7) Hallituksen esitys laiksi sosiaali- ja terveydenhuollon
asiakasmaksuista annetun lain 5 ja 6 a §:n muuttamisesta
Marjatta Vehkaoja /sd:
Arvoisa puhemies! Ensiksi totean, että ministeri Soininvaara
ilmoitti minulle päivemmällä, että hän
ei ole läsnä tämän keskustelun
aikana. Pahoittelen sitä, sillä en voi välttyä kritisoimasta
tässä yhteydessä myös hänen
osuuttaan asiassa.
Arvoisa puhemies! Esillä on nyt hallituksen esitys
terveydenhuollon maksujen muutoksiksi. Ensinnä koko hanke
on kaksiosainen sikäli, että lain tasolla tästä muutoksesta
näkyy vain muutama seikka, ja oikeastaan sisällön
asiakkaalle näkyvä osa tulee esille asetuksen
tasolla. Hyvää tässä hankkeessa
on se, että maksukattoon ei ole nyt koskettu. Sen taso
ei nouse. Sitten saadaan yhtenäistettyä ikärajoja,
mikä on oikein hyvä, ja sitten saadaan vielä yksi
maksu poiskin. Pahaa on se, että ylipäätään
on jouduttu lähtemään liikkeelle siitä,
että terveydenhuollon maksuja nyt nostetaan. Tätä on
perusteltu hallitusohjelman kohdalla. Siellä puhutaan maksujen
korotuksista, niin että kustannustason nousua vastaavasti niitä tulisi
nyt korjata. Tämä hallitusohjelman ilmaus muuten
ei ole sosiaalipolitiikan otsakkeen alla, vaan se on siellä kohdassa,
joka liittää sen finanssikysymykseksi.
Tässä nyt tuleekin vastaan tämän
hallituksen esityksen ydinongelma, että terveysmaksuilla haetaan
ikään kuin kunnille lisätuloja. Tästä on ollut
se vaiva, että myöskään sosiaali-
ja terveysministeriössä ei ole mielestämme
pohdittu tätä asiakokonaisuutta, lieneekö pohdittu
ollenkaan mutta ei ainakaan riittävästi sosiaali-
ja terveyspoliittisista näkökulmista lähtien.
On lähdetty vain teknisesti ikään kuin
hoitelemaan hallitusohjelman tuota kohtaa, mutta ei pelkästään
tyydytty teknisiin ratkaisuihin, joista yksi on euromuutos. Euromuutoksen
takia meidän joka tapauksessa tuli ottaa tämä laki
esille.
Tässä yhteydessä on myöskin
lähdetty muuttamaan terveysmaksujen rakenteita ja kokonaisuutta,
mitä pitää hämmästellä sen
takia, että meillä on Kansallinen terveysprojekti,
jonka tehtäväalueeseen muun muassa kuuluvat tämänkin tapaiset
asiat. Niin kuin jo salikeskustelussa, olikohan jokin kyselytunti,
kävi hyvin esille, näiden maksujen osalta näyttää siltä,
että sosiaali- ja terveysministeriössä ei
ole tämä kokonaisuus hallinnassa. Siellä ei
tiedetty Kansaneläkelaitoksen omavastuutasoista, yksityiseen
sairaanhoitoon maksetuista omavastuista. Sitten taas jouduin huomaamaan,
että myöskään Kansaneläkelaitoksessa
ei tunnettu kuntien maksuja.
Näin ollen voi olla, että tämä lähtötilanne
on tullut monelle kansanedustajatoverille yllätyksenä.
Lähtökohdassa on nimittäin semmoisia
kummallisuuksia, että eräissä maksuissa
nyt jo yksityisen sektorin palvelu tulee henkilöille halvemmaksi
kuin kunnallinen palvelu. Tämä on tapahtunut aika
lailla hiljaa, ilman että on ääneen haluttu
puhua siitä, että haluttaisiin kuljettaa palvelujen
kysyntää myös yksityisen sektorin suuntaan.
Tästä seikasta jopa esittelevät ministeritkin
olivat täysin tietämättömiä,
mistä syystä saimme sitten elävän
ottelun aikaan siitä, miten asetuksessa tulisi yksittäisiin
maksuihin suhtautua.
Sitten tullaankin nimenomaan asetuspuolelle, josta oikeastaan
nämä ottelut käytiinkin, koska laintason
muutokset ovat varsin vähäisiä. Siellä säädellään
kyllä uudesta terveyskeskuksen päivystysmaksusta,
jota kritisoimme ensinnäkin siitä syystä,
että se on tähän sekavaan rakenteeseen nyt
tuotu uusi maksu, mutta myöskin siitä syystä,
että se peritään 15 euron suuruisena
päivystysaikana, 20:n ja 8:n välisenä aikana
ja viikonloppuisin, tehdyistä käynneistä aivan
riippumatta siitä, onko terveyskeskuksessa silloin palveluvarustusta,
ovatko esimerkiksi laboratorio- ja röntgenpalvelut silloin
auki vai ei. Mutta tässä emme menestyneet, ja
voi kyllä kai sanoa niin, että sisäiset
pelisääntömme johtivat siihen, että tästä emme
päässeet edes keskustelemaan laajemmin, koska
veto-oikeutta käytettiin jo valiokuntaryhmän sisällä kokoomuksen
puolelta.
Kaikki muut keskustellut aiheet liittyivät asetuksen
tasolla, niin kuin sanottu, ilmaistaviin maksuihin. Tässä kohtaa
minun on kyllä sanottava, etten voi antaa korkeaa arvosanaa
asiainhoidolle myöskään ministeriön
suunnasta, koska mehän kävimme ensimmäisen
kamppailun jo hankkeen aivan alkuvaiheessa, kun ministeri oli jo
alussa sitä mieltä, että tehkää te
vain laki, kyllä hän asetuksen työntää menemään.
Hän aikoi viedä asetuksen valtioneuvostosta läpi
ennen kuin me pääsimme edes käsittelemään
koko lakia. Saimme rautalangasta vääntää sen,
että tässä talossa on totuttu siihen,
että lakiin liittyvät asetukset esitellään
samassa yhteydessä ja niiden vuoro tulee vasta, kun laki
on valmis, ja että me todellakin tätä ennen,
nyt ja myös tulevaisuudessa eduskunnassa haluamme olla
perillä myös siitä, miten lain antamaa
asetuksenanto-oikeutta konkreettisesti käytetään.
Me saimme viivytettyä asetuksen antamista, ja keskustelut
jatkuivat yksityiskohdista. Me kuulimme ministeriä useaan
otteeseen ja pääsimme hänen kanssaan
mielestäni hyvin vaatimattomaan lopputulokseen. Pääsimme
tinkimään kahdessa asiassa, nimittäin
muun kuin lääkärin tai hammaslääkärin
suorittaman kotikäynnin maksu aleni ehdotetusta 7:stä 6
euroon ja sarjahoitohommassa hoitokertojen lukumäärässä saatiin pudotusta
aikaiseksi. Asetus sitten annettiin tällä viikolla.
Valtioneuvoston istunto alkoi puoli tuntia sen jälkeen,
kun me saimme oman osuutemme valmiiksi, mutta tieto oli kulkenut
jo hyvissä ajoin sitäkin ennen, koska me emme
ponsia näiltä osin mihinkään
muuttaneet. Kävi ilmi, että valtioneuvoston istunnossa
ei ollutkaan hyväksytty, ei ollut esiteltykään,
mutta ei myöskään päätökseksi
tullut pontemme muotoilu, että nämä molemmat
kaksi maksua muuttuvat asiakkaan kannalta vähän
edullisemmiksi, vaan ainoastaan sarjahoidon kohdalta muutos tehtiin.
Se, minkä takia otan tämän näin
voimakkaasti esille, johtuu siitä, että saamani
tiedon mukaan valiokuntaa oli syytetty valtioneuvoston istunnossa
siitä, että se on ikään kuin
pimeitä ponsia rustannut. Niinhän ei todellakaan
ole, vaan kahden maksun huojennus oli todellakin suullisesti sovittu
ministerin kanssa. Hän on sitten jälkikäteen
... En tiedä, mitä siitä koko sopasta
voi jäädä jäljelle, tietysti
meillä on eri versiot keskusteluista. Meillä on
ollut valiokuntaneuvos mukana koko ajan näissä ympyröissä,
ja meidän käsityksemme on kuitenkin se, että tämä meidän
tahtomme on ollut täysin selvä, mutta sitä ei
ole vain haluttu noudattaa.
Siihen, ettei haluta noudattaa tahtoa, viittaa sitten kyllä ministeri
Soininvaaran Aamulehdelle antama haastattelu eilisessä lehdessä,
jossa hän sanoo, että eduskunta oppii huonoille
tavoille, jos sen vaatimuksiin olisi suostuttu. Tämä on
minusta huolenaihe, ehkä ei nyt niinkään
tämän yksittäisen asian yhteydessä,
vaan yleisenä suhtautumistapana. Jos tämän
tyyppinen yleistyy, meillä on kyllä aihetta tässä huoneessa
suurempaankin huoleen.
Haluan lopettaa toteamalla, että mehän, silloin
kun ensimmäisen kerran tämä maksukattojärjestely
tuli, siitä ei ole kovinkaan monta vuotta, nimenomaan ponnella
asetuksen sisällön muotoilimme, koska maksukatto
ainoastaan on lain tasolla, mutta se, mitä herkkuja sen
sisään luetaan, mitä maksuja ja kuinka
suurina, olennaisesti todellakin vaikuttaa siihen, mistä oikeastaan
on kysymys.
Tämmöinen vähän surullisen
ritarin kertomus tämä oli tällä kertaa.
Toivon, että viestit nyt sitten kulkevat. Kun emme ole
vieläkään saaneet ministeriöstä sitä selvitystä näistä maksuista, jonka
piti viime keväänä tulla, kiirehdimme
sitä mietinnössä. Olen sitä mieltä,
että meidän on ensi kevään kuluessa
paneuduttava tähän asiakokonaisuuteen uudelleen
ja paljon kunnianhimoisemmin ryhdyttävä miettimään
sitä, mitä näissä asioissa pitäisi
tehdä.
Tänä päivänä sairastaminen
on Suomessa todella kallista kansainvälisesti verrattuna
ja se on erittäin köyhdyttävää.
Meillä on kummallinen tilanne maksukattojenkin kohdalla,
nimittäin se, että ne ovat tällä hetkellä täysin
riippumattomia ihmisten maksukyvystä. Olen siitä tyytyväinen, että valiokunnan
ponteen saatiin tällä kertaa tällainen
muotoilu ja ensimmäisen kerran, että myös
maksukyky voisi tulla arviointiin mukaan, kun tulevaisuutta mietitään.
Marjatta Stenius-Kaukonen /vas:
Arvoisa puhemies! Tämän lakiesityksen olisi
pitänyt olla suorana jatkona siihen minimisairauspäivärahaa koskevaan
esitykseen, ja ed. Zyskowiczin olisi pitänyt malttaa jaksaa
kuunnella myöskin tämä keskustelu. Miksi? — Hän
kysyi koko ajan perään, mihin ihmeeseen se ihminen,
joka on tuloitta selvinnyt silloin, kun hän ei ole ollut
sairas, tarvitsisi sitten sairauspäivärahaa. Tässä me voimme
sanoa, että tässä on laki, joka antaa
vastauksen siihen, mihin. Yhdeksän päivän
sairaalahoito maksaa maksujen korotusten jälkeen, jotka hallitus
on keskiviikkona hyväksynyt, saman verran kuin on minimipäiväraha
kuukaudessa. Kun ed. Zyskowicz sanoi, että pitäisi
korjata niitä muita lakeja, niin hyvä on. Meidän
pitäisi poistaa sairaalahoidosta maksut kokonaan. Kyllä. Näin
meidän pitäisi tehdä, jos me haluamme muuten
noudattaa keskieurooppalaista linjaa. Ei Keski-Euroopassa yleensä sairaalahoidosta
makseta mitään. Se on ilmaista. Miksi se on ilmaista? — Sairaudelle
ihmiset eivät yleensä voi mitään. Sairaus
voi kohdata ketä tahansa, milloin tahansa ja mitenkä dramaattisesti
tahansa. Silloin ainoa oikea kestävä peruste on
universaalinen oikeus sairaanhoitoon myöskin. Sen pitäisi
olla maksutonta. Tämä on mielestäni syvimpiä eettisiä kysymyksiä,
mistä pitäisi keskustella, että sairauden
pitää olla juuri tällainen yhteisen vakuutuksen
turvin hoidettu asia niin toimeentulon kuin myöskin hoidon
saannin kannalta.
Juuri näistä lähtökohdista
itse en voi hyväksyä sitä asetusta, minkä hallitus
on keskiviikkona hyväksynyt mielestäni täysin
ennenaikaisesti, koska nyt laki, johon asetus liittyy, on täällä vasta
käsittelyssä. Tämän lakiesityksenhän
me olemme valiokunnassa yksimielisesti hyväksyneet, koska
ne osat, jotka nyt laissa ovat, elikkä että maksukattoa
ei nosteta — siinä me sosiaali- ja terveysvaliokunnassa
voimme kyllä ottaa pisteet itsellemme, että me
kutsuimme ministeri Soininvaaran heti, kun kuulimme, että tällainen on
vireillä, valiokuntaan keskustelemaan. Muiden ministereiden
tuella tietysti tämä hallituksessa meni niin,
että maksukattoa ei korotettu.
Toinen asia, mikä tässä laissa on,
on yhdenmukaistaminen ikärajoissa. Vaikka siellä on
yksi alennus, mielestäni tämä kokonaisuus
on hyväksyttävä, että nostetaan
ikärajat 15:sta 18:aan vuoteen esimerkiksi terveyskeskusmaksussa,
vaikka hammashuollon maksuttomuus putoaa yhdellä ikärajalla.
Mutta mitä tästä koko näytelmästä pitäisi
oppia ja vielä siitä, mitä keskiviikkona
tapahtui hallituksessa, mielestäni ainoa oikea johtopäätös
on se, että terveydenhuollon maksuista pitää säätää laissa
aivan samalla tavalla kuin säädetään
päivähoitomaksuista laissa. Ei mihinkään
muuhun johtopäätökseen voida tulla, jos
ajatellaan, että eduskunnan pitäisi vastata terveyspolitiikasta, pystyä vaikuttamaan
terveyspolitiikkaan sen kaikilta osin, nimenomaan olennaisilta osin,
jotka vaikuttavat siihen, miten ihmiset voivat saada hoitoa sairastaessaan.
Maksuttomuus on yksi keino mahdollistaa varhaiseen hoitoon hakeutuminen.
Korkeat maksut on varma keino sairastuttaa ihmistä vielä enemmän.
Mihin hän sairastuu? Hän sairastuu depressioon,
koska hän ei pysty selviytymään sairauden
aiheuttamasta rasituksesta, mutta ennen kaikkea hän ei
pysty sen lisäksi selviytymään niistä taloudellisista
rasituksista. Näin tämä kierre on valmis.
Tätä meidän tulisi ehkäistä sekä inhimilliseltä kannalta,
mutta myöskin kokonaistaloudellisista syistä.
Elikkä myös kansantaloudellisesti on edullista,
että sairaudet hoidetaan mahdollisimman hyvin ja sairaista
pidetään huolta.
Uusi päivystysmaksu tässä tilanteessa
terveyskeskuksissa on perusteeton, kun Kansallinen terveysprojekti
on asetettu ja sille on asetettu tavoitteeksi arvioida koko maksupolitiikka.
Fysioterapian maksu terveyskeskuksissa ja sarjahoidon maksu sairaaloissa,
korotus 18,9 prosenttia, on mielestäni täysin
kohtuuton. Perustelu oli se, että pitää olla
tasaeurohinta sarjahoidossa. Vaikka kuinka yritimme tuoda esille,
että sarjahoito tarkoittaa sarjahoitoa elikkä yleensä vähintään
10:tä hoitokertaa, että ei tarvitse olla tasaeuro,
vaan se maksetaan kokonaisuudessaan kerralla, tämä ei mennyt
perille. Kun tällaisilla perusteluilla maksut ovat tulleet,
ja sitten ei ole valmiutta arvioida sitä uudelleen, oliko
tämä oikein vain väärin, en voi
pitää tällaista maksujen määräämistä minkään
arvoisena terveyspoliittisena linjauksena.
Mielestäni juuri tällaisiin asioihin eduskunnalla
pitää olla sanansa sanottavana, vaikka ne säädettäisiin
asetuksessa, ja hallituksen tulee noudattaa eduskunnan näkemystä.
Tämä on mielestäni täysin selvää.
En voi mitenkään ymmärtää ministeri
Soininvaaran linjauksia. Toivon, että todella päästäisiin
keskusteluun terveyspolitiikasta ministeri Soininvaaran kanssa,
esimerkiksi eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunnan ja ministeri
Soininvaaran julkiseen keskusteluun terveyspolitiikasta, ja sen
jälkeen katsotaan, kuka se nero tässä maassa
terveyspolitiikassa oikein on. On käsittämätöntä ministerin
sanoa, että eduskunta oppii huonoille tavoille, jos sen
tahtoa noudatetaan. Kyllä tässä pitäisi
olla kaikille selvää, kuka viime kädessä vastaa
siitä, miten hallituskin toimii, onko sillä luottamusta
vai ei. Ainoa, missä ministeri Soininvaara tuli vastaan
valiokunnan vaatimuksia, oli se, että kun sarjahoidossa
ennen 50 käyntiä muodosti katon, nyt hän pudotti
sen 45 käyntiin. 42 käyntiä olisi ollut
oikea. Silloin olisi katto pysynyt samassa kuin nykyisin, noin 1 500
markassa. Keitä ovat nämä sarjahoidossa
käyvät? — Suurin ryhmä erilaista syöpähoitoa
saavat, dialyysihoidossa käyvät jne. — todella
vaikeista sairauksista kärsivät ihmiset. On täysin
perusteetonta perustella näitä maksujen korotuksia
ylipäätänsä sillä,
että onhan meillä maksukatto 3 500 markkaa.
Eläkeläisistä merkittävän
osan, työttömät peruspäivärahan
ja työmarkkinatuen saajat kaikki, kuukausitulot ovat pienemmät
kuin maksukatto. Monelle se merkitsee jopa kahden kuukauden nettotuloa,
joka on terveydenhuollon maksuissa. Sitten otetaan lääkemaksut
ja muut huomioon vielä eri kattoina.
Pitkäaikainen sairaus on köyhyyden keskeinen
syy. Se on myöskin pitkäaikaistyöttömyyden
keskeinen syy. Sen vuoksi näillä maksuilla ei saisi
enää rasittaa ihmisiä. Voi sanoa, että sairaalahoito
nyt halpenee, jos on 3—7 päivää sairaalahoitojakso.
Onneksi suurin osa hoidoista varmasti asettuu näiden päivien
väliin, mutta jos on yli 7 päivää,
maksu nousee.
Se, että käyttövaraa taas ei ole
nostettu kuin 5,7 prosentilla, eli mikä jää potilaalle
käteen, on käsittämätöntä.
Sitten kyllä pienempi prosentti on kelvannut. Tässähän
ministeri Soininvaara on luvannut, että maksuvara-asiaa
tarkastellaan vielä erikseen, koska olemme tuoneet esille
esimerkiksi juuri mielenterveysongelmaiset nuoret henkilöt,
jotka ovat avohoidossa ja tarvitsevat ilman muuta suuremmat käyttövarat
käteensä, että selviytyisivät.
Arvoisa puhemies! Olen valiokunnassa äänestänyt
keskustan ponnen puolesta, että maksun korotuksia tässä vaiheessa
ei olisi tullut lainkaan. Tämä on mielestäni
ainoa todella järkevä linja tässä asiassa,
koska Kansallinen terveysprojekti on käynnissä.
Itselläni oli monenlaisia vaihtoehtoja, mutta kun ne kaikki
tyrmättiin kerta toisensa jälkeen, ei muuta vaihtoehtoa
jäänyt.
Ed. Ihamäki ja ed. Vehkaoja, ennakoin tulevan tilanteen.
Keskustelu, joka tässä salissa on tänään
käyty ed. Zyskowiczin kanssa, on juuri se syy, niin kuin
valiokunnassakin toin esille, että kysymys on kokoomuksen
eduskuntaryhmän linjasta sellaisena kuin eduskuntaryhmän
puheenjohtaja sitä edustaa. Valitettavasti ed. Ihamäki joutuu
usein toimimaan niin kuin ryhmän puheenjohtaja vaatii.
Hän on kuitenkin osoittanut, että hänen
linjansa on toisenlainen. Toivon, että tällä linjalla
voisimme yhdessä edetä paremmin seuraavan kerran.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Päivystysmaksun tuomista terveyskeskukseen
perustellaan sillä, että sen pitäisi
ohjata potilaita niin sanotusti oikeaan aikaan tulemaan terveyskeskukseen.
Tämä on melkoinen perustelu sen vuoksi, että me
kaikki tiedämme, ettei tavanomaisia vastaanottoaikoja ole
saatavissa. Potilailla ei ole yksinkertaisesti mahdollisuutta tulla 8—16
vastaanotolle. Omalääkärijärjestelmä ei kunnolla
toimi. Tämä kriisi on varsin syvä terveyskeskuksissa.
Näin ollen uusi 90 markan maksu käyntikertaa kohti
on finanssipolitiikkaa, finanssien hoitamista eli nimenomaan sitä,
että hankitaan kunnille tuloja maksujen kautta. Tässä mielessä tämä on
käsitykseni mukaan viety läpi niin kuin yleensäkin
maksujen korottamiset. Hyvin ongelmallista todellakin, koska Suomessa
muutenkin maksetaan Euroopan korkeimpia potilasmaksuja. Myöskin
tieteellisen tutkimuksen osoittama tosiasia on, että maksut
hidastavat hoitoon hakeutumista. Mitä enemmän
maksuja, mitä korkeampia maksuja, sitä enemmän
ne vaikuttavat: sairaudet pahenevat, niiden hoito kallistuu myöhemmin
ja ne voivat pahentua myös kohtalokkaalla tavalla. Näin
ollen kuntataloutta ei voida hoitaa nostamalla terveyden-, sairaanhoidon- tai
yleensä sosiaalitoimen maksuja.
Hyvällä tavalla tuotiin esille myöskin
se asia, että Kansaneläkelaitoksen maksamien korvausten
vuoksi voi jopa yksityinen hoito olla halvempaa ja edullisempaa
potilaalle kuin yhteiskunnan tarjoama hoito. Tämä on
tosiasia. Jos ajattelemme terveyskeskuskäyntiä,
terveyskeskusmaksu ja siihen ynnättynä päivystysmaksu
tekevät jo esimerkiksi 150 markkaa. Jos potilas käy
yksityissektorilla ja Kela korvaa käynnistä eikä lääkärin
asettama taksa kovin paljon nouse Kelan virallisten taksojen yläpuolelle,
saattaa todella olla, että lääkärissä käynti
on näin ollen halvempaa yksityissektorilla kuin julkisella
puolella kuntien terveyskeskuksissa.
Meidän pitäisi todellakin päästä siihen,
että kaikkia maksuja katsotaan kokonaisuutena, ei niin,
että niitä nostetaan, niin kuin täällä tänään on
käynyt ilmi, Kelan alueella tietämättä siitä, mitä tapahtuu
taas esimerkiksi kuntapuolella, ja niin, että laskettaisiin
todellakin se nettorasitus, mikä kuntalaisia ja potilaita
koskee. Muuten emme pääse tästä ongelmasta,
joka on liian korkeat potilasmaksut tämän hetken
Suomessa. Pitäisi saada käyttöön
yksi maksukatto, missä on sekä lääkkeet
että muut sairastamiseen liittyvät kulut, siis
terveydenhoidon maksukatto, siis lääkekatto, joka
tällä hetkellä on myös yli 3 000 markkaa,
3 500 markan sairauskulukatto.
Lopuksi täällä on puhuttu ministeri
Soininvaaran linjauksista. Hän on aika usein viime aikoina linjannut
myös vanhempien ikäluokkien etuja ikään
kuin vastakkain aktiiviväestön etujen kanssa eli
tällaista joko—tai-näkökulmaa
ja hiukan vastakkainasettelua. Nykyisessä maksujen korotuslinjassa
aivan samalla tavalla lapsiperheet, työssä olevat
kuin myös vanhusväestö, molemmat ovat
maksajan asemassa. Kummankaan väestöryhmän
asemaa tämä ei helpota tippaakaan.
Anne Huotari /vas:
Arvoisa puhemies! Miten syntyikään hallitusneuvotteluissa
ratkaisu nostaa julkisen sektorin maksuja? Ei laisinkaan sosiaali-
ja terveyspoliittisessa työryhmässä vaan kuntatyöryhmässä,
jonka puheenjohtajana toimi nyt valiokunnassa oleva ed. Timo Ihamäki,
tai ainakin oli siinä työryhmässä mukana.
Sosiaali- ja terveydenhuollon ryhmässä taas ei
keskusteltu tästä maksusta laisinkaan ennen kuin
se sieltä toiselta puolelta tuli.
Tätähän perusteltiin kuntien tulojen
lisäämisellä. Siinä mielessä tämä on
mielenkiintoinen ajatus, että nyt tätä perustellaan
muka kuntien tulojen lisäämisellä ja
kokoomus nimenomaan on vaatinut tätä tällä perusteella,
ainakin silloin hallitusneuvotteluissa vaati. Kuitenkin kokoomus on
vastustanut valtionosuuksien indeksikorotuksen täysimääräistä maksamista
kunnille ja puolittanut korotukset. Se jo osoittaa, että tässä on
nimenomaan haluttu, ei nostaa kuntien tuloja vaan julkisen terveydenhuollon
maksuja. Tämä on täysin ideologinen valinta,
tällä ei ole mitään tekemistä kuntien
tulojen kanssa, koska kuntien tulot olisi voitu hoitaa indeksitarkistuksen
täysimääräisellä korotuksella.
Siksi minusta on reilua sanoa ääneen se, ja toivon,
että kun ed. Ihamäellä on seuraava puheenvuoro,
hän myös kertoo syyn, miksi he haluavat korottaa
julkisen terveydenhuollon maksuja. Eihän siihen niin huonoa
perustetta voi olla, koska varmaan teidän kannattajanne
ovat samaa mieltä, että näin pitää toimia. Mutta
minusta se pitää sanoa ääneen,
ja tulen sen myös joka paikassa sanomaan, koska muuten tämä politiikka
vaikuttaa yhdeltä mössöltä,
jos eivät täysin ideologisilla perusteilla tehdyt
ratkaisut näy.
Ajankohta maksujen korottamiselle, siis kahden vuoden indeksit
kerralla, oli täysin järjetön, kun samaan
aikaan on käynnissä Kansallinen terveysprojekti,
jossa pitää myös arvioida terveydenhuollon
maksuja, kansainvälistä maksupolitiikkaa, jossa
me olemme kärkipäässä ja varmaan
näiden korotusten jälkeen korkeimmalla pallilla.
Tämähän on häpeällistä suomalaisittain, että meillä sairastaminen
maksaa eniten tai ainakin olemme ihan johtopaikoilla, ja ketkä tämän sairastamisen
tällä hetkellä maksavat esimerkiksi terveyskeskuksissa?
Eläkeläiset, työttömät
ja muut työstä poissa olevat maksavat, koska työikäisillä ihmisillä on
ilmainen työterveyshuolto. Tämä on täysin
järjetöntä, että kaikista pienituloisimmilla
ihmisillä, jotka eivät ole myöskään saaneet
verohelpotuksia hyväkseen, maksatetaan nämä korkeammat
julkisen terveydenhuollon maksut.
Kun olen pohtinut, mikähän mahtaa kokoomuksen
motiivi tähän olla, ei löydy mitään
muuta perustelua kuin se, että halutaan kaventaa julkisen
ja yksityisen terveydenhuollon maksujen eroa niin, että niin
sanottu tavallinenkin ihminen valitsisi yksityisen terveydenhuollon
julkisen sijaan, ja tätä kautta halutaan tukea
julkista terveydenhuoltoa. Kelan kautta taas ajetaan sellaista linjausta,
että yksityisen terveydenhuollon korvauspolitiikkaa pitäisi
tarkistaa niin, että siellä taas nostettaisiin
korvaustasoa lähemmäksi sitä todellisuutta,
missä tällä hetkellä yksityisen
terveydenhuollon maksut ovat. Se on minusta täysin järjetöntä.
Tämänhän täytyy olla balanssissa siinä mielessä,
että kun julkisen terveydenhuollon maksut ovat nousseet,
silloin pitäisi yksityisen puolen taksaa alentaa, ettei
tämä epäsuhta muuttuisi huonompaan suuntaan.
Siksi täytyykin ihmetellä, minkä vuoksi
sosialidemokraatit lähtivät tähän
samaan mukaan, kun yritimme hallitusneuvotteluissa vastustaa henkeen
ja vereen mutta emme siinä onnistuneet. Nyt näyttää siltä, että niitä esityksiä,
mitkä hallituksesta tulevat, on eduskunnassa lähes
täysin mahdoton muuttaa.
Kun mietitään, minkälaisessa tilanteessa
ihmiset joutuvat näiden maksujen kouriin, tiedän
monia keskituloisiakin ihmisiä, joille on tullut pitkäaikaisia
sairauksia. He ovat joutuneet jopa myymään asuntonsa
tai talonsa sen vuoksi, että he pystyvät yleensä maksamaan
nämä terveydenhuollosta aiheutuvat kustannukset,
koska eiväthän riitä pelkästään
ne kustannukset, mitkä maksukaton piiriin ja näiden
erilaisten maksukattojen piiriin tulevat, vaan sen lisäksi
tarvitaan vielä paljon muuta, ja kun kaikissa, matkakuluissa, lääkekuluissa
ja julkisen terveydenhuollon maksuissa, on oma kattonsa, kustannukset
nousevat kohtuuttoman suuriksi, puhumattakaan, että joutuu
hakemaan kotiapua ja on monta muuta sellaista kustannusta, jotka
eivät minkään tukimuodon piiriin välttämättä kuulu.
Jos ajatellaan näitä korotuksia esimerkiksi
sarjahoidossa, kylläpä haluaisin, että kokoomus
tekisi kirjallisen perustelun minulle siitä, miten minä esitän
esimerkiksi syöpäpotilaille sen, että he
joutuvat maksamaan 18,9 prosenttia korotusta sarjahoitomaksuista.
Tätä olisi haluttu alentaa, mutta juuri kokoomus
esti sen, että näin ei voitu tehdä. Munuaissairaille
henkilöille, jotka joutuvat käymään
dialyysihoidoissa, sarjahoidoissa, tällaiset lähes
20 prosentin maksujen korotukset ovat täysin järjettömiä.
Ainut hyvä puoli tässä on se, että maksukattoa
ei korotettu, mutta ennen kuin maksukatto on täysi, siinä ovat
jo monen kuukauden eläkkeet kerenneet mennä.
Eduskunnassa käy lähes joka viikko eläkeläisjärjestöjen
delegaatioita kertomassa, minkälaisia vaatimuksia heillä on,
milloin pitäisi pohjaosaa maksaa takaisin tai ylimääräistä sairausvakuutusmaksua
alentaa. Minulla on vähän sellainen käsitys,
että eläkeläisjärjestöt
eivät ole oikein tienneet, mitä hallituksessa
ja eduskunnassa on puuhailtu maksujen kanssa, koska vaikka heille nyt
tulee korotuksia eläkkeisiin indeksikorotuksen ja savamaksun
alentumisen myötä, heidän ei tarvitse
montakaan kertaa käydä lääkärissä tai joutua
sairaalakeikka käymään, kun korotus on jo
moneen kertaan syöty. Eläkeläisjärjestöjen, jos
ne olisivat todella kiinnostuneita niistä ihmisistä,
jotka tänä päivänä voivat
huonosti, eli pienellä eläkkeellä olevista
ja paljon sairastavista ihmisistä, olisi pitänyt
olla delegaatioineen täällä joka viikko
nimenomaan tätä asiaa vastustamassa, näitä maksujen
korotuksia vastustamassa. Silloin olisi ehkä saatu muutettua
nämä, mutta eipä näkynyt. Yksi
ainut delegaatio taisi olla, elintarviketyöläisten
delegaatio, joka puuttui korkeisiin sairastamisen kuluihin. Se on
tainnut olla ainut, jonka olen huomannut tästä asiasta
ylipäätäänkään
puhuvan. Meteli alkaakin sen jälkeen, ensi vuoden puolella,
kun ensimmäiset korotetut maksut ovat tulleet käsin
kosketeltaviksi eli rahapussista maksettaviksi.
Toivon, että kokoomus nyt kertoo ed. Ihamäen
suulla oman mielipiteensä siitä, minkä vuoksi he
nimenomaan ovat halunneet näitä maksujen korotuksia.
Timo Ihamäki /kok:
Arvoisa puhemies! Ikävä kyllä, ed.
Huotari, en ollut hallitusneuvotteluissa sellaisen työryhmän
puheenjohtaja, jossa käsiteltiin näitä maksuasioita.
Sen sijaan voin sanoa, että olin sellaisen työryhmän
jäsen, jonka puheenjohtajana oli ed. Ojala teidän
ryhmästänne.
Arvoisa puhemies! Minun on heti alkuun todettava, että tämä ei
ole kokoomuksen esitys. Tämä on hallituksen esitys,
joka on annettu eduskunnalle normaalissa järjestyksessä,
ja sen antaja on ministeri Soininvaara. Täällä on
monta kertaa keskusteltu siitä periaatteesta, mikä pitää olla terveyskeskusmaksupolitiikka,
enkä näe tässä yhteydessä tarvetta
tähän asiaan palata. Tämä lakihan
on lähes tekninen siinä mielessä, että se
toteuttaa hallitusohjelmaa terveydenhuollon asiakasmaksuista ja
toteuttaa myöskin kustannustason nousun edellyttämät
vaatimukset.
Haluan kuitenkin tässä yhteydessä nyt
todeta sen ed. Huotarin väitteen, että tässä haluttaisiin jollakin
lailla puuttua julkisen terveydenhuollon ja yksittäisen
terveydenhuollon välisiin eroihin. Missään
nimessä tällaisesta ei ole kysymys. Me näemme,
että julkinen terveydenhuolto on varsinainen tapa hoitaa
terveyttä ja sitä yksityinen terveydenhuolto osaltaan
voi täydentää. Ehkä sen verran
voin kuitenkin sanoa, että me noin yleisesti näemme,
että palveluissa tulee olla omavastuu, koska ensinnäkin
se lisää kenties palvelujen arvostusta ja ainakin
ihmisten toivetta ja tarvetta elää sen mukaan.
Tässä laissahan on kysymys itse asiassa kahdesta
asiasta. Maksuttoman hoidon ikärajoja täsmennetään
ja yhdenmukaistetaan, eli hammashoidossa ikäraja laskee
19 vuodesta 18 vuoteen ja muun lääkärinhoidon
ikäraja nousee, eli maksuttoman lääkärissäkäynnin
ikäraja nousee 15 vuodesta 18 vuoteen eli ikärajaksi
tulee 18 vuotta. Tätä asiaa vastaan kenelläkään
ei ollut yhtään mitään. Toinen
asia tässä laissa oli se, että maksukatto
ei nouse vaan pysyy 3 500 markkana. Jos nyt sitten yksittäiset
maksut nousevatkin, maksukatto ei kuitenkaan nouse. Sitten oli tietysti
tämä pieni osa, että laitoshoidon perusmaksu
poistetaan, koska se oli käytännössä vaikea
toteuttaa ja asiakkaiden vaikea ymmärtää.
Nämä periaatteet ja nämä lain
varsinaiset asiat olivat kaikkien hyväksyttävissä ja
kaikkien kannattamia.
Lakiesitykseen ei oikeastaan kuulu ollenkaan asiakasmaksuasetus,
josta sitten kuitenkin suurin osa näistä erimielisyyksistä syntyi.
Asiakasmaksuasetushan on ministerin ja ministeriön tekemä asetus
lain pohjalta. Terveyskeskusmaksut ja muut terveydenhuollon maksut
on toteutettu asetuksen perusteella. Pääsyy näihin
oli tietysti euromuutos, toinen oli kustannustason muutos, jossa
pyrittiin siihen, että se olisi 6 prosenttia. Yksittäisissä maksuissa
siitä ehkä jouduttiin poikkeamaan, kun yritettiin
päästä tasaeuroihin.
Valiokuntakäsittelyssä meillä oli
se ongelma, että valiokunta halusi näihin asetuksiin
puuttua ponsilla. Koska me pääsääntöisesti
olemme olleet valiokunnassa hallituksen esitysten kannalla, niin
olimme myöskin tässä asiassa. Sen sijaan ed.
Stenius-Kaukonen oli tyypilliseen tapaansa osa-aikaoppositiossa
ja äänesti vastoin ryhmänsä puheenjohtajan
lupaa opposition ponnen mukana.
Sen verran pitkälle kokoomuksen kannaltakin mentiin
kuitenkin maksujen uudelleenarvioinnin suhteen, että me
olimme valmiit, että voimme tehdä ponsia sellaisten
maksujen korjaamiseksi, mitkä myöskin ministeri
Soininvaara voi hyväksyä, sen takia ministeri,
että hänellä on parhaiten tiedossa kokonaisuus.
Näitä olivat vain sarjahoitomaksu ja riidanalaiseksi
jäänyt kotikäyntimaksu. Haluankin todeta,
että vaikka me kävimme ministeri Soininvaaran
kanssa neuvottelua siitä, mitä tehdään,
siitä jäi erilaiset käsitykset eri neuvottelijoille.
Tästä lähtien meidän onkin syytä pyytää aina
kirjallisesti neuvottelutulos, koska hyvin helposti tulee väärinkäsityksiä,
joita sitten vielä täällä tulkitaan
ja näistä asioista keskustellaan.
Kaikkinensa katson, että laissa olevat periaatteet
ovat täysin hyväksyttävissä ja
sen takia laki on hyväksyttävä.
Anne Huotari /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Ihamäki sanoi, että päämääränä on
korvata kustannustason muutos, mutta silloinhan teiltä puuttuu
täysin logiikka. Nimittäin kokoomus ei hyväksynyt
kuntien valtionapuihin täyttä indeksikorotusta
eli kustannustason muutosta, vaan puolitti sen. Olisi ollut loogista,
että kokoomus olisi hyväksynyt sen, että myöskin
julkisen terveydenhuollon maksuissa olisi kustannustason nousu puolitettu
ja mieluummin korvattu se sitten valtionapujen indeksitarkistuksissa
eikä terveydenhuollon maksuissa, jotka muutenkin ovat jo
ainakin Euroopan huippuluokkaa, jos ei maailman tasolla.
Päivi Räsänen /kd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ihmettelen sitä, että ed.
Ihamäki perusteli esitykseen liittyviä maksukorotuksia
sillä, että palvelujen arvostuksen vuoksi täytyy
olla omavastuuosuuksia. Tällä hetkellä Suomessa
kotitalouksien omavastuuosuus terveydenhuollon kustannuksista
on Oecd-maiden huippua. Se on toki myös Euroopan maiden huippua,
ja varsinkin, jos vertaamme muiden Pohjoismaiden potilaiden omavastuuosuuksiin, suomalaiset
potilaat maksavat todella paljon terveytensä hoitamisesta,
joten palvelujen arvostuksen lisäämiseksi omavastuuosuuksia
ei todellakaan tarvitse enää lisätä,
vaan mielestäni nyt täytyisi saada hyvin vahva
terveyspoliittinen läpimurto niin, että pyrkisimme
yhdessä näitä omavastuuosuuksia vähentämään.
Juha Rehula /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Ed. Ihamäki kiisti, että tällä maksuasetuksen
muutoksella puututtaisiin julkisen ja yksityisen sektorin työnjakoon
terveyspalveluiden kysynnän osalta.
Ed. Huotari osui puheenvuorossaan asian ytimeen siinä,
että kun julkisen palvelun maksukorotukset lähenevät
merkittävästi yksityisten terveyspalveluiden maksuja,
niitä maksuja, joita asiakas maksaa, sillä on
vääjäämättä merkityksensä palvelujen
kysynnälle ja sillä on vääjäämättä vaikutuksensa
siihen, miten jatkossa tämä rajanveto toimii.
Jos on niin, että kokoomus tosiaankin on aivan tosissaan
sen kanssa, ettei tällä tähän
rajanvetoon olisi mitään vaikutusta, niin kyllä sitten
jonkun näköisestä tiedonpuutteesta täytyy
kysymys olla.
Kolmas asia: Olisimme voineet hyvin odottaa tulevaa maaliskuuta,
jolloin osana laajaa Kansallista terveysprojektia niin maksupolitiikka
kuin organisoituminenkin selvitetään. Tätä kautta
olisi päästy eteenpäin.
Timo Ihamäki /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tiedän ed. Huotarin olevan aina hyvin
tarkkana ja esittävän omia keinojaan, miten asioita
pitäisi hoitaa, ja sen takia käytinkin hallituksen
perusteluja omassa puheenvuorossani.
Ed. Räsäselle haluan lyhyesti todeta, että en todella
käynyt pitkiin maksupoliittisiin arviointeihin, minkä takia
me olemme tätä mieltä, mutta tässä nyt
oli kuntatalouden tietynlaisesta korjaamisesta myöskin
kysymys.
Ed. Rehulalle haluan todeta, että me emme ainakaan
tietoisesti lähde mihinkään yksityisen
ja julkisen terveydenhuollon suhteen korjaamiseen tällä,
vaan me toteutimme vain hallituksen esitystä.
Siitä että olisi voitu odottaa maaliskuuta,
olen kyllä samaa mieltä; olisi voitu odottaa maaliskuuta.
Rakel Hiltunen /sd:
Arvoisa puhemies! Sairastaminen köyhdyttää ja
velkaannuttaa. Tällaisen johtopäätöksen
voi tehdä tutustumalla sosiaalisia luottoja myöntävän
Takuu-Säätiön toimintakertomuksiin. Takuu-Säätiö on
nyt toiminut kolme vuotta, ja ensimmäisen vuoden raportit
kertovat, että joka kolmas sosiaalinen luotto otettiin
terveydenhoidon menoihin.
Tyypillisimpiä olivat pienellä eläkkeellä toimeen
tulevien ihmisten luottohakemukset terveydenhoidon maksuihin,
erityisesti hammashoidon maksuihin ja sairaalamaksuihin sekä muun
muassa silmälasien hankintaan. Tosin ensi vuonna parannusta
tulee hammashoidon kustannuksiin kaikkien ikäluokkien kohdalla.
Se tulee varmasti tuomaan tähän parannusta. Kaiken kaikkiaan
sosiaalisia luottoja myönnettiin 10 miljoonaa, eli ihmiset
maksavat luotolla terveydenhoidon menojaan. Ne henkilöt,
joista äsken mainitsin, ovat sellaisia, jotka käyttävät
julkisen terveydenhoidon palveluita eli eivät yksityisen. Tämä kertoo
siitä, että myös julkisen terveydenhoidon
palveluista kertyvät asiakasmaksut voivat tulla ihmiselle
kohtuuttomiksi.
Kaiken kaikkiaan olen samaa mieltä kuin monet muut
täällä, että olisin suonut,
että tässä vaiheessa tätä lakiehdotusta
ei olisi tuotu, koska mielestäni eduskunnan olisi ollut
syytä ensin saada arviointi muun muassa maksukaton ja terveydenhoidon
asiakasmaksujen omavastuiden kohdentumisesta ja vaikutuksista erityisesti
pitkäaikaissairaiden ihmisten taloudelliseen kestokykyyn.
Kun lakiesitystä on täällä esitelty,
olemme huomanneet siinä muutamia hyviä asioita,
mutta sitten kuitenkin vastapainona on se, että toisaalta on
annettu ja toisaalta otetaan eli jälleen kerran terveydenhoidon
kustannustenjaossa käy niin, että yhteiskunnan
panostus ei kasva, vaan sairastavat ihmiset jakavat sitä pottia
uudelleen keskenään.
Haluan korostaa tässä yhteydessä sitä,
että terveydenhoidon maksukaton seuranta olisi viipymättä saatava
eduskunnan käsittelyyn, sen vaikutukset nimenomaan pitkäaikaissairaiden
ihmisten talouteen.
Sitten vielä on mietittävä sitä,
mitä tuo päivystysmaksu lopulta vaikuttaa, josta
täällä on käyty jo kipakkaa
keskustelua. On esitetty, että päivystysmaksu
terveyskeskuksissa voi vaikuttaa siten, että ihmiset hakeutuvat
paremmin päivisin terveyskeskusten asiakkaiksi.
Tämähän onnistuu silloin, jos terveyskeskuksissa
on resursseja ja täytettyjä lääkärinvirkoja
ja muuta henkilöstöä niin, että ylipäätään
on mahdollisuutta saada kohtuullisessa ajassa varattua aikaa terveyskeskukseen.
Toisaalta on kai parempi, että ihmiset ovat terveyskeskuksen
päivystyksessä kuin että he hakeutuvat
erikoissairaanhoidon päivystykseen. Erityisesti Helsingissä tämä reitti
on hyvin ilmeinen. Eli jos ei terveyskeskuspäivystys ole
tehokasta, silloin käytetään erikoissairaanhoidon
päivystysreittiä. Se ei ilmeisesti ole myöskään
aina potilaiden tai asiakkaiden kannalta hyvä ratkaisu.
Päivystysmaksu on minulle henkilökohtaisesti
kaikista vaikein tässä paketissa hyväksyä. Minä koen,
että ihmisten pitäisi saada tieto siitä, että palvelu
parantuu sen maksun myötä tai ihmiset voivat maksaa
parantuneesta palvelusta. Tiedämme, että eri puolilla
Suomea on tilanteita, että terveyskeskuslääkärien
vakansseja on auki.
Tässä suhteessa Helsinki, jonka väitetään
joka asiassa olevan erityisen hyvässä jamassa,
on ihan samanlaisessa tilanteessa kaupungin muutamien alueiden kohdalla
kuin syrjäiset maaseudun kunnat ja Pohjanmaan kunnat. Helsingissä alkaa
olla kymmeniä terveyskeskuslääkäreiden
vakansseja täyttämättä. Tässä tilanteessa
koen, että päivystysmaksu ei ole paikallaan. Pitäisi
tehdä kokonaisarvio maksujen omavastuuosuuksien vaikutuksista.
Liisa Hyssälä /kesk:
Arvoisa puhemies! Allekirjoitan ed. Rakel Hiltusen viisaan puheenvuoron
milteipä kaikilta osiltaan. Ongelmat ovat juuri ne, mihin
hän kiinnitti tuossa huomiota. Itse pidän tässä esityksessä erittäin
negatiivisena sitä, että terveyskeskushammashuollon
ikärajaa, ylärajaa, muutetaan niin, että yksi
ikäluokka tipahtaa pois terveyskeskuksen maksuttomasta hoidosta
ja näin ollen vielä koululaiset, siellä yläluokalla
olevat, joutuvat maksamaan normaalit hinnat. Kyllä se tulee
vanhempien kukkarolle sitä kautta. Siellä on monta
kertaa isoja hoitoja, oikomishoitoja ja muita, vielä menossa,
joten pidän tätä erittäin kielteisenä suun
terveydenhuollon kannalta.
Sitten nämä päivystysmaksut. Kyllähän
ihmiset päivystykseen hakeutuvat, jos kerta normaaliaikana
eivät perusterveydenhuollon palvelujen piiriin pääse.
Lehtitiedon mukaan Helsingissä terveysasemilla vain joka
toinen puhelu pääsi läpi ja Myllypurossa
vain joka kolmas. Kyllähän sen nyt ymmärtää,
että jos joka kolmas puhelu ensinnäkin pääsee
läpi, kaksihan sitten on kolmesta käyttäjästä sellaisia,
joiden on pakko tulla päivystykseen, jotta ylipäätänsä pääsee
hoitoon, kun ei kerran vastata edes puheluun niin, että aikaa
saisi. Sitten jos vastataan puheluun, niitä aikoja ei ole
tai ajat menevät niin pitkälle, että potilas
ei voi odottaa.
Meillä on kerta kaikkiaan perusterveydenhuollossa nyt
todella kriisi ja ongelma, ja sen takia olisi ollut hyvä,
että Huttusen ja Lehdon työryhmän raporttia
olisi nyt odotettu, koska siellähän juuri nyt
ratkotaan näitä ongelmia, mitkä tulevat
tästä rakenteesta. Se ongelma, mikä tiedetään
jo nyt, on, että Suomi vain käyttää EU-maista
toiseksi vähiten rahaa terveydenhuoltoon. Me kerta kaikkiaan
pistämme siihen muita kilpailijamaitamme ja muita EU-maita
vähemmän, kun me laitamme sinne nyt vähän
yli 6 prosenttia. Tämä on erittäin hyvä mittari,
koska bruttokansantuotteella voidaan mitata aina samanlaisia maita.
Jos bkt:n osuus nousee meillä, se nousee muuallakin kilpailijamaissa
euroalueella.
Jos me nyt panemme terveydenhuoltoon viitisenkymmentä miljardia,
niin jos panisimme saman verran kuin Norja esimerkiksi tai muut
Pohjoismaat suhteutettuna bruttokansantuotteeseen, Norjaan verrattuna
meidän tulisi panna 67 miljardia, elikkä 17 miljardia
markkaa enemmän pannaan Norjassa terveydenhuoltoon bruttokansantuoteosuuden
mukaan laskien kuin meillä, Ruotsissa 65 ja Tanskassa 60.
On selvää, että siellä on
paremmat palkat, sinne menee terveydenhuoltohenkilöstöä,
mutta tämä ei ole yksin palkkauskysymys. Jos meillä nostettaisiin
terveydenhuollon palkkoja 30 prosenttia, sitten olisimme vastaavasti,
jos tämä palkoista olisi kiinni, samoissa luvuissa
kuin muut Pohjoismaat. Ikinähän ei sellaista palkkojen
nousua voi meillä tapahtua. Vaikka palkatkin nousisivat,
meillä on vielä gäppi. Jotta me olisimme samassa
rintamassa muitten Pohjoismaitten kanssa, meidän pitäisi
laittaa lisää näihin palveluihin. Elikkä se
tarkoittaa sitä, että pitäisi olla enemmän
henkilöstöä ja muutenkin saada laatua terveydenhuoltoon.
(Ed. Hemmilä: Mistä rahat?) Se, että terveydenhuolto
toimii ja kansakunta on terveempää, tuottaa kansalle
vaurautta, tuottaa sitä bruttokansantuoteosuutta, kun meillä ihmiset
ovat terveitä ja käyvät töissä.
Nyt jos he eivät saa palveluita, he ovat sairaana kotona.
Se maksaa yhteiskunnalle. Siinähän on se ongelma.
Sairaat ihmiset eläköityvät varhaisemmin,
se on valtavan suuri kustannus. Näin on, että se
tuottaa meille monenlaista hyvää, että meillä väestö on terve
ja työkykyinen. Mielenterveysongelmiin, jotka ovat jo suurin
varhaiseläkkeelle siirtymisen syy tässä maassa,
pitäisi puuttua terveydenhuollon paljon aikaisemmin ennalta
ehkäisevästi kuin nyt. Meillä on paljon
tekemistä terveydenhuollossa.
Arvoisa puhemies! Terveydenhuoltomaksujen kasaantuminen pienituloisille
on aivan kerta kaikkiaan tilastoilla osoitettavissa. Pienituloisin kymmenes
kotitalouksista käyttää sairauskuluihin
nettotuloistaan noin 8 prosenttia ja suurituloisin 2,5 prosenttia,
elikkä rasitus kohdistuu pienituloiseen päähän
luonnollisesti. Eniten sairauskuluja on vanhuksilla. Käyttäjän
rahoitusosuus oli vuonna 90, vähän yli kymmenen
vuotta sitten, 15,6 prosenttia ja nyt osuus on pitkästi
yli 20 prosenttia. Puhutaan 24 prosentista, mutta ihan tarkkaa lukua
Stakes ei pystynyt antamaan. Se on noussut juuri 90-luvun loppupuolella.
Mehän olemme täällä useaan kertaan
nostaneet niitä maksuja. Tämän vuoden
alustakin nostettiin, viime vuoden alusta kallistuivat lyhytkirurgiset
hoidot, ja nyt olemme jälleen tämän edessä,
että taas nostaisimme maksuja. Kuten tiedämme,
nyt jo olemme käyttäjän maksuosuudessa
huippua, mutta olemme peränpitäjiä siinä,
kuinka paljon yhteiskunta sijoittaa terveydenhuoltoon.
Kuten täällä on tullut esitettyä,
vanhukset käyttävät terveyspalveluja
ikäryhmistä eniten, joten jos he saavat nyt jotakin
pientä helpotusta savamaksuun, kaikki tulee moninkertaisesti
takaisin terveydenhuollon puolella.
Arvoisa puhemies! Tässä on ollut mielenkiintoista
illan mittaan kuunnella vasemmiston ja oikeiston esityksiä sekä tässä että aikaisemmassa
sairausvakuutusasiassa.
On todettava, että tämähän on
mahdoton hallitus. Eihän näitä asioita
ikinä voi panna yhteen. Olemme kuulleet nyt, että ei näitä voi
yhdistää. Täällä selitetään,
että kun siellä neuvotteluissa kokoomus ei antanut
myöten, niin meidänkin piti sitten tulla mukaan,
tai sitten, että nämä eivät,
niin mekään emme.
Tässä pitäisi nyt vakavasti miettiä yhteiskunnan
ja kansalaisten kannalta, miten näitä asioita oikein
hoidetaan. Täällä on nyt ed. Puhjokin
salissa, ja vetoan teihinkin lääkärinä,
että nyt tämän asian kohdalla näytätte
kaapin paikan siellä hallituksessa, voidaanko kansalaisten
maksurasitusta enää nostaa terveydenhuollon osalta,
kun kaikki tilastot ja luvut, joita äskenkin luettelin, osoittavat,
että tämä maksurasitus kohdistuu kaikkein
eniten ja voimakkaimmin pienituloisimpaan, vähävaraiseen
kansanosaan. Sieltä otetaan, ja voittajina ovat ne, joilla
ennestäänkin maksurasitus on pientä.
Nyt voi tässä äänestyksessä näyttää,
miten näitä asioita tässä maassa hoidetaan.
Toinen varapuhemies:
Yhden minuutin vastauspuheenvuorot, edustajat Puhjo
ja Hemmilä.
Veijo Puhjo /vas(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Ed. Hyssälä vaati oikeastaan ihan
oikein, että hallitukselle olisi näytettävä kaapin
paikkaa näiden maksujen suhteen. Toisaalta on niin ikävästi,
että hallituksella on varmaan jokin ihmeellinen kiire tehdä asetuksella nämä maksukorotukset,
kun ilmeisesti hallitus pelkää sitä tilannetta
maaliskuussa, jolloin ehkä terveysprojektin tulokset vaatisivatkin
muunlaista rahoitusmallia kuin maksujen nostoa, esimerkiksi valtionapujen
nostoa.
Pertti Hemmilä /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Hyssälä ihmetteli, miten voi
olla näin mahdoton hallitus, joka toimii tällä tavalla.
Minä puolestani olen tämän illan kuluessa
jo tämänkin keskustelun ja sitä edellisen
keskustelun, joka samoista asioista täällä käytiin,
aikana ihmetellyt, minkälainen eduskunnan sosiaali- ja
terveysvaliokunta sitten mahtaa olla, kun minusta kuulostaa täällä ihan
siltä, että valiokunnassa ovat jääneet
perustavaa laatua olevat keskustelut käymättä taikka
puheenvuorot ovat jääneet pitämättä.
Se tässä ihmetyttää, kun nimittäin
nyt on käynyt ilmi, että hallitus on tehnyt yksimielisen
esityksen ja tämä esitys on varmaan hyvää tarkoittaen
ministeri Soininvaaran aloitteesta tehty, ja sitten valiokunnan
kannanottojen ensimmäisessä kappaleessa todetaan:
"Valiokunta puoltaa lakiehdotuksen hyväksymistä muuttamattomana
seuraavin huomautuksin." Huomautuksethan on tänne kirjattu.
Ihmettelen, miten sosiaali- ja terveysvaliokunta toimii.
Liisa Hyssälä /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Hemmilä varmasti puhui ihan oikeasta
asiasta. Mutta mikä on ed. Hemmilän kanta? Saadaanko
nyt näitä maksuja nostaa? Olisi mukava kuulla
sieltä kokoomuksesta, oletteko yksimielisesti todellakin
tämän esityksen takana, josta on todettu täällä lukemattomissa
puheenvuoroissa, jotka ovat tulleet vasemmalta ja keskeltä,
että tämä on epäoikeudenmukainen
ja kohtelee sairaita ihmisiä todella ankarasti.
Pertti Hemmilä /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kantaa kysyttäessä on selvää,
että tämmöisessä asiassa, joka
on substanssivaliokunnan käsittelemä — itse
en kuulu kyseiseen valiokuntaan enkä ole voinut ottaa osaa
tämän asian käsittelyyn valiokuntatyössä — minun
tietysti on luotettava siihen, että kun hallitus on tehnyt
yksimielisen esityksen ja valiokunta ilmeisesti puoltaa lakiesityksen
hyväksymistä muuttamattomana, totta kai minä olen
sillä kannalla, mitä valiokuntaa esittää.
Kyllä tällä hyvää tarkoitetaan,
kun ikärajat yhdenmukaistetaan 18 vuoteen, elikkä tilannehan nimenomaan
paranee lasten ja nuorten maksuttoman hammashoidon (Ed. Stenius-Kaukonen:
Ei parane hammashoidon osalta!) ja terveyskeskusten lääkärissäkäyntien
maksuttomuuden osalta.
Päivi Räsänen /kd:
Arvoisa puhemies! Terveys on monien kyselytutkimusten mukaan
ihmisen elämän tärkeimpiä arvoja.
Kansalaiset ilmoittavat olevansa valmiit jopa veronmaksun lisäämiseen
terveyspalvelujen turvaamiseksi. Mutta näyttää siltä,
että poliittisessa päätöksenteossa
terveys ei saa ansaitsemaansa painoarvoa. Tämä esitys
on yksi esimerkki siitä.
Suomalaisen terveyspolitiikan suuri ongelma on palvelujen korkea
hinta niiden käyttäjille. Tämä on
nähtävissä kaikissa kansainvälisissä vertailuissa.
Jos vertaamme muihin Pohjoismaihin, esimerkiksi Norjassa 1 200
markan maksukaton piiriin kuuluvat sekä lääkkeet
että avohoidon käyntimaksut. Sairaalahoito Norjassa
on täysin maksutonta. Ruotsissa noin 800 markan maksukaton
saavuttamisen jälkeen voi käyttää ilmaiseksi
niin julkisen kuin yksityisen terveydenhoidon palveluja, mukaan
lukien fysikaalista hoitoa. Tanskassa ei ole maksukattoa, koska
siellä kaikki palvelut ovat maksuttomia.
Valiokunnassa esitin maksukaton madaltamista, joka olisi mielestäni
tarpeellinen toimenpide, mutta en tule sitä tässä käsittelyssä esittämään,
koska ei ole realistista, että se nyt saisi kovin suurta
kannatusta. Sen sijaan ajattelen, että olisi todella tarpeen,
että kiireellisesti ryhdyttäisiin luomaan yhtenäistä maksukattoa,
joka kattaisi sekä asiakaskäynnit, lääkekulut
että matkakorvaukset. Tällä hetkellä tosiasiallisesti
yhteenlaskettujen maksukattojen summa nousee 8 000 markan
luokkaan. Jos vertaamme sitä muihin Pohjoismaihin, tilanne
suomalaisen potilaan kannalta on todella huono.
Marjatta Stenius-Kaukonen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Räsänen kantoi huolta
terveyspolitiikasta ja potilaiden asemasta, kun näissä asioissa
ei päästä eteenpäin potilaiden
edun mukaisesti eikä myöskään
yhteiskunnan kokonaisedun mukaisesti. Luin juuri raporttia Ruotsista
ja itseäni huolestutti kovasti, kun siinä sanottiin,
että myöskin Ruotsissa on terveyspolitiikan vastainen
henki leviämässä. Tämä on
erittäin huolestuttava tieto tässä vaiheessa,
kun ajattelemme väestön ikääntymistä. Nyt
tarvittaisiin kyllä todella yhteistyötä sen
suhteen, että terveydenhuolto laitettaisiin kuntoon ja nimenomaan
sairaista ihmisistä pidettäisiin huolta eikä jätetä heitä oman
onnensa nojaan.
Erkki Kanerva /sd:
Arvoisa puhemies! Toivottavasti ed. Hyssälä,
jos hän vielä tämän puheenvuoron
jossakin kuulee, ei nyt ymmärrä kohta esitettävää kritiikkiä,
niin kuin hän tämän illan keskustelut
halusi ymmärtää, että hallitus
on mahdoton.
Puutun vain päivystysmaksuun. Päivystysmaksun
perusteettomuudesta on olemassa ihan tutkittua tietoa. Kotikunnassani,
väljästi ja viihtyisästi asutussa osassa
Suomea, luotiin 90-luvun puolivälissä väestövastuujärjestelmä,
jota myös omalääkärijärjestelmäksi
kutsutaan. Sillä päätöksellä päivystyskäynnit
vähenivät lähes 70 prosenttia, siis lähes
70 prosenttia. Tämä mielestäni osoittaa
sen, että ihmiset toimivat toisin kuin tämän
päivystysmaksun takainen ajatus kulkee, että sanktioimalla
päivystyksessä käynti päivystyskäyntejä voitaisiin
vähentää. Oikea ajatusmalli on se, että jos
päiväaikaiset palvelut toimivat, päivystysaikana
käydään lääkärissä vain,
jos on pakko käydä päivystysaikana. Sen
vuoksi suhtaudun vähän kriittisesti päivystysmaksuun.
Veijo Puhjo /vas:
Herra puhemies! Esillä oleva sosiaali- ja terveydenhuollon
asiakasmaksulakiesitys on tietysti perusteiltaan täällä sen
takia, että euroon siirtymisen myötä on
pakko muuntaa nykyiset markkaperäiset maksut euromääräisiksi.
Yhteiskunnan, tässä tapauksessa siis eduskunnan
ja valtion, tulisi toimia esimerkkinä siinä, että maksuja
muunnettaessa ei sorruttaisi maksujen korotuksiin, vaikka joissakin
tapauksissa jo aikaisemmin näin on käynyt. Siinä mielessä esityksessä on
selviä heikkouksia, että annetaan viesti muullekin
yhteiskunnalliselle toiminnalle hintojen nostamiseksi euroon siirtymisen
myötä.
Hallituksen esityksessä ja sosiaali- ja terveysvaliokunnan
mietinnössä on kuitenkin hyväksytty maksujen
tarkistuksia ylöspäin. Tämä on
sikäli erittäin huono asia, että me kaikki
tiedämme maaliskuussa todennäköisesti
valmistuvan Kansallisen terveysprojektin tulokset, ja niitä nimenomaan
olisi pitänyt odottaa.
Kaikkein kovimpana maksujen korotuksena näen kuitenkin
päivystysmaksun korotuksen tai uuden 90 markan päivystysmaksun
käyttöönoton. Se, että hallitus
tässä vaiheessa asetuksella nosti näitä maksuja
eikä eduskunta ole niihin mitään voinut
vaikuttaa, tuntuu todella perusteettomalta, kun tuleva terveysprojektin
valmistuminen on hyvinkin tiedossa. Tämä 90 markan
päivystysmaksu on mielestäni aika kohtalokas lähinnä sen
takia, että se häiritsee potilaan hoitoon hakeutumista.
Ilman maksuakin nykyään hoitoon hakeutuminen on
jo hankaloitunut monen vähävaraisen potilaan kohdalla.
Täytyy ottaa huomioon, että mikäli iltasella
lähtee hoitoon uuden maksun kera, monta kertaa sairas joutuu
turvautumaan mennen tullen muuhun kuin julkiseen kulkuneuvoon, jolloin
omavastuudet saattavat hyvinkin helposti täyttyä,
ja mikäli aikoo hoidattaa itseään, käynnin
kokonaiskustannus lääkkeidenhaun jälkeen
saattaa olla 200—300 markkaa, mikä iltatilanteessa
saattaa olla aika hankalakin asia ja estää näin
hoitoon lähdön, jolloin seuraavana päivänä voi
kukaties tilanne olla jo pahempi.
Mutta periaatteessa päivystysmaksun käyttöönotto
on minun mielestäni aivan uusi avaus suhteessa Suomen linjaan,
kun vertaamme kansalaisen omavastuuosuuksia omasta sairauden hoitamisestaan.
Suomi on perinteisesti ollut Oecd-maiden ykkösmaa siinä,
että täällä on avohoidon käyntimaksuissa
ollut vähiten omavastuuosuuksia ja yhteiskunta on panostanut
niiden järjestämiseen eniten muihin Oecd-maihin
verrattuna, mutta muissa omavastuuosuuksissa, sairaalamaksuissa
ja lääkemaksuissa Suomi kulkee ihan siellä toiseksi
viimeisen tai kolmanneksi viimeisen Oecd-maan kastissa. Siinä mielessä päivystysmaksun
käyttöönotto tarkoittaa hallituksen valittua
linjaa siihen suuntaan, että Suomen pitäisi olla
Oecd-maista huonoimmassa päässä avohoidonkin
omavastuuosuuksien kohdalla.
Mauri Salo /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Nyt käsiteltävänä oleva
hallituksen esitys perustuu osittain myös euron tuloon.
Hallituksen talouspoliittinen ministerivaliokunta teki syksyllä suosituspäätöksen
siitä, että euroon siirryttäessä ei
taksoja nostettaisi. Tässä nyt on kuitenkin sisäänleivottu
6 prosentin inflaatiosysäys. Tämä ei tähän
taloustilanteeseen sovi kovin hyvin sisälle.
Sitten päivystyskäyntimaksu: Sekään
ei ole keino kuntien talouden tervehdyttämiseen, vaan oleellista
olisi käydä perusteellista keskustelua edelleen
kunta—valtio-suhteesta ja myös terveydenhuoltoon
tulevien indeksien täysimääräisistä kunnille
hyvittämisistä, eikä niin, että niitä vain osittain
hyvitetään.
Pertti Hemmilä /kok:
Puhemies! Kiinnittäisin vain huomiota ed. Räsäsen
lausuntoon siitä, että Suomessa potilaan kannalta
asiat ovat todella huonosti. Valitettavasti ed. Räsänen
on poistunut jo salista, mutta ei kai ihan oppositionkaan näkökulmasta
potilaan asema nyt todella huono Suomessa ole. Minä vieläkin
muistuttaisin siitä, että hallitus on tehnyt esityksen,
jolla terveyskeskusten lääkärissäkäyntien
maksuttomuuden ikärajaa korotetaan nykyisestä 15
vuodesta 18 vuoteen. Eikö tämä ole hyvä asia?
Minä muistuttaisin vielä keskustelijoita, jotka
kiivaaseen sävyyn ovat moittineet hallitusta, että onhan
meillä kuitenkin maksukatto, noin 3 500 markkaa,
jatkossakin käytössä. Sen yli menevät
sairauskulut kuitenkin korvataan kaikki täysimääräisesti.
Onhan tässä nyt paljon kuitenkin hyvääkin.
Sitten se, mitä ed. Mauri Salo totesi inflaatiotarkistuksista:
todellakin on myös hallitus sopinut, että inflaatiotarkistukset
toteutetaan. Inflaatiotarkistuksistahan käytiin merkittävä keskustelu
tai vääntökin, voi sanoa, päivähoitomaksujen osalta.
Se päättyi kuitenkin suomalaisten lapsiperheitten
voitoksi.
Yleiskeskustelu päättyy.