Tuija Brax /vihr(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Tässä on käsiteltävänä implementointi
koskien tietoverkkorikollisuutta. Taustalla on sekä Euroopan
neuvoston päätös, yleissopimus, että sitten
Euroopan unionin puitepäätös tietojärjestelmiin
kohdistuvista hyökkäyksistä. Tapaus ei
antaisi aihetta kovin paljon puhumiseen, jos tämä olisi
semmoinen perinteinen suomalainen huolella valmisteltu, hyvään
lainsäädäntötapaan, lainvalmistelun
ohjekirjaan perustunut implementointi, jossa tehdään
selväksi, mitä esitetään, ja
hyvin selväksi se, mikä johtuu näistä kansainvälisistä normeista,
puitepäätöksestä ja yleissopimuksesta,
mikä taas jostakin muusta.
Mutta tällä kertaa joudun kertomaan kyllä paljon
surullisemman tarinan, suorastaan käsittämättömän
tarinan ajatellen kaikkea sitä keskustelua, mitä Suomessa
on käyty lainsäädännön
laadusta ja varsinkin siitä, että hallituksen
esityksissä pitää perustella, mitä ollaan
tekemässä. Tämä surullinen tarina
sisältää myös pelottavia piirteitä siitä,
että saattaa olla, että entistä useammin joko
kiireessä tai peräti tahallaan väitetään,
että joku lainmuutos johtuu eurooppalaisesta paineesta,
ja tosiasiassa ongelmat ovatkin aivan kotitekoisia, joko väärinymmärrykseen
tai suoranaiseen osaamattomuuteen tai tahallisuuteen liittyviä.
Kerron nämä kaksi esimerkkiä, jotka itse asiassa
molemmat ovat hyvin vakavia.
Ensimmäisenä näitten normien mukaisesti hallitus
väitti, että on syytä muuttaa ja laventaa käsitystä ja
määritystä siitä, mitä tarkoitetaan
järjestäytyneellä rikollisryhmällä.
On aikoihin eletty, että valtakunnansyyttäjän
taholta tuleva asiantuntija, itse asiassa apulaisvaltakunnansyyttäjä Kalske,
päätyi lukemaan esitystä huolella ja kunnolla
ja — nyt julkisina olevista asiakirjoista näkyy — taivastelemaan,
että hallituksen esityksen kirjoittamalla tavalla järjestäytyneeksi
rikollisuudeksi katsottaisiin Suomessa suunnilleen kaikki rikollisuus,
missä rikolliset vaan tuntevat toisensa, tai ainakin joka
tapauksessa tämän sinänsä hyvin
kapea-alaisen, suorastaan marginaalisen kansainvälisen
implementoinnin yhteydessä yhtäkkiä olisikin
muutettu eduskuntaa muissa yhteyksissä paljon puhuttaneet,
aika tarkkarajaiset ja kritiikkiäkin saaneet määritelmät
siitä, mitä tarkoitetaan järjestäytyneellä rikollisuudella
ja miltä osin siis järjestäytyneeseen
rikollisryhmään kuuluminen voi olla ankaroittamisperuste.
Valiokunta ryhtyi sen jälkeen tutkimaan asiaa tarkemmin,
ja huomattiin, että missään tapauksessa,
kun on kysymys vain näistä tietoverkkorikoksista
ja niissäkin hyvin kapeasta alasta, ei millään
tavalla voisi olla niin, että koko Suomen rikosoikeuden
järjestelmä on muutettava kaikilta osin, ja torjuimme
tämän. Jatkoimme tarkastelua ja huomasimme, että itse
asiassa edes tämän kapea-alaisen tietoverkkorikollisuuden
osalta kumpikaan näistä taustanormeista, Euroopan
neuvoston yleissopimus taikka Euroopan unionin puitepäätös,
ei vaadi meitä muuttamaan tälläkin vaalikaudella
hyvin tarkkaan harkittuja normeja järjestäytyneestä rikollisuudesta.
Toisin sanoen informaatiovirheitä oli useita, ja valiokunta
tältä osin päätyi siihen, että muutosesitys
on tarpeeton sekä tällä kapealla alalla
että myös laajemmin, siis koko rikosjärjestelmää koskien.
Arvoisa puhemies! Saman kaltainen tarina minulla on kerrottavana
vahingonteosta. En ole ikinä nähnyt, että näin
pienillä perusteluilla kuin tässä muutettaisiin
kokonaan sitä asemaa, kuinka vakavana rikosta pidetään
ja mihin se kuuluu meidän rikosoikeudellisessa järjestelmässämme. Hallituksen
esitys nimittäin esittää, että kun
johdonmukaisuuden vuoksi vahingonteolle näissä tietoverkkoasioissa
eli tietovahingonteolle pitäisi nostaa rangaistusasteikkoja,
niin johdonmukaisuuden vuoksi tehdään se sitten
kaikelle vahingonteolle saman tien, muutettaisiin rangaistusasteikko
niin, että lopputulos olisi, että rikoslaissa
varastaminen on vähemmän vakavaa kuin esineen
vahingoittaminen. Jatkossa olisikin niin, että kun ikään
kuin optimoidaan, jos ajattelee, että rikollinen miettisi,
mitä tästä seuraa, niin sen sijasta,
että vahingoittaa tai naarmuttaa, varastaa saman tien.
Tästä koko ongelmasta sanotaan vain "johdonmukaisuuden
vuoksi" eikä mitään muuta. Kysymys on
kuitenkin yli 30 vuotta tehdystä projektista nimeltä rikoslain
uudistus, jota Suomessa on tehty kuin iisakinkirkkoa ja joka viimein
muutamaa loppusuoran rutistusta vaille on ollut valmis, siellä mietitystä suomalaisesta
linjauksesta rikosten vakavuudesta ja niistä seuraavista
rangaistuksista, ja yhtäkkiä koko asia ilman sen
kummempia perusteluita on hyvin kapea-alaisessa esityksessä koko
rikoslakia koskien.
Valiokunta ei voinut — siis olemme olleet koko ajan
yksimielisiä — pitää tätä millään
tavalla perusteltuna, semminkin kun vahingonteko on tyypillisesti
nuoren tekemä rikos, joka liittyy nuoren elämänvaiheisiin,
ja siltä osin valiokunta ei muissakaan tilanteissa ole
katsonut, että kuuluisi ankaroittaa näitä aika
paljon nuoruuteen, teini-ikään, aikuiseksi kasvamiseen
liittyviä häiriökäyttäytymisiä, jotka
monesti menevät iän myötä muutenkin ohi ja joissa vankeusrangaistukset
eivät muutenkaan ole osoittautuneet mitenkään
tehokkaaksi tai ainakaan ensisijaiseksi rangaistusmuodoksi.
Sokerina pohjalla, jos tämän karvaan keiton yhteydessä voi
sokerista puhua, ehkä ei, vaan sittenkin kitkeränä loppumakuna
pohjalla kerrottakoon, että kun valiokunta vielä katsoi,
onko tämä ankaroittaminen nyt sen tietoverkkorikollisuudenkaan
osalta itse asiassa välttämätön,
arvaatte jo varmaan lopputuloksen: ei.
Minna Sirnö /vas:
Arvoisa puhemies! Näiden vajaan neljän vuoden
aikana olen tottunut siihen, että lakivaliokuntaan tulevat
hallituksen esitykset, lähinnä oikeusministeriön
työstämät esitykset, ovat olleet korkeatasoisia,
ehdottomasti jopa maineeltaan paljon parempitasoisia kuin eräät
sosiaali- ja terveysministeriön teettämät esitykset.
Sen takia yhdyn lakivaliokunnan puheenjohtajan huoleen siitä,
että toivottavasti tämän tyyppisiä esityksiä ei
enää tulevalla kaudella lakivaliokuntaan tule.
Olen havainnut tällaisen yleisen piirteen, että jostain
syystä lakiesityksen sekä tekninen taso että laadullinen
taso heikkenee sitä mukaa, mitä enemmän
sillä on tekemistä EU:n, Euroopan neuvoston, turvallisuuden,
terrorismin tai järjestäytyneen rikollisuuden
kanssa. Jostain kumman syystä silloin, kun mennään
niille alueille, joilla ehdottomasti pitäisi olla tarkkarajainen
ja miettiä perusteita muutoksille, lain työstäjät
ovat lepsumpia miettimään ja menevät
siitä, mistä aita on matalin, miettimättä sen
laajempia seurauksia. Olen todella huolissani, jos tämä putkinäkö periytyy
myös seuraavalle kaudelle, ja toivon, että seuraavakin
lakivaliokunta on vähintään yhtä tarkkasilmäinen
ja sillä on vähintäänkin yhtä loistavat
valiokuntaneuvokset kuin tällä nykyisellä,
jotta sellaisia ylilyöntejä ei vahingossakaan
pääse eduskunnasta eteenpäin kuin nyt
olisi päässyt, jos hallituksen esitys sinällänsä olisi
tullut hyväksyttyä.
Yleiskeskustelu päättyy.