2) Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi toimeentulotuesta
annetun lain ja kunnan peruspalvelujen valtionosuudesta annetun lain
muuttamisesta
Peruspalveluministeri Susanna Huovinen
Arvoisa puhemies! Tässä esityksessä ehdotetaan
muutettaviksi toimeentulotuesta annettua lakia ja kunnan peruspalveluiden
valtionosuudesta annettua lakia. Tämä esitys pohjautuu
vuosien 2015—2018 julkisen talouden suunnitelmaan.
Esityksen mukaan toimeentulotuki haettaisiin jatkossa pääsääntöisesti
Kansaneläkelaitokselta ja perustoimeentulotuen osalta myöntäminen
ja maksaminen siirrettäisiin Kansaneläkelaitoksen hoidettavaksi.
Kunnan peruspalveluiden valtionosuudesta annettuun lakiin tehtäisiin
siirron edellyttämät muutokset.
Tuki säilyisi edelleen hakemuksen perusteella myönnettävänä ja
tarveharkintaisena etuutena. Tarkoituksen ei ole muuttaa nykyistä sääntelyä henkilön
tai perheen oikeudesta toimeentulotukeen. Kunnat osallistuisivat
perustoimeentulotuen rahoitukseen edelleen niin, että kuntien
rahoitusosuus kustannuksista olisi 50 prosenttia. Kuntien osuus
otettaisiin jatkossa huomioon vähentämällä se
kunnan peruspalveluiden valtionosuudesta. Täydentävä ja
ehkäisevä toimeentulotuki jäisivät
edelleen kuntien hoidettavaksi.
Perustoimeentulotukea koskevien tehtävien hoidon siirtyminen
Kansaneläkelaitokselle vähentäisi kuntien
tehtäviä ja velvoitteita, ja tämähän
on ollut tarkoituksena, kun rakennepaketin eri osia, joihin tämäkin
siis kuuluu, on viety eteenpäin. Siirto mahdollistaisi
myös myöntämismenettelyjen tehostamisen
sekä sitä kautta kuntien henkilöstöresurssien
nykyistä tehokkaamman suuntautumisen sosiaalihuollon asiakastyöhön.
Siirron seurauksena myös yhä useamman asiakkaan
elämisen peruskulut voitaisiin tarvittaessa ottaa huomioon
yhdessä viranomaisessa asioimalla ja vain kertaalleen esitettyjen selvitysten
perusteella.
Esityksen seurauksena perustoimeentulotuen myöntäminen
ja maksatus pohjautuisivat valtakunnallisesti yhtenäisiin
perusteisiin, mikä myös parantaisi perustoimeentulotukiasiakkaiden
yhdenvertaisuutta maassamme. Esityksellä turvataan myös
aikaisempaa paremmin viimesijaisen etuuden saaminen niissä tilanteissa,
joissa henkilö on nykyisenkin lainsäädännön
mukaisesti tähän oikeutettu.
Asiakkaiden ohjautuminen kunnan sosiaalitoimeen silloin, kun
hän on sosiaalityön tarpeessa, on pyritty tässä esityksessä varmistamaan
kirjaamalla lakiin kunnille ja Kansaneläkelaitokselle yhteistyövelvoite.
Tämän ohella Kansaneläkelaitokselle on
asetettu velvoite tarvittaessa ohjata ja neuvoa perustoimeentulotuen
hakijaa sosiaalihuollon palveluihin hakeutumisessa. Ohjauksesta
ja neuvonnasta tulee erityisesti huolehtia silloin, kun toimeentulotuen
perusosaa joudutaan syystä tai toisesta alentamaan. Lisäksi
asiakkaiden asema ja oikeus henkilökohtaiseen asiointiin on
turvattu kirjaamalla lakiin oikeus keskustella 7 arkipäivän
kuluessa pyynnön esittämisestä myös
Kansaneläkelaitoksen toimihenkilön kanssa perustoimeentulotuen
myöntämiseen liittyen.
Arvoisa puhemies! Esityksen tavoitteena ei ole muuttaa toimeentulotuen
tasoa eikä tuen myöntämisperusteita.
Täydentävän ja perustoimeentulotuen suhdetta
esitetään kuitenkin tarkistettavaksi siltä osin
kuin kysymys on pääosin vähäistä harkintaa
edellyttävistä ja usein toistuvista menoeristä,
jotka nykyisin kuuluvat täydentävän tuen
piiriin. Tältä osin nykyisen lain mukaan täydentävänä toimeentulotukena
huomioituja menoja ehdotetaan siirrettäväksi perustoimeentulotuessa
huomioitavaksi.
Tavoitteena on asiakkaan kannalta sujuvampi ja tehokkaampi hallinto.
Asumiseen liittyvien toimeentulotuessa huomioitavien menojen osalta
harkinta pyritään keskittämään
perustoimeentulotuen myöntämisharkinnan yhteyteen.
Toimeentulotuen kehittäminen, ohjaus ja johtaminen
on tässä esityksessä tarkoitus säilyttää edelleen
sosiaali- ja terveysministeriöllä. Ja, puhemies,
nämä lait on tarkoitettu tulemaan voimaan 1. päivänä tammikuuta
2017.
Anna Kontula /vas:
Arvoisa puhemies! En tiedä, mikä positiivisuusvirus
nyt on iskenyt, kun huomaan kiittäväni jo toista
hallituksen esitystä samana päivänä,
mutta minä olen iloisesti yllättynyt siitä,
että tähän on mahdollisuus.
Tosiasiahan on, että suomalainen sosiaaliturvajärjestelmä,
tulonsiirtojärjestelmä, on kriisissä ja
kaipaa huomattavan suurta päivitystä. Meidän järjestelmämme
jakaa ihmiset sellaisiin kategorioihin, jotka ovat vanhentuneet
jo ajat sitten, joilla useimpien meistä todellisuuden kanssa
on enää hyvin vähän tekemistä.
Meidän järjestelmämme vaatii sellaista
byrokratiaosaamista, joka usein pääsee muodostumaan
vasta yrityksen ja erehdyksen kautta, jopa sukupolvien ahkeran tuenkäytön
myötä, ja jota yhtäkkiä pulaan joutunut
ihminen ei osaa hyödyntää. Meidän
järjestelmämme on joiltakin osin jopa ennakoimaton
ja mielivaltainen ja siten ei täytä edes niitä perustavanlaatuisimpia
vaatimuksia, joita jo perusturva-sanan se turva-osuus edellyttää.
Toimeentulotuki on yksi tämän järjestelmän heikoista
lenkeistä. Käsittelyajat eivät pidä.
Keskittyminen toimeentulotukeen ja yritykset pitää kiinni
käsittelyajoista vievät resurssit muulta sosiaalityöltä — siitä,
mitä sosiaalityö on alun perin tarkoittanut — ja
sosiaalityön asiakkaiksi kategorisoituvat myös
sellaiset ihmiset, joilla ei varsinaisesti ole mitään
sosiaalityön tarvetta, jotka ovat pelkästään
köyhiä.
No, ilmeinen ratkaisu tähän tilanteeseen olisi tietysti
perustulo, joka poistaisi tuhansien tuntien edestä byrokratiaa
ja ennen kaikkea poistaisi sen epävarmuuden siitä,
että onko siellä jääkaapissa
ruokaa ensi viikolla, jonka takia sosiaaliturva alun perin laadittiin,
jonka takia 100 vuotta sitten tässä maassa ihmiset
olivat valmiit nousemaan aseisiin, jonka takia 50 vuotta sitten
ihmiset tekivät pitkän työpäivän
jälkeen vielä toisen työpäivän
taatakseen sen lapsilleen ja jota epävarmuutta nykyinen
järjestelmä ei enää vanhentuneiden
käytäntöjen vuoksi pysty poistamaan.
Minun nähdäkseni matkalla perustuloon — joka
on minusta ainoa järkevä vaihtoehto — se, että nykyiset
tukijärjestelmät keskitetään
yhteen paikkaan, tässä tapauksessa toivoakseni
Kelaan, voi olla iso askel siihen suuntaan, että ehkä me joku
päivä pääsemme myös
turhista kategorioista eroon tai pystymme luomaan järkevämpiä kategorioita
tilalle. Minä myös olen ilolla seurannut sitä,
mitenkä Kela on viime vuosina omassa toiminnassaan pyrkinyt
vähentämään sitä byrokratiataakkaa
ja pyrkinyt sellaiseen viranomaiskieleen, joka olisi ihmisten ymmärrettävissä ja tavoitettavissa.
Toimeentulotuen siirtäminen Kelaan niiltä osin
kuin kysymys on pitkälti mekaanisista laskelmista on vain
luonnollinen osa tätä perin hidasta ja vähän
kömpelöä etenemistä, mutta silti
etenemistä oikeaan suuntaan.
Mika Niikko /ps:
Arvoisa puhemies! On hienoa nähdä, että me
olemme jostakin hallituksen esityksestä samaa mieltä edustaja
Kontulan kanssa ja miksei myös hallituksen kanssa, nimittäin tämä on
hyvä esitys. On hyvä, että hallitus tukee toimeentulotuen
varassa eläviä henkilöitä byrokratian
vähenemisen suhteen ja asiakaspalvelu siirtyy yhä enemmän
sähköiseen muotoon ja lähemmäksi
asiakasta.
Tämä kokeiluhan toteutettiin Vantaalla, ja Vantaalla
oli hyviä kokemuksia siitä, mutta sen viestin
olen Vantaalla saanut virkamiesjohdolta, että heidän
mukaansa tässä kuitenkin jäisi jotain tehtäviä edelleen
sosiaaliviranomaisille. Itse en oikein ole saanut kiinni siitä nyt
vielä, mitä ne tehtävät ovat.
Kuitenkin jää tältä osin vielä sosiaalitoimelle,
vaikka tämä perustoimeentulotuki laskettaisiin
Kelassa.
On myös hyvä, että tulee tämä 7
vuorokauden sisällä oleva tapaamisvelvoite henkilökunnan kanssa.
Kaikkia hakemuksia eivät kaikki pysty tekemään
hyvin. Tarvitaan myös yksilöllistä ohjausta,
ja se tulee kaikille taata.
Olisin tiedustellut myös sitä, tuleeko helpotuksia
tähän todisterumban käytäntöön,
kun tällä hetkellä asiakas joutuu jos
jonkunnäköisiä todistuksia joka ikinen
kuukausi toimittamaan saadakseen toimeentulotukea. Esimerkiksi olen
ihmetellyt monta kertaa sitä, kun asiakkaat puhuvat siitä,
että joka kerta pitää toimittaa kahden kolmen
kuukauden ajalta olevat pankkitiliotteet kaikista tuloista ja menoista.
Vaikka jokainen tietää sen, että asiakkaalla
voisi olla vaikka viidessä pankissa tili, niin eihän
tämä ole hirveän järkevän
kuuloista. Ja jos joku todiste puuttuu, niin tukea ei yleensä myönnetä,
vaan pyydetään täydentämään
hakemusta. Siinä mielessä lailla voitaisiin säätää myös
näitä toimenpiteitä, että se
välitön toimeentulotuki jossain määrin
annettaisiin, vaikka tositteita puuttuisi. Ei ole syytä jättää maksamatta
esimerkiksi vuokraan olevaa tukea, jos joiltain muilta osin joku
asia on jäänyt uupumaan.
Outi Alanko-Kahiluoto /vihr:
Arvoisa puhemies! Vihreät ovat ajaneet toimeentulotuen
Kela-siirtoa pitkään, askeleena kohti perustuloa.
Kela-siirto toivottavasti vähentää byrokratiaa
ja ihmisten pompottamista luukulta toiselle, kun eri tuet voi saada
samalta luukulta.
Toimeentulotuen perusosan maksatuksen siirtäminen kunnilta
Kelaan on järkevä uudistus. Se tekee toimeentulotuen
maksamisesta nykyistä tasa-arvoisempaa ja yksinkertaisempaa.
Uudistuksella turvataan nykyistä paremmin se, että kaikki
vähimmäisturvaan oikeutetut myös saavat
tuen.
Sosiaali- ja terveysministeriön laskelman mukaan kunnissa
on peräti 1 800 henkeä käsittelemässä tukipäätöksiä.
Käsittelijöiden ajasta menee 70 prosenttia tiedonhakuun
Kelan tiedostoista. Noin 50—70 prosenttia toimeentulotukipäätöksistä on
etuuskäsittelijöiden, ei sosiaalityöntekijöiden
tekemiä.
Kela-siirtoa kokeiltiin onnistuneesti jo 90-luvulla monessa
kunnassa. Käsittelyjonot poistuivat, ja ihmiset saivat
palvelun yhdeltä luukulta. Kuntien sosiaalityöntekijät
pystyivät keskittymään henkilökohtaista
palvelua vaativaan sosiaalityöhön. Kela esitti
jo tuolloin kokeilun vakinaistamista, mutta asia ei poliittisista
syistä edennyt.
Argumenttina toimeentulotuen Kela-maksatuksen siirtoa vastaan
on käytetty sitä, että toimeentulotuen
saaminen automaattisesti jättäisi pienituloisen
henkilön vaille sosiaalityöntekijän henkilökohtaista
tapaamista ja siis vaille koulutetun sosiaalityöntekijän
apua. On kuitenkin arvioitu, että noin puolet toimeentulotuen
saajista on puhtaasti taloudellisen tuen tarpeessa. Heille sosiaalitoimen
virkailijan tapaaminen ei ole tarpeen. Sosiaalitoimistoista on tullut
maksuautomaatteja sen sijaan, että koulutetuilla sosiaalityöntekijöillä olisi
oikeasti aikaa sosiaalityölle, mikä on suuri sääli.
Toinen argumentti siirtoa vastaan on ollut se, että siirto
lisäisi toimeentulotuen hakijoiden määrää.
90-luvun kokeilun tulokset eivät kuitenkaan tue tätä,
sillä silloisissa kokeilukunnissa menot kasvoivat suurin
piirtein saman verran kuin muissa kunnissa. Lisäksi on
täysin kestämätön ajatus, että tuen
hakemisesta tehdään hankalaa, jotta kaikkein köyhimmät
ihmiset eivät hakisi sitä. Sosiaaliturvan alikäyttö on
yleistä erityisesti pienituloisten vanhusten kohdalla.
Juuri vanhukset jättävät usein hakematta
toimeentulotukea vaikka olisivat siihen tulojensa puolesta oikeutettuja,
koska he pitävät hakemista byrokraattisena, hankalana
ja jopa nöyryyttävänä.
Toimeentulotuen perusosan siirto Kelaan ei tietenkään
ole mikään ihmelääke, joka vapauttaa meidät
kaikesta byrokratiasta ja poistaa kaikki sosiaaliturvan aukot. Ongelmia
edelleen jää, ja yksi johtuu siitä, että osa
toimeentulotuesta jää edelleen kuntaan sosiaalitoimen
maksettavaksi. Perusongelma on se, että perusturva ei riitä elämiseen
varsinkaan suurissa kaupungeissa, joissa asuminen on kallista. Siksi
toimeentulotuesta on tullut perusturvan jatke, vaikka sen pitäisi
olla vain väliaikainen apu. Jos Kelan maksamia tukia pystyttäisiin
nostamaan ja erityisesti saamaan suurten kaupunkien asumistukia
lähemmäs todellisia asumisen kustannuksia, vähenisi
tarve toimeentulotuen asumislisälle. Tätäkin
kautta päästäisiin yksinkertaisempaan
järjestelmään.
Toimeentulotuen perusosan siirtäminen Kelalle ja muun
toimeentulotuen jättäminen kuntien sosiaalitoimistoihin
jättää siis omia ongelmiaan, joita meidän
täytyy ratkoa. Meidän täytyy myös
pystyä vahvistamaan sosiaalityötä nykyisestä.
Uudistuksen yhteydessä tulee huolehtia, että sosiaalipalvelut
saavuttavat jatkossakin niitä tarvitsevat ihmiset.
Toimeentulotuki- ja asumistukijärjestelmä kaipaavat
kipeästi korjaamista. Seuraavana aske-leena asumistukea
pitäisi korjata niin, että harvemmat
joutuvat hakemaan toimeentulotuen asumislisää selvitäkseen
asumiskuluistaan. Tä-mä voidaan tehdä yhdenmukaistamalla
asumismenojen korvaustasot ja määräysperusteet
toimeentulotuessa ja asumistuessa. Monet työttömät
joutuvat nykyisin hakemaan asumiseensa Kelan asumistukea, joka on
jäänyt kauas todellisten vuokrien tasosta. Toimeentulotuessa
sen sijaan korvataan selvästi korkeampia asumismenoja,
ja pärjätäkseen työtön
joutuu turvautumaan viimesijaiseen toimeentulotukeen, elikkä sen asumislisään.
Seurauksena on toimeentulotuen muuttuminen pysyväluonteiseksi
tueksi suurella osalla perusturvan varassa olevista. Etenkin isoissa
kaupungeissa toimeentulotuesta on käytännössä tullut
pysyvä Kelan asumistuen lisä, missä tietenkään
ei ole mitään järkeä. Mielestäni asumistuessa
tulisi sallia siis nykyistä suurempaa kuntakohtaista vaihtelua,
kuten toimeentulotuessakin on. Näin kaupunkiseutujen korkeat vuokrat
voitaisiin ottaa Kelan asumistuessa paremmin huomioon. Lisäksi
pitäisi jatkokehittelyssä pohtia, voitaisiinko
myös toimeentulotuen asumislisä siirtää Kelan
maksettavaksi.
Kristiina Salonen /sd:
Arvoisa puhemies! Toimin seitsemän vuotta toimeentulotuen
etuuskäsittelyn esimiehenä, ja sen seitsemän
vuoden aikana useaan otteeseen puhuttiin siitä, että toimeentulotuki,
perustoimeentulotuki ollaan siirtämässä Kelalle.
Asia ei ole uusi eikä edes 2000-luvun ilmiö, vaan
90-luvulta lähtien tätä keskustelua on
aika ajoin käyty, ja siksipä tuntuu jopa vähän
epätodelliselta, että nyt vihdoin ja viimein olemme
täällä asiaa päättämässä.
Olen nähnyt seitsemän vuoden aikana toimeentulotuen
maksattamisen muutoksen ja erityisesti sen muutoksen enemmän
ja enemmän etuuskäsittelyn suuntaan, etuuden tyyppiseksi toimeentulotueksi.
Erityisesti vuonna 2008 tulleet aikarajat toimeentulotuen käsittelyyn
pakottivat viimeistään kunnat miettimään,
että miten etuuskäsittelyä kehitetään.
Silloin viimeistään syntyivät tällaiset
prosessit, joissa toimeentulotukea haetaan kirjallisena, liitteet
pitää olla toimitettuna, etuuskäsittelijät
eivät ota enää henkilökohtaisesti
toimeentulotuen hakijoita tavattavakseen, vaan käsittelevät
ne hyvin samantyyppisesti kuin Kelassa etuudet käsitellään.
Samaan aikaan kuitenkin etuuskäsittelijät
olivat vähän puun ja kuoren välissä.
Esimerkiksi eduskunnan oikeusasiamies on katsonut, että toimeentulotuen
myöntäminen on liian kaavamaista. Tosiasia kuitenkin
oli se, että seitsemän päivän
aikarajan täyttääkseen työtä piti
tehdä urakalla. Joka päivä katsottiin,
että tuleeko tämä seitsemän
päivän aikaraja täyteen ja sitten jäätiin ylitöihin
tekemään niitä hakemuksia, joissa se
aikaraja täyteen tulisi. Ei ollut siis enää aikaa
harkinnalle tai erityiselle soveltamiselle, vaan piti löytää sellainen
prosessi, jossa hyvin kaavamaisesti toimeentulotuki pystytään
mahdollisimman ripeästi, nopeasti ja tehokkaasti myöntämään,
ja määrällisesti pystytään
sitä kautta käsittelemään isompi
määrä asiakkaita.
Pikkuhiljaa siis kunnat siirtyivät tällaiseen
kelamaiseen maksatukseen, ja merkittävää onkin, että esimerkiksi
tässä hallituksen esityksessäkin todetaan,
että valtaosa sosiaalitoimiston työntekijöistä on
etuuskäsittelijöitä. Voisi ajatella toisinpäin,
että sosiaalityöntekijöitä tai
sosiaaliohjaajia olisi isompi osa, mutta aikuissosiaalityössä etuuskäsittelijöitten
määrä on kasvanut niin, että se
on jopa ylittänyt sosiaalityöntekijöiden määrän.
Nyt minä ajattelen niin, että kun tämä toimeentulotuen
maksatus siirtyy samalle taholle kuin esimerkiksi työttömyyskorvaus
on, niin näkyväksi tulee myös tarve kiinnittää huomiota näihin
ensisijaisiin etuuksiin. Nyt tiedetään jo, että 96
prosenttia toimeentulotukiasiakkaista on jo Kela-asiakkaita. On
ollut vähän hölmöjä tilanteita,
että kun Kelan ensisijaisen etuuden maksatuksessa on ollut
ruuhkaa, niin asiakas on Kelasta ohjattu kunnan sosiaalitoimistoon
ja siellä on pitänyt lyhyessä määräajassa
myöntää se toimeentulotuki. Ehkä nyt
sitten Kelankin pitää sisällään
katsoa, että nämä ensisijaiset etuudet
toimivat, ettei synny turhaa perintää niin, että työttömyyskorvaus
pitää periä sen takia toimeentulotuen
korvaukseksi, kun sitä ei ole vielä ehditty päättelemään.
Ja tietenkin sitten myös näiden etuuksien taso
on toinen asia, joka tulee jotenkin konkreettisemmin nyt näkyväksi.
Täytyy kuitenkin samalla sanoa, että ei tämä täysin
ongelmaton ole tämä esitys. Esimerkiksi neuvonta-
ja ohjaustyö: Nykyisellään sosiaalitoimistoissa
se on sosiaalialan ammattilainen, yleensä sosiaaliohjaaja,
joka tekee esimerkiksi uuden asiakkaan kohdalla alkukartoituksen,
ja siellä nousevat esille muutkin kuin taloudelliset ongelmat,
esimerkiksi työttömyyden esteet. Pelkona onkin
nyt se, että ne asiakkaat, jotka todella tarvitsevat sitä sosiaalityötä ja
sosiaaliohjausta, jäävät tässä alkuvaiheessa
ehkä huomiotta. Tiedetään, että mitä varhaisemmassa
vaiheessa pystyttäisiin heidät sieltä noukkimaan
sosiaalityön piiriin, niin sen nopeammin pystyttäisiin
sitten myös heidän tilanteeseensa vaikuttamaan.
Toinen asia on se, että täällä nousi
esille nämä liput ja laput, joita on jouduttu
toimittamaan. Ymmärrän, että se on ollut
haastavaa, mutta ei se ole yksistään myöskään
negatiivinen asia. Toimistosihteereillä on nykyisellään
ollut velvollisuus havainnoida näistä tiliotteista
myöskin muita asioita. Esimerkiksi, jos on jatkuvasti Alko-ostoksia
tai kaikki rahat menevät vaikka pubeihin tai taksimatkoihin,
niin voidaan huomioida sitä kautta, että on myös
tarvetta muullekin kuin pelkästään toimeentulotuelle,
ja sieltä on pystytty nostamaan esille sitten sosiaalityön
tarpeessa olevia.
Anu Vehviläinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämä käsittelyssä oleva
hallituksen esitys on niitä aika harvoja asioita, jotka
tästä hallituksen rakennepoliittisesta ohjelmasta
ovat etenemässä, mutta tämä on
kyllä myönteinen sellainen, ja itse asiassa olin
myös hieman yllättynyt, kun tästä aikanaan
silloin puolitoista vuotta sitten tehtiin linjaus, ja tämä nyt
on myös täällä meillä käsittelyssä,
ja ehdimme todennäköisesti ja toivottavasti tämän
viedä myös eteenpäin.
On ihan selvä asia, että meidän sosiaaliturvajärjestelmä ei
olisi tällainen, jos me nyt ryhtyisimme tekemään
sitä puhtaalta pöydältä. Me kaikki
tiedämme sosiaaliturvajärjestelmän monimutkaisuuden,
sen että se on sirpaleinen, ei ole kannustava, on hankala
myös asiakkaiden, ihmisten kannalta, monisyinen kaiken
kaikkiaan.
Jos katsomme tämän hallituksen esityksen perusteluistakin,
miten paljon toimeentulotukea kaiken kaikkiaan käytetään,
vaikka se on viimesijainen turva — ensisijainen turvahan
ihmiselle on työtulo, että ihminen saisi olla
töissä, toissijainen turva on niin sanotusti perusturva,
ja tämä on sitten aivan viimesijainen — niin
perustelutekstien mukaan kaiken kaikkiaan 246 000 kotitaloutta
sai vuonna 2013 toimeentulotukea ja käsitti kaiken kaikkiaan
lähes 400 000 ihmistä, niin että se
on todella todella paljon ja käytetty. Peruskysymys kuuluu
siitä, miten on mahdollista, että meidän
toimeentulotukijärjestelmästä on tullut monellekin
melkein se pakollinen rinnakkainen turvamuoto, kuten edustaja Alanko-Kahiluoto myös
omassa puheenvuorossaan sanoi. Toki on niin, että eihän
pelkästään ole kysymys tästä asumistukiasiasta
vaan kysymys on siitä, että asuminen on liian
kallista, että pitäisi olla edullisempia asuntoja,
että ihmiset eivät tarvitsisi niin paljon näitä tukijärjestelmiä.
Itse tästä esityksestä totean sen,
joka tuli jo edelläkin esille, että tätähän
on kokeiltu itse asiassa vähän useammassakin vaiheessa
ja silloin 90-luvulla jo tehtiin kahdeksan vuoden kokeilu ja osittainhan
siitä oli pääsääntöisesti
myönteisiä tuloksia mutta niin kuin aina eivät
kokeilutkaan aina pelkästään myönteistä tuo.
Sen takiahan niitä tehdään, että tulevat
myös ne ongelmat esille ja voidaan korjata, jos otetaan
sitten lainsäädäntöä käyttöön.
Pitäisin tärkeänä sitä,
että me pystyisimme menemään tässä sosiaaliturvan
uudistamisessa myös eteenpäin. Tämä asia
oli tosiaan siellä Sata-komiteassa esillä, silloin
ei edennyt. Nyt tämä on meillä tässä käsissä,
ja hyvä niin. Ajattelisin itse ja laajemminkin keskustassa
ajatellaan, että seuraava askel voisi olla, että me
tekisimme perustulosta kokeilun lähivuosina, voisi olla
useammallakin erilaisella paikkakunnalla, alueella ja määräaikaisesti
siten, että se ei rikkoisi perustuslain henkeä vaan
voitaisiin katsoa, onko perustulosta siltaa työhön,
jotta saisi sosiaaliturvan ja työtulon paremmin yhteensovitettua.
Sitten totean vielä ehkä tämmöisiin
tämän hallituksen tekemättömiin
töihin sen, että omaishoidon tuki on ollut asia,
joka on ollut monen puolueen agendalla, ja että pitäisi
siirtää tämä taloudellinen palkkio,
rahallinen tuki, omaishoitajalle Kelan vastattavaksi, ja siitä on
ollut vuosien ajan aika paljonkin yksimielisyyttä, ja ainakin
keskusta sitä kannattaa. Pitäisin tärkeänä,
että seuraava askel asioiden hoidossa, miten perusturvaa ja
myös näitä tukia voitaisiin ehkä paremmin
hoitaa, voisi olla se, että omaishoidolle laadittaisiin valtakunnalliset,
yhtenäiset kriteerit ja tämä omaishoidon
tukipalkkion maksatus siirrettäisiin Kelan vastattavaksi.
Se tarkoittaisi ehkä noin pariakymmentätuhatta
uutta omaishoitajaa, ja rahoitus ei tietysti ole ihan selvä asia.
Kukaan ei varmaan ajattele, että yhtäkkiä valtiolta
löytyy rahaa maksaa kokonaan, mutta siinä pitäisi
katsoa, miten kustannusten jako tehdään ja onko olemassa
Kelan ehkä muitten etuisuuksien, tukien muodossa semmoista,
jota voitaisiin yhteensovittaa, että saataisiin omaishoidon
tuki tulevalla vaalikaudella siirrettyä Kelan vastattavaksi.
Mikael Palola /kok:
Arvoisa puhemies! Niin kuin täällä on
useissa puheenvuoroissa todettu, niin tämä on
hyvä ja konkreettinen esitys vähentää myöskin
sitten kuntien tehtäviä. Minäkin uskon
siihen, että tämän siirron seurauksena
Kela pystyy aikanaan sitten tätä nykyistä hajautettua mallia
paremmin ja tehokkaammin nämä palvelut ja ennen
kaikkea ne rutiinit ja hallinnot järjestämään.
Kokonaisuuden kannalta on olennaista se, miten käy sitten
ylipäätään toimeentulotuen käytölle
ja miten kunnat onnistuvat sitten sopeuttamaan tästä vapautuvan
henkilöstön.
Ennakkotietojen mukaan Kelaan ei olla perustamassa tätä toimintaa
varten uutta erillistä yksikköä, ja varmaan
ihan perusteltua näin, mutta haluan kuitenkin muistuttaa,
että esimerkiksi Keuruulla on hyvät varuskunnalta
vapautuneet tilat. Jos Kela tällaista yksikköä jatkossa
suunnittelee muodostavansa, niin siellä ovat paikalliset selvittäneet,
että siellä olisi myöskin tähän
tarpeeseen vapautuvaa tilaa ja olemassa hyvää henkilökuntaa.
Niin kuin tässä muun muassa edustaja Salonen
on tuonut hyvin esille, niin täysin ongelmatonhan tämä siirto
ei ole. Toimeentulotuki, vaikka se onkin hyvin pitkälle
tämmöinen rutiininomainen toimenpide, on ollut
kuitenkin yksi konkreettinen väline, jolla sosiaalityössä on
voitu puuttua ja tarttua yksittäisten ihmisten asioihin
ja tukea ja kannustaa eri elämäntilanteissa. Sen
takia onkin hyvin tärkeätä, että nyt
jatkovalmistelussa ja toimeenpanossa huomioidaan Kelan ja kuntien,
tai mitä ne tulevat sote-alueet ja tuotantoalueet sitten
mahdollisesti ovatkaan, välinen yhteistyö.
Mutta lopuksi vielä esittäisin ministerille
kysymyksen: miten te näette, vaikuttaako tämä tuleviin
pyrkimyksiin, mahdollisiin pyrkimyksiin sisällyttää toimeentulotukeen
tällaista vastikkeellisuutta tai osallistavuutta lisääviä elementtejä?
Johanna Ojala-Niemelä /sd:
Arvoisa herra puhemies! Tämä on mielestäni
kannatettava esitys. Iso kiitos siitä ministerille, että tämä toimeentulotuen
perusosan maksatus siirretään nyt Kelaan. Tämä on
sekä oikeudenmukaisuus- että yhdenvertaisuuskysymys
samalla.
Kritiikkiä on esitetty sen johdosta, että tämä automaattinen
tuen maksu johtaa siihen, ettei sosiaalityö kohtaa riittävästi
asiakasta. Mutta olen kyllä saanut huomata, että todellisuudessa
monet puolustavat tässä järjestelmää,
jota ei ole enää todellisuudessa olemassa. Sosiaalityön
asema ei kavennu. Esimerkiksi Oulun kaupungissa 90 prosenttia päätöksistä tehdään
ilman sosiaalityötä. Vastapainoksi on kuitenkin
luonnollisesti mietittävä, mitkä pointit
ovat kriittisiä niiden ihmisten osalta, jotka tarvitsevat
sosiaalityötä. Plussaa on, että sosiaalityölle
jää myös mahdollisuus kehittää tätä sarkaa
niille, jotka sitä todellisuudessa tarvitsevat.
Toinen kritiikki on koskenut sitä, että esitys
lisäisi toimeentulotuen hakijoiden määrää.
Alikäyttöä varmasti on, eli henkilö,
joka olisi oikeutettu toimeentulotukeen, ei sitä saa. Onkin
arvioitu alikäytön olevan jopa 50 prosenttia:
yksinasuvia, pariskuntia ilman lapsia, yksinhuoltajia. Tähän
on tietenkin luonnollisesti kiinnitettävä huomiota
myös jatkossa, miten tätä alikäytön poistamista
voitaisiin suitsia, koska kyllä sen, joka on tähän
oikeutettu, tulisi myös tämä tuki saada.
Pauliina Viitamies /sd:
Arvoisa puhemies! Täällä on kovasti
kiitelty tätä esitystä, ja nyt on syytäkin.
Täytyy sanoa vähän samoin kuin tuo edustaja
Salonen tuossa aikaisemmin, että en olisi uskonut, että tämä päivä vielä tulee
eteen, että pääsemme tässä näin
hyvin vauhtiin.
Tätä on toivottu sekä kuntien toimesta
että myöskin tietenkin asiakkaitten toimesta.
Tämä on yhdenvertaisuuskysymys: nyt meillä jatkossa suomalaiset
ovat paremmin tasa-arvoisessa asemassa toisiinsa nähden
riippumatta siitä, missä päin Suomea
he asuvat. Ja yhtä lailla tässä vapautuu
nyt sitten henkilökuntaa, toivon mukaan, kunnissa, sosiaalitoimessa
lastensuojelutyöhön, perhetyöhön,
näihin asioihin, joihin sitä todellista sosiaalityöntekijän
ammattitaitoa tarvitaan.
Arvoisa puhemies! Meillä istuu tuolla aitiossa nyt
hallituksen tehokkain ministeri, ja kysynkin nyt häneltä,
jos hän vielä puheenvuoron tässä saa:
mitä kuuluu tälle omaishoidon tuen maksatukselle
ja sen siirtämiselle Kelaan? Se on yhtä lailla
ollut meillä huulilla vuosikausia, ja toivon mukaan nyt
sitten tässä asiassa edistytään
yhtä vauhdikkaasti.
Kristiina Salonen /sd:
Arvoisa puhemies! Haluaisin tässä kohdassa
tähdentää, että me emme ole
päättämässä perustuloon
siirtymisestä tällä hallituksen esityksellä,
vaan yhden sosiaalietuuden maksamisen siirtämisestä Kelaan,
ja tämä on mielestäni tärkeää nyt
tehdä selväksi.
Vielä haluaisin jatkaa aikaisemmasta puheenvuorosta,
kun nostin esille tämän erilaisten lappujen ja
esimerkiksi tiliotteiden toimittamisen. Esimerkiksi pikavipit, joista
eduskunta on hyvinkin yksimielisesti ollut hyvinkin huolissaan,
ovat yksi sellainen asia, jotka tiliotteesta löytyvät.
Voi olla niin, että toimeentulotuen hakija itse ei esimerkiksi
häpeästä johtuen kehtaa edes kertoa taloudellisia
ongelmiaan ja esimerkiksi pikavippien ottamista, ja tämän
näkyminen näistä tiliotteista on ollut
merkki sosiaalityön tarpeesta. Pidän edelleenkin
todella tärkeänä sitä, että Kelassa
tehtävässä etuuskäsittelyssä osataan
nostaa tärkeitä asioita esille, osataan tulkita
asioita, jotka kertovat sosiaalityön tarpeesta, esimerkiksi täysin
tulottomat henkilöt, nuoret toimeentulotukiasiakkaat, velkaongelmaiset
ja niin edespäin. Sosiaalityön tarkoitus on tukea
yksilöä muutokseen ja oman elämän
hallintaan, ja tämä muutos ei saa nyt johtaa sosiaalityön
vähenemiseen eikä tietenkään
siihen, että sitten henkilöt syrjäytyisivät.
Toivon, että valiokunta selvittää nyt
sitten tarkkaan, että miten tämä sosiaalityö tässä sitten käytännössä hoidetaan.
Minua huolettaa myöskin Kelan toimipisteiden vähyys.
Me tiedämme, että joka kunnassa niitä ei
ole ja nettihakeminen ei valtaosalle kohderyhmästä ole
ominaista. Esimerkiksi opiskelijoille se on hyvinkin luonteva tapa,
mutta sitten esimerkiksi 90-luvun lamassa syrjäytyneille
se voi olla hyvinkin vaikea tapa toimeentulotukea hakea.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Piti varmuuden vuoksi tulla oikein tänne
asti, kun voi olla vähän yli 2 minuuttia asiaa.
Mitä toimeentulotuelle pitäisi oikeasti tehdä? Se
pitäisi lakkauttaa. Sitä ei voi lakkauttaa tietenkään
nyt. Mutta vähän toisin kuin edustaja Salonen
yhdessä osassa puheenvuoroaan — joka muilta osin
oli täyttä asiaa — kun hän sanoi,
että toimeentulotuki on sosiaalietuus, joka siirretään nyt
kunnilta Kelaan, niin oikeastihan toimeentulotuki ei ole sosiaalietuus.
Se on sosiaalihuoltoa. Se on viimesijainen tuki tilanteessa, jossa
perusturvaan liittyvät etuudet eivät riitä turvaamaan ihmisten
elämää.
Se, mitä meidän pitäisi tehdä,
on saattaa perusturva, työttömyysetuudet, sairasvakuutusetuudet
ja niin edelleen, sellaiselle tasolle, että kukaan ei joutuisi — voi
sanoa suoraan — nöyrtymään hakemaan
toimeentulotukea, siihen myllyyn, jota täällä ymmärtääkseni
on jo ansiokkaasti kuvattu erilaisine yksityiskohtaisine tulo- ja menotietoineen,
ja kerran kuukaudessa, vieläpä. Tähän
liittyy myöskin se, että ihmiset kuitenkin kokevat,
että ikään kuin esimerkiksi työmarkkinatuki
ja toimeentulotuki on samaa asiaa, sitä haetaan vain vähän
eri paikasta ja toiseen joutuu antamaan paljon enemmän
selvityksiä. Sitten, kun tässä tämä Jyrki
Kataisen hallitus päätti historiallisesti parantaa
työmarkkinatukea, niin siitähän nousi
aika kova metakka, kun sitten toimeentulotuki heikkeni. Mutta kysehän
oli siitä, että kun työmarkkinatukea
korotettiin, niin silloin tarvittiin vähemmän
toimeentulotukea. Tällaiset kytkökset pitäisi
pystyä tietenkin poistamaan, ja paras keino siihen olisi
perustulo, mutta sen käytännön toteutus
ei ole ihan yksinkertaista. Siitä syystä kyllä kannatan
sitä, että siitä tulevalla hallituskaudella
ja tulevalla eduskuntakaudella järjestettäisiin
jonkinlainen kokeilu.
Täällä edustaja Palola viittasi vastikkeellisuuteen.
Nythän tietysti tästä vastikkeellisesta
sosiaaliturvasta on puhuttu enemmänkin, ja varmaan on puhuttu
välillä aidasta kun olisi pitänyt puhua aidan
seipäästäkin. Työryhmähän,
joka sitä tässä tutkaili, ei ole tehnyt
mitään sellaisia ehdotuksia, että saadaksesi
esimerkiksi työttömyysetuutta sinun pitäisi
mennä töihin tai tekemään jotakin, koska
se on tietysti jo aika paradoksaalista ihan lähtökohtaisestikin.
Mutta toimeentulotukea ei voi tehdä vastikkeelliseksi juuri
sen vuoksi, että se on viimesijainen tuki.
Siinä on vähän samasta asiasta kysymys
kuin täällä esillä olleessa
paperittomien terveydenhuollossa. Sellaista palvelua, joka pitää ihmiset hengissä
ja
turvaa heidän terveytensä heidän elämisen
mahdollisuuksiensa säilymiseksi, ei voi tehdä tarveharkintaiseksi:
ei voi tehdä terveydenhuollon välttämätöntä hoitoa
eikä voi tehdä myöskään
toimeentulotukea.
Omaishoidon tuen osalta, se tietenkin kytkeytyy tähän — on
tietenkin kysymys tästä toimeentulotuen myöntämisestä — ja
noin ylipäätäänkin se on sillä tavalla
mielenkiintoinen, että nyt, kun olemme tässä ministerin
kanssa ja me kaikki yhdessä täällä eduskunnassa
tekemässä sitä sote-uudistusta ja seuraava
eduskunta saa sitten pohtia näitä monikanavaisen
rahoituksen purkumalleja, jotka ovat tässä aika
akuutissa tilassa myöskin, siinä on hyvä tietysti
miettiä, että mitä tästä kaikesta
seuraa sitten näihin.
Mutta kyllä sen viimesijaisen tavoitteen pitää olla
se, että toimeentulotukea tarvitsisi myöntää ihmisille
mahdollisimman vähän.
Pietari Jääskeläinen /ps:
Arvoisa puhemies! On valitettavaa, että vain 5 prosenttia
kansanedustajista on paikalla, kun näin tärkeästä asiasta
eli viimesijaisesta tuesta, toimeentulotuesta, on täysistunnossa
lähetekeskustelu.
Olemme esittäneet jo vuosia sitä, että perustoimeentulon
myöntämis- ja maksatustehtävät siirrettäisiin
Kansaneläkelaitoksen tehtäväksi. Hallitus
on vihdoin kuunnellut meitä, kiitos siitä, ja
antanut tehtävien siirtoa koskevan lakiesityksen.
Perustoimeentulotehtävien ja osin täydentävän
toimeentulotuen siirto Kelalle tehostaa ja yhdenmukaistaa kautta
maan myöntämismenettelyä, säästää erilaisia
hallinto-, henkilö- ja muita resursseja. Peruskuntien toimeentulotukihenkilöstö voi
paneutua entistä enemmän henkilökohtaisiin
asiakastapaamisiin harkinnanvaraisen toimeentulotuen käsittelyssä ja
siitä päätettäessä. Näihin
tehtäviin heillä on luonnollisesti paremmat edellytykset
kuin Kelalla.
Muutosten seurauksena tapahtuvat kustannusmuutokset on arvioitu
hyvinkin alakanttiin. Kyse on erityisesti siitä, miten
merkittävästi toimeentulotuen niin sanottu alikäyttö vähenee.
Arvion mukaan noin 10 prosenttia asumistukea saavista kotitalouksien
asukkaista olisi laskennallisesti oikeutettu toimeentulotukeen,
mutta he jostain syystä eivät ole hakeneet tukea.
Kaiken kaikkiaan on arvioitu alikäytön piirissä olevan
yli 110 000 kotitaloutta. Näistä kuitenkin
arvion mukaan uusia tuensaajia tulisi noin 28 000 kotitaloutta.
Esitys on lähtökohdiltaan kannatettava.
Olemme myös esittäneet omaishoidon siirtoa Kelalle.
Tämä olisi välttämätöntä ja
omaishoitajien tasa-arvoisen kohtelun kannalta ja turvaamisen kannalta
todella tarpeen.
Mika Niikko /ps:
Arvoisa puhemies! Tulihan se edustaja Virtaselta se asia selväksi,
että vasemmiston mielestä tulisi myös
nämä sosiaalietuudet ulottaa, samoin kuin nämä terveyspalvelut,
kaikille ihmisille. Tarkoitit varmaan sillä "kaikilla ihmisillä"
kaikkia ihmisiä, jotka Suomessa ovat? Vai käsitinkö väärin?
Elikkä kyllähän tämä kehitys
siihen suuntaan on menossa, että se niin sanottu pandoran
lipas johtaa Kelassa tulevaisuudessa siihen, että sinne
lyödään yksi rasti ruutuun lisää ja
tulee tämä perustoimeentulotuki kaikille maassa
oleville. Mutta se on taas se edellisen aiheen keskustelu.
Arvoisa puhemies! Olisin halunnut tästä kaksi huomiota
ministerille nostaa esille.
Edustaja Salosella oli erittäin hyviä kommentteja,
hän on ammattilainen tällä myöntämispuolella,
mutta itsekin sen näkökulman olen nähnyt, kun
olen usean asiakkaan kanssa mennyt toimeentulotukea hakemaan ja
hänen oikeuksistaan taistelemaan sinne sosiaalivirastoon.
Yksilökohtaiset tapaamiset ovat mahdollistaneet sen, kun on
vaikka tämmöinen elämänhallinnan
menettänyt tai riskissä oleva nuori, jolla elämänhallinta ei
ole kunnossa, että me olemme voineet yhteisestä sopimuksesta
tehdä sen sosiaalityöntekijän kanssa
semmoisen sopimuksen, että asiakkaan suostumuksella tämä toimeentulotuen
vuokran osuus on maksettu suoraan vuokranantajan tilille. Siihen
on vaadittu sen asiakkaan suostumus, ja sen on yleensä saanut
aina, kun on yhdessä menty sinne.
Meillä on hyvin paljon asunnottomia ihmisiä Suomessa,
tuhansia asunnottomia, ja hyvin moni joutuu asunnottomaksi sen vuoksi,
että se vuokra jää maksamatta. Kunnat
käyttävät valtavasti varoja harkinnanvaraiseen
toimeentulotukeen, kun ne yleensä maksavat yhden tai kahden
kerran ne maksamattomat vuokrat, mutta sitten saa häädön.
Ja nytten minä olisin, arvoisa ministeri, semmoisen vinkin
antanut hallitukselle, että olisi hyvä tulla huomioiduksi
se asia myös — nyt kun tämä menee
tämmöiseksi automaattiseksi käsittelyksi
tämä perustoimeentulotuen hakeminen — että siellä olisi
rasti ruutuun -systeemillä suoraan lupa annettavissa siten,
että tämä perustoimeentulotuen osa menee
suoraan sille vuokranantajan tilille, kuten menee myös
asumistuki sillä rasti ruutuun -systeemillä. Lisäksi
siihen tulisi kannustaa ennen kaikkea niitä henkilöitä,
joilla on jo aikaisempi historia siitä, että asunto
on lähtenyt alta tai se on juuri saatu tai sitä elämää ei
hallita. Tämä on äärimmäisen
tärkeä oikeusturva näitten henkilöitten
kohdalta, jotka tarvitsevat sen tutorin rinnalle, että joku
ymmärtää heidän etuansa ajaa
myös tältä osin.
Arvoisa puhemies! Sitten toinen asia, mihin kiinnitin huomiota
tässä hallituksen esityksessä, löytyy
sivulta 26. Täällä hyvin puhutaan siitä, että "osa
perustoimeentulotuen myöntämiseen käytetyistä sosiaalihuollon
ammattihenkilöstön henkilötyövuosista
olisi mahdollista siirtää kunnan sisällä uuden
sosiaalihuoltolain mukaisiin tehtäviin." Ja pidemmällä aikavälillä tämä mahdollistaa
palvelujärjestelmän tehostamisen ja lisäresursseja
aikuissosiaalityöhön ja kokonaisvaltaisempaan
asiakasarviointiin. Tämä on erittäin hyvä tavoite.
Resursseja säästyy oikeaan, aitoon ihmisten kanssakäymiseen.
Mutta kun tätä kappaletta jatkaa, lukee eteenpäin,
niin täällä mainitaan näin:
"Kunnissa tapahtuvasta henkilöstömuutoksesta aiheutuvan,
vuositasolla arviolta 69 miljoonan euron kustannussäästön
vaikutus kuntien saamaan valtionosuuteen huomioidaan valtiontalouden
kehysvalmistelussa ja vuoden 2017 tulo- ja menoarviota laadittaessa."
Tämä itse kysymys on nyt tämä,
että ymmärrän toki, että sieltä vähennetään
kunnilta se osuus rahasta — onko se nyt 50 prosenttia,
kun he maksavat itse siitä perustoimeentulotuesta ja valtio toisen
50 prosenttia, ja sitten harkinnanvaraisessa taitaa olla eri prosentit
tällä hetkellä — ymmärrän,
että se raha otetaan kunnilta pois, mutta tarkoittaako
tämä nyt sitä, että se henkilötyövuosien
säästöstä tuleva summa otetaan
myös kunnilta tulevaisuudessa pois? Elikkä se
säästyvä henkilöresurssi ei
sittenkään automaattisesti siirry valtion kustannuksella
näihin kehitystehtäviin asiakastyössä,
vaan se kunnan pitää maksaa itse. Tämä minulle
jäi vähän epäselväksi,
ja sen haluaisin tietää. — Kiitoksia.
Outi Alanko-Kahiluoto /vihr:
Arvoisa puhemies! Itse haluaisin kysyä ministeriltä sitä,
että kun toimeentulotuessa on erilaisia leikkureita, niin
miten varmistetaan sitten se, että näistä leikkureista
ei tule automaattisia, kun toimeentulotuen perusosa siirretään
Kelaan, vaan edelleen toteutuu tämä sosiaalitoimistoissa
tehty kokonaisharkinta. Eli esimerkiksi meillä Helsingissä tai ylipäätään
pääkaupunkiseudulla toimeentulotukea on leikattu
nuorilta hyvin vähän, koska sosiaalityöntekijöillä on
ollut ymmärrys siitä, että usein nuoret
jättävät hakematta opiskelu- tai työpaikkaa
erilaisista sosiaalisista syistä eikä tämmöinen
sanktiointi hyödytä näitä nuoria
yhtään.
Eduskunnan köyhyysryhmä järjesti
noin vuosi sitten seminaarin vähimmäistoimeentulon
kehittämisestä. Tässä seminaarissa
eri asiantuntijoiden puheissa toistui mielestäni merkittävä huomio,
se, että jopa joka toinen toimeentulotukeen oikeutettu
suomalainen jättää hakematta toimeentulotukea.
Ilman tukea jäävät kaikkein heikoimmat,
asunnottomat ja mielenterveyskuntoutujat. Keskeinen syy toimeentulotuen
alikäyttöön on se, että hakeminen
koetaan byrokraattiseksi ja nöyryyttäväksi
ja toivottomaksi.
Juuri tästä syystä me vihreät
olemme puhuneet sitkeästi sen puolesta, että toimeentulotuen maksatuksen
perusosa siirrettäisiin Kelan suoraan maksettavaksi, jolloin
pienituloinen saisi sen ilman turhaa lippulappusirkusta ja toimeentulotuen
alikäyttö vähenisi. Ehkä haluaisinkin esittää ministerille
sen kysymyksen, että mikä teidän arvionne
on tästä byrokratian vähenemisestä ja
siitä, että todellakin ne, jotka lain mukaan ovat
oikeutettuja toimeentulotukeen, jatkossa sen sitten paremmin saavat.
Toimeentulotuki kehitettiin alun perin väliaikaiseksi,
niin sanotuksi viimesijaisen toimeentulon turvaksi. Mutta nykyään
toimeentulotuesta on kuitenkin tullut perusturvan jatke, ja taustalla ovat
nimenomaan nämä korkeat asumisen kustannukset
ja yleisen asumistuen riittämättömyys, josta
aikaisemmin täällä on jo ollut puhetta.
Meillä on toimeentulotuessa tämmöinen
etuoikeutettu tulo, joka vakinaistettiin tällä hallituskaudella.
Mutta kun puhutaan toimeentulotuen kehittämisestä,
niin mielestäni ihan konkreettinen kysymys, keskeinen kysymys
kuuluu, että jos meillä jatkossakin on toimeentulotuki,
niin pitäisikö myös tätä toimeentulotuen
etuoikeutettua tuloa nostaa. Nythän on nostettu asumistuen ja
työttömyysturvan etuoikeutettua tuloa. Se on nimittäin
ollut se tulo koko ajan sama, tai hyvin pitkään
sama, vaikka muut sosiaaliturvan muodot ovat nousseet ja asumiskustannukset
ja elintarvikkeet ja muut elämisen kustannukset ovat nousseet.
Sinänsä olen samaa mieltä kuin edustaja
Virtanen, joka totesi, että silloin oltaisiin ihanteellisessa
järjestelmässä, jos toimeentulotukea
ei tarvittaisi ollenkaan. Eli asia on juuri näin, että perusturvan
ja asumistuen pitäisi olla riittävällä tasolla,
että ihmiset eivät tarvitsisi toimeentulotukea,
samoin lääkekorvausten ja niin edelleen pitäisi
olla riittävällä tasolla. Mutta kun tiedämme, että näin
ei ole, niin tosiasia on se, että myös toimeentulotukea
pitää kehittää.
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos tulee tekemään
tämän vaalikauden lopussa lakisääteisen arvion
perusturvan riittävyydestä nyt toista kertaa.
On selvää, että tämä arvio
pitää ottaa vakavasti ja se pitää huomioida
seuraavissa hallitusneuvotteluissa ja arvioida, että onko
perusturva riittävällä tasolla.
Perusturvan nostaminen ja yhtenäistäminen, viime
kädessä siirtyminen perustuloon ehkä takuutulon
kautta, ovat mielestäni yleisiä välttämättömiä ratkaisuja.
Siksi kannatan lämpimästi sitä, että seuraavaan
hallitusohjelmaan kirjattaisiin se, että hallitus kokeilee
perustuloa. Samalla hallitusohjelmaan pitäisi kirjata se,
että miksi perustuloa tavoitellaan. Siksi, että halutaan
vähentää köyhyyttä ja
halutaan kasvattaa työllisyysastetta, halutaan vähentää syrjäytymistä ja
eriarvoisuutta.
Johanna Ojala-Niemelä /sd:
Arvoisa herra puhemies! Edustaja Salonen otti tuossa edellä tärkeän
asian esille, tämän Kelan toimipisteiden vähyyden.
Kotonani isä teki elämäntyön
Kansaneläkelaitoksessa ja kulki 60- ja 70-luvuilla tuolla Lapissa
talo talolta kiertämässä, esimerkiksi
täyttämässä näitä eläkepapereita:
perhe-eläkettä, leskeneläkettä tai
muuta eläkepaperia. Pitkä matka on siitä ajasta
tultu siihen nähden, että nykyisin nämä Kelan
toimipisteet tuolla maakunnassa ovat auki muutaman päivän
viikossa tai jopa vain muutamia tunteja viikossa, ne eivät
siis ole edes auki joka päivä, ja virkailijoilta
olen saanut sellaista palautetta, että nykyisin tämä työaika
menee sitten ohjatessa ihmisiä nettiin eli täyttämään näitä lomakkeita
siellä sitten. Kyllä minulla iso huoli siitä on,
että kuinka monet, jotka olisivat oikeutettuja tähän
etuuteen, jäävät nyt todellisuudessa
sitä ilman, koska se koetaan liian hankalaksi ja byrokraattiseksi
ja monesti sitä face to face -asiakaspalvelua
ei enää tänä päivänä ole,
ja tähän on syytä kiinnittää huomiota.
Kristiina Salonen /sd:
Arvoisa puhemies! Edustaja Jääskeläinen
ehti jo lähteä, mutta on pakko sanoa, että on
aika paksua ja ehkä todellisuudentaju on jollain tavalla
heikentynyt, jos täällä käyttää puheenvuoron
ja sanoo, että tämä hallituksen esitys
on perussuomalaisten ansiota, mutta se siitä.
Edustaja Virtanen, aivan totta, toimeentulotuki on viimesijainen
taloudellinen tuki, mutta kyllä tämän
siirron myötä väistämättäkin
toimeentulotuen luonne muuttuu, ja sen luonne on käytännössä jo
nykyisellään muuttunut hyvin pitkälti etuudenomaiseksi
tueksi. Itsekin ajattelen, että tavoitteena pitäisi
olla mahdollisimman vähäinen toimeentulotuen tarve
tai se, että toimeentulotukea ei tarvittaisi enää lainkaan.
Minua vähän häiritsee se, kun puheenvuoroissa
usein esiintyy tämmöinen hyvä—paha-vastakkainasettelu,
että asiakas "joutuu" ja "nöyryytetään"
asiakasta ja sitten se "paha" sosiaalitoimisto pyytää.
Minun mielestäni ei ole tarvetta tällaiselle vastakkainasettelulle.
Sosiaalitoimistossa virkailijoilla on hyvä halu auttaa
ja nimenomaan auttaa näitä asiakkaita laajemminkin
kuin sen toimeentulotuen yhteydessä. Laki nykyisellään on
vain ollut aika tiukka, ja me voimme itse katsoa peiliin sitten
siinä, millaisia lakeja täällä tehdään
ja millaisia lakeja nämä virkailijat tuolla sitten
toteuttavat.
Enkä myöskään halua asettaa
vastakkain sosiaalitoimistoja ja Kelaa, vaan oikeastaan toivoisin,
että nyt osattaisiin yhdistää molempien
mallien parhaat puolet. Kelassa osataan toden totta esimerkiksi
perintä hyvin tehokkaasti, siellä on hyvin tehokas
tietotekniikka, jolla pystytään mahdollistamaan
monia asioita, mutta sosiaalitoimiston parhaat puolet ovat nimenomaan
se ihmisten kohtaaminen ja sosiaalityön osaaminen.
Haluaisin vielä lopuksi sanoa, että minusta
ei ole viisasta, että nykyiset etuuskäsittelijät
eivät siirry Kelaan, niin kuin tässä esityksessä nyt
todetaan. Pelko on se, että osaamista menetetään hyvinkin
paljon.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! En nyt oikein päässyt selville,
mitä edustaja Niikko tulkitsi minun sanoneen tai minun
haluavan, mutta totean nyt vain sen, että minä haluan,
että suomalainen sosiaaliturvajärjestelmä ja
terveydenhuoltojärjestelmä pitää huolen
siitä, että ne, ketkä apua tarvitsevat
elämän vaikeissa kriisivaiheissa, sitä myöskin
saavat.
Edustaja Niikko esitti, että toimeentulotuki pitäisi
ikään kuin vuokranmaksun yhteydessä hoitaa
rasti ruutuun -menettelyllä. Entisenä 10 000 vuokralaisen
vuokranantajana ja aika monta häätöhakemusta
vuokransa maksamatta jättäneille kirjoittaneena
ja niitä oikeudessa hakeneenakin tekee mieli sanoa, että se
voi olla tietenkin hyvä järjestelmä,
mutta siinä on juuri se ongelma, että kun sitä toimeentulotukea
nykyisen lainsäädännön mukaan
voi myöntää vain silloin, kun mitään
muuta tukea ei ole saatavissa, niin jotenkin se pitää pystyä siinäkin
tilanteessa tarkistamaan, onko edellytyksiä maksaa niitä vuokria
jollain muulla tavalla. Siihen kiteytyy koko tämä toimeentulotuen
ja perusturvan riittämättömyyden problematiikka.
Asumistuen pitäisi olla riittävän
suurta, ettei siihen asumiseen tarvittaisi toimeentulotukea. Kun
nyt on tullut muutamia taloja rakennutettuakin, ja Suomen matalimpia
vuokria perineenä, niin kyllä sen asuntopoliittisestikin
pitäisi olla mahdollista. Sinnekin pitäisi panostaa,
mutta se on sitten toinen juttu.
Näen kuitenkin tärkeäksi sen, mitä tässä entisessä elämässä tuli
aika paljon tehtyä, eli Arava-vuokranantaja toimi yhteistyössä sosiaalitoimen kanssa.
Meillä oli itse asiassa oma sosiaalityöntekijä,
joka kävi vuokranmaksuvaikeuksissa olevien ihmisten kanssa
näitä asioita läpi ja huolehti myöskin
toimeentulotuesta.
Kristiina Salonen /sd:
Arvoisa puhemies! Vielä lopuksi yksi iso asia, mistä usein
tässäkin salissa puhutaan, nimenomaan tietotekniikka-
ja ict-asiat. Hyvää tässä on
nyt se, että Kelalla on valmius omaan järjestelmään
ja sen oman järjestelmän luomiseen. Kyllä kunnat
ovat olleet viime vuosien aikana solmussa erilaisten järjestelmien
kanssa. Nämä järjestelmät kun
otetaan käyttöön, ne tulevat hyvin blankona
ja sitten osa kunnan työntekijöitten ajasta on
mennyt siihen, että ylläpidetään
näitä järjestelmiä. Uskon, että yksi
vahvuus on nyt se, että Kela pystyy itse rakentamaan sinne
järjestelmän. Olen tarkistanut senkin, että tähän
järjestelmään pystytään
samaan myös tällaisia hälytyksiä esimerkiksi
sellaisista asioista, joita halutaan poimia, kuten jo aikaisemmin
sanoin, vaikka esimerkiksi nämä täysin
tulottomat ihmiset, ja tämä on tärkeätä.
Edustaja Niikko nosti esille sen, että toimeentulotukea
on voitu maksaa esimerkiksi suoraan vuokraan. Nykyiselläänkin
asumistukea voidaan maksaa suoraan vuokraan, jos Kelalta sitä pyydetään,
ja uskon, että tämä tulee jatkossakin
onnistumaan. Mutta oikeastaan mietin, onko tässä pohdittu
nyt, mikä kuntien välitystilin tarve on jatkossa,
jatkuvatko välitystilit edelleen vai poistuvatko nämä nyt
sitten tässä perustoimeentulotuen siirtämisen
myötä.
Sitten oikeastaan vielä olisin kiinnostunut siitä — kysyisin
ministeriltä — että tässä laissa
useammassa kohdassa nyt kuitenkin määritellään kunta
toimintayksiköksi vastapuolena Kelalle. Mietin, että täällä on
kuitenkin aikataulullisesti lain voimaantulo lomitettu sote-uudistuksen kanssa,
mutta miten muuten tätä lakitekstiä suhteessa
sote-uudistukseen on pohdittu?
Mika Niikko /ps:
Arvoisa puhemies! Edustaja Virtanen, tarkoitin sitä,
että tällä hetkellähän laki
ei mahdollista sitä, että voidaan sanoa asiakkaalle,
että perustoimeentulosta vuokran osuus menee suoraan vuokranantajalle,
vaan hänellä on täysi oikeus ottaa se
omalle tililleen ja itse maksaa se. Tähän myös
kannustetaan yleensä sosiaalitoimessa, että itse
hallitsee omaa talouttaan ja itse hoitaa omat velvoitteensa. En
tarkoittanut sitä, että automaattisesti rasti
ruutuun kaikki saavat sen rahan, vaan tokihan ennen sitä käydään läpi
se oikeus siihen toimeentulotukeen.
Mutta mielestäni ei ole mitään esteitä sille, että lainsäädännössä tuetaan
siihen suuntaan, että vuokranantaja saa rahat ajoissa ja
toisekseen asiakkaalla säilyy se asunto riippumatta siitä,
millainen elämäntilanne on. Usein näillä asiakkailla,
mitä itse tunnen, elämäntilanne on se,
että kun se raha tulee tilille, niin niitä tärkeämpiä menoja sattuu
olemaan juuri sillä hetkellä ja se raha ei menekään
sen vuokran maksuun, ja silloin on vaarana asunnon menettäminen.
Ei tehdä tästä niin jäykkää,
ettei siihen kannusteta, että se raha menee suoraan vuokranantajalle.
Toinen asia, missä yleensä tukea tarvitsevalle henkilölle
on pystytty sosiaalitoimen kanssa antamaan tukea: Ehkä Salolainenkin
voi tietää tämän, mutta meillä Vantaalla
on ainakin ollut silleen, että voidaan jopa määritellä sille
asiakkaalle, että se saa sen kuukauden toimeentulotuen vaikka
neljässä erässä kuukauden aikana
tai vaikka kahdeksassa erässä. Näin me
olemme menetelleet Vantaalla niitten osalta, joiden osalta tiedetään,
että kun se raha ei ole riittänyt, se on loppunut
kahden päivän päästä,
niin sitä ruokaa ei ole loppukuussa. Kun se raha jyvitetään
sinne jatkuvasti maksuun, niin silloin se raha menee siihen, mihin
se on tarkoitettu menemään, elikkä perustoimeentulotukeen.
Tällaisia kehitysajatuksia ja luovuutta pitää olla
niille henkilöille, jotka sitä tarvitsevat.
Arvoisa puhemies! Vielä viimeiseksi haluan sanoa sen,
että olen huolissani siitä, että kunnissa,
kuten Vantaalla ja monessa muualla, Helsingissäkin taitaa
olla niin, että enää sitä vuokravakuutta,
joka sitoumus annetaan vuokranantajalle, ei voi jatkossa kohta käyttää vuokranmaksuun,
elikkä jos vuokra jää maksamatta, niin
vakuutta ei siihen voi käyttää vaan ainoastaan
niihin vahinkoihin, mitä asunnossa tapahtuu. No, mihin
tämä johtaa? Tämä johtaa tietenkin
siihen, että yksityiset vuokranantajat eivät jatkossa
enää vuokraa heille asuntoa, koska heillä ei
ole mitään vakuutta siitä, että se
vuokra tullaan maksamaan. Eivät tähän
lähde sadattuhannet asunnonomistajat lainkaan ja tuskin
kovin moni isokaan toimija jatkossa. Tähän pyytäisin
ministeriä kiinnittämään huomiota,
miksi kunnat menettelevät näin, että se
maksusitoumus vähävaraisille ei enää käy
vuokravakuuden maksamiseen.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Tämän jälkeen edustaja Erkki Virtanen
ja sitten ministeri Huovinen.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Edustaja Niikolle totean, että kyllä siihen
nyt keinoja on olemassa, siihen, että se toimeentulotuen hakija
saadaan antamaan se suostumus siihen, että se tuki voidaan
maksaa vuokranantajalle. Kun minulla oli häätöpäätös
kädessä ja totesin, että jos ne rahat
eivät tule tänne, niin sitten sinä lähdet
siitä asunnosta, niin kyllä se toimi oikein hyvin.
Tämä oli aika kova menettely, mutta jotenkin se
vain toimii. Kysymyksessä oli kuitenkin pyrkimys pitää se
kyseinen henkilö asumassa. Siinä olen edustaja
Niikon kanssa samaa mieltä, että ainakin kunnallisen
vuokranantajan pitää tehdä kaikkensa,
että ihmiset pysyvät siellä asunnoissa.
Jos vuokranantajat haluavat toimia oikeasti yhteistyössä sosiaalitoimen
kanssa, niin ei se ole lainsäädännöstä kiinni,
etteikö toimeentulotukeakin hyväksikäyttäen
voitaisi ne ihmiset pitää mahdollisimman pitkään
asumassa. Mutta he tarvitsevat siihen tukea. Minä voin
yksityisesti kertoa kyllä runsaasti keinoja siihen, miten
tätä voidaan hoitaa. Tuskin ne 12 vuodessa ovat
mihinkään muuttuneet.
Aivan lopuksi edustaja Saloselle haluan todeta, että jos
tulkitsitte, että minä syyllistin sosiaalityöntekijöitä siitä,
että he joutuvat nöyryyttämään
toimeentulotuen hakijoita, niin en syyllistänyt. Eivät
he nöyryytä, me nöyryytämme,
jos säädämme sellaisia lakeja, että ne
lait nöyryyttävät.
Peruspalveluministeri Susanna Huovinen
Arvoisa puhemies! Ehkä vielä tuohon aiempaan keskusteluun
ja esittelypuheenvuoroon on syytä lisätä sellainen
pieni henkilökohtainenkin tunnustus, että minä en
ole ihan ollut tämän uudistuksen vankkumattomimpia
kannattajia. Jos olisi muutama vuosi sitten kysytty, niin olisin
saattanut vastata täysin toisella tavalla, että onko tämä järkevää vai
ei. Mutta kun olen saanut lisää tietoa, niin kyllä silmä on
auennut.
Itselleni tärkein tieto oli kyllä se, kun
esitettiin ihan tilastollista faktaa siitä, kuinka paljon
meidän sosiaalityön henkilöresursseista
menee siihen, että avataan erilaisia Kelan tiedostoja,
haetaan niitä sieltä ja täältä.
Tämä niin kuin ajankäytöllinen
suorastaan hukka, joka tähän käytetään, kyllä pisti
ainakin minut ajattelemaan tätä tilannetta hieman
uudestaan, kun ajattelen, että meidän sosiaalityössä eivät
toki kaikki, mutta hyvin monet olisivat varmasti paremmin käytössä siinä oikeassa
sosiaalityössä, asiakkaan kanssa tehtävässä työssä.
Puhemies! Haluan vielä todeta senkin, että kun
täällä on tässä keskustelussa
erittäin paljon puhuttu myös tästä alikäytöstä,
mikä sen määrä on, niin sitähän
on pyritty nyt tässä esityksessä arvioimaan,
mutta ihan täydellisestihän me emme pysty sitä tietenkään
sanomaan. Nämä ovat hyviä arvioita, mutta
totuus selviää sitten, kun siirrymme tähän
uuteen järjestelmään. Kyllä ajattelen,
että tässä on vähän
samaa, tämä uudistus on niin kuin sukua tuolle
sote-uudistukselle siinä mielessä, että pyrimme
kuitenkin perustaltaan siihen, että ihmiset saisivat mahdollisimman
varhain sen oikean tuen ja avun, jolloin se oman elämän
lanka ehkä löytyisi nopeammin ja tällä tavoin
kustannukset olisivat myös taloudellisessa mielessä vähäisemmät,
mutta tietenkin inhimillinen kustannus erityisesti pitää tässä pitää mielessä.
Muutamiin kysymyksiin, puhemies, tässä pyrin
vielä vastaamaan.
On ihan selvää se, että kun nyt perustoimeentulotuen
osalta tämä siirto tapahtuu, niin Kela luonnollisestikin
toivottavasti voi, niin kuin täällä edustaja
Salonen totesi, tarvittaessa nyt kiirehtiä niitä ensisijaisia
etuuksia ja niiden maksatusta, jolloin voi käydä niinkin,
että toimeentulotuen myöntämisen tarve
näiltä osin hieman vähenee, koska jos
se etuus, se varsinainen etuus tulee ajallaan, niin sitten ei välttämättä ole
tarvetta hakea viimesijaista etuutta.
Sitten täällä kysyttiin sitä,
että minkälaista velvoittavuutta, pitäisikö sitä olla
enemmän tässä sosiaaliturvapuolessa ylipäätään.
Sanoisin näin, että meidän etuutemme
ovat jo tänä päivänä varsin
vahvasti velvoittavia ja vastikkeellisia, jos me ajattelemme esimerkiksi
sitä, että tätä perusosaa voidaan
alentaa nuorelta henkilöltä vaikkapa silloin,
kun hän kieltäytyy ottamasta vastaan työtä tai
koulutusta. Eli itse en näe, että meillä mitään
suuria tarpeita tältä osin on liikkua toiseen
suuntaan. Tämä uudistus varmuudella tulee yksinkertaistamaan
näitä erilaisten selvitysten hankkimisia sen vuoksi,
että Kelalla on jo näistä tiedoista hyvin
monet tiedot ikään kuin valmiina olemassa, mutta
selvää on, että sitä tapauskohtaista
harkintaa tulee edelleen pitää tässä mukana,
että siltä osinhan tämä ei lainsäädäntöä muuta.
Sitten kyllä pidän tärkeänä sitä,
että tässä tulee Kelalle varsin vahva
velvoite myös ohjata asiakasta eteenpäin sinne
sosiaalitoimen asiakkaaksi ja siihen neuvontaan ja tukeen tietenkin
erityisesti niissä tilanteissa, joissa sitten katsotaan,
että perusosan alentamiselle on esimerkiksi jokin peruste.
Eli nämä liikennevalot, joihin täällä viitattiin,
tai jonkinlaiset hälyttimet tässä järjestelmässä tulee
olla, jotta sitten se sosiaalityö saadaan siihen kohtaan,
missä se on vaikuttavinta ja pystytään
auttamaan ihmistä eteenpäin.
Asiakkaan suostumuksella on siis mahdollista, että Kela
maksaa suoraan vuokranantajalle. Tämä keskustelu,
jota täällä käytiin, ja tässä esitettiin
jo konkreettisia tapoja, millä tätä muun muassa
voidaan sitten vauhdittaa, mutta näin on siis nyt jo ollut
mahdollista. Tällä esityksellä ei lisätä kuitenkaan
kuntien resursseja sitten muuhun toimintaan, ja kyllähän
tämä perusturvan arviointi, sen riittävyyden
arviointi, on sitä keskustelua, jota pitää yhteiskunnassa
käydä koko ajan. Senpä vuoksi juuri esimerkiksi
tuo valtioneuvoston päätös sisältää sen
lausuman, että tätä seurantaa pitää tehdä todella
tarkkaan myöskin sen osalta, saako asiakas tarvitsemansa
avun huolimatta siitä, missä nämä toimipaikat
sijaitsevat. Eli tämäkin sisältyy tähän
lausumaan.
Ja vielä, puhemies, ihan viimeisenä totean, että tähän
esitykseen sisältyy myöskin pyyntö eduskunnalle
käsittelyn aikana sovittaa yhteen tätä esitystä tuon
jo eduskunnassa olevan sote-lain kanssa.
Keskustelu päättyi.