Puolustusministeriön hallinnonala 27
Maija-Liisa Lindqvist /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Turvallisuus- ja puolustusjaosto on
keskittynyt lausunnossaan muutamaan sellaiseen seikkaan, jotka asiantuntijakuulemisten
perusteella nousivat esille.
Puolustusministeriön hallinnonalan arvonlisäveromenot,
jotka vuoteen 2002 saakka sisältyivät valtiovarainministeriön
pääluokkaan, ovat täydentävän
talousarvioesityksen mukaan 196 684 000 euroa. Valtiovarainvaliokunta
on kiinnittänyt näihin arvonlisämenoihin
huomiota sekä kuluvan vaalikauden kehyksiä koskevassa mietinnössään
että turvallisuus- ja puolustuspoliittisesta selonteosta
antamassaan lausunnossa nimenomaan siitä näkökulmasta,
että hallinnonalojen arvonlisäveromenot on sisällytetty
kehyksiin ja menosäännön piiriin. Esimerkiksi
puolustusministeriön hallinnonalalla tämä saattaa
aiheuttaa ongelmia. Arvonlisäveromenojen sisältyminen
menosääntöön muuttaa päätöksentekoperusteita
oleellisesti, kun oman työn hinta on arvonlisäveroton,
mutta ulkopuolelta ostettujen palvelujen hintaan lisätään
arvonlisäveron osuus. Arvonlisävero-ongelma tulee
ajankohtaiseksi viimeistään silloin, kun nyt pilottivaiheessa
olevista kumppanuushankkeista aletaan tehdä päätöksiä.
Lähtökohtana tulee valiokunnan mielestä olla,
että arvonlisäveromenot katetaan vuotuisissa talousarvioissa
täysimääräisinä.
Puolustusmateriaalihankintojen osalta puolustuksen kehittämisen
voimavaroja käytetään vuonna 2005 ensisijaisesti
strategisen iskun ennaltaehkäisy- ja torjuntakyvyn saavuttamiseksi. Kehittämisen
mahdollistamiseksi ja Puolustusvoimien materiaalisen suorituskyvyn
ylläpitämiseksi noin kolmannes Puolustusvoimien
määrärahoista on kohdennettava puolustusmateriaalihankintoihin.
Valtaosa eli noin 531,5 miljoonaa euroa momentille esitetyistä 577
129 000 eurosta on sidottu jo aiempina vuosina hyväksyttyjen tilausvaltuuksien
toteuttamiseen. Uutena tilausvaltuutena ehdotetaan aloitettavaksi
Merivoimien ja tiedustelun kehittämisen tilausvaltuus. Täydentävän
talousarvioesityksen mukaisesti tilausvaltuuden perusteella tehtävistä sopimuksista
aiheutuu valtiolle menoja 109 miljoonaa euroa vuosina 2005—2008.
Ensi vuonna maksatukset olisivat 13,2 miljoonaa euroa. Tilausvaltuus
pitää sisällään Merivoimien
Laivue 2000 -jatkohankintojen aloittamisen, meritorjuntaohjuksen modernisoinnin
jatkamisen sekä kertahankintoina pioneerikomppanian ja
erikoistoimintaosaston varustuksen hankinnat. Saadun selvityksen mukaan
uutta tilausvaltuutta valmisteltaessa on otettu huomioon tilausvaltuuksien
suunnitteluprosessin luotettavuuden parantamiseen ja hankintojen
toteuttamisen tehostamiseen tähtäävät toimenpiteet
siten, että hankintatilaukset voidaan tehdä valtuuden
myöntämisvuonna.
Valtiovarainvaliokunta kiinnitti puolustusmateriaalihankintoihin
myönnettävien määrärahojen
käytön tehostamiseen huomiota viimeksi kuluvan
vuoden talousarviosta antamassaan mietinnössä.
Lukuperusteluissa esitetyistä puolustusministeriön
Puolustusvoimille asettamista tulostavoitteista vuodelle 2005 todetaan,
että vähintään puolet puolustusmateriaalihankintoihin käytettävissä olevista
määrärahoista kohdistetaan kotimaahan
ottaen huomioon vastakaupat ja materiaalin elinjaksokustannukset.
Valiokunta toteaa, että myös eduskunta on tätä useaan
otteeseen edellyttänyt ja että tavoitteesta on
syytä pitää kiinni jatkossakin.
Puolustusvaliokunnan lausuntoon 4/2004 yhtyen valtiovarainvaliokunta
pitää tärkeänä selventää mahdollisimman
nopeasti sellaisen Suomessa tuotannollista toimintaa harjoittavan
puolustusmateriaaliteollisuuden asema, jonka pääomistus
on ulkomailla. Kuitenkin näissähän työpaikat
ovat Suomessa ja puolustustarviketeollisuus on myös itse
toivonut tätä selvitystä.
Lausunnossaan puolustusvaliokunta on kiinnittänyt huomiota
myös lento-onnettomuudessa vuonna 2001 pahoin vaurioituneen
Hornet-hävittäjän korjaamiseen. Valiokunta
on pitänyt perusteltuna Ilmavoimien tavoitetta saada käyttää Hornet-hankinnasta
Yhdysvalloista palautuvia rahoja koneen korjaamiseen. Ilmavoimien
tavoitteena on muuntaa kone korjauksen yhteydessä kaksipaikkaiseksi,
koulutuskäyttöön soveltuvaksi koneeksi.
Valtiovarainvaliokunta kiinnitti näiden niin sanottujen
fms-maksujärjestelyyn liittyvien määrärahapalautusten
kotimaisuuspainotteiseen käyttöön huomiota
kuluvan vuoden talousarvion käsittelyn yhteydessä.
Puolustusministeriö esitti jo vuoden 2003 ensimmäiseen
lisätalousarvioon lisämäärärahaa
Ilmavoimien Hornet-torjuntahävittäjäkaluston osalta
jo tehtyjen alkuperäisten hankintasopimusten mukaisiin
käyttökohteisiin. Mikäli tämä määräraha
lopullisesti menetetään, se aiheuttaa Ilmavoimille
vaikeuksia. Ensimmäinen mahdollinen ajankohta Yhdysvalloista
palautuvien rahojen kohdennukselle voisi olla vuoden 2005 ensimmäinen
lisätalousarvio.
Haluan tässä yhteydessä vielä todeta,
että jaostomme on saanut erinomaisen selvityksen puolustusministeriltä ja
puolustusministeriöltä sekä laajaa asiantuntijakuulemista
ja ne kipukohdat, jotka ovat näissä todella tulleet
esille, ovat myös jatkossa tarkastelun kohteena.
Tähän jaoston mietintöön
on jätetty kaksi vastalausetta, vihreiltä ja vasemmistoliitolta,
joita he varmasti itse tulevat tarkemmin selvittämään.
Haluan kiittää kaikkia jaoston ja valiokunnan jäseniä.
Jukka Vihriälä /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Kun täällä turvallisuus-
ja puolustusjaoston puheenjohtaja jo esitteli valtiovarainvaliokunnan
mietinnön puolustusministeriön osalta, on vielä syytä se
todeta, että jaostossa sitä voitiin käsitellä hyvin
suuren yksimielisyyden vallitessa ja ennen kaikkea myöskin
tuoda esille ne ongelmat, mitä tämän
hetken Puolustusvoimissamme on, ja niistä, niin kuin kuultiin,
mietinnössä myöskin maininnat on.
Herra puhemies! Tämä antaa mahdollisuuden laajemminkin
tarkastella toki ensi maanantaina, kun on selonteko täällä käsittelyssä,
puolustuspolitiikkaa, mutta myöskin voidaan nyt ihan todeta
se, että kyllähän Suomen puolustuspolitiikan
keskeiset tavoitteet ovat yleinen asevelvollisuus, alueellinen maanpuolustus,
sotilaallinen liittoutumattomuus ja ennen kaikkea neljäntenä vapaaehtoinen
maanpuolustustyö. Mielestäni näiden neljän
keskeisen peruspilarin varassa Suomen oma maanpuolustustyö tänä päivänäkin lepää.
Ennen kaikkea tähän yleiseen asevelvollisuuteen
totean, että nyt ovat juuri tulleet taas, niin kuin tiedämme,
Maanpuolustustiedotuksen suunnittelukunnan kannanotot julki ja niissä on selkeästi
todettu se, että asevelvollisuusarmeijaa pidetään
parhaana ratkaisuna meille. Sen sijaan ammattiarmeija koetaan täysin
vieraaksi vaihtoehdoksi. Tässähän me
poikkeamme monesta muusta Euroopan maasta. Minusta tämä on
syytä selkeästi tuoda esiin.
Alueellinen maanpuolustus on erittäin tärkeää,
ja ennen kaikkea se, mikä vahvistaa alueellista maanpuolustusta,
on se, että meillä on varuskunnat ja varikot eri
puolilla maata. Mutta me kaikki tiedämme, että tilanne
ei ole sama kuin oli vuonna 1950 tai vuonna 1980 tai vuonna 1990. Nyt
elämme aivan toisessa tilanteessa. Myöskin asevelvollisten
kohdalta on aivan varmaa se, että varuskunta- ja varikkorakenteisiin
joudutaan tulevaisuudessa puuttumaan, olipa sitten kuka tahansa
puolustusministerinä. Mielestäni ministeri Kääriäinen
on tätä asiaakin, kun tiedetään,
että tämä on erittäin vaikea
kysymys, koska siinä on myös aina aluepoliittiset
näkökohdat, erittäin suurella taidolla
ja pieteetillä pystynyt ainakin tähän
saakka ja uskoakseni myöskin tästä eteenpäin
hoitamaan.
Herra puhemies! Tärkeä kysymys on sotilaallinen
liittoutumattomuus. Näinhän asia on ja sen pitääkin
olla. Nato-kysymys on aivan varmasti vahvasti esillä täällä ensi
maanantaina, mutta tiedetään ja sopii tässäkin
yhteydessä jo se todeta, että kyllähän
silloin, kun tämän salin kautta teimme ratkaisun,
että liityimme Euroopan unionin jäsenyyteen, me
myöskin liittouduimme Euroopan unioniin eli sitouduimme
siihen. Minusta meidän on avoimesti tämä tunnustettava
ja elettävä myös tämän
tosiasian pohjalta. Se koskee kaikkia toimintoja, myöskin
puolustuspolitiikkaa. On turha kuvitella ja muunlaisia käsityksiä ainakaan
kovin vahvasti esittää.
Mielenkiintoista on tässä Mts:n selvityksessä, että viimeisen
vuoden aikana liittoutumisen kannatus on noussut. Kolmannes suomalaisista
haluaa, että Suomi liittoutuu sotilaallisesti.
Se ei ole sen enempää, mutta se on kasvanut muutaman prosenttiyksikön.
(Ed. Nepponen: Kymmenen!) Ja miksi se on kasvanut? Täällä on
parempia asiantuntijoita, jotka tuntevat asian taustat, mutta kyllä varmasti
näin ulkopuolisena, vain tiedotusvälineitä ja
ympäristöä seuranneena arvioin, että keskeinen
kysymys on turvallisuus. Sekä Euroopan että myös
maailmanlaajuisesti ajatellen turvallisuuskysymys on niin tärkeä,
että tältä pohjalta varmasti myöskin
suomalaiset ajattelevat, että on syytä olla mukana
semmoisessa yhteisössä, joka takaa pitkällä aikavälillä kansalaisille turvallisuuden,
sekä perusturvallisuuden että laajemminkin koko
turvallisuuskysymyksen. On aivan totta, että kyllä EU-jäsenyys
on lisännyt kansalaisten turvallisuuden tunnetta, vaikka
sitten niitä negatiivisia tekijöitä tässä EU-jäsenyydessä on
ollut ja on, mutta nimenomaan tätä turvallisuuden
tunnetta se on vahvasti lisännyt.
Arvoisa puhemies! Sitten tähän neljänteen kohtaan
eli vapaaehtoiseen maanpuolustustyöhön. Niin kuin
budjetissakin todetaan, siihen osoitetaan määrärahat
juuri sen mukaisesti kuin hallitus ja ministeri on ne sinne esittänyt.
Minusta on tavattoman tärkeää, että tällä voidaan
vahvistaa suomalaisten puolustustahtoa. Suomalaisten puolustustahto
tämän selvityksen mukaan on sellainen, että neljä viidestä on
valmis myöskin puolustamaan aseellisesti tätä maata,
vaikka lopputulos olisikin epävarma. Tämä kuvaa
sitä, että meillä on maanpuolustustahtoa
tässä maassa.
Herra puhemies! Mielestäni puolustusministeri Kääriäinen
on erittäin hyvin hoitanut tehtäväänsä puolustusministerinä,
ja tätä osoittaa varmasti myös se, niin
kuin täällä kuultiin, että on vain
kaksi vastalausetta puolustusministeriön pääluokassa.
Niin kuin hyvin ymmärrän, nämä vastalauseet
pohjautuvat hyvin vahvasti asenteellisiin näkökohtiin.
Mutta ennen kaikkea sille, että suurin oppositiopuolue
kokoomus on voinut yhtyä valtiovarainvaliokunnassa tähän
yksimieliseen esitykseen, annan suuren arvon.
Olli Nepponen /kok:
Arvoisa puhemies! Oli mielenkiintoista kuunnella ed. Vihriälän
ajatukset sotilaallisesta liittoutumattomuudesta. Kyllä terminä se
on aikansa elänyt, ja toivon, että vähitellen
voitaisiin siirtyä sen osalta aikaan, joka käsittelee
nykypäivää ja tulevaisuutta. Kun maanantaina
on tilaisuus keskustella asiasta enemmän, en jatka tuota,
mutta uskon, että vähitellen päästään
siinäkin asiassa eteenpäin.
Haluan muutamaan asiaan kiinnittää huomiota,
joista täällä jo jaoston puheenjohtaja
nosti esiin vaurioituneen Hornet-hävittäjän
korjaamisen, joka toisi työtä ensinnä ja
johon rahat löytyisivät niistä Yhdysvalloista
palautuvista rahoista, jotka ovat olleet siellä ikään
kuin säästössä. Olisi korkea
aika tuo tehdä. Siihen on nyt parin vuoden aikana niin
valtiovarainvaliokunta kuin puolustusvaliokuntakin kiinnittänyt
huomiota.
Se, että tässä on yksimielinen budjetti,
ei merkitse sitä, ettei huolia olisi. Erityisesti haluan
painottaa sitä, että toimintamenovarat ovat erittäin rajalliset
ja paineita tulee koko ajan lisää. Se on johtanut
jo siihen, että varusmieskoulutuksessa maastovuorokausia
on jouduttu vähentämään merkittävästi.
Kun ne vielä 2003 olivat 46 vuorokautta, nyt ne ovat vain
40 vuorokautta. Samoin kertausharjoitusten määrä on
laskemassa. Se on huono kehityssuunta, ja siihen on kovat paineet edelleenkin,
mikä sitten heijastuu rationalisointikysymyksiin, joista
maanantaina varmasti myöskin puhutaan.
Erittäin korkealle kohonneet energian ja polttoaineiden
hinnat ovat vain lisänneet näitä paineita
saada muualta säästöjä.
Yksi merkittävä asia, jonka haluan nostaa esiin,
on kiinteistöuudistuksen aiheuttamat lisääntyvät
paineet toimintamenoihin. Kun 2006 tarkastellaan tätä nykyistä järjestelmää,
niin silloin pitäisi nähdä se, että tuottovaatimus,
mikä on asetettu näille Puolustusvoimien kiinteistöille, on
kohtuuttoman korkea, 7 prosentin tuottovaatimusta kiinteistöistä,
joita ei hyvällä tahdollakaan voitaisi käyttää muuhun
tarkoitukseen, pitäisi pystyä aikanaan laskemaan,
mikä tuntuisi suurena helpotuksena Puolustusvoimien toiminnassa.
Viimeisenä asiana: Kun nyt rationalisointityöhön
liittyen Puolustusvoimat suunnittelee kumppanuushankkeita, jotka
ovat varmasti hyvin suunniteltuina erinomainen tapa saada Puolustusvoimat
keskittymään ydintoimintoihin, näitä kuitenkin
häiritsee arvonlisäveromenettely, joka täysimääräisesti
huomioituna merkitsee sitä, että kumppanuushankkeiden
kautta ostettu työ tulee merkittävästi
kalliimmaksi. Tästä pitäisi saada syntymään
ennakoiva päätös, jolloin voitaisiin hyödyntää sitä laaja-alaista
osaamista, mitä suomalaisessa yhteiskunnassa on.
Nämä olivat ne muutamat asiat, jotka halusin nostaa
esiin ja joihin erityisesti puolustusvaliokunta lausunnossaan on
kiinnittänyt huomiota.
Tuija Nurmi /kok:
Arvoisa puhemies! Oman maan puolustukseen on turvattava ja
varattava riittävät resurssit, mutta kansainvälistä toimintaa
on otettava mukaan järkevässä määrin. Mielestäni
Suomi on länsimainen demokratia, ja siksi on liityttävä kaikkiin
eurooppalaisiin turvallisuus- ja demokratiajärjestelmiin,
jotta voidaan turvata vakaa ja yhtenäinen Euroopan kehitys kaikilla
turvallisuussektoreilla.
Nyt, kun puhutaan budjetista, haluan tietenkin esittää toivomuksen,
että tekemäni lakialoite ainakin jatkossa saisi
myötämielisyyttä, että siirtovelvolliset
upseerit saisivat verottoman kulukorvauksen, jotta he voivat asua
toisella paikkakunnalla, koska heiltä on juuri mennyt pois,
kuten ed. Nepponen täällä aikaisemmin
sanoi, tämä edullinen asuntomahdollisuus, koska
asuntojärjestelyt ovat kehittyneet sen suuntaisesti, että edullisia
vuokra-asuntoja ei enää siirtovelvollisilla ole
käytettävissä.
Toivon myös, että varusmiehille tulevaisuudessa
voidaan järjestää eläke, että heille
kertyy eläkettä varusmiespalveluajalta, joka on
lakisääteinen. Eläkeuudistuksen myötä opiskelijoille tuli
tämä oikeus, samoin kuin alle kolmivuotiasta lasta
hoitavalle vanhemmalle. Varmasti kyseessä on epähuomiossa
tapahtunut tapaturma, joka voidaan korjata, ja uskon, että puolustusministeri
ottaa asian sydämelleen ja hoitaa asian valtiovarainministerin
kanssa pikaisesti kuntoon.
Toinen vaihtoehto tietenkin, ja mieluiten tietenkin ottaisin
molemmat, on antaa varusmiehille kotiuttamisraha takaisin, joka
aikaisemmin oli käytössä.
Haluaisin vielä muutaman sanan puhua toisenlaisesta
maanpuolustuksesta, nimittäin sotilasmusiikista. Päijät-Hämeen
alue on valtiolle nettomaksaja, ja toivoisin, että Lahdessa
toimiva Suomen sotilasmusiikkimuseo saisi 200 000 euroa
toimintaansa. Se olisi semmoinen lämmin henkäys
hallitukselta meille sinne Päijät-Hämeeseen.
Toiminta on kuitenkin maanlaajuista, se ei tue pelkästään
Lahtea ja Lahden ympäristöä. Sotilasmusiikkimuseo
on tutkiva ja arkistoiva museo, joka tekee uraauurtavaa työtä.
Esimerkiksi tällä hetkellä museossa on
meneillään sotilasmusiikkiin liittyen nuottien
ja nuotistojen arkistointi. Koska tarkoitukseen sopivaa tallennusohjelmaa
ei ole ollut olemassa, on tämän museon väki rakentanut
sen itse talkootyöläisten avustamana. Tällä hetkellä hallussa
on yli 1 000 nuotistoa, joista on tallennettu jo runsaat
700. Samalla tavalla on menetelty soittimien, valokuvien ja muun
materiaalin kanssa. Tätä arkistointia ei maassamme
ole kukaan aikaisemmin suorittanut. Mielestäni tämä on
sellaista toimintaa, jota tulee tukea. Siitä voidaan tietenkin
keskustella, tuleeko tämä asia esittää juuri
tässä pääluokassa. Aivan yhtä hyvin
se voisi olla jossakin muuallakin. Pääasia, että asia
hoituu. Mutta toivon, että tämä otetaan
sydämen asiaksi hoitaa kuntoon.
Haluan vielä mainita, että Lahdessa toimii myös
Puolustusvoimain varusmiessoittokunta, joka on niittänyt
kansainvälistä mainetta. Näin ollen tämän
museon toiminta tukisi jo Lahdessa olevan varuskunnan toimintaa.
Nämä molemmat toimijat toimivat siis valtakunnallisesti
eivätkä vain paikallisesti.
Puhetta on ryhtynyt johtamaan ensimmäinen
varapuhemies Markku Koski.
Rosa Meriläinen /vihr:
Arvoisa puhemies! Suomi käyttää maanpuolustukseen
1,4 prosenttia kansantuotteesta. Se on aivan liian paljon, osuutta
on pienennettävä, puolustusbudjettia on pienennettävä,
rahaa pitää käyttää vähemmän
tähän asiaan. Ruotsin tie olkoon meidänkin
tiemme.
Varusmiespalveluksen suorittaa yli 80 prosenttia miespuolisesta
ikäluokasta. Se on aivan liian paljon, tätä määrää täytyy
pienentää, tämä on eurooppalaisittain
paljon. Siihen on monenlaisia keinoja. Itse olen tänä aamuna
jättänyt lakialoitteen, jossa tähdätään
armeijan koon pienentämiseen muun muassa sillä,
että siviilipalvelus tehdään olennaisesti
houkuttelevammaksi, armeijan kesto lyhennetään
puoleen nykyisestään ja huoltajat saisivat
vapautuksen armeijasta.
Lisää maanantaina.
Keskustelun nopeatahtinen osuus päättyy.
Puolustusministeri Seppo Kääriäinen
Arvoisa puhemies! Maanantaina todellakin keskustellaan perusteellisesti
Suomen puolustus- ja turvallisuuden perusteista seuraavan viiden—kymmenen—kahdenkymmenen
vuoden sihdillä, jonka takia nyt ei ole tarpeen tässä mennä kovin
perusteelliseen ikään kuin etukäteiskeskusteluun, varastaa
sitä maanantain agendaa. Mutta pariin asiaan tässä lyhyesti
kajoan.
Useammassa puheenvuorossa on puhuttu asevelvollisten asemasta
ja asevelvollisuuteen perustuvasta sotaväestä.
Tämähän on meidän puolustuksemme
perusasia, että meillä on voimassa ja hyvin toimiva
yleinen asevelvollisuusjärjestelmä. Minun arvioni
on, että tästä asiasta kyllä keskustelu
tulee joskus tulevaisuudessa ehkä käymään
hyvinkin kiihkeänä.
Lähden siitä, että jotta asevelvollisuus
voisi säilyttää asemansa tällaisena
keskeisenä kulmakivenä, niin asevelvollisten asemaa
täytyy parantaa muun muassa niin, että kotiuttamisrahan
osalta ja päivärahojen osalta viritetään
nyt tulevissa kehyskeskusteluissa pohdintaa siitä, miten
voitaisiin mennä vähitellen eteenpäin.
Tämä kotiuttamisraha, joka poistettiin kymmenkunta
vuotta sitten, on hyvin käyttökelpoinen vastaantulo
asevelvollisia kohtaan ja tuntuu olevan heidän tavoitteissaan
selvällä ykkössijalla. Mutta ei pidä myöskään
unohtaa päivärahoja. Siellähän
ei paljon voida tehdä, koska se on kallista puuhaa valtiontalouden
näkökulmasta, mutta jotakin pientä pienillä askelilla
ajan mittaan kyllä on ilman muuta tehtävissä.
Tämä kotiuttamisraha-asiahan vaatii yhteistyötä STM:n
kanssa, koska se on nimenomaan täysin sen reviirillä oleva
budjettikysymys. Totta kai valtiovarainministeriöllä on
siihen oma sanansa sanottavana. Mutta muun muassa näillä keinoilla
ja monilla muillakin asevelvollisuuden asemaa myös sen
nuoren näkökulmasta on syytä vahvistaa.
Toinen lyhyt näkökohta liittyy meidän
puolustusmäärärahojemme tasoon ja siitä käytävään keskusteluun.
Se 1,4 prosenttia bruttokansantuotteestahan on Euroopan alhaisimpia.
Paljon alemmaksi ei voi käytännössä enää mennä,
ja on Suomelta ollut verraton suoritus, kun olemme pystyneet näinkin
vaatimattomilla määrärahoilla järjestämään
oman puolustuksemme näin hyvin ja näin uskottavasti,
luottamusta herättävällä tavalla
ja myös kiitosta ja kunnioitusta herättävällä tavalla
kriisinhallintatehtävissä.
Kun ed. Meriläinen viittasi siihen, että meidän
tiemme on Ruotsin tie, niin kyllähän Ruotsi käyttää rutkasti
enemmän määrärahoja puolustukseensa
kuin Suomi käyttää. Jos tämän
pitäisi olla se Suomen tie, niin voisin lievästi
asettua tukemaan sitä, että näitä puolustusmäärärahoja voisi
hiukan myös tulevina aikoina nostaa. Mutta tietysti hän
ei tätä tarkoittanut. (Ed. Saarinen: Täysin
eri taktiikka!) — Täysin eri taktiikka muutenkin. — Mitä tulee
Suomen ratkaisuun, sehän on erilainen kuin Ruotsin ratkaisu,
se, mitä Suomi nyt ajaa, se on kestävä tie,
se ansaitsee myös kansan tuen, niin kuin olemme huomanneet
hyvin monelta osalta. Samalla se myös mahdollistaa sen,
että me voimme osallistua tällä mallilla
aivan riittävässä määrin
myös tähän kansainväliseen kriisinhallintaan
ja menestyä siellä verrattomalla tavalla.
Yleiskeskustelu päättyy.