3) Valtion tilinpäätöskertomus vuodelta 2005
Anni Sinnemäki /vihr(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Valtion tilinpäätöskertomus sisältää talousarviolain
17 §:n mukaisesti valtion tilinpäätöksen
ja tarpeelliset muut tiedot valtiontalouden hoidosta ja talousarvion
noudattamisesta sekä tiedot valtion toiminnan yhteiskunnallisen
vaikuttavuuden ja toiminnan tuloksellisuuden kehittämisen kannalta tärkeimmistä
seikoista.
Valtion tilinpäätöskertomus tämän
muotoisena, uuden talousarviolain mukaisena, on ollut valtiovarainvaliokunnan
käsiteltävänä nyt toista kertaa.
Tämä kertomus sisältää eduskunnan
toivomusten mukaisesti myös hallituksen vastaukset eduskunnan
talousarviolausumiin ja tilimuistutuskertomukset, joissa hallitus
raportoi toimenpiteistä, joihin se on ryhtynyt valtiontilintarkastajien
kertomuksen ja sitä koskevan valtiovarainvaliokunnan mietinnön
johdosta. Talousarviolain mukaisesti valtioneuvoston controller
on varmistanut valtioneuvostolle, että valtion tilinpäätöskertomus
antaa talousarviolaissa säädetyllä tavalla
oikeat ja riittävät tiedot talousarvion noudattamisesta,
tuotoista ja kuluista, valtiontaloudellisesta asemasta ja tuloksellisuudesta.
Eduskunnan ohjausroolin kannalta tulee olemaan merkittävää se,
että eduskuntaan perustettaneen ensi eduskuntakaudella
tarkastusvaliokunta, jonka työstä tilinpäätöskertomuksen
käsittely tulee muodostamaan keskeisen osan. Tarkastusvaliokunnan
tehtäviin tulee kuulumaan valtiontalouden hoidon laillisuutta
ja tarkoituksenmukaisuutta koskeva valvonta, valtion talousarvion
noudattamista ja tulostavoitteiden saavuttamista koskeva valvonta
sekä se arviointi, mikä koskee toiminnan vaikuttavuutta.
Valtiovarainvaliokunta toteaa tässä yhteydessä kuitenkin
myös sen, että tilinpäätöskertomus tulee
säilymään myös valtiovarainvaliokunnan taustamateriaalina,
kun se käsittelee talousarviomietintöä,
koska tilinpäätöskertomus ja talousarvio
muodostavat luonnollisesti yhden kokonaisuuden, ja talousarvion
laatu, siinä käytetyt tunnusluvut ja esitetyt
tavoitteet, jos ne on järkevästi tehty, tietenkin
vaikuttavat siihen, että myös tilinpäätöskertomus
kertoo olennaisempia asioita.
Toiminnan ja talouden kuvauksen tulee osoittaa, mitä budjetoiduilla
määrärahoilla on saatu aikaan. Lisäksi
on tärkeää raportoida julkisen talouden
tilasta ja riskeistä mukaan lukien valtion eläkevastuu
ja kokonaisuudessaan valtion taloudellinen asema. Valiokunta on
ollut kohtuullisen tyytyväinen tähän
tilinpäätöskertomukseen sellaisena kuin
se on eduskunnalle esitetty, mutta parannettavaa olisi esimerkiksi
siinä, kuinka merkittävien säädösten
toimivuutta ja niiden taloudellisia vaikutuksia arvioidaan ja miten
oikea ja riittävä kuva raportoidaan esimerkiksi
yhteiskunnallisesta vaikuttavuudesta, joka tietenkin on aihepiirinä vaikea,
mutta sitäkin on mahdollista tehdä paremmin tai
huonommin.
Valiokunta kiinnittää huomiota myös
siihen, että itse asiassa jo hallituksen esityksiä valmisteltaessa
tulee kiinnittää huomiota säädösten
vaikutusten arviointiin ja tähän dokumentointiin.
Valiokunta uudistaa kritiikin, joka koski jo edellistä tilinpäätöskertomusta,
siitä, että nimenomaan kriittisiä huomioita
tästä tilinpäätöskertomuksesta
tuntuu ehkä löytyvän liian niukalti.
Asioista raportoidaan lakonisesti, mutta tavoitteiden saavuttamatta
jättämisestä ei useinkaan raportoida, joten
tilinpäätöskertomuksen sisältämää kriittistä arviointia
tulisi selkeästi syventää.
Valiokunta on käsitellyt valtiota työnantajana,
valtion henkilöstöjohtamista, tässä yhteydessä.
Myönteisenä asiana voidaan todeta se, että valtion
henkilöstön kokonaistyötyytyväisyys
ja myös tyytyväisyys johtamiseen olivat kertomuksen
mukaan melko hyvällä tasolla ja 2000-luvun aikana
valtion henkilöstön työtyytyväisyys
on itse asiassa jonkin verran parantunut. Kriittisemmin valiokunta
on katsonut sitä seikkaa, että määräaikaisten
työsuhteiden osuus valtion henkilöstöstä oli
vähentynyt vain erittäin vähän,
ja valiokunta on halunnut korostaa, että määräaikaiselle
työsuhteelle on aina oltava lainmukainen peruste. Valiokunta
uudistaa kannanottonsa, että on tarpeellista pyrkiä vähentämään
määräaikaisten työsuhteiden
määrää.
Tilinpäätöskertomuksesta löytyy
myös miesten ja naisten palkkaero valtiolla. Keskimääräinen
kokonaisansio miehillä oli 3 017 euroa ja naisilla
2 431 euroa. Valiokunta pitää erittäin
tärkeänä sukupuolten välisen
tasa-arvon edistämistä.
Julkisen talouden tuottavuudesta mietinnössä on
otettu esiin kysymys tuottavuusohjelmasta ja erityisesti ne tavoitteet,
joita on asetettu valtion henkilöstön vähentämiselle.
Tavoite valtion henkilöstön vähentämisellä on
ollut suurelta osin se, että tulevaisuudessa varmistettaisiin,
että löytyisi riittävä määrä henkilöitä myös
avoimen sektorin työvoimatarpeelle. Eduskunta on monessa yhteydessä käynyt
keskustelua tästä tuottavuustavoitteesta, ja tässä yhteydessä valtiovarainvaliokunta
korostaa, että julkisten palveluiden saatavuus ei saa vaarantua
tuottavuusohjelman myötä. Valiokunta kiinnittää huomiota
siihen, että tuottavuustavoitteisiin ja -mittareihin liittyy
joillakin hallinnonaloilla ongelmia ja esimerkiksi aliresursointi
voi johtaa pitkällä aikavälillä kustannusten
kasvuun ja tekemättömien töiden kasaantumiseen.
Arvoisa puhemies! Valiokunta arvioi hallituksen tekemää veropolitiikkaa,
josta kertomuksessa, kuten myös tässä mietinnössä,
on osittain mainittu joitain lukuja, jotka koskevat koko hallituskautta.
Tässä on todettu ansiotuloveronkevennysten kokonaismäärä ja
myös eräitä muita veronkevennyksiä,
kuten vuoden 2005 aikana tehty päätös
varallisuusveron poistamisesta ja arvonlisäveron huojennuksen
alarajan nostamisesta. Valiokunnan enemmistö pitää hallituksen
tulo- ja veropolitiikkaa onnistuneena.
Valtion omistajapolitiikasta todetaan se, että on tehty
päätös valtionomistajapolitiikan hoidon keskittämisestä valtioneuvoston
kansliaan, ja tämä keskittäminen toteutetaan
itse asiassa tämän vuoden aikana. Valiokunta kiinnittää huomiota
siihen, että on perusteltua valtion omaisuutta myytäessä kiinnittää huomiota
pitkällä aikavälillä saatavaan
tuottoon ja valtion tuleviin vastuisiin varautumiseen, jolloin tietenkin
se, että omistaminen on pitkäjänteistä,
saa tärkeän roolin.
Tilinpäätöskertomuksen kehittämisestä ehkä erillisiä huomioita.
Todetaan vielä, että yksi tie kehittää tilinpäätöskertomusta,
joka tällaisena on jo aika suuri määrä materiaalia — se
on pitkäkin, 600 sivua — olisi aiheiden valinta
sillä tavalla, että kaikista aiheista ei raportoida
joka vuosi, mutta silloin, kun aiheesta raportoidaan, raportoidaan
syvemmin, ehkä myös kriittisemmin, ja siten, että asioista
voidaan esittää aikasarjoja.
Päätösehdotuksena todetaan, että eduskunta päättänee
lähettää tämän mietinnön
hallitukselle niihin toimenpiteisiin ryhtymistä varten,
joihin tehdyt muistutukset ja ehdotukset antavat aihetta. Mietintöön
on myös liitetty vastalause, jossa eriävät
käsitykset koskevat erityisesti hallituksen veropolitiikan
arviointia.
Kari Uotila /vas:
Arvoisa herra puhemies! Tässä jaoston puheenjohtaja
ed. Sinnemäki kertoi niistä havainnoista, joita
valiokunta on tehnyt tähän tilinpäätöskertomuksesta
antamaansa mietintöön. Pitäydyn vain
siihen osioon, joka koskee kohtaa Muita havaintoja. Siitä on
vastalause, johon ovat yhtyneet vasemmistoliiton ja vihreiden valiokuntaedustajat.
Tässä kohdassa Muita havaintoja valiokunnan
enemmistö on tyytynyt kirjaamaan kertomuksen mukaisesti,
että veronkevennykset on toteutettu niin, että painopiste
on työllisyyssyistä työhön ja
erityisesti pieni- ja keskituloisten ansiotuloihin kohdistuvassa
verotuksessa, sen keventämisessä. Valiokunnan
enemmistö pitää erityisesti työllisyyden
näkökulmasta hallituksen tulo- ja veropolitiikkaa
onnistuneena.
Valiokunnan olisi kuitenkin ollut syytä arvioida tätä veropolitiikkaa
vähän laajemmin. Nythän on käynyt
niin, että hallitus on toteuttamassa tällä päättyvällä vaalikaudella
yli kaksinkertaisesti suunnittelemansa tuloveronkevennykset ja sen lisäksi
on poistanut muun muassa varallisuusveron, jota hallitusohjelmassa
ei ollut edes mainittuna. Nämä veronkevennykset
on toteutettu ansiotuloihin pääosin kohdistuneina
siten, että noin miljoona aikuista suomalaista ei ole päässyt
hyötymään niistä mitään.
Sen vuoksi, niin kuin kaikki tiedämme, tuloerot ovat kasvaneet
ja suhteellinen köyhyys on lisääntynyt
tässä maassa. Etuisuustulojen varassa olevat ovat
jääneet ilman veronkevennyksiä, ja heidän
tulotasonsa on jäänyt sitä kautta jälkeen.
Tässä viitataan, että palkkaverotus
on progressiivista ja pääomaverotus tasaveroa
ja arvonlisävero tasaveroa. Tämä on ihan
oikea havainto, mutta kun viitataan sitten kunnallisveroon ja mietinnössä todetaan,
että kunnallisvero on liukunut progressiiviseen suuntaan,
niin tässä on tärkeää tehdä se
havainto, että tämä kunnallisveron progressiiviseen
suuntaan liukuminen on tapahtunut vain ansiotulojen verotuksen osalta. Tämä on
johtanut siihen, että nämä ansiotuloihin tulleet
ansiotulovähennykset ovat vaikuttaneet mutta etuisuustuloja,
pieniäkin etuisuustuloja, saavat maksavat ihan tarkalleen
sen korkean tasaveron, kunnallisveroprosentin mukaisen veron, jonka
prosentteja viimeksi tälle vuodelle nosti, 106 kuntaako
se nyt oli.
Kun painopistettä on siirretty valtion progressiivisesta
tuloverotuksesta tällä tavalla kunnallisveron
suuntaan, niin itse asiassa pienituloisten verorasitus on suhteessa
kiristynyt, näiden kaikista pienituloisimpien, etuisuustulojen
varassa olevien kansalaisten. Kun arvioidaan sitten esimerkiksi
tulonsaajadesiileittäin sitä, millä tavalla
välillinen verotus, muun muassa arvonlisävero,
kohtelee eri tulonsaajaryhmiä, ja katsotaan verotuksen
kokonaisuutta, niin itse asiassa tilanne on niin, että kun
arvonlisäverokin on tasavero ja siitä ruokakassista
maksaa se pienituloinen ihan yhtä paljon kuin suurituloinenkin,
niin kun verotuksen kokonaisuus otetaan huomioon, kyllä on
suorastaan hämäävää,
että puhutaan siitä, että progressio
olisi liian suuri, tulonsaajakymmen yksittäinkin ajatellen.
Sen vuoksi tässä olisi valiokunta voinut vähän
pohdiskella tätä verotuksen linjaa laajemmin.
Mitä tulee siihen, että nyt on tehty varsin
nopean talouskasvun oloissa näin mittavia veronkevennyksiä,
niin se on ollut kyllä tietoinen riski. Kansainvälinen
talouskehitys, jopa öljyn korkea hinta, on vaikuttanut
monella tavalla, ei meidän taloutemme vauhtia hiljentäen,
vaan päinvastoin näissä oloissa työllisyys
on parantunut ainakin tilastojen mukaan. Tässä täytyy
tietysti muistaa, mitä on tapahtunut työtunneille.
Niiden kehitys ei ole ollenkaan sitä, mitä työllisyysasteen
nousu ja työttömyyden aleneminen sinällään
tilastoissa näyttävät. Mutta tästä kasvusta
ei kyllä voida laittaa kuin aivan marginaalinen osa hallituksen tekemän
veropolitiikan piikkiin.
Myös kun valtiovarainministeriön talousasiantuntijoilta
suoraan valiokunnassa on kysytty, kuinka paljon he arvelevat tuloveronkevennyksistä
tulevan
takaisin työllisyyden paranemisen ja taloudellisen toimeliaisuuden
kiihtymisen kautta, niin ne arviot ovat: Voi tulla kolmannes, jotkut
rohkeat voivat väittää puolet, mutta
on varmaan niitäkin, jotka arvelevat, että tulee
paljon vähemmän. Tämä dynamiikka
ei toimi. Syy työllisyyden paranemiseen, työttömyyden
vähenemiseen on talouskasvussa, ei näissä veronkevennyksissä.
Mutta kun veronkevennyksiä on tehty, on aika vaikea niitä veronkiristyksiä tehdä sitten,
kun tapahtuu taloudessa notkahdus. Tällä veropolitiikalla
on itse asiassa vaarannettu tämän hyvinvointivaltion
tulopohjaa aika paljon.
Arvoisa puhemies! Vastalauseeseen liittyy lausumaehdotus, jonka
nyt teen: "Eduskunta toteaa, että pienten etuuksien saajat
eivät ole voineet hyötyä veronkevennyksistä ja
usein nämä ihmiset ovat jo verotuksen takia köyhyysrajan alapuolella.
Lisäksi veronkevennyksistä ovat ansiotulojen osalta
hyötyneet ennen kaikkea suurituloisimmat. Eduskunta edellyttääkin
veropolitiikan suuntaamista oikeudenmukaisemmaksi."
Ahti Vielma /kok:
Arvoisa puhemies! Valtiovarainvaliokunnan mietinnössä valtion
tilinpäätöskertomuksesta vuodelta 2005
on nostettu esille muutamia mielestäni hyvinkin tärkeitä asioita ja
yksityiskohtia. Puutun niistä tässä puheenvuorossani
vain yhteen, kuitenkin mielestäni erittäin tärkeään
asiaan.
Valtiovarainvaliokunta on nimittäin ottanut jämäkästi
kantaa valtion henkilöstöpolitiikkaan ja henkilöstöjohtamiseen.
Mietinnössä todetaan muun muassa, että valtion
budjettitalouden virastoissa ja laitoksissa työskenteli
marraskuussa 2005 liki 124 000 henkilöä.
Mietinnössä todetaan edelleen, että henkilöstöstä oli
18 prosenttia määräaikaisessa palvelussuhteessa.
Se on tosi paljon. Siis viidesosa työntekijöistä on
määräaikaisessa palvelussuhteessa. Tämä ei
voi olla vaikuttamatta organisaatioiden toimintaan, siellä olevaan
ilmapiiriin ja tulokseen. Valiokunta korostaakin, että määräaikaiselle
palvelussuhteelle on oltava lain mukainen peruste. Aiempien kannanottojensa
mukaisesti valiokunta pitää tarpeellisena määräaikaisten
palvelussuhteiden määrän selvää vähentämistä.
Kokoomuslainen linja on ollut: pätkätyöt pannaan! Tämä valtiovarainvaliokunnan
kannanotto on erittäin hyvä mielestäni.
Julkishallintomme, kunta- ja valtiosektori, on ollut erittäin
rauhattomassa tilassa 1990-luvun alusta saakka. Organisaatioita
on muutettu, uusittu jatkuvasti. Henkilöstö on
joutunut työskentelemään hyvin rauhattomissa
oloissa. Pelko työpaikan menettämisestä ei
voi olla vaikuttamatta työyhteisön ilmapiiriin,
työmotivaatioon ja työtulokseen.
Kannatan organisaatioiden optimimitoitusta luonnollisesti elikkä sitä,
että ne on oikein mitoitettu siihen tehtävään
nähden, mitä ne on määrätty
suorittamaan. Mutta valtionhallinnossa on mielestäni aivan
liian paljon selvästi alimitoitettuja organisaatio-osia,
joissa henkilökunta joutuu ponnistelemaan aivan äärirajoillaan
tehtäviä suorittaessaan.
Minä mainitsen tässä yhteydessä esimerkkinä vain
yhden eli poliisikunnan. Vuosittain myönnetyt määrärahat
ovat selvästi alimitoitettuja. Sen me kaikki tiedämme,
jotka olemme asianomaiseen organisaatioon tutustuneet, ja näin
ovat varmaan tehneet kaikki kansanedustajat ja saaneet palautetta
tältä ammattikunnalta. Henkilökunta toimii
muutenkin kovien paineiden alla ja joutuu ponnistelemaan aivan äärimmilleen,
ja on ymmärrettävää, että tällainen
tilanne ei voi jatkua kovin pitkään. Minä muistuttaisin
tässäkin yhteydessä siitä, että kokoomus
on tehnyt koko tämän vaalikauden budjettien käsittelyjen
yhteydessä oman ehdotuksensa poliisien määrärahan korottamisesta.
Tätä budjettia käsiteltäessä muistini
mukaan 8 miljoonaa euroa oli meidän vastalauseemme sisältö ja
aikaisempina vuosina oli 10 miljoonaa euroa. Tällä haluttiin
päästä tilanteeseen, jossa kansalaiset
tuntevat olonsa turvalliseksi ja jossa poliisikunnalla on oikein
mitoitetut resurssit työhönsä nähden.
Paljon muitakin organisaatioita on valtionhallinnossa, jotka
tulisi läpikäydä, ja tulisi läpikäydä koko
henkilöstöjohtaminen, johtamistavat, johtamistyyli.
On aivan oikein se, että valtionhallinnossa, julkishallinnossa
yleensä on otettu oppia yritysmaailman johtamisesta. Se
on aivan oikein, että tulee kustannustietous, niin että on
oikea määrä tulokseen, tehtävään
nähden henkilöitä, mutta samaan aikaan
pitää silloin tiedostaa entistä paremmin
myöskin johtamisjärjestelmän oikea toimiminen,
oikea johtamistyyli, oikeiden johtajien valinta, jotta koko organisaatio
ylhäältä alas, alhaalta ylös,
joka suuntaan toimii yhtenä joukkueena ja siellä on
hyvin motivoitunut ilmapiiri ja hyvä fiilinki työyhteisössä.
Tässä mielessä pitäisi valtionhallinnon
käydä moni organisaatio läpi henkilöstöpolitiikan
osalta ja miettiä, mitä pitäisi tehdä,
ja tehdä se sitten mahdollisimman pian.
Arvoisa puhemies! Tämän lyhyen puheenvuoroni
käytin sen vuoksi, että olen aivan samaa mieltä,
että määräaikaisille palvelussuhteille
on valittava selvä alenemislinja. Toisin sanoen niitä pitää vähentää.
20 prosenttia työyhteisöstä ei voi olla
määräaikaisia henkilöitä palvelussuhteessa. On
luonnollista, että osan heistä on monestakin eri
syystä oltava, mutta tämä osuus on aivan
liian suuri, ja siihen pitäisi valtionhallinnossa kiinnittää huomiota.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin kannatan ed. Uotilan
tekemää ehdotusta.
Arvoisa puhemies! Lisäksi kiinnitän huomiota
siihen, että kun tämä mietintö alkaa
aivan oikein mainiten sen, että valtion tilinpäätöskertomus
sisältää talousarviolain 17 §:n
mukaisesti siinä luetellut asiat, niin tähän
luetteloon, jos ei niistä muka se jo itsestään
selvänä tule esiin, pitäisi kuulua kertomus,
arviointi harmaan talouden ja talousrikollisuuden vaikutuksesta
valtion talouteen ja tulokehitykseen. Nimittäin on aika ihmeellistä,
jos tämä osio ei ole tässä mukana. Kun
vielä on totta sekin, että 5 miljardia euroa vuodessa
jää näitä verotuloja saamatta,
niin onhan sillä fiskaalista merkitystä mitä suurimmassa
määrin, kun sitten samanaikaisesti täällä puhutaan
tuottavuusohjelmista, tulosohjauksista jnp., jotka kuitenkin fiskaaliselta
vaikutukseltaan ovat hyvinkin marginaalisia.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Haluan muutamalla lauseella yhtyä niihin
huolenaiheisiin, joita ed. Vielma toi esille juuri valtionhallinnon
määräaikaisista työsuhteista.
On aivan ymmärrettävää, että toki
määräaikaisia työsuhteita on.
On äitiyslomia, on opintovapaita, on vuorotteluvapaita,
pitkäaikaisia sairauslomia jne., ja määräaikainen
työ, niin sanottu pätkätyö, on
totta ihmeessä paljon parempi kuin se, että työtä ei
olisi. Mutta meidän tulisi kuitenkin ne tehtävät,
jotka voidaan ajatella täyttää vakinaisesti
tai toistaiseksi, pyrkiä myöskin toistaiseksi tai
vakinaisesti täyttämään. Tällöin
työntekijöillä olisi varmuutta työpaikastaan
nykyistä enemmän. Ed. Vielma toi hyvän
näkökohdan esille.
Mutta henkilökohtaisesti pelkään,
että nämä uudet palkkausjärjestelmät
saattavat sisältää vastaisuudessa aikamoisia
ongelmapanoksia myös julkishallinnon sektorille. Kuinka
arvioidaan erilaisia henkilökohtaisia palkanlisiä siten,
että tämä voisi tapahtua hyvän
työilmapiirin hengessä? Minä pahaa pelkään,
että tässä tulee todellinen työilmapiirin
myrkyttäjä työpaikoille, joissa joudutaan
palkanlisiä tavoittelemaan esimiestä miellyttämällä ja
näitä annetaan erilaisen, niin sanotun pärstäkertoimen
mukaan. Helposti tulee vain lisääntymään
työpaikkakiusaaminen ja monet työpaikkaongelmat.
Toivon, että olisin tässä tulevaisuudenpelossani
täysin väärässä, mutta uskon
ja pelkään, että näin tulee
myöskin käymään. Sanoisin, että tässä on
aikamoinen ongelmien aiheuttaja julkishallinnon työilmapiiriin jatkossa.
Toivon, että näihin asioihin voitaisiin kiinnittää huomiota
ennen kuin ongelmat nousevat. Vanhat palkkaluokat olivat selkeä määrittely. Siellä
ei
syntynyt silloin niitä ongelmia, joita pelkään
nyt ja tulevaisuudessa erityisesti tulevan.
Keskustelu päättyy.