5) Hallituksen esitys eduskunnalle yhteistyöstä ydinenergian
rauhanomaisen käytön alalla Venäjän
federaation kanssa tehdyn sopimuksen hyväksymisestä ja
laiksi sopimuksen lainsäädännön
alaan kuuluvien määräysten voimaansaattamisesta
ja sopimuksen soveltamisesta
Ben Zyskowicz /kok:
Herra puhemies! Tässä on siis esitys eduskunnalle
yhteistyöstä ydinenergian rauhanomaisen käytön
alalla Venäjän federaation kanssa tehdyn sopimuksen
hyväksymisestä ja laiksi sopimuksen lainsäädännön
alaan kuuluvien määräysten voimaansaattamisesta
ja sopimuksen soveltamisesta. Tämä on se sopimus,
josta onnistuttiin mediassa ja heidän taustavinkkaajiensa
toimesta kehittämään aikamoinen keskustelu,
jossa nostettiin kysymys siitä, onko työ- ja elinkeinoministeri
Jan Vapaavuori jotenkin jäävi käsittelemään
Fennovoiman ydinvoimala-asiaa hallituksessa, koska hän
oli Suomen puolesta ollut allekirjoittamassa tätä sopimusta, joka
nyt on käsittelyssä.
Kun en tiedä, ketkä olivat tämän
sopan keittäneet, niin kohdistan kuitenkin kritiikkini
yleisesti heihin, jotka olivat sen keittäneet, mutta myös kyllä kysyn
median lähdekritiikin perään. Tästä saatiin
valtakunnan ykköslehdessä Helsingin Sanomissa
iso, valtava juttu, jossa epäiltiin ja oikein vahvasti
ministeri Vapaavuoren jääviyttä. No,
totta kai oli saatu sitten myös päivystävät
oikeustieteen dosentit kommentoimaan asiaa täysin lonkalta
ilman, että he olivat asiaan tarkemmin perehtyneet, ja
totta kai hekin olivat sitä mieltä, että kyllä tässä on
nyt ongelmia ja varmasti ministeri Vapaavuoren menettely on jotenkin
kyseenalaista.
Tällaista tämä on. Toivottavasti
jatkossa tällaisilta täysin keksityiltä kohuilta
vältytään.
Mitä sitten tulee itse Fennovoima-yhteistyöhön,
niin sanon tässäkin tilanteessa, että on
tärkeätä, että Suomi on mukana
Venäjän vastaisissa talouspakotteissa, joilla
pyritään vaikuttamaan Venäjän
toimintaan Ukrainassa, jotta Venäjä lopettaisi
aggressionsa. Mutta jos me itse esimerkiksi kieltäytyisimme
ydinvoimayhteistyöstä, asettaisimme omia, ylimääräisiä talouspakotteita
Venäjälle, ja sitä en kyllä kannata,
koska Venäjä on meille tärkeä taloudellinen
yhteistyökumppani.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Edustaja Zyskowicz puhui täyttä asiaa.
Oli suureksi häpeäksi medialle se, että ministeri
Vapaavuoren väitettiin olevan jäävi asiassa,
kun oli kysymys kansainvälisen sopimuksen valmistelusta
ja sen tuomisesta eteenpäin, jonka eduskunta nyt sitten
tulee hyväksymään. On täysin
selvää, että kaikki ministerit olisivat
melkein kaikissa asioissa jäävejä, jos
kaikki asiat, joita he valmistelevat kansainvälisten sopimusten
osalta, tekisivät heidät jääveiksi.
Todellakin, olen kyllä hyvin pettynyt näihin asiantuntijoihin,
joita varsinkin Helsingin Sanomat käyttää,
näitä päivystäviä dosentteja,
jotka ovat myöskin professorin tittelillä, joille
soitetaan ja kysytään, että onko tässä joku
ongelma. Jokaisessa asiassa nähdään aina
välittömästi ongelma, vaikka lausunnonantaja
ei ole millään tavalla paneutunut itse asiaan,
mutta sympatisoi toimittajan kanssa niin, että kun toimittaja
näkee, että on jokin ongelma, niin katsotaan,
että kyllähän tässä jotakin
ongelmallista täytyy olla.
Tosin täytyy varoittaa, että usein myöskin
toimittajat arvioivat tilannetta sillä tavalla, että jos sanoo
jotakin ymmärrettävää tuo asiantuntija, niin
sanottu asiantuntija, niin sillä perusteella kirjoitetaan,
vaikka kokonaisuus olisikin hieman toisen näköinen.
Toivon, että media myöskin opettaisi toimittajia
siinä suhteessa, että ainakin oikeusjärjestelmän
ja jääviyskysymysten perusteet ymmärrettäisiin
ennen kuin asioista aletaan kirjoittamaan.
On hyvä, että ministeri Vapaavuori on neuvotellut
tällaisen sopimuksen ja että se tuodaan tänne,
mutta tärkeätä on, kuten edustaja Zyskowiczkin
sanoi, että pidetään huolta siitä,
että meidän Fennovoima-voimalaa ei sotketa millään
tavalla näihin pakotteisiin, joita Venäjän
osalta asetetaan yhdessä Euroopan unionissa, ja että tämä meille
tärkeä ydinvoimahanke voidaan myöskin viedä eteenpäin
hyvässä yhteistyössä venäläisten
kanssa ja sillä tavalla pitää huolta
siitä, että Suomessa voidaan luoda uusia työpaikkoja
ja työllisyyttä.
Pirkko Ruohonen-Lerner /ps:
Arvoisa puhemies! Jääviysasiat ovat aina
hyvin hankalia. Siksi on hyvä, että niistä käydään
jatkuvasti keskustelua myös eduskunnassa, jotta löydetään
sitten oikea tie siinä, missä ne rajat kulkevat,
aina yksittäistapauksissa.
Ja mitä tulee näihin päivystäviin
dosentteihin, jotka usein ovat myös professoreita, niin
olen usein pohtinut sitä, että kun heiltä tulee
näitä pika-arvioita takataskusta, niin olisiko
paikallaan, jos me saisimme nämä päivystävät
dosentit konsultoimaan suomalaisia tuomioistuinlaitoksia, joissa
kansalaisten oikeusjutut makaavat vuodesta toiseen. Tämä aiheuttaa
valtavia kustannuksia koko julkiselle sektorille; samaten yksityiset
kansalaiset joutuvat maksamaan kohtuuttomia asianajajapalkkioita
siitä, että ne jutut makaavat vuodesta toiseen
alioikeuksissa ja sitten vielä valitusasteissa. Voisi olla
paikallaan, että nämä päivystävät
dosentit konsultoisivat myös tuomioistuimia, kuinka ne
pystyisivät saamaan nopeampaa ratkaisuja ulos näissä kansalaisille tärkeissä asioissa.
Täytyy muistaa, että Euroopan ihmisoikeustuomioistuin
on antanut Suomen valtiolle useita huomautuksia siitä,
että meillä nämä oikeusjutut
kestävät, joten toivotaan, että päivystävät
dosentit työllistetään siinä, että he
konsultoivat näitä tuomioistuimia, kuinka asiat
saadaan rullaamaan ripeästi, jotta kansalaiset saavat oikeutta
kohtuullisessa ajassa.
Pekka Haavisto /vihr:
Arvoisa puhemies! Puutun keskusteluun siltä osin kuin
edustaja Zyskowicz viittasi siihen, että Euroopan unionin
taloussanktiot Venäjää vastaan eivät
millään tavalla rajoita yhteistyötämme
Venäjän kanssa Fennovoima-hankkeessa, ja siinä tietysti
edustaja Zyskowicz on oikeassa.
Itse ajattelen niin, että tällaisessa tilanteessa, jossa
nyt Eurooppakin on ollut kriisiytymässä, on myöskin
muita asioita, joita joudumme itse pohtimaan. Energian huoltovarmuus
on sellainen kysymys. Keskinäisriippuvuus energiantuotannossa
on sellainen kysymys. Nämä ovat ihan suomalaisten
päätettävissä olevia kysymyksiä,
mutta kieltämättä ne liittyvät
ehkä tähän tilanteeseen, jossa valitettavasti
Euroopan yllä on synkkiä pilviä. Joudumme
silloin miettimään omaa energiahuoltoamme ja myöskin
tällaista yhteiseurooppalaista energiahuoltoa sillä tavalla,
miten erilaisissa kriisin tai kriisiytyvissä olosuhteissa
voimme turvata suomalaisille energiansaannin ja turvata sen sillä tavalla,
että emme jää sitten poliittisesti liian
riippuvaiseksi tilanteessa, jossa Eu-roopassa mahdollisesti asiat
kriisiytyvät. Edustaja Zyskowicz on oikeassa siinä,
että mitkään sanktiot eivät
tätä yhteistyötä estä Fennovoima-kysymyksessä,
mutta tietysti voimme käyttää myöskin
omaa harkintaamme ja miettiä sitä, millaisiin
tilanteisiin menemme. Yleensähän maailmassa on
niin, että kannattaa lisätä keskinäisriippuvuutta
rauhan olosuhteissa. Se vahvistaa rauhan rakenteita ja niin poispäin,
mutta kannattaa myöskin miettiä sitten niitä tilanteita,
miten asiat hoidetaan, jos joudutaan kriisin olosuhteissa, voisi
sanoa, enemmän kotimaisin voimin ja eurooppalaisin voimin
sitten muun muassa energiatarjontaa hoitamaan.
Markku Rossi /kesk:
Herra puhemies! Oikeuskanslerin keskeisimpiä tehtäviä on
juuri valtioneuvoston päätöksenteon lainmukaisuuden valvonta.
Samalla myös tietysti ministereiden osalta tuota valvontatyötä tehdään,
ja on selvää, että kun varsinkin isoissa
talouspoliittisissa kysymyksissä synnytetään
keskustelua jääviyskysymyksistä, niin
näistä voi syntyä kanteluita, jotka sitten
pitää myös oikeuskanslerin ratkaista.
Mielenkiintoista oli kuulla edustajien Zyskowicz ja Sasi ikään
kuin kiillottavan ja puhdistavan elinkeinoministerin kilpeä,
jossa tässä asiassa varmaankaan ei ole mitään
puhdistettavaa, mutta politiikassa ja julkisuudessa vain on julkinen
keskustelu, joka kulkee omaan tahtiinsa. Suomen historiassa on paljon
tapahtumia, joissa on haettu joku asia, jota on lähdetty
selvittämään, ja lopuksi sitä ei
ole sitten edes löydettykään — viittaan
muun muassa erääseen kuuluisaan lautakasaan, jota
ei ole vieläkään löytynyt.
Joka tapauksessa massiiviset voimat ovat olleet asialla, ja
niillä tehdään myös politiikkaa, kuka
tekee. Lehdistö tekee omaa työtään,
jota ei käy kyllä lähteä meidän
täältä käsin moittimaan, ja
näistä muista dosenteistakaan en tiedä.
He ovat tavallaan asiantuntijoita, joilta kysytään.
Se, miltä sitten kukin asia ja mikin asia aina näyttää,
on sitten toinen kysymys, mutta joka tapauksessa jääviysasioissa
totta kai ministereiden itsensäkin täytyy olla
hyvin tarkkoja. Tätä oikeuskansleri parhaan kykynsä mukaan
myös arvioi ja valvoo.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Vapaassa demokraattisessa yhteiskunnassa,
kuten Suomessa, medialla on oma tärkeä tehtävänsä vallan
kriitikkona ja myös epäkohtien esille nostajana.
Oma kritiikkini tässä yhteydessä kohdistui
siihen, että joidenkin taustasopankeittäjien ansiosta
Helsingin Sanomat saatiin nostamaan valtavan kokoinen juttu siitä,
että ministeri Vapaavuori tässä asiassa
olisi muka jäävi, ja soittamalla parille vakiodosentille
saatiin myös oikeustieteilijät mukaan tähän
epäilyksen kerhoon. Ja kuten nyt kaikki tiedämme,
niin se juttu kuivui kokoon, se oli täysin perusteeton
juttu.
Mitä edustaja Haaviston puheenvuoroon tulee, se oli
hyvä ja maltillinen, kuten olemme edustaja Haavistolta
aina oppineet kuulemaan. Haluan kuitenkin vielä täsmentää tätä omaa
ajatteluani.
Ensinnäkin totean, että siitähän
on hyvin ristiriitaisia arvioita, lisääkö vai
vähentääkö Fennovoima-hanke
meidän energiariippuvuuttamme Venäjästä.
Mutta varsinainen pointtini on se, että minun mielestäni
on tärkeätä ja välttämätöntä, että Suomi
on mukana näissä pakotteissa, joita Euroopan unionin
piirissä on asetettu Venäjää kohtaan,
joilla pyritään vaikuttamaan Venäjään niin,
että se lopettaisi aggressionsa Itä-Ukrainassa
ja vetäytyisi Krimiltä. Tämä on
siis tärkeätä. Mutta pitääkö meidän
sen lisäksi asettaa omia pakotteitamme Venäjää kohtaan?
Sitähän tarkoittaisi, jos me olisimme tästä sopimuksesta, jota
nyt käsitellään, huolimatta kieltäytyneet
esimerkiksi Fennovoima-yhteistyöstä Venäjän kanssa.
Silloin me olisimme asettaneet omia pakotteita yli sen, mitä muut
ovat asettaneet, ja ne pakotteet olisivat huomattavasti vahingoittaneet meitä itseämme,
koska tämä hanke on meille, Suomelle ja suomalaisille,
hyvin tärkeä. Tällaisia ylimääräisiä,
omaehtoisia pakotteita meille tärkeätä kaupallista
yhteistyökumppania kohtaan en kannata.
Mikko Alatalo /kesk:
Arvoisa puhemies! Medialla on usein omia agendoja, ja media
usein lähtee spekuloimaan asioita isommiksi kuin ne ovatkaan.
Viimeksi eilen Helsingin Sanomien kunnallistoimittaja kirjoitti,
että Helsinkiä seuraa suurin piirtein maailmanloppu,
jos keskusta voittaa vaalit. (Välihuutoja)
Mutta itse asiaan: Selvää on, että Suomi
on mukana tietysti Euroopan unionin maiden talouspakotteissa Venäjän
Ukraina-politiikan vuoksi, mutta omia pakotteita ei kannata asettaa,
niin kuin edustaja Zyskowicz sanoi, eikä vaikeuttaa meidän
omaa asemaamme. Pyhäjoen voimalan ja Fennovoiman kysymyksessä eivät
ole sanktiot tarpeellisia, ja olen ymmärtänyt
niin, että Pyhäjoen voimalan myötä myös
riippuvuus tuontienergiasta Venäjältä vähenee.
Ensi viikolla venäläinen valtuuskunta tulee tänne,
parlamenttivaltuuskunta, jota muun muassa edustaja Sasi on isännöimässä,
ja mekin liikennevaliokunnassa tapaamme heitä, ja kyllä minä sanoisin
niin, että maan kanssa, jonka kanssa meillä on
1 300 kilometriä yhteistä rajaa, meidän
kannattaa yhteistyötä myös harjoittaa
ja ennen kaikkea myös liikenteen osalta mutta ennen kaikkea
myös näissä energiahankkeissa.
Matti Saarinen /sd:
Herra puhemies! Kiinnitän tässä sopimuksessa
huomiota siihen tekstin osaan, missä sanotaan, että kyseessä on
yhteistyö ydinenergian rauhanomaisen käytön
alalla. Painotan sanaa "rauha". Entä jos meillä olisi
käsiteltävänä sopimus ydinenergian
kriisinaikaisesta käytöstä? Se olisi
paljon vakavampaa, jos me joutuisimme sitä miettimään,
miten sitä käytetään kriisin
aikana, vai pitäisikö sellaistakin lähteä ikään
kuin sopimaan ja valmistelemaan?
Yhdyn myös niihin mielipiteisiin, että meidän pitää kaikkien
naapureittemme kanssa elää mahdollisimman hyvässä sovussa
eikä heitä saa turhanpäiten härnätä eikä kiusata.
Meillä on siinä omat, monenlaiset intressit. Näinä aikoina
tulee päällimmäisenä mieleen
sana "rauha".
Tavoitteena tulee olla Suomen energiaomavaraisuus. Nythän
me emme ole lähelläkään sellaista
tasoa, ja kaikin voimin pitäisi ponnistella siihen, ja
ymmärtääkseni tämä sopimus
vie meitä sitä tavoitetta kohden.
Kun täällä on voimakkaasti arvosteltu
tiedotusvälineitä, niin — ottaen sen
saman vapauden kuin kollega Zyskowicz — pitäisikö meidän, noin
puolivakavasti sanottuna, täällä käyttää joskus
tunti myöskin siihen, että saisimme esittää kysymyksiä medialle?
Kauko Tuupainen /ps:
Arvoisa puhemies! Täällä on varmasti
aivan asiallisesti arvosteltu valtakuntamme päälehteä Helsingin
Sanomia, mutta on lehdessä jotakin hyvää.
Minä olen tässä neljän vuoden
aikana tottunut siihen, että Helsingin Sanomien taloustoimitus
tietää ja tuntee asiansa, ja kun pikkaisen tekee
tarkistussoittoja, -kyselyjä eri suuntiin, niin
vakuuttuu siitä, että he ovat 99-prosenttisesti
oikealla asialla.
Mutta tähän energiakysymykseen: Muistelen, että sen
venäläisen yhtiön, oliko se nyt Rosatom tai
vastaava, ja Fortumin kanssa piti tehdä sopimus, jotta
päästään siihen, että yli
50 prosenttia, vai oliko se lähemmäs 60 prosenttia,
näistä tulevan yhtiön osakkeenomistajista
on kotimaisia. Silloin tässä jo viime vuoden lopulla
epäilin, että tämän sopimuksen
teko saattaa kestää kauan. Kysyn läsnä olevilta
edustajilta: tunteeko teistä kukaan asiaa paremmin kuin
minä, eli onko tässä sopimuksen teossa
Fortumin ja Rosatomin välillä yhtään
edetty?
Puhemies Eero Heinäluoma:
Meillä on se tilanne, että istunto pitää keskeyttää kello
13.30 suuren valiokunnan kokousta varten, joten seuraavaksi myönnän
vastauspuheenvuoroja edustajille, jotka haluavat käyttää vastauspuheenvuoron. — Ensimmäisenä
edustaja
Kääriäinen, 1 minuutti, olkaa hyvä.
Seppo Kääriäinen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Palaan edustaja Zyskowiczin ensimmäiseen
puheenvuoroon, jossa hän kävi käsiksi
mediaan, joka oli käynyt puolestaan ministeri Vapaavuoren
kimppuun näitten niin sanottujen dosenttien puheenvuorojen
kautta. Jääviydestä oli kysymys. Poliitikot
ja varsinkin ministerit joutuvat kyllä kokemaan tietysti kaikenlaista
median suunnalta tapahtuvaa asian tarkastelua, ja kyllähän
sinne väliin sopii myös sopimatonta hyökkäilyä väärilläkin
tiedoilla ja vaikka minkälaisilla tarkoitusperillä.
Mutta kyllä se asia tietysti on silläkin tavalla, että silloin
kun ministerin toiminta on vaikeissakin paikoissa kestävää,
kaikin puolin harkittua ja kestävää,
juridisesti ottaen läpivalaistuna kestävää,
niin kyllä siinä kuitenkin se totuus jää pinnalle
ja mediakin joutuu peräytymään. Tässähän ministeri
Vapaavuoren toiminta on ollut kestävää,
ja nyt se on selvä kaikille osapuolille, että siinä ei
ole kenelläkään mitään
nokan koputtamista, oli sitten media väittänyt
tässä asiassa mitä tahansa. Totuus kestää kaiken.
Pekka Haavisto /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Palaan vielä tähän
edustaja Zyskowiczin sanktio- tai niin sanotut itse asetetut sanktiot
-kysymykseen. Itse en näe kysymystä siten, että jos
valitsemme jonkun ja jätämme jonkun valitsematta,
niin se olisi jonkun sanktiointia, vaan se on harkintaa, jota voi
muun muassa energiapolitiikan ja omavaraisuuden suhteen tehdä.
Me olemme puhuneet aika vähän huoltovarmuudesta
Suomessa. Se on johtunut siitä, että Euroopassa
on ollut auvoinen kehitys, on ollut integraatiota, on ollut hyvä yhteistyö Venäjän
ja Euroopan unionin välillä. Nyt kun näemme
siinä erilaisia kupruja, näemme myöskin,
mihin tilanteeseen eri Euroopan maat ovat joutuneet ener-gian huoltovarmuuden
kanssa, niin pidän hyvin tärkeänä,
että myöskin tämä osa energiapoliittista
keskustelua tuodaan esiin. Siinä oman huoltovarmuuden lisääminen
ja erilaisten varajärjestelmien tekeminen tänä päivänä,
esimerkiksi LNG-kaasuterminaalit ja muut, ovat hirveän
tärkeä osa suomalaista energiapolitiikkaa tämän
riippuvuuden vähentämiseksi kriisin olosuhteissa.
Markku Rossi /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Siitä, mistä kokoomuksen edustajat
aloittivat tuossa, jatkan tässä vastauspuheenvuorossa.
Ihmetyttää kyllä hieman tämä kauna
mediaa kohtaan. Tulee mieleen myös arvonlisäverokysymys,
joka lehdistölle tämän kauden aikana
säädettiin ja laitettiin, ja seurauksetkin ovat
olleet sen mukaisia. Kyllähän vapaan lehdistön
tehtävä on nimenomaan nostaa asioita esille, kritisoida, ja
totta kai siellä voi tulla harhalaukauksiakin, mutta on
myös median tehtävä etsiä, tutkia
ja tarpeen mukaan myös todeta sitten joskus, jos on menty
jossakin asiassa pieleen. Sen takia näissä jääviyskysymyksissä,
kun niitä nyt jälkikäteen tässä vähän
turhaankin puhdistetaan, ammutaan tavallaan sitä tiedonvälittäjää,
joka on muuten myös kansanedustajillekin äärimmäisen
tärkeä. Hyvin usein monet hallituksen esitykset
ovat lakikielellä ja sellaisella kielellä tehtyjä,
että luulenpa vain, että aika moni saa perusinformaation julkisuudenkin
kautta, lehdistön kautta, puhumattakaan kansalaisista.
Tässä suhteessa vapaalla lehdistöllä on äärimmäisen
tärkeä merkitys.
Maria Tolppanen /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Puuttuisin myös tähän
edustaja Zyskowiczin hyökkäykseen lehdistöä vastaan.
Tässä maassa täytyy olla vapaa lehdistö,
ja tässä maassa täytyy olla valtiomahdin
vastainen lehdistö ja vähän se rakkikoirakin,
joka tarttuu sitten asioihin kiinni. Tässäkin
nimenomaisessa tapauksessa kävi juuri niin, että asia
tutkittiin sen jälkeen.
Jos me lähdemme kurjistamaan lehdistön asemaa
eduskunnasta käsin, niin olemme aikamoisella sananvapauden
kaventamisen tiellä, ja siihen meillä ei kyllä tällaisena
valtiona kuin Suomi on ole minkäänlaista moraalista
mahdollisuutta. Jos me siihen menemme, että me tapamme
lehdistön, niin silloin käy niin, että sitten
tulee yksi rikas mies, joka ostaa kaiken lehdistön, ja
hän tulee päättämään
kaiken sen, mitä lehdissä kirjoitetaan, ja hän
tulee päättämään sen,
mikä on totuus maassa ja mikä on vähemmän
totuutta maassa.
Kyllä se täytyy kestää,
jos lehdet kirjoittavat ja osoittavat jotakin sormella ja sanotaan,
että tämä asia on tutkittava. Kun se
tutkitaan, niin sen jälkeenhän asia on täysin
selvä.
Keskustelu päättyi.