14) Hallituksen esitys laiksi Vankeinhoidon koulutuskeskuksesta
annetun lain muuttamisesta
Markku Markkula /kok:
Arvoisa puhemies! Tämän lakiesityksen edellisessä käsittelyssä puhuttiin
hyvinkin paljon kuntien ja valtion välisestä kustannusjaosta.
Selvitin tässä väliaikana, koska mielestäni
kaikki käytetyt puheenvuorot eivät olleet totuudenperäisiä,
mistä oikein on kyse.
Haluan valaista tätä sikäli, että ensi
syksynä on tarkoitus aloittaa rikosseuraamusalan koulutusohjelma,
johon on tarkoitus ottaa 20 opiskelijaa. Kysehän on siinä mielessä hyvinkin
pienestä koulutettavien määrästä,
mutta siitä huolimatta tai juuri siitä johtuen
yksikköhinta muodostuu tietenkin varsin suureksi. Se rahasumma,
jonka valtio ylläpitäjälle, tässä tapauksessa
Laurea-ammattikorkeakoululle, osoittaa, on hieman runsaat 11 000
euroa per opiskelija per vuosi eli siis yli 70 000 markkaa
oppilasta kohti. Tällä kyetään varsin
hyvin järjestämään tässä tapauksessa
tätä koulutusta.
Toki on kyse myös siitä, että kun
ensimmäisenä vuonna tällaista järjestetään,
silloinhan tulee paljonkin lisää kustannuksia
riippuen siitä, mille tasolle halutaan tuo koulutus saattaa,
mutta tämä toteutetaan Laurean ja Vankeinhoitoalan
koulutuskeskuksen yhteisten suunnitelmien mukaisesti. Uskon, että tältä osin
nimenomaan se synergiaetu, joka tuota koulutusta suunniteltaessa
on otettu huomioon, eli yhteistyö turvallisuusalan johdon
koulutuksen ja muun turvallisuusalan koulutuksen kanssa luo tähän
erinomaisen hyvät edellytykset. Siinä mielessä valiokunnan
mietintö on aivan oikean suuntainen. Ehkä pieniä yksityiskohtia
on sitten hiottava kustannustason osalta, mutta nämä varmasti
yksikköhintaa määritettäessä voidaan
tulevaisuudessa ottaa huomioon.
Veijo Puhjo /vas:
Arvoisa puhemies! Vankeinhoidon koulutuskeskuksesta lain ensimmäisessä käsittelyssä
kritisoitiin
sitä, että kunnille annetaan lisävelvoitteita
eikä sitten valtio anna varoja niiden mukana. Toinen kritiikin
paikka oli se, että ammattikorkeakoulujärjestelmässä ei kaikki
toimi sen mukaan kuin tässä, vaan verrattiin asiaa
Poliisiopistoon, jossa kustannukset ovat valtiolla. Mielestäni
kuitenkin tätä esitystä päätettäessä tulisi
katsoa, että ammattikorkeakoulurahoitus kuntien ja valtion
kesken olisi kaiken kaikkiaan mahdollisimman johdonmukaista, ja
siksi hyväksyn tämän esityksen. Esimerkiksi
Poliisiopistoa ammattikorkeakouluna ei voi tähän
verrata, koska siellä olevat opiskelijat toimivat täydellä palkalla,
eri lailla kuin muissa ammattikorkeakouluissa.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Arvoisa puhemies! Tähän puutun vain lyhyesti.
Käytin ensimmäisessä käsittelyssä perusteellisemman
puheenvuoron. Näen tämän aika vaarallisena
nimenomaan kuntien ja valtion välisen kustannusten- ja
tehtävienjaon suhteen, että tämä meni
tässä muodossa kuin mitä nyt enemmistö päätti
ensimmäisessä käsittelyssä ja
mikä oli valiokunnan enemmistön kanta, eli tämä järjestetään
kuntien rahoituksen kautta. Kuitenkin koulutuksena tätä on
verrattava ensi sijassa esimerkiksi sotilas- ja poliisikoulutukseen,
vaikka ed. Puhjon mainitsema näkökulma paikkansa
pitääkin. Nyt kuitenkin tässä vankeinhoitoa,
joka on valtion tehtävä, verrataan pelastustoimeen,
joka taas on puhtaasti kuntien tehtävä ja vastuulla.
Tämä älköön olko
linja, joka tästä lähtisi nyt liikkeelle
niin, että siirrettäisiin näitä tehtäviä entistä enemmän
kuntien kustannettaviksi. Ainakin jos näin halutaan menetellä,
siitä pitää tehdä selkeä,
johdonmukainen päätös. Esimerkiksi Kuntaliitto
vastusti valittua mallia tässä yhteydessä.
Itsekin yhdyn siihen periaatteelliseen kritiikkiin. Käytännössähän
tässä ei ole kovin suuresta asiasta kysymys, mutta
periaate on tässä nyt horjumassa ja menemässä väärään
suuntaan.
Markku Markkula /kok:
Arvoisa puhemies! Kyllä tässä ennen
kaikkea on kyse siitä periaatteesta, missä kyseessä oleva
koulutus halutaan järjestää, ja on tehty
selkeä koulutuspoliittinen linjaus siihen, että vankeinhoidon
ylimmän tason koulutusta halutaan kehittää osana
ammattikorkeakoululaitosta. Ammattikorkeakoululaitoshan on määritelty
ja muokattu hyvin johdonmukaisesti viime vuosien kehityksen tuloksena.
Se on hajautettu toki ympäri maata, hajautettu valta ja
vastuu paikallisesti, mutta rahoitus tulee hyvin selkeästi
valtion kautta yksikköhintajärjestelmällä,
tässä tapauksessa vielä aivan korostetusti: Laurea-ammattikorkeakoulu
on hallintomuodoltaan osakeyhtiö, jossa toki kunnat ovat
pääasiallinen omistajataho kaiken kaikkiaan, mutta
kyllä toimintaa koko Laurean puitteissa hoidetaan tulorahoituksella
yksikköhintojen kautta, ja sen lisäksi on pienimuotoisempia
rahalähteitä erilaisilla yhteistyösopimuksilla
ja työelämän yhteistyöhankkeilla,
joissa toki useissa on kuntakenttä myös sopimusosakkaana.
Siinä mielessä ed. Kankaanniemen äskeisestä puheenvuorosta
jäi väärä mielikuva, että nyt tämä olisi
kuntien vastuulla. Kyllä tämä on rahoituksellisesti
edelleen hyvin selkeästi osana ammattikorkeakoululaitosta,
osana meidän yleistä koulutuspolitiikkaamme, valtiorahoitteista
toimintaa.
Keskustelu päättyy.