15) Hallituksen esitys laiksi tieliikennelain muuttamisesta
Erkki Kanerva /sd:
Herra puhemies! Tämä nyt esillä oleva
matkapuhelimen käyttökielto autoa ajettaessa on
osa sitä pohdiskelua, jota kuripaketiksi sanottiin, ja
ehkä tämä on kuripaketin käyttökelpoisimpia
esityksiä. Mutta tähänkin kuitenkin liittyy
ongelmia.
Ammattimaisessa liikenteessä tilausjärjestelmät,
logistiikan ohjausjärjestelmät, perustuvat langattomiin
yhteyksiin monta kertaa sellaisissa työolosuhteissa, että piuhojen
ja korvanappien käyttäminen ei ole luontevaa eikä aina
mahdollistakaan. Toivoisin, että valiokunta löytäisi
tässä asiassa jonkin sellaisen sovelluksen tästä sinänsä hyvästä laista,
että se ei vaikeuttaisi ammattimaista liikennettä.
Luen tähän taksien ohella myöskin linja-auto-
ja kuorma-autoliikenteen mukaan.
Meillä on esimerkiksi pieniä pitäjiä,
joissa ei ole taksien yhteistä tilauskeskusta ja joissa
puhelu siirtyy kiinteästä puhelimesta toiseen
ja lopulta johonkin matkapuhelimeen. Kyllä tämän
järjestelmän täytyy tämänkin
jälkeen toimia.
Raija Vahasalo /kok:
Arvoisa puhemies! Samaan asiaan kuin ed. E. Kanerva kiinnittäisin myös
huomiota. Tässä lähetekeskustelussa olevaan
tieliikennelain muutosesitykseen liittyy nimittäin uusi
säännös, jonka mukaan moottorikäyttöisen
ajoneuvon kuljettaja ei saa ajon aikana käyttää matkapuhelinta
siten, että pitää sitä kädessään.
Sen täytyy olla kiinteästi asennettu puhelinlaitteisto
tai nappikuuloke.
Matkapuhelimen käyttö ajon aikana on vain yksi
riskitekijä onnettomuuksiin. Mielestäni yleinen
vastuuttomuus ja piittaamattomuus liikenteessä ovat paljon
suurempia ja pahempia ongelmia. Kannan myös huolta siitä,
miten tätä uutta lakia aiotaan valvoa.
Ammattiliikenteen edustajat ovat olleet huolissaan siitä,
minkälaiseksi muotoutuu lakimuutoksen sisältö lopullisesti.
Heidän työtään ei saa vaikeuttaa
millään tavalla. Heille ei esimerkiksi handsfree-laitteiston
käyttö ole mahdollista. Erityisen selvästi
tässä esityksessä ei ole ilmaistu sitä,
että ammattiliikenteessä käytetyt laitteet,
kuten puhelimet, jotka on asennettu kiinteästi kojelautaan
ja joissa kädessä pidetään vain
luuria, on jätetty täyden käyttökiellon
ulkopuolelle. Nykyisessä muodossaan, jossa sanaa matkapuhelin
ei mitenkään ole määritelty,
teksti jää varsin epäselväksi.
Toivon, että valiokuntakäsittelyssä lakitekstiin
tulisi selvyyden vuoksi lisätä, että ammattiliikenteessä on
sallittu kiinteän autopuhelimen käyttö kiinteästi
asennetun luurin avulla virkatehtävien hoitamista varten,
tai sitten ainakin niin, että sana matkapuhelin tulisi
määritellä tai kuvailla siten, että sen
merkitys voidaan ymmärtää laajemmin kuin
se, mitä arkikielellä tarkoitetaan sanalla kännykkä.
Veijo Puhjo /vas:
Herra puhemies! Hallitus on tarttunut tärkeään
ongelmaan, nimittäin matkapuhelimen käyttö on
selvä terveysriski ajettaessa autoa.
Tässä on tietysti monta ongelmaa, niin kuin ed.
E. Kanerva ja ed. Vahasalo sanoivat, ammattimaisen liikenteen ongelmat,
ja ed. Vahasalo vielä mainitsi, ettei ole oikein määritelty,
mikä matkapuhelin on.
Yhdessä suhteessa lakiesitys on oikeastaan aika torso.
Jos tällä haetaan liikenneturvallisuutta, selvitykset
ovat selvästi osoittaneet, että handsfree-laitteisto
on lähes yhtä onnettomuusherkkä käyttöväline.
Nyt kun valiokunta käsittelee esityksen ja tekee mietinnön,
siellä tietysti joudutaan ristiriitaan, miten saadaan liikenneturvallisuutta
parannettua ja jotenkin sovitettua ristiriita ammattimaisen liikenteen
ja yksityisautoilun välillä. Ainakin voisi sanoa,
että yksityisautoja on määrällisesti
niin valtavasti, että jos vaikka siltä puolelta
myös handsfreen käyttö kiellettäisiin,
niin onnettomuustilastot saattaisivat kohentua, mikäli
lakia noudatettaisiin.
Eero Akaan-Penttilä /kok:
Arvoisa puhemies! Oma ajatukseni kulkee suurin piirtein samaa
latua kuin ed. Puhjolla tässä asiassa. Ehkä meidän
peruskoulutuksemme sen aiheuttaa.
Tämä varmaan lähti liikkeelle kuripaketin
yhtenä osana, mutta kyllä tervehdin tätä hallituksen esitystä ja
myöskin sen aiheuttamaa keskustelua mielihyvällä,
koska pelkästään jo keskustelun kautta
kansalaisille tulee tietoa siitä, että kun ottaa
puhelimen käyttöön autossa, osa havaintomaailmasta
ihmisillä kerta kaikkiaan kääntyy sen puhelimen
kautta tulevaan informaatioon. Se on poissa siitä havaintomaailmasta,
mikä kohdistuu ajorataan. Hämmästyttävään
keskusteluun olen itse omassa elämässäni
joutunut pelkästään näin yksinkertaisen
asian suhteen. Siinä mielessä tervehdin myös
mielihyvällä hallituksen yleisiä perusteluja
tässä asiassa.
Ainoa outous oikeastaan on se, että handsfree-systeemi
tullaan jatkossa hyväksymään. Mutta arvelen,
että se on poliittinen totuus, jonka takia niin täytyy
tässä asiassa edetä. Mikäänhän
ei pakota edes handsfreetä käyttämään.
Kyllä kansalainen voi tulevaisuudessa tehdä niin,
että hän tämän informaation
saatuaan päätyy siihen, että jos hän
käyttää kännykkää,
hän pysäyttää autonsa tai ei
edes pidä kännykkää muuta kuin
täysin stand still -tilassa mukana autossaan. Erittäin
hyvä käänne suomalaisessa tieliikennepolitiikassa, jossa
edelleen kuitenkin kuolee yli 400 ihmistä vuodessa. Se
on ihan liian korkea luku.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Muutama näkökohta keskusteluun:
Ensinnäkin tässä nyt testataan sitä,
onko mitään osaa siitä kansallisesta
liikenneturvallisuuden kehittämispaketista toteutettavissa
lainsäädännön kautta vai ei.
Kun tämä sinänsä hyvin perusteltu
ja tarpeellinen kokonaisohjelma tuotiin julkisuuteen, se oitis ristittiin
sanalla kuripaketti. Meille, jotka joudumme nyt luottamustehtävän
puolesta olemaan tässä näytelmässä mukana,
tekstillinen palaute taikka ohjailu ei ollut sitä vaatimattominta luokkaa.
Kyllä kuvaukset henkisistä kyvyistämme
olivat ehkä sieltä kärkipäästä,
ehkä täysin oikeaan osuneitakin, mutta tuntui
siltä joskus, että hiukan liioiteltuja.
Kun hallitus ei suostunut tuomaan asiaa selonteon muodossa eduskuntaan,
liikennevaliokunta aktivoitui asiasta ja sai täällä keskustelun
aikaiseksi, joka oli mielestäni erittäin hyvä keskustelu.
Siinä keskustelussa kävi hyvin selvästi
ilmi se asia, joka kävi ilmi myöskin muistiota
liikennevaliokunnassa valmisteltaessa, että suhtaudutaan
eri tavalla yksityiseen autoliikenteeseen ja ammattiliikenteeseen.
Tämä asia myöskin testattiin mielipidetasolla
valiokunnassa. Tässä oli aivan selvä tulos.
Arvoisa puhemies! Nyt käytetyissä puheenvuoroissa
juuri tämä ulottuvuus on ollut keskeisesti esillä,
siis millä tavalla tässä yhteydessä pitäisi
hoitaa ammattiliikenne. Pitäisikö se hoitaa täsmälleen
samoin perustein kuin yksityinen autoliikenne? Hallitushan lähtee
siitä, että kaikki ovat suurin piirtein samanarvoisessa
asemassa tässä. Tähän asiaan
joudutaan nyt todella perustavaa laatua olevalla tavalla paneutumaan,
ja juuri niitä näkökohtia, jotka esimerkiksi
ed. E. Kanerva toi esille, joudutaan tarkastelemaan. Erikoisesti
Itä- ja Pohjois-Suomessa tämä kutsujärjestelmä on
sen laatuinen, että se toistaiseksi vaatii eräällä tavalla
niin sanottua kännykkäyhteyttä. Muuten
se ei toimi. Siis asiakas ja palvelun tarjoaja eivät kohtaa,
jollei ole kännykän kaltaista järjestelmää käytettävissä.
Arvoisa puhemies! Tässä yhteydessä pitää myöskin
projisoida asia siihen, mikä on liikenneturvallisuustilanne.
Onko se kuripakettikeskustelu, joka viime talvena käytiin,
johtanut liikenneturvallisuuden parantumiseen tasavallassa? Siihen
on vastaus, että ei todellakaan. Olisi kuvitellut, että kun
kansalaiset niin voimakkaasti ottavat tähän niin
sanottuun kuripakettiin kantaa, se olisi johtanut jonkinlaiseen
nokanvalkaisuun liikenteessä, mutta tilanne on juuri päinvastoin. Liikenneonnettomuuksissa
kuolleitten määrä on nousemassa selvästi
viime vuotta korkeammalle tasolle. Piittaamattomuus liikenteessä on
lisääntynyt voimakkaasti. Siinä valitettavasti
niin sanottu kännykänkäyttö on
yksi osatekijä. Siis aivan hulvatonta vauhtia ajetaan ja
vielä näppäillään näitä numeroita
tauluun ilman minkäänlaista kontrollia. Kyllä tässä liikennevaliokunta
joutuu kovan paikan eteen, kun se tämän asian
toisaalta liikenneturvallisuuden ja toisaalta ammattiliikenteen
edun kannalta hoitaa sovittelevaan putkeen.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Kaikki mitä kuultu on, väittäisin,
että on hyvää olemassa. Nimenomaan esityksen
puitteissa ilmenee se, että tässä on
monia selvittämättömiä ongelmia,
jotka on syytä ottaa perusteellisen selvityksen alle ja
pohtia, mitä ne vaikuttavat. Löydän tästä,
vaikka puhutaankin, että tämä on kännykkälaki,
myöskin sellaisen sanoman sisällöstä,
että ajoa häiritsevien radiolaitteitten, kovalla
olevien laitteitten käyttö tältä osin
myöskin varmaan tulisi semmoisen valvonnan ja kiellon pariin,
että ulos päin kuuluva, jopa auton ulkopuolella
häiritsevä meteli ainakin siellä sisällä vaiennettaisiin
sillä lailla, että kuljettaja ei siinä häiriinny.
Mutta se, mitä toivoisin tässä asiassa
on, että tähän syntyisi, vaikka perusteluissa
sanotaan, että lain on tarkoitus tulla voimaan mahdollisimman
nopeasti sen jälkeen, kun se on hyväksytty, riittävän
pitkä siirtymäaika. Tällöin
laitevalmistajat kykenisivät toimittamaan laitteet niin,
että asia pelaa ja toimii ja myös autokauppiaat
löytäisivät näitä handsfree-laitteita
jo alkuperäisasennuksena sillä lailla, että Suomen
autokanta alun perin tulisi markkinoille osittain uudistuessaan sitä kautta,
että sillä olisi tämmöiset valmiudet olemassa.
Ajatus on hyvä. Tällä esityksellä ei kuitenkaan
mitään lopullisesti ratkaista.
Herra puhemies! Voisin tässä todeta, että kun itse
tätä väliä Vehkalahdelta eduskuntaan
ja pois päin ajelen, mielestäni parhaita aikoja
on kuunnella kansalaisten murheita, kun autossa kuuntelee. Ei siinä tarvitse
paljon miettiä eikä ajatella, sen kun antaa ikään
kuin ymmärtää, että on linjalla
vielä, niin sieltä se sanoma tulee. En väitä, että se
olisi sielunhoitoa, mutta hyvin lähellä se sitä on
olemassa.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ymmärsin ed. Seppo Lahtelan äskeisen
puheenvuoron sisältäneen väitteen, että ei
olisi olemassa handsfree-laitteita kaupan. Jo ikivanhassa Noakin
aikuisessa Ericssonissa oli erittäin toimiva handsfree-systeemi, joka
toimi kaikissa olosuhteissa ja oli liikenneturvallinen. Ei se tästä ole
kiinni. Kyllä muita ongelmia voi olla, mutta ei sitä.
Seppo Lahtela /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Tiedän, että niitä on, mutta
sen jälkeen, jos tämä tulee kovin lyhyellä toimeenpanosiirtymäajalla
voimaan, väitän, että erinomainen kaaos
syntyy. Sen verran kauppiaana tiedän, että jos
itsekin näitä myisin, ryöstämisen
halu tulisi.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Nyt täytyy ed. Seppo Lahtelalle saattaa
tiedoksi yksi hyvin merkittävä näkökohta.
Voimakkaaseen enemmistöön perustuva parlamentaarinen
hallitus on antanut tämän esityksen yksimielisesti.
Kaikkien kauppiaitten on syytä ryhtyä valmistautumaan
myyntitapahtumiin.
Mauri Salo /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Liikenneturvallisuus on tietenkin tärkeä asia, koska
jokainen henki, joka liikenteessä menetetään,
on turhaan menetetty henki, ja vammautumisesta johtuu tietenkin
yhteiskunnalle aina isoja kustannuksia ja iso hätä ja
tuska lähipiiriin.
Arvoisa puhemies! Tässä lakiehdotuksessa hyvin
kategorisesti todetaan, että moottorikäyttöisen
ajoneuvon kuljettaja ei saa ajon aikana käyttää matkapuhelinta
siten, että pitää sitä kädessään.
Tämä pitää sisällään
kaiken, se pitää sisällään
ruohonleikkurit ja kaikki muutkin, jos sitä näin
kategorisesti tulkitaan. Olisi hyvä, jos kuitenkin lain
valmistelun yhteydessä voitaisiin ottaa jokin raja, esimerkiksi
rakenteellinen nopeus, mikä se onkaan, onko se 40 kilometriä tunnissa.
Jos siitä menee yli, silloin tarvitaan tämä laite,
koska tarvitaan erityinen tarkkaavaisuuskin. Uskon, että kun
valiokunnan arvostettu puheenjohtaja on paikalla, hän näitä asioita
huolellisesti miettii.
Kun tehdään lakia ja kielletään
jotain, jos rikkoo kieltoa, siitä tulee rangaistus. Minkä rangaistuksen
piiriin tämä aikanaan tulee? Tuleeko tästä sakko
vai tuleeko tästä rikesakko? Mielestäni
tällainen yhdenvertainen rikos jokaisen kansalaisen tekemänä,
tämä pitäisi säätää tietyllä kiinteällä maksulla,
olkoon se sitten korkein rikesakko, mikä Suomessa on käytössä.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esityksessä on matkapuhelimen
lisäksi lausuma myös radio- ja televisiovastaanottimesta.
Ed. S. Lahtela viittasi aivan oikein myös radiolaitteisiin
ja niiden aivan tolkuttomaan voimaan, jota autojen sisällä käytetään.
Siinä jumputuksessahan menee muun lisäksi kuulokin.
Mutta, puhemies, kun katsoo vastaantulevia autoja vaikka E18-tiellä,
olisikohan puolessa tai melkein puolessa puhelu menossa. Suomalaisten tämän
hetken yksi suosituin harrastus on puhua matkapuhelimeen myös
kaupunkiliikenteessä. Aikaisemmin puhuttiin ylivelkaantumisesta.
Tiedämme, että ylivelkaantuminen liittyy aika
usein nykyään nimenomaan käsipuhelinlaskuihin,
tosin nuorten kohdalla, ei niinkään arvokkaiden
autojen omistajien kohdalla.
Puhemies! Tämä on hyvä esitys, ja
hyvä, että liikennevaliokunta on ollut aktiivinen,
niin kuin valiokunnan puheenjohtaja kertoi, ja on saanut asian liikkeelle.
Veijo Puhjo /vas:
Herra puhemies! Kun nykyään on mahdollista
avata lakiesityksen kohteena olevan lain muukin pykälä tai
ihan toisenkin lain pykälä käsittelyyn,
mikäli kokonaisuuden ratkaisu sitä vaatii, haluan
viestittää liikennevaliokunnalle, kun puheenjohtaja
Pulliainenkin on vielä paikalla, vielä yhden näkökohdan.
Nykyaikana on aika lailla yleistynyt sellainen melko makaava ajoasento.
Tämä on, kun lääkärinä asiaa miettii,
melkoinen ongelma, että istutaan autoa ajettaessa lepotilassa,
kenties melkein makuuasennossa. Jos sattuu olemaan jotenkin väsynyt tai
raukea olo ja selkänoja on kovin takana, tällöin
puhelun tuleminen voi keskittää säpsähdyksenomaisesti
kuljettajan huomiokyvyn ihan vääriin asioihin.
Niin, että jos ajoasentoakin voitaisiin valiokunnassa miettiä.
Eero Akaan-Penttilä /kok:
Arvoisa puhemies! Minusta tämä keskustelu
on osin erinomaista tänä iltana. Kun liikennevaliokunnan
arvoisa puheenjohtaja on paikalla, mikä on todella tärkeätä lähetekeskustelussa —
ei
muuten niinkään yleinen havainto meidän
talossamme — tuli kaksi asiaa mieleeni, joita toivoisin
puheenjohtajan voivan miettiä. Tämä ei
ole varsinainen ehdotus, mutta tietenkin voidaan esimerkiksi testata tätä asiaa.
Kun sivulla 2 hallituksen esityksessä sanotaan: "Lisäksi
matkapuhelimen käyttämiseen ja puhumiseen keskittyminen
muutoinkin kuormittaa kuljettajaa, mikä voi heikentää tarkkaavaisuuden
suuntaamista liikenneympäristöön ja vähentää valmiutta
havaita ja ennakoida liikennetilanteita." Juuri näin. Tätä varten
on olemassa ajotestejä meillä Suomessa. Mikä estää anomasta
erivapautta saada käyttää jonkinlaista handsfree-toimintaa
tai kännykkää, jos osoittaa pystyvänsä siihen
hommaan? Kaikilta muilta se ensin periaatteessa evätään
pois, mutta sitten haetaan takaisin, jos on erityistä tarvetta.
En halua lisätä byrokratiaa, mutta kun valiokunnan
puheenjohtaja vähän tuskaili eri vaihtoehtojen
välillä, halusin heittää keskusteluun
mukaan tämmöisen ajatuskuvion.
Sitten myöskin kuripaketti-sana, kyllä se
on peräti negatiivinen asia. Jos sen voisi kääntää toisenlaiseksi,
tervehtisin sitä ilolla.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Akaan-Penttilän esiin ottama
näkemys tässä asiassa, että pitäisi
löytää myönteisempi ilmaisu
tähän kuin pelkkä kuripaketti, toisi
varmaan hyviäkin vaikutelmia tälle asialle. Kun
liikennevaliokunta tämän sorvaa ja päättää ja
nopeasti saa syntymään ja tulemaan tänne
valmiina, niin miten rangaistusten soveltaminen tähän
sisältyy, voisiko tässä olla myöskin
semmoinen tarve, kun näen täällä edustajat
Puhjon ja Salon lakivaliokunnan jäseninä, olisiko
myöskin lakivaliokunnan näkemys tässä tarvittaessa,
miten tämä sattuu ja missä puussa tämä sitten
tarttuu kiinni, kun väärin menetellään
ja tuolla liikenteessä tavataan? Vai meneekö tämä puhtaan
rikesakon puitteissa sitten?
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Aivan lyhyesti vielä tähän
lopuksi. Olen tästä kuripaketti-sanasta, ilmaisusta,
täsmälleen samaa mieltä äsken
puhuneiden kanssa. On vain niin, että se ei ole meidän
keksintömme vaan lehdistön keksintö ja
kansan keksintö, ja sitä sitten viljeltiin niin
paljon, että itse asiassa näytti jo käyvän
niin, että tästä niin sanotusta kuripaketista
ei jää eduskunnalle mitään käsiteltävää,
se teilataan niin täydellisesti jo julkisessa keskustelussa ennakkoon.
Keskustelu päättyy.