1) Hallituksen esitys laeiksi tuloverolain muuttamisesta sekä tuloverolain
77 §:n muuttamisesta annetun lain voimaantulosäännöksen
muuttamisesta Hallituksen esitys laeiksi tuloverolain muuttamisesta sekä tuloverolain
77 §:n muuttamisesta annetun lain voimaantulosäännöksen
muuttamisesta annetun hallituksen esityksen (HE 122/2002 vp)
täydentämisestä
Maria Kaisa Aula /kesk:
Arvoisa puhemies! Edellisessä istunnossa käsittelimme
jo veroasteikkoesityksen ensi vuodelle, mihin sisältyi määrällisesti
suurin osa ensi vuodelle esitettyä tuloverotuksen kevennystä.
Pienempi osa sisältyy nyt käsittelyssä olevaan
tuloverolain muutosesitykseen. Tässä on kysymyksessä tulonhankkimisvähennyksen
sekä kunnallisverotuksen ansiotulovähennyksen
korottaminen. Tuohon tulonhankkimisvähennykseenhän
tuli vielä tuposopimuksen seurauksena pieni lisäkorotus.
Erityisesti kiinnittäisin huomiota tässä yhteydessä kunnallisverotuksen
ansiotulovähennyksen puoleen. Veronkevennysten kokonaisuus, millä tuloverotusta
kaiken kaikkiaan ensi vuonna aiotaan keventää,
kun otetaan huomioon sekä valtiolle että kunnille
aiheutuvat tuloveronmenetykset, on suurin piirtein 430 miljoonaa
euroa. Kuntien kontolle tästä tulee noin neljännes
eli runsaat 100 miljoonaa euroa. Kunnallisverotuksen ansiotulovähennyksen
korottaminen tässä yhteydessä vähentää kuntien
verotuloja noin 63 miljoonalla eurolla ja muut muutokset tulonhankkimisvähennykseen
tällä loppuosalla, vähän vajaalla
40 miljoonalla eurolla.
Kuntien talouteen aiheutuvista vaikutuksista valtiovarainvaliokunta
pyysi perustuslakivaliokunnan lausunnon, koska tämä oli
osa laajempaa kokonaisuutta eli kuntien verotusoikeuteen liittyvien
muutosten perustuslainmukaisuutta, jota haluttiin tutkia. Pääosahan
tätä kokonaisuutta oli yhteisöveron jakoa
koskeva verontilityslaki eli seuraava käsittelyssä oleva
lakiehdotus. Kunnallisverotuksen ansiotulovähennys oli
sinänsä määrällisestikin
aika pieni osa tästä. Perustuslakivaliokunta katsoi,
että nyt kunnallisverotuksen ansiotulovähennykseen
esitetty korotus ja sen vaikutus kuntien talouteen on sen verran
pieni, että se ei ole ristiriidassa kunnallisen itsehallinnon
kanssa.
Valtiovarainvaliokunta kuitenkin haluaa huomauttaa siitä,
että veronkevennykset pienituloisille on jo useampana vuotena
toteutettu juuri ansiotulovähennyksen korotuksien kautta,
ja jos näitä ei kompensoida täysimääräisesti
kunnille, ne heikentävät kuntataloutta yleisesti
ja erityisesti niiden kuntien asemaa, joissa on paljon pienituloisia
veronmaksajia, eli tämä kohtaantuu eri kuntiin
eri tavalla riippuen siitä, minkälainen kuntien
tulopohja ja veronmaksajapohja on.
Tällä kertaa sinänsä arvioidaan,
että kunnallisverotuksen ansiotulovähennyksen
aiheuttamat tulonmenetykset kompensoituvat kunnille täysimääräisesti,
mutta kaikkina takavuosina näin ei ole tapahtunut. Tälläkin
kertaa tämä kompensaatio koostuu monista pienistä eristä.
Kokonaisuuden muodostaminen kunta—valtio-suhteesta,
ottaen huomioon sekä valtionosuuspuolen että tuloverotuksen
vaikutukset että yhteisöverotuksen vaikutukset,
on aika vaivalloista ja monimutkaista. Lisäksi asioista
on usein kaksi eri mielipidettä eli Kuntaliiton ja valtiovarainministeriön
mielipide. Siksi valtiovarainvaliokunta haluaa alleviivata tässä yhteydessä,
että valtion ja kuntien välillä tulee
pyrkiä nykyistä yksiselitteisempään
ja läpinäkyvämpään
kustannustenjakoon ja kompensaatioon.
Arvoisa puhemies! Lakiesityksessä on mukana muutamia
pienempiä muutoksia verovähennysten parannusten
ja veronkevennysten ohella.
Niistä olennaisin uutuus on Metsähallitukselle
myytävän kiinteistön luovutusvoittoveron huojennuksen
kaventaminen. Sitä valiokunta ehdottaa hyväksyttäväksi
pienin muutoksin. Metsähallitukselle myytävän
kiinteistön luovutusvoiton verohuojennus myyjälle
ehdotetaan säilytettäväksi luonnonsuojelutarkoituksiin
myytäessä, mutta myös silloin, kun alue
on tarkoitus luovuttaa puolustushallinnon, tutkimuksen tai muuhun yleishyödylliseen
tarkoitukseen. Tarkoitus tässä muutoksessa olikin
se, että verovapaudesta luovuttaisiin vain silloin, kun
myydään normaalia talousmetsää.
Näin Metsähallitus tulee ostajana samaan asemaan
kuin muutkin metsän ostajat eli sillä ei olisi
erityistä kilpailuetua sitä kautta, että kauppaan
sisältyisi tämä erityinen verohuojennus.
Arvoisa puhemies! Tässä on myös mukana yksi
pieni lakimuutos, joka liittyy Venäjän kanssa
tehdyn verosopimuksen voimaantuloon. Sehän on nyt allekirjoitettu
ja ratifioitu ja tulossa voimaan ensi vuoden alusta, mutta siinä on
mukana siirtymäkausi, jonka vuoksi on tarpeen jatkaa ulkomailta
saadun palkan verovapauden niin sanottua kuuden kuukauden sääntöä vielä ensi vuoden
ajan.
Arvoisa puhemies! Vastalauseet tähän lakiesitykseen
olivat keskustan ja kristillisdemokraattien ryhmiltä, molemmilta
erikseen. Keskustalla ehdotuksessa oli kohennusta oman auton käyttäjille
matkakustannusten verovähennysoikeuden ylärajaan
ja lisäksi uusi lyhyiden luovutusvoittojen vero, ja kristillisdemokraateille
puolestaan oli oma malli lyhyiden luovutusvoittojen verottamiseen.
Olavi Ala-Nissilä /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! On tärkeää,
että veroratkaisuista keskustellaan. Toivoisi myös,
että veroministeri olisi täällä joskus
paikalla (Ed. Väistö: Edes joskus!) taikka jompikumpi
valtiovarainministeri olisi joskus paikalla täällä,
kun heidän esittelemiään lakeja käsitellään.
En muista, milloin veroministeri Siimes olisi osallistunut veropoliittiseen
keskusteluun täällä eduskunnassa. (Ed.
Kallis: Polvi on!) — Onneksi täällä ed.
Polvi on, ja uskon, että hän käyttää puheenvuoron. — Mutta
todella ministerien tulisi kunnioittaa parlamentaarista työtämme
sillä tavalla, että olisivat kuulemassa näitä keskusteluja.
Tulemme yksityiskohtaisessa käsittelyssä esittämään
todellakin kahta muutosesitystä tähän
lakiesitykseen. Yleisesti ottaen voisi todeta, että tämä tuloverolaki
on nyt sitten tulopoliittisten ratkaisujen jälkeen tässä muodossa lopullisesti.
Tämä ansiotulovähennyksen korottaminen
on tietysti oikea linja, koska se keventää pienituloisten
verotusta ja sillä voi olla työllistymistä edistävää vaikutusta
ja onkin. Aivan oikein tässä on tämä ongelma,
mihin valiokunnan puheenjohtaja puuttui, että tämä kompensaatio
kunnille ei menneinä vuosina, ei tosin tässäkään,
ole täysimääräinen. Tähän
liittyy myöskin se ongelma, että nimenomaan niissä kunnissa,
joissa tulon määrä on keskimääräistä alhaisempi,
veromenetykset ovat suurimmat. Voisin kuvitella, että Kauniaisissa
asuu aika vähän sellaisia ihmisiä, jotka
saavat hyväkseen ansiotulovähennyksen kunnallisverotuksessa.
Sen sijaan jossain Itä-Suomen maaseutukunnassa tai Pohjois-Lapissa taikka
miksei myöskin eteläsuomalaisissa maaseutukunnissa,
joissa maatalousväestöä on paljon, tämä vie
huomattavasti kunnan verotuloja. Tämä onkin näkynyt
kuntataloudessa, heijastunut kuntatalouden ongelmina.
Keskusta ei hyväksy liikennepolttoaineveron korotusta.
Se ei ole perusteltu tässä tilanteessa. Jos käyttää omaa
autoa noin 20 000 kilometriä vuodessa, olisi sitten jo
ehkä 100 euroa lisämenoa veronkorotuksena.
Olemme esittäneet, että tämä voitaisiin
rahoittaa osin spekulatiivisten myyntivoittojen verotuksen kiristämisen
kautta. Kyse on alle yhden vuoden myyntivoitoista, jolloin voitaisiin
tuo myyntivoiton veroaste korottaa 29:stä 45:een. Ei veronkorotus
koskaan ole hyvä asia, mutta tämä olisi
kyllä oikeudenmukainen ratkaisu veropolitiikan kokonaisuudessa. Toivon,
että vasemmiston taholta tälle ainakin annettaisiin
tukea.
Keskustan taholta on useissa yhteyksissä nostettu tämä työmatkakustannus
esille, koska se on aito kustannus työssä käymisestä.
Voi olla, että työmatkakustannus on työllistymisen
este ja onkin varmaan useissa tapauksissa. Myöskin SAK on
ollut kanssamme tästäkin veropoliittisesta linjasta
yhtä mieltä. Tosin heidän mallinsa on
ollut viime aikoina enempi omavastuuosuuteen liittyvä,
mutta olen havainnut, että SAK:n piirissä on pidetty
hyvin keskeisenä tätä työmatkavähennystä.
Veronmaksajat ovat myöskin todenneet, että työmatkat
ovat aito kustannus, joka pitäisi voida verotuksessa vähentää.
Nyt meillä on hyvin maltillinen esitys tässä, että ylärajaa
korotettaisiin 500 eurolla vuodessa. Nyt kun liikennepolttoaineiden
hinnat ja verotus ovat nousseet, on täysi syy tarkistaa
tätä ylärajaa. Toivoisi todella, että tämä esityksemme
saisi täällä laajempaakin kannatusta,
jolloin voitaisiin veropolitiikan keinoin edistää työllistymistä ja myöskin
palkansaajien toimeentuloa.
Arvoisa puhemies! Todella vähän täytyy
valittaa, kun tässä käydään
veropoliittista keskustelua vielä, että täällä ei
esimerkiksi yhtään kokoomuksen edustajaa ole paikalla.
Kokoomushan tunnetaan jonkinlaisena veropuolueena, mutta ehkä tämäkin
maine on liioiteltu. Siinä mielessä on hyvä,
että täällä kuitenkin jonkinlainen
keskustelu aikaansaadaan. Toivon, että toisessa käsittelyssä sitten
laajemminkin veropoliittisia linjauksia käsiteltäisiin,
kun lähestymme vaalikauden loppua. On tärkeätä,
että tämä eduskunta sitten evästää omalta
osaltaan myöskin ehkä hallitusneuvotteluja, niitä ratkaisuja,
joita tehdään sitten jo muutaman kuukauden päästä,
kun vaalit ovat ohitse.
Iivo Polvi /vas:
Arvoisa rouva puhemies! Käsittelyssä olevassa
tuloverolain muutosesityksessä on kysymys lähinnä tulonhankkimisvähennyksen
korottamisesta tuloverotuksessa ja toisaalta kunnallisverotuksen
ansiotulovähennyksen enimmäismäärän
korottamisesta. Hallituksen esityksen perusteluissa on kerrottu
yhtenä näiden vähennysten tavoitteena
olevan kannustaa pienituloisia työhön. Sanatarkasti
ottaen esityksessä kerrotaan: "Kunnallisverotuksen ansiotulovähennyksen
tarkoituksena on kannustaa pienituloisia hakeutumaan työhön
ja hankkimaan lisätuloja. Vähennys keventää erityisesti ansiotyön
verotusta." Näin tietenkin on, kun vähennykset
myönnetään ansiotulosta.
Ongelma tietenkin on ansiotulovähennyksen osalta se,
että se ei koske muuta kuin ansiotuloja eli sen vähennyksen
korotuksen antaman edun ulkopuolelle jäävät
työttömyysturvan varassa elävät
samaten kuin eläketurvan varassa elävät, ja
näin ollen se kohdistuu pelkästään
palkkatuloja saaviin.
Kun hallituksen esityksessä puhutaan siitä, että tavoitteena
on kannustaa pienituloisia hakeutumaan työhön,
niin oma käsitykseni on se, että ansiotulovähennyksen
ulottaminen sille tulotasolle, minne asti se tällä järjestelmällä yltää,
ei enää kosketa varsinaisesti pienituloisia. Kun
vähennys myönnetään aina 78 310
euroon saakka oleviin tuloihin eli noin 470 000 markoissa
laskettuna, niin silloin kai ei enää voida puhua
pienituloisista. Totta kai järjestelmä on niin
rakennettu, että suurimman vähennyksen saa pienimmillä tuloilla,
ja siinä mielessä vähennys tietenkin
kohdistuu sinänsä oikeudenmukaisemmin kuin esimerkiksi
veroasteikkovähennykset valtionverotuksen osalta, ja siinä mielessä lähtökohta
on parempi.
Suuri ongelma tietenkin on se, että kun kunnallisverotuksessa
myönnettävää ansiotulovähennystä korotetaan,
kunnat menettävät verotuloja. Sehän tapahtuu
niin, aivan niin kuin ed. Ala-Nissilä omassa puheenvuorossaan
totesi, että alueilla, missä tulotaso on keskimääräistä alempi,
niissä kunnissa, verotulonmenetys on keskimääräistä suurempi.
Se on näiden vähennysten korottamisen vaikutus.
Laskelmien mukaan kuntien menetys näiden vähennysten
korotusten johdosta on runsaat 100 miljoonaa euroa, ansiotulovähennyksen
osuus siitä yksin 63 miljoonaa euroa.
Ongelma on tietenkin se, millä tavalla se menetys kompensoidaan
kunnille. Tällä hetkellä jos näitä eri
arvioita ja laskelmia miettii, niin niissä on niin monta
liikkuvaa osaa, että ilmeisesti kukaan ei pysty sanomaan
täsmällisesti, mikä osa todellisuudessa
näistä menetyksistä kompensoidaan ja
mikä ei, koska monet näistä liikkuvista osista,
joista tuo kompensaatio muodostuu, ovat arvionvaraisia ja elävät.
Sen takia minusta koko tämä valtion ja kuntien
väliseen kustannustenjakoon liittyvä kysymys pitää ottaa
uudelleen tarkasteluun ja rakentaa kestävämmälle
pohjalle, joka mahdollistaa entistä paremmin ja pitkäjänteisemmin
kuntien toiminnan ja talouden suunnittelun. Näissä järjestelmissä liikkuvat
osat ovat liian suuria, jolloin kuntien pitkäjänteinen
toimintojen suunnittelu ja kehittäminen vaarantuvat kokonaan.
Kaiken kaikkiaan lähtökohdiltaan ansiotulovähennyksen
korottaminen sinänsä on järkevämpi
tapa myöntää verotuksessa vähennyksiä kuin toinen
vaihtoehto: myöntää niitä vain
valtionverotuksessa tuloveroasteikkoa alentamalla, mikä aina
suosii paremmin suurituloisia. Tämä järjestelmä on
siinä mielessä parempi. Mutta suurin ongelma on
nimenomaan se, millä tavalla kompensoidaan kunnille ne
menetykset, joista näiden esitysten perusteella en saa
kyllä täsmällistä kuvaa enkä usko,
että moni muukaan.
Kaiken kaikkiaan suoranaisesti esityksiinhän, siltä osin
mikä hallituksen esitykseen liittyy, ei valiokunnassakaan
ole tehty muutosesityksiä, eli siltä osin esitys
on kaikille kai hyväksyttävissä. Samaten
itse olen myös tämän lopputuloksen kannalla.
Ulla Juurola /sd:
Arvoisa puhemies! Minäkin haluaisin lyhyesti vielä tästä ansiotulovähennyksestä muutaman
sanan sanoa.
Ansiotulovähennyksen korottamisellahan on onnistuttu
kohdistamaan veronkevennyksiä pienituloisille palkansaajille,
mutta samalla se on kaventanut kuntien veropohjaa ja korotus tuntuu,
niin kuin täällä on todettu, varsinkin
sellaisissa kunnissa, joissa on paljon sellaista tulonsaajien joukkoa,
jolle tämä ansiotulovähennys kohdistuu.
Samalla tästä kunnallisverosta on tullut lievästi
progressiivinen, ja siinä tietysti on voinut käydä myöskin
niin, että pienituloisille kohdistettuna tämä on
korvannut mahdollista veroäyrin korotusta, mutta suurituloisilla
tämä veroäyrin korotus on sitten tuntunut.
Oikeastaan sen vuoksi käytän tämän
puheenvuoron, koska ajattelen niin, että jatkossa saattaisi
olla varsin hyvä malli sellainen, että tätä ansiotulovähennyksen
saajajoukkoa kavennettaisiin, supistettaisiin, jolloin kuntien verotulokertymään
ei olisi niin suurta vaikutusta. Silloin tietysti täytyisi
varmasti tapahtua tätä asteikkoveromuutosta niiden
palkansaajien joukossa, jotka sitten menettäisivät
tämän ansiotulovähennyksen, mutta silloin
ei oltaisi joka vuosi tässä kunnille kompensaation
kysymyksessä, mikä nyt näyttää kuitenkin
tapahtuvan.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa rouva puhemies! Totean, niin kuin aikaisemmassa puheenvuorossa
totesin, että veronalennusta ei pidä tehdä lainarahalla.
Hallituksen ensi vuoden budjettiesityksessä alennetaan
veroja ja sitä vastaan otetaan lainaa. Tämä ei
ole järkevää talouspolitiikkaa. Jos kuitenkin
veronalennuksiin halutaan mennä, niin tässä tilanteessa
tulisi toteuttaa veronalennukset välillisten verojen kautta.
Me olemme tällä kaudella ja edellisellä kaudella
alentaneet tuloveroa noin 35 miljardilla markalla eli lähes
6 miljardilla eurolla, kahdeksassa vuodessa lähes 6 miljardia
euroa, 35 miljardia markkaa. Se on aivan valtavan suuri summa. Tästä ovat
tietenkin hyötyneet tulonsaajat, pienituloiset jonkin verran,
keskituloiset vähän enemmän ja suurituloiset
huomattavasti. Ne, joilla ei ole ollut tuloa, eivät ole
saaneet tuloveronalennuksesta mitään hyötyä,
mutta ovat kyllä joutuneet maksamaan enemmän veroa,
kun välilliset verot ovat nousseet. Nyt olisi todella välillisten verojen
alennusten vuoro. Siitä hyötyisivät kaikki
kansalaiset samassa suhteessa.
Kun katsoo tätä ansiotulovähennystä,
jonka kautta nyt veroja alennetaan, niin viittaan siihen, mitä aikaisemmin
tästä asiasta on lausuttu, mitä ed. Polvi
lausui ja myöskin mitä ed. Juurola lausui. Alun
perinhän ansiotulovähennys oli tarkoitettu pienituloisille.
Tänä päivänä lähes
500 000 markkaa vuodessa ansaitsevat saavat pienen ansiotulovähennyksen,
ja olisi kyllä järkevämpää, vaikkakin
siitä syntyisi hieman ankarampi progressiivisuus, siitä huolimatta
siirtää tuolta yläpäästä ansiotulovähennystä enemmän
alapäähän.
Kun ottaa huomioon, että kunnat tässä menettävät,
ja kun kunnat menettävät, niin kunnat joutuvat,
kun kompensaatiota ei tule, joko leikkaamaan palveluja kansalaisilta
tai nostamaan veroprosenttiaan, niin olemme silloin siirtymässä progressiivisesta
verosta suhteelliseen veroon ja taas kerran verotaakka suhteellisesti
kasvaa pienituloisille.
Ei tämä istu lainkaan pohjoismaiseen hyvinvointiyhteiskuntaan.
Se muistuttaa enemmän keskieurooppalaista veropolitiikkaa,
jota me olemme ainakin vuosikymmeniä sitten pitäneet hyvin
kovana linjana, ja olemme kehuskelleet ja ihailleet pohjoismaista
hyvinvointiyhteiskuntaa, johon liittyy juuri tällainen
veropoliittinen linja, jota aikaisemmin on ajettu, eli ei ole siirrytty progressiivisuudesta
suhteelliseen verotaakkaan. Mutta tämä liittyy
tupoon ja on täysin selvä asia, että jos
tupo on syntynyt, silloin eduskunta sen myöskin hyväksyy.
Sen takia me emme tee mitään muutosesitystä niihin
pykäliin, jotka johtavat veronalennuksiin.
Mutta tapamme mukaisesti esitämme, että tiettyjen
pääomaliikkeiden verotusta kiristettäisiin.
Olemme jo useita vuosia tehneet esityksiä ja puhuneet sen
puolesta, että luovutusvoittoja, jotka perustuvat lyhytaikaiseen
omistamiseen, verotettaisiin ankarammin. Suurella tyydytyksellä totean,
että keskusta on tänä päivänä samalla
linjalla ja on tehnyt 124 §:ään muutosesityksen, joka
merkitsisi näitten luovutusvoittojen verotuksen selvää kiristämistä.
Arvoisa puhemies! Kristillisdemokraateilla on vielä ankarampi
linja tässä suhteessa. Me verottaisimme kaikkia
niitä lyhytaikaisia myyntivoittoja 50 prosentilla eikä 45:llä,
kuten keskustan esityksessä. Toisaalta me rajoittaisimme
tämän lyhytaikaisuuden 6 kuukauteen, keskustalla
raja on 1 vuosi.
Todettakoon vielä, että tuoreimman verotilaston
mukaan luonnollisilla eli fyysisillä henkilöillä oli
luovutusvoittoja 24 miljardin markan edestä ja tällaisia
arvopapereihin liittyviä luovutusvoittoja noin 16 miljardin
markan edestä. Kun yleensä asuntokauppa on verovapaa,
niin voi kyllä todeta ja joutuu sellaisen johtopäätöksen
vetämään, että kyllä nämä ovat
pääasiallisesti pörssikaupasta saatuja
luovutusvoittoja, enkä minä ymmärrä,
miksi sellaisia voittoja, jotka todella perustuvat lyhytaikaiseen
omistamiseen, ei voitaisi verottaa ankarammin.
Yksityiskohtaisessa käsittelyssä tulen tekemään
muutosesityksen, joka on yhtäpitävä vastalauseessamme
olevan esityksen kanssa.
Matti Väistö /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Käsiteltävänä olevaan
asiaan sisältyy keskustan vastalause, jossa nostetaan esille
työmatkakustannusten verovähennysoikeuden lisääminen.
Tämä kysymys liittyy merkittävänä osana myös
tasapainoiseen alueelliseen kehitykseen. Me kaikki tiedämme,
että tänä päivänä liikkuvuus
on lisääntynyt, matkatyötä on
aiempaa enemmän, ja on välttämätöntä,
että tämän tyyppinen verovähennysoikeuden
lisäys voitaisiin tehdä. Sen merkitys kokonaistalouden
kannalta on varsin vähäinen, mutta se on merkittävä niille,
joita se koskee.
Edelleen, arvoisa puhemies, tähän käsiteltävänä olevaan
asiaan liittyy kysymys luovutusvoiton verosta. Valiokunnan puheenjohtaja,
ed. Aula totesi, että valiokunta täsmensi metsän myynnin
luovutusvoittoasiaa Metsähallituksen hankkiessa metsämaata.
Tämä täsmennys on mielestäni
erittäin oikea. Toivoisi, että tässä asiassa
päästäisiin vieläkin pidemmälle.
Niillä alueilla, metsäisissä maakunnissa,
missä metsätalous on hyvin keskeinen työn
ja toimeentulon antaja, on selkeästi tapahtunut vääristymistä nykyisen
säännöksen seurauksena. Monissa tapauksissa
Metsähallitus on saanut alueet itselleen juuri tämän
huojennussäännöksen perusteella ja on
sitten käyttänyt niitä paljolti myös
muuhun tarkoitukseen kuin luonnonsuojelutarkoitukseen, vaikka tällä tätä säännöstä
on
ymmärtääkseni aikanaan perusteltu.
Mielestäni metsäasiaa pitäisi tarkastella
laajemminkin aluepoliittisena ja maaseutupoliittisena kysymyksenä,
vahvistaa yksityistä metsäyrittäjyyttä siellä,
missä se on keskeisessä asemassa työn
ja toimeentulon antajana ja erityisesti alueilla, missä maatalouden
harjoittamisen edellytykset ovat selkeästi heikentyneet,
luontaiset edellytykset eivät tue maatalouden harjoittamista,
mutta metsätalouteen on hyvät mahdollisuudet.
Tässä tilanteessa tulisi hyödyntää ja
käyttää kaikki ne keinot, joita myös
metsätalouden puolella on käytettävissä.
Ymmärrän toki, että myös
Metsähallitus työllistää, eikä tarkoituksena
ole suinkaan ajatella asiaa niin, että Metsähallitus
yksityistäisi metsäalueensa. On paljon sellaisia
alueita, mistä asutus on jo kaikonnut ja missä Metsähallitus
tai sitten uudet firmojen metsänomistajat tai niiden seuraajiksi
tulleet yhtiöt ovat omistajina. Näillä alueilla
ei enää ole tekijöitä eikä toimijoita
eikä myöskään metsätalousyrittäjiä siinä tarkoituksessa
kuin monilla maaseutualueilla onneksi vielä on.
Tästä syystä, arvoisa puhemies, tähän
kysymykseen pitäisi paneutua mielestäni vielä vakavammin
ja arvioida koko tilanne uudelleen nyt, kun luonnonsuojeluohjelmat
ovat suurelta osin jo tulleet toteutetuiksi ja kun Metsähallituksella
on ymmärtääkseni varsin vahva omistus
niillä seuduilla, missä näitä suojelualueita
on. Erityisesti juuri sellaisten metsäalueiden kohdalla,
jotka soveltuvat lisämaaksi, tulisi pikemminkin edistää yksityistä metsänomistajuutta
ja metsäyrittäjyyttä kuin säännöksin
vauhdittaa Metsähallituksen ostoja.
Mikko Kuoppa /vas:
Arvoisa puhemies! Käsittelyssähän
on tuposopimukseen liittyvä porkkanalaki, sopimukseen,
joka on solmittu ja sovittu tietenkin niissä pöydissä,
missä tuponeuvotteluja on käyty ja tätä valtiovallan
vastaantuloa tulopoliittiseen kokonaisratkaisuun on päätetty.
Tässä on tietenkin sellainen lähtökohta
ollut, että palkkatulojen saajat ovat hyödynsaajia,
mutta sitten niiden kaikista pienituloisimpien ihmisten elikkä niiden,
jotka joutuvat tulemaan toimeen työttömyysturvan,
sairauspäivärahan, äitiyspäivärahan
jnp. avulla, asemaa tämä esitys ei lainkaan paranna.
Tuloerothan ovat Suomessa kasvaneet voimakkaasti. Tämä on
myöskin osaltaan lisäämässä edelleenkin
tuloerojen kasvua. Kun tähän lisätään
prosentuaalisesti tehdyt palkankorotukset ja prosentuaalisesti tuleva
veronhuojennus, niin se käteen jäävä nettotulolisäyshän
on ylivoimaisesti suurin siellä suurituloisilla, ja pienituloisilla
ihmisillä nettotulolisäys, jolla voi ostaa kaupasta
tavaroita, jää tavattoman pieneksi. Jos vielä käy
niin onnettomasti, että asuu kunnassa, jossa on nostettu
kunnallisveroa, niin itse asiassa veronalennusta ei tulekaan juuri niille
ihmisille, jotka sitä kaikista kipeimmin kaipaisivat. (Ed.
Väistö: Näin on!) Siinä mielessä tämän
tyyliset ratkaisut, mitä nytkin tehdään,
eivät ole sillä tavalla solidaarisia niin kuin
kuuluisi, että niillä tasattaisiin tuloja. Pitkän
päälle veronalennukset tulevat myöskin
vaarantamaan suomalaisen sosiaaliturvan ylläpitämisen.
Juha Korkeaoja /kesk:
Arvoisa puhemies! Muutama huomio puheena olevasta tai käsiteltävänä olevasta
asiasta.
Ensinnäkin kysymys työmatkakulujen vähennysoikeudesta
ja sen nostamisesta, niin kuin keskustan vastalauseessa esitetään,
on erittäin huomionarvoinen. Monessa kansainvälisessäkin
tutkimuksessa on kiinnitetty huomiota siihen, että Suomessa
pitäisi edistää työvoiman liikkuvuutta.
Tässä suhteessa realiteetit ovat sen kaltaiset, että työpaikat
muuttuvat ja työmatkat monen henkilön kohdalla
pitenevät. Usein kuitenkin perheessä toisen puolison
työmatka suuntautuu toiseen suuntaan, toisen toiseen suuntaan
ja asumisen kanssa ei voida juosta työpaikkojen perässä,
vaan on matkustettava usein pitkiäkin työmatkoja.
Nämä työmatkakulut ovat silloin todellisia, aitoja
tulon hankkimisesta johtuvia kuluja, jolloin olisi oikeudenmukaista,
että ne olisivat suuremmassa määrin kuin
nykyisin vähennyskelpoisia menoja, olletikin kun työmatkakustannukset omaa
autoa käyttäen tulevat kasvamaan muun muassa polttoainehintojen
nousun takia.
Toinen huomio koskee kuntien tilannetta. Ed. Polvi, joka on
alan hyvä asiantuntija, kiinnitti huomiota siihen, että järjestelmästä on
tullut äärimmäisen monimutkainen ja on
hyvin vaikea tietää, tapahtuuko täysimääräinen
kompensaatio kunnille. Kyllä olisi aivan välttämätöntä,
että tätä järjestelmää yksinkertaistettaisiin
ja selvennettäisiin niin, että todella tämä kuntien
valtionosuusjärjestelmä ja erilaiset verojärjestelmät
...
Ensimmäinen varapuhemies:
Ed. Korkeaoja, kohta pitäisi siirtyä puhujakorokkeelle.
... olisivat niin läpinäkyviä, että niitä voitaisiin
hyvin arvioida.
Iivo Polvi /vas:
Arvoisa rouva puhemies! Tuossa on kiinnitetty huomiota asunnon
ja työpaikan välisten matkakustannusten vähennysoikeuden
korottamiseen ja sen merkitykseen verovähennyksenä.
On selvää, että sillä on tiettyjä erityisesti
aluepoliittisia vaikutuksia. Mutta kun mietin ja luen keskustan
vastalausetta, se aiheuttaa ainakin yhden kysymyksen: Vastalauseessa on
laki tuloverolain muuttamisesta ja siinä 93 §:n 1
momentti, ja siinä on päädytty siihen,
että matkakustannuksia voidaan kuitenkin vähentää enintään
5 200 euroa kuukaudessa ja vain siltä osin, kuin
ne ylittävät verovuonna 500 euron omavastuuosuuden.
5 200 euroa kuukaudessa on markoissa yli 30 000
markkaa. Onko tässä mahdollisesti jokin virhe?
Jos tuo summa on noin suuri, silloin kyllä päädytään
varmaan suurempaan kuin 5 miljoonan vaikutukseen. Veikkaan, että siinä on
jokin kömmähdys.
Maria Kaisa Aula /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tämä on nyt kyllä todellakin
virhe ja varmaan johtuu nyt näistä aika nopeista
aikatauluista. Vastalauseluonnoksessa oli sana "kuukaudessa" mukana.
Muistan vielä, kun itse yliviivasin sen siinä loppuvaiheessa,
kun vastalauseet tulivat käsittelyyn, tarkoittaen, että tämä sana
pitäisi tästä poistaa. Mutta näköjään kun
tekstinkäsittelyt ovat menneet eteenpäin, sana
ei ole poistunut. (Ed. Väistö: Tässä on
virhe, tämä on korrehtuuri!) Totta kai kyse on
siitä, että tämä on vuositasolla,
ei tietenkään kuukaudessa. Tämä olisi
nyt varmaan syytä laittaa eduskunnan pöytäkirjoihinkin,
että kynällä tähän luonnokseen
tehty korjaus on sihteeripuolella jäänyt noteeraamatta.
Matti Väistö /kesk:
Arvoisa puhemies! Haluan vielä kuntatalousasiasta
todeta sen, mihin jo edellä keskustelussa on kiinnitetty
huomiota. Me tarvitsisimme välttämättä selkiyttämisen
nykyisiin järjestelmiin. On hyvin vaikeaa saada todella
enää kokonaisuudesta selkoa, miten valtionosuudet
kuntiin kohdistuvat, mitkä ovat eri ratkaisujen vaikutukset.
Minusta se on tullut tässä keskustelussa hyvin
esille. Välttämättä tarvittaisiin
nykyistä läpinäkyvämpi, selkeämpi,
kokonaisuuden huomioon ottava järjestelmä, ja
tässä keskusta on pitänyt esillä kuntasopimusmallia, joka
edellyttäisi siis järjestelmien uudistamista niin,
että ne olisivat läpinäkyviä,
ennakoitavia ja kyllin pitkäjänteisiä,
niin että niiltä yllätyksiltä, joita
vuosi toisensa jälkeen on tullut kuntiin, voitaisiin välttyä.
Tällainen kuntapolitiikka pitäisi nostaa nyt seuraavan
hallituksen ohjelmaan hyvin vahvasti esille ja toteuttaa todella
tarvittavat uudistukset. Nythän on käynyt, kuten
ed. Aula jo totesi esittelypuheenvuorossaan, useissa verotusta koskevissa
ratkaisuissa niin, että kun veronkevennykset on suunnattu
sinänsä oikein pienituloisille ja toteutettu ansiotulovähennyksen
kautta, tämä on vääristänyt
edelleen kuntien sisäistä taloudellista tilannetta
ja heikentänyt niiden alueiden kuntien tilannetta, missä muutoinkin
menee kaikkein heikoimmin, missä on alhaisin tulotaso,
missä on suurin työttömyys. Tämä ei
voi olla oikea suunta tällä tavoin (Puhemies koputtaa)
toteutettuna, vaan pitäisi vahvistaa nimenomaan näiden
alueiden kuntatalouksia nykyistä enemmän ja voimakkaammin.
Yleiskeskustelu päättyy.