1) Hallituksen esitys laiksi arpajaisverolain 4 §:n
muuttamisesta
Maria Kaisa Aula /kesk:
Arvoisa puhemies! Nyt on käsittelyssä vihoviimeinen
ensi vuoden valtion budjettia koskeva niin sanottu budjettilaki.
Tässä on kyseessä raha-automaattien ja
pelikasinotoiminnan arpajaisveron verokanta. Hallitushan ehdotti,
että raha-automaattien ja pelikasinotoiminnan arpajaisveron
verokanta korotettaisiin nykyisestä 5 prosentista 10 prosenttiin
näiden yhtiöiden tuotosta vuodesta 2002 alkaen. Valtiovarainvaliokunta
on asiaa perusteellisesti käsitellyt, ja valiokunnan enemmistö on
päätynyt puoltamaan ehdotusta, kuitenkin niin
että arpajaisveroa raha-automaatti- ja pelikasinotoiminnan
tuoton osalta ei korotettaisi 10 prosenttiin, vaan 7 prosenttiin.
Arpajaisveron korotus koskee Raha-automaattiyhdistystä ja
Ahvenanmaan vastaavaa toimijaa Pafia. Veron tuotto valtiolle olisi
valiokunnan tekemän muutoksen jälkeen noin 70
miljoonaa markkaa. Hallituksen alkuperäinen ehdotus olisi
merkinnyt verotuoton kasvua 175 miljoonalla markalla.
Arvoisa puhemies! On syytä mainita myös, että tähän
asiaan liittyi toimenpidealoite, jossa oli yli sata allekirjoittajaa
ja jossa toivottiin juuri arpajaisverokannan pitämistä 5
prosentissa. Valiokunnan mietintöön liittyy keskustan
ja kristillisdemokraattien ryhmien vastalause, jossa ehdotetaan
5 prosentin arpajaisverokannassa pysyttäytymistä valiokunnan
enemmistön esittämän 7 prosentin
sijasta.
Arvoisa puhemies! Muutama sana arpajaisveron erilaisista käänteistä.
Pelikasinotoiminnan ja raha-automaattien arpajaisveron verokantahan nostettiin
tämän vuoden alusta 3 prosentista 5 prosenttiin.
Se oli ollut 3 prosentissa aina vuodesta 1992. Tämä tarkoitti
sitä, että sekä Veikkauksen että muun
rahapelitoiminnan arpajaisverokanta on siis sama elikkä molemmilla
on tällä hetkellä 5 prosentin verokanta.
Tämän mukaisesti on tietysti arpajaisveroa Raha-automaattiyhdistykseltä peritty.
Se on merkinnyt noin 60 miljoonan markan lisäystä valtiolle
maksettaviin veroihin tältä vuodelta.
Kun eduskunta käsitteli kuuluisan arpajaislain, ja
sen monet käänteet tässä talossa
ovat tunnettuja, siinä arpajaislain yhteydessä oli
myös käsittelyssä arpajaisverolaki. Siellä oli
kuitenkin käynyt niin, että arpajaisverolain 4 § oli
palautunut vanhaan muotoonsa veroasteen osalta elikkä siellä arpajaisveron
määräksi oli taas palautettu raha-automaattitoiminnan
osalta 3 prosenttia. Tämä laki tulee voimaan 1.1.2002.
Mikäli tätä lakia, joka nyt on käsittelyssä,
ei hyväksyttäisi eli jos se jostakin syystä hylättäisiin,
silloin verokanta palautuisi nyt arpajaislaissa olevaan 3 prosenttiin
elikkä siihen vanhaan prosenttiin.
Sitten eräs kysymys liittyy arpajaisveron perusteena
olevaan tuottoon. Sehän lasketaan eri rahapelitoimijoilta,
Veikkaukselta ja Raha-automaattiyhdistykseltä, eri tavalla.
Tämä myös hankaloittaa verorasituksen
vertailua raha-automaattitoiminnan ja veikkaustoiminnan kesken,
sillä tällä hetkellä raha-automaattien
ja kasinopelien tuotolla veron laskennassa tarkoitetaan rahapanosten
yhteismäärän ja pelaajille maksettujen voittojen
erotusta. Arvonnan, veikkauksen, vedonlyönnin sekä totopelin
tuottona pidetään sen sijaan suoritettujen rahapanosten
yhteismäärää. Hallituksen eräs
peruste arpajaisveron korottamiseksi Raha-automaattiyhdistyksen
osalta 5 prosentista 10 prosenttiin oli se, että silloin
rahapelitoimijoiden, Veikkauksen, Ray:n ja Pafin, verorasitus olisi
lähentynyt toisiaan eli käytännössä verotuotoksi
valtiolle olisi näiltä toimijoilta tullut suurin
piirtein samanlainen summa, vaikkakin verokanta olisi ollut erilainen.
Valtiovarainvaliokunnan asiantuntijakuulemisessa tuli esille
varsin kriittisiäkin näkökulmia. Raha-automaattiyhdistys
katsoi, että verorasitusta on vaikea lähentää pelkästään
verokantaa nostamalla, koska juuri nämä veron
perusteet ja yhteisöjen pelituoterakenne ja siitä aiheutuvat
pelituottamisen kustannukset ovat erilaisia. Samaten sekä Raha-automaattiyhdistys,
Ahvenanmaan vastaava toimija Paf että sosiaali- ja terveysjärjestöjen
yhteistyöyhdistys Yty esittivät epäilyksiä,
jotka liittyivät EY-oikeuteen ja Ahvenanmaan osalta myöskin
perustuslakiin. Epäiltiin, että jos ennakoitu
kasvava Raha-automaattiyhdistyksen tuotto siirretään
verotuksen kautta valtion budjettivaroista lakisääteisesti
katettaviin menoihin pois sosiaali- ja terveysjärjestöille
jaettavasta osuudesta, menettely saattaisi uhata EY-tuomioistuimen
kannanottoihin perustuvaa käsitystä arpajaistoiminnassa
sallitusta monopolista.
Tätä asiaa valiokunta koetti selvitellä myös valtiovarainministeriön
kanssa. Valtiovarainministeriö arvioi, että ristiriitaa
Ahvenanmaan itsehallintolakiin tai EY-oikeuteen nähden
ei olisi. Lisäksi valtiovarainministeriö totesi
Ahvenanmaata ja Pafin verotusta koskien, että sen osaltahan
arpajaisvero palautetaan takaisin Ahvenanmaan maakuntaan eli silloin
veronkorotuksen vaikutukset sosiaali- ja terveysjärjestöjen
ja tämän alan toimintaan riippuvat viime kädessä maakunnan
omista ratkaisuista.
Arvoisa puhemies! Valtiovarainvaliokunnan enemmistö yhtyi
siis valtiovarainministeriön esittämiin tulkintoihin
raha-automaattitoiminnan monopolin säilyttämisestä ja
niistä epäilyksistä, joita liittyi EY-oikeuteen
ja verotuottojen käyttöön budjetin yleiskatteeksi.
Valiokunnan enemmistö katsoi myös, että kun
Raha-automaattiyhdistyksen tuloskehitys on ollut suotuissa ja Raha-automaattiyhdistyksen
todellinen veroaste on ollut alempi kuin muiden yksinoikeudella
toimivien arpajaisten järjestäjien eli Veikkauksen,
Hippoksen jnp., niin arpajaisveroa voidaan nostaa, mutta todella
kuitenkin vain 7 prosenttiin eikä 10 prosenttiin, niin
kuin hallitus esitti.
Valiokunta esittää myös lausumaehdotuksen, joka
liittyy veropohjan ja veroperusteiden erilaiseen laskentaan alan
toimijoitten kesken: "Eduskunta edellyttää hallituksen
huolehtivan arpajaisverolain jatkovalmistelusta siten, että verotus kohtelee
tasapuolisesti kaikkia yksinoikeudella toimivia arpajaisten järjestäjiä."
Arpajaisverolain 4 §:ään on tehty muutoksia,
jotka seuraavat eduskunnan äskettäin hyväksymästä uudesta
arpajaislaista ja valiokunnan tekemistä muutoksista.
Arvoisa puhemies! Mietintöön liittyy todellakin
vastalause, jossa on keskustan ja kristillisdemokraattien perustelut
sille, että vero tulisi pitää nykyisellään
eli 5 prosentissa tuotosta. Tässä viitataan muun
muassa siihen, että euroon siirtyminen vuoden alussa voi
tuoda rahapelitoiminnan tuottoon vaikuttavia riskejä. Lisäksi
viitataan asiantuntijoitten esittämiin epäilyksiin
monopolin kautta saatujen tuottojen käyttämisestä mieluummin
yleishyödyllisiin tarkoituksiin kuin valtion budjetin yleiskatteeksi
veron kautta.
Olavi Ala-Nissilä /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Aula esitteli hyvin tämän
lakiesityksen, mutta ei lakiesityksestä silti hyvää tullut. Keskusta
esittää kristillisdemokraattien tukemana, että veronkorotusta
ei hyväksyttäisi. Esitän, jos tässä voi
jo esittää, että vastalauseen mukainen
muutos hyväksyttäisiin. Tarvittaessa teen yksityiskohtaisessa
käsittelyssä vastaavan esityksen.
Tätähän käsiteltiin hyvin
pitkään verojaostossa ja ymmärtääkseni
myöskin hallituspuolueiden sisäisissä keskusteluissa.
Tämä 100 prosentin veronkorotus 5 prosentista
10 prosenttiin muuttui korotukseksi 7 prosenttiin. Kun tässä on
vielä takana juuri korotus 3 prosentista 5 prosenttiin vuoden
takaa, mielestämme uuteen korotukseen ei seuraavin perustein
pitäisi lähteä.
Raha-automaattiyhdistyksen voittovaroista sosiaali- ja terveysalan
kansalaisjärjestöille jaetut avustukset edistävät
merkittävällä tavalla kansanterveyttä ja
sosiaalista hyvinvointia. Niinpä jaostossa voitiin kuulla,
että sosiaali- ja terveysjärjestöt yksimielisesti
vastustivat Raha-automaattiyhdistyksen harjoittaman rahapelitoiminnan
arpajaisverokannan korotusta.
Niin sanotun kolmannen sektorin toimintaedellytysten vahvistamisessa
Raha-automaattiyhdistyksen voittovaroista jaetuilla avustuksilla on
ollut ja on ratkaisevan tärkeä merkitys. Sekä nykyinen
arpajaislaki että EY-tuomioistuimen antama rahapelitoiminnan
yksinoikeuden mahdollistava päätös lähtivät
näet siitä, että tuotto käytetään
yleishyödylliseen toimintaan. On selvää,
että kun verokantaa korotetaan, se heikentää Raha-automaattiyhdistyksen
mahdollisuuksia tukea kansalaisjärjestöjä.
On totta, että Raha-automaattiyhdistyksen tuotto on
viime vuosina kehittynyt myönteisesti, mutta pitää myöskin
muistaa, että ensi vuoden alussa siirtyminen euroon luo
rahapelitoiminnan tuottoon mahdollisesti vaikuttavia riskejä.
Kuten totesin, esitetty verokanta olisi jo toinen perättäinen
korotus lyhyen ajan sisällä, kun vuosi sitten peliautomaattien
ja kasinopelien arpajaisveroa korotettiin 3 prosentista 5 prosenttiin.
Siten tänä vuonna Raha-automaattiyhdistys maksaa
pelituotoista arpajaisveroa noin 60 miljoonaa markkaa edellisvuotta
enemmän eli yhteensä runsaat 170 miljoonaa. Nyt
esitetty veronkorotus lisäisi verorasitusta noin 70 miljoonaa
markkaa.
On yleisesti tunnettua, että EU-maista vain Suomessa
ja Ruotsissa on raha-automaattitoimintaan myönnetty monopoliasema.
Ruotsissa ei ole vastaavaa veroa, joka kohdistuisi raha-automaattitoimintaan.
Onhan monopolien perustana juuri voittojen käyttäminen
yleishyödylliseen tarkoitukseen eikä veron kerääminen
valtion talousarvion yleiskatteeksi. Kun kuitenkin hallituksen esityksen
perusteluja katsotaan, ne ovat lähinnä fiskaalisia
ja kyse on siitä, että halutaan talousarvioon
lisää tuloja. Nyt tuottoja haluttaisiin siis veronkorotuksella
siirtää entistä enemmän valtion
budjetin yleiskatteeksi. Tässä tullaan aika keskeiseen
kysymykseen, siihen, että tämä voi olla
omiaan heikentämään Raha-automaattiyhdistyksen
yksinoikeuden perusteita, ja se on ristiriidassa itse arpajaislain
tavoitteiden kanssa.
Viime vuonna tehtyä korotusta perusteltiin sillä,
että Veikkauksen ja Raha-automaattiyhdistyksen arpajaisveron
verokannat saadaan yhtäläisiksi eli 5 prosenttiin.
Nyt uutta esitystä perustellaan sillä, että peliyhtiöiden,
Veikkauksen ja Raha-automaattiyhdistyksen veroperusteet on yhtenäistettävä,
mikä lähentäisi yhtiöiden verorasitusta.
Kuitenkin Veikkauksen ja Raha-automaattiyhdistyksen veron laskentaperusteet
ovat nyt erilaiset. Yhtäläistäminen,
joka sinällään tavoitteena voi olla perusteltu,
tulisi kuitenkin perustaa kattavaan selvitykseen sekä Veikkauksen, Raha-automaattiyhdistyksen
että Ahvenanmaalla toimivan yhtiön Pafin osalta,
koska yhtiöiden pelituoterakenne, tuottamistapa sekä sen
seurauksena kulurakenne ovat varsin erilaiset. Jaostolle ja valiokunnalle
on myöskin esitetty laskelmia erityisesti Ahvenanmaan suunnalta,
että veronkorotus olisi tekemässä eräitä Raha-automaattiyhdistyksen
ja Pafin pelituotteita kannattamattomiksi.
Tämä on, arvoisa puhemies, poliittinen kysymys,
miten halutaan käyttää kansalta kerättyjä raha-automaattivaroja
yleishyödylliseen tarkoitukseen. Siinä mielessä eduskunnan
tulisi nyt ottaa kanta, että verorasitusta ei enää lisätä eikä sitä kautta
heikennetä hyviin tarkoituksiin tulevien varojen kertymistä.
Virpa Puisto /sd:
Arvoisa puhemies! Sekä ed. Aula että ed. Ala-Nissilä puhuivat
vakavaa asiaa kolmannen sektorin taloudellisesta tuesta, Raha-automaatin
toiminnasta ja ennen kaikkea sen tulevaisuudesta. Tämän
salin vastuulla on taata se, että Raha-automaatin maailmanlaajuisesti
poikkeuksellinen monopoliasema säilyy.
Kun tätä arpajaisverolakia, jossa esitetään
veroprosentin korottamista 5:stä 10:een on käsitelty
eduskunnassa, on erittäin laajasti kuultu asiantuntijoita
ja selkeästi ovat tulleet järjestöjen
tarpeet esiin, samoin kuin tämä uhka monopolin vaarantamisesta,
jota valitettavasti valtiovarainministeriön virkamiehet
ilmeisesti asiantuntijoina eivät ole riittävästi
huomioineet, ja vaikuttaa siltä, että tämä uhka
ei ole mennyt todellakaan perille. Ikään kuin
kompromissina tämän asian käsittelyn
yhteydessä on päädytty hallituksen esityksen
10 prosentin sijasta esittämään 7:ää prosenttia
arpajaistulon veroprosentiksi.
On totta, että näitä asioita tulee
käsitellä rinnan siten, että samalla
tavalla arvioidaan Veikkauksen, Suomen Hippoksen sekä Ahvenanmaan raha-automaattiyhdistyksen
ja muiden rahapelien verotusta ja niiden tuloksen, tuoton, jakoa
ja käyttöä.
Veikkauksen osalta on sovittu hallituksen kanssa, että kun
Veikkauksen tuotosta on aiemmin noin 600 miljoonaa markkaa käytetty
valtiolle kuuluviin menoihin, jotka siis ovat olleet Veikkauksen
rahoitettavina, kymmenen vuoden aikana 10 prosenttia kerrallaan
valtio perääntyy tästä elikkä Veikkaus
vapautuu näistä valtiolle kuuluvista rasitteista.
Nyt kun veroprosenttia on nostettu Raha-automaatilla, on tietysti
aivan luonnollista, että vastaavan perääntymisen
tulee tapahtua myös Raha-automaatin osalta elikkä sen
lähes 600 miljoonan, jolla valtiolle kuuluvia menoja on
ollut Raha-automaattiyhdistyksen rahoitettavana, tulee poistua myös
kymmenen vuoden aikana samalla tavalla kuin Veikkauksestakin. Tässä kai voi
katsoa, että menettelytapojen tulee olla tältäkin
osin yhtenäiset. Kun tätä kohti menemme, niin
silloin kun tämä 600 miljoonaa poistuu, sen myötä todennäköisesti
tämä 7 prosentin vero onkin ehkä oikea
eikä ole silloin vaarantamassa monopolia. Toivon, että salista
ja valtiovaroista, valtiovarainministeriöstä ja
STM:stä löytyy reilun pelin linja, jolloin tuetaan
näitä rahapelejä, joilla Veikkauksen
osalta erittäin merkittävää liikuntaa
ja kulttuuria rahoitetaan ja Raha-automaattiyhdistyksen osalta paikataan
ihmisen mentäviä aukkoja vammaishuollossa, vanhushuollossa,
lastensuojelussa ja kautta koko ringin ottaen huomioon sosiaali-
ja terveydenhuollon eri sektorit. Iloitsen siitä, että valtiovarojen
sosiaali-, terveys- ja työjaosto saattoi tänään
toisessa käsittelyssään päättää,
että Raha-automaatin ensi vuoden jakoon lisätään
20 miljoonaa euroa, joka on noin 120 miljoonaa markkaa.
On todettava, arvoisa puhemies, että 10 prosenttia
on enemmän kuin 7.
Maria Kaisa Aula /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Puisto kävi hyvin läpi
niitä perusteita ja riskejä, joita liittyy arpajaisveron
korotukseen juuri ajatellen Raha-automaattiyhdistyksen EY-tuomioistuimelta
saamaa monopolia ja sen perusteena olevaa lähtökohtaa, että tuotot
on käytettävä yleishyödyllisiin
tarkoituksiin. Ed. Puisto, toivon, että pysyisitte myöskin äänestyksessä sen
alkuperäisen toimenpidealoitteenne kannalla siinä,
että tämä vero säilyisi 5 prosentissa,
koska rahapelimonopolin näkökulmasta tämä 7
prosenttia ei ole sen kummempi periaatteeltaan kuin hallituksen
esittämä 10 prosenttiakaan, vaan se yhtä lailla
tuo riskejä siihen, millä tavalla Raha-automaattiyhdistyksen
toiminta ulkopuolella nähdään. Kuten
keskustan vastalauseessa todettiin, Ruotsissa tähän
vastaavaan rahapelitoimintaan ei kohdistu lainkaan veroja, ja tämähän
on yhdistysmuotoista toimintaa eikä yritysmuotoista toimintaa
lainkaan.
Matti Saarinen /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Pyydän lupaa puhua paikaltani.
Puhemies:
Kaikin mokomin.
Ensinnäkin kiinnittäisin huomiota siihen,
että kun hallitus yhdessä eduskunnan kanssa oli
sopimassa ensi vuoden budjetin sisällöistä ennen
juhannusta, se vuorovaikutus on tuottanut hyviä tuloksia
budjettiesitykseen. Tässä mielessä eduskunta
sai varsin varhain lausua mielipiteitänsä ja niitä on
otettu erinomaisen hyvin tällä kertaa huomioon.
Tuossa yhteydessä ei hallitus kuitenkaan sopiessaan
eduskunnan kanssa maininnut sanallakaan siitä, että hallituksella
on tämän kaltaisia veropoliittisia tarkoitusperiä ja
tavoitteita, että jokin vero korotetaan 100 prosentilla.
Hallitus ajoi siis sammutetuin lyhdyin aika merkittävässä asiassa.
Tämän sanon sen vuoksi, että tätä asiaa ei
voi koplata nyt sen kaltaisiin puheisiin ja sopimuksiin, joita on
aikaisemmin tehty. Tämä on tullut sivusta.
Sitten kiinnitän myös edelleen huomiota siihen — ja
toivon, että mahdollisimman moni lukisi todella ne raskaan
prosessin tuloksena syntyneet EY-tuomioistuimen perustelut — millä perusteella
Raha-automaattiyhdistys saa toimia monopoliasemassa suomalaisessa
yhteiskunnassa. Ne ovat hyvin ahdasmieliset ja tiukat. Siellä nimenomaan
mainitaan, että varat tulee käyttää yleishyödyllisiin
tarkoituksiin tai hyväntekeväisyyteen. Tämä on
kyllä se tie, jolla meidän pitää täällä toimia.
Meidän on kansanedustajina syytä pitää tästä huoli,
koska jos käy niin, että monopoli lähtee murtumaan,
voimme varmasti olla samaa mieltä siitä, mikä taho
silloin syyllistetään: eduskunta. Eduskunta on
tehnyt kaikki ne päätökset. (Ed. I. Kanerva:
Eikä aiheetta!) — Kyllä, tänne
eduskunnan piikkiin se sitten tarjotaan, kun me teemme sellaista
lainsäädäntöä, joka
mahdollisesti johtaa monopoliaseman murtumiseen. Silloin meidän
on myöskin tässä yhteydessä ymmärrettävä vastuumme. — Tässä otetaan
askel vähän vaaralliseen ja varmasti väärään
suuntaan. EY-tuomioistuimen ratkaisu oli pitkä, raskas
prosessi Raha-automaattiyhdistykselle. Se taisteli ja käytti
parhaan asiantuntemuksensa turvatakseen monopoliaseman. Se on käynyt
tällaisen kovan prosessin läpi. Ei EY-tuomioistuimen
ratkaisusta voi millään lukea — ei niin
hyvää tahtoa löydykään,
että sieltä voisi jotenkin lukea edes rivien välistä — että Raha-automaattiyhdistyksen
monopoli
on tarkoitettu kartuttamaan valtion verotuloja, kun tässä yhteydessä nyt
on ilmiselvästi vain ja ainoastaan se motiivi, että kerätään
fiskuksen kassaan lisää veroja.
Jos on näin mukava ongelma, että jokin yhdistys,
tässä tapauksessa Raha-automaattiyhdistys, tuottaa
enemmän kuin arvataan — se on mukava ja iloinen
ongelma — niin ylisuuren tuoton leikkaamiseen, niistämiseen,
siis tuloksen järjestelyyn, on paljon joustavampia keinoja
kuin pysyvä verolaki. Tämä instrumentti
on tähän tarkoitukseen ja tilanteeseen myöskin
kuin löisi lekalla nuppineulaa. Siihen ei tarvita näin
järeätä instrumenttia, jos ja kun ollaan
yhtä mieltä siitä, että meillä on
käsiteltävänä todella niin mukava
asia, että joskus jostakin aparaatista tuottoja tulee enemmän
kuin osataan arvioida. Tämän vuoksi tästä kannattaa
puhua ja tätä miettiä.
Sitten on tämä 600 miljoonaa markkaa, joka nyt
jo käytetään Raha-automaattiyhdistyksen tuotosta
tavallaan peruspalveluihin ja, voisiko sanoa, jos katsoo pikkuisenkaan
pahalla silmällä, muuhun kuin yleishyödylliseen
tai hyväntekeväisyystarkoitukseen. Se 600 miljoonaa
kattaa siis budjettirahoitusta. Se on veron luonteinen, koska jos
tätä rahanlähdettä ei olisi,
silloin nämä menot katettaisiin verovaroilla,
ja jos ei olisi varaa 600 miljoonaan, niin johonkin mittaan asti kuitenkin.
Ehkä vain 300 miljoonaa käytettäisiin verovaroja
niihin tarkoituksiin, joihin nyt Raha-automaattiyhdistyksen tuotoista
on varaa ohjata 600 miljoonaa markkaa. Tästä käytännöstä tulisi jollain
aikataululla siirtyä normaaliin elämään.
Sitten veroperusteista: Aika on sillä tavalla muuttunut,
että veroperusteita on syytä tarkistella. Tästä me
olimme yksimielisiä niin verojaostossa kuin valtiovarainvaliokunnassakin.
Sitä ei kukaan kiistä, etteikö veroperusteita
olisi aiheellista tarkistaa jo siinäkin valossa, että esimerkiksi
Veikkaus Oy:n joidenkin tuotteiden kehittämisen esteenä saattaa
olla se, että verotaso on niin korkea. Digiaika tuo tullessaan
tämän kaltaisia ongelmia. Ja kun me olemme tästä yksimielisiä, mitä siitä seuraa?
Yleensä hallinnossa toimitaan niin, että jos alamme
selvittää jotakin asiaa, tässä tapauksessa veroperustetta,
mikä olisi tehtävissä esimerkiksi ensi
vuoden aikana, silloin pidättäydytään
muutoksista. Nyt kuitenkin ollaan muuttamassa Raha-automaattiyhdistyksen
verotasoa 5:stä 7:ään prosenttiin olosuhteissa,
joissa on yksimielinen eduskunnan tahto syntymässä siitä,
että veroperusteet pitää selvittää ensi
vuoden aikana, jolloin olisi jo ihan korrektiakin pitää veroperusteet
entisellään, kunnes selvitystyö saadaan
tehdyksi. (Ed. I. Kanerva: Hyvä puhe, mutta pitkä 2 minuutiksi!) — Tämän
kaiken — kiitän edustajakollega Kanervaa kannustavista
kommenteista — joudun suurin piirtein nollaamaan kaiken
edellä sanomani; ensin tulee pilkku, ja sitten sanon, mutta
koska tämä iso, periaatteellisestikin tärkeä asia
liittyy siihen budjetin laadintaprosessiin, joka tässä isossa
myllyssä eduskunnassa paraikaa on menossa aivan kalkkiviivoilla,
koska tämä on osa sitä, siihen toistaiseksi
saavutettuun neuvottelutulokseen täytynee tyytyä ja
tämä 7 prosenttia täytynee niellä,
mutta se on epäviisas ratkaisu ja on pieni askel virheelliseen
suuntaan. Voi vain toivoa, että tällä tiellä ei
tule karhu vastaan, kun menemme sutta pakoon.
Timo E. Korva /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Saarisen puheenvuoro oli helppo hyväksyä mutta-sanaan
saakka, jopa pilkunkin hyväksyn. Mutta puheenvuoron alkuosan
perusteet olivat todellakin oleelliset. Tässä todellakin
ollaan liian pienellä verotulon lisäyksellä vaarantamassa
koko systeemi eli monopoliasema kaikissa veikkauspeleissä.
Tätä kautta on todellakin ollut mahdollisuus saada
moniin yleishyödyllisiin, hyvin monenlaisiin hyödyllisiin kohteisiin
rahaa. Toivoisi, että edustajat nyt poikkeaisivat yleisestä hyväksytystä liturgiasta
budjettivalmistelussa
ja äänestäisivät sen mukaan,
minkä näkevät nyt tarkoituksenmukaisena ja
välttämättömänä.
Liisa Hyssälä /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Pariin kohtaan kiinnitän huomiota.
Ensinnäkin hevospelien osalta Suomessa on peritty arpajaisveroa
5 prosenttia, kun esimerkiksi Norjassa peritään
3,5 prosenttia nimenomaan elinkeinopoliittisista syistä.
Toivoisinkin, että Suomessakin otettaisiin elinkeinopolitiikka
näissä yhteyksissä paremmin huomioon.
Sitten, arvoisa puhemies, toinen asia. Meillä on viime
vuosina suorastaan huudettu kolmannen sektorin perään
ja sille on sälytetty ja se on ottanut hoitaakseen lukemattomia
yhteiskunnan tehtäviä, kuten vammaisten ja vanhusten
palveluasumista, hyvin arvokkaita tehtäviä, joista
se on suoriutunut hyvin. Nyt nämä järjestöjen
tärkeät tehtävät vaarantuvat
tämän veronkorotuksen seurauksena.
Toivonkin, että ed. Puiston toimenpidealoite 5 prosentin
tasossa pysyttäytymisestä ja myöskin
keskustan vastalause, jossa ehdotetaan samaa veroprosenttia, saisivat
laajan kannatuksen eduskunnassa eli eduskunnan enemmistön
tuen sille, että järjestöt, kolmas sektori,
todella voisivat hoitaa näitä sosiaalisia tehtäviään
entiseen malliin ja entistä paremmin.
Virpa Puisto /sd (vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tiedoksi ed. Hyssälälle,
joka kannattaa vastalausetta, että toivon, että kannatatte
perjantaina lausumaa siitä, että 600 miljoonaa,
joka vaarantaa veroprosentin kanssa monopolin, kymmenen vuoden aikana
poistetaan. Tulen ehdottamaan lausumaa toisen käsittelyn
yhteydessä.
Iivo Polvi /vas:
Arvoisa rouva puhemies! Käsittelyssä olevassa
hallituksen esityksessä arpajaisverolain muuttamiseksi
on kysymys veron määrän korottamisesta
5 prosentista 10 prosenttiin. Valiokunnan mietinnössä,
jonka valiokunnan puheenjohtaja ansiokkaasti esitteli, on verrattain
laajasti käsitelty tuota kokonaisuutta.
Kaiken kaikkiaan yksinoikeudella toimeenpantavien rahapelien
verokannat on muutettu aikaisemmin, kuluvan vuoden alusta, jolloin
korotus toteutettiin parilla prosenttiyksiköllä.
Silloin muutosta perusteltiin sillä, että arpajaisverokannat
olivat muuttamattomia siitä lähtien, kun arpajaisverolaki
vuonna 92 tuli nykymuodossaan voimaan. Siinä yhteydessä on
lähtökohtana ollut se, että veroperusteita
ei pyritä muuttamaan.
Vaikka uutta arpajaisverolakia vuonna 92 säädettäessä oli
lähtökohtana, ettei ole tarkoitusta muuttaa olennaisesti
rahapeleistä kertyvien arpajaisverojen yhteismäärää eikä eri
rahapeliyhteisöjen verorasitusta, perusteluissa kuitenkin
oli lähtökohtana se, että pyritään
yhdenmukaistamaan verokantoja myöhemmin. Tämä on
siis vuoden 92 tapahtumia. Hyvin pitkälle kai hallituksen
esityksessä on lähtökohtana näiden
tavoitteiden toteuttaminen.
Kun Raha-automaattiyhdistyksen tuotto kuitenkin käytetään
pääsääntöisesti yleishyödyllisten
yhteisöjen toiminnan ylläpitämiseen,
jolla on merkittävä vaikutus koko yhteiskunnan
toimintojen kannalta, pidän kyseenalaisena kaiken kaikkiaan
tuon veron korottamista. Käytännössä se
tarkoittaa yksiselitteisesti sitä, että jaettava määrä vähenee.
Minusta ed. Saarinen aivan perusteellisesti ja oikein toi esille
sen riskin, mikä näihin ratkaisuihin kaiken kaikkiaan
liittyy sen lisäksi, että järjestöille
jaettava erä pienenee, eli pelitoiminnan monopoliluonteen
säilyttämismahdollisuuden. On ymmärrettävää,
että niissä asiantuntijalausunnoissa, jotka asiaa
valmistelleen ministeriön toimesta esitetään,
painotetaan niitä tekijöitä, jotka puoltavat
sitä mahdollisuutta, että veroa voidaan korottaa.
Minusta kuitenkin EY-tuomioistuimen aikanaan tekemään
päätökseen ja sen perusteluihin viitaten
voidaan perustellusti esittää se näkemys, että tässä koko
ajan liu’utaan siihen suuntaan, että tämä monopolitoiminta
vaarantuu. Jos pätkän lainaan EY-tuomioistuimen
perusteluista, joissa on todettu muun muassa: "Suomen lainsäädännön
perustelujen mukaan pyritään ensinnäkin
rajoittamaan ihmisten pelihimon hyväksikäyttöä,
välttämään kyseiseen toimintaan
liittyvä rikosten ja petosten vaara ja sallimaan tällainen
toiminta ainoastaan varojen hankkimiseksi hyväntekeväisyyteen
tai yleishyödyllisiin tarkoituksiin." Minusta tämä on
tuon päätöksen perusteluissa oleellinen
kohta, joka selvästi rajaa käyttötarkoituksen.
Minusta se, että veroa korotetaan lähinnä budjetin
kattamiseksi, ei täytä sitä vaatimusta,
mikä näissä EY-tuomioistuimen perusteluissa
on esitetty edellytyksenä sille, että monopolitoiminta
voidaan säilyttää.
Valmistelun yhteydessä on tehty myös vertailuja
eri maiden pelitoimintaa koskeviin verokantoihin ja veroasteisiin.
Minusta vertailu siltä osin, kuin on kysymys muusta kun
monopoliasemassa toimivasta yhteisöstä, on aivan
hyödytöntä ja perusteetonta eli vertailu
voi kohdistua ainoastaan niihin tapauksiin, joissa kysymys on monopolitoiminnasta,
jota harjoitetaan.
Kaiken kaikkiaan oma kantani on ollut se, että korotusta
ei tulisi toteuttaa. Itsekin olen allekirjoittanut sen aloitteen,
johon täällä on viitattu, jonka ensimmäinen
allekirjoittaja on ed. Puisto ja jossa on lähtökohtana
5 prosentin verokanta. Kuitenkin huomioon ottaen sen kokonaisuuden, mikä budjetin
laadinnan loppuvaiheessa on ollut, olen ollut valmis taipumaan tähän
valiokunnan enemmistön esittämään
ratkaisuun nimenomaan osana sitä kokonaisuutta, mikä budjetin käsittelytilanteessa
tällä hetkellä on.
Rakel Hiltunen /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Satojen suomalaisten sosiaali- ja terveysalan
järjestöjen toiminta on ratkaisevasti riippuvaista
Raha-automaattiyhdistyksen avustuksista. Täällä on
aivan oikein nostettu esille erityisesti lastensuojelu, vanhusten
palvelut ja vammaisten palvelut. Voi myös sanoa, että laman
aikana järjestöt tekivät erittäin
arvokasta työtä työttömyyden
syrjäytymisvaikutusten ehkäisyssä. Yli
miljoona kansalaista toimii näissä järjestöissä.
Se on valtava vapaaehtoinen kansalaispanos, ja voi ajatella, että tällä kyllä pidetään
suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan turvaverkkojen silmäkokoa pienempänä kuin
pelkästään julkisin palveluin olisi.
Senpä vuoksi toivoisin, että hallituksessa
ja myös valtiovarainministeriössä ymmärrettäisiin tämä kokonaisuus
jatkossa, että saisimme linnarauhan Raha-automaattiyhdistyksen
yhtä hyvin kuin Veikkauksen toimintoihin niin, että tällaisia esityksiä ei
tulisi. Oli hyvä, että valiokunta löysi kompromissin,
kun ei voitu estää sitä, ettei tätä esitystä olisi
tuotu. Kaiken kaikkiaan takana on arpajaislain hyväksyminen,
EY-tuomioistuimen päätökset, eli nyt
kun vielä saamme kotomaan yhteisen ymmärryksen
näiden asioiden ympärille, katsoisin, että silloin
eheä tulevaisuus näissä kysymyksissä on
edessä.
Jukka Vihriälä /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Raha-automaattiyhdistyksen maksaman arpajaisveron
korottaminen, kuten täällä on kuultu,
vaarantaa sosiaali- ja terveysjärjestöjen tuottamien
palvelujen kehityksen. Mikäli veroa korotetaan nyt valiokunnankin
esittämällä 2 prosentilla, Raha-automaattiyhdistys
ei kykene täyttämään valtion
sille sisällyttämiä ristiriitaisia velvoitteita.
Yhtäältä valtio edellyttää sosiaali-
ja terveysministeriön kautta tulosneuvottelussa Ray:n rahoittamien
palvelujen kehittämistä ja laajentamista uusille
alueille, ja toisaalta se haluaa ottaa valtiovarainministeriön
kautta yhä suuremman osan raha-automaattivaroista valtion budjetin
yleiskatteeksi.
Onhan Raha-automaattiyhdistyksen tuotoilla laman aikana ja sen
jälkeen saatu erinomaisia tuloksia kaikkein heikoimmassa
asemassa olevien tukemisessa ja ennen kaikkea myöskin ennalta ehkäisevässä toiminnassa.
Nimenomaan sosiaali- ja terveysjärjestöjen kautta
kanavoituna rahoitus on löytänyt tiensä tehokkaasti
sinne, missä avun tarve on ollut suurin. Näyttää siltä,
että syystä tai toisesta valtio ei halua kasvattaa
sosiaali- ja terveysjärjestöille menevää osuutta,
vaikka se on nimenomaan laissa vahvistettu Ray:n varojen käyttötarkoitus.
On ilolla kuitenkin todettava tässä yhteydessä se,
mitä valtiovarainvaliokunnan sosiaali- ja työjaostossa
on tapahtumassa, eli nyt tätä jako-osuutta, mitä hyvin
on kertynyt, voidaan 20 miljoonalla eurolla lisätä.
Mutta toisaalta tämä lakiesitys, jota nyt käsittelemme,
on leikkaamassa sitten Raha-automaattiyhdistykseltä niitä järjestöille
tärkeitä varoja, joita se tulevaisuudessakin tarvitsisi.
Arvoisa puhemies! Valtio on aikaisemmin pienentänyt
järjestöjen rahoitusta siirtämällä budjettivaroista
maksettuja sotainvalidien ja -veteraanien menoja Ray:n tuotoista
katettavaksi, kuten täällä on jo useammassa
puheenvuorossa todettu. Jos nyt arpajaisveroa korotetaan tällä valiokunnankin
esittämällä tavalla eli 2 prosentilla, kohoaa
näiden jo aikaisemmin Raha-automaattiyhdistyksen kannettavaksi
siirrettyjen valtion menokohteiden sekä aikaisemman 5 prosentin veron
ja tämän lisäveron summa noin 900 miljoonaan
markkaan. Tämä on aika suuri summa. Arpajaisveron
korotuksen tavoitteena on siirtää rahapelitoiminnan
tuottoja lain määrittelemästä yleishyödyllisestä tarkoituksesta
yhä enemmän valtion menojen yleiskatteeksi. Kyllä tämä on selkeässä ristiriidassa
myöskin uuden arpajaislain perusteiden kanssa.
Hallituksen esitys on ristiriidassa myös niiden perusteiden
kanssa, joilla EY-tuomioistuin on linjannut eurooppalaista rahapelitoimintaa
ja joita täällä on hyvin ansiokkaasti
jo käsitelty. Veronkorotus sivuuttaa kokonaan suomalaisen
rahapelitoiminnan yksinoikeuden pohjana olevat keskeiset perusteet.
Ray:n osalta perusteet selkiytyivät EY-tuomioistuimeen
päättyneessä oikeusprosessissa. EY-tuomioistuin
totesi pari vuotta sitten, ettei pelitoiminnan rajoittamista voida
perustella valtion fiskaalisilla intresseillä.
Vaikka muut EU-lainsäädäntöön
sisältyvät rahapelitoiminnan erityissäätelyn
perusteet säilyvätkin, valtion fiskaalista intressiä korostava
arpajaisveron korotus on omiaan heikentämään Raha-automaattiyhdistyksen
yksinoikeuden keskeisiä perusteita. Ray:n toiminnan poikkeuksellisen
laajasti hyväksyvä kansalaismielipide perustuu
myös tietoisuuteen tuottojen käyttämisestä erityiskohdennettuihin
yleishyödyllisiin tarkoituksiin.
Arvoisa puhemies! Kuten tiedämme, tässä talossa
aina joulun alla joudutaan, ja ennen kaikkea hallituspuolueet joutuvat,
kompromisseihin. Niinhän nytkin on käynyt, että tämä verolaki,
arpajaisverolain muutos, on kompromissin tuloksena enemmistön
päätöksellä tullut valtiovarainvaliokunnasta.
Mutta varmasti on erittäin vahvat perustelut meillä,
jotka olemme sitä mieltä, että arpajaisvero
pitäisi säilyttää nykyisellä tasolla
eli 5 prosentissa. Siihen löytyy kestäviä perusteita.
Ed. Puisto on tehnyt tavattoman hyvää työtä nimenomaan
arpajaisveron sekä Raha-automaattiyhdistyksen ja kaikkien
peliyhteisöjen suhteen keräämällä yli
sata nimeä toimenpidealoitteeseen. Mutta kun täällä nyt
ilmeisesti käy niin, että aloitteen edellyttämä henki
ei mene läpi vaan veroa korotetaan 2 prosentilla, pidän
sitä valitettavana, mutta toisaalta taas ymmärtää myöskin
tämän talon pelisäännöt.
Mutta tämän pitäisi olla nyt vihonviimeinen
korotus Raha-automaattiyhdistykselle, jos halutaan, että Raha-automaattiyhdistys
säilyy tulevaisuudessakin vapaaehtoisten sosiaali- ja terveysjärjestöjen
työn tärkeänä tukijana.
On helppo puhua tästä asiasta myöskin
allekirjoittaneen tällä hetkellä, kun
juuri parasta aikaa käsittelemme niitä erittäin
runsaslukuisia avustusanomuksia, joita Raha-automaattiyhdistykselle
on tehty, muistini mukaan 3 915 kappaletta, jotka ovat
parasta aikaa käsittelyssä. Täältä nimenomaan
annetaan ja voidaan antaa apua niille ihmisille, jotka sitä kipeimmin
tarvitsevat.
Klaus Hellberg /sd:
Arvoisa rouva puhemies! EY-tuomioistuimen päätös
aikanaanhan oli erittäin tiukka siitä, että arpajaispelituloista saatavat
rahat tulee käyttää yleishyödyllisiin
tarkoituksiin ja hyväntekeväisyyteen. Minusta
on hyvin valitettavaa se, että hallitus on lähtenyt
tälle linjalle. Valtiovarainministeriöstä tietysti
johtuu, että valtion verotuloja nyt pyritään
arpajaisilla nostamaan ja sillä tavalla fiskaalisesti kattamaan
yleisesti ottaen valtion menoja. Kyllähän tämä ainakin
EY-tuomioistuimen hengen vastainen päätös
on. En pysty sanomaan sitä, vaarantaako se tätä järjestelmää.
Mutta me tiedämme sen, että on satoja suomalaisia
sosiaali- ja terveysalan järjestöjä,
jotka oleellisesti ovat riippuvaisia näistä verotuloista, koko
kolmas sektori, joka tekee erittäin arvokasta työtä ja
edesauttaa sitä, että vastaavasti voimme muualla
vähentää terveys- ja sosiaalipuolen menoja.
Koska kolmas sektori, jota muun muassa Raha-automaattiyhdistys hienosti
avustaa, edesauttaa sitä, minusta tämä linja,
että nyt lähdetään korottamaan
jälleen veroja, on ehdottomasti väärä.
Täytyy nyt sitten katsoa, mikä on minun lopullinen
päätökseni, mille linjalle tässä asetun.
Minusta tämä hallituksen esitys ja linjaus on
ollut alun perin aivan väärä. Tätä ei
olisi pitänyt tehdä. On hyvä tietysti,
että valiokunnassa on koetettu löytää jonkinlaista
kompromissia eikä ole hyväksytty hallituksen esitystä sellaisenaan.
Reijo Laitinen /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Muutama sananen tämän
asian käsittelystä. Olosuhteisiin nähden
mielestäni valtiovarainvaliokunnan puheenjohtaja Aula esitteli
tämän asian hyvin, eikä siihen ole mitään
huomauttamista. Toivoisin, että kun täällä salissa
istuu verojaoston puheenjohtaja ja kun hän on kuunnellut
käytyä keskustelua ja osallistunut myöskin keskusteluun,
jonka kautta tämä kompromissi on syntynyt, hän
omalta osaltaan ottaisi myöskin tähän
keskusteluun osaa ja pikkuisen hahmottaen niitä näkökantoja,
miksi nyt päädyttiin 7 prosentin tasoon, mitä valiokunnan
enemmistö arpajaisverona esittää.
Tämä on aika mielenkiintoinen asia, jos tätä tarkastelee
nimenomaan EY-tuomioistuimen päätöksen
pohjalta. Siellä perusteluosassahan todetaan: "Palvelujen
tarjoamisen vapauteen kohdistuvat rajoitukset voivat olla sallittuja
ainoastaan, jos ne ovat perusteltavissa yleisen edun mukaisilla
pakottavilla syillä, jos niillä voidaan saavuttaa
niillä tavoiteltu päämäärä ja
jos niillä ei rajoiteta tätä vapautta
enempää kuin on välttämätöntä tavoitellun
päämäärän saavuttamiseksi." Edelleen
täällä todetaan, niin kuin ed. Polvi
jo totesi: "Suomen lainsäädännöllä perustelujen
mukaan pyritään ensinnäkin rajoittamaan
ihmisten pelihimon hyväksikäyttöä,
välttämään kyseiseen toimintaan
liittyvä rikosten ja petosten vaara ja sallimaan tällainen
toiminta ainoastaan varojen hankkimiseksi hyväntekeväisyyteen
ja yleishyödyllisiin tarkoituksiin." Nyt on valtiovarainministeriön
toimesta arvioitu, tosin ei ihan täsmällisesti,
mitä tämä käytännöllisesti
tarkoittaa.
Valtiovarainministeriön vero-osaston lausunnossa todetaan,
että "päätös ei tarjoa aineksia
sen arvioimiseen, miten suuri poikkeaminen juuri varojen käyttöä koskevasta
tavoitteesta olisi hyväksyttävissä, ennen
kuin tultaisiin päätymään siihen,
että mainittujen yleisen edun mukaisten tavoitteiden ei
kokonaisuutena tarkastellen katsota oikeuttavan monopoliin". Viitaten
siihen, mitä ed. Vihriälä puheenvuorossa
totesi, ja kun hän on vielä Raha-automaattiyhdistyksen
hallituksen puheenjohtaja, voitaneen kai nyt sitten olettaa, että nyt
liikutaan niillä rajoilla, että vaarannamme tämän
monopoliaseman, mikä meille on EY-tuomioistuimen kautta
hyväksytty.
Minusta tämä kokeilu on vähintäänkin
kyseenalaista siitäkin johtuen, että verojaostossa
on todettu ja valiokunnan lausumassa todetaan, että "Eduskunta
edellyttää hallituksen huolehtivan arpajaisveron
jatkovalmistelusta siten, että verotus kohtelee tasapuolisesti
kaikkia yksinoikeudella toimivia arpajaisten järjestäjiä".
Tässä pohdiskellaan problematiikkaa, mikä on
syntynyt. Kun tämmöinen lausuma tuli, olisi voinut
kuvitella, että tällä olisi voitu mennä eteenpäin
ja todellakin lausuman mukaisesti selvittää tämä asia ja
pitäytyä siinä 5 prosentissa eikä olisi
menty veron korottamiseen.
Tämäkin asia, niin kuin monet muutkin asiat silloin,
kun budjettia valmistellaan ja budjetin sisällöstä neuvotteluja
käydään, on kytketty kokonaisuuteen.
Sillä nyt sitten perustellaan sitä, että kun
tämä kompromissi on osa kokonaisuutta veron korottaminen
5 prosentista 7 prosenttiin, tämä täytyy
toteuttaa.
On tietysti ihan avoimesti myönnettävä se, että totta
kai tämä kompromissi on kevyempi vaihtoehto kuin
hallituksen ehdotus, että vero korotettaisiin 10 prosenttiin.
Henkilökohtaisesti olisin tietysti toivonut, että neuvotteluissa
olisi löydetty sellainen ratkaisu, että vero olisi
pystytty pitämään ennallaan. Ed. Kantalainen
poistui salista, mutta tässä on hyvää aikaa
vielä illan mittaan asiaa käsitellä,
ja toivon, että hän omalta osaltaan todellakin — ja
kokoomuksen näkövinkkelistä erityisesti,
koska täällä on puheenvuoroja käytetty
lähinnä sosialidemokraattien, vasemmistoliiton
ja keskustan toimesta — vähän valottaisi
asiaa muillekin kuin niille, jotka ovat neuvotteluissa mukana olleet.
Virpa Puisto /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Koska tuntuu, että salissa vähän väki
vaihtuu ja edustajat kyselevät, mitä tässä on vielä tehtävissä monopolin
säilyttämiseksi, niin juuri tämä lausuma,
johon ed. Reijo Laitinen viittasi, on se lausuma, jota pitää täydentää tämän asian
toisen käsittelyn yhteydessä siten, että se on
yhdenmukainen sen kanssa, mitä arpajaislaissa Veikkauksen
osalta on mainittu valtion velvoitteiden poistamisesta vuoden 2003
alusta 10 vuoden aikana. Silloin puhumme yhtenäisestä menettelystä.
Sen pohjalta, kun 600 miljoonaa poistuu 10 vuoden aikana, voidaan
katsoa, että tämä vero on kohtuullinen.
Maria Kaisa Aula /kesk:
Arvoisa puhemies! Haluan vielä kiinnittää huomiota
niihin ongelmiin, joita valiokunnan jonkinlaisen pakotetun enemmistön
kantaan liittyy.
Ensinnäkin yhdistelmä, että on veroperusteiden
yhtäläistämistä koskeva lausuma
ja sitten kuitenkin pikkuinen veronkorotus, on epäjohdonmukainen.
Tämä tekee tästä jollakin tavalla hataran.
Olisi ollut parempi, että olisi otettu vain tämä lausuma
ja palattu ensi vuonna sitä mukaa, kun tarpeelliset selvitykset
olisi tehty.
Toiseksi sekä lausuman että pienen veronkorotuksen
ja lisäksi vielä hallituspuolueiden eräänlaisen
budjetin tasapainotuskaupankäynnin lopputulos tekee tästä vielä avoimemmin
fiskaalisen kuin oli alkuperäinen esitys. Minusta olisi ollut
perusteltua käsitellä verot veroina. Ne ovat pysyviä lakeja,
niillä säädetään pysyvästi
monopolitoiminnan toimintaedellytyksistä, ja sitten jakamattoman
tuoton avaamiset olisi käsitelty ihan eri asiana. Niitähän
on mahdollista avata vaikka jokaisen lisäbudjetin yhteydessä,
ottaa tuottoa käyttöön, ja minusta on
erittäin tärkeää, että ne otetaan
käyttöön eikä jätetä mihinkään
valtion kukkaroon odottamaan.
Minusta tämä yhdistelmä, mikä on
syntynyt, tekee ehdotuksen entistäkin ongelmallisemmaksi,
ja siksi toivon, että pysyttäisiin tämän
5 prosentin kannalla.
Virpa Puisto /sd (vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Aula on aivan oikeassa. Nämä kaksi
asiaa ovat täysin erilliset. Olen iloinen, että ne
on käsitelty erillisinä niin jaostossa, valtiovaroissa
kuin nyt täällä eduskunnassakin.
Sanoitte, että näitä on yhdistelty,
mutta niitä ei ole yhdistelty, eikä voi menetellä kuten
sanoitte, että jokaisen lisäbudjetin yhteydessä olisi
voitu ikään kuin ottaa rahaa sieltä.
Juuri nyt Raha-automaatin hallitus pistää kiinni
ensi vuoden toimintaan jaettavat määrärahat.
Eivät järjestöt toimi viikon tai kuukauden
tai kuukausien jaksolla. Niiden pitää voida toimia
vuosien jaksolla. Tämäkin on erittäin
ikävää, että täällä joudutaan vuosittain
nykimään näitä rahoja; se vielä puuttuisi,
että aina lisäbudjetin yhteydessä. Teidän kannattaa
tutustua Raha-automaatin jakoperiaatteeseen.
Maria Kaisa Aula /kesk:
Arvoisa puhemies! Juuri näin, ed. Puisto, on ihan
hyvä, että jakamattomia rahoja sieltä vapautetaan.
Mutta koskien näkemystäni, että hallituspuolueet
ovat kompromissia ja 7:ää prosenttia hakiessaan
yhdistäneet jakamattoman tuoton lisäjaon ja tämän asian,
viittaan vain teidän omaan puheenvuoroonne valiokunnan
kokouksessa. En lähde sitä sen tarkemmin esittelemään.
Te tunnette sen yksityiskohdat ja taustat varmasti kaikkein parhaiten.
Arvoisa puhemies! Vielä viittaan valtiovarainministeriön
perusteiden tietynlaiseen kestämättömyyteen.
Kun he koko ajan vertailevat raha-automaattitoimijoiden verotuksia,
he ottavat vertailukohteeksi Euroopasta myös sellaisia
yhtiöitä, jotka eivät ole monopoliasemassa
vaan toimivat yhtiöinä. Vain Ruotsissa on vastaava
monopolitilanne kuin meillä. Siellä ei ole arpajaisveroa.
Virpa Puisto /sd:
Arvoisa puhemies! Mitä tulee viittaukseen valtiovaroissa
käyttämääni puheenvuoroon budjetista,
se on edelleen käsittääkseni ja puheenjohtajan
tietojenkin mukaan varmasti auki, eli valiokunta-asiat eivät
ole vielä eduskuntasalissa. Siitä huolimatta voin
viitata siihen. Olen viitannut kokonaisuuteen, joka liittyy budjettiin.
Nämä kaksi asiaa eivät ole olleet rinnan,
niin että tämä tieto korjattakoon.
Yleiskeskustelu päättyy.