4) Hallituksen esitys laiksi verotililain 8 §:n muuttamisesta
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa herra puhemies! Tämä hallituksen
esitys koskee verotililakia ja sen 8 §:n muuttamista.
Haluan palauttaa mieleenne, että tämän
vuoden alusta astui voimaan verotililaki, joka on kyllä äärettömän
hyvä laki. Työnantaja pidättää ennakonpidätykset,
sosiaaliturvamaksut, tilittää nämä valtiolle
ja näkee omalta verotililtään, kuinka
paljon hän on suorittanut ja kuinka paljon hänen
pitäisi suorittaa, onko maksanut oikean summan.
Tähän liittyy kuitenkin tiettyjä ongelmia,
ja ne koskevat lähinnä ilmoitusten antamista.
Jos ilmoituksen antaa elektronisesti, niin se on annettava viimeistään
kuukauden 12. päivänä, mutta jos se annetaan
paperilla, niin sen tulee olla verohallinnon tiedossa kuukauden
7. päivänä. Nyt tuo kuukauden 7. päivä voi
olla pyhäpäivien takia sellainen päivä,
että yrittäjän pitäisi tehdä se
ilmoitus ehkä jo 4. päivänä,
ja tähän tulee nyt muutos niin, että pidennetään
kahdella päivällä silloin, kun pyhäpäivät
tavallaan muuttavat tämän tilanteen, mutta ei
se mitään. Tähän liittyy se
ongelma, että jos ilmoitus ei ole verohallinnolla määräpäivänä,
seuraa 20 prosentin vuotuinen korko sille summalle, mikä yrittäjän
pitäisi maksaa kuukauden 12. päivänä.
Vaikka hän maksaakin oikean summan kuukauden 12. päivänä,
niin vain se, että tämä ilmoitus on saapunut
liian myöhään, johtaa siis 20 prosentin
korotukseen. Tätä vastaan yrittäjät
ovat aika voimakkaasti protestoineet. Eduskunta on kyllä siitä jo äänestyspäätöksen
tehnyt ilman, että siihen olisi tullut mitään
muutosta.
Minä en tätä asiaa ottaisi esille,
mikäli kentältä ei olisi tullut niin
paljon palautetta tästä verotililaista. Viimeksi
tänä päivänä tuli ilmoitus
yrittäjältä, joka oli tehnyt kaikki ilmoitukset
säädetyssä ajassa, oli tehnyt ne paperilla,
mutta tämä ilmoitus ei ollut tullut verohallinnon
tietoon.
Nyt joku tietenkin voi sanoa, että no, miksi hän
ei tee sitä elektronisesti. No, kaikki yrittäjät eivät
ole tähän uuteen järjestelmään
siirtyneet. Tämä koskee ennen kaikkea pienyrittäjiä.
He ovat tottuneet siihen, että ilmoitus tehdään
paperilla, pannaan kirjekuoreen ja lähetetään
verohallinnolle toivon mukaan siinä oikeassa ajassa. Kun
monella yrittäjällä on aika kova kiire
ja pitää tehdä paljon muutakin kuin veroilmoituksia ja
ilmoituksia siitä, kuinka paljon pitäisi maksaa, niin
he haluaisivat lähettää tämän
ilmoituksen faksina. Verohallinto on kuitenkin suhtautunut kielteisesti
siihen, että faksilla tehdään nämä ilmoitukset,
ja on jopa antanut kielteisen päätöksen:
faksilla ei saa tietoja lähettää. Mutta
onneksi painostuksen jälkeen, kentältä on
tullut painostusta verohallintoon päin, verohallinto on
nyt kyllä tavallaan hiljaisesti hyväksynyt sen,
että jos ilmoitus tulee faksina ja oikeassa ajassa, mitään 20
prosentin viivästyskorkoa ei määrätä.
Verotililaki on äärettömän
hyvä. Se on hyvä verottajalle. Se on hyvä verovelvolliselle.
Mutta siihen liittyy vielä tällaista sisäänajovaihetta,
ja sen takia toivon — tiedän, että tämä toivomus
ei täältä mene, mutta se voi mennä muuta
tietä verohallintoon — että alkuvaiheessa
katsottaisiin ja ymmärrettäisiin, että järjestelmä ei
pysty astumaan täydellisenä voimaan heti ensimmäisenä päivänä.
Kun tämä otettaisiin huomioon, niin ei pitäisi
kyllä määrätä tuollaisia
20 prosentin viivästyskorkoja, jos ilmoitus on myöhästynyt
sen takia, että posti ei ole toimittanut sitä oikeassa ajassa
perille, vaikka olisikin pitänyt kahdessa päivässä toimittaa
se perille, ja varsinkaan silloin, kun maksu on kuitenkin suoritettu
oikeassa ajassa.
Mikko Alatalo /kesk:
Arvoisa puhemies! Varmasti on suuryrityksille ollut paljon
etua tästä uudesta verotilijärjestelmästä.
Ne pystyvät näin käyttämään
näitä pidätyksiä hyväkseen, mutta
tämä tiukka säännös,
että 12. päivä pitää olla
tuo tieto, paljonko veroja on pidätetty, ja myös
7. päivänä paperilla lähetettynä ...
Ymmärrän, että monella firmalla on ollut
näitä veroja myöhässä ja
valtio ei ole saanut rahojaan ajoissa. Siitähän
tässä on kysymys. Rahan kierto on toisaalta pikkufirmoilla
hidastunut todella, ja rahaa ei tule sisään veropäivinä välttämättä.
Tämä, että pidennetään
aikaa pyhävapaiden vuoksi, on hyvä asia. Mutta
nimenomaan kiinnitän huomiota 20 prosentin korkoseuraamuksiin.
Ne ovat erittäin kovat. (Eduskunnasta: Äänestitte
puolesta!) — Olen äänestänyt
puolesta, mutta tiedän kyllä, että siitä on
palautetta tullut. — Ne ovat erittäin kovat silloin,
jos ilmoitus myöhästyy tai jos se on vaikka virheellinen,
jos siinä on pienikin virhe.
Tässä mielessä minusta asia sinällään
on hyvä, mutta verottajalla pitäisi olla joustavuutta,
jos paperi ei ole mennyt perille. Kaikki yrittäjät
eivät ole elektronisessa järjestelmässä,
ja silloin, jos tulee tällainen tahaton myöhästyminen,
olisi nähtävä tämä asia
omana asianaan eikä sellaisena, että joku tahallisesti
pidentää veronmaksuaan ja lykkää sitä siitä syystä,
että haluaa käyttää sen rahan
johonkin muuhun.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Verotilijärjestelmä on erittäin
hyvä ja sujuva, ja kun se kehittyy, se on melkoinen askel
eteenpäin verojen maksamisessa ja perinnässä.
Kuitenkin täytyy sanoa, että tähän
järjestelmään sisältyy tiettyä byrokratiaa,
ja hyvä esimerkki on se, että ei riitä se,
että määräaikaan mennessä maksaa
maksun, vaan myöskin ilmoituksen täytyy olla perillä määräaikaan
mennessä, jotta ei joutuisi maksamaan seuraamusmaksuja
sen johdosta. Tämä 7. päivä on
suhteellisen tiukka aikataulullisesti, niin että kaiken
saa siihen mennessä valmiiksi. Varsinkin pienemmillä yrittäjillä nuo
asiat eivät ole ihan niin hyvin resursoituja kuin suuremmissa yrityksissä,
ja on erittäin hyvä, että nyt annetaan tällä lakiesityksellä joustavuutta
siihen, että varsinkin niissä tilanteissa, joissa
on pyhäpäiviä, voidaan joustaa tästä 7.
päivästä. Tämä on erittäin
kannatettavaa, pienyrittäjämyönteistä politiikkaa.
(Ed. Zyskowicz: Hyvä, sopii hallitukselle hienosti!)
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Täällä on käytetty
erittäin asiantuntevia, selkeitä puheenvuoroja.
En nyt käy toistamaan, haluan vain yhtyä niissä esitettyihin
ajatuksiin. Edelleen tulkinnan pitäisi olla sillä tavalla
yksiselitteisen selvä, ettei tule tulkintaongelmia. Jos
ajatellaan postilähetystä, niin veroilmoitus katsotaan
jätetyksi määräaikaan mennessä,
jos siinä on sen päivän postileima, jolloinka
veroilmoitus on jätettävä. Tämä tulkitaan
oikein jätetyksi. Tämmöisissä tulkintatapauksissa
muutoinkin toivon, että verotuksessa päästäisiin
samaan linjaan. Kun asianomainen on jättänyt määräaikana,
on postin vastuulla, mitenkä postilaitos tässä maassa
toimii.
Edelleen näen niin, että paperiversioiden
tulee olla aina asioinnissa mahdollisia. Vaikka sähköinen
käytäntö on lisääntynyt,
paperi on aina paperia, ja sen takia sitä näissä asioissa
pitää voida käyttää.
Tässä yhteydessä tuon epäkohtana
myös sen esille, että verottaja on supistamassa
palveluverkostoaan. Tämä on epäkohta.
Niin yrittäjät kuin muutkin verovelvolliset tarvitsevat
myös neuvontaa ja asiointia, ja silloin palveluverkoston
tiheydellä on merkitystä. On hyvin valitettavaa, että Keski-Suomessa
esimerkiksi ollaan sulkemassa Keuruun ja Joutsan veropalvelupisteet
ja keskittämässä toiminnot maakuntakeskukseen. Lähellä oleva
palvelupiste auttaisi siinä, että ilmoitukset
myös tulisivat määräaikana paremmin perille
ja neuvonnan kautta oikein täytettyinä.
Markku Pakkanen /kesk:
Arvoisa puhemies! Verotililaki sinällänsä on
hyvä laki, mutta tämä ilmoituksen jättäminen
ja sen aikataulun kiristäminen ovat varsin kohtuuttomia
pienyrittäjiä kohtaan. (Ed. Kallis: Äänestit
sen puolesta!) Itse kuulun tähän ryhmään,
joka joutuu tämän ilmoituksen tekemään.
Kun sähköinen ilmoitus saa 12 vuorokautta aikaa
ja paperinen tai muu ei-sähköinen vain 7 vuorokautta,
niin tämä on myös epäsuhta:
Nopeaa viestintää suositaan, sille annetaan lisäaikaa.
Sitä, josta tiedetään, että se
kestää kauemmin, tiukennetaan.
Moni pienyrittäjä ei myöskään
pysty käytännössä aina hoitamaan
näitä asioita 7 päivässä,
ja edellisen kuukauden tilanne ei aina ole vielä selvillä,
niin että pidän tätä täysin
kohtuuttomana ja siinä mielessä vielä,
että tämä ilmoitusasia sanktioidaan.
Se ei ole millään lailla perusteltua, koska yleensä maksun
maksamatta jättäminen on sanktioitua. Mutta jos
ilmoituksen myöhästymisestä tulee sanktiot,
se on minusta epäoikeudenmukaista pienyrittäjää kohtaan.
Bjarne Kallis /kd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Ed. Pakkanen totesi, että paperiversion
lähettäjällä on seitsemän
päivää aikaa. Ei hänellä ole
seitsemää päivää aikaa,
hänellä on käytännössä viisi
päivää aikaa, koska paperin pitää olla
perillä seitsemäntenä päivänä.
Kyllä on ollut todella mielenkiintoista kuulla, että yksi
hallituspuolueen edustaja toisensa jälkeen käyttää sellaisia
ilmaisuja, että lain määräys
20 prosentin viivästyskorosta on kohtuuton. Tästä eduskunta äänesti,
ei siitä nyt niin hirveän monta kuukautta ole.
Ne, jotka tänä päivänä pitävät
sitä kohtuuttomana, pitivät sitä ihan
oikeana silloin, kun siitä äänestettiin.
Kannattaa kyllä silloin, kun asia on esillä ja
tehdään se lopullinen päätös,
miettiä, mitä se päätös
itse asiassa tuo mukanaan.
Sanna Lauslahti /kok:
Arvoisa puhemies! Näiden päivämäärien
tarkoitus on todennäköisesti ohjata sähköisten
järjestelmien käyttöön.
Verotilijärjestelmähän on hyvin selkeä.
Mielestäni se yksinkertaistaa myös pienten yrittäjien kannalta
maksuja ja ilmoitusten tekoa. Jos otetaan esimerkki pienestä yrittäjästä,
joka maksaa palkan 30.1., niin tietenkin herää kysymys,
miksi yrittäjä odottaa vaikka 5. päivään
täyttääkseen sen lomakkeen, koska parhaimmillaanhan
sen ilmoituksen tekee samalla kertaa. Itse olen tehnyt näitä ilmoituksia.
Olen mennyt pankkiasioille ja tehnyt Tyvi-ilmoituksen samalla kertaa.
Tänä päivänä harvempi
yrittäjä välttyy käyttämästä sähköistä pankkiasiointia,
jonka yhteydessä voi samalla myös kirjautua Tyvi-palveluun
ja tehdä ilmoitukset.
Samoin meillä Verohallinto on hyvä esimerkki
siitä, kuinka Palkka.fi-palvelu on yksinkertaistanut käsittelyä.
Kun yrittäjä maksaa palkan Palkka.fi:n kautta,
sieltä muodostuvat samanaikaisesti ilmoitukset Verohallintoon.
Tältä osin voi sanoa, että Verohallinto
on tehnyt erinomaista työtä viedessään
meidän yrittäjiä, myöskin meitä yksityisiä henkilöitä,
käyttämään näitä sähköisiä palveluita.
Ne ovat hyvin yksinkertaisia ja helppoja käyttää.
Matti Saarinen /sd:
Herra puhemies! Oma ajatteluni on hyvin lähellä sitä,
mitä täällä ed. Lauslahti äsken
erinomaisen hyvin lausui. Olen ymmärtänyt, että tässä laissa
on yrittäjäystävällinen henki.
On tarkoitus parantaa toimintaedellytyksiä.
Olen myös ymmärtänyt niin, että nämä verontilitykset
ovat yritystoiminnassa tällaisia vakiotoimenpiteitä.
Jos sitten tapahtuu jotain poikkeuksellista, niin verottaja on myös
asiantuntijakuulemisen yhteydessä ilmoittanut, että kyllä heillä on
myöskin joustavuutta. Ei verottaja ehdottomasti kiilusilmäisesti
katso kellosta, milloin voisi jonkun 20 prosentin koron räpätä,
vaan verottajan kanssa voi myöskin olla vuorovaikutussuhteessa
ja keskustella. Vaikkei sitä voi pykäliin kirjoittaa,
niin hallintomenettelylain hengen mukaan — hallintomenettelylakihan
koskee kaikkia julkisia viranomaisia, koskee myös verottajaa — aika
pienetkin signaalit jo takaavat puhevallan jatkossa. Jos on jotain
poikkeuksellista, hallintomenettelylaki antaa myös suojaa yksilölle
viranomaisia kohtaan, jos hän yrittää hoitaa
asiaansa, asia on vireillä ja se hoidetaan. Todella, jos
tulee hätä käteen, tällaisia
force majeure -tilanteita verottaja on ilmoittanut kyllä ymmärtävänsä.
Vaikka esimerkiksi faksin käyttöä ei
voi kirjoittaa pykäliin, niin käytännön
elämässä, vaikka se aiheuttaa verottajalle
kyllä työtä, kuuleman mukaan faksillakin
jätetty ilmoitus voidaan hyväksyä, kun
se annetaan niissä määräajoissa, mitä tähän
on kirjattu, ja silloin siitä ei seuraa sanktioita.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Lauri Oinonen arvosteli omassa
puheenvuorossaan verohallinnon palveluja. En osaa ottaa kantaa Keuruun
palvelupisteen tarpeellisuuteen, mutta yleisesti ottaen haluan antaa erittäin
vahvasti tunnustusta Verohallinnolle sen palvelutoiminnan kehittämisestä.
Muistan hyvin niitä aikoja, kun esimerkiksi helsinkiläiset
jonottivat pitkiä aikoja viimeisenä veroilmoituksen
jättöpäivänä Helsingin
Merihaassa, että pääsivät jättämään
veroilmoituksensa. Tämän jälkeen Verohallinto
kehitti palveluja ensinnäkin niin, että ilmoitukset
saattoi jättää suoraan auton ikkunasta
siellä Merihaan alla ja sen jälkeen Helsingin
keskustassa olevassa erityisessä palvelupisteessä,
ja nykyään tulevat veroehdotukset kotiin ja siellä sitten
tarkistetaan, että veroilmoitus omalta kohdalta on kohdallaan. Mielestäni
Verohallinto on ollut esimerkillinen sektori julkishallinnon palvelutoiminnan
kehittämisessä ja palvelutoiminnan asiakaslähtöisyydessä.
Toivoisin että monet monet, muut julkisen hallinnon sektorit
ottaisivat Verohallinnosta oppia ja esimerkkiä oman palvelutoimintansa
kehittämisessä.
Anne Kalmari /kesk:
Arvoisa puhemies! Allekirjoitan kyllä sen, mitä ed.
Zyskowicz sanoi asiakasnäkökulmasta Verohallinnossa.
Sinänsä on erittäin hyvä, että tämä palvelualttius
on, koska esimerkiksi meikäläinen lähetti
verolomakkeensa juuri Jämsään ja sinne
on ajomatkaa 250 kilometriä, niin että ei tekisi
mieli perään lähteä.
Mutta tästä verotililaista, joka on hyvä uudistus.
On aivan totta, kuten ed. Lauslahti totesi, että tässä pyritään
nimenomaan siihen, että ihmiset siirtyisivät sähköisen
palvelun käyttöön. Yhden epäkohdan
haluan nostaa esiin sähköisen palvelun käytöstä:
Palkka.fi, joka on upea järjestelmä. ei nyt uuden
käytännön eli tämän
verotililain myötä enää erittele
ennakkoja ja sotuja, ja kuitenkin yritysmaailmassa ne täytyy
veroilmoituksiin eritellä. On huonoa, että näitä tiliöintejä ei sieltä suoraan
saa.
Toinen asia. Jos me kannustamme sähköisiin palveluihin
siirtymistä, niin silloin sähköisten palvelujen
täytyy toimia joka puolella Suomea. Ennen kuin tulin kansanedustajaksi,
olin sellaisen modeemiyhteyden varassa, jonka tyyppisellä yhteydellä erittäin
moni yrittäjä haja-asutusalueella toimii. Se oli
aivan luojassaan, että se yhteys pysyi niin kauan auki,
että tämän prosessin siellä sai
tehtyä. Eli meidän pitää järjestää sitten
niin, että se käytäntö on edes
mahdollinen joka puolella Suomea.
Puhemies:
Asian käsittely keskeytetään.