4) Hallituksen esitys laeiksi huoltovarmuuden turvaamisesta annetun
lain muuttamisesta ja puolustustaloudellisesta suunnittelukunnasta
annetun lain kumoamisesta
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Tässä on nyt kysymys ymmärtääkseni
hallinnollisesta laista, mutta itse asia, mihinkä sitä hallintoa
nyt rukataan, on mitä perimmäisimmin tärkeä.
Täällä on saanut kansan suosiollisella
avustuksella olla vähän pitemmän aikaa,
niin että on pystynyt myöskin seuraamaan sitä keskustelua, mitä huoltovarmuudesta
on täällä salissa käyty. Kun
laman jälkeen yritettiin elvyttää taloutta, saada
se uuteen nousuun, niin se, mikä oli koettu yksilö-
ja yhteisötasolla laman aikana, se kirvoitti täällä kantamaan
huolta tulevaisuutta ajatellen huoltovarmuudesta, ja täällä käytettiin
varsin paljon ja hyviä puheenvuoroja huoltovarmuudesta
ja näitten asioitten hoitamisesta vaikeinakin aikoina.
Sitten kun tultiin 2000-luvulle, niin Huoltovarmuuskeskuksen
tänne eduskuntaan valiokuntiin lähettämät
asiantuntijat ryhtyivät puhumaan ihan uutta kieltä.
Yhtäkkiä ne puheet, jotka olivat sävyttäneet
keskustelua ja asiantuntijakuulemista 1990-luvulla, lientyivätkin
sellaisiksi, etteivät nämä asiat
nyt niin tärkeitä ole, mutta kun tämmöinen
järjestelmäkin pitää olla, niin
tässä nyt sitten kuitenkin se pohja on säilytettävä,
ja sitten voidaan antaa siinä ja siinä ja siinä periksi. Tämä koski
kuljetusta, logistiikkaa, vaihtuvissa olosuhteissa, ja se koski
myöskin sitä, mitä kuuluu huoltovarmuuslainsäädännön
piiriin. Se koskee energian lähteitä, se koskee
viljaa ja vastaavia elintärkeitä asioita.
Nyt sitten kun tämä hallinnonmuutosasia tuli eduskuntaan,
niin silloin kiinnitin huomiota siihen, että nyt pitää saada
eduskunnalta vakuutus siitä, että ne perusteet
ovat edelleen olemassa. Nimittäin viime vuosi, vuosi 2007,
annus domini, oli hyvin merkityksellinen vuosi näissä asioissa.
Viime vuonna maapallon ihmiset söivät enemmän
ruokaa kuin maapallo tuotti ruokaa. Siis toisin sanoen mentiin jääkaapille
ja laareihin, joihinka oli varastoitu viljaa ja syötävää, mentiin
niille varastoille. Siis nyt pitäisi täällä olla
valtavan pitkä puhujalista varauksia tämän puheenvuoroni
jälkeen kantamaan huolta näistä asioista.
Se, mikä minusta, arvoista puhemies, on varteenotettavaa
ja pitää olla varteenotettavaa, on yksi ainut
lause täällä valiokunnan kannanotoissa:
"Huoltovarmuuden ydintoimintoja ei hyväksyttävällä lainsäädännöllä muuteta."
Siinä on se kaikki. Sen takia — korostaakseni
tämän virkkeen merkitystä, lauseen merkitystä — tulin
tänne pönttöön muistuttamaan
siitä, että huoltovarmuudesta pitää kantaa
aina huolta. Näihin asioihin, huonoihin päiviin,
pitää varautua. Maapallo on käynyt tälle
kuuden miljardin ihmisjoukolle pieneksi.
Ed. Henna Virkkunen merkittiin läsnä olevaksi.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Huoltovarmuus on perusasia, josta ei saa
tinkiä. Ymmärtääkseni tämä hallituksen
esityksestä annettu talousvaliokunnan mietintö on
kuitenkin luonteeltaan tekninen asia, mutta tässä yhteydessä on
syytä tarkastella laajemmaltikin huoltovarmuutta. Aivan
kuten ed. Pulliainen äsken toi esille, meillä on
huolestuttavassa määrin menetetty huoltovarmuustekijöitä aiempiin
aikoihin nähden. Olemme ajatelleet, että maailmalta
voi ostaa, sitten kun paha päivä tulee, mutta
tämä on hyvin petollinen harhaluulo. Jos se paha
päivä todella tulisi, olkoon kysymys elintarvikkeista, lääkkeistä tai
vaikka lintuinfluenssapandemian tullen rokotteista, meillä ei
esimerkiksi ole rokotetuotantoa, ja nyt muun muassa nähtiin,
että tämä luottamus firmaan, jolta piti
saada, ei olisi toiminut, jos paha päivä olisi
tullut, ja järjestelmää jouduttiin muuttamaan.
Toivon, että tästä asiasta käydään
vilkasta keskustelua.
Anne Kalmari /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämä hallituksen esityshän
on hyvin tekninen, ja tässä on itse asiassa kyseessä puolustustaloudellisen
suunnittelukunnan korvaaminen huoltovarmuusneuvostolla, ja näin
ollen johtokunta muuttuu hallitukseksi ja samoin pienenee ja näin
hallitustyöskentely tulee luontevammaksi. No, meillä oli
talousvaliokunnassa vähän huolena se, kuuluuko
näin eri tahojen asiantuntemus ja voivatko nämä tahot
sitoutua tähän, mutta kuulimme, että eri
sektorit ja poolit itse asiassa lisääntyvät
tässä uudessa järjestelyssä ja
tähän huoleen ei ole syytä, vaan tulevaisuudessakin
eri tahot varmasti sitoutuvat. Näin esimerkiksi TeliaSonera
ei voi miettiä, kiinnostaako sitä markkinatalouden näkökulmasta
taata langattoman puhelinverkon toimiminen maaseudulla ja taata
toiminta myöskin sähkökatkon aikana.
Asia täytyy hoitaa, vaikka se aiheuttaa suuria panostuksia
tukiasemien tehon noston lisäämiseen ja sähkönsyötön
varmistamiseen varavoimakoneilla. Kyse ei ole siis siitä,
kannattaako tai onko halua, vaan siitä, että asioiden
täytyy hoitua.
Matti Kangas /vas:
Arvoisa puhemies! Tämä oli talousvaliokunnassa
esillä, ja valiokunta pitää tärkeänä,
että yhteiskunnan huoltovarmuus turvataan kansallisin toimenpitein.
Muun muassa tämä, mitä ed. Kalmari tässä toi
esille TeliaSoneran osuudesta tiedonkulussa: TeliaSonera on ruotsalainen
firma, ja Ruotsista sitä sanellaan, mitä se tekee.
Valitettavasti aikoinaan se ruotsalaisille myytiin.
Samoiten tässä kohdassa voi myös
todeta, että energia on yhä enenevässä määrin
ulkolaisista tekijöistä kiinni. Pari talvea, pari
vuotta sitten täällä, kun oli kovat pakkaset
Pohjolassa, niin sähköä ei saatukaan,
niin kuin luultiin, vaikka oli sopimukset olemassa ulkomaitten kanssa.
Samoiten ruuan suhteen koko ajan ollaan enemmän riippuvaisia
ulkomailta tuotavasta ruuasta. Suomi elää viennistä.
Suomen laivoista yhä enemmän on liputettu ulkomaille,
ja kumminkin vienti laivoilla tapahtuu yli 80-prosenttisesti. Näissä kaikissa
pitäisi pitää kiinni siitä,
että kotimaassa huolehditaan. Toki kansainvälistyäkin
pitää yritysten, mutta omat asiat pitää huolehtia
ensin.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Itse tässä laissahan on
aika tekninen tämä muutos. En tiedä,
onko tämä hyvä järjestelmä,
että johtokunnasta siirrytään tämmöiseen
hallitukseen ja toimitusjohtaja-malliin. Sitä ei tiedä,
mitä se tarkoittaa. Mutta itse koko tämä keskustelu,
minkä ed. Pulliainen avasi, on minusta erittäin
merkittävä ja tärkeä ja muutama
sana tästä edestä siitä näkökulmasta.
Nimittäin edellisissä puheenvuoroissa todettiin
eri asioita. Ensittäinkin tärkeää on
tietysti, jotta meillä on ruokaa, koska jos ei ole ruokaa,
ei niistä puhelimistakaan ole hyvin apua, ja vaikka ei
lämmintäkään ole, mutta jos
eväs puuttuu, se lienee se perusedellytys. Ilman muuta
kuitenkin tarvitaan kaikkia näitä. Mutta kun tiedetään,
mitä tapahtuu ilmastonmuutoksen osalta ja mitä on
tapahtumassa ennusteiden mukaan ja nyt jo näkyvissä tuolla
eteläisessä Euroopassa, niin siellähän
on kuivuutta olemassa ja joissakin paikoissa sitten on liikaakin
vettä, mikä tarkoittaa, että siellä kasvuolosuhteet
tulevat heikkenemään. Meillä kuitenkin
kun ollaan tämmöisellä alueella, tämä muuttuu
niin kuin suotuisammaksi alueeksi jatkossa, koska näköjään
tämä lämmin vyöhyke siirtyy
tänne pohjoiseen päin.
Muistan hyvästi oman isäni sanonnan, kun satuimme
elämään ja asumaan tuolla maaseudulla, kun
siellä istutettiin puita peltoihin, jotka on käsillä raivattu,
tehty hirveä työ ja kivet sieltä jonnekin
pellon laitoihin ajettu tai haudattu maahan, ja sitten siihen sileään
maahan, mikä oli isolla työllä ja vaivalla
saatu raivattua, iskettiin koivun tai havupuun taimia. Hyvähän
se oli tietysti sekin, jos ei silloin mennyt eväs kaupaksi,
mutta isäukko sanoi, jotta tuloo vielä aika, jotta
niitä peltoja tarvittaisiin, jotta onko viisasta tehdä semmoista
ratkaisua, jotta sitten joudutaan isolla työllä taas
uudelleen raivaamaan ne pellot. Ilmeisesti me olemme siinä kynnyksellä tällä hetkellä,
jotta
joudutaan Suomessa pohtimaan sitä, jos katsotaan pitempää jaksoa,
muutamaa kymmentä vuotta eteenpäin, että Suomi
voisi olla kyllä semmoinen ruuan tuottaja muille maille,
missä tulee olemaan näitä ilmastonmuutoksen
aiheuttamia haittatekijöitä.
Siinä mielessä tämä huoltovarmuuskysymys on
erittäin tärkeä, jotta me ensittäinkin
turvataan itsellemme se, jotta tämä suomalainen
kansa, mikä tällä niemellä asuu,
voisi saada evästä itselleen ja tulla toimeen,
mutta sen lisäksi kyllä meille tulee siinä myös
mahdollisuus tuottaa toisille ruokaa ja myös vastuu tuottaa
toisille ruokaa. Jos jossakin on nälkä, niin kyllä kai
meidän pitää sitten sitä viljavaa
maata käyttää hyväksi. Tähän liittyen
toinen näkökulma on tämä, jota
en ole hyväksynyt koskaan ja olen aina täällä protestoinut
ja ilmoittanut joka paikassa, kun olen kuullut, jotta tehdään
semmoisia laitoksia ja on jo tehty, jotta kuulemma kauran polttaminen
suoraan kattilassa on edullisempaa kuin öljyn polttaminen.
Silloin meillä on kyllä joku perusteellisesti pielessä.
(Ed. Pulliainen: Tukipolitiikka on pahasti mennyt pieleen! — Silloin
on jotenkin kyllä tässä pahasti mennyt
joku tukipolitiikka tai joku on mennyt pahasti pieleen, koska jos
ruokaa, siis hyvää viljaa poltetaan kattilassa,
niin silloin kyllä ainakin minä häpeäisin,
jos menisin tuonne, missä ihmiset näkevät
nälkää. Joutuisi laittamaan mustat lasit
silmille, jotka jostain muusta syystä täällä eduskunnassa
on jouduttu laittamaan, koska en uskaltaisi katsoa niitä ihmisiä,
jotka nälkään kuolevat, jos meillä poltetaan ruokaa.
Sen takia toivoisi, että tämän tyyppisestä toiminnasta
ainakin Suomessa todettaisiin, että se ei ole suotavaa,
jos ei nyt ihan lailla kielletäkään. (Ed.
Kalmari: Toivottavasti ruuan hinta nousee! — Joo, mutta
ei pelkästään ruuan hinnan nouseminen,
vaan kyllä pitää jotenkin olla semmoinen moraalinen
vastuukin olemassa, jotta ei kaikkea hinnoitella aina, ed. Kalmari,
sillä tavalla, jotta ei hinta ole sen mukaan, mitä se
maksaa rahassa, vaan on eettisiäkin vastuita olemassa.
Ne on semmoisia moraalisia vastuita, mitä meidän
pitää tuntea ja kantaa, ei sillä tavalla,
jotta kaikki laskettaisiin, jotta jos tiedetään,
jotta tuolla kuolee ihmisiä nälkään,
sitten meillä on kuitenkin oikeus polttaa ruokaa. Muistan
ikäni jo silloin varmaan mitä nyt 50-luvulla menin
koulun penkille lukemaan, opettelemaan, niin siellä näytettiin semmoista
rainafilmiä, joku lähetyssaarnaaja sen näytti
ja kuvasi, miten Amerikassa tehdään törkeästi,
siellä poltetaan viljaa sen takia, jotta hinta pysyy korkealla.
Se on jäänyt silloin 7—8-vuotiaalle (Ed.
Pulliainen: Samalla tavalla Brasiliassa kahvi!) mieleen, ja nyt
me olemme itse tekemässä sitä samaa.
Me olemme itse se Amerikka, joka tekee samanlaista työtä.
Sen takia meillä kyllä omatunto pitäisi
herätä siinä, jotta ei tämmöistä voi
tehdä, mikä liittyy huoltovarmuuteen kaiken kaikkiaan.
Sitten toinen asia on se seikka, jotta meillähän on
tämmöiseen markkinatalouden huumaan hurahdettu
ja kaikki, mikä on valtiovallan omistuksessa, pitää hävittää.
Se on suorastaan synti, se on paha, kaikki pitää altistaa
kilpailulle. Siinä huumassa on hävitetty tietoliikenneyhteydet,
onneksi ei nyt ihan vielä kaikkia vesivoimaloita olla joillekin
norjalaisille myyty tai jollekin ulkolaiselle yhtiölle,
että siellä suomalaisetkin omistaa. Minusta ne
ydintoiminnot on jätetty määrittämättä,
jotta meillä olisi olemassa valtiolla joku määräysvalta.
Ei se häpeä minusta olisi, vaikka meillä olisi
se vanhan mallinen Posti- ja telelaitos, joka hallitsi postinjaon
ja hallitsi teleliikenneyhteydet ja hallitsi monet, ja se on koko
kansakunnan etu. (Ed. Kankaanniemi: Se on sitä sosialismia
se!) Mutta nyt me olemme ne hävittäneet siinä huumassa,
jotta saadaan kaikki itellat ja mitä ätellöjä näitä onkin,
mitä nyt kaikkia on kehitetty uusia nimiä, jotta
se on häivytetty, se on osakeyhtiö. Voidaan lähteä johonkin
tuonne muka muille maille tekemään bisnestä,
jakamaan siellä tietoliikennettä ja postia ja
kaikkea. Minusta tässä voisi ottaa vähän
takapakkiakin huoltovarmuuden nimissä ja katsoa, mitä tapahtuu
tulevaisuudessa, koska ei se ole häpeä nimittäin
ollenkaan. Tämmöinen pieni kansa, me pärjäämme sillä,
jotta meiltä löytyisi yhteinen tahto ja olisi Suomessa
semmoinen malli, jotta ei tarvitse ihan yltiöpäisesti
tämmöiseen markkinatalouteen hurahtaa joka asiassa,
vaan jotkut ovat meille tärkeitä asioita.
Pertti Virtanen /ps:
Arvoisa puhemies! Ed. Pulliaisen toivomusta noudattaen toivoisin
minäkin tietysti, että olisi muitakin puhujia
kuin nämä perinteiset asian vakavuuden huomioon
ottaen.
Meillä oli justiin tulevaisuusvaliokunnassa funktionaalisen
ruuan asiantuntija, joka keskusteli justiin tästä ed.
Lahtelan esiin tuomasta asiasta tai tuli siinä esiin, ja
puhuttiin siitä. Jäi sanomatta minulta, että juuri
tällä menolla, mikä nykyään
on ollut seurauksena, että kun Suomessa on puhtaat maat
ja vedet, niin meillä on kohta tämmöinen
vilja-Fortum tai vielä pahempi roisto- ja rapparifirma,
joka tulee myymään tässä tulevaisuudessa
meidän jalot hyvät tuotteemme ulkomaille kalliilla,
kun Kiina ja Intia ja Venäjä ja muut ovat oikein
varoissaan, ja meille jää sitten kaikki tämmöinen
geneettinen ja vähän huonompi ruoka tähän
maahan. Tämä on sen seurausta, että tätä meidän
huoltovarmuutta ei takaa mikään, ei edes se, että me
enää luottaisimme tähän oman
maamme hallitukseen. Eli täytyisi jotenkin varmuuden vuoksi
tehdä kansallinen hätätilalainsäädäntö tämän
kaltaiseen asiaan.
Sen verran sanoisin ed. Kalmarille, kun hän käytti
tekninen-sanaa, niin minä olen muutenkin huomannut, että täällä on
tullut lainsäädännön suhteen,
nimittäin justiin, kun meillä oli tämä ev.lut.-palkka-eläke-juttukin,
niin täälläkin lukee varmuuden vuoksi
valiokunnan kannanotoissa: "Uudistus on selkeästi lainsäädäntötekninen."
Ja tämäkin on nyt tekninen ja ehkä tämä on tekninen,
mutta silläkö sitten niin kuin aina saadaan sälytettyä tänne
kaiken näköistä, koska hirveä pelko
minulla heräsi tässä, kun täällä lukee, sitten
tässä laissa: "Huoltovarmuuden kehittäminen
ja varautumistoimien yhteensovittaminen kuuluvat työ- ja
elinkeinoministeriölle." En minä Pekkarista pelästynyt.
Mutta ministeriöt kehittävät, eli kehittävät-sana
on kaksi kertaa, ja aina, kun lukee kehittävät,
se tarkoittaa, että heikennetään, huononnetaan,
pannaan jotenkin niin kuin asia uudella sanakäänteellä,
niin kuin tiedätte, lehterit ainakin tietää.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Herra puhemies! Talousvaliokunta varmisti kyllä tämän
huoltovarmuuden turvaamisesta annetun lain ja puolustustaloudellisesta
suunnittelukunnasta annetun lain kumoamisesta annetun lain lakiesityksen
käsittelyn yhteydessä sen, että meidän
huoltovarmuusjärjestelmämme ja sen ydintoiminnot,
niin kuin täällä sanotaan, eivät
heikkene. Sitä en tiedä, uskalsiko kukaan väittää,
että ne paranevat, mutta tavoite on kuitenkin se, että järjestelmä tehostuu,
ei heikkene. Ja kun tällainen vakuutus saatiin näiltä asiantuntijoilta,
jotka mietinnön alussa on mainittu, muun muassa vuorineuvos Jaakko
Rauramolta, joka on puolustustaloudellisen suunnittelukunnan nykyinen
puheenjohtaja, niin valiokunta kyllä yksimielisesti uskoi
noihin vakuutuksiin ja katsoi, että tämä uudistus
on ensisijassa lakitekninen ja tällainen hallinnollinen uudistus
eikä tähän huoltovarmuuden sisältöön kajoava
uudistus.
Pientä epäilyä ehkä syntyi,
ja itsekin kyselin tätä sitoutumisen astetta,
että säilyykö se, kun tämä puolustustaloudellinen
suunnittelukunta lakkautetaan ja sitten perustetaan pienemmät
elimet. Tässä nykyisessä, vielä voimassa
olevassa järjestelmässä on kai seitsemisenkymmentä tahoa
edustettuna, ja siihen sitä kautta ovat eri tahot hyvin
vahvasti sitoutuneet. Ja juuri tässä järjestelmässä,
joka meillä tämän huoltovarmuuden osalta
on, tämä sitoutumisen aste yksityisten toimijoiden
ja eri viranomaisten osalta on se peruslähtökohta
koko järjestelmän uskottavuudelle, toimivuudelle
myös niissä tilanteissa, jotka ovat mahdollisia,
vaikka eivät tietenkään toivottavia.
Saimme siis tällaisen varmuuden tai varmistuksen ja lupauksen,
että tämä ei heikennä itse ydintoimintoja
eikä järjestelmää, vaan tehostaa
sitä. Ja näin sitten mietintö on yksimielinen
ja lyhyt.
Herra puhemies! Tässä yhteydessä on
sitten käyty keskustelua hieman laajemmin, ja on syytäkin
käydä, yhteiskunnan valmiudesta ottaa vastaan
erilaisia kriisitilanteita, jotka ovat todella mahdollisia, ja selvitä niistä.
Ehkä tässä yhteydessä pitäisikin
puhua huoltovarmuuden lisäksi yhteiskunnan toimintavarmuudesta.
Se saattaisi jopa kuvata paremmin tätä tilannetta
ja niitä riskejä, joita suomalaisessa yhteiskunnassa
tänä päivänä on ajatellen
esimerkiksi täällä mainittua tietoliikenteen
järjestelmää, pankkijärjestelmiä ja
muita vastaavia ja tietysti myös energiahuoltoa, sähkölinjoja,
ydinvoimaloita, maakaasuputkea jne. Näissä kysymyksissä ehkä ollaan
hyvinkin vakavien ja jopa tietyn asteisten uhkatekijöiden
alla koko ajan.
Tältä osin tämä uudistus
ei ole muuttamassa mitään, mutta voisi olla tarpeen
ja toivottavaa, että hallitus ja ministeri Pekkarinen,
jonka alaisuudessa tämä toimii, huolella tarkkailee
sitä, miten tämä nopea muutos tietoyhteiskunnassa
ja sen jälkeisessäkin yhteiskunnassa on valmis mahdollisiin
kriiseihin, joita voi tulla. Jos esimerkiksi meidän tietojärjestelmämme
jollakin tavalla vakavasti häiriintyy, niin miten me selviämme
siitä, miten energiahuollon kriiseissä mahdollisesti
selvitään jne. Nämä ovat niitä todella vakavia
isoja kysymyksiä, joihin voimme minä päivänä tahansa
törmätä, ja silloin järjestelmän täytyy
toimia. Tästä ei ole nyt kysymys tässä hallituksen
lakiesityksessä eikä mietinnössä,
mutta se on ydinkysymys.
Sitten lyhyesti totean vielä, että tässä on
puhuttu myös asiasta, joka on käsitteen "omavaraisuus"
alla, ja siltä osin ed. Pulliaisen kertoma ruuan tuotannon
kehitys maailmassa globaalisti on todella vakava kysymys. Nyt on
todella syöty viime vuonna varastoja, ruokavarastoja. Tuotanto
ei ole vastannut kulutusta. Kun ihmisten ostovoima on lisääntynyt,
niin kulutuskin on lisääntynyt ja monipuolistunut,
ja monia muita syitä on siihen. Tuotantoa on vähennetty
ja jopa, niin kuin äsken kuulimme, ruokaa on alettu polttaa.
Tällaista kehitystä ei kyllä voi pitää eettisesti
hyväksyttävänä eikä hyvänä ja
siksi siihenkin pitää kiinnittää globaalisti
ja EU:n alueella huomiota.
Muistan miten meillä silloin, kun liityttiin Euroopan
unioniin, silloinen ulkomaankauppaministeri voimallisesti sanoi,
että nyt sitten muistatte, herrat ministerit ja rouvat
ministerit, että enää ei saa puhua kansallisesta
omavaraisuudesta miltään osin, me olemme osa Euroopan
unionia ja Euroopan unionissa omavaraisuus on Euroopan unionin omavaraisuutta,
ei Suomen, vaikka täällä käytännössä saaressa
olemme. Itse en ole tällaista ajattelua koskaan hyväksynyt
enkä tänäkään päivänä hyväksy,
ja sen tähden vähän, eikä ihan
vähän, tämä EU-kriittinen näkökulma
on mielessäni edelleen. Mielestäni omavaraisuus ruuan
ja energian osalta pitäisi tällaisessa maassa
olla kaikissa oloissa ja kaikissa tilanteissa, näin ei
varmaan enää täysin ole, ja se on sitten ihan
oma lukunsa.
Lisäksi voi vielä todeta, että pankkijärjestelmän
osaltakaan me emme kovin omavaraisia enää ole.
Ulkomaiset pankit ovat vieneet meiltä nämä niin,
että meillä on yksi pankki, tämä niin sanottu
vähittäispankkiryhmä, puhtaasti suomalainen
enää. Muut ovat menneet muiden käsiin, ja
siinä on omat riskinsä, vaaratekijänsä.
En nyt halua mustamaalata, mutta nostan kuitenkin esille, että tällä tiellä ollaan,
jota ed. Lahtela tuossa vähän kritisoi, ja yhdyn
siihen kritiikkiin, että Suomen kansan etu on se, että Suomen
kansa itse hoitaa ja vastaa pääosin omista asioistaan
hyvässä, rakentavassa yhteistyössä muiden
maiden kanssa.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ihan tämmöinen pikantti yksityiskohta
ed. Kankaanniemen hyvässä puheenvuorossa oli se,
että huoltovarmuusasiat tässä TEM-uudistuksessa
kuuluvat ministeri Cronbergin toimialaan.
Anne Kalmari /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Itse asiassa, vaikka oppositiosta tässä puheenvuoro
tuli, kannatan lämpimästi kaikkea tätä,
mitä ed. Kankaanniemi sanoi. Haluan vielä muistuttaa
siitä asiasta, että vaikka EU:ssa on interventiovarastoja
esimerkiksi viljalle, niin nämä eivät
nimenomaan ole huoltovarmuusvarastoja eikä EU takaa meidän huoltovarmuuttamme.
Ainoastaan me itse pystymme elintarvikkeista huolehtimaan.
Pertti Virtanen /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Oikeastaan siinä tulikin se vastaus,
että EU ei takaa tätä. Mutta kun tosiaan ed.
Kankaanniemi sanoi, että kun me emme ole omavaraisia, eikä ilmeisesti
olla, niin mistä — vai onko se salaisuus — tämä meidän
huoltovarmuus nyt turvataan? Tuleeko se Ruotsista vai Venäjältä vai
onko sukellusveneitä Tanskasta tulossa vai mistä EU-maasta?
Voiko joku vastata tähän, vai onko tämä niin
ministeri Cronbergin alaa — sitäkö tässä nyt
tutkitaan? Eli miten, voisi sanoa ruoka ja tämmöinen,
taataan ja turvataan meidän kriisinaikainen säilymisemme?
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ne ovat kansallisia varastoja, mistä otetaan.
Se koskee polttoainetta, josta todetaan hyvin selvästi,
että keskitisleitä on niin ja niin monen kuukauden
varastot. Ne varastot joudutaan vielä määrävuosina
uusimaan niin, että täällä on
varsinainen tankkiautoliikenne Suomen maanteillä, koska
vaihdetaan vaan se dieselpolttoaine ja bensa niihin suuriin varastotankkeihin.
Samalla tavalla meillä on ruokavarastot, siilot, joissa
meillä on viljaa tietty määrä, turvetta
on 11 kuukauden polttomäärät jnp.
Anne Kalmari /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Aivan, kuten ed. Pulliainen sanoi, mutta nämä ruuan
varmuusvarastothan eivät nykyään ole
isoissa siiloissa, vaan ne ovat itse asiassa maatiloilla. Sen takia
muun muassa kuivurien ja varastosiilojen rakentamista maatiloille on
tuettu. Siksi on ensiarvoisen tärkeää,
että meidän maataloutemme pystyy olemaan elinvoimainen
jatkossakin. Toivon myös oppositiolta ymmärrystä sitten,
kun seuraavat maatalouspäätökset, joilla
esimerkiksi investointeja tuetaan, ovat tulossa.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämä talousvaliokunnan
mietintö ja hallituksen esitys on ilmeisesti tekninen.
Tuommoinen muutos, jota minä semanttisena asiana jäin
miettimään. Täällä sanotaan:
"Puolustustaloudellinen suunnittelukunta ehdotetaan korvattavaksi
Huoltovarmuuskeskuksen yhteydessä toimivalla Huoltovarmuusneuvostolla
- -." Siinä tietysti sana, joka puhuu puolustustaloudesta,
hieman muuttuu siviilisektorin suuntaan. Jäin ajattelemaan,
onko tällä sitten vaikutusta muun muassa puolustusvälinetuotannolle,
puolustusmateriaalituotannolle. Se nyt ei tästä ilmene,
mutta periaatteessa sama asia voi hoitua kyllä tuon huoltovarmuudenkin
kautta. Mutta tätä jäin tässä miettimään.
Täällä esille otettu kysymys kauran
polttamisesta energiaksi on todella myöskin eettinen kysymys.
Mutta nyt lienee niin, että viljan maailmanmarkkinahinta
on niin paljon noussut, että minulle tuossa aivan viime
päivinä vakuutettiin, että enää ei
kannata polttaa viljaa energiaksi, vaan vilja kannattaa käyttää nyt
jo viljana. Elikkä tämä olisi sinänsä myönteinen
asia, jos näin on.
Mutta todellakin toivon, että meillä pidetään huolta
siitä, että meillä on, niin kuin isäni
opetti: omavara, vieraanvara ja vielä jäämisenvara. Tämä koskee
kaikkea, mitä tarvitaan, alkaen elintarvikkeista. Toivon,
että meillä todella pidettäisiin huolta
siitä, että Suomessa on nämä omavaraisuudet.
Mikään EU ei tule meitä auttamaan eikä mikään
muu. Päinvastoin EU voisi tarvita meidän apuamme,
jos paha päivä tulee. Silloin olisi hyvä,
että meillä olisi se vieraanvarakin olemassa.
Elikkä me olemme helposti siinä luulossa,
että me jostakin saamme apua, jos huono tilanne koittaa.
Se on hyvin kyseenalaista kaikilta osiltaan. Ensinnäkin,
onko sitä apua jostakin annettavana, toisekseen, millä se
apu tänne tulisi. Siinä näitä ongelmia
on. Ja vielä kolmas kysymys: mitä se maksaisi,
jos sattuisi semmoinen ihme käymään, että jotakin
apua saataisiin, ja tulisiko sitä edes oikeaan aikaan.
Kuten esimerkiksi lintuinfluenssapandemian tullen, en usko ollenkaan,
että huolimatta mistään sopimuksesta
voitaisiin rokotteita saada tähän maahan silloin,
kun niitä tarvittaisiin. Pidän siksi muun muassa
tuossa kysymyksessä välttämättömänä,
että kotimainen rokotetuotanto palautetaan.
Samoin pidän murheellisena sitä, että perinteiset
valtion viljavarastot taitavat kumista tyhjyyttään — tätä pelkään.
Ainakin, kun olen seurannut niitä ulko-oven sisäänkäyntejä,
monilla viljasiiloilla ratakiskot ovat eivät vain ruosteessa vaan
raiteet entisille valtion viljavarastoille yleensä kasvavat
miehen mittaista mäntyä. Ainakin eräissä paikoissa
olen näin nähnyt. Toivon, että näin
puututtaisiin myös siihen, että meillä olisi
paitsi maatiloilla hajautettuna tätä varmuusvarastointia
niin myöskin näissä aikoinaan rakennetuissa
siiloissa.
Tämä huoltovarmuus on koko elämää,
kaikkia sektoreita koskettava asia. Suomessa on kiinnitetty huomiota
yhteiskunnan elintärkeitten toimintojen turvaamiseen. Tämän
me kaikki tiedämme. Tämä liittyy hyvin
läheltä huoltovarmuuteen. Toivon, että tämänkin
keskustelun virittämänä me entistä enemmän,
kun vielä on mahdollisuus suhteellisen hyvissä oloissa
varautua, tekisimme kaikilla sektoreilla niin täydellisen
varautumisen, että meillä tarvittaessa olisi mahdollisuus
myös auttaa niitä, jotka apua tarvitsevat, oman
huoltovarmuutemme lisäksi.
Pertti Virtanen /ps:
Arvoisa puhemies! Otin jo tuon omani pois, mutta sen verran,
kun ed. Lauri Oinonen mainitsi, että viljaa ei enää polteta,
niin meillä juuri tämä elintarvikeasiantuntija tuolla
tulevaisuusvaliokunnassa sanoi saman asian, kun täällä nyt äsken
oltiin niin huolissaan siitä, että ruokaa poltetaan,
niin tosiaan se on jo kääntynyt. Aivan kuin ed.
Pulliainenkin toi esiin asian, että me varastoja käytämme.
Mutta toisaalta vielä kysyisin tästä huoltovarmuudesta,
että onko EU:ssa ruuan ja viljan ja muiden peruselintarvikkeiden
suhteen nyt niin kuin ruvettu jonkinlaiseen asekätkentään.
Eli kun tuolla on kaikkia vakoilusatelliitteja ja kaikkea muuta,
niin onko meillä jotenkin salassa pidettävä omat
peltomme ja muut kunnossa ja siitoslehmämme ja muut tuolla,
että jos sattuu tulemaan joku kriisi, niin sitten me pärjäämme,
koska periaatteessahan EU estää sen, että meillä olisi
tämmöistä varavarastoa?
Juha Hakola /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Lauri Oinoselle totean, juuri niin kuin
ed. Kalmari tässä aiemmin totesi, että se,
miksi tuolla kasvaa käsivarren paksuista mäntyä joidenkin
siilojen edessä, johtuu siitä, että viljan
varmuusvarastot muun muassa ovat maatiloilla ja hyvin vähän enää näitä varmuusvarastoja,
mitä aikanaan on rakennettu, on enää käytössä.
Järjestelmä on siinä sillä tavalla
muuttunut.
Mitä sitten tulee, pitäisikö piilottaa,
kuten ed. Pertti Virtanen totesi tuossa: Ei kenties siitä ole kysymys.
Kai on kysymys vain siitä käytännöstä,
että siinä vaiheessa, kun niitä tarvitaan,
ei tarvitse lähteä hirveästi etsimään,
kun tiedetään, mistä ne löytyy.
Pertti Salolainen /kok(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Entisenä huoltovarmuudesta vastaavana
ministerinä haluan todeta, että tämä alue
on erittäin tärkeä ja on arvokasta, että siihen
paneudutaan. Täytyy todeta, että tilanne on koko
ajan muuttuva. Se ei ole mikään paikallaan pysyvä ilmiö,
vaan teollisuuden ja elinkeinojen kehittyessä tarvitaan
koko ajan sellaisia varaosia ja sellaisia tarvikkeita, jotka voivat
olla kriittisessä tilanteessa hyvinkin välttämättömiä. Siksi
on tärkeätä, että tämä ajattelu
koko ajan elää ja selvitetään,
mikä on Suomen selviämisen kannalta välttämätöntä.
En lähtisi vähättelemään
myöskään EU:n mahdollisuuksia tässä yhteydessä sen
vuoksi, että EU:lla on tiettyä valmiutta tämäntapaisiin toimiin,
mutta Suomi ei tietysti kriittisissä tarvikkeissa voi milloinkaan
jättäytyä vain ulkopuolisen avun varaan.
Mutta on muistettava, että esimerkiksi öljytuotteitten
osalta meillä on tiettyä solidaarisuusjärjestelyä EU-maiden
kanssa ja sillä on merkitystä.
Jouko Laxell /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Esimerkiksi elintarvikkeittemme huoltovarmuus
on pitkän päälle yhä tärkeämpää.
Huomioin esimerkiksi Kiinan, Intian ym. vaurauden vahvan lisääntymisen.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! On hyvä kuulla, jotta kauranpoltosta
olisi luovuttu. Mutta siellähän suunnitellaan
yhä edelleen bioetanolitehtaita sillä tavalla,
että siinä käytettäisiin viljaa mahdollisesti
raaka-aineena ja sitten sokerijuurikasta. Minusta nämä ovat
kuitenkin vastaavia ruokatarvikkeita sillä tavalla, jotta
voidaan se polttoaine tehdä muustakin.
Minusta nyt pitäisi tietysti Suomessa sekin linja ottaa,
lähdetäänkö tekemään
viljasta auton tankkiin polttoainetta vai tehdäänkö se
jostakin muusta. Toivoisin, että se keskustelu saataisiin sillä tavalla
käyntiin, jotta vaikka se on vähän nätimpi
tapa sanoa, jotta sitähän ei poltetakaan suoraan,
vaan vähän mutkan kautta, niin kuitenkin kaikki,
mikä on ruokaa, niin siitä ei lähdettäisi
tekemään tämmöistä.
Mutta jätteestä voi tehdä sitten. Biokaasu
on jo toinen asia tai turve tai puu tai kaikki, mikä nyt
on biohajoavaa ainetta, niin siitä pystytään
tekemään polttoainetta, mutta ei ruuasta. Joku
tämmöinen linjaus meidän pitäisi tehdä,
koska se on kestävä ja perusteltu myös niille
ihmisille, jotka muualla näkevät nälkää.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Palaan vielä näihin viljan
varmuusvarastoihin maatiloilla. Se on erittäin hyvä ja
monessa suhteessa toimiva järjestelmä. Mutta minä toivon, että aiemmat
valtion viljavarastot, ja aiemmat suuret varastot ja siilot voisivat
edelleen olla käytössä muun muassa siksi,
että ydinsaasteitten tunkeutuminen niihin olisi ilmeisesti
helpommin estettävissä kuin maatiloilla oleviin
suojiin. Muun muassa tämä on yksi näkökulma.
Ydinonnettomuudet tai mahdollisen ydinsodan tuomat haasteet, nämä asettavat
vielä kaikelle huoltovarmuudelle uusia vaatimuksia ja haasteita,
samoin vaihtoehtoiset liikennereitit. Nämä ovat
kaikin osin tärkeitä.
Juha Hakola /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tämä on erittäin
tärkeä asia, mihin ed. Lauri Oinonen nyt viittaa.
Mutta juuri siitä syystä näitä on
aikanaan purettu, että esimerkiksi vilja kun on sellainen,
että vuosikausia sitä ei voida vain varastoida
johonkin, vaan sitä pitää kierrättää.
Sitä pitää tietyllä tavalla,
voisi kai käyttää sanaa, huoltaa. Siitä syystä aikanaan tästä järjestelmästä on
luovuttu, kun ei ole enää niitä toimijoita.
Se huoltaminen ja ne toimijat löytyvät yksityisiltä maatiloilta,
joissa voidaan taata, että tämä tavara
on sitten kuranttia, kun sitä oikeasti tarvitaan.
Yleiskeskustelu päättyi.