitä kansan pidä maksaa,
vaan se pitää maksaa ihmisten vapaaehtoisen toiminnan
puolelta.
Arvoisa herra puhemies! Puoluetuki paisuu kuin pullataikina,
kun tuli punamultahallitus. Vielä Niinistön aikaan
oli jotain ryhtiä tässä sentään,
että se polki paikallaan. Kokoomushan ei tietysti puoluetukea
sinänsä paljon tarvitse, kun siellä on
rahamiehiä, jotka maksavat laskunsa itse, eikö niin,
ed. Sjöblom? Näin varmaankin on. Mutta jokaisena
vuonna punamultahallitus on esittänyt nostettavaksi puoluetukea
ja vielä hommannut erityistukia. Eurovaalit — eikö se
Euroopan unioni käy jo meille liian kalliiksi muutenkin?
Mutta annettiin vielä eurovaaliin erikseen tukea eli käytiin
nämä eurovaalit kansan tuella, samoin kunnallisvaaleihin
tuli esipotti.
Aivan lopuksi, herra puhemies, ed. Risikko puhui naisten tukemisesta
ja prosenteista. Koska meitä miehiä tuettaisiin,
pistettäisiin miestukea? (Ed. Dromberg: Koko ajan!) Eihän
sellaisia ole. Miehet maksavat ja miehiä haukutaan, mutta
ei tukea ainakaan missään näissä momenteissa
näy. En minä nyt sitä esitä,
kun sinänsä vastustan koko rappeuttavaa puoluetukea.
Teemme sitten, arvoisa puhemies, keskustelussa nämä esitykset.
Sirkka-Liisa Anttila /kesk:
Arvoisa puhemies! Kansanedustaja, kokoomuksen naisten puheenjohtaja
Risikko nosti esille sen kysymyksen, että budjetin perusteluissa
"Poliittisen toiminnan avustaminen" lisättäisiin
naisjärjestöille maksettavaa osuutta 8 prosentista
12 prosenttiin. Periaatteessa olen sitä mieltä,
että tämän tyyppistä valmistelutyötä toivon
hallituksen jatkossa tekevän, koska kun me kaiken aikaa
haluamme tasa-arvoa, hallituksenkin ohjelmassa on hyvin selkeät
tasa-arvotavoitteet, jotta sitä tasa-arvotyötä voidaan
todella tehdä, kyllä se myöskin edellyttää sen,
että naisille on osoitettuna puoluetuesta riittävä osuus
naisten toimintaan. 8 prosenttia on varsin vaatimaton osuus, 12
prosenttia olisi paljon parempi, ja niinpä tällä puheenvuorollani
haluankin evästää hallitusta vuoden 2006 budjetin
teossa ottamaan tämän asian todella harkintaan
ja korottamaan sitä osuutta.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Herra puhemies! Täällä näyttää olevan
kolmekin esitystä valtiosihteerien ja heidän sihteeriensä virkojen
perustamiseen tarkoitetun määrärahan
poistamisesta. Yksi on omissa nimissäni. Perustelulausumaa, johon
ed. Uotila viittasi, ei ole voitu tuoda näköjään äänestykseen
asti. Mutta se riittää, kun määräraha
poistetaan, koska lakihan antaa oikeuden palkata nämä valtiosihteerit,
mutta jos eduskunta ei anna määrärahaa,
ei heitä palkata. Nyt on syytä harkita sitä todella
kaikkien tarkkaan, onko järkevää käyttää tällaiseen
tarkoitukseen tämä 1,5 miljoonaa euroa, valtiosihteerien
ja heidän sihteeriensä palkkaamiseen. Varmasti
pian tulee esitys, että autonkuljettajat ja autot tarvitaan myös
jne., eli byrokratia kasvaa ja hukkaan menee.
Vielä kaikki muistamme viime viikon lain käsittelyn
jälkeen, että siitä laista tuli torso:
ne ovat erityisavustajia, joilla on huomattavasti korkeampi palkka
ja hienompi titteli, mutta mitään muuta ei tapahdu.
On siis nyt ollut viikonloppu ja viikko aikaa miettiä asiaa,
ja on syytä hylätä tämä määräraha,
ja silloin voidaan lähteä rakentamaan sitä järjestelmää uudelleen
alusta lähtien ja tehdä kunnon järjestelmä,
jos sellaista kerran tarvitaan. Eräiltä osin saatetaan
tarvita, mutta tällaista järjestelmää ei
tarvita lainkaan.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Näen tämän asian
vähän semmoisena puheitten tsekkauspaikkana. Kun
tässä yhteydessä on todettu, että neuvottelevien
virkamiesten jnp. vakanssit taikka tehtävät lakkautetaan,
niin tehokkain tapa päästä tähän
suoraan tulokseen on se, että tämä 1,5
miljoonaa euroa poistetaan budjetista, minkä jälkeen,
jos ne valtiosihteerit sitten todella otetaan käyttöön,
neuvottelevien virkamiesten vakanssit välittömästi
lakkautetaan, jolloin niistä vapautuu varat tähän
tarkoitukseen. Sillä tavalla katsotaan, onko näissä puheissa
mitään totta. Tässä on luotettavuuden
ja uskottavuuden tsekkauspaikka, ja sen mukaisesti ehkä kaikki
ovat mukana tässä operaatiossa, koska haluavat
näyttää, että olemme olleet
uskottavia, myöskin hallituspuolueitten kansanedustajat.
Olavi Ala-Nissilä /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Kyllä minua häiritsee
tämä populistinen, etten sanoisi pölhöpopulistinen,
politiikanvastaisuus. Valtiovarainministeri Niinistön aikana elettiin
puoluetoiminnan alasajon aikaa, itse asiassa piiritoimistoissa,
puoluetoimistoissa väki suurin piirtein puolittui. Samaan
aikaan eduskuntaan tuli (Ed. Pulliainen: Mutta työttömyys
ei puolitu!) avustajajärjestelmät ja sihteerivoimaa hyvin
runsaasti. Etujärjestöt ovat koko ajan massiivisen
verotuen — minä en sitä vastusta — voimin
lisänneet voimavarojaan. Samaan aikaan puoluejärjestelmä on
ajettu alas. (Ed. Kuosmanen: Propagandaa!) Nyt on tärkeätä,
että edes vähän puoluetukea voidaan tarkistaa.
On myöskin tärkeätä, että poliittista
ohjausta valtiosihteereiden kautta tehdään avoimesti.
Minusta ei meidän puolueiden, yhteiskunnallisten toimijoiden,
kannata olla näin populistisesti yhteiskuntavaikuttamista
vastaan, niin kuin täällä erityisesti
oppositiossa tänään ollaan.
Paula Risikko /kok:
Arvoisa herra puhemies! Täällä tuli
nyt vähän kritiikkiä esitykseeni. Haluan
kiittää ed. Sirkka-Liisa Anttilaa siitä,
että hän on ymmärtänyt tämän,
mistä tässä on kysymys. Halutaan nimenomaan
sitä, että naisten toiminta pystyisi kehittymään
poliittisella puolella.
Ed. Soinille sanoisin, että ei tässä nyt
ole kysymys ainoastaan naisista, kun puhutaan piirijärjestöistä.
Ymmärtääkseni siellä on sekä naisia että miehiä,
eli kyllä tämä ihan tasa-arvoinen esitys
on.
Tuija Nurmi /kok:
Arvoisa puhemies! En omalta osaltani käy pitkittämään
keskustelua mutta haluan silti tuoda oman kantani julki. Viittaan
ed. Kankaanniemen ja ed. Pulliaisen puheenvuoroihin ja heidän
perusteluihinsa asioihin, eli lyhyesti: vaikka laki valtiosihteereistä onkin
hyväksytty, meidän ei tarvitse hyväksyä 1,5 miljoonan
euron määrärahaa tähän,
ja esitän sitä myös samalla tavalla oman
näkökulmani pohjalta poistettavaksi.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa puhemies! Kyllä puoluetukea on korotettu edellisillä kausilla. Kyllä Niinistön
aikana korotettiin puoluetukea myöskin. Oli aivan oikein,
että korotettiin, koska puolueet olivat vaikeuksissa, ja
se korotuspäätös tehtiin lähes
yksimielisesti.
Mitä tulee korvamerkittyihin rahoihin, niin kyllä niin
keskustassa kuin kokoomuksessakin puolueella on mahdollisuus antaa
lähes niin paljon kuin haluaa piireille ja naisjärjestöille.
Tämä 8 prosentin sääntö on
hieman löysästikin kirjoitettu mutta tulkittu
niin, että vähintään 8 prosenttia.
Mutta mitään esteitä ei ole antaa 15
prosenttia tai 20 prosenttia. Antakaa nyt puolueitten itse harkita,
mihin niitä rahoja käytetään
ja mikä on kaikkein tehokkain tapa. Eduskunnan ei pidä sitoa
puolueiden käsiä niin, että niin paljon
tuohon tarkoitukseen, niin paljon tähän tarkoitukseen. Minä luulen,
että puolueet tietävät parhaiten, miten
niitä käytetään. Ainakin tämmöinen
kyky ja tieto on kristillisdemokraateilla.
Marjo Matikainen-Kallström /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Risikko on tehnyt aloitteen, että poliittisen
toiminnan tukeen tarkoitetusta määrärahasta
8 prosentin sijaan menisi 12 prosenttia naisten toimintaan ja 12
prosenttia piirijärjestöjen miesten toimintaan.
Ed. Risikko ei nosta puoluetuen kokonaissummaa. Tällä on
tarkoitus nimenomaan edesauttaa sitä, että naisia
koulutetaan myös poliittiseen toimintaan ja vastuun ottamiseen.
Tosiasia on se, että jos ei naisia voida tavalla tai toisella
nostaa eteenpäin ja viedä eteenpäin koulutuksen
puitteissa, niin eiväthän naiset myöskään
niitä tehtäviä saa. Tämä on
ihan tilastojen valossa osoitettu.
Ed. Susanna Rahkonen merkitään
läsnä olevaksi.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Minä ihmettelen tätä asetelmaa
mies—nais-kysymys. Joillakin alueilla, joissakin piireissä,
joissakin maakunnissa, voisi sanoa, myöskin joissakin puolueissa
on selvästi älykkäämpiä naisia
kuin miehet ovat olemassa. (Naurua) Näin katsottuna ei
eduskunta voi siitä päättää,
paljonko jaetaan ja paljonko tehdään, vaan se
pitää tehdä niiden kykyjen ja toimintojen
mukaan. Kyllä naisilla on poliittista silmää monissa
asioissa enemmän kuin miehillä. Täytyy
kyllä sanoa, että erittäin taitavia miehiä on
muun muassa täällä eduskunnassakin olemassa.
(Naurua)
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Pulliainen kiinnitti mielestäni
oikeaan asiaan huomiota. Nimittäin kun luen tätä budjettikirjaa,
täältä käy ilmi, että tämä määräraha
on mitoitettu yhdeksän valtiosihteerin mukaan ja ymmärtääkseni
heidän sihteeripalvelujensa mukaan. Kuitenkin kun täällä valtiosihteerijärjestelmästä
kiisteltiin,
hallituksen rintamasta ministeri Pekkarinen muun muassa kertoi,
että valtiosihteerijärjestelmän luominen
johtaa siihen, että eräällä tavoin
harmaalla alueella liikkuvat poliittisin perustein valitut neuvottelevat
virkamiehet lakkaavat. Tästä herää kysymys,
eikö tämän neton pitäisi olla
pienempi kuin yhdeksän mukaan mitoitettu. Jos tulee yhdeksän
uutta sihteereineen mutta lakkautetaan — montako niitä teillä nyt
siellä käytävillä on — neljä viisi
sihteereineen, niin luulisi, että rahaa ei tarvita yhdeksälle vaan
rahaa tarvitaan vähemmälle.
Näin ollen, herra puhemies, kysyn nyt valtiovarainvaliokunnan
puheenjohtajalta, ed. Ala-Nissilältä: Miten tämä on
ajateltu, miten tämä on laskettu, ja miten tämä pitää ymmärtää?
Pitääkö tämä ymmärtää niin,
että ne puheet, mitä te olette täällä esittänyt,
että poliittisten valtiosihteereiden tulon myötä nämä poliittisluonteiset
neuvottelevat virkamiehet häviävät tästä systeemistä, eivät
välttämättä loppuun saakka pitäisikään paikkaansa?
Herra puhemies! Suora kysymys valtiovarainvaliokunnan puheenjohtaja
Ala-Nissilälle: miksi nettona on yhdeksän, vaikka
väitätte, että nettona on paljon vähemmän
kuin yhdeksän?
Martti Korhonen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Ala-Nissilä kyllä harjoittaa
tällä kertaa taas kerran puhdasta pölhöpopulismia.
Te vastustitte viime kaudella näitä kaikin mahdollisin keinoin.
Te käytitte kaikki mahdolliset perustelut keskustapuolueena,
jotta ei valtiosihteeriasia lähtisi eteenpäin
menemään, ja nyt te puolustelette sitä ja
pölhöpopulistisesti vielä puolustelette demokratian
nimissä sitä. Ei tämä tuki kohdistu kuin
hallituspuolueisiin. Ei tässä tule oppositiopuolueille
mitään, vai miten olen tämän
ymmärtänyt? Kyllä pitää sanoa,
että tämä on puhdas puoluetuki. Kun keskusta
tuli hallitukseen, niin puolue palasi päiväjärjestykseen
ja tekee niin kuin on tehnyt aina, kotiinpäinvetoa puhtaammillaan,
puhdasoppisimmillaan, ja oman kannatuksen näkökulmasta
asioita viedään eteenpäin, jotta saadaan
lisävoimaa sinne.
Outi Ojala /vas:
Arvoisa puhemies! Siitä huolimatta, että kokoomuksen
valtiovarainvaliokunnan ryhmä ei tehnyt esitystä puoluetuen
12 prosentista, esitys on erittäin hyvä ja kannatettava.
Valitettavasti on tietysti niin, että, ed. Risikko, teidän
puolueenne ja meidänkin puolueemme olivat hallituksessa
mutta valitettavasti emme silloin saaneet tällaista muutosta
aikaiseksi, mutta toivottavasti saamme jatkossa.
Ed. Vistbackalle vain toteaisin sen, että on aika löyhää väittää kyllä,
että puolueet voivat antaa niin paljon kuin haluavat. Totta
kai voivat antaa, mutta meillä on valitettavasti ... — Anteeksi, ed.
Lahtelako se oli, joka totesi? Anteeksi, ed. Vistbacka, korjaan
tämän. — Ed. Seppo Lahtela totesi, että puolueet
voivat antaa niin paljon kuin haluavat, mutta meillä on
selvästi nähtävissä, että puolueet
eivät vaan anna. Tässä suhteessa keskustapuolue
ei muodosta yhtään poikkeusta puolueista, joten
ilmeisesti meidän on tehtävä se niin,
että oikein eduskunnan päätöksellä 12
prosenttia tulee käyttää puolueen naistoimintaan. Jos
me todella vakavissamme haluamme lisää naisia
päätöksentekotasolle joka puolella, niin tätä on
nostettava.
Timo Soini /ps:
Arvoisa herra puhemies! On aika ihmeellistä, että vanhat
puolueet ja niiden edustajat täällä suu
vaahdossa puhuvat näistä tasa-arvoasioista. Eivätkö teidän
puolueessa asiat hoidu? Meidän puolueessa hoituvat. (Naurua) Naiset
saavat niin paljon tukea kuin voivat saada. Eihän siinä ole
mitään erikoista. Meillä naisia kohdellaan
hyvin, arvostetaan ja kunnioitetaan ja puoluehallitus myöntää rahaa
ilman, että eduskunnan täytyy tämmöisiä naurettavia
kiintiöitä ruveta määräämään.
Siinä ei ole päätä eikä häntää.
Ehdottomasti vastustamme tällaisia.
Ahti Vielma /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Ala-Nissilä todella sanoi populismiksi
sitä, että vastustetaan poliittisten valtiosihteereitten
vakanssien perustamista. Hän unohti sen, että keskusta
on vastustanut tähän saakka niitä aina.
Tässä mennään väärin
päin. Ensinnä pitäisi miettiä, mitä tehtäviä on
ministeriöillä, kertoa se meille, ja minkälaisen
organisaation ministeriö tarvitsee, minkälaisia
vakansseja ministeriössä tarvitaan, sen jälkeen
perustaa tai poistaa vakansseja sieltä. Uskon, jos tällainen
selvitys tehdään, meiltä löytyy
ministeriöitä, joista voidaan vähentää väkeä.
Henkilökohtainen kuva tältä kansanedustaja-ajaltani
on se, että esimerkiksi ympäristöministeriössä voitaisiin
panna ovet auki neljään suuntaan ja joka ovesta
mieluummin lähtisi ihmisiä kuin sinne tulisi.
Kaarina Dromberg /kok:
Arvoisa puhemies! Haluan itsekin ottaa osaa tähän
naisille tulevan 12 prosentin ehdotukseen. Itse pitkään naisjärjestötyössä toimineena
tiedän aivan tarkkaan sen, että jos sinne on kirjattu
vähintään 8 prosenttia, niin se on myös
enintään 8 prosenttia. Siinä mielessä pidän
erittäin hyvänä tätä ehdotusta.
Jos nyt esimerkiksi kristillisdemokraattisissa naiset saavat näitä rahoja
enemmän kuin se 8 prosenttia, niin olisi aika kiva tehdä kaikista puolueista
vertailu, mikä se todellinen tilanne on, ennen kuin täällä puhutaan
ja keskustellaan näin tärkeästä asiasta.
Naisten koulutus, tieto, taito ja kyky olla poliittisessa elämässä on
niilläkin pienillä resursseilla saatu hoidettua.
Siihen tarvitaan lisää tulevaisuuden tietoja ja
osaamista. Siinä mielessä pidän erittäin
tärkeänä tätä esitystä, minkä ed.
Risikko on tehnyt, ja kannatan sitä, että tulevaisuudessa
tämä 12 prosenttia tulisi olla vähintään
12 prosenttia.
Sinikka Hurskainen /sd:
Arvoisa puhemies! Valtion budjetti on nyt käsittelyssä,
mutta maamme kuntien tulevan vuoden budjetit on pääasiassa
eri kunnissa jo hyväksytty. Uskon, että jokainen
kunta on paininut sen kanssa, miten rahoittaa kuntien perustehtävä,
palveluiden tuottaminen kuntalaisille.
Ensimmäinen varapuhemies:
Nyt on kysymys pääluokasta 23 elikkä valtioneuvostosta.
Anteeksi, puhemies! Minä tulin saliin myöhästyneenä,
ja joku sanoi, että puheenvuoroni meni ohi.
Ensimmäinen varapuhemies:
Kyllä.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Tässä talousarviossahan
köyhät eivät saaneet nyt muuta kuin ponnen.
Sen takia minusta tämä valtiosihteerikysymys pitää kytkeä tähän
niin kuin tästä näkökulmasta,
koska sillä ponnella ei paljon lämmitellä.
Tässä voisi eduskunta näyttää tahtoa
siinä, jotta tämä 1,5 miljoonaa euroa,
joka nyt valtiosihteereihin laitetaan, pannaan jemmaan ensi vuodelle
siihen köyhyyspakettiin, vai mikä se mahtaa ollakaan.
Nyt voisi muuttaa sitä. Tehdään niin
kuin täällä jotkut edustajat ovat todenneet,
jotta poistetaan nyt neuvottelevia virkamiehiä ja käytetään
ne rahat tähän valtiosihteerikysymykseen, jos
tarvitsisi laittaa pystyyn tämmöinen järjestelmä.
Sen verran tätä byrokratiaa vähennetään.
Nimittäin tavallinen kansalainen ei ymmärrä ollenkaan
sitä, miten paisutetaan jatkuvasti tätä systeemiä,
niin kuin jotkut täällä kuvasivat, mitä on
tapahtunut menneinä aikoina tässä hallinnon
paisuttamisessa. Kyllä tästä pitää jotenkin
tehdä loppu ja lähteä päinvastoin
purkamaan tätä systeemiä.
Sirkka-Liisa Anttila /kesk:
Arvoisa puhemies! Pääministeri Matti Vanhasen
hallituksen hallitusohjelmassa tasa-arvotavoitteet ovat erittäin
kunnianhimoiset. Väitän, että tämän
hallituksen hallitusohjelma on tasa-arvopolitiikan näkökulmasta
täydellisin, mitä Suomessa koskaan on ollut. Minusta
tästä kyllä luonnollisesti seuraa se,
että vuoden 2006 budjettia tehtäessä toivon,
että hallituksen piirissä kiinnitetään
erityistä huomiota nimenomaan tähän naisjärjestöjen toiminnan
rahoituksen turvaamiseen, koska siihen minusta velvoittaa hallitusta
suoraan se, että hallituksen tasa-arvo-ohjelma ei voi toteutua muuten,
jos ei myöskin käytännön työssä naisjärjestöille
turvata mahdollisuutta tehdä järjestötyötä ja
huolehtia siitä, että jatkossakin on osaavia ja aktiivisia
naisia osallistumassa poliittiseen päätöksentekoon.
Haluan tällä vain muistuttaa sitä, että hallituksen
tasa-arvo-ohjelma ja eduskunnassa oleva tasa-arvolaki edistävät
merkittävästi sukupuolten välistä tasa-arvoa,
ja siihen yhtenä hyvänä keinona tarvitaan
vähintään 12 prosentin osuus vuoden 2006
budjettiin.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Poliittisten valtiosihteerien järjestelmän luominen
on todellakin tämän punamullan sulle—mulle-politiikan,
virkanimityspolitiikan, helmiä. Kun täällä todettiin,
että keskustahan viime vaalikaudella vastusti poliittisia
valtiosihteereitä, niin keskustan riveistä välihuudettiin,
että ei vastustanut. Totta onkin, että esimerkiksi
ministeri Pekkarinen, silloinen ryhmänjohtaja Pekkarinen,
on pitänyt linjansa ja oli järjestelmän kannalla
jo viime vaalikaudella. Mutta kyllä kai keskustan linjaukset
ja keskustan kannat viime kädessä lausui ja ne
heijasti julkisuuteen puheenjohtaja, ja silloinen puolueen puheenjohtaja
Anneli Jäätteenmäki vastusti, ainakin
televisiossa vastusti mutta käsittääkseni
myös muuallakin kuin televisiossa, poliittisia valtiosihteereitä,
eli voi sanoa, että keskusta puolueena vastusti tätä järjestelmää.
Kun täällä muistutellaan — sivumennen
sanoen — puheenjohtaja Jäätteenmäen
kannanotoista niin poliittisiin valtiosihteereihin kuin esimerkiksi
viime päivinä veroihin, kun hän vastusti
veronalennuksia ja sanoi, että ne uhkaavat hyvinvointipalveluja,
niin keskustan riveistä melkein kysytään,
kuka on Anneli Jäätteenmäki. Näin
sitä unohdetaan, mitä vaalien alla on edustettu.
Kysyin edellisessä puheenvuorossani, että kun yhdeksän
uutta virkaa perustetaan ja yhdeksän uutta sihteerin virkaa
perustetaan, niin miten se on sopusoinnussa sen kanssa, että täällä on
sanottu, että samalla useita virkoja lakkautetaan. Jos tämä pitää paikkansa,
miksi budjetissa on rahat yhdeksälle valtiosihteerille
ja yhdeksälle sihteerille? Miksi ei ole otettu huomioon
sitä, että samalla lakkautetaan näitä neuvottelevia
virkamiehiä ja ilmeisesti heidän sihteereitään
voisi siirtyä näiden valtiosihteereiden sihteereiksi?
Tästä mielestäni voidaan aiheellisesti
kysyä, onko tarkoitus lakkauttaa näitä (Puhemies
koputtaa) vakansseja.
Ensimmäinen varapuhemies:
(koputtaa)
Pyydän puhujaa siirtymään puhujakorokkeelle.
Herra puhemies! Tästä voidaan mielestäni
aiheellisesti kysyä, onko tarkoitus todella lakkauttaa
näitä poliittisperusteisia neuvottelevien virkamiesten
virkoja, kun budjettikirjan mukaan tätä muutosta
ei ole nähtävissä, vaan päinvastoin,
kuten totesin, budjettikirjan mukaan nettomääräisestikin
on tulossa yhdeksän uutta valtiosihteeriä ja yhdeksän
uutta valtiosihteerin sihteeriä. Ed. Ala-Nissilä,
valtiovarainvaliokunnan puheenjohtaja, kysyin teiltä, miten
tämä on ajateltu, mutta te ette kysymykseeni ole
vielä vastannut ja ainakaan äsken ette ollut myöskään pyytänyt
puheenvuoroa tähän keskusteluun, mutta hyvä,
että nyt olette puheenvuoron pyytänyt ja kuulemme
vastauksen — ajattelin, että teiltä ei
vastausta tule. Ehkä toinen vastaus voidaan kuulla ministeri
Kalliomäeltä, joka hänkin on paikalla
ja joka on budjettikirjaan tämän rahoituksen esittänyt.
Herra puhemies! Kuten sanoin, mielenkiinnolla jään
kuuntelemaan, missä budjettikirjasta löytyy se,
että on tarkoitus lakkauttaa näitä poliittisia
neuvottelevia virkamiehiä valtiosihteereiden järjestelmän
luomisen myötä.
Marjo Matikainen-Kallström /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Soini kertoi, että heidän
puolueessaan naiset hoidetaan ja heillä ei ole ongelmia.
Näyttäkää esimerkkiä puolueessanne
ja nostakaa nainen puolueenne johtoon, niin sitten nähdään,
että ei tällä rintamalla ole ongelmia.
Ei riitä, että tarvitsemme naisille suunnattua
koulutustoimintaa; ei riitä, että kansalaiset
antavat naisille tukensa. Poliittisissa järjestöissä tarvitaan
tukea tähän toimintaan, että nimenomaan
naisia koulutetaan ottamaan vastuuta. Ed. Kallis kertoi, että heidän
puolueessaan tämä 8 prosenttia on ihan hyvä ja
onnistunut prosenttimäärä ja naiset ovat heillä mukana,
niin kuin on esimerkillisesti osoitettu, että puolueen
johdossa ja eduskuntaryhmän johdossa on nainen, mutta eihän
teillä ole silloin mitään syytä vastustaa
tätä 8:aa prosenttia, kun teillä se on
jo yli, joten annetaan muille puolueille tukea tässä yhteydessä.
Reino Ojala /sd:
Arvoisa herra puhemies! Tässä on varmaan syytä todeta
tässäkin yhteydessä se, että kaikki
merkittävät puolueet, jotka ovat olleet hallituksessa
vuoden 95 jälkeen, ovat olleet hallituksen kautta tuomassa
tätä valtiosihteeriasiaa eduskunnan käsittelyyn.
Jotta ed. Zyskowiczin ei tarvitse vastata, niin totean, että kokoomus
ei ollut yksimielinen, mutta oli kuitenkin hallituspuolueena tuomassa
tätä tänne mukaan. Siltä osin
toisten puolueitten syyttely on koko lailla turhaa.
Herra puhemies! Hallituksen esityksen perusteluissa ja myöskin
perustuslakivaliokunnan mietinnössä on selvästi
sanottu, mitä tapahtuu tällä harmaalla
alueella oleville avustajille, tiedottajille, mitä niissä ministeriöissä onkaan. Niistä
luovutaan
tässä yhteydessä, ja siitä tietysti eduskunnan
tulee pitää kiinni, että näin
todella tapahtuu, kun se on kahdessa osassa sanottu.
Erityisen mielenkiinnolla minä tässä kuuntelin
ed. Soinin puhetta näistä poliittisista avustajista
ja politiikan tukemisesta. Hän on nimittäin tässäkin
eduskunnassa varmasti tämän poliittisen tukijärjestelmän
ja avustajajärjestelmän puhtain tuote.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa herra puhemies! Minusta pitäisi aika asiallisesti
ja vakavasti puhua tästä kiintiöstä,
kuinka paljon puoluetuesta on annettava siihen ja siihen tarkoitukseen.
Jos nämä kiintiöt ovat suuria, niin silloinhan
se on aina jostakin muusta pois. Kun tiedän, miten hankalaa
on saada nuo budjetit tasapainoon, niin olen täysin vakuuttunut
siitä, että jos yhä suurempi määrä korvamerkitään,
niin vaikeuksia tulee lisää.
Kun ed. Matikainen-Kallström totesi, että pitäisi
järjestää näitä koulutustilaisuuksia
naisille, jotta naisia saataisiin mukaan, niin miksei koulutustilaisuudessa
saisi olla sitten miehiäkin? Ja pitääkö olla
vain koulutustilaisuuksia naisille? Kyllä minä luulen,
että naiset tulevat mieluummin sellaiseen koulutustilaisuuteen,
missä on myöskin miehiä. (Naurua) Näin
ollen todella toivon, että puolueet saisivat itse päättää,
miten niitä rahoja käytetään,
jotta ne käyttäisivät niitä rahoja
mahdollisimman tehokkaasti. Kun katselen kokoomusta — teillä puoluevaltuuston
johdossa on nainen — niin kyllä naisilla on hyvin
merkittävä asema teidän puolueessanne.
Jos puolueessa on annettu liian vähän rahaa naisille,
niin vaatikaa miehiltä muutosta, että antaisivat
enemmän. Käyttäkää valtaanne,
niin kuin meillä. Meillä se on ehkä taas
mennyt vähän liian pitkälle. (Naurua)
Jukka Gustafsson /sd:
Arvoisa puhemies! Tähän naisjärjestöjen
kiintiökeskusteluun haluan todeta — en nyt miellä olevani
puoluetoiminnan asiantuntija, ehkä vielä vähemmän
naispiirijärjestötoiminnan — että kun
ajattelen sitä asiaa noin käytännön
kannalta näkövinkkelistä Pirkanmaa—Tampere,
kyllä sosialidemokraattisessa liikkeessä tällä hetkellä jo
valtavirtaus on se, että nuoret naiset toimivat tasaveroisesti,
rinnakkain miesten kanssa puolueyhdistyksissä ja ehkä sitten
kuitenkin ikään kuin tämä naisten
oma toiminta on jossain määrin jäämässä vähemmälle. Sitä kiistatta
varmaan vielä tarvitaan, ja sitä pitää tukea
varmaan niistä syistä, jotka ovat tulleet esille.
Arvostamani kokoomuksen kansanedustajan Risikon ehdotus on varmaan
sillä tavalla vakavasti tehty ja perusteltu ja varmaan
hyväkin, mutta halusin nyt tämän näkökulman
kuitenkin tähän keskusteluun tuoda. Kun tätä keskustelua työhuoneessa
seurasin, niin ajattelin, että pitää tähän
tärkeään keskusteluun nyt sanansa sanoa.
Olavi Ala-Nissilä /kesk:
Arvoisa puhemies! Sehän on selvä, että näistä poliittisluonteisista neuvottelevista
virkamiehistä luovutaan. Se on selvästi todettu
eri yhteyksissä. Ed. Zyskowicz sen tietää.
Budjetti on tehty varmasti oikein täydellisyys- ja bruttoperiaatetta
noudattaen.
Puhemies! Kiinnitin huomiota siihen, että tänne
eduskuntaan on tullut 200 avustajaa ja 100 virkamiestä ainakin
lisää. Me tuemme lisää koko ajan
urheilujärjestöjä, kulttuuria, taidetta
ja tiedettä, muuta kansalaistoimintaa, ja etujärjestöjen verotuki
on kai joku 300 miljoonaa euroa, mutta samaan aikaan puoluetoimiston
väki tässä 80—90-luvulla puolittui.
(Ed. Korhonen: Ei tässä siitä ole kyse!) — Siitä tässä puoluetoiminnassa
on kysymys. — Minä puhun siitä, että tämä politiikkavastaisuus
on johtanut siihen, että me ajamme yhteiskunnallista vaikuttamista,
sen tukemista, alas samaan aikaan kun massiivisesti tuetaan kaikkea
muuta kansalaisjärjestötoimintaa. Minusta tämä politiikan
vastaisuus on mennyt liian pitkälle. Se on mennyt, ed.
Korhonen, teilläkin sinne pölhöpopulismin
puolelle.
Paula Risikko /kok:
Arvoisa herra puhemies! Täällä tuntuu,
etteivät nyt ihan kaikki oikein ymmärrä,
mitä tässä ehdotuksessani esitetään.
Minä luulen, ettei ole sellaista puoluetta, missä ei
tarvittaisi piirijärjestöille lisää taloudellista
tukea. Siellähän se työ tehdään,
ja sieltä on koko ajan otettu rahoja pois. Toivoisin, että sinne
voitaisiin laittaa lisää.
Ed. Kallis täällä totesi, että pitäisi
olla niin, että sen saa puolue itse päättää.
Totta kai sen pitäisi olla niin, mutta tällä hetkellä kun
ne prosentit on määritelty, niitä sitten
noudatetaan, ja koska se on nyt tällä hetkellä niin,
toivotaan niin, että se nostetaan tuo prosentti.
Minä haluaisin kiittää ed. Sirkka-Liisa
Anttilaa, ed. Outi Ojalaa ja ed. Gustafssonia siitä, että he
ovat nostaneet, eri puolueiden jäsenet, tämän asian
tärkeäksi asiaksi. Se on erittäin hyvä,
ja onhan täällä valitettavasti tullut
sellaisiakin puheenvuoroja, joissa taas on kehuttu naisia, ylistämällä alistettu,
ja ajateltu, että kyllä kissa kiitoksella elää.
Ei pidä paikkaansa, tarvitaan rahaa.
Oikeusministeri Johannes Koskinen
Arvoisa puhemies! Tässä on huomiota kiinnitetty siihen,
miten puolueet jakavat varansa puoluetuen, tällaisen valtakunnallisen
toiminnan ja sitten piireissä tapahtuvan toiminnan välillä.
Tämä on yksi kysymyksistä, joita ministeri
Pertti Paasion vetämä Kansanvalta 2007 -toimikunta
selvittelee, ja toivottavasti se löytää myös
uusia ratkaisumalleja ensi keväällä valmistuvaan
ehdotukseensa.
Meillä on ollut uuden tyyppinen ilmiö, että on tällaisia
tavallaan lipaspuolueita, jotka kokoavat isot puoluetukirahat vaalikauden
aikana käyttääkseen ne aika lailla puhtaasti
sitten mainontaan, vaalityöhön aivan vaalien alla,
eikä kauheasti välitetä siitä,
minkälaista kenttäorganisaatiota pidetään
yllä, eikä siitä, että se varsinainen
poliittinen toiminta, jatkuva poliittinen toiminta, vaikuttaminen
vaalien välilläkin, olisi mahdollisimman kattavaa
koko maassa. Tätä pitää miettiä,
kun puoluetoiminnan tukea tulevaisuuteen päin rakennetaan,
niin että se mahdollisimman vahvasti — tämmöistä kansanliiketyyppistä toimintaa —
koko
maan kattavaa ja laajasti kansalaispiirejä aktivoivaa toimintaa
tukee ja pitää yllä.
Tässä vaiheessa ei varmaan tällaisia
yksittäisiä muutoksia tarvita, joita ed. Risikko
esittää, mutta tämän suuntaisia
hankkeita pitää juuri jatkossa miettiä:
miten pystytään varmistamaan se, että puoluetuki
mahdollisimman tehokkaasti vaikuttaa siihen koko kansan aktivoimiseen
yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen.
Timo Soini /ps:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Matikainen-Kallströmille
voisin sanoa, että meillä perussuomalaisilla valitaan
aina paras henkilö myös puheenjohtajaksi, (Naurua)
ja näin tapahtuu myös jatkossa. Voisin sanoa,
että jos te liittyisitte perussuomalaisiin, niin voitaisiin
saada vaikka naispuheenjohtaja. Sekin olisi aivan mahdollista.
Ed. Ojalalle: Perille tuntuu menevän. Te haluatte rahaa
puolueelle ja te haluatte myös herroille, valtiosihteereille
ja suurrikkaille, varallisuusveron poiston myötä.
Jos te sanotte, että minä olen paras ja pystyvin
tuote, mitä tämä järjestelmä on
pystynyt tuottamaan, niin silloinhan teidän rahanne eivät
ole menneet hukkaan.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Kiinnitin minäkin ed. Reino Ojalan
puheenvuoroon huomiota. Hänhän niin ehdottomasti
totesi sen, että nyt nämä neuvottelevat
virkamiehet jnp. poistuvat ministeriöistä, jotenka
hän perusteli erinomaisen hyvin sen, että tämä 1,5
miljoonaa euroa täällä budjetissa on
aivan jonninjoutavaa. Se on niin sanottu lapsus elikkä kielen
luiskahdus, joka on tuonne mennyt.
Sitten ystävälleni ed. Kallikselle: Kovinpa
nopeasti te terävänä miehenä päädyitte
tuohon johtopäätökseen, että joku
voi mennä överiksi. Ajatelkaapa, minkälainen
kokemusgalleria minulla saattaa olla asiasta. (Naurua)
Päivi Räsänen /kd:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Risikon esityksellä on
sinänsä hyvä tarkoitus: tuen osoittaminen
sinne, missä työtä tehdään ja
myös sukupuolten tasa-arvon edistäminen. Vaikka
itsekin olen ollut aktiivinen muun muassa eduskunnan naisverkoston
toiminnassa, niin silti vierastan kyllä tätä esitystä.
On aika surullista, jos vielä tänä aikana
naisten saamiseksi poliittiseen toimintaan joissakin puolueissa
tarvitaan nykyistä suurempi kiintiöitetty raha.
Jokainen järkevä ja kannatuksen laajentamista
tavoitteleva puolue ymmärtää sen, että molempia
sukupuolia tarvitaan päättäville paikoille.
Kyllä naisia saadaan puolueitten johtoelimiin ilman sitä, että eduskunta
erityisesti määrää puolueiden
rahankäytöstä. Väitän,
että paljon enemmän naisten asemaan vaikuttavat
asenteet kuin se raha. Korostan vielä sitä, että olen
ollut tätä mieltä tästä kysymyksestä jo
ennen valintaani puoluejohtoon.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Sirkka-Liisa Anttila totesi, että hallitusohjelma
tasa-arvon osalta on lähes täydellinen. Sitä minä vaan
ihmettelen, mihin tarvitaan tämmöisiä erinäköisiä kiintiöprosentteja,
joita tässä esitetään. Kun itse
olen tasa-arvovaliokunnan jäsen, niin minusta tässähän
pitäisi tehdä semmoinen juttu, jos ihan mennään
tasa-arvon mukaan, että 12 naisille, 12 miehille ja sitten
loppu jaetaan 50/50. Se on täydellistä tasa-arvoa,
elikkä koko potti pannaan puoliksi miehille ja naisille. Eikös
tämä ole se oikea tasa-arvo? Sitten vaan ihmettelen,
onko tämä tullut kokoomuksen ongelmaksi. Ovatko
kokoomuksessa miehet jyränneet sitten naiset kokonaan,
kun sieltä nousee tuommoinen haloo tästä kysymyksestä.
Tämänhän pitää hoitua
ihan luonnostaan. Ainakaan demarileirissä en ole kuullut
semmoista ongelmaa olevan olemassa, ja niin kuin näkyy,
meillä on naisia yllättävän
paljon kansanedustajinakin. Se näkyy ihan oikeasti työssä,
ja ihmisethän loppujen lopuksi päättävät
tämän koko jutun.
Mikko Kuoppa /vas:
Herra puhemies! Valiokuntakäsittelyssä ei
tullut kyllä ilmi, että tästä määrärahasta
olisi mitään vähennetty, vaan päinvastoin
täällä budjetin perusteluissa todetaan: "Määrärahan
mitoituksessa on otettu lisäyksenä huomioon 1 500 000
euroa valtiosihteerin virkojen ja heidän sihteeriensä virkojen
perustamiseen". Siis tämä on aivan selvää tekstiä.
Jos kerta jotain on tarkoitus vähentää,
niin on tietenkin selvää, että se olisi
näkynyt myöskin tässä budjetissa.
Mielenkiintoista on tässä se kyllä, että kun herrojen
virkoja perustetaan, silloin löytyy aina rahaa. Silloin
1,5 miljoonaa euroa on tavattoman pieni raha, mutta sitten kun jaetaan
esimerkiksi työmarkkinatuen korotusta, joka on 8 senttiä,
se on tavattoman suuri raha ja siihen lisää ei
löydy mistään.
Martti Korhonen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Näihin valtiosihteereihin sen
verran vielä, että kyllä ed. Ala-Nissilän
perustelut ovat todella tätä pölhöpopulismiluokkaa.
Hän perustelee niin, että kevennetään
jotakin muuta organisaatiota ja tuodaan sitten kansanvallan nimissä valtiosihteerit
sisään ja kansanvalta sitten yhtäkkiä vahvistuu.
Ensinnäkin pitäisi miettiä, ed. Ala-Nissilä, että jossakin
vaiheessa katsottaisiin sitä tehtäväkuvaa,
joka näille valtiosihteereille tulee. Nehän tehtävät
riisuttiin itse asiassa siihen tasoon, että eihän
se olennaisesti muuta heidän asemaansa, näillä muutoksilla,
mitä siihen alkuperäiseen esitykseen tuli.
Toisekseen, jos sieltä viedään pois
neuvottelevat virkamiehet, niin lukumääränhän
pitäisi pysyä silloin samana. Ei siinä kansanvalta
ymmärtääkseni kasva ollenkaan, vaan kyllä kansanvallan
ja demokratian näkökulmasta se, mitä ministeri
Koskinen tuossa toi esille, on sitä, mitä voidaan
viedä eteenpäin ja sen kautta kasvattaa tätä osallistumisen
mahdollisuutta, demokratian eteenpäinmenemistä.
Ei tätä tällä kasvateta, ei pätkääkään.
Tämä on puhdas puoluepoliittinen operaatio, jotta
sinne saadaan omia ihmisiä sisälle korkealla palkalla
valtion kustannuksella. (Ed. Sirkka-Liisa Anttila: Edustaja oli
toista mieltä viime vaalikaudella! — Ed. Korhonen:
Ei ollut!)
Ilkka Kanerva /kok:
Puhemies! Ensinnäkin tämäkin keskustelu
kyllä vastaansanomattomalla tavalla kertoo siitä,
että tämä järjestelmä,
jota nyt tuodaan sisälle, on selkeästi heikompi
kuin apulaisministerijärjestelmä. Tästä asiasta
ei pääse yli eikä ympäri. Valitan,
että hallitukselta puuttui kantti tahi näkemys
viedä paljon järkevämpi ja perustellumpi
systeemi läpi ja tuodaan tällä tavalla
torso ja monella tapaa huono järjestelmä, jossa
myöskin on näitä rahallisia vaikutuksia,
joita tässä on nyt tullut esille.
Puhemies! Kavahdan erittäin vahvasti sitä, mihin
erityisesti ministeri Koskinen omassa puheenvuorossaan viittasi,
että valtiovallan puolesta tullaan määräämään
se, millä tavalla puolueitten sisäinen elämä järjestetään.
Avoimessa, moniarvoisessa yhteiskunnassa valtio ei voi tulla määräämään
kansalaisjärjestöjen sisäisestä päätöksenteosta.
Se on erittäin takaperoinen ajatus, ja kaikissa muissakin
kansalaisjärjestöissä on vastustettava
sitä, että ministeriöt tulevat pitkällä kädellä,
olkoon se oikeusministeriö tahi mikä muu ministeriö hyvänsä,
että ministeriöt tulevat pitkällä kädellä sormeilemaan
ja määräämään kansalaisjärjestöjen
sisäisestä päätöksenteosta. Silloin
me emme elä normaalissa länsimaisessa yhteiskunnassa,
avoimessa, moniarvoisessa systeemissä, vaan sellaisessa,
jossa yritettäisiin jopa puolueita panna toimimaan sisäisesti
valtiovallan määräämällä tavalla.
Silloin isäntä ja renki ovat vaihtaneet paikkaa.
Oikeusministeri Johannes Koskinen
Puhemies! Kokenut valtiopäivämies ed. Kanerva pystyi
näemmä vielä käsittämään
täysin väärin puheen vuosikymmenten jälkeen.
Puhuin siitä, että puoluetoiminnassa oleellista
siinä, minkä takia puoluetuki on rakennettu, on
se kenttätoiminta: että se vahvistaa kansanvallan
rakenteita. Silloin pitää myös edes miettiä niitä keinoja,
millä pystytään jotenkin ohjeistamaan,
miten sitä rahaa käytetään,
tai jakaa sieltä eri siivuja sitten siihen, mikä on
opintotoimintaa kentällä, mikä koskee
kaikkia kuntia. Meillähän on erilaisia tuutteja,
joista yhteiskunnallista toimintaa aktivoidaan, ja niillä on
erilaisia tarkoitusperiä. (Ed. Kanerva: Kuka ohjeistaa? — Ed.
Dromberg: Valtio!)
Urheiluelämässä voi olla kysymys
siitä, että aikoinaan on tarkoitettu, että tällä massiivisella tuella
kannustetaan mahdollisimman isoa osaa kansasta liikkumaan. Tuetaan
heidän urheiluharrastustaan, heidän järjestöjään
kautta maan, ja sitten siitä on ehkä jossakin
kohtaa kasattu isompi osa pelkästään
huippu-urheilun tukemiseen. Tämän kaltaisia harkintoja
pitää kaikessa järjestötoiminnassa
miettiä, että tämä yhteiskunnan varoin
veronmaksajien kalliisti maksama tuki kanavoidaan siihen tarkoitukseen,
mihin se on perustettu, eikä siitä tehdä tällaisia
isoja ilmaispotteja vähän ehkä kyseenalaisiinkin
tarkoituksiin. Tästä vain oli kysymys, että myös
puoluetuki kohdistuu siihen, mihin se on tarkoitettu.
Marjaana Koskinen /sd:
Herra puhemies! Tässä ovat nyt esillä nämä poliittiset
valtiosihteerit, ja hämmästyttää tämä keskustelu
sen suhteen, että ed. Reino Ojala toi esille sen, että vähennetään
myös virkamieskuntaa samanaikaisesti. Minkä takia
tästä ei ole poistettu tätä 1,5:tä miljoonaa
euroa, jos todellisuudessa tilanne on se, että tosiaan
ollaan nollasummapelissä? Ihmettelenkin sitä,
että jos me teemme budjettia ja samanaikaisesti todetaan,
että on vähennystarve, niin kai meillä on
mekanismi, millä me myös osaamme poistaa tämän
samaisen summan. Täällä on tehty esityksiä siitä,
että tämä 1,5 miljoonaa euroa poistetaan,
ja kannatan niitä lämpimästi. Tämä johtuu
nimenomaan siitä, että vaikka nämä poliittiset
valtiosihteerit ovat olleet monta vuotta täällä esillä,
minun mielestäni mitään parlamentarismin
vahvistamista se ei todellakaan ole.
Meillä on myös ollut toisia toimenpiteitä,
millä koko ajan on meidän kansanedustajien valtaa tavallaan
heikennetty. Meillä on tullut esimerkiksi semmoinen tilanne,
että parlamentaarisia komiteoita ei enää juurikaan
ole, kun on valmistelutyötä, ja sitä kautta
kuitenkin kansanedustajat pystyisivät vaikuttamaan siihen,
miten lainsäädäntöä tehdään,
ja me olemme virkamiehille entistä enemmän valtaa
siirtäneet. Eli minä näen asian myös
semmoisena, onko ministerien kohdalla sellainen heikkous, että halutaan
avuksi poliittisia valtiosihteereitä, ja toisaalta onko
meidän kansanedustajien kohdalla myös heikkous siinä,
että me emme halua älyllisesti toimia täällä eduskunnassa
ja käyttää omaa päätämme.
Kaipaan parlamentaarisia komiteoita ja toisaalta en hyväksy
tätä poliittista valtiosihteerijärjestelmää.
Mikko Elo /sd:
Puhemies! Kun on kuunnellut tätä keskustelua
valtiosihteereistä nyt jo moneen eri otteeseen, niin kyllä itse
asiassa käyttäisin sitä sanaa, jota ed.
Korhonen käytti valtiosihteerijärjestelmän
vastustajista: Kyllä ed. Korhonen nyt edustaa tätä pölhöpopulismia
monen muun kanssa, jotka vastustavat valtiosihteereitä. Kyllä valtiosihteerit
vahvistavat poliittista järjestelmää.
Kysymys ei ole minkään puolueen tukemisesta. Jos
ed. Korhosen puolue joskus pääsee hallitukseen,
niin varmasti ed. Korhosenkin puolueen ministerit tulevat saamaan
valtiosihteereitä tai ainakin osa heistä.
Mitä sitten tulee puoluetukeen, niin minusta Suomessa
kannattaisi tehdä vertailuja esimerkiksi muihin EU-maihin
ja yleensä Euroopan maihin. Esimerkiksi Ranskassa puolueita
tuetaan myös vaaleissa eli puolueet saavat vaalitukea, jotta
saataisiin mahdollisimman tasavertaisia kampanjoita. (Ed. Soini:
Niin ne saavat nytkin Suomessa!) Meillä täällä Suomessa
minun mielestäni esimerkiksi vaalirahoitukseen kannattaisi voimakkaasti
kiinnittää huomiota, miten vaalirahoitus järjestyy.
Me tarvitsemme poliittisen järjestelmän vahvistamista,
ja valtiosihteerijärjestelmä on osa sitä.
Kimmo Kiljunen /sd:
Arvoisa puhemies! Varapuhemies Kanervan puheenvuoro oli hyvin mielenkiintoinen.
Minä muotoilisin asian sillä tavalla, että tunnistan
aivan oikein: apulaisministerijärjestelmä olisi
vastannut paremmin niihin pitkäjänteisiin tarpeisiin,
mitkä meillä on pyrkiä lisäämään
poliittista ohjausta ministeriöissä mukaan lukien
myöskin se, että unionin päätöksentekoon
pystytään rakentamaan luonteva kansanvaltainen
poliittinen ohjausjärjestelmä.
Mutta minä en ymmärrä sitä kohtaa
ed. Kanervan puheenvuorossa, jossa hän pohti — kokoomuksessa
pohditaan ehkä vähän laajemminkin — ja
kyseenalaisti valtiosihteeriajattelutavan. Eikö asiaa voitaisi
lähestyä tällä tavalla, että nyt näissä olevissa
oloissa juuri tällä hetkellä ilman perustuslakimuutosta
me voimme valtiosihteerijärjestelmän kautta avata
ja vahvistaa poliittisen ohjaavuuden ylösrakennusta ministeriöiden
korkeimpaan johtoon, joka järjestelmä sitten jatkossa
mahdollistaa sen, että nämä valtiosihteerit
todella muutetaan myöskin apulaisministereiksi, eli tämä on
juuri se linjaus, josta näyttää olevan myöskin
kokoomus samaa mieltä? Eikö tässä suhteessa
tämän valtiosihteerijärjestelmän
perustaminen ole juuri ovenavaus oikeaan suuntaan, ja sitten vain
otamme aikanaan sen seuraavan askeleen, joka olisi apulaisministerijärjestelmä?
Arto Satonen /kok:
Arvoisa puhemies! Kommentoisin ed. Kiljusen puheenvuoroa siitä näkökulmasta,
että ei tätä poliittista valtiosihteerijärjestelmää voi
nähdä ikään kuin ensimmäisenä askeleena
kohti apulaisministerijärjestelmää, koska
se on aivan olennaisesti erilainen asia. Apulaisministerijärjestelmä koostuisi
käytännössä poliittisesti valituista
henkilöistä, joilla olisi poliittinen mandaatti
kansalta ja jotka myöskin vastaisivat teoistaan täällä eduskunnan
edessä, kun poliittinen valtiosihteeri jää harmaaksi
eminenssiksi, jonka virka täytetään puoluepoliittisin perustein
ja puoluepoliittisin ansioin. Se on se keskeinen syy, minkä takia
ainakin itse olen vastustanut tätä poliittista
valtiosihteerijärjestelmää.
Sen verran totean vielä näistä neuvottelevista virkamiehistä,
että silloin kun perustuslakivaliokunnassa tätä keskustelua
käytiin ja erityisesti sen jälkeen, kun siitä asiasta
tiedotettiin, hallitusryhmien edustajat hyvin voimakkaasti toivat
sen esille, että neuvottelevat virkamiehet tulevat poistumaan.
Jos näin ei tule käymään, niin
voitte olla varmoja, että tätä asiaa
tullaan täällä kyselemään
vielä monta kertaa.
Matti Kangas /vas:
Arvoisa puhemies! Nyt tehdään päätös
valtiosihteereitten palkkauksesta, ja vasemmistoliitto on tehnyt
siitä budjettialoitteen, että se raha poistetaan.
Virkamiehiä ministeriöissä on mielestäni,
jos sanoisin vähän karrikoiden, niin, että päät
kolisevat yhteen, mutta nyt näkyy olevan ongelmana, että he
eivät tottele ministerin käskyjä, vaan
siellä on melko vallaton meno. En usko, että valtiosihteerit
tuovat sinne sen kummempaa lisäarvoa kuin esimerkiksi erityisavustajat.
Kyllä sieltä sana menee erityisavustajankin kautta
ministerille, minkälainen meno ministeriössä on.
Jos joku ministeriön virkamies ei tottele esimiestä,
silloin pitää tehdä johtopäätökset.
Eihän siellä voi elää niin kuin
pellossa.
Keskusta vastusti jyrkästi edellisessä eduskunnassa
näitä, ja ihmettelen suuresti, kun nyt ovat aivan
erilaiset ajatukset päässä — näin
ne takit kääntyvät.
Pekka Vilkuna /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Jotain mättää tässä meidän
politiikassamme ja politiikan rahoitusjärjestelmässä.
Ei se tietenkään aivan näin yksiselitteinen
ole, mutta kyllä sietäisi harkita, että sitä mukaa
kun on valtion rahoitusta puolueille, puoluetukisysteemiä,
kehitetty ja rahaa lisätty, niin samassa suhteessa suurin
piirtein on äänestysprosentti ja politiikan kiinnostavuus
vähentynyt.
Toinen asia, mihin pitäisi kyllä kiinnittää vakavasti
huomiota, oli demokratiahäiriötila, mitä kesti
kahdeksan vuotta tässä maassa. Oli liika laaja
hallituspohja, ja sinä aikana ministeriöt ottivat
hyvin selkeästi valtaa pois eduskunnalta, käyttivät
häikäilemättömästi
hyväkseen sitä tilannetta, kun tiesivät,
että eduskunta ei tule kyseenalaistamaan ministeriön
tekemiä päätöksiä.
Jos tällä valtiosihteerijärjestelmällä,
joka on kyllä kummajainen ja jota minä en oikein
millään ymmärrä — me
olemme tehneet päätöksen valtiosihteerijärjestelmästä,
ja ehdoton vähemmistö tässä huoneessa
kuitenkin pitää sitä hommaa hyvänä,
mutta siitä huolimatta se tehtiin — saadaan palautettua
valtaa politiikalle, silloin se on hyvä. Mutta todella
numeraalisestihan sen teki enemmistö, mutta kun täällä käytävillä puhuu,
niin juuri kukaan ei ole lopputulokseen tyytyväinen.
Lyly Rajala /kok:
Arvoisa puhemies! Kiitoksia, ed. Vilkuna, ja voisi sanoa, että pukki kaalimaan
vartijana, hyvä näin, viisaita sanoja. Puhukaapa
myöskin kanssatovereillenne siitä, että äänestävät
sitten näitä määrärahoja
vastaan.
Nähtävästi ministeri Koskinen arveli,
että puhun jotain hänen kauniista sanoistaan.
Hän puhui puoluetuesta hyvinkin kauniisti demokratian kasvattajana.
Minä elin elämässäni 52 vuotta kuulumatta
mihinkään puolueeseen. Nyt olen ollut jäsenenä vuoden.
Saan varmaan sapiskaa näistä sanoistani, mutta
olisin vain halunnut ministeri Koskiselle sanoa, että tuokaapas
esitys tänne myöskin, että maksettaisiin
sille suurimmalle kansanosalle, joka ei kuulu mihinkään puolueisiin,
puolueettomuuden tukea.
Timo Soini /ps:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Elolle, joka puhui eurooppalaisesta
kehityksestä: Kyllähän me juuri siihen
suuntaan olemme menossa. Tämän eduskuntakauden
aikana ensimmäistä kertaa on annettu lisäpottia
eurovaaleihin ja lisäpottia kunnallisvaaleihin eli vaalitukea.
Mutta jos te ette sitä saanut eurovaalikampanjaanne, niin
sehän on tietysti teidän puolueenne sisäisen
rahanjaon vika sitten.
Sitten kun tämä menee päänuppiluvun
mukaan — teitä sosialisteja ja kepulaisia on täällä kansan
tahdosta jo ihan kohtuullinen määrä — nyt
teille vielä pitäisi antaa 20 kertaa enemmän rahallista
tukea kuin perussuomalaisille. Se on teidän mielestänne
reilua peliä. (Ed. Elo: Sitä se on!)
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa herra puhemies! Kun jotakin esittää,
silloin pitäisi myöskin pystyä uskottavasti
perustelemaan, minkä takia esitetään
näin. Olen kuullut, kun hallituspuolueitten edustajat ovat
sanoneet, että ei tämä valtiosihteerien
virkojen perustaminen merkitse sitä, että tulee
lisää virkoja, kun vähennetään
näitä tämän päivän
erityisavustajia. No, hyvä on, jos se noin todella olisi,
mutta kun katsoo sitä rahamäärää,
1,5 miljoonaa, joka tekee 166 000 euroa per valtiosihteeri,
niin herää kyllä kysymys, missä on se
säästö, missä on se säästö.
Aivan niin kuin ed. Zyskowicz kysyi, onko totta, että vähennetään,
ja jos vähennetään, niin miksei se näy
missään. Onko se jollakin toisella momentilla?
Ei varmasti voi olla, koska nyt käsitellään
valtioneuvoston pääluokkaa.
Uskokaa tai älkää, kyllähän
tällaista meiltä kansanedustajilta kysytään
ja kyllä on aina noloa sanoa, että en minä tiedä.
Sen takia olisi hyvä, kun kertoisitte, kuinka monta virkaa
ja erityisavustajaa lakkautetaan ja mikä on se nettolisäys. Tämän
budjettikirjan mukaan nettolisäys on kiistatta 1,5 miljoonaa
euroa.
Antti Kaikkonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Kuuntelin sukupuolikeskustelua tässä niin,
että innostuin pyytämään puheenvuoron.
Jos katsoo eduskuntaa, mikä jonkinlainen demokratian ikkuna
Suomessa toki on, niin naisten poliittinen tulevaisuus näyttää aika
lailla valoisalta. Erityisesti nuorempia ikäluokkia katsoessa
taitaa olla neljä viisi kertaa enemmän nuorehkoja
naisia täällä kuin nuoria miehiä.
Ehkä hyvä näin, mutta en usko, että nuoret
naiset ihan niin paljon nuoria miehiä parempia ovat. Varmasti
ovat erittäin hyviä, erityisesti kaikki, jotka
tänne on valittu. Kyllä tuolla kentällä on
hyviä veljiä, jotka jostain syystä ovat
rannalle jääneet.
Tässä mielessä kyllä sanoisin
sen, että on hyvä, että sukupuolikiintiöitä aikanaan
päätettiin, on 40 prosentin raja ja on 8 prosentin
raja ja ehkä 12. Hyvä, että ne on aikanaan
tehty, mutta toivoisin näkeväni sen päivän,
että näistä kiintiöistä pääsisimme
eroon. Ei todellinen tasa-arvo, arvoisa puhemies, voi perustua pitkällä tähtäimellä
tällaisiin
kiintiöihin vaan siihen, että ihmisiä arvostetaan
ihmisinä, heidän osaamisensa ja ihmisarvonsa perusteella
eikä vain sukupuolen perusteella.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Arvoisat Suomen kansan edustajat! Vaikka
rupeaa jo vaikuttamaan jankuttamiselta, niin oli, herra puhemies,
pakko vielä kerran palata (Ed. Elo: Se on jankuttamista!)
kysymykseen valtiosihteereistä ja poliittisista neuvottelevista virkamiehistä.
Olen siis kysynyt, miksi täällä budjetissa
on rahat 9 poliittisen valtiosihteerin ja 9 valtiosihteerin sihteerin
virkojen perustamiseen, vaikka on vakuutettu, että nettomääräisesti
tällaisia rahoja ei tarvita, koska tämän
järjestelmän käyttöönoton
myötä lakkaavat ne eri ministeriöissä vähän
epämääräisesti olevat, poliittisin
perustein rekrytoidut neuvottelevat virkamiehet, ja saattaa olla,
että niitä on myös joillakin tiedottajan
titteleillä rekrytoitu ministeriöihin. Täällä on
vakuutettu ja saattaa olla, että suomalainen media pitää huolen
siitä, että nämä vakuutukset
toteutuvat, että kun poliittiset valtiosihteerit tulevat,
niin nämä poliittisin perustein rekrytoidut neuvottelevat
virkamiehet, tiedottajat ja vastaavat ministeriöistä katoavat.
Mutta, herra puhemies, jos ja kun näin olisi, niin
sen pitäisi näkyä tässä budjettikirjassa,
siis tässä budjettikirjassa. Kun olen melkein
kannesta kanteen tätä tällä mielellä vähän
tässä tarkastellut, niin tässä budjettikirjassa
pitäisi näkyä, jos ei valtioneuvoston
kohdalla, niin ministeriöiden kohdalla, näiden
palkkamenojen vähentyminen, joilla menoilla on tähän
saakka katettu näiden neuvottelevien virkamiesten palkkausta.
Jos joku väittää, että ei
kai siellä nyt yksittäisiä virkamiehiä ja
niiden palkkauksia näy, niin se väite ei pidä paikkaansa.
Ihan sattumanvaraisesti otan tästä esimerkin sivulta
515, STM:n kohdalla kerrotaan esimerkiksi näin: "Edelleen
määrärahan mitoituksessa on otettu lisäyksenä huomioon
yhden henkilön palkkaus- ja muina menoina 64 000
euroa" jne. Seuraava kappale: "Edelleen määrärahan
mitoituksessa on otettu lisäyksenä huomioon 125 000
euroa kahden viran perustamiseen" jne. Eli kyllä tässä budjettikirjassa
yhdenkin viran tarkkuudella on laskettu määrärahatarpeita.
Jos ja kun jossakin täällä on nyt
rahat ollut näiden poliittisten neuvottelevien virkamiesten palkkaukseen,
niin miten on mahdollista, että ensi vuoden budjetissa
ei näy se, että ne rahat sieltä poistetaan
tai niitä rahoja ei tarvita? Miten se on mahdollista? Olen
joskus harrastanut perustuslakikysymyksiä ja siltä ajalta
muistan esimerkiksi budjetin täydellisyysperiaatteen eli budjettikirjaan
pitää laittaa kaikki tiedossa olevat tulot ja
menot. Ja jos on tiedossa, että poliittisten neuvottelevien
virkamiesten palkkausta ei jatketa, niin tässä kirjassa
pitäisi näkyä määrärahojen
vähentymisenä asianomaisten ministeriöiden
kohdalla tämä asia.
Jos ja kun se ei täällä näy,
niin se tarkoittaa sitä, minun ymmärrykseni mukaan,
että ministeriöt edelleen saavat käyttöönsä ne
rahat, vaikka siellä ei ole niitä vakansseja,
näitä neuvottelevia virkamiehiä ja vastaavia.
Silloin tietysti herää kysymys, mihinkäs
niitä rahoja käytetään. Yksi aika
valistunut arvaus voisi olla se, että niissä ministeriöissä,
joissa neuvottelevasta virkamiehestä ei tule valtiosihteeriä,
tästä neuvottelevasta virkamiehestä tulee
sen ministeriön virkamies. Esitän tällaisen
arvauksen. Voidaan aikanaan tähän arvauksen osumiseen
palata myöhemmin.
Ed. Ala-Nissilä ja muut valtiovarainvaliokunnan ja
hallituspuolueiden edustajat, vielä kerran kysymys: missä tässä kirjassa
näkyy se, että neuvottelevista virkamiehistä luovutaan?
Lyly Rajala /kok:
Arvoisa puhemies! Kiitoksia ed. Zyskowicz, viisaista sanoista.
Muistutan mieliin vielä, mitä ministeri Pekkarinen
sanoi, oliko tämän viikon alussa tai viime viikon lopussa,
ministerin aitiosta. Hän sanoi, että uusia rekrytointejahan
ei tule tapahtumaan, vaan ministeriöt ovat pullollaan kykeneviä henkilöitä, joista
tehdään valtiosihteereitä, joten ne rahat ovat
siinäkin mielessä olemassa siellä sisällä.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa puhemies! Jos pätevät nämä vakuuttelut,
mitä hallituksen taholta on esitetty, että valtiosihteerien
perustaminen ei merkitse lisää rahaa, niin eiköhän
yksimielisesti voitaisi poistaa tämä määräraha
ja sitten katsoa myöhemmin, tuleeko muilta ministeriön
hallinnonaloilta säästöä. Mutta
niin kauan kuin te väitätte, että tämä ei
merkitse lisää rahaa, lisää menoja,
mutta kuitenkin vaaditaan lisää rahaa, niin jossakin
on jotakin, mitä kukaan ei ymmärrä.
Olavi Ala-Nissilä /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Zyskowiczilla ovat nyt ympyrät
menneet tosi pieniksi. Totta kai budjetti tehdään
täydellisyys- ja bruttoperiaatetta noudattaen, mutta eivät
kai nämä poliittisluontoiset, neuvottelevat virkamiehet,
joista hallitus ilmoitti, että niistä luovutaan, uudenvuodenyönä olemattomiin
häivy. Ihmisillä on tietyt irtisanomisajat ja
työsuhteen jatkuvuus olemassa. (Ed. Pulliainen: Vuoden
irtisanomisaika!) On selvä, että niistä luovutaan,
se on ilmoitettu, mutta eiväthän budjettikirjassa
voi olla sillä tavalla yksittäisten ihmisten virat
budjetoituina. Minusta tämä on ihan oikein tehty
ja niistä ilmoitetuista luovutaan. Kyllä teillä on
mennyt tosi pieneksi tuo oppositiopolitiikka. (Ed. Zyskowicz: Meillä on
sekä suuria että pieniä asioita!) — Pienten
asioitten asioita.
Kimmo Kiljunen /sd:
Arvoisa puhemies! Minä jäin vielä kiinni
ed. Zyskowiczin sanoihin, kun hän puhui siitä,
että luovutaan neuvottelevista virkamiehistä ja
sitä ei näy budjetissa. Minä ihmettelen
tätä tapaa lähestyä asiaa. Minusta
te lähestytte sitä väärin päin.
Eikö ole niin, että tarpeet määräävät
virat? Meillä on tiettyjä tarpeita olemassa, ja
niihin me perustamme virkoja tai virkamiehet hoitavat niitä asioita,
eikä niin päin, että virat määräävät
tarpeet. Nyt te lähestytte tätä tästä toisesta
näkökulmasta. Jos neuvottelevia virkamiehiä tarvitaan
jatkossa, kun tätä poliittista ohjausta tarvitaan
jatkossa, mistä toivoisin kokoomuksen olevan samaa mieltä meidän
kanssamme, silloin me mahdollisesti tarvitsemme sekä valtiosihteereitä,
aikanaan apulaisministereitä että neuvottelevia
virkamiehiä. Näiden tarpeidenhan tässä täytyy
olla peruslähtökohtana eikä viroilla
kikkailun, jota te harrastatte parhaillaan.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Olin jo omalta osaltani päättänyt
lopettaa keskustelun, mutta ed. Kiljunen pakotti vielä tarttumaan
sanaan.
Jos tarpeet määräisivät
virat, niin poliittisia valtiosihteereitä ei perustettaisi.
Se on ensimmäinen vastaväite. Toinen, oleellisempi
huomautus on se, että ed. Kiljunen puhuu aivan muuta kuin mitä hallituspuolueet
ovat täällä vakuuttaneet. Tähän
saakka on vakuutettu, että tämän poliittisen
valtiosihteerijärjestelmän yksi hyvä puoli
on se, että se on läpinäkyvä,
hyvin ja selkeästi perusteltu, ja kun se otetaan käyttöön,
niin tällaisista vähän epämääräisistä,
poliittisperusteisista neuvottelevista virkamiehistä, tiedottajista
ja vastaavista avustajista voidaan luopua ja tullaan luopumaan.
Nyt ed. Kiljunen sanoo, että eihän näin
ole missään päätetty, vaan perustetaan
poliittiset valtiosihteerit ja jos on tarvetta, että siinä ohella
säilytetään nämä neuvottelevat
virkamiehet, niin säilytetään ne. No,
totta kai on tarvetta, jos tarve määritellään
samalla tavalla punamullan poliittisista tarkoitusperistä lähtien
kuin poliittiset valtiosihteerit on perusteltu.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa puhemies! Minä toivon todella, että tämä keskustelu
jatkuisi, koska näyttää siltä kuin
totuus pikkuhiljaa selviäisi. Hallitus on perustellut ja
väittänyt, että virkoja lakkautetaan,
ja ed. Kiljunen sanoi, ettei niitä lakkauteta, katsotaan
myöhemmin.
Miten on, valtiovarainministeri Kalliomäki, kyllä te
kuulette, mitä minä nyt kysyn: Lopetetaanko niitä virkoja,
mitä on luvattu, lopetetaanko vai eikö lopeteta?
Vastatkaa tähän ihan lyhyesti kyllä tai
ei.
Mikko Elo /sd:
Puhemies! Päinvastoin kuin ed. Kallis haluaisin, että tämä keskustelu
loppuisi nyt. Toivon, että minun puheenvuoroni olisi viimeinen
tässä asiassa. (Ed. Kallis: Nyt totuus selviää!)
Kyllä tämä on kerta kaikkiaan sen tasoista
keskustelua, että tällä ei myöskään
kokoomuksen kannatus lisäänny. (Ed. Laakso: Kannatus
voi vähentyä!) Ed. Zyskowicz, te olette itse sanonut,
että tämä on jo jankuttamista. Tämä on jankuttamista.
Niin kuin totesin, toivon, että tämä olisi
viimeinen puheenvuoro, mutta ei näytä olevan.
(Naurua)
Ilkka Taipale /sd:
Arvoisa puhemies! Minä kiinnitän yhteen asiaan
huomiota Ben Zyskowiczin toistuvissa puheissa. Kokoomus on selkeästi vastalauseessa
ilmaissut olevansa mieluummin apulaisministerijärjestelmän
kannalla. Se on jotakuinkin sama kuin tämä valtiosihteerijärjestelmä kolmen
vuoden kuluttua. Tämä on väliaika, ja te
varsin hyvin tiedätte tämän ettekä puhu
totuutta, vaan lievästi kaarrellen lähestytte
sitä.
Outi Ojala /vas:
Arvoisa puhemies! Minäkin nyt provosoiduin, kun provosoidaan.
Ed. Taipale, minä kyllä tiedän, että te
ette ollut tämän järjestelmän
vankkumaton kannattaja, mutta niin kuin useasti käy, hallituspuolueiden
kesken tehtiin kompromissi ja päädyttiin nyt tähän
torsoon järjestelmään. Valitettavasti
me emme voi olla varmoja siitä, että tämä hallitus
lähtee viemään varaministerijärjestelmää eteenpäin.
Kyllä me todellakin toivoisimme, että näin
tapahtuisi, hallitus ryhtyisi selkeästi valmistelemaan
perustuslain muutosta, toisi tänne varaministerijärjestelmän.
Sellaista te hallituspuolueet ette ole kuitenkaan lupauksena meille
antaneet. Olisitte tehneet nyt ihmeessä tähän
edes ponnen, joka olisi velvoittanut. (Ed. Taipale: Seuraava hallitus
tekee!) — Minä en usko seuraaviin hallituksiin,
ed. Taipale. Te tiedätte, että sellaiset ovat
aivan tyhjiä lupauksia. — Jos te olisitte olleet
vakavasti sitä mieltä, te olisitte huolehtineet,
että tähän tulee selkeä ponsi
myöskin valiokunnan mietinnössä.
Päivi Räsänen /kd:
Arvoisa puhemies! Ed. Kiljusen puheenvuoro herätti
todellakin suuren huolen ainakin minulle siitä kysymyksestä,
eikö todellakaan sitten ollut tarkoitus poliittisista neuvottelevista
virkamiehistä luopua tässä yhteydessä,
kun poliittisten valtiosihteerien virkoja perustetaan. Uskon, että monet
ovat taipuneet kannattamaan tätä valtiosihteerijärjestelmää nimenomaan
sillä perusteella, että on luvattu, että toisaalla
poliittista virkamieskuntaa karsitaan. Toivoisin nyt todella, että valtiovarainministeri
Kalliomäki
vastaisi tähän ed. Kalliksen kysymykseen, koska
on aika huolestuttavaa, että joudumme äänestämään
tästä kysymyksestä ilman, että saamme
selvää vastausta. Aikooko hallitus hoitaa asiat
niin, että neuvottelevista virkamiehistä karsitaan,
aivan niin kuin täällä keskustelussa
on aiemmin selviä lupauksia annettu? (Ed. Kallis: Ja jos
ei tiedä, niin sanoo, ettei tiedä!)
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ed. Taipaleen äskeisestä puheenvuorosta
kävi ilmi, että hän ei todellakaan ole
ollut kuuntelemassa oman puolueensa tämän asian
valmistelussa mukana olleitten naiskansanedustajien perusteluja,
joissa kävi täällä salissa harvinaisen
selvästi esille se, että he eivät löydä mitään
muuta kuin ongelmia ongelmien jälkeen apulaisministerijärjestelmässä.
He eivät antaneet sille hankkeelle minkäänlaista
tukea. He käyttivät varsinaisesti puolueen puhevaltaa
tässä asiassa silloin, kun tätä lakimuutosta
käsiteltiin.
Valtiovarainministeri Antti Kalliomäki
Puhemies! Tämä on moneen kertaan aiemminkin
sanottu, mutta toistetaan nyt vielä. Tässä yhteydessä poliittisten
neuvottelevien virkamiesten järjestelmä päätettiin.
Timo Soini /ps:
Arvoisa herra puhemies! Alkuun, kun puhuttiin näistä valtiosihteereistä,
siellä oli tämä EU eli Euroopan unioni,
ei uutta auringon alla, eli kun se vie meidän rahamme ja
se on vienyt meiltä vaikutusvaltaa, niin sen takia, että ministerit
pystyvät siellä jotenkin toimimaan, pistetään
tämä valtiosihteeri välistä Pyrsselin-koneeseen
ohentamaan otsonikerrosta. Siitä kai tässä oli
kysymys. Eikö tämä ole EU:n vika, että meille
tällaisia herroja ja rouvia tulee lisää?
Siitähän tämä alkoi, vai mitä ed.
Kiljunen?
Sari Essayah /kd:
Arvoisa puhemies! Kiitoksia ministeri Kalliomäelle
selkeästä vastauksesta. Nyt vielä haluaisimme
kuulla sen, missä kohtaa tässä budjettikirjan
sivulla näkyy tämä, että olemme
luopumassa näistä neuvottelevista virkamiehistä.
Saisimmeko siihen vielä vastauksen? Sitten olemme tyytyväisiä ja
valmiita äänestämään.
Miapetra Kumpula /sd:
Arvoisa puhemies! Tämä menee nyt lillukanvarsiin,
koska tuntuu, että kaikki eivät ole aivan tarkkaan
lukeneet edes hallituksen esitystä saati perustuslakivaliokunnan
mietintöä. Täällä sanotaan
selvästi, että tällä hetkellä on
27 erityisavustajaa ja lisäksi ministereiden poliittiseen
avustajakuntaan on nimetty muita virkamiehiä ja toimihenkilöitä.
Tällä hetkellä heitä on neljä ja
näistä kaikista tullaan luopumaan. Lisäksi
meillä on täällä sanallisesti
varapääministerin terveiset. Ollaankohan vähän
liian pienissä asioissa, jos tästä ed.
Räsänen kantaa suurta huolta, niin että ed.
Zyskowicz oikein innostuu?
Susanna Rahkonen /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Pulliaisen puheenvuoroon on todettava,
että kun olen puhunut apulaisministerijärjestelmään liittyvistä ongelmista,
olen tuonut esiin vain sen, että tämä järjestelmä edellyttäisi
eduskunnan toimintaan muutoksia varakansanedustajajärjestelmän
luomisen muodossa, jos kaikille ministereille tulisi apulaisministerit,
ja perustuslain muutoksia ja muita lainsäädännön
muutoksia. Tämän olen todennut, ja tarkoitin sillä sitä,
että tässä vaiheessa tällaisiin
muutoksiin ei ole ollut valmiutta. Valtiosihteerijärjestelmä toteuttaa
mielestäni nämä tarpeet aivan hyvin tässä tilanteessa.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Herra puhemies! Ministeri Kalliomäki totesi, että poliittisten
neuvottelevien virkamiesten viroista luovutaan. Onko valtiovarainministeriössä kuinka
monta muuta, jääkö sinne esimerkiksi
näitä muita ja muualle näitä ei-poliittisia
neuvottelevia virkamiehiä? Eli heitä on vain neljä,
näytitte sormellanne, mutta sitten on muita. Tässä on
nyt sitten syytä tietää, kuinka paljon
niitä sitten jää muita vielä.
Tuija Nurmi /kok:
Arvoisa puhemies! Ah, kuinka ilahduinkaan, kun kuulin, että ed.
Rahkonen sanoi jotain varakansanedustajista! Kun tuolla työskentelee
valiokunnissa, täytyy kyllä sanoa, että sekin
olisi tarpeen. Mikäli täältä joku jää pitkälle
sairauslomalle tai äitiyslomalle, kannatan lämpimästi
sitä, että näille henkilöille
tulee silloin varaedustaja tilalle. Se on hyvä asia.
Yleiskeskustelu päättyy.