Kauppa- ja teollisuusministeriön hallinnonala 32
Kyösti Karjula /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kauppa- ja teollisuusministeriön
hallinnonalan päätavoite on aikaansaada Suomeen
maailman paras innovaatioympäristö. Siinä mielessä on
erittäin havahduttavaa, että me joudumme 02.50
yöllä käynnistämään
tämän hallinnonalan keskustelun. Voisi sanoa,
että tämä on eduskuntaan jo pitkään
periytynyt lähtökohta, että tämän
keskeisen hallinnonalan keskustelu on vuosi toisensa jälkeen
yöaikaan. Siksi, arvoisa puhemies, vetoaisin, että kun
kauppa- ja teollisuusjaosto pidättäytyy nyt pidemmistä matkoistakin
tämän vuoden aikana, olisiko mahdollista, että tulevan
vuoden keväällä käytäisiin
ajankohtaiskeskustelu suomalaisen innovaatioympäristön
kehittämisestä, joka voisi toteutua niin sanotusti
ihmisten aikaan ja joka mahdollistaisi sen, että myös
kansanedustajat pääsisivät aktiivisesti mukaan
tämän keskeisen ja tärkeän hallinnonalan
kehittämiskeskusteluun.
Mielestäni tämä tavoiteasetanta on
perusteltu valinta, sillä tutkimus- ja kehitystoiminnalla
sekä koulutuksella voidaan vaikuttaa kansantalouden tuottavuuden
ja työllisyyden kasvuun. Talousarvioesityksen mukaan teknologiarahoitusta
lisätään hallitusohjelman mukaisesti
ja sitä suunnataan entistä tehokkaammin uutta
tietämystä ja osaamista luoviin sekä innovatiivisia
liiketoimintamahdollisuuksia avaaviin riskipitoisiin kohteisiin.
Tavoitteena todellakin on, että Suomessa on maailman paras
innovaatioympäristö ja että Suomen kilpailukyky
on kansainvälisissä vertailuissa huipputasolla.
Teknologiainnovaatiopolitiikan määrärahat nousevat
534,6 miljoonaan euroon, joka on noin 9 miljoonaa euroa kuluvaa
vuotta enemmän. Tekesin myöntämisvaltuuksia
korotetaan noin 16 miljoonalla eurolla. Tiukka menokehys huomioon
ottaen määrärahalisäys on kohtuullinen, mutta
ei vielä riittävä asetettujen tavoitteiden saavuttamiseen.
Suomalaisen yritys- ja innovaatiopolitiikan keskeinen ongelma on
siinä, että vain pieni osa innovaatioista johtaa
uusien kasvuyritysten perustamiseen. Näin siitä huolimatta,
että innovaatiotuotanto on maailman huippua. Myös
innovaatioiden kaupallistaminen ja tuotteen saattaminen markkinoille
voi olla meillä usein ongelmallista.
Kauppa- ja teollisuusministeriön toimesta on laadittukin
strategia aloittavien innovaatioyritysten siemenrahoituksen ja palvelujärjestelmän
uudistamiseksi. Sen mukaan tarvitaan nopeavaikutteista uutta toimintamallia,
joka sitoo keskeiset innovaatio-organisaatiot ja yksityiset toimijat yhteen
alkavien yritysaihioiden kehittämiseksi sijoituskelpoisiksi.
Tätä varten tulisi perustaa syöttörahasto,
johon tulisivat sijoittajina mukaan muun muassa Sitra ja Suomen
teollisuussijoitus. Yksityiset pääomasijoittajat
kytkettäisiin mukaan oikean toimintastrategian varmistamiseksi. Valtiovarainvaliokunta
katsoo, että siemenrahoituksen vahvistaminen on tärkeää ja
perusteltua innovatiivisen kasvuyrittäjyyden edistämiseksi.
Valiokunnan mielestä myös yritysten neuvontapalveluja
tulisi samanaikaisesti tehostaa. Etenkin aloittavien yritysten kannalta
on tärkeää, että perustamis-
ja alkuvaiheessa on saatavilla asiakaslähtöistä neuvontaa,
johon liittyy kokonaisvastuu asiakkaan tarvitsemista palveluista.
Tällöin on myös tärkeää,
että yhteistyö te-keskusten, Tekesin, Finpron
ja Finnveran kanssa toimii saumattomasti ja että asiakkaille
tarjotaan kokonaisvaltaisesti ne palvelut, jotka ovat yrityksen tarpeiden
kannalta ajankohtaisia. On myös tärkeää,
että te-keskukset toimivat aidosti ja aktiivisesti alueen
yritystoiminnan tukena ja kehittäjinä.
Jotta Suomen kilpailukykyä ja innovaatioympäristöä koskevat
tavoitteet voitaisiin saavuttaa, tarvitaan myös voimakasta
panostusta osaamisen vahvistamiseen sekä osaamis- ja rahoituskapeikkojen
poistamiseen. Tämä edellyttää määrätietoista
panostamista muun muassa johtajuuteen, yrittäjyyteen, liiketoimintaan
ja markkinointiin sekä kansainvälistymiseen liittyvään osaamiseen.
Kilpailukyvyn parantaminen edellyttää yhä voimakkaammin
myös tutkimuksen, tuotekehityksen ja innovaatioiden kehittämistä. Valiokunta
pitää myös tärkeänä,
että osaamissisältöjä vahvistetaan
akateemisen yrittäjyyden lisäämiseksi.
Teknologiset innovaatiot ovat myös tulevaisuudessa
keskeinen osa Suomen innovaatiojärjestelmää,
mutta on kuitenkin tärkeää, että niiden
lisäksi kehittyy myös muita, esimerkiksi sosiaalisia
ja prosessi-innovaatioita. Tulopoliittisen neuvottelutuloksen yhteydessä onkin sovittu,
että hallitus
ottaa tutkimustoiminnan, koulutuksen ja innovaatiotoiminnan kehittämisehdotukset
pikaisesti tarkasteluun. Valiokunta toteaa, että kilpailukyvyn
vahvistamiseksi on tärkeää, että lisäresurssit
sisältyvät jo kevään 2005 lisätalousarvioon.
Tästä syystä valiokunta katsoo, että valtion
osakemyyntitulojen käyttöperiaatteita tulee arvioida
uudelleen kehyspäätöksen yhteydessä.
Arvoisa puhemies! Te-keskusten organisaatioon ollaan suunnittelemassa
merkittäviä muutoksia. Valiokunnan saaman selvityksen
mukaan työvoimahallinto on näistä muutoksista
johtuen suunnittelemassa työvoimapalveluiden siirtoa osittain
pois te-keskuksista seudullisten työvoimapalveluiden yhteyteen.
Hanke mainitaan talousarvioesitystä täydentävässä hallituksen
esityksessä, jonka käsittelyaikataulu on budjetin
aikataulusta johtuen varsin kireä. Valiokunnan mielestä olisi
ollut asianmukaista informoida eduskuntaa jo aiemmin ja varmistaa
näin ajantasaisen tiedon välittyminen myös
eduskuntaan.
Hyväksyessään kuluvan vuoden toisen
lisätalousarvion valiokunta kiinnitti huomiota Finnveran
korkotuellisten lainojen myöntämisvaltuuksien
korotusta koskevaan menettelyyn. Tässä suhteessa
valiokunta viittaa edellä mainittuun kannanottoonsa ja
toteaa, että myös Finnveraa 2004 koskevien työryhmän
ehdottamien toimenpiteiden toteuttaminen edellyttää nykyisten
menettelytapojen joustavoittamista.
Arvoisa puhemies! Varsinainen eduskuntaa koskeva lisäys
kauppa- ja teollisuusministeriön hallinnonalalle liittyy
velkaneuvontaan. Tästä kävimme kauppa-
ja teollisuusjaostossa keskustelua, arvioimme tätä tilannetta
ja totesimme, että tämä tarve on edelleen
erittäin suuri, jonotusajat talous- ja velkaneuvontaan
ovat pitkiä. Osin tästä johtuen päädyttiin
siihen, että valiokunta esittää 500 000
euron määrärahan lisäystä nimenomaan
velkaneuvontaan.
Arvoisa puhemies! Haluan vielä lopuksi kiinnittää huomiota
energiapolitiikkaan ja siihen, millä tavalla valiokunta
on tarttunut tähän tärkeään
asiaan kiinnittäen erityistä huomiota siihen, että turpeen
kilpailuasema energialähteenä ei heikkene päästökaupan
seurauksena. Valiokunta viittaa päästökauppalain
yhteydessä hyväksyttyyn lausumaan, jossa eduskunta
edellytti turpeen energiaveron alentamista. Valiokunta kiirehtii
turpeen energiaveron alentamista koskevan hallituksen esityksen
antamista.
Haluan vielä tässä yhteydessäkin
kiittää kauppa- ja teollisuusjaoston kaikkia jäseniä hyvin
aktiivisesta ja rakentavasta yhteistyöstä ja myös
arvoisaa kauppa- ja teollisuusministeriä. Minä toivon,
että ponnistelu todella maailman parhaan innovaatioympäristön
aikaansaamiseksi etenee. Voimme tälläkin hetkellä todeta,
että olemme ainakin siellä kärkkymässä mitaleita,
ellemme ihan siellä mitaliryhmässä.
Oras Tynkkynen /vihr:
Arvoisa puhemies! Tähän aikaan yöstä lienee
paikallaan lyhyen version mukainen puhe. Lienee aika selvää,
että tarve lisätä uusiutuvien energialähteiden
käyttöä on polttava. Olemme pahasti jäljessä joistakin
jopa itse asettamistamme tavoitteista; tuulivoima on siitä yksi
esimerkki.
Paikalla oleva ministeri Pekkarinen on varmasti ajan tasalla
olevana ministerinä hyvin perillä siitä,
että nykyiset toimet eivät selvästikään riitä,
vaan tarvitaan jotain uutta ja tehokkaampaa. Näitä uusia
ja tehokkaampia keinoja on periaatteessa lukuisia vaihtoehtoisia,
ja näistä ostovelvoite on läntisessä Euroopassa
hyvin laajalti käytetty ja hyväksi todettu. En
mene siihen nyt paitsi tämän ajankohdan myös
sen takia, että se ei varsinaisesti kuulu tähän
budjettikeskusteluun.
Se, mikä kuuluu budjettikeskusteluun, toinen vaihtoehtoinen
työkalu, on laajamittaisten, suurten uusiutuvia energialähteitä hyödyntävien
demonstraatiohankkeiden investointituki, jota voidaan tuttavallisesti
kutsua ehkä demotueksi. Sillä on aika laajaa kannatusta
ja tukea erilaisissa asiantuntijapiireissä. Sehän
on kirjattu muun muassa kansalliseen ilmastostrategiaan yhtenä neljästä uusiutuvien
energialähteiden edistämiseen tähtäävästä laajasta
kokonaisuudesta. Ympäristövaliokunta hiljattaisessa
asiantuntijakuulemisessaan sai kuulla aika voimakkaita kannanottoja
tämän demotuen puolesta, ja selvitysmies Mikko
Kara raportissaan esimerkiksi yhtenä monista hyvistä näkökulmista,
mitä se raportti sisältää, painotti
nimenomaan näiden suurten demonstraatiohankkeiden tärkeyttä.
Julkisessa keskustelussahan Karan raportista ihan muut asiat sitten
nousivat esiin.
Demohankkeiden tuki on hyödyllinen, käyttökelpoinen
työkalu nimenomaan uuden, modernin, innovatiivisen tekniikan
kehittämisessä ja kaupallistamisessa. Sillä voidaan
tarjota käytännön kokemusta kotimaiselle
osaamiselle ja myös referenssejä, joilla sitten
voidaan pärjätä kansainvälisillä markkinoilla.
Hyvin toteutettuna tällainen uusiutuvien energialähteiden
demotuki ei olekaan mikään pelkkä rahareikä,
vaan se on siis investointi, joka voi tuottaa itsensä takaisin työpaikkoina
ja päästövähennyksinä ja
vientituloina.
On ilahduttavaa, että arvoisa ministeri jaksaa vielä näin
myöhäiseen aikaan olla täällä seuraamassa
keskustelua, ja toivon tässäkin yhteydessä,
että tätä demonstraatiohanketukea pidetään esillä,
sitä vauhditetaan kansallisen ilmastostrategian mukaisesti
ja se tulee, jos nyt ei vielä ensi vuoden budjetissa, niin
myöhemmissä budjeteissa viimeistään
esiin.
Puhetta on ryhtynyt johtamaan ensimmäinen
varapuhemies Markku Koski.
Martin Saarikangas /kok:
Arvoisa puhemies! Kannatan ed. Karjulan ehdotusta käydä tärkeä innovaatio-
ja teknologiakeskustelu niin sanottuun säädylliseen
aikaan, jolloin mahdollisesti on muitakin kuin me neljä viisi
kansanedustajaa plus arvoisa ministeri paikalla, puhumattakaan puhemiehestä.
Tässä yhteydessä totean, että KTM:n
panostus teknologian kehitykseen on kasvanut. Se on huomattava,
mutta sen tulisi kasvaa todella paljon nopeammin, jotta ne tavoitteet,
jotka on esitetty muun muassa Brunilan globalisaatioraportissa,
toteutuisivat. Tämän eteen meidän tulisi panostaa,
muuten niitä tavoitteita ei saavuteta.
Samoin tulee lisätä riskinottorahaa yrittäjätoimintaan
ja hyväksyä se tosiasia, että kaikki
yritykset eivät onnistu. Ajatus kehittää Tekesin maakunnallista
toimintaa siten, kuin ministeri Pekkarinen sen esitti, on minusta
hyvä, kannatettava asia, sillä ne yrittäjät,
jotka lähtevät liikkeelle maakunnissa, ovat yleensä vihreitä,
kokemattomia, ja sen vuoksi siellä tarvitaan nimenomaan tätä.
Tässä lyhyesti kommenttini.
Maija-Liisa Lindqvist /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Minä myös kannatan
tätä keskustelualoitetta. On todella tärkeää,
että Suomen tulevaisuuden kannalta tärkeä osa-alue
keskustellaan päivänvalossa ja sillä tavalla,
että kaikki kansanedustajat ovat paikalla. Meitä on
vain muutama täällä tähän
aikaan.
Haluan kiittää tässä yhteydessä jaoston
puheenjohtajaa ja yhtyä kaikkeen hänen sanomaansa
tässä puheenvuorossaan. Hän on ollut
erittäin innostava ja kannustava, ja olemme tutkineet varsin
paljon jaostossa niitä yrittäjyyden esteitä ja
pyrkineet poistamaan niitä. Kauppa- ja teollisuusministeri
Mauri Pekkarista haluan kiittää siitä,
että hän on erinomaisella tavalla näitä innovaatioita
kannustanut ja hakenut niitä väyliä,
joilla rahoitusta hankitaan niitten tuotteistamiseen, markkinointiin
ja kasvuyritysten kansainvälistymiseen. Näen,
että näissä meillä on suuri
mahdollisuus, jos koulutus aloitetaan jo aivan opintosuunnitelmista
ja sitä tuodaan jatkumona niin, että se innovatiivisuus
ei kuole, vaan ne todella saadaan aidosti kilpailukykyisiksi tuotteiksi. Tämä kaikki
on niin laaja osa-alue, että tämä keskustelu
on tarpeellista käydä välittömästi
kevätkaudella.
Lauri Kähkönen /sd:
Arvoisa puhemies! Määräraha kuntien
talous- ja velkaneuvontaan vuodelle 2005 on hallituksen talousarvioesityksessä hiukan
yli 4,8 miljoonaa euroa, mikä on noin miljoona euroa pienempi
kuin kuluvan vuoden määrärahat. Momentin
määrärahan pienentämistä perusteltiin
sillä, että syksyllä 2002 alkanut velkasovinto-ohjelma
päättyi elokuun lopussa tänä syksynä.
Jos tätä määrärahaa
ei olisi valiokunnan toimesta lisätty, niin arvioiden mukaan
tämä olisi tarkoittanut noin 29 prosentin henkilöstöresurssien
vähennystä nykyiseen tilanteeseen ja velkaneuvontayksiköiden
ruuhkautumista entisestään.
Laki velvoittaa valtion järjestämään
talous- ja velkaneuvontaa tasapuolisesti kaikkialla Suomessa. Talous-
ja velkaneuvojat ovat auttaneet eri syistä velkaantuneita
pääsemään takaisin jaloilleen.
Asiakasmäärät velkaneuvonnassa ovat nousseet
vuosi vuodelta, vaikka velkajärjestelylain voimaantulon
aikoihin 1993 ajateltiin ylivelkaantuneiden asioiden tulevan hoidettua
muutamassa vuodessa. Velkaneuvontapalveluiden kysyntä on
viime vuosina ollut kasvussa erityisesti korkean työttömyyden
alueilla, kuten muun muassa omassa maakunnassani. Uuden, nuoremman
sukupolven velkaantuminen on jo näkyvissä oleva
ilmiö myös. Velkaneuvonta-asiat ovat tulleet entistä vaativimmiksi,
ja niissä tarvitaan vankkaa osaamista ja ammattitaitoa.
Siitäkin huolimatta, että vapaaehtoisia velkajärjestelyjä ja velkasovintoja
tehdään paljon, käräjäoikeuteen menevien
hakemusten määrä on ollut viime vuosina
kasvussa. Talous- ja velkaneuvontaa työllistävät
edelleen vanhat hakemukset lisätilityslaskelmineen ja maksuohjelman
muutoksineen.
Laissa talous- ja velkaneuvonnasta edellytetään
talous- ja velkaneuvontapalvelujen järjestämistä sekä ylivelkaantumisen
ennaltaehkäisyä. Käytännössä tätä yhteiskunnalliseksi
tavoitteeksi asetettua ennalta ehkäisevää työtä on
jo nykyisten määrärahojen puitteissa
ollut hyvin vaikea toteuttaa, koska varsinainen velkaneuvonta ja
ylivelkaongelmien selvittäminen vie velkaneuvojien ajan
kokonaisuudessaan. Myös tämä tulisi ottaa
huomioon talous- ja velkaneuvontaan varatuissa määrärahoissa.
Kansalaisten velkaantumiskehitystä osoittavien eri indikaattoreiden perusteella
voidaan olettaa, että asiakkaita talous- ja velkaneuvontaan
on tulossa jatkossakin vähintään nykyisellä vauhdilla,
ellei ennalta ehkäisevään toimintaan
saada lisää resursseja.
Omassa talousarvioaloitteessani ehdotin, että eduskunta
ottaa valtion vuoden 2005 talousarvioon asianomaiselle momentille
lisäyksenä runsaan miljoona euroa kuntien talous-
ja velkaneuvontaan. Olen pitänyt myös asiaa esillä eri
yhteyksissä, enkä varmasti ole ainut. Nyt voi
olla kohtuullisen tyytyväinen, sillä mietinnössä esitetään
velkaneuvontaan lisää 500 000 euroa,
kuten asianomaisen jaoston puheenjohtaja esittelypuheenvuorossaan
totesi. Toisin sanoen, tälle vuodelle käytettävissä olevasta
määrärahasta jää puuttumaan
noin 500 000 euroa. Monen ihmisen asiaa voidaan tämänkin
lisäyksen myötä hoitaa. Kiitos tästä lisäyksestä kaikille
teille, jotka asianomaisessa valiokunnan jaostossa olette työtä tehneet,
ja totta kai myös ministerille.
Vaikka syksyllä vuonna 2002 alkanut velkasovinto-ohjelma
on päättynyt tänä syksynä,
niin velkaneuvonnan tarve on kuitenkin edelleen erittäin
suuri. Tällä asialla perusteli myös asianomaisen
jaoston puheenjohtaja tätä määrärahan lisäystä.
Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Hyvät edustajatoverit, paikalla urhokkaasti
olevat! Haluan ihan alkajaissanoissani erittäin lämpimästi
kiittää kauppa- ja teollisuusjaostoa ja valiokuntaa
sen tekemästä mietinnöstä kauppa-
ja teollisuusministeriön hallinnonalan osalta. Se analyysi,
ne painotukset ja ne pienet muutokset, joista ed. Kähkönen
viimeksi äsken sen tärkeimmän esitteli,
ovat mielestäni erittäin oikeaan osuvia. Jaoston
kannanotot luotaavat kirkkaalla tavalla sitä tehtävää,
mikä meillä hallituksella ja eduskunnalla tulisi
olla ja pitäisi olla, jos pieni kansakunta Suomi aikoo
menestyä kansakuntien välisessä taloudellisessa
kilvoittelussa.
Minun on myös helppo jakaa se käsitys, minkä täällä jaoston
puheenjohtaja äsken omassa puheenvuorossaan esitti, ajatus
siitä, että olisi tarpeen todellakin käydä oikein
kirkkaalla päivänvalolla keskustelu erityisesti
innovaatiopolitiikasta, siitä, mitä Suomen pitäisi
niissä asioissa tehdä tuon sanotun menestyksen
hakemiseksi ja turvaamiseksi tulevien vuosien aikaan. Havaitsin äsken
jo käydyssä keskustelussa monessa puheenvuorossa
kannatusta tälle ajatukselle. Teen parhaani, jotta jossakin
muodossa, onko se selonteko tai mikä muu muoto, joka tapauksessa
sellaisessa muodossa, jossa riittävän laajaperspektiivisesti
kyseiseen teemaan voidaan eduskunnassa käydä käsiksi,
tällainen tilaisuus pyritään, uskon näin,
hallituksen toimesta ja eduskunnan kanssa yhteistyössä tietysti
järjestämään.
Arvoisa puhemies! Itse tähän jaoston mietintöön
liittyen haluan kajota ainoastaan pariin kolmeen asiaan. Ensimmäinen
näistä on kysymys siitä, millä tavalla
Suomi kykenee todella tuon sanotun kilpailukyvyn varmistamaan ja
turvaamaan tulevina aikoina. Jaosto tunnustaa ja tunnistaa sen tosiasian,
että toki on lisätty voimavaroja t&k-tarpeisiin,
tutkimukseen, innovaatiotoimintaan, kehittämiseen, teknologiaan,
kaikkeen tähän. Tässä asiassa — minä oikeastaan
puolestani voisin sen sanoa — näyttää siltä,
että riippumatta siitä, mikä hallitus
kulloinkin istuu, kansallisesti meillä on tästä asiasta
hyvin pitkälle menevä yhteisymmärrys,
siitä, että juuri sanottujen voimavarojen, tutkimuksen,
innovaatioiden ja kehittämistyön voimavarojen
lisääminen, on ylivoimaisesti tärkein
avain Suomen menestyksen turvaamiseksi tulevina aikoina.
Nyt hallitus on tällä budjettiesityksellään
lisäämässä jonkin verran näitä sanottuja
määrärahoja. On aivan totta, että tämä vauhti
ei kuitenkaan riitä. Jaan tässä näkemyksen,
joka on sekä opposition että hallituksen puolelta
täällä julki sanottu. Hallitus onkin
siinä periaatepäätöksessään,
jonka se liitti tuloratkaisun yhteyteen, kirjannut selkeän
ajatuksen siitä, että jo alkuvuodesta ensi vuonna
2005 hallituksen on tarkoitus tulla eduskuntaan seuraavilla konkreettisilla
toimenpiteillä, myös rahallisilla toimenpiteillä,
joilla aiotaan sanottuja asioita kohentaa, tutkimuksen ja teknologian,
innovaation voimavaroja entisestään parantaa.
Näin onkin syytä menetellä. Näin
onkin syytä menetellä monista eri syistä.
Sen ohella, että sanottujen määrärahojen
määrä on tärkeä asia,
huolehtia sen kehityksestä, tärkeätä on
huolehtia myös siitä, että innovaatiojärjestelmä toimii.
Me olemme suorittaneet kauppa- ja teollisuusministeriössä ja
myöskin, olen havainnut, Helsingin yliopistossa on tehty
vastaavanlaista selvitystyötä siitä,
onko tässä innovaatioketjussa puutteita ja pulmakohtia,
ja jos on, niin missä ne pulmakohdat ovat. Kieltämättä näyttää siltä,
että tuossa innovaatioketjussa ilmiselvästi on
aukkoja, joiden paikkaamiseksi tarvitaan hyvin nopeitakin toimenpiteitä.
Me panostamme hyvin perustutkimukseen, soveltavaan tutkimukseen,
innovaatiotoimintaan. Meillä syntyy patentteja, teknologiapatentteja,
maailmassa eniten. Meillä syntyy patentteja toiseksi eniten per
capita koko maailmassa.
Mutta sitten kun tarkastellaan ja arvioidaan sitä,
kuinka paljon näistä innovaatiotyön hedelmistä generoituu
tuotteiksi ja yrityksiksi suomalaiseen maaperään
työllistämään suomalaisia, havaitaan,
että se luku ei ole kovin suuri. Se ei ole kasvanut toivotulla
tavalla, ja erityisesti sellaiset innovaatioidut, jotka olisivat
generoituneet sellaisiksi tuotteiksi ja sellaisiksi yrityksiksi,
jotka lähtevät kohtamiten nopeaan kasvuun kasvuyrityksen
tielle, näiden yritysten määrä on
erityisen pieni. Me selvitimme 94 000 yritystä Suomesta vuosien
2001, 2002 ja 2003 ajoilta, 94 000. Katsoimme, kuinka moni
niistä täyttää kansainvälisellä kriteerillä tämmöisen
kasvuyrityksen tunnusmerkit, siis kolmena vuonna kasvu vähintään 20
prosenttia, ja tämän kriteerin täytti
näistä 94 000 yrityksestä vain
1 712 yritystä, aivan tasan tarkkaan ilmoitettuna
1 712 yritystä. Näyttää siis
siltä, että panostukset tähän
innovaatioketjun alkupäähän synnyttävät
innovaatioita, mutta tuotteita ja yrityksiä ei tule riittävästi,
ja silloinkin kun niitä tulee, niin liian pieni osa niistä ajautuu,
tai pääsee pikemminkin, tällaiselle kasvuyritysten
tielle riittävän nopeasti.
Nämä analyysit on tehty ja meillä on
laadittu tällainen strategia, joihinka havaitsin sekä täällä jaoston
puheenjohtajan että myöskin tämän
mietinnön viittaavaan. Tarkoitus on, että hyvin
nopeassa, lähimmässä tulevaisuudessa
hallitus tuo esitykset, joilla se näihin, käytän
ilmaisua, markkinapuutealueisiin pyrkii reagoimaan mahdollisimman
ripeästi ensinnäkin ja mahdollisimman mittavasti
toisekseen, hyvin nopeassa aikataulussa todellakin. Näyttää siltä,
että ne markkinapuutealueet ovat täällä hyvin
varhaisessa vaiheessa ja toisaalta hyvän kasvun alkuun
päässeitten tai pääsevien tai
sitä tavoittelevien yritysten kohdalla, siellä ne
markkinapuutealueet ovat. Näyttää niin
ikään siltä, että tällainen
markkinaehtoinen raha on tästä hyvin varhaisesta
vaiheesta loitontunut yhä tuonnemmaksi ja tuonnemmaksi
ja tähän varhaiseen vaiheeseen on syntynyt tällainen markkinapuutealue,
johonka äsken kerrotulla tavalla on tarkoitus nyt reagoida.
Annan suuren arvon sille, että jaosto antaa tälle
ajattelulle tai tälle analyysille ja sille tärkeydelle,
että tähän tulee puuttua, niin suuren
painoarvon kuin täältä mietinnöstä on
löydettävissä.
Kiinnitän myöskin huomiota siihen, että Suomen
menestyksen kannalta on tärkeätä, että meillä on
ei vain muutama keihäänkärki, jotka menestyvät
teknologisesti ja muutoin maailmalla, vaan on tärkeätä,
että on myös pk-sektori joka, eikä vain
muutamassa keskuksessa, vaan eri puolella Suomea, pääsee
entistä paremmin mukaan oman osaamis- ja teknologiaperustansa
kohentamiseen. Tässä mielessä myöskin
Tekesin voimavarojen ja aktiviteettien kohentaminen tuolla maakunnissa
on tavattoman tärkeä asia eikä niissä valmisteluissa,
mitä on tehty, ole suinkaan tarkoitus, että Tekesin
aktiviteetit jotenkin lähtevät pois tuolta te-keskuksista. Kysymys
on siitä tähänastisessa valmistelussa
olleesta asiasta, että silloin kun on kysymys uuden tasoisista
tehtävistä, niiden hoitamisesta te-keskusten yhteydessä, niin
siinä yhteydessä esimerkiksi rekrytointiratkaisuissa
tai keskeisten toimintamäärärahojen suuntaamisratkaisuissa,
niissä Tekesistä suoraan tuo ohjaus voisi tapahtua
näihin yksiköihin eikä niin, että ne
kulkevat te-keskuksen päällikön ja hänen
alaisuudessaan olevan yritysosaston johtajan kautta elikkä aika
monen tällaisen asteen kautta sellaisiinkin tarpeisiin,
joita nyt uusina tarpeina, joita tässä yhteydessä en
enempää käy esittelemään,
aiotaan maakuntiin kohdentaa.
Arvoisa puhemies! Haluan lyhyesti vielä kiinnittää huomiota
siihen, että rahoituksen löytyminen tietysti t&k-tarpeisiin
ei ole ihan helppo tehtävä ja asia tilanteessa,
jossa budjettikehykset ovat hyvin tiukat. Haluan tässä yhteydessä minäkin
yhtyä ajatuksiin, joita äsken analysoitiin edellisen
pääluokan kohdalla, kun keskusteltiin siitä,
että myyntituloja pitäisi voida käyttää infratarpeisiin
ja t&k-tarpeisiin, ja helppo on yhtyä valiokunnan
ja jaoston kirjauksiin näiltä osin. Täytyy
toivoa, että hallituksen sisällä eduskunnan,
ainakin tämän jaoston ja valiokunnan, tahto voisi
käytännössä realisoitua mahdollisimman nopeasti.
Arvoisa puhemies! Kun aika alkaa olla nyt vähissä,
aivan lyhyesti vielä energiasta ja energiatuesta. Täällä ed.
Tynkkynen otti oikein ja hyvin esille kysymyksen siitä,
millä tavalla uusiutuvan energian lähteitä voitaisiin
entistä enemmän hyödyntää.
Suomi on ollut sillä tiellä, jossa uusiutuvien
energialähteitten osuus esimerkiksi sähkössä ja
kokonaisenergian käytössä on lisääntynyt, mutta
ei riittävän nopeasti lisääntynyt.
Lisää vauhtia pitäisi kyetä laittamaan
ja saamaan uusiutuvien energialähteitten hyödyntämiseen. Tässä mielessä tällaiset
demonstraatiotuet, tai demotuet lyhyesti sanottuna, ovat tärkeitä kiihokkeita
uusien innovaatioitten myös tällä alalla liikkeelle
saamiseksi. Minä haluan kiinnittää huomiota
siihen, että eduskunta hyväksyi hallituksen esityksestä 10
miljoonan euron demotuen juuri tämän tyyppisiin
hankkeisiin, hetkinen, runsaat kaksi vuotta sitten. On tavattoman
valitettava ja ikävä asia, että siinä vaiheessa
Martinlaaksoon ajatellussa hankkeessa tai ajatellun hankkeen kanssa
ei ole päästy eteenpäin, erilaisista
syistä se on juuttunut paikoilleen. Tuo demoraha on edelleen
käytettävissä, se on ensi vuoden ajan
vielä käytettävissä. Minä toivon,
että löytyisi nyt sellaisia hankkeita, joita voidaan
rahoittaa nimenomaan tällä ajattelulla uuden teknologian
käyttöönsaamisesta, erityisesti uusiutuvien
energialähteitten käytön edistämiseksi.
Arvoisa puhemies! Tuo aika on käytetty. Näillä sanoilla
vielä suurkiitos jaostolle ja valiokunnalle erittäin
hyvin tehdystä työstä.
Kyösti Karjula /kesk:
Arvoisa puhemies! Ministeri Pekkarinen kertoi tuossa edellä selvityksestä,
johon osallistui 94 000 suomalaista yritystä,
ja niistä tunnistui 1 712 kasvuyritystä.
Selvitettiinkö tässä yhteydessä se,
minkä tyyppisen innovaation varassa tämä kasvu
tapahtuu ja rakentuu? Ovatko nämä teknologia/tuoteinnovaatiopohjaisia
yrityksiä, taikka missä määrin
on yrityksiä, jotka kasvavat tämmöisen
toimintatapa-, toimintamenetelmäinnovaation pohjalta? Mielestäni
tämän tyyppisen analyysin avulla pystyttäisiin
selkiyttämään myös sitä ehkä laajentuvaa
toimenpidearsenaalia, jolla voidaan vastata näihin eri
tyyppisiin innovatiivisiin yrityksiin ja niiden kehitystarpeisiin.
Martin Saarikangas /kok:
Arvoisa herra puhemies! Näitten innovaatioiden kehittämisestä ja
niiden eteenpäin viemisestä minulla on se kuva,
että me Suomessa vaadimme monta kertaa liian nopeita tuloksia.
Kaikki innovaatiot eivät puhkea vuodessa ja kahdessa. Monet
niistä vaativat kymmeniä vuosia, ja sitä varten
tässä teknologian tukemisessa, mitä ministeriö harrastaa,
tulisi ottaa huomioon nämä pitkän aikajänteen
vaativat kehitysprojektit, että ne vaativat toisenlaista
huoltoa, toisenlaista rahoitusta, riskirahoitusta ja ehkä se
omarahoitusosuus niissä on kohtuuttoman suuri.
Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin kasvuyrityksiin, mitä ne
ovat. Kyllä ne lähinnä ovat tässä analyysissä saatujen
tietojen perusteella lähinnä erilaisia teknologiayrityksiä.
Monet niistä ovat myös tällaisia uuden
tyypin palveluyrityksiä, sellaisia palveluyrityksiä,
jotka ovat syntyneet lähinnä suurteollisuuden
kyljestä sillä, että tuo teollisuus on
ulkoistanut tiettyjä toimintoja ja näitä toimintoja
varten on syntynyt kyseisen alan palveluyrityksiä ja monet
näistä ovat kasvaneet tavattoman nopeasti. Ehkä kaksi
tärkeintä tyyppiä ovat juuri tämän
tapaiset.
Mitä tulee vielä tähän kärsivällisen
rahan löytymiseen, niin sen ohella, että markkinaehtoinen raha
tästä hyvin varhaisesta vaiheesta on loitontunut
vähän kauemmaksi, sen ohella varsinkin markkinaehtoinen
raha tahtoo tulla entistä varovaisemmin mukaan sellaisiin
hankkeisiin, joissa pitää sitoutua hyvin pitkäksi
aikaa, joissa rahan pitää olla kärsivällistä.
Tästä syystä on tavattoman tärkeää,
sitä ed. Saarikangas varmaan tarkoittikin, että niiltä osin
kuin julkinen raha on mukana, se erityisesti pyrkisi keskittymään
juuri tällaisiin hankkeisiin, tällaisiin kärsivällistä,
pitkäkestoista sitoutumista vaativiin hankkeisiin.
Arvoisa puhemies! Sanon vielä ihan lopuksi, että viime
aikoina on käynnistetty myös sellaisia teknologiahankkeita,
joilla pyritään myös palvelusektoria,
sen innovatiivisuutta, sen tuottavuutta parantamaan. Haluan erityisesti
mainita FinnWell-nimisen ohjelman, jossa on sitouduttu 150 miljoonalla
eurolla vuoteen 2009 mennessä nimenomaan terveydenhuoltoalan
teknologian kehittämistyöhön, jossa myös
palveluprosessit ovat kohteena, ei vain se alan teknologia, se kova
teknologia, vaan myös palveluprosessit ovat vahvasti mukana.
Kirsi Ojansuu /vihr:
Arvoisa puhemies! Juuri niistä hankkeista, jotka ovat
pitkäkestoisia ja joiden tavoitteet ovat useiden vuosikymmenien
päässä, nimenomaan energiahankkeet ovat hyvä esimerkki.
Täytyy sanoa, että vihreä eduskuntaryhmä on
pettynyt siihen, että tällaisia demonstraatiohankkeita,
jotka koskevat uusiutuvia energialähteitä, ja
niitä, jotka esittävät nimenomaan kestävän
kehityksen ja ympäristöystävällisen
energiaratkaisun kehittämistä, on ollut poikkeuksellisen
vähän. Olemme pettyneet niihin, koska useat niistä hankkeista,
joiden puolesta olemme puhuneet, ovat kotimaisia ja työllistäviä hankkeita
ja niiden edistäminen ei ole edistynyt siihen tahtiin kuin
olisimme odottaneet, varsinkin kun viime eduskunta päätti,
niin kuin päätti ydinvoimasta. Tässä suhteessa
näemme, että on erittäin keskeistä,
että hallituksen tulee vakavasti ja määrätietoisesti
panostaa näihin uusiutuviin energialähteisiin
ja työllistäviin energialähteisiin, joiden
vaikutukset näkyvät pidemmällä aikavälillä.
Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Minä joudun aika pitkälti
yhtymään siihen, että minäkin
olen vähän pettynyt, että tällaisia
demohankkeita ei ole ilmaantunut. Alan teollisuus ei ole kyennyt
tunnistamaan sellaisia kannatettavia hankkeita, joihin se olisi
rohjennut sitoutua riittävästi myös itse,
koska totta kai pitää olla se yritysalusta, mikä se
kulloinkin onkin, joka lähtee liikkeelle. Vielä kerran
toistan, että Martinlaaksossa kysymys oli nimenomaan tällaisen
biojätteen polttamisesta kaasuttamisteknologiamenetelmällä,
mutta se kaatui tunnettuihin valitusmenettelyihin, mikä oli
kyllä tavattoman ikävä ja valitettava
asia. Nyt täytyy vaan toivoa ja sen verran voin sanoa,
että tiedossani onkin uusia hankkeita, jotka ehkä tulevat
aika lailla siihen samaan teknologiseen saumaan, missä mainittu
hanke oli. Jos ne nousevat jalalleen riittävästi
vielä kertaalleen, on eduskunta varannut 10 miljoonaa euroa
käyttämätöntä rahaa;
se ei ole kahteen vuoteen mennyt niin sanotusti kaupaksi tämä raha.
Mitä tulee muihin tavanomaisempiin hankkeisiin uusiutuvien
energianlähteitten hyödyntämiseksi, niin
kutakuinkin, ei nyt aivan kaikkia, mutta kutakuinkin kaikki kelvolliset
hankkeet kyetään rahoittamaan. Ei aivan kaikkia,
myönnän, jonkun verran joudutaan tinkimään,
mutta ylivoimainen valtaosa.
Yleiskeskustelu päättyy.