1) Hallituksen esitys Liberian kanssa veroasioita koskevista
tiedoista tehdyn sopimuksen hyväksymisestä ja
laiksi sopimuksen lainsäädännön
alaan kuuluvien määräysten voimaansaattamisesta
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Tässähän on kysymys
klassisesta tietojenvaihtosopimuksesta liittyen harmaaseen talouteen
ja veroparatiisitoimintaan. Jos tämmöisen kahdenkeskisen
sopimuksen tekee 12 valtion kanssa, pääsee mustalta
listalta pois. Aivan onneton juttu. Hyvä, että valiokunta
ehdottaa sitä, että nyt tätä vähimmäismäärää ainakin
pitäisi nostaa, ja vielä jopa kehottaa hallitusta
toimimaan tähän suuntaan.
Arvoisa puhemies! Kiinnitän erityisesti huomiota siihen,
että finanssiomaisuusmäärä ...
(Hälinää)
Puhemies:
(koputtaa)
Ihan hetkinen, anteeksi vain. — Nyt on vaikea kuulla
puhujaa. — Olkaa hyvä.
... on nyt jo neljä kertaa globaali bruttokansantuote.
Se on hirmuinen määrä. Jos tässä sitten
yritetään keppaloida meidän finanssikriisiemme
kanssa, tällaisten finanssiomaisuusmassojen kanssa, niin
huonostihan siinä vain voi käydä. Olisi
erinomaisen paikallaan, että samanaikaisesti, kun Oecd:n
sopimus muutettaisiin sellaiseksi kuin se alun perin oli, nämä neljä keskeistä keskuspankkia
lopettaisivat setelirahoituksen ensi tilassa.
Jouko Skinnari /sd:
Arvoisa puhemies! Tämä asia, johon täällä kiinnitettiin äsken
huomiota ed. Pulliaisen puheenvuorossa, on todella tärkeä.
Nythän meillä ei ainoastaan finanssisiirtojen,
rahansiirtojen osalta ja pankkien valvonnan ja rahoituslaitosten
valvonnan osalta ole näitä ongelmia, meillä on
ongelmia myös tilintarkastuksessa. Tämä kaikki,
mitä on tapahtunut, on mennyt tilintarkastusten läpi.
On ollut valtion tilintarkastajia, pankkien tilintarkastajia, yritysten tilintarkastajia,
kaikki on hyväksytty, ja samat tilintarkastajat jatkavat.
Tämä ei koske nyt ainoastaan tätä liikennettä,
vaan sitä, että nyt päästökaupassa
ollaan myös arvopaperistamassa näitä tuotteita.
Keskustelua käydään nyt juuri siitä,
talousvaliokunnassa oli asiantuntijoita tästä kysymyksestä,
miten tämä käytännössä tehdään. Mikä on
se, joka on se rahan arvoinen etuus, jota pitäisi sitten
myös käytännössä valvoa?
Nythän pörssikauppa on keskeytetty juuri sen takia,
että näitä väärinkäytöksiä on.
Onneksi siellä on keskeytetty, mutta finanssipuolellahan
ei mitään keskeytyksiä tullut, koska
kaiken piti olla laillista ja hyvin toimivaa, joten tässä suhteessa meillä on
kyllä paljon tekemistä. Nyt on sitten kysymyksessä päästökauppa
tai tämä isompi pesä, mitä tässä ollaan
Euroopassa ja koko maailmassa selvittämässä.
Minusta nyt aika hyvin on sinänsä toimittu, että 1990-luvun
kokemusten perusteella Suomi yrittää nyt tuoda
esille sen, että näissä asioissa pitää ryhtyä toimenpiteisiin
ja tässä pitää saada vastuuseen
myös ne, jotka ovat näitä rahoja sijoitelleet
ympäri maailmaa ja ottaneet sitä varten velkaa.
(Hälinää — puhemies koputtaa)
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Käsiteltävänä oleva
asia osoittaa laajan kansainvälistymiskehityksen ja osoittaa
sen, että me täältä pohjoisesta
Suomesta käsin joudumme ottamaan kantaa aivan toisella
puolella maailmaa olevien valtioitten asioihin. Aivan kuten edellinen
puhuja viittasi, nämä päästökauppakysymykset
ja niihin liittyvä rahojen oikea, vastuullinen liike ovat
tärkeitä asioita.
Pentti Tiusanen /vas:
Herra puhemies! On mielenkiintoista, että esimerkiksi
tämän päivän listalla nämä kaksi
maata, Liberia ja Montserrat, ovat aika poikkeuksellisia valtioita.
Liberia on ollut pitkään hajoamistilassa. Muistamme
sieltä presidentti Taylorin, ja nytkään
ei mistään vakaasta valtiosta ole kysymys. Montserrat
on taas sata neliökilometriä pinta-alaltaan oleva
Karibian vulkaaninen saari, jonka pinta-alasta puolet on asumiseen
kelpaamatonta vulkaanisen toiminnan seurausten vuoksi. Nämä ovat
tyypillisiä postikonttoreita taikka postilaatikkovaltioita
tässä tapauksessa. Postilaatikko saattaa olla
Lontoossa tai Luxemburgissa.
Mutta tässä haluaisin vielä kiinnittää huomiota
siihen, kun ed. Skinnari viittasi päästökauppaan,
päästöpörssiin. Ne, voisi sanoa,
laittomuudet kohdistuivat noin 2 prosenttiin tästä päästökaupan
päivittäisestä, siis päivittäisestä vaihdosta,
että määrä ei ollut suuri. Mutta
onkin tärkeätä ajatella jatkossa, onko
tämä päästöpörssi-idea kestävä vai
olisiko siirryttävä hiiliverokäytäntöön,
globaaliseen hiiliverokäytäntöön,
mihin muun muassa Helsingin yliopiston huippuyksikön professori
Patomäen koolle kutsuma tiedemieskokous päätyi
ja jota se käsitteli vastikään Helsingissä.
(Hälinää)
Puhemies:
(koputtaa)
Tämä on nyt vain puolen tunnin täysistunto,
että kyllä pitäisi osata malttaa mielensä!
Eero Heinäluoma /sd:
Arvoisa puhemies! Valtiovarainvaliokunnan käsittelyssähän
kävi ilmi, että näitä tähän
asti tehtyjä sopimuksia ei ole käytetty eli ne
ovat jääneet paperille. Kun sitten katsoo tätä valtioiden
logiikkaa, jotka nyt ovat näitä sopimuksia tekemässä,
niin siinähän käy ilmi, että ne
ovat valinneet mahdollisimman pieniä valtioita sopimuskumppaneikseen,
jotta pääsisivät mahdollisimman vähällä Oecd:n
tarkkailulistoilta pois. Eli nykyinen systeemi ei selvästikään
ole toimiva, ei kansainvälisesti eikä myöskään
Suomen kannalta. Suomi ei ole näistä sopimuksista
tähän mennessä siis saanut hyötyä.
Nyt olisikin ryhdyttävä toimiin, jotta Oecd:n puitteissa
edelleen tiukennetaan tietojenvaihtomääräyksiä ja
kovennetaan niitä vaatimuksia, jotka maille on, jotta ne
voivat päästä pois näiltä kyseenalaisilta
mustilta tai harmailta listoilta. Eli on ikävä kyllä todeta
näin, mutta tässä asiassa ei olla ollenkaan
vielä lähelläkään satamaa.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Pentti Tiusanen toi mielestäni
avainkysymyksen esille: minnekä päästökauppamaksut
menevät. Ilmastopoliittisista syistä olemme näitä päästökaupparatkaisuja
tehneet. Kysymys, minnekä nämä päästökaupparahoitukset
menevät, mihin ne päätyvät,
ketä ne hyödyttävät, on aiheellinen.
Matti Saarinen /sd:
Herra puhemies! Tavoitteeksihan tulee asettaa näissä automaattinen
tietojenvaihto, ja Suomella on suuri intressi olla mahdollisimman
aktiivinen näissä. Toisaalta Suomen on syytä kyllä katsoa
peiliin ja omaa pesää, sillä eräiltä osin
Suomi näyttäytyy maailmalle myöskin veroparatiisina.
Tarkoitan sitä, että meillä on tänä päivänäkin
mahdollisuus nimettömästi sijoittaa määrättömiä summia
joutumatta siitä millään lailla tilivelvolliseksi,
ja tällainen epäkohta vaatii kyllä korjausta.
Tätä me olemme täällä neljä vuotta
hallitukselta pyytäneet, mutta hallituksen intressit ovat
keskittyneet johonkin muuhun ja joittenkin muitten asioitten hoitamiseen.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Heinäluomalle on syytä todeta
se, että kyllä nämäkin ovat
arvokkaita sopimuksia, nämä tiedonvaihtosopimukset,
ja tietysti pitää olla syy, jolloin niitä voidaan
käyttää. Tietysti on sinänsä harmillista,
että ei ole perusteita ollut vielä käyttää,
koska nyt se verkosto, jonka kanssa on solmittu näitä sopimuksia,
on suhteellisen kattava.
Se on totta, kuten ed. Heinäluoma totesi, että Pohjoismaat
yleensä tekevät nämä sopimukset yhdessä,
ja kun meitä on neljä tai viisi tekemässä sitä sopimusta,
niin se houkuttelee näitä verokeidasmaita tekemään
juuri Pohjoismaitten kanssa sopimuksia, koska saadaan monta maata.
Se huomio on myöskin kyllä oikea, että Oecd:n
piirissä pitäisi keskustella siitä, pitäisikö sitä maitten
joukkoa, jolla pääsee harmaalta listalta pois,
kasvattaa suuremmaksi kuin se nykyisellään on,
jotta saataisiin kattava verkosto näitten verokeidasmaitten
osalta aikaiseksi. Mutta realismia on se, että jos halutaan,
että tapahtuu liikettä verokeidasmaissa, niin
tässä vaiheessa tietojenvaihto on oikeastaan se
ainoa mahdollinen, jossa voidaan edetä.
Risto Kuisma /sd:
Arvoisa puhemies! Tämäkin sopimus ja tämä käsittely
osoittavat, miten rahaliikenne ja talous ovat erkaantuneet reaalitaloudesta,
ja se näkyy. Näissä nyt verosopimuksilla
yritetään paikata, tämmöisten
erikoisten valtioiden kanssa tehdä sopimuksia, joilla ilmeisesti ei
ole sitten kuitenkaan mitään merkitystä tai
ainakaan mitään ratkaisua näihin ongelmiin.
Sama koskee päästökauppaa, sama koskee
koko tätä maailman taloudellista järjestelmää,
josta päättäjät ja demokraattiset
valtiot eivät näköjään
saa mitään otetta. Joskus tulee mieleen, ymmärretäänkö loppujen
lopuksi riittävästi julkisen vallan taholla koko
mekanismia, puhumattakaan siitä, että ymmärretään,
millä keinoin näitä vääriä käytäntöjä ja
vahingollisia rahansiirtoja voitaisiin estää.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa herra puhemies! Verojaoston pitkäaikainen
jäsen, ed. Sasi puhui täyttä asiaa. Se
on juuri näin niin kuin hän totesi. Nämä tietyt
maat yrittävät saada mahdollisimman monia muita
maita mukaan tähän sopimukseen, jotta ne pääsisivät
siltä listalta, johon ed. Heinäluoma viittasi.
Mutta kun me nyt tätä käsittelemme, niin
voi tietenkin kysyä, olisiko parempi olla hyväksymättä tätä sopimusta
vai onko parempi tehdä näitten maitten kanssa
verosopimus, joka antaa kuitenkin meille mahdollisuudet saada sieltä tietoa,
jos niin haluamme. Eli toisin sanoen ei tässä ole
kuin kaksi vaihtoehtoa: joko hyväksyä tai hylätä.
Hyväksyminen on tässä tapauksessa askel
parempaan suuntaan, ja niitä seuraavia askeleita on syytä ottaa
mahdollisimman pian ja juuri sillä tavalla kuin ed. Sasi
tässä aikaisemmin esitti.
Eero Heinäluoma /sd:
Arvoisa puhemies! Ilman muuta tämä sopimus
pitää hyväksyä, mutta samalla
on siis syytä sanoa, että näillä sopimuksilla
ei veronkiertoa tulla ratkaisemaan, koska nämä maat
ovat juuri valinneet riittävän pieniä maita
ja varmaan tarkistaneet etukäteen, ettei Suomestakaan ole
juurikaan asiakkaita, kun ovat valmiit tämän sopimuksen
meidän kanssa tekemään. Sen takia Oecd-sääntöjen
muuttaminen on välttämätöntä.
Sitten kysytään, mitä Suomi tekee
Oecd:ssä. Ministeri Katainenhan edustaa meitä Oecd:n päätöksenteossa,
Oecd:n ministerineuvoston kokouksissa. Ja nyt kysymys kuuluu, onko
Suomi ollut aktiivinen, jotta eduskunnankin valtiovarainvaliokunnan
mietintöön sisältyvät ehdot
toteutuisivat eli että tietojenvaihto tapahtuisi automaattisesti
niin kuin ed. Saarinen sanoi täällä ja toisaalta
että tätä maiden lukumäärää,
joka tarvitaan, jotta pääset pois mustalta listalta,
radikaalisti lisättäisiin. Tämän
jälkeen sitten palataan siihen, että me voimme
tehdä myös paljon kotimaisesti. Hallintarekisteriin
pitäisi tulla tietojenvaihto mukaan, niin että hallintarekisterin
taakse ei enää voisi kätkeytyä näitä veropakolaisia.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Kiinnitän huomiota siihen, että täällä on
todettu jo, että näitä sopimuksia ei
ole hyväksi käytetty. Yhtään
ainutta verotietoa ei ole pyydetty sopimuskumppanilta, mikä osoittaa
jotakin erityisen flegmaattista näissä asioissa.
Kuitenkin näitä tämmöisiä mielenkiintoisia
tietoja on olemassa, ja sehän paljastuu siitä,
että niillä käydään
kauppaa. Ne, jotka ovat näitä saaneet haltuunsa,
niin kuin eräs tunnettu tapaus muutaman viikon takaa, levittävät
ilmaiseksi niitä taikka niillä käydään
kauppaa. Siis mielenkiintoisia tietoja on, mutta Suomessa pitäisi
olla mielenkiintoa hankkia sitä tietoa käyttöönsä.
Sitten mikä tässä on ehkä kaikkein
mielenkiintoisinta: Suomen mielenkiinto näyttää olevan Pohjoismaissa,
tuolla jossakin Ruotsissa, missä on yhteinen virkamies
muitten Pohjoismaitten kanssa, joka neuvottelee näitä sopimuksia,
mutta täällä meidän Verohallinnon
virkamiehet eivät tee yhtään mitään.
Pertti Virtanen /ps:
Arvoisa puhemies! Sen verran, että on helppo yhtyä ed.
Heinäluomaan oikeastaan kaikessa. Eli ei meidän
tarvitse muuta kuin muistaa vanha kunnon totuus siitä,
kuinka kierretään asioita, kun ajatellaan, että Liberian
lipun alla, kun valitaan tämmöisiä mitättömiä pikkuvaltioita.
Kaikki kunnia Liberialle. Nimittäin Liberiahan on kuitenkin
sitten tavallaan meille esimerkki, jos me pystymme hoitamaan tämän
hyvin, siitä, että Amerikkakin, USA, valitsi aikoinaan
kyseisen valtion pahimpana orjarannikon edustajana sieltä Lounais-,
Länsi-Afrikasta siksi, että sen nimikin on Liberia.
Sitten siellä tapahtui tämä vapauttaminen,
ja se tuli esimerkiksi kaikille muille. Toivotaan, että Suomikin saisi
nauttia nyt tästä jälkimmäisestä vaihtoehdosta.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa herra puhemies! Kun hallintarekisterin avaaminen on
tässä kuussa useita kertoja tullut esille ja on
vaatimuksia esitetty, että pitäisi avata, niin
palautan nyt kuitenkin mieleenne, että viime kaudella,
18. marraskuuta 2005 asiasta äänestettiin ja silloin
se ei kyllä paljon tukea saanut. Mutta hyvä, jos
tänä päivänä ollaan
sitä mieltä, että pitäisi avata.
Minusta olisi paikallaan, että vielä tällä kaudella
tekisimme lakialoitteen siitä, kun näyttää siltä,
että olemme asiasta aika yksimielisiä.
Mauri Salo /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Pääomien liikkeitä pitää tulevaisuudessa
huomattavasti paremmin kyetä seuraamaan, ja myöskin
ed. Kalliksen tavoin olen valmis siihen, että hallintarekisteri
avataan, jotta tiedetään, mitä tapahtuu.
Liberia on pieni valtio, mutta se voi olla hyvin merkittävä yhteistyökumppani
sitten kuitenkin, kun tietoja vaihdetaan verotuksenkin osalta. Tuossa
juuri päivänä muutamana uutisoitiin,
kuinka eräs ruotsalainen suuryritys on saanut omaisuutensa
tai hallintansa kätkettyä aika pitkälti
erinäköisten säätiöiden
taakse. Kyllä tälle isolle omistamiselle pitää löytää kasvot,
jotta voidaan näitä yhteiskuntia kaiken kaikkiaan
viedä positiivisessa suunnassa eteenpäin.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Todella EU:n pitäisi katsoa myöskin
nämä omat veroparatiisiloukkonsa ja Suomen katsoa
peiliin tässä hallintarekisteriasiassa. Ed. Kallis
esitti yhteistä lakialoitetta. Ed. Kalli keskustan ryhmän puheenjohtajana
voisi alkaa vetää asiaa, ja yhteinen ryhmien puheenjohtajien
aloite olisi paikallaan.
Mutta kiinnitän, puhemies, vielä huomiota
tähän valiokunnan kannanottoon, jossa valiokunta siis
toteaa, että kun veroparatiisiksi katsottu valtio tai alue
on tehnyt tietojenvaihtosopimuksen vähintään
12 maan kanssa, se putoaa tältä Oecd:n mustalta
listalta. Tässä mielessä, kun näitä tehdään
ja niiden vaikuttavuus on näin heikko, se kyllä loppujen
lopuksi objektiivisesti tukee myös veroparatiisikäytännön
jatkumista. On kiva varmasti olla sitten pois mustalta listalta,
jos varsinaisia velvoitteita ei kuitenkaan ole näiden sopimusten
kautta syntynyt.
Eero Heinäluoma /sd:
Arvoisa puhemies! Todellakin me voimme tehdä myös
kansallisesti paljon ja olla myös aktiivisia kansallisissa
järjestöissä, jotta tämä ilmiö,
joka on varsinainen mätäpaise kansainvälisessä talousvaihdannassa, saadaan
pois. Ed. Kallis esitti erinomaisen idean, että kun hallitus
ei nyt ole ehtinyt tähän asiaan paneutua, niin
voisi ajatella niin, että eduskunta ottaisi tässä aktiivista
roolia. Tarkastusvaliokuntahan on tehnyt erittäin ansiokkaan
työn, jossa harmaa talous on kaiken kaikkiaan läpivalaistu
ja joka kertoo, että tällä on semmoiset
4—5 miljardin tulonmenetykset yhteiskunnalle. Kaikkea varmaan
ei saada kotiin mutta iso osa voitaisiin saada. Kun tämä hallintarekisteriasia
on aika akuutti ja kohdistuu siis tosi epämiellyttävään
ilmeiseen veronkiertoon, niin kuin tämä tarkastusvaliokunnan
kertomus osoittaa, niin siihen kannattaisi puuttua tämän
lakialoitteen muodossa. Kun täällä istunnossa
on paikalla kokoomuksen eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja
ed. Zyskowicz, kysyisin häneltä, onko hän
valmis tulemaan tähän mukaan, kun keskustasta
jo tuli tukea tämmöiselle yhteiselle aloitteelle.
Pertti Virtanen /ps:
Arvoisa puhemies! Vielä sen verran, että ed.
Tiusanen lopussa sanoi todella hyvän asian. Mutta vielä sen
verran, että Liberiahan tavallaan sai itsenäisyytensä ja
nimensä juuri sen takia, että amerikkalaiset USA:ssa
keksivät tämän veronkiertomahdollisuuden
ja tekivät siitä alun perin tämmöisen
jutun. Liberia on tavallaan myös sen symboli ja vieläkin
käytettynä. Ed. Tiusasen näkemys oli
erinomainen siitä, että jos me annamme tässä helposti
periksi, niin sitten mustalta listalta lähdetään
kälppimään ja sitten saavat eurooppalaisetkin
näytteet tästä Amerikan upeasta innovaatiosta
aikoinaan.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! En osaa tässä vaiheessa
sanoa mitään lopullista kantaani tähän
hallintarekisterin mahdolliseen osittaiseen avaamiseen. Mutta sen
haluan sanoa, että tämä harmaa talous
ja veronkierto on todellinen ongelma myös Suomessa. On
erinomainen asia, että eduskunnan tarkastusvaliokunta on
hyvin perusteellisesti tähän kysymykseen paneutunut,
ja eduskuntahan tulee lähipäivinä laajasti
tästä asiasta keskustelemaan. Nyt on niin, että ne,
jotka onnistuvat kiertämään veroja, jättävät
veronsa kaikkien muiden veronmaksajien maksettavaksi. Harmaa talous
tämän lisäksi vääristää kilpailua.
Rehellisten yrittäjien on hyvin vaikea pärjätä,
jos kilpailijana on yritys, joka laistaa esimerkiksi kaikki työnantajille
kuuluvat taloudelliset velvoitteet.
Samoin tapahtuu sitä, että kun ratsataan joku työmaa,
missä työnantaja on vilunkipelaaja, sieltä sitten
löytyy aina myös pimeitä työntekijöitä. Sitä kuittikauppaahan
käydään juuri, jotta näiden
pimeiden palkkojen maksaminen saadaan kirjanpitoon peiteltyä,
ja nämä pimeät työntekijät
toisaalta jättävät veronsa maksamatta
ja toisaalta rahastavat yhteiskunnalta sellaisia esimerkiksi työttömyys-
ja muita sosiaalikorvauksia, jotka heille eivät kuuluisi.
Eli kaiken kaikkiaan tämä ilmiö pitää ottaa
hyvin vakavasti ja tässä pitää myös
kansainvälisellä tasolla ponnistella. Jos puhutaan
kaikkein suurimmista ja härskeimmistä jutuista,
niin kyllä ne ovat sellaisia, missä on kansainvälinen
ulottuvuus. Suomalaiset rahamiehet jotenkin näitä kansainvälisiä yhteyksiä hyväksi
käyttäen joko verosuunnittelevat laillisesti mutta
myös käytännössä lainvastaisesti
kiertävät veroja. Tässä tarvitaan
entistä vahvempaa yhteistyötä Euroopan unionin
tasolla, mutta myös globaalisti tarvittaisiin yhteistyötä,
jotta tätä ilmiötä voitaisiin
vahvemmin torjua.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Pitkäaikainen verojaoston jäsen,
suuresti arvostamani ed. Kallis, oli mielestäni aivan oikeassa.
Ja täytyy sanoa, että mitä tulee tähän
verotuksen globaalin aspektin kehittämiseen, niin siinä me
joudumme etenemään askel askeleelta: nyt on tietojenvaihtoa,
sitten sitä yritetään saada entistä kattavammaksi
ja sen jälkeen saada jonkinlaisia minimisääntöjä.
Mutta kun me tiedämme, ettei se EU:ssakaan tahdo onnistua,
niin kuinka suuri haaste se on sitten globaalisti? Mutta ennemmin tai
myöhemmin, kun tehdään riittävästi
töitä, se tapahtuu. Pitää muistaa,
että yhdellä kertaa kaikkea veronkiertoa ei saada
kuriin; pitää pyrkiä siihen, mutta realistinen
tässäkin suhteessa täytyy olla.
Mitä tulee tähän hallintarekisteriin,
niin lähtökohtaisesti tietysti kaikkein parasta
olisi se, että voitaisiin luopua hallintarekisteristä ja
kaikki omistus olisi läpinäkyvää.
No, sitten tulee seuraava kysymys: On pitkiä yhtiöketjuja,
niitten jäljittäminen on joka tapauksessa globaalisesti äärimmäisen
vaikeata, mutta silloin kun kaikki tiedot ovat löydettävissä,
se olennaisesti helpottaa. Tietysti ongelma on se, että jos
jotkut maat sallivat hallintarekisterin ja Suomi ei sallisi, niin silloin
ollaan siinä tilanteessa, että suomalaiset yhtiöt,
jotka ovat globaaleja — meillä ei ole montaa semmoista
yhtiötä, mutta ne, jotka ovat globaaleja — tietysti
sijoittajien osalta joutuvat hankalampaan tilanteeseen ja niillä voi
olla vaikeuksia saada pääomaa. Tietysti kaikkein
pahinta on se, jos muutama suuri yhtiö tästä syystä muuttaisi
Suomesta pois ja siirtäisi pääkonttorinsa
muualle. Silloin me tekisimme karhunpalveluksen. Eli lähtökohtana
se tavoite on hyvä, että luovutaan hallintarekisteristä,
mutta siinä pitää edetä hyvin
harkiten, niin ettei tehdä yhtäkkiä erittäin
suurta vahinkoa.
Risto Kuisma /sd:
Arvoisa puhemies! Kun tarkastusvaliokunta oli yksimielinen
monista toimenpiteistä, mitä täällä Suomessa
voitaisiin tehdä, niin on tietysti harmi, että tätä poliittista
yksimielisyyttä ei sitten panna toimeen. Nyt tietysti eduskunnan
toimesta se on hyvin hankala laittaa toimeen, hallitus sen laittaa
ja vaalitkin ovat lähellä. Varmasti sitä ennen
niitä toimenpiteitä ei ehditä tehdä.
Toivoisi tietysti, että sitten uusi eduskunta, mikä sen
kokoonpano onkaan, tarttuisi todella tähän asiaan.
Nythän selvästi on havaittavissa harmaan talouden
ongelmat. Ne myönnetään laajasti koko
eduskunnassa ja kaikissa poliittisissa puolueissa. Kyllä seuraava
askel on, että pitäisi tehdä niitä toimenpiteitä.
Tässä voidaan paljon, niin kuin tarkastusvaliokunnan
asiakirjakin osoittaa, tehdä myös täällä Suomessa, kotimaassa.
Eero Heinäluoma /sd:
Arvoisa puhemies! Tässähän on erilaisia
keinoja puuttua nimenomaan veronkierto-ongelmaan hallintarekistereiden
osalta. Me tiedämme, että kaikissa vaihtoehdoissa
se ilmeisestikin on satojen miljoonien eurojen pulma tällä hetkellä,
niiden tietojen pohjalta, jotka muun muassa tämä Markku
Hirvosen selvitys osoittaa. Eli se on tosi iso ongelma, ja näyttää siltä,
että se on lisääntymään
päin.
Yksi vaihtoehtohan olisi se, että osinkoja maksettaessa
yritykset olisivat velvollisia ilmoittamaan näistä verottajalle.
Ei tarvitse välttämättä siis
tätä hallintarekisteriä sinällänsä lopettaa,
jos katsotaan, että siihen on tiettyjä perusteita,
että ei liputeta omistusta. Ilmoitus verottajallehan on
viranomaissalaisuuden piirissä oleva asia, ja silloin verottaja
vain tarkistaa, että se tieto, joka tulee vaikkapa Nokialta
tai joltain muulta yhtiöltä maksetuista osingoista
jonkun henkilön osalta tai yhtiön osalta, vastaa
sitä, mikä on tieto henkilön tai yhtiön
ilmoittamassa verotuksessa. Tämä olisi ratkaisun
lievempi muoto, mutta sekin on siis täysin kansallisesti
ratkaistavissa oleva asia.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa herra puhemies! Kun nyt jonkin verran ruvettiin puhumaan
tästä hallintarekisteristä, niin muistan,
kun se viime kaudella oli esillä ja kun me saimme tavallaan sen
kautta tukea sille olettamukselle, että aika paljon rahaa
siirtyy hallintarekisterin kautta sellaiseen maahan, missä osinkojen
veroprosentti on alhainen. Yllätyimme, kun niin suuri osa
suomalaisten yhtiöitten osingoista meni Englantiin. Siis
suhteettoman paljon meni juuri sinne sen takia, että siellä verotettiin
osinkoja niin lievästi.
Tämä johti sitten siihen, että täytyy
päästä paremmin seuraamaan, mihin ne
osingot menevät. Tätä vastustettiin lähinnä sillä,
että kun ei tiedetä, aivan niin kuin ed. Sasi
totesi, ketkä ovat nämä Nokian ja Wärtsilän
ja muitten yhtiöitten osakkeenomistajat, niin osinkorahahan
menee pankille ja pankista sitten seuraavalle pankille, joka sitten
jakaa ne niille oikeille omistajille. Mutta vastaväite
kuuluu tietenkin, että joku aina tietää,
kenelle se osinko menee. Siis se on aivan varma asia, että joku
tietää, minne se osinko menee, ja se tieto Suomen
veroviranomaisen pitäisi saada, ja se saa sen, jos hallintarekisteriä muutetaan,
mutta myöskin voidaan saada sillä tavalla, mitä ed.
Heinäluoma esitti.
Yleiskeskustelu päättyi.