4) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi vapaasta sivistystyöstä annetun
lain muuttamisesta
Ritva Elomaa /ps:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esityksessä eduskunnalle
laiksi vapaasta sivistystyöstä annetun lain muuttamisesta
pyritään selkeyttämään
vapaan sivistystyön oppilaitosten rahoitusjärjestelmiä ja
lisäämään rahoituksen ennakoitavuutta
koulutuksen järjestäjille.
Rahoitusjärjestelmäuudistus on todella tarpeen,
ja rahoituksen ennakoitavuutta tuleekin lisätä.
Tässä suhteessa esitys on oikeilla linjoilla. Ongelmaton
esitys ei kuitenkaan ole. Hallituksen esitykseen lisätty
11 b § on tämä ongelmakohta.
Esityksen mukainen säästö on yhteensä 7,6
miljoonaa euroa, mistä valtion säästöosuus on
4,5 miljoonaa euroa. Väliaikaisesti säädettyjen
vuosien 2013 ja 2014 indeksijäädytysten vaikutuksia
ei pidä muuttaa pysyviksi vapaan sivistystyön
oppilaitosten keskimääräisten yksikköhintojen
osalta. Vapaaseen sivistystyöhön on kohdistunut
liikaa leikkauksia kuluneella vaalikaudella. Tästä johtuen
ei oppilaitosten yksikköhintoihin kohdistuvaa indeksijäädytystä voida toteuttaa
ilman, että oppilaitosten toiminta toden teolla vaarantuu.
Vapaan sivistystyön oppilaitosten merkitys koulutukselliselle
tasa-arvolle sekä suomalaiselle sivistykselle on suuri,
joten vastustan esityksen mukaisia säästöjä.
Tulemme esittämään — sivistysvaliokunnan perussuomalaiset
edustajat ja vasemmistoliiton edustaja — sitä,
että 11 b § hylätään.
Kimmo Kivelä /ps:
Arvoisa herra puhemies! Täytyy sanoa, että kokonaisuudessaan
tämä lakiesitys on ollut hyvää valmistelua
OKM:n suunnalta. Näin ei ole voinut sanoa läheskään
kaikista viime aikoina siltä suunnalta tulleista esityksistä,
niin kuin äskeinenkin keskustelu todisti.
Vapaa sivistystyö kaikkinensa on hieno kansanliike.
Vapaan sivistystyön rooli ja merkitys korostuvat erityisesti
tällaisina aikoina, jollaista nyt elämme, siis
taloudellisesti vaikeina aikoina. Nyt tarvitaan resursseja tällaiselle
toiminnalle, joka pitää yllä ihmisten
henkistä virkeyttä ja ihmisen moninaista kasvua,
jota esimerkiksi kansalaisopistot ja kesäyliopistot monenlaisella kurssitarjonnallaan
palvelevat. Kokonaan eri asia on se, miten vapaan sivistystyön
rahoitus turvataan. Tämähän on puitelaki,
tämä on ansiokas, mutta vastaisuudessa, kun tiedämme
kuitenkin, että taloudelliset resurssit tulevat pienenemään — valitettavasti,
tosiasioilta ei tule ummistaa silmiään — on
taattava vapaalle sivistystyölle riittävät
resurssit, koska juuri tällainen toiminta on myös
sitä, mitä sote-uudistuksessa on paljon peräänkuulutettu:
sitä hyvin hoidettua sosiaalipolitiikkaa, tätä ihmisen
virkeyttä ja tällaista, joka osaltaan myös
sitten alentaa terveyskustannuksia hyvin hoidettuna. Tällaisestahan
puhui jo Pekka Kuusi 60-luvulla legendaarisessa klassikkoteoksessaan.
Tuula Peltonen /sd:
Arvoisa puhemies! Kansanopistot muodostavat maakunnan kattavia
oppilaitosverkostoja eri puolilla Suomea, ja ne edistävät
omalla tärkeällä toiminnallaan koulutuksellisen
tasa-arvon ja moniarvoisuuden toteutumista. Opistoilla on hyvinkin
monipuolinen vapaan sivistystyön ja ammatillisen koulutuksen
tarjonta sekä usein myös sellaisia koulutusaloja,
joita ei ole muualla maakunnassa tarjolla. Esimerkiksi meillä Keski-Suomessa
toimii useita kansanopistoja, ja jokaisella opistolla on omat erityispiirteensä,
mutta yhdistävänä tekijänä on
muun muassa vapaa sivistystyö tietenkin ja aito halu ja kiinnostus
vastata kullekin ajalle ominaisiin sivistystarpeisiin. Kansanopistoilla
on varmasti tarpeensa jatkossakin, mutta muuttuvassa ajassa on pysyttävä mukana,
ja kansanopistojen kannattaa enenevässä määrin
tehdä yhä enemmän yhteistyötä.
Uskon, että nämä entistä selkeämmät
rahoituslinjaukset auttavat tekemään entistä laadukkaampaa
ja vaikuttavampaa vapaata sivistystyötä ja uudistuksen
jälkeen vapaan sivistystyön oppilaitosten ylläpitäjät
voivat ennakoida rahoituksen tasoa nykyistä paremmin ja
oppilaitokset voivat keskittyä nykyisen suoritemäärän
kasvattamisen sijaan toiminnan laadun kehittämiseen.
Myös valtionosuusrahoituksen porrastukseen esitetyt
muutokset johtavat osaltaan nykyistä yhdenvertaisempaan
oppilaitosten kohteluun sekä kansalais- että kansanopistokentässä.
Mielestäni myönteistä on myös
se, että oppilaitosten ylläpitäjien yhdistymiset
tai niiden toiminnassa tapahtuvat muut muutokset voidaan ottaa kuitenkin joustavasti
huomioon valtionosuutta myönnet-täessä.
Anneli Kiljunen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Jatkoa edelliseen keskusteluun.
Rakenteellisten muutosten tekeminen eri sektoreilla on välttämätöntä.
Siitä on kyse myös tässä esityksessä,
jolla selkeytetään vapaan sivistystyön
koulutuksen järjestämistä, yksikköhintoja
ja valtionosuutta.
Jatkossa selkeät rahoituslinjaukset auttavat tekemään
entistä laadukkaampaa ja vaikuttavampaa vapaata sivistystyötä.
Rahoitusuudistuksen jälkeen oppilaitosten ylläpitäjät
voivat nykyistä paremmin ennakoida rahoituksen tasoa, ja
samalla mahdollistetaan toiminnan laadun kehittäminen sen
sijaan, että tuijotetaan vain suoritemääriä.
Esitykseen sisältyy myös kahden viime vuoden
indeksijäädytyksen vaikutuksen huomioiminen yksikköhinnoissa.
Kuten valiokunnan mietinnössäkin todetaan, tämä on
valitettavaa mutta taloudellisista syistä välttämätöntä.
On tärkeää myös huomata, että keskimääräinen
yksikköhinta pidetään kuitenkin aina
vähintään vuoden 2015 tasolla.
On myös hyvä, että esityksessä huomioidaan nykyaikaiset
opetusmenetelmät ja tarkistetaan muun muassa etäopetusta
koskevat säännökset.
Arvoisa herra puhemies! Vapaalla sivistystyöllä on
suuri merkitys ihmisille ja yhteiskunnallemme. Se mahdollistaa monelle
ihmiselle käytännössä elinikäisen
oppimisen. Se kannustaa ihmisiä uuden oppimiseen ja tiedon
hankkimiseen ja pitää yllä kaikenikäisten
ihmisten vi-reyttä ja aktiivisuutta. Kuten valiokunnan
mietinnössäkin todetaan, vapaan sivistystyön
palveluilla on merkittäviä terveyttä edistäviä sekä syrjäytymistä ehkäiseviä vaikutuksia,
jotka vähentävät muiden, raskaiden ja
kalliiden, palveluiden käyttöä. Siksi
myös talouden näkökulmasta on erittäin
tärkeää, että meillä on
monipuolinen ja kattava, ihmisten tarpeisiin vastaava vapaan sivistystyön
toimijaverkko.
Lopuksi vielä muutama sana maahanmuutta-jien kotoutumiskoulutuksesta,
joka on kasvava ja erittäin tärkeä osa
kansanopistojen sivistystehtävää. Se
on monelle maahanmuuttajalle olennaisen tärkeä tapa
päästä osaksi suomalaista yhteiskuntaa.
Kotoutumiskoulutus muun muassa ehkäisee syrjäytymistä ja
lisää merkittävästi ihmisten
työelämävalmiuksia. Hyödyt tuloksellisesta kotoutumiskoulutuksesta
ovat selvästi suuremmat kuin koulutuksen kustannukset.
Siksi onkin tärkeää, että koulutus
voidaan jatkossa määritellä erityiseksi
koulutustehtäväksi eikä siitä tarvitse
periä maksuja opiskelijoilta.
Jukka Gustafsson /sd:
Arvoisa puhemies! Tämä hallituksen esitys
laiksi vapaasta sivistystyöstä annetun lain muuttamisesta
on poikkeuksellisen merkittävä. Kun totean, että Suomessa osallistuu
vapaan sivistystyön piiriin, sen erilaisiin opetus-, kurssi-
ja muihin tapahtumiin, lähes miljoona suomalaista ihmistä,
niin käy ilmi, kuinka isosta asiasta on kysymys.
Minulle henkilökohtaisesti vapaa sivistystyö on
merkinnyt tavattoman paljon. Tuskin olisin täällä nyt
kansanedustajana, jollen aikanani olisi voinut käydä kansankorkeakoulua
ja saada sieltä sellaisia siipiä matkaani, joita
olen voinut sitten eri yhteyksissä käyttää hyväkseni
ja toivoakseni myöskin muitten ihmisten hyväksi.
Siis kysymys on koulutuksesta, oppimisesta, jota antavat kansalais-
ja työväenopistot, kansanopistot, kesäyliopistot,
opintokeskukset. Tämä on kaikki osa, yksi parhaista
osista, pohjoismaista hyvinvointiyhteiskuntaa.
Tämä hallituksen esitys sai sivistysvaliokunnassa
poikkeuksellisen myönteisen, hyvän vastaanoton.
Käytännössä kaikki järjestöt,
joita kuunneltiin — ja se oli erittäin kattavaa — pitivät
tätä esitystä hyvänä.
Se selkiyttää koulutuksen järjestämistä,
ja nämä selkeät rahoituslinjaukset auttavat
tekemään myöskin toimijoiden mielestä entistä laadukkaampaa
ja vaikuttavampaa vapaata sivistystyötä.
Mielestäni kannattaa tässä yhteydessä todeta valiokunnan
mietinnöstä se itse asiassa kasvava tarve, joka
on olemassa, vapaalle sivistystyölle. Tämän
sivistystyön huima ideahan on, että sen tavoitteena
on laaja-alaisesti edistää ihmisten oppivaa ja
aktiivista elämäntapaa, tukea kulttuuriin kasvamista
sekä vahvistaa yksilöiden ja yhteisöjen
elinvoimaa ja hyvinvointia. Meillähän on Suomessa
edelleen varsin kattava, hyvä ja toimiva vapaan sivistystyön
oppilaitosverkko, niin että kaikilla kansalaisilla, riippumatta
asuinpaikastaan, on mahdollisuus saada palveluja tällaisiin
sivistys- ja tietotarpeisiin.
Kun totesin, että on kasvava tarvekin edelleen vapaalle
sivistystyölle, niin korostan siinä yhteydessä erityisesti
sitä, miten nopeasti työmarkkinat muuttuvat. Sieltä tulee
uusia koulutustarpeita paljon, joista ainakin osaan, esimerkiksi
oppimisvalmiuksien kohdalla, vapaa sivistystyö voi tarjota
erinomaisia työkaluja. On myös kesäyliopistojen
merkitys, kesäopiskelun kasvu — ja toteaisin myöskin
niin, että tämä kasvava eläkeläisväestö,
seniorikansalaiset, eläkeläiset, myöskin haluaa
henkisiä virikkeitä, ja tähänkin
vapaa sivistystyö, myöskin tämän
lain jälkeen, tarjoaa entistä parempia mahdollisuuksia.
Markku Rossi /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Kun valtiovarainvaliokunnan sivistys-
ja tiedejaostossa tämän kauden aikana on saanut kuunnella
asiantuntijoita koko suomalaisen sivistyssektorin talouden kehityksestä,
niin kyllä, herra puhemies, on pakko todeta, että enpä näiden
kausien aikana ole yhtä synkkää puheenvuorosarjaa
voinut kuulla kuin mitkä nyt on kuultu näiden
vuosien aikana, tämän vaalikauden loppuun erityisesti
painottuen. Se myös koskettaa voimakkaasti, edustaja Gustafsson,
juuri vapaata sivistystyötä. Toki kaikki muutkin
koulutuksen sektorit ovat tällä hetkellä talouden
valinkauhan alla ja arvioinnissa mukana. Mutta erityisesti vapaasta
sivistystyöstä on kyllä pakko todeta,
että ne hätähuudot ovat hyvin konkreettisia.
Esimerkiksi kansanopistot, jotka toimivat ympäri Suomea,
ovat olleet monille opiskelijoille juuri sopiva välivaihe:
kun ei ole ollut joko lukio-opintojen jälkeen tai eri vaiheissa,
mitä kullakin ihmisellä on, muuta hyvää paikkaa,
niin kansanopistot ovat sen muodostaneet. Näin ollen sekä kansanopistokenttä että
laajemmaltikin
vielä koko vapaa sivistystyö, kansalaisopistotoiminta
mukaan lukien, ovat muodostaneet suomalaisessa yhteiskunnassa erittäin
tärkeän ja merkittävän kohdan.
Kun te olitte ministerinä, niin silloin tietysti nämä tämän
hallituksen ja silloisen, edellisen hallituksen, Kataisen hallituksen,
kehityskäyrät laitettiin liikkeelle. Ihan mieli
tekisi kysyä, että jos nyt arvioidaan tämän
hetken talouden tilaa, niin näettekö te sen todellakin
niin, että kansanopisto ja kansalaisopisto ja koko vapaan
sivistystyön sektori on sillä lailla kuosissa
ja pelastettu, että se pystyy myös tulevina vuosina
ja vuosikymmeninä toimimaan ihan ympäri maata.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Keskustelu on päättynyt... — Jaa,
oliko edustaja Gustafsson pyytämässä puheenvuoroa?
(Jukka Gustafsson: Oli, joo!) — Olkaa hyvä.
Jukka Gustafsson /sd:
Edustaja Rossi sitä toivoi. — Minulla on
sattumalta mukana myöskin Suomen Kansanopistoyhdistyksen
lausunto koskien juuri tätä vapaan sivistystyön
lain muutosta. Toki täältä käy
ilmi myöskin näitten päätettyjen
säästöjen vaikutus ja huoli niistä,
mutta kuitenkin tämmöinen niin kuin perusviritys
suhteessa tähän uuteen lakiin on myönteinen.
Vapaan sivistystyön tämmöisenä kuluttajana, siltä paljon
saaneena sanon, että kyllä siihenkin sopii se,
minkä täällä aiemmin sanoin — edustaja
Rossi ei ollut paikalla, ehkä et kuullut — että tässä on
eräiden koulutusalueitten kohdalta tehty minun mielestäni
liian isoja säästöjä. Vapaa
sivistystyö on yksi senkaltainen alue. Jos minulla olisi
ollut yksinvalta, niin en olisi sitä suuruusluokkaa olevia
säästöjä tehnyt, mutta niin
kuin edustaja Rossi hyvin tietää, osa näistä säästöistä on
sovittu hallitusohjelmaneuvotteluissa. Omasta mielestäni
se oli vielä se taso, joka oli hyvinkin oikea. Sen jälkeen
on sitten valitettavasti osin taloustilanteen heikkenemisen johdosta
jouduttu tekemään uusia säästöjä,
mutta itse olisin jättänyt koulutuksen ja sivistyksen
vähemmälle.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan toinen
varapuhemies Anssi Joutsenlahti.
Markku Rossi /kesk:
Herra puhemies! Ihan loppuun vielä jatkan tuosta aiheesta,
että varmaan on juuri näin ja toivottavasti joskus
niitä yksinvaltaisia otteita eri ministereilläkin
pystyisi olemaan.
Tämän hetken tilanne on mielenkiintoinen. Nykyisen
opetusministerin aikaan, kun puhutaan vaikka lukioverkosta, hallituksella
on kuitenkin suunnitelmat lukioverkon supistamisesta. Yhtä aikaa
sitten, kun tehdään sekä kehyspäätösten
että budjettilinjausten mukaisia ratkaisuja ja ohjataan
lukioita joko yhdistymään tai lukioverkkoa pienentämään
ja samalla myös määrällisesti lukioita
lopettamaan, ministeri toivoo, että älkää,
kuntapäättäjät, lopettako lukioita.
Kuitenkin vastuun sysääminen kuntapäättäjille
mielestäni on vähintäänkin epäreilua,
koska siinähän valtio ohjaa, mutta sitten kuntapäättäjille
sanotaan, että älkää lakkauttako
lukioita. Lukiot ovat yksi tärkeä osa suomalaista
sivistystoimea ja muodostavat kunnissa tietyllä lailla
jopa sen koulutuksen keskiön ja aivan keskeisimmän
osan yhtenäiskoulumallit ja muut mukaan lukien. Sitten on
tämä vapaa sivistystyö siinä ympärillä,
ja tämä kokonaisuus on tietysti sellainen, että eivät siinä kunta
ja valtio toisistaan irti pääse. Mutta se kuulostaa
aina pahalle, jos valtio ensin ohjaa ja leikkaa ja sitten sanoo,
että kuntapäättäjät, älkää lakkauttako
lukioita. Se ei mielestäni ole ihan reilua peliä.
Yleiskeskustelu päättyi.