Anne Holmlund /kok:
Arvoisa puhemies! Eduskunta päätti viime
keväänä hallituksen esityksen mukaisesti
rajoittaa uusien EU-jäsenmaiden työvoiman vapaata
liikkumista siirtymäaikalailla, jonka mukaan uusista jäsenmaista
tulevien työntekijöiden pääsyä Suomen
työmarkkinoille voidaan rajoittaa kahden vuoden ajan. Jo
siirtymäaikalain hyväksymisen yhteydessä esitettiin laajalti
epäilyksiä lain tarpeellisuudesta ja sen mahdollisista
negatiivisista seurannaisvaikutuksista. Laki onkin nyt vuoden ajan
voimassa oltuaan osoittautunut täysin epäonnistuneeksi.
Rajoitukset ovat lisänneet virolaisen vuokratyövoiman
käyttöä, pätkistäneet
työsuhteita entisestään ja lisänneet
talousrikollisuutta, kuten bulvaanien käyttöä,
heikentäen samalla työsuojelun edellytyksiä.
Arvoisa puhemies! Kysyn ministeri Filatovilta: Aikooko hallitus
esittää näiden toimimattomiksi osoittautuneiden
rajoitusten purkamista jo tänä keväänä,
kuten esimerkiksi valtiovarainministeriön asettama rakennusalan
suhdannetyöryhmä on esittänyt?
Työministeri Tarja Filatov
Arvoisa puhemies! Silloin kun toimitaan rikollisesti, silloin toimitaan
rikollisesti, oli laki itse asiassa mikä tahansa. Mielestäni
se pitää irrottaa tästä kokonaisuudesta.
On tehty arvioita siitä, mitä on tapahtunut niissä maissa,
joissa tällaista siirtymäaikaa ei ole käytössä,
ja nuo tulokset ovat olleet hieman ristiriitaisia. On itse asiassa
aika vaikeaa analysoida sitä, mikä johtuu ulkomaalaislain
muutoksista, mikä johtuu globalisaatiosta yleensä ja mikä johtuu
tästä siirtymäajasta. Sitä analyysityötä tehdään
parhaillansa työministeriön työryhmässä,
ja kun nuo tulokset valmistuvat, niin sen jälkeen hallitus
arvioi oman kantansa siihen, miten tässä asiassa
mennään eteenpäin.
Anne Holmlund /kok:
Arvoisa puhemies! Siirtymäaikalakia hyväksyessään
eduskunta edellytti, että hallitus seuraa tarkoin lain
vaikutuksia työllisyystilanteeseen ja työvoiman
käyttöön ja, mikäli merkittäviä ongelmia
syntyy, tuo nopeasti eduskunnalle esityksen lain voimassaoloajan
lyhentämisestä tai soveltamisalan supistamisesta.
Arvoisa puhemies! Kysyn edelleen ministeri Filatovilta: Eikö hallituksen
tulisi nyt tosiasiat tunnustaen välittömästi
toimia lausuman edellyttämällä tavalla
ja purkaa tarpeettomat rajoitukset, vai haluaako ministeri Filatov
edelleen pitkittää näiden ongelmien olemassaoloa,
vielä toisenkin vuoden ajan?
Työministeri Tarja Filatov
Arvoisa puhemies! Eduskunta tiesi silloin, kun tuota lainsäädäntöä tehtiin,
mitkä ovat ne riskit, mitkä ovat hyvät
puolet ja mitkä ovat huonot puolet. Tuosta valiokunnan
kannanotostakin näki, että tiettyjä lieveilmiöitä saattaa
tulla siitä, että me otamme siirtymäajan
käyttöön, mutta silloin tähän
päädyttiin. Nyt niiden tietojen varassa, mitä on — esimerkiksi
Ruotsissa on tapahtunut samantyyppistä vuokratyökehitystä — ydinongelma
on se, millä valvotaan vuokratyötä, oli
meillä siirtymäaikaa tai ei. Siitä huolimatta
tuota siirtymäajan vaikutusanalyysia tehdään
ja se on parhaillaan tekeillä, ja sen jälkeen
tehdään päätöksiä jatkotoimenpiteistä.
Anne Huotari /vas:
Arvoisa puhemies! Juuri harmaa työvoima onkin suurin
ongelma. Kuten ministeri totesi, ei ole riittävää valvontaa
työmailla siitä, miten harmaata työvoimaa
käytetään, niin ulkomailta tullutta kuin
täällä Suomessakin toimivaa. Kysynkin:
Milloin lisätään työsuojeluviranomaisille
niin paljon resursseja, että he voivat tehdä myöskin pistokokeita
työmaille, että siellä todettaisiin nämä?
Tai toinen vaihtoehto on antaa ammattiliitoille sellaiset oikeudet,
että ne voivat puuttua näihin ongelmiin.
Työministeri Tarja Filatov
Arvoisa puhemies! Työsuojeluasiat
kuuluvat ministeri Mönkäreelle, mutta voin sanoa
sen, että noita resursseja on katsottu ja työsuojelupuolella
on kehitetty niitä menetelmiä, joilla asioihin
päästäisiin puuttumaan. Myös
poliisin kanssa on perustettu sellainen yksikkö, joka puuttuu
kaikkein raskaimpiin tilanteisiin, mutta on myös muita
välineitä, jotka ovat tällä hetkellä valmistelussa,
jotka liittyvät puuttumismenetelmiin, joita silloin, kun
näitä ongelmia esiintyy, voitaisiin kehittää.
Sosiaali- ja terveysministeri Sinikka Mönkäre
Arvoisa puhemies! Työsuojelu on juuri saanut lisää voimavaroja.
Eduskunta on lisäbudjetissa viime vuonna lisännyt
rahoja, ja nyt on juuri perusteilla virkoja, joiden avulla pystytään tähän
asiaan erityisesti panostamaan. (Ed. Ahde: Kolmetoista virkaa!) — Aivan,
ed. Ahde tuosta antoi apua vielä siinä suhteessa,
että kolmetoista uutta virkaa tulee. — Näistä osa
osoitetaan juuri nimenomaan tämäntyyppisten asioiden
tarkastukseen.
Markku Laukkanen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Meillähän
on myös erinomaisen hyviä kokemuksia eräillä aloilla
ulkomaisesta työvoimasta. Esimerkiksi terveydenhuoltosektorilta löytyy
monia paikkoja, joissa ulkomainen työvoima on sananmukaisesti
pelastanut palvelut ja niiden saatavuuden. Tarvitaan myöskin
yliopistomaailmassa tutkimus- ja kehitystoiminnassa uusia innovaatioita,
ulkomaista väkeä. Kysynkin, ministeri Filatov:
Onko ministeriön piirissä kartoitettu tavallaan niitä toimialoja,
joilla työvoiman kysyntä ja tarjonta eivät
kohtaa ja joilla pitäisi aktiivisesti edistää ulkomaisen
työvoiman saatavuutta Suomeen?
Työministeri Tarja Filatov
Arvoisa puhemies! Itse asiassa jatkuvasti
tehdään kartoitusta siitä, millä toimialoilla
on esimerkiksi rekrytointiongelmia, ja terveydenhuollossa nämä ongelmat
keskittyvät tietyille alueille ja tiettyihin tehtäviin.
Itse asiassa suurimpia rekrytointiongelmia tulee joillakin erityisaloilla.
Oli meillä minkälainen suhdanne tahansa, esimerkiksi
hitsaajan ammattitaito on sellaista, jota on aina niukasti tarjolla.
Jos katsotaan sitä työvoimaa, jota Suomeen
on tullut ulkomailta, niin pääosa siitä keskittyy
tällaisiin hyvin kausiluontoisiin tehtäviin, marjanpoimintaan,
tiettyihin maataloustehtäviin, ja toinen puoli, joka näkyy,
on jotkut palvelualojen tehtävät sekä rakennusalalla
oleva erityisammattitaito.
Osmo Soininvaara /vihr:
Arvoisa puhemies! Eikö hallitus
näe mitään riskiä siinä,
jos nyt kahden vuoden ajan esimerkiksi virolainen rakennusmies pääsee
tänne vain tämmöisen vuokratyösuhteen
kautta, joka on huonompi vaihtoehto? Hänhän ei
tietenkään tekisi sitä, jos hänellä olisi
vapaus tulla tänne, niin kuin sitten kahden vuoden kuluttua
toivottavasti on. Eikö nähdä riskiä,
että semmoiset tottumukset ja rakenteet, jotka nyt muodostuvat,
jäävät pysyviksi ja näin me
tulemme kärsimään tästä tilanteesta vuosia
eteenpäin? Siinä mielessä eikö olisi
aika nopeasti purkaa tämä täysin epäonnistuneeksi osoittautunut
laki, joka minun mielestäni tiedettiin epäonnistuneeksi
silloin jo, kun se tehtiin?
Työministeri Tarja Filatov
Arvoisa puhemies! Totta kai näitä tottumuksia
pitää pyrkiä välttämään,
mutta itse asiassa ongelma on enemmänkin valvonnan tehokkuudessa
ja niissä välineissä, joilla voitaisiin
valvontaa parantaa, koska jos esimerkiksi nyt sitten virolaisesta
rakennusfirmasta tullaan vuokratöihin Suomeen, niin jos
se tehdään laillisesti, niin silloin näille
lähetetyille työntekijöille maksetaan
suomalaisen palkkatason mukainen palkka ja heidän muistakin työehdoistansa
huolehditaan. Jos se taas tehdään lainvastaisesti,
silloin poljetaan hintoja.
Ongelma on se, että esimerkiksi viranomaisyhteistyössä kaikkia
niitä tarvittavia tietoja Virosta ei ole saatavissa, joita
tarvittaisiin tuon valvonnan tehostamiseksi. Tämän
vuoksi tarvitaan yhteistyötä myös Viron
hallinnon kanssa eikä pelkästään
suomalaista lainsäädäntöä.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Kysymykseni koski juuri sitä,
mistä äsken ministeri Filatov totesi, mutta täsmennän
sitä: Kun Suomessa pitää maksaa suomalaisen
työehtosopimuksen mukaan myös näille
lähetetyille työntekijöille palkkaa,
niin onko Viron kanssa miten sovittu näistä asioista?
Onko yhtään tiedossa, että olisi pyydetty
sieltä tarkastamaan esimerkiksi virolaisen firman palkkatietoja,
työaikatietoja, sitä, mitä täällä Suomessa
on maksettu näille ihmisille? Miten se toimii tällä hetkellä?
Työministeri Tarja Filatov
Arvoisa puhemies! Ongelma on itse asiassa
se, että myöskään virolaiset
viranomaiset eivät saa aina noita tietoja, ja sen vuoksi
tätä menetelmää pitää kehittää molempien
maiden välillä. Niitä muita elementtejä,
joita tässä on käytetty, on esimerkiksi
työvoimaneuvonta, palvelupiste Viron puolella, jossa lähtökohta
on se, että ne ihmiset, jotka ovat tulossa tai hakeutumassa
Suomen työmarkkinoille, voivat saada tietoa siitä,
minkälaiset pelisäännöt suomalaisessa
työelämässä vallitsevat. Tämä on
yksi ennaltaehkäisyn väline, mutta viranomaisyhteistyön
tiivistäminen on toinen väline. Mutta sitten meillä on
ongelmia sen suhteen, että EU-lainsäädäntö itse
asiassa asettaa tiettyjä rajoitteita sille, minkälaisia
päätöksiä me voimme Suomessa
tehdä.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Työministeriön oma selvitys
valmistui muutama viikko sitten, jossa nimenomaan todettiin, että nykyinen
järjestelmä aiheuttaa ongelmia, ja ministeri Filatov
sanoi, että järjestelmää pitäisi muuttaa.
Suurin ongelma on se, että jos ihmiset tulisivat tänne
töihin suomalaisen työnantajan palvelukseen, silloin
kontrolli toimisi hyvin. Nyt on vain yksi vaihtoehto, joka on vuokratyövoima,
ja siinä kontrolli on vaikeampaa. Tämä ongelma
voidaan ratkaista sillä, että luovutaan tästä siirtymäkauden
sääntelystä — looginen johtopäätös.
Mutta en ymmärrä, miksei siihen voida ryhtyä välittömästi.
Mitä Ruotsiin tulee, Ruotsissa voidaan vapaasti tulla tekemään
töitä Virosta, mutta ei ole tullut 400 000:ta
virolaista työntekijää. Mitään
erityisempiä ongelmia ei ole.
Muistan, että kun 2001 hallitus teki periaatepäätöksen,
niin silloinhan Halonen ja Tuomioja olivat sitä mieltä,
että viiden ja seitsemän vuoden siirtymäaika
vaaditaan, ja mekin ottelimme silloin kovasti siitä ja
te vaaditte pitkiä siirtymäaikoja.
Oletteko te nyt, kun näette nämä kaikki
ongelmat, valmiita siihen, että tästä siirtymäaikajärjestelmästä luovutaan
jo tänä vuonna tai viimeistään,
kun kahden vuoden aika on mennyt umpeen, koska työministeriön
kanta tässä asiassa on tärkeä?
Työministeri Tarja Filatov
Arvoisa puhemies! Ed. Sasi on oikeassa siinä,
että vuokratyö on lisääntynyt,
mutta ikävä kyllä tällä hetkellä tiedossani
olevien faktojen mukaan se on lisääntynyt myös
Ruotsissa, vaikka siellä ei ole siirtymäaikaa.
Mielestäni tällä hetkellä on
saatava pitävät faktat siitä, mitä on
tapahtunut niissä maissa vuokratyön suhteen, joissa
siirtymäaikaa ei ole, johtuuko vuokratyökehitys
siitä, että meidän työmarkkinamme
ovat muuttuneet, ne ovat pirstaloitumassa, vai johtuuko se vain
ja ainoastaan siirtymäajoista. Itse uskon, että nämä molemmat tekijät
ovat vaikuttaneet tähän kehitykseen.
Outi Ojala /vas:
Arvoisa puhemies! Kuten täällä ministeritkin
ovat todenneet, suurin ongelma on valvonnan puutteessa. Olen kyllä aika
vakuuttunut, että ne 13 lisävirkaa eivät
tätä ongelmaa yksin ratkaise, toki niistäkin
hyötyä on, jos niitä nyt todella kohdennetaan
työmaiden tarkastukseen. Rakennusalalta me tiedämme
erittäin hyvin sen, että suurin ongelma on nimenomaan aliurakoitsijoiden
osalta. Tältä osin, arvoisat ministerit, tiedustelisin:
Eikö nyt voitaisi mennä järjestelmään,
jossa pääurakoitsijalle annetaan vastuu siitä,
että aliurakoitsijat huolehtivat työnantajalle
kuuluvista lakisääteisistä velvoitteista,
niin kuin suomalaisetkin työnantajat joutuvat tekemään?
Valtiovarainministeri Antti Kalliomäki
Puhemies! Tämä on tyypillisesti kysymys, joka on
niin sanottu kolmikantakysymys ja työmarkkinaosapuolten
... (Ed. Jaakonsaari: Nyt se tuli!) — Aivan oikein, ed.
Jaakonsaari, se on sitä, (Ed. Elo: Ja tärkeä!)
ja se kannattaa niissä pöydissä arvioida.
Rosa Meriläinen /vihr:
Arvoisa puhemies! Vihreät kannattavat
työvoiman vapaata liikkuvuutta ja sen vuoksi myös
näitä siirtymäaikoja. Joka tapauksessa
näitä ongelmia on ja tulee olemaan. Ammattiliitot
ovat perustellusti toivoneet, että niiden tiedonsaantioikeutta
parannetaan, ja ne ovat myös perustellusti toivoneet ryhmäkannemahdollisuutta.
Kysyn tähän ministerin kantaa.
Työministeri Tarja Filatov
Arvoisa puhemies! Nämä asiat
nyt menevät enemmän ministeri Rajamäen
ja ministeri Koskisen toimialaan. Kolmikantaisissa neuvotteluissa
on etsitty niitä välineitä, joilla päästäisiin
tätä valvontaa tehostamaan, ja esimerkiksi ryhmäkanne
on sellaisia asioita, että jos sitä lähdetään
valmistelemaan, sitä tehdään oikeusministeriön
puolella.
Liisa Jaakonsaari /sd:
Arvoisa puhemies! Ministeri Kalliomäki
taisi sanoa sen pihvin, että kun tämä on
kolmikantakysymys, niin tämä asia ei etene. Mutta
kolmikantaanhan kuuluu hallitus. Kun on selvästi huomattu,
että tässä on tehty virhe, liioiteltu
maahanmuuttoa, tehty ensinnäkin ulkopoliittinen virhe sen
suhteen, että ärsytettiin uudet jäsenmaat
ensinnä toivottamalla tervetulleiksi ja sitten sanomalla,
ettette saakaan tulla, niin eikö nyt tällaisessa
tilanteessa hallitus voisi osoittaa sen ketteryytensä,
ottaa suoraan sanoen ne poliittiset pinnat, joita Euroopan unionissa tästä saisi,
ja korjata myös ilmenneitä ongelmia? Esimerkiksi
Irlanti, joka on tällä hetkellä oikea taloustiikeri,
houkuttelee eikä yritä estää.
Tässä on semmoinen asennevamma ollut alusta lähtien,
ja nyt hallitus valitettavasti ei pysty tätä korjaamaan.
Onko yhtään ministeriä, joka suoraan sanoo,
että tämä on ollut virhe, tämä korjataan?
Työministeri Tarja Filatov
Arvoisa puhemies! Olen yrittänyt
useamman kerran sanoa tämän keskustelun aikana,
että tuota yhteistä analyysia ollaan valmistelemassa,
ja kun se saadaan valmiiksi, sen jälkeen hallituksen on
muodostettava yhdessä oma kantansa siihen, miten tässä asiassa
mennään eteenpäin.
Valtiovarainministeri Antti Kalliomäki
Puhemies! Kyllä ministeri Filatov on vastannut tähän
täysipainoisesti, niin kuin asia on. Taloustiikereitä tuppaa
olemaan vähän tilapäisesti maailmalla,
ja kyllä tämä taloustiikeri Irlantikin
osaa rajansa tarvittaessa sulkea, sen EU-politiikka on sen maan
osalta kyllä osoittanut monta kertaa.