3) Laki tuloverolain 140 §:n muuttamisesta
Lauri Oinonen /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Lakialoitteellani haluan kiinnittää huomiota
asiaan, josta Suomen sahateollisuus on näinä aikoina
huolissaan, ja osaltaan tämä koskettaa myös
metsänomistajia, koneurakoitsijoita, kuorma-autoilijoita — kysymyshän liittyy
myös metsäverotukseen.
Meillähän on parhaillaan jo pitkälti
meneillään pinta-alaverotuksen siirtymäkauden
viimeinen vuosi 2005. Tälle vuodelle monet ovat suunnitelleet
pinta-alaverojärjestelmän mukaisia viimeisiä metsänhakkuita.
Kuitenkin tämän talvikauden korjuuolosuhteet ovat
olleet varsin poikkeukselliset. Meillä on ollut hyvin leuto
talvi, aivan nyt tätä päivää ja
muutamia viime päiviä lukuun ottamatta, mikä on
aiheuttanut sen, että maa ei ole jäätynyt.
Kun tuolla lumen alla pääosassa maata on sula
maa tai ainakin niin huonosti jäätynyt maa, että se
ei kanna metsäkoneita, niin näin ollen huomattava
osa pinta-alaverokauden viimeisen vuoden talvikorjuuolosuhteissa
tehtävistä hakkuista jää suorittamatta.
Kenties osa niistä voidaan ajatella tehtävän
kesäkorjuuolosuhteissa, mutta hyvin paljon metsistä on
sellaisia, että metsätaloussuunnitelmien mukaan vain
talvikorjuu on mahdollinen. Kesäkorjuu konesavotoissa aiheuttaisi
vaurioita jäljelle jäävälle
puustolle, tai muutoin maaperä ei kanna nykyisiä koneita.
Kukaan ei silloin kolmetoista vuotta sitten, kun metsäverojärjestelmiä tehtiin,
voinut aavistaa, minkä kaltainen tulisi olemaan viimeinen vuosi
pinta-alaverojärjestelmän aikana. Näin
ollen tämä tilanne johtaa siihen ongelmaan, että osa
puutavarasta, joka olisi aiottu hakata, jää hakkaamatta
korjuuolosuhteitten vaikeuden takia.
Edelleen Suomen puumarkkinoita häiritsevät Baltian
maiden, Tanskan ja Etelä-Ruotsin metsien myrskytuhot, jotka
aiheuttavat myös ennalta arvaamattomia tilanteita meidän
puumarkkinoihimme, puuhuoltoon. Osaltaan ne vievät myös meidän
metsäkoneurakoitsijoittemme Suomessa tapahtuvaa työpanosta
juuri tuonne, missä myrskyn jälkeen on pakko tehdä näitä töitä.
Mutta erityisesti Suomen sahateollisuus, mekaaninen puunjalostusteollisuus
laajemmaltikin, on huolissaan raaka-aineen saatavuudesta. Nimenomaan
ensi vuoden alussa pelätään aivan selvää puupulaa,
tukkipulaa.
Mitä tämä sitten merkitsee? Se saattaa
olla hyvin kohtalokasta sahoille. Meillä on toistasataa sahayrittäjää tässä maassa,
ja pahimmillaan on pelätty, että tukkipula voi
johtaa kymmenien sahayritysten toiminnan lopettamiseen, ja tämä on suuri
isku syvällä maaseudulla. Jos pitäjässä saha loppuu — se
on useinkin pienen pitäjän ainut merkittävä yritys
työnantajana — niin tämä on sellainen
arvaamaton kysymys, että sitä me emme tiedä.
No, jos saha loppuu, niin tällä on myöskin
merkitystä sikäli, että me menetämme paitsi
työpaikkoja ja maaseudun rahatuloja myöskin vientimarkkinoita.
Tällä hetkellä kansainväliset
mekaanisen puunjalostusteollisuuden vientimarkkinat ovat erityisen
kilpailtuja. Venäjä, Baltian maat ovat tulossa
voimakkaasti noille markkinoille osaltaan paljon halvemmilla hinnoilla
kuin suomalaisella tuotteella on. Tosin tehdyn tuotteen laatu ei
aivan suomalaiselle tuotteelle vielä tällä hetkellä kilpailukykyisesti
riittäne, joten Suomi voi toki kilpailla laadulla. Mutta jos
kerta kaikkiaan menetämme markkinoita sen takia, että meillä ei
ole myytävää, niin on vain oletettavissa
se, jota alan asiantuntijat, Suomen sahojen edustajat, metsäteollisuus,
pelkäävät, että ne markkinamenetykset
tapahtuvat pysyvästi. Tämä olisi meidän
kannaltamme hyvin kohtalokasta.
Joku tietysti voi väheksyä, että eihän
enää metsäteollisuudella ole suurta merkitystä eikä sahateollisuudella
ole suurta merkitystä, mutta metsäisen maakunnan,
Keski-Suomen, edustajana, Keuruun Multian alueelta tänne
valittuna, tiedän, että metsäteollisuuden
tuotteilla on vahva merkitys vientimarkkinoille, mutta ennen kaikkea
maaseudun kunnille metsällä on suuri merkitys,
kuntien rahaliikenteelle, kuntien työpaikoille, yrittäjyydelle.
Yhdenkään sahan kuolemaa ei soisi tässä maassa
tapahtuvan. Se voi pahimmillaan merkitä sitä ratkaisua,
että kunnan itsenäisyyskin jopa tulee kyseenalaiseksi,
jos merkittävä osa olemassa olevista työpaikoista
katoaa.
Tämän vuoksi olen halunnut ottaa vielä tässä pinta-alaverokauden
viimeisessä loppusuorassa, viimeisessä loppukaarteessa
monien kierrosten jälkeen, joita on ollut esillä,
kyseisen hyvin yksinkertaisen lakialoitteen, jolla kahdella vuodella
jatkettaisiin pinta-alaverokautta ja voitaisiin välttyä siltä häiriötekijältä,
jota mahdollisesti puuhuollossa on tulossa. Sahateollisuus pelkää tätä ainakin
hyvin vakavasti.
Minä toivon, arvoisa puhemies, että tällainen muutos
saataisiin hyvin yksinkertaisena aikaan. Pelastaisimme sahoja sahakuolemilta,
turvaisimme maaseudun työpaikkoja ja suomalaisen sahateollisuuden
vientimarkkinoita.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Yhä edelleen
Suomi seisoo osin puujalan varassa, niin kuin ed. Oinonen korosti
näitä asioita, mitä metsä ja
puu yleensä Suomelle merkitsee, se on kuitenkin aika merkittävä vientitulojen
tuoja. Toisaalta, kun katsoo meidän luonnonvarojamme, se
tulee olemaan jatkossakin uusiutuva luonnonvara ja tulee olemaan
jatkossakin semmoinen, että sen merkitys ei tule koskaan
kokonaan häviämään, tapahtuipa
mitä hyvänsä, jos yleensä tämä metsävyöhyke
Suomessa säilyy.
Ed. Oinosen aloitteessa sinällään
kiinnitetään merkittävään
asiaan huomiota, koska tällä hetkellä suurteollisuuden
linjoitus on sen suuntainen, jotta sahoja tullaan laittamaan kiinni.
Siellä on ohjeet olemassa ja parasta aikaa laskenta käynnissä.
Siellä tulee sulkeutumaan sahoja, siellä keskitetään
toimintaa joihinkin yksiköihin ja kapasiteettia tullaan
pienentämään — se on jo tällä hetkellä selkeä linjaus
ollut. En tiedä sitten, auttaako tämä ed.
Oinosen ajattelu, jotta pinta-alaverotusta jatkettaisiin kahdella
vuodella, siihen kysymykseen, koska joka tapauksessa tulee tapahtumaan
sillä tavalla, jotta kun kokonaan verojärjestelmää ei
enää takaisinpäin voi rumpata — sehän
nyt muuttuu myyntiverotukseen jossakin aikataulussa joka tapauksessa — niin
se taitepiste on jossakin ja siinä saumassa tulee olemaan
semmoinen kipupiste, jotta välttämättä puukauppa
ei enää kulje sillä tavalla.
Itse en olisi valmis tämäntyyppistä ratkaisua tekemään,
koska verotuksenhan pitää olla johdonmukaista,
sen pitää olla etukäteen tiedossa. Tämä siirtymäkausi,
joka tässä on ollut, on ollut kyllä riittävän
pitkä. Metsänomistajat ovat tienneet, mihin ollaan
menossa, ja osanneet tehdä laskelmansa sen pohjalta. Tosin
näyttää siltä, jotta nyt viime
aikoina on paniikki tullut. Ainakin Itä-Suomessa hakataan
hyvin raivokkaasti. Siellä aukkoa syntyy ihan kohtuuttomasti
ja pannaan semmoinen metsä, mikä on mahdollista
laittaa pitkälleen ja on pinta-alaverotuksen piirissä,
matalaksi. Tulevana keväänä tulee olemaan
aika paljon metsänhoitotöitä, ja tämä vuosi
tulee olemaan varmasti ennätysvuosi ainakin tukkipuuhakkuiden
osalta.
Minä etsisin muita keinoja, millä tavalla,
kun tämä verotus ensi vuoden alusta muuttuu, metsänomistajat
saataisiin kannustettua siihen, jotta puu lähtisi markkinoille.
Itse en ole löytänyt oikeastaan muuta semmoista
kannustinkeinoa — aina pitäisi olla porkkanoita,
ei piiskaa — kuin sen, jotta nyt kun useimmilla metsätiloilla
on metsänhoitosuunnitelma, jonka pitäisi olla
kyllä minusta ihan lakisääteinen, jokaisessa
paikassa pitäisi tämmöinen olla, niin
sen metsänhoitosuunnitelman mukaan pitäisi vaatia
suorittamaan nämä hoitotoimenpiteet ja päinvastoin
palkita vaikka verovähennyksellä siitä,
kun tehdään ne hakkuut ajallaan ja kaikki, mitä siellä suoritetaan
toimenpiteitä. Sillä tavalla saisi homman toimimaan,
ei tulisi semmoista panttaustilannetta siinä alussa, jotta
ei myytäisikään ollenkaan puuta muutamaan
vuoteen vaan odotettaisiin puun hinnan nousua. Tämähän
se on se ongelma, jota metsäfirmatkin pelkäävät.
Sen takia tässä olisi yksi keino.
Itse en kannata missään tapauksessa sitä,
niin kuin täällä on noussut esiin joissakin
lehtijutuissa ja joissakin puheissakin olen kuullut siitä,
jotta metsä laitettaisiin kiinteistöveron piiriin,
jolla piiskalla yritettäisiin saada ihmisiä, metsänomistajia,
myymään puuta, saada maksamaan se, jolloin ihmiset
joutuisivat väkisin myymään puuta maksaakseen
veroja. Minusta se ajattelu on vääränoloinen,
koska puusta on maksettu jo moninkertainen vero. Niistäkin
metsistä, joissa on tuommoista 10—20 senttiä paksua
tukkia, on maksettu aikanaan pinta-alavero, ja osahan niistä on
siirtynyt myyntiverotuksen piiriin, ja niistä, jotka nyt
siirtyvät ensi vuoden alusta, maksetaan sitten uudelleen
vero, niissäkin tapauksissa, vaikka ne ovat olleet pinta-alaverotuksen
piirissä. Jos katsoo puun hinnasta verotuksen osuuden,
niin se on aika suuri, koska siitä on maksettu aikanaan veroja
ja nyt sitten tullaan maksamaan ensi vuoden alun jälkeen
uudelleen, se 28 prosentin vero, jonka pitää riittää siinä mielessä eikä enää uusia
veromuotoja
keksiä, joita tässä nyt eri tahoilta
on tullut esille viime aikoina. Onneksi meidän hallitusohjelmassamme
ei tällä hetkellä ole sitä olemassa.
Toivon mukaan ei mikään tuleva hallituskaan sitten
kahden vuoden päästä, joka tulee istumaan
uusien vaalien jälkeen, sitä hallitusohjelmaansa
ota.
Lauri Kähkönen /sd:
Arvoisa puhemies! Metsämaakunnan
edustajana olen todella huolissani puunjalostusteollisuudesta, sen
tulevaisuudesta. Tällä hetkellä puunjalostusteollisuudessa on
paljon vaikeuksia ja tulevaisuus epävarma. Kuitenkaan en
usko, että ed. Oinosen äsken julki tuomat syyt
eli poikkeukselliset luonnonolosuhteet aiheuttaisivat nämä mahdolliset
sahojen kuolemat.
Myöskään itse en kannata tätä lakialoitetta. Riittävän
pitkään on ollut tiedossa, että pinta-alaverotuksesta
luovutaan, siirrytään myyntiverotukseen. Mielestäni
jo ennalta sovittua aikataulua on noudatettava.
Mutta, arvoisa puhemies, aivan lyhyesti toisesta asiasta: Ed.
Esa Lahtela tavallaan ennätti edelle, eli itsekin aioin
puuttua siihen, että jotkut haikailevat sitä,
että metsät laitettaisiin vielä kiinteistöverotuksen
piiriin. En missään mielessä sitä kannata
ja toivon, että tällaiset puheenvuorot lopetettaisiin.
Myyntiverotus on hetken kuluttua se vero, jolla verotetaan metsänomistajaa,
kun hän myy metsäänsä, ja siinä ei
sitten sillä hetkellä ole syytä olla
mitään muuta veroa. Sitten jos mennään
vuosia eteenpäin, niin en lähde ennakoimaan, onko
verotustapa joku toinen. Mutta niin kuin ed. Lahtela totesi, yksi
verotustapa, ja jatkossa se on myyntiverotus.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Kiitän edustajia
Esa Lahtelaa ja Kähköstä keskustelusta
ja puheenvuoroista tämän tekemäni lakialoitteen
osalta, lakialoitteen 6/2005 vp. Kiitän ed. Laxellia
asian seuraamisesta täällä salissa ja myös
työhuoneissa asian keskustelua seuraavia.
Aloitteellani olen todella halunnut kiinnittää huomiota
edessä olevaan arvaamattomaan tilanteeseen. Minä pelkään,
että me olemme pikkuisen tuudittautumassa väärään
rauhaan, että tämä metsäverojärjestelmän
siirtymäkauden jälkeinen muutos pinta-alaverovelvollisten
osalta ei vaikuttaisi kovinkaan paljon puumarkkinoihin. Minä pelkään,
että sillä on häiriövaikutusta,
joka voi muodostua yllättävänkin suureksi
nimenomaan tämän vuoden jälkeen.
Nämä häiriöt ovat sellaisia,
että ne kohdistuvat nimenomaan yksityissahoihin, yksityisyrittäjinä ja
perheyrittäjinä toimiviin keskisuuriin ja piensahalaitoksiin.
Suuret sahathan ikävä kyllä ovat, niin
kuin ed. Esa Lahtela täällä sanoi, lopettamassa
monia pitäjille ja seuduille tärkeitä sahoja.
Mutta nimenomaan minä pelkään, että vaarassa
ovat nyt perheyritykset, useinkin jo useammassa sukupolvessa olevat
perheyrityssahat, jotka ovat myöskin monella tavalla olleet
pitäjille hyvinkin tärkeitä. Esimerkiksi
synnyinpitäjässäni Multialla on Multian
Saha, josta voidaan sanoa, että se on yritys, jonka varassa
Multian kunnan tämä päivä ja
tulevaisuus on. Saha on myös kaukolämmön
antaja, ja siellä on hyvin otettu myös bioenergia
käyttöön tässä yhteydessä.
Saha työllistää koneyrittäjiä välillisesti
jne. Tietysti, jos metsäkauppoja syntyy, koneyrittäjät
tekevät sitten töitä muille, mutta on
hyvin tärkeää, että tämä kaikki
toimii paikallisesti ja paikallisen yrittäjän
toimesta.
Ed. Esa Lahtela toi täällä esille,
että voi olla myöskin muita verotuksellisia, lainausmerkeissä,
porkkanoita, keinoja, joilla voidaan edistää myönteisellä tavalla
puukaupan sujumista. Aloitteeni yksi tarkoitus onkin juuri ollut
se, että eduskunnan täysistunnossa käydään
tätä keskustelua ja löydettäisiin
myönteisiä keinoja, joilla puukaupan häiriötiloja
ja puunjalostusteollisuuden menestyksekästä toimintaa
voitaisiin oikealla tavalla edistää, siten että häiriötilat
torjuttaisiin ja teollisuuden puuhuolto myöskin näille
pitäjien sahoille, yrittäjille, voitaisiin turvata.
Toivon, että tätä keskustelua nyt nopeasti
käytäisiin.
Kun olen esittänyt tätä, että pinta-alaverokautta
jatkettaisiin kahdella vuodella, se olisi mielestäni teknisesti
hyvin helppo toteuttaa. Se ei vaatisi mitään,
yhden kirjaimen muutoksen vain tuloverolain 140 §:ään:
siellä vain vuosi 2005 muutettaisiin vuodeksi 2007. Sen
kummemmasta siinä lainmuutoksessa ei olisi teknisesti kyse.
Enkä ymmärrä, miten tällä millään
tavalla tehtäisiin kenellekään vahinkoa,
mutta tällä jollakin tavalla lievennettäisiin
siirtymäkauden tiettyjä paineita, joita tässä on.
Voi olla, että Pohjois-Karjalassa metsämaat ovat
jäätyneet, ja kuten täällä kerrottiin,
siellä konesavotat toimivat. Näin uskon, ja tämä on
hyvä. Mutta suuressa osassa maata talvikorjuu on tänä talvena
varsin ongelmallista. Sen tuntevat koneyrittäjät
ja sen tuntevat kaikki metsän kanssa tekemisissä olevat
ihmiset vakavana ongelmana. Sen takia minä näen,
että tässä olisi yksi keino — vuosiluvun
yhtä numeroa muuttamalla — korjata tätä tilannetta.
Mutta keinoja voisi olla toki muitakin, ja uskon, että ed.
Esa Lahtelan kanssa voisimme löytää hyviä ratkaisumalleja,
joilla verotuksellisesti voitaisiin tilannetta auttaa. Nythän
on muistettava, että pinta-alaverossa on maksettu hyvinkin täysimääräinen
tulovero. Myyntiverojärjestelmässä samaan
vero-objektiin kohdistuisi jälleen täysimääräinen
tulovero, samaan kohteeseen sama veromuoto. Elikkä tässä olisi
kyllä aiheellista löytää jotkut
verohuojennusjärjestelmät. Niistäkin
olen tehnyt toimenpidealoitteen, että näitä ryhdyttäisiin
nopeasti tässä vaiheessa etsimään,
mutta olin valinnut lakialoitteelleni muodoksi kaikkein yksinkertaisimman,
yhden numeron muuttamisella tapahtuvan tilanteen korjaamisen.
On hyvä, että täällä keskustelussa
ed. Esa Lahtelan ja ed. Kähkösen toimesta on sanottu
myös selvästi se, että missään
tapauksessa ei ole aihetta siirtyä metsän kiinteistöveroon.
Sehän olisi jälleen yksi veromuoto samaan kohteeseen.
Olkoon tuleva hallituspohja sitten mikä tahansa, niin toivon,
että tuleva hallitus ehdottomasti tämän
metsän kiinteistöveron eliminoi moninkertaisena
verona samaan kohteeseen.
Arvoisa puhemies! Toivon, että aloitteeni johtaisi
kaikkein yksinkertaisimpana menettelynä itse ratkaisuun,
mutta toivon, että myös jättämäni
toimenpidealoitteet muiden menetelmien etsimisestä vielä ennättäisivät
korjata ne uhkakuvat, jotka ovat edessäpäin, jotta
metsäverotuksen epäkohdat poistuisivat, jotta
työllisyys maaseudulla olisi turvattu ja myöskin
sahat voisivat edelleen toimia yrittäjävetoisina
eivätkä sulkeutuisi ja vientimarkkinat voisivat
toimia häiriöttä.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Ihan lyhyesti täältä paikaltani.
Ed. Oinonen totesi, jotta perheyritykset ovat tässä vaarassa.
Siellä sahoilla on kahdenlaisia perheyrityksiä,
ja itsekin tiedän meidänkin maakunnassamme ainakin kaksi,
joista toinen on nyt jo tällä hetkellä ollut puunsaantivaikeuksissa,
koska suuryritykset kuitenkin hankkivat isommalta alalta puut ja
uskotaan, että ne ovat luotettavia, myös maksajia. Tämä toinen
perheyritys on joutunut jo nyt lomauttamaan, vaikka tämä vanha
järjestelmä on olemassa.
Elikkä siinä todennäköisesti
tulee olemaan niin, jotta — nyt tällä hetkellä suuryritykset
ovat ilmoittaneet sen, jotta siellä tullaan vähentämään sahauskapasiteettia,
mutta näistä pienemmistähän
ei tiedetä ollenkaan, mitä siellä tapahtuu — siellä menee
sitten nurin muutama pienyritys, ainakin jos on enemmän
velkaa siinä pohjalla. Nyt kun tämä veromuutos
tulee tapahtumaan, niin silloin joka tapauksessa semmoinen tietynlainen jääkausi
sinne välille tulee, jotta puuta ei ole saatavana.
Siinä mielessä tähän olisi
syytä löytää semmoisia keinoja,
joilla kannustettaisiin tätä: ei piiskaa vaan
porkkanoita, niin kuin tässä aikaisemmin todettiin.
Siinä mielessä on hyvä, että ed. Oinonen
on huolissaan näistä ja lupasi vielä tehdä uusia
aloitteitakin. Olen valmis laittamaan nimiä niihin ja käyn
ed. Oinoselta pyytämässä kanssa omiin
aloitteisiini nimiä.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Oikein hyvä, että ed. Lahtelan
kanssa haluamme tätä asiaa kehittää,
koska minusta tilanne on vakava. Jos pitäjästä loppuu
saha, niin se on pitäjälle itsenäisyyden
loppu. Näin kävi Pihlajaveden kunnalle. Kun sieltä — tästä on
yli 30 vuotta — loppui saha, niin siihen päättyi
Pihlajaveden kunnan itsenäisyys, ja nyt se on Keuruun kaupungissa
syrjäkylä, jossa väkiluku on pudonnut
melkein kolmannekseen siitä, mitä oli kuntaliitoksen
aikana, postit, kaupat ovat loppu. Kun vielä tapahtuu muutoksia,
niin voi kouluillekin käydä ihan samalla tavalla
koko entisen kunnan alueella. Eli sahayritys merkitsee uskomattoman
paljon maalaispitäjässä ja maaseudulla.
Toivon, että puuhuolto voitaisiin turvata ja että verotuksellisilla
keinoilla ei tätä ainakaan vaikeutettaisi vaan haluttaisiin
edistää.
Keskustelu päättyy.