3) Hallituksen esitys laiksi biopolttoaineiden käytön
edistämisestä liikenteessä
Lauri Kähkönen /sd:
Arvoisa puhemies! Suomi on edelläkävijä biopolttoaineiden
hyödyntämisessä sähkön-
ja lämmöntuotannossa. Liikenteessä biopolttoaineiden
käyttö puolestaan on ollut tähän
asti vähäistä, ja sitä tämän
hallituksen esityksen myötä yritetään
korjata. Taustalla on tietenkin EU-direktiivi ja tavoite, että vuoteen
2010 mennessä liikennepolttoaineiden jakelijoiden toimittamasta
polttoaineesta 5,75 prosenttia on biopolttoaineita. Suomi on sitoutunut
tähän tavoitteeseen, ja suunta on oikea. Tällä hetkellä eletään
eräänlaista biopolttoainebuumia. Tottahan onkin,
että biopolttoaineet ovat tulevaisuutta, mutta monet innovaatiot
vaativat vielä paljon kehittelyä.
Liikenteen biopolttoaineiden ongelmana on ollut niiden tuotannossa
kehno hyötysuhde. Näin on ollut erityisesti monien
kotimaisten raaka-aineiden kohdalla. Biopolttoaineen raaka-aineen
ei tarvitse olla kotimaista, tämän kieltävät
jo kilpailusäännöksetkin. Toimijat siis
valitsevat käytettävän raaka-aineen markkinaehtoisesti.
Niin Brasilian sokeriruoosta tuotettu etanoli kuin Indonesian öljystä tuotettu
biodiesel ovat kotimaisista raaka-aineista tuotettuja edullisempia.
Maa- ja metsätalousvaliokunta lausunnossaan pitää välttämättömänä,
että syntyvä kysyntä edistää myös
liikenteen biopolttoaineiden kotimaisen tuotannon laajempaa käynnistämistä,
muuten ei mielestäni voida puhua kovinkaan ekologisesta
vaihtoehdosta liikenteen polttonesteiksi. Kun tuodaan biopolttoaineiden
raaka-aineita ulkomailta, biopolttoaineiden käyttö ei
lisää huoltovarmuuttamme eikä vähennä riippuvaisuutta tuontienergiasta.
Kotimainen ja kilpailukykyinen biopolttoaine on tavoitteemme.
Kotimaisissa raaka-aineissa, ohrassa, rypsissä, elintarviketeollisuuden
jäteöljyissä ja rasvoissa sekä peltoenergiassa,
on kehittämispotentiaalia. Kotimainen peltoviljelyyn perustuva
biopolttoaineiden tuotanto on myös niin huoltovarmuuden
kuin maaseudun elinkeinojen tukemisenkin kannalta erittäin
kannatettavaa, mikäli se varmistaa peltoalan pysymisen
hyvässä tuotantokunnossa. Biopohjaisten energiatuotantomuotojen
kytkeminen tulevaisuudessa yhä tiiviimmin elintarvikesektoriin
on mahdollista, eikä tämä vaaranna kotimaisen
elintarvikeketjun raaka-ainetuotantoa.
Tutkimukseen ja teknologiakehitykseen täytyy erityisesti
panostaa, jotta jatkossa suomalainen tuotantoteknologia olisi maailman
huippua ja jotta uusia niin kansantalouden kuin ympäristövaikutuksienkin
kannalta edullisia polttoaineita saataisiin markkinoille. Myös
biomassojen tuotantoketjujen kokonaisvaltaiseen kehittämiseen
tulisi panostaa.
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys biopolttoaineiden käytön
edistämiseksi luo Suomeen markkinoita liikenteen biopolttoaineille,
ja esitetyllä tavalla saadaan käyntiin liikenteen
biopolttoaineiden käyttö Suomessa. Alalla tapahtuu
jatkuvasti tuotekehittelyä, ja toivottavasti piankin markkinoilla
on käyttöominaisuuksiltaan ja päästöiltään
nykyisiä parempia toisen polven biopolttoaineita, joiden
raaka-aineena voidaan käyttää metsätähteitä,
puun kuorta, olkea ja esimerkiksi ruokohelpeä.
Pertti Hemmilä /kok:
Arvoisa herra puhemies! Nyt käsiteltävänä oleva
asia on monessa mielessä hyvin merkityksellinen ja tärkeä niin meille
suomalaisille kuin varmasti kaikille koko maapallolla. Tämä asiakokonaisuus,
millä pyritään vähentämään
fossiilisten polttoaineitten käyttöä biopolttoaineitten,
uusiutuvien — voisi sanoa, että luonnonmukaisten — tuotteitten,
kustannuksella, varmasti tulee olemaan tulevaisuudessa se kaikkein
merkittävin ja tärkein koko ihmiskuntaa koskeva
tekniikan kehittämisen ja teknisen kehityksen asia.
Jos tämä hallituksen esitys olisi tullut pari vuotta
sitten tai jos Euroopan unioni olisi vaatinut jäsenvaltioiltaan
tällaisia toimenpiteitä pari vuotta sitten, tuskin
Suomessa, tuskin oikeastaan missään Euroopan unionin
jäsenvaltiossa, olisi lähdetty kehittämään
mitään tämäntapaista. Asenteet
vasta ihan viime vuosina, voi
sanoa, viime kuukausien kuluessa, ovat muokkautuneet sen kaltaisiksi,
että nyt on tapahtunut herätystä.
Nyt on tapahtunut herääminen täällä Euroopassa,
nyt on tapahtunut onneksi herääminen myöskin
tuolla Amerikan Yhdysvalloissa, jopa niin, että biopolttonesteitten
tuottamiseen aiemmin nihkeästi suhtautunut presidentti
Bush, hänkin, on jo nähnyt tilanteen sellaiseksi,
että siellä on ehkä nopeammin kuin missään
muualla ihan viime vuoden aikana lisätty biopolttoaineitten tuotantoa
ja ollaan edelleenkin lisäämässä ja
nimenomaan perustuen peltobiomassoihin. Yhdysvalloissahan on se
tilanne, että siellä — niin kuin myöskin
Euroopassa ja moniaalla muuallakin maailmassa — on niin
sanottua ylijäämäpeltoa, jota kannattaa
käyttää tähän tuotantoon.
Yhdysvalloissa erittäin paljon tällä hetkellä perustetaan uutta
etanoliteollisuutta, joka käyttää raaka-aineena
maissia.
Saattaa käydä niin, että tämä palvelee
myöskin elintarviketuotantoa siinä mielessä,
että tulevaisuudessa ei enää puhutakaan
maapallolla elintarviketuotannon ylijäämistä,
ei ylituotannosta lainkaan, vaan kun tähän saakka
elintarvikkeitten tuotannossa nimenomaan peltoviljelyssä on ollut
noin 10 prosentin ylituotanto, niin tulevaisuudessa ehkä jo
ihan vuoden parin sisällä tämä tuotanto
ja kysyntä kohtaavat, jolloinka markkinat alkavat oikein
toimia. Tämä puolestaan tarkoittaa sitä,
että niistä paljon puhutuista tukiaisistakin saatetaan
pikkuhiljaa päästä eroon.
Herra puhemies! Kannatan sitä, että näitten biopolttonesteitten
käyttöä lisätään
ja lisätään nimenomaan niillä teknisillä menetelmillä,
joihin meillä nyt tällä hetkellä on
mahdollisuus. Kannatan myöskin sitä, että tähän
tekniseen kehitykseen ja tuotekehitykseen ylipäätään,
teknologiaan, kiinnitetään huomiota myöskin
Suomessa ja saadaan aikaiseksi sellaista tuotantoa, joka jatkossa
ei niinkään perustu etanoliin, ei perustu välttämättä edes
peltoviljelyyn vaan perustuu siihen, että toisen sukupolven,
jopa kolmannen sukupolven, polttoaineet tulevaisuudessa tulevat korvaamaan
fossiilisia polttoaineita. (Ed. Seppo Lahtela: Miten sokerijuurikas?)
Arvoisa puhemies! Ed. Lahtela otti esille erittäin
tärkeän seikan, mikä koskettaa Suomea,
koskettaa Varsinais-Suomea, nimittäin sokerijuurikkaan
mahdollisuudet etanolin tuotannossa. On surullista, että hallitus
ei ministeri Pekkarisen toimesta lähtenyt puolustamaan
Salon sokeritehdasta, nimenomaan sen muuntamista etanolin tuotantoon.
Tämä olisi palvellut nimittäin meidän
tulevaisuuden huoltovarmuuttamme, tämä olisi palvellut
nimenomaan omavaraisuutta. Meillä olisi ollut mahdollisuus
hyvin vähäisin muutostoimenpitein rakentaa Salon
sokeritehtaasta etanolintuotantolaitos. Mutta, herra puhemies, myöhemmin
palaan, seuraavassa puheenvuorossani, vielä tähän
asiaan tarkemmin.
Martin Saarikangas /kok:
Arvoisa herra puhemies! Talousvaliokunnassa olemme tyytyväisiä siihen,
että tämä ehdotus tuotiin, koska meidän
tulee kaikin tavoin pyrkiä siihen, että ei ainoastaan
teollisuuden päästöillä, vaan
myös liikenteessä ja muussa elämässä pyritään
vähentämään päästöjä.
Tämän esityksen tavoitteena on vähentää kasvihuonepäästöjä,
mutta tässä vaiheessa siinä ei ole arvioitu,
missä määrin päästöt
tulevat vähenemään. Eri asiantuntijalausunnoissa
nämä arviot vaihtelivat. Tämä jääneekin
ensimmäisen sukupolven biopolttoaineilla vielä vähäiseksi,
kun huomioidaan koko tuotantoketju kasvihuonekaasupäästöön.
Saattaa olla, että se energiatase on jopa negatiivinen.
Toisen sukupolven biopolttoaineiden arvioidaan olevan huomattavasti
vähäpäästöisempiä johtuen
niiden erilaisesta ja laajemmasta energiapohjasta. Tässä,
kuten ed. Hemmilä, katsonkin luottavaisesti myös
kotimaisten polttoaineiden osuuteen ja siihen kehitykseen, jota
suomalainen teollisuus on tehnyt. Muistan, kun aloitin vuonna 1976
meidän diesellaboratoriossamme, Wärtsilän
diesellaboratoriossa, sen kehittelyn, miten biopolttoaineita voitaisiin
dieselmoottorissa polttaa. Sellainen laitos on nyt jonkun aikaa
toiminut, mutta aikaa siinä on mennyt yli 30 vuotta.
Tämän asian käsittelyn yhteydessä on
myös esitetty tarve säännellä biopolttoaineen
raaka-aineena käytettävien tuotteiden valmistustapaa. Ympäristövaliokunnan
lausunnossa on tähän kiitettävä viittaus,
johon talousvaliokunta tältä osin yhtyy, eli kyse
on liittymisestä EU:n yhteisen maatalouspolitiikan asettamien
ympäristösääntöjen
mukaisiin menettelyihin. Sääntöjen yhtenä tavoitteena
olisi estää sellaisen raaka-aineen tuonti, jonka
tuotanto ei täytä EU:n sisäisiä kriteereitä.
Kohteena olisivat erityisesti palmuöljy ja sokeriruoko,
joiden tuotantoon liittyy ympäristöongelmia ja
sekä sosiaalisesti että eettisesti kielteisiä vaikutuksia. Ympäristön kannalta huolena
on erityisesti viljelyn aiheuttama trooppisten metsien hakkaaminen.
Myös ed. Hemmilän huoleen USA:ssa lisääntyneestä maissinkäytöstä ja
siitä, uhkaako meillä sitten ruokapula seuraavana,
tulee suhtautua vakavasti.
Kuulemisen aikana myös useat tahot ovat käsittelyn
aikana tuoneet esille tarpeen poistaa tai alentaa biopolttoaineiden
valmisteveroa. Tämä on katsottu tarpeelliseksi
lähinnä kuljetusalan kustannusten nousun estämiseksi
tai siitä syystä, että näin
saataisiin lisättyä biopolttoaineiden käyttöä enemmän
kuin mihin pelkällä velvoitteella päästään.
Valiokunta myös painottaa sitä, että liikenteen
kasvihuonekaasupäästöjen vähentämistä tulee
tarkastella kokonaisuutena. Biopolttoaineiden käytön
lisäksi päästöihin voidaan vaikuttaa myös
hillitsemällä liikenteen kasvua sekä vähentämällä kulkuneuvojen
ominaispäästöjä ja kulutusta,
ja tässä yhteydessä toisin myös
esille sen, että hallitusohjelmaan tulisi sisällyttää autoveron
uusiminen siten, että siinä painotetaan päästöjen
vähyyttä ja polttoaineen vähäistä kulutusta ja
sitä kautta sellaisia ajoneuvoja kohdellaan helpommin verotuksen
kannalta.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ihan lyhyesti tästä asiasta.
Ensinnäkin totean sen, että kun siis valiokunta
on päätynyt esittämään, että hallituksen
esitys hyväksytään muuttamattomana, niin
ok.
Mutta kiinnitän huomiota muutamaan näkökohtaan,
ensinnäkin siihen, että on äärimmäisen valitettavaa,
että keskustelussamme paljon siteeratussa Vtt:n tutkimuksessa
ei eräiltä osin elinkaariajattelua toteutettu
oikein. Siinä tuli niin valtava pr-tappio, että se
on ihan sanoin kuvaamattoman suuri. Se koskee biodieseliä ja
bioetanolia silloin, kun käytetään toisaalta
rypsiä ja toisaalta ohraa raaka-aineena.
Kun nimenomaan oli ajatus se, minkä pitää olla
ajatuksena edelleenkin, että me siirrymme valkuaisrehutuotannossa
omavaraisuuteen, niin silloin tietysti, kun siitä materiaalista
tehdään sitä etanolia tai dieseliä,
niin se valkuaisrehuosuushan kuuluu elintarvike-elinkaareen ja sitten
se sivutuotteena tuleva energia, joka siis tulee liikennepolttoaineeksi,
kuuluu energiaelinkaareen.
Jos tämä jako olisi tehty oikein, niin koko
keskustelu olisi mennyt aivan toisille urille, ja kun sitä eivät asianomaiset tutkijat
joko tarkoitushakuisesti tai muuten voineet ottaa huomioon tässä raportissaan,
niin siitä seurasi valtaisa kirjoittelu erilaisissa aviiseissa.
Myöskin Helsingin Sanomissa yleisönosastossa erittäin
arvovaltaiset tahot tästäkin talosta kirjoittelivat
sinne. Se meni, koko se keskustelu, ihan hakoteille, kun ei siinä löytynyt
juuri sivistynyttä tapaa puuttua siihen keskusteluun. Vasta
kolmas yleisönosastokirjoitus tämän virheen
korjaamiseksi meni läpi. Se oli niin kova pala, kun vuorineuvokset
ehtivät kirjoittaa siihen pohjaksi oman hengentuotteensa.
Ja kaikki johtui vain siitä, että se Vtt:n raportti
oli väärällä tavalla rakennettu.
Arvoisa puhemies! Toinen näkökohta: Se suuri
mahdollisuus, joka meillä näissä liikennepolttoaineissa
biopohjaisesti on, on tietysti puussa ja se on siellä puussa
siinä hemiselluloosan polysakkaridiosassa. Jos nyt Metla
erikoisesti onnistuu siinä tuotekehittelyssään,
joka on siellä erittäin hyvässä vauhdissa,
että saadaan se hemiselluloosa, ne polysakkaridit, erotettua
taitavalla tavalla erikseen ja niistä rakennettua sitten
bioetanolia, niin silloin ollaan aivan mahtavissa volyymeissa kerta
kaikkiaan. Sillä tavalla se puuraaka-aine pystytään
käyttämään aivan uudella tavalla
hyväksi. Se on juuri se vaihtoehto, johon tässä tulevaisuudessa
täytyy satsata. Sitten on Fischer—Tropsch-menetelmän
sovellutukset synteettisistä biodieseleistä jnp.
Se on yksi polku kuljettavaksi, mutta tämä hemiselluloosapolku on
ehkä kuitenkin se, jossa ne marginaalit tulevat hyödyn
kannalta kaikkein suurimmiksi.
Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Kiitoksia valiokunnalle erittäin
hyvin suoritetusta työstä. On hienoa huomata,
että valiokunta on voinut yhtyä hallituksen esitykseen
tässä hyvin. Ed. Lahtelakin on tyytyväinen,
ja ihan hyvä niin. Se on rehtiä tällä tavalla.
Ed. Pulliainen kiinnitti kahteen aivan erityisen tärkeään
asiaan huomiota. Oli erittäin valitettavaa, että minun
alaiseni viranomaistoimijan, Vtt:n, sateenvarjon alla tehtiin sellainen
tutkimus, joka vei paljon, pitkän aikaa, harhaan, ennen
kuin sitten muut tutkijayhteisöt nostivat asian toiselta
näkökulmalta esille ja toivat nämä totuudet
esille, joihin täällä ed. Pulliainen
kiinnitti huomiota.
Toiseen tärkeään asiaan ed. Pulliainen
tuli siinä, kun hän tarkasteli niitä mahdollisuuksia,
mitä jatkossa on. Todellakin ilmiselvästi nämä metsäteollisuuskombinaatit
tarjoavat erinomaisen mahdollisuuden nimenomaan puuraaka-aineen hyödyntämiseen.
Siinä yhteydessä tapahtuvassa jalostusprosessissa
se tulee edullisemmin, tuottavammin ja tehokkaammin ja kilpailukykyisellä tavalla.
Siinä varmaan on yksi tärkeä mahdollisuus,
mikä jatkoaskeleisiin biopolttoaineiden osalta on näköpiirissä ja
olemassa.
Itse asiassa ensi viikolla, tiistaina, jättää seitsemän
Suomen parhaimpiin kuuluvan tutkijan ryhmä minulle raportin
arvioksi siitä, missä ovat ne parhaimmat mahdollisuudet
tulevaisuudessa, missä kannattaa ne tutkijaresurssit Suomessa käyttää,
joilta suunnilta haetaan läpimurtoja ennen kaikkea toisen
sukupolven ja sitten vielä ehkä pitemmälle
menevien sukupolvien vaihtoehtojen kehittämiseksi. Suomi — vielä kertaalleen,
aiemminkin lähetekeskustelussa edellisen kerran monet meistä puhuivat,
minä muiden mukana siitä — on näillä teknologia-aloilla
aivan ehdottomasti maailman ehdotonta huippua.
Ja se on hieno asia, että Neste Oil on ilmiselvästi
nimenomaan biodieselin tuotannossa maailman ykkönen. Se
on pisimmällä teknologiassa, sillä on
parhaat, edistyksellisimmät teknologiat, ja se pystyy,
uskon, 2000-luvulla tuottamaan, jos meillä vaan on edellytykset
sitä ostaa, niin paljon biodieseliä, että nämä tavoitteet
5,75:stä nimenomaan biodieselin osalta on hyvin helppo saavuttaa,
koska tuo yhtiö pystyy valmistamaan sellaista biodieseliä,
että vaikka 100 prosenttia sitä käytetään.
Se voi 100-prosenttisesti palvella nimenomaan dieselinä ja
dieselajoneuvoissa. Sama ei ole valitettavasti tilanne teknologisesti täällä etanolin
puolella. Se on suurin piirtein tuo raja, mihin nyt tässä rima
asetetaan, se määrä, mitä nykyteknologialla
valmistettua, nykytyyppistä etanolia voidaan näissä autoissa,
mitkä tällä hetkellä ovat markkinoilla,
käyttää. Kovin paljon pitemmälle
siinä ei tällä hetkellä vielä päästä.
Mutta on ilmiselvää sekin, että teknologian
läpimurtoja myös täällä etanolin
puolella ennen pitkää saadaan.
Siinä ed. Hemmilä oli ihan oikeassa, että Amerikassa
Yhdysvalloissa on valtava buumi menossa. Kävin noin 1,5
kuukautta sitten siellä. Asiantuntijat kertoivat, että heillä on
48 isoa tehdasta tällä hetkellä eri puolilla
Yhdysvaltoja rakenteilla ja ne ovat nimenomaan tähän
etanolin tuotantoon. Yhdysvalloissahan autot kulkevat 95-prosenttisesti
bensiinillä. Dieselautojen osuus on siellä lähes
olematon käytännössä. Muuten tällä hetkellä jo
etanolin osuus amerikkalaisessa polttoainekulutuksessa on noin 4
prosenttia, ja siellä on tämmöinen huikea
tavoite, se ei ole imperatiivinen tavoite, mutta siellä puhutaan
tämmöisestä 20/20, kun me Euroopan
unionin komission muutama viikko sitten julkistamassa paperissa
asetimme 10 prosentin imperatiivisen tavoitteen vuodelle 2020. Yhdysvallat,
ei tosin imperatiivisella vaan ohjeellisella tasolla, pyrkii tässä mielessä vähän
pitemmällekin kuin me täällä.
Arvoisa puhemies! Viimeisenä kommenttina samalla, kun
annoin tunnustusta ed. Hemmilän tiedoille siitä,
miten asiat ovat tuolla Yhdysvalloissa, ei voi totisesti antaa hänelle
samaa tunnustusta niiltä osin, kuin hän puhua
roiski, eikä ensimmäistä kertaa, tietyissä asioissa
tällä kertaa Salon sokerijuurikastehtaan osalta.
Hän syytti KTM:ää ja minua nimeltä,
ettei noin vaan päätetty panna sinne etanolitehdasta
pystyyn. Ed. Hemmilä, taustannekin vuoksi teidän
pitäisi tietää se, että jos
joku toinen omistaa jonkun, minkä tahansa hyödykkeen
tai fasiliteetin, vaikka tehtaan, niin ei se niin vaan käy,
että valtio menee ja repii sen toisen käsistä,
jos ei se halua itse sitä tällaiseen tarkoitukseen
käyttää, siis että valtio menee
ja ottaa sen tehtaan siltä, joka sen omistaa, ja päättää alkaa
valmistaa siinä etanolia. Ei, ei sinne päinkään.
Annoitte kyllä nyt ihan väärän
todistuksen. Kun aika jämerästi tähän puutun,
se johtuu siitä, että olen huomannut teidän
siitä kertovan muuallakin, ja se oli ihan oiva paikka,
että kerroitte sen ihan reilusti tässäkin
ja sain tilaisuuden yhtä reilusti sen sanoa, että tuo
ei meinaakaan pitää paikkaansa, ei sinne päinkään. Olin
monta kertaa erittäin rakentavassa keskustelussa tuon tehtaan
johdon kanssa ja yritin todella. Me olimme todella valmiita siihen,
että näin olisi menetelty, tähän
tarkoitukseen se olisi muutettu, mutta jos ei omistaja halua, haluaa
mieluummin rakentaa Saksaan etanolituotannon, niin minkäs
sille teet?
Pertti Hemmilä /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ministeri Pekkarisen kanssa voitaisiin tästä sokerijuurikkaan
jalostamisesta etanoliksi keskustella varmasti pitempäänkin, mutta
aikapula estää. Tässä keskustelussa
emme käy siihen laajemmin. Mutta tilanne on se, että kyllä aika
ponnettomalta vaikuttivat noin ihan julkisuudessakin esillä olleitten
tietojen valossa hallituksen toimet, jotta Salon sokeritehdas olisi voinut
jatkaa sokerijuurikkaan jalostamista ja edelleen jatkojalostamista
etanoliksi. Tällä olisi ollut Suomen tulevaisuuden
kannalta ja Suomen elintarviketaloudenkin huoltovarmuuden kannalta
erittäin suuri merkitys, Salon sokeritehtaalla ja sen tulevaisuuden
turvaamisella. Nimittäin jatkossa nyt tästä eteenpäin
meillä saattaa olla tilanne, että Suomessa ei
viljellä sokerijuurikasta eikä jalosteta juurikkaasta
sokeria lainkaan. Sen vuoksi tällaisten tehtaitten, jotka
on saatu aikaiseksi täällä yhteisin ponnistuksin,
romuttaminen ja maantasalle purkaminen on anteeksiantamatonta.
Martin Saarikangas /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Näissä meidän kuulemisissamme
tuli esille myös toinen seikka, nimittäin biokaasun
käyttö. Todettiin, että se on jäänyt
vähäiselle käytölle. Mtt toi
esille sen, että Suomessa biokaasua tuotetaan aika monessa
paikassa ja potentiaali Suomessa olisi noin 700 000 henkilöautolle.
En mene näistä luvuista takuuseen. Väitetään
myös, että Saksassa yli 4 000 maatilaa
tuottaa ja käyttää tätä biokaasua.
Onko tämä valmistelun alla kauppa- ja teollisuusministeriössä?
Sari Essayah /kd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Valiokunnan asiantuntijakuulemisessa tuli
monessakin kohtaa esille tämä, että biopolttoaineille
tulisi antaa verotukea valmisteveron poistamisen muodossa. Mutta
sitten asiantuntijat lopulta saivat valiokunnan vakuuttuneeksi siitä,
että tuo verotuki todennäköisesti tässä vaiheessa
suurimmaksi osaksi valuisi ulkomaisille tuottajille, koska Suomessa
tätä polttoainetta ei kilpailusyistä pystytä tuottamaan
kilpailukykyiseen hintaan. Olisinkin kysynyt sitä, pitäisikö valtiontukea
näille tehdashankkeille lisätä, ja mikä olisi
sellainen tukitaso, millä me saisimme tämän
kotimaisen tuotannon paremmin vauhtiin? Missä vaiheessa
näette tämän verotuen tarpeelliseksi,
koska kuitenkin Ruotsissa tämä verotuki on ollut
käytössä?
Oras Tynkkynen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tässä tapahtui henkien kohtaaminen,
koska ed. Saarikangas melkein piti sen puheenvuoron, jonka olin
ajatellut pitää. Biokaasussa todella on valtavia
mahdollisuuksia Suomessa. Tämä 700 000 autoa kattaa pelkästään jäteperäisen
biokaasun eli jätteistä valmistettavan biokaasun.
Biokaasustahan on kahtalaisia ilmastohyötyjä,
toisaalta se, että sillä voidaan korvata fossiilisia
polttoaineita, ja toisaalta se, että se biojäte
ei päädy kaatopaikalle tai muualle, missä se
hajotessaan tuottaisi metaania, joka on voimakas kasvihuonekaasu.
Eli biokaasu on ilmastotaseeltaan aivan ylivertainen kaikkiin muihin
kuviteltavissa oleviin liikenteen biopolttoaineisiin nähden.
Siitä näkökulmasta se, että Suomessa
todella biokaasussa ei ole edetty juuri lainkaan tai on edetty äärimmäisen
hitaasti, on aika yllättävää ja
synkkää, ja todella kysyisin ed. Saarikankaan
tavoin, miksi me olemme tässä näin jäljessä ja
mitä voitaisiin tehdä asian muuttamiseksi?
Jari Leppä /kesk(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Ministeri Pekkarinen täällä totesi
valittaen, että Vtt:n tutkimus biopolttoaineiden osalta
meni pahasti harhaan. Ministeri Pekkarinen, olisiko meillä nyt
tilaisuus, mahdollisuus ja tarve sille, että näitä erilaisia
tutkimuksia näiden biopolttoaineiden ja bioenergian osalta voitaisiin
jollain tavalla koordinoida nykyistä paremmin? On niin
paljon vääriä tietoja liikkeellä myös
tutkijoiden taholta ja siellä hypitään
omien tutkimusalojen ulkopuolelle ja annetaan lausuntoja asioista,
joihin ei ole perehdytty, ja kokonaisvaikutelma tutkijoiden osalta
ja tutkijoiden viestistä on erittäin sekava. Pitäisikö näitä jonkun
Sitran, Akatemian tai jonkun muun koordinoida, jotta me saisimme
kansallisesti mahdollisimman suuren hyödyn ja pääsisimme
nopeammin käytännön töihin tutkimusten
jälkeen?
Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Ed. Hemmilä sanoi, että on
anteeksiantamatonta, ettei Salon sokerijuurikastehtaalla ole tehty
sitä ja tätä. Samaan aikaan hänen
ryhmätoverinsa, puolueen varapuheenjohtaja Sarkomaa käyttää julkisuudessa
puheenvuoroja, joissa arvostelee siitä liiallisesta innosta,
mitä hänen mielestään hallituksen
toimesta on näissä asioissa viimeisten vuosien
aikaan ollut. Tämän kaiken politiikka sallii yksittäiselle
poliitikolle. Olkaamme onnellisia siitä, että on
tilaa Sarkomaalle ja on tilaa sitten Hemmilälle. Mutta älkää,
Hemmilä, tuota jatkako. Teidän väitteenne
siitä, että hallitus ei olisi jotenkin tehnyt
kaikkea voitavaansa tarjotakseen mahdollisuutta jatkaa vaikkapa
bioetanolin tuotannossa, ei pidä paikkaansa. Ne olivat
erittäin merkittävät tuet, mitkä nimenomaan
osin Suomen — teidän pitää tietää se — osin
EU:n toimesta olisi osoitettu tälle hankkeelle, mikäli
se olisi pantu pystyyn, mutta omistaja ei sitä halunnut.
Jos ed. Hemmilää eivät saa houkuteltua
ulkopuoliset johonkin puuhaan, niin eivät sitten saa. Se
pitää tämä sama filosofia paikkansa
tuossa myöskin, saako jonkun omistaman tehtaan muutettua
johonkin toiseen tarkoitukseen.
Mitä biokaasuun vielä tulee, niin aivan lyhyesti:
Minäkin toivon, että siinä päästäisiin
eteenpäin. Tällä hetkellä meillä on
työnjako. Isompia biokaasulaitoksia KTM rahoittaa; meillä on muutama
päätös nyt tehty. Ne eivät ole
liikennekäyttöön. Ne tuottavat sähköä ja
lämpöä, nämä muutamat
harvat, mitä meillä on olemassa, mutta uskon,
että jatkossa myöskin sitten nimenomaan liikenteen
polttoaineita. Ja maatilojen yhteydessä Erkki Kalmari ja
muutama muu harva jatkossa tulee saamaan nimenomaan kolmen M:n kautta
näitä investointitukia. Ne eivät ole
ihan vähäiset, ne ovat ihan oikean mittaiset.
Valitettavaa on todellakin, että se ei vielä Suomessa
tahdo kannattaa.
Minä voin kertoa esimerkin: Veljeni, joka harrastaa
ihan samaa tuotantoa kuin Erkki Kalmari, ja hänen naapurinsa
ovat yhdessä yrittäneet käydä läpi,
joko se kannattaa. Ei kannata, vaikka kahdesta keskikokoisesta tilasta
on kysymys. Eivät saa vielä kannattavaksi. Kyllä tässä tarvitaan tätä valtion
tukea, ja äsken sanotut instrumentit ovat sitä varten
nyt tarjolla, että ne entistä paremmin auttaisivat
sen kynnyksen yli, että saataisiin tuotantoa. (Puhemies
koputtaa) Se auttaa jakelujärjestelmän syntymistä.
Nyt kun minä käyn hakemassa biokaasuautooni biokaasua,
niin minun pitää ajaa edestakaisin 30 kilometriä voidakseni sen
jälkeen ajaa 200—204 kilometriä enimmillään
sillä biokaasulla. (Puhemies koputtaa) Vielä tässä logistiikan kehittämisessä on
paljon tehtävää.
Seppo Lahtela /kok:
Arvoisa herra puhemies! Talousvaliokunnan mietintö hallituksen esityksestä biopolttoaineiden
käytön edistämiseksi liikenteessä on
lyhyt, ja voisi sanoa, että napakka, yhtyen pitkälti
muiden asiantuntijavaliokuntien lausumiin siitä, miten
tässä pitäisi menetellä ja tehdä.
Kun esityksessä selkeästi todetaan tämä liikennepolttoaineen
jakelijoille annettu velvoite toimittaa vuosittain kulutuksen vähimmäisosuus biopolttoaineita,
joka on 2008 vähintään 2 prosenttia,
2009 vähintään 4 ja vuonna 2010 ja sen
jälkeen vuosittain vähintään
5,75 prosenttia. Nämä ovat pieniä lukuja,
mutta se on askel tulevaisuuteen. Se on askel sellaiseen tulevaisuuteen,
missä saattaisi tulla maailmassa se esille, että näitä mineraalipohjaisia öljyjä
ei
olisikaan.
Mutta tämä koko biopolttoaineasia on kallis ratkaisu
ja tällä kertaa kalliimpi kuin nämä vanhat
perinteiset öljymenetelmät ovat olemassa. Voisi
sanoa, että se on ehkä myöskin joiltain
osin ilmastollisesti päästöjen osalta
jopa raskas, raskas niin, että ainakaan mitään
merkittävää kasvihuonekaasujen päästöjen
vähentämistä ei tapahdu, jossain tapauksessa
ne saattavat jopa vähän kasvaakin.
Kun edustan maaseutupohjaista maailmankatsomusta ja -näkemystä,
niin näin minun ei pitäisi puhua, mutta tämä on
kuitenkin jonkinnäköinen totuus tässä asiassa.
Mutta tässä luodaan valmiutta tulevaisuuteen,
valmiutta tulevaan maailmaan, missä saattaa olla sellainen
tilanne, että Suomen pitää pyrkiä kokonaan öljystä riippumattomuuteen,
kuten nyt puoluejohtajat tuntuvat vähän kilpaa
veistelevänkin.
Jos tätä asiaa katsotaan niin, niin siihen
uhrattu hinta ja sen kautta saatava riittävä kokemus siihen
valmiuteen, että tässä tuotannossa voidaan
kokonaan sinne siirtyä, kannattaa nyt toteuttaa, ja sen
osalta tämä esitys on hyvä ja oikeanlainen.
Jos eläisimme, toimisimme niin, että tähän
ei varauduttaisi ja valmistauduttaisi, niin joskus, kun se asia
esille tulisi, niin silloin siihen ei kyettäisi reagoimaan.
Tosin täytyy totuuden nimessä sanoa, että hallitushan
on vähän seuraillut näitä Euroopan
unionin antamia vähimmäisvaatimuksia ja sikäli
ei tämä nyt ihan suomalainen keksintö ole,
vaikka mielellään sen suomalaiseksi rakentaisinkin
ja olisin julistamassa, mutta sitäkään
nyt tässä ei voi tehdä.
Tässä on erittäin hyvänä nähtävissä se,
että tämä vaikuttaa suomalaiseen maaseutuun
ja maaseudun tulevaisuuteen siinä, että pelto
voidaan näillä menetelmillä hoitaa ja
tehdä niin, että se on viljelykäytössä,
viljelykunnossa ja sillä kuitenkin yhteiskunnan rattaita
pyöritetään. Tämä viljelyvalmius
kriisin sattuessa — niin kuin vähän epäillään
tässä, enkä toivoisi, että maailmasta
leipä niin loppuisi, että kaikki maa jouduttaisiin
viljelyyn käyttämään, että leipä riittäisi — on
olemassa aivan toisenlaisena kuin jos siellä pellolla puita
kasvaisi.
Kun tätä sisältöä katsotaan,
niin täällä valiokunnan mietinnöstä lyhyt
lausuma päätösehdotuksesta: "Pidemmällä aikavälillä on
myös aiheellista selvittää mahdollisuudet
porrastaa biopolttoaineiden verotus- ja edistämistoimet
ilmastotaseen mukaan. Veroporrastuksen tulisi perustua yleiseurooppalaisiin
laatuvaatimuksiin." Tässä on se sisältö,
tämä ei ole lausuma, vaan yksi lause tuolta keskeltä.
Tässä on se sisältö, missä todetaan,
että ilman yhteiskunnan verotuksellista tukea tämä asia
ei voi toimia eikä pelata. Näin katsottuna myöskin
tämä aikaisemmin jo täällä käsitelty
biokaasukysymys on sellainen, mikä tarvitsee parempaa verokohtelua,
parempaa tukea. Silloin se talteenotto voidaan järjestää ja
siitä tuotannosta saada kannattavaa ja myöskin
jakeluteknisesti mahdollista tavoittaa sieltä, missä tätä polttoainetta
tarvitaan ja mistä ohi ajetaan, eikä tarvitse
tehdä niin, niin kuin ministeri Pekkarinen esimerkinomaisesti
hyvin kertoi, että joutuu ajamaan erikseen sivuun, käyttämään polttoainetta
siihen ajamiseen jo mennen tullen saadakseen tankin täyteen
tai saadakseen tankkauksen tehtyä. Nämä ovat
niitä synnytystuskia, mutta kyllä näistä eteenpäin
mennään.
Rouva puhemies! Voisin sanoa, että mietintö on
hyvä, hallituksen esitys on hyvä ja tämä kokonaisuus
luo erinomaisen, oivan tulevaisuuden Suomen polttoainehuollolle.
Puhetta on ryhtynyt johtamaan ensimmäinen
varapuhemies Sirkka-Liisa Anttila.
Jari Leppä /kesk:
Rouva puhemies! On perusteltua, että myös
Suomessa pannaan käytäntöön
tämä 5,75 prosentin sekoitussuhde biopohjaa liikennepolttoaineisiin.
Meillähän on kokemuksia siitä vapaaehtoisesta
toiminnasta ja kokeilusta, joka on jonkun aikaa ollut meillä käytössä.
Sen osuus oli ainoastaan 0,1 prosenttia tuosta sekoitussuhteesta,
ja näin ollen helppo vetää se johtopäätös,
että ilman tällaista velvoitetta asia ei olisi
liikkeelle lähtenyt, ja hyvä, kun nyt tässä vaiheessa
asiassa ollaan etenemässä.
Kiinnitän muutamaan asiaan huomiota ja ensimmäisenä raaka-aineeseen.
Niin maa- ja metsätalousvaliokunta kuin myöskin
ympäristövaliokunta lausunnoissaan talousvaliokunnalle kiinnittivät
näihin asioihin huomiota ja siihen tuotantotapaan, jolla
nämä biopohjan raaka-aineet on tuotettu, mielestäni
aivan oikein. Näihin ajatuksiin myös talousvaliokunta
yhtyi. Meidän täytyy pystyä maailmanlaajuisessa
kaupassa luomaan sellaiset järjestelmät, joilla,
olipa sitten missäpäin maailmaa tahansa tuotettu
biopohjan raaka-aine, se tuotetaan ympäristön
näkökulmista katsottuna kestävällä tavalla.
Näin ei tällä hetkellä ole.
Myöskään siihen eivät anna mahdollisuuksia
Wto-säännökset, jotka perustuvat vuonna
1994 sovittuun Gatt-sopimukseen, elikkä aika kauan sitten
tämä sopimus on solmittu. Se ei ole enää tätä päivää,
vaan se tarvitsee uudistamista.
Tässä tarjoutuu erinomainen mahdollisuus meidän
aidosti myöskin liikenteen osalta omavaraisuuttamme kohentaa,
eikä niin kuin viime viikonloppuna toinen suuri hallituspuolue
esitti, että 10 prosenttia vuoteen 2010 mennessä pitää biopohjaa
seassa olla. Silloin ei heidän ympäristötavoitteensa
toteudu minkään vertaa eikä myöskään
omavaraisuus minkään vertaa. Silloin ainoastaan
vähennetään Arabimaista ja Venäjältä öljyntuontia
ja siirretään se Indonesiaan palmuöljyn
tuontiin, jota ei tällä hetkellä tuoteta kestävällä tavalla.
Ihmettelen tällaisia linjauksia, mutta näköjään
tämmöisiäkin kuulla voi. Siksi, ja tähän
valiokunta on kiinnittänyt huomiota, tämä tarjoaa
meidän maaseudullemme ja meidän peltojemme käytölle
aivan uudenlaisen mahdollisuuden näillä nykyisillä järjestelmillä pohjautuen
EU:n yhteiseen maatalouspolitiikkaan, ja tästä me
pidämme kiinni.
Puhemies! Toinen asia sitten on se, että kun tekniikka
muutamien vuosien kuluttua menee pidemmälle ja pääsemme
toisen sukupolven liikennepolttoainetuotteisiin, silloin me olemme
niin ympäristönäkökulman kannalta
kuin myöskin raaka-ainenäkökulman kohdalla
paljon laajemman ja paljon vaikuttavamman asian edessä.
Silloin meille puuraaka-aineen lisäksi tarjoutuu myöskin
turpeesta tehty biopolttoaine. Se tarjoaa aivan erityisen mahdollisuuden,
ja tätä kohtihan hallitus on myöskin
vahvasti menossa ja mennytkin jo, kun viime vuoden toisessa lisätalousarviossa
osoitettiin 9 miljoonan euron määräraha biopolttoaineiden
uusien tuotantoteknologioiden kehittämiseen. Tämä on
hyvä tie.
Puhemies! Valiokunta kiinnitti huomiota myöskin muihin
esteisiin, hallinnollisiin esteisiin, jotka hidastavat biopolttoaineiden
käyttöönottoa. Nämä kaikki
tällaiset esteet pitää meidän perata
pois, jotta tuo biopolttoaineiden pohja lähtee vahvistumaan
myös kaasun osalta. Kaasusta oli äsken täällä puhetta,
ja se merkitsee kaikkein tehokkainta polttoainetta ympäristön
kannalta, olipa sitten kysymyksessä liikennepolttoaine, sähkön
tai lämmön tuottaminen, ja tässä myöskin
jäteperäisen biokaasun osalta me voimme lähteä aivan
uusille teille myöskin yhdyskuntajätteiden käsittelyssä.
Kaiken kaikkiaan tämä laki tarjoaa meille
aivan uudenlaiset mahdollisuudet, luo tasaisesti työpaikkoja,
toimeentuloa koko Suomeen ja turvaa meidän energiaomavaraisuuttamme
ja vähentää meidän tuontienergiariippuvuuttamme.
Keskustelun nopeatahtinen osuus päättyy.
Pekka Nousiainen /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Lakiehdotus biopolttoaineiden käytön edistämiseksi
on saanut varsin yksituumaisen käsittelyn kaikissa eri
vaiheissaan. Hallitus jätti jo syksyllä eduskunnalle
ehdotuksen tästä lakiehdotuksesta, ja oikeastaan
yllättävän kauanhan tämä talousvaliokunnassa
sitten viipyi ennen kuin mietintö syntyikin. Mutta tänäkin
aikana, jonka tämä lakiehdotus on ollut valiokunnassa, ovat
toki koko ajan sekä globaalisti että myöskin meillä Suomessa
paineet bioperäisten polttoaineiden käytön
edistämiseksi lisääntyneet koko ajan,
ja näin ollen myöskin tämä biokomponentin
mukana olo liikennepolttonesteissä on saanut jo laajan
yksimielisyyden kaikissa eduskuntaryhmissä.
Tämä laki, joka nyt sitten säädetään
voimaan, todella osoittaa sen, että Suomessa halutaan vähentää liikenteen
päästöjä ja myöskin
torjua ilmastonmuutosta ja että myöskin liikenne
on tässä prosessissa mukana. Me asetamme tavoitteeksi
tämän kautta, että meillä biopolttoaineitten osuus
on 5,75 prosenttia vuonna 2010. Toki tässä voisi
olla kunnianhimoisempi tavoite ja sen myöskin sellaisena
on mahdollista toteutua.
Tämä on merkittävä myös
omavaraisuuden näkökulmasta, ja ennen kaikkea
tässä laissa yhdistyvät sekä energiapolitiikka,
aluepolitiikka että maatalouspolitiikka. Kaikilla näillä sektoreilla
tämä edistää tasapainoista aluekehitystä, luo
maataloudelle edellytykset entistä paremmin tuottavalla
ja hyödynnettävällä tavalla
käyttää peltopotentiaalia hyväksi,
ja ennen kaikkea se työllistää ja vahvistaa
aluetalouksia.
Ministeri Pekkarinen on ollut erittäin aktiivinen ja
kiitettävällä tavalla edistänyt
kotimaisten polttoaineitten käyttöä,
ja näin on myöskin tämän asian
laita. Ei ainoastaan tämän lain kautta synnytetä nyt
sitten kysyntää ja markkinoita. Kauppa- ja teollisuusministeriö on
ollut myöskin tukemassa järjestelmiä,
joissa kotimainen etanolituotanto saadaan aikaan. Biodieseltuotantohan
on käynnistynyt jo Neste Oilin toimesta omaehtoisesti.
Pidän erinomaisen hyvänä tätä asiaa
ja ennen kaikkea toivon nyt, että niistä hankkeista,
jotka ovat tuotannon käynnistämiseksi vireillä,
saadaan päätökset ja tukipäätökset
aikaan ja sitä kautta varmistetaan, että kun lain
voimassaolo alkaa, niin sitten myöskin kohtuullisessa ajassa
on meillä tämä biokomponentti polttonesteissä käytettävissä.
Oras Tynkkynen /vihr:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys on sinänsä ihan
oikean suuntainen, joskin hieman myöhäsyntyinen.
Hallitushan toimi suhteellisen myöhäisessä vaiheessa
ja vasta direktiivin pakottamana, mutta hyvä, että edes
siinä vaiheessa.
Biopolttoaineiden ilmastotase on varmasti herättänyt
ehkä eniten keskustelua tämän hallituksen
esityksen käsittelyn yhteydessä. Niin tärkeä kuin
ilmastonsuojelu onkin ja niin keskeinen peruste kuin se tälle
esitykselle onkin, niin on hyvä muistaa, että biopolttoaineilla
on myös muita hyviä tavoitteita, ei pelkästään
päästöjen vähentäminen,
vaan myös öljyriippuvuudesta irtaantuminen, energiaturvallisuuden
parantaminen, kotimaisen työllisyyden tukeminen ja aluepoliittiset
tavoitteet. Näitä kaikkia kannattaa käsitellä rinta
rinnan, kun puhutaan biopolttoaineiden käytön
edistämisestä.
Ilmastotase taas riippuu monesta asiasta. On monia erilaisia
biopolttoaineita. Tässä edellä tuli esille
biokaasu, joka on ilmastotaseeltaan täysin ylivertainen.
Toisessa ääripäässä taas
on esimerkiksi vaikka ohraetanoli, jonka ilmastotase ei yleensä ottaen
ole aivan hyvä. On harhaanjohtavaa puhua yhtenä ryhmänä pelkästään
biopolttoaineista, jos ei vähän analyyttisemmin
eritellä, minkä sorttisista polttoaineista kulloinkin
puhutaan.
Paljon riippuu myös oletuksista. Edellä runtattiin
Vtt:n ja Mtt:n tutkimus ja sen perusteet. Sillä, verrataanko
biopolttoaineiden raaka-aineiden viljelyyn käytettävää alaa, sen vaikutuksia,
kesantopeltoon
vai siihen, että sillä samalla alalla viljellään
vaikka elintarvikkeisiin käytettäviä raaka-aineita,
on aivan ratkaiseva vaikutus siihen, mikä tulos tutkimuksesta
saadaan. Paljon riippuu myös käytetyistä menetelmistä:
miten kylvetään, millaisia lajikkeita käytetään,
kuinka paljon lannoitetaan, millaiset kuljetukset ovat käytössä.
Näitä menetelmiä voidaan edelleen kehittää.
Myös näiden ensimmäisen sukupolven biopolttoaineiden
ilmastotasetta voidaan edelleen parantaa satsaamalla näitten
menetelmien kehittämiseen.
Toinen keskeinen kysymys on ollut tuontibiopolttoaineiden kestävyys.
Brasilian etanoli ja Indonesian ja Malesian palmuöljy ovat
monessa suhteessa hyvinkin kyseenalaisia, ja niihin liittyy monia
riskejä ja ongelmia. Yhtä ongelmaa ratkaisemalla
ei saisi luoda toisia, kuten sitä, että sademetsiä raivataan
toisella puolella maailmaa sen takia, että me yritämme
kestävöittää omaa liikennettämme.
Sen takia kotimaisen tuotannon pitäisi olla mahdollisuuksien
mukaan esisijaista ja sitä pitäisi vauhdittaa
ja toisaalta pitäisi sertifioimalla ja muilla järjestelmillä taata
se, että kaikki ne raaka-aineet, joita ulkomailta Suomeen
tuodaan biopolttoaineiden valmistusta varten, olisivat kestäviä ja
täyttäisivät tietyt perusvaatimukset
sekä ympäristön että työntekijöiden
oikeuksien ja muitten keskeisten tekijöiden osalta. Tähän tarvitaan
todennäköisesti EU:n yhteisiä toimia, ehkä kansainvälistäkin
sopimusta, että saadaan tämä raaka-aineiden
tuotanto kestävälle tolalle.
Biopolttoaineet voivat todella olla merkittävä osaratkaisu
liikenteen kestävöittämisessä,
mutta kuitenkin vain osaratkaisu. Biopolttoaineet eivät näköpiirissä olevassa
tulevaisuudessa mitenkään riitä kattamaan
sen paremmin Suomen kuin koko maailmankaan liikennepolttoaineiden
tarvetta, jos liikenteen kasvu ja liikenteen kulutuksen kasvu jatkuu
nykytahtia. Sen takia tarvitaan laajempaa pakettia. Tarvitaan biopolttoaineiden
lisäksi myös liikennetarpeen vähentämistä muun
muassa kestävällä yhdyskuntasuunnittelulla.
Me tarvitsemme joukko- ja kevyen liikenteen edistämistä,
ja tarvitaan autojen energiatehokkuuden roimaa parantamista nykyisestä,
ja siihen meillä on onneksi olemassa tekniset mahdollisuudet.
Tämä hallituksen esitys on päänavaus.
Se on hyvä, että se saatiin vielä tämän
eduskunnan aikana käsiteltyä, mutta kannattaa
varmaan vähän suunnata katsetta jo tulevaisuuteen,
mitä pitäisi tehdä tämän
jälkeen.
Katson, että Suomessa tulisi laatia kunnianhimoinen
ohjelma öljyriippuvuudesta irtaantumiseksi. Niin kuin tässä edellä on
viitattu, monet poliitikot ovat viljelleet erilaisia vuosilukuja
ja esittäneet sinänsä ihan kannatettavia,
kunnianhimoisia tavoitteita, mutta ne konkreettiset toimenpiteet
ja keinot näitten tavoitteiden saavuttamiseksi puuttuvat.
Seuraavan hallituksen olisi hyvä laatia tällainen öljyriippuvuusohjelma,
ja vihreät julkistavat ovan öljyriippuvuusohjelmansa
vielä tämän kuukauden aikana.
Toiseksi tarvittaisiin kansallinen biomassastrategia. Meillä on
paljon kilpailevia biomassan raaka-aineita, meillä on paljon
kilpailevia käyttökohteita: metsä- ja
paperiteollisuus, liikenteen biopolttoaineet ja luonnollisesti sähkön
ja lämmön yhteistuotanto. Mihin nämä biomassan raaka-aineet
riittävät, mihin niitä kannattaisi käyttää,
siinä tarvittaisiin kokonaisvaltaista strategiaa.
Ja me tarvitsemme verodifferentiointia eli sitä, että biopolttoaineiden
verotus ja muut ohjauskeinot porrastetaan niitten polttoaineiden
ilmastotaseen perusteella.
Eero Lämsä /kesk:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys laiksi biopolttoaineiden
käytön edistämiseksi liikenteessä:
Otan tähän esille vain yhden asian, joka koskee
maa- ja metsätalousvaliokunnan lausunnossaan esittämää asiaa.
Siinä tuodaan esille, että lakiehdotuksen biopolttoainemääritelmään
tulee sisällyttää myös turve,
jota voidaan käyttää toisen sukupolven
biopolttonesteiden raaka-aineena. Talousvaliokunta pitääkin tässä mietinnössään
turvetta yhtenä varteenotettavana tulevaisuuden biopolttoaineen
raaka-aineena:
"Turve soveltuu teknisesti kehitteillä olevien uusien
teknologioiden raaka-aineeksi esimerkiksi puun ja ruokohelven tavoin.
EU:n biopolttoainedirektiivin määritelmiin ei
kuitenkaan ole sisällytetty turvetta, eikä turpeella
tehdyllä vaihtoehtoisella polttoaineella näin
ollen voida täyttää direktiivin velvoitteita.
Direktiivin sääntely noudattaa kansainvälistä linjausta,
jonka mukaisesti turvetta ei pidetä uusiutuvana energialähteenä." Talousvaliokunta
on tämän mietintönsä mukaisesti
"viimeksi energia- ja ilmastostrategiasta antamassaan mietinnössä kiinnittänyt
turpeen luokitteluun liittyvään epäkohtaan
huomiota ja todennut, että Suomen tulee edelleen aktiivisesti toimia
turpeen luokituksen muuttamiseksi niin, että se ottaa huomioon
turpeen koko elinkaaren hitaasti uusiutuvana bioenergialähteenä."
Toivottavasti tämä asia etenee, koska turve
todella on merkittävä raaka-ainelähde,
kun puhutaan biopolttoaineista liikenteessä.
Sari Essayah /kd:
Arvoisa puhemies! Ihan lyhyesti tästä paikaltani:
Ministeri Pekkarinen on tosiaan jo poistunut, ja olisin mielelläni
hänen kanssaan käynyt vähän tätä verodebattia.
Valiokunta toteaa mietinnössään, että todennäköistä on,
että tämä biopolttoaineitten hinta tulee
nostamaan polttoaineen hintaa noin 2—3 sentillä per
litra, ja myöskin sitten spekuloi sitä, olisiko
tarpeellista nimenomaan tämän kustannusrasituksen
tasaamiseksi tätä verohelpotusta ottaa käyttöön.
Koska jakelijalla on oikeus käyttää biopolttoainetta
joko sitten diesel- tai bensiinipuolella, niin tulevaisuus tulee näyttämään
sen, tapahtuuko tässä kenties sitten vääristymistä,
että jommankumman polttoainelajin käyttäjät
joutuvat sitten kantamaan suuremman verorasituksen tästä.
Mutta kaiken kaikkiaan pidän erittäin tärkeänä päänavauksena,
että pääsimme tässä biopolttoaineasiassa
eteenpäin. Olisinkin mielelläni kuullut niitä perusteluita, minkä tähden
Ruotsissa on voitu ottaa nämä verotuet käyttöön,
mutta Suomessa emme siihen ole pystyneet.
Ehkä jossakin vaiheessa joudumme vielä käymään
sen eettisen keskustelun, onko oikein tulevaisuudessa suurissa mittakaavoissa
polttaa ruuaksi käypää viljaa energiaksi.
Ymmärrän itse, että energiakasveja me
tarvitsemme ja sitä kautta meillä on mahdollisuus
vaikuttaa siihen, että olisimme vähemmän
esimerkiksi öljyriippuvaisia, mutta jossakin vaiheessa
tulee se rajakin pohdittavaksi, kuinka pitkälti voimme
käyttää ruokaa energiaksi polttamalla
sitä.
Matti Kauppila /vas:
Arvoisa rouva puhemies! Puutun muutamiin maa- ja metsätalousvaliokunnan
lausumiin.
"Esityksen perusteluissa on myös todettu, että nykyisen
liikenteen biopolttoaineiden tuotantovaihtoehdot eivät
ole vielä taloudellisesti kilpailukykyisiä fossiilisiin
vaihtoehtoihin verrattuna ilman julkisia tukitoimenpiteitä."
Täällähän on puhuttu tästä asiasta
aika paljon, ja asiantuntijalausuntojen mukaan minusta on aivan
selvää, että tilanne on vielä tällä hetkellä hyvin
pitkälle näin, elikkä suuret toimijat
tällä sektorilla eivät tule kovinkaan
paljon käyttämään kotimaista,
vaan raaka-aineet tuodaan laivalasteittain sitten tuolta kauempaa.
Toinen asia: "- - laissa ei voida kilpailusäännösten
vuoksi edellyttää, että tarvittava biopolttoainemäärä tuotettaisiin
kotimaassa kotimaisista raaka-aineista. Toimijat valitsevat käytettävät biopolttoaineet
markkinaehtoisesti. Valiokunta pitää kuitenkin
välttämättömänä,
että syntyvä kysyntä edistää myös
kotimaisen liikenteen biopolttoaineiden tuotannon laajempaa käynnistymistä."
Elikkä tässä on selvät tavoitteet
sille, että edistetään biopolttoaineitten
käyttöä, kuinka suureksi, niin se on
varmasti vielä kysymysmerkki.
Sitten: "Suomalaisen rehuteollisuuden laskelmien mukaan kotimaisilla
raaka-aineilla biopolttoainetta valmistettaessa runsasvalkuaista
rehusivujaetta kertyisi moninkertaisesti tällä hetkellä kotimaassa
tuotettuun määrään verrattuna."
Elikkä siinä ovat kasvupotentiaalit aika suuret.
Sitten on tämä huoltovarmuuskysymys. Meidän
peltoalastamme osittain tällä tavalla saadaan pysymään
viljeltynä riittävä määrä peltoa,
jotta sitten kriisiaikana on mahdollista myös niin biopolttoaineen
käyttö kuin sitten sen muuttaminen normaaliviljelyyn
tarpeen mukaan.
Ja viimeisenä asiana on tämä veropolitiikka: "Biopolttoaineita
koskevan verotuksen periaatteet sisältyvät yhteisön
energiaverodirektiiviin, jonka mukaan lähtökohtaisesti
bioperäiset polttoaineet on verotettava samalla tavalla
kuin vastaavat mineraaliöljypohjaiset tuotteet." Elikkä itse
asiassa tässä on sitten sille asialle vähän
niin kuin jarru, elikkä verotuksen kautta sitten säädellään
tämän edistymistä.
Pertti Hemmilä /kok:
Rouva puhemies! Valitettavasti ministeri Pekkarinen ei ole enää täällä mukana
keskustelemassa näistä biopolttoaineista, mutta
joku toinen kerta sitten varmasti saamme hänen kanssaan
enemmänkin debatoida.
Puhemies! Öljyn kulutuksen ennustetaan ilman erityisiä toimenpiteitä kasvavan
lähivuosikymmenten aikana, jo parinkymmenen vuoden kuluessa,
jopa useita kymmeniä prosentteja. Tästä kulutuksen
kasvusta 80 prosenttia selittyy Kiinan ja Intian, siis Aasian, kasvavasta öljyn
kulutuksesta. Öljyvarantojen riittävyydestä on
esitetty hyvin hyvin erilaisia arvioita. Öljyvarojen arvioidaan
riittävän muutamia kymmeniä vuosia, mutta
toisten arvioitten mukaan öljyvarat riittävät
jopa useita satoja vuosia tästä eteenpäin.
Fossiilisten polttoaineitten hinta on joka tapauksessa pitkällä aikavälillä ilmeisesti
nousemassa johtuen paitsi siitä, että joka tapauksessa epäily öljyvarojen
ja ylipäätään fossiilisten polttoainevarojen
riittävyydestä on olemassa, toiseksi hiilidioksidille
ja hiilidioksidipäästöille ihan maailmanlaajuisesti
säädettävistä veroista. Mutta
ne valtiot, jotka ovat varautuneet siihen tilanteeseen, että tulevaisuudessa
yhä suurempi osa fossiilisista polttoaineista korvataan
biopolttonesteillä, varmasti tulevat myöskin pärjäämään
paremmin tulevaisuudessa näillä markkinoilla ja
nimenomaan näillä teollistuvilla markkinoilla.
Suomella on lukuisia mahdollisuuksia ja Suomi on jo käyttänyt
lukuisia mahdollisuuksia pienentää riippuvuutta
tuontienergiasta. Lämpöä ja sähköä tuotetaan
hyvin paljon uusiutuvista raaka-aineista, ja tämä on
nimenomaan metsäteollisuuden tuotekehittelyn tulosta, teknisen
kehittelyn tulosta. Viime aikoina on voimakkaasti kiistelty siitä,
kannattaako biopolttonesteitä tuottaa täällä meillä kotimaassa,
vai pitäisikö niitä peräti alkaa
tuoda ulkomailta. Biopolttonesteiden tuotannon kannattavuutta ei
kuitenkaan, kuten ed. Pulliainen täällä jo
aiemmin puheenvuorossaan todisti, voida arvioida pelkästään
suorin taloudellisin perustein, vaan muun muassa omavaraisuusasteen
tulee olla keskeinen päätöksentekoa ohjaava
periaate. Tähän omavaraisuuteen vaikuttaa nimenomaan
näitten biopolttonesteiden sivutuotteitten eli rehujen
saanti, rehujen tuotanto, rehun merkitys.
Suomeen tuodaan jopa 85 prosenttia eläinten tarvitsemasta
valkuaisrehusta, ja jos biopolttonesteitä, lähinnä etanolia,
tuotetaan ohrasta, niin tästä saadaan valkuaista
korvaavaa rehua, samaten saadaan rehuja rypsirouheesta. Sen sijaan,
jos energia tuotettaisiin ja käytettäisiin lähellä raaka-aineita,
lähellä markkinoita, myös energiataseet näyttäisivät
sillä tavalla paljon positiivisemmilta, että kun
ei raaka-aineita jouduta satoja kilometrejä kuljettamaan,
ei myöskään näitä sivutuotteita,
rehuja, jouduta kuljettamaan satoja kilometrejä. Sen vuoksi
olisi erinomaisen tärkeää, että Suomen
kaltaisessa pitkien etäisyyksien maassa, harvaanasutussa
maassa, olisi useita pieniä biopolttonestettä ja
rehuja tuottavia laitoksia, jolloin kuljetusmatkat ja sitä kautta
myöskin energiankulutus jäisivät
pienemmiksi, jolloin kokonaisuudessaan biopolttonesteiden saanto esimerkiksi
peltohehtaarilta laskettuna jäisi positiiviseksi.
Arvoisa puhemies! Suomen maantieteellinen asema, pitkät
etäisyydet, ilmasto ja, voi sanoa, yksipuoliset luonnonvarat
asettavat haasteita toisaalta Suomen puolustukselle mutta myös
rauhan ajan huoltovarmuuden ja sisäisen turvallisuuden
suunnittelulle. Suomihan on käytännössä saarivaltio,
jolla on pitkä raja Venäjän kanssa, ja kun
EU yhteisönä — se on tullut tämänkin
viimeksi kuluneen vuoden aikana moneen kertaan todistettua — ei
millään tavalla takaa jäsenvaltioittensa
huoltovarmuutta, niin jokaisen jäsenvaltion, myöskin
Suomen, tulee itse pitää huolta siitä,
että tulevaisuudessa meillä on elintarvikkeita saatavana
kaikissa tilanteissa, meillä on energiaa saatavana kaikissa
tilanteissa.
Energiantuotannon, myöskin sähkön,
osalta Suomen tulee olla mahdollisimman omavarainen. Tässä yhteydessä,
vaikka nyt puhutaan biopolttonesteistä, viittaan siihen,
että seuraava hallitus varmasti ihan alkutaipaleellaan
tulee tekemään myöskin perusvoimaratkaisun,
ja aina parempi, että sähköäkin
tuotetaan kotimaassa vaikkapa ydinvoimalla, kuin että ydinvoimasähköä tuodaan
naapurimaasta.
Arvoisa puhemies! Kuten maa- ja metsätalousvaliokunta
mietinnössään totesi, biopolttoaineiden
käyttöön ottaminen vaatii alkuvaiheessa yhteiskunnalta
myös tukitoimenpiteitä. Suomessahan biopolttonesteitä verotetaan
tällä hetkellä mineraaliöljypohjaisia
polttonesteitä ankarammin. Esimerkiksi mineraaliöljystä jalostetun
dieselöljyn polttoainevero on 32 senttiä mutta
biodieselin 35 senttiä litralta. Onkin huomattava, että biopolttoaineiden
erityiskohtelu verotuksessa verrattuna muihin polttoaineisiin ei
ole ristiriidassa EU:n lainsäädännön
kanssa. EU siis sallii jäsenvaltioiden soveltavan omassa
lainsäädännössään
nollaverotusta, jopa nollaverotusta, biopolttoaineille siitä huolimatta,
että muista raaka-ainelähteistä tuotettuja
polttoaineita verotetaan. Esimerkiksi Ruotsissa, kuten tässä keskustelussakin
on jo monta kertaa tuotu esiin, etanoli on kokonaan vapautettu verosta
ja biopolttoaineita käyttävät saavat
helpotuksia sen lisäksi muun muassa autoedun verotuksessa,
vakuutusmaksuissa ja jopa pysäköinnissä.
Siellä, siis Ruotsissa, hallitus määräsi,
että viime vuoden loppuun mennessä jokaisella
jakeluasemalla oli oltava tarjolla myös biopolttoainetta.
Rouva puhemies! Tämä esitys on, totta kai, kannatettava,
että biopolttoaineita lisätään,
mutta tämä vaatisi sen lisäksi vielä,
kuten äsken todistin, myöskin tiettyjä valmisteverolakeihin
tehtäviä muutoksia.
Kyösti Karjula /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Nyt käsiteltävänä oleva
hallituksen esitys laiksi biopolttoaineen käytön
edistämisestä liikenteessä on merkittävä päänavaus
uusiutuvien energialähteiden hyödyntämisessä.
Me olemme keskustelleet viimeksi kuluneen vuoden aikana aika
paljon energia- ja ilmastopolitiikasta kuitenkin painopisteenä sähkön
tuotanto. Jos ajatellaan kansallista energiakeskustelua noin pidemmässä juoksussakin,
niin kyllä painopiste on ollut selkeästi sähkön
saannin varmistamisessa, ja ydinvoimapäätös,
totta kai, loi kestävää perustaa tietylle
aikajänteelle. Nyt me sähkön tuotannon
turvaamiseksi keskustelemme mahdollisen kuudennen ydinvoimalan tarpeellisuudesta,
ja voidaankin sanoa, että sähkön tuotannon
varmistamisessa meillä on aika lailla erilainen peruslähestymistapa
kuin mikä vaaditaan liikennepolttoainekysymyksen ratkaisemiseen. Tarkoitan
tällä kannanotolla lähinnä sitä,
että merkittävät tuotantoyksiköt,
joita esimerkiksi ydinvoimalat edustavat, jo yksittäisinä investointeina
varmistavat varsin merkittävältä osaltaan nimenomaan
sähkön saannin varmistumisen ja varmistamisen,
ja tässä suhteessa tämän kotimaisuusasteen
säilyttäminen taikka ylläpitäminen riittävän
korkealla tasolla on mielestäni aika hyvin turvattu.
Mutta sen sijaan, kun ajatellaan liikennepolttoaineita, me olemme
täysin tuonnista riippuvaisia. Tuossa edellä ed.
Hemmilä tarkasteli sitä, mikä on öljyn
saannin ja saatavuuden aikajänne. Totta kai siihen vaikuttaa
se, millä tavalla esimerkiksi Aasian maissa kulutuskysyntä tulee kasvamaan — joka
tapauksessa se tulee kasvamaan — mutta jos ajatellaan niitä ehkä luotettavimpia
arviointeja öljyn tuotannon osalta, niin puhutaan todennäköisemmin
kymmenistä vuosista kuin sadoista vuosista. Tämä on
tärkeä havainto, kun ajatellaan sitä,
mitenkä merkittävästä avauksesta
on kysymys EU:n ja Suomen osalta, että todella lähdetään
määrätietoisesti hyödyntämään
biopolttoaineita nimenomaan liikennepolttoainemuotoina.
Todella tämä lakiesitys ja lain käyttöönotto
on avaus. Se, että saavutamme asetetun tavoitteen, 5,75
prosentin osuus polttoaineista, on toki suhteellisen kunnianhimoinen
tavoite, mutta haluaisin kuitenkin ottaa esille sen näkökulman,
joka oikeastaan on jäänyt lähes kokonaan
sivuun tässä keskustelussa ja tämän
asian tarkastelun osalta, että nyt me lähestymme
kuitenkin siltä pohjalta, että vain tietty pieni
osuus näistä liikennepolttoaineseoksista korvataan
tällä biopolttoaineella. Jos ajattelen sitä tuotekehityksen
haastetta, mikä liittyy nimenomaan biopolttoaineiden käytön
merkittävään lisääntymiseen,
meillä pitäisi olla yhtä rinnan käynnissä jo
merkittäviä tutkimus- ja kehityshankkeita, joilla
selvitettäisiin niitä vaihtoehtoja, että meillä tulisi
käyttöön yksinomaan biopolttoaineita.
Minusta tässä tavallaan tullaan erittäin
huomionarvoiseen tekijään: mitenkä tämä energiatuotanto — puhuin
edellä myös sähkön tuotannon osalta,
mutta erityisesti liikennepolttoaineiden osalta — on keskittynyttä ihan
maailmanlaajuisestikin ajatellen. Minusta tämän
riippuvuuden, joka heijastuu ei vain Suomen vaan koko Euroopan unionin
alueella alhaiseen energiaomavaraisuuteen, pitäisi kannustaa
nyt riittävän merkittäviin panostuksiin
nimenomaan tutkimus- ja kehitystyön osalta, että me
tekisimme riittäviä avauksia nimenomaan täällä liikennepolttoainepuolella.
Toivonkin, että jatkossa tämä näkökulma
otetaan riittävästi huomioon.
Tähän osittain, rouva puhemies, liittyy myös tämä suhtautuminen
biokaasun tuotantoedellytysten parantamiseen ja vahvistamiseen.
Se on toimintaa, jossa varsin lyhyellä aikajänteellä voitaisiin
saavuttaa jo meillä Suomessakin nykyistä merkittävästi
parempi kehitysvaihe sillä edellytyksellä, että me
myös veroratkaisuin helpotamme biokaasun tuotantoedellytyksiä.
Ajattelenkin näin, että tämä on
yksi niistä asioista, jotka tulisi ottaa erityisellä vakavuudella
huomioon seuraavan hallitusohjelman veroratkaisuja mietittäessä.
Ilman sitä, että me luomme myös veropolitiikalla
riittävät edellytykset näitten uusien
käyttömuotojen, uusien energiamuotojen hyödyntämiseen,
me emme pääse riittävän nopeasti
etenemään. Palaan tähän nyt
jo yhteisesti hyväksyttyyn tavoitteeseen 5,75 prosenttia.
Sekin edellyttää varsin järeitä toimenpiteitä,
nimittäin tämän tavoitetason saavuttamisen
tulee tapahtua neljän seuraavan vuoden aikana.
Yleiskeskustelu päättyy.