2) Hallituksen esitys Euroopan unionista tehdyn sopimuksen sekä Euroopan
         yhteisöjen perustamissopimusten ja niihin liittyvien tiettyjen
         asiakirjojen muuttamisesta tehdyn Nizzan sopimuksen lainsäädännön alaan
         kuuluvien määräysten voimaansaattamisesta
      
       
         					
      
      
         
         Raimo Vistbacka /ps:
            		
         
         
         Herra puhemies! Nizzassa joulukuussa 2000 pidetty EU:n huippukokous,
            joka päätti 14. helmikuuta 2000 Brysselissä käynnistyneen
            hallitustenvälisen konferenssin ja jonka tulosta, Nizzan
            sopimusta, olemme nyt käsittelemässä,
            ei ollut mitenkään kunniaksi Euroopan unionille
            ja sen ulkoiselle kuvalle. Kokouksen isäntämaa,
            EU:n tuolloinen puheenjohtajamaa, Ranska, oli mielestäni
            epäonnistunut pahasti kokouksen valmisteluissa joko huonouttaan
            tai tahallaan, ja sen seurauksena varsinaisesta huippukokouksesta
            tuli surullisen hupainen näytelmä. Huipennus kaikelle
            sekoilulle ja kähminnälle saatiin kokouksen loppuhetkinä,
            jolloin vaikeimmat asiat junailtiin ilmeisen härskisti
            läpi niin, että lopputuloksesta oltiin ainakin Suomessa
            epävarmoja vielä pitkään kokouksen päätyttyäkin,
            ja tuntui, että suuren valiokunnan kuullessa esimerkiksi
            pääministeriä ei silloinkaan vielä tiedetty,
            mitä todellisuudessa päätettiin.
         
         
         Tuntuu siltä, ettei päätöksiä ja
            niiden merkitystä tajuta täysin vieläkään
            päätellen siitä, miten vähällä arvostelulla
            asiakirjaa ollaan hyväksymässä. Nizzan
            sopimuksella muutetaan merkittävästi maiden välisiä painoarvoja
            EU:n päätöksenteossa. Neuvostossa äänten
            painotuksen muutoksen seurauksena annetaan kolmelle suurimmalle
            jäsenmaalle käytännössä veto-oikeus uuden
            väestöpohjaan perustuvan lisäedellytyksen
            ansiosta. Kun samalla lisätään merkittävästi määräenemmistöpäätösmenettelyä,
            näin tehdään yhteensä 37 EY:n
            perustamissopimuksen ja unionisopimuksen artiklassa, voidaan puhua
            todella merkittävästä vallan siirtymisestä suurille jäsenmaille
            pienten maiden kustannuksella.
         
         
         En voi edelleenkään käsittää sitä,
            miten hallitus ja eduskunnan laaja enemmistö on voinut
            ja voi suhtautua tähän määräenemmistöpäätösasiaan
            niin välinpitämättömästi,
            jopa innostuneesti. Kyllä Suomen kaltaisella pienellä maalla
            tulisi olla mahdollisuus aina viime kädessä estää sen kannalta
            kielteisiä vaikutuksia aiheuttavat päätökset.
            Näin varsinkin siksi, etteivät maamme edustajat
            neuvostossa tunnu uskaltavan käyttää niin
            kutsuttua Luxemburgin kompromissia eli oikeutta jättää toteuttamatta
            maallemme epäedullinen päätös.
         
         
         Edellä esille ottamieni maamme asemaa ja vaikutusvaltaa
            unionissa heikentävien muutosten lisäksi Nizzan
            sopimuksen nojalla tullaan tulevaisuudessa viemään
            Suomelta myös oikeus omaan komissaariin. Tätä menetystä ei
            korvaa minkäänlainen vuorottelujärjestelmä,
            sillä suuret jäsenmaat pitävät
            kyllä huolen siitä, että pienten jäsenmaiden
            osa ei ole kovin ruusuinen tässäkään
            asiassa. Näyttää siltä, että Suomen
            poliittisen johdon uskomaton nöyryys EU:n suuria mahtimaita
            kohtaan johtuu yksinomaan siitä, että on päätetty
            hinnalla millä hyvänsä päästä mukaan
            unionin ytimeen, suurten poikien pöytään, missä tärkeät
            asiat sovitaan, kuten Lontoossa taannoin meneteltiin. Kävi
            kuitenkin niin, ettei illalliskortteja Suomeen asti riittänytkään,
            ja niin käy tulevaisuudessakin. Suomen johto saa tyytyä syömään
            kotipöydässä hernekeittoa tai maksalaatikkoa
            samaan aikaan, kun todelliset päättäjät
            nauttivat hanhenmaksapalleroita ja kaviaaria kristallikruunujen
            loisteessa, niin kuin olemme televisioruuduista nähneet.
            Huutolaispojan asema ei ole kadehdittava, enkä ymmärrä,
            miksi Suomea siihen väen väkisin halutaan viedä.
         
         
         Arvoisa puhemies! Euroopan unionin ja EY:n perustamissopimuksia
            voidaan muuttaa vain siten, että kaikki jäsenvaltiot
            hyväksyvät ne kukin oman lainsäädäntönsä mukaisella
            tavalla ja sen jälkeen ratifioivat muutosasiakirjat. Tilanne
            on tällä hetkellä kuitenkin se, että yksi
            Euroopan unionin jäsenvaltio, Irlanti, on kansanäänestyksessä hylännyt
            Nizzan sopimuksen. Käsittelemme siis Suomen osalta sopimusta,
            joka on jo yhden valtion toimesta hylätty eikä näin
            ollen voi tulla voimaan, elleivät sitten irlantilaiset äänestä uudelleen
            ja muuta mielipidettään tai sitten maassa kävellään
            kansan tahdon yli.
         
         
         Katsonkin, että Suomen olisi tullut järjestää vastaava
            kansanäänestys Nizzan sopimuksen hyväksymisestä ennen
            sen tuomista eduskuntaan, sillä sopimus muuttaa niin olennaisesti
            maamme asemaa EU:ssa, että se vaikuttaa sitä kautta
            todella merkittävästi maamme itsemääräämisoikeuteen,
            joka jäsenyyden takia on jo muutenkin kaventunut. Nyt tätä kaventunuttakin
            määräämisoikeutta ollaan myymässä suurille
            maille kahdesta lautasellisesta hanhenmaksaa. Kun kansanäänestystä ei
            kuitenkaan haluttu järjestää, olisi tehtävä päätös
            sopimuksen hylkäämisestä nykyisessä muodossaan.
            Tulisi käynnistää neuvottelut sopimuksen
            muuttamisesta niin, että Suomen asema ei edellä esille
            nostamallani tavalla heikkene ja että kaikki jäsenmaat
            voivat sen hyväksyä. Tarvitsemme siis aikalisän.
         
         
         Arvoisa puhemies! Edellä olevan perusteella ehdotan,
            että eduskunta hylkää hallituksen esityksen
            Euroopan unionista tehdyn sopimuksen sekä Euroopan yhteisöjen
            perustamissopimusten ja niihin liittyvien tiettyjen asiakirjojen
            muuttamisesta tehdyn Nizzan sopimuksen lainsäädännön
            alaan kuuluvien määräysten voimaansaattamisesta.
         
         
       
      
      Edustajat Saapunki ja Leppä merkitään
         läsnä oleviksi.
      
      
      
         
         Seppo Lahtela /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Edustaja Vistbacka puhuu kansan äänellä kansan
            asiaa. Todella on kysymys siitä, että suomalaisia
            väheksytään tässä päätöksenteossa.
            Sopimus on tällaisenaan huono. Kannatan ed. Vistbackan
            ehdotusta.
         
         
       
      
         
         Toimi Kankaanniemi /kd:
            		
         
         
         Arvoisa herra puhemies! EU-komission puheenjohtaja Romano Prodi
            on todennut, että EU:n laajentuminen ei edellytä Nizzan
            sopimuksen voimaansaattamista. Näin laillisesti voidaan
            edetä, vaikka Nizzan sopimusta ei hyväksyttäisikään.
            Laajeneminen on perusteltua, sikäli kuin jäseniksi
            pyrkivät maat sen itselleen edulliseksi katsovat. Mutta Nizzan
            sopimus ei siis ole ainakaan laillisesti edellytyksenä laajenemisen
            toteuttamiselle.
         
         
         Irlannin kansa hylkäsi Nizzan sopimuksen kansanäänestyksessä äänin
            54—46. EU:n periaatteena on ollut, että perussopimusasioissa
            edetään yksimielisesti. Laajentumista onkin siten nyt
            vietävä eteenpäin ilman Nizzan sopimuksen voimaansaattamista,
            koska Irlannin kansan mielipidettä tulee kunnioittaa. Jos
            uudistuksia EU:ssa halutaan ennen laajentumista tai jossakin muussa
            vaiheessa, niistä on neuvoteltava kokonaan uusi sopimus.
         
         
         Nizzan sopimus vähentäisi jäsenmaitten
            veto-oikeutta. Se siirtäisi myös tuomiovaltaa,
            suomalaisiakin koskevaa tuomiovaltaa, maamme rajojen ulkopuolelle.
            Lisäksi se siirtäisi noin 30, ehkäpä 37
            asia-aluetta määräenemmistöpäätöksenteon
            piiriin. Pienimmillään kahdeksan jäsenmaata
            voisi käyttää koko unionin päätösvaltaa
            lukuisissa asioissa Nizzan sopimuksen hyväksymisen jälkeen.
            Muut jäsenmaat joutuisivat alistumaan vastustamiinsa, itselleen
            jopa sopimattomiin tai jopa epäoikeudenmukaisiin päätöksiin.
            Tämä jäsenmaiden määrä,
            siis kahdeksan vähimmillään, pysyisi
            samana Nizzan sopimuksen mukaan laajenemisen jälkeenkin.
            On käsittämätöntä,
            että tällaista voitaisiin hyväksyä.
         
         
         
         Kun Suomi liittyi Euroopan unioniin vuoden 1995 alusta, se luovutti
            osan omasta päätösvallastaan unionille,
            jossa Suomi on yhtenä tasavertaisena jäsenvaltiona
            kokoaan vastaavalla äänivallalla päättämässä unionille
            luovutetuista asioista. Tasavertaisuus toteutuu ennen kaikkea yksimielisyysvaatimuksen
            ja veto-oikeuden kautta. Kun Nizzan sopimus merkitsisi monilta osin yksimielisyysvaatimuksesta
            ja veto-oikeudesta luopumusta, siirtyisi osa kansallista suvereniteettiamme
            oman päätösvaltamme ulkopuolelle. Päätösvaltaamme
            voisivat tältä osin käyttää tosiasiassa
            muut unionin maat. Tässä on tavattoman suuri ero
            nykytilanteeseen.
         
         
         
         Ehkä hallitus lähtee siitä, että Suomi
            nöyrästi on aina siinä kahdeksan—kymmenen
            porukassa, jolla on tuo päätösvalta,
            mutta näinhän asia ei joka tapauksessa voi olla.
            Tällöin joudumme siihen tilanteeseen, jos Nizzan
            sopimus voimaan tulee, että kahdeksankin jäsenmaata
            voi tehdä Suomea ja kaikkia muita jäsenmaita sitovia
            päätöksiä lukuisissa asiakokonaisuuksissa.
            Tämä merkitsee sitä, että suvereniteettia
            siirtyy pois käsistämme aivan eri tavalla kuin
            tapahtui varsinaisessa EU-jäsenyystilanteessa. Nimenomaan yksimielisyysvaatimus
            ja veto-oikeus merkitsevät sitä, että meillä on
            päätösvaltaa käsissämme. Tällä päätöksellä se
            siirtyisi pois ja on perustuslakimmekin kannalta hyvin ongelmallinen.
            Ihmettelenkin, että perustuslakivaliokunta on tämän
            näkökulman sivuuttanut lausunnossaan ja että tätä käsitellään
            yksinkertaisessa säätämisjärjestyksessä käsiteltävänä lakiesityksenä.
         
         
         
         
         Arvoisa puhemies! EU:n suuret jäsenmaat ovat viime
            aikoina aiempaa enemmän alkaneet sopia keskenään
            tärkeistä, koko unionin yhteisistä ratkaisuista.
            Tätä on paheksunut muun muassa pääministeri
            Lipponen. Nizzan sopimus mahdollistaisi tällaisen kehityksen
            jatkumisen ja jopa voimistumisen. Se olisi hyvin vahingollista koko unionille
            ja sen tulevaisuudelle. Syntyisi kahden kerroksen unioni, joka on
            todella vaarallista kehitystä koko Eurooppaakin ajatellen.
         
         
         Nizzan sopimus syventäisi unionia lähes kaikilla
            politiikan osa-alueilla. Unioni olisi sopimuksen voimaantulon jälkeen
            entistä vähemmän itsenäisten
            valtioiden yhteenliittymä, jollaiseksi se kuvattiin ennen
            Suomen liittymistä unionin jäseneksi. Kehitys
            on siis mennyt koko ajan ja tällä päätöksellä menee
            entistä enemmän siihen suuntaan, johon sen ei
            väitetty menevän, kun kansalle tätä markkinoitiin.
         
         
         Mielestäni Euroopan unionia tulee kehittää itsenäisten
            valtioiden yhteistyöjärjestelmänä.
            Yhteistyön syventäminen tulee kysymykseen vain harvoilla
            asia-alueilla. Tärkeää se on eräissä ympäristökysymyksissä,
            huume-, talous- ja terrorismirikollisuuden torjumisessa sekä kehitysmaiden
            ja entisten sosialistimaiden talouden vahvistamisessa.
         
         
         Eräiltä osin unionin päätösvaltaa
            tulee palauttaa takaisin jäsenmaille. Tärkeää päätösvallan palauttaminen
            on muun muassa maatalous-, alue- sekä rakennepolitiikassa.
            Maatalous-, alue- ja rakennepolitiikan osalta muutaman vuoden kuluttua
            emme enää saa EU:lta taloudellisia varoja, niin
            sanottuja EU-tukia, mutta jos tällä tiellä mennään,
            saamme sieltä tiukat määräykset
            ja vahvan byrokratian, millä tavalla asioita pitää hoitaa,
            mutta emme saa rahaa, olemme vain maksajina. Tämäkin
            puoltaa sitä, että meidän on toimittava
            päinvastaiseen suuntaan kuin mitä Nizzan sopimus
            merkitsee eli meidän on pyrittävä saamaan
            takaisin maatalous-, alue- ja rakennepoliittista päätösvaltaa
            itsellemme kansalliselle tasolle. Unionin päätöksenteossa
            tulee kunnioittaa jäsenvaltioiden tasavertaisuutta ja suvereniteettia.
            Tätä Nizzan sopimus ei toteuta vaan vie sitä päinvastaiseen
            suuntaan.
         
         
         Eduskunnan ulkoasiainvaliokunnan mietinnöstä ilmenee,
            että Suomen asettamat tavoitteet toteutuvat varsin heikosti
            Nizzan sopimuksessa. Sopimus ei ole Suomen etujen mukainen eikä myöskään
            Euroopan etujen mukainen, joten mielestäni se tulee nyt
            hylätä ja edellyttää, että koko sopimus
            neuvotellaan uudestaan rauhallisesti, säädellysti
            eikä semmoisessa mielentilassa ja sellaisissa olosuhteissa,
            missä se Nizzassa tapahtui. Se oli syvä häpeä koko
            sivistyneelle Euroopalle.
         
         
         Arvoisa puhemies! Tietojeni mukaan Euroopan unionin parlamentti äänesti
            Nizzan sopimuksesta kesäkuussa. Tuolloin muun muassa suomalaisedustajista
            Mikko Pesälä, Samuli Pohjamo, Kyösti
            Virrankoski ja Paavo Väyrynen äänestivät
            sopimuksen hylkäämisen puolesta. Myös Esko
            Seppänen äänesti hylkäämisen
            puolesta. He olivat siis sopimusta vastaan. Saattoi olla toinen vihreä edustajakin,
            joka äänesti tätä vastaan. Myös
            muun muassa euroedustaja Piia-Noora Kauppi kokoomuksesta on julkisesti
            todennut, että sopimusta ei tulisi saattaa voimaan vaan
            se tulisi neuvotella uudestaan. Tästä on kysymys. On
            ikävä, että eduskunta ei ole tähän
            mielestäni lähellekään riittävällä vakavuudella
            paneutunut. Tässä on kuitenkin Suomen itsenäisyydestä,
            suvereniteetista ja sen kehityksestä kysymys. Tämä on
            poikkeuksellisen vakava ja tärkeä asia.
         
         
       
      
         
         Liisa Jaakonsaari /sd(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Eduskunta on paneutunut asiaan erittäin
            vakavasti ja pitkään ja hartaasti. Ulkoasiainvaliokunta,
            joka laati mietinnön, sai suurelta valiokunnalta erittäin
            perusteellisen lausunnon ja myös perustuslakivaliokunnalta.
            Tämän asian käsittelyn yhteydessä on
            vallinnut suuri yksimielisyys siitä, että Nizzan
            sopimus on mainettaan parempi. Se ei ole mikään
            täydellinen, mutta se on mainettaan parempi. Ennen kaikkea
            se mahdollistaa Euroopan unionin itälaajentumisen, joka
            on oikeastaan tämän sukupolven suurin poliittinen
            haaste. Sen takia on syytä hyväksyä Nizzan
            sopimus. Se on ikään kuin itsensä ampumista
            jalkaan, jos Suomen eduskunta jotenkin väheksyy omaa työtään
            ja ihannoi Irlannin kansanäänestystä.
            Meillä on oma tapamme tehdä työtä,
            ja tämä sopimus on monessa suhteessa huolellisesti
            käsitelty valiokunnissa. Nyt on sitten suuren salin vuoro.
         
         
         
            
            Toinen varapuhemies:
            
            Yhden minuutin vastauspuheenvuoro, ed. Kankaanniemi!
            
          
         
       
      
         
         Toimi  Kankaanniemi  /kd(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Niin kuin totesin, en vastusta EU:n laajenemista,
            mutta Nizzan sopimus on kelvoton. Se näkyy, kun lukee mietinnön ja
            vertaa sitä niihin tavoitteisiin, joita meillä oli. Sitten
            jos paneutuu tosiasioihin, jotka siihen sisältyvät, äänivalta
            siirtyy entistä enemmän suurille jäsenmaille
            ja komissiopaikka on menossa tietyssä vaiheessa Suomelta
            niin kuin monilta muiltakin pieniltä mailta. Edelleen määräenemmistösäännöksiin
            siirtyminen entistä vahvemmin ja veto-oikeudesta luopuminen
            merkitsevät tavattoman suuria muutoksia siihen tilanteeseen, missä nyt
            olemme. Tätä ei varmasti uskalleta Suomessa kansanäänestykseen
            panna, koska jos kansa saisi totuuden tietää,
            niin tämähän menisi nurin niin kuin Irlannissakin.
            Mutta Irlannin kansan päätöstä kannattaa
            hieman tarkkailla.
         
         
       
      
         
         Lauri Oinonen /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Mielestäni on varsin huomionarvoista,
            että useat kokeneet ja Brysselissä asioita syvästi
            näkevät europarlamentaarikkomme ovat ottaneen sen
            kannan, jonka ed. Kankaanniemi mainitsi, kyseiseen sopimukseen.
            Tämä sisältäisi sen pohjalta
            hyvin aiheellisen harkinta-ajan yhä edelleen, mistä lopulta
            on kysymys. Käy pian niin kuin meidän karhujemme
            ja petojemme osalta, että Suomen tietyistä alueista
            ollaan tekemässä suurpetoreservaatteja. Eräskin
            englantilainen kirvesmies sanoi, että te olette aika hölmöjä,
            kun annatte EU:n hölmöttää teitä suojelemaan
            Venäjältä tulevia karhuja. Tässä eräs
            konkreettinen esimerkki, jossa olemme pakotetut noudattamaan ylhäältäpäin
            tulevia ohjeita.
         
         
       
      
         
         Raimo Vistbacka /ps:
            		
         
         
          Herra puhemies! Ed. Jaakonsaari totesi, että Nizzan
            sopimus on perusedellytys laajentumiselle taikka mahdollistaa laajentumisen.
            Joka tapauksessa EU-komission puheenjohtaja Prodi on 21.6. tänä vuonna
            todennut, että laillisesti Nizzan sopimuksen ratifioiminen
            ei ole välttämätöntä laajentumiselle.
            En tiedä sitten, itse en tunne niin syvällisesti
            EU-oikeutta mutta luotan EU:n puheenjohtajan toteamuksiin.
         
         
         Herra puhemies! Ed. Kankaanniemi viittasi vallan siirtoon tavallaan.
            Myös minä hämmästelin perustuslakivaliokunnan
            lausuntoa, koska itse olen ymmärtänyt, kun esimerkiksi
            ed. Kankaanniemi moneen kertaan totesi kahdeksan jäsenmaan
            mahdollisuuden eli 62 prosentin väestöosuuden,
            että kun nämä maat käyttävät
            Nizzan sopimuksen mukaan mahdollisuuksiaan, tämä kahdeksan
            jäsenmaan sisäpiiri voisi hyväksyä EU:lle
            valtiollisen perustuslain, muodostaa liittovaltion, harmonisoida
            verot keskenään sekä siirtää kansalaisia
            koskevaa laillista tuomiovaltaa EU:n perusoikeuksienkin osalta perustettavalle
            oikeuslaitokselle jne. eli esimerkiksi kahdeksan maata pystyy päättämään
            kaikki asiat ja Suomella ei ole minkäänlaista
            osuutta siihen enää. Näin ainakin itse
            olen ymmärtänyt, kun olen yrittänyt selvittää näitä asioita.
         
         
       
      
         
         Erkki  Pulliainen  /vihr:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Ed. Oinoselle: Ei tähän
            nyt suurpetoja pidä kaivella esille. Ne laukkailevat ja
            ravaavat ihan omaa tahtiaan eivätkä kysele Nizzasta
            eikä nuzzasta mitään omille taipaleilleen,
            ja niihin sitten suhtaudutaan, kun ne ihmisen reviiriin tulevat, niin
            kuin paikallinen lainsäädäntö osoittaa.
         
         
         
         Ed. Kankaanniemen puheessa oli mielenkiintoinen yksityiskohta,
            kun hän luetteli meppejä, jotka olivat tätä hanketta
            vastaan. Se oli mielenkiintoinen luettelo siinä katsannossa,
            että siinä oli federalisteja, jotka ovat sitä mieltä,
            että tämä askel ei ole yhtään
            mitään ja sen takia se pitää hylätä,
            siinä oli laajenemisen vastustajia ja sitten siinä oli
            vielä henkilöitä, jotka olivat sitä mieltä, että tämä ikään
            kuin valmistelullisesti — ymmärsin ed. Kankaanniemen
            olleen sitä mieltä — on sellainen, että he
            ovat tätä vastaan, ja kaikki yhteen syssyyn. Ed.
            Kankaanniemen menyyhyn tämä nyt ei vaan mahdu
            ja sillä siisti. Tämähän on
            kulinaristinen asia, niin kuin ed. Vistbackan puhe osoitti.
         
         
         
         
       
      
         
         Seppo Lahtela /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! On mielenkiintoinen tämä keskustelu, mikä tästä on
            syntymässä, mutta niin kuin on todettu, ed. Vistbacka
            viimeksi totesi, tässä on kysymys nimenomaan siitä,
            että valta siirtyy suurille maille ja me pohjoisena pienenä maana
            täällä kulmassa olemme entistä enemmän
            yksin. Siinä mielessä varmasti meistä kukaan
            tuskin vastustanee EU:n laajenemista, missä on nähtävissä vain pelkästään
            hyvää. Mutta suomalaisilla pitää säilyttää itsenäisen
            valtion asema tässä asiassa. Siltä osin
            kyseessä oleva sopimus ei ole sellaisenaan hyväksyttävissä,
            ei ainakaan niin, että Suomen kansa päästyään
            sen sisällöstä lopullisesti perille voisi
            sen missään muodossa hyväksyä,
            ainakaan niin, että se tyydyttäisi enintä osaa
            kansasta.
         
         
         
       
      
         
         Kyösti   Karjula  /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Ulkoasiainvaliokunnan mietinnössä todetaan
            aivan oikein, että kauppapolitiikkaa koskevan artiklan
            133 muuttaminen oli merkittävin saavutus Nizzan sopimuksessa.
            Todetaan myös se, miten tärkeää on,
            että jäsenvaltioiden mahdollisuudet seurata kauppapolitiikan
            kehittymistä paranevat. Tämä on oikea
            pyrkimys. Mutta en malta olla tuomatta tässä yhteydessä esille
            sitä, mitä ihan oikeasti nyt EU:n sisäisen
            talouden dynamiikan vahvistaminen edellyttää ja
            miten on nähtävissä jopa sen vaarantuminen.
         
         
         
          Otan esimerkiksi energiapolitiikan. Me olemme Euroopan unionina
            hyvin riippuvainen tuontienergiasta. Nyt ne maat, jotka olivat aikanaan sopimassa
            tämän yhteistyön käynnistämisestä, Saksa
            ja Ranska, toteuttavat hyvin erilaista politiikkaa energian osalta,
            ja voidaan sanoa, että jos mikä niin Ranskan suojautuminen
            avoimelta kilpailulta voi tuoda sellaista esimerkkiä, josta
            tulee kärsimään koko Euroopan unionin
            talouspolitiikka ja talouden kehittyminen. Minä toivon, että myös
            tähän asiaan kiinnitetään jatkossa
            huomiota.
         
         
         
       
      
         
         Lauri Oinonen /kesk:
            		
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Ed. Pulliaiselle, kun molemmat harrastamme
            suurpetokysymyksiä, sanoisin sen, että pedot tulevat
            ja liikkuvat vapaasti rajan yli, kun ei ole enää miehitettyjä raja-asemiakaan
            niin paljon kuin aikaisemmin. (Naurua) Mutta totean tässä yhteydessä,
            että se, millä tavalla niitä petoja sitten
            voi täällä metsästää,
            riippuukin sitten jo EU:sta. Emme olekaan enää itsenäinen
            maa, jolloin voisimme itse tehdä näitten petojemme kanssa
            mitä tahansa. Kun tätä itsenäisyyttä yhä enemmän
            menetämme, yhä useammalle elämänalueelle
            vastaavan kaltaiset perin konkreettiset asiat alkavat sitten tulla.
         
         
         
       
      
         
         Toimi  Kankaanniemi  /kd:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Ed. Pulliainen jaotteli meidän suomalaisia EU-meppejämme
            erilaisiin ryhmiin. Minusta on aika turha erotella. Emme me täälläkään
            erottele huomenna, kun äänestämme tästä asiasta,
            sen mukaan, mitä kukin ajattelee, eikä perusteluita meillä ole
            täällä tiedossa myöskään
            näitten meppien osalta, ei minulla ainakaan. Mutta sen
            tiedän, kun äänestysluettelon tilasin,
            että kaikki keskustan mepit ja myös vasemmistoliiton
            meppi ja muistaakseni toinen vihreä meppi äänestivät
            Nizzan sopimusta vastaan, katsoivat, että Nizzan sopimusta
            ei pidä hyväksyä. Myös meppi
            Piia-Noora Kauppi, joka edustaa kuitenkin kenties federalistista
            linjaa, tietynlaista, ilmoitti julkisesti, että sopimus
            on niin huono, että se olisi syytä hylätä ja
            neuvotella uusiksi.
         
         
         
         Tämä on se tärkeä asia eikä se,
            kuka mitäkin ajattelumallia edustaa. Mekin joudumme ottamaan
            täällä kantaa, annammeko Suomen päätösvallan
            kuuden perustajamaan ja parin muun käsiin vai pidämmekö vielä itsellämme
            päätösvaltaa. Nyt me olemme siirtymässä maksajan
            ja sivustaseuraajan rooliin, kun tämä tie mennään eteenpäin,
            ja nyt pahalta näyttää, että se
            tulee toteutumaan.
         
         
       
      
         
         Erkki Pulliainen  /vihr:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Tieto jalostuu, kun tietää,
            mihin itse kukin äänestäjä pyrkii.
            Silloin tässä tapauksessa olennaista on, mihin
            nämä asianomaiset mepit pyrkivät. Meillä,
            ed. Kankaanniemi, on tämä päätöksenteko
            noin ajattelullisesti aivan eri tasolla, mutta eihän sille
            nyt mitään voi. Te vaan lueskelette niitä äänestyskarttoja
            ajattelematta, mitkä vaihtoehdot ovat. Mutta se siitä!
         
         
         
         Ed. Oinonen, kuulkaapas nyt! Suomen eduskunta päätti
            1993 metsästyslaista. Silloin emme ole olleet EU:n jäseniä.
            Siinä suurpedot luokiteltiin riistaeläimiksi,
            joita koskee kestävän käytön periaate.
            Jos te metsästätte ettekä tiedä tätä, älkää lähtekö metsälle
            koskaan!
         
         
       
      
         
         Lauri Oinonen /kesk:
            		
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Metsästyskysymyksestä menen
            eteenpäin. Mielestäni on hyvin kyseenalaista,
            jos pieni maa, jolla on yhä vähenevä määrä europarlamentaarikkoja,
            ja päätöksethän tehdään
            paljon muualla kuin europarlamentissa, menettää veto-oikeuden.
            Pidän sitä hyvin suurena menetyksenä pienelle
            maalle. Se on tapa, jolla pienenkin ääni kuuluu.
            Jos veto-oikeutta ei ole, pienellä maalla ei ole mitään
            konkreettisia mahdollisuuksia tiukan tullen saada ääntään
            kuuluviin.
         
         
         
       
      
      Keskustelu päättyy.