1) Valtioneuvoston oikeuskanslerin kertomus vuodelta 2013
Johannes Koskinen /sd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tämä perustuslakivaliokunnan
mietintö on perusmuotoinen. Kävimme läpi
oikeuskanslerin ja apulaisoikeuskanslerin kanssa nämä havainnot,
joita kertomuksessa oli, ja totesimme, että on ansiokkaita
selvityksiä oikeuskanslerin ja apulaisoikeuskanslerin puheenvuoroissa
ja että kanteluiden ratkaisussa on edetty. Mutta pienenä toiveena
tulevaisuuteen päin katsomme, että kanteluasioiden
mahdollisimman joutuisaan käsittelyyn Oikeuskanslerinvirastossa
pitää jatkossakin kiinnittää huomiota. Emme
ole mitään yksittäistä teemaa
ottaneet käsiteltäväksi, vaan kokonaisuutena
päädyimme sitten lopputulokseen, että eduskunnalla
ei ole huomautettavaa kertomuksen johdosta. — Kiitos.
Kauko Tuupainen /ps:
Arvoisa puhemies! 200 sivua täyttä asiaa
on tässä valtioneuvoston oikeuskanslerin kertomuksessa.
Yhdeksää hallinnonalaa on käsitelty.
Valtiovarainvaliokunnan jäsenenä nostan täältä sivulta
122 valtiovarainhallintoa koskevia ja tällä hallinnonalalla tehtyjä ratkaisuja
tässä puheenvuorossani, arvoisa puheenjohtaja,
lyhyesti esille.
Ensimmäinen koskee Verohallintoa ja Verohallinnon kansalaisten
lähettämiin kirjeisiin vastaamista. Apulaisoikeuskansleri
on kiinnittänyt huomiota verotoimiston neuvonta- ja tiedusteluihin
vastaamisvelvollisuuden sisältöön sellaisena kuin
se ilmenee perustuslain 21 §:ssä. Hän
toteaa, että viranomaisen ja viranhaltijan on vastattava
toimivaltaansa kuuluviin asiallisiin ja riittävästi
yksilöityihin tiedusteluihin kohtuullisessa ajassa. Viranomaisen
tulee todeta, minkä vuoksi se ei katso tarpeelliseksi vastata
tiedusteluihin. Keskeistä on, että hallinnossa
asioivalla on joka tapauksessa oikeus saada sopivalla tavalla tieto siitä,
että hänen kirjallinen tiedustelunsa on vastaanotettu,
sekä siitä, mihin toimenpiteisiin hänen
kirjallinen tiedustelunsa on johtanut. Tässä on
hieman huolimattomuutta Verohallinnon toimesta, ja apulaisoikeuskansleri
on aivan oikein tähän kiinnittänyt huomiota.
Toinen kohta koskee valtiovarainhallinnon tulliosastoa, oikeutta
käyttää omaa kieltään.
Tästä asiasta on tehty kantelu, ja kyse on asiakkaan perustuslaillisesta
oikeudesta käyttää omaa kieltään,
suomea tai ruotsia. Tulli oli toistuvasti Helsinki—Pietari-välisellä junamatkalla
loukannut hänen oikeuttaan käyttää tullaustilanteessa
omaa kieltään jokaisessa tapauksessa. Apulaisoikeuskansleri
totesi päätöksellään,
että virkavelvollisuuksiin kuuluu kaikissa tilanteissa
taata henkilölle todellinen mahdollisuus käyttää ja
puhua hänen omaa kieltään ja tulla ymmärretyksi
sillä. Ruotsin kieli on ainakin toistaiseksi myöskin kouluissa
pakollinen, joten minusta tämä huomautus koskien
Tullin viranomaista on myöskin paikallaan.
Kolmantena, kun olen entinen tilintarkastaja aluehallintovirastosta:
Viivytys erityistarkastusta koskevassa asiassa on sivulla 124. Siinä kantelija
oli saattanut aluehallintovirastossa vireille erityistilintarkastusta
koskevan hakemuksen. Tämän hakemuksen käsittely
vei kokonaista puolitoista vuotta, ja tämän johdosta
apulaisoikeuskansleri korosti, että toiminnan tehostamishankkeet
tai henkilöstön vähentämistarpeet
eivät saa vaikuttaa perustuslaissa perusoikeutena turvattuun
oikeuteen saada asia käsitellyksi asianmukaisella tavalla
ilman näinkin suurta viivettä. Tästä syystä hän
lähetti päätöksen valtiovarainministeriölle
tiedoksi edellä todetussa tarkoituksessa huomioon otettavaksi.
Eli jos meistä joku vaatii jossakin erityistilanteessa
jopa erityistilintarkastusta, siihen on viranomaisen suhtauduttava
riittävällä vakavuudella ja hoidettava
se vastaus tälle esityksen tekijälle pyyteettömästi
ja hyvinkin lyhyessä ajassa ja myöskin vastattava,
että asia ei anna aihetta enempään. — Kiitos.
Arja Juvonen /ps:
Arvoisa herra puhemies! Valtioneuvoston oikeuskanslerin kertomus
vuodelta 2013 on hyvää luettavaa. Kiitos tästä informaatiosta,
mitä kirjassa on. Nostan esille muutamia itselleni tärkeitä asioita,
joita haluan myös tuoda teidän tietoonne.
Tässä selonteossa otetaan kantaa lasten kanssa
toimivien vapaaehtoisten rikostaustan tarkastamiseen, josta hallitus
antoi lakiesityksen, ja laki on astunut voimaan. Perussuomalaiset
tekivät myös aiheesta lakialoitteen, jossa esittivät, että todellakin
rikostaustat tarkastettaisiin myös heiltä, jotka
toimivat vapaaehtoistyössä lasten kanssa.
On hienoa todeta tässä ja lukea myös
tästä kirjasta se, että oikeuskanslerin
kanta tämän lain sisältöön
oli samansuuntainen kuin perussuomalaisten kanta. Me esitimme, että rikostaustan
tarkastamisen tulisi olla työnantajalle velvoite, ei ainoastaan
oikeus. Oikeuskansleri esittääkin tässä selonteossa
sitä, että näin olisi voinut olla.
On hienoa nyt muistaa se, että oikeusministeriö ja
työ- ja elinkeinoministeriö tahoillansa arvioivat
tulevaisuudessa tämän voimaan astuneen lain toimivuutta
ja mahdollisesti sitten lakia. Lakiin palataan vielä tulevaisuudessa.
Tein asiasta keväällä kirjallisen kysymyksen,
kun sain tietooni, että lakia ei ole juurikaan sovellettu
vielä Suomessa. Se johtunee ehkä siitä,
että on uusi laki, siitä ei ole vielä niin
paljon tietoutta, ja tietenkään työntekijöitä ei
ehkä vapaaehtoistyöhön haeta juuri kesän
korvilla. Mutta näitäkin on syytä seurata,
että kuinka sitten asiat toteutuvat.
Arvoisa puhemies! Toinen asia, mistä haluan puhua,
on riittävät sosiaali- ja terveyspalvelut, joista
niistäkin tässä teoksessa mainitaan.
Varsinkin nostetaan esille hammashoito ja ylipäänsä suunhoito,
että on kohtuutonta, jos joutuu odottamaan kymmenenkin
kuukautta päästäksensä julkisen
sektorin hoidettavaksi. Aikoja ei ole. Mielestäni niitä ei
ole riittävästi. Odotusajat ovat liian pitkät
erikoissairaanhoidossa. Edelleenkin voimme miettiä, onko
hoitotakuuaikakin liian pitkä. On kohtuutonta odottaa vaikkapa
diagnoosia, että pääsee sinne erikoissairaanhoitoon
vasta 3—4 kuukauden tai jopa puolen vuoden kuluttua. Se
on kohtuutonta sairaalle. Näihin asioihin meidän
pitää puuttua.
Voimme myös miettiä, onko kohtuullista ja onko
oikein, onko se yhdenvertaista ja onko se jopa sydämetöntä — sydämellistä se
ei ole ainakaan — että vaikkapa syöpädiagnoosi
annetaan postikirjeellä potilaalle tiedoksi. On hirveää,
että sanotaan, että ei ole aikoja, ja siitä syystä annetaan
syövästä diagnoosi kirjeellä ihmiselle
kotiin. Voitte kuvitella, millainen vastaanotto sillä kirjeellä on.
Ihminen putoaa tietämättömyyden loukkuun
ja hakee apua ja jopa ottaa yhteyttä kansanedustajaan,
että mitä minä teen nyt, kun olen tällaisen
diagnoosin saanut. (Pertti Salolainen: Järkyttävää!) — Kyllä,
ja näin tapahtuu. Olette aivan oikeassa, edustaja Salolainen.
Näin tapahtuu.
Oikeus yksityisyyteen on myös mainittu täällä, äärettömän
tärkeä asia. Malmin sairaalassa on juuri otettu
käyttöön kameravalvonta potilashuoneessa.
Sitä on perusteltu sillä, että sillä ehkäistään
muun muassa potilashoitovirheitä, muun muassa sairaalabakteerien
leviämistä. Tämähän on
ihan hyvä perustelu, ja tietysti myös valvovan silmän
alla on hyvä olla. Mutta voimme miettiä, kun laitospaikkoja
vähennetään ja hoitajia vähenee
ja niin poispäin, meillä on tälläkin
hetkellä liian vähän hoitohenkilökuntaa,
että millä tavalla tulevaisuudessa vanhuksia valvotaan.
On aivan hirveää ajatella, jos tällainen
kehityssuunta tulisi olemaan, että kameravalvonnalla.
Arvoisa herra puhemies! Vielä palaan lasten kohtaamiin
seksuaalirikoksiin. Me puhumme myös oikeusprosessien käsittelyajoista,
jotka ovat yleensäkin liian pitkiä. Mielestäni
lapsiin kohdistuvissa rikoksissa monesti käsittelyajat ovat
kohtuuttoman pitkiä, että nuori ehtii kehittyä lapsesta
jo hyvin nopeasti. Pari vuotta ihminen kehittyy ja kasvaa, ja edelleen
asiat palautetaan hänen mieleensä. Elikkä varsinkin
lapsiin kohdistuvat seksuaalirikokset tulisi käsitellä todella
nopeasti ja reaaliajassa, että ei yhtään
turhaa, liikaa odottelua.
Kiitos tästä selostuksesta. Tämä on
hyvä, ja tässä on paljon muutakin, mihin
voisi ottaa kantaa. — Kiitoksia.
Markus Mustajärvi /vr:
Arvoisa puhemies! Eduskunnan oikeusasiamiehen kertomus, samoin
kuin oikeuskanslerin kertomus, on tärkeää luettavaa.
Siihen vain pitäisi olla reilusti kaiken muun työn
ohella aikaa, mutta niistä kyllä näkee sen,
mitkä asiat vaivaavat ja eivät ole kohdallaan tavallisten
kansalaisten elämässä tai hallinnossa.
Itse olen joutunut tekemään aika lailla töitä muun
muassa sen suhteen, että Kreikka-vakuussopimus aikoinaan
lainvastaisella tavalla salattiin. Vieläkään
hänen nimeään, joka sen salaamispäätöksen
antoi, ei ole tuotu julkisuuteen, ja on ihan varma asia, että virkamiehet
tämmöisiä päätöksiä omin
päin eivät tee, vaan siihen on ollut aina ministerin
valtuutus.
Toinen asia, mikä on myöskin täällä oikeuskanslerin
kertomuksessa, on tekemäni kantelu kuntarakennelain valmistelusta,
ja ajankohtaisena asiana nyt, mikä panee kyllä peräämään
muun muassa kansanedustajien oikeuksia, on tämä Nato-isäntämaasopimus.
Siitähän ulkoministeri antoi tässä salissa
lupauksen, että se tuodaan asianmukaiseen käsittelyyn
eduskunnassa, mutta minusta se, että se lähetetään
englanninkielisenä käännöksenä työhuoneeseen,
ei ole mikään eduskuntakäsittely. Ainakaan
minun silmiini ei ole vielä näkynyt sitä,
että tämä sopimus olisi virallisena käännöksenä edes
toimitettu kansanedustajille ja muille, joita se koskee, myöskään kansalaisten
tietoon, ja en tiedä sitten, miten se käsittely
aiotaan täällä talossa hoitaa, jos sitä ylipäätään
aiotaan aidolla tavalla tuoda meidän pohdittavaksemme.
Mutta tästä kantelusta, kuntarakennelakiehdotuksen
käsittelyaikataulusta ja lausuntokierroksesta: Pyysin oikeuskansleria
tutkimaan aikataulun lainmukaisuuden ja kuntien tosiasiallisen mahdollisuuden
perehtyä niihin keskeisiin tekijöihin, jotka ovat
olennaisia lausunnon antamiseksi ja jotka vaikuttavat kuntien asemaan.
Taustallahan oli oikeuskanslerin aiempi päätös
vuodelta 2012 liittyen Asikkalan kunnan kanteluun, ja tässä jäljemmässä päätöksessä
oikeuskansleri viittaa
myöskin siihen.
Itse toin kantelussa juridisia perusteita esille.
Ensinnäkään hyvän hallintotavan
mukaisia asiantuntija-arviointeja uudistuksen taloudellisista kustannuksista
ei ole esitetty, ja selvitysvelvollisuuden osalta tulee määritellä poikkeusmenettelymahdollisuus
sellaisissa kunnissa tai sellaisilla alueilla, joissa ollaan samaa
kysymystä tai vastaavaa aluejakoselvitystä selvitetty
viimeisen neljän vuoden aikana lain voimaantulosta. Ja sitten
asetetut määräajat eivät vastanneet
asianmukaisen valmistelun ja perehtymisen edellyttämiä määräaikoja.
Niin kuin tiedätte, niin kunnallinen itsehallinto on aivan
erityisesti määritelty perustuslain 121 §:ssä,
ja muun muassa Euroopan neuvosto on antanut paikallisen itsehallinnon
peruskirjan, ja se periaate, mikä pitää aina
pitää mielessä, on, että kunnallinen
itsehallinto ja kuntarajoista päättäminen
kuuluvat kunnille itselleen, eivät muille eturyhmille tai
tahoille.
Oikeuskansleri teki tästä asiasta päätöksen
kiitettävän ripeästi, ja päätöksessään
hän sitten toteaa ratkaisussa, että kuulemisen
aitous edellyttää ensinnäkin oikeaa ajoitusta,
kuuleminen on toteutettava riittävän varhaisessa
valmisteluvaiheessa, jossa kuuleminen voi vielä tehokkaasti vaikuttaa
valmisteltavan asian sisältöön, mutta toisaalta
vasta sitten, kun kuultavilla on käytettävissään
riittävät tiedot kantojensa muodostamiseksi. Edelleen
oikeuskansleri nostaa esille tärkeitä perustuslaissa
mainittuja pointteja: kansanvaltaisuuden, osallistumisoikeuden,
oikeuden tulla kuulluksi ja kunnallisen itsehallinnon. Hän lähettää päätöksessään
terveisiä valtioneuvoston kanslialle, valtionvarainministeriölle
ja sosiaali- ja terveysministeriölle, että nämä ehdot
eivät jo silloin tehdyssä valmistelussa ja meneillään
olevassa valmistelussa ole täyttäneet hyvän
hallinnon vaatimuksia eivätkä sitä, että niin
eduskunnassa kuin kunnissakin pitää olla käytössä riittävä määrä tosiasiallista
tietoa ja riittävän ajoissa, jotta voidaan tehdä perustellut
päätökset.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Meillä tulee tässä vastaan suuren
valiokunnan kokous, joten toimimme seuraavalla tavalla: mahdollistan
asiasta debatin, jossa myönnän puheenvuorot edustajille
Ruohonen, Niikko, Heinonen ja Juvonen, ja sen jälkeen on
kanslerin puheenvuoro. Siirrymme debattiin, ja ensimmäinen
debattipuheenvuoro, edustaja Ruohonen-Lerner, olkaa hyvä.
Pirkko Ruohonen-Lerner /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! On mielenkiintoista lukea näitä eduskunnan
oikeusasiamiehen ja oikeuskanslerin kertomuksia säännöllisesti. Nyt
kiinnitin huomiota sivulla 76 erityisesti siihen, että kun
puhutaan oikeuskanslerin havainnoista, jotka koskevat perus- ja
ihmisoikeustilannetta, niin siinä on hyvin ylimalkaisesti
todettu siitä sillä tavalla, että siinä viitataan
perustuslain 12 §:n 2 momentissa tarkoitettuun
oikeuteen saada tieto julkisesta asiakirjasta niin sanottuja Kreikka-vakuusasiakirjoja
koskevien asiakirjapyyntöjen yhteydessä. Tämä aihe
on hyvin tärkeä meille perussuomalaisille, sillä me
saimme korkeimman hallinto-oikeuden päätöksellä purettua tämän
salatun Kreikka-vakuusasiakirjanipun. Olen tyytyväinen,
että asia on otettu myös kanteluasiana käsittelyyn
ja oikeuskanslerin sivuilta löytyy hyvin tarkka selostus
siitä, missä on menetelty virheellisesti. Kiitos
siitä!
Mika Niikko /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tämä oikeuskanslerin kertomus on
hyvä työväline meille kansanedustajille
tietää siitä, millaisia kipukohtia kansan
keskuudessa on erilaisista viranomaispäätöksistä tai -asioista.
On monta asiaa, joista haluaisin nostaa esille muutaman kysymyksen,
mutta ajan lyhyyden vuoksi tämän työ-
ja elinkeinohallinnon osalta haluaisin kiinnittää huomiota
siihen, että tässä kantelija oli saanut
työ- ja elinkeinotoimistosta kielteisen starttirahapäätöksen
sillä perusteella, että viitattiin, että hänellä mahdollisesti
on yrittäjätaustaa, ja viitattiin joihinkin lainkohtiin.
Tässä on ihan asianmukaisesti kiinnitetty huomiota
siihen, että tällaisia päätöksiä kun
tehdään, niin se kantelijan yrittäjätausta
pitää arvioida suhteessa työvoimapalveluihin
kuuluvan tuen myöntämisen yleisiin edellytyksiin,
niiden mukaisesti. Siinä mielessä näitä päätöksiä kun
tehdään, niin monesti tulee heitettyä niin
sanotusti lapsi pesuveden mukana. Elikkä itse kysymys on...
Tai ei tässä kysymyksiä voi esittää varmaankaan
vaan huomion siitä, että kuinka yleistä tämä on,
että ihan tavallisessa asiassa ihmiselle, joka haluaa päästä eteenpäin
elämässä, esimerkiksi työllisyyden puolella,
tulevat nämä keinotekoiset rajat vastaan, joita
viranomaiset erilaisten säädöksien perusteella,
ikävä kyllä, rakentavat. Näistä pitäisi päästä eroon.
Kun näitä kaikkia tapauksia lukee, niin täällä on
just semmoisia (Puhemies koputtaa) pykäliä nimenomaan,
jotka estävät ihmisen onnistumista. Ja voidaanko
näitä rakenteita jollakin tavalla saada hallinnossa
vähän paremmaksi, se on taas meidän tehtävämme
pohtia.
Timo Heinonen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvostettu puhemies! Haluan antaa kiitosta siitä, että koulujen
perinteiset juhlat ja niihin liittyvät perinteet suvivirsineen
voivat jatkua. Perinteitä pitää voida
vaalia myös kansainvälistyvässä Suomessa.
Pidän myös hyvänä sitä,
että tarkkailuhaalariongelmaan on vankeinhoidossa löytynyt
ratkaisu.
Oikeuskanslerin kertomuksessa nousevat esille uudet laitteet,
esimerkiksi älypuhelimet opetuksessa, ja ymmärrän
sen ongelman, että kaikilla ei ole varaa niihin ja perusopetuksen
täytyy olla maksutonta. Toki vanha perinne on ollut myös
se, että perusopetuksessa on käytetty aiemminkin omia
suksia, omia muita materiaaleja, esimerkiksi liikunnassa hyvin usein.
Toivon, että tähän löytyy ratkaisu,
jolla voidaan edetä niin, että osittain voidaan
hyödyntää myös omia laitteita,
mutta niin, että kaikilla on mahdollisuus tietysti tuohon opetukseen.
Puhelimet kiinni -määräys
on kouluissa aika yleinen, ja oikeuskansleri on tähän
liittyen todennut, että se loukkaa oppilaan oikeutta vastaanottaa
viestejä. Minua kiinnostaisi se, kumpi on vakavampi oikeuden
rikkominen: se, että ei voi ottaa vastaan viestejä,
vai se, että puhelin häiritsee opetusta, että ei
voi vastaanottaa hyvää, laadukasta opetusta.
Arja Juvonen /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Tässä kertomuksessa
sivulla 145 puhutaan Kansaneläkelaitokseen liittyvästä asiasta,
ja nostaisin tässä esille sen, mistä juuri äskenkin
sain puhelinsoiton, elikkä käsittelyajat. Tässä on
ollut sellainen tapaus, että lainsäädäntö on
määritellyt ajan, mihin mennessä olisi
pitänyt päätös antaa, ja päätöstä ei
ole onnistuttu antamaan. Esimerkiksi eläkepäätökset
ovat sellaisia, että ihmiset joutuvat kohtuuttoman pitkään
niitä odottamaan. Väliaikainen päätös
kyllä annetaan, mutta sitten sitä virallista voi
joutua odottamaan.
Toinen asia, minkä haluaisin ihan yleisesti nostaa
tässä esille, on yleensäkin esteellisyys-
ja jääviyskysymykset meidän yhteiskunnassa.
Nostan esille nyt vaikkapa viime päivinäkin lehdissä olleet
kirjoitukset. Esteellisyyttähän ei pidä turhaan
esittää, mutta hyvin varovainen pitää olla. Varsinkin
jos henkilöllä on jonkunlaisia taloudellisia sidonnaisuuksia,
niin sitten pitää ymmärtää päätöksenteossa
itsensä jäävätä. Se
on hyvin vakava asia. Pitäisi puhua enemmän siitä etiikasta meillä Suomessa.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Tämän jälkeen — ilmeisesti
edustaja Zyskowicz ei ollut pyytänyt puheenvuoroa — oikeuskansleri,
olkaa hyvä.
Valtioneuvoston oikeuskansleri Jaakko Jonkka
Arvoisa puhemies! Arvoisat kansanedustajat! Kiitän
täällä käydystä keskustelusta
ja esitetyistä näkökohdista.
Minä vastaan hyvin lyhyesti tähän.
Totean perustuslakivaliokunnan esille ottamasta asiasta, kanteluasioiden
käsittelystä ja käsittelyajan nopeuttamisesta:
Se on meillä ollut tavoitteena, että käsittelyaikoja
saataisiin entistä lyhyemmiksi. Meillä on tavoitteena
se, että vähintään 90 prosenttia
kanteluista ratkaistaan yhdessä vuodessa, ja tähän
on myös käytännössä päästy.
Osa kanteluista ratkaistaan hyvinkin nopeasti. Kertomusvuonna kanteluitten
keskimääräinen käsittelyaika
oli 18 viikkoa ja mediaani 4,9 viikkoa, siis noin 5 viikkoa. Edelleen
on pyrkimyksenä paitsi ratkaisujen vaikuttavuuteen ja laatuun
panostaminen myös se, että kanteluitten käsittelyaikaa
saataisiin nipistettyä vielä lyhyemmäksi. — Kiitos.
Puhemies
Eero Heinäluoma:
Asian käsittely joudutaan keskeyttämään
suuren valiokunnan kokouksen johdosta.