2) Hallituksen esitys vuoden 2011 lisätalousarvioksi
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Täällä on keskusteltu
verotuksesta kovasti ja vähän valtionvelastakin,
ja nämä viimeiset kaksi tuntia jäivät
jo vähän niin kuin, tuntui, tuollaiseksi unettomuuden
pyörittämäksi kehäksi. Tänään kuitenkin
on myös tämän vuoden ensimmäinen lisätalousarvio
käsittelyssä. 900 miljoonaa lisää tulee
velkaa.
Haluaisin kiinnittää erääseen
yksityiskohtaan huomiota, ja se on siellä ympäristöministeriön pääluokan
kohdalla. Öljyntorjuntaan sopiva monitoimialus on hankkeilla,
ja sen valmistumisen viivästyminen on johtanut siihen,
että sen rahoitus on nyt tässä lisäbudjetissa
mukana. Se on yksi alus, joka on tarpeellinen, mutta tästä on
myös nykyhallitus todennut, että sekin on sitä mieltä, että tarvitsemme
sen toisen vastaavanlaisen aluksen Suomenlahden Itämeren öljyturvallisuuden varmistamiseksi.
Toivon mukaan toinen tällainen vastaavanlainen alus Uudestakaupungista sitten
valmistuu. Tämä huomio on ollut aikaisemminkin
siis keskustelussa, ja luotan siihen, että hallitus on
omassa toiminnassaan ottanut tämän huomioon.
Jukka Gustafsson /sd:
Arvoisa puhemies! Tämän lisäbudjetin
erääseen tärkeään toimialaan eli
työ- ja elinkeinoministeriön hallinnonalaan puutun.
Siellähän on sinällään
ihan tärkeätä, laivanrakennuksen innovaatiotuki,
mutta olisi tietysti voinut odottaa hallitukselta nyt reagointiherkkyyttä ihan
oikeasti tähän vakavaan pitkäaikaistyöttömyys-
ja myöskin nuorisotyöttömyystilanteeseen.
Minulla on tässä edessäni työ-
ja elinkeinoministeriön neuvottelevan virkamiehen Pekka
Tiaisen Vieraskynä. Ei ole pitkä aika siitä,
kun tämä on kirjoitettu, ja sitaatti tästä:
"Jotta pitkäaikaistyöttömyyden ja nuorisotyöttömyyden
ehkäisyyn saataisiin merkittävästi lisää määrärahoja, työllistävää lisäbudjettia
olisi ryhdyttävä valmistelemaan jo alkuvuodesta.
Kun tämä olisi tiedossa, työvoimatoimistoissa
uskallettaisiin toimia varojen käytössä rohkeammin."
Arvoisa puhemies! Minulla on tässä edessäni myöskin
työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan lausunto
valtiovarainvaliokunnalle tämän vuoden budjetista,
ja siinä todetaan yksiselitteisesti valiokunnan yksimielinen
kannanotto: "Mikäli vuonna 2011 halutaan päästä samaan
aktivointiasteeseen kuin kuluvana vuonna, tarvitaan aktiiviseen
työvoimapolitiikkaan valiokunnan saaman selvityksen mukaan
laskennallisesti lisämäärärahaa
25,9 miljoonaa euroa. - - Valiokunta korostaa työvoimapoliittisten
aktiivitoimenpiteiden tärkeyttä työttömyyden
hoidossa ja pitkäaikaistyöttömyyteen
johtavan kehityksen katkaisemisessa."
Eli tämä on, arvoisa puhemies ja ministeri,
se klappi, aukko, puute, johon me sosialidemokraatit nyt minimissään
olisimme halunneet tässä lisätalousarviossa
rahaa. Todellisuudessa tarvehan on suuruusluokkaa yli 100 miljoonaa
euroa, jota esitimme joulukuussa, kun käsittelimme tämän
vuoden budjettia. Mutta ymmärrän, että hallituksen
kunnianhimo nyt näissä asioissa on ihan toisella
tasolla kuin mikä nyt sitten perinteisesti sosialidemokraateilla
on ollut, mitä tulee aktiiviseen työvoimapolitiikkaan.
Sitten vielä haluan tässä yhteydessä nyt
todeta, vaikka on iltamyöhä, sen, mistä olen
itse erittäin huolestunut, että meillä on
pitkäaikaistyöttömistä 42 prosenttia
pelkän peruskoulutuksen varassa. Minä olen pitänyt
jatkuvasti yhteyttä Pirkanmaan elinkeino-, liikenne- ja
ympäristökeskukseen, ja minulla on viime vuoden
lopulta tieto, mikä siellä, kun henkilöt
ovat pyrkineet työvoimapoliittiseen koulutukseen, se tilanne
on ollut. Lähihoitajakoulutus maahanmuuttajille: hakijoita
122, oppilaspaikkoja 15, sisäänpääsyprosentti
12,2. Sitten lähihoitajakoulutus ikään kuin
muille: hakijoita 98, oppilaspaikkoja 15, pääsyprosentti
15. Ravintolakokki-, suurtalouskokki-, tarjoilija-, hotellivirkailijalinjalle
hakijoita 186, oppilaspaikkoja 27, pääsyprosentti 14,5.
Eli tässä nyt tullaan ja palataan siis siihen,
että meidän työvoimakoulutuksemmekin
kohdalta kiistatta olisi tarvetta tätä volyymiä nostaa.
Tässäkään ei tietysti ole mahdollista,
että kaikki voisivat päästä,
ymmärrän koulutusihmisenä sen, mutta
volyymiä pitäisi voida lisätä,
ja se on lähinnä kiinni määrärahoista.
Tämä on minusta aivan väärä kohta
nyt ikään kuin nuukailla ihmisten ikään
kuin osaamisen kohdalta ja pitää heitä sitten
ikään kuin syrjässä myöskin
koulutuksesta. Minä voin hyvin kuvitella, kuinka ikävältä se henkilöstä tuntuu,
kun haluaa päästä työvoimapoliittiseen
koulutukseen eikä pääse.
Tältä osin nyt tämä lisätalousarvio
on ainakin minulle ja, uskon, sosialidemokraateille pettymys.
Jouko Skinnari /sd:
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin on todettava, että vaikka
meillä perustuslain mukaan talousarviossa pitäisi
olla kaikki seuraavan vuoden tulot ja menot, on vasta helmikuun
alku ja tulee jo ensimmäinen lisätalousarvio,
mikä osoittaa sitä, etteivät kyllä oikein
ole asiat hallinnassa näissä kysymyksissä.
Sitä kyllä jää ihmettelemään
tällaista käytäntöä.
Mutta sitten yksi sellainen asia, että aikoinaan olin
kovin kiinnostunut Fingridin omistuksesta ja siitä, miksi
valtio ei omista sitä enempää, mieluummin
kokonaan. Silloin keskustelin eräitten asiantuntijoitten
kanssa, ja siitä jäi mieleeni se, minkälaisella
hinnalla valtio voisi päästä enemmistöosakkaaksi,
ja se hinta oli paljon pienempi kuin tämä 384
miljoonaa euroa, mikä nyt tässä talousarviossa
on.
Koetin tätä asiaa palauttaa mieleeni, ja minun käsittääkseni
tässä taseessa tämän arvo on
noin 1 500 miljoonaa ja velkaa on 750 miljoonaa. Sitten
TVO ja Fortum kumpikin omistavat 25,1 prosenttia, ja sitten täällä Fingridin
kassassa on rahaa vajaat 300 miljoonaa euroa. Miksi ei otettu lainaa
sen takia, että Fingrid olisi voinut sitten itse ostaa
näitä osakkeita, jolloin tämä arvo
ja muu olisivat nyt näiden yksien laskelmien mukaan olleet
noin 500 miljoonaa ja siitä sitten näitten kyseisten
yhtiöitten osuus olisi loppujen lopuksi ollut paljon pienempi?
Tämä olisi käytännössä johtanut
näitten laskelmien mukaan siihen, että tämä käytettävässä oleva
summa olisi noin 100 miljoonaa, josta valtion osuus olisi 80 miljoonaa
ja Ilmarisen 20 miljoonaa. Nyt käytetään
tällainen iso 384 miljoonaa euroa, ja kuitenkin Fortumin
osaltakin tilanne on se, että puolet Fortumin saamasta
rahasta menee ulkomaalaisille. Tai se omistus on nyt ainakin näin.
Tätä nyt jäin tässä kyllä hieman
ihmettelemään. Koska rahasta on kova puute, niin
miksi sitten maksaa jostakin enemmän kuin olisi tarvis?
Onko tämän asian osalta nyt kaikki mahdollinen
asiantuntemus käytetty, kun valtio olisi voinut päästä tässä taloudellisemminkin
määrävään asemaan?
Elinkeinoministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Tässä todella on hyvin
tärkeästä asiasta kysymys, siitä,
että kantaverkkoyhtiö Fingrid on järjestelmä,
joka vastaa koko meidän sähkömarkkinajärjestelmästä ja
jolla on monia erityisiä toimia koko sähköjärjestelmässä.
Uusi EU:n direktiivi edellyttää sitä,
että kantaverkkoyhtiön omistus pitää eriyttää siten,
että sitä ei ole omistamassa sellainen yhtiö,
joka on sekä sähköntuottaja että myöskin
sähkökaupassa mukana.
Tämä eriyttäminen pitää tietyn
aikataulun mukaisesti ja puitteissa kyetä toteuttamaan,
ja Suomen hallitus on tässä tehnyt työtä nyt
puolentoista vuoden ajan, ja olen todella iloinen, että nyt saimme
tämän ratkaisun aikaiseksi ja että tämä eduskunta
pystyy nyt tästä nämä päätökset
tekemään. Hivenen yllättää nyt
kuitenkin, että talousvaliokunnan puheenjohtaja osaa tämän
arvonmäärityksen, joka on tavattoman vaikea ja
vaatelias tehtävä, koko lailla lonkalta heittää täällä.
Sekä valtio että Ilmarinen — joka
on ollut valtion partneri tässä kaupassa, jossa
on pyritty ostamaan nämä osuudet valtiolle niin,
että tämän direktiivin ehdot tulevat
täyttymään — on tehnyt kuukausien
ja kuukausien ajan maan parhaiden asiantuntijoitten kanssa työtä saadakseen
yhteisen ymmärryksen tästä arvonmäärityksestä.
Ja kun numerot alkoivat käydä ihan yksi yhteen
eri selvityksissä, niin me tiesimme, että nyt
puhutaan samasta asiasta. Se loi edellytykset sille, että ennen
pitkää sitten myöskin tämä kauppa
syntyi. Minä toivon, että valiokunnan puheenjohtaja
nyt sitten valiokuntakäsittelyn yhteydessä saa
sen informaation, mitä vailla hän nyt tuntui ja
kuulosti olevan. En käy enempää tätä asiaa
selvittämään.
Ehkä vielä sen voi kuitenkin tästä taustasta
sanoa, että tässähän oli hivenen
erilaisia malleja. Oli tämmöiset ISO- ja ITO-ratkaisut,
jotka käytännöllisesti katsoen olisivat
tarkoittaneet sitä, että nämä yksityiset,
joilla siis on sähköntuotantoa ja myöskin
kauppaa, eli käytännössä Fortum, Power & Heat
ja PVO, olisivat voineet jäädä periaatteessa
omistajiksi, mutta niiltä olisi kaikki puhevalta riistetty.
Se oli yksi malli, joka tuossa direktiivin rakentamistyössä otettiin
ihan käypäiseksi malliksi, mutta minustakin nämä molemmat
yhtiöt tekivät omalta kannaltaan varmasti hyvän
ratkaisun. Samalla valtion ja Suomen sähköverkkojärjestelmän
ja koko sähköjärjestelmän kannalta
ollaan tässä nyt saamassa hyvä ratkaisu.
Käytännössä ratkaisu merkitsee
nyt sitä, että valtio tulee omistamaan noin 53
prosenttia tästä kantaverkkoyhtiöstä ja
muut Fingridin omistajat tulevat nyt olemaan sellaisia, että ne
täyttävät tuon sisämarkkinadirektiivin
ehdot eli yksikään niistä ei harjoita
samanaikaisesti kantaverkkotoiminnan ohella sähkön
tuotantoa taikka sähkön myyntiä.
Mitä vielä tulee itse tähän
periaatteelliseen puoleen, niin näitä kantaverkkoja
minusta voidaan verrata rautateihin ja maanteihin, tähän
perusinfraan, joka muutoinkin pääsääntöisesti meillä on
valtion omistuksessa. On erittäin hyvä, että nyt
myös kantaverkkoyhtiö tulee tähän
samaan rooliin.
Mitä vielä tulee valtion kannalta tähän
sijoitukseen, tämä on erittäin edullinen
sijoitus, sillä tavalla edullinen, että tässä on
varma tuotto, ja ihan hyvä tuotto, ja se pidetään
varmasti kohtuullisena. Vielä tässä sopijaosapuolten
kesken on voitu löytää siitä yhteinen
ymmärrys, että siirtoverkon taakse jääneeltä hinnoittelukaudelta
niitä alituottoja, kun ihan sitä maksimia ei ole
peritty tästä sähkön siirrosta,
ei nyt sitten oteta heti seuraavan kauden hintoihin. Käytännössä tällä voidaan
vähän alentaa sitä hintatasoa, mihin
olisi päädytty, mikäli yksityiset firmat
olisivat tulleet ja ostaneet Fingridin, jota nyt käytännössä ei
sitten onneksi tullut, eikä se kaikille yksityisille olisi
ollut käytännössä mahdollistakaan.
Siis tällä ratkaisulla voidaan turvata valtiolle vakaa
ja ihan kelpotuottoinen omistajuus, ja samalla tällä ratkaisulla
kyetään varmistamaan suomalaisille sähkönkäyttäjille,
niin elinkeinoelämälle kuin kotitalouksillekin,
siirtohinnan osalta ihan kohtuullinen siirtohintakehitys.
Jouko Skinnari /sd:
Puhemies! Tämä valtion omistamisen lisääminenhän
on ihan hyvä asia, ja siitä on annettava kiitosta
ja tunnustusta. Mutta valitettavasti tämä käsittääkseni
menee vain valtiovarainvaliokuntaan, ja sen takia kiirehdin tämän
oman selvityspyynnön, jos niin voi sanoa, tuomaan esille,
koska tämä ei nyt perustu yksistään
eikä oikeastaan kovinkaan paljon omaan asiantuntemukseeni
vaan niiden, jotka näitä asioita käytännössä hoitavat.
Tässä mielessä kyllä se vaihtoehto
on hyvä selvittää, että siellä on
tätä omaa rahaa 300 miljoonaa ja tätä vasten
sitten lainaa otetaan niin, että voidaan näitä omia
osakkeita ostaa.
Se että Ilmarinen ja suomalaiset työeläkeyhtiöt
omistavat Suomessa ja saavat varmaa rahaa, on minusta ihan hyvä asia
verrattuna siihen, että 90 miljardia näistä rahoista
on ulkomailla ja 27 miljardia euromaissa. Onhan tämä ihan
sinänsä järkevää toimintaa,
vaikka emme tiedä, kuinka paljon Ilmarisessakin tätä Fingrid-osaamista käytännössä
on.
Mutta ovathan ne lentoyhtiössäkin, Sailas tulee
Finnairin hallituksen puheenjohtajaksi, niin että sieltä löytyy
käsittämättömiä kykyjä hoitaa
tätä hyvin vaikeata alaa.
Mutta it-puoli on sitten toinen. Olen kyllä sitä surullisena
katsonut koko 2000-luvun, että meillä ei yhtään
päästä näissä asioissa
eteenpäin. It-verkko on sekalaisessa omistuksessa, ja tulokset ovat
myös sen mukaiset. Keskitytään ihan epäolennaisiin
asioihin, vaikka pitäisi keskittyä sisällöntuotantoon.
Minusta yksi tärkeä tekijä tässä on
myös Nokian ongelmien osalta juuri se, että Suomessa
ei pystytä tekemään kaikkia sellaisia kokeita
ja muita, (Puhemies: 2 minuuttia!) joita pystytään
tekemään sellaisissa maissa, joissa verkko on
yhteiskunnan hallinnassa.
Keskustelu päättyi.