8) Laki perintö- ja lahjaverolain muuttamisesta
Lauri Oinonen /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Lakialoitteeni 1/2008 vp liittyy
metsätilojen perintö- ja lahjaveron muuttamiseen.
Niin kuin kaikki tiedämme, kysymys perintö- ja
lahjaverosta on ajankohtainen asia, ja erityisesti nyt keskustellaan
kysymyksestä metsätilojen osalta.
Mielestäni silloin voidaan puhua metsätilasta, kun
tila on metsänhoitomaksuvelvoitteen alainen. Suomessahan
on laki metsänhoitoyhdistyksistä, ja siellä on
tarkemmin määritelty ne metsälöt,
metsätilat, tilakoot jo varsin pienestä metsäomaisuudestakin
alkaen, joista on maksettava metsänhoitomaksua. Jos metsänomistaja
omaa alan ammattikoulutusta, hän voi sitten tämän
perusteella anoa ja saada vapautuksen metsänhoitomaksuvelvollisuudesta.
Verottajalla on tiedot niistä metsälöistä,
joista he lähettävät myöskin metsänhoitomaksumääräykset,
jotka ovat luonteeltaan veronomaisia. Näin ollen, jos perintö-
ja lahjaverouudistuksessa määritellään
veronhuojennuksen pariin kuuluviksi ne metsätilat, jotka ovat
metsänhoitomaksuvelvollisia, silloin on erittäin
helppoa ja teknisesti yksinkertaista toteuttaa se myöskin
tässä yhteydessä.
Meillä on käyty useita keskusteluja esille
tuoden ajatuksia siitä, mitkä olisivat ne metsät,
joita voitaisiin ajatella perintö- ja lahjaverosta vapautettavaksi
tai sen osalta huojennettavaksi. Silloin esittämäni
malli olisi hyvin yksinkertainen ja selkeä, mutta hyvä mielestäni
myös siksi, että se tavoittaisi pääosan
suomalaisia metsiä. Usein pientila — asutustila
tai rintamamiestila, entinen torppa tai mäkitupalaistila — on
muuttunut metsätilaksi siitä syystä,
että aiempien vuosien ohjeitten mukaan on peltoja metsitetty
ja näin ollen entinen pientila, jolla on ollut peltoa ja
metsää, onkin sitten metsätila. Usein
on tehty myöskin ratkaisuja, että se entinen asuinrakennus
tai mahdollisesti edelleen asuinkäytössä oleva
rakennus on eriytetty erilleen ja metsät ovat sitten erillään. Usein
on kysymys melko pienistä metsäomaisuuksista,
jotka ovat kuitenkin omistajilleen, sanoisin, rakkaita sukusitein,
ehkä esivanhempien perintöjä, mutta myöskin
tärkeitä.
Jos lähdetään siitä, että metsäomaisuuden
raja, joka olisi perintö- ja lahjaverosta vapaa, tulisi jollakin
muulla perusteella määritellyksi, joten ulkopuolelle
tästä huojennuksesta jäisi tuollainen
tyypillinen pienmetsätila, jolle minä sen kaikkein
tärkeimmäksi katsoisin. Jos on todella suuri omaisuus,
usea sata tai jopa tuhat hehtaaria metsää tai
enemmän, minä ymmärrän, niin
metsien ystävä kuin haluan ollakin, että sieltä jo
voi jotain veroa maksaakin. Mutta silloin, jos omaisuus on pinta-alaltaan
pienempi, näkisin, että juuri nämä tilat
pitäisi saada tämän huojennuksen pariin.
Silloin tuommoinen looginen perusta on tämä metsänhoitomaksuvelvollisuus.
Usein juuri näillä muutaman hehtaarin, muutaman
kymmenen hehtaarin metsäpalstoilla omistajat itse tekevät
metsänhoitotöitä, ja erityisesti nyt,
kun niin sanotut suuret ikäluokat ovat vapautumassa työelämästä,
moni voi jatkaa sitä työn tekemistä siellä omassa
metsässä, tuottaa puutavaraa maan puuhuollon turvaamiseksi
hankintahakkuilla tai käteismyyntihakkuilla, tuottaa bioenergiaa
raivauksissa. Toivonkin, että tähän liittyen
myöhemmin sitten päästäisiin
ratkaisuun, että poistettaisiin hankintatyön verovapaan
kuutiomäärän yläraja niin, että henkilö, joka
haluaisi itse omassa metsässään tehdä myyntiin
puuta, voisi tehdä sen ilman tätä nykyistä oman
työn rankaisemista verotuksen kautta. Samalla kannustettaisiin
ihmisiä tekemään työtä omissa
metsissään, pitämään
niistä huolta, kunnostamaan, ja mikä tärkeintä nyt,
myöskin puuhuollolle tärkeitä puutavarakuutiometrejä saataisiin
sieltä metsistä.
On sanottu, että tämä minun lakialoitteeni
johtaisi metsäomaisuuden pirstomiseen pienempiin yksiköihin.
Minä en ymmärrä, kuinka tämä olisi siihen
johtamassa. Ne päätökset tehdään
ihan muissa omistajien keskinäisissä ratkaisuissa. Minä vain
näen, että tämä olisi selkeä ja
oikeudenmukainen ratkaisu, joka nimenomaan tukisi perinteistä suomalaista
pienomistusta.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa herra puhemies! Vaikka ed. Lauri Oinosen aloite on
hyväntahtoinen, pidän kuitenkin sitä hieman
arveluttavana, että hallituspuolueeseen kuuluva edustaja
esittää juuri nyt tässä perintö-
ja lahjaveron uudistusta, etenkin, kun tiedetään,
että hallitukselta on tulossa lähiaikoina esitys
perintö- ja lahjaveron muuttamisesta siten, ettei yritysmäiseen
toimintaan liittyvää omaisuutta vapauteta kokonaan
verosta. Miten sitten olisi poliittisesti mahdollista, että metsäomaisuuden
periminen vapautettaisiin kokonaan verosta ja vain osalta metsänomistajia? Olen
usein ollut ed. Oinosen kanssa samaa mieltä, mutta tällä kertaa
valitettavasti olen eri mieltä.
Arvoisa puhemies! Yritysten sekä maa- ja metsätilojen
osalta lähtökohdaksi on otettu nykyisen perintöveroa
koskevan huojennuksen laajentaminen 60 prosentista 80 prosenttiin
sekä yritysten että maatilojen osalta. Tällä halutaan
turvata yrittäjyyttä ja työpaikkojen
säilymistä kautta maan. Hallituksen ohjelmakirjauksen
toteuttaminen siten, että vain tietylle osalle yrityksen omaisuudesta
olisi myönnetty täysi verovapaus, olisi merkinnyt
yritysten taseomaisuuden erottelua ja tapauskohtaista arviointia.
Täyden verovapauden toteuttaminen olisi johtanut väistämättä siihen,
että osalla yritystoiminnan jatkajista verotus olisi kiristynyt
merkittävästikin nykytilanteeseen verrattuna.
Reijo Paajanen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Lauri Oinonen ahkerana edustajana aloitti
hyvällä lakialoitteella ja esityksellä,
mitä sukupolvenvaihdostilanteeseen tulee, mutta mi-nä itse
totean samalla tavalla kuin veli tässä vasemmalla,
että tämä sukupolvenvaihdos liittyy isompaan
kokonaisuuteen niin maa- ja metsätaloudessa kuin myös
yritystoiminnassa ja se pitää käsitellä yhtenä kokonaisuutena.
Hallitusohjelmassa on linjaukset, millä tavalla perintöveroa tullaan
uudistamaan, ja työtä ilmeisesti kovasti tehdään.
Minusta tässä on nyt maltti valttia ja ei pidä mennä sillä tavalla
asioitten edelle odottamatta, mitä tuo varsinainen verouudistus
tuo kokonaisvaltaisesti tullessaan.
Tästä taatusti syntyy iso meteli. Veron poistaminen
niin yritysten kuin maa- ja metsätilojen sukupolvenvaihdokseltakin
on tunteita herättävä asia. Tärkeää on,
että kun meillä väestö ikääntyy — meillä on
jäämässä 70 000 yrittäjää niin
maa- ja metsätalouden kuin muiden yritysten osalta eläkkeelle — sukupolvenjatkajia
tarvitaan. Ed. Oinosen aloite saa varmasti asianmukaisen käsittelyn,
mutta näen, että se jatko olisi tämän
ison kokonaisuuden joukossa.
Juha Hakola /kok:
Arvoisa puhemies! Itse asiassa edeltäviä puhujia
mukaellen totean myös saman asian, että ed. Lauri
Oinosen lakialoite on hyvää tarkoittava ja aivan
varmasti monelta osin kannatettavakin. Aivan selvää on
se, että koko Suomen metsäteollisuus ja yksityinen
metsäomistajuus ja muu tällainen vaatii ja tarvitsee kannustavuutta,
mutta aivan samalla tavalla kuin ed. Paajanen sanoi, lakialoite
on kuitenkin kytkettävä osaksi tuota laajempaa
perintö- ja lahjaveron muutosta, joka hallituksen esityksenä on tulossa.
Mitä sitten tulee siihen, ketkä noita metsätiloja
pitävät ja metsiä hoitavat, ed. Oinonen
kertoi pitkät tarinat siitä, ja niihin on kyllä helppoa
yhtyä näin kaupunkilaisenakin. Pienen palan metsää joskus
omistaneena se ei ole kyllä kovin helppo operaatio, että kyllä se
kannustavuutta vaatii.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Jonkinlainen asiantuntija itse olen tässä ainakin
hankintatyön osalta, jota on tullut tehtyä joka
vuosi jonkin verran.
Itse tämä ed. Lauri Oinosen aloite, jossa
hän vetoaa puuhuollon turvaamiseen, tämä perintö- ja
lahjaveroasia, ei sitä puuhuoltoa turvaa, vaan minusta
pitäisi tehdä muita toimenpiteitä, esimerkiksi
semmoisia, jotta kun noudattaa metsänhoitosuunnitelmaa,
niin siinä voisi tulla verohuojennusta enemmän
ja tämmöistä veroporkkanaa. Sitten jos
taas ei noudata, siis jättää hakkuut
suorittamatta siinä aikataulussa, mitä metsähoitosuunnitelma
on, siitä voisi tulla vähän keppiäkin. Itse
tämän perintö- ja lahjaverosta kokonaan
vapauttamisen näen vähän samalla tavalla
kuin edelliset puhujat, jotta kyllä tässä pitäisi
olla linjassa kaikkien muiden omaisuudenlajien kanssa. Nyt on jo
olemassa semmoista eriarvoisuutta, jotta jos on maatilan omistaja
tai duunarin lapsi, niin siinähän on ihan erilainen
tämä perintöverokohtelu metsän
osalta. Jos katsotaan kansalaisia yhdenvertaisesti, niin tämän
pitää kohdella kaikkia samalla tavalla. Ei siis
saa tehdä sellaista eriarvoa, mitä ymmärsin,
että hallitus on tekemässä varmasti esitystä,
jossa tämä kuilu kasvaisi. Nimittäin
rajan vetäminen siihen, minkä verran omistaa omaisuutta
tai metsää, niin jos siihen tehdään
joku keinotekoinen raja, niin varmaan tulee aika paljon riitoja
siinä puolessa. Näkisin, jotta näissä kysymyksissä,
niin kuin sanoin tuossa, kaikki omaisuuden lajit olisivat vähän
samassa asetelmassa, jolloin muilla konsteilla pitää tämä puuhuolto
ratkaista kuin tällä perintö- ja lahjaverokysymyksellä.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Kiitän kaikkia edustajia, jotka
ovat halunneet käyttää puheenvuoron tästä asiasta.
Haluan, että minun lakialoitteeni on myöskin yksi
aloitteen muodossa tuotu puheenvuoro erittäin ajankohtaiseen
keskusteluun hallituksessa tästä asiasta annettavan
hallituksen esityksen valmisteluun.
Tiedän, että esittämääni
näkemystä muun muassa metsänhoitoyhdistysten
taholla ja Metsänomistajaliiton taholla pidetään
varsin hyvänä. On katsottu, että tällöin
käytännössä metsätilat
tulisivat tämän lainsäädännön
piiriin, jota toteutettaisiin metsänhoitomaksuvelvoitteen
perusteella. Tiedän, että siihen on suunnitteilla
muunkinlaisia järjestelmiä. Perusteeksi on esitetty
maatalousyrittäjän eläkemaksuvelvollisuuden
perustetta. Tämä tietäisi Keski-Suomessa,
että metsäomaisuuden pitäisi olla silloin
75 hehtaaria, eteläisessä Suomessa 50 hehtaaria
ja pohjoisessa Suomessa 100 hehtaaria. Vaikka Multialla, synnyinpitäjässäni,
tai kotikaupungissani Keuruulla, metsä on hyvin tärkeässä asemassa,
niin loppujen lopulta melko harvat tilat ovat noin suuria, että ne
tulisivat tämän piiriin. Tyypillisimmillään
metsäomaisuus on tuommoisen 39 hehtaaria, mediaani on 39
hehtaaria, elikkä tyypilliset metsätilat jäisivät
sitten tämän vapautuksen ulkopuolelle, ja huojennuksen
voisivat saada, jos kaavailut menevät, niin kuin olen kuullut,
juuri ne, joilla on metsäomaisuutta enemmän. Elikkä minusta
tämä menee silloin väärin päin,
että silloin, kun omaisuutta on enemmän, silloin
saataisiin verohuojennus, mutta pienemmästä omaisuudesta
sitä ei saataisi. Lakialoitteellani olen halunnut juuri
pienemmän omaisuuden saattaa vähintäänkin
tasavertaisesti verohuojennuksen piiriin. Minä en ymmärtäisi
sitä, että suuresta omaisuudesta huojennus annetaan
mutta ei pienestä. Ja kun se vielä perustuisi
noin keinotekoiseen rajaan kuin hehtaarikokoon, niin se ei metsätalouden
kohdalla ole ollenkaan ainut määritelmä omaisuuden
arvosta. Kaikki tiedämme, että metsän
arvo määräytyy metsätalouden
yhteydessä puuston arvon mukaan kaikkein eniten, elikkä hehtaarimäärältään
pienikin metsälö saattaa olla paljon arvokkaampi
kuin pelkällä taimistoasteella oleva hyvinkin
suuri metsä. Tämän vuoksi tämä metsänhoitomaksuvelvollisuus
olisi tuossa selkeä peruste. Aloitteellani olen halunnut
luoda juuri keskustelua siihen suuntaan, että pieni omaisuus
olisi paljon mielekkäämpi saattaa verohuojennuksen
piiriin ja sitten, jos on todella suuresta omaisuudesta kyse, niin
siellä jonkunlainen vero, jos veroa halutaan periä tässä yhteydessä, voisi
paremminkin olla, eikä päinvastoin.
Sitten on käyty keskustelua siitä, tulisiko
tämä huojennus koskemaan vain niitä,
tässä tapauksessa perinnön tai lahjan
saajia, jotka ovat päätoimisia metsätalousyrittäjiä.
Tämän rajan vetäminen ei ole yksioikoisen
helppoa. Olen keskustellut eräitten verovirkailijoitten
kanssa. Tämä olisi aika tavalla pulmallinen asia
määritellä, kuka saa päätoimeentulonsa
metsätaloudesta ja kellekä se on sivutulo. Kenties
siinä jotkut kriteerit olisi luotavissa, mutta minä pidän
niitä ongelmallisina. Käytännössä tämä merkitsisi
sitä, että ani harvat metsät sitten tulisivat
tässä yhteydessä tämän tavoitteena
olevan verohuojennuksen piiriin.
Arvoisa puhemies! Toivon, että tämä lakialoite
herättää myöskin hallituksen
esityksen valmistelijoitten parissa keskustelua ja on omiaan ohjaamassa
siihen, että juuri pienemmän omaisuuden omistajat
olisivat myöskin saamassa verohuojennuksen.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Äsken, kun käytin puheenvuoron,
en halunnut näihin yksityiskohtiin lähteä,
mitä ed. Lauri Oinonen tuossa perusteli. Tätä juuri
tarkoitin äskeisellä puheenvuorollani, jotta tässä ne
rajaukset, joita nyt nykyinen hallitus on suunnittelemassa, tarkoittaisivat
sitä, jotta ökyisännille, siis näille
kaikkein rikkaimmille, annettaisiin helpotuksia. Siinä mielessä tämä hallitus
nyt tälläkin esityksellä, mitä on
valmistelemassa, kuvaa, jotta se on kaikkein rikkaimpien, siis isoimpien
isäntien hallitus. Mutta sitten se pienempi tilallinen,
jolla on vähemmän metsää tai
sattuu olemaan semmoinen, joka käy vieraassa työssä ja
saa siitä pääasiallisen toimeentulon,
mutta hänellä on siitäkin huolimatta
metsää, maksaisi tiukemman veron. Siinä mielessä ed.
Oinonen on juuri oikeassa, jotta näitä ei pitäisi
unohtaa näitä pienempiäkään. Kaikkia
pitää kohdella Suomessa tasapuolisesti myös
tässä lahja- ja perintöverouudistuksessa, mitä hallitus
on suunnittelemassa. Toivon mukaan tämä aloite
johtaa siihen keskusteluun hallituksen sisällä,
jotta rajat ainakin tulevat huomattavasti alemmaksi, mitä hallitus
on tällä hetkellä suunnitellut.
Keskustelu päättyi.