3) Valtiontalouden tarkastusviraston erilliskertomus eduskunnalle:
Finanssipolitiikan tarkastuksen vaalikauden 2011—2014 puoliväliraportti
Peter Östman /kd:
Arvoisa puhemies! Hallituskautta on takana vajaat kaksi vuotta,
ja parasta aikaa hallitus käy puolivälitarkasteluaan.
Oppositio on välillä syyttänyt hallitusta
vuoroin aikaansaamattomuudesta ja vuoroin siitä, että eri uudistusten
aikataulut ovat liian kireät. Siksi on hyvä tarkistaa
hallituksen tavoitteet ja saavutetut tulokset myös Valtiontalouden
tarkastusviraston suorittaman finanssipolitiikan tarkastuksen näkökulmasta.
Ja olisi tietysti ollut toivottavaa, että opposition edustajia
olisi ollut paikan päällä enemmän
kuin yksi.
Arvoisa puhemies! Finanssipolitiikan keskeisenä tavoitteena
on julkisen talouden vakauttaminen ja kestävyys pitkällä aikavälillä.
Tämä on edellytys finanssipolitiikan uskottavuudelle,
joka puolestaan on peruslähtökohta toimivalle
finanssipolitiikalle. Tältä pohjalta Valtiontalouden
tarkastusvirasto on tarkastuksessaan selvittänyt, kuinka
hyvin finanssipolitiikan toteutus tukee valtiontalouden tasapainottamista
sekä julkisen talouden pitkän aikavälin
vakautta ja kestävyyttä. Toiseksi on tutkittu,
onko finanssipolitiikan sääntöjä noudatettu,
ja kolmanneksi, onko finanssipolitiikan valmistelun ja päätöksenteon tietoperustan
avoimuus ja läpinäkyvyys suhteessa edelliseen
vaalikauteen parantunut.
Vuonna 2010 tarkastusvirasto totesi kertomuksessaan, että edellisen
vaalikauden menosäännön yhteys hallitusohjelman
tasapainotavoitteisiin oli puutteellinen. Aikaisemmilla vaalikausilla
kehystasoa on nostettu hallitusohjelmaan kirjattujen uudistusten
toteuttamiseksi. Taas tällä vaalikaudella kehystasoa
on laskettu verrattuna edellisen vaalikauden viimeiseen kehyspäätökseen
sekä vielä uudestaan kevään
2012 kehyspäätöksen yhteydessä.
Valtiontalouden tarkastusviraston mukaan menotason leikkaaminen on
peräti historiallista, sillä kehystasoa on nyt laskettu
ensimmäistä kertaa vuoden 2003 jälkeen,
jolloin kehysmenettely uudistettiin. Tämä kertoo
mielestäni tämän hallituksen päättäväisyydestä velkaantumisen
taittamisessa, joskin haasteita loppukaudelle on vielä riittämiin.
Arvoisa puhemies! Julkisuudessa käydään
vilkasta keskustelua kuntarakenneuudistuksen tarpeellisuudesta ja
sen aikataulusta. Jotkut ovat sitä mieltä, että uudistus
on tarpeeton. Jotkut taas pitävät aikataulua liian
kireänä. Siksi luin mielenkiinnolla, mitä tarkastusvirasto
aiheesta lausuu: "Vuodesta 2005 kuntauudistusten tavoitteena on ollut
kuntakoon kasvattaminen sekä yhteistyön lisääminen
kuntien välillä. Vuonna 2005 Suomessa oli 416
kuntaa ja vuoden 2013 alusta kuntia on 320. Pieniä kuntia
on edelleen huomattavan paljon, jolloin laajojen palveluvelvoitteiden toteuttaminen
on monille kunnille haasteellista."
Kuntien menot ovat kasvaneet nopeammin kuin tulot, ja kuntien
velkaantuminen on kiihtynyt viime vuosina. OECD:n Suomea koskevan vuoden
2012 maakatsauksen mukaan julkiset menot ovat Suomessa kasvaneet
nopeammin kuin vertailumaissa, ja erityisesti kasvussa ovat olleet
kuntien menot. VTV kiinnitti huomiota ongelmaan jo kertomuksessaan
vuonna 2010.
Arvoisa puhemies! Tämän tarkastuksen valossa
kuntakenttä kaipaa kipeästi toimenpiteitä.
Finanssipolitiikan välittömät sopeuttamistoimet
eivät yksinään riitä takaamaan
julkisen talouden pitkän aikavälin kestävyyttä,
mikäli tehottomuuksia aiheuttaville rakenteellisille tekijöille
ei tehdä mitään. Työelämää ja
julkista taloutta sekä terveys- ja hoivasektoria koskevat
rakenteelliset uudistukset ovat tässä aivan avainasemassa.
Niitä ei voida ohjata yksistään kehysten
mitoituksella, vaan tarvitaan toimia sekä työmarkkinoilla että lainsäädännössä.
Arvoisa puhemies! Lopuksi: Työurien pidentämiseksi
tulee huomiota kiinnittää myös työelämän
laadun kehittämiseen. Toiseksi tarvitaan talouskasvun edellytyksiä ja
kilpailukykyä vahvistavia verotuksen ja innovaatiopolitiikan
uudistuksia. Kolmas tärkeä rakenteellisten uudistusten
kokonaisuus muodostuu julkisen palvelutuotannon rakenteiden ja toimintatapojen
kehittämi-sestä kustannustehokkaammiksi. Kunta-
ja sote-uudistusten ripeä ja onnistunut toteuttaminen ovat
siksi tärkeitä.
Arvoisa puhemies! VTV:n erilliskertomuksen pohjalta totean,
että hallituksen toimiin mahtuu sekä iloisia että ikäviä päätöksiä,
mutta toisaalta on hyvä myös välillä pysähtyä pohtimaan,
miltä Suomi näyttäisi, jos olisimme jättäneet
päätökset tekemättä — parempi
sittenkin näin. Työtä on jatkettava,
kunnes tavoitteisiin päästään.
Lasse Männistö /kok:
Arvoisa puhemies! Hallitus kokoontuu huomenna puolivälitarkasteluun
ja ensi kuussa edelleen budjettikehysriiheen. Voi todeta, että tämä Valtiontalouden
tarkastusviraston finanssipolitiikan tarkastuksen puoliväliraportti
ei voisi olla meillä käsittelyssä juuri
parempaan aikaan, ja ylipäätään
voi todeta, että on sangen arvokasta ja hienoa, että VTV:n kaltainen
riippumaton taho tarkistaa ja arvioi paitsi finanssipolitiikan toteutusta
myös sen kestävyyttä ja linjaa suhteessa
siihen, mitä hallitus on itse päättänyt.
Suomi kohtaa kolme haastetta, jotka tässäkin raportissa
on erittäin hyvin tunnistettu.
Meillä on kilpailukyky- ja kasvuhaaste, joka osaltaan
nojautuu globaalitalouteen mutta myös meidän etenkin
valmistavan teollisuuden kilpailukykyhaasteeseen, ja tätä kautta
talouskasvun ennuste on varsin matala.
Toisaalta julkinen talous on pahasti alijäämäinen,
valtio velkaantuu tänäkin vuonna 8 miljardia euroa,
eikä dramaattista käännettä parempaan
tässäkään suhteessa ole nähtävissä.
Kolmanneksi on ehkä se kaikkein haastavin, julkisen
talouden kestävyysvaje, joka johtuu siitä, että pysyväisluonteisesti
tulojen ja menojen välillä vallitsee epäsuhta.
Oikeastaan kaikkiin näihin kolmeen haasteeseen VTV:n
raportti antaa merkittäviä ja olennaisia havaintoja.
Ehkä tähän viimeksi mainittuun kaikkein
selkeimmin todetaan, että finanssipolitiikan välittömät
sopeutustoimet eivät yksinään riitä takaamaan
julkisen talouden kestävyysvajeen taklaamista. Tässä VTV
viittaa rakenteellisten uudistusten tarpeeseen vieläpä niin,
että kun rakenteelliset uudistukset usein vaativat aikaa, niin
päätöksiä tulisi tehdä nopeasti.
VTV viittaa siihen, että vaalikauden 2011—2014
toisella puoliskolla on tärkeää saada
nopeasti aikaiseksi kunnianhimoisia rakenteellisia uudistuksia.
Toivon, että hallituksen piirissä puolivälitarkasteluun
huomenaamulla lähtevät toimijat kaikki lukevat
tämän.
Itse näkisin, että tässä tilanteessa
eläkeiän nostaminen, toisaalta työurien
pidentäminen myös alkupäästä ja
keskeltä olisivat tarvittavia rakenteellisia uudistuksia.
Tähän voi esittää toiveen myös
työmarkkinaosapuolille, ja sen lisäksi hallituksen
jo alulle panemat ja eteenpäinviemät kuntasektorin
ja sosiaali- ja terveydenhuollon rakenteelliset uudistukset täytyy
viedä määrätietoisesti loppuun.
Toisaalta VTV toteaa, että tarkastusten perusteella
finanssipolitiikan säännöistä keskeisintä eli
tätä valtiontalouden kehyksissä annettua
menosääntöä on noudatettu, mutta
kehysten ja finanssipolitiikan sääntöjen
kattavuus on kuitenkin liian suppea näiden kestävyystavoitteiden saavuttamiseksi.
Ja kun edessä on todennäköisesti hitaamman
talouskasvun kausi, niin menosääntö-
ja tasapainotavoitteet olisi tärkeää tulevilla
vaalikausilla mitoittaa suhteellisen varovaisen talouskasvun mukaan.
Voi todeta, että tähänkin suositukseen
on helppoa yhtyä. Emme kerta kaikkiaan voi elää syöden
lastemme lautaselta.
Kolmanneksi nostan vielä esiin havainnot kuntataloudesta,
siitä, mihin edustaja Östmankin täällä viittasi.
Kuntatalouden kestävyyden arviointi, toisaalta arviointi
kuntien tehtävistä ja velvoitteista, on erittäin
tärkeää, ja näkisin, että hallituksen
tulee olla hyvin pidättyväinen uusien kunnille
langetettavien velvoitteiden suhteen. Tältä osin
näen, että myös rakenteellisia uudistuksia
kuntakentässä tarvitaan.
Arvoisa puhemies! Tosiasioiden tunnustaminen on kaiken viisauden
alku, kuten usein on todettu. Tämä raportti Valtiontalouden
tarkastusvirastolta antaa varsin hyvän ja läpileikkaavan
kuvan finanssipolitiikan vallitsevista tosiasioista. Viitaten tasavallan
presidentti Niinistön tässä salissa toteamiin
sanoihin "tekemättä ei voi jättää" toivon
todella, että näitä ohjenuoria käyttäen
hallitus huomenna ja edelleen budjettikehysriihessään
tekee määrätietoisia ja suoraselkäisiä päätöksiä.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Kuten edustaja Männistö täällä totesi,
niin tämä Valtiontalouden tarkastusviraston raporttihan
tulee aivan oikeaan aikaan. Huomenna on hallituksen puolivälitarkastelu,
sen jälkeen kehysriihi, ja tämä puoliväliraportti
VTV:ltä on hyvää aineistoa hallituksen
päätöksenteolle sekä huomenna että kehysriihessä.
Kaiken kaikkiaan raportista voi todeta, että se mielestäni
aivan oikein toteaa ja hyvin, että hallitusohjelmassa keskeistä,
parasta on se, että meillä on selkeä menosääntö ja
että tavoitteena on valtionvelan bruttokansantuoteosuuden
kääntäminen laskuun vuonna 2015.
Tähän liittyy olennaisesti kehys. Meillä käytiin
joitakin vuosia sitten keskustelua siitä, pitäisikö kehysmenettelystä luopua.
Nyt kukaan ei käy sitä keskustelua, ja tästä on
tulossa eurooppalainen tapa. Tosin täytyy kysyä,
kuten tässä raportissa kysytään,
että kun nyt on aika paljon eriä, jotka jäävät
kehyksen ulkopuolelle, niin pitäisikö meillä olla
joku toinen kehyssääntö, jossa sitten
ovat mukana kaikki menot, joita myöskin tarkkaillaan jossain
määrin tehokkaammin. VTV toteaa, että tätä menosääntöä ei
ennusteiden valossa tulla saavuttamaan vuosina 2014—2015,
ja se merkitsee myöskin sitä, että tämän
johdosta hallituksen pitää kehyspäätöksissä tehdä uusia tasapainottamispäätöksiä.
Mikä on raportin mukaan hyvää — ja
olen siitä myöskin samaa mieltä — on
se, että nyt hallituksen käynnistäessä toimintaansa
oli enemmän uudelleenkohdennuksia. Otetaan jostakin pois, laitetaan
johonkin selvästi tehokkaampaan toimintaan, eikä niin,
että pelkästään aina vaan lisätään.
Mutta näitä uudelleenkohdentamisen pelisääntöjä pitäisi
kyllä ehdottomasti kehittää niin, että aidosti
etsitään niitä säästöjä ja
vertaillaan niitä joihinkin toisiin hankkeisiin ja katsotaan, kuinka
voidaan nuo resurssit käyttää tehokkaammin
ja paremmin.
Puhemies! Lopuksi vielä haluan todeta sen, että täällä on
kolme asiaa kestävyysvajeen osalta, jotka VTV nostaa esille,
ja ne ovat työurien pidentäminen, julkisten palvelujen
tuotannon kustannustehokkuuden kasvattaminen ja kilpailun lisääminen.
Täytyy sanoa, että mitä tulee työurien
pidentämiseen, niin on pakko tehdä jotakin mitä tulee
opiskeluaikoihin ja siihen, koska opiskelu aloitetaan. Se on tärkeätä,
että siitä saadaan päätöksiä huomenna.
Mitä tulee sitten loppupäähän,
niin tärkeätä on, että eläkeikää nostetaan,
koska se olennaisesti vaikuttaa kestävyysvajeeseen ja vaikuttaa
siihen, kuinka paljon säästötoimia tarvitaan.
On parempi, että päätökset
tehtäisiin nyt ja joustavasti, pehmeästi toteutettaisiin
eikä myöhemmin, niin että joudutaan nopeasti
tekemään. Julkisessa palvelussa tärkeätä on,
että kuntauudistukseen lähdetään
palvelunäkökohdasta eli siitä, että palveluista
pidetään huolta ja ne tehdään
tehokkaasti ja sen jälkeen vasta mietitään kuntarakennetta.
Sirpa Paatero /sd:
Arvoisa herra puhemies! Puolivälin raportti on todellakin
ajankohtainen — huomista ajatellen, mutta ehkä vielä enemmän
kehyskeskusteluun, jossa finanssiasioita käydään
tarkemmin läpi.
Siis kuinka finanssipolitiikka tukee valtiontalouden tasapainottamista
ja julkisen talouden pitkän tähtäimen
vakautta ja kestävyyttä? Tässä raportissahan
todetaan, että näillä toimilla, jotka
tähän mennessä on jo hallituskauden aikana
käynnistetty ja tehty, ei ole päästy
ihan toivottuihin tuloksiin rakenteellisten muutosten osalta, mutta ne
ovat vauhdissa, ja siitä syystä on tärkeätä,
että niitä jatketaan ja niitten tehoa vahvistetaan.
Tähän raporttiinhan näitä erilaisia
rakenteellisia uudistuksia on listattu. Ne ovat: työurat,
verotus- ja innovaatiopolitiikka, julkisen palvelutuotannon rakenteet
ja toimintatavat entistä kustannustehokkaammiksi ja kilpailun
toimivuuden ja kilpailullisuuden lisääminen. Näitä kaikkia
siis tulee jatkaa tästäkin vahvistaen.
Me sosialidemokraatteina tuemme näitä linjauksia
ja olemme valmiit tekemään suuriakin uudistuksia
ja ratkaisuja, kunhan ne toteutuvat työllisyyttä ja
oikeudenmukaisuutta kunnioittaen. Ensimmäisenä näistä on
tietenkin julkisen talouden kestävyys, jonka osalta on
yhä edelleen tavoitteena kääntää velkaantuminen
tämän hallituskauden aikana. Se, mikä siihen
vaikuttaa, on tietenkin se, että turvataan teollisuuden
toimintaedellytykset niin, että kasvu ja työllisyys
saavat sen voiman ja vahvuuden nousta. Siinä samalla voi
olla, että tarvitaan myös verotuksellisia keinoja
rakentaa niitä talouden kasvun edellytyksiä.
Sitten on kestävyysvajetta supistavia toimia, joista
tietenkin kunta- ja palvelurakenneuudistus ja sosiaali- ja terveysrakenteen
uudistaminen ovat suuria kokonaisuuksia. Mutta monia, monia muitakin
on olemassa, muun muassa nuorten yhteiskuntatakuu, joka antaa nuorille
tulevaisuudenuskoa niin opintojen osalta kuin koulutuksen osalta.
Sieltä löytyy työurien pidentäminen,
joka erityisesti on huolena siellä keskellä: niiden
ihmisten osalta, jotka joutuvat pois työelämästä syystä tai
toisesta.
Me tarvitsemme erilaista ja uudenlaista ajatusta siihen, mitenkä vaikeasti
työllistyvät työllistyisivät
nykyistä paremmin, mutta erityisesti me tarvitsemme vahvaa
kasvupolitiikkaa, ja sen osalta on huolehdittava, mitenkä talouden
kasvupotentiaali, yrittäjyys, yrittäjyyden edellytykset paranevat
ja harmaa talous saadaan nykyistä paremmin kuriin.
Tarvitsemme myös vakautta ja vahvuutta nykyisen työeläkejärjestelmän
kestävyyteen, niin että sitä ei suunnitella
käytettäväksi joihinkin ehkä lyhyellä tähtäimellä hyviin
tarkoituksiin mutta samalla uhaten koko järjestelmää.
Samoin en myöskään ihan äkkiä näe
ajatuksesta eläkeiän pakkonostosta alarajan osalta
vuoden 2017 jälkeen, miten se tulevien vuosien kestävyysvajetta purkaisi.
Ne keskustelut voidaan jättää täysin
toiseen kertaan, tuleville vuosille.
Sitten kolmantena asiana on talouspolitiikan ja työmarkkinaratkaisujen
koordinointi. Olemme todenneet tämänkin päivän
aikana tässä salissa, kuinka tärkeätä on,
että meillä päästään
takaisin sopimuksen kulttuuriin, niin että kaikki kolme
osapuolta — työntekijät, työnantajat
ja maan hallitus — ovat luottamuksessa toisiinsa niin, että kun
asioita sovitaan, asioista pidetään kiinni, ne
toteutetaan niin kuin on sovittu ja voidaan yhteisesti sopia niin,
että ne ratkaisut ovat yhteen sovitettavissa, puhutaan
sitten verotuksen tai muitten osalta. Mutta tarvitaan luottamusta
siihen, että palkat ovat sillä tasolla, että niillä pystyy
elämään, ja kustannukset tässä maassa
myös niin, että ne eivät ole ihmisille
kohtuuttomia.
Näillä linjauksilla uskon, että pääsemme
hyvin eteenpäin ja Valtiontalouden tarkastusviraston kauden
lopussa antama selvitys, kun se seuraavan kerran tähän
eduskuntasaliin annetaan, toteaa, että näissä kaikissa
asioissa on menty vahvasti eteenpäin ja tulevaisuus näyttää valoi-sammalta.
Reijo Tossavainen /ps:
Arvoisa herra puhemies! Maassamme viedään
lähes pakolla läpi niin sanottua suurta kuntauudistusta.
On erittäin suuri epäkohta, että hanketta
toteutetaan lähinnä mututuntumalta, siis mututuntumalta.
Kuvitellaan, että suuruus ratkaisee lähes kaikki
ongelmat. Näinhän ei tietenkään
ole. Kriittisiä arvioita kuntauudistusta kohtaan on paljon.
Aiheeseen liittyen myös Valtiontalouden tarkastusviraston
erilliskertomus on karua luettavaa. Tässä siitä seuraavaksi
lainaus, ja nyt erityisesti edustaja Östman siellä kuulolla.
Tarkastusvirasto kirjoittaa näin:
"Olemassa olevat tutkimukset eivät kuitenkaan tue ajatusta
kuntakoon kasvattamisen vaikutuksista kustannuksiin. Loikkasen mukaan valtiovarainministeriön
kuntareformityö ja kuntaliitosselvitykset eivät
viittaa aihepiiriin liittyvään tutkimuskirjallisuuteen
kuntareformien vaikutuksista. Tästä huolimatta
raporteissa korostetaan saavutettavia skaalavaikutuksia.
Tutkimusten mukaan kuntien ja palveluita tuottavien yksiköiden
välillä on huomattavia kustannus- ja tehokkuuseroja,
mutta näitä selittävät kuitenkin
paljon enemmän muut tekijät kuin kunnan tai toimintayksikön
koko. Skaalaetuja on, mutta niiden laajuus vaihtelee palvelusta
toiseen. Kuntien yhdistymiset tehostavat kuntapalveluja, mikäli
palveluissa on hyödyntämättömiä mittakaavaetuja.
Kuntien yhdistymisen haittapuolena on se, että aluksi kustannukset
usein kasvavat. Näin kävi esimerkiksi Tanskassa.
Lisäksi kuntien yhdistymisen myötä häviää tarve
kilpailla veronmaksajista, mikä vähentää painetta
lisätä kustannustehokkuutta. Yhdistymisten tuottavuusvaikutuksia
voi tämän vuoksi joutua odottamaan.
Suomalainen erityispiirre on se, että yhdyskuntarakenne
on hyvin hajautunut ja että valtio on siirtänyt
paikallishallinnon vastuulle hyvin merkittäviä hyvinvointipalveluita.
Loikkasen mukaan hajautunut yhdyskuntarakenne pikemminkin kuin kuntarakenne
on keskeinen tehokkuusongelman aiheuttaja julkisten hyvinvointipalveluiden
tuottamisessa. Tämä selittää osaltaan
sen, miksi Suomen suuret kaupungit sijoittuvat verraten heikosti
tutkittaessa palvelutarjonnan tehokkuutta eli sitä, kuinka
paljon palvelusuoritteita kunnat saavat aikaan resursseillaan. Jos
yhdyskuntarakenteelle ei tapahdu mitään kuntarakennetta
muutettaessa, yksi keskeinen tehottomuuden syy jää ennalleen.
Tarkastusvirasto suosittelee, että kuntarakennusuudistuksen
yhteydessä myös näihin näkökohtiin
kiinnitetään huomiota."
Tämä oli siis lainaus Valtiontalouden tarkastusviraston
erilliskertomuksesta. Painavaa asiaa, joka pitäisi mielestäni
noteerata.
Arvoisa herra puhemies! Nyt pitää sanoa suoraan,
että on jopa edesvastuutonta, että näin
tärkeässä asiassa asiantuntijoiden arviot
on jätetty huomioimatta kuntauudistusta eteenpäin
ajettaessa. Miksi näin, arvoisa hallitus ja hallituspuolueiden
kansanedustajat? Onko tämä hyvää ja vastuullista
hallintoa? Vastaan, että ei missään tapauksessa.
Peter Östman /kd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kun huoltosuhde heikkenee, kun valtionvelka
kasvaa, kun kuntasektorin velka kasvaa suhteessa melkein yhtä nopeasti,
niin se tietää pidemmällä aikajänteellä,
että rahat loppuvat. Silloin kun pitää säästää,
niin haluaisin kuulla sitten, mikä olisi se ratkaisumalli,
mistä ne säästöt löydetään.
Onko parempaa, että me karsimme palveluissa vai että karsitaan
hallinnossa?
Markku Eestilä /kok:
Arvoisa puhemies! Tämä on mielenkiintoinen
keskustelu, minkä edustaja Tossavainen täällä omalla
puheenvuorollaan herätti, sillä kyllä täytyy
todeta, että yksi suomalaisen yhteiskunnan erityispiirteitä on
se, että me asumme aika hajallaan, me olemme pieni kansa
ja täällä on pitkät etäisyydet.
Kun OECD mitä asiaa tahansa tutkii, niin varmaan lopputuloksena
ulkomailta katsottuna on se, että tehostamisen varaa on,
ja meidän täytyy kyllä kriittisesti arvioida,
minkälaisen painon me sitten annamme näille ulkoisille
tutkimuksille, sillä tämä hajautettu
yhdyskuntarakenne, silloin kun meillä energian hinta nousee,
polttoaineitten hinta nousee, logistiset kustannukset nousevat sellaisia
kustannuksia, entistä enemmän luo vähän joka
mutkassa, jotka kumulatiivisesti aiheuttavat sen, että monilla
pienyrityksillä on aika vaikeaa pärjätä.
Luenkin otteen Valtiontalouden tarkastusviraston erilliskertomuksesta:
"Terveyspalveluiden järjestämiseen liittyvät
ongelmat ovat keskeisessä roolissa kuntarakenneuudistukseen
liittyvässä keskustelussa. Suomessa terveyspalvelut ovat suurelta osin
sekä palveluiden tuottamisen että rahoituksen osalta
kuntien vastuulla, mikä poikkeaa useimmista OECD-maista. OECD:n
Suomea koskevan helmikuussa 2012 julkistetun maakatsauksen mukaan
terveyspalveluiden tehottomuus on seurausta palveluiden tuottamisen
hajautuneisuudesta."
Kyllähän tämä vähän
osatotuudelta maistuu, sillä kyllä johtaminen
ja töiden organisointi ja se, kuinka paljon työhön
keskitytään ja miten tietojärjestelmät
toimivat, ja muut sivutekijät aiheuttavat aika pitkälle
joko tehokkuuden tai tehottomuuden. Sen takia tätä asiaa
pitäisikin tarkastella hieman enemmän työpaikkakohtaisesti.
Tässä on olemassa selvä vaara, että jos
me menemme yli-innokkaasti liian monimutkaisiin rakenteisiin uudelleen,
niin välttämättä tämä tehokkuus ei
tästä miksikään parane. Se tosiasia
on pidettävä mielessä. Siinä pahimmillaan
käy niin, että tämä kustannusrasite
kaatuu sitten logistiikan ja ihmisten niskaan.
Kannatan kuntaliitoksia, ja minusta niitä pitää tehdä niistä syistä,
mitä edustaja Östman täällä mainitsi,
mutta minun mielestäni sosiaali- ja terveydenhuollon ja
kuntarakenteen yhteydessä pitäisi jollain tavalla
nähdä todelliset työssäkäyntialueet
ja välttää ylilyöntiä,
että ei mennä sellaisiin rakenteisiin, joissa
kuntalaiset eivät todella tiedä, mitä he
omista asioistaan ovat mieltä ja missä mennään.
Tässä se suuri vaara tässä kunta- ja
sosiaaliuudistuksessa on.
Reijo Tossavainen /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kuntauudistuksia pitää toki tehdä,
mutta niitä pitää tehdä silloin,
kun ne ovat järkeviä ja kuntalaisten tuki on takana,
mutta ei kaavamaisesti ylhäältä käskyttämällä.
Parhaillaan Suomen kunnissa on otettu tai otetaan kantaa kuntaliitoksiin,
ja siellä todennäköisesti tulee lähes
poikkeuksetta hyvin kielteisiä kannanottoja, ja syyn ymmärrän
hyvin, koska tajutaan se, että suuruus sinällään
ei tuota mitään kustannussäästöjä.
Kun muodostetaan iso kunta, niin säästöjä saadaan
vain ja ainoastaan palveluja karsimalla, ja maaseutukunnissa ymmärretään,
että niitä palveluja ei sieltä kaupunkien
keskustasta torin laidalta karsita vaan maaseutukunnista. Tämä on
jo nähty niillä paikkakunnilla, missä tämmöinen
iso kuntauudistus on tehty. Kouvolan tilanteen tiedän hyvin.
Siellä maaseutukuntien alueelta suurin piirtein kaikki
palvelut on ajettu alas, ja näin tulee tapahtumaan. Tämä sama kaava
tulee toistumaan kaikkialla maassa, jos tälle tielle lähdetään.
Edelleen totean sen, että kun vertaillaan eri kuntakokoja,
kuinka ne pystyvät palvelut tuottamaan, niin suuret kunnat
tuottavat per asukas palvelut noin 25 prosenttia kalliimmalla kuin keskikokoiset
maaseutukunnat. Tämä on tosiasia, mikä pitää meidän
myös muistaa.
Peter Östman /kd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Se, miten palveluja sitten jatkossa järjestetään,
sehän ei ole kuntapäättäjistä kiinni.
Jos nyt on tehty edellisellä kaudella huonoja ratkaisuja,
niin eihän se tarkoita sitä, että pitäisi
jatkaa niin, että tehdään jatkossa huonoja ratkaisuja.
Lea Mäkipää /ps:
Arvoisa puhemies! Vaikka en ole tätä tarkasti
lukenut, niin tämä on varmaan kaikille meille
hyvää luettavaa ja hallituksen puoliväliriihelle.
Me kaikki olemme, jos olemme vastuullisia, huolissamme, mihinkä meidän
maamme on ajautumassa. Valtionvelka jatkuvasti kasvaa. On puhuttu
nuorison yhteiskuntatakuusta. Asiantuntijat sanovat, että kaikki
on levällään. Huudetaan kuntia ja yksityisiä työllistämään,
koska nuoria ei tahdota saada millään työllistetyiksi.
Silti puhutaan, että pitäisi tätä työikää pidentää.
Hyvin tärkeätä olisi, että annettaisiin
nuorille mahdollisuus, että annetaan se ensimmäinen
koulupaikka tai työpaikka. Näitä on monia
kymmeniä tuhansia, jotka odottavat sitä ensimmäistä työpaikkaa.
Puhutaan siitä, miksi kunnat ovat köyhtyneet ja
lainaa on tullut lisää. Se johtuu yksinkertaisesti
siitä, että valtio on viime vuosina antanut aivan mahdottomasti
kunnille uusia velvoitteita, mutta vastaavasti ei ole tullut rahaa
sinne kunnan pussiin.
Myös on todettava se, että tehdään
millaisia kuntaliitoksia tahansa, meillä on niitä vanhuksia Utsjoella
ja Tampereella ja Helsingissä ja valtionosuudet tulevat
aina sen mukaan, paljonko meillä on siellä paikkakunnalla
niitä vanhuksia. Eli eivät nämä kuntaliitokset
ja nämä sote-alueet auta yhtään
mitään, niin kuin asiantuntijatkin ovat sanoneet,
mutta tämä hallituksen asia on semmoinen, että kunhan
keskitetään ja tehdään suuria
kuntaliitoksia, niin kaikki sillä korjaantuu. Mutta tulevaisuudessa
nähdään.
Suuri asia, minkä meitä kaikkia pitää huolestuttaa,
on, että millä lailla Suomeen saadaan työtä,
vientiteollisuutta, niin että pystymme tätä niin sanottua
hyvinvointivaltiota jollain tapaa pitämään
yllä.
Markku Eestilä /kok:
Arvoisa puhemies! Edustaja Mäkipään
keskittämispuheista: ei välttämättä ole
aivan näin. Mitä tulee näihin kuntatalouden
tutkijoihin ja kuntaliitosten tutkijoihin, niin minusta ne ovat
jossain määrin arvottomia, sillä nehän
tutkivat menneisyyttä ja tulevaisuudessa ikärakenne
ja monet muut tekijät ovat täysin erilaisia. Tämän
takia niitä tutkimuksia ei voida katsoa tulevaisuuden tutkimuksina,
koska ne tutkivat aivan eri olosuhteissa tapahtuneita ilmiöitä ja
asioita.
Minun mielestäni ainakin itse edustan tämmöistä maltillista
kuntarakenne-, sosiaali- ja terveysrakenneuudistusta. Tehdään
ne uudistukset, mitkä ovat järkeviä ja
välttämättömiä nimenomaan
kansalaisten ja ihmisten näkökulmasta. Tähän
sisältyy tietenkin se, että monet kunnat elävät
valtionosuuksilla, mikä on täysin oikein, ja meillä on
nerokas verotulojen tasausjärjestelmä, jossa jokaiselle
taataan 91,86 prosenttia kuntien keskimääräisestä verotulosta
per asukas. Nämä on tarkoitettu ihmisten peruspalvelujen turvaamiseksi,
ei kunnille törsättäväksi. Tämä pohja
pitäisi aina muistaa, ja ainakin itse olen sitä mieltä,
että tämä verotulojen tasausjärjestelmä on
hyvä.
Nyt kun kuitenkin meidän pitäisi ymmärtää se,
että on kuntia, joissa ikärakenne kerta kaikkiaan
menee semmoiseksi, että olisi järkevintä liittää ne
johonkin lähellä olevaan kuntaan ja kenties muutama
kunta yhteen, se kunta- tai elinkeinopolitiikka ei välttämättä sen
paremmaksi tule, mutta kuitenkin me pystymme sitten kuntarahoitteisesti
ja kunnan itsensä päättämänä hoitamaan tietyt
peruspalvelut. Se ongelma valtionosuudessa ja verotulojen tasausjärjestelmissä — ehkä
enemmänkin
riski — on siinä, että kun on paljon kuntia,
joista sitten ihmisiä lähtee pois ja ihmisten
lukumäärä vähenee, niin silloin
samalla vähenevät automaattisesti valtionosuudet
ja verotulojen tasausjärjestelmät. Ja kun me tiedämme, että palvelut
per capita maksavat aina enemmän, mitä vähemmän
ihmisiä on kunnassa, niin siitä tulee kaksi tuplariskiä.
Silloin tämä homma ei toimi, ja tuloveroprosenttia
jouduttaisiin nostamaan niin paljon, että sieltä lähtevät
viimeisetkin maksavat ihmiset pois. Tämän takia
näitä järkeviä kuntaliitoksia
pitää tehdä.
Reijo Tossavainen /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puheenjohtaja! Edustaja Eestilä puhui sen
verran järkevästi, että ehdotan häntä Virkkusen
tilalle tuohon nykyhallitukseen.
Mutta jostakin pitää olla eri mieltä,
ja kun hän totesi, että niitä vanhuksia
on siellä kunnissa, onhan niitä, mutta eivät
ne minnekään häviä, jos kuntia
yhdistetään. Siellä vain eri momentilta maksetaan
niitä kustannuksia. Ei kuntaliitoksilla poisteta sitä vanhusväestön
osuuden kasvua.
Keskustelu päättyi.