3) Hallituksen esitys laiksi luonnonsuojelulain muuttamisesta
Pertti Mäki-Hakola /kok:
Arvoisa herra puhemies! Hallituksen esitys luonnonsuojelulain muuttamisesta
syntyi hallituksessa äänestyspäätöksen
jälkeen. Lakiesityksen antaminen hallituksesta äänestämällä ei
ole aivan jokapäiväistä, joten on syytä hieman
tarkastella, mistä on kyse.
Osa muutoksista johtuu uuden perustuslain mukanaan tuomasta
tarpeesta, ja siltä osin esitykseen ei liene huomautettavaa.
Kiistanalaisia pykäliä tässä esityksessä on
oikeastaan kaksi eli 49 ja 64 §.
49 §:n osalta hallituksen esitykseen sisältyi alun
perin myös ykkösmomentin muutos, joka koski luontodirektiivin
liitteessä IV lueteltujen eläinlajien lisääntymis-
ja levähdyspaikkojen suojelua. Tällä hetkellä suojelun
tarve syntyy silloin, kun lisääntymis- ja levähdyspaikka
on selvästi havaittavissa. Uusi momentti lähtisi
paljon löysemmältä pohjalta. Maa- ja
metsätalousministeriö on lausunnossaan katsonut,
että muutoksesta tulee tässä vaiheessa
kokonaan luopua. Muutosesitys onkin esityksestä poistettu,
mutta esitykseen sisältyy valtioneuvoston lausuma, jonka
mukaan hallitus edellyttää, että ympäristöministeriö valmistelee
kiireellisesti tarvittavat lainmuutokset, että asiaa koskeva
esitys voidaan antaa seuraavalle eduskunnalle heti sen toimikauden
alussa.
Tämä asia oikeastaan konkretisoituu nimenomaan
liito-oravaan ja sen suojeluun. Kun on mielestäni ilmiselvää,
että meillä on pysyvästi kymmeniätuhansia
liitto-oravia ja itärajan takana samaa otusta esiintyy
miljoonia yksilöitä, tulisi mielestäni
pyrkiä siihen, että liito-oravan suojelutasoa
lasketaan. Jos kuitenkin jatketaan tältä pohjalta
ja liito-oravan suojelu kiristyy, tulee lakiin liittyä myös
yksiselitteinen korvauspykälä maaomistajalle.
Siihen ei ympäristöministeriö lain valmisteluvaiheessa
ollut missään vaiheessa valmis, ja sitä on
perusteltu muun muassa sillä, että menetykset
metsänomistajille olisivat vähäiset.
Nyt on kuitenkin sillä tavalla, että saman metsänomistajan
metsässä voi olla useita liito-oravia ja liito-oravien
lisääntymispuita, pesäpuita, ja tällöin,
jos jokaiselle pesäpaikalle määrätään
oma rauhoitusalueensa, maanomistajien menetykset voivat nousta merkittäviksi.
Meillä istuu tällä hetkellä liito-oravan
tilannetta tarkasteleva työryhmä, jota muistaakseni vetää maa-
ja metsätalousministeriön ympäristöjohtaja
Marttila. Käsitykseni mukaan siellä ollaan toteamassa
ihan sama tilanne, että liito-oravia esiintyy meillä kuitenkin
huomattavasti enemmän kuin aikaisemmin on arvioitu, ja
lähtökohtana on se, että liito-orava
ei ole millään tavalla tänä päivänä uhanalainen
laji meidän metsissämme tai myöskään
globaalisti. Eli tässä pitäisi kyllä pystyä ottamaan
järki käteen ja pyrkiä kaikin konstein
siihen lopputulokseen, että suojelutasoa voitaisiin laskea.
On täysin järjetön tilanne tänä päivänä,
kun esimerkiksi Turun ja Helsingin välisen moottoritien
linjausta joudutaan muuttamaan tai tietä joudutaan panemaan
tunneliin sen takia, että tien linjausalueella sattuu olemaan
joku liito-oravan pesäpuu. Kuitenkin on kartoituksessa
todettu, että samalla linjausalueella liito-oravia esiintyy, jos
ei nyt aivan pilvin pimein, niin ainakin erittäin runsaasti.
Jollakin tavalla tuntuu, että puurot ja vellit ovat menneet
aika pahoin sekaisin näissä suojeluasioissa ja
me olemme kristillisen kirkkaasti taas toteuttamassa niitä määräyksiä,
mitä EU:n puolesta meille ollaan antamassa, ilman että me
ottaisimme itse myöskin asiat käsiimme ja pyrkisimme
vaikuttamaan siihen, että tämä kohta
muutetaan. On ajauduttu täysin mielivaltaiseen tilanteeseen
tuon yhden lentävän oravan takia, jolla vielä on
siivet, joilla se voi vaihtaa paikkaa.
Toinen kiistanalainen pykälä on 64 §.
Sen mukaan ympäristöministeriö jatkossa
päättäisi Natura 2000 -verkostoon sisällytettyä aluetta
koskevien luonnontieteellisten tietojen tarkistamisesta, kun se
nykyisen tulkinnan mukaan kuuluu valtioneuvoston yleisistunnolle.
Siis Natura-alueen luonnontieteellisiä tietoja muutettaisiin
vain ympäristöministeriön päätöksellä.
Tietolomakkeella ei tämän perusteella nähdä olevan
kovinkaan suurta merkitystä.
Natura-asian käsittely on tällä hetkellä vielä täysin
kesken. EU-tuomioistuimessa on useita valituksia Naturan osalta
olemassa. Myöskin on todettu, että kun lähtökohtana
on ollut se, että alueen sisällyttämisen
Natura-verkostoon tulee lähteä siitä,
että voidaan osoittaa, että siellä on niitä tekijöitä,
jotka vaikuttavat sen alueen ottamiseen Natura-verkostoon, nämä tekijät
pitäisi pystyä osoittamaan tietolomakkeella. Näin
ei ole tähän mennessä vielä tapahtunut,
vaan tästä on hyvin ristiriitaisia tietoja.
Luonnonsuojelulain 64 § koskee Natura 2000 -alueeksi
soveltuvien alueiden Suomen kansallista ehdottamista ja tähän
ehdotukseen sisältyviä ja siihen liittyviä tietoja.
Tämän pykälän perusteella korkein
hallinto-oikeus on katsonut, että luontodirektiivin alueiden
valitsemista koskeva säännöstö on
itse asiassa soveltuvaa oikeutta Suomessa. Sitä vastoin
on kiistaa siitä, minkä luontodirektiivin säännöstöön
ja minkälaisiin selvityksiin perustuen kansallinen ehdotus
on tehtävä, ja ehdotuksen luonteesta osana eurooppalaista
Natura 2000 -verkoston monivaiheista muodostamismenettelyä.
Ehdotettua 3 momentin lisäystä perustellaan lähinnä sillä,
että alueiden luonnontieteelliset tiedot ovat vähäpätöisiä.
Tämä voidaan nyttemmin hyvinkin perustellusti
kiistää. Toisaalta ehdotetun 3 momentin säätämisen
perustuslainmukaisuuden osalta voidaan esittää hyvinkin
merkittäviä seikkoja. Ensiksikin voin todeta,
että kun korkein hallinto-oikeus ratkaisi valtioneuvoston
Natura-alueita koskevat valitukset, ei ollut olemassa EY-tuomioistuimen
ratkaisua kansallisessa ehdottamisvaiheessa sovellettavasta luontodirektiivin
säännösten tulkinnasta. Korkeimman hallinto-oikeuden
ratkaisut perustuivat alueiden valintaperusteiden osalta siihen,
että keskeisenä alueiden valintaperusteena olisi
vain pelkkä lajin tai luontotyypin esiintymisen tunnistaminen
alueella.
KHO ei sitonut alueiden kansallista ehdottamista luontodirektiivin
edellyttämään sellaiseen luonnontieteelliseen
näyttöön, joka olisi selvitettävä luontodirektiivissä eriteltyjen
perusteiden mukaisesti eli kullakin alueella löydettyjen
lajien ja luontotyypin osalta erikseen arvioimalla alueen suhteellinen
merkitys löydettyjen lajien ja luontotyyppien Natura 2000
-verkoston avulla tavoitellun suojelun kannalta. Jos alueen esiintymän
suhteellinen merkitys lajin suojelulle on vähintäänkin
merkittävä, laji voidaan osoittaa tuon alueen
suojelun tavoitteeksi, mikäli muutkin kriteerit osoittavat
näin lajin suojelun tavoitteen kannalta.
Korkein hallinto-oikeus päinvastoin katsoi, että tuohon
selvittämiseen liittyvien arviointien luonnontieteelliset
tulokset tuli laatia Suomessa mutta Suomen ehdotusta ei tarvitse
laatia tuollaisen selvityksen tietojen pohjalta. Kun näin
katsotaan, nuo tiedot ovat kansallisen päätöksenteon kannalta
erittäin vähäarvoisia. Tämä oli
myös ympäristöministeriön kanta
KHO:lle annetuissa lausunnoissa.
Toisaalta nuo tiedot täytyy kirjata EU:n Natura 2000
-ilmoituslomakkeille komission antamien määräysten
mukaisesti ja toimittaa ne EU-komissiolle. Voidaankin kysyä,
miksi komissio haluaisi vähäarvoisia tietoja alueista
ja ovatko nämä tiedot niin vähämerkityksisiä Suomen
kansallisen ehdottamisen kannalta, kuin on annettu ymmärtää.
Toisaalta näiden tietojen oikeudellisesta merkityksestä ympäristöministeriö on
aikaisemmin antanut aivan toisenlaista ja täysin ristiriitaista
informaatiota jopa eduskunnalle.
Ed. Tiusaselle vuonna 2000 ja ed. Lämsälle vuonna
2001 annetuissa kirjallisissa vastauksissa on lausuttu, että näistä lomakkeista
ilmenevät kunkin alueen suojelutavoitteet eli ne lajit
ja luontotyypit, joiden esiintymiä on pidetty niin merkityksellisinä,
että ne on suojeltava kyseisellä Natura 2000 -alueella.
Samalla on vastattu, että tuo suojelu merkitsee, ettei
saa rikkoa luonnonsuojelulain 65 ja 66 §:n mukaista merkittävää heikentämiskieltoa
näiden lajien ja luontotyyppien osalta. Siten ympäristöministeriön
vastausten perusteella edellä mainituille lomakkeille kirjattuja
luontotyypillisiä tietoja onkin pidettävä oikeusvaikutteisina
ja oikeusvoimaisina hallintomenettelylain tarkoittamassa mielessä, jolloin
törmätään myös taannehtivan
lainsäädännön ongelmaan.
EY-tuomioistuin on nyttemmin antanut yhden ennakkoratkaisun
siitä, miten on tulkittava sitä luontodirektiivin
säännöstä, jonka perusteella
kansallinen ehdotus Natura 2000 -alueiksi soveltuviksi tarkoitetuista
alueista on valittava ja rajattava, kun jäsenvaltio laatii
oman ehdotuksensa asiasta. EY-tuomioistuin sitoo alueiden kansallisen
ehdottamisen luontodirektiivin edellyttämään
sellaiseen luonnontieteelliseen näyttöön,
joka on selvitetty luontodirektiivissä eriteltyjen perusteiden
mukaisesti. Ehdotus on laadittava tuollaisen selvityksen pohjalta
ja näin on nimenomaan meneteltävä, koska
muuten direktiivin tavoite ei toteudu.
Tätä vaikutusta eduskunnan käsittelyyn
voidaan perustella ensinnäkin sillä, että Suomen EU-liittymissopimus
on eduskunnassa hyväksytty määräenemmistöä edellyttävänä kansainvälisenä sopimuksena.
Näin esimerkiksi siksi, että siinä sopimuksessa
on rajattu viranomaisen ja eduskunnan oikeutta tulkita direktiivejä,
koska yksinomainen oikeus tältä osin on viime
kädessä EY-tuomioistuimella. Kysyä voi,
voiko eduskunta säätää lain,
joka muuttaa alueiden valintaperusteita, vaikka EY-tuomioistuin
on lausunut, että vain käyttämällä luontodirektiivin
edellyttämiä valintaperusteita voidaan toteuttaa
sellaista direktiivin tulostavoitetta, jonka toteuttamiseen jäsenvaltio
on direktiivin osalta sitoutunut EU:n perustamissopimuksen 249 artiklan
perusteella.
Voidaan kysyä, voiko eduskunta säätää lain, joka
muuttaa edellä mainitut luonnontieteelliset selvitykset
hallintomenettelylain mukaisesta merkityksestä täysin
vähäarvoisiksi ja siten sellaisiksi, ettei alueiden
kansallinen valinta perustukaan laisinkaan direktiivien perusteiden
mukaan harkittuun selvitykseen. Voidaan myös kysyä,
onko edellä mainitulla EY-tuomioistuimen tulkinnalla tässä tapauksessa
perustuslain mukainen asema, joka siten rajoittaa eduskunnan lainsäädäntövaltaa
edellä mainittujen luonnontieteellisten tietojen ja juridisen
aseman määrittelyn osalta, tai onko EY-tuomioistuimen
ennakkoratkaisuvaltaa direktiivin tulkinnan osalta muutenkin pidettävä eduskunnan
toimivaltaa merkittävästi rajoittavana seikkana
ehdotetun 3 momentin säätämisen osalta.
Näillä perusteilla ja ottaen huomioon metsänomistajan
oikeudellisen aseman ja perustuslain mukaisen omaisuudensuojan katson,
että tässä tapauksessa on syytä lähettää asia
lausunnon laatimista varten myöskin maa- ja metsätalousvaliokuntaan
ja perustuslakivaliokuntaan. Ehdotan, että tästä laista
pyydetään eduskunnan maa- ja metsätalousvaliokunnan
ja perustuslakivaliokunnan lausunnot.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Mäki-Hakola suhtkoht pehmeässä puheenvuorossaan
oli erinomaisen oikeassa tässä asiassa. Kun noin
vanhan tavan mukaan olisi odottanut ed. Mäki-Hakolalta
vähän jyrkempää kannanottoa
tähän asiaan, katson, että ehkä näin joulun
läheisyydessä hän on löytänyt
tämmöisiä, miten siinä sanottiinkaan,
kristillisen kirkkaita suojeluohjelmia. Tämän
pohjalta puheenvuoro oli hyvä ja asiallinen mutta pehmeä.
Kun yleisperusteluissa pääasiallisen sisällön osalta
perusteellaan, että on kiireellisiksi katsottavia muutoksia
Euroopan yhteisön komission Suomelle tekemien huomautusten
johdosta jne., kyllä täytyy sanoa, että vaikka
nämä huomautukset pitää ottaakin
tosissaan, kovin ovat erikoisen kiireitä nämä hallituksen
toimenpiteet tämän asian eteenpäinviemiseksi.
Siinä mielessä, kun itse katson olevani yhtä kova
luonnonsuojeluihminen kuin ed. Mäki-Hakolakin tässä asiassa,
kyllähän näitä pitää kunnioittaa,
nähdä ja kuulla.
Mutta hyvä ed. Mäki-Hakolan puheenvuorossa
oli tämä liito-oravakysymys, mitä oli
laajasti siinä selvitetty ja kyselty ja käsitelty.
Katson kyllä, että sillä tehdään
suomalainen luonnonsuojelu naurunalaiseksi niin täällä Suomessa
kuin jossain muuallakin.
Nämä päätöksenteon
tason siirtämiset, missä siirretään
ympäristöministeriöltä ympäristökeskusten
alueelle, ovat sellaisia, että katson, että ei maanomistajan
oikeusturva ainakaan siinä tippaakaan parane. Tältä pohjalla
katson, että erinomaisen hyvä näköala
oli ed. Mäki-Hakolan ehdotus siitä, että tässä pitää kuulla
perustuslakivaliokuntaa, kuten maa- ja metsätalousvaliokuntaa.
Lisäisin tähän vielä, että sen
lisäksi on kuultava hallintovaliokuntaa, koska tässä on
hallinnon muutoksesta kokonaan kysymys. Tällaisella ehdotuksella
täydennän, muuten ei ole lisättävää äsken
kuultuun puheenvuoroon.
Toinen varapuhemies:
Kysyn: Kannattiko ed. Seppo Lahtela ed. Mäki-Hakolan
ehdotusta?
Herra puhemies! Kannatti ja ehdotti lisäksi hallintovaliokuntaa.
Pertti Mäki-Hakola /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Ed. Seppo Lahtela käytti erinomaisen
hyvän puheenvuoron. Omasta luonnonsuojelutaustastani voin
todeta, että olen ollut vuonna 1970 perustamassa Etelä-Pohjanmaan
luonnonsuojeluyhdistystä nuorena idealistisena ihmisenä.
Siihen aikaan, kun me siellä olimme vallassa, se oli erinomaisen
hyvä yhdistys, joka otti myöskin maanomistajan
toiveet huomioon. Sitten siinä jossakin vaiheessa kävi
sillä tavalla, että se karkasi käsistä jollekin toiselle
porukalle. Siinä vaiheessa en katsonut enää voivani
kuulua siihen järjestöön.
Puhetta voidaan tarpeen vaatiessa varmaan koventaa sitten, kun
siihen aihetta on. Halusin hyvin asiallisilla perusteilla tehdä tämän
esitykseni, koska näen, että tässä on
todella asialliset pohjat.
Kiitän ed. Seppo Lahtelaa saamastani kannatuksesta
ja omalta osaltani olen valmis kannattamaan hänen ehdotustaan
listan lisäämiseksi vielä hallintovaliokunnalla,
koska tässä esityksessä on todella ristiriitaisuuksia
hallintomenettelylain kanssa.
Toinen varapuhemies:
Meillä omaksutun käytännön
mukaan vastauspuheenvuoroissa ei voida tehdä ehdotuksia
eikä kannatuksia.
Hannu Aho /kesk:
Arvoisa puhemies! Heti aluksi kannatan ed. Seppo Lahtelan ehdotusta, myöskin
hallintovaliokuntaa perustuslakivaliokunnan ja maa- ja metsätalousvaliokunnan
lisäksi, elikkä kolmelta valiokunnalta lausunto
pitää pyytää.
Toteaisin myöskin, että kyllä tässä on
nyt tehty kärpäsestä härkänen
ihan siinä mielessä, että jos me joudumme
jotakin liito-oravan poikasta kuuntelemaan ja jopa niin, että tiesuuntauksia joudutaan
siirtämään, silloin ei pelata kyllä niillä ehdoilla,
joita ihmiset ajattelevat, millä tavalla luontoa pitää suojella.
Tässäkin pitää ottaa järki käteen
ja elää tosissaan niiden mukaan, niin että me
pidämme luonnosta huolta ja olemme niitä, jotka
luonnon kanssa elämme tasapainossa ja sitä myöskin
hallitsemme ja huolehdimme siitä tulevaisuudessa.
Tässä on myöskin nämä Natura-kysymykset. Silloin
aikoinaan, kun ne olivat käsittelyssä, tuntui
varsin ihmeelliseltä, että hallitus kolmessa viikossa
vei läpi kaikki Natura-alueet, tarkasteli iltakouluissaan,
että siellä ei mitään ongelmatiikkaa
jäänyt eikä päässyt
ongelmia syntymään. Minusta se oli täysin
huitaisemalla tehty. Näin senkin perusteella voi sanoa,
että näitä asioita ei voida ihan yksiselitteisesti
siirtää jonkun yksittäisen ministeriön
tai ympäristökeskuksen päätettäväksi
vaan siinä tarvitaan kyllä laajempaa näkemystä.
Siinä mielessä on hyvä, että asiaa
käsitellään uudestaan ja perusteellisesti,
koska tässä on suurista arvoista ja asioista kyse.
Kun näistä usealta valiokunnalta lausunnot pyydetään,
sen jälkeen uskoisin, että siinä on usean
sortin järkeä käytetty, jopa niin, että ed.
Mäki-Hakolakin pääsee entiseen elementtiinsä ja
voi vähän jyrkempääkin linjaa
näissä asioissa vetää.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Luonnonsuojelu on asia, jonka parhaiten tajuaa
maaseudun asukas itse, metsänomistaja, maanviljelijä kaikkein
parhaiten. Tämä perusasia nojaa siihen, että hänen
on tultava sukupolvien mittaisesti toimeen luonnon kanssa ja saatava
sieltä elantonsa. Maaseudun kulttuurimaisemat, joissa perhoset,
erilaiset luonnon hyönteiset, kaikki menestyvät,
ovat syntyneet maaseudun asumisen tuloksena. Kun nyt esimerkiksi karjan
laiduntaminen on paljolti vähentynyt, niityt ja kedot ovat
vaarassa kadota, nähdään, mitä tapahtuu,
kun maaseudun asutus vähenee, pellot jäävät
viljelemättä ja laitumilla ei karja liiku. Näitä on
nyt jouduttu sitten, sinänsä aivan oikein, luonnon
ystävien ja luonnonsuojelijoitten toimesta kunnostamaan,
niittyjä, perinteistä maalaismaisemaa, jotta siellä luonto
voisi olla sellaisena kuin me olemme Suomessa sen tottuneet näkemään.
Haluan tässä yhteydessä kannattaa
ed. Seppo Lahtelan ehdotusta siitä, että hallituksen
esitys n:o 251 annetaan myös lausunnolle perustuslakivaliokuntaan,
maa- ja metsätalousvaliokuntaan ja hallintovaliokuntaan.
Meillä luonnonsuojelu on saanut tietynlaisia, vähän
todellakin ikävä kyllä naurunalaisia
piirteitä ääri-ilmiöitten takia.
Eräs ilmiö juuri näistä on liito-oravat,
joihin aivan oikein pääministeri Lipponen otti
viime torstain kyselytunnilla mielestäni hyvin asiallisen
ja järkevän kannan, kun hän totesi, että liito-oravista,
joita maassa on jo erityisen runsaasti, ei saa tulla tienrakentamisen, ihmisen
asumisen, kaavoituksen haittatekijää. Liito-oravilla
on todella keinot siirtyä jonkin verran paikasta toiseen,
ja näin ollen liito-oravakanta on onneksi turvattu.
Eräs ikävä esimerkki luonnonsuojelun
ja maaseudun asumisen ristiriidasta syntyy omasta maakunnastani,
Luhangan kunnan Onkisalon valkoselkätikka-tapaus. Olen
käynyt tuolla paikalla. On hyvin outoa, että tietä Päijänteen
Onkisalon saareen ei ole saatu rakentaa paikasta, jossa joskus joku
on saattanut valkoselkätikan nähdäkin,
mutta se saataisiin tehdä 50 metriä sivuun paikasta,
jossa on suota molemmilla rannoilla, kun lyhimmällä kohdalla
olisi kovat rannat ja valkoselkätikkakin hyvin nopeasti
nuo 50—100 metrin matkat voisi siirtyä.
Järkevä luonnonsuojelu on se, minkä jokainen
vapaa-ajan asukas maaseudulla ymmärtää, samoin
maaseudun vakioasukas, ja järkevän luonnonsuojelun,
joka soveltuu ihmisen elämään, metsä-
ja maatalouteen, asutukseen, tieverkostoon, vapaa-ajan asumiseen
ja jossa on otettu huomioon myöskin yksityisomistuksen perustuslain
mukainen suoja, jokainen ymmärtää, ja
sillä on aito kannatus. Kun luonnonsuojelu toteutetaan
sopusoinnussa perinteisten ihmisen elämän intressien
kanssa, silloin se saa myöskin kansan laajan kannatuksen
ja maaseudun asukkaat, olivatpa he sitten kesällä sinne
kaupungeista muuttavia vapaa-ajan asukkaita tai ympärivuotisia
maaseudun asukkaita, hyvin ymmärtävät
luonnonsuojelun ja näkevät siinä myöskin
arvon omalle kotiseudulleen, jos siellä luonto säilytetään
hyvänä. Mutta tämmöisiä ääri-ilmiöitä, mitä nyt
on tapahtunut, ei tarvita kyllä enää yhtään
vaan tarvitaan tervettä järkeä.
Suomen on EU:n vaatimusten suhteen oltava hyvin järkevä.
Meidän suomalainen luontomme on täysin erilainen
kuin muualla Euroopassa. Suomalainen maaseutu on asuttu maaseutu
ja se tulee sellaisena kautta koko Suomen myös pitää. Myös
ne seudut, joita jotkut pitävät harvaanasuttuina
ja joista he olisivat tekemässä suurpetoreservaatteja,
tulee nähdä ihmisten asuinympäristönä.
Joku siellä asuu ja joku on kuitenkin lähin asukas
noille seuduille ja vapaa-ajan asukas.
Sen vuoksi minä toivon, että todella valiokuntakäsittelyissä löydetään
järkevät ratkaisut, joilla turvataan ihmisen asumiset,
ammatinharjoittamiset, mutta turvataan myöskin sellainen
luonnonsuojelu, joka saa kaikkien hyväksynnän,
ja saadaan tämä maailmassa ainutlaatuinen suomalainen
luonto säilymään. Kun sanon näin,
tällä tarkoitan sitä, että asutuksen
seurauksena, perinteisen maaseudun haja-asutuksen seurauksena, Suomessa
on todella täysin erilainen luonto kuin Keski-Euroopassa,
vieläpä erilainen kuin muissa Pohjoismaissa. Tätä kannattaa
vaalia, mutta se tapahtuu yhteistyössä maaseudun
niin vapaa-ajan kuin vakituisten asukkaitten intressien ja elämänolosuhteitten
kanssa.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Eduskunnan työjärjestyksestä johtuen
ympäristövaliokunnan asiat ovat aina esityslistan viimeisenä asiana.
Siitä johtuen kovin valikoitunut on tietysti meidän
joukkomme.
Mutta aloittaisin siitä, mitä täällä on
kuultu, ja viittaisin nyt itse asiaan. En tiedä, miten
tarkkaan ed. Mäki-Hakola on hallituksen lakiesityksen lukenut,
mutta nimenomaan mainittujen lausuntojen perusteella esityksestä on
poistettu lain 49 §:n 1 momentin muutos. Täällä on
liito-oravasta kovasti puhuttu. Puhemies, tämä esitys
ei koske millään lailla liito-oravaa. Mielestäni
tämä olisi hyvä tietää etenkin,
kun täällä esitetään
kolmea valiokuntaa, joihin asia on lähetettävä,
ja kun tiedämme, että nimenomaan perustuslakivaliokunta
on niin täynnä työtä, että pitäisi
olla erityiset perusteet lähettää esitys
sinne. Eli kun kuulluissa puheenvuoroissa on yleensä tämä kauhistus,
liito-orava, todettu syylliseksi maaseudun ahdinkoon ja mihin kaikkeen,
puhemies, tuntuu lähes siltä, että liito-orava
on myöskin Pääkaupunkiseudun asuntopulan
pääasiallinen syy, kun muistaa torstain keskustelun
ja yleensäkin tämän anti-liito-orava-ilmapiirin,
mikä tänne on jostakin syystä syntynyt.
Mutta siis vielä kerran: maa- ja metsätalousministeriön
lausunnon vuoksi on tuo muutosesitys poistettu tästä lakiesityksestä.
Puhemies! Lain luonnonsuojelulain muuttamisesta 44 §:ssä on
kysymys Cites-sopimuksesta, siis uhanalaisten lajien kansainväliseen
kauppaan liittyvästä asiasta, ja tämä on
erittäin tärkeä kysymys. Kaiken kaikkiaan
prostituution ja huumekaupan jälkeen uhanalaisten lajien
kansainvälisen kaupan sanotaan olevan kaikkein tuottavinta
laitonta kauppaa.
49 §:ssä siis sanotaan ainoastaan, että "Alueellinen
ympäristökeskus voi yksittäistapauksissa myöntää poikkeuksen
tämän pykälän 2 momentin kiellosta
- - ." Siis 2 momenttiin viitataan, ei 1 momenttiin, ja tämä 2
momentti löytyy luonnonsuojelulaista. Siellä on
kerrottu, mitä se on. Sillä ei ole tekemistä levähdyspaikkojen
kanssa, joita ymmärrän tässä vierastetun.
Siinä käsitellään luontodirektiivin
liitteessä IV a tarkoitettuja eläinlajeja ja nimenomaan
näiden eläinlajien yksilöiden taikka
kasvilajien yksilöiden tai niiden osien, johdannaisten
hallussapitoa, kuljetusta, myymistä, vaihtamista ja tarjoamista
myytäväksi ja vaihdettavaksi. Se on kielletty.
Siis ei todellakaan käsitellä vastaavan liitteen
suojelemien eläinlajien ja niiden yksilöiden luonnossa
selvästi havaittavien lisääntymis- ja
levähdyspaikkojen hävittämistä tai
heikentämistä, mihin ymmärrän
tämän epäluulon täällä,
tämän uhkan, nimenomaan kiteytyvän.
Mutta niin paljon vielä, arvoisa puhemies, liito-oravista,
että on puhuttu siitä, että Venäjän puolella
on "miljoonia otuksia", siis tarkoittaa tässä tapauksessa
liitto-oravia. Ei sillä tavalla todellakaan alueellista
kansallista suojelua toteuteta, että sanotaan, että rajan
takanahan niitä on.
En malta olla viittaamatta myöskään
karhu- ja susikysymykseen. Karhuja tulee yli rajan, koska siellä hävitetään
laajasti metsiä. Siellä on hyvin pitkälle
markkinatalous levinnyt ja metsät muutetaan nopean voiton
tavoitteluhalulla rahaksi. Satelliittikuvat ennen muuta osoittavat
sen, miten metsät häviävät Luoteis-Venäjältä.
Sieltä tulee niitä yksilöitä,
mutta tulemiset loppuvat. Suurpetoja häviää siellä hyvin
nopealla tahdilla, ja venäläisethän tällä hetkellä esimerkiksi
hävittävät kamtsatkankarhua, amurintiikeriä myymällä rikkaille
amerikkalaisille, japanilaisille, hongkongilaisille ja kiinalaisille
metsästäjille metsästysoikeuksia. Leopardin
metsästysoikeus maksaa, tappamisen oikeus maksaa 25 000
dollaria. Siinä voi joku metsästäjä saada
sulan päähänsä ampumalla viimeisen,
viimeisen, luonnossa olevan lumileopardin.
Puhemies! Tämä ei siis koske uhanalaisten
lajien pesien eikä levähdyspaikkojen suojelua. Mielestäni
tämän pitäisi olla myös vastaus
siihen pyrkimykseen, että tämä asia pitäisi
lähettää vielä ympäristövaliokunnan
lisäksi kolmeen muuhun valiokuntaan, joista etenkin perustuslakivaliokunta
on ylityöllistetty.
Lopuksi, miksi yleensä suojellaan, mikä on idea
suojelussa? On biotooppien suojelusta kysymys. Kun ed. Oinonen puhuu,
että on nähty joskus ehkä tai jotenkin
valkoselkätikka, niin ympäristövaliokunnan
delegaatio kävi kesällä 2001 Leivonmäessä ja
tutustui myös tähän problematiikkaan.
On aivan selvää, että Suomessa ei minkään
uhanalaisen lajin säilyminen onnistu sillä lailla,
että sanotaan, että lennä vähän
kauemmaksi, me tehdään tästä tie,
jos se on esimerkiksi valkoselkätikan reviiri. Se reviirinvalinta
on niin tarkkaa hommaa, että se ylittää kyllä esimerkiksi suomalaisen
keskivertoperheen arvioinnin siitä, mihin se asettuu. Me
ihmiset etsimme paljon vähäisemmillä ehdoilla
oman kotimme paikan kuin valkoselkätikka. Sillä on
hyvin vähissä nämä mahdollisuudet:
vanha lehtimetsä, jossa pitää olla nimenomaan
kolopuiksi sopivia vanhoja koivuja, ja tämä on
lähtökohta.
Pertti Mäki-Hakola /kok:
Arvoisa herra puhemies! Onneksi ed. Tiusanen ei yrittänytkään kiistää sitä,
etteikö meillä olisi liito-oravia kymmeniätuhansia
kappaleita ja että Venäjällä niitä on
vielä huomattavasti paljon enemmän. Tarkoitin
sanalla "otus" sitä, että se on samanlainen elukka
kuin täällä Suomessakin, ihan samaa lajia.
Jos ei ympäristövaliokunta ole käynyt
lentelemässä Venäjän päällä vähän
aikaan, niin neuvoisin kyllä ed. Tiusasta, ennen kuin eduskuntakausi
päättyy, käymään tällaisella
sight seeingillä katsomassa, mikä on Venäjän
räjähdysmäinen metsien hävittämisen
tila. Sieltä nimittäin löytyi sitä metsää aika
lailla paljon, tuolta Venäjänmaalta. Jo pelkällä pienellä lentokonematkalla sen
pystyy havaitsemaan.
Maa- ja metsätalousvaliokunta kävi Venäjällä Vologdan
alueella asti. Keskustelimme paikallisen luonnonvarainkomitean puheenjohtajan
Beljakovin kanssa Moskovassa, ja hän totesi, että heidän
nopeana tavoitteenaan olisi lisätä hakkuiden määrää 350
miljoonaan kuutiometriin ja kestävä hakkuumäärä lienee
jossakin yli 500 miljoonan kuutiometrin tietämillä.
Meille tuodaan sieltä 15 miljoonaa kuutiometriä puuta,
että varmaankaan tämä meidän
ongelmamme ei oikein paljon uhkaa Venäjän metsiä eikä myöskään
venäläisiä liito-oravia.
Ed. Tiusanen ihan oikein toisti sen, minkä minäkin
puheenvuorossani sanoin, eli maa- ja metsätalousministeriön
lausunnon perusteella täältä poistettiin
49 §:n 1 momentti. Mutta niin kuin yritin lukea, niin täällä on
valtioneuvoston lausuma, jossa hallitus edellyttää,
että ympäristöministeriö valmistelee
nopeassa tahdissa kiireellisesti tarvittavat lainmuutokset siten,
että asiaa koskeva esitys voidaan antaa seuraavalle eduskunnalle
heti sen toimikauden alkaessa. Eli uskoisin, että ed. Tiusasen
johtama ympäristövaliokunta myöskin omalta
osaltaan ottaa tähänkin asiaan kantaa. Siinä mielessä minusta
tämän kysymyksen esille nostaminen tässäkin
keskustelussa on aivan perusteltua. Joka tapauksessa toivon, että tähän
liittyy lausunnot myöskin näiltä muilta
valiokunnilta, ja aivan varmaan tämä asia tulee
nousemaan siellä esille, koska se on hallituksen lausumassa
todettu asia. En ymmärtänyt ed. Tiusasen tavallaan
alakoululaisille antamaa oppituntia siitä, että tämä on
täällä olemassa, koska tämä on
hyvin oleellinen asia tämän asian jatkokäsittelyn
yhteydessä. Me ymmärrämme varmaan puhutun
ja kirjoitetun.
Tässä on joka tapauksessa kysymys myöskin siitä,
että jos tällainen pykälä sinne
tulee, ei ympäristöministeriö ole valmis
esittämään korvauspykälää.
Jos tällainen asia nousee esille ja ympäristövaliokuntakin
tästä asiasta tekee mietinnön, niin todella
toivon, että ympäristövaliokunta ottaa
näin keskeiseen asiaan sitten myöskin omassa lausunnossaan
kantaa. Tässä on kuitenkin maanomistajan oikeusturvasta
kysymys, maanomistajan omaisuudesta kysymys, jota rauhoitellaan.
Tänä päivänä kukaan
ei tiedä, mitä tulee tapahtumaan esimerkiksi Forssan
Konikalliolla, jossa on nyt pitkän pitkän aikaa
vanhan yrittäjäpariskunnan osalta tehty kiusaa,
valitettu liito-oravien osalta. Korkein hallinto-oikeus oli käynyt
paikan päällä oikein katsomassa tilannetta
ja yhtään liito-oravan ulostettakaan ei ollut
löytynyt alueelta. Siellä ei ollut nähtävästi
ehditty käydä Tampereen torilla hakemassa niitä,
kun niitä kuulemma siellä myydään.
Mutta mielenkiinnolla odotan sitä, mikä tulee
olemaan korkeimman hallinto-oikeuden kanta. Jos, niin kuin jossakin tapauksessa
väitettiin, että tulee määräys
hehtaaritolkulla rauhoittaa aluetta pesimäpuun ympäriltä,
niin ollaan aika kovan asian kanssa tekemisissä.
Tässä vedotaan koko ajan EU-säädöksiin. Mielestäni
tämä vaatii todella perusteellisen käsittelyn.
Jos eduskunnan perustuslakivaliokunta on niin työllistetty,
että se ei kerkiä tätä asiaa
käsittelemään, niin siirrettäköön
seuraavan perustuslakivaliokunnan käsittelyyn. Ei tämän
asian kanssa olla missään jäniksen seljässä,
ehditään aivan hyvin käsitellä myöskin
siellä.
Sitten on huomattava se, että kun puhutaan Natura-alueista,
niin direktiivi nimenomaan lähtee siitä, että yksittäisellä Natura-alueella
on säilytettävä se laji tai luontotyyppi,
jonka suojelemiseksi alue on osoitettu. Jäsenmaa on tästä vastuussa.
Jos näin ei tehdä, silloin on kysymys siitä,
että me emme täytä EU:n edellyttämää lähtökohtaa
tällaisen alueen ottamisesta suojelun piiriin. Se myöskin
merkitsee sitä, että meidän on huolehdittava
siitä, että alue on sen tyyppinen, että tämä laji,
jonka osalta päätöksiä tehdään, pystyy
siellä toimimaan ja se yleensä esiintyy siellä.
Kun tässä nyt puhutaan ympäristöministeriön mahdollisuudesta
täydentää tietolomakkeita, niin myöskin
sen osalta ollaan aika kovan asian kanssa tekemisissä.
Ilmoituslomakkeiden oikeusvaikutuksia on ympäristöministeriö aikoinaan
käsitellyt myöskin ed. Tiusasen tekemän
eduskuntakyselyn johdosta vuodelta 2000, niin kuin äsken viittasin,
mutta ehkä ed. Tiusanen on hävittänyt vastauksen,
minkä on sieltä saanut. (Ed. Tiusanen: Netissä on!) — Varmaan
on hyvä käydä katsomassa netistä sitten.
Ilmoituslomakkeisiin merkityt tiedot arviointituloksista yksistään
ja kaikki yhdessä vaikuttavat alueiden valintaan ja osoittavat,
mitä luontotyyppejä tai lajeja varten alueet on
osoitettu, ja samalla ne lajit ja luontotyypit, joista on pidettävä huolta
alueella. Siten lomakkeiden tiedot ovat ne selvitykset, joiden perusteella
ehdotukset asiasisällöltään
ratkaistaan. Siten niillä on oikeusvaikutuksia niin, että ne
osoittavat, mitkä ovat ne luontotyypit ja lajit, joille
alue on osoitettu. Eli tällä on todella suuri
merkitys, mitä on ilmoituslomakkeella.
Alueen ottaminen Natura 2000 -alueiden ottamismenettelyn piiriin ja Suomen Natura
2000 -ehdotukseen
valtioneuvoston päätöksellä ei
tämän esityksen mukaan edellyttäisi lainkaan
päätöstä liitteen III ja sen
ensimmäisen vaiheen osalta eriteltyjen perusteiden pohjalta
niistä luonnontyypeistä ja lajeista, joiden suojelemiseksi
alue valitaan. Se päätös voitaisiin siis
jättää pois valtioneuvoston päätöksestä ja
vasta ympäristöministeriön päätöksellä lisättäisiin
alueen suojeltavat arvot eli ne lajit ja luontotyypit, joiden suojelemiseksi
alue ehdotetaan tai osoitetaan. Silloin valtioneuvoston Natura 2000
-päätökselle ei ole esitetty luontodirektiivin
mukaista perustetta alueen ottamiselle ja aluerajojen vetämiselle.
Silloin ei olisi lain mukaista perustetta valtioneuvoston Natura
2000 -ehdotuspäätöksellekään.
Minun käsitykseni mukaan tämä on
täysin perustuslain vastaista, hallintomenettelylain ja
hyvän hallinnon vastaista. Näin myös
siksi, koska ne luontotyypit ja lajit eli ne luontoarvot, joiden suojelemiseksi
alue ehdotetaan osoitettavaksi tai on sisällytetty Natura
2000 -verkostoon, aikaansaavat luonnonsuojelulain 65 ja 66 §:n
mukaiset oikeusvaikutukset. Siten nuo luontotyypit ja lajit määräävät,
mihin maanomistaja on velvoitettu ja oikeutettu tuon päätöksen
jälkeen. Tämä merkitsee sitä,
että varsinainen valtioneuvoston päätös alennettaisiin
periaatepäätökseksi. Minun käsitykseni
mukaan tätä ei voi hyväksyä.
Kansallinen Natura 2000 -ehdotus on oikeusvaikutuksiltaan ja taloudellisilta
vaikutuksiltaan erittäin merkittävä.
Se on siten luonnonsuojeluohjelmaan verrattavissa. Näin
ollen on täysin perusteltua, että näin
merkittävä ja kauaskantoinen päätös
tehdään valtioneuvostossa eikä suinkaan
ympäristöministeriössä.
Pentti Tiusanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Ed. Mäki-Hakola tiedusteli
lentoja. Totean, että viime kesäkuussa lensimme
Ulan Batorista Moskovaan. On aivan selvää, että siellä lähellä Mongolian
rajaa Venäjän Siperiassa löytyy nimenomaan
vuoristometsiä, jotka ovat luonnontilassa. Puhun nyt luonnontilaisista
metsistä, joita ei ole hakattu. Taas syyskuussa vuonna
2002 tässä maassa nimenomaan pidettiin Suomen
ympäristökeskuksen ja venäläisten
toimijoiden välillä yhteinen seminaari, jossa
näytettiin uusimmat satelliittikuvat siitä, miten
Luoteis-Venäjällä on hakattu laajat alueet. Alkuperäismetsiä on
todellakin vähän tuolla seudulla.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Aina sanotaan, ettei pitäisi
provosoitua, kun provosoidaan. Mutta kyllä tässä nyt
vähän sellainen tunne ja henki on olemassa, että vähän tässä on
syytä myöskin lämmetä tämän
asian puitteissa, koska niin laajaksi tämä keskustelu
on mennyt.
Ed. Tiusasen esittämä väittämä siitä,
että Venäjän metsät ovat häviämässä ja
tässä on huoli Suomessa siitä asiasta,
on kyllä niin kaukaa haettu peruste tälle asialle,
että en näe edes, miten se liittyy tähän
käsiteltävään aisaan.
Kuitenkin itselläni on varsin saman tyyppinen näköala
olemassa kuin ed. Mäki-Hakola todisteli. Ed. Mäki-Hakola
ei todistellut sitä, paljonko Venäjän
hakkuut ovat ja paljonko kasvu, mutta itselläni on varma
käsitys siitä, että Venäjän
metsien kasvu on suurempi kuin sieltä korjattava eli hakattava
puumäärä. Tähän nähden
tämän asian käsittelyn ja keskustelun
yhteydessä, teemmepä me sitä taikka tätä,
puhummepa me puolesta taikka vastaan, lopputulos on se, että Venäjällä ei
tähän asiaan reagoida mitenkään
eikä siellä mikään muutu.
Samalla lailla eläinkunnan kohdalla, että se tiikeri,
mitä ed. Tiusanen puheenvuorossaan käsitteli,
kuten myöskin leopardi, voisi vaikuttaa tähän
käsittelyyn täällä Suomessa,
niin katson, että se on niin kaukana, että ei
niitä ainakaan ole, ei edes huhupuheitten mukaan, tullut
tuolta rajan yli eikä ole Suomen rajojen tuntumassa sen
jälkeen, kun Ruokolahden leijona tuli, ja sitä leijonaakaan
ei kukaan nähnyt ja senkin metsästys lopetettiin,
ennen kuin se oikein kerkisi alkamaankaan.
Siihen nähden tämän asian puitteissa
tämä keskustelu, mikä on liittynyt pääosin
liito-oravaan, liito-oravan levinneisyyteen sekä valkoselkätikkaan
ja sen elinmahdollisuuksiin, on lähellä tätä asiaa,
mutta nämä kaikki muut ovat niin kovin kaukana.
Siltä pohjalta katsottuna kyllä meidän
pitää kansallisista lähtökohdista
katsoa tätä asiaa, nähdä tämä kansallinen
mahdollisuus myöskin tuottaa puuta teollisuuden tarpeisiin niin,
että se on tehokasta ja toimintakelpoista, myöskin
jälkipolville jäävää.
Se takaa parhaat mahdollisuudet myöskin näille
luonnon eläimille elää, kasvaa ja lisääntyä niin,
että niin vanhempi kuin nuorempikin väki näkee
yhtä hyvin valkoselkätikan kuin liito-oravankin
tuolla metsässä, mutta ei niistä pidä tulla
tällaista numeroa kuin nyt on esimerkiksi liito-oravan
kohdalta tullut.
Mielestäni on aivan edesvastuutonta vaatia, että liito-oravalle
pitää rauhoittaa hehtaaritolkulla sieltä maisemaa
ja kulkuväylää, kun kysymys on kuitenkin
useimmiten pienen, yksinäisen, orvon maanomistajan oikeudesta
ja taloudellisista toimeentulomahdollisuuksista. Tällä perusteella jotkut
täysin ulkopuoliset käyvät pistämässä tämän
hakkuumahdollisuuden kiinni.
Tämän osalta voisi vielä todeta,
että tässä asiassa on valitettavaa, että tämän
puitteissa eivät toimi mitkään markkinatalouden
lait, kun teollisuus, joka toimii puun ostajana, hakkaajana ja korjaajana,
on niin maineestansa arka ja, sanoisin, tämmöinen
pehmytnahkainen, peläten kansainvälistä mainetta,
että jos on vähänkin epäiltävissä,
että näitä ed. Mäki-Hakolan
mainitsemia tamperelaisia liito-oravan jätöksiä sieltä metsästä löytyy,
niin hakkuut pysähtyvät välittömästi. Jos
ne tiedetään sitä ennen, hakkuut eivät
edes alakaan. Tässä on mielestäni semmoinen
kysymys, mikä on tämän pienen metsänomistajan kohdalta
myöskin tämmöinen perustuslaillinen ongelma.
Sen pohjalta toivoisin, että täällä Suomessakin
löytyisi sellainen mieliala ja semmoiset virikkeet, että voisimme
hoitaa tätä yhteistuumin oikeaoppisesti ja oikealla
lailla niin, että tämmöinen turha kantelu,
panettelu ja väärien tietojen levittäminen
tuonne Eurooppaan Brysselin korkeudelle ja sinne paperinostajien
tietoisuuteen lopetettaisiin ja puhaltaisimme yhteen hiileen ja
oikealla lailla paremman ja terveemmän luonnon puolesta.
Herra puhemies! Tässä vielä voisi
lyhyesti todeta ed. Tiusasen puheenvuoron johdosta, että kun
ed. Tiusanen otti nämä suomalaiset suurpedot,
karhun ja suden, esille, niin karhun osalta tilanne on jollakin
lailla järjestyksessä, kun se on vain suojeltu
suurpeto. Mutta susi on niin tiukasti suojeltu, että jos
suden jäljetkin tallaat tuolla, niin melkein olet rikokseen
sortunut jo siinä. Tämän pohjalta, kun
katsoo itäisen ja kaakkoisen Suomen ihmisten tasavertaisen
asumisen mahdollisuuksia, niin kyllä ne susilaumat pitäisi
hajottaa, purkaa, siirtää tänne suuremman
asutuksen pariin, mutta kun se ei käy. Venäjälle
ne eivät halua mennä, kun siellä ei ole
syötävää, niin kyllä niiden
paikka on sillä lailla, että hauleilla lähestyen
pannaan suohon ne asiat, ja mieluummin vielä niin suohon,
että siinä on oikea lupa olemassa, että tämä nahkakin
voitaisiin hyötykäyttää. Tämän
osalta se olisi mielestäni parasta luonnonsuojelua niin,
että lapset voisivat mennä kouluun silloin, kun
koulu on semmoisella etäisyydellä, että sinne
voidaan mennä, eikä tarvitse sitä varten
olla koululaiskuljetuksia tämän susivaaran takia,
ja koiran voisi, niin suomalaisen koiran kuin jotain muutakin, ulkomaalaista,
perää olevan koiran, niin piskin kuin rotukoirankin,
päästää irti siellä pelkäämättä,
että se joutuu välittömästi
suden suuhun.
Siinä olisi tätä tulevaisuutta olemassa
ja tämän pohjalta me löydämme
varmaan yhteiselon, yhteisnäkemyksen, mutta tuntuisi vähän
siltä, että meidän pitäisi ed.
Tiusasen kanssa tehdä tämmöinen opintomatka
Parikkalaan ja Ruokolahdelle, kuunnella vähän
ihmisten mielialoja tässä asiassa, niin ehkä vieläkin
vapaamielisemmin voisimme kuunnella ja nähdä toistemme
tavoitteet ja nähdä myöskin, että susia
ei siellä niin paljon tarvita.
Pentti Tiusanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Parikkalan ja Ruokolahden ongelmat ovat tuttuja,
eivät vain suden vaan myös karhun kannalta silloin,
kun sattui se valitettava onnettomuus, nimenomaan Ruokolahdella.
Ed. Seppo Lahtelan esiin nostamaa tapaa kohdella susia ei voi
tietysti muuten kuin hämmästellen kuunnella. Hänen
esittämäänsä tapaahan toteutettiin
siima-ajolla nimenomaan Suomussalmella ja tapettiin laittomin keinoin
pieni susilauma. Mutta mielestäni tässä kyllä pitäisi
mennä asiallisesti eteenpäin.
Korvaamiskysymykset, mihin ed. Mäki-Hakola viittasi,
mielestäni pitää ottaa huomioon, kun
esititte puheenvuorossanne nimenomaan liito-oravan pesintäpuiden
ja näiden pesimäalueiden säilyttämiseen
liittyvää korvausvelvoitetta.
Toinen varapuhemies:
Huomauttaisin kuitenkin, että kun katsotte tätä hallituksen
esitystä, niin se on aika lailla hallinnollisia muutoksia,
ja pyytäisin, että puheenvuorot keskittyisivät
ennen kaikkea tähän hallituksen esitykseen.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Todellakin, kuultuani tätä varsin
värikästä ja hyvää,
antoisaa keskustelua voin vain vakuuttua siitä, että tämä hallituksen
esitys ansaitsee perustuslakivaliokunnan käsittelyn, maa-
ja metsätalousvaliokunnan ja hallintovaliokunnan käsittelyn
myöskin, joilta tulee lausunto, kuten aiemmin toin esille,
koska tällä on niin olennaisia vaikutuksia kaikkien
näiden valiokuntien työskentelyn kannalta.
Ed. Tiusaselle ja ympäristövaliokunnalle toteaisin
parhaimman kiitoksen, että he ovat Keski-Suomessa käyneet
Leivonmäellä. Siinä on naapuripitäjä Luhanka,
ja olisin toivonut, että silloin olisitte todella käyneet
tuolla Luhangan Onkisalossakin paikan päällä katsomassa
tuon täällä aiemmin keskustelussa esillä olleen
tilanteen. Varmasti se paikan päällä käynti
itse kullekin avaa näköaloja, olivatpa ne sitten
minkälaiset tahansa, mutta kun paikan päällä käy,
silloin pystyy ihan toisella tavalla näkemään.
Minusta tuntuu, että näissä luonnonsuojelukysymyksissä eivät
niinkään ole vastakkain luonto ja ihminen, vaan
näissä nousevat esiin inhimilliset arvovalta-asetelmat,
joiden takia sitten halutaan, ikävä kyllä,
usein käyttää ikään
kuin luonnonsuojeluasiaa väärin hyväksi,
ja sillä tavalla aiheutetaan, ikävä kyllä,
vahinkoa niin arvokkaalle asialle ja hyvälle asialle kuin
luonnonsuojelu sinällänsä on. Toivoisi,
että tämmöiset henkilökohtaiset
arvovaltakiistat jatkossa voitaisiin näissä kysymyksissä sivuuttaa
ja löytää asialliset ratkaisut. Sen takia
minä toivonkin, että lainsäädäntö saataisiin
sellaiseksi, että se on kansalaisten oikeustajun hyväksymä,
ja myöskin niin selkeäksi, että erilaiset
kiistatapaukset jäisivät mahdollisimman vähiin,
samoin tulkinnalliset tapaukset. Sen takia minä todella
toivon, että täällä olisi tämmöinen
perustuslain mukainen oikeudenmukaisuus, ja sitten otetaan mukaan
nämä hallinnolliset näkökohdat,
elinkeinonäkökohdat, joiden myötä mielestäni
parhaiten sitten saadaan myöskin luonnonsuojelu, arvoisa
herra puhemies, toteutumaan.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Läheisesti sisältöön
liittyen: Perusteluissa todetaan, että maanomistajia ja
muita, joiden oikeuteen tai etuun päätös
saattaa vaikuttaa, on kuultava. Tähän nähden
asia on aivan yksinkertainen ja selkeä olemassa. Mielestäni
sekin on selkeää ja kuuluu tänne matkaan,
mutta toisaalta antaa viittauksen siitä aiheesta, kun todetaan,
että on mahdollisuus valittaa korkeimpaan hallinto-oikeuteen.
Tässä lähdetään siitä liikkeelle,
että kaikki valitukset ja käsittelyt, mitkä syntyvät, ovat
sellaisia, että ne loukkaavat maanomistajien oikeusturvaa,
ja tältä osin tämä valitustie
tehdään jo alun perin selkeäksi. Se on
hyvä, mutta en tiedä, onko se hyvää hallintotapaa
tässä asiassa.
Pertti Mäki-Hakola /kok:
Arvoisa herra puhemies! Kysymys on varmaan myöskin
aika pitkälti hallinnollisesta muutoksesta, mutta kyllä näen,
että tässä on kysymys myöskin
aika paljon muusta kuin hallinnollisesta muutoksesta, eli tässä on
kysymys todella isosta periaatteellisesta kysymyksestä tämän
asian ja varsinkin näiden kahden pykälän
osalta, joihin olen viitannut. Se on kuitenkin sillä tavalla,
että kun näitä alueita on Natura-alueiksi
määrätty, niin nämä tietolomakkeet
ja sieltä löytyneet lajit ovat olleet ne perusteet,
joiden perusteella sitten päätöksiä tehdään. Nyt
tässä tapauksessa erotettaisiin Natura 2000 -alueesta
päättäminen ja aluetta koskevien luonnontieteellisten
tietojen tarkistaminen toisistaan niin, että ympäristöministeriö voisi
tarkistaa eli muuttaa tietoja valtioneuvoston päätöksen
jälkeen. Eli ainakin minä näen tämän
todella isona periaatteellisena kysymyksenä, ja kun muistetaan
Natura-prosessi ja sen herättämä suuri
epäluulo maanomistajien keskuudessa, joka jatkuu vielä tänä päivänäkin,
niin minun mielestäni pitäisi olla nyt todella
tarkkana, kun lähdetään tällaisia
muutoksia tekemään. Maanomistajakunta ei tänä päivänä valitettavasti
luota ympäristöministeriöön.
Ed. Tiusasen puheenvuoro oli siinä mielessä vastaantuleva
ja myötämielinen, että hän myöntää tämän
korvauskysymyksen, ja se on mielestäni yksi erittäin
iso periaatteellinen kysymys. Minä hyväksyn sen,
että luonnonsuojelua on ja lajeja säilytetään,
mutta se ei saa tapahtua maanomistajan omaisuuden kustannuksella
vaan kyllä heidänkin mielipiteensä pitää ottaa
huomioon. Siinä mielessä annan arvon ed. Tiusasen
puheenvuorolle.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Aivan lyhyesti: Todellakin ed. Mäki-Hakola
toi jälleen esille sen, että on aivan liian kapealla
pohjalla, jos ympäristöministeriö tai
ympäristökeskus saa tehdä sellaisia ratkaisuja,
joihin tähän mennessä on tarvittu koko
valtioneuvoston kanta näinkin perustavaa laatua olevissa asioissa.
Tässä suhteessa näen välttämättömänä, että edelleen
säilyy nykyinen: koko valtioneuvoston istunnon kanta ratkaisuissa.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Olen täysin samaa mieltä ed.
Mäki-Hakolan kanssa siitä, että maanomistajien
ja asukkaiden kanssa voidaan parhaiten toteuttaa luonnonsuojelulakia
yhdessä. Silloin kun tässä talossa säädettiin
luonnonsuojelulaista vuonna 96 ja samaan aikaan metsälaista
myös, metsälait olivat lausunnolla ympäristövaliokunnassa
ja ympäristövaliokunta sai lausunnon taas luonnonsuojelulaista
maa- ja metsätalousvaliokunnalta. Me saimme hyvin laajalla
yksimielisyydellä asioita eteenpäin. Näin
ollen tärkeä on tämä korvauspykälä tässä yksityiskohdassa,
jota tämä hallituksen esitys nyt ei suoranaisesti
koske, siis pesäpuut, levähdyspaikat, esimerkiksi
liito-oravan kohdalla, ja se, että niiden suojelu vaatii
resursseja ja ne pitää turvata. Se on loogista.
Mutta sitten vielä yksi asia, 64 §, mihinkä ed. Mäki-Hakola
viittasi. Tässä todellakin todetaan ainoastaan:
"- - luonnontieteellisten tietojen tarkistamisesta päättää kuitenkin
ympäristöministeriö." Siis kysymys on
luonnontieteellisten tietojen tarkistamisesta. Itse päätöksen
tekee valtioneuvosto ja ympäristöministeriö tuolta
osin. Näin ollen itse päätöksentekotaso
säilyy valtioneuvostossa.
Pertti Mäki-Hakola /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Minä vaan toteaisin ed. Tiusaselle,
että tässä on nimenomaan nyt lähtökohtana
se, että valtioneuvosto tekee periaatepäätöksen
ja ympäristöministeriölle annetaan mahdollisuus
täydentää tietolomakkeita, jotka ovat
olleet lomakkeita, joiden piti olla maanomistajan nähtävillä,
jotka on lähetetty EU:hun siinä vaiheessa, kun
tämä Natura-päätös
on lähetetty EU:hun vahvistettavaksi ja tarkastettavaksi.
Niistä nimenomaan se kaikista suurin ongelma nähtävästi
tässä Natura-kysymyksessä on noussut,
koska ne lomakkeet olivat ensiksikin osittain englanninkielisiä.
Pohjalaiselle maanviljelijälle, joka ei ole päivääkään
lukenut englantia, oli aika tylyä kohtelua, kun tuli englanninkieliset
lomakkeet nähtäväksi ja niihin piti sitten
ottaa kantaa. Toisaalta, niitä eliöitä ja
lajeja, joiden perusteella suojelupäätös
tehtiin, ei pystytty luonnossa osoittamaan maanomistajalle, kun
hän sitä kysyi. Eli on aika kovan luokan asiasta
kyse, jos annetaan ympäristöministeriölle
yksipuolisesti mahdollisuus tehdä päätöksiä näistä lajeista ja
tarkentaa niitä sen jälkeen, kun periaatepäätös on
tehty. Eli varataan alue (Puhemies koputtaa) ja sen jälkeen
lähdetään hakemaan sitten sitä, mikä onkaan
peruste siihen.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Jatkan tätä debattia
vielä hetken ed. Mäki-Hakolan kanssa. Aivan oikein,
Natura-toteutus ontui aika tavalla. Myöskin silloinen ministeri monta
kertaa sen on tunnustanut ja todennut, että siinä tehtiin
ihan virheitä, tämän tyyppisiä myös, mitä ed.
Mäki-Hakola kuvasi. Mutta itse ymmärrän
kyllä sen, että kun puhutaan luonnontieteellisten
tietojen tarkistamisesta, niin se ei tapahdu yksipuolisesti vaan
tarkistamisessa pitää olla tietoa, siinä pitää olla
asiantuntijataho, siinä pitää olla myös
kuulemistaho. Pitää kuulla, miksi näin on
alun pitäen kirjoitettu, missä kohdin ehkä ei, niin
kuin ed. Mäki-Hakola sanoi, tieto vastaa todellisuutta.
Se vaatii kenttäkäyntejä, kenttätutkimusta
jne. Näen sen asian näin ja en pitäisi
tätä nyt lainkaan näin dramaattisena
asiana, koska se ensimmäinen momentti on poistettu sieltä,
mikä aiheutti alun pitäen valtioneuvostossakin
tämän niin sanotusti epäselvän
tilanteen.
Pertti Mäki-Hakola /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tulkinta tästä kyseisestä pykälästä eli ympäristöministeriön
mahdollisuuksista on se, että on mahdollista, että valtioneuvoston
päätöksen yksityiskohtaiset perustelut
muutettaisiin jälkikäteen eli uutta lakia sovellettaisiin
taannehtivasti. Me olemme kuitenkin oikeusvaltiossa, ja silloin
kun tehdään päätöksiä,
jotka rajoittavat ja puuttuvat yksityisen ihmisen maanomistukseen, kyllä kai
silloin päätöksien siinä vaiheessa,
kun ne tehdään, pitää olla todella
pitäviä ja perusteellisia ja perusteltuja. En
näe mitenkään mahdollisena, että ympäristöministeriö saisi
tällaisen luvan.
Toisaalta minä kyllä epäilen, että tämä on myöskin
EU:n lainsäädäntöä vastaan,
että pystyttäisiin tällä tavalla
menettelemään, taannehtivasti hakemaan päätöksiä.
Kysymys on silloin siitä, että kun lähdetään
tekemään tällaisia päätöksiä, niin
ensiksi katsotaan, että tuo olisi sopiva alue suojelutarkoituksiin,
ja sitten sen jälkeen katsotaan, minkä pykälän
perusteella voitaisiin tämä rahoituspäätös
tehdä. Näin ei todellakaan voida tässä oikeusvaltiossa
tänä päivänä vielä menetellä,
vaan kyllä meidän on lähdettävä siitä,
että se tapahtuu sillä tavalla, että myöskin
maanomistajat pystyvät uskomaan ja luottamaan tämän
päätöksen lainmukaisuuteen ja tasapuoliseen
kohteluun.
Jäljet pelottavat, ympäristöhallinnon
jäljet pelottavat, ed. Tiusanen, sekä minua että varmaan erittäin
suurta joukkoa myös maanomistajia, varsinkin niitä,
jotka ovat joutuneet tämän Natura-simputuksen
kohteeksi tässä joku aika sitten.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Haluan yhtyä täällä ed.
Mäki-Hakolan esittämiin huolenaiheisiin. Jos valtioneuvoston
istunnon jälkeen tehtyjä päätöksiä käydään
muuttamaan, todellakin jäljet pelottavat. Täällä viitatut
tapaukset menivät tuonne niin liito-oravaan kuin Onkisalon
valkoselkätikkaan. Jos ympäristöviranomainen
voi kovin paljon sitten käydä tulkitsemaan sitä,
mistä on annettu päätös, niin
tässähän silloin päätöksen
sisältö muuttuu. Kyllä niitten ratkaisujen
on oltava silloin sitten paikkansa pitäviä, mitkä on
julkisesti kuulutettu ja julkisesti päätetty.
Tämä on kyllä minusta hyvin perustavaa
laatua oleva laillinen lähtökohta.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Varmasti lainoppineet voivat kummeksua meidän
keskusteluamme, mutta ihan nyt totean vain suoraan lukien: "Valtioneuvoston
Natura 2000 -verkostoon ehdottamaa tai verkostoon sisällytettyä aluetta
koskevien luonnontieteellisten tietojen tarkistamisesta päättää kuitenkin
ympäristöministeriö." Siis niiden luonnontieteellisten
tietojen.
Yksityiskohtaisissa perusteluista ovat varmasti edustajat lukeneet
tämän kohdan, jossa todetaan, että päätöksenteon
siirtäminen ympäristöministeriölle
ei heikennä maanomistajan asemaa, koska häntä edelleenkin
kuullaan hallintomenettelylain mukaisella tavalla ennen päätöksentekoa.
Eli ei ole kuitenkaan mielestäni tätä uhkaa.
Kun täällä puhuttiin korkeimmasta
hallinto-oikeudesta: Kaikkeen hyvään lainvalmisteluun liittyy
myös valitustien kertominen.
Keskustelu päättyy.