Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Tarkistettu versio 2.0
Pentti Tiusanen /vas:
Puhemies! Tässä on asia, johon liittyy myös varsin vinha ja laaja ympäristökysymys. Ennen muutahan tämä koskettaa Itämerta ja Suomenlahtea ja säännöllistä alusliikennettä. Tässä kohtaa on pakko mainita, että Itämeren saastuminen jatkuu siitä huolimatta, mitä olemme päättäneet lainsäädännön alueella. Muun muassa no special fee -järjestelmä on nykyään käytössä. Siitä huolimatta öljyiset pilssivesipäästöt ovat lisääntyneet. Toistatuhatta öljypäästöä identifioidaan vuositasolla Suomenkin aluevesillä ja niiden välittömässä läheisyydessä. Tässä ovat ainoastaan ilmi tulleet tapaukset. Sen lisäksi myös säännöllinen reittiliikenne aiheuttaa hyvin voimakkaita ilmaanpäästöjä, nimenomaan happamoitumiseen liittyviä rikkipäästöjä, ja matkustajalautat käyttävät enemmän ympäristöä haittaavia polttoaineita heti avomerellä, enemmän kuin rannikolla. Kaiken kaikkiaan alusturvallisuutemme ympäristönäkökohdasta katsoen on kesken, ja kun Primorsk avautuu ja alkaa toimia öljynkuljetuksineen, tällöin nämä asiat tulevat entistä vakavammiksi.
Lopuksi, puhemies, erilaisia sopimuksia, joihin täällä viitataan, pitää kehittää myös kansainvälisellä tasolla. Itämeri tarvitsee nimenomaan sellaista aluskantaa öljynkuljetukseen, jossa aluksilla on kaksoisrakenne eli tankkerit tulevat olemaan sellaisia, jotka kestävät pienen vaurion, ilman että öljypäästöjä syntyy.
Keskustelu päättyy.