Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Hallitusohjelmasta on
saanut sellaisen vaikutelman, että hallitus aikoo edistää työsuhdematkalipun
käyttöönottoa. Viime syksynä täällä eduskunnassa
oli aika mukava tunnelma siinä suhteessa, että hallituspuolueitten
kansanedustajien puheista sai semmoisen vaikutelman, että asia
todella etenisi tämän vuoden alusta lukien. Nyt
sitten kuitenkin on käynyt niin, että näin
ei ole tapahtunut. Arvoisa valtiovarainministeri, onko tämä asia
nyt tarkoitus ottaa vakavasti esille ja ryhtyä tätä hanketta
viemään todella voimakkaasti eteenpäin?
Valtiovarainministeri Antti Kalliomäki
Puhemies! Tämä asiahan oli tupoprosessissa
mukana tiettyyn mittaan. Valtiovarainministeriön näkökulmasta
se on tietenkin budjettiasia, ja siitä näkökulmasta
katsoen minun tehtäväni on arvioida aina kehysjärjestelmän
puitteissa näitä ehdotuksia. Asiana tämä on
varmasti sellainen, joka kyllä jatkossakin tulee esille,
ja uskon, että se on esillä taas, kun kesän
budjettiriiheen yksityiskohtaisia esityksiä eri ministeriöistä tulee, tässä tapauksessa
tietysti lähinnä liikenneministeriöstä.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ymmärrän
niin, että hallituksesta on tulossa myöskin Kioto-sopimukseen
liittyvä selvitys tämän kevään
aikana, ja jos joku asia, niin tämä asia on myös
osa Kioton sopimuksen toteuttamista. Liikenteen päästöt
ovat kasvihuonepäästöjen osalta kai noin
viidennes meidän maamme osalta. Juuri tämänlaatuisilla
liikennepoliittisilla ratkaisuilla voitaisiin asiaa edistää suhteellisen halvalla,
suhteellisen efektiivisesti. Mitä ministereillä on
tästä kerrottavissa tässä yhteydessä?
Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Liikennehän ei tällä hetkellä ole
päästökauppajärjestelmän
piirissä, mutta kaikki se, mikä voidaan tehdä CO2-päästöjen
vähentämiseksi myös päästökauppajärjestelmän
ulkopuolisilla aloilla — sen ohessa, että se on
koko maailmalle hyväksi — se vähentää myös
Suomen laskua päästökauppajärjestelmässä.
Sikäli kaikki sellainen, mikä vähentää todella
myöskin liikenteen CO2-päästöjä,
on todella tervetullutta. Paraikaa ollaan uudistamassa ilmasto-
ja energiastrategiaa ja siinä yhteydessä punnitaan
erilaisia vaihtoehtoja. Ei ole mitään hallituksen
yhteistä tahtotilaa vielä katsottu, mikä se
on, enkä osaa tässä mielessä hallituksen nimissä sanoa,
mitkä voisivat vaihtoehdot olla. Pyrkimys on ja liikennesektori
itse arvioi tällä hetkellä, että vuoteen
2012 mennessä voisivat ehkä yhden miljoonan tonnin
verran CO2-päästöt liikennesektorilla
vähentyä elikkä semmoisen 5 prosenttia
suurin piirtein nykytilanteeseen verrattuna.
Sari Sarkomaa /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ilmastomuutoksen kannalta ja Suomen ympäristön
ja koko maailman ympäristön kannalta joukkoliikenteen
edistäminen on tärkeätä. Haluan
muistuttaa tässä, että pääministeri
Vanhanen on Helsingin Sanomissa viime vuonna lokakuussa luvannut,
että hallitus tuo työsuhdematkalipun tai edistää sitä,
liikenneministeri on sitä luvannut, eduskunta on yksimielisesti
edellyttänyt vähintään kahdessa
budjettimietinnössä työsuhdematkalipun
eteenpäinviemistä. Ja me tiedämme, arvoisa
hallitus, että teidän hallituksenne aikana joukkoliikennemäärärahoja
on leikattu — onneksi eduskunta on puuttunut, niin että ei
niin paljon kuin olisi muuten leikattu. Ainoat keinot, joilla me
joukkoliikennettä voimme ylläpitää ja
edistää, ovat lisämäärärahat
ja toiseksi tehokkaimpana työsuhdematkalippu. Sen ovat liikenneministerin
työryhmät osoittaneet, ja hän on tämän
asian luvannut. Kysynkin nyt valtiovarainministeriltä:
Eikö näistä lupauksista pitäisi
pitää kiinni? Ettekö te ole huolissanne
haja-asutusseudusta, jossa ihmiset eivät pääse
enää liikkumaan? Edellinen hallitus teki lupauksen,
että haja-asutusseudulla myöskin ilman autoa voidaan
liikkua, ja se on ollut kokoomukselle tärkeä tavoite.
Eikö tämä ole keskustalle ja sosialidemokraateille
enää tärkeä tavoite?
Valtiovarainministeri Antti Kalliomäki
Puhemies! Haja-asutusalueiden kuten taajama-alueittenkin perimmäinen
etu suhteessaan valtiovaltaan on se, että valtiontalous
pysyy edes jonkinlaisessa kurssissa ja ojennuksessa. Nyt tällä vaalikaudella
lisäämme menoja ennakkosuunnitelman mukaan yli
miljardi euroa, todennäköisesti enemmän
vielä kuin on hallitusohjelmassa määritelty.
Se ulottuu kaikkeen päätöksentekoon.
Nämä rajat täytyy tuntea ja tunnistaa.
Ympäristöpolitiikassa myöskin menopuoli
lisääntyy. Odottaisin vaihteeksi sellaisia esityksiä välistä,
jotka eivät aina tarvitsisi valtion lisätukea,
menojen lisäystä tueksensa, että syntyisi
jotain ilman sitäkin.
Liikenne- ja viestintäministeri Leena Luhtanen
Arvoisa puhemies! Kyllä työsuhdematkalippu
on erittäin keskeinen ja tärkeä osa joukkoliikenteen
edistämistä, siis sitä aitoa ja todellista
edistämistä. Tästä meillä on
todella olemassa ministeriössä perusteelliset
selvitykset. Voin sanoa näin, että olin todella
pettynyt siihen, että tuporatkaisussa tästä ei
saatu lopullista tulosta aikaiseksi. Mutta eihän tätä asiaa
tietenkään ole vielä veran alle laitettu
missään mielessä. Niin kuin sanoin, tämä on
oleellinen ja tärkeä osa joukkoliikenteen kehittämistä,
ja tästä tullaan tekemään uusia
esityksiä. Katsotaan sitten, miten käy.
Koko joukkoliikenneasiasta: Niin kuin täällä on
esille tullut ja kuten eduskunta hyvin tietää, joukkoliikennemäärärahat
ovat laskevat, ja vaikka meillä on tekeillä erilaisia
rationalisointitoimenpiteitä — niitähän
täytyy joka tapauksessa aika ajoin tehdä — siitä huolimatta
tehokkaan joukkoliikenteen ylläpitäminen ja kehittäminen ja
lisääminen tässä tilanteessa
on vaikeaa. Ja tässä nimenomaan on työsuhdematkalippu äärimmäisen
tärkeä.
Kari Uotila /vas:
Arvoisa puhemies! Eihän tämä työsuhdelippu
ole pelkästään eduskunnasta käsin
tullut idea. Sen selvittämisestä on maininta hallitusohjelmassa,
ministerit ovat puhuneet sen puolesta, ja Joukkoliikenne nousuun
-työryhmän esityksessä se oli yksi keskeinen
asia muistaakseni. Nyt on vain tilanne se, että valtiovarainministerin
näkökulmasta tällaiset asiat ovat vain budjettiasioita,
ympäristöministeriön ja ympäristöministerin
osalta ne ovat ennen kaikkea maapallon ja ilmastonmuutoksen kannalta
ratkaisevia kysymyksiä ja liikenneministerin kannalta ne ovat
joukkoliikennekysymyksiä ja liikennepoliittisia kysymyksiä.
Onko niin, että kun hallituksen sisällä arvotetaan
nämä asiat tällä tavalla, niin
aina on voittaja se taho, joka edustaa valtiovarainministeriä ja
ottaa sen kylmän kamreeri-, budjettinäkökulman vain
päätöksenteon perustaksi? (Ed. Ala-Nissilä: Kamreeri
on hyvä ammatti!)
Valtiovarainministeri Antti Kalliomäki
Puhemies! Tästähän käynnistyi
elävä keskustelu. Sellaista kyllä käydään
hallituksessa päivittäin, tästäkin
asiasta on käyty ja tullaan käymään,
ja hyvä kokonaisuus syntyy sitten sen keskustelun pohjalta.
Budjettipäätöksiä tehdään määräaikoina,
edustaja tulee näkemään ne sitten ensi
kesän loppupuolella, kun hallitus budjettiriiheensä kokoontuu.
Katsotaan. Mutta se on vaan sillä tavalla, että sitä rahaa
ei valitettavasti ole määrättömiin.
Päinvastoin, näkymä on sellainen, että jos
te olette valmiit ottamaan riskin, niin minä en kuitenkaan
ole valmis ottamaan sellaista riskiä, jonka te haluatte
ottaa: vain lisää menoja. (Ed. Zyskowicz: Pankaa
työllisyys kuntoon, niin rahat riittävät!)
Ulla Anttila /vihr:
Arvoisa puhemies! Viime viikolla juhlimme myös
täällä eduskunnassa sitä, että Kioton
sopimus astui voimaan. Suomi on sitoutunut Kioton ilmastosopimukseen, jonka tavoitteena
on vähentää kasvihuonekaasujen päästöjä.
Tämän asian pitäisi olla selviö kaikille valtioneuvoston
jäsenille. Mutta viime vuonna Suomen kasvihuonekaasupäästöjen
määrä kasvoi eli tämä ura
erkani siitä, mikä sen pitäisi olla: laskeva
ura tulevaisuudessa. Tiedustelenkin:
Tuoko hallitus työsuhdelippuasian eduskunnalle osana
strategiaa, jolla pyritään kasvihuonekaasupäästöjen
vähentämiseen?
Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Ei ole olemassa vielä mitään
lopullista ratkaisua siitä, kuinka konkreettisia keinoja
esitetään siihen, miten esimerkiksi liikennesektori
voisi vähentää edes sen miljoonan tonnin
verran CO2-päästöjä.
Kuvittelen, että jos keinoihin päädytään,
niin ilman muuta joukkoliikenteen edistämisen, niiden päälinjojen,
miten sitä pitäisi edistää,
täytyy olla mukana siinä asiakirjassa. Niin kuin
sanottu, mitään päätöksiä vielä ei
ole eikä myöskään käsitystä siitä, että jos
joukkoliikennettä päätetään
edistää näin ja näin, millä tavalla
se mahdollinen edistäminen rahoitetaan. Minä ajattelen,
että muun muassa valtiovarainministeriö on kiinnostunut
siitä, millä tämä toimi sitten
rahoitettaisiin. Mutta varmaan löytyy sellaisia myös
ympäristön kannalta kestäviä ratkaisuja,
joilla myös rahoitus voidaan järjestää,
jos tahtotila on sellainen.
Valtiovarainministeri Antti Kalliomäki
Puhemies! Lyhyesti. Vihreän eduskuntaryhmän edustajat
siis tuovat esiin työsuhdematkalipun kasvihuoneongelman
ratkaisemiseksi esimerkiksi viitaten, niin kuin ed. Anttila teki,
viime vuoden päästötaseeseen. Tämä on
kyllä siis todella sumutusta. Kun vesivuodet ovat olleet
huonoja, se tiedetään, että meidän
päästötaseemme riippuu hyvin voimakkaasti
tästä vaihtelusta. Tämä vuosi
tulee olemaan varmasti parempi, ja työsuhdematkalippu ja
moni muu asia on aivan "peanuts" siinä kokonaisuudessa,
jossa sitten katsotaan, millä energiaa tuotetaan. Te vastustatte ydinvoimaa,
joka tässä suhteessa olisi aivan erinomainen,
sen lisäys, aivan erinomainen tavoite teillekin, jotta
tämä asia voisi ratketa joskus tulevaisuudessa
kunnolla.
Markku Laukkanen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Tämä joukkoliikenteen
työsuhdematkalippujärjestelmähän
on siinä mielessä etevä, että eihän
tämä, ministeri Kalliomäki, lisää valtion
menoja välttämättä. Päinvastoin
sehän lisää joukkoliikenteen käyttöä,
tulee lisää matkustajia, sen myötä joukkoliikenteen
tuki vähenee. Tämä on mainio malli teille,
tarttukaa kiinni.
Nyt kysynkin tästä, ja tämä on
nähtävä ennen muuta osana joukkoliikenteen
kehittämistavoitteita ja järjestelmää — en
minäkään usko ministeri Kalliomäen
tavoin, että tällä on mitään
tekemistä päästökysymyksen ratkaisun
kannalta pitkässä juoksussa. Mutta ministeri Luhtanen,
teille vielä kysymys:
Aiotteko tuoda nyt ensi vuoden budjettineuvottelujen pohjaksi
selkeän esityksen tämän joukkoliikenteen
työsuhdematkalipun käyttöönotosta?
Liikenne- ja viestintäministeri Leena Luhtanen
Arvoisa puhemies! Kyllä aion.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Minä ymmärrän
aivan erinomaisesti ministeri Kalliomäen asennetta näihin
menolisäyksiin. Mutta niin kuin tästä keskustelustakin
on nyt käynyt ilmi, tässä itse asiassa,
kun valtio, siis me, on sitoutunut Kioton sopimukseen ja sen ehtojen täyttämiseen,
ja niin kuin ministeri Pekkarinen on todennut, me tiedämme,
mistä suuruusluokasta tässä on kysymys,
silloin itse asiassa, kun sopimuksesta pidetään
kiinni, me emme tarvitse mitään nettolisäystä,
mutta me tarvitsemme rahavirtojen ohjailua, että tavoitteet
toteutuvat. Voisitteko antaa periksi, arvoisa ministeri?
Valtiovarainministeri Antti Kalliomäki
Puhemies! Jos tämä Laukkasen malli toimii
ensi vuoden budjettia laadittaessa, niin että tulo- ja menovirrat
menevät yhteen taikka jopa tulopuoli vahvistuu, niin kuin
ed. Laukkanen pyrki viittaamaan, niin siitä vaan, ilman
muuta. Mutta haluan tarkistaa Laukkasen mallin, ennen kuin lähden toimenpiteisiin.
Maa- ja metsätalousministeri Juha Korkeaoja
Arvoisa puhemies! Tässä on puhuttu Kioton
mekanismeista ja päästökaupan ulkopuolisista
toimialoista. Tämän käynnissä olevan
työn yksi tärkeä osa on se, että arvioidaan
näitä päästökaupan
ulkopuolisia aloja, liikennettä ja muun muassa maa- ja
metsätaloutta, ja tarkastellaan sitä, millä toimenpiteillä näillä aloilla
voidaan päästöjä alentaa ja
minkälaisia kansantaloudellisia vaikutuksia näistä on
ja myös valtiontaloudellisia vaikutuksia, ja pyritään
löytämään kustannustehokkaimmat
menetelmät alentaa päästöjä myös
näillä toimialoilla.
Ahti Vielma /kok:
Arvoisa puhemies! Työsuhdematkalipulla on erittäin
paljon merkitystä työnantajalle, työntekijälle
ja ilmaston kannalta jnp., mutta eräs asia, mikä tässä kannattaa
huomioida, on sen hyvin keskeinen merkitys kuntien asuntotuotannolle.
Jos ajatellaan väliinputoajakuntia, esimerkiksi Keski-Suomessa
Korpilahti, joka jää Jyväskylän
ja Jämsän puoliväliin, saisi huomattavasti
enemmän helpolla asukkaita sillä tavalla, jos
tämä työsuhdematkalippujärjestelmä otettaisiin
käyttöön. Nyt kysyn ministeri Kalliomäeltä,
kun kerroitte, että te keskustelette päivittäin
näistä asioista:
Eikö tästä olisi syytä keskustella
laaja-alaisemmin niin että ei erikseen ilmaston osalta, erikseen
työnantajan ja työntekijän osalta, vaan kokonaisuudessaan
niin, että tämä tukee myöskin
haja-asutusalueita, niin kuin olette luvanneet hallituskauden alkuajoilla?
Valtiovarainministeri Antti Kalliomäki
Puhemies! Ministeri Pekkarinen viittasi, että päivin öin
näitä asioita käsitellään
ja pitää käsitellä. Minä nyt
pitäydyn tässä Laukkasen mallissa kuitenkin,
sen verran pitää kamreerin otteista hellittää.
Sinänsähän tietysti on niin, että työsuhdematkalippu
ideana on hyvä, ja siltä pohjaltahan se oli näissä tupokeskusteluissa
yhdellä painolla mukana. Työmarkkinaosapuolet
eivät nyt kuitenkaan sitä sitten omiin mietteisiinsä riittävän vahvasti
ottaneet. Hallituksen puolella tämä asia käydään
budjettiprosessin yhteydessä läpi.
Liikenne- ja viestintäministeri Leena Luhtanen
Arvoisa puhemies! Kyllä liikenne- ja viestintäministeriössä suhtaudutaan
vakavasti tähän tulevaan, siihen Kioton sopimukseen,
niin että liikennepäästöt otetaan
tähän koriin mukaan. Tätähän
valmistellaan yhteistyössä ministeri Pekkarisen
johtamassa ilmastotyöryhmässä, ja meillä on
tietysti jo valmentauduttu tähän monellakin tapaa — tämähän
on pitkäjänteistä työtä.
Sitten se, että nämä päästöthän
muodostuvat hyvin monesta osatekijästä; yksi tekijä ei
tietysti kesää tee, vaan siinä on monta.
Siinä on koko liikennejärjestelmän suunnittelu,
päästöttömät liikennemuodot,
raiteiden suosiminen, mitä tehdään, ja
monen-, monenlaista, hyvät liikennevälineet, sujuva
liikenne, ja työsuhdematkalippu on yksi osa tätä kokonaisuutta.
Meillä tehdään koko ajan tätä valmistelutyötä;
meillä on selvityksiä, tutkimuksia, hyvin paljon
tietoa tästä asiasta. Minä uskon, että kun
tämä vakaasti tehdään ja otetaan
huomioon hyvä ja toimiva liikenneverkko pohjana, niin tästä päästään
kyllä hyvästi eteenpäin.
Matti Kangas /vas:
Arvoisa puhemies! Kyllä joukkoliikenteen suosiminen
on ihan oikeita toimenpiteitä, kun ilmansaasteista puhutaan.
Liikenteessä vaikuttaa myös se — tuli
tutkimus — että dieselkäyttöiset
autot aiheuttavat aika suuren syyn siihen, että tuhannen
suomalaista kuolee ilmansaasteisiin ja pienhiukkasiin, ja tämäkin
näkökulma pitäisi ottaa huomioon. Kysynkin:
Mitä aiotaan nyt tehdä, että näiden
tuhannen suomalaisen ei tarvitsisi kuolla — ja siinä varmaan
on monia tuhansia, jotka vammautuvat — että saataisiin
tällainen ongelma korjattua?
Valtiovarainministeri Antti Kalliomäki
Puhemies! Oli oikeastaan hyvä, että tämä näkökulma
tuli esiin. Päästöongelma on huomattavasti
enemmän, kuin tämä esillä ollut
kysymys antaa ymmärtää, kiinni itse liikenteessä olevista
autoista ja muista ajoneuvoista, ja dieselajoneuvoissa on erittäin
suuri hiukkaspäästökuormitus ollut pitkään.
Olen ymmärtänyt, että tekniikka alkaisi
olla valmis siihen, että tämäkin puoli
päästöistä voitaisiin saada
kuriin, poistettua lähes kokonaan tai kokonaan. Kyse on
sitten autonvalmistajille asetettavista säännöksistä.
Silloin mennään EU-tasolle vähintään,
ja sillä puolella Suomen on syytä ponnistella.
Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Palaisin aina tänne ed. Pulliaisen
ydinkysymykseen asti. Jos liikenteen päästöjä voitaisiin
tällä miljoonalla tonnilla vähentää,
niin tämän päivän laskelmien
mukaan se tarkoittaisi noin 10 miljoonan euron pienentymistä suomalaisille,
joko valtiolle tai elinkeinoelämälle tai niille
yhdessä, vuodesta 2008 lähtien. Sitä se
merkitsee. Ei siis ihan pienestä asiasta ole kysymys. Ja
jos voidaan joillakin insentiiveillä todellakin vähentää näitä liikenteen
päästöjä, niin se kaikki on
tässä mielessä kotiin päin ja merkitsee
oivallista kotiin päin vetämistä.
Arvoisa puhemies! Mitä vielä tulee tähän
biopohjaisten polttoaineiden lisääntymiseen liikenteessä,
niin kyllä Euroopassa on jo maita, jotka koko liikenteen
polttoaineista useamman prosentin käyttävät
nimenomaan biopohjaisia polttoaineita, ja tällaisia autoja
markkinoilla on. Suomi on tässä asiassa lapsenkengissä.
Me olemme antaneet sitoumuksen, että me tavoittelemme vuoteen
2010 mennessä, että 5 prosenttia kaikesta liikenteestä kulkisi
biopohjaisella. Tällä hetkellä meillä luku
on nolla-pilkku-nolla-jotain, elikkä meillä todella
on paljon tekemistä. (Puhemies: Minuutti!) Fortum päätti
perustaa alan yrityksen äskettäin Porvooseen.
Ulla Anttila /vihr:
Arvoisa puhemies! Valtiovarainministeri viittasi siihen, että ydinvoimalla
hoidetaan näitä päästöasioita,
ja ilmeisesti sitä ennen päästöasioita
hoidetaan sillä, että sataa enemmän.
Siltä tämä ilmastostrategia nyt hieman
vaikuttaa, koska kaikki nämä ehdotukset ovat vielä suunnitteluasteella.
Itse uskon, että kaikki nämä ehdotukset,
joita nyt suunnitellaan, täytyy saattaa voimaan ja vielä lisäksi
paljon enemmän, tarvitaan verotuksellisia keinoja. Tiedustelenkin
valtiovarainministeriltä:
Mitä verotuksellisia keinoja kasvihuonepäästöjen
vähentämiseksi valtiovarainministeriössä suunnitellaan
osana ilmastostrategiaa?
Valtiovarainministeri Antti Kalliomäki
Puhemies! Tässäkin kannattaa katsoa Suomen rajoja
ulommaksi. Aivan oleellinen asia olisi saada energiaverojen harmonisointi
EU:ssa vauhtiin. Suomi on tätä yrittänyt
koko jäsenyysaikansa voimaperäisesti, mutta ei
vain löydy kannattajia riittävästi, koska
kansalliset edut poikkeavat niin paljon toisistansa. Se on vähän
sama juttu kuin tässä eduskunnassa vaikkapa ydinvoimakysymys.
Ei vihreälle puolueelle ole eduksi kannattaa ydinvoimaa,
vaikka se kuinka olisi edullinen tuotantomuoto päästöjen
kannalta. 90-luvulla te julistitte, että tämähän
menee hyvin, kun päästöt eivät
kasvaneet — oli hyviä vesivuosia useampi siinä — ja
vesivoima oli erittäin tärkeä ja hyvä,
niin kuin se on tänäkin päivänä,
mutta se riippuu juuri siitä sateen määrästä.
Ensimmäinen varapuhemies:
Myönnän vielä kaksi lisäkysymystä,
edustajat Sarkomaa ja Ala-Nissilä, ja ministereille vastauspuheenvuorot. Sen
jälkeen siirrymme uuteen kysymykseen.
Sari Sarkomaa /kok:
Arvoisa herra puhemies! Valtiovarainministeri viittasi työmarkkinajärjestöihin,
mutta jos puhutaan työsuhdematkalipusta, niin kysymyshän
on tuloverolain muuttamisesta. Yhtä lailla tällä hetkellä on
mahdollisuus työnantajalla antaa työsuhdeauto.
Minkä takia on perusteltua suosia henkilöautoja
suhteessa joukkoliikenteeseen? Eikö nyt olisi aika, että hallitus
tekisi sen tuloverolain muutoksen ilman työmarkkinajärjestöjen
siunausta? Uskon kyllä, että työmarkkinajärjestöt
ovat joukkoliikenteen puolesta, ja työnantaja voi sitten
ratkaista yhdessä työntekijöiden kanssa,
otetaanko tämä lippu käyttöön.
Muistutan vielä, että hallitusohjelmassa todetaan,
että hallitus edistää sitä,
että työmatkaliikenne siirtyy joukkoliikenteeseen. Kysyn:
Mitä toimia tämän eteen on tehty?
Eipä taida juuri olla mitään tehty. Eikö tämä olisi
se piristysruiske, jolla suurten kaupunkikeskusten ympäristöongelmat,
jotka johtuvat ensi sijassa liikenteestä, saataisiin kuriin,
kun työmatkaliikennettä ja muuta liikennettä saataisiin
joukkoliikenteeseen? Ja myöskin haja-asutusseudulla tarvitaan
lisää ihmisiä liikkumaan joukkoliikenteessä,
että palvelut pelaavat. Tämä on tärkeä asia koko
Suomelle. (Puhemies koputtaa) Kysynkin ministeri Kalliomäeltä:
Oletteko tutustunut kokoomuksen lakialoitteeseen, jossa on erinomainen
esitys työsuhdematkalipun verokohtelun muuttamisesta? Aiotteko
ryhtyä toimiin?
Valtiovarainministeri Antti Kalliomäki
Puhemies! Nyt on käynyt niin huonosti, että kun kyllä kahlasin
läpi tätä kokoomuksen esityspinoa, niin
en päässyt puoltaväliä pidemmälle,
koska alkoi miljardi vaihtumaan toiseksi niin nopeasti.
Mitä tulee työmarkkinaosapuoliin tässä asiassa,
niin viittasin siihen, niin kuin liikenneministerikin, vain siinä yhteydessä,
että se oli mukana tupoprosessissa tietyssä vaiheessa
keskustelua. Muuten tämä on tietysti hallituksen
ja eduskunnan asia, ja hallituksen lähtökohta
on kaikissa tapauksissa se, että joukkoliikennettä pyritään
suosimaan yksityisen liikenteen sijaan, ennen kaikkea työmatkaliikenteessä mutta
muutenkin. Näinhän meillä on myöskin
verotuksen osalta. Kyllähän joukkoliikenne on
dieselvetoista liikennettä autojen osalta aivan voittopuolisesti,
lähes kokonaan.
Olavi Ala-Nissilä /kesk:
Puhemies! Tämä työsuhdelipusta
lähtenyt keskustelu on lähestynyt asian ydintä,
kun puhutaan liikenteen päästöistä.
Suomessa on vanha ja saastuttava autoverokanta. Autoverouudistuksen
jälkeenkin se on vain lievästi uudistunut, koska
näitä vanhoja autoja rahdataan Saksasta ja muualta.
Puhemies! Kysyn valtiovarainministeriltä: Eikö pitäisi
valmistella sitä, että CO2-tekijä meilläkin
otettaisiin autoverotukseen, mieluummin sinne vuosittaiseen verotukseen?
Varmaan pitäisi pitkällä aikavälillä laittaa
valmisteluun myöskin meillä autoverouudistus siten,
että hankinnan verotuksesta asteittain luovutaan, niin
kuin komissio edellyttää, ja tämä CO2-tekijä joka
tapauksessa autoverotukseemme otettaisiin. Mitä mieltä olette?
Valtiovarainministeri Antti Kalliomäki
Puhemies! Ed. Ala-Nissilä ja verojaosto, valtiovarainvaliokunta,
on täällä tehnyt erinomaista työtä autoverotuksen
uudistamisessa. Se, mitä tästä asiasta
täältä kannattaa sanoa, on aika vähän,
sen verran, että kyllä autoverotus on tarkastelun
alla ja sen on syytä ollakin. Mutta jos lähtee
täältä julistamaan joitakin suuntia tai
yksityiskohtia, niin se koituu kyllä erittäin
suureksi vahingoksi alalle, sekä autonkäyttäjille
että sille toiselle puolelle.