3) Hallituksen esitys laiksi kuntien kulttuuritoiminnasta annetun
lain väliaikaisesta muuttamisesta annetun lain voimaantulosäännöksen
muuttamisesta
Suvi Lindén /kok:
Arvoisa puhemies! Viikko sitten hallitus teki budjetin täydennysehdotuksen,
jossa se esittää Veikkauksen tuottoarvion alentamista
hieman yli 26 miljoonalla eurolla. Hallituksen esitykseen sisältyi
se, että hieman yli 14 miljoonaa euroa hoidettaisiin siirtämällä kirjastoja
veikkausvoittovarojen puolelta budjettirahoitteisiksi, ja loput
12,26 miljoonaa euroa hallitus ehdotti vähennettäväksi
edunsaajille tarkoitetuista määrärahoista.
Sivistysvaliokunnan näkemys tähän
esitykseen oli se, että tämän tyyppinen
esitys on täysin kohtuuton. Kun lähetekeskustelua
täällä salissa käytiin, niin
silloin tuotiin esille, että kysymys on noin 3 prosentin
leikkauksesta edunsaajien osalta. Mutta kun sitten tätä leikkausta
esitettiin kohdennettavaksi, niin tuli esille se, että 65
prosenttia veikkausvoittovarojen tuotosta käytetään
lakisääteisten menojen kattamiseksi, jolloin tällaiset
leikkaukset eivät voisi kohdentua näihin. Jäljellä olevasta
35 prosentista lähes puolet kohtaantuu Kansallisoopperan
ja Kansallisteatterin rahoitukseen. Julkisuudessa olemme saaneet kuulla,
minkä tyyppisiä toimenpiteitä nämä leikkaukset
näille kahdelle kulttuuri-instituutille aiheuttaisivat.
Jos tämä hallituksen esitys olisi sitten kohdennettu
tähän loppuosaan, niin kysymys olisi kymmenien,
jopa 50 prosentin leikkauksista. Sivistysvaliokunta katsoi, että tämä on
täysin kohtuutonta edunsaajien näkökulmasta,
varsinkin kun tiedetään, että kulttuurin,
nuorison ja liikunnan puolella on monenlaisia määrärahan
lisäystarpeita.
Valiokunta esittää kolmea hallituksen budjettilakia
hylättäväksi. Hallituksen esitys 136
koskee kunnille myönnettävää valtionosuutta
kuntien kulttuuritoimintaan, jonka budjettivaikutus on 5 993 000
euroa, hallituksen esitys 137 koskee taiteilijaprofessorien ja valtion
taiteilija-apurahojen rahoitusta, ja hallituksen esitys 138 koskee kirjailijoiden
ja kääntäjien apurahojen rahoitusta.
Näillä hallituksen esityksillä ehdotetaan,
että nämä asiat tulisi rahoittaa Veikkauksen
voittovaroilla. Kun nyt sivistysvaliokunta esittää näitä kolmea
lakia hylättäväksi, se käytännössä tarkoittaa
sitä, että nämä tulevat rahoitettavaksi budjettivaroin
ja veikkausvoittovarojen puolelle tulee 14 313 000
euron liikkumavara. Sivistysvaliokunta esittää sitä,
että tämä liikkumavara käytetään
nyt sitten hallituksen esittämän leikkauksen korvaamiseksi,
torjumiseksi, ja loput 2 miljoonaa euroa valtiovarainvaliokunta
sitten kohdentaisi edunsaajien hyväksi.
Valiokunta näkee erittäin tärkeänä sen,
että tämä 2 miljoonaa euroa, joka näitten
kolmen lain hylkäämisen jälkeen ikään
kuin jää käytettäväksi,
kun nämä leikkaukset hoidetaan pois, todellakin
kohdennettaisiin edunsaajille.
Sitten hallituksen esitys 139 koskee veikkauksen ja vedonlyöntipelien
tuoton käyttämistä. Eduskuntahan viime
vuonna hyväksyi täällä veikkaus-
ja vedonlyöntipelien tuoton jakosuhteet eli niin sanotut
prosentit eri edunsaajille ja myös sen, että kirjastoja
lähdetään vuodesta 2003 siirtämään
budjettivaroin rahoitettavaksi, niin että ensi vuonna enintään
85 prosenttia kirjastojen menoista rahoitetaan veikkausvoittovaroin. Tämä jälkimmäinen
asia eli kirjastojen rahoittaminen toteutuu tällä hetkellä jo
käytännössä. Alle 85 prosenttia
kirjastojen menoista rahoitetaan veikkausvoittovaroin, mutta ongelmallinen
on tämä tuoton jakosuhde. Valiokunta olisi mielellään
hylännyt tämän hallituksen esityksen
ja saattanut nämä jakoprosentit voimaan jo ensi vuoden
alusta, mutta johtuen nyt tästä tilanteesta, erityisesti
tästä 12,2 miljoonan leikkausuhasta ja kulttuurin,
liikunnan ja tieteen määrärahatarpeista,
jakosuhteitten voimaan saattaminen olisi vaikeuttanut edunsaajien
kokonaistilanteen ja ennen kaikkea tarpeen huomioimista. Näin
ollen valiokunta esittää, että hallituksen
esitys 139 hyväksytään. Mutta varmasti
vielä kaneettina tässä voi sivistysvaliokunnan
suulla todeta sen, että lähtökohta on,
että mahdollisimman pian nämä prosentit
astuvat voimaan, ja toivomme sitä, että hallitus
tekisi vuoden 2004 budjettiesityksen näitten laissa olevien
jakosuhteiden mukaan.
Irina Krohn /vihr:
Arvoisa puhemies! Olemme saaneet nähdä tämän
hallituksen performanssin, joka laadultaan on sen kaltainen, etten
usko, että se tulisi lakisääteisen tai
harkinnanvaraisten piiriin, jos se olisi taiteellinen suoritus.
Olemme upean sivistysvaliokunnan yhteistyön avulla voineet
palata lähtöruutuun. Mutta onko kaikki ennallaan?
Ei. Vaikka todella tietysti voi sanoa, että hieno torjuntavoitto
ja on ollut hauskaa, että pystyy niin oppositiopuolueen
kuin aikanaan hallituspuolueen jäsenenä katsomaan
työtovereitansa valiokunnassa aivan reilusti silmiin eikä tarvitse hävetä sanoa
olevansa sivistysvaliokunnassa, niin tämä hallituksen
sekoilu on pysyvästi vahingoittanut, tai ainakin väliaikaisesti
vahingoittanut, taiteen ja kulttuurikentän asemaa.
En osaa kuvitella toista ammattiryhmää, joka tuottaa
niin paljon henkistä, sosiaalista ja aineellista pääomaa
tälle maalle, vielä usein hyvin pienipalkattuna,
ja jolle tällä tavalla kesken marraskuun, näin
myöhään, tehtäisiin tällaisia
muutoksia. Tämä hallituksen esityskin olisi merkinnyt
ei suinkaan säästöjä vaan paniikkijarrutusta.
Jos esimerkiksi Kansallisteatteri, jota on korjattu 40 miljoonalla
eurolla ja joka viettää juhlavuottansa, olisi
pantu kiinni, se olisi ollut pysyvä tulonmenetys ja repeämä katsojasuhteessa.
Ajatus siitä, että tällä leikkauksella
olisi voitu säästää yhteiskunnan
menoja, on täysin keinotekoinen.
Minun täytyy todella sanoa, että olen iloinen, että tämä hallitus
ei joudu sanomaan kannastamme sotilasliittoihin tai johonkin muuhun.
On hyvä, että hallituksella, jolla on niin heikko
sivistystahto, joka niin heiveröisesti ymmärtää äidinkielen
merkityksen isänmaan rakentajana, ei enää ole
tällaisia tärkeitä arvoperusteisia päätöksiä tehtävänä.
Jopa Euroopan unionin komissaari puhuu äidinkielen merkityksestä,
ei nyt sentään kuin Runeberg, mutta kun emme ole
häneltäkään oppineet tätä merkitystä,
niin ehkä sitten tämä komission kieli
puhuu meille paremmin.
"Äidinkieli on syvimpien tuntemusten ja ajatusten ilmaisun
väline. Sen avulla ilmaistaan ja välitetään
eteenpäin kulttuuria, perinteitä ja koko maailmankuvaa.
Tietty alkuperä, tietyt elintavat, osallisuus tietyssä kulttuurissa
ja sellaisen kielen jakaminen, joka ilmaisee yhteistä kokemusta
ainutlaatuisella, jäljittelemättömällä tavalla,
ovat asioita, joita ei voi sivuuttaa. Ne ovat osa kokonaisuutta
ja muodostavat kunkin yksilön erityispiirteet." Näin
sanoi Viviane Reding, unionin koulutuksesta ja kulttuurista vastaava
komissaari.
Puhun äidinkielen asemasta siksi paljon, että tässä hallituksen
esityksessä, kun on palattu nollabudjettiin, erikoisesti
teatterilaitos, niin laitosteatteri kuin teatterilain ulkopuoliset
ryhmät, ovat ikään kuin huonossa asemassa,
kun näille ei ole tullut indeksikorotustakaan, mitä museoille
ja orkestereille on tullut. Toivon, että siitä sensaatiosta,
mikä Aleksis Kiven Lea-näytelmä ensimmäisenä suomenkielisenä näytelmänä oli,
me eduskunta, jotain siitä tunnelmasta ymmärrämme
mennessämme päättämään
tämän istuntokauden Aleksis Kiven Nummisuutarit-näytelmän parissa.
Mutta väitän, että se, että me
voimme täällä säätää selväkielisiä lakeja,
se, että meidän perustuslakimme on kaunista suomen
kieltä, vaatii sen, että tällä kielellä julkaistaan
lasten kirjoja, runokokoelmia, näytelmiä, tieteellisiä tutkielmia,
argumentoidaan, käydään yksityistä kirjeenvaihtoa,
lähetetään tekstiviestiä. Kieli
on meidän ajattelumme väline. Se on se, joka luo
ne Nokia- tai bioteknologian yritykset, joita me tarvitsemme, ja
ajattelun välineen kehittäminen ja hiominen vaatii
sen välineen kaikkien tasojen käyttämistä.
Siitä syystä olen oikeastaan vieläkin
järkyttynyt. Minä olen luullut, kun olemme olleet
koulutusyhteiskunta ja osaamisyhteiskunta ja olemme luoneet koko
valtioidentiteettiä niin paljon kulttuurin kautta, olen
typerästi ja naiivisti luullut, että ääneen
lausumattomana sana sivistysyhteiskunta on ollut osa tätä osaamisyhteiskuntaa.
Arvoisa puhemies! Kun minulla on nyt mahdollisuus puhua teknologiaihmisten
kanssa ja tutkijaihmisten kanssa ja muiden, olen sanonut, että me
vihreät olemme aina — me rakastamme insinööritieteitä,
me rakastamme tutkimusta — olemme aina lamankin aikana
olleet juuri tämän tutkimuksen bkt-osuuden lisäämisen
puolella. Mutta jos ei tämä insinöörien
tieteen ja teknologian maailma ala voimakkaasti puolustaa myös humanistista
sivistystä, minunkin hyväntahtoisuuteni loppuu.
Olen häkeltynyt siitä, että niin
vähän ymmärrämme, että tiede
ja taide ovat koko länsimaisen historian olleet sisarukset
tai veljekset, jotka kahdella eri tavalla meille ihmisille jäsentävät
ja kertovat meille itsestämme ja todellisuudesta ja raivaavat
meille uusia todellisuuksia. Väitän, että tieteellinen
intuitio ja taiteellinen intuitio pohjimmiltaan ovat hyvin saman
kaltaisia tiloja, mutta tieteen maailmaan kuuluva argumentaatio,
asioiden jälkikäteen todistaminen yhtäpitävästi
ja loogisesti vaatii erilaisen kielen kuin taiteellisten tarinoiden
tai taiteellisten väitteiden subjektiivinen kieli, mutta
pohjimmiltaan ne ovat samaa yritystä ymmärtää itseämme
ja maailmaa.
Todella toivon, että hallitus, kun se juuri ennen näitä leikkauksia
ehti hyväksyä taide- ja taiteilijapoliittisen
ohjelman, edes joku valtioneuvoston jäsen, lukisi sen.
Siinähän juuri puhutaan siitä, että se
upea riskinotto, minkä suomalainen yhteiskunta otti tekniikkaan
ja tutkimukseen, tarvitsee nyt samanlaisen satsauksen henkiseen
pääomaan, siihen hiljaiseen tietoon, joka pitää yksilöt
vahvoina kriiseissä, perheet vahvoina vaikeuksien keskellä ja
alueet ja kansakunnat elävinä murroksessa. Juuri
näitä asioita, näitä tarinoita, mitä tapahtuu
maastamuuton seurauksena, mitä tapahtuu maahanmuuton lisääntymisen
muodossa, näitä tarinoita juuri ensimmäisinä kerrotaan teatterissa.
Väittäisin, että — en usko,
että talvisodan torjuntavoitto olisi ollut olemassa, jos
ei meillä olisi ollut Aleksis Kiven meille rikastamaa suomen kieltä,
joka antoi meille miehille ja naisille sellaisen identiteetin, jonka
varassa oli jotakin, jota mennä puolustamaan. Väitän,
että meillä ei olisi niin hyvää sosiaalilainsäädäntöä,
ellei Minna Canthin kaltainen näytelmäkirjailija
olisi esimerkiksi näytelmässään
Anna Liisa, jossa yksinäinen äiti surmaa lapsensa,
osannut meille näyttää, että moraalisten
ja traagisten yksilötarinoiden taustalla on suurempia yhteiskunnallisia
yhteyksiä. Vasta se, että joku taiteilija on pystynyt
tuomaan meille eläväksi tällaisia aikaisemmin
näkymättöminä pysyviä asioita,
on antanut muulle yhteiskunnalle mahdollisuuden luoda lainsäädäntöä tai
muita keinoja ratkaista tätä ongelmaa. Mutta en
usko, että pelkkä tieteellinen komiteanmietintö Anna
Liisan kohtalosta olisi samalla tavalla vaikuttanut suomalaisen
sosiaaliturvan syntymiseen kuin Minna Canthin näytelmät.
Arvoisat edustajatoverit, todella on upeata, että eduskunta
on saanut meidät palaamaan lähtöruutuun,
mutta tämä ei todellakaan riitä. Toivon,
että hallituspuolueiden jäsenet todella tämän
2,1 miljoonaa euroa, joka sivistysvaliokunnan päätöksen
jälkeen jäi, antavat hallitusohjelman mukaisesti
teatterilain ulkopuolisille tanssi- ja teatteriryhmille ja elokuvalle.
Maria Kaisa Aula /kesk:
Arvoisa puhemies! Sivistysvaliokunta on mielestäni
tehnyt oikein hyvän työn tässä akuutissa,
ongelmallisessa tilanteessa, joka Veikkauksen tuoton käytön
osalta oli aiheutumassa erityisesti kulttuurille, mutta myös
osittain tieteen harkinnanvaraiselle rahoitukselle ja liikunnan
ja pieneltä osin myös nuorisotyönkin
rahoitukselle. Tosiaan tässä tilanteessa oli varmasti
aivan oikea keino hylätä nämä kolme
lakiesitystä, joilla jo hyvin pitkän ajan, varmasti
yli kymmenen vuoden ajan, tätä Veikkauksen tuottoa
on käytetty niin sanotusti yleiskatteisesti, ja tältä osin
sitten luoda tilaa sille, että tätä hallituksen
esittämää leikkausta kulttuurin, tieteen,
nuorisotyön ja liikunnan määrärahoihin ei
tarvitse tehdä.
Tässä yhteydessä voi kyllä hyvin
yhtyä siihen ed. Krohnin näkemykseen, että kyllä vähintäänkin
hallituksessa, mutta varmasti myös täällä eduskunnassa,
olisi tarpeen käydä semmoinen ihan oikea keskustelu
siitä, millä tavalla sitoudutaan erityisesti kansallisen
kulttuurin kannalta tärkeiden alojen kehittämiseen
ja myöskin määrärahoihin ja
mikä on se kulttuuritahto tässä eduskunnassa
ja tämän, voi sanoa, suomalaisen päätöksenteon
ja tämän poliittisen päätöksenteon
eliitin keskuudessa, varsinkin jos kulttuurirahoitukseen nyt keskitytään,
koska se oli tässä varmasti eniten uhattuna.
Tässä on menty aikamoista vuoristorataa näitten
asioitten suhteen. Ensinnäkin tietysti se käsittely,
joka oli täällä eduskunnassa arpajaislain osalta,
antoi paljon hyviä odotuksia ja toiveita näille
aloille, niin kulttuurille, liikunnalle, nuorisotyölle
ja myöskin tieteelle. Odotettiin, että nyt asiat
muuttuvat paremmiksi. Sitten taiteen ja kulttuurin osalta
Sirpa Pietikäisen vetämä taidepoliittinen
toimikunta teki erinomaisen hyvän työn, jossa
lähdettiin siitä, että taide pitäisi nähdä entistä enemmän yhteiskunnan kehitystekijänä
ja innovaatioiden veturina. Tästä ilmeisesti on valtioneuvostokin
vetänyt jo omat johtopäätöksensä.
Mutta aivan yllättäen hallitus antoikin eduskuntaan
ensi vuoden talousarvioon liittyvän esityksen, jossa ikään
kuin kelkka käännettiin aivan päinvastaiseen
suuntaan eli esitettiinkin leikattavaksi kulttuurin ja myöskin
tosiaan liikunnan, nuorisotyön ja tieteen määrärahoja.
Vaikutti tosiaan siltä, niin kuin hallituksessa kukaan
ei olisi oikeasti sitoutunutkaan tähän taidepoliittiseen ohjelmaan.
Myöskin vaikutti siltä, että hallitus
toimii hyvin sektoroituneesti, että kaikki ministerit vain hoitavat
tarkalleen omaa tonttiaan, koska muistan, kun keskustelin ministeri
Drombergin kanssa asiasta silloin, kun esitys oli tullut eduskuntaan,
että hän sanoi, että hän esitti
hallituksen istunnossa, että tämä leikkaus
katettaisiin yleisistä budjettivaroista, mutta kukaan ei
häntä kannattanut.
Tuntuu erikoiselta, että onko todellakin niin, että kaikki
ministerit ovat niin tarkasti omalla tontillaan, että kenellekään
ei ala minkäänlainen valo palaa tai kello helähtää siitä,
onkohan tämä tosiaan järkevää ajatellen,
että ollaan tässä vaiheessa vuotta ja
ovat tämmöiset suuret kansalliset kulttuuri-instituutiot
kysymyksessä ja myöskin harkinnanvaraisen rahoituksen
puolelta monien hyvin pienien taiteenalojen rahoitus, joissa tehdään
valtionrahoituksen päälle myös valtavan paljon
talkootyötä. Jos otetaan vaikkapa tanssiala,
siellä on niin pienet määrärahat,
että monet tanssijat käytännössä varmaan
tanssivat talkootyönä suuren osan siitä työstä,
minkä he tekevät, mikä tuntuu tietysti
aika hankalalta ajatellen heidän toimeentuloaan. Mutta
tämä tuntuu siellä kuitenkin tosiasia
olevan.
Myöskin kovasti hämmästelin valtiovarainvaliokunnassa
sitä, kun siellä valtiovarainministeriön
edustajat kävivät perustelemassa näitä päätöksiä ja
leikkauksia. Minulle tuli semmoinen käsitys, että heillä ei
ollut oikein konkreettisesti käsitystä siitä,
mitä nämä leikkaukset vaikuttavat. He esittivät
semmoisia hurskaita toiveita, että emmehän me
ole tarkoittaneet Kansallisteatterille mitään
pahaa eikä Oopperalle mitään pahaa, emmekä oikeastaan
kenellekään muullekaan, mutta nämä leikkaukset
vain tulisi kohdentaa sillä tavalla, että niillä ei
ole näitä huonoja vaikutuksia. Olisi ollut täysi
mahdottomuus, että nyt olisi tehty nämä leikkaukset
ja sitten, niin kuin valtiovarainministeri ajatteli, ensi vuoden
alussa aletaan käydä neuvotteluja valtiovarainministeriön
ja opetusministeriön kesken, miten rahoitukset kohdennetaan,
eli olisi pidetty monia taiteenaloja ja kulttuuri-instituutioita
täysin epävarmuuden vallassa.
Jokainen katsoessaan kulttuurin ja taiteen rahoituksen määrärahan
rakenteen näkee, että tätä ei
pystytä kohdistamaan muuten kuin tekemällä aikamoista
väkivaltaa ja hallaa juuri pienille taiteenaloille, jotka
ovat harkinnanvaraisen rahoituksen piirissä, koska aivan
kuten sivistysvaliokunnan puheenjohtaja Lindén totesi,
taiteen rahoituksen momentin rakennehan on se, että siellä on
yli puolet kuntien valtionosuuksia teattereille ja orkestereille.
No, niistä ei voi leikata. Lopusta leijonanosan haukkaavat
Kansallisteatterin ja Oopperan rahoitus, ja jos ne oli turvattu valtioneuvoston
lausumalla, joka tähän oli liitetty, silloin oikeastaan
niitten loppujen pienten taiteenalojen, tanssi- ja näyttämötaiteen,
kirjallisuuden, alueellisten kulttuuritapahtumien, museotoiminnan
jnp., rahoitus olisi pitänyt ottaa kokonaan pois, jotta
leikkaustavoite olisi täytetty.
Tosiaankin, arvoisa puhemies, tuntui, että hallituksessa
ei ollut tosiaankaan loppuun asti ollenkaan mietitty, mihin tämä olisi
johtanut, tai jos oli mietitty, sitten tämä kansallinen
kulttuuritahto on todellakin hukassa.
Ongelmahan ei ole se, että Veikkauksen tuotto sinällään
ei riittäisi kulttuurin, tieteen, nuorisotyön
ja liikunnan rahoitukseen. Minusta siinäkin on vähän
semmoista väärää käsitystä annettu julkisuudessa,
ikään kuin kulttuurin rahoitus ja muidenkin alojen
rahoitus pitäisi nyt miettiä kokonaan uudelleen,
koska Veikkauksen tuotto on niin epävarmalla pohjalla.
Mutta sehän riittäisi aivan mainiosti näiden
rahoitukseen, jos ei siellä olisi mukana kirjastojen valtionosuuksien
rahoitusta, joka sinne on viime vuosien aikana tuotu.
Ainoa järkevä ratkaisu kulttuurin, liikunnan, nuorisotyön
rahoituksen vakauttamiseen on se, että nopeutetulla aikataululla
kirjastomäärärahat siirretään
pois veikkausvoittovararahoituksen piiristä ja veikkausvoittovarat
käytetään siihen tarkoitukseen, mihin
ne on alun perin ajateltukin.
Arvoisa puhemies! Ihan oikea ratkaisu tässä tilanteessa
sivistysvaliokunnalta oli myöskin se, että arpajaislakia
koskeva hallituksen esitys nyt hyväksyttiin, koska tosiaankin
se olisi näihin jakosuhteisiin aiheuttanut niin suuria
mullistuksia, että tässä tilanteessa
sitä on vaikea hoitaa. Mutta toivoa sopii, että seuraavalle
vuodelle 2004 myöskin tältä osin tehtäisiin
pysyvät ratkaisut, joiden varassa näiden alojen
toimintaa voitaisiin pitkäjänteisesti suunnitella.
Arvoisa puhemies! Ei ole varmastikaan valtiovarainvaliokunnan
sivistys- ja tiedejaostossa mitään vaikeuksia
löytää ylimääräiselle
2 miljoonalle eurolle käyttöä, koska
tiedossa on kotimaisen elokuvan, tanssitaiteen, vapaiden teatteriryhmien,
alueteattereiden rahanpuute, tässä vain muutamia
mainitakseni. Tarpeita varmasti olisi paljon enemmällekin,
ja toivoa voi tietenkin vielä pitää yllä siitä,
että Kansallisteatterin korjaukseen ja sen lainakustannuksiin
osoitetut määrärahat saataisiin siirrettyä pois
veikkausvarojen piiristä varsinaisen verovararahoituksen
puolelle. Siitäkin voisi tulla 4 miljoonan euron verran
väljyyttä tähän kokonaisuuteen.
Arvoisa puhemies! Aivan lopuksi vielä se, kun tosiaan
on tullut valtiovarainministeriönkin näkemyksestä semmoista
ajatusta, niin kuin täällä kulttuuripuolella
olisi jotenkin mällätty valtavasti viime vuosien
aikana, niin sehän ei pidä ollenkaan paikkaansa.
Se, että Veikkauksen tuotto on kasvanut, ei ole millään
tavalla koitunut näiden alojen hyväksi, vaan ihan
muualle. Toiseksi esimerkiksi teattereiden valtionosuuksissa, sen paremmin
kunnallisten teattereiden kuin Kansallisteatterinkaan, ei ole edes
tulopoliittisten sopimusten mukaisia palkankorotuksia pystytty ottamaan
määrärahoissa huomioon, niin kuin kuitenkin
monilla muilla aloilla on pystytty tekemään, eli
kyllä siellä on eletty hyvin niukoilla rahoituksilla.
Ihan lopuksi, arvoisa puhemies, kun eivät nämä alat
ole Veikkauksen tuoton kasvusta missään vaiheessa
erityisesti hyötyneetkään, miksi niiden
olisi nyt sitten pitänyt kärsiä siitä tuoton alenemisesta?
Siihen minusta ei ole mitään perusteita, ja voi
kiittää sivistysvaliokuntaa siitä, että se
teki tässä asiassa ryhdikkään
ratkaisun.
Inkeri Kerola /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Ihan niin kuin ed. Aula puheessaan
viittasi, myös kulttuurirahoituksen on perustuttava ennakoitavuuteen,
vakauteen ja pitkäjänteisyyteen. Tätä myös
valiokunta kannanotoissaan on korostanut. Tätä rahoituksen
vakautta voisi verrata esimerkiksi taiteen tai jonkun spektaakkelin
tekemiseen. Nekin vievät oman aikansa mutta myös vaativat
omat varansa, eivät tule siis ajattansa. Mielestäni
tänään tehty sivistysvaliokunnan päätös
onkin juuri ensi askel tähän suuntaan. Haluan kiittää valiokunnan
puheenjohtajaa myös näistä kovista ponnisteluista,
joita hän on varmasti valiokuntatyön ulkopuolella
joutunut tämän esityksen eteenpäinviemiseksi
tekemään.
Kuitenkin haluaisin kiinnittää huomiota tässä yhteydessä myös
siihen, että mielestäni aika paljon keskustelu
on keskittynyt kulttuurin massatarjonnan paikkakunnan ympärille
eli lähinnä Pääkaupunkiseudulle.
Kuitenkin maakunnissa tehdään valtava määrä vapaaehtoistyötä kulttuurin
eri alueiden ympärillä. Myöskin se on
osa tätä tärkeää kulttuurikasvatusta,
joka sitten myöhemmin varmasti palvelee myöskin
Pääkaupunkiseudun laajaa kulttuuritarjontaa.
Arvoisa puhemies! Toivon, että näitä negatiivisia
kulttuuritäkyjä ei enää meidän
valiokuntamme pöydille laskettaisi. Meitä ei kiinnosta enää onkia
tämmöisillä apajilla vaan haluamme kehittää tätä kulttuurin
rahoitusta ja tarjontaa myöskin tulevaisuudessa eteenpäin
muistaen myöskin sen, että myös kulttuuri
on erittäin suuri työllistäjä.
Suvi Lindén /kok:
Arvoisa puhemies! Voi sanoa, että eduskunnan kulttuuritahto,
joka mielestäni aika hyvin viriteltiin jo täällä ajankohtaiskeskustelun
yhteydessä, sai tietyllä tavalla, voi sanoa, torjuntavoiton,
mutta toisaalta aika nolon lopun. Tavoitteenahan on ollut, kun viime
kesäkuun alkupuolella valmistui taide- ja taiteilijapoliittinen
ohjelma, että tämän ohjelman siivin luotaisiin
visioita suomalaiselle kulttuurille uudella vuosituhannella ja ennen
kaikkea löydettäisiin yhteinen tahto siitä,
että 0,4 prosenttia bruttokansantuotteesta käytettäisiin
suomalaisen kulttuurin ja taiteen edistämiseen. Tällaisessa
hyvässä uskossa syksyn aikana on eri tahoilla
kulttuurikeskusteluja käyty. Edelleenkin odotetaan hallituksen
iltakoulun ratkaisua tai hallituksen periaatepäätöstä tästä taide-
ja taitelijapoliittisesta ohjelmasta. Mutta toisin kävi,
ja jouduimme käymään kovan taistelun
siitä, että näiltä Veikkauksen
tuoton edunsaajilta ei leikattaisi. Tässä varmasti
voi sanoa sen, että jos lopputulema on sen suuntainen,
että saamme torjuntavoiton mutta resursseja ei tule yhtään
lisää, kyllä edunsaajat ovat saaneet
mustanpekan tässä korttipelissä käteensä.
Todellakin sivistysvaliokunta vahvasti luottaa siihen, että valtiovarainvaliokunnassa
— kuultuaan
hekin laajan asiantuntijajoukon — tiedetään
nämä tarpeet kulttuurin ja muiden edunsaajien
keskuudessa.
Valtiovarainvaliokunnan puheenjohtaja ja ed. Krohn täällä peräänkuuluttivat
kulttuuripoliittista keskustelua. Ei tarvitse olla ihmeellinen ennustaja,
kun toteaa, että varmasti kulttuuripoliittista keskustelua
jatkossakin saadaan, sillä tosiaankin näyttää siltä,
että Kansallisteatterin peruskorjauksen kustannukset ainakin
näillä näkymin aiotaan rahoittaa veikkausvoittovaroin.
Se tarkoittaa sitä, että seuraavien 15 vuoden
ajan yli 3 miljoonaa euroa vuodessa kulttuurin, liikunnan,
nuorison toimintaresursseista suunnataan kansallisen monumentin
peruskorjauksen kustantamiseen, joka on mielestäni sellainen
asia, että ei ole kysymys kulttuurista, kun Kansallisteatteri
peruskorjattiin alkuperäiseen komeuteensa, vaan yksi tärkeä,
merkittävä historiallinen, Suomen historiasta
kertova rakennus peruskorjattiin. En ole kuullut, että missään
muussa ministeriössä toimintamäärärahoista
rahoitettaisiin tilojen peruskorjauksia, mutta tässä on
matkan varrella vastaan tullut monta kertaa se, että edunsaajien
osalta ja veikkausvoittovarojen osalta tilanne on aina vähän
erityyppinen.
Viime vuodet ovat johtaneet siihen suuntaan, että esimerkiksi
kulttuurin saralta harkinnanvaraista momenttia on koko ajan pienennetty,
ja se on vaikuttanut siihen, että meidän valtion
myöntämät kulttuuriresurssimme suuntautuvat
olemassa olevien instituutioiden toimintamenojen ja kiinteistömenojen
hoitamiseen ja entistä vähemmän voimme
tukea uusia kulttuurimuotoja, uusia kulttuurin kokeiluja. Tämä on
varmasti hyvin tuhoisaa pitemmällä aikavälillä,
eli erittäin tärkeää on säilyttää myös
harkinnanvaraisten momenttien resurssit niin kulttuurin, liikunnan
kuin nuorison saralla.
Täällä salissa on tämän
budjetin täydennysehdotuksen yhteydessä valtiovarainministeri
muun muassa esittänyt sitä, että Veikkauksen
tuotto laitettaisiin kokonaan budjetin yleiskatteeseen ja budjettiin
siirrettäisiin kulttuurin ja muiden edunsaajien tukeminen.
Tämä voi olla tietysti kaunis ajatus, ja tässä tilanteessa
moni miettii, että nykyinen järjestelmä on
aika omituinen ja epävakaa. Mutta pitää muistaa
tässä tilanteessa se, että Veikkauksen
monopoli on EY-tuomioistuimessa sallittu juuri sillä perusteella,
että Veikkauksen tuotto kohdennetaan näille edunsaajille, ja
sitä kautta voidaan tässä maassa pitää kansallista
monopoliasemaa. Jos nyt sitten yleiskatteisuuteen mentäisiin,
se tarkoittaisi sitä, että meidän pelimarkkinamme
avattaisiin kansainväliselle kilpailulle, ja jo nyt tiedetään,
että Internetin kautta monopoliasema horjuu ja tiettyjä tulonmenetyksiä lähes
100 miljoonan euron osalta on Veikkauksen liikevaihdossa johtuen
Internet-pelaajista ja siitä, että pelataan kansainvälisiä pelejä.
Itse kyllä näen parempana sen, että Veikkauksen
tuotto jaetaan laissa määritellyille edunsaajille
ja käydään periaatteellinen keskustelu
siitä, että on olemassa tiettyjä liikuntaan,
tieteeseen, nuorisoon ja kulttuuriin liittyviä menoja,
jotka ovat selvästi veromarkoin maksettavia, ja näin tulee
myös sitten tässä eduskunnan suuressa
salissa lausua ja päättää.
Arvoisa puhemies! Tämä oli ensimmäisen erän
torjuntavoitto, mutta meillä on vielä monta erää tulevaisuudessa
painittavissa. Toivon, että jatkossa hieman myönteisemmin
myös hallituksen taholta suhtauduttaisiin veikkausvoittovarojen
edunsaajiin.
Olavi Ala-Nissilä /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Minunkin pitää sanoa
painava sana tässä yhteydessä. Ihmettelen
valtiovarainministeriön roolia tässä,
että ensin on arvioitu väärin veikkausvarojen
tuotto poiketen siitä, mitä itse veikkausyhtiön
taholta on esitetty. Sitten ei ole selvitetty määrärahaleikkausten,
mitä tässä on sen jälkeen tehty,
vaikutuksia, mitä ne todella vaikuttavat eri toimijoihin
kulttuurisektorilla. Nyt kun olemme sähköpostia
lukeneet, joka melkein tukkeutuu eri kulttuurijärjestöjen
hätähuudoista, jää tätä todella
kummastelemaan.
Todella valtion varoista aina puhutaan, mutta kyllä kulttuuritoimen
rahoitukseen pitää saada pitkäjänteisyyttä ja
vakautta. Siinä suhteessa nyt on jatkossa parantamisen
varaa.
Tähän osin liittyy parhaillaan — se
on kyllä enemmän sosiaalitoimen ja urheilupuolen — arpajaisverolain
muutoesitys, josta siitäkin vähän kuuluu
huonoja uutisia, että verotuksen kiristämisellä oltaisiin
viemässä sitäkin rahoituspohjaa vähemmäksi.
Se on kyllä väärää politiikkaa,
joten toivon, että tässä suhteessa nyt
eduskunnan tahtoa mietinnöissä ja muuten evästetään
jatkoa ajatellen, että päästään
vakaampaan ja pitkäjänteisempään
kulttuuritoimen rahoitukseen.
Irina Krohn /vihr:
Arvoisa puhemies! Halusin jatkaa vielä valiokunnan
puheenjohtajan Lindénin ansiokasta puheenvuoroa ja tuoda
esille vähän numerotietoja harkinnanvaraisen kentän volyymistä.
Sehän saa siis, vain teatterilain ulkopuoliset ryhmät,
590 000 euroa, mutta ne tuottavat 33 prosenttia suomalaisten
näytelmien ensi-illoista. Niillä on liki puoli
miljoonaa katsojaa, kun teatterilain piirissä olevilla
teattereilla Kansallisteatteri ja Ooppera mukaan lukien on 2,7 miljoonaa katsojaa.
Tämä volyymi tästä kentästä on
hirveän iso.
Mielestäni näitä kahta eri järjestelmää ei
voi panna vastakkain, koska teatterilain piirissä olevat
alueteatterit ovat se keino, millä me olemme pystyneet
takaamaan tasa-arvoisen mahdollisuuden maan eri osissa oleville
ihmisille nähdä niin klassikkoja kuin alueen ajankohtaisista
asioista kertovia keinoja. Nämä teatteriryhmät,
kun niiden päätoimi ei voi olla teatteriryhmä,
usein joutuvat sijaitsemaan sellaisissa asutuskeskuksissa, missä on
televisiotoimintaa tai muuta tulonhankintakeinoa. Mutta volyymi
on todella mittava myös harkinnanvaraisen puolella.
Keskustelu päättyy.