Tuija Brax /vihr(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Käsittelyssä on siis yrityssaneerauslaki,
jonka keskeinen tavoite on se, että jatkossa yrityssaneeraukseen
hakeutuisivat ja pääsisivät vain ne yritykset,
jotka ovat pelastettavissa tosissaan, eikä niin kuin tänä päivänä,
kun yrityssaneeraukseen hakeudutaan toisaalta aivan liian myöhään,
vaikka alun perin olisikin ollut mahdollista pelastaa yritys ja
sen työpaikat, tai peräti yrityssaneerausta käytetäänkin
oikeasti keinona pitkittää vääjäämättömästi
edessä olevaa konkurssia, pahimmassa tapauksessa vielä hämärtää tätä asiaa.
Lakivaliokunta on jo tällä vaalikaudella aikaisemmin
ulosoton yhteydessä pyrkinyt saman kaltaisiin periaatteellisiin
muutoksiin, joilla, silloin kun on mahdollista ja kysymys on sinänsä elinkelpoisesta
elinkeinotoiminnasta, jolla on tilapäiseltä näyttäviä rahoitusvaikeuksia,
maksuvaikeuksia, niin ulosoton kuin nyt käsiteltävissä olevan
yrityssaneerauslainkin yhteydessä pyritään siihen
tulokseen, että mahdollisimman moni työpaikka
säilyy, mahdollisimman moni elinkelpoinen yritys voi jatkaa
toimintaansa. Tästä näkökulmasta
lakivaliokunta pitää pääsääntöisesti hallituksen
esitystä hyvänä. Mutta muutamia huomioita
kuitenkin.
Liikenne- ja viestintävaliokunta lausunnossaan lakivaliokuntaa
evästi, että joskus yrityssaneeraukset saattavat
itse asiassa tosiasiassa pilata kilpailua, tuoda epäterveitä ilmiöitä markkinoille,
johtaa polkumyyntiin ja johtaa itse asiassa hyvin asiansa hoitavien
yritysten vaikeuksiin. Valiokunta otti nämä väitteet
erittäin vakavasti ja pohti pitkään erilaisia
mahdollisuuksia, millä tavalla lakia voitaisiin muuttaa
niin, että mahdolliset kilpailuvääristymät
eivät kuitenkaan olisi liian suuria.
Valiokunta kuitenkin päätyi yksimielisesti mietinnössä näkyvän
pohdinnan jälkeen siihen, että kilpailuvääristymää on
yrityssaneerausyhteydessä hyvin vaikea juridisoida. On
suorastaan mahdoton ajatus, että käräjäoikeudet
tai myöhemmin sitten hovioikeudet arvioisivat kilpailutilannetta
juridisesti niin konkreettisena asiana, että sitä voitaisiin
ottaa laillisesti merkittäväksi perusteeksi. On
tyydyttävä siihen ajatukseen, että velkojat,
joidenka käsissä on arvioida sitä, viedäänkö tämä yritys
konkurssiin vai ovatko markkinatilanne ja ylipäätänsä tämän
yrityksen idea, toimintamahdollisuudet niin hyvät, että kannattaakin
lähteä yrityssaneerauksen tielle, miettivät nokkaansa
pitemmälle, koska kyseessähän ovat myös
heidän rahansa, eivätkä lähde
epätervettä kilpailua edistämään,
ja sitten toisaalta on luotettava siihen, että kilpailuviranomaiset
muilla instrumenteilla tarkkailevat alan, myös liikennealan, kilpailutilannetta
ja muilla instrumenteilla kitkevät pois epätervettä kilpailua.
Näiltä osin siis vakavista ja perustelluista paineista
huolimatta valiokunta ei päätynyt muuttamaan hallituksen
esitystä.
Toinen keskeinen ongelma, josta hyvin paljon valiokunnalle kirjelmöitiin
ja joka asiantuntijakuulemisissakin tuli esille, on yrityssaneerauspäätöksen
muutoksenhaun, siis kun yrityssaneerauspäätös
on ensin alioikeudessa hylätty, sen muutoksenhaun ja konkurssihakemuksen
suhde. Monet yrittäjätahot esittivät
vaatimuksia, että jos yrityssaneerauspäätöksestä on
valitettu, niin asiaa ei saisi koskaan viedä konkurssiin.
Valiokunta tutki näitäkin väitteitä vakavasti
ja toden teolla, mutta totesi, että hallituksen esityksessä on
jo tehty kaikki realistinen ja tehtävissä oleva
sen suhteen, että jos sittenkin yrityssaneeraus olisi mahdollista,
niin liian aikaisin haettu konkurssi ei tekisi sitä tyhjäksi.
Nimittäin hallituksen esitys antaa mahdollisuuden konkurssihakemusta käsittelevässä
prosessissa
tuomioistuimessa lykätä konkurssia, jos ja kun
on tehty väite, että yrityssaneerausasia on viety
seuraavaan asteeseen tuomioistuimessa ja siinä on vielä merkittäviä mahdollisuuksia
pelastaa yritys. Tai sitten jopa niin, että vaikka konkurssiin
jo asetetaan, sitä ei lykätä, niin konkurssituomioistuin
voi velallisen vaatimuksesta rajoittaa velallisen omaisuuden realisointia,
jolloin vielä siinäkin on mahdollisuus yrittää tehdä kaikki,
ettei tehtäisi jotain, mitä ei voi peruuttaa,
jos sittenkin näyttää ilmassa olevan
mahdollisuus yrityssaneerauksen kautta pelastaa yritys.
Aivan viimeisenä, arvoisa puhemies, ennakkoperintärekisteri
puhutti lakivaliokuntaa merkittävästi. Yrittäjät
ovat aiheesta vuosien varrella eduskunnassa varmaan aika moneen
ottaneet yhteyttä siitä, kuinka tosiasiassa
se, onko yritys ennakkoperintärekisterissä vai
ei, katsotaan asiakkaiden, alihankkijoiden, tavarantoimittajien,
rahoittajien näkökulmasta sen keskeiseksi mittariksi,
onko yritys ylipäätänsä toimintakelpoinen.
Silloin kysymys siitä, miten pääsee takaisin
ennakkoperintärekisteriin, jos verottaja on esimerkiksi
poistanut laiminlyötyjen verojen takia yrityksen ennakkoperinnästä,
on erittäin keskeinen kysymys osana sitä, saadaanko
pelastettua pidemmällä tähtäimellä elinkelpoinen
yritys.
Valiokunta ilokseen sai prosessin aikana Verohallinnolta tiedon
ja lupauksen, että tämän kuluvan vuoden
alussa on tarkoitus vielä erikseen yleiskirjeelläkin
vahvistaa se, mitä Verohallitus väitti jo nykyäänkin
tekevänsä: että se palauttaa mahdollisimman
pian yrityksen takaisin ennakkoperintärekisteriin muun
muassa näissä yrityssaneeraustilanteissa, kun
esimerkiksi näyttää siltä, että tuomioistuin
on arvioinut yrityksen tai elinkeinonharjoittajan saneerauskelpoiseksi.
Eli ei enää syntyisi tilanteita, että samaan
aikaan tuomioistuin saneeraa, hyväksyy saneerauskelpoisuuden
mahdollisuuden — velkojat ovat siinä mukana — mutta
samaan aikaan rekisterinpitäjä tosiasiassa viestittää aivan
toista ja tekee mahdottomaksi tai hyvin vaikeaksi ainakin sitten
sen liiketoiminnan jatkamisen.
Koska valiokunta oli tyytyväinen saamaansa selvitykseen
verottajan toimista, päädyimme siihen, että asiasta
pitää vuoden 2008 loppuun mennessä kuitenkin
tuoda selvitys valiokunnalle, pitävätkö todellakin
verottajan yleiskirje ja verottajan väittämät
siitä, että verottaja muutenkin on jo muuttanut
toimintalinjaansa tässä asiassa, paikkansa ja
onko tilanne nyt erilainen kuin tämän lain käsittelyn
alkuvaiheissa vielä saimme monilta yrittäjiltä kuulla.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa herra puhemies! Lakivaliokunta on mietinnössään
keskittynyt yrityssaneerauksen kilpailuvaikutuksiin, muutoksenhaun
ja konkurssin välistä suhdetta koskeviin säännöksiin
sekä saneerausyksikön ennakkoperintärekisteröintiin.
Sen sijaan valiokunta ei ole tarkastellut hallituksen lakiesitystä yrittäjyyden kannalta.
Myös seuraavat asiat ovat jääneet huomiotta:
Pienet yritykset saattavat joutua lopettamaan toimintansa saneeraushakemuksen
pitkän käsittelyajan takia. Vuonna 2005 saneeraushakemusten
keskimääräinen käsittelyaika
oli noin 70 päivää. Käsittelyn
venyminen johtuu osittain huonosti tehdyistä saneeraushakemuksista,
joita yritykset joutuvat täydentämään.
Kun oikeuden istuntoon ei osallisille ole löytyä yhteistä aikaa, pitkittyy
käsittely jälleen. Tuomioistuimen ratkaisu ottaa
oman aikansa. Se annetaan kahden viikon kuluttua käsittelyn
päättymisestä, mutta käsittelyyn
voi mennä kolmekin kuukautta.
Mielestäni yritysten oikeuksien turvaamiseksi on saneeraushakemusten
käsittelyaikoja lyhennettävä. Yritysten
on saatava saneerausmenettelystä tietoa ja ohjausta, että hakemukset
tehdään oikein. Saneeraushakemusten istuntokäsittelyyn osallistumisen
tuomioistuimen määräämänä aikana
tulisi olla lain säätämä pakko.
Odotin lakivaliokunnalta lausumaehdotusta saneeraushakemusten käsittelyaikojen
lyhentämisestä.
Lakivaliokunta ei ole kiinnittänyt huomiota myöskään
selvittäjien asemaan saneeraustilanteissa. Yrityssaneerausten
selvittäjien rooli on ratkaiseva sekä yritysten
että velkojien kannalta. Suomessa selvittäjien
osaaminen on enintään tyydyttävää tasoa.
Saneeraus- ja konkurssiselvittäjien osaamisen ja sertifioinnin
kehittäminen vaikuttaisi merkittävästi
siihen, että yritysten saneerauksista tulisi potentiaalinen
vaihtoehto konkurssille. Odotin tästäkin asiasta
valiokunnalta lausumaehdotusta.
Lakivaliokunta ei ole ottanut kantaa myöskään
saneerausta käsittelevien tuomareiden osaamistarpeisiin.
Yritysten saneeraushakemusten käsittely vaatii tuomareilta
hyvää asiantuntemusta, koska niiden käsittely
poikkeaa muista oikeusasioista. Tuomareilta vaaditaan yritysjuridiikan
tuntemuksen lisäksi liiketoiminnan syvällistä asiantuntijuutta.
Tästä olisi ollut lausumaehdotus myös
tarpeen.
Arvoisa herra puhemies! Sitten vaatimus hallitukselle. Yrittäjän
asemaa konkurssissa on vahvistettava. Odotan seuraavalta hallitukselta
esitystä yrittäjien vapauttamisesta velkavastuusta omaisuuden
luovutuksella. Tätä menettelyä sanotaan
henkilökohtaiseksi konkurssiksi. Konkurssitilanteissakin
on estettävä yrittäjän pitkäaikainen
velkaisuus ja tulevaisuuden romahtaminen. Suomessa on satoja entisiä yrittäjiä,
joilla ei ole mitään mahdollisuuksia selviytyä 1990-luvun
lama-aikana aiheutuneista veloista. Henkilökohtaisen konkurssin
avulla heidät olisi saatu kiinni elämään
ja ehkä jopa yrittämään.
Tuija Brax /vihr:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Laxellille tiedoksi, että kyllä valiokunta
pohti paljonkin näitä tuomioistuimen
resursseja, toimintamahdollisuuksia, aikatauluja ja myös osaamista.
Ratkaisu vaan on merkittävästi syvempi, eikä sitä rehellisyyden
nimissä voi mitenkään ratkaista esimerkiksi
vain kirjauksella tähän lakiin jostakin tietystä ajasta.
Tuomioistuimista puuttuu resursseja, ja uudella tuottavuusohjelmalla
on tarkoitus viedä niitä pois vielä yli
200 henkilön virkaa lisää vuoteen 2011 mennessä.
Ei ole semmoista mahdollisuutta, että lakivaliokunta lähtisi
sitten yksittäisen lain yhteydessä lupaamaan ohituskaistaa
vain yhdelle asialle. Jo nyt meillä on melkein kaksi kolmasosaa asioista
sellaisia, että ne jossain määrin jonkun kirjauksen
mukaan pitää käsitellä kiireesti
tai nopeasti tai välittömästi. Tämä ongelma
ei ratkea, ennen kuin seuraava hallitus tekee paremman raamin oikeusministeriölle
ja tuomioistuimille.
Osaamisongelma ratkeaa sillä, että vähennämme
käräjäoikeuksien määrää noin
puoleen, teemme niistä huippuosaamiskeskuksia, joissa on
riittävästi tuomareita, riittävän
iso kriittinen massa kollegoita ja mahdollisuus erikoistua asioihin. Tämäkin
on jäänyt tältä hallitukselta
tekemättä, mutta nyt ilmassa on merkkejä,
että laajemmin ollaan valmiita seuraavan hallituksen aikana
tekemään se.
Yleiskeskustelu päättyy.