12) Hallituksen esitys laiksi arpajaislain 5 §:n
2 ja 3 momentin kumoamisesta
Sulo Aittoniemi /alk:
Rouva puhemies! Ehdotan, että valiokunnan mietintö ja
sitä kautta hallituksen esitykseen sisältyvä lakiehdotus
hylätään.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa puhemies! Kun joitakin aikoja sitten käsiteltiin
arpajaislakia, ed. Aittoniemen kanssa valitettavasti jäimme
hieman vähemmistöön, kun esitimme hallintovaliokunnan
mietinnöstä poistettavaksi niitä kohtia,
joissa hallintovaliokunta kiinnitti valtioneuvoston huomiota 5 §:n
2 ja 3 momentin säännösten kumoamiseen
tai muuttamiseen kiireellisesti ennen lain voimaan tuloa.
Valiokunta on nyt päätynyt perustelemaan mietinnössään
hallituksen uutta lakiesitystä nimenomaan sillä,
että kun aikaisemmin valiokunta on näin katsonut,
silloin voidaan puoltaa hallituksen esityksen hyväksymistä,
yksimielisesti.
Arvoisa puhemies! Niin kuin aikoinaan sanoin, tämä on
runsaan 14 vuoden aikana ensimmäinen kerta, kun tässä talossa
ei noudateta perustuslakivaliokunnan kantoja säätämisen
yhteydessä, ja sen varmasti ed. Janssonkin myöntää, joka
on ollut talossa vielä pidempään kuin
allekirjoittanut.
Tältä osin pidän kyllä hieman
käsittämättömänä tätä menettelyä.
Eli en voi oikein ymmärtää sitä,
mikä voi olla tällaisessa tilanteessa sellainen perustelu,
että perustuslakivaliokunnan mielipidettä ei kunnioiteta.
Minä olen ymmärtänyt, että perustuslakivaliokunta,
kun meillä ei ole keskieurooppalaiseen tapaan
valtiosääntöoikeustuomioistuinta, on
se ylin tulkitsija nimenomaan perustuslaillisissa kysymyksissä ja
myöskin lain säätämisjärjestykseen
liittyvissä kysymyksissä.
Niin kuin perustuslakivaliokunta on 11. lokakuuta antamassaan
lausunnossa todennut, valtakunnan toimivallassa olevan lain täytäntöönpano
kuuluu valtakunnan viranomaiselle ja "Ahvenanmaan itsehallinnon
kannalta on olennaista, että valtakunnan alueella ilmeneviin
vaikutuksiin kohdistuvat valtakunnan toimet eivät käytännössä merkitse
verkkopelitoiminnan lopettamista maakunnassa, vaan maakunnalle jää asiallisesti
toimivalta päättää verkkopelitoiminnan
harjoittamisen oikeudesta maakunnan alueella". Silloin perustuslakivaliokunta
on lausunnossaan myös todennut, että kun eduskunta
hyväksyi 19.6.2001 arpajaislain, niin 5 §:n 2
ja 3 momentti täyttivät nämä ehdot
kaikilta osin eikä laki sen vuoksi ole ristiriidassa Ahvenanmaan
itsehallintolain kanssa.
Tämän perusteella katson kyllä, että nyt
toisessa käsittelyssä oleva lakiesitys on tarpeeton, koska
se laki on sinällään jo kerran hyväksytty
ja siltä osin täyttää kaikki,
ainakin minun käsitykseni mukaan, lain säätämisen
edellytykset, kuten perustuslakivaliokunta edellä 11. lokakuuta
2001 on todennut.
Tältä pohjalta en näe mitään
muuta mahdollisuutta kuin kannattaa ed. Aittoniemen hylkäysehdotusta.
Gunnar Jansson /r:
Fru talman, arvoisa rouva puhemies! Järjestys on palautunut.
Uusi ja välttämätön arpajaislakiuudistus
astuu voimaan, ja se astuu voimaan ilman lain 5 §:n 2 ja
3 momenttia. Tähän minulla periaatteessa olisi
ainoastaan kolme kommenttia. Ed. Aittoniemen ed. Vistbackan kannatuksen
saaneen ehdotuksen jälkeen, katsotaan.
Ensimmäinen kommenttini on tämmöinen: Lakien
Ahvenanmaan itsehallintolainmukaisuusvalvontajärjestelmä — se
oli merkittävä sana: itsehallintolainmukaisuusvalvontajärjestelmä — on
toiminut tässä asiassa. (Ed. Aittoniemi: Se on
kivikautinen laki!) Tästä kiitokset tasavallan
presidentille ja korkeimmalle oikeudelle ja eduskunnalle ja sen
elimille, hallitukselle mukaan lukien. Jotta asiasta tulevaisuudessa
vallitsisi täysi varmuus, on minusta kuitenkin syytä täydentää perustuslakia
ja itsehallintolakia säännöksillä tästä.
Teknisesti se on aika yksinkertaista, enkä nyt mene pitemmälle,
koska tästä keskustelimme arpajaislain käsittelyn
yhteydessä asiallisesti ja pitkäänkin.
Toinen argumenttini on: Hallintovaliokunta ei mene näihin
erikoisuuksiin, vaan toteaa, että lakialoitteessani ehdotettu
sääntely, jota valiokunta toki ehdottaa hylättäväksi,
perustuu muihin kuin valiokunnan hyväksymiin perusteisiin. Näinhän
se on. Tässä on kaksi erilaista näkökantaa
ja niitä on kunnioitettava. Siis valiokunnan filosofia
lähtee välineneutraalisuudesta ja minun kantani
toisesta näkökulmasta eli lakien perustuslainmukaisuusvalvonnasta
ja lakien itsehallintolainmukaisuusvalvonnasta.
Kolmas kommenttini valiokunnan mietinnöstä on
sellainen, että yhtäkkiä minusta valiokunta lausuu:
"Lakiehdotuksen hyväksyminen merkitsee myös sitä,
että arpajaislain vastaisen menettelyn osalta seuraamusjärjestelmä on
yhtäläinen koko valtakunnan alueella." Se on merkittävä kannanotto.
Yleensä rikoslainsäädäntöä käsitellään
lakivaliokunnassa. Miksi hallintovaliokunta yhtäkkiä tässä lausuu
tämmöistä, sellaisia syitä minulla
ei ole tiedossani, mutta totean vain, että tämä on
mielenkiintoinen, mutta valitettavasti harhaanjohtava toteamus,
koska taas Ahvenanmaan itsehallintolain mukaan arpajaislainsäädäntö kuuluu
maakuntapäiville, jolla nykyään, siis
uuden itsehallintolain mukaan, on myöskin lainsäädäntövalta
oman hallintovaltansa alaisilla oikeusaloilla, kun kyseessä on
niiden alaisten tekojen rangaistavuus.
Jos maakuntapäivät Ahvenanmaan arpajaislain
yhteyteen haluaa poikkeavia rikosoikeudellisia säännöksiä,
niin se on täysin mahdollista. Tämmöinen
toteamus on mielenkiintoinen, mutta oikea ainoastaan, kun se koskee
prosessioikeutta, ei tietenkään koske
rikosoikeutta. Tämä ero on pieni eikä se
ole tärkeä. Tärkeää minusta on
ehkä miettiä, miksi valiokunta lähtee
toisen valiokunnan toimivallan alueelle. Mutta siihen on ehkä jonkinlaiset
selitykset.
Kaiken kaikkiaan tämä on proseduuriltaan mielenkiintoinen
lakiesitys. Se on pitkän prosessin loppukaneetti ja minusta
erittäin tärkeä juuri sen yksinkertaisen
asian johdosta, että maamme ehdottomasti tarvitsee uuden,
uudenaikaisen arpajaislainsäädännön.
Värderade talman! Ordningen är återställd. Denna
process har kommit till sitt slut. Slutet är gott. Vi kommer
att rösta om denna lag och jag utgår ifrån
att resultatet blir ungefär detsamma som under den föregående
omröstningen, när kollegerna Aittoniemis och Vistbackas
förslag förlorade med 2 röster mot 174.
En ungefär likadan utgång kan jag förmoda
att nu är att vänta.
En enig regering står bakom detta förslag,
utskottet har behandlat ärendet snabbt och med en viss
brist på precision. Den får man lov att respektera,
men det är lite synd att förvaltningsutskottet
egentligen utan orsak förirrar sig in på ett annat
utskotts område, nämligen vad gäller straffrättens
utsträckning. Strafflagstiftningen skall normalt handläggas
av lagutskottet och det här är över huvudtaget
inte någon strafflagstiftning. Den här lagändringen
har ingenting alls med straffrätten att göra.
Sedan, när det gäller de bakomliggande motiven
för denna proposition, så hänvisar utskottet till
sin idé om medieneutraliteten och tycker därför
att min lagmotion nr 127 från detta år kan förkastas.
Jag instämmer i att den lagmotionen har gjort sitt och
kan förkastas. Men jag har svårt att hänga
med i utskottet resonemang, där man föreslår
att min lagmotion skall förkastas därför
att den utgår från andra premisser än
vad utskottet har gjort, trots att vi har kommit till samma resultat.
Ja, inte mera om detta. Det är resultaten som räknas
i all politisk verksamhet. Därför är
jag nöjd och tackar utskottet för väl
förrättat arbete.
Puhetta on ryhtynyt johtamaan ensimmäinen
varapuhemies Anttila.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa puhemies! Olisin odottanut, että ed. Jansson
pitkäaikaisena perustuslakivaliokunnan jäsenenä olisi
hieman analysoinut taikka kritisoinut allekirjoittaneen kantaa siitä,
kuinka nyt tämän jälkeen mahdollisesti
sitten toimitaan, kun perustuslakivaliokunta käsitykseni
mukaan voimassa olevan perustuslain mukaan on se, joka määrittelee
tällaiset mahdolliset ristiriidat ja säätämisjärjestyksen.
Tässä on mielestäni poikettu voimassa
olevan lain säännöksistä. Pitäisikö meidän
nyt lähteä vaatimaan muutosta asianomaisiin pykäliin?
Gunnar Jansson /r:
Arvoisa rouva puhemies! On totta, että ed. Vistbackan
puheenvuoron johdosta minun olisi pitänyt viitata perustuslain
74 §:ään. Nyt teen sen, kun on enemmän
aikaa. Nimittäin perustuslain 74 §:n mukaan perustuslakivaliokunta
tutkii lakien perustuslainmukaisuutta. Ahvenanmaan itsehallintolaki
ei ole perustuslaki. Sen johdosta perustuslakivaliokunnan suorittama
tutkinta 74 §:n mukaan ei päde tässä asiassa.
Silloin tullaan siihen kysymykseen, kuka tutkii lakien, siis eduskuntalakien,
itsehallintolainmukaisuutta. Ei voi olla perustuslakivaliokunta,
ei voi olla eduskunta asianosaisena tässä konstruktiossa,
vaan jokin toinen taho.
Yleensä sitten tehdään kuten muualla
sivistyneessä maailmassa: mennään parlamentin
ulkopuolelle ja kysytään riippumattomalta tuomioistuimelta,
mikä on oikein. Tässä tapauksessa tutkinta
perustuu itsehallintolain 60 §:n 2 momenttiin, jonka mukaan
hallintoriidat valtakunnan ja maakunnan välillä tutkii
ja ratkaisee korkein oikeus, ja tässä asiassa
on tehtävä samoin. Jos pykälät
eivät riitä tähän, silloin ne
korjataan. Korjaus tapahtuu niin, että juuri mainitun perustuslain 74 §:ään
laitetaan lisäys, jossa kerrotaan, mitä kulloinkin
tapahtuu, ja sitten itsehallintolain 60 §:n 2
momenttiin pienempi korjaus. Näin se hoituisi ja asia olisi
selvä.
Keskustelu päättyy.