Ympäristöministeriön hallinnonala 35
Kari Uotila /vas(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ympäristöministeriön
hallinnonalalla valtiovarainvaliokunta on kiinnittänyt muutamiin
asioihin erityistä huomiota ja lisännyt myöskin
määrärahoja.
Ympäristönsuojelun osalta valiokunta toteaa mietinnössään,
että öljyntorjuntavalmiuksien edistämisen
osalta Itämerellä on menty eteenpäin,
on päätökset olemassa monitoimimurtajan palvelujen
hankkimisesta, ja myös muuta aluskantaa kunnostetaan öljyntorjuntatehtäviä varten.
(Hälinää)
Ensimmäinen varapuhemies:
(koputtaa)
Pyydän salia hiljentymään. — Ed.
Uotila, olkaa hyvä.
Arvoisa puhemies! Sen sijaan Itämeren rehevöitymisestä aiheutuvat
päästöt eivät ole vähentyneet
siinä tahdissa kuin olisi tavoitteena. Sen takia esimerkiksi
maatalouden vesiensuojelutoimien tehostaminen on erittäin
tärkeä haaste Itämeren suojelun kannalta.
Tällaisia pienempiä, ehkä mittasuhteiltaan
pienempiä, asioita on myöskin käsitelty.
Yksi on tässä mietinnössä, johon
on kiinnitetty huomattavasti huomiota: Nimittäin alusjätevesilaki
kieltää vuoden 2005 alusta lukien käymäläjätevesien
johtamisen veneestä vesistöön sisävesillä sekä aluevesillä.
Tämähän edellyttää veneiden
varustamista asianmukaisilla septitankeilla, mutta tähän
tarvitaan myöskin tehokasta ja toimivaa käymäläjätevesien
keräysjärjestelmän luomista. Valiokunta
pitää tärkeänä, että keräysjärjestelmien
toimivuutta seurataan ja että käymäläjätteiden
vastaanottolaitteiden hankintaa tuetaan tarvittaessa valtion varoista.
Kaiken kaikkiaan valiokunta haluaa vesiensuojelulle asetettujen
tavoitteiden saavuttamiseksi lisätä määrärahoja
ja ehdottaa, että momentille 35.10.63 lisätään
miljoona euroa avustusten maksamiseen yhdyskuntien ja haja-asutuksen vesiensuojelua
edistäviin investointeihin.
Myöhemmin valiokunta kiinnittää tässä mietinnössään
huomiota siihen, että hyvin keskeistä tämän
ohella on siirtoviemäreiden rakentaminen ja vesistöjen
kunnostaminen.
Arvoisa puhemies! Ympäristötöille
on valtava tilaus ja tarve tässä maassa, mutta
kehys on aleneva, täysin riittämätön
niihin yhä kasvaviin tarpeisiin, joita ympäristötöiden
osalta on olemassa. Tätä momenttia käytetään
etupäässä siirtoviemäreiden
rakentamiseen, pilaantuneiden maa-alueiden kunnostamiseen sekä vesistöjen kunnostustöihin.
Tämä on täysin riittämätön
tällä tasolla. Lähivuosina olisi tarvetta
käynnistää noin 50 uutta siirtoviemärihanketta,
joiden vuotuinen määrärahan tarve olisi
10 miljoonaa euroa. Pilaantuneet maa-alueet ovat niin ikään
suuri haaste. Mahdollisesti pilaantuneita maa-alueita arvioidaan
olevan noin 20 000.
Myös vesistöjen tila on heikentynyt rehevöitymisen
vuoksi. Meillä on selvitysten mukaan kunnostuksen tarpeessa
noin 1 500 järveä ja 500 jokiosaa, joiden
kunnostuskustannukset ovat yhteensä 225 miljoonaa euroa.
Yhtenä esimerkkinä täällä Etelä-Suomessa
on esimerkiksi Hiidenvesi, joka kuuluu Etelä-Suomen merkittävimpiin järviin,
ja se toimii Helsingin vedenhankinnan varavesialtaana. On tärkeätä,
että tällaisia vesialueita sekä valtion
toimin että myöskin kuntien yhteistoimin pystyttäisiin
kunnostamaan. Ympäristötöihin valiokunta
esittääkin 2,5 miljoonan euron lisäystä ilman
että korvamerkitsee sitä erityisesti mihinkään
käyttöön, mutta tässä mietinnön
tekstissä pureudutaan niihin ongelmiin, mitä ympäristötöissä on,
ja varmasti tarvetta tälle rahalle on riittämiin.
Luvusta Yhdyskunnat, alueidenkäyttö ja luonnonsuojelu
on todettava, että tarkoituksena on hallitusohjelman mukaisesti
tarkistaa rahoitusohjelman toteutuminen ja taso vuonna 2005. Tässä on
pikkasen sellaista odotteluaikaa. Mutta joka tapauksessa ollaan
jäljessä rahoituksen suhteen suunnitelmista noin
50 miljoonaa euroa. Valiokunta kiinnittää huomiota
myöskin erääseen hyvin keskeiseen alueeseen,
johon valiokunta ja valtiovarainvaliokunnan kautta koko eduskunta on
kiinnittänyt huomiota jo monta vuotta. Muun muassa vuonna
2002 valiokunta ja eduskunta edellyttivät ponnella, että Nuuksion
luontokeskusta ryhdytään toteuttamaan sekä valtion
että kuntien että muiden toimijoiden yhteistyöhankkeena,
ja tätä on käsitelty tämänkin
budjetin yhteydessä mietinnössä.
Arvoisa puhemies! Nuuksio on todella valtavan arvokas erämaa
ja luontoalue aivan Helsingin lähellä. Hyvällä yhteistyöllä ja
hyvällä suunnittelulla ja toteutuksella siitä voitaisiin
tehdä eräänlainen portti koko suomalaiseen
luontoon, koko suomalaiseen luonnonsuojelualueiden ja luonnonpuistojen
verkostoon. Tämä työ on käynnissä,
ja tällä hetkellä on erityinen projekti,
joka päättyy maaliskuun lopussa, jossa muun muassa mietitään
toimintamallia, luontokeskuksen sijaintipaikkaa jne. Valiokunta
haluaa tätä hanketta mietinnöllään
edelleen edistää.
Arvoisa puhemies! Asumisen edistämisen osalta valiokunta
toteaa tyydytyksellä, että esimerkiksi kunnallistekniikka-avustuksen
käyttöaluetta on laajennettu Pääkaupunkiseudun
lisäksi myös muihin kasvukeskuksiin, ja se on
hyvä asia. Toisaalta asuntotilanne kaiken kaikkiaan erityisesti
yhteiskunnan tukeman vuokra-asuntotuotannon osalta on erittäin
hälyttävä. Markkinat sinällään
vetävät, ja asuntotuotannon kokonaisvolyymi on
ihan tyydyttävällä tasolla, mutta esimerkiksi
työmarkkinoiden toimivuuden kannalta tai nuorten itsenäistymisen
kannalta ei ole riittävästi vuokra-asuntotuotantoa.
Tänä vuonnakin noin 10 000 asunnon tavoitteesta
ollaan jäämässä jälkeen
suurin piirtein puolet, ja voi olla, että 5 000
valmistuvaa asuntoakin on kova tavoite. Sama koskee jatkoa ensi
vuoden osalta. Valiokunta kiinnittää huomiota
tonttipulaan ja tähän keskusteluun, jota on usein
käyty Kapiteelin maiden saamisesta kohtuuhintaisen asuntotuotannon
käyttöön.
Erityisryhmien asumisesta eduskunta on hyväksynyt hallituksen
esityksen laiksi avustuksista erityisryhmien asunto-olojen parantamiseksi ympäristövaliokunnan
mietinnön mukaisena. Ympäristövaliokunta
käsitteli tätä hyvin paljon, ja sitä kautta
eduskuntahan paransi hallituksen esitystä jonkin verran
ja näitä avustusprosentteja korotettiin. Mutta
siitä huolimatta on vakava huoli, pystytäänkö tällä lainsäädännöllä ja
näillä ehdoilla riittävästi
vastaamaan siihen tarpeeseen, mikä koskee erityisryhmien
asumisongelmia lähivuosina.
On huomattavaa, että esimerkiksi kotona yli 65-vuotiaiden
vanhempien tai toisen vanhemman huollettavana, hoidettavana, on
tuhansia kehitysvammaisia ihmisiä, 4 000 suurin
piirtein. Se on tämän hetken tilanne, yli 65-vuotiaat
vanhukset hoitavat näitä kehitysvammaisia lapsiaan.
Tämähän ei voi jatkua loputtomasti ja
tulee merkitsemään erittäin kovaa painetta
erityisryhmien asumisolojen kehittämiseen pelkästään
tämän väestönosan osalta. Elikkä tätä pitää seurata,
ja valiokunta onkin hyväksynyt ponnen, jossa eduskunta
edellyttää, että hallitus seuraa erityisryhmien
asumiseen osoitetun avustusvaltuuden riittävyyttä ja
että valtuuden korotus otetaan tarvittaessa huomioon lisätalousarviossa.
Edelleen valiokunta kävi myös keskustelua siitä ja
viittaa siihen, että eduskunta on yksimielisesti aiemmin
päättänyt pitää voimassa
myöskin perusparannusaravan käytön perusparannuksessa.
Sitä eduskunnan yksimielistä tahtoa ei ole toteutettu,
ja valiokunta viittaa, että edelleen korkotukilainoituksen
toimivuutta, johon nyt selkeästi on siirrytty, seurataan
ja mahdollisiin epäkohtiin puututaan sekä harkitaan
tarvittaessa aravalainoituksen käyttöönottoa.
Myöskin lähiöiden kunnostuksesta kannetaan
huolta.
Alueellisten ympäristökeskusten työtaakka
on lisääntynyt, ja niiden tarvitsemasta rahoituksesta kannetaan
niin ikään huolta. Myöskin eräät
avustukset ovat joka vuonna olleet valiokunnan huomion kohteena.
On muistettava, että nämä järjestöt
tekevät hyvin arvokasta työtä ympäristöön, luonnonsuojeluun
ja asumiseen liittyvissä tehtävissä,
neuvonnassa jne.; ne ovat monta kertaa puoliksi, voi sanoa, viranomaistehtäviä tekeviä
tahoja.
Sen vuoksi tämä avustustarve on jatkuva ja siihen
on kiinnitettävä huomiota.
Arvoisa puhemies! Tähän liittyy vastalauseita,
sillä esimerkiksi luonnonsuojelualueiden hoitoon vaatii
rahaa vasemmistoliiton vastalause ja kokoomuksen vastalause, ympäristönsuojelun edistämiseen
myöskin vihreät, ympäristötöihin vasemmistoliitto
ja kokoomus, avustuksiin vihreät ja vasemmistoliitto. Vasemmistoliiton
osalta tähän asumisen edistämiseen liittyy
vastalauseen ponsi aravaehtojen parantamisesta perusparannuksen
osalta ja aravalainoituksen jatkamisesta myöskin perusparannuksessa.
Elikkä aivan yksimielinen tämä valiokunnan
mietintö ei ole, mutta se on syntynyt hyvässä hengessä,
ja kiitänkin kaikkia jaoston jäseniä rakentavasta
yhteistyöstä tämän mietinnön
syntymiseksi ja budjettiesityksen käsittelemisessä.
Puhetta on ryhtynyt johtamaan ensimmäinen
varapuhemies Markku Koski.
Pia Viitanen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Todellakin valtiovarainvaliokunnassa
tälle pääluokalle tervetulleesti lisätään
yhteensä 3,5 miljoonaa euroa ympäristötöihin.
On hienoa, että juuri nyt sattui valtiovarainministeri
Kalliomäkikin kävelemään sisään;
nimittäin totean tässä samalla sen saman
huolen, minkä jaoston puheenjohtajakin otti esiin, eli
tämä kehys ympäristötöiden
osalta on kestämätön. Se johtaa pieneneviin voimavaroihin,
vaikka hallitusohjelmassa luvataan päinvastaisia toimia,
eli se kannattaa silloin ensi keväänä ottaa
aivan tosissaan. Valiokunta painotti lisätessään
tätä rahaa keskusteluissamme sekä näitä siirtoviemäriasioita
että pilaantuneiden maa-alueiden kunnostuksia, eli molempiin
pitäisi liietä sitten aiottua enemmän
tämän lisäyksen ansiosta, mutta ei voi
olla niin, että jatkuvasti eduskunta kantaa sitä vastuuta
ja lisää tätä momenttia, vaan
olisi ihan tervetullutta, että sitä kehystä katsottaisiin
nyt aivan uudestaan.
Sekä ympäristövaliokunta että — ministeri Kalliomäki, älkää naurako — valtiovarainvaliokunta
kiinnittävät muutenkin huomiota ihan hyvin ympäristöhallinnon
resursseihin kaiken kaikkiaan ihan kuntatasolla, mutta myös
valtionhallinnossa. Tosiaan me tiedämme sen tilanteen,
se on aivan mahdoton. Tehtävät lisääntyvät
koko ajan, voimavarat laahaavat perässä. Me toivomme
sellaista kokonaisvaltaista selvitystä siitä, mitkä nämä resurssitarpeet
ovat. Myös luonnonsuojelujärjestöjen
avustuksiin on toivottu lisää, esimerkiksi ympäristövaliokunta
mietinnössään sitä toivoo. Tässä valtiovarainvaliokunnassa
ei edetty tähän toivottuun suuntaan, mutta toivottavasti
sitten jatkossa.
Tässä yhteydessä haluan ottaa yhden
asian esille. Toisella momentilla maa- ja metsätalouspuolella
avautuu nyt ensimmäistä kertaa pää eläinsuojelujärjestöjen
tukemiseen, mikä on äärimmäisen
positiivinen ja hyvä ja tervetullut asia. Tässä yhteydessä myös
ympäristöministeriön pääluokassa
on olemassa momentti, jossa puhutaan muun muassa siitä,
että määrärahaa saa käyttää muun
muassa luonnonvaraisten vahingoittuneiden eläimien hoitoon.
Onhan tilanteita, että saattaa olla öljyonnettomuuksia
ja linnut tarvitsevat apua, tai sitten autetaan ihan vaan muitakin
luonnonvaraisia eläimiä. Ministerin läsnä ollessa
minä haluaisin tätä painottaa ja kysyäkin, jos
haluatte siihen vastata: Onko tätä momenttia näihin
tarkoituksiin käytetty? Tiedän, että ainakin
esimerkiksi Helsingin eläinsuojeluyhdistys on joutunut
130-vuotisen taipaleensa jälkeen lopettamaan tämän
luonnonvaraisten eläinten huostaanoton. Sehän
on virallisesti valtion vastuulla, mutta paljon myös järjestöjen
hyväntekeväisyyden varassa on ollut tällaisten
asioiden hoito.
Asumispuolesta toteaisin sen saman huolen, minkä jaoston
puheenjohtajakin tässä toi esiin, eli sen, että tässä sosiaalisessa
asuntotuotannossa 10 000 asunnon tavoitteessa tullaan jäämään selkeästi
kyllä arvioitua pienempään. Valiokuntakin
toteaa sen, minkä kaikki tietävät, että se johtuu
tonttipulasta, korkeista rakennuskustannuksista ja siitä,
että sosiaalinen asuntotuotanto ei tässä markkinatilanteessa
ole vetänyt. Mutta ihan hyvin mielestäni valiokunta
painottaa sitä, että tästä on
kannettava huolta ja olisi myös etsittävä joitakin
keinoja, miten tätä kiinnostusta sosiaaliseen
asuntotuotantoon voitaisiin lisätä.
Erityisryhmien osalta haluan vain todeta, että todella
pistän paljon painoarvoa sille valtuutta koskevalle ponnelle.
Koska tämä on uusi tukimuoto, on mahdotonta arvioida,
paljonko valtuutta tarvitaan, mutta mielestäni viesti on
täysin selvä sekä sen lain yhteydessä että tässä mietinnössä,
että eduskunta haluaa, että tämä erityisryhmien
tukimuoto lähtee toimimaan, että se tulee vetämään,
ja jos sitten käy niin, että valtuus ei riitä,
niin siitä se ei saa olla kiinni, vaan sitten lisätalousarviolla
on palattava asiaan. Uskon, että se toteutuu, näin
me olemme hyvässä yhteishengessä ympäristöministeriöön
päin kyllä keskustelleetkin. Samalla lailla tässä täytyy
sitä seurantaa harjoittaa vahvasti, lähteekö se
asuntotuotanto sitten käyntiin vai ei.
Tähän Asuntorahaston varojen siirto-operaatioonhan
valiokunta suhtautuu hyvinkin kriittisesti samoin kuin ympäristövaliokunta,
eli todetaan, että menettelytapana tämä ei
ole oikea eikä hyvä. Eihän tällaisia
toimenpiteitä pitäisi tulla ohi hallitusohjelman,
puhumattakaan tästä asuntopoliittisesta ohjelmasta.
Tämä oli kyllä menettelytavallisesti
nyt väärässä kohtaa ja väärällä tavalla
tullut. Kyllä asiasisällöllisestikin
olisin huolissani, sillä kyllähän moni
asiantuntija on sitä painottanut, että tämä ei
nyt kirpaise, tämä ei nyt tee mitään
katastrofia, mutta jos tulevina vuosikymmeninä jatketaan
koko ajan, niin tässä voi olla jotakin. Olisin
kyllä hyvin varovainen jatkossa. Tiedän, että tätä asiaa
jatkossa selvitetään hyvin pian, siitä jotakin
ratkaisua on tulossa.
Perusparannusaravamme, puhemies, eduskuntana olemme hävinneet,
eli tätähän ei nyt sitten palauteta eikä niitä ehtoja
paranneta, kuten ponnessamme viime vuonna tähän
aikaan toivoimme. Mutta nyt on sitten tärkeää ainakin
se, mitä on vakuutettu, eli nyt seurataan tilannetta ja katsotaan,
toimiiko korkotuki. Kyllä meille ainakin asiantuntijat
ministeriöstä ilmoittivat valiokunnassa, että mikäli
jostain syystä ilmenee, että tämä ei
sitten vedä tämä korkotukipuoli eikä niitä tarpeita
tyydytä, sitten asiaan on palattava ja katsottava. Itse
en ymmärrä, miksei sitä voida pitää yllä rinnakkaisena
järjestelmänä, kun jotkut rakennuttajat
sitä haluaisivat käyttää. Minä en ole
sitä koskaan ymmärtänyt, mutta näin
se nyt on. Paljon on voitettu, mutta tämä taistelu
sinänsä on hävitty.
Pidän itse myös tärkeänä sitä lähiökirjausta, eli
on äärimmäisen tärkeää tulevaisuudessa
miettiä kokonaisvaltaisestikin näitä lähiöiden
kehittämistoimenpiteitä, nyt kun nämä erilliset
projektit sinänsä loppuvat. Varmasti ei mitään
projekteja välttämättä tarvita.
Siinä on ollut ongelmansa, että on ollut tiettyjä alueita
ja tietyt ulkopuolella, mutta sinänsä lähiöiden
kokonaisvaltainen kehittäminen, peruskorjaus, modernisointi
ovat mitä tärkeimpiä asioita, ihan keskeisimpiä haasteita, sitten
tulevaisuudessa.
Päätän puheenvuoroni hyvin positiiviseen huomautukseen.
Tamperelaisena tietenkin iloitsen kovasti siitä, että vihdoin
tämä kunnallistekniikan avustus ulotetaan myös
kasvukeskuksiin, eli siinä mielessä hieno asia.
Jukka Vihriälä /kesk:
Herra puhemies! Pidän hyvänä sitä,
että valtiovarainvaliokunta on voinut lisätä lukuun
10 ympäristönsuojeluun 3,5 miljoonaa euroa, josta
ympäristönsuojelun edistämiseen miljoona
euroa ja sitten 2,5 miljoonaa euroa ympäristötöihin.
Tämä on ennen kaikkea näiden siirtoviemäreiden
rakentamisen kannalta tärkeä, haja-asutusalueen
kannalta tavattoman merkittävä asia. Näitä hankkeita
on eri puolilla maata hyvin runsaasti, ja toivottavasti näillä lisäyksillä,
joista hallituspuolueet pääsivät yksimielisyyteen,
voidaan edistää myöskin haja-asutusalueiden
jätevesihuoltoa, joka on tavattoman tärkeä asia.
Herra puhemies! Sitten tähän erityisryhmien asumiseen.
Minusta on hyvä, että nyt täällä budjettikirjassa
on siihen 34 miljoonaa euroa osoitettu, ja tämä ponsi
on täällä täysin perusteltu.
Mutta myöskin täällä valtiovarainvaliokunnan
lausunnossa viitataan siihen tärkeään
seikkaan, että Raha-automaattiyhdistyksen tulisi myöskin
rahoittaa tulevaisuudessa näitä asumispalveluja koskien
nimenomaan vammaisten kohtaa ja vanhusten kohtaa ja myöskin
nuorisoasumista, jota Raha-automaattiyhdistys on tähänkin
saakka rahoittanut. Tämä on erittäin
tärkeä asia. Molempia varmasti tarvitaan tässä,
ja tästä on syytä käydä jatkokeskustelu,
mitä erityisryhmiä tullaan tulevaisuudessa rahoittamaan
Raha-automaattiyhdistyksen kautta ja mitä sitten suoraan
budjettivaroilla.
Satu Taiveaho /sd:
Arvoisa puhemies! Ympäristöministeriön
budjetissa haluan kiinnittää huomiota erityisesti
muutamaan kohtaan.
Ensinnäkin ympäristöhallinnon voimavarat niin
ympäristökeskuksissa kuin kuntien ympäristöviranomaisissa
ovat hyvin tiukat. Ympäristölainsäädäntö on
kehittynyt viimeisen vuosikymmenen aikana merkittävästi,
ja suurin osa näistä uudistuksista on lisännyt
ja monipuolistanut ympäristöhallinnon tehtäviä.
Resursseja ja henkilökuntaa ei ole kuitenkaan lisätty
samassa suhteessa. Mahdollisuudet tehokkaaseen ympäristönsuojelutyöhön
ovat siis heikentyneet. Ympäristövaliokunta onkin
ottanut kantaa ympäristökeskusten resurssitarpeen
puolesta aktiivisesti.
Kuntien ympäristönsuojelussa lupa- ja valvontatehtävien
niukat resurssit ovat myös ongelma. Eri kunnissa vaihtelevat
huomattavasti mahdollisuudet ympäristönsuojelutoimissa.
Erityisesti pienissä kunnissa saattaa ympäristönsuojelun
asiantuntemus puuttua kokonaan, mitä helpottamaan tarvitaankin
yhä tiiviimpää seutuyhteistyötä,
kuntien välistä yhteistyötä.
(Ed. Ala-Nissilä: Onko Hämeenlinnassa kunnossa?) — Kyllä vain.
Ympäristönsuojeluviranomaisten toteuttamaan
valvontatyöhön ei kunnissa eikä ympäristökeskuksissa
ole riittävästi mahdollisuuksia, vaikka se olisi
usein taloudellisestikin pitkällä juoksulla kannattavaa.
Mahdollisuudet ympäristön tilan seurantaan ja
parantamiseen ovat niukat. Toivon todella, että tähän
asiaan kiinnitetään niin kunnallisin kuin valtakunnallisinkin keinoin
huomiota ja jatkossa osoitetaan lisäresursseja. Valtion
budjetissa Ympäristön suojelu -luvun määrärahat
eivät ole viime vuosina kehittyneet riittävästi.
Toinen kohta, johon ympäristöministeriön
toimintalohkolla haluan kiinnittää huomiota, on ympäristötöiden
määrärahat. On hyvä, että eduskunta
on lisännyt ympäristötöiden
resursseja 3,5 miljoonalla eurolla. Tämä on tärkeää niin
ympäristönsuojelun kuin työllisyydenkin
kannalta. Ympäristötyömäärärahoilla
kustannettavat siirtoviemärit, yhdysvesijohdot, vesistökunnostukset
ja pilaantuneiden maa-alueiden kunnostustyöt ovat tärkeitä kaiken
hyvinvoinnin kannalta.
Kolmanneksi vielä ympäristö-, luonto-
ja eläinsuojelujärjestöjen avustuksista.
Avustukset ovat tärkeitä, sillä järjestöt
tekevät paljon sellaista työtä, mitä ilman
valtion kustannukset olisivat huomattavasti suuremmat. Järjestöt
toteuttavat monenlaista valistustyötä ja lisäävät
ihmisten kiinnostusta ympäristökysymyksiä kohtaan,
tarjoavat koulutus- ja harrastustoimintaa ja ovat tärkeitä yhteiskunnallisia
vaikuttajia. Ne ovat myös asiantuntijoina erilaisissa työryhmissä ja
usein kuultavana myös eduskuntatyöhön
liittyen. Toimintaresurssit ovat kuitenkin niukat ja rajoittavat
mahdollisuuksia toimia niin tehokkaasti kuin mahdollisuuksia olisi.
Järjestöjen voimavaroista tulisi siis huolehtia
ja jatkossa mahdollisuuksien mukaan niitä myös
lisätä.
Arvoisa puhemies! Itämeren suojelussa olemme päässeet
viime vuosina merkittävästi eteenpäin.
(Ed. Ala-Nissilä: Ei riittävästi!) Myös
ensi vuoden budjetti tukee tätä työtä,
kun budjettiin sisältyy Merenkulkulaitokselle ja Suomen
ympäristökeskukselle valtuus tehdä pitkäaikainen
sopimus öljy- ja kemikaalivahinkojen torjuntaan varustetun
monitoimimurtajan palveluiden hankkimisesta.
Itämeren julistaminen erityisen herkäksi merialueeksi
tänä vuonna oli monien eri tahojen ponnisteluiden
tulos. Tähän määrittelyyn kohdistuu myös
monenlaisia odotuksia niistä toimista, mitä tämän
seurauksena Itämeren suojelemiseksi tullaan toteuttamaan
ja tehostamaan. Nyt näyttää kuitenkin
valitettavasti siltä, että toimet jäävät hyvin
vähäisiksi, lähinnä alusten
reittimuutoksiksi. Toivoisinkin, että neuvotteluissa Suomen edustajat
pyrkisivät vaikuttamaan niin, että pssa-neuvotteluissa
saataisiin merenkulun osalta merkittävämpiä toimia
Itämeren suojelemiseksi aikaan.
Meriliikenteeseen keskittyvän pssa-määritelmän
ja toimien ohella toivon, että myös suurimpiin
päästölähteisiin, maa- ja metsätalouden, teollisuuden
ja asutuksen päästöihin, puututaan ja
pyritään löytämään
päästöjä vähentäviä ratkaisuja
tulevaisuudessa nykyistä aktiivisemmin. On hyvä,
että meriliikenteen osalta on menty oikeaan suuntaan. Öljyvahinkojen
ennaltaehkäisyn ja meriliikenteen kehittämisen
ohella tulee kuitenkin tarttua voimakkaammin myös näihin
suurimpiin ja pysyvämpiin päästölähteisiin,
mitkä rehevöittävät Itämerta.
Arvoisa puhemies! Puhdas ja turvallinen ympäristö on
ehto kaikelle muulle hyvinvoinnille. Luonnolla on myös
itseisarvo sinällään. Näiden seikkojen
vuoksi ympäristönsuojelutoimiin on järkevää ja
kannattavaa satsata. Kestävä kehitys tulee huomioida
kaikessa päätöksenteossa. Ympäristöasioiden
hoitaminen on myös taloudellisesti järkevää:
talouselämänkin ehto on luonnonvarojen riittävyys
ja puhdas ympäristö. Toimia eivät kuitenkaan
saa sanella vain talouselämän intressit; sosiaalisten
ja ekologisten seurausten hinta on ainakin yhtä arvokas.
Ihmisten ja koko maailman tulevaisuus on luonnon säilymisen
varassa. Tämän vuoksi on hyvä, että Suomi
on ollut monessa mielessä edelläkävijä ympäristöasioissa,
ja sellainen meidän tulee tulevaisuudessakin olla.
Oras Tynkkynen /vihr:
Arvoisa puhemies! Voin mainiosti pitää puheenvuoron
täältä paikaltani, sillä ed.
Taiveaho jo kiinnitti hyvin pitkälle samoihin asioihin
huomiota, joita itsekin halusin alleviivata. (Ed. Ala-Nissilä:
Ei puhunut ilmastonmuutoksesta vielä mitään!)
Valtiovarainvaliokunnan mietinnössä todetaan:
"Valiokunnan mielestä ympäristöhallinnon resursseja
tulee arvioida kokonaisvaltaisesti ja huolehtia siitä,
että ympäristön- ja luonnonsuojelutehtävien
hoitamiseen osoitetaan riittävät resurssit." Ympäristövaliokunta
on käsitellyt ympäristöhallinnon resursseja
moneen otteeseen ja aika monipuolisesti. Niiden asiantuntijakuulemisten
perusteella, mitä itse olen seurannut, näyttää uhkaavasti
siltä, että nykyisin osoitetut resurssit eivät
välttämättä riitä.
Täten tämä valtiovarainvaliokunnan mietinnön
sisältämä toivomus ei välttämättä nykyisellä rahoituksella
tule täytettyä. Sen takia lisärahoitus
on tarpeen, ja tästä onkin meillä kaksi
eri talousarvioaloitetta: allekirjoittaneen ja ympäristövaliokunnan
puheenjohtajan ed. Tiusasen talousarvioaloite.
Ed. Taiveahon tavoin ja muutamien muiden edellä puhuneiden
tavoin olen myös huolissani ympäristöjärjestöjen
tuesta, joka on kohtuullisen niukkaa nykyisellään.
Nyt kun meillä on arvoisa ministeri täällä paikalla,
tietysti mielelläni kuulisin hänen näkemyksensä sekä ympäristökeskusten
että ympäristöjärjestöjen
rahoituksen riittävyydestä.
Arja Alho /sd:
Arvoisa puhemies! Käytän tämän
puheenvuoron toivoakseni, että ministeri Enestam tekisi
kaikkensa, että Kopparnäsin alueen ainutlaatuinen
rantaviiva voisi pysyä rakentamattomana.
Kopparnäs sijaitsee vajaan tunnin ajomatkan päässä Pääkaupunkiseudulta.
Sen on Uudenmaan virkistysalueyhdistys hankkinut luonnonsuojelu-
ja virkistysaluetarkoituksiin. Se on saanut valtiolta tukea tämän
ainutlaatuisen alueen, Porkkalan miehitysajoista lähes
koskemattoman alueen, säilyttämiseksi. Kuitenkin
yhdistyksen rahatilanne on ollut sellainen, että tontteja
on pitänyt myydä. On aivan kiistatonta, että kun
on ollut kyse tonttien mahdollisesta myymisestä, kyse on
ollut saarista ja pohjoisen alueen tonteista. Kuitenkin nyt yhdistys
on tehnyt Johan Aallon kanssa, joka on naimisissa Martina Harms-Aallon
kanssa, Rkp:n viestintäpäällikön
kanssa, esisopimuksen kolmen keskeisen ranta-alueen myymisestä,
ja tuo esisopimus voi purkautua vain, jos eduskunta tämän
sopimuksen mukaan myöntää lisämäärärahan
tuolle yhdistykselle.
Kun näin on nyt asia tarjoiltu, ei ole muuta neuvoa
kuin että ministeri ottaa nyt tämän asian onkeensa
ja alkaa tehdä kaikkensa, että tuo ainutlaatuinen
alue Pääkaupunkiseudun kasvavan väestön
virkistysalueena voi pysyä rakentamattomana ja että sukupolville
säästetään ainutlaatuinen 16
kilometrin rantaviiva. Siihen tarvitaan siis 900 000 euroa
lisää rahaa. Jos näin ei kävisi
jostain syystä, ministerillä ei ole muuta neuvoa
kuin ryhtyä perimään takaisin avustuksia,
joita yhdistykselle on myönnetty, koska ei ole tarkoitettu, että yhteiskunnan
tuella tehdään kiinteistöbisnestä.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! On arvokasta, että sekä ympäristöministeri
että asuntoministeri ovat paikalla ... (Ed. Ala-Nissilä:
Ja valtiovarainministeri!) — Ja valtiovarainministeri,
joka tietysti voisi istua myöskin ministeriaitiossa, koska
moni asia on valtiovarainministeriöstä kiinni
nimenomaan, kun budjetista keskustellaan. Ehkä hänen
paikkansa olisikin paremmin tuolla, mutta hän itse toki
sen valitsee.
Mutta, arvoisa puhemies, täällä on
käynyt moni ympäristövaliokunnan jäsen
jo hyvin perusteellisesti ja hyvin, hyvää kansanedustajalaatua
osoittaen, puhumassa tästä budjetista ympäristöpääluokan
näkökulmasta. Haluaisin ihan lyhyesti täydentää ja
lisätä vain siltä osin, että ympäristövaliokunta
todellakin antoi kolme viestiä valtiovarainvaliokunnan
asianomaiselle jaostolle, jotka mielestäni on myös
kohtuullisen hyvin otettu huomioon.
Nimenomaan Asuntorahaston varojen siirtäminen talousarvion
yleiskatteeksi ei ole hyväksyttävää eikä asiallisesti
perusteltua. Ympäristövaliokunta yksimielisesti
toteaa: "Hallituksen tulee huolehtia siitä, ettei talousarviolla
enää esitetä tehtäväksi
ratkaisua, joka on hallituksen asuntopoliittisen ohjelman tasoisessa
strategiassa käsiteltävä kysymys."
Arvoisa puhemies! Haluaisin viitata, nyt kun paikalla on asianomainen
ministeri, myös tähän momentin 35.30.60
otsikkoon "Siirto valtion asuntorahastoon". Alarivillä lukee:
"Momentille ei myönnetä määrärahaa."
Puhemies! Eikö olisikin, arvoisa ministeri, aiheellista
muuttaa tuo otsake? Nythän viime aikoina on nimenomaan
siirretty Valtion asuntorahastosta eikä -rahastoon, jotenka
tuo otsake on vähän historiallinen. Ainakin olisi
varmasti hyvä olla otsakkeesa myös se vaihtoehto,
koska nimenomaan tätä rahastoa on käytetty
ja käytetään nyt lähteenä eikä sitä täydennetä,
niin kuin kymmenen vuotta kesti tämä täydentämisvaihe.
Edelleenkin, toinen ympäristövaliokunnan viittaus
on se, että valiokunta "edellyttää ympäristöhallinnon
toiminnan kokonaisvaltaista tarkastelua ja hallinnon toimintamenomäärärahan riittävän
tason turvaamista". Todella, valiokunta on jo tänäkin
vuonna useamman lain säätänyt, jotka
lisäävät ympäristöhallinnon
tehtäviä ja sitä kautta edellyttävät
resurssilisäämistä, jotta ne tehtävät
tulisi täytettyä.
Kolmanneksi, valiokunta toteaa, että se "edellyttää ympäristötyömäärärahan
nostamista 5 miljoonalla eurolla". Valtiovarainvaliokunta pääsee puoliväliin
tässä asiassa.
Vielä myös, mutta ei kohotettuna ponnen tasoon,
valiokunta esitti ympäristökasvatukselle 200 000
euron lisämäärärahaa.
Varmasti merkittävin asia, joka vaikuttaa myös
meidän maahamme tällä hetkellä ja
sen luonnonympäristöön, on ilmastonmuutos.
(Ed. Ala-Nissilä: Kyllä!) Se on esiin tullut tulvina. Tulvat
ovat lisääntyneet. Niihin myös ympäristövaliokunta
on omassa toiminnassaan kiinnittänyt varsin paljon huomiota.
Voi katsoa myös, että ympäristövaliokunnan
viesti on tullut valtiovarainvaliokunnan korviin tässä mielessä,
että kaikki siirtoviemärien kehittämismäärärahat
ja niiden lisääminen, mitä arvoisa valtiovarainvaliokunta
onkin esittänyt Ympäristötyöt-nimikkeen
alla, palvelevat myöskin sitä, etteivät
tulvavahingot aiheuta laajempia ongelmia. Meidän sinänsä vähäiset,
määrältään vähäiset,
pintavetemme ovat hyvin haavoittuvia, meidän järvemme ovat
matalia, meidän jokemme ovat vähävetisiä, juoksutus
on kuitenkin vähäistä, ja näin
ollen tämä vahinko, esimerkiksi jätevesien
aiheuttama vahinko, on merkittävä.
Edelleen, on aivan hyvä asia, että valtiovarainvaliokunta
on kiinnittänyt huomiota miljoonalla lisäeurolla
siihen, että yhdyskuntien ja haja-asutuksen vesiensuojelua
on edistettävä. Aivan oikein täällä todettiin,
että Itämeren rehevöityminen ei suinkaan
ole pysähtynyt, vaan se jatkuu, ja tuolloin muun muassa
hajapäästöt, maatalouden hajapäästöt,
ovat ehkä kaikkein keskeisin asia.
Nämä Itämeren ongelmat ovat kansainvälisiä. Haluan
tässä kohdassa todeta sen, että ympäristövaliokunta
yhdessä liikennevaliokunnan kanssa järjesti tämän
vuoden toukokuussa seminaarin tässä talossa yhdessä Viron
ja Venäjän vastaavien valiokuntien kanssa. Paikalla
olivat myös ympäristöministeri Enestam,
meidän liikenneministerimme Luhtanen ja myös Virosta
sekä ympäristö- että liikenneministeri.
Venäjältä oli paikalla liikenneministeriön
edustaja. Tämä vastaava toiminta jatkuu nyt duumasta
saadun tiedon mukaan tulevan vuoden toukokuussa Pietarissa, jolloinka
Suomenlahden ja Itämeren suojelu on esillä.
On selvää, että myös tulevaisuudessa
budjettiin pitää voimakkaammin laittaa määrärahoja
ilmastomuutoksen hallinnan toteuttamiseksi. Se toteutuisi aivan
tärkeällä tavalla, arvoisa valtiovarainvaliokunnan
puheenjohtaja, kohdan 35.99.65 kohdalla ja sen kautta, koska siinä on nimenomaan
eräät avustukset, joiden välityksellä voidaan
edistää ympäristökasvatustyötä.
Se tapahtuu tietysti kouluissa, mutta myöskin vapaaehtoisjärjestöt
tekevät sitä ja voivat sillä lailla edesauttaa
nimenomaan asenteiden muuttumista, (Puhemies koputtaa) niin että ympäristö todella
otettaisiin vahvemmin jokapäiväisessä elämässä huomioon,
myös omilla valinnoillamme estäisimme ilmastomuutoksen
etenemistä. Emme pysty tietysti sitä täysin
estämään, mutta sanokaamme, että hidastamme
sitä.
Sari Sarkomaa /kok:
Arvoisa herra puhemies! Aivan oikein asunto- ja ympäristöjaosto
on kiinnittänyt huomiota ympäristöhallinnon
voimavaroihin, ja on ihan hyvä, että hallinnon
tehokkuutta ja riittäviä voimavaroja tarkkaillaan
ja tarkastellaan, mutta kyllä ympäristön
kannalta kaikkein tärkeintä on se, että kokonaisvaltaisesti hallitus
tekee sellaista politiikkaa, että ympäristöasiat
otetaan huomioon ja ennen kaikkea tarjotaan kuluttajille ja suomalaisille,
Suomessa asuville, mahdollisuuksia toimia niin, että ympäristöä suojellaan.
Ympäristöhallinnon rakentaminen ja vahvistaminen
ei todellakaan ole ensisijainen tavoite ympäristön
suojelemiseksi, ja sinällään kaikki tietävät,
että tulevaisuudessa voimavaroja ei ole suuresti siihen.
Siksi erityisesti hallinnon tehokkuuteen pitää kiinnittää huomiota
ja ennen kaikkea siihen, että suomalaisilla kuluttajilla
olisi todellakin mahdollisuus valita ja toimia niin, että ympäristöä suojellaan.
Yksi tällainen seikka on liikenne. Kun täällä on
ympäristöministeri paikalla, niin muutaman asian
haluan viestinä tässä sanoa, koko hallitukselle.
Ensimmäinen: Kaupungeissa, Pääkaupunkiseudulla,
Helsingissä liikenne on kaikkein keskeisin ympäristöongelma.
Meidän täytyy kaikin tavoin ponnistella, että me
saamme liikennettä busseihin ja raiteille. Yksi keskeinen
toimenpide, millä saataisiin edistettyä liikennettä,
ennen kaikkea työmatkaliikennettä joukkoliikenteeseen,
on työsuhdematkalippu. Valtiovarainvaliokunta on useaan
otteeseen vaatinut työsuhdematkalipun verokohtelun muutosta,
mutta sitä ei ole näkynyt eikä kuulunut.
Liikenneministeri Luhtanen sanoi tuossa muutama aika sitten, että hänen ensisijainen
tavoitteensa on se, että siinä tupopaketissa tupon
jälkeen, tai tupon yhteydessä, edistetään
tätä asiaa, mutta ikävä kyllä tämä asia
ei mennyt eteenpäin. Toivon todella, että ensi
vuoden talousarvion yhteydessä tämä työsuhdematkalipun
verokohtelu on toteutunut.
Kokoomus tuleekin esittämään lausumaehdotuksen,
jossa se esittää, että eduskunta edellyttäisi,
että hallitus ryhtyisi kevään 2005 aikana
tarvittaviin toimenpiteisiin, jotta tämä työsuhdematkalipun
verokohtelu saataisiin hoidettua, koska kyllä erityisesti
kasvukeskuksissa on erityistä tarvetta saada liikenneruuhkat
pieniksi ja liikennettä joukkoliikenteeseen. Tämä olisi
myös piristysruiske sinne keskusta-alueelle, monille alueille,
missä joukkoliikenne on todella suurissa vaikeuksissa,
koska tämä hallitus on vähentänyt
joukkoliikenteen tukea — olisi vähentänyt vielä enemmän,
jos eduskunta ei olisi tähän puuttunut. Tämä olisi
siihen hyvä piristeruiske.
Arvoisa herra puhemies! Valtiovarainvaliokunnan asunto- ja ympäristöjaoston
yksi keskeinen sininen lanka, painopiste, on ollut Itämeren suojelu.
Viime hallitus hyväksyi Itämeren suojeluohjelman,
josta saatiin kansainvälistä kiitosta. Öljyntorjunnassa
hallitus on edennyt ihan kiitettävästi ohjelman
osalta, mutta rehevöitymisen estämisessä arvosana
on välttävä. Tämän
arvosanan ovat useat luonnonsuojelujärjestöt antaneet, ja
todellakin olemme olleet jaostossa huolissamme Itämeren
tilasta. Ennen kaikkea tässä on pakko todeta,
että vaikka lukuisia toimenpiteitä on tehty, niin
kyllä Suomen rannikkovesien ravinnepitoisuudet niin fosforin
kuin typen osalta ovat edelleen kasvaneet. Se aiheuttaa sen, että rannikkovesien
rehevöityminen on lisääntynyt. Sen näkee
siinä, että meillä pohja-alueet ovat
hapettomia, nämä alueet ovat laajentuneet ja meillä on levien
massaesiintymisiä. Kyllä kannustaisin nyt ympäristöministeriä ja
koko hallitusta eteenpäin menemään vahvasti
tässä rehevöitymisen estämisessä.
Paljon on toimia, joita voitaisiin tehdä. Maanviljelyshajapäästöt,
haja-asutuksen päästöt ja muut on täällä mainittu,
ja toivon, että ministeri vastaa, miten näissä asioissa
edetään.
Yksi yksittäinen asia, ehkä pieneltä tuntuva kuormittaja,
mutta todella vakava asia, on kesäinen huviveneily. Täällä jaoston
puheenjohtaja, jota tässä yhteydessä kiitän
erinomaisesta työskentelystä niin kuin koko jaostoa,
nosti hyvin esille sen, että me olemme lainsäädäntöä hienosti,
ministeri Enestam, vieneet viime hallituskaudella eteenpäin,
niin että jokaisessa veneessä täytyy
olla sellaiset septitankit, että niitä käymälävesiä ei
saa päästää veteen. Se on aivan
oikein, mutta on aivan hullunkurista, että ei ole sitten
vastaanottopisteitä. Tämä on ympäristönsuojelun kannalta
aivan älytöntä, että me edellytämme, että veneilijät
investoivat näihin laitteisiin, mikä on ihan oikein,
mutta sitten heillä ei ole mahdollisuutta tyhjentää niitä.
Tämä on asia, joka on jaoston mietinnössä ja
jonka kokoomus on myöskin vastalauseessaan nostanut esille.
Septitankkien vastaanottopisteiden tukeminen sillä tavalla, että niitä saataisiin
riittävästi, on aivan välttämätöntä.
Ministeri on vastauksessaan näihin aloitteisiin todennut,
että se olisi välttämätöntä,
jos olisi rahoja. Toivonkin, että ministeri tässä vastaa,
ja tämä saisi vastakaikua täällä eduskunnassa.
Kysymys on hyvin pienistä rahoista, mutta Itämeren
suojelun kannalta todella tärkeästä asiasta.
(Ed. Ala-Nissilä: Kyllä me voimme Enestamiin luottaa,
hänhän on ollut kauemmin ministerinä kuin
Kekkonen!) — Aivan.
Arvoisa herra puhemies! Itämeren ja sisävesien
suojelun tehostaminen edellyttää myös
uusien siirtoviemäreiden rakentamista, sillä täältä Suomesta,
kotimaasta, peräisin olevan Itämeren kuormituksen
vähentäminen on mahdollista vain tuota hajakuormitusta
vähentämällä. Ympäristökeskusten
mukaan vuosina 2005—2008 ympäristömäärärahoja
tarvittaisiin vuosittain noin 10 miljoonaa euroa lähes
50 siirtoviemärihankkeen toteuttamiseen. Koska tämä Itämeren
suojelu on asetettu yhdeksi keskeiseksi painopisteeksi, oli hyvä,
että ympäristötöihin saatiin
lisää rahaa, mutta kyllä tosiasia on
se, että ympäristötöitä pitäisi
entistä enemmän erityisesti siirtoviemärihankkeiden
osalta vauhdittaa. Siksi kokoomus tulee esittämään
omassa vastalauseessaan, vaihtoehtoisessa budjetissaan, tähän
lisää voimavaroja. Olemme myöskin tasapainottaneet
budjettimme, ja meidän esityksemme lisäävät
työllisyyttä ja edistävät ympäristönsuojelua
ja siltä osin ovat erittäin kannatettavia.
Arvoisa puhemies! Minuutti on vielä aikaa, ja kun täällä on
ministeri Enestam paikalla, niin omantunnon kysymys: Pidä Saaristo
Siistinä on aivan erinomainen yhdistys, ry, joka omaa monipuolista
osaamista monissa veneily-ympäristöön ja
venesatamiin liittyvissä asioissa, ja yhdistys on todella
monin tavoin edistänyt Itämeren suojelua, ollut
erinomainen aktivaattori herkän saaristoalueen luonnon
alueella, missä jätteiden kierrätystä ja
keräämistä on saatu aikaiseksi ja ollaan mahdollistettu
se, että meidän monipuolinen saaristomme on voinut
kantaa niin paljon veneilijöitä, niin paljon retkeilijöitä ja
ihmisiä, ja se on myöskin työllistänyt
kovin monia ihmisiä saaristossa, kun siellä on
voitu vapaa-aikaa viettää. Pidä Saaristo
Siistinä on todellakin luonnonsuojelusta ja jäteasioista
huolehtinut, mutta heidän rahoituksensa ei ole kunnossa,
todella suuria ongelmia on ollut. Yritykset ovat tulleet mukaan, jäsenmaksuja
maksetaan, monet suomalaiset maksavat sinne jäsenmaksunsa.
Mutta miksi valtio ei tule tässä mukaan? Ministeriö on
moneen otteeseen lämpimästi puhunut tästä,
mutta miksi tähän rahaa ei ole tuotu? Toivon,
että ministeri vastaa, milloin ministeri hoitaa tämän
Pidä Saaristo Siistinä ry:n rahoituksen kuntoon,
ainakin kohtuulliselle tolalle.
Klaus Hellberg /sd:
Arvoisa puhemies! Olisin puuttunut muutamaan asiaan, jotka tälle
ympäristöministeriön hallinnonalalle
kuuluvat, ja yksi on tämä öljyvahinkojen
torjuntavalmiuden parantaminen. On hyvä asia, että tähän
hallituksen talousarvioesitykseen sisältyy uuden monitoimimurtajan
hankkimiseen liittyvä sopimusvaltuus. Se on hyvä asia,
koska meillä on ongelmia tällä hetkellä Itämeren
kanssa hyvinkin paljon, rehevöityminen on erittäin
vakava asia. Mutta jos vielä sattuu laajamittainen öljyonnettomuus,
sen torjuntaan täytyy saada kaikki mahdolliset valmiudet,
jotta pystytään torjumaan mahdollisimman hyvin
laajamittainen vahinko.
Nythän öljyvahinkoja sattuu vuosittain satoja, ja
vaikka ne eivät sitten paljon julkisuudessa olekaan, niin
eri lailla niitä joudutaan puhdistamaan. Suuri onnettomuus
on erittäin mahdollinen Itämerellä tai
Suomenlahdella sen takia, että täällä on
erittäin voimakas laivaliikenne ja öljyä viedään
erittäin paljon. Uusia öljysatamia perustetaan,
Venäjällä taas lähtee käyntiin
uuden sataman rakentaminen, joten liikenne tulee entisestään
lisääntymään. Siksi toivon,
että nyt jatkotyössä öljyntorjunnan
osaamiskeskus saataisiin vietyä myönteisessä mielessä eteenpäin.
Ympäristöministeri Enestamhan asetti työryhmän
selvittämään tätä asiaa,
osaamiskeskuksen perustamista, ja tämä työ valmistuu
ilmeisesti aivan näinä päivinä.
Toivon, että jatkossa olisi mahdollista, että tällainen öljyntorjuntakeskus saataisiin
perustettua. Se olisi hyvä asia paitsi öljyvahinkojen
torjunnan kannalta myöskin viemään suomalaista
ympäristöteknologiaa eteenpäin, markkinoimaan
sitä myös hyvänä vientituotteena,
jollainen se tänäkin päivänä on,
mutta entisestään tässä mielessä,
jos meillä olisi tällainen öljyntorjuntakeskus,
osaamiskeskus, pystyisi suomalainen teollisuuskin näyttämään
muille, miten näitä keskuksia kannattaisi maailmaan
perustaa. Tässä mielessä se olisi erittäin
hyvä vientituote.
Olisin yhteen toiseen asiaan vielä puuttunut eli ympäristötyökysymyksiin.
Nythän hallitusohjelmassa lähdetään
siitä, että edistetään ympäristötöitä,
ja tähänhän liittyy pääasiassa
siirtoviemäreiden rakentamista, pilaantuneiden maa-alueiden
kunnostamista sekä vesistöjen kunnostamista — ne
ovat tämän momentin Ympäristötyöt
alla. Minä olisin tästä lähinnä ottanut
esille pilaantuneiden maa-alueiden kunnostamisen, koska meillähän
on todettu Suomessa, että pilaantuneita maa-alueita arvioidaan
olevan noin 20 000, jotka täytyisi kunnostaa.
Näitä alueita on hyvin paljon nimenomaan jäänyt
suoraan kuntien vastuulle. Jos on ollut vanhoja teollisuuslaitoksia, niin
siellä monet omistussuhteet ovat jo aikaa sitten häipyneet
taivaan tuuliin ja ne ovat kuntien vastuulla. Samoin ovat saastuneet
kaatopaikat, jotka aikoinaan toteutettiin silloisten lakien puitteissa.
Nyt sitten kunnat käytännössä joutuvat hoitamaan
näiden kunnostamiset.
Ruotsissa, Tanskassa ja monessa Keski-Euroopan maassa panostetaan
valtion taholta kymmeniä miljoonia vuosittain saastuneiden
maa-alueiden kunnostamiseen, mutta meillä Suomessa tämä valtion
osuus jää muutamaan miljoonaan euroon. Siinä mielessä on
hyvä, että valiokunta on ehdottanut ympäristötöiden
momentille nyt sitten 2,5 miljoonan euron lisämäärärahaa, jolla
asia pystyttäisiin hoitamaan. Tämä nyt
sitten jakautuu siirtoviemärien rakentamisen, pilaantuneiden
maa-alueiden kunnostamisen ja ehkä vesistöjen
kunnostuksen välillä, mutta tämä on
nyt toinen kerta, kun valiokunta ehdottaa lisärahaa; vuosi
sitten ehdotettiin samalla lailla.
Huolestuttavaa tässä on se, että vaikka
hallitusohjelmassa lähdetään siitä,
että edistetään näitä ympäristötöitä,
niin kuitenkin nyt menokehyksen mukaan tämä määräraha
alenee jatkossa. Se on tänä vuonna 10 miljoonaa
euroa eli saman verran kuin viime vuonna, mutta vuonna 2006 se olisi
menokehyksen mukaan ainoastaan 7,85 miljoonaa euroa ja edelleen
vuonna 2007 ainoastaan 7,35 miljoonaa euroa. Toivoisin, että nyt
jatkossa hallitus ja ministeriö panostaisi enemmän ympäristötöihin.
Ne ovat erittäin tarpeellisia, ja myöskin on otettava
huomioon se, että ne ovat erittäin työllistäviä toimenpiteitä.
Maija-Liisa Lindqvist /kesk:
Arvoisa puhemies! Mielestäni ministeri Manninen on
aivan kiitettävästi toteuttanut hallituksen asunto-ohjelmaa,
ja aivan erityisesti haluan kiittää kunnallistekniikan
avustusten ulottamisesta uusiin kasvukeskuksiin Pääkaupunkiseudun
ulkopuolelle, myös Lahden kaupunkiin. Kiitoksia siitä!
Haasteita kuitenkin riittää tulevaisuudessa muun
muassa erityisryhmien asunto-olojen osalta. Varmasti riittävyys
on asia, jota pitää seurata, ja myös
laatu, miten näitä toteutetaan tulevaisuudessa.
Ympäristöministeriön osalta haluaisin
todeta, että jaostossa kuultujen asiantuntijakuulemisten jälkeen
voi aivan rehellisesti sanoa, että määrärahat
eivät tule riittämään niihin
haasteisiin, mitä ympäristön kannalta
on sekä vesistöjen osalta että erilaisten
hankkeiden osalta, maaperän saastuneiden maa-alueiden parantamisen
osalta. Vesistöt todella rehevöityvät.
Näihin on löydyttävä lisää määrärahoja
kehykseen. Meillä on kysymys paitsi luonnon hyvinvoinnista
myös matkailuelinkeinoista ja monesta muusta elinkeinosta silloin,
kun ympäristö saastuu. Tässä me
haluamme varmasti yhdessä kannustaa ympäristöministeriä kehysneuvotteluissa
ottamaan nämä kaikki tärkeät
hankkeet esille.
Päijänne on yksi sellainen, koko Pääkaupunkiseudun
veden antaja, ja me pidämme siellä erittäin
tärkeänä, että kaikki ympäristöön
liittyvä tutkimus ja siihen liittyvä seuranta
ovat tärkeällä sijalla ja näitä hankkeita,
joita eri maakunnista tuodaan esille, kuultaisiin myös
herkällä korvalla.
Tuomo Hänninen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Tässä on talousasiat
käyty jo seikkaperäisesti läpi. Otan
yhden toiminnallisen asian esille.
Aivan hiljattain käsiteltiin täällä Etelä-Suomen
kansallispuistojen laajennusta, ja siinä nousivat ylitiheät
hirvikannat ja petokannat esille ja niiden vähentäminen.
Tätä työtä varten selvittämään
on ympäristöministeriö asettanut työryhmän.
Nyt on tärkeää, että tuo työryhmä tekee
aidon työn, jotta luonnonsuojelulain 15 ja 16 §:n mahdollistama
ylitiheän kannan supistaminen saadaan toimimaan myös
käytännössä. On välttämätöntä,
että työryhmä selvittää todella
metsästyksen periaatteet. Liesjärven, Helvetinjärven ja
Seitsemisen laajentamisessa ympäristövaliokunnan
mietintöön sisältyy tämä asia.
Metsästysjärjestelyjä ei tule vesittää,
vaan on löydettävä toteuttamiskelpoiset
periaatteet. Tämän selvittelyn jälkeen
tehdään tarvittavat säädösmuutokset,
jotta ylitiheistä hirvi- ja petokannoista aiheutuvat epäkohdat
ja riskit saadaan myös käytännössä torjuttua.
Pekka Nousiainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Muutama huomio ympäristöministeriön hallinnonalan
budjettiesityksestä ja valtiovarainvaliokunnan mietinnöstä.
Ensinnäkin veneliikenteen päästöjen
osuus vesistöjen kokonaiskuormituksesta. Siihen on ennen
kaikkea Itämeren osalta tässä kiinnitetty huomiota.
Siinä oikeastaan haluan vain muistuttaa siitä aiheuttamisperiaatteen
mukaisesta vastuusta, mikä käytännössä myöskin
veneilijöillä itsellään on sisävesillä.
Näitä septitankkien tyhjennyssäiliöitä on
varusteltu jo vuosikausia. Valitettavaa vain on ollut, että ne
ovat olleet vähässä käytössä.
Mieluummin vedet on laskettu vesistöön. Mutta
nyt sitten jätevesilaki kieltää ensi vuoden
alusta tuon veteenlaskun, ja toivon, että siinä tämä kulttuuri
ja käyttäytyminen paranee ja lakia niiltä osin
aletaan noudattaa.
Sitten yhdyn siihen ajatukseen, mikä täällä on esitetty,
että ympäristön tilan kannalta on tietenkin
parasta se, että tehdään toimia ympäristön
pilaantumisen estämiseksi ja ympäristön
laadun parantamiseksi. Siinä mielessä asunto-
ja ympäristöjaosto priorisoi ne niukat resurssit,
mitä nyt oli hallituksen esityksen jälkeen budjettia
ja valiokunnan mietintöä laadittaessa käytettävissä, elikkä lisäsimme
ennen kaikkea ympäristönsuojelun edistämiseen
ja ympäristötöihin yhteensä tuon
3,5 miljoonaa euroa, jotka todella ovat suureen tarpeeseen ja vastaavat
merkittävään kysyntään.
Täällä vähemmän
on tullut tämän ympäristönsuojelun
edistämisen osalta esille se, että jaoston ja
valiokunnan tarkoitus on käyttää näitä määrärahoja
myöskin haja-asutuksen vesiensuojelun edistämiseen,
investointeihin. Elikkä nyt, kun tuli jätevesiasetus
voimaan ja tarvitaan pienkiinteistöjenkin osalta ehkä tarveharkintaisesti
ja sosiaalisissa tapauksissa tukea jätevesijärjestelmien
kuntoon saattamiseksi, niin siellä ennen kaikkea sitten
pitäisi kyetä tavallaan myöskin näiden määrärahojen
puitteissa etenemään. Ennen kaikkea kuntasektorin
puolella on laaja kysyntä siirtoviemäreiden ja
runkovesijohtojen rakentamisesta. Niihin nämä rahat
ovat erittäin tarpeellisia, ja tätä on
tervehdittävä tyydytyksellä.
Sitten, arvoisa puhemies, asumisen osalta. Valiokunta pitää asuntopoliittista
ohjelmaa ja talousarvioesitystä pääsääntöisesti
hyvinä ja perusteltuina, elikkä ei mitään
merkittävää poikkeavaa näkökulmaa
tästä ja hallituksen asuntopoliittisesta ohjelmasta
ole esitetty. Tämä kunnallistekniikka-avustuksen
käyttöalan laajeneminen on myönteisenä todettu,
ja nyt siellä viimeisissä päätöksissä sitä myöskin
jo hallituksen toimesta vielä ennakoitua enemmän
laajennettiin esimerkiksi Pohjois-Karjalaan Joensuun suuntaan, mitä kaiken
kaikkiaan minä pidän erittäin myönteisenä,
eli on haluttu juuri potentiaalisia kasvukeskuksia tukea ennen kaikkea
asuntopolitiikan edellytysten luomisessa.
Tonttijako on kysymys, joka täällä ennen kaikkea
Pääkaupunkiseudun osalta on ongelmallinen. Minusta
tämä asia liittyy olennaisesti myöskin
hallituksessa vireillä olevaan Pääkaupunkiseudun
aluehallinnon tehostamiskysymykseen ja siinä kaupunkien
välisen yhteistyön tiivistämiseen ennen
kaikkea tonttikysynnän helpottamiseksi.
Erityisryhmien asumiskysymys menee minusta nyt tähän
linjaan, jota nyt sitten tuo asuntopoliittinen ohjelmakin ajaa takaa,
elikkä annetaan tukea, mutta kun se poikkeaa aikaisemmasta Raha-automaattiyhdistyksen
avustuksesta määrän osalta, on haluttu
edellyttää sitä, että tätä erityisryhmien
asumiseen osoitetun avustusvaltuuden riittävyyttä seurataan
ja tarkastellaan, ja jos aiheita on, niin siihen voidaan palata.
Sitten, arvoisa puhemies, aivan lopuksi alueellisten ympäristökeskusten
resurssikysymys. Mikäli oikein muistan, muutama vuosi sitten
ympäristöministeriö käytti hallinnon
tarpeisiin, hallinnon tehostamiseen tai laajentamiseen, näitä ympäristönsuojelun
edistämiseen tarkoitettuja määrärahoja.
Niitä ei käytetty tuon momentin perustelujen mukaisiin
tarkoituksiin. Tämän jälkeen eduskunta
oli muutaman vuoden varsin pidättyväinen lisäämään
noita määrärahoja. Nyt sinne tuo miljoona
on lisätty.
Mutta ottaen huomioon sen, että meillä kaavoituskäytännöt
kunnissa ovat maankäyttö- ja rakennuslain mukaisesti
jo tehostuneet, yleiskaavakattavuus alkaa olla varsin hyvä ja
poikkeuslupien määrät ovat vähentyneet
ja oikeastaan maankäytön suunnittelun toimet alueellisissa ympäristökeskuksissa
ovat viranomaisneuvotteluja ja ohjausta, joten sinällään
näkisin, että vaikka arvioidaankin ympäristöhallinnon
resursseja kokonaisvaltaisesti ja niistä huolehditaan,
niin sittenkään siellä akuutti tarve
ei ole hallinnon kehittämisen, hallinnon laajentamisen
puolella vaan ne resurssit, joita ympäristöhallinnon
puolella tarvitaan, tulee ensisijaisesti ohjata ympäristön
tilan parantamiseen ja pilaantumisen estämiseen, niin kuin
nyt on juuri toimittu ympäristönsuojelun edistämisen
ja ympäristötöiden määrärahojen
lisäämisen puolella.
Keskustelun nopeatahtinen osuus päättyy.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Arvoisa herra puhemies! Säätiedotukset ennustavat,
että tänä yönä tulee
tavattoman kova myrsky tänne meille. Täällä salissakin
jo valot alkavat vilkkua, ehkä kotiinlähdön
merkiksi, mutta voi olla, että myös tällä myrskyn
tulon ennusteella on vaikutusta tähän tilanteeseen.
Himmenee, himmenee — olemme kaikki kauniimpia! (Naurua)
Tämä tilanne, joka on tuolla luonnossa, osuu sikäli
mielenkiintoiseen vaiheeseen, että kun kesällä oli
myrskyjä ja tulvia eri puolilla Suomea, niin heräsi
ajatus, että joku järjestelmä pitäisi luoda
näiden vahinkojen nopeaan ja tehokkaaseen korjaamiseen,
koska ihmiset ovat syyttömiä niihin vahinkoihin,
joita näin syntyy, ja vakuutusyhtiöt eivät
vakuutuksia näitä vahinkoja varten myönnä,
ja silloin laadin talousarvioaloitteen, joka nyt on täällä tulossa äänestykseen
esityksenä n:o 17, eli esityksen siitä, että budjettiin ympäristöministeriön
pääluokkaan lisättäisiin 2 miljoonaa
euroa tulva- ja myrskyvahinkorahaston peruspääomaksi.
Ajankohta tämän asian pohtimiselle on siis paras
mahdollinen, kun tämä myrsky on nyt juuri koettelemassa,
niin kuin säätiedotuksen meteorologi sanoi, että ei
koskaan ole ollut koko Suomea koskevaa myrskyvaroitusta ennen hänen
muistinsa mukaan, mutta tällä hetkellä on
voimassa ensi yön osalta.
Tämä on ehkä sattumaa, vaikkei meikäläinen sattumaan
uskokaan, vaan Luoja muistuttaa meitä siitä, miten
ihmiskunta on elänyt ja elämässä tällä maapallolla.
Me olemme eläneet ja elämme sillä tavalla,
että luonto on muutosten kourissa. Ilmastonmuutos on ilmeinen
tosiasia; se on vakava ja iso kysymys. Kaikki se, mitä on
tehtävissä globaalisti, eurooppalaisittain, suomalaisittain
ja meillä itse kullakin paikallisesti omassa elämässämme,
tulee tehdä, jotta voimme säilyttää tämän
maapallon elinkelpoisena tuleville sukupolville, niin kuin olemme
sen itse saaneet. Tämä on iso ja tärkeä kysymys
ja ansaitsisi pitkätkin puheet ja pohdinnat, mutta en siihen
mene sen pitemmälle.
Ihmisten ahneus ja itsekkyys on johtanut siihen, että olemme
ilmastonmuutoksen ja sen seurauksien kourissa. Nämä myrskyt
ja tulvat ja muut vastaavat ovat merkki siitä. Siis tärkeintä on
se, että ennalta ehkäistään
tätä muutosta. Siihen tähtääviä toimenpiteitä tehdään
kansallisesti ja kansainvälisesti, ja siinä onkin
tapahtumassa, mutta ei valitettavasti riittävästi.
Suomen hallituksenkin on syytä olla vahvasti tässä työssä mukana.
Mutta, herra puhemies, kun tilanne on päässyt jo
tällaiseksi ja näitä myrskyjä ja
tulvia ja vastaavia luonnononnettomuuksia tapahtuu meidänkin maassamme,
niin meidän on hoidettava asiat yhteisesti niin, että ne
vahingot, joita luonto aiheuttaa, korvataan myös nopeasti
ja tehokkaasti niille, jotka kärsivät. Tänä syksynä valtio
on pyrkinyt korvaamaan siitä määrärahasta,
mikä tällaisia varten on ollut, näitä vahinkoja,
mutta ihmiset ovat joutuneet odottamaan kohtuuttoman kauan talojensa
remonttirahoja ja muita korvauksia. Mielestäni on paikallaan,
että perustetaan tällainen rahasto. Ymmärtääkseni
ministeri Enestamkin tällaisesta kesällä mainitsi
jossakin yhteydessä. Tällainen peruspääoma
pitäisi budjetin kautta osoittaa tälle rahastolle,
luoda siitä lainsäädäntö,
ja ehkä yksi tapa olisi se, että vakuutusyhtiöt
velvoitettaisiin osallistumaan tällaisen rahaston kartuttamiseen.
Sitten tämä rahasto voisi hoitaa nämä korvaukset
tehokkaasti, nopeasti, niin nopeasti kuin ne käytännössä on
tarkastusten ja muiden toimenpiteiden jälkeen mahdollista
hoitaa.
Herra puhemies! Tätä varten tulen ehdottamaan
esitystä n:o 17 tuon 2 miljoonan euron peruspääomamäärärahan
varaamiseksi.
Janina Andersson /vihr:
Arvoisa puhemies! Ärade talman! Sen verran olen ollut
ravintoloissa, että tiedän mitä valomerkki
tarkoittaa. Kaikki haluavat kotiin läheistensä luo.
Ymmärrän sen oikein hyvin ja siksi keskitynkin
vain Itämereen ja siinäkin vain pienen pieneen
osaan, että pääsemme nopeasti kotiin
läheistemme luo.
Ärade talman! Riksdagsledamot Sarkomaa talade här
om en väldigt viktig detalj när det gäller skärgården
och Östersjön, nämligen septiktankarna
och fritidsbåtarna och hur vi skall kunna åtgärda
saken så att det säkert finns ställen
för alla båtar att kunna tömma sina septiktankar.
Här tidigare medan vi höll på med
budgeten kom minister Enestam och talade med oss. Då var
det tal om att ungefär 200 000 euro till Håll Skärgården
Renorganisationen skulle kunna vara ett sätt att sköta
det här problemet. Tyvärr lyckades vi inte nu
i sektionen med att få igenom de här pengarna.
Det handlar ju om väldigt små pengar och därför
skulle jag hoppas och önska att vi kan fortsätta
att i samarbete åtgärda saken innan
nästa sommar kommer, så att det inte blir problem.
Vad kan vi göra? Behövs det en tilläggsbudget
eller finns det några andra metoder, andra moment,
vad kan vi göra för att kunna vara säkra
på att det finns fungerande tömningsställen
i hela skärgården?
Vi har därför nu tänkt att vi skulle
föreslå pengar till momentet Miljöorganisationer,
om det nu är rätta stället och de rätta
möjligheterna.
Ed. Nousiainen puhui samasta aiheesta, että näitä vastaanottopisteitä ei
olisi olemassa, mutta ainakin oman kokemukseni mukaan sielläkin, missä niitä on,
ne aika harvoin toimivat; on lappu päällä,
jossa lukee, että "ei toiminnassa". Tämä on
kyllä aika akuutti ongelma, etenkin veneilijöille
ja meille kaikille muille, jotka myös näissä vesissä haluamme
oleskella ja niistä nauttia. Tämä on
pieni asia eikä maksa paljon, mutta vaikuttaa myös äärimmäisen
paljon siihen, miten suhtaudumme lakiin. Jos laki vaatii meitä hoitamaan
jonkun asian, mutta käytännössä se
ei onnistu, niin se ei ole mitenkään hyvä meille
suomalaisille.
Haluaisin vain lopuksi sanoa myös sen, että kun
ed. Sarkomaa puhui työsuhdematkalipusta, niin tämäkin
vaikuttaa loppujen lopuksi Itämereen, myös liikennepäästöt.
Tämä on erittäin tärkeä asia.
Kannatan lämpimästi.
Matti Saarinen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Mietintö on tältäkin
osin hyvä mietintö. Erityisen iloinen olen siitä,
että siellä on otettu huomioon hallituksen esitystäkin
vielä paremmin vesistönsuojelu ja vesihuoltotyöt.
Erikoisesti näitä hankkeita on Uudellamaalla ja
läntisessä Suomessa. Toivon, että hallitus
ja muut viranomaiset ottavat nämä eduskunnan viestit
täältä vakavasti, huomioita mietintötekstistä on
luettavissa.
Herra puhemies! Puhun vain yhdestä asiasta tästä eteenpäin — aivan
kuten edustajakollegamme Arja Alho kiinnitti täällä siihen
vakavaa huomiota — tapaus Kopparnäsista. Se ei
välttämättä ole teille, hyvät
kollegat, kovin tuttu juttu, mutta kyseessä on kuitenkin
tämän väkirikkaan alueen, eteläisen
Suomen, Espoon, Helsingin, läntisen Uudenmaan, ihmisten
mahdollisuus päästä nauttimaan jokamiehenoikeuksista
upealla virkistysalueella, joka on hienosti Uudenmaan virkistysalueyhdistyksen
voimin ja toimin valtion avustuksen myötävaikutuksella
hankittu yhdistyksen omistukseen.
Nyt tehdään välillisesti hyvin historiallinen päätös
sitä kautta, kun eduskunta ei ole myöntämässä vaatimatonta
900 000 euron valtion lisäavustusta, jotta purkautuisi
se yksityinen maanostosopimus, joka esisopimuksen muodossa on jo
tehty ja jossa on ainoana oljenkortena purkava ehto, että valtio
myöntää 900 000 euron lisäavustuksen.
Tämä prosessi on äärettömän
outo. Sanoisin, että tämä on outoa peliä,
kun tämmöisen lisäavustuksen myöntämistä,
mahdollista myöntämistä, tämän
budjettiprosessin yhteydessä on raivokkaasti vastustanut
sekä sektoriministeri että asianomainen virkistysalueyhdistys.
Ymmärtääkseni kumpikin taho toimii omaa
pyhintä toiminta-ajatustaan vastaan vastustamalla virkistysalueitten
hankintaa ja kannattamalla tonttien myyntiä virkistysalueilta
yksityisille. Tässä on se särmä:
toimitaan aivan omia toimintaperiaatteita vastaan. Tämä olisi
ollut helppo asia hoitaa täällä ilman
Rkp:n voimakasta absoluuttista vastustusta. (Ed. Alho: Sisäpiirikauppa!) — Tämä on
eräällä tavalla
lähipiirikauppaa muistuttava ja sisäpiirikauppaa
muistuttava prosessi logiikaltaan. Tässä asiassa
ei ole pelkästään astian makua, tässä on
vahva astian löyhkä. Tämä on
niin törkeätä menettelyä, aivan
niin kuin täällä ed. Alho jo aikaisemmin
yksityiskohtien osalta todisteli. Minä en niihin enää puutu.
Erityisen epäloogiseksi tämä tulee
sitä kautta, kun olen lukenut ne valtionapupäätökset,
joissa aina lopuksi lukee, että mikäli yhdistys
myy sellaista maaomaisuutta, mihin se on saanut valtionapua, niin
vastaavasti valtionapua tullaan jälkikäteen perimään
pois yhdistykseltä. Eli tässä tapahtuu
yhdistyksen kannalta sillä tavalla, että se lahjoittaa
maat yksityisille. Saadessaan 900 000 euroa myyntituloja
valtion pitää valtionosuussäännösten
mukaan — näin minulle on kerrottu — yhdistykseltä periä se
vastaava 900 000 valtiolle, koska valtio on avustanut aikanaan
tämän alueen hankintaa. Yhdistykselle jää siis
vain luu käteen. Valtio saa 900 000 euroa myyntituloja. Tässä mielessä virkistysalueyhdistyksen
taloudellinen tilanne on huono: se on velan rasittama, kun yhdistys
osti tämän koko alueen, tase on raskas vieraan
pääoman johdosta, se tase ei kevene yhtään.
Se on samanlaisessa pinteessä menetettyään
(Ed. Kuoppa: Maa-alue vähenee!) — maa-alue vähenee — kaiken
lisäksi parhaat tonttinsa, niin kuin syömähampaansa.
Ei se ole mitään takametsää,
vaan se on parasta priimaa, josta saa parhaan ja korkeimman hinnan
markkinoilla. Tämä olisi ollut jotenkin ymmärrettävää,
jos olisi myyty jotakin vähän syrjemmässä olevaa,
joka ei olisi haitannut ihmisten jokamiehenoikeuksia ja niitä perinteisiä kulku-
ja käyttötapoja.
Oikea ratkaisu olisi ollut myöntää tämä 900 000.
Ministeri Enestam tasapuolisena, ymmärtäväisenä ja
oikeudenmukaisena ministerinä varmaan voi vielä budjettinsa
sisältäkin tällaisen kokoon saada. Tämä olisi
poikkeuksellista menettelyä, mutta se olisi hyvin historiallinen
tapaus ja hyvin, hyvin isänmaallinen teko, koska tämä rasite
jää ikuisiksi ajoiksi sinne. Ei siellä ole yksityisenkään
helppo olla sitten muitten jaloissa. Siellä pitää olla
piikkilankaa ja siellä pitää olla koiria
ja vartijaa, jos ja kun ihmiset löytävät sen
alueen ja alkavat siellä kulkea. Tämä pitäisi ymmärtää tätäkin
vastaan, että ei sinne pitäisi saranan puolelta
mennä, kun siellä on voimakasta paikallistakin
vastustusta.
Tässä mielessä, kun tämä ainoa
ehto vaatii siis 900 000 ja jos se myönnetään,
niin kuin toivon — se on mahdollista, ihminen on käynyt
kuussakin, joten pystyy se tämmöisenkin asian
hoitamaan — tällä tavalla voidaan turvata
jatkossa jokamiehenoikeudet maattomille ja rantaviivaa omistamattomille
tahoille. Niitä ihmisiä on paljon; nimenomaan
eteläisessä Suomessa merenrannat alkavat mennä kiinni,
siellä on puomeja, ne ovat yksityisten omistuksessa yhä enemmän. Tämä on
vakava juttu, ja tämä ulottuu satojen vuosien
päähän, tästä ei pääse
enää peruuttamaan.
Herra puhemies! Aivan lopuksi: Tämä prosessi
on kyllä omiaan vaikuttamaan siihen, että ainakin
minun on pakko tarkistaa asennettani Rkp:tä ja sen harjoittamaa
politiikkaa kohtaan. Epäilen, että Rkp joutuu
tavalla tai toisella maksamaan tästä myös
aika kovan hinnan. Ihmiset äänestävät
myös jaloillaan.
Ympäristöministeri Jan-Erik Enestam
Arvoisa herra puhemies! Ensinnäkin haluaisin kiittää valiokuntaa
ja sen jaostoa siitä, että se mietinnössään
on kiinnittänyt huomiota ympäristöpolitiikan
kannalta oleellisiin asioihin ja harkinnut viisaasti, miten eduskunnan
budjettivaltaa tässä tulisi käyttää.
Ympäristötyöt ovat ympäristöministeriön
kannalta aivan oleellisen tärkeitä, ja se, että tähän
on nyt sitten panostettu sillä tavalla, kun valiokunta
esittää, on erinomaista.
Itämeren suojelussa on kaksi ongelmaa. On kasvavaan
liikenteeseen liittyvät riskit, mihin on panostettu ja
panostetaan jatkuvasti. Tässä on monitoimimurtaja
mainittu ja myöskin öljyntorjuntakeskuksen aloite,
josta lähitulevaisuudessa tulee loppuraportti — katsotaan,
mitä sen eteen voidaan tehdä. Mutta on valitettava
tosiasia, että tähän toiseen ongelmaan,
rehevöitymiseen, tähänastiset toimet
ja toimenpiteet eivät ole riittävästi
purreet. Mutta se, että ei tämän hallituksen aikana
olisi panostettu, ei pidä tietenkään
paikkaansa. Haja-asutusalueiden jätevesiasetus on yksi
esimerkki siitä. Kun se on astunut täysimääräisesti
voimaan ylimenokauden jälkeen, niin vaikutus on iso. Maatalouden
ympäristötukiasioihin on myöskin panostettu,
ja tekeillä on kansallinen ilmastostrategia, jossa muun
muassa liikenteen aiheuttamiin ongelmiin puututaan. Ensi kesänä valmistuu
Pietarin lounainen jätevedenpuhdistamo, joka myös
on ratkaisevan tärkeä koko Itämeren,
mutta erityisesti Suomenlahden, rehevöitymisen osalta.
Puhemies! En voi olla puuttumatta niihin syytöksiin,
joita erityisesti ed. Alho ja myöskin ed. Saarinen kohdistavat
liittyen Kopparnäsiin. Tässä minusta
on teiltä kyllä suhteellisuudentaju täysin
hukassa. Pitäisi ensinnäkin muistaa, mistä aikanaan
lähdettiin liikkeelle. Kun yhdistys anoi edellisen hallituksen
aikana avustusta, jo silloin oli selvä, että vähintään
yksi tontti pitää myydä, koska ympäristöministeriön
vakiintunut maksimiavustusmäärä on 30
prosenttia ja edellisen hallituksen aikana päästiin
15:een. Tämän hallituksen aikana sitten loput
pystyttiin maksamaan, noin 1,3 miljoonaa euroa, joka on suurin yksittäinen
summa.
Se, että tässä nyt olisi jonkinlainen
Rkp:n salaliitto, niin kuin on teidän mielestänne,
ei tietenkään pidä paikkaansa, (Ed. Saarinen:
Ei niin sanottukaan!) ja se, että ed. Alho pitää erinomaisen raskauttavana
sitä, että tämän ostajaperheen
toinen puoliso on Rkp:n puoluetoimistossa töissä, on
minusta aika omituista. Tämä potentiaalinen ostaja
on tullut minulle tiedoksi vasta sen jälkeen, kun kaikki
päätökset on tehty. Kannattaa ehkä myöskin
muistuttaa mieleen, että Uudenmaan virkistysalueyhdistyksen
johtokunta yksimielisesti on kannattanut tontin myyntiä eikä Rkp
ole siinä mitenkään määräävässä asemassa, siellä on
enemmän demareita kuin Rkp:läisiä. Olli
Ojala on yrittänyt kertoa teille, mistä tässä kaikessa
on kyse, mutta kertomansa mukaan ei ole onnistunut.
Tässähän rantaviivaa on yhteensä 16
kilometriä. Tämän mahdollisen tontinmyynnin
jälkeen rantaviivaa on vapaasti käytettävissä 15,5
kilometriä. (Ed. Alho: Saaret ja kolme tonttia myyty!)
Tämä tontti, mikä mahdollisesti myydään, on
rakennettu, siellä on asuttu, enkä mitenkään voi
pitää valtion erityisvastuuna, että valtio
tässä yhteydessä lisäisi rahoitusta;
se on Uudenmaan kuntien vastuulla, jos sitä haluavat. Minä en
ole lisärahoitusta vastustanut. Olen vaan sanonut valiokunnassa,
että löytyy järkevämpiä menokohteita
kuin tämä. Ympäristöministeriön
kannalta tämä asia on kunnossa. (Ed. Saarinen:
Peritäänkö takaisin!) — Ei tietenkään
peritä takaisin, koska koko ajan on ollut tiedossa, että vähintään yksi
tontti pitää myydä. (Välihuutoja) — Kuten sanoin,
tämä asia on ympäristöministeriön
kannalta kunnossa.
Mitä sitten taas tulee tähän toiseen
ajankohtaiseen asiaan, johon on kiinnitetty paljon huomiota, elikkä veneitten
septitankkien tyhjennysongelmatiikkaan, on tosiasia, että sellaista
valmiutta ei riittävästi ole, mutta toimijat ovat
tietenkin tässäkin asiassa päävastuussa
siitä, että luodaan mahdollisuuksia niitten tankkien
tyhjentämiseen. Tämän pitää olla
lähtökohta. Minustakin olisi erinomainen asia,
jos asia voitaisiin hoitaa esimerkiksi Pidä Saaristo Siistinä ry:n
kautta, ja tähän asiaan joudutaan tietenkin palaamaan. Niillä rahoilla,
mitä nyt budjetissa on, se ei ole mahdollista, mutta tässähän
on riihineuvottelut edessä.
Arja Alho /sd (vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Nyt ei ole kysymys mistään
16 kilometrin rantaviivan vaivaisesta pienestä pätkästä,
jota ollaan myymässä. On tehty esisopimus kolmesta
tontista uimarannan vierestä juuri siltä Kopparnäsin
alueelta, joka on suuren yleisön saavutettavissa. Siellä on
toki rakennuksia, mutta ei siellä mitään
asutusta ole. Asutusta on siellä kylän puolella,
mistä toki olisi voitu myydä. Nyt täytyy
muistaa, että ei ole myyty myöskään
yhtä tonttia, vaan on jo myyty kolme neljä saarta
ja tehty esisopimus kolmesta tontista. Tämähän
tarkoittaa sitä, että koko alkuperäinen
ajatus siitä, että Kopparnäs luonnonsuojelu-
ja virkistysalueena säilyisi, on turmeltumassa.
Ei ole olemassa mitään yksimielisiä hallituksen
päätöksiä; niihin on jätetty
eriävä mielipide. Tonteista ei ole käyty
edes avointa tarjouskilpailua, vaan on vaan jotenkin löytynyt
tämä kyseinen Johan Aalto. Tämä Rkp:n
viestintäpäällikön puoliso on
jotenkin vain saanut tietää, että tällaisen
tarjouksen voisi tehdä ja että juuri tällaisella hinnalla
ehkä se voitaisiin tehdä. Nyt ei ole muuta keinoa
kuin ottaa lusikka kauniiseen käteen ja tehdä vuoden
ympäristöteko: säästää Kopparnäs tuleville
sukupolville ja järjestää se raha.
Ensimmäinen varapuhemies:
Myönnän vielä vastauspuheenvuoron
ed. Saariselle, ja sen jälkeen menemme puhujalistaan, ja
myöskin ministerille vastauspuheenvuoron.
Matti Saarinen /sd(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Ministeri viittasi rakennuksiin. Totta on, ne
ovat nimenomaan vapaa-ajan käyttöön tarkoitettuja
Fortumin rakennuksia, ja niillä olisikin käyttöä jokamiehen
käyttöön tarkoitettuina rakennuksina.
Tosin ne ovat vanhoja ja huonokuntoisia, mutta virkistyskäyttöön
kenties sopivia. Valtionosuuspäätöksissä,
joita on tehty — kiitos — kaksi, lukee ihan kirjoitettuna,
että peritään valtionosuus takaisin.
Minulla on huoneessani ne päätökset.
Minä teen tästä vaikka kirjallisen kysymyksen.
Virkistysalueyhdistyksen toiminnanjohtajalla on myöskin
aika vahva Rkp:n leima otsassa, ja hän jostain syystä ei
valtavasti vastustanut avustuksen saamista omalle yhdistykselle
alueitten hankintaa varten, niin että kyllä tässä on
ihan outo ilme.
Ympäristöministeri Jan-Erik Enestam
Arvoisa puhemies! Siis tosiasiahan on, että 16 kilometrin
rantaviivasta, jos tämä myynti toteutuu, on 15,5
jäljellä. Ja se, ed. Alho, pitää paikkansa,
että oli yksi eriävä mielipide (Ed. Alho:
Yksi järkevä nainen!) tuon virkistysalueyhdistyksen
päätöksessä, ei siitä, että tontti
myydään, vaan siitä, että olisi
pitänyt tarjoukset pyytää.
Kun ed. Alho on nyt näistä sukusuhteista ja puoluesidonnaisuuksista
niin kiinnostunut, niin lievittäisikö asianhaaraa
pikkuisen se, että tämä Johan Aalto on
Alec Aallon veli elikkä tukevaa demaritaustaa? (Naurua — Ed.
Alho: Ei lievennä, tekee pahemmaksi vaan!)
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Vähättelemättä tätä Uudenmaan
ja Inkoon kysymystä viittaisin tuohon myrskyyn, joka käy
tuolla ylitsemme, ja siihen, kun ympäristövaliokunnan
delegaatio oli Buenos Airesin kymmenennessä osapuolikokouksessa.
Siellä kävi aivan selvästi ilmi, että mitkään
sijoitukset ilmastomuutoksen hidastamiseen eli mitigaatioon eivät
ylitä niiden vahinkojen summia — ovat ainoastaan murto-osa
niistä — mitä ilmastomuutos aiheuttaa
maailmalle, etenkin köyhille ihmisille, mutta se koskettaa
kaikkia ihmisiä, etenkin tätä pohjoista
pallonpuoliskoa.
Täällä valtiovarainvaliokunnan puheenjohtaja
ja myöskin ed. Dromberg kyselivät hiukan Buenos
Airesin kymmenennen ilmastokokouksen perään, mutta
en käy mitään selitystä tässä antamaan.
Ministeri oli mukana, ja hän osaa paremminkin selvittää asiaa
myös, mutta totean vain sen, että siellä mentiin
eteenpäin, ehdottomasti siellä mentiin eteenpäin.
Adaptaatio-ohjelma eli sopeutumisohjelma syntyi ja sellainen, että siihen
on linkitetty köyhät maat erityisesti. Mitigaatio
eli tämä hillitseminen eteni myös, niin että voidaan
keskustella asioista myös niin, että Yhdysvallat
on mukana toukokuussa Bonnissa, ja niin, että Cop11 tullee
olemaan suunnitelmien mukaan Kairossa.
Näin ollen kyllä oli väärää Suomessa
annettu informaatio. Nimenomaan, voisi sanoa, se tuli erityisesti
ilmi lauantain kello 20.30:n YLE 1:n uutisissa, joita katsoneet
ihmettelivät, jäikö sieltä edes
luuta käteen. Näin itsekin jälkeenpäin
sen uutisen.
Mutta näin ollen haluaisin tässä todeta
ikään kuin joulutunnelmassakin ja muussakin — ja myös
joulun jälkeen tämä jatkuu — että kyllä eduskunnalla
ja ympäristöministeriöllä on
ollut hyvä yhteistyö läpi vuoden ja myös
näissä asioissa.
Ensimmäinen varapuhemies:
(koputtaa)
Ed. Tiusanen, pyydän, että me paneudumme tähän budjetin
sisältöön aika tarkkaan ja ei lavenneta tätä keskustelua
kovin laajaksi.
Arvoisa puhemies! Tämä oli myös kommentti
niihin keskusteluihin, mitä täällä on sanottu.
Mutta budjetin sisältöön. Tietysti öljyntorjuntakeskus
ja monitoimimurtaja käynevät aiheena, ja nekin
olivat tässä keskustelussa esillä. Toteaisin
sen todella, että öljyntorjuntakeskusasia myös
valiokunnan näkökulmasta on edennyt hyvin eteenpäin
ja se on verkostoitumassa ja se on tulossa käytännöksi,
se on syntymässä. Se on hyvä asia.
Myrskyä on, ja lentokoneet odottavat, mutta kaikesta
huolimatta on todettava, jos puhemies sallii, kuitenkin se, että hallituksen
esitystä 109 ed. Hänninen käsitteli myöskin
ikään kuin valiokunnan näkökulmasta
omassa puheenvuorossaan. Viittaisin tähän, jos
sopii, omassa puheenvuorossani. Joka tapauksessa tämä asia,
minkä ed. Hänninen otti esille, on tärkeä.
Tässä vain pitäydyn siihen, että valiokunnan
mietinnöstä käyvät selkeästi
ilmi ne sanamuodot, mitä siellä on. Ei sen enempää.
Mutta ed. Viitanen kysyi, voidaanko ympäristöministeriön
budjetissa olevaa momenttia käyttää luonnonvaraisten
eläinten hoitoon ja onko sitä käytetty.
Pyhtään lintuhoitola on sellainen, jossa sitä on
käytetty. Ehkä tässä olisikin
yksi tärkeä osa, (Ed. Lindén: Aivan varmasti
tärkeä!) jossa budjettia pitäisi kehittää,
vammautumistilanteessa luonnonvaraisista eläimistä huolehtiminen.
Tämä on myös lainmukaista toimintaa.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa herra puhemies! Viime kesän tulvat aiheuttivat
aika paljon vahinkoa, ja kävi ilmi, että jos olisi
perkautustyöhön ryhdytty, vahinkoja ei olisi voitu
estää, mutta vahinkojen määrä,
vahinkojen suuruus, olisi ollut selvästi pienempi. Kävi
myöskin ilmi, että lupahakemukset oli jätetty
vuosia sitten, mutta käsittelyaika oli ollut pitkä.
Nyt tulvan jälkeen lupapäätös
kyllä tuli.
Siinä yhteydessä tein kirjallisen kysymyksen ja
tiedustelin, onko paljon tällaisia riskialueita, jotka
voivat tulvia ja aiheuttaa vahinkoja. Ilmeisesti ministeri Enestam
oli se, joka kirjalliseen kysymykseen vastasi ja totesi, että niitä kohteita on
kyllä kymmeniä. Siis on kymmeniä riskialttiita
jokia ja alueita. Yllätyin aika lailla, kun ei budjetissa
ole otettu huomioon juuri näitä asioita niin,
että olisi ennen kaikkea perkaustyöhön
varattu selvästi enemmän rahaa. Mietin, mitä ministeri
Enestam ajattelee, jos ensi vuonna tulvii sellainen kohde, josta
hän edellisenä kesänä — jos
se nyt oli ministeri Enestam — totesi, että tämä on
riskikohde, mutta määrärahaa perkaustyöhön
ei ole varattu.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Täällä on käsitelty
rehevöitymisasiaa Itämeren osalta. Totean vain
lyhyesti sen, että kyllä sisävesistöissä se
on todellinen ongelma. Pohjois-Pohjanmaalla ollaan tilanteessa,
jossa nyt on jo hävinnyt pieniä järviä kokonaan
pois. Siis ne ovat kasvaneet umpeen rehevöitymisen ansiosta.
Ainut konsti on ympäristötöinä yrittää niitä kaivaa sieltä esiin.
Siellä meidän alueellamme asukkaat osaavat arvostaa äärimmäisyyteen
saakka sitä, että tällaisia hankkeita
voidaan tehdä. Tämän tarpeen siivittämänä,
vaikka nyt eduskunnassa on pystyttykin lisäämään
ympäristötyörahoja, olen rohjennut esittää 3
miljoonaa euroa siihen vielä kaiken päälle
lisää sen takia, että niitä hankkeita pystyttäisiin
viemään eteenpäin, jotka jo on aloitettu.
Ei tässä vaiheessa muuta.
Kari Uotila /vas:
Arvoisa puhemies! Jaoston puheenjohtajana katson velvollisuudekseni todeta,
että tämä kiistely hallituspuolueiden
kesken koskee arvokasta Kopparnäsin aluetta. Kun moni täällä hämmentyi
sen saamasta voimakkaasta latauksesta, niin sama hämmennys
oli itse asiassa myöskin jaostossa, koska jaoston käsittelyyn
tämä asia tuli varsin myöhään
ja itse asiassa siinä vaiheessa, kun ministeri oli jaoston
tavattavana vasta mietinnön valmistumisen aikaan. Minä toivon,
että Kopparnäsin arvokas alue säilyy
ja kaikki sen säilymiseksi tehdään, mutta
toivon, että nämä puolueiden väliset
kiistat, tutkitaan niitä sitten oikeudessa tai missä elimissä tahansa,
tulevat myöskin asianmukaisella tavalla muissa ympyröissä tsekattua.
Yleiskeskustelu päättyy.