12) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi kuntouttavasta työtoiminnasta
annetun lain 13 §:n muuttamisesta
Markus Mustajärvi /vr:
Arvoisa puhemies! Ensimmäisessä käsittelyssä tästä hallituksen
esityksestä käytiin vilkas ja kriittinenkin keskustelu monesta
suusta. Ihmeteltiin sitä, kuinka kevyesti ja yksimielisesti
esitys on mennyt läpi valiokunnassa — neljä asiantuntijalausuntoa,
joista kolme oli hallinnon lausuntoa ja neljäs Työttömien Valtakunnallisen
Yhdistyksen lausunto, ja se oli kyllä hyvin kriittinen
ja perustellusti kriittinen tätä hallituksen esitystä kohtaan.
Voi kyllä sanoa näin, että ainoa, joka
näistä lausunnonantajista edustaa asianosaisia,
oli nimenomaan tämä Työttömien
Valtakunnallinen Yhdistys.
Kuntouttavassa työtoiminnassa on paljon hyvää,
mutta paljon on myös korjattavaa. Ensinnäkään
tällaista toimintaa ei saa harjoittaa niin, että se
estää oikeitten työpaikkojen synnyn.
Toiseksi, kaikilla niillä työttömillä,
jotka suinkin pystyvät työsuhteeseen, tavoitteena
tulee aina olla työsuhteinen toimenpide, niin että työntekijälle
koituvat hyväksi kaikki työsuhteeseen kuuluvat
oikeudet. Nythän ei näin ole, vaan massamittaisia näennäistoimenpiteitä toteutetaan
aivan liikaa. Kuitenkin monelle kuntouttava työtoiminta
on ollut paikallaan. He ovat halunneet olla viitenä päivänä viikossa
aktiivisessa toiminnassa, ja nythän tämän
hallituksen esityksen mukaisesti karsitaan yksi päivä pakolla
pois. Se tarkoittaa, että kuukautta kohden sen henkilön
tulot putoavat 36 tai 45 euroa kuukaudessa.
Näistä syistä, ja vaikka valiokunnan
mietintö on yksimielinen, teen esityksen, että tämä hallituksen
esitys hylätään.
Maria Tolppanen /ps:
Arvoisa puhemies! Tämä hallituksen esitys
328 koskien 1 momentin muuttamista kuntouttavasta työtoiminnasta
annetusta laista on kauniiseen paperiin kääritty
tomukasa, jonka ainoana tarkoituksena on leikata kaikkein vähäosaisimmilta.
Tällä leikkauksella haetaan esityksen mukaan valtiolle
säästöjä 3 miljoonaa euroa ja
kunnille 5 miljoonaa euroa. Tämä yhteensä 8
miljoonaa otetaan ihmisiltä, joiden tulotaso on joko työmarkkinatuki,
joka on 689 euroa, tai toimeentulotuki, joka on 485 euroa kuukaudessa.
Summat ovat yksinäisen ihmisen kuukaudessa saama määrä,
paitsi että niistä vähennetään
vielä kunnallisvero.
Kuntouttavan työtoiminnan tarkoituksena alun perin
vuodelta 2000 oli pitkäaikaistyöttömyyden
estäminen ja vähentäminen sekä pitkään
työttömänä olleiden työmarkkinoille
pääsyn edistäminen. Muutaman kerran aikaisemmin muutetussa
laissa, tuon vuoden 2000 jälkeen, edellytetään,
että pitkään työmarkkina- tai
toimeentulotukea saaville laaditaan aktivoimissuunnitelma työllistämisedellytysten
ja ylipäätään elämänhallinnan
parantamiseksi. Sen jälkeen kuntouttava työtoiminta
on mahdollista.
Kuntouttavaa työtoimintaa voi saada kolmesta kuukaudesta
kahteen vuoteen viitenä päivänä viikossa
vähintään neljä tuntia päivässä.
Tästä toiminnasta kuntouttavassa työtoiminnassa
mukana oleville on maksettu työmarkkina- ja toimeentulotuen
lisäksi 9 euroa päivä. Nyt esillä olevassa
hallituksen lakialoitteessa ehdotetaan yhden päivän
leikkaamista näiltä ihmisiltä, eli kuntouttavaa
työtoimintaa voisi olla enintään neljänä päivänä viikossa.
Rahassa se tarkoittaa maksimissaan 45 euroa kuukaudessa, ja sen
päälle matkakulut otetaan tietenkin tässä kohdassa viideltä päivältä pois.
Hallitus perustelee esitystään sillä,
että henkilölle annetaan yksi vapaapäivä viikossa
omien asioiden hoitamista varten tai sitä varten, että hän voi
osallistua johonkin muuhun sosiaali- tai terveydenhuollon palveluun.
Bullshitiä, sanon minä. Kuntouttavassa työtoiminnassa
oleva, sen enempää kuin työssä käyväkään
ihminen, ei tarvitse päivää viikossa
asioidensa hoitamiseen. Jos taas henkilö osallistuu yhden
päivän viikosta muuhun sosiaali- tai terveydenhuollon
palveluun, leikkaantuvat valtion ja kuntien ajatellut 8 miljoonan
euron säästöt. Eli tarkoitus on pelkästään
leikata, pelkästään työntää ihminen
yhdeksi päiväksi pois.
Sosiaali- ja terveysvaliokunta epäröi, aivan
oikein, kyseisen lain toimivuutta mietinnössään
sanoen näin: "Mikäli te-hallinnon palvelut
eivät tarkoitetulla tavalla toimi, muutoksen ainoa seuraus
on, että kuntouttavaan työtoimintaan osallistuvat
jäävät yhtenä päivänä viikossa
vaille mahdollisuutta osallistua työtoimintaan ja vaille
kulukorvausta sekä 9 euron toimintarahaa kyseiseltä päivältä." Ja
edelleen: "Valiokunta katsoo, että uudistuksen
vaikutuksia tulee seurata tarkasti ja ryhtyä toimenpiteisiin,
mikäli asetetut tavoitteet eivät toteudu."
Jos meillä säädetään
lakeja, joiden toimivuutta ja vaikuttavuutta epäillään
jo lakia valmisteltaessa, herää kysymys, miksi
laki säädetään. Onko tarkoituksena
pyöritellä sanoja sivukaupalla, jotta saadaan
leikattua tavallisilta kansalaisilta, tässä tapauksessa
heiltä, jotka joutuvat elämään
viimekätisellä sosiaaliturvalla? Voin vakuuttaa,
että yksikään kuntouttavassa työtoiminnassa
olevista ihmisistä ei ole ollut aiheuttamassa Suomen lamaa
eikä ole tahallaan jättäytynyt työttömäksi.
Sanojen pyöritys tarkoituksellisesti nousee tämän
lakiesityksen kera vielä räikeämmin esiin toisessa
kohdassa. Nyt esitettyä heikennystä kuntouttavaa
työtoimintaa tarvitseville perustellaan hallituksen esityksessä työ-
ja tasa-arvolautakunnan lausunnolla. Mutta työ- ja tasa-arvolautakunta
ei ole lausunut tästä asiasta yhtään
mitään. Hallituksen esityksessä käytetty
työ- ja tasa-arvolautakunnan lausuntopätkä on
vuodelta 2000 — 15 vuoden takaa. Sinänsä tuo
lausunto on hyvä, ja siinä ei edellytetä tai
perustella tai haluta leikata kuntouttavassa työtoiminnassa
olevilta ihmisiltä yhtään mitään
eikä pienentää tulotasoa. Toki huvittavaa
on se, että tuo 15 vuotta vanha lausunto poikkeaa toisesta
uudesta laista, joka myös koskee osaltaan kuntouttavaa
työtoimintaa, eli kyseessä on laki työllistymistä edistävästä monialaisesta
yhteispalvelusta. Tästä työ- ja tasa-arvovaliokunta
on lausunut.
Se, että työ- ja tasa-arvovaliokunnan lausunto samasta
asiasta muuttuu 15 vuoden aikana, ei ole ihmeellistä, koska
maailma muuttuu ja maailman muutokset on huomioitava. Sen sijaan
ihmettelen suuresti, että hallitus perustelee esityksiään
valiokuntien lausunnoilla, jotka on annettu 15 vuotta sitten, siis
melkein sukupolvi taaksepäin.
Jyrki Yrttiaho /vr:
Arvoisa puhemies! Kannatan edustaja Mustajärven tekemää hallituksen esityksen
hylkäysesitystä.
Kysymys on siis kuntouttavaa työtoimintaa koskevan
lain heikentämisestä, kyse on kaikkein vaikeimmassa
asemassa olevien työttömien toimeentulon heikentämisestä,
työttömien, joilla on paitsi äärimmäisen
suuret taloudelliset toimeentulo-ongelmat myös ongelmat
elämänhallinnassa ja terveydessä. On
täysin käsittämätöntä,
että sosiaali- ja terveysvaliokunta on tällaisessa
asiassa täysin yksimielinen. Tämän lakiesityksen
yhteydessä olisi ilman muuta pitänyt käydä perusteellinen
keskustelu koko kuntouttavan työtoiminnan laadullisesta
sisällöstä, joka on monin paikoin aivan
kelvotonta, erittäin huonosti ohjattua ja todella huonosti
motivoivaa.
Kuntouttavaa työtoimintaa käytetään
myös täysin väärin, lainvastaisesti
elinkeinotoimintaan, palkattomalla työllä keinotteluun.
Näihin asioihin olisi pitänyt puuttua.
Siis alleviivaan: kannatan hylkäysesitystä.
Jari Myllykoski /vas:
Arvoisa herra puhemies! Hämmästystä voi
jatkaa tässäkin puheenvuorossa. Edustaja Myllykoskella
oli toive, ennen kuin oikeastaan ministeriön ohjaus tässä muutama
viikko sitten täsmensi kyllä selkeästi sitä,
mihinkä kuntouttavaa työtoimintaa voidaan käyttää.
Siitä ministeriön reagoinnille pluspisteet.
Mutta itsessään hallituksen esityksessä ja
valiokunnan yhtenä yksimielisenä esityksenä hämmästelen
sitä, miksei tässä vaiheessa kiinnitetty huomiota
enemmän siihen, että nämä tiedossa olevat
väärinkäytökset oltaisiin nyt
tähän mukaan nostettu ja käyty se perusteellinen
keskustelu siitä, mitenkä voidaan välttää väärinkäytösten edelleen
jatkuminen.
No, ehkä tämä nyt sitten osaltaan
varsinkin elinkeinoelämän osalta kilpailukykyä vääristäviin
puuttuu, kun sitten voidaan kuntouttavaa työtoimintaa tai
kuntoutujaa käyttää vain neljänä päivänä viikossa
yrityksen palvelussa, mikä sinällään
on laiton tila. Ehkä se nyt on sitten tämä plusmerkki
siinä, mutta joka tapauksessa kokonaisarviointi olisi pitänyt
suorittaa paremmin ja täsmällisemmin ja sitä kautta
enemmän tähän tuoda jo sitä ministeriön
ohjausta, mikä muutama viikko sitten annettiin, jämäkämmin
niin, että siellä olisi ollut sanktioita niiden
osalle, jotka sitten tähän virheelliseen käyttämiseen
ryhtyvät.
Raimo Piirainen /sd:
Arvoisa puhemies! En tunne tarkemmin tämän
lakiesityksen taustaa, mutta kun tätä sosiaali-
ja terveysvaliokunnan mietintöä tässä lueskelen,
niin kyllä tulee mieleen, että miten tämä todellakin
on yksimielisesti voinut mennä läpi. Näitä työkuntoutettavia
on ottanut minuunkin yhteyttä, ja omasta mielestään he
ovat ihan työkykyisiä, mutta kun ei ole ollut työtä,
niin sitten on osoitettu heille tämmöinen kuntouttava
työtoiminta. Tässäkin yksi kaveri valitteli,
että se on toisarvoista työtä, mitä teetetään
heillä, ja voi olla myös sitä, mitä tässä edustaja
Myllykoski mainitsi, että käytetään
yrityksissä hyväksi. Mutta sitten toisaalta tulee
miettineeksi myös sitä, että jos tämä työtehtävä on
jossakin hyvin kaukana keskuksesta ja tarvitsee sitten sitä asioitten
hoitoa, niin kyllä sen vapaapäivän varmasti
siihen tarvitsee. Tämmöisiä ajatuksia
tässä tulee mieleen. Mutta kun ajatellaan kumminkin,
että 9 euroa on päiväraha niin sanotusti,
ja sitten kumminkin 4 tuntia päivässä, niin
ei tämä työsuoritus kovin hyvältä tunnu, riippuen
tietysti siitä, mitä siellä sitten ollaan
kaiken kaikkiaan tekemässä.
Näihin asioihin tietenkin toivoisi parannusta, mutta
niin kuin sanoin, kun en tunne tarkemmin tämän
lain sisältöä muuten kuin valiokunnan mietinnön
takaa, niin vähän kriittinen tälle voisi tietenkin
olla.
Maria Tolppanen /ps:
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin 4 tuntia on minimissään,
maksimi on 7,5 tuntia, aivan kuten kaikilla muillakin ihmisillä,
ja siitä maksetaan se 9 euroa per päivä lisää. Se
on hirvittävä asia, että näitä ihmisiä käytetään oikean
työn tekemiseen, silloin heitä kutsutaan 9 euron
palkkalaisiksi. Eihän kukaan nyt minkäänlaisia
tuollaisia sosiaalitukia, niin kuin työmarkkinatukea ja
perustoimeentulotukea, voi palkaksi laskea, elikkä sitten
katsotaan, että he ovat 9-eurolaisia. He ovat siinä kohdassa
orjatyöläisiä.
Minä ihmettelen suunnattomasti edustaja Myllykosken
loppua, kun sanoitte, että sen takia pitäisi antaa
vain neljä päivää heille, että nämä yrittäjät
eivät voisi hyväksikäyttää heitä muuta kuin
neljänä päivänä, että muutenhan
heille olisi voinut tulla sanktiot siitä, että he
ovat käyttäneet väärin tätä rahaa.
Minun mielestäni on täysin oikein, että sanktiot
seuraavat väärinkäytöksiä. Kyllä tässä kohdassa
nyt ennen muuta pitää katsoa ihmistä,
sitä ihmistä, joka kuntouttavaa työtoimintaa
tarvitsee, sitä ihmistä, joka on pitkäaikaistyötön,
joka haluaisi takaisin työelämään, sitä ihmistä,
jota syytetään tämän maan työttömyydestä,
sitä ihmistä, jota syytetään
laiskaksi sen takia, että hän ei viitsi tehdä töitä,
kun on työpaikka kaatunut alta ja joutuu pitkäaikaistyöttömäksi.
Ja jos sattuu pääsemään kuntouttavaan työtoimintaan,
niin ainakin pääsee pois nelinurkkaisesta.
Siitä, että yhtenä päivänä voi
sitten hoitaa niitä asioita: lauantaina ja sunnuntaina
voi käydä kaupassa, lauantaina ja sunnuntaina
voi tehdä työhakemuksia, iltaisin voi käydä MOLin
sivulla, niin kuin siellä päivälläkin
käydään, ja jos sitten tarvitsee käydä,
pääsee työhaastatteluun, niin vuorenvarmasti
kuntouttavasta työtoiminnasta saa kaksi tuntia vapaata
tai vaikkapa kokonaisen päivän, jotta voi käydä siinä työhaastattelussa
ja saa sen uuden tulevan työpaikan.
Jari Myllykoski /vas:
Arvoisa herra puhemies! Jotenkin olinkin varma, että sarkasmini
ei mennyt aivan perille asti, niin että suomennetaan nyt
se: kun näitä kuntoutujia todellakin käytetään
yrityksissä säännösten ja lakien
vastaisesti niin, että he ovat yrityksissä työntekijöinä,
saavat sen 9 euroa, niin poistaahan tämä nyt ainakin sen,
että se laiton tila ei jatku kuin sen neljä päivää sitten,
jos se nyt on sitten tavallaan sitä markkinahäiriötä poistamassa.
Sitä lähinnä tarkoitin — jos
nyt oikein väkisin tästä jotakin hyvää koettaa
hakea.
Tilanteessa ollaan juuri sen takia, että valtio on
itsessään säätänyt
kunnille sellaisen velvoitteen, että ellei työtön
ole aktiivisten työllistämistoimien piirissä,
niin kunta joutuu maksamaan sakkomaksuja. Tämä on
ollut se halvempi tie polkea niitten työkuntoisten työttömien
työnhakijoiden asemaa, siirtämällä ne
tähän laatikkoon, missä ovat nämä kuntoutujat.
Sitä kautta päästään
9 eurolla per päivä näitten kustannusten osalta.
Toki on joku Huittisten esimerkki, missä kunnan taholta
myytiin tätä työvoimaa yrityksille 10
eurolla per päivä — maksettiin siis yrityksille
10 euroa per päivä, jos he ottavat tämän
vastuulleen — ja sitten yksityisillä taisi olla
se tasan 9 euroa.
Eli on oikein, että tämä ainakin
on keskustelussa, mutta valitettavasti se tulee tässä muodossaan.
En ole tätä hyväksymässä.
Keskustelu päättyi.