Puolustusministeriön hallinnonala 27
Timo Ihamäki /kok:
Arvoisa puhemies! Turvallisuus- ja puolustusjaosto käsittelee
valtion talousarvion sisältämät niin
sanotut turvallisuusmäärärahat eli puolustusministeriön
hallinnonalan budjetin kokonaan ja sisäasiainministeriön
hallinnonalalta poliisin, pelastushallinnon ja Rajavartiolaitoksen
budjetin.
Budjetin menoista suurin osa on lakisääteisiä, laeilla
sidottuja. Puolustusministeriön hallinnonalalla lakisääteisiä menoja
on ehkä suhteellisesti vähemmän kuin
muilla hallinnonaloilla. Toki esimerkiksi Puolustusvoimista annetussa laissa
ja asevelvollisuuslaissa olevat velvoitteet täytyy luonnollisesti
hoitaa. On pidettävä yllä tiettyä infrastruktuuria,
maksettava palkkoja ja päivärahoja jne.
Budjetin loppusumma on noin 210 miljardia markkaa. Puolustusministeriön
hallinnonala edustaa tässä vain 10,2:ta miljardia
markkaa. Tällä rahalla on siis Suomea kyettävä puolustamaan.
Sisäasiainministeriön pääluokassa
turvallisuusmäärärahoja on vähän
päälle 4,5 miljardia markkaa.
Eduskunnan käsittelyssä on parhaillaan hallituksen
puolustuspoliittisen selonteon tarkistus. Pitkällisen kädenväännön
jälkeen hallituspuolueet saavuttivat kesän kynnyksellä yhteisymmärryksen
tulevista määrärahakehyksistä vuosille 2002—2008,
jotka kehykset ovat erittäin olennainen osa selontekoa.
Näinä vuosina rahoituksen keskiarvo on enintään
10,8 miljardia markkaa vuodessa vuoden 2002 hintatasossa, ja tämänhetkisestä bruttokansantuotteesta
10,8 miljardia on noin 1,3 prosenttia. Ensi vuoden todellinen luku — 10,2
miljardia markkaa — on bruttokansantuoteosuutena luonnollisesti
vieläkin vaatimattomampi. Esimerkiksi Ruotsi käyttää puolustukseensa
2,2 prosenttia bruttokansantuotteesta ja Nato-maa Norja 1,9 prosenttia
jne. Tiedämme taloudelliset realiteetit. Nämä ajat
eivät ole kovin otollisia eduskunnassa tehtäville
menojen lisäyksille, olipa hyvää tahtoa
kuinka paljon tahansa. Hallitusryhmien viime keväänä tekemä budjettisopimus
ei lisännyt tätä liikkumavaraa.
Puolustusvoimat on sotilaallisesti järjestäytynyt
laitos. Kun käsky käy, että tällä rahalla
tullaan toimeen, sillä sitten tullaan toimeen ja tarvittaessa
etsitään keinoja saada raha riittämään, muun
muassa vähennetään sitten menoja. Näitä menojen
vähentämiskeinoja ovat mainittuina reservin vähentäminen,
kertausharjoitusten vähentäminen, varuskuntien
lukumäärän vähentäminen,
varikkojen lopettaminen jne. (Ed. Kekkonen: Ettei puhuja vain liioittele?) — No,
kyllä se näin on. — Materiaalihankintojen
osuus edellä todetuista määrärahoista
on noin kolmannes. Karkeasti jaotellen toimintamenojen osuus on kaksi
kolmasosaa.
Oma erikoisuutensa puolustusmäärärahoissa ja
Puolustusvoimien hankinnoissa ovat niin sanotut tilausvaltuudet.
Jos hankintasumma menee yli yhden vuoden tarpeen, on hankkeeseen myönnetty
tilausvaltuudet. Näin on hankittu muun muassa Hornet-hävittäjät
ja näin tehdään myös helikopterihankinnoissa
ja laivaston hankinnoissa.
Talousarvioesityksen mukainen 515,5 miljoonaa euroa puolustusmateriaalihakintoihin
sisältää aiemmin aloitettujen tilausvaltuuksien
osuuksia lähes 440 miljoonaa euroa ja uusia, vuonna 2002
alkavia tilausvaltuuksia 30 miljoonaa euroa. Vuonna 2002 suunnitellaan
käynnistettäväksi kaksi uutta tilausvaltuutta:
Pääkaupunkiseudun puolustuksen kehittämisen
tilausvaltuus sekä Puolustusvoimien teknisen tutkimuksen
ja tuotekehityksen tilausvaltuus. Ensin mainittu tilausvaltuus on
osa vuoden 97 turvallisuus- ja puolustuspoliittisen selonteon mukaista
strategisen iskun ennaltaehkäisyn ja torjuntakyvyn kehittämisohjelmaa.
Teknisen tutkimuksen ja kehityksen tilausvaltuudella rahoitetaan
tutkimus- ja kehitystyötä, jolla uudistetaan tai
kehitetään koko Puolustusvoimien valmiuksia ottaa
käyttöön uusia, myös kotimaiseen
teknologiaosaamiseen perustuvia asejärjestelmiä.
Valiokunta pitää tätä tilausvaltuutta,
jolla ensimmäistä kertaa Suomessa ollaan erottamassa
tutkimustoimintaa ja tuotekehitystä materiaalihankinnasta,
erittäin tärkeänä. Nimenomaan
tällä tilausvaltuudella luodaan edellytyksiä kotimaisen
osaamisen pitkäaikaiselle kehittämiselle.
Vuoden 2002 talousarvioehdotuksen mukaisella rahoituksella sekä kuluvan
vuoden kolmannessa lisätalousarviossa toteutetulla 100
miljoonan markan lisäyksellä hankintoihin kotimaiselta
ruuti- ja ampumatarviketeollisuudelta mahdollistetaan saadun selvityksen mukaan
koulutus-ampumatarvikkeiden
hankinta minimitasolle. Sillä turvataan myös toistaiseksi
kotimaisen teollisuuden tilauskannan säilyminen. Mutta
kotimaisen puolustustarviketeollisuuden turvaaminen pitkällä aikavälillä ja
pitkäjänteisesti on myöskin varmistettava.
Valiokunta pitäytyi hallituksen esityksen tukemiseen
eikä esitä lisärahoitusta millekään
sektorille. Mietintöön liittyy vastalause, jossa
esitetään 8 miljoonaa euroa kotimaiseen ruuti-
ja ampumatarviketeollisuuteen ja 5 miljoonaa euroa varikkotoiminnan
rationalisoimiseen.
Olli Nepponen /kok:
Rouva puhemies! Kuten ed. Ihamäki totesi, puolustuspoliittisen
selonteon tarkistus on mietinnön loppuvalmistelua myöten
kohta valmis ja pääsemme sitä käsittelemään.
On myönteisenä todettava, että ensi vuoden
budjetti sisältää tuon selonteon mukaiset määrärahat
puolustushallinnon alalle. Nousua on noin 7 prosenttia, ja sillä voidaan
Puolustusvoimia edelleen kehittää.
Ed. Ihamäki vertaili tilannetta bkt-osuuksina todeten
summat. Se on tietenkin vähän ongelmallista puhtaasti
näillä luvuilla vertailla. Kyllä 1,3:n
bkt-osuuksilla Puolustusvoimia on kohtuullisesti voitu kehittää.
Tietenkin osuudet ovat alhaisia, mutta on tyydyttävä tähän,
ja kun päästään 10,8 miljardin
tasoon nykyrahassa, sillä Puolustusvoimien kehittäminen
voidaan kohtuullisesti turvata.
Tässä todettiin jo, että tilausvaltuudet
ovat edellisen selonteon viitoittamia. Keskeisenä on Pääkaupunkiseudun
puolustuksen kehittäminen ja toiseksi teknisen tutkimuksen
ja tuotekehityksen turvaaminen. Puolustusvoimillahan on ollut ennen
käyttösuunnitelmissa rahaa tutkimukseen ja tuotekehitykseen,
mutta nyt se on selkeästi monivuotinen tilausvaltuus, ja
sitä kautta voidaan kehittää asioita
ja nimenomaan tutkia mahdollisuuksia entistä enemmän
kotimaisiin hankintoihin tavoitteena, että vuoden 2003
loppuun mennessä vähintään puolet
puolustusmateriaalihankinnoista käytettäisiin
kotimaisiin kauppoihin tai vastakauppoihin. Kotimaisen puolustusvälineteollisuuden
turvaaminen pitkällä tähtäimellä on
keskeinen tavoite. Näin varmistetaan kriisiajan valmius.
Erityisesti Puolustusvoimien menojen nousu kohdistuu toimintamenoihin,
jotka ovat olleet aina akilleenkantapää. Nousua
on siinä 351 miljoonaa markkaa.
Ed. Ihamäki totesi, että Puolustusvoimat on tinkinyt
kertausharjoituksista. Näin on aikanaan otettu tietoinen
riski. Nyt kuitenkin määrärahat mahdollistavat
Puolustusvoimien etenemisen kohti tavoitetta: 35 000 reserviläisvuorokautta vuodessa.
Toimintamenoihin sisältyy myöskin hyvin tärkeänä se,
että niin Maa- kuin Ilmavoimienkin lentotoimintaa voidaan
lisätä, Hornet-kalustosta voidaan ottaa enemmän
irti ja ylläpitää lentäjiemme
koulutustasoa paremmin kuin tähän saakka on voitu
tehdä, kun lentotuntimäärät
ovat jääneet merkittävästi jälkeen
kansainvälisestä vertailusta arvioitaessa hävittäjälentäjän
toimintakyvyn pysymistä vähimmäistasolla.
Lisäksi puolustusbudjetti sisältää merkittävän panostamisen
kansainvälisen kriisinhallintakyvyn kehittämiseen
niiden vaatimusten osalta, joita Puolustusvoimille on asetettu ja
joihin Suomi on sitoutunut. Tässä sitoumuksessahan
tavoitteet ovat 2 000 miehessä. Lisäksi
puolustushallinnon osalla viitataan jo mahdollisesti tuleviin rationalisointitoimenpiteisiin.
Kun niihin sitten aikanaan mahdollisesti ryhdytään,
niissä korostuu huolehtiminen henkilöstön
tulevaisuudesta niin, että voidaan turvata — kun
täällä todetaan, että 200 siviilitehtävän
vähentäminen on edessä — siviilitehtävissä olevien
henkilöiden sijoittuminen jatkossa myöskin muihin
tehtäviin. Se on yksi keskeinen asia, jotta sitten tarpeelliset
rationalisointitoimenpiteet saadaan myöskin suoritetuiksi.
Kysymys on pitkälti siitä, että kun reservin
määrä, kaluston määrä vähenee,
on myöskin toimintoja pystyttävä muokkaamaan
siihen suuntaan.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Puolustussektorin määrärahoissa
olisin toivonut miljardi markkaa suurempaa loppusummaa kuin budjettikehys
on mahdollistanut. Olisin toivonut, että näin
olisi voinut olla myöskin tuleville vuosille. Silloin Puolustusvoimien
ei olisi ollut tarvis käydä sen kaltaisiin leikkauksiin,
mihin se nyt osaltansa on joutumassa. (Ed. Kekkonen: Kuten?) Mutta
Puolustusvoimat tietysti toteuttavat sitä tahtoa, mitä kansa
eduskunnan kautta ilmaisee. Näin on annettu ymmärtää. Henkilökohtaisesti
haluaisin, että Puolustusvoimissa olisi kuitenkin henkilöstöpolitiikka,
joka motivoi osaavaa henkilöstöä vaativiin
tehtäviinsä ja ennen kaikkea, että kouluttajat
olisivat parasta mahdollista kouluttaja-ainesta varuskunnissa kaikkein
tärkeimmille henkilöille, joita ovat ne alokkaat,
jotka astuvat täyttämään asevelvollisuuttaan.
Koen, että on hyvin tärkeää pitää huolta
Puolustusvoimien henkilöstön työssäjaksamisesta, turvatuista
työpaikoista ja yleensäkin luottamuksesta siihen,
että tulevaisuus työssä on. Tällä hetkellä niissäkin
joukko-osastoissa, joita mitkään suunnitelmat
eivät uhkaa, koetaan turvattomuutta ja sanotaan, että leipä on
vain muutamaksi vuodeksi taattu ja tulevaisuudesta ei sitten ole tietoa.
Jos tilanne on tällainen, se ei ole kyllä kovin
motivoivaa uralla ja uran valinnassa ja työssä jaksamisessa.
Se tuo tiettyä lyhytjännitteisyyttä väkisinkin.
Puolustusvaliokunnassa olen saanut näköalapaikalta
tutustua näihin kysymyksiin. Asiat, joista erityisesti
kannan huolta, liittyvät sellaisiin menoihin, joita uusi
kiinteistöjärjestely on vaarassa aiheuttaa. Jos
se toteutuu, se tulee aiheuttamaan Puolustusvoimille satojen miljoonien
tarpeetonta menoa, joka ei valtion budjetissa palaa puolustushallinnolle,
vaan on pois sieltä, useita satoja miljoonia markkoja.
Sitä ei kukaan pysty vielä tällä hetkellä sanomaan.
Henkilökunnan asuntojen siirtyminen Kruunuasunnoille korotti huikealla
tavalla vuokria. Tämä tietää sitä,
että osa henkilöstöstä tulee
jättämään nuo asunnot. Kun ne
ovat kasarmialueilla, niihin on hyvin ongelmallista muita vuokralaisia
saada, ja ennen kaikkea saattaa olla näistä muista
vuokralaisista ongelmia nimenomaan sotilastoiminnoille, joita kasarmialueella
tai niiden tuntumassa on.
Kiinteistöuudistus, joka valtionhallinnossa on tapahtunut,
on todettu epäonnistuneeksi myös yliopistosektorilla,
mutta kaikkein eniten tämä vahingoittaa puolustushallintoa,
kaikin tavoin. Haluan, että eduskunnan säätämän
lain mukainen Puolustusvoimien rakennuslaitos säilytetään niiden
erityistehtävien ammattiosaajana, jotka se on erinomaisesti
hoitanut ja jotka se on äärimmäisen kustannusvastaavasti
myöskin tuottanut Puolustusvoimille. Tarpeettomia menoja
tulee siis kiinteistöjärjestelyistä,
ja toivon, että eduskunta päätöksissään
voi näissä asioissa noudattaa tervettä järkeä ja
harkita nämä asiat uudelleen myöskin
muiden hallinnonalojen kuin Puolustusvoimien osalta.
Kotimainen omavaraisuus maanpuolustuksessa on perusasioita.
Tietysti on teknisen kehityksen myötä ja kaiken
kansainvälistymisen myötä asioita, joissa
on välttämätöntä olla
ulkoa tapahtuvan tuonnin varassa. Kyllähän hävittäjätkin
on ulkomailta aina ostettu, samoin varaosat niihin. Ei Suomesta
löydy sen enempää lentobensiiniä kuin
muutakaan. (Ed. Kekkonen: Osia tehdään!) Sekin
täytyy tuoda ulkomailta. — Kyllä Kuorevedellä niitä osataan
koota, aivan naapurikaupunkini Jämsän Kuorevedellä,
erinomaisen hyvin osataan koota ja tullaan jatkossakin kokoamaan,
jos tehtäviä uskotaan. (Ed. Kekkonen: Helikoptereita
tehdään!) Helikoptereita tullaan myös
kokoamaan, mutta kyllä niiden komponentit aika paljon muualta
tulevat.
Meidän on pidettävä huolta, että kotimainen ammattiosaaminen
puolustusvälinetuotannossa säilyy. On vahinko,
että meillä kiväärituotannosta
on luovuttu, mutta on hyvä, että meillä on
todella korkeaa teknologiaa ja, mikä upeinta, että sitä on
Keski-Suomessa, naapurikaupungin Jämsän Kuorevedellä,
Kuoreveden Hallissa. On vain pidettävä huolta,
että kansainvälisesti tunnettu osaamiskeskus,
joka nauttii suurta arvonantoa Ranskassa ja Saksassa ja kautta maailman,
saa yhä vaativampia ja haastavampia tehtäviä hoitaakseen
ja työllistääkseen ihmisiä.
(Ed. Kekkonen: Yhdysvalloissa se nauttii erittäin suurta
arvonantoa!) — Kiitoksia, ed. Kekkonen, että näin Yhdysvaltojenkin
arvonanto tulee Kuoreveden osaksi. Tämä on aivan
ilo kertoa naapurikaupungin vaikuttajille. Erinomaista!
Meidän on pidettävä huolta myös
kotimaisesta ruudin tuotannosta. Ruudintekijät Laukaan Vihtavuoressa
sanovat, että jos tuotanto loppuu, meitä ruutiukkoja
ei pian tässä maassa ole, ja jos ruutia tarvittaisiin,
ongelma olisi käsissä. Ruudin raaka-ainetta ajatellen
on pidettävä huolta, että myös
aineita, joista ruutia valmistetaan, on myös kotimaassa
aina riittävästi, sinänsä hyvin yllättäviä aineita,
mistä ruuti tehdään.
Näen, että meidän on pidettävä huolta
myös siitä, että varusmiesten olot ovat
sellaiset asevelvollisuuskoulutuksessamme, että he saavat
paitsi parhaimman mahdollisen koulutuksen myös sellaiset
ensivaikutelmat Puolustusvoimista, että maanpuolustustahto
kasvaa ja voimistuu myös tulevaa reserviä varten,
sillä reservin varaan puolustuksemme nojaa ja se on säilytettävä aina
riittävänä.
Keskustelun nopeatahtinen osuus päättyy.
Reijo Kallio /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Koska ensi viikolla turvallisuus- ja
puolustuspoliittiseen selontekoon liittyen käydään
perusteellinen keskustelu puolustuksemme tulevien vuosien linjauksista,
keskityn puheenvuorossani lyhyesti puolustusmateriaalihankintoihin
ja puolustustarviketeollisuuteen.
Kun historiallisesti tarkastellaan Puolustusvoimien materiaalihankintoja
ja suomalaista puolustustarviketeollisuutta, meillä lähtökohtana
on ollut se, että Puolustusvoimat on ostanut lähinnä vain
valmiita järjestelmiä ja osallistunut järjestelmien
kehittämiseen vain pieneltä osin itse. Myös
hankintojen kotimaisuusaste on ollut hyvin alhainen, jopa alle 10
prosentin luokkaa. Tämä toimintatapa onkin eronnut
huomattavasti esimerkiksi Ruotsista, jossa puolustusvoimat on kehittänyt
asejärjestelmiä suuressa määrin
itse oman teollisuuden kautta ja välityksellä.
Tämä on merkinnyt myöskin sitä,
että hankintojen kotimaisuusaste Ruotsissa on ollut kaksin—kolminkertainen
Suomeen verrattuna.
Tämän päivän toimintakonsepti
Suomessa on se, että itse kehitetään
edelleen vain pieni osa. Sen sijaan puolustusvälinetuotannossa
pyritään säilyttämään
tärkeät strategiset osaamisalueet ja osallistutaan
yhä enemmän alan kansainväliseen tutkimus-
ja kehitystoimintaan. Keskeisenä Puolustusvoimille ensi
vuonna asetettuna tulostavoitteena onkin, että materiaalialan
yhteistyötä kehitetään pohjoismaisin
ja kahdenvälisin järjestelyin sekä Naton
ja Weag:n kanssa siten, että parannetaan kansallisen tutkimuksen
ja tuotekehityksen sekä kansainvälisen tutkimusyhteistyön
ja standardisoinnin edellytyksiä, puolustustarviketuotannon
mahdollisuuksia ja huoltovarmuutta.
Tässä kansainvälisessä tutkimus-
ja kehitysyhteistyössä lähtökohtana
on tietysti se, että näin kyetään
luomaan kotimaiselle puolustustarviketeollisuudelle edellytyksiä toimia
eurooppalaisen teollisuuden merkittävänä yhteistyökumppanina.
Tällainen yhteistyökumppanuus puolestaan luo omalle
puolustustarviketeollisuudellemme edellytyksiä kehittää tuotevalikoimaa
omien puolustusvoimiemme tarpeiden mukaisiksi ja täten
mahdollistaa hankintojen kotimaisuusasteen nostamisen. Tässä meillä onkin
paljon parantamisen varaa, sillä hankintojen kotimaisuusaste on
vielä viime vuosinakin jäänyt varsin
alhaiseksi.
Tavoitteena on se, että vuoden 2003 loppuun mennessä vähintään
puolet puolustusmateriaalihankintoihin käytettävissä olevista
määrärahoista kohdistuu kotimaahan ottaen
huomioon vastakaupat ja materiaalin elinjaksokustannukset. Tämä tavoite
on mielestäni hyvä, mutta samalla se on erittäin
vaativa.
Ongelmana puolustustarviketeollisuudessamme on ollut, että meiltä ovat
puuttuneet riittävät tutkimus- ja tuotekehityspanostukset.
Niinpä minäkin pidän tärkeänä budjettiin
sisältyvää teknisen tutkimuksen ja kehityksen
tilausvaltuutta. Tämä on uusi avaus, jonka hedelmistä puolustustarviketeollisuutemme
päässee nauttimaan tulevina vuosina. Tämä valtuus
omalta osaltaan vahvistaa puolustusteollisuutemme osaamista ja saattaa
parhaimmillaan johtaa siihen, että puolustusteollisuutemme
kykenee kehittämään kansainvälisesti
kilpailukykyisiä kärkituotteita. Tässä onnistuminen
kylläkin edellyttää myös puolustusteollisuuden
omaa tutkimus- ja tuotekehityspanostusta.
Tällä hetkellä puolustustarviketeollisuuden ongelmallisin
alue on mielestäni raskas ampumatarviketeollisuus. Puolustusvoimien
tarve kohdistuu tänä päivänä ensi
sijassa ohjusjärjestelmiin ja erikoisampumatarvikkeisiin.
Tällä hetkellä Puolustusvoimilla on kokonaisvastuu
ampumatarvikkeiden tuotekehityksestä ja tuotteiden toimivuudesta,
kun taas teollisuus toimii lähinnä komponenttien
toimittajana ja alihankkijana. Kokonaisvastuuta ollaan mielestäni
aivan perustellusti siirtämässä enenevässä määrin
teollisuudelle.
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Oinonen viittasi ruudin tuotantoon.
Olen itsekin sitä mieltä, että riittävän
huoltovarmuuden ylläpitämiseksi meidän
tulee säilyttää kotimainen ruuti- ja
ammustuotanto. Tämä puolestaan edellyttää sitä,
että Suomessa on myös kyky raskaiden ampumatarvikkeiden
suunnitteluun, kuorten valmistamiseen ja lataamotoimintaan.
Antero Kekkonen /sd:
Arvoisa rouva puhemies! On helppo jatkaa sitä, mihin
ed. Kallio jäi. Hän jakaa kyllä sen huolen,
joka tässä itse kullakin on. Kysymys on tietysti
huoltovarmuudesta. Ja mitä kautta? Ei vain rahan kautta
vaan työpaikkojen kautta, sen tietotaidon kautta, mitä tämä kyseinen
teollisuus sisällänsä pitää.
Ed. Nepponen valitettavasti on poistunut, mutta ed. Ihamäki
tuli onneksi paikalle. Hän hiukan mekaanisesti käsitteli
mielestäni tätä puolustuskysymystä.
Vain bkt:llä, prosenteilla tai osaprosenteilla bkt:stä,
operoiminen ei anna oikeata kuvaa meikäläisestä puolustuskyvystä.
Joku saattaa vielä muistaa Tomas Ries -nimisen tutkijan
kirjan Cold Will, joka aika vääjäämättömästi osoitti
sen, että meidän köyhänmiehenratkaisumme
merkitsevät näiden alueiden eräiltä osin
ehkä tehokkainta puolustuskykyä. Se on kekseliäisyyttä,
innovatiivisuutta, kylmää tahtoa ja myöskin
ammattitaitoa yhdistyneenä perinteeseen, mikä Suomeen
raskaiden väylien kautta on syntynyt. Eli toistan sen minkä sanoin
tuokio sitten: Vain prosenteilla pelaaminen ei anna oikeata, oikeastaan
ei minkäänlaista, kuvaa sitä, mikä on meidän
puolustuskykymme.
Ed. Oinoselle huutelin väliin tuossa hetki sitten.
Ja miksi? Kun hän aivan oikein oli ylpeä Kuorevedestä ja
kertoi, miten se tunnetaan Saksassa ja Ranskassa, totesin, että myös
Yhdysvalloissa, Yhdysvalloissa juuri siksi, että Hornetien kokoaminen
Kuorevedellä oli ilmiselvä menestystarina. Se
oli meidän teollinen käyntikorttimme Yhdysvaltoihin.
Siellä koottiin tehokkuudella, joka hakee vertaistaan maailmassa.
Tämä tieto on nyt epävirallinen,
ja sellaista tietoa ei näin isoissa ja osin aroissakin
asioissa pitäisi eduskunnan puhujakorokkeelta sanoa, mutta
kun meitä on näin vähän paikalla,
niin uskallan sen tehdä. (Ed. Nurmi: Se ei leviä mihinkään!) — Täältähän
se ei leviä. — Minulla on se käsitys,
että Kuorevedellä syntyi vähemmän
niin sanotusti sutta — toivon, että kaikilla murrealueilla
tiedetään, mitä on, kun tehdään
sutta — siellä ilmeisesti syntyi sutta vähemmän
kuin konsanaan Louisvillessä, joka on Hornetin kotipitäjä Yhdysvalloissa.
Eli täällä paneutuminen, sitoutuminen,
ammattitaito olivat jopa korkeampaa luokkaa kuin siellä,
missä kyseinen kone on keksitty. Tämän
kerron siis vain kokoonpanon osalta nyt, mutta sellaisen laitteen
kokoon paneminen ei ole ihan yksinkertaista hommaa, niin kuin me
hyvin tiedämme.
Ihan varsinaisesti tämän puheenvuoron pyysin
sen tähden, että näin tehdyn ehdotuksen
ruuti- ja ampumatarviketuotannon turvaamiseksi Suomessa. Sitä huolta
tässä kantoivat hetki sitten edustajat Kallio
ja Oinonen, ja oikeastaan jokainen, joka näihin asioihin
on perehtynyt, on huolissaan, mitä sillä alueella
tapahtuu. On kuitenkin niin, että meidän puolustustarviketeollisuutemme
on useimpiin Euroopan maihin verrattuna aika pientä ja
tarjonnaltansa kapea-alaista. Puolustustarviketeollisuus, Puolustusvoimien materiaalilaitos,
sen varikkolaitos muodostavat yhdessä perusrakenteen, jonka
merkitys Puolustusvoimien huoltovarmuuden kannalta on aivan keskeinen.
Teollisuuden vahvuuksina on pidettävä teknistä osaamista,
aivan niin kuin ed. Kalliokin sanoi, tuotteiden hyvää laatua.
Alan tuotantolaitokset ovat yleensä uudehkoja, mutta, ja
tämä on se suuri mutta, näiden yritysten
liikevaihdon kehitykseen on vaikuttanut viime vuosikymmenen aikana
Puolustusvoimien kotimaisten hankintojen voimakas väheneminen.
Mikä sitten on alan heikkous? Se on tietysti se, että yritykset
ovat kovin pieniä Patria Industries Oy:tä lukuun
ottamatta. Kun lisäksi Puolustusvoimien kotimaiset hankinnat
siis supistuivat viime vuosikymmenellä, yritysten mahdollisuudet panostaa
tutkimukseen ja tuotekehittelyyn ovat olleet kovin rajoitetut. Kotimaisten
puolustushankintojen merkittävä vähentyminen
on vaikeuttanut erityisesti niiden yritysten toimintaedellytyksiä,
joiden riippuvuus Puolustusvoimista on suuri. Mitä se yritystoiminta
on? Se on juuri ampumatarviketeollisuutta, siis sitä, mistä täällä monessa
puheenvuorossa on kannettu huolta. Pieni yrityskoko, eräiden
teknologia-alojen kapea osaaminen ja alan hajanainen teollinen rakenne
on merkinnyt sitä, että tuotevalikoimat ovat suppeita,
yritysten kilpailukyky ei ole riittävä suurissa
hankinnoissa eikä etenkään järjestelmähankinnoissa.
Ymmärtääkseni tämä oli
juuri se kysymys, jota ed. Kallio äsken tältä samalta paikalta
pohdiskeli.
On siis itsestäänselvää,
että Suomen puolustuskyvynkin edellyttämä aivan
välttämätön ampumatarviketeollisuus
ja räjähdysainetuotanto tulee säilyttää kotimaassa.
Mikäli nykyisiä määrärahakehyksiä ei
merkittävästi lisätä, ampumatarvikkeiden
kotimaiset tilaukset supistuvat niin, että alan suomalaisen
teollisuuden säilyminen on uhattuna ja sotilaallisenkin
maanpuolustuksen edellyttämä kotimainen huoltovarmuus vaarantuu
erittäin pahalla tavalla.
Onkin niin, että alan yritysten olisi välttämätöntä sopia
kiireellisesti siitä, keskitetäänkö alan tuleva
kehittäminen Suomessa kotimaiselle teollisuudelle vai Puolustusvoimille
tai edetäänkö sellaisen yhteistyön
varassa, joka pohjautuu Puolustusvoimien riittäviin ja
pitkäjänteisiin tilauksiin kotimaiselle teollisuudelle.
Minusta vaihtoehto, jonka sanoin jälkimmäiseksi,
on oikeastaan edellytys kaikelle sille pohdiskelulle, mitä me
täällä harjoitamme.
Arvoisa rouva puhemies! On paljon asioita, jotka ovat perin
myönteisiä tämän pääluokan kohdalla,
mutta uhkakuvat ovat minusta nousseet näissä muutamissa
puheenvuoroissa hyvällä tavalla esille. Ne liittyvät
ampumatarviketuotantoon, ruudin tuotantoon ja myöskin sellaiseen osaamiseen,
erikoistumiseen, joka antaa meille mahdollisuuksia rakentaa erilaisia
järjestelmiä, ei vain yksittäisiä välineitä.
Timo Ihamäki /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Kekkosen mielestä prosentit
bruttokansantuotteesta eivät anna oikeaa kuvaa meidän
puolustustahdostamme. Voi olla ja hyvä on, jos näin
on. Minun tehtäväni oli kuitenkin esitellä budjetin
puolustusmäärärahat ja siinä mielessä esitellä kylmiä numeroita
ja sellaisenaan vertailla niitä eikä kertoa niinkään
Suomen puolustustahdosta, joka asia tulee täällä paremmin
esiin puolustuspoliittisen selonteon käsittelyssä ensi
viikolla. Yhdyn ed. Kekkoseen, että tärkeintä on
henki ja motiivi, mutta ilman aineellisia edellytyksiä puolustus
ei myöskään onnistu.
Antero Kekkonen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Tarkoitukseni ei ollut lainkaan epäillä ed.
Ihamäen puheenvuoron yhtään ainoata osaa.
Ymmärrän varsin hyvin, että hänen
tehtävänsä tietenkin aivan ratkaisevan jaoston
puheenjohtajana oli kertoa juuri ne asiat, mitkä hän
kertoi. Mutta en tunne syyllistyneeni kovin suureen vääryyteen,
kun jatkoin samasta tematiikasta, siis kylmistä numeroista
kylmään tahtoon, Cold Will, kuten Thomas Ries
on otsikoinut kirjansa. Tässä suhteessa kuvittelisin,
että meidän ajattelutapamme on ällistyttävän
yhtäläinen ed. Ihamäen kanssa.
Tuija Nurmi /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Aivan kuten aikaisemmin jo turvallisuus- ja
puolustusjaoston puheenjohtaja Ihamäki ja ed. Antero Kekkonen
ovat puhuneet, kyllä Puolustusvoimien hallinnonalan asioissa
voidaan keskustella ihan hyvin prosenteista bruttokansantuotteesta
kuin myös maanpuolustushengestä. Onhan päivänselvää,
että pelkällä hyvällä tahdolla
ja intomielellä ei pystytä tätä maata
puolustamaan. Kyllä prosenttiosuus bruttokansantuotteesta
kuitenkin on helposti ymmärrettävä asia, varsinkin
kun toimitaan valtiovarainvaliokunnassa.
Puolustusvoimien hallinnonalan asiat ovat suhteellisesti katsottuna
myötätuulessa, aivan kuten ed. Kekkonen aikaisemmin
ilmaisikin. On varmasti aiheetonta liian perusteellisesti käydä tähän
keskusteluun, koska ensi viikolla voimme käydä perusteellisempaa
keskustelua asiasta, kun selonteon tarkistuspisteen palautekeskustelu
tulee tänne suureen saliin.
Siitä huolimatta olen sitä mieltä,
että Puolustusvoimien määrärahojen
tulee olla ja ne on pidettävä hyvällä länsimaisella
kansainvälisellä tasolla. Jo näiden kahden
hallituskauden aikana, jotka olen saanut toimia eduskunnassa, on
ollut huomattavissa, että puolustusvaliokunnan ja tietenkin
myös turvallisuus- ja puolustusjaoston asema on selkeästi
noussut poliittisessa kentässä ja kansainvälisessä politiikassa.
(Ed. Oinonen: Aktiivisia jäseniä!) — Ei
pelkästään siksi, vaan Euroopan unioniin
liittymisen myötä ja viimeaikaisten tapahtumien
vuoksi ja siitäkin syystä, että maailma
globalisoituu ja valtiot tulevat toinen toisistaan yhä riippuvaisemmiksi.
Puolustusmäärärahojen riittävä taso
on turvattava myös siksi, että voidaan turvata
asevelvollisille mielekäs ja aktiivinen palvelusaika. Aiemmin
asevelvolliset moittivat palvelusaikanaan sitä, että aikaa
meni turhaan odottamiseen eikä ollut tarpeeksi toimintaa.
Nyt palvelusaikoja ja koulutuksen sisältöä on
muutettu, ja nämä muutokset ovat tähdänneet
juuri siihen, että aktiivista palvelusaikaa ja enemmän
toimintaa nuorille asevelvollisille pystyttäisiin tarjoamaan.
Mielestäni se on aivan oikein.
Jatkossa on myös pidettävä huolta
Puolustusvoimien henkilökunnasta. Haluan aivan erityisesti
keskittyä siirtovelvollisen väen ongelmiin eli
siihen, että kun kantahenkilökuntaa velvoitetaan
siirtymään paikkakunnalta toiselle, perheen on
useinkin hankalaa siirtyä mukana, koska puolisolle ei löydy
töitä eivätkä lapset pysty siirtymään
kovinkaan helposti toiselle paikkakunnalle, koska koulujärjestelmässä on
jakso-opetusta. Siksi onkin turvattava Puolustusvoimien henkilökunnan
kahden paikan asuminen esimerkiksi korvaamalla tietty määrä matkoista
palvelupaikkakunnan ja varsinaisen asuinkunnan välillä, missä koko
perhe asuu. Tuetaan sitä toimintaa, jotta saadaan edelleen
Puolustusvoimiin henkilökuntaa ja voidaan ylläpitää julkisen
sektorin kilpailukykyä työnantajana. Puolustusvoimissahan on
myös ongelmana se, että kantahenkilökuntaa pakenee
yksityissektorille.
Puolustusvälineteollisuudesta haluaisin tuoda esille
ruutituotannon ja raskasaseammustuotannon. Olenkin ymmärtänyt
Patria Industriesista, että juuri raskasaseammustuotannon
kehittäminen on äärimmäisen
tärkeää, koska se turvaa niin työpaikkoja
kuin myös takaa Suomen huoltovarmuutta. Globalisaatio,
kuten äsken mainitsin, tuo mukanaan riippuvuuden, siis
sen, että eri valtiot ovat riippuvaisia toinen toisistaan.
Siksi tähän asiaan onkin kiinnitettävä huomiota.
Näin ollen huoltovarmuus on tuotava voimakkaasti esille,
ja täytyykin kiittää hallitusta siitä,
että se on ottanut asian Euroopan unionin foorumeilla kiitettävästi esille.
Asia on vaikea, mutta uskon, että se on hyvällä yhteistyöllä ratkaistavissa.
Arvoisa puhemies! Vielä viimeisenä asiana haluaisin
kiinnittää huomiota kiinteistöuudistuksen
yhteydessä ilmenneisiin ongelmiin. Aivan erityisesti on
turvattava Puolustusvoimien henkilöstön järkevät
asuinmahdollisuudet, niin että asuntojen vuokrat eivät
karkaa käsistä. Mikäli vuokria joudutaan
korottamaan, niin jollakin lailla on subventoitava niistä aiheutuvia
korotuksia kantahenkilökunnalle, koska he voivat joutua, kuten
aiemmin mainitsin, siirtymään toiselle paikkakunnalle
töihin eivätkä vuokrakustannukset saa
karata käsistä.
Puhetta on ryhtynyt johtamaan toinen
varapuhemies Mikkola.
Lauri Oinonen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Ed. Nurmi kiinnitti aivan oikeaan asiaan
huomiota Puolustusvoimien henkilökunnan asuntojen vuokrien
rajussa nousussa. Mielestäni tämä on
epäkohta, joka on poistettava, sillä näkisin,
että vain yleisen vuokrakehityksen mukaan olisi perusteltua
nostaa vuokria. Puolustusvoimilla tuskin on edellytyksiä maksaa
palkkaratkaisuissa enemmän kuin muilla sektoreilla. Toivon,
että tämä asia erillisesti Puolustusvoimien
sisällä hoidetaan niin, että vuokrat
eivät nouse ja että järki palaa kiinteistökysymyksiin.
Ed. Nurmi erinomaisesti kiinnitti todelliseen epäkohtaan
huomiota.
Kyösti Karjula /kesk:
Arvoisa puhemies! Puolustusministeriön hallinnonalan
kokonaisuudessa on puolustustarviketeollisuus varsin keskeinen osa-alue
ennen kaikkea siinä mielessä, millä tavalla
kotimaisen puolustustarviketeollisuuden tulevaisuus varmistetaan.
Sen vuoksi on erittäin merkityksellistä, että tilausvaltuuksissa varmistetaan
tutkimus- ja kehitystyön tulevaisuus. Minusta se, että suomalainen
teknologiaosaaminen otetaan riittävän vahvasti
käyttöön myös puolustustarviketeollisuudessamme,
on ehkä ainoa tie, jolla myös vastataan vaatimukseen,
että vuoteen 2003 mennessä noin puolet Puolustusvoimien
hankinnoista kohdistuu kotimaiselle teollisuudelle.
Minusta tämän asian korostaminen on paikallaan
nyt tämänkin talousarvion käsittelyn
yhteydessä ennen kaikkea siinä mielessä,
että vaikkakin Suomen kotimarkkina on suhteellisen pieni, niin
silti puolustustarviketeollisuus on teollisuuspoliittisestikin yksi
strateginen alue, joka meidän pitää myös
tulevaisuudessa varmistaa.
Antero Kekkonen /sd:
Puhemies! Ihan jatkoksi tähän — mehän
tulemme ensi viikolla keskustelemaan näistä asioista
selonteon käsittelyn yhteydessä, jolloin todennäköisesti
pureudutaan uudelleen näihin kysymyksiin, mihin ed. Karjula puuttui — ihan
vain tämmöisenä väliaikatietona, herra
puhemies: Yt-neuvottelujen uhka ja osin myös käynnistyminen,
henkilöstön lomautuksista silloin on kysymys,
pahimmassa tapauksessa irtisanomisista, on tilanne juuri tällä hetkellä kolmessa
johtavassa kotimaisessa alan teollisuusyrityksessä.
Miten tästä eteenpäin? Näiden
yritysten mukaan toimenpiteitten laajuus selviää vasta
eduskunnalle annettavan hallituksen turvallisuus- ja puolustuspoliittisen
selonteon valmistuttua. Toisin sanoen meidän työhömme
täällä tämän selonteon
suhteen on ladattu tavaton määrä odotuksia, jotka
odotukset eivät ole vain tällaista normaalia taivastelua,
vaan ne ovat odotuksia, jotka koskevat nimenomaan ihmisten työtä ja
toimeentuloa. Nimittäin pahimmassa tapauksessa pelkästään näiden
kolmen yhtiön osalta vaaravyöhykkeessä on
350—450 työpaikkaa. Kun me saamme valmiiksi työmme
tämän selonteon suhteen, niin sitä kautta
ratkeaa työpaikkoja ihan konkreettisesti ilmeisesti hyvinkin
lyhyellä tähtäyksellä. Viittaan näihin
käynnistymässä oleviin tai jo käynnistettyihin
yt-neuvotteluihin.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Kekkonen toi aivan tärkeän
asian esille juuri näistä työpaikoista,
mitkä liittyvät kotimaiseen puolustusväline-
ja materiaalituotantoon. Nämä teollisuudenalat
on turvattava itse puolustuksen kannalta, huoltovarmuuden kannalta.
Mutta samalla kun näistä kehitetään
alan osaamiskeskuksia, meillä on myöskin tietyt
vientimarkkinamahdollisuudet, niin kuin ed. Kekkonen erinomaisen
hyvin myös tietää, käytettävissä suomalaisella
osaamisella. Tässä on kokonaan kansallinen etu,
että haluamme olla mahdollisimman pitkälti omavaraisia.
Muutoinkin meidän on kiinnitettävä huoltovarmuuteen
aivan erityistä huomiota.
Pentti Tiusanen /vas:
Puhemies! Turvallisuus- ja puolustuspoliittinen selonteko kulkee tietysti
monella tavalla käsi kädessä tämän
budjettiesityksen kanssa ja pääluokan 27 kanssa.
Ihan mikropuolelle tästä makropuolesta mentäessä viittaan
siihen, että nyt aselajien kohdalla tapahtuu siirtoja:
Kymen Ilmatorjuntarykmentin siirto Haminasta Vekarajärvelle.
Esimerkkinä siitä, millä tavalla tämän
tyyppisestä toiminnasta voi tulla ikään
kuin sivussa vaikutuksia on se, että erästä koulua
ollaan tämän takia Valkealassa lakkauttamassa,
mikä on hämmästyttänyt kovasti
ihmisiä siellä, toimivaa hyväkuntoista
koulua. Näin ollen olisi tietysti, ja tähän
asiaan varmasti palaan selonteon käsittelyn yhteydessä,
hyvä tiedostaa nämä kaikki erilaiset
vaikutukset.
Myöskin kiinteistöjen hoito kaiken kaikkiaan on
asia, johon pitää myöskin selonteon yhteydessä pystyä eduskunnan
lähemmin paneutumaan, mitä puolustushallinnon
kiinteistötoimessa tapahtuu.
Tuija Nurmi /kok:
Arvoisa puhemies! En voi olla vielä tyydytyksellä toteamatta
sitä, että on ilo nähdä, että puolustusministeriön
hallinnonalan asiat ovat näin myönteisesti esillä kaikkien
täällä olevien puolueitten puheenvuoroissa. Perinteiset
vasemmistopuolueetkin suhtautuvat näihin asioihin miellyttävän
positiivisesti, ja näinhän tulee ollakin, kun
meidän turvallisuudestamme on kysymys.
Riitta Korhonen /kok:
Arvoisa puhemies! Haluaisin vielä painottaa sitä,
minkä ed. Nurmi otti esille ensimmäisessä puheenvuorossaan,
eli Senaatti-kiinteistöjen roolia valtion tilojen omistajana
ja valtion tilojen tuottotavoitteiden asettajana, joita tavoitteita
toki myöskin asetetaan hallituksen puolelta. Mutta erityisesti
Senaatti-kiinteistöt ovat osoittaneet ehkä hieman
markkinoita suurempaakin ahneutta näitten tilojen tuottavuuden
suhteen. Kun ajatellaan, että kyse on tiloista, joille
ei ehkä muilla markkinoilla olisi käyttöä,
ja kun tuottotavoitteen saavuttaminen tapahtuu siten, että siirretään
rahaa toisesta taskusta toiseen taskuun, olisi syytä asiaa
todella tarkastella. Valtiontilintarkastajatkin ovat kiinnittäneet
huomiota Senaatti-kiinteistöjen toimintaan.
Toinen, mitä ed. Karjula otti esille tuon teollisuuden
suhteen, on teknologian kehittämiseen panostaminen, koska
se on yksi tapa saada myöskin tuo teollisuus kannattavaksi
ja täyttää ne tavoitteet, mitkä sille
on asetettu.
Timo Ihamäki /kok:
Arvoisa puhemies! Yhdyn täysin ed. R. Korhosen esille
ottamaan asiaan, jossa hän arvosteli Senaatti-kiinteistöjen toimintaa.
Mutta koska se kuuluu oikeastaan seuraavaan pääluokkaan
pääosin, ajattelin käyttää puheenvuoron
siinä yhteydessä.
Antero Kekkonen /sd:
Herra puhemies! Kysymyshän ei ole tietenkään
vain Senaatti-kiinteistöistä. Kysymys on koko
siitä problematiikasta, mikä syntyy siitä kiinteistömassasta,
joka Puolustuslaitoksella on ollut hallussaan, silloin suurelta
osin rakennettuna, kun me olimme osa Venäjää,
silloin suurelta osalta rakennettuna, kun meillä oli suuret
ikäluokat, ja nyt, kun emme ole osa Venäjää ja
meillä on pienet, modernin historian pienimmät,
ikäluokat, me olemme näiden kiinteistöjen
kanssa niin sanotusti vaikeuksissa.
Mikä tekee tämän vaikeuden vielä keskimääräistäkin
suuremmaksi, on tietysti se, että nämä kiinteistöt
on aikoinaan rakennettu militääritarkoituksiin
ja vielä sellaisiin militääritarkoituksiin,
jollaista militääriväkeä enää ei
ole olemassa. Tämä on tavattoman suuri pulma.
Näiden lahoavien kasarmien kimpussa on erilaisia väärinymmärtäneitä ympäristönsuojelijoita,
sitten siellä on sotilaskiihkoilijoita, ja sitten siellä on
muuten ymmärtämättömiä ihmisiä.
Näin tämä kiinteistökysymys
on kaatumassa todella tämän talon päälle
hyvin pahalla ja isolla tavalla.
Riitta Korhonen /kok:
Arvoisa puhemies! Täytyy nyt, ed. Kekkonen, erottaa
se, mitä meillä on historiallista omaisuutta,
jonka tuottotavoitteita ei tulisikaan asettaa siten kuin käyttöarvoisten
kiinteistöjen tuottotavoitteita. Sitten meillä on
vanhaa tavaraa, joka toki voidaan myydä ja realisoida tai
sitten nollata, kuten tehdään liike-elämänkin
puolella.
Sanoisin näin, että ehkä Senaatti-kiinteistöillä uutuudenviehätyksen
kautta on myöskin sellaista kömpelyyttä asioitten
hoidossa, että pyritään, niin kuin kuntasektorillakin
usein, maksimoimaan voittoa ja ylittämään
jopa tuottotavoitteet, kun on kyse omaisuudesta, joka on ollut iän
kaiken siellä osittain ja syntynyt historian saatossa, joka
ikään kuin on myöskin kuoletettu pois.
Näitten suhteen tulisi tarkastella näitä kiinteistömassoja
pikkuisen yksityiskohtaisemmin ja asettaa tuottotavoite vähän
toisin kuin tällä hetkellä on.
Tuija Nurmi /kok:
Arvoisa puhemies! En tiedä, mitä ed. Kekkonen
oliko se sotilaskiihkoilijoilla tarkoitti, mutta sotilaslääkärinä en
voi olla puuttumatta asiaan. Kunniani ja omantuntoni kautta uskaltaisin
väittää, että Puolustusvoimista on
rambot ja machot saneerattu pois. Sitten jos sieltä sellaisia
löytyy, on varmasti tullut sairaus palvelusaikana, mutta
heidät pyritään poistamaan palveluksesta
ja Puolustusvoimien palkkalistoilta mahdollisimman pikaisesti. Varmasti
on nyt kysymys joistakuista muista kiihkoilijoista, jotka eivät
ole Puolustusvoimien palkkalistoilla.
Antero Kekkonen /sd:
Puhemies! En todellakaan tarkoittanut Puolustusvoimien palkkalistoilla
olevia henkilöitä. Tarkoitin sellaisia henkilöitä — pyydän
anteeksi tätä hieman mautonta ilmaisuani — jotka
ovat saattaneet tehdä esimerkiksi elämäntyönsä jossakin
kasarmissa ja sitten ikäännyttyään
katsovat, että se kasarmi tulee erilaisilla syillä säilyttää.
Minä todella pyydän anteeksi ilmaisuani. En tarkoittanut
ensimmäistäkään Puolustusvoimain
palveluksessa olevaa henkilöä.
Toinenkin oikaisu: En äskeisellä puheenvuorollani
tarkoittanut Senaatti-kiinteistöjä pelkästään,
en tietenkään. Tämä on paljon
laveampi ja isompi, osin myös kulttuuripoliittinen pulma, jonka
ratkaiseminen vaatii monenlaisia taitoja, monenlaista sivistystä.
Sitä sivistystä valitettavasti keskimääräistä enemmän
puuttuu silloin, kun puhutaan sotilaallisista kiinteistöistä.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Sotilaallisia kiinteistöjä ovat
esimerkiksi Turun linna ja Hämeen linna. Ne ovat jo ennen
Venäjän-valtaa rakennettuja. Niiden kulttuurihistoria jopa
on varsin arkipäiväisestikin ymmärrettävissä ja
se tajutaan. On Lappeenrantaa ja Haminaa, joissa, esimerkiksi Haminassa,
jo näitä arvoja ymmärretään.
Se lienee Ruotsin-vallan aikana rakennettu linnoitus, Lappeenranta
taas venäläisten aikanaan aloittama. Esimerkiksi
Kouvolassa Kasarminmäkeä, joka on 1800-luvun lopun
tiiliarkkitehtuuria, on hyvin pystytty hyödyntämään myös
kulttuurihistorialliset arvot huomioiden: it-keskus, informaatioteknologiaa
ja softwarea, Kymenlaakson ammattikorkeakouluun kuuluva laitos.
Tällaiset arkkitehtoniset, kulttuurihistorialliset arvot
voidaan aivan hyvin ottaa mukaan tukemaan ja osaksi taloudellista
toimintaa ja taloudellisia arvoja — näin ollen
mieluummin niin kuin puskutraktorit.
Ismo Seivästö /kd:
Arvoisa puhemies! Tässä asiassa kulttuuriperinne
ja nykyaika on ihan hyvin yhdistettävissä, mutta
siihen väliin tarvitaan jonkin verran tulevia euroja, että saadaan tämä asia
järjestymään ja saadaan ennen kaikkea se
hoidettua, että Puolustusvoimien henkilökunta
ei joudu maksamaan kohtuuttoman suurta vuokraa sellaisista asunnoista,
jotka eivät täytä ihan nykyajan vaatimuksia.
Riitta Korhonen /kok:
Arvoisa puhemies! En malta olla vetoamatta, niin kuin ed. Nurmikin,
taustakoulutukseeni eli arkkitehtinä tiedän, että kulttuuri
ja arkkitehtuuri eivät koskaan kannata eivätkä ne
ole bisnes eivätkä ne tuota mitään.
Sinällään ne ovat äärettömän
tärkeitä. Ne ovat meidän henkisen sivistyksemme,
ympäristömme, henkisen ilmapiirin ja sen hyvinvoinnin kannalta
tärkeitä, mutta niille ei voi laskea tuottoarvoa.
Niille ei ole missään laskettu tuottoarvoa, mutta
niitä täytyy säilyttää ja
suojella. Sitä suojelua ja säilytystä ei
voi panna Puolustusvoimien piikkiin. Se täytyy ottaa jostakin
muualta. Se on meidän oman yhteiskuntamme historian kannalta,
meidän oman perspektiivimme kannalta, äärettömän
tärkeää, mutta sitä ei voida
rahastaa Puolustusvoimilta.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Ei varmasti voida eikä sitä kai
ole tehtykään. Esimerkiksi Kouvolassa se on muuta
kautta nimenomaan rahoitettu. Siinä ovat mukana Kouvolan kaupunki,
kunnat, maakuntaliitto, EU-rahaa jne.
Mutta liittyen myöskin ed. Nurmen tausta-ammattiin:
On tiedossa, että sekä asuinkiinteistöissä että myöskin
Puolustusvoimain palveluksessa olevien ja siellä asevelvollisuutta
suorittavien ihmisten työympäristössä on
esimerkiksi homeongelmaa. Tämän tyyppiset ongelmat
liittyvät terveyteen. Niiden ratkaisemisessa tarvitaan
todella euroja. Siinä vaaditaan valtiovallan toimia ja myöskin
budjettirahoitusta.
Tuija Nurmi /kok:
Arvoisa puhemies! Asia on juuri näin, että homeongelmia
ja asunto-ongelmia on paljon, mutta niiden korjaukset ovat kaatuneet
Puolustusvoimien kontolle. Näin ei tulisi mielestäni
olla. Kun ajatellaan — nyt tietenkin ruvetaan puhumaan
jo vähän puolustusselontekoon liittyvistä asioista — että työpaikkoja
tullaan lakkauttamaan, kuten nyt on odotettavissa ja niin kuin on
jo aikaisemmin tapahtunut, subvention, avustuksen, pitää tulla
muualta kuin Puolustusvoimien sisäisistä rahoista,
samoin myös rakennusongelmiin ja -hankkeisiin
liittyvien rahojen. Ei voi vaatia, että ne tulevat Puolustusvoimien
määrärahoista, jotka ovat jo pieniä.
Näin on menetelty, kun muutoksia on tehty, myös
muissa Pohjoismaissa. Katson, että Suomen pitäisi
ottaa sieltä esimerkkiä. Asia on mielestäni
esimerkiksi Norjassa ja Ruotsissa järkevästi hoidettu.
Riitta Korhonen /kok:
Arvoisa puhemies! Vielä otan ed. Tiusasen esiin ottaman
homeongelman ja rakenteet. Niitä ei todella pidä,
niin kuin ed. Nurmi sanoi, laskea pelkästään
Puolustusvoimien kontolle, vaan se on kansallinen epäonni,
että meillä ei ole osattu kiinteistöjä hoitaa jostakin
syystä, ehkä juuri siitä syystä,
että saadaan rahaa vasta sitten, kun kaikki on rähmällään
ja kaikki on huonossa kunnossa. Ylläpito, kunnossapito,
oikea ja terve rakentaminen, se taito on tästä valtakunnasta
hävitetty. Siihen täytyy saada korjaus. Ihan sama
tilanne on terveydenhuollon rakennusten ja koulujen puolella. On kansallinen
tragedia, että meillä on annettu kiinteistömassojen
ja omaisuuden tuhoutua. Niistä tulee älyttömästi
kustannuksia, ja niille täytyisi löytyä jokin
aivan uusi momentti, sillä niitä ei todella voida
pelkästään Puolustusvoimien piikkiin
laskea.
Yleiskeskustelu päättyy.